Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:43
User8 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:04:
Vandaag twee proefritjes in de Ioniq 5 en de Nissan Ariya. De Nissan Ariya stond niet op de planning.
Ik heb inmiddels al gereden in de 5008 en de Tesla. Over twee weken heb ik nog een proefrit gepland met de Enyaq.

De Ioniq 5 is qua uiterlijk niet helemaal mijn auto. Qua comfort is het echt een geweldige auto. Bij de Tesla Model Y viel het onderstel echt tegen (lees: vrij hard). De Ioniq 5 heeft echt een fijn onderstel. De veiligheidssystemen zijn ook top. De kofferbakruimte viel helaas een beetje tegen. Deze is diep, maar niet hoog.

De Ariya stond ook in de showroom. Ik zie deze auto zelden of nooit voorbij komen op de autolijstjes. De verkoper gaf aan dat de auto wel aardig in prijs is verlaagd. En de kofferbak bevat op papier net iets minder volume, maar voor mijn gevoel kun je er wel meer in meenemen ten opzichte van de Ioniq. De Nissan rijdt ook geweldig. Qua instrumentarium wel een stuk minder.

Moeilijke keuze. Een echte nummer 1 heb ik nog niet.
Volgens de bananenboxtest van Björn Nyland gaat er toch wel meer boxen in de Ioniq 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyxxN_evairywoKhJVUNhdDvCvA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RWc0p9ramJxU0OSjgkjIdMsp.jpg?f=user_large

Edit: Even terug gekeken, hij doet wel de achterstoelen wat naar voren, vandaar dat die aan zo'n hoog aantal komt. YouTube: Hyundai Ioniq 5 banana box test

Ook doet hij een stuk langer over de 1000km challenge 9:45 vs 11:00 de Ariya laadt een stuk langzamer dan de Ioniq, afhankelijk hoevaak je langer trips doet is dit wel of niet relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door jouwheld op 29-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:59
Vandaag twee proefritjes in de Ioniq 5 en de Nissan Ariya. De Nissan Ariya stond niet op de planning.
Ik heb inmiddels al gereden in de 5008 en de Tesla. Over twee weken heb ik nog een proefrit gepland met de Enyaq.

De Ioniq 5 is qua uiterlijk niet helemaal mijn auto. Qua comfort is het echt een geweldige auto. Bij de Tesla Model Y viel het onderstel echt tegen (lees: vrij hard). De Ioniq 5 heeft echt een fijn onderstel. De veiligheidssystemen zijn ook top. De kofferbakruimte viel helaas een beetje tegen. Deze is diep, maar niet hoog.

De Ariya stond ook in de showroom. Ik zie deze auto zelden of nooit voorbij komen op de autolijstjes. De verkoper gaf aan dat de auto wel aardig in prijs is verlaagd. En de kofferbak bevat op papier net iets minder volume, maar voor mijn gevoel kun je er wel meer in meenemen ten opzichte van de Ioniq. De Nissan rijdt ook geweldig. Qua instrumentarium wel een stuk minder.

Als de Ioniq 5 in de basis bevalt zou je ook aar de Kia EV6 kunnen kijken.
Technisch dezelfde auto. De Ioniq schijnt iets comfortabeler te zijn, ik vind de EV6 zeker niet oncomfortabel, hooguit wat “kort” op drempels, maar dat is denk ik EV eigen door het extra gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:27

En de 5008? Die komt bij mij vlg maand binnen. Heb geen andere testritten gemaakt omdat de keuze bij mij de 5008 of de 5008 was (7 zitter EV in budget), maar ben wel benieuwd hoe men die tegen meer crossover-achtige auto's scoort als een MY of sedanachtige ioniq5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:07
Hier ook voor de 5008 gegaan (levering zal pas april/mei worden ivm afloop huidig contract) met naast de Peugeot de MY, Q4 en Capri op de lijst. Later kwam de ID7 er nog bij maar die werd qua bijtelling een stuk duurder.
Mat 3 kinderen en nu rijdend in een Mondeo wilde ik gewoon veel ruimte achterin.
De Q4 reed lekker maar viel prijstechnisch af omdat je voor bepaalde opties complete dure pakketten erbij moest nemen.
De Capri vind ik heel mooi maar door de schuine daklijn is ie toch minder ruim dan ik gewend ben met de Mondeo.
MY vond ik prima rijden en OPD beviel me wel (al as dit geen must voor me). De kinderen en mijn vrouw die achterin gezeten hebben vonden de achterbank kort en hard. Verder deed het steriele interieur mij niets dus vandaar dat die afviel.
Bij de 5008 twijfel ik nog steeds over het stuur maar ik ga er vanuit dat dat wel went.
Zo ver ik met de software kon spelen werkte dat wel volgens mij wel prima (al lees je daar idd gemengde recensies waarbij de een het langzaam vind en de ander prima). De I-toggles zijn denk ik echt handig en je hebt nog steeds fysieke knoppen voor sommige zaken.
Navigatie technisch, incl laadpaal planning heb ik nog geen ervaring mee. Maar doordat er tegenwoordig veel meer palen zijn denk ik dat dit ook steeds minder een probleem wordt dan bijv 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-04 08:29
Togi schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:39:
Hier ook voor de 5008 gegaan (levering zal pas april/mei worden ivm afloop huidig contract) met naast de Peugeot de MY, Q4 en Capri op de lijst. Later kwam de ID7 er nog bij maar die werd qua bijtelling een stuk duurder.
Mat 3 kinderen en nu rijdend in een Mondeo wilde ik gewoon veel ruimte achterin.
De Q4 reed lekker maar viel prijstechnisch af omdat je voor bepaalde opties complete dure pakketten erbij moest nemen.
De Capri vind ik heel mooi maar door de schuine daklijn is ie toch minder ruim dan ik gewend ben met de Mondeo.
MY vond ik prima rijden en OPD beviel me wel (al as dit geen must voor me). De kinderen en mijn vrouw die achterin gezeten hebben vonden de achterbank kort en hard. Verder deed het steriele interieur mij niets dus vandaar dat die afviel.
Bij de 5008 twijfel ik nog steeds over het stuur maar ik ga er vanuit dat dat wel went.
Zo ver ik met de software kon spelen werkte dat wel volgens mij wel prima (al lees je daar idd gemengde recensies waarbij de een het langzaam vind en de ander prima). De I-toggles zijn denk ik echt handig en je hebt nog steeds fysieke knoppen voor sommige zaken.
Navigatie technisch, incl laadpaal planning heb ik nog geen ervaring mee. Maar doordat er tegenwoordig veel meer palen zijn denk ik dat dit ook steeds minder een probleem wordt dan bijv 4 jaar geleden.
Mooie keuze. Qua ruimte is het inderdaad de beste auto.
Qua stuur nu je het zegt, dat viel mij ook een beetje tegen tijdens de proefrit. Vrij hard en lag bij mij niet lekker in de hand. Mijn vrouw daar in tegen vond de stuur juist wel weer fijn. Ik vond het vermogen ook een beetje tegenvallen van de 5008. Voor een gezinsauto is veel vermogen natuurlijk geen must have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05 09:54
User8 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Qua stuur nu je het zegt, dat viel mij ook een beetje tegen tijdens de proefrit. Vrij hard en lag bij mij niet lekker in de hand. Mijn vrouw daar in tegen vond de stuur juist wel weer fijn. Ik vond het vermogen ook een beetje tegenvallen van de 5008. Voor een gezinsauto is veel vermogen natuurlijk geen must have.
in de e-208 maar dat zal vast ook wel in de e-5008 zitten heb je een schakelaar voor 'motorstand' eco, normaal en sport. Als je wat pittiger wil rijden is de sport stand mogelijk best een optie. let op: je levert dan wel wat in qua range.. omdat er veel feller wordt gereageerd op het 'gaspedaal'.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:11:
[...]

qua gemak met vakanties neig ik zelf steeds meer naar een plug-in. Het snel tanken en weer door heeft dan toch wel nog enkele voordelen gegeven de laadmogelijkheden in het buitenland (al worden ze wel steeds beter).
Beetje off-topic, maar da's nu toch al wel lang achterhaald. Tenzij de autobaan leeg is en je met je gezin 160+ wil doorknallen, is met een EV op vakantie veelal net zo snel, en stuk rustgevender. Voor die keuze hoef je het niet te laten

[ Voor 7% gewijzigd door Aldusso op 30-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:07
[...]

Nou heeft de 5008 ook maar 136-150PK (afhankelijk of je de hybrid of plug-in hybrid hebt), dat is bijvoorbeeld minder dan zelfs de e2008 (156PK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Aldusso schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Beetje off-topic, maar da's nu toch al wel lang achterhaald. Tenzij de autobaan leeg is en je met je gezin 160+ wil doorknallen, is met een EV op vakantie veelal net zo snel, en stuk rustgevender. Voor die keuze hoef je het niet te laten
ik begrijp je punt maar op bijv een wintersport is je range wel een stuk beperkter en sta je wel wat vaker aan de laadpaal. Met de snelladers van tegenwoordig is dat best prima te doen. daarbij wordt de dekking van het laadnetwerk ook steeds beter maar er zijn gebieden dat het wat lastiger is of er geen snelladers zijn...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:18:
[...]

Flitsmeister start bij mij automatisch altijd op als ik instap ik zie heel graag het scherm van Flitsmeister. Daarom. Sommigen hebben genoeg aan alleen een audio melding, ik zie graag in beeld wat er op huidige weg is. Ook omdat je dan veel eerder al ziet wat er aan komt dan dat je de melding krijgt. Vooruitkijken zeg maar 😏
Net toevallig ontdekt dat je bij gebruik van CarPlay de navigatie op het driver display kunt tonen en daarnaast Flitsmeister op het centrale display.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
[...]

In mijn geval is het de E5008 73KWH met 210 Pk
Idd ook niet heel veel maar de tijd dat ik bij het stoplicht wilde winnen is wel voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 08:33
Iksie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:52:
Ook ik mag gaan leasen.
Ik rijd nu een privé gekochte Volvo XC40 P8 van 3 jaar oud en 40k gereden.

Leasebudget: 1030 ex BTW met max 15% extra privé bijdrage hier bovenop
Kilometrage per jaar: 30.000 km
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid: nee
Leasemij.: Arval

Shortlist: BMW i4 eDrive35 M Sport edition, BMW eDrive20, Audi Q4 quatro 45 S line, Volvo EX40 single motor Ultra Black Edition. Ik ga mijn Volvo verkopen maar moet nog kijken hoe. Tips zijn welkom. Wij hebben ook privé een Mini Countryman hybride van een paar jaar oud dus zit ik te denken om alleen zakelijk te rijden. Iemand daar ervaring mee? Veel administratie en risico's voor belasting controle?
Inmiddels heb ik gekozen en mijn bestelling is geplaatst: een BMW iX2 eDrive30. Looptijd is 5 jaar ipv 4. Binnen budget dus geen eigen bijdrage. Wel bijtelling want ik ga ook prive rijden. Volvo komt te koop. De BMW wordt medio april geleverd, dus ik kijk ernaar uit! Nu nog mijn Wallbox Pulsar Plus thuis compatible maken met automatische verrekening. Als iemand hier tips voor heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:20

Ariya had ik toen destijds ook op mijn lijst, van buiten vond ik het schitterend. Maar van binnen voelde het aan als een tijdmachine. Ik zou het ondanks dat het lease is ook niet aandurven met Nissan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag de Enyaq Coupé en de e3008 proefgereden. Vond de Enyaq een prima auto, erg ruim en rijdt ook gewoon goed. Het interieur en de afwerking daarvan vond ik toch wat mager dus al met al niet voldoende overtuigd. De e3008 vond ik een stuk beter afgewerkt en qua design binnen en buiten meer uitgesproken. Reed prima en het infotainment viel me ook niet tegen. Denk dat de keuze een iX1 of e3008 wordt. In beide gevallen betaal ik dan ongeveer evenveel als mijn Polestar 2 met 8% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
Zijn de prijzen van de Elroq veranderd? Ik had de Elroq vorige week geconfigureerd voor 50k. Maar nu zit de Elroq op 53k. Scheelt niet veel meer met de Enyaq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto maar ik kom er niet bepaald uit. Nog aanvullingen, suggesties?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Italioboy op 03-02-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Italioboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:21:
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto maar ik kom er niet bepaald uit. Nog aanvullingen, suggesties?

***members only***
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door True op 03-02-2025 13:39 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:52
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
goed punt want daar verkijken veel mensen zich op. een kinderstoel of maxicosi neemt meer ruimte in beslag.. vooral het onderstel en aangezien een maxicosi ook gedraaid staat (kijkrichting naar achteren) zit het al snel tegen de rugleuning van voorstoelen aan..

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italioboy
Kijk het verschil tussen de LR en de SR is 70 euro netto. Tel dat uit over de leaseperiode is dat 3360 euro wat dat mij extra kost. Laden is notabene niet voor mijn rekening dus dan lig ik niet wakker van een keer extra laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
En met een kleine wil je een goed toegankelijke achterbak ivm het in en uitladen van een wandelwagen.
Een sedan als de M3 (al zijn er ergere sedan dan de M3) blijf je toch een beetje met een brievenbusje zitten in vergelijking met Elroq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

koentjuh1987 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:03:
[...]

goed punt want daar verkijken veel mensen zich op. een kinderstoel of maxicosi neemt meer ruimte in beslag.. vooral het onderstel en aangezien een maxicosi ook gedraaid staat (kijkrichting naar achteren) zit het al snel tegen de rugleuning van voorstoelen aan..
Voor mij met name de reden geweest om een Model Y te kiezen, aangezien er 2 isofix draaibare kinderstoelen op de achterbank staan.

Met slechts 1 kinderstoel is dat niet echt een probleem, die zet je dan gewoon achter de bijrijdersstoel.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-02-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12

avotar

P0werd by Black Coffee

Members only:

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:31
avotar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:52:
***members only***

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo.
Snap ik, je zit in de meest populaire categorie te zoeken (SUV's van rond de 4,5 meter lengte).
Bijna ieder merk heeft wel een auto die hier in past.
Heb zelf ervaring met de Tucson (als tijdelijke leenauto). Was een prima auto welke prettig reed.

Als alternatief zou je de Toyota Corolla Cross kunnen bekijken. Altijd zeer betrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Het stappenplan om tot een (voorlopige) keuze te komen is toch niet zo lastig? Je kunt in de basis filteren op:
- prijs/budget
- brandstof
- merk
- type auto/carrosserie

Dan blijven er, afhankelijk van welke filters van hierboven je toepast, de potentiële keuzes over. Daar gooi je nog een filter overheen van must have eisen en eventuele wensen en je bekijkt foto’s om een schifting te maken wat je wel/niet mooi vindt.

Vervolgens lees je reviews en YouTube video reviews en gebruik je dit topic om ervaringen te lezen (feitelijk komen meerdere keren per week dezelfde auto’s langs dus het voorwerk is al gedaan). Er blijft dan een longlist over.

Rondje langs de dealers om de auto’s in het echt te bekijken. Daar valt een deel van af en de rest ga je proefrijden.

Afhankelijk van je voorkeuren kun je bovenstaande volgordes ook wat aanpassen natuurlijk.

Het kost gewoon wat tijd en energie, maar dat is de aankoop van een televisie of smartphone ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
En het is toch super leuk? Ik vind het iig super gaaf om te doen. Elke 4/5 jaar weer, alles bekijken, onderzoeken, nalezen, proefrijden, tot op details keuzes maken. Leuk man! 😁

Zo hebben wij afgelopen weekend bepaald dat de BYD Sealion 7 van de shortlist gaat. Prachtige auto qua looks en interieur maar we vinden de techniek ivm nu te weinig vooruitgang. Bovendien geen OPD en dat vinden we beide eigenwel een must have. Ook al is het niet geheel tot stilstand.

Blijven over de Polestar 2, Xpeng G6 (vrijdag afspraak en proefrit) of een nieuwe EX40/EC40. de Zeekr 7x was eigenlijk nummer 1 maar die valt helaas nu boven budget. Andere opties zijn er eigenlijk ook niet.

[ Voor 58% gewijzigd door Juancho op 04-02-2025 20:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:27

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Albi The Dragon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:41:
Leasebudget:
TCO 925 EUR
(Belgie, mijn portaal neemt al de elektriciteitscomponent en Voordeel Alle Aard in rekening en komt dan op een beschikbaar huurbudget excl BTW van 582 EUR)
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: neen
Overige afhankelijkheden: Hybride niet toegestaan, enkel metaalkleur
Specifieke wensen:

* Ik heb de wagen nodig voor mijn werk, ik rij veel kilometers. Ik hou van comfort en streef naar een goede adaptieve cruise control die werkelijk de rijtaak ontlast.

* Ik kan niet thuis laden dus een goede range komt sterk van pas.

* Ik rij nu een Skoda Octavia, en als gezinswagen met zeer ruime koffer is dit iets wat ik erg belangrijk vind. Op vakantie zat die propvol, dus een grote stap achteruit is dus een no-go.
De mogelijkheid van een (makkelijke) dakkoffer zou een alternatief kunnen zijn.

Daarom had ik volgende wagens op de shortlist die ongeveer binnen budget zouden vallen:
- Tesla Model Y RWD SR
- Volkswagen ID7
- Volvo EX40 quasi full-option
- BMW iX1 quasi full-option
- Mercedes EQB250 full-option
- Kia EV6
- Ford Mustang Mach-E
Proefritten gedaan met de Model Y (scherp geprijsd vermits het de “oude” niet Juniper uitvoering betreft) en met de Volkswagen ID7.

Model Y:
- ruim, kaal, en vandaar niet zeker of ik hem als zeer comfortabel zou ervaren op de lange termijn
- reuze koffer
- rijbereik
- beetje lelijk
- Elon-schaamte

Vw id7 tourer:
- heel comfortabel. Wat een zetels!
- geweldige Heads Up Display met AR navigatiepijlen
- ruime koffer al denk ik komende van een Skoda octavia toch wat in te leveren
- rijbereik
- beetje lelijk maar dan vooral de light bars (Zijn die uit te schakelen, vooral achteraan?)
- geen SUV

Ik heb dus gekozen voor de ID7. Zin in!
Had ‘m graag in het donkerblauw gehad maar overleg op het hoogste niveau heeft tot de kleur zwart geleid. ;w

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User8
Vandaag de knoop doorgehakt en de Elroq besteld. Ik ging vandaag voor een proefrit met de Enyaq. Gelukkig stond de Elroq net in de showroom, waardoor ik de auto's kon vergelijken. Ik had namelijk wat twijfels of de Elroq genoeg ruimte biedt. En gelukkig is dat zo.
En de Elroq ziet er in echt nog beter uit op de foto's :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
User8 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:12:
Vandaag de knoop doorgehakt en de Elroq besteld. Ik ging vandaag voor een proefrit met de Enyaq. Gelukkig stond de Elroq net in de showroom, waardoor ik de auto's kon vergelijken. Ik had namelijk wat twijfels of de Elroq genoeg ruimte biedt. En gelukkig is dat zo.
En de Elroq ziet er in echt nog beter uit op de foto's :D.
Ik heb nog even zitten spelen in mijn lease configurator maar een Enyaq Selection 60 past ook binnen budget en heeft vrijwel alle opties die ik nodig heb waarbij ik bij de Elroq het Clever pakket moet nemen. Nu twijfel ik dus of ik die enorme kofferbak toch niet heel fijn ga vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Italioboy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Ik heb nog even zitten spelen in mijn lease configurator maar een Enyaq Selection 60 past ook binnen budget en heeft vrijwel alle opties die ik nodig heb waarbij ik bij de Elroq het Clever pakket moet nemen. Nu twijfel ik dus of ik die enorme kofferbak toch niet heel fijn ga vinden.....
Ruimte kan je nooit teveel van hebben, tenzij het over een te grote auto in een te klein parkeervak gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User8
Italioboy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Kofferbak viel mij bij de Elroq erg mee. Ruim genoeg voor vakantie met vrouw en 2 kinderen.
De 2e rij is ook enorm ruim. Doordat deze zo ruim is kan ik geval van te kort in kofferbak de 2e rij ook worden benut. Bijv. weekendtassen onder de voeten van de kinderen.

En omdat de Elroq wat korter is, zal deze is het dagelijks leven met file parkeren, parkeergarages etc ook wat fijner zijn 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12

avotar

P0werd by Black Coffee

Niet genoeg er van af wetende, via google viel de mg zs hybrid+ me op. Maar eigenlijk zie ik hem nooit en hij is qua prijs erg laag als je ziet wat je er voor krijgt.
Desondanks zijn de reviews niet heel slecht.

Is dit er eentje in de categorie Dacia?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

avotar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:04:
Niet genoeg er van af wetende, via google viel de mg zs hybrid+ me op. Maar eigenlijk zie ik hem nooit en hij is qua prijs erg laag als je ziet wat je er voor krijgt.
Desondanks zijn de reviews niet heel slecht.

Is dit er eentje in de categorie Dacia?
Hij is pas een half jaartje uit als ik het goed heb. Maar kijk eens naar de reviews (langere gebruiksduur) van andere MGs van de laatste jaren. Zoals de MG4 daar rammelt het na twee jaar van alle kanten. LMs zijn niet happig op Chinese auto's i.v.m. repareerbaarheid dus nemen een hogere risicopost op in de leaseprijs waardoor ze onaantrekkelijker worden voor de werkgevers (en berijders met een leasebudget).

offtopic:
Privé eigenaren zullen a) niet snel een nieuwe auto kopen b) niet snel een nieuwe Chinese auto kopen.

Ik zou liever voor een Dacia gaan als je mij vraagt ;) en hij rijdt überhaupt niet tot bijna niet in hybrid in Nederland rond: https://allecijfers.nl/auto/mg-zs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:05
Leasebudget: 1.200 EUR TCO budget

Kilometrage per jaar: 25.000

Contractduur: 60 maanden

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief

Merkbeleid, zo ja, welke: /

Overige afhankelijkheden: EV only

Specifieke wensen:
- Voldoende ruim
- Vlot werkend infotainment systeem
- Goede range/laadsnelheid en navigatiesysteem met laadstopplanner

Ik heb de volgende auto's op de shortlist staan:
De wagen komt in een mobiliteitsbudget waardoor het niet bestede budget netto kan worden uitbetaald. Dit maakt dat ik op zoek ben naar een auto met zoveel mogelijk 'bang for buck' op vlak van leaseprijs.

Momenteel staat de Scenic op nr. 1 omdat hij wat mij betreft voldoet aan al het bovenvermelde.

Ik kijk ook naar andere modellen zoals:
- Enyaq
- ID4
- Explorer/Capri
- EV6
- e3008
- iX1
- GLB
- Grandland
- EX40
- Ioniq 5

Maar ik heb het gevoel dat die veel minder goed scoren wat betreft 'bang for buck' op vlak van leaseprijs.

Van een Elroc of een EV3 ben ik minder gecharmeerd.

Zijn er modellen die ik over het hoofd zie?

Alle meningen zeer welgekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:48
Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:55:

Specifieke wensen:
- Voldoende ruim

De wagen komt in een mobiliteitsbudget waardoor het niet bestede budget netto kan worden uitbetaald. Dit maakt dat ik op zoek ben naar een auto met zoveel mogelijk 'bang for buck' op vlak van leaseprijs.

Momenteel staat de Scenic op nr. 1 omdat hij wat mij betreft voldoet aan al het bovenvermelde.

- Enyaq
- ID4
- Explorer/Capri
- EV6
- e3008
- iX1
- GLB
- Grandland
- EX40
- Ioniq 5

Maar ik heb het gevoel dat die veel minder goed scoren wat betreft 'bang for buck' op vlak van leaseprijs.

Wat is jouw definitie van 'goede range'? Ik rijd zelf de iX1 eDrive20 en haal daar in de zomer met gemak 475km mee en in de winter 325. Voldoet aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Specifieke wensen:
- Voldoende ruim

- Enyaq
- ID4
- Explorer/Capri
- EV6
- e3008
- iX1
- GLB
- Grandland
- EX40
- Ioniq 5

Tesla model 3 of Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho

Specifieke wensen:
- Voldoende ruim

- Enyaq
- ID4
- Explorer/Capri
- EV6
- e3008
- iX1
- GLB
- Grandland
- EX40
- Ioniq 5

Met jouw leasebudget zou ik eens kijken naar de nieuwe Zeekr 7x. Die past denk ik heel goed bij wat je wil: zoveel mogelijk waar voor je geld. Enige nadeel is dat de wagen pas in de zomer op de weg komt en je dus 1 van de eerste rijders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Dank alvast voor de reacties:

Wat range betreft denk ik inderdaad aan dergelijk waarden. Minimum 450km zomer en 300km winter

We rijden ook met een Model Y momenteel en zijn daar op zich wel tevreden van (buiten de harde vering). Maar ik vrees dat die op vlak van leaseprijs wel wat hoger uitkomt.

Die 7x ziet er inderdaad wel interessant uit.

Dit laatste brengt mij ook tot een andere optie, namelijk gaan voor een private lease van 24 maanden (bijvoorbeeld een gewone benzine Skoda Octavia) om dan nadien pas over te gaan naar elektrisch. Ook omdat er de komende 2 jaar waarschijnlijk nog heel wat evolutie zal zijn en ik anders vasthang aan een termijn van 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:10
Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:29:
Dit laatste brengt mij ook tot een andere optie, namelijk gaan voor een private lease van 24 maanden (bijvoorbeeld een gewone benzine Skoda Octavia) om dan nadien pas over te gaan naar elektrisch. Ook omdat er de komende 2 jaar waarschijnlijk nog heel wat evolutie zal zijn en ik anders vasthang aan een termijn van 5 jaar.
Zijn er geen poolauto's beschikbaar met nog een contract van 1-2 jaar die je kan oprijden? Als het een oudere EV is, profiteer je ook nog van de lagere bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
Albi The Dragon schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Proefritten gedaan met de Model Y (scherp geprijsd vermits het de “oude” niet Juniper uitvoering betreft) en met de Volkswagen ID7.

Model Y:
- ruim, kaal, en vandaar niet zeker of ik hem als zeer comfortabel zou ervaren op de lange termijn
- reuze koffer
- rijbereik
- beetje lelijk
- Elon-schaamte

Vw id7 tourer:
- heel comfortabel. Wat een zetels!
- geweldige Heads Up Display met AR navigatiepijlen
- ruime koffer al denk ik komende van een Skoda octavia toch wat in te leveren
- rijbereik
- beetje lelijk maar dan vooral de light bars (Zijn die uit te schakelen, vooral achteraan?)
- geen SUV

Ik heb dus gekozen voor de ID7. Zin in!
Had ‘m graag in het donkerblauw gehad maar overleg op het hoogste niveau heeft tot de kleur zwart geleid. ;w
Ik schrik oprecht van de prijs van de ID7, wauw. Begrijp me niet verkeerd; het is een mooie auto. Maar met die prijzen snap ik wel dat VAG het moeilijk heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
ZXRY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Zijn er geen poolauto's beschikbaar met nog een contract van 1-2 jaar die je kan oprijden? Als het een oudere EV is, profiteer je ook nog van de lagere bijtelling.
Goede suggestie, maar poolauto's zijn niet zo interessant, want dan zou ik binnen de bestaande leasepolicy blijven, en niet binnen het mobiliteitsbudget, waardoor ik het resterende budget niet kan laten uitbetalen. Vandaar het idee van private lease, waarbij ik het volledige mobiliteitsbudget laat uitbetalen en hiermee de private lease betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Een EV is dit jaar een stuk goedkoper dan over 1-2 jaar qua bijtelling. Die private lease kan dan wel eens erg duur uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Ik woon in België dus dat is op zich niet van toepassing.

Wat de private lease betreft kan ik een auto leasen voor 400 EUR/maand (zonder brandstof) die ik dan kan betalen van mijn mobiliteitsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sito schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Ik schrik oprecht van de prijs van de ID7, wauw. Begrijp me niet verkeerd; het is een mooie auto. Maar met die prijzen snap ik wel dat VAG het moeilijk heeft 8)7
Als je in je achterhoofd hebt dat VW die als E-segment auto in de markt zet, vind je het dan nog steeds schrikbarende prijzen? Alternatieven zijn dan een BMW i5 of een Audi A6 Avant e-tron. En die zijn beide kaal iets duurder en gaan tot veel hogere prijzen bij pakketten/opties.
Wat zijn de alternatieven voor D/E segment EVs die niet bij Musk of uit China komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
True schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:40:
[...]

Als je in je achterhoofd hebt dat VW die als E-segment auto in de markt zet, vind je het dan nog steeds schrikbarende prijzen? Alternatieven zijn dan een BMW i5 of een Audi A6 Avant e-tron. En die zijn beide kaal iets duurder en gaan tot veel hogere prijzen bij pakketten/opties.
Wat zijn de alternatieven voor D/E segment EVs die niet bij Musk of uit China komen?
Die prijs voor een E-segment is inderdaad niet gek, echter vind ik het discutabel dat VW de ID7 inzet als E-segment auto. Dat is het in mijn ogen niet en daardoor is de prijs niet te verantwoorden. Maargoed, dat is mijn mening natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:20

Als je bang for buck wil dan de Xpeng G9 of G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01

Specifieke wensen:
- Voldoende ruim

- Enyaq
- ID4
- Explorer/Capri
- EV6
- e3008
- iX1
- GLB
- Grandland
- EX40
- Ioniq 5

Je hebt ook de BYD Seal of Sealion. Maar Chinese wagens hebben naar verhouding een hoger leasetarief tov hun fiscale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Wat betreft catalogusprijs heb je zeker gelijk, maar op vlak van kortingen gaan de traditionele merken een stuk verder, waardoor ze op vlak van leaseprijs voordeliger uitkomen.

Xpeng geeft bijvoorbeeld enkel gratis een betalende kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
...
- e3008
..
Ik heb een '23 308 (Allure Business) maar het infotainment begint me qua snelheid toch echt wel tegen te vallen. De animaties verbergen de traagheid een beetje, maar zeker tijdens het opstarten (de eerste 2 minuten) loopt de navigatie echt niet lekker. Dat is heel irritant als je een nieuwe reis wilt invoeren.

Gok dat het hetzelfde systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vokx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Ik heb een '23 308 (Allure Business) maar het infotainment begint me qua snelheid toch echt wel tegen te vallen. De animaties verbergen de traagheid een beetje, maar zeker tijdens het opstarten (de eerste 2 minuten) loopt de navigatie echt niet lekker. Dat is heel irritant als je een nieuwe reis wilt invoeren.

Gok dat het hetzelfde systeem is.
Ongekend dat ze dit nog steeds niet opgelost hebben! Ik heb een tijd een 308 (2015-2020) gereden met een enorm traag informatiesysteem, echt tenenkrommend.

Wat dat betreft ben ik echt heel blij met het infotainmentsysteem van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:33:
Wat betreft catalogusprijs heb je zeker gelijk, maar op vlak van kortingen gaan de traditionele merken een stuk verder, waardoor ze op vlak van leaseprijs voordeliger uitkomen.

Xpeng geeft bijvoorbeeld enkel gratis een betalende kleur.
Maar die korting is toch niet relevant voor je bijtelling? Twijfel of je nu zakelijk of privé opzoek bent, anders is dit niet relevant.

[ Voor 8% gewijzigd door SL65 op 07-02-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
[...]

Die zijn er helaas niet meer
De insignia, Mondeo bestaan niet meer
Peugeot heeft nog de 408 en DS heeft ook nog iets maar niet als sw
Persoonlijk zet ik de ID7 wel weer hoger in dan de M3 dus dat is ook geen vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Togi schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:38:
[...]

Die zijn er helaas niet meer
De insignia, Mondeo bestaan niet meer
Peugeot heeft nog de 408 en DS heeft ook nog iets maar niet als sw
Persoonlijk zet ik de ID7 wel weer hoger in dan de M3 dus dat is ook geen vergelijking
Model S is wel degelijk een E-segment, maar die is dan weer 30k duurder dan de ID.7. Maar in dit segment is de spoeling voor EVs gewoon erg dun. Ik ben blij met deze modellen samen met de BMW i4 (wat goedkoper dan de i5) was er in ieder geval nog wat te kiezen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
SL65 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Maar die korting is toch niet relevant voor je bijtelling? Twijfel of je nu zakelijk of privé opzoek bent, anders is dit niet relevant.
Ik woon in België, dus ik vermoed dat je het over het voordeel alle aard hebt? Dat is inderdaad op de cataloguswaarde, maar dat bedrag is eigenlijk zeer beperkt.

De leaseprijs daarentegen wordt sterk beïnvloed door de kortingen die worden gegeven.

Of begrijp ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Ik woon in België, dus ik vermoed dat je het over het voordeel alle aard hebt? Dat is inderdaad op de cataloguswaarde, maar dat bedrag is eigenlijk zeer beperkt.

De leaseprijs daarentegen wordt sterk beïnvloed door de kortingen die worden gegeven.

Ik heb de Nederlandse regels in mijn hoofd. Niet relevant verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Tommi4444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:50:
[...]

je mobiliteitsbudget wordt netto of bruto uitbetaald? Anders loop je alsnog leeg op je autokosten als je tijdelijke private lease doet..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
koentjuh1987 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:07:
[...]

je mobiliteitsbudget wordt netto of bruto uitbetaald? Anders loop je alsnog leeg op je autokosten als je tijdelijke private lease doet..
Het mobiliteitsbudget kan gebruikt worden om hypotheekkosten te betalen, en dat wordt dan netto uitbetaald. Anders zou het inderdaad niet interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
In mijn eerder geposte shortlist stond ook de Xpeng G6. Vandaag heb ik deze dan eindelijk daadwerkelijk gezien en proefrijden bij Xpeng. Voor de geïnteresseerden hier de link naar mijn verslagje met ook wat gestelde vragen waar al antwoord op is gegeven door mede Tweakers:

Juancho in "Het grote Xpeng-topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
True schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Model S is wel degelijk een E-segment, maar die is dan weer 30k duurder dan de ID.7. Maar in dit segment is de spoeling voor EVs gewoon erg dun. Ik ben blij met deze modellen samen met de BMW i4 (wat goedkoper dan de i5) was er in ieder geval nog wat te kiezen. :*)
Daarom vergeleek ik de id7 ook met de M3 en niet met de S
En de S loopt eigenlijk al te lang mee
I4 moeten ze uitbrengen als SW dan zal dat denk ik echt een veel gemaakte keuze zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Togi op 09-02-2025 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Mijn huidige (zakelijke) leaae auto loopt met een maand of 5 uit contract. Tijd dus voor de grote zoektocht naar een nieuwe auto, maar het is dit keer een stuk lastiger dan voorgaande keren.

Elektrisch rijden is bij ons verplicht en ik gebruik de auto ook privé. Heb me erbij neergelegd dat lease rijden nooit meer zo goedkoop wordt als voorheen, maar toch in dubio was wijsheid is.

Situatie:
- gezin
- 2 auto’s (lease auto + kleine woon/werkverkeerauto voor mijn partner)
- leaseauto wordt voor woon-werkverkeer gebruikt, maar meermaals per jaar ook als pakezel voor vakantie (actieve kampeervakanties met gezin)
- momenteel Golf Variant (2020), voor kanpeervakanties met dakkoffer (450L die vol gaat)

Kritische noot: we nemen zoveel mee als er in de auto past. Kunnen best nog eens kritisch kijken naar wat er wel/niet mee moet.

Opties:
1. nieuwe leaseauto (pakezel)
2. Nieuwe leaseauto (klein) + vervangen auto van mijn partner door een pakezel
2. Lease budget cash (ca €900 bruto, kmvergoeding fiscaal voordelig te verrekenen) laten uitbetalen en oftewel private lease, oftewel ‘nieuwe’ auto kopen (zie 2)

Leasebudget: ca 1200 tco, meerprijs wordt cerrekend als eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inc.Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: zie boven
Specifieke wensen: zie boven
Uiteindelijke keuze: tbd

Voorkeur heeft toch de eerste optie, gezien het gemak indien er iets met de auto aan de hand is /onderhoud/pechhulp/brandstof vergoed/etc. Bijkomend voordeel is dat ik in de zomer genoeg pv-vermogen heb om zelf te laden wat ik kan declareren bij mijn werkgever.

Shortlist voor optie 1 is momenteel:
- Volkswagen ID.7 Tourer
- BMW i5 Touring
- Audi Q6 etron

Op de iets langere longlist ook nog:
- Kia EV9/Ioniq9 (veel groter dan ik nodig heb/zoek, maar prijstechnisch erg interessant vergeleken met de rest)
- Ioniq 5 (hier hoor ik veel goede dingen over en auto schijnt erg ruim te zijn; moet hier kritisch kijken naar kogeldruk/dakbelasting ivm trekhaakkoffer en dakkoffer)
- ID.Buzz (mag van mijn werkgever, maar mis hier nog een LR uitvoering om ook prettig langere afstanden mee te reizen)
- Audi A6 Avant etron (grote auto, maar heel mager kwa bagageruimte…)
- Peugeot E5008 (grote auto, maar verder nog weinig over kunnen vinden)

Voor optie 2/3 zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld een (jong gebruikte) Passat/Octavia/Ceed/… ik besef heel goed dat dit een ander segment auto’s is dan de shortlist voor optie 1, echter heb ik veel moeite om elektrische auto’s te vinden met vergelijkbaar laadvermogen met een Golf Variant (610/1650L).

Ik hóef niet perse een (te) dure auto te rijden, maar mn in optie 1 is er geen ontkomen aan lijkt het.

Concrete vragen voor degenen met ervaring met een of meerdere van bovenstaande auto’s, en of wie voor dezelfde afweging heeft gestaan:

- Hoe verhoudt de bruikbare bagageruimte van een Q6/i5/ID.7 zich tot een Golf Variant (met bruikbaar bedoel ik: achterbak tot het dak icm hondenrek en achterbank zo beladen dat er 2 passagiers veilig achterin kunnen zitten)?
- Wat is (%) het effect van rijden met een dakkoffer op een elektrische auto?
- Wie heeft er ervaring met Ioniq 5 en hoe verhoudt deze zich tot bovenstaande auto’s?
- idem voor EV9/Ioniq9. Hoewel de Ioniq waarschijnlijk te laat komt om tijdig te bestellen. Ben geen fan van de looks van een EV9, maar lost een hoop problemen op.
- long shot: ik ben een groot fan van de ‘banana box’ tests van Bjorn Nyland geworden omdat het het enigszins makkelijker maakt om de werkelijke ruimte van verschillende modellen te vergelijken. Is er iemand die dit weleens gedaan heeft voor een Golf Variant of hier informatie over heeft?

Daarnaast, zijn er anderen die de afweging hebben gemaakt om te stoppen met lease rijden en private lease/auto hebben gekocht? Hoe kwam voor jullie de financiele berekening uit de bus?

Alvast bedankt voor alle inzichten.

[ Voor 5% gewijzigd door PRoeske op 09-02-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 21:17
PRoeske schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:40:
Mijn huidige (zakelijke) leaae auto loopt met een maand of 5 uit contract. Tijd dus voor de grote zoektocht naar een nieuwe auto, maar het is dit keer een stuk lastiger dan voorgaande keren.
Als je een EV9 overweegt zou ik ook zeker naar de Xpeng G9 kijken... Lel van een auto, net verbruik, laad snel en schijnt qua comfort/afwerking echt top te zijn.

Model Y is ook enorm ruim.

Privé een tweedehands station is mogelijk wel goedkoper... Maar voor relatief kleine meerprijs rijd je zorgeloos en moderner in de lease...

Premium opties als de BMW en Audi zullen waarschijnlijk niet de ruimste zijn terwijl je wel een relatief hoge bijtelling voor je kiezen krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door nooberke op 09-02-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PRoeske schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:40:

Elektrisch rijden is bij ons verplicht en ik gebruik de auto ook privé. Heb me erbij neergelegd dat lease rijden nooit meer zo goedkoop wordt als voorheen, maar toch in dubio was wijsheid is.

Situatie:
- gezin
- 2 auto’s (lease auto + kleine woon/werkverkeerauto voor mijn partner)
- leaseauto wordt voor woon-werkverkeer gebruikt, maar meermaals per jaar ook als pakezel voor vakantie (actieve kampeervakanties met gezin)
- momenteel Golf Variant (2020), voor kanpeervakanties met dakkoffer (450L die vol gaat)

Kritische noot: we nemen zoveel mee als er in de auto past. Kunnen best nog eens kritisch kijken naar wat er wel/niet mee moet.

Opties:
1. nieuwe leaseauto (pakezel)
2. Nieuwe leaseauto (klein) + vervangen auto van mijn partner door een pakezel
2. Lease budget cash (ca €900 bruto, kmvergoeding fiscaal voordelig te verrekenen) laten uitbetalen en oftewel private lease, oftewel ‘nieuwe’ auto kopen (zie 2)

Leasebudget: ca 1200 tco, meerprijs wordt cerrekend als eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inc.Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: zie boven
Specifieke wensen: zie boven

Voorkeur heeft toch de eerste optie, gezien het gemak indien er iets met de auto aan de hand is /onderhoud/pechhulp/brandstof vergoed/etc. Bijkomend voordeel is dat ik in de zomer genoeg pv-vermogen heb om zelf te laden wat ik kan declareren bij mijn werkgever.

Shortlist voor optie 1 is momenteel:
- Volkswagen ID.7 Tourer
- BMW i5 Touring
- Audi Q6 etron

Op de iets langere longlist ook nog:
- Kia EV9/Ioniq9 (veel groter dan ik nodig heb/zoek, maar prijstechnisch erg interessant vergeleken met de rest)
- Ioniq 5 (hier hoor ik veel goede dingen over en auto schijnt erg ruim te zijn; moet hier kritisch kijken naar kogeldruk/dakbelasting ivm trekhaakkoffer en dakkoffer)
- ID.Buzz (mag van mijn werkgever, maar mis hier nog een LR uitvoering om ook prettig langere afstanden mee te reizen)
- Audi A6 Avant etron (grote auto, maar heel mager kwa bagageruimte…)
- Peugeot E5008 (grote auto, maar verder nog weinig over kunnen vinden)

Voor optie 2/3 zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld een (jong gebruikte) Passat/Octavia/Ceed/… ik besef heel goed dat dit een ander segment auto’s is dan de shortlist voor optie 1, echter heb ik veel moeite om elektrische auto’s te vinden met vergelijkbaar laadvermogen met een Golf Variant (610/1650L).

Ik hóef niet perse een (te) dure auto te rijden, maar mn in optie 1 is er geen ontkomen aan lijkt het.

Concrete vragen voor degenen met ervaring met een of meerdere van bovenstaande auto’s, en of wie voor dezelfde afweging heeft gestaan:

- Hoe verhoudt de bruikbare bagageruimte van een Q6/i5/ID.7 zich tot een Golf Variant (met bruikbaar bedoel ik: achterbak tot het dak icm hondenrek en achterbank zo beladen dat er 2 passagiers veilig achterin kunnen zitten)?
- Wat is (%) het effect van rijden met een dakkoffer op een elektrische auto?
- Wie heeft er ervaring met Ioniq 5 en hoe verhoudt deze zich tot bovenstaande auto’s?
- idem voor EV9/Ioniq9. Hoewel de Ioniq waarschijnlijk te laat komt om tijdig te bestellen. Ben geen fan van de looks van een EV9, maar lost een hoop problemen op.
- long shot: ik ben een groot fan van de ‘banana box’ tests van Bjorn Nyland geworden omdat het het enigszins makkelijker maakt om de werkelijke ruimte van verschillende modellen te vergelijken. Is er iemand die dit weleens gedaan heeft voor een Golf Variant of hier informatie over heeft?

Daarnaast, zijn er anderen die de afweging hebben gemaakt om te stoppen met lease rijden en private lease/auto hebben gekocht? Hoe kwam voor jullie de financiele berekening uit de bus?

Alvast bedankt voor alle inzichten.
Ik kom van een Octavia Combi uit '21 en heb nu een ID.7 Tourer, de ruimte in de Tourer is vergelijkbaar in de kofferbak en heeft meer ruimte op de achterbank. Aannemend dat je in NL woont en bijtelling betaald, waarom de i5 en Q6 overwegen? Die zijn aanzienlijk duurder in de bijtelling dan de andere opties (niet helemaal je kunt ook een ID.7, een i5, een Q6 of een A6 Avant allemaal voor 70k rijden, maar de ID.7 kun je dan volledig aankleden terwijl je bij de anderen dan net begint).

M.b.t. EV zou je kunnen kijken naar een trekhaakkoffer, die zijn veel minder nadelen voor je efficiëntie dan een dakkoffer. Wel moet je hiermee wellicht wat meer opletten bij sommige snelladers onderweg met achteruit parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
[...]

Knuppel in het hoenderhok inderdaad: Volkswagen maakt hier duidelijk een denkfout. De ID.7 is geen E segment in de ogen van de meeste potentiele kopers. En die bepalen met hun aankopen of zij het E segment waardig vinden……en zeggen nu nee en kopen hem niet. Wat de directie of marketing afdeling er ook van vindt. Een gewone auto als een klasse hoger beprijzen kan iedereen. Het kopen doet niet iedereen. Dat is ook duidelijk intussen. Net zoals de ID.3 geen Golf klasse is, maar een luxe Polo in de ogen van klanten die wel hun ogen open hebben. Samen met de issues en het bedieningsconcept had VW daardoor in de EV klasse nauwelijks bestaansrecht. Tot nu toe dan: ze timmeren flink aan de weg om het bedieningsconcept te verbeteren en ook in range en aandrijflijn maken ze sprongen in efficienty. Waar het nu nog stokt is dat ze in de meeste type lijnen oud en nieuw nog door elkaar heen voeren. Dat maakt het voor kopers onoverzichtelijk.

Te snappen is dat VW zijn oude onderdelen nog op wil maken, maar maak daar dan net als vroeger voordeligere actie modellen van die je tijdelijk voert. (Summer edition, surf edition, digital edition of hoe je ze ook wil noemen). Dan kan de klant zeker zijn dat ze vanaf nu in de gewone modellen in ieder geval het best leverbare krijgen. En daarnaast haal je wat particuliere kopers binnen die minder willen of kunnen betalen, maar ook niet het snelste entertainment etc. hoeven.

[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 09-02-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Een nieuwe leaseauto uitzoeken is leuk totdat er knopen doorgehakt moeten worden. Daar ben ik blijkbaar niet zo goed in :+ Ik besef me nu dat ik erg verwend ben/was met een full option Polestar 2 met 8% bijtelling. Veel vermogen, erg goed infotainment, strak interieur en zo'n beetje alle opties die er bestaan en dat voor 325€ netto per maand. Polestar is uit ons merkenbeleid dus dat is sowieso geen optie meer. Alle andere opties van mijn longlist zijn sowieso afgevallen.

Mijn budget ligt op 1285 incl. brandstof dus keuze genoeg. Omdat ik rond de 200-300km per maand privé rijd en het budget dat over is als bruto salaris wordt uitgekeerd, wordt een duurdere auto per privé kilometer ook snel veel duurder.

Veel reviews, proefritten en garages bezoeken verder was ik dit weekend van plan de BMW iX1 eDrive 20 met redelijk wat opties te bestellen. Hele fijne en mooie auto met toch ook wat twijfelpunten tegenover de P2:
- range en laadsnelheid --> vergelijkbaar met P2 (wil liever verder kunnen rijden ivm vakanties Italie)
- vermogen --> van 0-100 in 4.6 naar 0-100 in 8.5. Sportiviteit (wat ik echt wel leuk vind) volledig weg
- infotainment beter dan andere merken (VW, Skoda, Peugeot) maar toch minder fijn dan in de P2
- opties --> medium aangekleed wat op zich prima is
- prijs --> ongeveer 450€ netto (+125)

Ik heb ook de M3 proefgereden en die viel me minder tegen dan ik had verwacht. Wel vind ik OPD vervelend en is de (interieur)beleving en kwaliteit duidelijk minder dan de P2 en de iX1. Ik zag echter dat de basis M3 RWD nu verlaagd is naar 39.990 en dat de leasemaatschappij een flinke korting op de maandkosten geeft. Ik vermoed dat er veel op voorraad staat. Dit heeft financieel flink impact. De M3 kost mij nu netto 175€ vanwege de lage bijtelling en ruime overschot op het budget.

De vraag is nu of de iX de meerprijs van 275€ netto per maand het mij waard is tegenover de M3. Ik kan het geld wel missen maar 3000€ per jaar is toch een flink bedrag.

De M3 tegenover de iX1:
- betere range en laadsnelheid
- beter infotainment
- veel meer opties
- even ruim/ruimer (sowieso beide veel ruimer dan de P2)
- van 0-100 naar 6.1 seconde (in elk geval nog behoorlijk vlot)

Een LR AWD of Performance wil ik niet want dan is het prijsverschil met de iX1 behoorlijk kleiner en gaat mijn voorkeur naar de iX1 uit.

De vraag is nu of de iX de meerprijs van 275€ netto per maand het mij waard is tegenover de M3 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
@XeNeRgY als je er niets voor hoeft te laten zou ik gaan voor de auto waar je het blijste van wordt. Verder kunnen wij je hierbij niet echt helpen vermoed ik; maar herken het twijfelen wel.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Kwestie van afstrepen, plus en minpunten naast elkaar zetten, gevoel meenemen en zeker ook de praktische kant en de techniek (actieradius, snelladen, hardware systeem etc). Dan kom je er vanzelf uit.

Onze shortlist wordt zo ook steeds kleiner. We vinden bij de BYD Sealion 7 prachtig, van binnen en buiten. Maar heeft achterhaalde techniek op gebied van actieradius en snelladen. Dan valt deze dus af, hoe jammer ook. Zelfde voor een Tesla. Vinden we te saai en te kil, dan zou een Xpeng G6 een beter alternatief zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 09-02-2025 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:08
@XeNeRgY als je vermogen leuk vindt zou ik niet die BMW nemen. Hiervoor steeds “langzame” premium auto’s gehad. De Tesla’s zijn zoveel leuker. Stap elke dag met een smile in. OPD is uit te zetten en de Highland is best een prima auto. Ik zou daar persoonlijk meer voor over hebben dan een “trage” premium BMW met halve uitrusting.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudi01
XeNeRgY schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:25:
Een nieuwe leaseauto uitzoeken is leuk totdat er knopen doorgehakt moeten worden. Daar ben ik blijkbaar niet zo goed in :+ Ik besef me nu dat ik erg verwend ben/was met een full option Polestar 2 met 8% bijtelling. Veel vermogen, erg goed infotainment, strak interieur en zo'n beetje alle opties die er bestaan en dat voor 325€ netto per maand. Polestar is uit ons merkenbeleid dus dat is sowieso geen optie meer. Alle andere opties van mijn longlist zijn sowieso afgevallen.

Mijn budget ligt op 1285 incl. brandstof dus keuze genoeg. Omdat ik rond de 200-300km per maand privé rijd en het budget dat over is als bruto salaris wordt uitgekeerd, wordt een duurdere auto per privé kilometer ook snel veel duurder.

Veel reviews, proefritten en garages bezoeken verder was ik dit weekend van plan de BMW iX1 eDrive 20 met redelijk wat opties te bestellen. Hele fijne en mooie auto met toch ook wat twijfelpunten tegenover de P2:
- range en laadsnelheid --> vergelijkbaar met P2 (wil liever verder kunnen rijden ivm vakanties Italie)
- vermogen --> van 0-100 in 4.6 naar 0-100 in 8.5. Sportiviteit (wat ik echt wel leuk vind) volledig weg
- infotainment beter dan andere merken (VW, Skoda, Peugeot) maar toch minder fijn dan in de P2

Ik heb ook de M3 proefgereden en die viel me minder tegen dan ik had verwacht. Wel vind ik OPD vervelend en is de (interieur)beleving en kwaliteit duidelijk minder dan de P2 en de iX1. Ik zag echter dat de basis M3 RWD nu verlaagd is naar 39.990 en dat de leasemaatschappij een flinke korting op de maandkosten geeft. Ik vermoed dat er veel op voorraad staat. Dit heeft financieel flink impact. De M3 kost mij nu netto 175€ vanwege de lage bijtelling en ruime overschot op het budget.

De vraag is nu of de iX de meerprijs van 275€ netto per maand het mij waard is tegenover de M3. Ik kan het geld wel missen maar 3000€ per jaar is toch een flink bedrag.

De M3 tegenover de iX1:
- beter infotainment
- veel meer opties

Een LR AWD of Performance wil ik niet want dan is het prijsverschil met de iX1 behoorlijk kleiner en gaat mijn voorkeur naar de iX1 uit.

De vraag is nu of de iX de meerprijs van 275€ netto per maand het mij waard is tegenover de M3 :?
Ik zag dat de S60 op jouw lijstje stond. Waarom ga je niet voor de V60 T6 Essential Edition. Is nu met gratis lederen bekleding en heeft de belangrijkste opties wel. De fiscale waarde ligt op de 50k, veel goedkoper ga je niet krijgen als je een beetje vermogen wil (behalve als je EV gaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hek030
  • Laatst online: 22:13
XeNeRgY schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:25:

De M3 tegenover de iX1:
- beter infotainment
- veel meer opties

De baby beamer (ga maar eens achter jezelf zitten, krap, en dat voor 60k!!!) vs een ruime auto die sneller en goedkoper is? Ik zou het wel weten…

In mijn geval de model Y ;) , maar anders zeker de model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Hek030 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:17:
[...]

De baby beamer (ga maar eens achter jezelf zitten, krap, en dat voor 60k!!!) vs een ruime auto die sneller en goedkoper is? Ik zou het wel weten…

Hier zelf zeer tevreden van de MY, maar mijn vrouw kan niet wennen aan de harde vering, en meent dat we toch beter voor de iX1 hadden gekozen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
True schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Ik kom van een Octavia Combi uit '21 en heb nu een ID.7 Tourer, de ruimte in de Tourer is vergelijkbaar in de kofferbak en heeft meer ruimte op de achterbank. Aannemend dat je in NL woont en bijtelling betaald, waarom de i5 en Q6 overwegen? Die zijn aanzienlijk duurder in de bijtelling dan de andere opties (niet helemaal je kunt ook een ID.7, een i5, een Q6 of een A6 Avant allemaal voor 70k rijden, maar de ID.7 kun je dan volledig aankleden terwijl je bij de anderen dan net begint).

M.b.t. EV zou je kunnen kijken naar een trekhaakkoffer, die zijn veel minder nadelen voor je efficiëntie dan een dakkoffer. Wel moet je hiermee wellicht wat meer opletten bij sommige snelladers onderweg met achteruit parkeren.
i5 en Q6 staan vooral op het lijstje omdat ik erg gecharmeerd ben van de modellen. Eerder een 'nice to have' dan een'must'. Voordeel van i5 is wel dat het een zgn voorkeursauto is, wat er voor zorgt dat het bepaalde voordelen geeft in de lease-overeenkomst.

Q6 vind ik vooral een mooie maat (kleine) SUV, waarvan ik zeker een voordeel zie ivm de zithoogte bij lange ritten. A6 vind ik een mooie auto, maar bungelt helemaal onderaan het lijstje.

Trekhaakkoffer heeft als nadeel dat het vaak niet met een fiets te combineren is (uitzondering: Thule VeloSpace XT, maar die is slechts 300L).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:15
PRoeske schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:16:
[...]

i5 en Q6 staan vooral op het lijstje omdat ik erg gecharmeerd ben van de modellen. Eerder een 'nice to have' dan een'must'. Voordeel van i5 is wel dat het een zgn voorkeursauto is, wat er voor zorgt dat het bepaalde voordelen geeft in de lease-overeenkomst.

Q6 vind ik vooral een mooie maat (kleine) SUV, waarvan ik zeker een voordeel zie ivm de zithoogte bij lange ritten. A6 vind ik een mooie auto, maar bungelt helemaal onderaan het lijstje.

Trekhaakkoffer heeft als nadeel dat het vaak niet met een fiets te combineren is (uitzondering: Thule VeloSpace XT, maar die is slechts 300L).
Ik neem aan dat je een reden heb waarom Model Y bijvoorbeeld niet op je lijstje heb staan?
Want met 854 liter achterin + 117 liter voorin heb je weinig andere auto met meer ruimte.
Die heeft ook kampeermodus waardoor je de airco vd auto kan gebruiken (alleen als je ter plekke kan laden)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
SirLct schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Ik neem aan dat je een reden heb waarom Model Y bijvoorbeeld niet op je lijstje heb staan?
Want met 854 liter achterin + 117 liter voorin heb je weinig andere auto met meer ruimte.
Die heeft ook kampeermodus waardoor je de airco vd auto kan gebruiken (alleen als je ter plekke kan laden)
Model Y heeft twee redenen waarom deze niet op de lijst staat:
- laag maximum gewicht (2450kg bij eigen gewicht van de auto bijna 2000kg). Met 3 volwassenen (160kg) houd je dan niet heel veel gewicht over om bagage mee te nemen (de Waard tent, etc).
- Als ik de verschillende reviews van Model Y mag geloven, is het (op papier) riante laadvolume in de praktijk niet zo riant. Veel volume komt uit het zeer hoge dak boven de 2e zitrij, maar daarvan is een groot deel niet bruikbaar bij een 'veilige' belading.

Althans, bovenstaand was met de huidige Y het geval. Ik weet niet zeker of MY25 Y hier verandering in brengt.

Ik ga eens een bezoekje brengen aan Tesla dealer om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
SirLct schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Maar is die 854 liter niet de hele bak tot het dak, waar bij bijv de a6 het volume tot de hoedenplank is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:55
Q6 kan ook 1 banana box meer in dan een Model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Togi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Maar is die 854 liter niet de hele bak tot het dak, waar bij bijv de a6 het volume tot de hoedenplank is?
Klopt, echter is het max volume van de Y 2000L+, waar de Q6 op ca 1600 strandt. Kijkend naar de fameuze banana-box challenge ben ik dan wel benieiwd waarom de Y maar zo weinig beter scoort dan een Q6, terwijl deze op papier 25% groter is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:55
@PRoeske Ik denk dat Tesla anders meet dan de meeste andere merken.
Tesla gebruikt letterlijk de inhoud, als je er water zou in doen en de anderen gebruiken blokken van 20x10x5cm.

[ Voor 0% gewijzigd door KweNi op 10-02-2025 21:57 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
En er past waarschijnlijk geen bananendoos in de kelder bak en door het schuine dak kan je minder hoog stapelen.

Ik rij zelf in een Mondeo en zocht wat vergelijkbaars kwa volume.
De 850 l op papier leek interessant maar voor mijn gevoel was de ruimte onder de hoedenplank niet veel ruimer (misschien ook wel kleiner) dan de Mondeo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Togi schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:10:
En er past waarschijnlijk geen bananendoos in de kelder bak en door het schuine dak kan je minder hoog stapelen.

Ik rij zelf in een Mondeo en zocht wat vergelijkbaars kwa volume.
De 850 l op papier leek interessant maar voor mijn gevoel was de ruimte onder de hoedenplank niet veel ruimer (misschien ook wel kleiner) dan de Mondeo.
Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen als ik vragen mag?

In de bredere zoektocht, zijn er hier al mensen met ervaring met bijvoorbeeld:
- (2025) Byd Tang
- Peugeot e-5008 (LR)

Beiden ogen zeer ruim, maar weinig ervaringen over te vinden (logisch, voor vrij nieuwe auto’s).

[ Voor 18% gewijzigd door PRoeske op 10-02-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
PRoeske schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:15:
[...]
- (2025) Byd Tang
- Peugeot e-5008 (LR)

Beiden ogen zeer ruim, maar weinig ervaringen over te vinden (logisch, voor vrij nieuwe auto’s).
Ik denk dat je dat het beste in het BYD n Peugeot topic je specifieke vragen kunt stellen, daar zitten wel een aantal die die auto's rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
PRoeske schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen als ik vragen mag?

- (2025) Byd Tang
- Peugeot e-5008 (LR)

ik heb de e5008 GT Advantage besteld maar krijg hem pas in mei dus nog geen ervaring mee. (Volgens mij is de LR nog niet leverbaar)
ik vond de stoelen en de achterbank van de MY minder, verder vond ik de 7 zits config wel een plus.
Ook het steriele interieur van de MY was ik geen fan van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:44
Hallo! Ik heb optie om gebruik te maken van zakelijke lease en hoewel het op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, als ik bereken hoeveel geld ik uiteindelijk betaal, vraag ik me af of het een goede deal is.

Ik kijk bijvoorbeeld naar een 2024 Polestar 2 van 52000€ fiscale waarde.
Ik zou ongeveer € 350 netto per maand betalen, plus dat ik geen € 420 netto cash opton krijg door voor een leaseauto te kiezen. Dus al met al betaal ik 780€ per maand uit eigen zak voor deze auto.
Dit is allemaal gratis inbegrepen: onderhoud, gratis onbeperkt opladen in de hele EU, winterbanden, installatie van een EV-oplaadpunt thuis, onbeperkte kilometers.
Nu zal ik deze auto 4 jaar hebben of als ik het bedrijf verlaat kan ik het contract zonder boete beëindigen. Dus alles bij elkaar betaal ik ongeveer 4 x 12 x 780 = 37440€ voor 4 jaar, wat veel lijkt, maar auto's zijn hoe dan ook duur.
Klinkt dit als een redelijke deal voor een auto van deze waarde?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

carefree7 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:06:
Hallo! Ik heb optie om gebruik te maken van zakelijke lease en hoewel het op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, als ik bereken hoeveel geld ik uiteindelijk betaal, vraag ik me af of het een goede deal is.

Ik kijk bijvoorbeeld naar een 2024 Polestar 2 van 52000€ fiscale waarde.
Ik zou ongeveer € 350 netto per maand betalen, plus dat ik geen € 420 netto cash opton krijg door voor een leaseauto te kiezen. Dus al met al betaal ik 780€ per maand uit eigen zak voor deze auto.
Dit is allemaal gratis inbegrepen: onderhoud, gratis onbeperkt opladen in de hele EU, winterbanden, installatie van een EV-oplaadpunt thuis, onbeperkte kilometers.
Nu zal ik deze auto 4 jaar hebben of als ik het bedrijf verlaat kan ik het contract zonder boete beëindigen. Dus alles bij elkaar betaal ik ongeveer 4 x 12 x 780 = 37440€ voor 4 jaar, wat veel lijkt, maar auto's zijn hoe dan ook duur.
Klinkt dit als een redelijke deal voor een auto van deze waarde?
Heb je een auto nodig voor werk? Zo ja, gaat je vergelijking sowieso niet op. En onbeperkt privé kilometers daar vindt de fiscus wel wat van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:44
True schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:12:
[...]

Heb je een auto nodig voor werk? Zo ja, gaat je vergelijking sowieso niet op. En onbeperkt privé kilometers daar vindt de fiscus wel wat van.
Ik neem aan dat je zonnepanelen bedoelt? Ik heb er maar 16 en dat dekt al mijn jaarverbruik, dus ik zal er niet veel profijt van hebben maar wel veel opladen met 'gratis' energie en betaald krijgen door mijn bedrijf.
Oh dat heb ik over het hoofd gezien, oke ik zal het daar vragen!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 20:05
Leasebudget: benzine €850, elektrisch €950
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 48mnd
Merkbeleid, zo ja, welke: n.v.t.
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Geef voorkeur aan elektrisch omdat ik thuis al een laadpaal heb en momenteel een Kia Niro EV (privé) heb. Als ik een beetje rondkijk dan is de keuze niet heel groot, vooral omdat het bedrag dus incl. brandstofvoorschot is. Voorkeur heeft sowieso wel een auto met wat ruimte, voornamelijk om een racefiets makkelijk achterin te kunnen leggen. Daarnaast graag wel stoel/stuurverwarming en adaptive cruise control. One pedal heeft wel echt de voorkeur maar daar kan ik nog mee leven als het uiteindelijk er niet op zou zitten ;) Bereik moet in praktijk toch wel echt rond de 400 zitten.

Over het budget gaan is volgens de policy alleen in hoge uitzondering mogelijk met bijbetaling.

Ben heel benieuwd wat de opties een beetje zijn.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:12

ST10©DE

Dus.............

frankdewildt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:39:
Specifieke wensen: Geef voorkeur aan elektrisch omdat ik thuis al een laadpaal heb en momenteel een Kia Niro EV (privé) heb. Als ik een beetje rondkijk dan is de keuze niet heel groot, vooral omdat het bedrag dus incl. brandstofvoorschot is. Voorkeur heeft sowieso wel een auto met wat ruimte, voornamelijk om een racefiets makkelijk achterin te kunnen leggen. Daarnaast graag wel stoel/stuurverwarming en adaptive cruise control. One pedal heeft wel echt de voorkeur maar daar kan ik nog mee leven als het uiteindelijk er niet op zou zitten ;) Bereik moet in praktijk toch wel echt rond de 400 zitten.

Over het budget gaan is volgens de policy alleen in hoge uitzondering mogelijk met bijbetaling.

Skoda Elroq !

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

frankdewildt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:39:

Heb je een backoffice bij je eigen EVSE? Want je werkgever wil dat sowieso wel netjes gespecificeerd hebben. Daarnaast mag je met je eigen laadpaal laden of wil de werkgever zelf een laadpaal plaatsen?

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 20:05
True schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Heb je een backoffice bij je eigen EVSE? Want je werkgever wil dat sowieso wel netjes gespecificeerd hebben. Daarnaast mag je met je eigen laadpaal laden of wil de werkgever zelf een laadpaal plaatsen?
Ik heb momenteel een Easee Charge Lite 11kW. Weet eigenlijk niet goed op daar opties op zitten die dat dan ondersteunen. Eigen laadpaal gebruiken mag, maar ze willen het inderdaad wel kunnen verrekenen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:54:
[...]

Uiteindelijke keuze: Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Nou, er ging heel wat water door de Rijn, maar het is gelukt! Een spiksplinternieuwe S60 T8 Polestar Engineered weten te regelen binnen budget. Dusdanig nieuw dat ik er niet eens in gereden heb, sterker nog, ik heb hem niet eens in het echt gezien! Bij diezelfde dealer heb ik wel in een demo-model gereden (ook polestar engineered), die wilde ik ook wel leasen maar werd voor mijn neus verkocht aan een ander.
Er moest nog wel wat onderhandeld worden, want de eerste scherpe offerte gaf nog een behoorlijke eigen bijdrage (€ 65 p/m), en eigenlijk wilde ik zonder eigen bijdrage omdat ik er ook alleen maar zakelijke kilometers mee maak. Dat is uiteindelijk ook nog gelukt.
Het eerste échte plaatje... nog even geduld (poetsen & op naam zetten vermoed ik) en daarna mag ik met deze tank naar huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/claqf4yYhy_nYfXydoMU0dzeR2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUHNExbp0uw1WVh1q3OoLUy2.jpg?f=fotoalbum_large

Vier jaar lang hopen dat het stoplicht nét op oranje springt als ik aan kom rijden zodat ik vooraan sta :9

• macfocus
frankdewildt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Ik heb momenteel een Easee Charge Lite 11kW. Weet eigenlijk niet goed op daar opties op zitten die dat dan ondersteunen. Eigen laadpaal gebruiken mag, maar ze willen het inderdaad wel kunnen verrekenen.
Bijvoorbeeld zelf en e-flux abbo als backoffice erop, en daarop simpelweg je laadpas van de baas koppelen.

Gaat alles verder volautomatisch. En je bepaalt zelf het doorbelaste tarief (wat logisch is want jij koopt de stroom in)

• The Eagle
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tehh schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Het eerste échte plaatje... nog even geduld (poetsen & op naam zetten vermoed ik) en daarna mag ik met deze tank naar huis:

[Afbeelding]

Vier jaar lang hopen dat het stoplicht nét op oranje springt als ik aan kom rijden zodat ik vooraan sta :9
Nice. Zwager rijdt de V60 Polestar engineered..net zo'n beest. Die power onder je rechtervoet is verslavend, use it wisely.
Maar goed dat ie op 180 begrensd is, zit je namelijk zo aan :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Nice. Zwager rijdt de V60 Polestar engineered..net zo'n beest. Die power onder je rechtervoet is verslavend, use it wisely.
Maar goed dat ie op 180 begrensd is, zit je namelijk zo aan :X
Ooit begonnen met 80pk, sinds een paar jaar ook 400+pk en ben alleen maar rustiger gaan rijden.

En eigenlijk hoor ik dat veel vaker om me heen.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:16:
[...]

Ooit begonnen met 80pk, sinds een paar jaar ook 400+pk en ben alleen maar rustiger gaan rijden.

En eigenlijk hoor ik dat veel vaker om me heen.
Dat heet ouder worden 😉

Ik heb in mijn jonge jaren wel eens de Afsluitdijk met 300 km/u van de ene naar de andere kant gedaan.

Nu gaat de ACC op 105 en geloof ik het verder wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:48
Hek030 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:17:
[...]

Ik ben 1.89m en kan prima achter mezelf zitten in de iX1. Ja, het het is de kleinste SUV van BMW, maar hij is gewoon erg ruim van binnen. De MY is wellicht ruimer en sneller, maar het simplistische interieur trekt me gewoon niet (ieder zijn smaak natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kered99
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-05 22:23
Van mijn werkgever te horen gekregen dat ik op zoek mag naar een andere bedrijfsauto, ik ben benieuwd welke suggesties jullie hebben!

Leasebudget: 650 per maand +/-
Kilometrage per jaar: 20.000 / 25.000
Contractduur: 48 of 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Ja, moet een auto uit het VAG concern zijn.
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen:
- Automaat
- Adaptive cruise control
- Stoelverwarming
- Beetje vlotte uitstraling (ben 25 jaar).
Uiteindelijke keuze: Nog niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kered99 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:52:
Van mijn werkgever te horen gekregen dat ik op zoek mag naar een andere bedrijfsauto, ik ben benieuwd welke suggesties jullie hebben!

Leasebudget: 650 per maand +/-
Kilometrage per jaar: 20.000 / 25.000
Contractduur: 48 of 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Ja, moet een auto uit het VAG concern zijn.
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen:
- Automaat
- Adaptive cruise control
- Stoelverwarming
- Beetje vlotte uitstraling (ben 25 jaar).
Uiteindelijke keuze: Nog niet gemaakt.
Tadaa: https://directlease.nl/zo...n&DlTransmission=A&page=1

Ik zou voor een Skoda Fabia Monte Carlo gaan, dan klik je 'm helemaal vol in de kleur die je wilt incl. winterbanden, VV met 20k km en 48mnd binnen je leasebudget voor 33k fiscaal. Kijk ook nog even in de accessoires als je nog wat budget over hebt, leuke dorpellijst of zo doet ook nog wel wat: https://www.skoda.nl/-/me...-accessoires-brochure.pdf (geldt net zo goed als je een ander model wilt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 21:17
True schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Tadaa: https://directlease.nl/zo...n&DlTransmission=A&page=1

Ik zou voor een Skoda Fabia Monte Carlo gaan, dan klik je 'm helemaal vol in de kleur die je wilt incl. winterbanden, VV met 20k km en 48mnd binnen je leasebudget voor 33k fiscaal. Kijk ook nog even in de accessoires als je nog wat budget over hebt, leuke dorpellijst of zo doet ook nog wel wat: https://www.skoda.nl/-/me...-accessoires-brochure.pdf (geldt net zo goed als je een ander model wilt hebben).
Vlotte uitstraling en dan een Fabia? :O

Je lijstje is wel heel handig, weet niet of iets bijbetalen een optie is maar zo'n Leon Business Intense of Octavia Business Edition is wel veel waar voor je geld! Gaat wel krap zijn qua budget. Zeker de Leon is met een setje grotere wielen echt wel vlot... Dat zal alleen wel bijbetalen worden waarschijnlijk..
Pagina: 1 ... 60 ... 66 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.