Mijn huidige (zakelijke) leaae auto loopt met een maand of 5 uit contract. Tijd dus voor de grote zoektocht naar een nieuwe auto, maar het is dit keer een stuk lastiger dan voorgaande keren.
Elektrisch rijden is bij ons verplicht en ik gebruik de auto ook privé. Heb me erbij neergelegd dat lease rijden nooit meer zo goedkoop wordt als voorheen, maar toch in dubio was wijsheid is.
Situatie:
- gezin
- 2 auto’s (lease auto + kleine woon/werkverkeerauto voor mijn partner)
- leaseauto wordt voor woon-werkverkeer gebruikt, maar meermaals per jaar ook als pakezel voor vakantie (actieve kampeervakanties met gezin)
- momenteel Golf Variant (2020), voor kanpeervakanties met dakkoffer (450L die vol gaat)
Kritische noot: we nemen zoveel mee als er in de auto past. Kunnen best nog eens kritisch kijken naar wat er wel/niet mee moet.
Opties:
1. nieuwe leaseauto (pakezel)
2. Nieuwe leaseauto (klein) + vervangen auto van mijn partner door een pakezel
2. Lease budget cash (ca €900 bruto, kmvergoeding fiscaal voordelig te verrekenen) laten uitbetalen en oftewel private lease, oftewel ‘nieuwe’ auto kopen (zie 2)
Leasebudget: ca 1200 tco, meerprijs wordt cerrekend als eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inc.
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: zie boven
Specifieke wensen: zie boven
Uiteindelijke keuze: tbd
Voorkeur heeft toch de eerste optie, gezien het gemak indien er iets met de auto aan de hand is /onderhoud/pechhulp/brandstof vergoed/etc. Bijkomend voordeel is dat ik in de zomer genoeg pv-vermogen heb om zelf te laden wat ik kan declareren bij mijn werkgever.
Shortlist voor optie 1 is momenteel:
- Volkswagen ID.7 Tourer
- BMW i5 Touring
- Audi Q6 etron
Op de iets langere longlist ook nog:
- Kia EV9/Ioniq9 (veel groter dan ik nodig heb/zoek, maar prijstechnisch erg interessant vergeleken met de rest)
- Ioniq 5 (hier hoor ik veel goede dingen over en auto schijnt erg ruim te zijn; moet hier kritisch kijken naar kogeldruk/dakbelasting ivm trekhaakkoffer en dakkoffer)
- ID.Buzz (mag van mijn werkgever, maar mis hier nog een LR uitvoering om ook prettig langere afstanden mee te reizen)
- Audi A6 Avant etron (grote auto, maar heel mager kwa bagageruimte…)
- Peugeot E5008 (grote auto, maar verder nog weinig over kunnen vinden)
Voor optie 2/3 zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld een (jong gebruikte) Passat/Octavia/Ceed/… ik besef heel goed dat dit een ander segment auto’s is dan de shortlist voor optie 1, echter heb ik veel moeite om elektrische auto’s te vinden met vergelijkbaar laadvermogen met een Golf Variant (610/1650L).
Ik hóef niet perse een (te) dure auto te rijden, maar mn in optie 1 is er geen ontkomen aan lijkt het.
Concrete vragen voor degenen met ervaring met een of meerdere van bovenstaande auto’s, en of wie voor dezelfde afweging heeft gestaan:
- Hoe verhoudt de bruikbare bagageruimte van een Q6/i5/ID.7 zich tot een Golf Variant (met bruikbaar bedoel ik: achterbak tot het dak icm hondenrek en achterbank zo beladen dat er 2 passagiers veilig achterin kunnen zitten)?
- Wat is (%) het effect van rijden met een dakkoffer op een elektrische auto?
- Wie heeft er ervaring met Ioniq 5 en hoe verhoudt deze zich tot bovenstaande auto’s?
- idem voor EV9/Ioniq9. Hoewel de Ioniq waarschijnlijk te laat komt om tijdig te bestellen. Ben geen fan van de looks van een EV9, maar lost een hoop problemen op.
- long shot: ik ben een groot fan van de ‘banana box’ tests van Bjorn Nyland geworden omdat het het enigszins makkelijker maakt om de werkelijke ruimte van verschillende modellen te vergelijken. Is er iemand die dit weleens gedaan heeft voor een Golf Variant of hier informatie over heeft?
Daarnaast, zijn er anderen die de afweging hebben gemaakt om te stoppen met lease rijden en private lease/auto hebben gekocht? Hoe kwam voor jullie de financiele berekening uit de bus?
Alvast bedankt voor alle inzichten.
[
Voor 5% gewijzigd door
PRoeske op 09-02-2025 09:46
]