Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-08 20:50
@Martinspire Al eens gekeken bij Mazda?
De nieuwste Mazda 3/CX-30 zet met 1 druk op de knop alle piepjes uit (maar dan ook echt ALLE)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Omdat de nieuwe model Y long range nog wel eens op zich kan laten wachten heb ik een netto vergelijking gemaakt tussen een bestaande Model Y long Range blauw inclusief laadpaal aan huis.
De Xpeng G6 kost dan 80 euro netto per maand meer dan de bestaande model Y....hier kreeg ik wel en korting op € 2820 op de catalogus-prijs....

Wat vinden jullie ? :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:20:
Omdat de nieuwe model Y long range nog wel eens op zich kan laten wachten heb ik een netto vergelijking gemaakt tussen een bestaande Model Y long Range blauw inclusief laadpaal aan huis.
De Xpeng G6 kost dan 80 euro netto per maand meer dan de bestaande model Y....hier kreeg ik wel en korting op € 2820 op de catalogus-prijs....

Vind beide auto's helemaal niets, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet met je vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Ik zou vooral de verschillen tussen beide auto’s op een rij zetten en kijken wat je dan wil.
Wij hebben uiteindelijk de Y gekozen vanwege de bekendere naam maar ik vind de Traffic Aware CC, moeilijke parkeerhulp en het ontbreken van CarPlay eigenlijk wel storend en vraag me af of ik niet gelukkiger was geweest met de G6.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb zelf alleen ervaring met de Model Y RWD, rij ‘m momenteel en ben er tevreden mee.

Over Xpeng kan ik niets zeggen (behalve dat ik zelf m’n twijfels heb bij Chinese auto’s en de software).

(Ik heb destijds getwijfeld tussen een Model Y RWD en LR en vond de LR geen €100 per maand meer waard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:46
Dj-sannieboy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb zelf alleen ervaring met de Model Y RWD, rij ‘m momenteel en ben er tevreden mee.

Over Xpeng kan ik niets zeggen (behalve dat ik zelf m’n twijfels heb bij Chinese auto’s en de software).

(Ik heb destijds getwijfeld tussen een Model Y RWD en LR en vond de LR geen €100 per maand meer waard.)
welke range haal jij praktisch nu uit je standaard RWD?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:01

Ethirty

Who...me?

koentjuh1987 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Met dit weer merk ik zelf dat het met <300km wel ophoudt. Woon-werk rit kan ik 240km doen en dan ga ik het de 4e dag niet meer redden, zeker niet met ontdooien/voorverwarmen/sentry :D

Het scheelt ook heel veel of je 100km aan 1 stuk rijdt of allemaal stukjes van 10km, dat laatste vreet energie in verhouding.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

koentjuh1987 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Heel afhankelijk van de temperatuur, je rechtervoet, of je lange stukken rijdt of veel kleine stukken, etc.

Om eerlijk te zijn hou ik het ook niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54

Vd week meegereden met een collega in zijn model y naar oostenrijk. Sommige dingen zijn best prima in de Tesla maar achteraf ben ik zeer blij met mijn keuze voor de Xpeng.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wimploo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Vd week meegereden met een collega in zijn model y naar oostenrijk. Sommige dingen zijn best prima in de Tesla maar achteraf ben ik zeer blij met mijn keuze voor de Xpeng.
Misschien is het voor de beeldvorming fijn als je beschrijft waarom jij tot deze conclusie bent gekomen.
Persoonlijk heb ik bij Tesla zeer twijfelachtige gevoelens bij de CEO. En ik ben zeer wantrouwend over langdurige mobiliteit én privacy bij Chinese auto's. Ik zou ze binnen enkele seconden beiden afschrijven van mijn shortlist.

[ Voor 22% gewijzigd door True op 22-01-2025 19:11 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Misschien is het voor de beeldvorming fijn als je beschrijft waarom jij tot deze conclusie bent gekomen.
Persoonlijk heb ik bij Tesla zeer twijfelachtige gevoelens bij de CEO. En ik ben zeer wantrouwend over langdurige mobiliteit én privacy bij Chinese auto's. Ik zou ze binnen enkele seconden beiden afschrijven van mijn shortlist.
Prima, de Xpeng heeft een scherm boven het stuur wat is miste. De cockpit van de Xpeng voelt een stuk luxer aan. De stoelen van de Tesla vond ik hard en eigenlijk te korte zitting.
Het supercharger netwerk, vd 8x laden moesten we hem 2x verzetten omdat hij niet boven de 30 kw uitkwam.
Als alle chargers bezet zijn kakt de snelheid gigantisch in en ook bij rustige chargers vond ik 75 kw op 50% niet heel best.

Natuurlijk zijn er ook pluspunten aan de Tesla, de software is echt nog ongeëvenaard en de accu efficientie is denk ik ook wel wat beter dan mijn Xpeng.

Ik koop een auto om in te rijden en tuurlijk zal er van alles fout zijn aan Musk en de Chinese overheid. Maar de andere merken kwamen bij mij niet in de buurt van de bang for bucks. Ik heb verder gereden in een Nissan Ariya (infotaintment uit 1990), kia ev6 (ik kon niet lekker zitten, zeer korte zitting) , mercedes eqb (prima auto maar korte range en traag snelladen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
Wimploo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:21:
[...]
Het supercharger netwerk, vd 8x laden moesten we hem 2x verzetten omdat hij niet boven de 30 kw uitkwam.
Als alle chargers bezet zijn kakt de snelheid gigantisch in en ook bij rustige chargers vond ik 75 kw op 50% niet heel best.
Dat is toch met elke EV zo? Dat is iets wat door de lader komt, niet door de auto. Je hoeft met een Tesla niet bij een SuC te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Wimploo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Natuurlijk zijn er ook pluspunten aan de Tesla, de software is echt nog ongeëvenaard
De software loopt wel vloeiend maar ik blijf kritisch
- bochtassistentie bij TACC werkt niet. Ofja ook neit duidelijk wat het moet doen, maar kan me niet voorstellen dat je in elke flauwe bocht 25 km/u moet gaan rijden.
- adaptieve grootlicht werkt niet lekker. wordt een soort van discolamp doordat ie zijn eigen reflectie ziet.
- afgedwongen grootlicht bij AP is niet lekker. Denken alle andere weggebruikers dat je zo signaleert.
- Veel elementen in de interface zijn echt klein. De klok is bijvoorbeeld bijna niet af te lezen zonder focus. Of wisselen van radiozender waar die een vrij klein lettertype meekrijgen. Prima te lezen als je stilstaat, onmogelijk wanneer je aandacht eigenlijk bij de weg ligt.
- Constant meldingen dat rijhulpsystemen mogelijk niet goed werken. Vaak als het donker is.
- Die animatie van andere voertuigen maakt het allemaal erg onrustig en heeft ook niet echt nut imho.
- abonnement nodig voor gebruik spotify
- veel openbare laadpunten zijn helemaal niet zichtbaar op de kaart.
- daar waar ik de weg ken krijg ik soms echt bizarre route suggesties. Of routes over wegen die al maanden afgesloten waren.
- basale functies weggestopt achter menu's in het display. Aanzetten van mistlamp tijdens rijden was echt even zoeken.
- Die digital key werkt maar in 90% van de gevallen. En dat is niet genoeg.

nee ik ben er echt blij mee :P Natuurlijk heeft een andere auto ook zijn dingen. Maar imho laat de Tesla veel in de basis liggen. Veel dingen die elke dag een beetje irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:16:
[...]

- bochtassistentie bij TACC werkt niet. Ofja ook neit duidelijk wat het moet doen, maar kan me niet voorstellen dat je in elke flauwe bocht 25 km/u moet gaan rijden.
- adaptieve grootlicht werkt niet lekker. wordt een soort van discolamp doordat ie zijn eigen reflectie ziet.
- afgedwongen grootlicht bij AP is niet lekker. Denken alle andere weggebruikers dat je zo signaleert.
- Veel elementen in de interface zijn echt klein. De klok is bijvoorbeeld bijna niet af te lezen zonder focus. Of wisselen van radiozender waar die een vrij klein lettertype meekrijgen. Prima te lezen als je stilstaat, onmogelijk wanneer je aandacht eigenlijk bij de weg ligt.
- Constant meldingen dat rijhulpsystemen mogelijk niet goed werken. Vaak als het donker is.
- Die animatie van andere voertuigen maakt het allemaal erg onrustig en heeft ook niet echt nut imho.
- daar waar ik de weg ken krijg ik soms echt bizarre route suggesties. Of routes over wegen die al maanden afgesloten waren.
- basale functies weggestopt achter menu's in het display. Aanzetten van mistlamp tijdens rijden was echt even zoeken.

nee ik ben er echt blij mee :P Natuurlijk heeft een andere auto ook zijn dingen. Maar imho laat de Tesla veel in de basis liggen. Veel dingen die elke dag een beetje irriteren.
Zijn stalks trouwens weer een optie bij nieuw te bestellen Tesla's of heb je daar het handige knopje voor die je eigenlijk niet kunt bedienen als je iet-wat soepel over een rotonde wilt rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:52
[...]

Meld het überhaupt flitsers zoals in Waze of Flitsmeister?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Zijn stalks trouwens weer een optie bij nieuw te bestellen Tesla's of heb je daar het handige knopje voor die je eigenlijk niet kunt bedienen als je iet-wat soepel over een rotonde wilt rijden?
Onze MY heeft gewoon stalks. En de nieuwe volgens mij ook weer. Maar het was voor mij wel een van de redenen om niet voor de M3 te kiezen.
DeJurist schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Meld het überhaupt flitsers zoals in Waze of Flitsmeister?
Flitsmeister draait op telefoon en meldt via Bluetooth. Met ene automation start het maar de telefoon met wel even unlocked zijn bij het instappen van de auto. Niet zo handig als via CarPlay.

Die mis ik trouwens vooral. CarPlay en eigen apps kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 20:54
Goedenavond!

Deze week te horen gekregen dat ik vervroegd afscheid mag nemen van mijn Peugeot 3008 waar ik veel problemen mee heb gehad. Het nieuwe probleem is: wat te kiezen! :+

Leasebudget: Groot, maar omwille van bijtelling kijk ik naar maximaal 63K fiscale waarde
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 4 jaar
Merkbeleid, zo ja, welke: Volvo, VW, Tesla, Skoda , Cupra, Polestar, BMW, Mercedes, Kia, Hyundai, Nissan, Ford
Overige afhankelijkheden: EV only
Specifieke wensen:
- Familie auto voor gezin met twee jonge kinderen
- Woon werkverkeer is beperkt qua afstand, (rijden zo'n 30k per jaar ) maar gaan wel met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk
- Ik ben allergisch voor systemen die zich te opzichtig bemoeien met mijn rijgedrag, dus die gemakkelijk
- Comfort / goede stoelen hebben prio boven zeer sportief rijgedrag
- Uitstekende audio gewenst.
Uiteindelijke keuze:

De volgende auto's heb ik geshortlist:

Skoda Enyaq Coupe (2025 facelift)
Volkswagen ID.7 Tourer 77kwh pro Business / 86kwh pro S
Polestar 4
Tesla Model Y AWD (2025 facelift)

Ik heb voor ID.7, Enyaq en Polestar een proefrit ingepland inmiddels. Tesla al regelmatig in gereden, maar twijfel erg over rijden zonder Carplay / Android Auto.

Iemand gedachtes hierover? Mis ik een echt alternatief binnen de geboden merken?

EDIT: Aangepast naar startpost format, thnx @The Eagle

[ Voor 23% gewijzigd door JcK_85 op 22-01-2025 22:06 ]

Knutsel te graag aan computers voor mij eigen bestwil :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@JcK_85 gebruik even de template uit de startpost. We kennen je voorwaarden niet en de rest ook niet ;)

Uitstekende audio bij de id7 is het Harman Kardon systeem en dat kan alleen als optie "Interieur Pakket Plus" bij de Pro Business en de Pro Business S. Optie van 2290, ga je voelen in je maandbedrag. Maar als je nu een 3008 rijdt ga je waarschijnlijk schrikken van wat dat allemaal gaat kosten. Fiscale waarde ga je al boven de 60k in de basis als ik het goed zie, moet er de rest nog bij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JcK_85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:44:
Goedenavond!

Deze week te horen gekregen dat ik vervroegd afscheid mag nemen van mijn Peugeot 3008 waar ik veel problemen mee heb gehad. Het nieuwe probleem is: wat te kiezen! :+

Lease beleid is inmiddels om naar EV only. Maar gelukkig biedt min budget wel wat ruimte.

Usecase:
- Familie auto voor gezin met twee jonge kinderen
- Woon werkverkeer is beperkt qua afstand, (rijden zo'n 30k per jaar ) maar gaan wel met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk
- Ik ben allergisch voor systemen die zich te opzichtig bemoeien met mijn rijgedrag, dus die gemakkelijk uitschakelen is een wens!
- Kan ook thuis laden (Ratio IO6)
- Comfort / bgoede stoelen hebben prio boven zeer sportief rijgedrag
- Uitstekende audio gewenst.

Volgende merken zijn toegestaan:

Volvo, VW, Tesla, Skoda , Cupra, Polestar, BMW, Mercedes, Kia, Hyundai, Nissan, Ford

De volgende auto's heb ik geshortlist:

Skoda Enyaq Coupe (2025 facelift)
Volkswagen ID.7 Tourer 77kwh pro Business / 86kwh pro S
Polestar 4
Tesla Model Y AWD (2025 facelift)

Ik heb voor ID.7, Enyaq en Polestar een proefrit ingepland inmiddels. Tesla al regelmatig in gereden, maar twijfel erg over rijden zonder Carplay / Android Auto.

Iemand gedachtes hierover? Mis ik een echt alternatief?
Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan (juni 2024), Polestar heb ik niet meegenomen in mijn afwegingen destijds.
Enyaq vond ik in coupé echt prachtig, maar gedateerd, met een facelift is dat anders. Nu ben ik niet helemaal op de hoogte, maar als het infotainment e.d. weer up-to-date is zou ik deze zeker overwegen.
ID.7 en Tesla MY zijn uitstekende opties qua bang/buck. De ID.7 heeft zeeën van ruimte en rijdt heerlijk (sinds november) Tesla vind ik zelf saaie mobiliteitsoplossingen zonder charme. Ik kan je AWD niet plaatsen in dit lijstje dan zou ik ook performance modellen bij de anderen verwachten. En waarom de Pro S bij de ID.7 maar niet een LR RWD bij de MY? Dat lijkt veel beter te matchen. Je gaat bij een ID.7 Pro al een langere range hebben dan de MY dus die S is niet eens nodig, kun je in de bijtelling besparen.

Je zou nog een Audi Q4 sportback kunnen overwegen, die ook prachtig is (nadelen zijn de trommelremmen op de achteras i.c.m. de Audi open velgen en het feit dat je leeg loopt op de opties), een ID.7 is rationeel gezien een betere keuze op praktisch elk vlak.

Voorheen reed ik in een '21 Octavia, daar reed ik elke rit langer dan 15 minuten wel met Android Auto, nu heb ik Spotify native in mijn ID.7 en merk ik dat ik AA eigenlijk nooit meer gebruik, de navi is ook uitstekend. Ik verwacht dat je een vergelijkbare beleving bij Tesla kunt verwachten (of beter) en dat komt van iemand die zeer zeker geen Tesla zal kiezen ;)
Kijk ook eens naar mijn post: True in "Keuze leaseauto - Deel 6" en de andere posts waar ik naar verwijs om mijn gedachtes in mijn keuze een beetje te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:59:
@JcK_85 gebruik even de template uit de startpost. We kennen je voorwaarden niet en de rest ook niet ;)

Uitstekende audio bij de id7 is het Harman Kardon systeem en dat kan alleen als optie "Interieur Pakket Plus" bij de Pro Business en de Pro Business S. Optie van 2290, ga je voelen in je maandbedrag. Maar als je nu een 3008 rijdt ga je waarschijnlijk schrikken van wat dat allemaal gaat kosten. Fiscale waarde ga je al boven de 60k in de basis als ik het goed zie, moet er de rest nog bij.
Misschien is @JcK_85 een Belg, dan voelt dat volgens mij een stuk minder bezwaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Voorheen reed ik in een '21 Octavia, daar reed ik elke rit langer dan 15 minuten wel met Android Auto
Ik had bij mijn vorige werkgever een '18 Octavia bussiness plus met de heerlijk zittende sportstoelen en Canton audio. Ik mis die auto eigenlijk nog steeds. :'(

Ik ga zeker even een blik op jouw topic werpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JcK_85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Ik had bij mijn vorige werkgever een '18 Octavia bussiness plus met de heerlijk zittende sportstoelen en Canton audio. Ik mis die auto eigenlijk nog steeds. :'(

Ik ga zeker even een blik op jouw topic werpen :D
Stoelen blijft zeer persoonlijk, zo vind ik de stoelen in de Tesla model Y erg fijn maar zijn er ook mensen die de zitting te kort vinden.

Audio is in de Tesla standaard al dik in orde, waar je bij andere merken een “premium audio” optie voor nodig hebt.

Ik dacht zelf ook CarPlay te gaan missen, maar in praktijk heb ik het niet nodig omdat het Tesla infotainment systeem goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

[...]

heb je dit teruggekregen van iemand? rij nu zelf sinds een maand de model y en zag het gebeuren en dacht echt van wat is dit (positief). maar als medeweggebruiker daarvoor was me dit echt nog nooit opgevallen, terwijl ik zelf altijd op dat soort dingen let. Wel vind ik de lampen standaard te hoog afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oid schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:59:
[...]

heb je dit teruggekregen van iemand? rij nu zelf sinds een maand de model y en zag het gebeuren en dacht echt van wat is dit (positief). maar als medeweggebruiker daarvoor was me dit echt nog nooit opgevallen, terwijl ik zelf altijd op dat soort dingen let. Wel vind ik de lampen standaard te hoog afgesteld.
Toevallig vanochtend zelf nog verblind door een andere Tesla rijder.

Maar ik denk dat het een combinatie van instelling is. Ik zet adaptief grootlicht uit omdat ik anders regelmatig het stroboscoop effect krijg door de eigen reflecties in verkeersborden. Maar zonder adaptief grootlicht blijft dat dus aan wanneer ik AP inschakel. Denk dat als je adaptief grootlicht wel gebruikt dat het op de snelweg wel goed gaat met in/uitschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JcK_85
Vervolg op mijn eerdere post.

Vandaag gereden met de ID.7 Tourer in pro business uitvoering op 20inch LM, Enyak Coupe Sportline en een Model Y LR AWD.

Om maar met de afvallers te beginnen, de Enyak gaat het definitief niet worden. In vergelijking met de andere twee auto's veel meer rijgeluid / banden geluid, minder goede afwerking en materialen in het interieur en minder ruimtelijk gevoel voorin. Ook de Polestar wordt het niet, ondanks dat ik er niet in gereden heb. Maar ik lees op diverse plekken te veel over problemen met de software en niet werkende functionaliteiten (o.a.keyless entry, voorwarmen accu voor laadsessie) dat ik mijn vingers hier niet aan ga branden.

Dan de overgebleven 2 kanshebbers:

Mijn verstand zegt mij dat de Model Y veruit de verstandigste koop is. De infotainment is echt een klap sneller en vloeiender, audio is dik dik dik in orde en hij stuurt heerlijk direct. Ruimte gewijs komen we met het gezin hier ook niets in te kort en de grote frunk en extra ruimte onder de vloer van de achterklep zijn voor de auto vakanties een welkome aanvulling. Waar ik wel over twijfel zijn de handgrepen van de deuren (zeker voor de kids om zelf de auto open te kunnen doen), het comfort van de stoelen bij langere ritten in combinatie met de stugge afvering, de materialen van het interieur en het feit dat ik mijn auto moet gaan zoeken tussen de 237 andere Model Y's die je op een gemiddeld parkeerterrein in Nederland gaat aantreffen :F

Mijn hart zegt dat ik voor de ID.7 Tourer moet kiezen. Qua praktische ruimte net zo groot (of zelfs groter) als de model Y, heerlijke stoelen met massage functie, meer het cockpit gevoel achter het stuur (passend bij een station). Daarnaast vind ik het vooral ook een mooiere verschijnen, zeker in Stonewashed Blue! en ga ik hem veel gemakkelijke terug vinden op het parkeerterein _/-\o_ Maarja, is dat mij € 60 / 70 euro per maand aan netto bijtelling waard?!

Morgen toch nog maar eens samen met de vrouw en kids kijken, ik twijfel nog even verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JcK_85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:56:

Vandaag gereden met de ID.7 Tourer in pro business uitvoering op 20inch LM, Enyak Coupe Sportline en een Model Y LR AWD.

Om maar met de afvallers te beginnen, de Enyak gaat het definitief niet worden. In vergelijking met de andere twee auto's veel meer rijgeluid / banden geluid, minder goede afwerking en materialen in het interieur en minder ruimtelijk gevoel voorin. Ook de Polestar wordt het niet, ondanks dat ik er niet in gereden heb. Maar ik lees op diverse plekken te veel over problemen met de software en niet werkende functionaliteiten (o.a.keyless entry, voorwarmen accu voor laadsessie) dat ik mijn vingers hier niet aan ga branden.

Mijn verstand zegt mij dat de Model Y veruit de verstandigste koop is. De infotainment is echt een klap sneller en vloeiender, audio is dik dik dik in orde en hij stuurt heerlijk direct. Ruimte gewijs komen we met het gezin hier ook niets in te kort en de grote frunk en extra ruimte onder de vloer van de achterklep zijn voor de auto vakanties een welkome aanvulling. Waar ik wel over twijfel zijn de handgrepen van de deuren (zeker voor de kids om zelf de auto open te kunnen doen), het comfort van de stoelen bij langere ritten in combinatie met de stugge afvering, de materialen van het interieur en het feit dat ik mijn auto moet gaan zoeken tussen de 237 andere Model Y's die je op een gemiddeld parkeerterrein in Nederland gaat aantreffen :F

Mijn hart zegt dat ik voor de ID.7 Tourer moet kiezen. Qua praktische ruimte net zo groot (of zelfs groter) als de model Y, heerlijke stoelen met massage functie, meer het cockpit gevoel achter het stuur (passend bij een station). Daarnaast vind ik het vooral ook een mooiere verschijnen, zeker in Stonewashed Blue! en ga ik hem veel gemakkelijke terug vinden op het parkeerterein _/-\o_ Maarja, is dat mij € 60 / 70 euro per maand aan netto bijtelling waard?!

Morgen toch nog maar eens samen met de vrouw en kids kijken, ik twijfel nog even verder....
Voor een auto waar je nog elke keer omkijkt? Ik zeg doen, maar ik ben dan ook wel ietwat bevooroordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

True schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Voor een auto waar je nog elke keer omkijkt? Ik zeg doen, maar ik ben dan ook wel ietwat bevooroordeeld.
Toen ik nog een Mazda 3 reed keek ik daar ook elke keer naar om!

Inmiddels rij ik een Model Y (prioriteiten veranderen bij gezinsuitbreiding) en daar doe ik dat inderdaad niet bij, maar alles went :)

Heeft wel weer een hoog gadget gehalte en elke keer als er weer een software-update is ben ik benieuwd wat er verbeterd/veranderd is.

Overigens vind ik de auto’s uit de VW ID serie net zo 13 in een dozijn als de meeste auto’s uit de VAG stal. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
…Waar ik wel over twijfel zijn de handgrepen van de deuren
Kan ik aan toevoegen dat je ze in het donker bijna niet kunt vinden.

Ik heb zelf zakelijk een Polestar 2. Hoewel ik in de fora mee lees met de klachten over de software en terugkerende hardware issues herken ik die zelf weer niet. Als ik zelf zo’n bedrag stuk zou mogen slaan op een auto zou ik Polestar 4 zeker proefrijden. Enige echte klacht die ik over mijn P2 heb is dat de stoelen niet bijzonder comfortabel zijn, maar ik heb dan ook niet voor het upgrade pakket gekozen en misschien wel moeten doen. En sjah het heeft gewoon minder gadget gehalte dan een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08
Ook de Polestar wordt het niet, ondanks dat ik er niet in gereden heb. Maar ik lees op diverse plekken te veel over problemen met de software en niet werkende functionaliteiten (o.a.keyless entry, voorwarmen accu voor laadsessie) dat ik mijn vingers hier niet aan ga branden.
De Polestar 4 is nog nieuw en moet idd nog wat functies toevoegen. Zo zit het voorverwarmen van de accu er NOG niet in, maar dat gaat snel komen met een volgende OTA. Staat volgens mij zelfs al online bij de release notes.

Van je lijstje zou ik het wel weten, absoluut die Polestar 4. Wat een geweldige wagen en AAOS is echt geweldig. Ze moeten het alleen nog even tweaken maar overal gezien komt dat wel goed. Zie de eerste generatie XC40 en Polestar 2 wagens.

Zo'n Tesla vind ik echt vreselijk. Oer en oer saai. Dan mag de software al goed doorontwikkeld zijn maar je zit toch uren in zo'n auto. Dan wil je toch een beetje een gezellige en warme omgeving? Ik heb 2x in een Tesla gezeten maar vond het maar grauw, saai en kil. Mij niet gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 23-01-2025 23:04 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Juancho schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:03:
[...]

De Polestar 4 is nog nieuw en moet idd nog wat functies toevoegen. Zo zit het voorverwarmen van de accu er NOG niet in, maar dat gaat snel komen met een volgende OTA. Staat volgens mij zelfs al online bij de release notes.

Van je lijstje zou ik het wel weten, absoluut die Polestar 4. Wat een geweldige wagen en AAOS is echt geweldig. Ze moeten het alleen nog even tweaken maar overal gezien komt dat wel goed. Zie de eerste generatie XC40 en Polestar 2 wagens.

Zo'n Tesla vind ik echt vreselijk. Oer en oer saai. Dan mag de software al goed doorontwikkeld zijn maar je zit toch uren in zo'n auto. Dan wil je toch een beetje een gezellige en warme omgeving? Ik heb 2x in een Tesla gezeten maar vond het maar grauw, saai en kil. Mij niet gezien.
Ik was benieuwd naar die gezellige en warme omgeving waar je het over hebt, maar als ik naar het interieur van de Polestar 4 kijk vind ik het toch best wel op dat van Tesla lijken. Met name door de middenconsole en dat scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
ga ik hem veel gemakkelijke terug vinden op het parkeerterein _/-\o_ Maarja, is dat mij € 60 / 70 euro per maand aan netto bijtelling waard?!
Hoe kom jij op 60 a 70 euro netto per maand meer voor een auto van 10k duurder? Of verdien je onder de 35k per jaar?, anders ga je echt over de 100euro netto per maand heen.

En als je de auto niet terug kunt vinden zet je met je app de knipperlichten aan, toetert en zet de achterklep omhoog en dat zie je hem echt wel.
(of je onthoud gewoon waar je parkeert, tussen alle golfjes en polo's).

Als ze even duur waren was ik misschien wel voor een ID7 gegaan hoor, echt weer wat anders. Maar 10k duurder en dan mijn ervaring met alle software issues bij VAG die al jaren voorduren heeft voor mij de keuze voor een Y gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 24-01-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Ik was benieuwd naar die gezellige en warme omgeving waar je het over hebt, maar als ik naar het interieur van de Polestar 4 kijk vind ik het toch best wel op dat van Tesla lijken. Met name door de middenconsole en dat scherm.
Persoonlijk zie ik dat anders.de uitstraling, luxe, materialen en sfeer is in de Polestar totaal niet te vergelijken in de kille saaie Tesla doos. Ieder zijn ding hoor en geel kritiek naar Tesla. Je weet immers wat je krijgt daar.

Maar ik zie weldegelijk grote verschillen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik heb ook niets met Musk, maar als je dat even buiten beschouwing laat, vind ik dit niet bepaald gezelliger of warmer aandoen dan de Musk mobile

https://www.polestar.com/nl/polestar-4/interior/

Dat iemand geen Tesla zou willen rijden, door de Muskiaanse gedachtengang, kan ik dat wel wat beter plaatsen.

Al zou bij mij - op dit moment - vooral doorwegen waar ik de beste deal kan halen. Alle opties, laagste maandlasten. Als het dan ook nog beetje "modern" oogt, was ik tevreden. Als er in vergelijkbare trim 200eur per maand verschil zitten tussen laten we zeggen Audi/Polestar/Volvo versus Tesla, zou ik toch echt voor de tesla gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wienesroa schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:37:
Ik heb ook niets met Musk, maar als je dat even buiten beschouwing laat, vind ik dit niet bepaald gezelliger of warmer aandoen dan de Musk mobile

https://www.polestar.com/nl/polestar-4/interior/

Dat iemand geen Tesla zou willen rijden, door de Muskiaanse gedachtengang, kan ik dat wel wat beter plaatsen.

Al zou bij mij - op dit moment - vooral doorwegen waar ik de beste deal kan halen. Alle opties, laagste maandlasten. Als het dan ook nog beetje "modern" oogt, was ik tevreden. Als er in vergelijkbare trim 200eur per maand verschil zitten tussen laten we zeggen Audi/Polestar/Volvo versus Tesla, zou ik toch echt voor de tesla gaan...
Maar die Polestar 4 aankleden tot iets wat redelijkerwijs vergelijkbaar is met een ID.7 zit je ook op de 69k met single motor, pilot pack (maar tot 130km/u(!)), plus pack, dak, carrosserie in lak, privacyglas achter. De ID.7 is vergelijkbaar aangekleed (als ik niets vergeet) voor net iets minder (en iets meer range).
Dan kom je ook hier uit op een meerprijs van €150 netto per maand t.o.v. de Telsa Model Y. Dat is een keuze, maar ik denk dat de Polestar 4 de ID.7 en de MY vergelijkbaar rationele keuzes zijn waar de MY dan wel iets goedkoper is (en ook wat minder biedt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Ieder zijn ding natuurlijk. En gelukkig maar. Persoonlijk vind ik de Polestars en Volvos (behalve de kale EX30) echt veel meer warmte en gezelligheid uitstralen dan een Tesla. Ik heb toevallig in de PS4 gezeten toen ik de PS2 proefreed maar dat is echt wel prachtig hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:31
Juancho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:23:
Ieder zijn ding natuurlijk. En gelukkig maar. Persoonlijk vind ik de Polestars en Volvos (behalve de kale EX30) echt veel meer warmte en gezelligheid uitstralen dan een Tesla. Ik heb toevallig in de PS4 gezeten toen ik de PS2 proefreed maar dat is echt wel prachtig hoor.
Haha, als je het over PS2 en PS4 hebt, moet ik meteen aan de PlayStation consoles denken.
Prachtige auto die Polestar 4 trouwens. Alleen wel prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Juancho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:23:
Even wat plaatjes:
Polestar 4Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Nzw16-Clwc_zwXv2U6qkrUkySI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOXUIB80ywPAQvgZmTAOri37.jpg?f=fotoalbum_tileModel Y 2025Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq2EEFJsnA33hfnwkBQWhugh5_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdZ4bREY9VyPZ2hp4my4c1Df.jpg?f=fotoalbum_tileModel Y 2024Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wzWUVyilTKOj60oAT7i_8IFrjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XK8nLiDFZfVtKbiCt1ZxQfD.jpg?f=fotoalbum_tile

Je kunt fan van Polestar zijn, maar om dit nu gezellig en warm te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:37
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Even wat plaatjes:
Polestar 4[Afbeelding]Model Y 2025[Afbeelding]Model Y 2024[Afbeelding]

Heb je zelf überhaupt zelf gereden in de Polestar 4?

Ik heb proef gereden met de Polestar 4 LR SM met Plus pakket en lichte bekleding.

Ik ben juist onder de indruk van het kwaliteitsniveau van materialen en afwerking. Tesla Y is GEEN match wat dat betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Even wat plaatjes:
Polestar 4[Afbeelding]Model Y 2025[Afbeelding]Model Y 2024[Afbeelding]

Plaatjes zeggen niks als je over dit onderwerp praat. Ga er maar eens inzitten. Echt een wereld van verschil met een Tesla. Waarbij nogmaals niks goed of fout is, ieder zijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Ik heb gekozen voor de MY, vooral ook omdat de software / app / technologie zoveeel beter is. Ook vind ik de auto echt goed rijden. Wat voor mij ook nog belangrijk was is de bouwkwaliteit van de auto. De huidige generatie Tesla’s zitten echt goed in elkaar en rijden probleemloos. Veel andere merken, zeker ook VW, hebben nog veel kinderziektes.

Ik ben wel voor premium kleur en performance versie gegaan zodat allemaal wat beter eruit ziet.

Ik lees veel over CarPlay maar mis dat helemaal niet. Navigatie en audio is dik in orde en Flitsmeister zet ik op m’n telefoon aan die goed in zicht ligt in de draadloze lader.

Handgrepen zijn hier geen issue voor de kids. Alleen mensen die een keer meerijden snappen het niet altijd.

Overigens ben je de eerste die een Volkswagen niet saai vind.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 24-01-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

Ik snap wat je zegt maar het is wel allemaal erg goed doordacht en werkt gewoon.

Ik vind juist heerlijk rustig en ruimtelijk zonder al die afleiding, nutteloze knoppen en slecht werkende mini schermpjes. Materialen zijn niet slecht maar ook niet luxe maar het klopt wel.

Als ik nu in andere auto stap heb ik het gevoel alsof ik 30 jaar terug in de tijd ga. Enorm ouderwets en eigenlijk gewoon het benzine auto’s gevoel met een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Hoe kom jij op 60 a 70 euro netto per maand meer voor een auto van 10k duurder? Of verdien je onder de 35k per jaar?, anders ga je echt over de 100euro netto per maand heen.
Kan toch wel, meer bijtelling, minder heffingskorting, wellicht verschuiving in eigen bijdrage etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Kan toch wel, meer bijtelling, minder heffingskorting, wellicht verschuiving in eigen bijdrage etc.
Dan verwacht je een hoger bedrag toch ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Dan verwacht je een hoger bedrag toch ;)
Ja dat bedoelt hij volgens mij ook. De duurdere auto is meer aan netto kosten en hij vraagt zich af of dat het waard is.

Of ik lees het echt heel verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Ja dat bedoelt hij volgens mij ook. De duurdere auto is meer aan netto kosten en hij vraagt zich af of dat het waard is.

Of ik lees het echt heel verkeerd.
Klopt, alleen waarschijnlijk wat te rooskleurig en is het netto meer dan die 60-70 Euro ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben het hier helemaal mee eens maar nu ik zelf een opvolger voor mijn Polestar 2 aan het uitzoeken ben moet ik toch wel zeggen dat qua bang for buck het echt een bizar verschil maakt. Als ik dan bijvoorbeeld de Volvo EX40 Plus en de Tesla M3 RWD vergelijk dan betaal ik 217 netto voor de M3 en 393 voor de EX40. Dat is bijna het dubbele. Een nieuwe Polestar 2 (Single motor met beperkte opties) zat op 355.

De M3 heeft dan veel en veel meer opties, een betere WLTP maar vooral beter verbruik en is ook nog eens ruim en seconde sneller bij de 100. En dat voor bijna de helft van het geld.

Morgen ga ik proefrijden in de M3 en ik hoop echt dat ik afknap op het interieur, gebrek aan knipperlicht pookjes en het feit dat one pedal drive niet uit kan. Maar anders ben ik bang dat ik het verschil qua kosten niet kan verantwoorden.

Ik ben het dus helemaal met je eens maar Tesla biedt wel echt een hele scherpe configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
De techniek/configuratie/bang for buck is dan ook niet waar ik specifiek op doel he @Aghanim ;). Ik geloof direct dat bijv. het systeem van Tesla heel goed is. Volgens mij met AAOS de beste op de markt. Dus voor iemand die houdt van een erg minimalistisch interieur is Tesla ongetwijfeld de beste wagen.

Persoonlijk weeg ik andere zaken zwaarder. Ik houd totaal niet van te veel drukte en toeters en bellen. Ter vergelijking, ik heb ook proefgereden onlangs in de Renault Scenic Etech. Mooie auto van buiten, maar van binnen werd ik helemaal gek van enorm veel hendels aan het stuur, ik vond de schermen erg druk. Ik miste de rust en relaxed van mijn Volvo gelijk.

Volvo en Polestar vallen voor mij perfect daar tussen in: niet te saai en kil maar ook niet te druk. Ik merk wel dat er voor mij daarom gelijk al wat opties afvallen. Eigenlijk blijven er nog 4 opties over:

1. Polestar 2 (enige wat mij nog een beetje tegenhoud zijn wat praktische zaken zoals beperkte opbergruimte, de gekantelde telefoonlader zodat deze niet zichtbaar is en je weer moet gaan knooien met lelijke telefoonhouders, de hele rare en onhandige plek van de bekerhouders etc).
2. Zeekr 7x (helaas nu nog net te duur)
3. Xpeng G6 (moet ik nog bezichtigen en proefrijden)
4. Een nieuw EX40/EC40

Waarbij de beide Chinese wagens nog goed bezichtigd en getest moet worden. Voorlopig wordt het een mooie PS2.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 24-01-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:34:
1. Polestar 2 (enige wat mij nog een beetje tegenhoud zijn wat praktische zaken zoals beperkte opbergruimte, de gekantelde telefoonlader zodat deze niet zichtbaar is en je weer moet gaan knooien met lelijke telefoonhouders, de hele rare en onhandige plek van de bekerhouders etc).
Waarom wil je je telefoon kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Waarom wil je je telefoon kunnen zien?
Flitsmeister start bij mij automatisch altijd op als ik instap ik zie heel graag het scherm van Flitsmeister. Daarom. Sommigen hebben genoeg aan alleen een audio melding, ik zie graag in beeld wat er op huidige weg is. Ook omdat je dan veel eerder al ziet wat er aan komt dan dat je de melding krijgt. Vooruitkijken zeg maar 😏

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 24-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag 2 proefritten gemaakt:
- Tesla M3 dual motor
- BMW iX1 20

Interieur van de M3 vond ik minder tegenvallen dan waar ik bang voor was met alle negatieve kritiek. Nog even met de Y vergeleken en dan zie je dat de M3 wel een mooie interieur upgrade gehad heeft. Veel ruimte in de auto. Qua EV en infotainment top. Ik vind de auto toch nog veel wind geluid doorlaten op de snelweg. Verder had ik na 40min nog geen fijne zit positie gevonden. Ook vind ik de OPD regeneratie agressief (zet ik in mijn Polestar altijd uit). Aan het gebrek van richting aanwijzers kan ik wel wennen. Al met al bevestigd in de bang for buck maar wel twijfel of ik hier comfortabel in ga rijden.

iX1 is natuurlijk de mindere EV tov de M3 en het BMW infotainment is wel verbeterd maar super prettig vind ik het niet werken. Het stuur loopt dwars door het scherm heen en de navigatie vind ik matig zichtbaar. Had wel na 2 min al het gevoel dat ik gewend was in deze auto. Rijdt heerlijk comfortabel en meer als een traditionele auto. Was achterin ook ruimer dan ik had gedacht. Dit is zeker een goede keuze maar twijfel zit in magere WLTP van 475 (wil dan eigenlijk de velgen nog upgraden) en laden met 130kW. Al is dat alleen met vakanties lastig. Aan de 204pk kan ik wel wennen, al is het ten opzichte van mijn Polestar met 408pk wel een stuk saaier. Als de 30-variant een grotere accu had en sneller kon laden was dat een goede oplossing geweest.

Misschien ook nog een keer de EX40 proefrijden. Ook even bij Skoda binnen geweest en vond de Enyaq er qua interieur beter uit zien dan de foto’s in de configurator doet vermoeden. Cupra Tavascan en Terramar vond ik te druk vanbinnen. Tiguan ook nog bekeken, kan eventueel nog een alternatief zijn. Misschien de vernieuwde Enyaq coupé nog eens rijden maar met een beetje pech is de levertijd enorm.

Verder niet veel meer op het lijstje staan wat binnen ons merkenbeleid kan. Rijd zo weinig privé dat ik een i4 te duur vind en omdat de auto’s hierboven flink onder budget zitten krijg ik daarmee netto nog een flink deel van de bijtelling terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JcK_85
Conclusie: ID.7 Tourer besteld :*) Leasemaatschappij kan hem uit voorraad leveren, dus met wat mazzel binnen 2 weken rijden.

Voor de rekenwonders:

Ik rekende de 60/70 euro vanaf de MY LR AWD
52 k * 19 en een beetje% bijtelling (17% over eerste 30k) = 410 netto bij schijf 2.
ID.7 Tourer
61 K *0,195% = 485 nettoi , sorry dat ik er 5 euro naast zat............. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Aghanim schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:31:
Ook vind ik de OPD regeneratie agressief (zet ik in mijn Polestar altijd uit).
Kwestie van wennen :) (Snap niet dat je het uit zou willen zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Kwestie van wennen :) (Snap niet dat je het uit zou willen zetten)
Ik vind het laten uitrollen van de auto prettig, dat zit blijkbaar in mijn rijstijl. Vaak iets te hard en dat laten uitrollen naar de ongeveer toegestane snelheid. Dat lukt met OPD niet. Op de Polestar kun je 3 standen kiezen, de lichte variant vind ik nog wel te doen. Op de M3 is het erg heftig. Dat je er aan went geloof ik wel maar als het uit kan heeft dat mijn voorkeur.

En het stuur kon voor mijn gevoel niet laag genoeg. Wel bijzonder dat zelfs dat elektrisch is.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 25-01-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Aghanim schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Ik vind het laten uitrollen van de auto prettig, dat zit blijkbaar in mijn rijstijl. Vaak iets te hard en dat laten uitrollen naar de ongeveer toegestane snelheid. Dat lukt met OPD niet. Op de Polestar kun je 3 standen kiezen, de lichte variant vind ik nog wel te doen. Op de M3 is het erg heftig. Dat je er aan went geloof ik wel maar als het uit kan heeft dat mijn voorkeur.

En het stuur kon voor mijn gevoel niet laag genoeg. Wel bijzonder dat zelfs dat elektrisch is.
Wat mij betreft hoort het bij elektrisch rijden en zouden autofabrikanten niet de mogelijkheid moeten bieden om het uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JcK_85 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:40:
Conclusie: ID.7 Tourer besteld :*) Leasemaatschappij kan hem uit voorraad leveren, dus met wat mazzel binnen 2 weken rijden.

Voor de rekenwonders:

52 k * 19 en een beetje% bijtelling (17% over eerste 30k) = 410 netto bij schijf 2.
ID.7 Tourer
Top keuze hoor!
Het is 2025 je zit dan in belastingschijf 3 te rekenen denk ik? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Wat mij betreft hoort het bij elektrisch rijden en zouden autofabrikanten niet de mogelijkheid moeten bieden om het uit te zetten.
‘Uitzetten’ betekent bij Polestar ‘verplaatsen naar het rempedaal’.

Als je OPD in een Polestar uitzet regenereer je daarna alsnog via het rempedaal, en zoniet rolt hij gewoon uit.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JcK_85 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:40:

Voor de rekenwonders:

ID.7 Tourer
Ik kom op een netto verschil van 83euro met een salaris van 60k (omdat je schaal 2 aangeeft).
https://www.berekenhet.nl...-van-de-zaak.html#calctop

Dan ligt de waarheid in het midden (ik had ook met een goedkoper Tesla gerekend). Ikzelf vond het die duizend euro per jaar niet waard maar mooie auto. Veel plezier ermee.

[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 25-01-2025 15:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:48
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Gekke reactie. Dus de fabrikant moet beslissen hoe jij moet rijden dan?
Gewoon remmen regeneert trouwens ook.
Dus als je meer laat uitrollen en niet bruusk moet remmen verbruikt dat zelfs iets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
Aghanim schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Eventueel is het bij een Tesla wel met 3rd oplossing aan te passen. Mocht OPD echt een issue voor je zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Eventueel is het bij een Tesla wel met 3rd oplossing aan te passen. Mocht OPD echt een issue voor je zijn.
Heb je hier meer info over? Ik vind OPD ook echt niet fijn (en gebruik het nooit in de e-tron).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vandaag 2 proefritten gemaakt:
- Tesla M3 dual motor
- BMW iX1 20

Interieur van de M3 vond ik minder tegenvallen dan waar ik bang voor was met alle negatieve kritiek. Nog even met de Y vergeleken en dan zie je dat de M3 wel een mooie interieur upgrade gehad heeft. Veel ruimte in de auto. Qua EV en infotainment top. Ik vind de auto toch nog veel wind geluid doorlaten op de snelweg. Verder had ik na 40min nog geen fijne zit positie gevonden. Ook vind ik de OPD regeneratie agressief (zet ik in mijn Polestar altijd uit). Aan het gebrek van richting aanwijzers kan ik wel wennen. Al met al bevestigd in de bang for buck maar wel twijfel of ik hier comfortabel in ga rijden.

iX1 is natuurlijk de mindere EV tov de M3 en het BMW infotainment is wel verbeterd maar super prettig vind ik het niet werken. Het stuur loopt dwars door het scherm heen en de navigatie vind ik matig zichtbaar. Had wel na 2 min al het gevoel dat ik gewend was in deze auto. Rijdt heerlijk comfortabel en meer als een traditionele auto. Was achterin ook ruimer dan ik had gedacht. Dit is zeker een goede keuze maar twijfel zit in magere WLTP van 475 (wil dan eigenlijk de velgen nog upgraden) en laden met 130kW. Al is dat alleen met vakanties lastig. Aan de 204pk kan ik wel wennen, al is het ten opzichte van mijn Polestar met 408pk wel een stuk saaier. Als de 30-variant een grotere accu had en sneller kon laden was dat een goede oplossing geweest.

Misschien ook nog een keer de EX40 proefrijden. Ook even bij Skoda binnen geweest en vond de Enyaq er qua interieur beter uit zien dan de foto’s in de configurator doet vermoeden. Cupra Tavascan en Terramar vond ik te druk vanbinnen. Tiguan ook nog bekeken, kan eventueel nog een alternatief zijn. Misschien de vernieuwde Enyaq coupé nog eens rijden maar met een beetje pech is de levertijd enorm.

Verder niet veel meer op het lijstje staan wat binnen ons merkenbeleid kan. Rijd zo weinig privé dat ik een i4 te duur vind en omdat de auto’s hierboven flink onder budget zitten krijg ik daarmee netto nog een flink deel van de bijtelling terug.
Zou je trouwens geen nieuwe PS2 willen? Het 2025 model heeft weer wat technische verbeteringen en je was toch erg te spreken over die auto? Volgens mij kost de PS2 nu ook een stuk minder dan 5 jaar geleden. Mij staat iig nog bij dat destijds de PS2 en XC40 vrijwel gelijkwaardig waren. Dat is nu wel anders. De XC40 blijft rond de 60k hangen terwijl je nu voor 50-52k een hele mooie PS2 hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
Dean Martin schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Heb je hier meer info over? Ik vind OPD ook echt niet fijn (en gebruik het nooit in de e-tron).
Met de Enhance commander en buttons kun je de nodige zaken aanpassen. Waaronder ook regeneratie regelen. In stappen van 0 tot 100%.

https://enhauto.com/button-functions

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 14:24
Nog even met de Y vergeleken en dan zie je dat de M3 wel een mooie interieur upgrade gehad heeft.
Heb je wel gekeken naar de vernieuwde model y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
marteltor schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Heb je wel gekeken naar de vernieuwde model y?
Nee die stond er nog niet. Heb daarom in de M3 gereden omdat die qua interieur wel representatief is voor de nieuwe Y.

@Juancho Polestar is uit ons merkenbeleid helaas, anders had ik waarschijnlijk een P4 als opvolger van de P2 genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Aghanim schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Nee die stond er nog niet. Heb daarom in de M3 gereden omdat die qua interieur wel representatief is voor de nieuwe Y.

@Juancho Polestar is uit ons merkenbeleid helaas, anders had ik waarschijnlijk een P4 als opvolger van de P2 genomen.
Wat vaag. Dus wel een Tesla of Volvo maar geen Polestar. Die snap ik ff niet, maargoed, dat hele merkenbeleid vind ik sowieso maar enorm achterhaald ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Wat vaag. Dus wel een Tesla of Volvo maar geen Polestar. Die snap ik ff niet, maargoed, dat hele merkenbeleid vind ik sowieso maar enorm achterhaald ;).
Hoezo achterhaald?

Stel nu eens, hypothetisch, dat er een automerk is waarvan de eigenaar openlijk fascist / nazi is (zoals bv Ford ten tijde van de 2e WO openlijk Hitler steunde). Dan kan ik het me voorstellen dat je als bedrijf niet wil dat je medewerkers in auto's van dat merk rondrijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
jeroenkb schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Hoezo achterhaald?

Stel nu eens, hypothetisch, dat er een automerk is waarvan de eigenaar openlijk fascist / nazi is (zoals bv Ford ten tijde van de 2e WO openlijk Hitler steunde). Dan kan ik het me voorstellen dat je als bedrijf niet wil dat je medewerkers in auto's van dat merk rondrijden
Politiek gezien snap ik dat wel hoor, maar als je wel een Tesla toestaat als organisatie maar geen Polestar dan heeft dat daar weinig mee te maken lijkt me. Maargoed, laten we er geen politiek topic van maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Politiek gezien snap ik dat wel hoor, maar als je wel een Tesla toestaat als organisatie maar geen Polestar dan heeft dat daar weinig mee te maken lijkt me. Maargoed, laten we er geen politiek topic van maken ;).
Eens -;)

Er kunnen natuurlijk ook niet politieke redenen zijn om geen Polestar te willen, bv te hoge TCO of bepaalde uitstraling.

(bij het uitzoeken van mijn eerste leaseauto jaren terug, had ik mijn zinnen gezet op een sportieve 3 deurs Audi die binnen het budget paste. Beleid was alleen dat de auto een 4 /5 deurs moest zijn ivm uitstraling naar de klanten 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-07 13:31
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe lease auto. Contract loopt in mei af. Baal echt enorm dat de EV5 er nog niets is en waarschijnlijk dit jaar niet gaat komen. Ik lees hier weinig over de nieuwe Grandland. Iemand al ervaring met de nieuwe Grandland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Hoezo achterhaald?

Stel nu ook eens, gezien hun duistere geschiedenis, iemand verre zal bliven van Volkswagen, Opel, Maybach, Porsche, Mercedes, BMW, Steyr-Daimler-Puch, FIAT, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Toyota, Nissan, Mitsubishi, etc. Het is niet te doen en vooral een populistisch argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Eens -;)

Er kunnen natuurlijk ook niet politieke redenen zijn om geen Polestar te willen, bv te hoge TCO of bepaalde uitstraling.

(bij het uitzoeken van mijn eerste leaseauto jaren terug, had ik mijn zinnen gezet op een sportieve 3 deurs Audi die binnen het budget paste. Beleid was alleen dat de auto een 4 /5 deurs moest zijn ivm uitstraling naar de klanten 8)7 )
Ik vermoed inkoop voordelen op de bekendere merken die een hoger volume hebben qua afzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SphErEDD
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:35
Leasebudget: 930 EUR. Max 61K fiscale waarde (lease via PON waar de leaseprijs anders uitkomt in de Portal dan bij Directlease, dus leaseprijs komt overeen met een kilometrage van 15.000 als ik via Directlease configureer)
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief (onbeperkt laadpas van de zaak dus geen impact op leasebudget)
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, BMW, CUPRA, Ford, Mercedes, Peugeot, Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo, smart, Skoda
Specifieke wensen:
- Grote ruime (gezin van 4 met hond) en sportief ogende auto. SUV/Coupé SUV heeft voorkeur.
- Actieradius van 300-400km in de herfst/winter en 450+km in het voorjaar/zomer.
Uiteindelijke keuze:
Ik heb de volgende auto's op de shortlist staan:
- Skoda Enyaq Coupe 85 Sportline
- CUPRA Tavascan VZ Extreme
- Audi Q4 e-tron 45 quattro S Edition
- Tesla Model Y

Ik moet verplicht elektrisch gaan leasen dus ben nu op zoek naar een elektrische leaseauto (vanaf vandaag te bestellen). Door de weeks zal de auto alleen voor woon-werk verkeer (gemiddeld 35KM en op de zaak opladen) gebruikt worden. 1x per jaar Wintersport (ongeveer 1200KM) en 1x per jaar Zomervakantie (tussen de 1300-1800 KM). Weekenden zal verschillend zijn met af en toe een uitstapje naar Belgie/Duitsland/Frankrijk. De actieradius van de auto zal dus alleen "belangrijk" zijn op het moment dat we een weekend weg gaan of op vakantie.

Qua uiterlijk van buiten zijn mijn zoon en ik heel erg gecharmeerd van de CUPRA Tavascan en hij is qua opties ook helemaal af maar qua reviews en range valt deze dan weer tegen. De Skoda Enyaq is ook qua opties helemaal af maar valt qua uiterlijk niet echt in de smaak. Range en reviews daarentegen zijn best goed. Audi Q4 qua uiterlijk een mooie auto maar daarentegen moet je heel veel extra opties selecteren om hem compleet te maken en valt qua prijs duurder uit. (Nieuwe) Tesla Model Y is qua range en opties compleet maar qua interieur vindt ik hem het minste van de 4.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips/suggesties hebben voor wat betreft de shortlist? Wellicht zie ik ook een auto over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:33
SphErEDD schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:02:
Leasebudget: 930 EUR. Max 61K fiscale waarde (lease via PON waar de leaseprijs anders uitkomt in de Portal dan bij Directlease, dus leaseprijs komt overeen met een kilometrage van 15.000 als ik via Directlease configureer)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief (onbeperkt laadpas van de zaak dus geen impact op leasebudget)
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, BMW, CUPRA, Ford, Mercedes, Peugeot, Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo, smart, Skoda
Specifieke wensen:
- Grote ruime (gezin van 4 met hond) en sportief ogende auto. SUV/Coupé SUV heeft voorkeur.
- Actieradius van 300-400km in de herfst/winter en 450+km in het voorjaar/zomer.
Uiteindelijke keuze:
- Tesla Model Y

Ik moet verplicht elektrisch gaan leasen dus ben nu op zoek naar een elektrische leaseauto (vanaf vandaag te bestellen). Door de weeks zal de auto alleen voor woon-werk verkeer (gemiddeld 35KM en op de zaak opladen) gebruikt worden. 1x per jaar Wintersport (ongeveer 1200KM) en 1x per jaar Zomervakantie (tussen de 1300-1800 KM). Weekenden zal verschillend zijn met af en toe een uitstapje naar Belgie/Duitsland/Frankrijk. De actieradius van de auto zal dus alleen "belangrijk" zijn op het moment dat we een weekend weg gaan of op vakantie.

Qua uiterlijk van buiten zijn mijn zoon en ik heel erg gecharmeerd van de CUPRA Tavascan en hij is qua opties ook helemaal af maar qua reviews en range valt deze dan weer tegen. De Skoda Enyaq is ook qua opties helemaal af maar valt qua uiterlijk niet echt in de smaak. Range en reviews daarentegen zijn best goed. Audi Q4 qua uiterlijk een mooie auto maar daarentegen moet je heel veel extra opties selecteren om hem compleet te maken en valt qua prijs duurder uit. (Nieuwe) Tesla Model Y is qua range en opties compleet maar qua interieur vindt ik hem het minste van de 4.

Ik ben benieuwd of jullie nog tips/suggesties hebben voor wat betreft de shortlist? Wellicht zie ik ook een auto over het hoofd?
Die nieuwe Ford Capri?
Het stoot me om vele redenen tegen de borst (het is technisch gewoon een VW, en ik heb heel veel met een Capri, maar dan wel èèn van 44 jaar oud).
Maar wie weet is het wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-07 11:37
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:
- Tesla Model Y

Met een beetje vergelijkbare criteria had ik de Ioniq 5, Kia EV6 en de Zeekr 7x ook nog op de shortlist staan. ID7 zou ook nog kunnen. Persoonlijk vond ik de reguliere Enyaq mooier en praktischer met een gezin dan de coupe trouwens, maar smaken verschillen.

Ben uiteindelijk zelf voor een Model S gegaan, maar die valt boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:27
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:
- Tesla Model Y

Andere optie is
BMW iX1 of iX2 (qua lengte vergelijkbaar met Q4, maar met de leukere versies nader je heel snel de 61k)
Mercedes EQB AMG (maar of deze sportief ogend is)

Als range belangrijk is kun je ook voor de Ford Mustang Mach-E ER RWD of Peugeot e-3008 of e-5008 LR gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Rudi01 op 26-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SphErEDD
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:35
macfocus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Die nieuwe Ford Capri?
Het stoot me om vele redenen tegen de borst (het is technisch gewoon een VW, en ik heb heel veel met een Capri, maar dan wel èèn van 44 jaar oud).
Ford Capri hebben we inderdaad ook bekeken maar vinden we qua uiterlijk en design helaas geen mooie auto (lees niet onze smaak).
Royal-Roy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Met een beetje vergelijkbare criteria had ik de Ioniq 5, Kia EV6 en de Zeekr 7x ook nog op de shortlist staan. ID7 zou ook nog kunnen. Persoonlijk vond ik de reguliere Enyaq mooier en praktischer met een gezin dan de coupe trouwens, maar smaken verschillen.

Ben uiteindelijk zelf voor een Model S gegaan, maar die valt boven je budget.
Ioniq, Kia en Zeekr zijn helaas geen onderdeel van het merkenbeleid... ID7 vinden we ook mooi alleen lopen we tegen hetzelfde probleem aan als de Q4 dat de uiteindelijke uitvoering en de opties die we dan willen hij over lease budget en fiscale waarde heen gaat.
Rudi01 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Andere optie is
BMW iX1 of iX2 (qua lengte vergelijkbaar met Q4, maar met de leukere versies nader je heel snel de 61k)
Mercedes EQB AMG (maar of deze sportief ogend is)

Als range belangrijk is kun je ook voor de Ford Mustang Mach-E ER RWD of Peugeot e-3008 of e-5008 LR gaan.
BMW iX2 inderdaad hetzelfde probleem als met de Q4 dat het leasebudget en fiscale waarde over de max heen gaat. Mercedes EQB AMG is inderdaad een goeie tip, hadden we nog niet naar gekeken en ziet er op het oog goed uit.

Thanks allen voor de feedback, het blijft een verdomd lastige keuze :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
Schoonvader rijdt een EQA+. Die rijdt rondjes om de kerk, waarvoor de auto zich prima leent.
Mij valt het op, dat je achterin enorm weinig beenruimte hebt, wat blijkbaar komy, doordat dit een Elektrische auto is die haar onderstel deelt met de benzine/hybride variant. De vloer ligt daardoor erg hoog.

Geen idee of er ondertussen al aanpassingen zijn gedaan en of de EQB dit ook heeft, maar ik zou er even op letten. De auto rijdt overigens wel fijn, voelt rap aan (alhoewel de eqa dat op papier niet perse is, maar het continue beschikbare vermogen doet anders vermoeden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18

Bob Popcorn

Plop!

Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 20.000
Contractduur: 60m
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, persoonlijk beleid: geen Chinese auto en geen Tesla.
Overige afhankelijkheden: PHEV of BEV
Specifieke wensen: Groot genoeg voor 3 jonge kinderen (sowieso nog een jaar of 2 met 3 stoeltjes op de achterbank).
Uiteindelijke keuze: Ik zit zelf te dubben tussen een Toyota RAV4 of een Kia EV6. De RAV4 vooral voor de ruimte, maar is PHEV en dus duurder in de bijtelling (75 euro per maand duurder). EV6 is aan alle kanten wat krapper maar heeft wel enorme beenruimte, goed voor de baby die nog zeker 1,5 jaar achterstevoren zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bob Popcorn op 27-01-2025 08:48 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Misschien niet leuk om te zeggen maar elke keer als ik zo'n EQB zie denk ik als eerste dat het een lijkwagen is. Vanuit een bepaalde hoek vooral de zijkant, lijkt de achterkant/zijkant daar erg op.

Ik vind het dus logische wijze geen mooie auto 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 02:43
macfocus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Die nieuwe Ford Capri?
Op de naam na idd vind ik het echt een prima en mooie auto, rijd goed maar ze hadden hem alleen escort of zo moeten noemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 02:43
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:
- Tesla Model Y

Peugeot E3008 of E5008
In GT uitvoering echt een complete auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Togi schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Op de naam na idd vind ik het echt een prima en mooie auto, rijd goed maar ze hadden hem alleen escort of zo moeten noemen
Ik heb zelf een echte originele Capri in de garage staan, de nieuwe Ford EV de naam Capri geven is echt de grootste marketing misser van de eeuw.
Dat het dan onderhuids een Volkswagen is vind ik ook iets van, maar OK.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Uhuruburu schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Stel nu ook eens, gezien hun duistere geschiedenis, iemand verre zal bliven van Volkswagen, Opel, Maybach, Porsche, Mercedes, BMW, Steyr-Daimler-Puch, FIAT, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Toyota, Nissan, Mitsubishi, etc. Het is niet te doen en vooral een populistisch argument.
Er is een groot verschil tussen een duister verleden en een duister heden...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jeroenkb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Er is een groot verschil tussen een duister verleden en een duister heden...........
We zouden bijna vergeten dat de VAG groep heel veel mensen en overheden opgelicht hebben met hun sjoemelsoftware praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:24:
[...]

We zouden bijna vergeten dat de VAG groep heel veel mensen en overheden opgelicht hebben met hun sjoemelsoftware praktijken.
En dat hebben ze uiteindelijk geweten qua omzet en winst (en ontslagen tot in de top)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Dj-sannieboy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:24:
[...]

De kopers hebben geen schade geleden.
Die auto's reden gewoon.
En je krijgt er bij inruil of verkoop ook niet minder voor.

Dat het fout is, dat klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

macfocus schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:28:
[...]

De kopers hebben geen schade geleden.
Die auto's reden gewoon.
En je krijgt er bij inruil of verkoop ook niet minder voor.

Dat het fout is, dat klopt wel.
Jawel, want je hebt een auto gekocht die volgens specificaties een bepaald aantal stikstofoxiden uitstoot maar in praktijk blijkt dat, vanwege sjoemelsoftware, deze waarde vele malen hoger is.

De kopers zijn dus keihard voorgelogen en hebben een auto gekocht die niet voldoet aan de wet- en regelgeving. De betreffende auto's waren dus minder waard dan wat er voor betaald is. Ook verbruiken sommige auto's meer brandstof nadat de sjoemelsoftware aangepast is.

Zo reden er waarschijnlijk ook een hoop lease rijders rond in auto's waar eigenlijk veel te veel voor betaald werd.

Om maar te zwijgen over de gezondheidseffecten: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26840525/

[ Voor 17% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bob Popcorn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:48:
Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 20.000
Contractduur: 60m
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, persoonlijk beleid: geen Chinese auto en geen Tesla.
Overige afhankelijkheden: PHEV of BEV
Specifieke wensen: Groot genoeg voor 3 jonge kinderen (sowieso nog een jaar of 2 met 3 stoeltjes op de achterbank).
Uiteindelijke keuze: Ik zit zelf te dubben tussen een Toyota RAV4 of een Kia EV6. De RAV4 vooral voor de ruimte, maar is PHEV en dus duurder in de bijtelling (75 euro per maand duurder). EV6 is aan alle kanten wat krapper maar heeft wel enorme beenruimte, goed voor de baby die nog zeker 1,5 jaar achterstevoren zit.
Als ik even snel kijk bij directlease zou een Škoda Superb Combi Business Edition wel passen. Weet dat met wat offertes en onderhandelen je de prijs nog wel kunt drukken dan kun je een business edition nog aankleden met wat opties her en der. Een RAV4 gaat met 135€ ER, VV en winterbanden ook al naar de €856 bij DL.
Al met al denk ik dat je met de EV6 overigens echt wel een goede keuze zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoals ik @Bob Popcorn ook al eerder elders meldde: drie stoeltjes op 1 achterbank kan maar zelden, tenzij je voor iets als een https://www.multimac.com/ gaat.
Voor de rest: zie AutoWeek, daar kun je er op selecteren/filteren.

En nee, de Skoda Superb heeft geen ruimte voor drie losse stoeltjes, laat staan 3x Isofix.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

The Eagle schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:57:
Zoals ik @Bob Popcorn ook al eerder elders meldde: drie stoeltjes op 1 achterbank kan maar zelden, tenzij je voor iets als een https://www.multimac.com/ gaat.

En nee, de Skoda Superb heeft geen ruimte voor drie losse stoeltjes, laat staan 3x Isofix.
3x isofix is zeker geen harde eis, dat vind je los van een echte kiddiehauler zoals een IDBuzz nergens meer helaas. Gewoon twee smalle stoeltje en een maxicosi past prima. Is een heel Youtube kanaal over uit Australië. Zo'n multimac hoeft niet gelukkig.

En zoals ik al zei valt de Superb af wegens weinig overzicht rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

True schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Als ik even snel kijk bij directlease zou een Škoda Superb Combi Business Edition wel passen. Weet dat met wat offertes en onderhandelen je de prijs nog wel kunt drukken dan kun je een business edition nog aankleden met wat opties her en der. Een RAV4 gaat met 135€ ER, VV en winterbanden ook al naar de €856 bij DL.
Al met al denk ik dat je met de EV6 overigens echt wel een goede keuze zou maken.
Ik neig ook steeds meer naar een EV6, ook ivm lagere bijtelling dan de RAV4. Overigens zijn winterbanden gelukkig niet verplicht, en hebben we ook nergens voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
Bob Popcorn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Ik neig ook steeds meer naar een EV6, ook ivm lagere bijtelling dan de RAV4. Overigens zijn winterbanden gelukkig niet verplicht, en hebben we ook nergens voor nodig.
EV6 is een hele fijne auto.
En visueel onderscheidend.
En dat hele snelle laden (tot 234KW!) is echt heel erg prettig als je een keer moet snelladen.

Rijdt prima, ruime achterbank.
Kofferbak niet bijzonder groot overigens.
En mocht het belangrijk zijn, 1600 kg trekgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
waar de afgelopen jaren steeds meer de focus kwam te liggen op elektrisch rijden merk ik nu steeds meer een kleine terugval en dat de plug-in hybride voertuigen steeds meer ter sprake komen of worden overwogen. zo ook bij mijn werkgever..

ik rijd nu nog een voorloop auto (e-208) die voor enkel zakelijk verkeer prima is maar voor mij geen vervanging van een gezinsauto is.. omdat we op korte termijn toch iets mogen gaan uitzoeken speelt vooral het vraagstuk volledig elektrisch of toch maar een plug-in hybride.. in beide categorieen zie ik wel een aantal potentieel leuke auto's staan...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
koentjuh1987 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:01:
waar de afgelopen jaren steeds meer de focus kwam te liggen op elektrisch rijden merk ik nu steeds meer een kleine terugval en dat de plug-in hybride voertuigen steeds meer ter sprake komen of worden overwogen. zo ook bij mijn werkgever..

ik rijd nu nog een voorloop auto (e-208) die voor enkel zakelijk verkeer prima is maar voor mij geen vervanging van een gezinsauto is.. omdat we op korte termijn toch iets mogen gaan uitzoeken speelt vooral het vraagstuk volledig elektrisch of toch maar een plug-in hybride.. in beide categorieen zie ik wel een aantal potentieel leuke auto's staan...
Genoeg leuke auto's inderdaad. Maar een lastig vraagstuk waar ik al maanden niet uitkom :/ . Ik rij nu nog in een 8% er. Soms heb ik de gedachten dat ik maar een kleine lease auto neem om van A naar B te komen. Om zo de verhoogde bijtelling te compenseren. En dan als 2e auto een betere gezinsauto koop.Ik kom er maar moeilijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17

ST10©DE

Dus.............

The Eagle schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:57:

Ik heb al meerdere Ford Focussen gezien met 3 stoeltjes op de achterbank. Dan moet het in een SuperB ook passen. Ik heb zelf ervaring met drie stoeltjes in een 2017 XF en een 2021 Insignia.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
User8 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Genoeg leuke auto's inderdaad. Maar een lastig vraagstuk waar ik al maanden niet uitkom :/ . Ik rij nu nog in een 8% er. Soms heb ik de gedachten dat ik maar een kleine lease auto neem om van A naar B te komen. Om zo de verhoogde bijtelling te compenseren. En dan als 2e auto een betere gezinsauto koop.Ik kom er maar moeilijk uit.
Inderdaad lastige vraag. Ik heb geprobeerd terug te vallen op feiten in plaats van gevoel.
Uiteindelijk waren voor ons de eisen duidelijk. Eerste auto groot genoeg voor gezin van 4 (station / suv). Moet caravan kunnen trekken naar Z-FR (zonder laadstress).
Ik heb toen teruggerekend wat zo'n auto mij prive zou kosten, vergelijk niet helemaal eerlijk want ik vergelijk een auto van +10jr oud met een volledig nieuwe, maar uiteindelijk kwam mijn huidige lease HEV per maand goedkoper uit dan zelf kopen, benzine, afschrijving, onderhoud etc. (Het is hier of zakelijke lease, of niets... geen andere vergoedingen)

Ik heb ook nog getwijfeld om de auto van mijn vrouw de gezinsauto te maken en met de "mijne" alleen zakelijk rijden. Maar na blik op agenda, hebben wij minimaal 2 avonden in de week 2 auto's nodig (luxe probleem) en als mijn vrouw weekenden werkt zit ik ook zonder auto (luxe probleem).

Succes in ieder geval met de afweging maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:30:
Heeft iemand nog een werkende glazen bol (of gewoon wat kennis van nieuwe auto's)?

Leasebudget: € 1.275 (ex brandstof)
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: budget is exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: n.v.t.
Overige afhankelijkheden:
  • ik rijd alleen zakelijk, dus fiscale waarde maakt mij niet uit
  • uitzoeken gaat (in eerste instantie?) via de Arval portal, maar de uiteindelijke offerte wordt naar meerdere leasemaatschappijen verstuurd. Voorheen konden we ook zelf een offerte opvragen en indienen bij de leasemaatschappij.
Specifieke wensen:
  • "winter pack" (stuurverwarming is eis)
  • hatchback / sedan (station zou kunnen, géén SUV)
  • liefst >150 kW / 200pk vermogen / >300 Nm koppel
  • voorkeur voor AWD
Momenteel rijd ik een 'boventallige' auto, dus een auto die ooit door iemand anders gekozen is die inmiddels geen recht meer heeft op een leaseauto. Ik heb er nu een jaar in gereden, en de looptijd is nog 9 maanden. Gezien de fiscale waarde was de wagenparkbeheerder al blij dat iemand er in wil rijden, dus het was prima als ik hem eerder in zou leveren.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Volvo S60. Een auto die niet meer nieuw te configureren is, maar nog wel uit voorraad leverbaar is. Hoe lang blijven dealers zitten met nieuwe auto's? Ik vind het geen probleem om nog even te blijven rijden in de huidige auto, scheelt voor de werkgever mooi een bak geld.
Is daarnaast zelf uit te rekenen wat de leaseprijs wordt per maand? Ik ben wel benieuwd of een S60 T6 nog past (~65k).

Andere auto's waar ik naar kijk:
Astra GSe (ik ben bijzonder gecharmeerd van het uiterlijk, en is ook helemaal compleet, maar ik twijfel over de degelijkheid/kwaliteit).
Hyundai Ioniq 5 N-line/Lounge AWD (maar deze auto's zijn wel gróót!)
Peugeot 408 GT (ik ben niet zo'n fan van Franse auto's, dus twijfel)
Cupra Formentor/Leon VZ (vallen in mijn regio onder Pouw, en daar ben ik ook geen fan van)

Mis ik dan nog iets?
Uiteindelijke keuze: Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Nou, er ging heel wat water door de Rijn, maar het is gelukt! Een spiksplinternieuwe S60 T8 Polestar Engineered weten te regelen binnen budget. Dusdanig nieuw dat ik er niet eens in gereden heb, sterker nog, ik heb hem niet eens in het echt gezien! Bij diezelfde dealer heb ik wel in een demo-model gereden (ook polestar engineered), die wilde ik ook wel leasen maar werd voor mijn neus verkocht aan een ander.
Er moest nog wel wat onderhandeld worden, want de eerste scherpe offerte gaf nog een behoorlijke eigen bijdrage (€ 65 p/m), en eigenlijk wilde ik zonder eigen bijdrage omdat ik er ook alleen maar zakelijke kilometers mee maak. Dat is uiteindelijk ook nog gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
User8 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Als je de ook nog de nodige privé kilometers met de leaseauto maakt, dan is de leaseauto als gezinsauto een no-brainer.
Prive iets gelijkwaardigs rijden kost veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
macfocus schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Als je de ook nog de nodige privé mooi kilometers met de leaseauto maakt, dan is de leaseauto als gezinsauto een no-brainer.
Prive iets gelijkwaardigs rijden kost veel meer.
die keuze is ook wel snel te maken. al wordt de fiscale waarde van de voertuigen met de dag ook steeds hoger..

qua gemak met vakanties neig ik zelf steeds meer naar een plug-in. Het snel tanken en weer door heeft dan toch wel nog enkele voordelen gegeven de laadmogelijkheden in het buitenland (al worden ze wel steeds beter).
Voor het woon-werk verkeer en enkele zakelijke ritten zou ik met de plug-in en de bijbehorende range al aardig wat elektrisch kunnen rijden. Thuis laden zal op den duur mogelijk zijn en op kantoor staan ook enkele laadpalen. Hooguit ritten naar klanten die wat verderweg zitten ga je dan niet halen..

qua PHEV modellen overweeg ik:
Volvo V60, Toyota Rav4, BMW 330e

HEV:
MY, Polestar 4, ID.4/7, Cupra terramar..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
Vandaag twee proefritjes in de Ioniq 5 en de Nissan Ariya. De Nissan Ariya stond niet op de planning.
Ik heb inmiddels al gereden in de 5008 en de Tesla. Over twee weken heb ik nog een proefrit gepland met de Enyaq.

De Ioniq 5 is qua uiterlijk niet helemaal mijn auto. Qua comfort is het echt een geweldige auto. Bij de Tesla Model Y viel het onderstel echt tegen (lees: vrij hard). De Ioniq 5 heeft echt een fijn onderstel. De veiligheidssystemen zijn ook top. De kofferbakruimte viel helaas een beetje tegen. Deze is diep, maar niet hoog.

De Ariya stond ook in de showroom. Ik zie deze auto zelden of nooit voorbij komen op de autolijstjes. De verkoper gaf aan dat de auto wel aardig in prijs is verlaagd. En de kofferbak bevat op papier net iets minder volume, maar voor mijn gevoel kun je er wel meer in meenemen ten opzichte van de Ioniq. De Nissan rijdt ook geweldig. Qua instrumentarium wel een stuk minder.

Moeilijke keuze. Een echte nummer 1 heb ik nog niet.
Pagina: 1 ... 59 ... 68 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.