Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:06
Juancho schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Ja ik had deze wel op een langere lijst staat, maar ik heb ze een paar keer voorbij zien komen en ben nog niet heel enthousiast geworden. Misschien dat als mijn andere opties om welke reden dan ook alsnog niet door gaan dat ik de EV6 toch eens bij de KIA dealer ga bekijken.
Of zijn neefjes de Ioniq 5 of 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:21
jouwheld schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Zijn niet helemaal de wagen die ik echt mooi vind. Zijn van die futuristische wagens om zo maar te zeggen. Ben meer van het Scandinavische look van binnen een stoere maar niet al te gekke look van buiten. Ik vind de EX40 nog steeds een geweldige wagen, net als de Polestar. Passen precies in het plaatje wat wij mooi vinden. De Zeekr 7x evt ook maar die heb ik alleen op foto's kunnen zien.

Ik hoop iig dat de Polestar 2 alvast gaat passen, daar zou ik dan zo voor tekenen!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 19:28
jouwheld schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Een EV6 (of een Ioniq) vallen ten minste een beetje op tussen al dat doodsaaie spul zoals de Skoda en de Model Y.
Van binnen prima, niks idioots. Al vond ik de Ioniq niks.
Technisch zijn het idd dezelfde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:17

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Leasebudget:
TCO 925 EUR
(Belgie, mijn portaal neemt al de elektriciteitscomponent en Voordeel Alle Aard in rekening en komt dan op een beschikbaar huurbudget excl BTW van 582 EUR)
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: neen
Overige afhankelijkheden: Hybride niet toegestaan, enkel metaalkleur
Specifieke wensen:

* Ik heb de wagen nodig voor mijn werk, ik rij veel kilometers. Ik hou van comfort en streef naar een goede adaptieve cruise control die werkelijk de rijtaak ontlast.

* Ik kan niet thuis laden dus een goede range komt sterk van pas.

* Ik rij nu een Skoda Octavia, en als gezinswagen met zeer ruime koffer is dit iets wat ik erg belangrijk vind. Op vakantie zat die propvol, dus een grote stap achteruit is dus een no-go.
De mogelijkheid van een (makkelijke) dakkoffer zou een alternatief kunnen zijn.

Daarom had ik volgende wagens op de shortlist die ongeveer binnen budget zouden vallen:
- Tesla Model Y RWD SR
- Volkswagen ID7
- Volvo EX40 quasi full-option
- BMW iX1 quasi full-option
- Mercedes EQB250 full-option
- Kia EV6
- Ford Mustang Mach-E

Eerste maal dat ik een bedrijfswagen kies. Ik hoop dat deze post een beetje overeenstemt met de verwachtingen en ik verwelkom alle meningen als behulpzaam.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De Y en de ID7 hebben een met de Octavia vergelijkbare kofferbak, de rest is allemaal kleiner. Je zou ook een setje dagdragers mee kunnen leasen, dakkofer overweeg je zelf al.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 16:50
Of een trekhaak met koffer - lijkt een beter rijbereik te geven dan een dakkoffer ...

Hebben zelf de EQB250+ (ga 'm 27/1 halen), maar hebben al een dakkoffer, dus inderdaad de dragers mee in de lease genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb besloten om a.s. zaterdag toch te gaan proefrijden in de BYD SEALION 7. Ik vind het een prachtige auto van binnen en van buiten en de comfort/design AWD versie zou wellicht kunnen passen in mijn budget. Wat mij tegenhield was toch wel de lagere actieradius terwijl de accu behoorlijk fors is. De comfort heeft een WLTP van 482km en de design AWD 456km. Voor een nieuw model vind ik dat best karig, je verwacht toch richting de 600km.

Maargoed, kijken en proefrijden kan altijd en ik zal dan ook zeker goed op het verbruik gaan letten. Want verder nogmaals wel een prachtige auto om te zien en van binnen gaven wat reviews al aan dat het mooier is dan de nieuwe Audi Q6 etron.

Voor zover ik zie is er nog geen specifiek topic over de Sealion 7 dus dat maakt het qua daadwerkelijke range inschatten wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Juancho schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:55:
Ik heb besloten om a.s. zaterdag toch te gaan proefrijden in de BYD SEALION 7. Ik vind het een prachtige auto van binnen en van buiten en de comfort/design AWD versie zou wellicht kunnen passen in mijn budget. Wat mij tegenhield was toch wel de lagere actieradius terwijl de accu behoorlijk fors is. De comfort heeft een WLTP van 482km en de design AWD 456km. Voor een nieuw model vind ik dat best karig, je verwacht toch richting de 600km.

Maargoed, kijken en proefrijden kan altijd en ik zal dan ook zeker goed op het verbruik gaan letten. Want verder nogmaals wel een prachtige auto om te zien en van binnen gaven wat reviews al aan dat het mooier is dan de nieuwe Audi Q6 etron.

Voor zover ik zie is er nog geen specifiek topic over de Sealion 7 dus dat maakt het qua daadwerkelijke range inschatten wel wat lastiger.
Uit die 91,3 kWh accu (!), maar 502 km WLTP kunnen persen is inderdaad wel erg karig. Heb je bij zo'n auto (Chinees) geen enkel bezwaar qua privacy door bijv. opnames of rijgedrag?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
True schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:00:
[...]

Uit die 91,3 kWh accu (!), maar 502 km WLTP kunnen persen is inderdaad wel erg karig. Heb je bij zo'n auto (Chinees) geen enkel bezwaar qua privacy door bijv. opnames of rijgedrag?
Ja ik snap het ook niet, want waren de heren van BYD juist niet ervaren accu makers? Mis ik dan iets of is de actieradius gewoon echt schrikbarend laag?

Wbt een Chinese auto, nee ik heb daar niet direct bezwaren tegen. Mijn Volvo valt ook onder Geely, jawel, een Chinese groep. Ook Polestar valt daar onder en Zeekr ook. En laten we ook niet doen alsof bijv. een Google zo lekker gaat met Privacy en dat gebruiken we ook allemaal. En verder, wat moeten ze ermee... zolang ik mijn pincode maar niet geef zal het vast allemaal wel meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juancho schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Ja ik snap het ook niet, want waren de heren van BYD juist niet ervaren accu makers? Mis ik dan iets of is de actieradius gewoon echt schrikbarend laag?

Wbt een Chinese auto, nee ik heb daar niet direct bezwaren tegen. Mijn Volvo valt ook onder Geely, jawel, een Chinese groep. Ook Polestar valt daar onder en Zeekr ook. En laten we ook niet doen alsof bijv. een Google zo lekker gaat met Privacy en dat gebruiken we ook allemaal. En verder, wat moeten ze ermee... zolang ik mijn pincode maar niet geef zal het vast allemaal wel meevallen ;)
Misschien dat de WLTP test op een kleinere accu gedaan is of zo?, ik heb geen idee. Ik kan ongeveer 8 WLTP km's rijden per kWh accu. Deze BYD krijgt nog geen 5,5 WLTP km's per kWh uit de accu. Dat gaat richting de 35 kWh/100km dat gaat nergens over.

Hoewel het een interessant onderwerp is laat ik het hele Chinees/privacy-topic maar achterwege. Ik zou er wel uren over kunnen praten, maar dat gaat voorbij het doel van dit topic denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
True schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:23:
[...]

Misschien dat de WLTP test op een kleinere accu gedaan is of zo?, ik heb geen idee. Ik kan ongeveer 8 WLTP km's rijden per kWh accu. Deze BYD krijgt nog geen 5,5 WLTP km's per kWh uit de accu. Dat gaat richting de 35 kWh/100km dat gaat nergens over.

Hoewel het een interessant onderwerp is laat ik het hele Chinees/privacy-topic maar achterwege. Ik zou er wel uren over kunnen praten, maar dat gaat voorbij het doel van dit topic denk ik :P
Mijn e-tron ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Juancho schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:55:

Is het een 7 zitter?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nee gewoon 4/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC110896
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-05 09:12
PC110896 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:09:
Leasebudget: 1000 elektrisch / 950 PHEV
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Alleen elektrisch of PHEV
Specifieke wensen: Goed rijden, goede stoelen, redelijk stil op de snelweg, ACC, prettige stereo, sneller infotainment dan mijn huidige Peugeot, trekhaak
Uiteindelijke keuze:

Na bijna 5 jaar in mijn Peugeot 2008 is het tijd om iets nieuws uit te zoeken. De Peugeot was een redelijk prettige auto die zo z'n dingetjes had. Hij rijd goed en kwam zelfs met 130 pk vlot mee in het verkeer.
Daarnaast vind ik 'm er toch wel gaaf uitzien.

Helaas zijn de stoelen na een jaar of 4 wel echt op. Daarbij is ook het infotainment een partijtje traag... Dat wens je weinig mensen toe. Ook stopt het scherm er af en toe mee en wil de cruise control op koude dagen het wel eens laten afweten.

Wat zoek ik dan in een nieuwe auto?
Ik wil in ieder geval wel iets anders. Even geen peugeot meer en ik vermoed even uberhaupt geen stellantis voor de volgende auto. Het was leuk voor 5 jaar en nu gaan we bij een van de buren kijken.

We gaan ieder jaar met de tent op vakantie.
Verder hopen we op een mogelijke gezinsuitbreiding ergens in de komende paar jaar.
Ook hebben we verschillende hobby's (fietsen, muziek instrumenten) waardoor we toch snel bij wat ruimere auto's uitkomen.

Ik heb al wat rondgekeken en kom uit bij de volgende opties:
  • Mercedes CLA Shooting brake bus. sol. AMG line (ziet er goed uit, twijfel over de ruimte)
  • Cupra Terramar Business edition (ziet er van buiten goed uit maar twijfel nog over het interieur)
  • Volvo V60 T6 essential edition (van buiten mooi, Ben nog geen dertig dus had ook de auto van m'n vader kunnen zijn...)
Zoals je ziet neig ik naar een PHEV. Ik heb geen mogelijkheid om thuis te laden waar ik nu woon. Over een jaar of wat wordt ons nieuwbouw huis opgeleverd en ook daar is geen oprit. Daarbij heeft de gemeente vooralsnog geen plannen om snel na oplevering laadpalen in de wijk te gaan (laten) plaatsen (pas als de dichtsbijzijnde andere palen een x aantal keer gebruikt worden per week oid.).

Welke merken niet?
- Stellantis (misschien een alfa tonale nog net wel..)
- Tesla

Hoor graag jullie input!
Afgelopen week eens een proefrit gemaakt in de CLA Shooting brake. Dat rijdt echt fantastisch moet ik zeggen. Daarbij zitten de stoelen heel goed en waren we echt positief verrast door de ruimte.
Voor mijn gevoel ben ik er al bijna uit maar komende week toch nog maar eens kijken bij Cupra.
En dan moet ik me nog even over de toename in bijtelling heen zetten natuurlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
PC110896 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:43:
[...]

Afgelopen week eens een proefrit gemaakt in de CLA Shooting brake. Dat rijdt echt fantastisch moet ik zeggen. Daarbij zitten de stoelen heel goed en waren we echt positief verrast door de ruimte.
Voor mijn gevoel ben ik er al bijna uit maar komende week toch nog maar eens kijken bij Cupra.
En dan moet ik me nog even over de toename in bijtelling heen zetten natuurlijk…
Er komt een nieuwe CLA binnenkort.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Komende maand mag ik een auto uitkiezen voor max 850-900 euro. Op het lijstje staan de volgende auto's:

Audi Q4 - 45 quattro
Polestar 2 (Single Motor, Long Range)
Tesla model Y

Liefst een auto die hoog op de weg ligt met redelijk wat ruimte achterin, voldoende range en een premium uitstraling van binnen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de Audi. Echter, zal dit natuurlijk een vrij kale versie zijn, wellicht kan ik er zelf nog andere velgen opzetten en de achterruiten een tint geven.

De polestar en Tesla zijn het meest compleet wat betreft opties. Nadeel van de polestar is dat dit de laagste auto is met de minste bagage ruimte. De Tesla model Y heeft natuurlijk de Juniper versie die er aan zit te komen, nu vind ik dit bijvoorbaat de lelijkste van de 3 en van binnen is het natuurlijk geen premium. Wel de beste software van de 3.

Mijn vraag aan jullie: Zouden jullie ook voor een kale Q4 'edition' gaan? Ik kan nergens online echt een goede indruk krijgen. Alle video's zijn van een S of een advanced edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:06:
Komende maand mag ik een auto uitkiezen voor max 850-900 euro. Op het lijstje staan de volgende auto's:

Audi Q4 - 45 quattro
Tesla model Y

Liefst een auto die hoog op de weg ligt met redelijk wat ruimte achterin, voldoende range en een premium uitstraling van binnen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de Audi. Echter, zal dit natuurlijk een vrij kale versie zijn, wellicht kan ik er zelf nog andere velgen opzetten en de achterruiten een tint geven.

De polestar en Tesla zijn het meest compleet wat betreft opties. Nadeel van de polestar is dat dit de laagste auto is met de minste bagage ruimte. De Tesla model Y heeft natuurlijk de Juniper versie die er aan zit te komen, nu vind ik dit bijvoorbaat de lelijkste van de 3 en van binnen is het natuurlijk geen premium. Wel de beste software van de 3.

Mijn vraag aan jullie: Zouden jullie ook voor een kale Q4 'edition' gaan? Ik kan nergens online echt een goede indruk krijgen. Alle video's zijn van een S of een advanced edition.
Is dat bedrag in of exclusief "brandstof"?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:27

Audi Q4 - 45 quattro
Tesla model Y

Dat budget zegt zo helemaal niks. :) Verder vraag ik me ook af of een Audi Q4 nog zo premium is? Helemaal een instapper. Ik zou zeker niet voor een kale Audi gaan. Liever minder "premium" maar lekker veel opties. Een ander merk geen optie? Kia oid?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Kia is niet echt een optie. Voor een benzine/hybride variant heb ik minder budget. Zat nog aan de vernieuwd Lynk en Co 1 te denken.

[ Voor 70% gewijzigd door trummel op 17-01-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Inspired schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Dat budget zegt zo helemaal niks. :) Verder vraag ik me ook af of een Audi Q4 nog zo premium is? Helemaal een instapper. Ik zou zeker niet voor een kale Audi gaan. Liever minder "premium" maar lekker veel opties. Een ander merk geen optie? Kia oid?
Excl. brandstof. Zit ook vast aan een vaste leverancier die geen transparante prijzen hebben. Ik vind de audi toch wel het mooiste interieur hebben van de 3. Gebruik voornamelijk apple carplay dus het software gedeelte interesseert mij minder,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:15:
Excl. brandstof. Zit ook vast aan een vaste leverancier die geen transparante prijzen hebben.
60 maanden en 10k km per jaar? Of 36 maand en 50k km per jaar? De template is er niet voor niks. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trummel
Inspired schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:17:
[...]

60 maanden en 10k km per jaar? Of 36 maand en 50k km per jaar? De template is er niet voor niks. :)
48 maanden 30k. Excuus, niet naar gekeken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:09
@trummel Wat is er meer premium aan een (kale) audi dan aan een Tesla? Krijg je bij een audi elektrisch verstelbare stoelen, stuur en spiegels. Elektrisch verwarmbare zitplaatsen voor en achter. Usb poorten achter. Gratis kaarten updates en file informatie. Op afstand je auto voor verwarmen en koelen?
Dat zijn zaken die ik premium vind, niet of er een chromenrandje om de ventilatieroosters zit of een dashboard dat zacht aanvoelt.

Verder lijkt het erop dat de model y juniper duurder zal zijn dan de huidige. Ik rijd sinds december een Y en vind het idd (zeker in wit) niet de mooiste auto. Maar als ik kijk naar alle opties die je er standaard op krijgt, dan is zelfs een Skoda Elroq met al die opties duurder.

Maargoed, voor sommige mensen is status ook een ding. Ik had hiervoor een Octavia, prima auto, maar totaal niet sexy en boeit mij niet.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 17-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:18:
[...]

48 maanden 30k. Excuus, niet naar gekeken!
Dan gaat een kale Q4 al niet passenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyTH6X45OKaqA51jmCmbP9myC6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t0DBCO4F3lm2nE7k3pr2dtED.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trummel
jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:19:
@trummel Wat is er meer premium aan een (kale) audi dan aan een Tesla? Krijg je bij een audi elektrisch verstelbare stoelen, stuur en spiegels. Elektrisch verwarmbare zitplaatsen voor en achter. Usb poorten achter. Gratis kaarten updates en file informatie. Op afstand je auto voor verwarmen en koelen?
Dat zijn zaken die ik premium vind, niet of er een chromenrandje om de ventilatieroosters zit of een dashboard dat zacht aanvoelt.

Verder lijkt het erop dat de model y juniper duurder zal zijn dan de huidige. Ik rijd sinds december een Y en vind het idd (zeker in wit) niet de mooiste auto. Maar als ik kijk naar alle opties die je er standaard op krijgt, dan is zelfs een Skoda Elroq met al die opties duurder.
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, daarom staat die ook nog op mijn shortlist.

@DennusB Hij is voorgesteld door het bedrijf en valt binnen het budget, dus wellicht een interessantere aanbieding dan die jij nu online ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, daarom staat die ook nog op mijn shortlist.

@DennusB Hij is voorgesteld door het bedrijf en valt binnen het budget, dus wellicht een interessantere aanbieding dan die jij nu online ziet.
Is echt de aller-aller-kaalste editie die er is dan, die zou ik gelijk droppen van m'n shortlist. Dat is verre van premium, qua gevoel maar vooral qua optie's. Zelfs geen elektrische stoelen of cruise control, echt bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Is echt de aller-aller-kaalste editie die er is dan, die zou ik gelijk droppen van m'n shortlist. Dat is verre van premium, qua gevoel maar vooral qua optie's. Zelfs geen elektrische stoelen of cruise control, echt bizar
Volgens de audi website zit dat er beide wel op hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Albi The Dragon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:41:
Leasebudget:
TCO 925 EUR
(Belgie, mijn portaal neemt al de elektriciteitscomponent en Voordeel Alle Aard in rekening en komt dan op een beschikbaar huurbudget excl BTW van 582 EUR)
Specifieke wensen:

* Ik heb de wagen nodig voor mijn werk, ik rij veel kilometers. Ik hou van comfort en streef naar een goede adaptieve cruise control die werkelijk de rijtaak ontlast.

* Ik rij nu een Skoda Octavia, en als gezinswagen met zeer ruime koffer is dit iets wat ik erg belangrijk vind. Op vakantie zat die propvol, dus een grote stap achteruit is dus een no-go.

Daarom had ik volgende wagens op de shortlist die ongeveer binnen budget zouden vallen:
- Tesla Model Y RWD SR
- Volkswagen ID7
- Kia EV6
- Ford Mustang Mach-E

Eerste maal dat ik een bedrijfswagen kies. Ik hoop dat deze post een beetje overeenstemt met de verwachtingen en ik verwelkom alle meningen als behulpzaam.
Waar is de Skoda Enyaq in dit rijtje?
Als koffervolume belangrijk voor je is, scoort de Enyaq daarop al beter dan de EX40, iX1, Mach-E, EV6 en EQB; daarnaast zeer fijne reisauto die zeer recent een 2025 update heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Volgens de optie's niet hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trummel
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Volgens de optie's niet hoor!
@DennusB Ik ga er nog even induiken, vanuit de maatschappij zitten er ook dingen bij zoals virtual cockpit, en die staat op de website als optie. Zal het even uitvragen.

@Wootism Skoda Enyaq is ook een optie, maar vind ik alles behalve premium. Zowel van binnen als buiten niet mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-03 22:54
PC110896 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:43:
[...]

Ik heb deze CLA ook gehad model 2000 niet hybride maar gewoon 2 liter benzine. Moet zeggen dat een heerlijke autobahn racer is.
Op de snelweg wat mij betreft perfect.
Minpunten die ik kan benoemen:
- mijn 'amd' uitvoering was irritant laag --> in/uitstappen voor 50+er niet handig haha en sommige verkeersdrempels kun je gewoon niet overheen zonder schrapen. Heel vervelend.
- ruimte voor de achterpassagiers is simpelweg klein
- het MBUX systeem werkt goed maar ik vond het relatief complex
- het lane assist systeem werkt dmv ABS. Dus je krijgt een trilling aan de kant waar je over de streep gaat. Dat is niet subtiel. Je schrikt je helemaal het laplazeres want de hele auto trilt hierdoor. Slaat nergens op.
- de mercedes app doet helemaal niks tenzij je wilt betalen. Dus geen verwarming aanzetten op afstand etc

Verder eigenlijk gewoon prima auto, kwaliteit echt degelijk, afwerking etc. 7 traps automaat met 2 liter benzine rijd heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Albi The Dragon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:41:
Leasebudget:
TCO 925 EUR
Specifieke wensen:

- Tesla Model Y RWD SR
- Volkswagen ID7
- Kia EV6
- Ford Mustang Mach-E

Ik heb zojuist dezelfde soort exercitie afgerond en uitgekomen bij een Tesla Model Y RWD LR.
Maar bij mij zijn dezelfde auto's in de short list gekomen plus de eerder genoemde Skoda Enyaq.

VW ID7 vond ik een serieus goede kandidaat maar wel tegen serieus hogere bijtelling.
Ik wordt altijd een beetje onpasselijk als je ziet dat de warmtepomp een extra is. In mijn ogen is dat onmisbaar.

Verder: Volvo, BMW, Mercedes in mijn ogen betaal je meer voor minder.
Kia EV6 ook vernieuwd en laad serieus snel.
Heb er wel pas ingezeten achterin en vond dat ik daar niet prettig zat. Kon mn voeten niet kwijt onder de stoel en de leuning zat in standje veel te ver naar achteren.

Redenen om geen Tesla te nemen:
- Musk
- Afwerking fameus slecht
- Dezelfde auto als de helft van de straat

Mij interesseerde bovenstaande minder. In mijn ogen was de Model Y de beste keuze vanwege de range, het netwerk van chargers, de software updates, standaard features, de ruimte binnenin etc.
Plus nu korting op het 'oude' model of misschien wel gelijk het nieuwe model nemen met nog betere range (vermoedelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 09:51
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:
[...]

@DennusB Ik ga er nog even induiken, vanuit de maatschappij zitten er ook dingen bij zoals virtual cockpit, en die staat op de website als optie. Zal het even uitvragen.

@Wootism Skoda Enyaq is ook een optie, maar vind ik alles behalve premium. Zowel van binnen als buiten niet mooi.
Voor de Enyaq is net een facelift aangekondigd, heb je die al gezien? Onderhuids is de Enyaq hetzelfde als de Q4 (en de ID4) en heb je een veel hogere prijs/kwaliteit verhouding dan met de Q4. Daar betaal je vooral voor die vier ringen. Maar heb het idee dat ondanks veel mensen dat hier ook zeggen (en daarmee je vraag te beantwoorden dat die geen kale Q4 zouden nemen), je volgens mij je keuze al hebt gemaakt/per se met vier ringen op je grille wilt rijden.

Verder is de Polestar 2 meer een sedan dan een hoge wagen. Heb je nog verder gekeken? Bijv. een Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Renault Scenic, Mustang Mach-E of vergelijkbaar? Wellicht goed om de hele template van de openingspost eens in te vullen en te delen inclusief je wensen en waar je al naar gekeken hebt en evt. afgevallen is.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 17-01-2025 11:58 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Ik reageerde dan ook niet op jou ;)

Maar als ik je dan toch een tip mag geven:
als de kale versie van een bepaald type auto amper in je budget past zou ik toch kijken naar een lager segment die je wél leuk kan aankleden met wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:52:
[...]

VW ID7 vond ik een serieus goede kandidaat maar wel tegen serieus hogere bijtelling.
Ik wordt altijd een beetje onpasselijk als je ziet dat de warmtepomp een extra is. In mijn ogen is dat onmisbaar.
Ik heb mij flink verdiept in het wél of niet aanvinken van de warmtepomp bij het configureren van mijn EV.
Uiteindelijk niet gedaan aangezien dat ding pas nut blijkt te hebben bij temperaturen van -5° en lager. In ons Nederlandse klimaat is hij zeker misbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
trummel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Dan kijk je niet goed. Standaard is handbediende stoel en cruise is FOD zo te zien? Geen idee hoe dat laatste verder werkt en wat je krijgt voor hoeveel. Met dit soort fratsen zijn ze mij kwijt bij Audi. Als ik eerst de stoel omhoog moet pompen als mijn vrouw erin gezeten heeft is verre van premium voor mij. Net als met de hand de binnenspiegel dimmen. Zit meer in de categorie Dacia. NOFI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Kia EV6 ook vernieuwd en laad serieus snel.
Heb er wel pas ingezeten achterin en vond dat ik daar niet prettig zat. Kon mn voeten niet kwijt onder de stoel en de leuning zat in standje veel te ver naar achteren.
Dat snelle laden is echt het pluspunt van de auto.
Naast het design, maar dat is smaak.
Mijn volwassen koters hebben het ook vaak over de hoge vloer, maar dat is denk ik EV eigen, daar licht nou eenmaal die batterij. De ruimte achterin is verder wel heel groot.
De achterbankleuning is in 3 standen verstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wootism schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Ik heb mij flink verdiept in het wél of niet aanvinken van de warmtepomp bij het configureren van mijn EV.
Uiteindelijk niet gedaan aangezien dat ding pas nut blijkt te hebben bij temperaturen van -5° en lager. In ons Nederlandse klimaat is hij zeker misbaar.
Is wel heel afhankelijk van de auto. Er zijn best merken waar hij veel doet. Al is het allemaal de vraag of je het nou echt nodig hebt qua range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Wootism schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Ah ik kan niet zeggen dat ik me er FLINK in verdiept heb. Ik dacht dat het nodig was om echt snel te kunnen laden, wat dan weer handig is voor de lange reizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ah ik kan niet zeggen dat ik me er FLINK in verdiept heb. Ik dacht dat het nodig was om echt snel te kunnen laden, wat dan weer handig is voor de lange reizen.
De 'warmtepomp' in een EV heeft eigenlijk niets te maken met de laadcapaciteit maar zorgt er simpel gezegd voor dat je minder stroom uit het accupakket van je auto gebruikt tijdens het verwarmen van het interieur doordat je voor het verwarmen van de auto geen gebruik meer maakt van de 'warmtebron' welke standaard al aanwezig is in iedere EV (genaamd: 'de motor').

Het rendement van de warmtepomp is in deze beter afgestemd met het accupakket doordat dat ding juist bedoeld is om zo efficiënt mogelijk de kWh's om te zetten in zuivere warmte en dus niet in het aandrijven van..... 'iets anders' 8)

In NL is het dus eignlijk meer een extra stukje 'comfort' waarbij je daar ook extra (veel?) voor mag betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 17-01-2025 15:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie in Nederland echt nul toegevoegde waarde voor een warmtepomp in EV-leaseauto's indien dit de prijs verhoogt. Het zuinigheidseffect is vrijwel nooit een probleem, maar je gaat via de bijtelling wel lekker de WP betalen over de leasetermijn. Daarnaast heb je 'm in 50% van het jaar sowieso niet/amper nodig als dat niet langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Juíst voor lange reizen heeft het geen meerwaarde aangezien de batterij na meerdere uren achter elkaar rijden toch al lekker warm is. (Mocht er überhaupt al een merk zijn die de warmtepomp gebruikt voor het verwarmen van de accu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wootism schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Juíst voor lange reizen heeft het geen meerwaarde aangezien de batterij na meerdere uren achter elkaar rijden toch al lekker warm is. (Mocht er überhaupt al een merk zijn die de warmtepomp gebruikt voor het verwarmen van de accu)
Dat is onjuist, de accu van een EV zal absoluut niet door enkel (de maximum snelheid te) rijden een temperatuur bereiken waarmee er efficient en snel via een snellader geladen kan worden.
offtopic:
Een knopje 'accu voorverwarmen' (of iets dergelijks) is cruciaal wil je die 10>80% laden in 20-30 min kunnen halen waar de fabrikant mee zwaait in de brochures. Sommige modellen hebben dit niet en kan het alleen via de navigatie naar een snellaadpunt.
Maar ik houd er over op, want het lijkt mij hier lekker OT :) en beter hier: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 passen.

[ Voor 0% gewijzigd door True op 18-01-2025 13:12 . Reden: Niet toegevoegd.. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

True schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Dat is onjuist, de accu van een EV zal absoluut door enkel (de maximum snelheid te) rijden een temperatuur bereiken waarmee er efficient en snel via een snellader geladen kan worden.
offtopic:
Een knopje 'accu voorverwarmen' (of iets dergelijks) is cruciaal wil je die 10>80% laden in 20-30 min kunnen halen waar de fabrikant mee zwaait in de brochures. Sommige modellen hebben dit niet en kan het alleen via de navigatie naar een snellaadpunt.
Maar ik houd er over op, want het lijkt mij hier lekker OT :) en beter hier: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 passen.
Best relevant voor dit topic, aangezien warmtepompen vaak meer dan €1.000 kosten als optie. Dat heeft een flinke impact op het leasebedrag, wat je vervolgens vaak 5 jaar lang mag ophoesten..

Lang verhaal kort.
Ik heb inmiddels 4 wintersportvakanties met een EV achter de rug, waarbij ik elke ~3,5 uur probleemloos met maximaal vermogen kon laden bij temperaturen van -10°C. En dat zonder warmtepomp of voorverwarmen van de accu.
Ben dus blij dat ik die WP heb geskipt bij de opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
ja je moet keuzes maken. Misschien is mijn referentie ook niet helemaal correct.
Ik dacht juist dat je tijdsvoordeel haalt met het feit dat je accu al gepre-conditioneerd is op moment dat je bij de snellader aankomt. Daarvoor heb je die pomp nodig lijkt mij.
Maar ik zit er net zo graag naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wootism schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Best relevant voor dit topic, aangezien warmtepompen vaak meer dan €1.000 kosten als optie. Dat heeft een flinke impact op het leasebedrag, wat je vervolgens vaak 5 jaar lang mag ophoesten..

Lang verhaal kort.
Ik heb inmiddels 4 wintersportvakanties met een EV achter de rug, waarbij ik elke ~3,5 uur probleemloos met maximaal vermogen kon laden bij temperaturen van -10°C. En dat zonder warmtepomp of voorverwarmen van de accu.
Zoals al gezegd: Een warmtepomp is, voor de NL rijders welke amper met koude te maken hebben, gewoon een extra (dure) 'luxe' om het interieur van de EV sneller op temperatuur te kunnen krijgen tijdens de sporadisch aanwezige 'koude' maanden in NL.

Het is helaas niet inzichtelijk te krijgen wat zo'n optie gaat betekenen voor de restwaarde, wetende dat veel NL EV's na de leasperiode richting het buitenland verdwijnen (waar je als éérste berijder nooit meer iets aan gaat hebben tenzij je de Lease EV particulier over gaat nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wootism schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Ik las vandaag dat een warmtepomp in een EV juist bij lange ritten een voordeel is.

https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aangezien elektra tegenwoordig net zo duur of duurder is dan gewoon dinosap, als je de keuze hebt dus lekker op benzine blijven rijden dus ;)

En de conclusie is dus ook dat een WP voor een leasebak nauwelijks relevant is. Ja, zonder is je accu kennelijk iets minder snel vol, of sneller degraded. Dat laatste heb je als leaserijder geen last van, het eerste is minute werk dus verwaarloosbaar lijkt me.

[ Voor 48% gewijzigd door The Eagle op 17-01-2025 18:41 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
The Eagle schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:39:
Aangezien elektra tegenwoordig net zo duur of duurder is dan gewoon dinosap, als je de keuze hebt dus lekker op benzine blijven rijden dus ;)
Dan skip je voor het gemak maar even alle voordelen van EV rijden? Niet alles draait om geld he.
En de conclusie is dus ook dat een WP voor een leasebak nauwelijks relevant is. Ja, zonder is je accu kennelijk iets minder snel vol, of sneller degraded. Dat laatste heb je als leaserijder geen last van, het eerste is minute werk dus verwaarloosbaar lijkt me.
Wat een onzin zeg! Een WP is voor elke rijder handig en heeft 0,0 te maken met leasen of kopen. Elke rijders wil immers zo snel mogelijk laden, zo fijn en warm mogelijk in de auto zitten en het liefst zo'n min mogelijk verbruik en dus meer actieradius.

Wat een aannames in je post zeg. Sorry dat ik het zeg. Iets in mijn zegt dat jij zelf geen EV rijdt en dit ook nooit gedaan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 17-01-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
True schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Dat is onjuist, de accu van een EV zal absoluut door enkel (de maximum snelheid te) rijden een temperatuur bereiken waarmee er efficient en snel via een snellader geladen kan worden.
offtopic:
Je bedoelt neem ik aan NIET.

de accu van een EV zal absoluut door enkel (de maximum snelheid te) rijden NIET een temperatuur bereiken waarmee er efficient en snel via een snellader geladen kan worden.

De temperatuur moet (in mijn EV) rond de 25 á 30 graden liggen om met max 234 KW te kunnen laden, en dan is voorverwarmen een must.

Of een warmtepomp daarbij nut heeft is een ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Wootism schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Lang verhaal kort.
Ligt eraan wat je snelladen noemt.
Met bv. 125 KW gaat het zeker sneller als thuis met 11Kw, maar ik tik toch heel graag de 230 KW aan mocht ik moeten snellladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

macfocus schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Ligt eraan wat je snelladen noemt.
Met bv. 125 KW gaat het zeker sneller als thuis met 11Kw, maar ik tik toch heel graag de 230 KW aan mocht ik moeten snellladen.
Als je jezelf er simpelweg toe kunt zetten om te gaan laden wanneer het kán (en dus niet alleen te gaan laden op het moment dat het moet) dan kom je er meestal wel aan uit om te kunnen blijven rijden zonder daarbij gebruik te hoeven maken van de DC snelladers welke zich in de regel alleen langs de snelwegen bevinden, zelfs zonder dat je thuis een 11/22 kW AC lader hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Overigens vind ik curve belangrijker dan de pieksnelheid.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb zelf een P2 en een MY thuis. De P2 is achterin zelfs krap te noemen afhankelijk van wat je ermee wil doen. Kinderstoeltje gaat met moeite op de achterbank en twee volwassenen zitten ook niet al te comfortabel. De bagageruimte is door zijn geringe hoogte niet erg praktisch.

Je zegt dat de software van de Y het beste is maar daar ben ik het niet perse mee eens. De software is het meest uitgebreid maar imho zeker niet de beste. De rijhulpsystemen werken onvoorspelbaar en frustrerend. Gekke remacties en aanpassingen aan gekozen snelheid bij TACC en AP bijvoorbeeld. De auto wil voor je denken maar is daar niet heel goed in. Bijvoorbeeld ook met het automatisch aan/uitzetten van groot licht wat in een wat drukker gebied zorgt voor een stroboscoop-effect. Daarnaast heeft de tesla heeft geen parkeersensoren of regenseizoen maar wil alles met camera’s oplossen. Dat werkt gewoon minder goed dan de sensor systemen en 360 graden camera in de P2.

Algemeen zou ik zeggen dat de Y praktischer is door zijn ruimte en een hoog gadget gehalte heeft. De P2 is imho de betere en mooiere auto.

De Audi kan ik niet veel over zeggen maar zoals anderen al aangeven wellicht boven budget.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Will_M schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Als je jezelf er simpelweg toe kunt zetten om te gaan laden wanneer het kán (en dus niet alleen te gaan laden op het moment dat het moet) dan kom je er meestal wel aan uit om te kunnen blijven rijden zonder daarbij gebruik te hoeven maken van de DC snelladers welke zich in de regel alleen langs de snelwegen bevinden, zelfs zonder dat je thuis een 11/22 kW AC lader hebt.
Als ik een echt lange rit maak (500km en meer), dan moet je snelladen en dat is het wel zo handig als het ook snel gaat.
Scheelt mij tijd en nog veel belangrijker, je hebt minder laadpalen nodig per station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Dean Martin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:49:
Overigens vind ik curve belangrijker dan de pieksnelheid.
Je bedoelt, vrijwel direct naar heel snel en dat lang volhouden?
Mijn auto kan dit (en hij doet het ook)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dpISzP7q0NABPRxjVopgDsG6Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syVJj2YgtP63uOJitlN1cbWT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Juancho schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Dan skip je voor het gemak maar even alle voordelen van EV rijden? Niet alles draait om geld he.

[...]

Wat een onzin zeg! Een WP is voor elke rijder handig en heeft 0,0 te maken met leasen of kopen. Elke rijders wil immers zo snel mogelijk laden, zo fijn en warm mogelijk in de auto zitten en het liefst zo'n min mogelijk verbruik en dus meer actieradius.
Dat lijkt me wat gechargeerd, op zijn minst. Zeker als je kijkt naar mensen die minder rijden of kleinere afstanden. Maar snap dat jij zo in de wedstrijd zit :)
Het is idd handig als je die eis hebt. Maar om te stellen dat iedereen die eis ook meteen heeft lijkt me een wat grote aanname.
Wat een aannames in je post zeg. Sorry dat ik het zeg. Iets in mijn zegt dat jij zelf geen EV rijdt en dit ook nooit gedaan hebt.
Klopt. En verder zie vorige opmerking ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:01
Vandaag in een 300pk plug in Rafale gereden, maar man wat viel dat qua aandrijflijn tegen als je de afgelopen 200.000km elektrisch hebt gereden.. Ik was serieus teleurgesteld. Verliefd op de auto, maar weet niet of ik terug wil naar een gedeeltelijke dino auto. Want zo voelt het: een stap terug voor dagelijks gebruik.

De enige benzinemotoren die ik zou willen rijden zijn tegenwoordig niet meer te betalen.

De Q6 etron lijkt me nu een prettigere auto.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
The Eagle schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Dat lijkt me wat gechargeerd, op zijn minst. Zeker als je kijkt naar mensen die minder rijden of kleinere afstanden. Maar snap dat jij zo in de wedstrijd zit :)

Het is idd handig als je die eis hebt. Maar om te stellen dat iedereen die eis ook meteen heeft lijkt me een wat grote aanname.
Het is ook geen must have maar het is weldegelijk een hele handige optie voor op je EV. Jij deed het doen overkomen dat het een onzin ding is waar niemand die een EV rijdt iets aan heeft. Dat is gewoon pertinent onzin.
Ik stel dan ook nergens dat het voor iedereen een eis is.

Je opmerking dat het voor een lease rijder niet boeit slaat dan alsnog nergens op. Mensen die leasen rijden sowieso meestal verder/meer en dat is juist een warmtepomp wel een handige toevoeging. Geen harde eis, wel heel handig en prettig als het erop zit.

Maargoed, je zegt zelf al dat je geen EV ervaring hebt dus dan is het blijkbaar puur een gok van je. Niet persoonlijk bedoelt maar ik hoor wel vaker dat leasers niks om hun auto geven, er niet zuinig op zijn of dat ze het niks uitmaken dat ze de batterij in 5 jaar tijd aan gort rijden. En ja, even gechargeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 17-01-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Juancho lets agree to disagree, want hier gaan we zo niet uitkomen. Je interpreteert mijn posts en reacties net niet zoals ze bedoeld zijn. Geeft niks, maar daar wordt de discussie niet beter van en bovendien gaat het hier om het uitzoeken van een leaseauto :)
VidaR-9 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Vandaag in een 300pk plug in Rafale gereden, maar man wat viel dat qua aandrijflijn tegen als je de afgelopen 200.000km elektrisch hebt gereden.. Ik was serieus teleurgesteld. Verliefd op de auto, maar weet niet of ik terug wil naar een gedeeltelijke dino auto. Want zo voelt het: een stap terug voor dagelijks gebruik.

De enige benzinemotoren die ik zou willen rijden zijn tegenwoordig niet meer te betalen.

De Q6 etron lijkt me nu een prettigere auto.
Komt omdat je meteen het verschil merkt. Ga maar eens een maand of twee zonder auto door het leven en stap dan in die Rafale. Dan trekt dat ding ineens als een bezetene, omdat je referentie weg is :)

Maar goed, back ontopic maar weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Toevallig vorige maand mogen uitzoeken, in mijn geval is mijn budget incl brandstof.
Tijdens de zoektocht bij meerdere merken gekeken en dan kwam een (plug-in) hybride obv TCO dan zeker 100 tot 200 euro hoger uit (terwijl vaak de aanschaf lager is) dan de electrische variant.
Had graag nog een paar jaar benzine gereden maar ik kreeg het nu niet meer rond met de eisen die had ik had kwa type auto

[ Voor 22% gewijzigd door Togi op 17-01-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molukker
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-04 11:23
jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:19:

Maargoed, voor sommige mensen is status ook een ding. Ik had hiervoor een Octavia, prima auto, maar totaal niet sexy en boeit mij niet.
Wat is de fiscale waarde van jouw geleaste Model Y? Ik mag dit jaar een nieuwe auto leasen en ik wilde van een Model 3 naar de Model Y gaan ivm gezinsuitbreiding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Molukker schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 01:08:
[...]

Wat is de fiscale waarde van jouw geleaste Model Y? Ik mag dit jaar een nieuwe auto leasen en ik wilde van een Model 3 naar de Model Y gaan ivm gezinsuitbreiding..
Hang af van welke versie, kleur en uitrusting je kiest.
De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto.
https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_auto

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Togi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Toevallig vorige maand mogen uitzoeken, in mijn geval is mijn budget incl brandstof.
Tijdens de zoektocht bij meerdere merken gekeken en dan kwam een (plug-in) hybride obv TCO dan zeker 100 tot 200 euro hoger uit (terwijl vaak de aanschaf lager is) dan de electrische variant.
Had graag nog een paar jaar benzine gereden maar ik kreeg het nu niet meer rond met de eisen die had ik had kwa type auto
Bij ons stimuleren ze elektrische rijden door een hoger leasebudget te geven voor EV’s dan voor benzine/PHEV’s, waardoor tegenwoordig vrijwel iedereen voor elektrisch kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Molukker schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 01:08:
[...]

Je hebt weinig aan mijn cataloguswaarde, je betaald die op dat moment geldt. Die van mij (RWD Long Range) is 48990 euro, maar als je nu besteld is die € 48.323.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Leasebudget: Bij EV €1650,- (fors gestimuleerd door €400,- meer budget te geven)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusiefBij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling fabrieks
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar beperk me zelf tot Mercedes, Audi, Jeep, Tesla, BMW, Volvo, Polestar...(vergeet misschien iets) omdat ik met veel andere merken echt weinig heb (en dat is een discussie die hier verder ook niet past).
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Ik hou van grote SUV's (zoals de nieuwe wagoneer). Verder; voorklimatisering, acc, fatsoenlijke laadplanner, stoelverwarming, 500km+ range (zomer).

Uiteindelijke keuze:

Ik hoef pas over 6 maanden te bestellen, maar begin alvast eens rond te kijken.

Mijn budget is ruim en er past behoorlijk wat in, maar wil niet persé meer dan €80k catprijs vanwege de bijtelling.

Rij momenteel een Audi e-tron 55, en bevalt prima, op de range en de EV planning na.

Eigenlijk zie ik momenteel de nieuwe MY als passend.

De huidige Mercedes EV's vind ik niet mooi, BMW eigenlijk idem. De Q6/Q8 e-tron is meer van hetzelfde.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Dean Martin EV9 niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 23:01

Martinspire

Awesomeness

Ik zal ook eens mijn vraag delen:

Ik ben ook op zoek naar nieuwe leaseauto. Momenteel rijd ik een Toyota Corolla Hatchback (2.0l, Executive, rood met zwart dak) die eigenlijk vorig jaar al ingeleverd had kunnen worden. Qua prijs zit ie wel op de sweet spot, maar ik wil toch wel weer wat anders.

Mij voorkeur gaat uit naar wat hogere instap (ben 1m90 en vind dat comfortabeler), maar dan wel gekoppeld met een wat snellere uitvoering wat momenteel een lastige keuze is. Ook wil ik wel wat ruimte dat ik prima mensen kan meenemen, waardoor eigenlijk de Yaris Cross bv afvalt (al was dat vanwege motorisch vermogen al zo). Verder hou ik wel van een kleurtje. Mijn vorige auto's waren Blauw, Blauw en nu Rood. Ik zou ook graag een trekhaak willen, maar later monteren is ook prima.

Qua budget is het nog niet helemaal duidelijk. Mijn huidige corolla kostte 600 per maand, maar dat ga ik nu niet meer halen. Dus het wordt waarschijnlijk <800 euro

Ik ben qua merk vooral fan van Toyota en Honda, maar vind Kia, Hyundai, Ford, Opel of iets dergelijks ook wel prima. Niet zo'n fan van Franse (waardeloze garages) of Duitse (duur) auto's. Ik twijfel verder nog erg over de Toyota CHR. Ik vind het op het eerste gezicht een minder geslaagde auto dan vorig model. De nieuwe heeft heel erg het gevoel dat er 2 designers waren voor voor en achterkant en dat ze elkaar tegenkwamen in het midden. Ook dat accent zijpaneel bij bepaalde uitvoering vind ik niks. Maar van binnen en los van voren of achter vind ik hem wel prima. Er staat er recent 1 in de wijk en langzaam begin ik hem wel mooier te vinden. En uiteindelijk zal ik met parkeren toch vooral de achterkant zien denk ik. De Corolla vind ik in ieder geval veel mooier. De Corolla Cross doet mijn hart ook niet echt sneller gaan, maar ik vind hem ook weer niet heel verkeerd.

Qua EV/Hybrid/Fuel is het vrij duidelijk: Doe maar hybrid. Ik heb een parkeerplaats in een parkeerkelder en daar is nog geen enkele aansluiting geregeld. Dus dat wordt waarschijnlijk een duur geintje aldaar. Bij de algemene parkeerplaats van het complex staat geen laadpaal. Wel paar honderd verderop, maar die zijn eigenlijk altijd wel bezet. Daardoor gaat de voorkeur wel naar een auto met ook brandstof. Hybride vind ik verder prima. En zelfs een plug-in hybrid is nog wel te doen (gezien die toch vaak wat meer PK bevatten, ook al zou ik dan ook brandstof kwijt zijn aan het vullen van de accu). Mocht iemand een prijs weten voor het nieuw aanleggen in een parkeerkelder, dan ben ik wel geïnteresseerd in het getal, maar voorlopig blijf ik even bij hybrides.

Ik wil verder weer android auto en ik hou wel van wat features. Dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control, dimmende binnenspiegel. Ook wil ik makkelijk de verplichte piepjes uit kunnen zetten (dit is iets waar ik sowieso nog naar op zoek ben)

Mijn huidige shortlist is:
  • Kia Niro (is die wel snel genoeg)
  • Kia Sportage (is die niet te duur)
  • Opel Astra (wil ik weer zo'n lage instap)
  • Opel Mokka (is die wel snel genoeg)
  • Toyota Yaris Cross (is die wel snel genoeg en groot genoeg)
  • Toyota CHR (vind ik hem wel mooi genoeg, vorig model vond ik mooier)
  • Toyota Corolla Cross (vind ik hem wel mooi genoeg, is ie niet te duur?
  • Nissan quasqai (niet te duur, onduidelijkheid overname Honda)
Overigens ga ik morgen nog naar de autobeurs in Brussel om ze allemaal nog even te proberen, dus wellicht valt er al iets af.
En ik mag nog tot oktober doorrijden met de huidige auto dus als er nog iets leuks aan zit te komen, dan is dat verder ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 18-01-2025 15:02 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
In principe wel, maar heb echt niks met Kia. Ioniq 9 idem...

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:12:
[...]

In principe wel, maar heb echt niks met Kia. Ioniq 9 idem...
Ja. Dat kan natuurlijk. :) Ik zou zelf nu eerder een EV9 nemen dan een Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@Dean Martin maar een MY is toch geen grote SUV?

Misschien komt de EX60 op tijd voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Inspired schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Ja. Dat kan natuurlijk. :) Ik zou zelf nu eerder een EV9 nemen dan een Y.
Ik vind Tesla al niet de mooiste maar zo'n ev9 is gewoon een tank.
En is 20k duurder (en minder zuinig), moet dat wel in het budget passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
jongetje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Dat past makkelijk in het genoemde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

En je moet van niet op te lossen trillingen in de aandrijflijn houden als ik het EV9 topic zo lees....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46
Ik heb afgelopen maanden mijn pijlen gericht op de nieuwe Model Y Long Range RWD.
Ik weet dat het lastig te bepalen is, maar is de verwachting dat deze versie dit jaar nog beschikbaar komt?
De verschillende versies worden bij Tesla altijd onregelmatig geleverd.
Ik vind de RWD te weinig actieradius hebben (wanneer komt deze voor Juniper), en de AWD te duur.

Mocht je dan naar een alternatief kijken zijn dit de gegadigde:

- BYD Seal U - Echte SUV wat mij betreft. Echter de laadtijden...... Wel hele gunstige prijs.
- BYD Sealion 7 - Mooie auto, wel aan de bovenkant van het budget. Laadtijden vallen ook wat tegen en het zou dan alleen passen als comfort.
- Xpeng G6 - Heeft eigenlijk alles zoals de Model Y behalve geen frunk (en dashboard-kastje).

Iemand nog meningen/suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:14:
@Dean Martin maar een MY is toch geen grote SUV?

Misschien komt de EX60 op tijd voor je.
Klopt, maar de enige echte mooie grote (Jeep Wagoneer) wordt €100k plus waarschijnlijk.

Overigens zou ik dan wel voor de performance gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 18-01-2025 15:18 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
[...]

Budget zou prima moeten passen. Collega met zelfde budget kreeg een model X ook passend meen ik (heb zelf nog niet gekeken eerlijk gezegd).

Maar heb geen zin in de €100k+ bijtelling.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juancho schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:44:
[...]

[...]

Maar je zegt ook dingen die helaas niet onderbouwd zijn.
1.
Een warmtepomp is niet noodzakelijk om snel te kunnen laden.
Wat noodzakelijk is om snel te kunnen laden is de mogelijkheid om handmatig of geautomatiseerd (op navi) het accupakket op zo'n temperatuur te krijgen dat je het meest efficiëntst kunt laden bij een snellader. Dit is ook nodig indien je lange ritten maakt in de zomer, een accupakket zal nooit (m.u.v. Abu Dhabi) met gewoon rijden een temperatuur bereiken waarmee het snel en efficiënt kan laden bij een snellader.
2.
Zonder warmtepomp is niet nodig om een auto te verwarmen.
Je kunt ook prima een auto verwarmen zonder warmtepomp zonder in te doen op comfort. Enkel is dit minder efficient omgaan met de energie uit het accupakket en dit heeft impact op de actieradius, althans zo lijkt het. Kijkend naar de bron die hier ook genoemd wordt: Dj-sannieboy in "Keuze leaseauto - Deel 6"
staat er zelfs dat een WP een negatieve impact heeft op de actieradius: "De Skoda Enyaq iV verliest immers 2 km op de WLTP-cyclus met deze 15 kg zwaardere uitrusting. En de Renault Mégane E-Tech verliest 3 km."

In het kader van dit topic blijf ik bij mijn standpunt: een Nederlandse* zakelijke leaserijder wil geen warmtepomp selecteren als dit de fiscale waarde doet verhogen, je betaald voor een voornamelijk theoretische efficiëntere verwarming die zeer zelden ook daadwerkelijk nuttig is, maar wel gedurende de gehele looptijd lekker in je bijtelling meewerkt. Daarbij ken ik geen EV met een fiscale waarde onder de 30k en dus kunnen we zelfs stellen dat een WP altijd voor 22% bijtelling wordt belast. Theoretisch verder komen met je EV ten koste van je eigen netto portemonnee.
Ik ga er wat scherp in: het is een stupide keuze voor de zakelijke leaser om een WP voor een meerprijs aan te vinken.

*ik weet niet hoe het in BE zit qua bijtelling hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
True schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Ik ga er wat scherp in: het is een stupide keuze voor de zakelijke leaser om een WP voor een meerprijs aan te vinken.
Zelfs voor elke EV rijder..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Martinspire schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:09:
Ik zal ook eens mijn vraag delen:

Ik ben ook op zoek naar nieuwe leaseauto. Momenteel rijd ik een Toyota Corolla Hatchback (2.0l, Executive, rood met zwart dak) die eigenlijk vorig jaar al ingeleverd had kunnen worden. Qua prijs zit ie wel op de sweet spot, maar ik wil toch wel weer wat anders.

Mij voorkeur gaat uit naar wat hogere instap (ben 1m90 en vind dat comfortabeler), maar dan wel gekoppeld met een wat snellere uitvoering wat momenteel een lastige keuze is. Ook wil ik wel wat ruimte dat ik prima mensen kan meenemen, waardoor eigenlijk de Yaris Cross bv afvalt (al was dat vanwege motorisch vermogen al zo). Verder hou ik wel van een kleurtje. Mijn vorige auto's waren Blauw, Blauw en nu Rood. Ik zou ook graag een trekhaak willen, maar later monteren is ook prima.

Qua budget is het nog niet helemaal duidelijk. Mijn huidige corolla kostte 600 per maand, maar dat ga ik nu niet meer halen. Dus het wordt waarschijnlijk <800 euro

Ik ben qua merk vooral fan van Toyota en Honda, maar vind Kia, Hyundai, Ford, Opel of iets dergelijks ook wel prima. Niet zo'n fan van Franse (waardeloze garages) of Duitse (duur) auto's. Ik twijfel verder nog erg over de Toyota CHR. Ik vind het op het eerste gezicht een minder geslaagde auto dan vorig model. De nieuwe heeft heel erg het gevoel dat er 2 designers waren voor voor en achterkant en dat ze elkaar tegenkwamen in het midden. Ook dat accent zijpaneel bij bepaalde uitvoering vind ik niks. Maar van binnen en los van voren of achter vind ik hem wel prima. Er staat er recent 1 in de wijk en langzaam begin ik hem wel mooier te vinden. En uiteindelijk zal ik met parkeren toch vooral de achterkant zien denk ik. De Corolla vind ik in ieder geval veel mooier. De Corolla Cross doet mijn hart ook niet echt sneller gaan, maar ik vind hem ook weer niet heel verkeerd.

Qua EV/Hybrid/Fuel is het vrij duidelijk: Doe maar hybrid. Ik heb een parkeerplaats in een parkeerkelder en daar is nog geen enkele aansluiting geregeld. Dus dat wordt waarschijnlijk een duur geintje aldaar. Bij de algemene parkeerplaats van het complex staat geen laadpaal. Wel paar honderd verderop, maar die zijn eigenlijk altijd wel bezet. Daardoor gaat de voorkeur wel naar een auto met ook brandstof. Hybride vind ik verder prima. En zelfs een plug-in hybrid is nog wel te doen (gezien die toch vaak wat meer PK bevatten, ook al zou ik dan ook brandstof kwijt zijn aan het vullen van de accu). Mocht iemand een prijs weten voor het nieuw aanleggen in een parkeerkelder, dan ben ik wel geïnteresseerd in het getal, maar voorlopig blijf ik even bij hybrides.

Ik wil verder weer android auto en ik hou wel van wat features. Dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control, dimmende binnenspiegel. Ook wil ik makkelijk de verplichte piepjes uit kunnen zetten (dit is iets waar ik sowieso nog naar op zoek ben)

Mijn huidige shortlist is:
  • Kia Niro (is die wel snel genoeg)
  • Kia Sportage (is die niet te duur)
  • Opel Astra (wil ik weer zo'n lage instap)
  • Opel Mokka (is die wel snel genoeg)
  • Toyota Yaris Cross (is die wel snel genoeg en groot genoeg)
  • Toyota CHR (vind ik hem wel mooi genoeg, vorig model vond ik mooier)
  • Toyota Corolla Cross (vind ik hem wel mooi genoeg, is ie niet te duur?
  • Nissan quasqai (niet te duur, onduidelijkheid overname Honda)
Overigens ga ik morgen nog naar de autobeurs in Brussel om ze allemaal nog even te proberen, dus wellicht valt er al iets af.
En ik mag nog tot oktober doorrijden met de huidige auto dus als er nog iets leuks aan zit te komen, dan is dat verder ook prima.
Denk dat het sowieso handig is om te kijken naar budget, anders maak je jezelf straks nog blij met een dode mus.
Ik zou geen Mokka of Yaris Cross nemen, dat is sowieso een stap terug t.o.v. je huidige Corolla (al helemaal in jouw uitvoering). De Sportage is echt groot, ik denk dat je met een Niro ook uit de voeten kunt (in vergelijk met je Corolla).
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar de Niro/Corolla Cross/Quasqai (nadat je weet of het gaat passen en met welke pakketopties).

Edit (zodat ik niet het hele topic met OT vol spam): @Inspired hieronder claim jij "zal je toch snel 10% schelen" heb je hier een bron voor? Ik kan niets vinden namelijk, anders dan bronnen die zeggen dat het helemaal niet zo effectief is voor het verhogen van de actieradius. :P

[ Voor 3% gewijzigd door True op 18-01-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
True schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:03:
[...]

[..]

Beetje kortzichtige stelling. Het is afhankelijk van welke BEV/WP en hoeveel iemand (per dag) moet rijden. Beetje fatsoenlijke WP zal je toch snel 10% schelen. Als iemand veel rijdt en anders in de koudere maanden net niet thuis komt kan het best fijn zijn. VAG heeft (had?) volgens mij redelijk waardeloze WPs overigens. Dus die kun je beter skippen. Als je dagelijks 50km rijdt is het redelijk nutteloos. Ik merk een groot verschil in verbruik bij mijn Tesla. Ik zou er echter zelf geen budget insteken omdat ik weinig rij maar iemand anders kan die 40-50km extra range misschien heel goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:53:
Leasebudget: Bij EV €1650,- (fors gestimuleerd door €400,- meer budget te geven)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusiefBij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling fabrieks
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar beperk me zelf tot Mercedes, Audi, Jeep, Tesla, BMW, Volvo, Polestar...(vergeet misschien iets) omdat ik met veel andere merken echt weinig heb (en dat is een discussie die hier verder ook niet past).
Specifieke wensen: Ik hou van grote SUV's (zoals de nieuwe wagoneer). Verder; voorklimatisering, acc, fatsoenlijke laadplanner, stoelverwarming, 500km+ range (zomer).

Uiteindelijke keuze:

Mijn budget is ruim en er past behoorlijk wat in, maar wil niet persé meer dan €80k catprijs vanwege de bijtelling.

Rij momenteel een Audi e-tron 55, en bevalt prima, op de range en de EV planning na.

De huidige Mercedes EV's vind ik niet mooi, BMW eigenlijk idem. De Q6/Q8 e-tron is meer van hetzelfde.
Als je Europees wil blijven kun je kijken voor grote SUV’s naar:
Lotus Eletre (is mogelijk maar wel bovenkant budget)
Range Rover Electric (nieuw model, komt dit jaar op de markt maar prijs is nog niet bekend, ws ook bovenkant budget)

Voor Aziatisch is er nog meer keuze (zitten een paar goed uitziende modellen in)
Hyundai Ioniq 9
Kia EV9
Byd Tang
Xpeng G9
Nio EL8
(En dan vergeet ik ws nog een paar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Rudi01 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Als je Europees wil blijven kun je kijken voor grote SUV’s naar:
Lotus Eletre (is mogelijk maar wel bovenkant budget)
Range Rover Electric (nieuw model, komt dit jaar op de markt maar prijs is nog niet bekend, ws ook bovenkant budget)

Voor Aziatisch is er nog meer keuze (zitten een paar goed uitziende modellen in)
Hyundai Ioniq 9
Kia EV9
Byd Tang
Xpeng G9
Nio EL8
(En dan vergeet ik ws nog een paar).
De Lotus gaat ruim boven de €100k.

Dat is me te gortig (ik mag onbeperkt over leasebudget heen en zelf bijbetalen, maar dan nog).

Voor de RR zou ik een catprijs tot €100k misschien nog willen overwegen, gezien ik 'm prachtig vind op de foto's. Maar denk dat je 'm daar niet voor meeneemt.

Aziatisch trekt me niet.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:36
Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Dat is me te gortig (ik mag onbeperkt over leasebudget heen en zelf bijbetalen, maar dan nog).

Voor de RR zou ik een catprijs tot €100k misschien nog willen overwegen, gezien ik 'm prachtig vind op de foto's. Maar denk dat je 'm daar niet voor meeneemt.

Aziatisch trekt me niet.
Als eens de naar de Polestar 3 gekeken, of de Zeekr 7x? ok, wel Aziatisch maar de Polestar is gewoon het broertje van Volvo en Zeekr behoort ook tot hetzelfde concern (Geely)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:06:
Leasebudget: 1.400 euro
Kilometrage per jaar: 30.000km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: VAG, Stellantis, BMW, Renault, Volvo, Ford + EV alle merken

In november begonnen met mijn "zoektocht" en uiteindelijk véél auto's bekeken om een eerste schifting te maken. Auto's die over zijn gebleven:

- Audi Q4 SB etron
- BMW 330e
- BMW X3 30e
- Renault Rafale 300
- Volvo XC60 T6

De Rafale doet me by far het meeste. Ik ben gister nog eens gaan kijken en het is de enige auto waar ik echt hebberig van wordt. Ik vind het veruit de gaafste en uniekste auto en is ook nog eens ontzettend ruim. De specs qua uitrusting en performance zijn ook meer dan prima.

De Q4 verraste door (1) relatief goede prijs en (2) ruimte (achterbank ruimer dan de Q6). De XC60 was ik geen voorstander van omdat het zo'n oud model is, met klein scherm, maar vond ik in real life toch nog steeds echt een schitterende en tijdloze auto. Met een mooi interieur ondanks het kleine schermpje. Je hebt nu de Black Edition en dat is een heerlijk foute auto. Wel prijzig overigens.

De BMW 330e vind ik ook schitterend, maar toch ook wel een oud model. Daarnaast pittig in de lease (denk omdat het een oud model is). De X3 viel me tegen. Zowel qua materiaalgebruik in het interieur als ruimte. Het deed me weinig.

Dus voor de proefrit staat de Rafale met stip op 1 en de Q4 SB op 2. Mijn vriendin denkt er net zo over, toch handig.
Het kan verkeren. Na een enigszins teleurstellende proefrit met de Rafale 300 (aandrijflijn) besloten toch een full electric te zoeken.

Vanmiddag met een Q6 gereden. Vooral een comfortabele auto, maar wel een erg fijne en ruime auto. En lekker fris, net op de markt. Nu willen we voor een comfortabele SUV gaan voor naast de sportieve Taycan. Mooi contrast.

Nu lease offerte opvragen, maar acht de kans 95% dat het de Q6 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Aziatisch trekt me niet.
Als de Range Rover Electric in de prijsrange van de reguliere RR valt dan red je het niet met 100k.
Maar ik zie dat ook de Range Rover Sport Electric eraan komt. Deze zal ws wel (net) onder de 100k blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 23:01

Martinspire

Awesomeness

True schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Denk dat het sowieso handig is om te kijken naar budget, anders maak je jezelf straks nog blij met een dode mus.
Ik zou geen Mokka of Yaris Cross nemen, dat is sowieso een stap terug t.o.v. je huidige Corolla (al helemaal in jouw uitvoering). De Sportage is echt groot, ik denk dat je met een Niro ook uit de voeten kunt (in vergelijk met je Corolla).
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar de Niro/Corolla Cross/Quasqai (nadat je weet of het gaat passen en met welke pakketopties).
Mja de Mokka en Yaris Cross staan er ook vooral op omdat ze goedkoper zijn, maar ik moet ze inderdaad nog even bekijken en proberen om te weten of het inderdaad niet mijn ding is. Met de hybrides heb je nog wel het voordeel dat het vermogen er wel vanaf het begin is, dus dan valt het nog mee.

Bij het kijken naar een nieuwe auto ben ik ook elke keer aan het filteren geweest voor 0-100kmh <10s, iets wat ik nog best schappelijk vind, maar zelfs daarmee vind je niet veel meer (of bij veel auto's moet die data er wellicht niet zijn of zo). Tuurlijk vind ik de 8 komma nogwat bij de Corolla die ik nu heb, wel een stuk leuker maar de prijs is daar dan ook wel naar geworden.

Qua pakketkeuze verwacht ik wel weer de 1 na hoogste te pakken of iets dergelijks. Ik hoef nooit een panoramadak of iets dergelijks, maar wil er dus wel wat snufjes in hebben om het rijden comfortabeler of makkelijker te maken. Net als dat ik het al jaren fijn vind om gewoon een automaat te rijden, maar dat is bij alle hybrides wel het geval.

De Niro heb ik toevallig al een keer gereden, maar dat was echt de goedkoopste variant met ook de lelijkste keuzes mogelijk, dus ik wil die nog even op de beurs bekijken waar toch meestal een wat uitgebreidere variant staat.

Sowieso weet ik niet wat 2025 gaat brengen voor deze modellen, een facelift zou nog wel het wachten waard kunnen zijn bijvoorbeeld, dus daarom leek het mij niet verkeerd om dat op zo'n beurs nog eens te gaan bekijken en vragen. En bij bepaalde auto's, zoals de Honda HRV, zou ik het tof vinden als er nog een iets krachtigere motor in komt, want dan vind ik het wel het overwegen waard, maar na een proefrit was die ook al snel weggevallen. Die heeft duidelijk een te zwakke motor, al zou dat nog gecompenseerd kunnen worden met een sterkere batterij, maar ze hebben er nu ook nog geen plug-in van.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Martinspire schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:54:
[...]

Mja de Mokka en Yaris Cross staan er ook vooral op omdat ze goedkoper zijn, maar ik moet ze inderdaad nog even bekijken en proberen om te weten of het inderdaad niet mijn ding is. Met de hybrides heb je nog wel het voordeel dat het vermogen er wel vanaf het begin is, dus dan valt het nog mee.

Bij het kijken naar een nieuwe auto ben ik ook elke keer aan het filteren geweest voor 0-100kmh <10s, iets wat ik nog best schappelijk vind, maar zelfs daarmee vind je niet veel meer (of bij veel auto's moet die data er wellicht niet zijn of zo). Tuurlijk vind ik de 8 komma nogwat bij de Corolla die ik nu heb, wel een stuk leuker maar de prijs is daar dan ook wel naar geworden.

Qua pakketkeuze verwacht ik wel weer de 1 na hoogste te pakken of iets dergelijks. Ik hoef nooit een panoramadak of iets dergelijks, maar wil er dus wel wat snufjes in hebben om het rijden comfortabeler of makkelijker te maken. Net als dat ik het al jaren fijn vind om gewoon een automaat te rijden, maar dat is bij alle hybrides wel het geval.

De Niro heb ik toevallig al een keer gereden, maar dat was echt de goedkoopste variant met ook de lelijkste keuzes mogelijk, dus ik wil die nog even op de beurs bekijken waar toch meestal een wat uitgebreidere variant staat.

Sowieso weet ik niet wat 2025 gaat brengen voor deze modellen, een facelift zou nog wel het wachten waard kunnen zijn bijvoorbeeld, dus daarom leek het mij niet verkeerd om dat op zo'n beurs nog eens te gaan bekijken en vragen. En bij bepaalde auto's, zoals de Honda HRV, zou ik het tof vinden als er nog een iets krachtigere motor in komt, want dan vind ik het wel het overwegen waard, maar na een proefrit was die ook al snel weggevallen. Die heeft duidelijk een te zwakke motor, al zou dat nog gecompenseerd kunnen worden met een sterkere batterij, maar ze hebben er nu ook nog geen plug-in van.
Niet vergeten dat je bij een lager segment auto bijv. een B-segment i.p.v. C-segment (Mokka is een B-segment op half-hoge poten). Je ook gewoon minder optie keuzes hebt. Het meest luxe pakket zal bij een B-segment gewoon qua opties ergens halverwege de pakketten hangen van een C-segment wagen. En sommige zijn sowieso onbereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 14:07

Uiteindelijke keuze:

Polestar 3 een optie?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Gisteren naar BYD geweest om de Sealion 7 te bekijken en een uur mee te rijden. Mijn hemel wat een wagen zeg! Je verwacht het niet gelijk, maar je zit echt wat hoger op de bok waardoor het voor mij echt wel een SUV is en geen coupé SUV. Er staat echt iets wat zeg maar uniek is volgens mij. Ik vond het op de foto's al indrukwekkend maar eenmaal zo voor de auto werd dat gevoel alleen maar versterkt. Wat een prachtige wagen, zeker in die mooie blauw/grijze kleur (standaard!!) en het blauwachtige lederen interieur wat je ook zonder een euro extra te betalen kan kiezen. Echt prachtig, een en al luxe, comfort. Ik ben al erg fan en verliefd op mijn XC40 maar die is ondertussen al 6 jaar op de markt en dan merk je wel het verschil in hoe de techniek zich heeft door ontwikkeld. Prachtig helder groot scherm met splitscreen (absoluut top!), grafisch mooi weer gegeven, vrij logisch opgebouwd met heel fijn de soort smartphone optie door naar beneden te swipen en daar je meest gebruikte snelkoppelingen in te zetten. Top! Ook qua rijgedrag top, ik heb niks van trillingen of flink lawaai gehoord (ik had de Excellence versie mee). ACC werkte ook prima, fijn dat dat gewoon snel via het stuur aangezet kan worden. In de luxe uitvoering, die ik natuurlijk mee kreeg, heb je ook een prachtig HUD. Ik heb dat nog nooit ervaren maar dat ziet er wel vet uit hoor. Niet alleen je sneltijd, verkeersborden en navigatie punten komen daar in te staan maar ook een grafische bewegende pijl die je laat zien waar je precies moet afslaan. Zag er prachtig en handig uit. Kan niet anders zeggen dan dat ik zwaar onder de indruk ben.

Paar mindere puntjes:

1. het zich naar achteren is echt belabberd. Nu heeft de XC40 een flinke achterruit dus de stap is groot, maar het is wel erg karig in de Sealion. Maargoed, daar wen je opzich best snel aan
2. geen OPD van wat ik er van kon maken/vinden!!! Dat is echt wel een flink gemis als mijn beeld klopt. Alles met één pedaal rijden werkt zo ontspannen en fijn. Dat een auto dan niet helemaal tot stilstand komt, nou vooruit. Maar ik kon een enkele optie vinden om op het stroompedaal te regeneren en dat de auto flink vertraagde. Misschien heb ik dit gemist hoor, maar het zou wel erg jammer zijn als dit er niet op zit
3. ik miste wat knoppen die gelijk doen wat je wil, zoals stoelverwarming/stuurverwarming instellen. Je kan er wel snelkoppelingen van maken maar dan ga je eerst naar het betreffende menu waar je het moet instellen. Opzich zal dat ook wel gewenning zijn en kan je het na een tijdje blind vinden, maar toch.
4. veel piepjes en ik vind de camera die mij in de gaten hield vreselijk irritant. Je hoeft maar even opzij te kijken of dat ding begint al te piepen. Gelukkig ik dit wel vrij snel/simpel uitzetten door even zo'n snelkoppeling toe te voegen in het swipe menu, toen was het gelijk heerlijk rustig in de auto.
5. Ik had meer PK dan in mijn dual motor Volvo (408kp) maar in praktijk merkte ik daar niks van. Sterker nog, voor mijn gevoel reageerde de Volvo beter/sneller met vol vermogen dan de BYD.

Het belangrijkste punt voor mij, actieradius/verbruik vond ik nog lastig in te schatten. De auto stond op 95% en een range van 500km als ik het me goed herinner. Dat is opzich prima maar wel WLTP normaal
gesproken. Het was wel erg koud, -1 graden en in dat uurtje dat ik heb gereden zat ik op ongeveer 27kWh. Vind ik vrij fors, mijn Volvo wat absoluut slecht is qua verbruik zat op de heenrit op 30kWh. Binnendoor en snelweg gecombineerd. Aan de andere kant, het was een demo/proefrit auto die al een aantal duizenden kilometers gereden had. Dus normaal is de actieradius een gevolg van al die kilometers en dus het verwachtte bereik. BYD heeft er ook een andere accu in liggen dan vrijwel alle andere auto's dus wellicht komen zij veel dichter tegen de WLTP range aan? Ik ga het uitzoeken/onderzoeken....

De dame gaf mij ook aan dat er vanuit hun iig nog geen Sealions 7 daadwerkelijk op de weg rijden dus ze kon nog lastig wat zeggen over een reële actieradius in de herfst/winter en lente/zomer. Voor mij zou het acceptabel zijn als je in de winter 375-400 hebt en in de zomer 400-500km. Als dat echt flink minder is dan weet ik niet of de wagen in mijn shortlist blijft, maar als ik er vanuit ga dat de range OK is dan staat de wagen wel gelijk in mijn top 3 waaruit ik ga kiezen mits het financieel past. En in dat kader zal het dan wel de comfort variant worden. 19" banden ipv 20" (beter voor verbruikt ook) en 1 motor op de achteras met alsnog meer dan genoeg PK. Helaas geen HUD want die kan blijkbaar alleen op de duurste versie. Jammer dat je die dan niet als optie kan selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clqPTd74SqY-aWbnUSn9mOC6S6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vz02cmsD62qpMa4rWqwwHkFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bSEp5CZroqM4xtJc9C-AhClLOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyDACpI0R93V5wdJYigiRnQI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/980lRwQUBE-6msH-hx6EJySNrKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcJrJCiz3p7SZE45nr2f5PwS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:03

Uiteindelijke keuze:

Q6 is onderhuids wel een heel stuk verbeterd met 800V architectuur en snel(ler) laden.
Polestar 3 wordt krap, maar Polestar 4 kan je lekker dik aankleden, echter geen SUV. Zelfde geldt voor de A6 etron (Avant).
Maar een MY? Mijn hemel, wat een armoe als je van een etron (met luchtvering neem ik aan) af komt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
sbin schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Q6 is onderhuids wel een heel stuk verbeterd met 800V architectuur en snel(ler) laden.
Polestar 3 wordt krap, maar Polestar 4 kan je lekker dik aankleden, echter geen SUV. Zelfde geldt voor de A6 etron (Avant).
Maar een MY? Mijn hemel, wat een armoe als je van een etron (met luchtvering neem ik aan) af komt ;-)
De etron is een prima auto maar een slechte EV.
Luchtvering missen is wel een dingetje ja, dat ben ik met je eens.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 14:07
Dean Martin schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:22:
[...]

De etron is een prima auto maar een slechte EV.
Luchtvering missen is wel een dingetje ja, dat ben ik met je eens.
gewoon even benieuwd maar wat maakt het een slechte EV? Rijd nu zelf nog rond in een voorloopauto maar binnenkort kan/mag ik wat uitzoeken.. Q4 had ik op mijn lijstje erbij gezet. vandaar even benieuwd naar je reactie .

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Vandaag bericht gekregen dat ze op mijn werk overgaan op een eigen bijdrage.

''De medewerker betaalt een eigen bijdrage voor privégebruik in de kosten die .. hiervoor maakt. Dit gaat uit van het principe 'de gebruiker betaalt' en is gebaseerd op het werkelijk aantal gereden privé kilometers. De medewerker betaalt maandelijks een vast voorschotbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op 8.000 privé kilometers op jaarbasis. En verschilt afhankelijk van de dienstautokeuze die van toepassing is zoals aangegeven in de tabel.

Salarisgroep 7 t/m 9 - Bijdrage per km 0,095/km - Voorschot 63 euro/maand

Achteraf wordt het voorschot bedrag verrekend met meer- of minder gereden privé kilometers. Deze eigen bijdrage wordt in het voordeel van de medewerker verrekend met de fiscale bijtelling. Hierdoor betaalt de medewerker geen belasting over de eigen bijdrage.''

Heh.. Moet ik nu bovenop mijn bijtelling een bijdrage gaan betalen? Wat bedoelen ze met in mijn voordeel verrekend? Ik snap er niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

KerstRunner schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:34:
Vandaag bericht gekregen dat ze op mijn werk overgaan op een eigen bijdrage.

''De medewerker betaalt een eigen bijdrage voor privégebruik in de kosten die .. hiervoor maakt. Dit gaat uit van het principe 'de gebruiker betaalt' en is gebaseerd op het werkelijk aantal gereden privé kilometers. De medewerker betaalt maandelijks een vast voorschotbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op 8.000 privé kilometers op jaarbasis. En verschilt afhankelijk van de dienstautokeuze die van toepassing is zoals aangegeven in de tabel.

Salarisgroep 7 t/m 9 - Bijdrage per km 0,095/km - Voorschot 63 euro/maand

Achteraf wordt het voorschot bedrag verrekend met meer- of minder gereden privé kilometers. Deze eigen bijdrage wordt in het voordeel van de medewerker verrekend met de fiscale bijtelling. Hierdoor betaalt de medewerker geen belasting over de eigen bijdrage.''

Heh.. Moet ik nu bovenop mijn bijtelling een bijdrage gaan betalen? Wat bedoelen ze met in mijn voordeel verrekend? Ik snap er niks van.
Lijkt mij meer iets voor Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:03
koentjuh1987 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:28:
[...]

gewoon even benieuwd maar wat maakt het een slechte EV? Rijd nu zelf nog rond in een voorloopauto maar binnenkort kan/mag ik wat uitzoeken.. Q4 had ik op mijn lijstje erbij gezet. vandaar even benieuwd naar je reactie .
Denk dat hij de "originele" etron bedoelt, dus nu de Q8. Deze is gebaseerd op een ICE en heeft een berucht hoog verbruik.
Q4 is een prima EV, zeker het nieuwe 45 model. Interieurkwaliteit is overigens wel een heel stuk minder dan de Q8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Ik rij inderdaad in de fat (Q8) e-tron, niet in de Q4.

Maar het verbruik en daardoor bereik is knudde (weet je van te voren). Een rit plannen waarbij je moet laden, daar vertrouw ik niet op de Audi software. Daar kun je bijvoorbeeld niet ingeven welk soort lader (snel/langzaam/hoeveel minimaal beschikbaar/live status etc) je wilt gebruiken.

Natuurlijk, dat kun je oplossen middels 3rd party apps, maar ik blijf het gedoe vinden.

Andere EV's zijn daar zoveel verder mee.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik rij inderdaad in de fat (Q8) e-tron, niet in de Q4.

Maar het verbruik en daardoor bereik is knudde (weet je van te voren). Een rit plannen waarbij je moet laden, daar vertrouw ik niet op de Audi software. Daar kun je bijvoorbeeld niet ingeven welk soort lader (snel/langzaam/hoeveel minimaal beschikbaar/live status etc) je wilt gebruiken.

Natuurlijk, dat kun je oplossen middels 3rd party apps, maar ik blijf het gedoe vinden.

Andere EV's zijn daar zoveel verder mee.
Geen SUV, maar BMW EV bevallen mij wel heel goed. Voor mijn volgende ronde staat o.a. i5 touring, ID.7, nieuwe iX3/Neue klasse, ID.Buzz GTX lang op de lijst. Nu een i4 M50 die extreem goed bevalt. Hou bijtelling ook liefst onder jouw grens.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
wimpie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Geen SUV, maar BMW EV bevallen mij wel heel goed. Voor mijn volgende ronde staat o.a. i5 touring, ID.7, nieuwe iX3/Neue klasse, ID.Buzz GTX lang op de lijst. Nu een i4 M50 die extreem goed bevalt. Hou bijtelling ook liefst onder jouw grens.
De i4 vind ik zelf ook een mooie auto, maar net wat aan de kleine kant (en geen SUV, maar dat is in principe ook geen harde eis, dat is wat ik mooi vind). De Neue klasse ga ik ook even afwachten inderdaad.

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 58 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.