Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:46
Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:11:
Als je méér dan 500Km/jaar privé gaat rijden met een zakelijke leaseauto dan kriojg je sowieso met bijtelling te maken dus is het bijhouden van een schaduwboekhouding dan een beetje zinloos.
Voor de bijtelling inderdaad, maar er zijn ook werkgevers die vanwege zakelijke overwegingen een limiet stellen op het privégebruik. Vaak is dat dan zo'n 10.000-15.000 kilometer, waarbij soms extra kilometers tegen betaling mogelijk zijn. Ik hoor het wel steeds vaker, maar volgens mij is het vaak op vertrouwen en zou je in principe iets over je limiet kunnen gaan. Echter, als jouw werkgever wil dat jij daadwerkelijk een rittenregistratie bijhoudt voor het onderscheiden van de privé en zakelijke km's, zul je er toch aan moeten geloven.

Het zou voor mij in ieder geval een reden zijn om die auto niet eens privé te willen rijden en hem louter zakelijk te rijden. Voor de hoogte van de bijtelling maakt het niet uit of je ongelimiteerd privé km's mag maken met een tankpas, of aan dergelijke limieten bent onderworpen. Terwijl je voordeel (verkapt loon) waar je dus bijtelling over betaalt, veel minder waard is t.o.v. ongelimiteerd privégebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:46
remzor schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Dank voor je reactie. Ik snap dat die variabelen allemaal invloed hebben op de lease. Mijn vrouw kreeg dus alleen door: 35k kilometers en 750 excl.
Maar of ik nu 36 of 48 maanden selecteer, ik kwam niet uit met een Enyaq via Directlease in ieder geval.

Als je nog niet hebt getekend maar de gesprekken goed en fijn zijn gelopen, is het ook lastig om alles omtrent een leaseauto helemaal uit te vragen. Alsof het dan allemaal daar om gaat of zelfs daarvan afhangt. Bovendien lijkt de contactpersoon er dus zelf niet heel veel van te snappen en het wordt dan ook uitbesteed aan een leasemaatschappij. Maar goed, mocht ze met hem/dat bedrijf in zee gaan gaat ze wel vragen om wat specifieker te zijn in alles. Ook dus verhouding zakelijk/privé.

Maar dit gaat iets teveel offtopic denk ik. Een auto met voldoende ruimte is in ieder geval wenselijk (nu een fully loaded Karoq Sportline en die volstaat qua ruimte).
Ik zie op Athlon Essential wel een Enyaq voor <750 o.b.v. 35.000 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:02
ZXRY schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:57:
[...]

Voor de bijtelling inderdaad, maar er zijn ook werkgevers die vanwege zakelijke overwegingen een limiet stellen op het privégebruik. Vaak is dat dan zo'n 10.000-15.000 kilometer, waarbij soms extra kilometers tegen betaling mogelijk zijn. Ik hoor het wel steeds vaker, maar volgens mij is het vaak op vertrouwen en zou je in principe iets over je limiet kunnen gaan. Echter, als jouw werkgever wil dat jij daadwerkelijk een rittenregistratie bijhoudt voor het onderscheiden van de privé en zakelijke km's, zul je er toch aan moeten geloven.

Het zou voor mij in ieder geval een reden zijn om die auto niet eens privé te willen rijden en hem louter zakelijk te rijden. Voor de hoogte van de bijtelling maakt het niet uit of je ongelimiteerd privé km's mag maken met een tankpas, of aan dergelijke limieten bent onderworpen. Terwijl je voordeel (verkapt loon) waar je dus bijtelling over betaalt, veel minder waard is t.o.v. ongelimiteerd privégebruik.
Ja, dit was inderdaad ook mijn punt. Bijtelling snappen we (zoals gezegd, mijn vrouw betaalt al sinds haar werkende leven bijtelling en heeft nog nooit een privé auto gekocht nadat ze afgestudeerd was). We snappen hoe het werkt.
Wellicht geluk gehad dan in het verleden maar ze heeft dus ook nog nooit een WG gehad die keek naar zakelijk / privé. Er lag een contract voor 40k km per jaar bijvoorbeeld en meer niet. Ze had er ook best 50/50 zakelijk / privé mee kunnen rijden bijvoorbeeld.
Een rittenregistratie zou voor mij persoonlijk ook een no-go zijn. Totaal geen zin in en bovendien vind ik dat niet passen bij een dergelijk hoog bedrag maandelijks aan bijtelling. Op goed vertrouwen zou het niet nodig hoeven zijn lijkt me.

(Bij haar huidige WG kon ze o.a. kiezen uit een Kodiaq, Karoq, ID4, Q4, Enyaq, Mercedes A Limousine, enz.. Dus toch al snel richting de 50k waarover je dan bijtelling aftikt. Volledige vrije keuze had ze dus niet bij haar huidige WG, er was een lijst met auto's waaruit gekozen kon worden. Bij een WG ervoor kon ze 'gewoon' uit nagenoeg alles binnen haar budget kiezen. Zo zie je maar hoe verschillend werkgevers er mee omgaan, en dat mag ook natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door remzor op 22-03-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 21:33
@remzor Meer voorkomend is dat de WG een compleet bedrag bij de LM, inc brandstofvoorschot, aanvraagt.
Zolang de berijder binnen de bedragen blijft, zal het LM (en daarmee ook WG) niet boeien

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
remzor schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Dank voor je reactie. Ik snap dat die variabelen allemaal invloed hebben op de lease. Mijn vrouw kreeg dus alleen door: 35k kilometers en 750 excl.
Maar of ik nu 36 of 48 maanden selecteer, ik kwam niet uit met een Enyaq via Directlease in ieder geval.

Als je nog niet hebt getekend maar de gesprekken goed en fijn zijn gelopen, is het ook lastig om alles omtrent een leaseauto helemaal uit te vragen. Alsof het dan allemaal daar om gaat of zelfs daarvan afhangt. Bovendien lijkt de contactpersoon er dus zelf niet heel veel van te snappen en het wordt dan ook uitbesteed aan een leasemaatschappij. Maar goed, mocht ze met hem/dat bedrijf in zee gaan gaat ze wel vragen om wat specifieker te zijn in alles. Ook dus verhouding zakelijk/privé.

Maar dit gaat iets teveel offtopic denk ik. Een auto met voldoende ruimte is in ieder geval wenselijk (nu een fully loaded Karoq Sportline en die volstaat qua ruimte).
Leaseauto is gewoon salaris, daar onderhandel je over. En verder gewoon offertes laten opvragen bij de LM, laat ze maar werken voor hun geld.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En leaseregelingen is een ander topic ;)

Die moet je eerst helder hebben, dan kunnen we wat beter adviseren wat past.
Maar dat dat niet evident hoeft te zijn bij een klein bedrijf en persoonlijk passend gemaakt wordt, kan best. Maar dan is het hier dus lastig adviseren. En moet je dus richting werkgever schermen met: ik wil auto X of vergelijkbaar, prive rijden, geen gelazer met administratie etc, doe een voorstel en komen we wel uit.
Maar das niet voor dit topic.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:01
SmashCruiser schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:30:
- Trekhaak, de auto met een minimale trekgewicht (geremd) 1300 kg i.v.m. caravan. Door deze wens gaat de voorkeur eigenlijk naar een Plug in, ondanks het fiscale nadeel t.o.v. Elektrische autos. Ik rij nu een Enyaq vanwege het elektrisch beleid van mijn huidige werkgever, nu ik ga switchen ligt het speelveld weer open.
Er zijn elektrische auto's die prima meer dan 1300 kg kunnen trekken. Kijk even op https://ev-database.org/n...kgewicht-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:03
jouwheld schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:24:
[...]

Er zijn elektrische auto's die prima meer dan 1300 kg kunnen trekken. Kijk even op https://ev-database.org/n...kgewicht-elektrische-auto
Dank je, de specificaties zijn mij bekend. Alleen daarmee zie ik het niet zitten om 1000 - 1300km te rijden met een caravan. In de praktijk betekend dit dat wij circa elke 100km (op basis van laden 20-80%, praktijkrange snelweg zomer met caravan 350km/2=175) uur een half uur sta te laden. En dan zal ik ook nog bijna elke keer de caravan moeten (ont)koppelen.

In principe hoef ik niet in 1 ruk door te rijden. En vond het met de Enyaq 60 (zonder caravan) naar Oostenrijk ook wel relaxt om vaker te stoppen met de kinderen, maar elk uur... daarbij pas ik voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Hey lease-toppers,

Ook ik mag/moet eraan; een nieuwe lease-bak. Ik kom van een model 3, maar helaas mogen wij geen nieuwe Tesla's meer leasen. Zie nu door de bomen het bos niet meer helemaal, hopelijk hebben jullie wat doorslaggevende inzichten

Leasebudget: 850
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief brandstof, fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke: Audi, BMW, Kia, Mercedes, Renault, Skoda, Volkswagen, Volvo
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Elektrische stoelen met geheugen, cruise-control, lane-assist, 'slimme' navigatie. Partner en ik gaan hem privé rijden, geen kinderen (ook niet gepland), bagage-ruimte niet zo van belang. Trekhaak overweging/optioneel. Beter geluid overweging/optioneel.

Uiteindelijke keuze:
  • KIA EV6 Plus: compleet, mooi model
  • Skoda Enyaq Coupe 60 business of 85 selection. 85 business wordt te duur, saaie/degelijke auto, beperktere laadsnelheid dan de EV6 (al vraag ik me af of je dat merkt). Selection lijkt geen geheugen te hebben voor de stoel, etc.
  • Mercedes EQA business luxury: laadsnelheid wat beperkter, wat duurder dan de vorige twee, glazen dak, lijkt ook erg compleet
  • BMW iX1 edrive 20: duurste van allen, ik vind hem wel de mooiste. Range daardoor ook het meest beperkt.
Mijn conclusie: De EV6 lijkt wel bang for bucks, grote range, goede laadsnelheid en standaard veel opties. Daarna de Skode Enyaq coupe. Maar dan moet ik kiezen tussen luxe of range (gezien m'n budget). De beamer lijkt een beetje buiten bereik.

Mis ik hier iets in mijn analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Dirickteur schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:39:

Auto’s die niet (volledig) elektrisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dirickteur schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:39:

Mijn conclusie: De EV6 lijkt wel bang for bucks, grote range, goede laadsnelheid en standaard veel opties. Daarna de Skode Enyaq coupe. Maar dan moet ik kiezen tussen luxe of range (gezien m'n budget). De beamer lijkt een beetje buiten bereik.

Als je voor de EV6 gaat zou ik er wel gelijk een tweede ICCU bij bestellen ;)

Verder goed keus. Heb zelf ook een EV6. Rijdt heerlijk en kan supersnel laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nvm

[ Voor 100% gewijzigd door The Eagle op 23-03-2025 17:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
remzor schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Auto’s die niet (volledig) elektrisch zijn?
Helaas… beleid van de zaak…

Ik heb zelf ook nog de Renault Scenic toegevoegd. Lijkt ook compleet en prijstechnisch interessant. Lees ook wel enthousiaste verhalen. Morgen maar eens langs de dealers…

[ Voor 30% gewijzigd door Dirickteur op 23-03-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De Kia is je verstandige keuze maar je zult zien dat je als je dan de BMW ziet rijden iedere keer denkt "had ik maar" ;)

Laat de dealer mar eens een offerte maken, ga er mee naar de leasemaatschappij en geef aan voor welk bedrag je hem wilt hebben, kijken wat ze kunnen doen. Zit echt nog wel wat marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
The Eagle schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:27:
De Kia is je verstandige keuze maar je zult zien dat je als je dan de BMW ziet rijden iedere keer denkt "had ik maar" ;)

Laat de dealer mar eens een offerte maken, ga er mee naar de leasemaatschappij en geef aan voor welk bedrag je hem wilt hebben, kijken wat ze kunnen doen. Zit echt nog wel wat marge.
Zelf ook naar de Ix1 gekeken. Maar wil je hem leuk aankleden dan wordt het alsnog een duur geintje. Daarbij is het compleet onoverzichtelijk met al die verschillende pakketten. En dat vind ik dan gewoon weer mooi van bijvoorbeeld de Xpeng G6 en de Mazda 6e. Gewoon al in de basis een complete auto met slechts een paar opties.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:15
Freakie1NL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Hoe bevalt je de ID.3? Voor mij in 2020 inderdaad door Corona heel weinig bereden als lease auto (slechts 25K in 2 jaar vs 35/40K gemiddeld per jaren ex corona). Was de eerste keer VW maar wat mij betreft ook direct de laatste keer VW. Wat een ramp bak. Inmiddels hopelijk flink verbeterd?
Ik heb een ID4 en daar ben ik zeer tevreden over. Fijne auto !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fruitbiscuit
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:56
nooberke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Opel Frontera? Is er vanaf 30k met standaard automaat... Stuk ruimer dan de meeste B-segmenters!
Ook geen slechte keuze inderdaad, ziet er nog wel leuk uit! Ik neem hem mee in mijn keuze. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:11
Freakie1NL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Hoe bevalt je de ID.3? Voor mij in 2020 inderdaad door Corona heel weinig bereden als lease auto (slechts 25K in 2 jaar vs 35/40K gemiddeld per jaren ex corona). Was de eerste keer VW maar wat mij betreft ook direct de laatste keer VW. Wat een ramp bak. Inmiddels hopelijk flink verbeterd?
Qua software eens maar qua rijgedrag is het toch wel een heerlijk comfortabel sturende auto.

Als ve niet zo achterlijk duur was had ik ook weer in die serie gekeken. Maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Ha allen,

Per eind 25 worden bij ons alle contracten afgekocht voor alle ICE's. Dat betekend dat ik vervroegd een nieuwe auto mag (moet) uitzoeken. Op dit moment een Peugeot 2008, die op zich prima bevalt (in ieder geval vriendelijk voor de portemonnee).
  • Leasebudget: 850
  • Kilometrage per jaar: 25.000
  • Contractduur: 60 mnd
  • Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Incl.
  • Merkbeleid, zo ja, welke: Zo'n beetje alles.
  • Overige afhankelijkheden: Afgezien van de reguliere lijst met auot's is er een losstaand programma van auto's met korting. Dit scheelt zo'n 5% op het maandbedrag, waardoor het voor value for money eigenlijk geen nut heeft om buiten dat programma te zoeken.
  • Specifieke wensen: ruimte voor 3 kinderen (incl Isofix), fatsoenlijke range (geen oprit, dus niet 100% garantie op voor de deur parkeren, landelijk gebied dus nauwelijks laadpalen)
A.s. zaterdag ga ik proefrijden:
- Peugeot E-5008 Allure Long range (mits leverbaar voor 2026) (30 boven budget)
- Renault e-scenic (techno)

Verder staan op de lijst: Skoda Enyaq 85 business; de ID.4 Pro business en evt. de 3008 (zal qua rij-ervaring identiek zijn aan de 5008, maar goedkoper, maar minder ruimte). iX1 20 vind ik mooi, maar heeft helaas weinig bagageruimte.

Afvallers: Model Y (persoonlijk merkenbeleid ;) ). Audi Q4 en XC40 (te duur).

Nadeel van dit beleid is dat je eigenlijk geen enkele verdere optie hebt, je kan de offerte accepteren of links laten liggen. Zo kan bij de scenic om een of andere reden geen trekhaak worden toegevoegd. Nu niet per se nodig, maar voor toekomstige vakanties is het wel een prettig idee (al is het maar voor een fietsendrager). Verder kan je een kleur kiezen en bij de andere modellen wel een trekhaak.

Na zaterdag weten we meer, maar vermoeddelijk staat de uiteindelijke keuze in dit rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
@SimonBR39
Ik ben wel benieuwd bij wie jullie leasen, en of een van die Skoda / ID4 een beetje zou passen voor dat budget.

Bij ons zitten we bij Ayvens, en met een kilometrage van 32K per jaar zit dit ruim boven de 850 voor dit soort modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn lease verloopt ook over een aantal maanden en sinds kort is het beleid om enkel nog maar EVs te kunnen leasen. Er worden enkel vaste modellen aangeboden, er is geen mogelijkheid tot het kiezen van opties en zelfs de kleur ligt vast.

De voorlopige keuze lijkt te zijn:
• Skoda Enyaq 85 Corporate
• Mercedes EQB 250+ Business Line
• Volkswagen ID.4 Pro Business Premium
• BMW iX1 eDrive20 xLine
• BMW i4 eDrive35

Eerste elektrische auto voor mij dus er komt wel wat range- en laadstress bij kijken :) Voor het gezin is een ruime en handig gevormde koffer en voldoende plek in de auto een groot pluspunt. Op basis daarvan lijkt de i4 sowieso al af te vallen hoewel ik het wel een mooie auto vind.

Op vakantie heb ik al wel eens met een ID.4 gereden en daar was ik niet van onder de indruk. Slechte bediening, weinig inspirerend interieur en trage software. De Skoda komt uit dezelfde stal natuurlijk. Ik ga wat testritten nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:18
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:52:
Mijn lease verloopt ook over een aantal maanden en sinds kort is het beleid om enkel nog maar EVs te kunnen leasen. Er worden enkel vaste modellen aangeboden, er is geen mogelijkheid tot het kiezen van opties en zelfs de kleur ligt vast.

• BMW iX1 eDrive20 xLine
• BMW i4 eDrive35

Eerste elektrische auto voor mij dus er komt wel wat range- en laadstress bij kijken :) Voor het gezin is een ruime en handig gevormde koffer en voldoende plek in de auto een groot pluspunt. Op basis daarvan lijkt de i4 sowieso al af te vallen hoewel ik het wel een mooie auto vind.

Op vakantie heb ik al wel eens met een ID.4 gereden en daar was ik niet van onder de indruk. Slechte bediening, weinig inspirerend interieur en trage software. De Skoda komt uit dezelfde stal natuurlijk. Ik ga wat testritten nodig hebben.
Ik had destijds een soort gelijk lijstje, alleen de Mercedes stond er niet tussen maar de Q4. Uiteindelijk voor de BMW IX1 gegaan. Niet de ruimste van het stel, maar rijdt erg fijn en zit netjes in elkaar. De ID4 viel af om de reden welke jijzelf al aan geeft. De i4 toch wat laag en achterin vanwege de aflopende daklijn niet ideaal.

Als ik nu zou moeten kijken, dan zou de Scenic ook op het lijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20
SimonBR39 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:49:
Ha allen,

A.s. zaterdag ga ik proefrijden:
- Peugeot E-5008 Allure Long range (mits leverbaar voor 2026) (30 boven budget)
Allereerst, hoe ga je al die auto's in je budget krijgen? ALs ik bijv. de E-5008 (goedkoopste dus niet de longrange versie en ook zonder opties) pak zit ik met winterbanden, vervangend vervoer na 24uur al boven de 850 euro per maand en dan heb ik de elektriciteit nog niet eens mee gerekend.

Daarnaast krijg je bij de E-5008 de long range dit jaar niet meer geleverd. Er zijn al mensen die in december besteld hebben en de kans klein is dat er dit jaar geleverd gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:52:

• BMW iX1 eDrive20 xLine
• BMW i4 eDrive35

Let op: Software is enorm aangepast in de nieuwe generatie Skoda dus wellichrt ook ID4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:43
1

Leasebudget:850
Kilometrage per jaar:30000
Contractduur:48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:inclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: leren bekleding, schuif/kanteldak, HUD, Audio met subwoofer
Uiteindelijke keuze:

Shortlist is de BYD Seal U design en de Seal U dmi boost
Ik wil graag nog een andere PHEV toevoegen met de noodzakelijke opties maar nog niet gevonden, suggesties? De PHEV valt niet onder de importheffingen voor chinese auto’s, daarom prijstechnisch interessant vooral ook vanwege de lagere bijtelling omdat de cataloguswaarde veel lager is (<40k).

Of is er een ander merk die voor <40k levert?
- metallic lak
- RAV4 afmetingen qua ruimte
- schuif/kanteldak
- HUD
- leren bekleding
- luxe audio
Onze huidige prius heeft afgezien van de RAV4 afmetingen al deze opties, en kostte catalogus waarde 40k … in 2010! En rijdt 1:18.

Lastige keuze, de BYD EV of de BYD PHEV.
De PHEV is wel ca. 9.000,- goedkoper o.a. doordat keuze van lak gratis is, en de instapper meteen het design pakket heeft met de opties die gewenst zijn.
Voor de EV is er een iets ruimer budget, en de bijtelling is iets lager (van 22% naar 20% gemiddeld?).

Voor / nadelen EV
Voordeel
- warmtepomp
- geruisloos
- gemoedsrust want EV dus is goed
Nadeel
- eigen bijdrage want buiten budget
- lak bijbetalen
- laadstress

Voor/nadeel PHEV
- bijtelling
- hoeft geen laadpaal thuis?
- is EV voor woon-werkverkeer, benzine voor lange afstand (best of both worlds)
Nadeel PHEV
- na 70 km alleen benzine en 1:15 (verwachting)

Vraag:
- EV of PHEV
- andere merken halen deze specs tegen deze prijs, toevoegen short list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:00
mv_ak schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:34:

Heb je ze al gereden? Geen persoonlijke ervaring mee, maar volgens de reviews zijn ze wel erg comfortabel/zacht afgeveerd en weinig stuurgevoel. Moet je van houden....Een snelle doordraaier op de snelweg is geen feest waarschijnlijk :+

Voor dat geld een andere PHEV met dat eisen pakket? Gaat niet lukken denk ik, alternatief wat het meest in de buurt komt is denk ik Lync & Co? Die is dan ook wel vol, andere iet wat betaalbare opties in dat segment zijn denk ik de Citroën C5 Air cross en Ford Kuga...Maar rond de 45k ga je die niet vinden met bijvoorbeeld leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
nooberke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Heb je ze al gereden? Geen persoonlijke ervaring mee, maar volgens de reviews zijn ze wel erg comfortabel/zacht afgeveerd en weinig stuurgevoel. Moet je van houden....Een snelle doordraaier op de snelweg is geen feest waarschijnlijk :+

Voor dat geld een andere PHEV met dat eisen pakket? Gaat niet lukken denk ik, alternatief wat het meest in de buurt komt is denk ik Lync & Co? Die is dan ook wel vol, andere iet wat betaalbare opties in dat segment zijn denk ik de Citroën C5 Air cross en Ford Kuga...Maar rond de 45k ga je die niet vinden met bijvoorbeeld leer.
Een proefrit staat gepland, en ja had ook gelezen over wegligging en stuurgevoel. Ook de stoelen testen voor de zit. Misschien kunnen hulpveren hem minder soft maken, en tevens even vragen welk merk schokdempers eronder zitten en of dat niet Koni’s kunnen worden.
Tenminste, ik neem aan dat dat soort kleine aanpassingen meekunnen in het leasebedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fruitbiscuit
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:56
Fruitbiscuit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:05:
Was eerst al aan het orienteren, maar nog geen concreet budget. Bij deze een nieuwe vraag:

Ik zoek eigenlijk een ruime auto die lekker rijd en handig is voor vakantie met 2 personen.

Daarnaast ben ik 190cm en merk met een peugeot 2008 al gauw dat mijn knieen tegen het stuur aan komt en niet heel fijn in en uit kan stappen.

Ik heb zelf op mijn lijstje het volgende staan:

Renault Clio
VW Polo
Citroen C4
MG ZS Hybride (alleen geen dealer in de buurt)

Misschien als de voorraad prijs gunstig is:
Seat Leon
Peugeot 308

Ik zoek toch wel een auto die wel fijn is voor langere afstand want ik rijd 100Km heen en terug. Dacia is goedkoop, maar vind dat toch echt wel Plastic auto's en voel me er gewoon niet fijn bij.

Leasebudget: Koop: 32500
Kilometrage per jaar: ~45000km zakelijk Prive 10K km
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas van de zaak ook voor prive KM
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen beleid
Overige afhankelijkheden: Energielabel A of B
Specifieke wensen: Apple carplay en Adaptive Cruise control
Uiteindelijke keuze:
Heb ook nog proefgereden in de Hyundai Kona, was ook niet heel verkeerd, al moet ik wel zeggen dat je heel hoog zit en daardoor heel erg bekeken voelt (soort paus mobiel)

De MG ZS was een mooie auto, alleen weinig isolatie in het interieur, waardoor er een echo is als je met elkaar praat.

Seat Leon was optie 3 ivm ruimte, verder prima auto.

Keuze is voor mij uiteindelijk gevallen op de Peugeot 308SW, is wel een geluk, want was een voorraad model waardoor hij binnen mijn budget viel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10

Smurf

Detri

SmashCruiser schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Dank je, de specificaties zijn mij bekend. Alleen daarmee zie ik het niet zitten om 1000 - 1300km te rijden met een caravan. In de praktijk betekend dit dat wij circa elke 100km (op basis van laden 20-80%, praktijkrange snelweg zomer met caravan 350km/2=175) uur een half uur sta te laden. En dan zal ik ook nog bijna elke keer de caravan moeten (ont)koppelen.

In principe hoef ik niet in 1 ruk door te rijden. En vond het met de Enyaq 60 (zonder caravan) naar Oostenrijk ook wel relaxt om vaker te stoppen met de kinderen, maar elk uur... daarbij pas ik voor. ;)
Je bierviltjes-wiskunde zit wel een beetje aan de pessimistische kant. 175km range per keer (van 80 naar 20%, met die laatste 20% als buffer tot de volgende afrit/laadpaal) geeft je toch telkens zo'n 2 uur rijtijd met 90 km/h. Aangezien mijn vrouw niet met de caravan wil rijden ben ik na 2 uur sowieso wel even aan een koffiepauze toe.
En met die wachttijd valt het ook wel mee want voordat we terug zijn van de WC/koffie zijn we ook weer 20 minuten verder, en dan is de auto alweer bijna vol.
Maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Ik heb het er in ieder geval wel voor over op die ene rit per jaar.

Een ding wat me wel opvalt na vele reviews/praktijkervaringen lezen of kijken van mensen met EV+caravan is dat het verbruik van de (losse) auto weinig uit maakt. Het type caravan (breedte/hoogte) bepaalt het gebruik. Dat maakt auto's vergelijken op zich wel heel makkelijk: Grotere accu = meer range.

Ik ben zelf uiteindelijk voor een Polestar 2 gegaan daardoor, met de EV6 en de Model Y als laatste afvallers. (al was de accu niet de enige reden, die is immers maar marginaal groter). Maar had bijvoorbeeld de Xpeng G6 toen al beschikbaar geweest was dat ook een serieuze kandidaat geweest alleen al omdat die weer zo'n 10KWh meer capaciteit heeft. ( = ongeveer 25-30km meer range met onze caravan)

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Smurf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Je bierviltjes-wiskunde zit wel een beetje aan de pessimistische kant. 175km range per keer (van 80 naar 20%, met die laatste 20% als buffer tot de volgende afrit/laadpaal) geeft je toch telkens zo'n 2 uur rijtijd met 90 km/h. Aangezien mijn vrouw niet met de caravan wil rijden ben ik na 2 uur sowieso wel even aan een koffiepauze toe.
En met die wachttijd valt het ook wel mee want voordat we terug zijn van de WC/koffie zijn we ook weer 20 minuten verder, en dan is de auto alweer bijna vol.
Maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Ik heb het er in ieder geval wel voor over op die ene rit per jaar.

Een ding wat me wel opvalt na vele reviews/praktijkervaringen lezen of kijken van mensen met EV+caravan is dat het verbruik van de (losse) auto weinig uit maakt. Het type caravan (breedte/hoogte) bepaalt het gebruik. Dat maakt auto's vergelijken op zich wel heel makkelijk: Grotere accu = meer range.

Ik ben zelf uiteindelijk voor een Polestar 2 gegaan daardoor, met de EV6 en de Model Y als laatste afvallers. (al was de accu niet de enige reden, die is immers maar marginaal groter). Maar had bijvoorbeeld de Xpeng G6 toen al beschikbaar geweest was dat ook een serieuze kandidaat geweest alleen al omdat die weer zo'n 10KWh meer capaciteit heeft. ( = ongeveer 25-30km meer range met onze caravan)
Uhm sjah ymmv. Tesla Y LR met een aanhanger met groot volume en weinig gewicht verloor 90% accu en had pas 175km gereden (ook koud, bergop en flinke wind dus zeker niet ideaal). En het Fastned station waar ik wilde laden waren vier laders bezet, dus dat was even wachten in tijd waarin je niet zo veel kan omdat je klaar wil staan om te laden zodra iets vrij komt. Daarna nog het laden zelf. Moet zeggen, het kwam ook allemaal tegelijk slecht, maar ook weer niet onrealistisch. Ik zou ook niet perse voor hobby met EV+caravan naar zuid-Europa rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Admiral Freebee Je kan eventueel kijken of de Mazda6e (kleinere accu) ook in het lijstje staat. Vrij complete auto voor het geld (~45k fiscaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@mv_ak De ruimste auto die ik kan vinden bij 35k/jaar - 48 maanden, 850 inc brandstof is een Kia Ceed stationwagon. Maar dan zal je het wel zonder leer moeten doen
Bron: directlease.nl

Volgens diezelfde parameters krijg ik de BYD Seal niet passend.
Daarom de vraag: ben je bereid om bij te betalen?

antwoord op je andere vraag: Een RAV4 is een vrij grote auto en dan ook icm leer onder de 40k fiscaal. Ik zou zo gauw geen auto weten dat dan wel kan. Laat je leer vallen, dan zou ik nog de Dacia Jogger Hybrid kunnen noemen ( ~32k fiscaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

SirLenncelot schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Uhm sjah ymmv. Tesla Y LR met een aanhanger met groot volume en weinig gewicht verloor 90% accu en had pas 175km gereden (ook koud, bergop en flinke wind dus zeker niet ideaal). En het Fastned station waar ik wilde laden waren vier laders bezet, dus dat was even wachten in tijd waarin je niet zo veel kan omdat je klaar wil staan om te laden zodra iets vrij komt. Daarna nog het laden zelf. Moet zeggen, het kwam ook allemaal tegelijk slecht, maar ook weer niet onrealistisch. Ik zou ook niet perse voor hobby met EV+caravan naar zuid-Europa rijden.
Ik moet het sowieso allemaal nog gaan meemaken deze zomer. Maar ik hoop (ook een beetje voor de WAF) dat de eerste vakantierit een beetje soepel verloopt.
Doorslag bij mij was uiteindelijk dat ik de rest van het jaar dermate meer plezier van een EV heb dat het me die ene rit per jaar wel waard is.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:39:
@Admiral Freebee Je kan eventueel kijken of de Mazda6e (kleinere accu) ook in het lijstje staat. Vrij complete auto voor het geld (~45k fiscaal)
Helaas is dat het volledige lijstje. Ja, je kan ook een kleinere wagen kiezen maar die heb ik al afgeschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
D_Jeff schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:59:
@mv_ak De ruimste auto die ik kan vinden bij 35k/jaar - 48 maanden, 850 inc brandstof is een Kia Ceed stationwagon. Maar dan zal je het wel zonder leer moeten doen
Bron: directlease.nl

Volgens diezelfde parameters krijg ik de BYD Seal niet passend.
Daarom de vraag: ben je bereid om bij te betalen?

antwoord op je andere vraag: Een RAV4 is een vrij grote auto en dan ook icm leer onder de 40k fiscaal. Ik zou zo gauw geen auto weten dat dan wel kan. Laat je leer vallen, dan zou ik nog de Dacia Jogger Hybrid kunnen noemen ( ~32k fiscaal)
Ik kom bij directlease op 790,- bij 30k/48mnd voor de Seal U DMi. De Rav4 begint bij 905,- maar ja dan nog de lak, het schuifdak, leren bekleding, HUD, audio met sub. De Lync begint ook bij 905,- zonder leer etc.
Dacia en Kia Ceed zijn heel ander segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mv_ak schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Ik kom bij directlease op 790,- bij 30k/48mnd voor de Seal U DMi. De Rav4 begint bij 905,- maar ja dan nog de lak, het schuifdak, leren bekleding, HUD, audio met sub. De Lync begint ook bij 905,- zonder leer etc.
Dacia en Kia Ceed zijn heel ander segment.
Je budget van 850 inc brandstof obv periode en kilometrage is gewoon aan de lage kant voor een (PH)EV in een wat hogere klasse. Je denkt aan een RAV4 maar eigenlijk heb je maar centjes voor een kale Golf, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Mijn vrouw mag een nieuwe leaseauto uitkiezen (binnen bepaalde, nog niet geheel duidelijke) grenzen. Ze kijkt een beetje voor auto's die richting de 50k gaan. Eigenlijk dus de (goed aangeklede) C-segmenter die tot een paar jaar geleden nog voor 35-40k over de toonbank ging.
In het verleden o.a. een Peugeot 308, Volvo V40, A200 Limousine en Golf/T-Roc gereden. Nu sinds een jaar een Karoq Sportline Business met wat opties.

Wat is belangrijk? Ruimte! Dit vanwege onze twee kinderen (0 en 2 jaar). Dus stoeltjes op de achterbank en kofferbak geregeld vol. En graag ook de vrij standaard opties zoals een automaat, stoelverwarming, CarPlay, enz.
Een Skoda Kodiaq bijvoorbeeld vindt ze te groot, als in: ze zit in een busje. We neigen nu meer naar een stationwagen zoals een Skoda Octavia Combi (Sportline), Golf Variant of Volvo V60. Al is de lengte vrijwel gelijk, deze spreken haar meer aan.

Heeft er iemand nog goede opties? Qua fiscale waarde en leaseprijzen ongeveer gelijkwaardig?
Wat liever niet:
- EV (geen eigen laadpaal en ze gaat erg veel kilometers rijden door heel de Benelux)
- PHEV zou kunnen, maar dan ook: geen eigen laadpaal en ze ziet op tegen het stekkeren. Geen idee hoe PHEV rijdt met een lege accu namelijk, we hebben er geen ervaring mee.
- Een té grote auto zoals een Kodiaq, Passat, Superb, enz.
- Een Tucson spreekt haar totaal niet aan, een Tiguan wordt te duur qua lease en maandbedrag
- Een sedan vindt ze over het algemeen niets en gezien de kinderen zijn deze helaas niet praktisch genoeg meer

De V60 vind ik vooral erg gaaf. Goede ervaringen met de V40 diesel uit het verleden. Ik zie alleen dat het instapmodel een een B4 benzine (prima qua vermogen) de belangrijkste opties wel heeft echter ontbreekt een elektrische kofferbak. Dat is wel erg jammer, want voor zover ik kan zien is die er ook niet op te krijgen tenzij je naar de luxere Core uitvoering gaat (van 7-8k meer). Of zou het toch nog als losse optie kunnen via een dealer? (We willen morgen even langsgaan).
Daarnaast twijfel ik wat over de kofferbak van de V60, maar ik denk dat de benzine variant voldoende ruimte biedt. Op papier in liters gelijkwaardig aan de Karoq. Minder willen we in ieder geval niet.

We mogen wat wensen doorgeven aan het bedrijf zodat ze offertes opvragen. Hebben dus geen eigen inlog of precieze aantal kilometers/contractduur enzo. Ze zeggen meer "daar komen we wel uit, gaan we regelen" als er geen te gekke eisen worden gesteld. Een goed aangeklede C of krappe D die wellicht in de aanbieding is zou dus moeten passen denk ik. Richting de 50k zal dus prima zijn. De goed aangeklede Karoq die ze nu rijdt vonden ze ook geen probleem (die doet nu ook 48k ongeveer). Ze willen werken met MKB lease overigens.

Bedankt voor eventuele tips en suggesties en excuses dat ik niet alle parameters heb. Zouden graag gewoon wat ideeën en opties horen dus :)

Edit: mocht iemand toevallig in kunnen loggen bij een MKB lease of andere leasemij en de V60 benzine Essential + winter en Octavia Combi Sportline + navi + winter kunnen vergelijken op basis van 30k 5 jaar bijvoorbeeld zou dat top zijn. Ik kan het alleen bij Directlease maar alle andere portalen zijn besloten. Hebben we een indicatie (of de V60 heel veel duurder gaat zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 28-03-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:32
Zomaar wat modellen <50k, zonder stekker, die qua ruimte in de buurt komen:
  • BMW 2-serie active tourer
  • Toyota Corolla Cross
  • Seat Ateca
  • Kia Niro
  • Nissan Qashqai
Je kan ook de calculator van Ayvens nog proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door M.I.C. op 28-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@remzor gebruik aub even de template, die is er niet voor niks. Snap dat er redelijke en geen harde grenzen zijn nu, maar pak dan iets gemiddelds als uitgangspunt. Kun je altijd kijken waar je evt af moet wijken om je keuze mogelijk te maken. Wat wil je maandelijks netto kwijt zijn (bijtelling + eigen bijdrage) aan het ding? indien 400 euro: good luck ;)

En wel ruimte maar geen grote auto: als personenauto bestaat dat niet, dan moet je richting een bestelwagentje gaan. Die ruimte moet ergens vandaan komen ;)
Met de kleine kids neem ik dan btw aan dat het vnl om bagageruimte gaat en het goed kwijt kunnen van een kinderstoeltje. Dan zit je aan een grote station (passat, Superb), of een maatje kleiner (Focus, Octavia, evt Golf of een Kia Ceed station. De overige merken zijn vaak kleiner qua kofferbak, danwel een D segmenter met een kofferbak die op een C segmenter niet zou misstaan. Bak van een V60 is behoorlijk klein in vergelijking met een Golf station bijvoorbeeld.

En gewoon naar benzine kijken uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

remzor schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:56:
Mijn vrouw mag een nieuwe leaseauto uitkiezen (binnen bepaalde, nog niet geheel duidelijke) grenzen. Ze kijkt een beetje voor auto's die richting de 50k gaan. Eigenlijk dus de (goed aangeklede) C-segmenter die tot een paar jaar geleden nog voor 35-40k over de toonbank ging.
In het verleden o.a. een Peugeot 308, Volvo V40, A200 Limousine en Golf/T-Roc gereden. Nu sinds een jaar een Karoq Sportline Business met wat opties.

Wat is belangrijk? Ruimte! Dit vanwege onze twee kinderen (0 en 2 jaar). Dus stoeltjes op de achterbank en kofferbak geregeld vol. En graag ook de vrij standaard opties zoals een automaat, stoelverwarming, CarPlay, enz.
Een Skoda Kodiaq bijvoorbeeld vindt ze te groot, als in: ze zit in een busje. We neigen nu meer naar een stationwagen zoals een Skoda Octavia Combi (Sportline), Golf Variant of Volvo V60. Al is de lengte vrijwel gelijk, deze spreken haar meer aan.

Heeft er iemand nog goede opties? Qua fiscale waarde en leaseprijzen ongeveer gelijkwaardig?
Wat liever niet:
- EV (geen eigen laadpaal en ze gaat erg veel kilometers rijden door heel de Benelux)
- PHEV zou kunnen, maar dan ook: geen eigen laadpaal en ze ziet op tegen het stekkeren. Geen idee hoe PHEV rijdt met een lege accu namelijk, we hebben er geen ervaring mee.
- Een té grote auto zoals een Kodiaq, Passat, Superb, enz.
- Een Tucson spreekt haar totaal niet aan, een Tiguan wordt te duur qua lease en maandbedrag
- Een sedan vindt ze over het algemeen niets en gezien de kinderen zijn deze helaas niet praktisch genoeg meer

De V60 vind ik vooral erg gaaf. Goede ervaringen met de V40 diesel uit het verleden. Ik zie alleen dat het instapmodel een een B4 benzine (prima qua vermogen) de belangrijkste opties wel heeft echter ontbreekt een elektrische kofferbak. Dat is wel erg jammer, want voor zover ik kan zien is die er ook niet op te krijgen tenzij je naar de luxere Core uitvoering gaat (van 7-8k meer). Of zou het toch nog als losse optie kunnen via een dealer? (We willen morgen even langsgaan).
Daarnaast twijfel ik wat over de kofferbak van de V60, maar ik denk dat de benzine variant voldoende ruimte biedt. Op papier in liters gelijkwaardig aan de Karoq. Minder willen we in ieder geval niet.

We mogen wat wensen doorgeven aan het bedrijf zodat ze offertes opvragen. Hebben dus geen eigen inlog of precieze aantal kilometers/contractduur enzo. Ze zeggen meer "daar komen we wel uit, gaan we regelen" als er geen te gekke eisen worden gesteld. Een goed aangeklede C of krappe D die wellicht in de aanbieding is zou dus moeten passen denk ik. Richting de 50k zal dus prima zijn. De goed aangeklede Karoq die ze nu rijdt vonden ze ook geen probleem (die doet nu ook 48k ongeveer). Ze willen werken met MKB lease overigens.

Bedankt voor eventuele tips en suggesties en excuses dat ik niet alle parameters heb. Zouden graag gewoon wat ideeën en opties horen dus :)

Edit: mocht iemand toevallig in kunnen loggen bij een MKB lease of andere leasemij en de V60 benzine Essential + winter en Octavia Combi Sportline + navi + winter kunnen vergelijken op basis van 30k 5 jaar bijvoorbeeld zou dat top zijn. Ik kan het alleen bij Directlease maar alle andere portalen zijn besloten. Hebben we een indicatie (of de V60 heel veel duurder gaat zijn).
My 2cts ik heb hiervoor veel kilometers gemaakt en heb toen gekozen voor een Skoda Octavia (uit '19) met het travel assist pakket (het was een business line). Ik zweer daar echt bij. De ACC-suite van VAG is tegenwoordig echt uitmuntend! Zeker als je vrouw veel kilometers gaat rijden zou ik absoluut deze ondersteuningen bij verschillende auto's grondig gaan vergelijken. Dit maakte het voor mij echt mogelijk om uitgerust en scherp uit een auto te stappen na een 200 km rit.
Toen ik wat anders moest vielen er veel automerken voor mij volledig af om die destijds (medio vorig jaar) gewoon niet en ACC-oplossing hadden die kon tippen aan die van VAG.

Verder is het al wel gezegd; ik zou voor een Skoda Octavia Combi in een leuke uitvoering mét TA gaan als er nog ruimte is eventueel upgraden naar een Skoda Superb Combi. Mocht je voorkeur hebben voor VW neem je de Golf Variant of Passat Variant.

Wij hebben geen wagenparkbeheerder dus ik heb vanuit mijn zakelijke mailadres gewoon gemaild met o.a.: ProMobility, Multilease en Friesland Lease waarbij de eerste 9% duurder was dan directlease en die laatste twee 5% goedkoper waren. Arval was destijds met 10% onder DL veruit het goedkoopste en hierdoor heeft de dealer mij een mooie offerte kunnen uitbrengen.

Nog even over het formaat, mijn vrouw vind een grote auto ook niet fijn, de Octavia Combi stond haar destijds tegen, maar ze reed er prettig in na enkele weken. De overstap van de Octavia naar de ID.7 vond ze ook wederom niet prettig, maar rijdt er inmiddels ook prima in - het is gewoon een kwestie van wennen. Ik meen dat de Octavia in de huidige generatie geen achteruitrijcamera meer heeft (bedankt PON ..) wellicht dat de Passat dat wel heeft. Het verschil tussen een Golf Variant en Passat is echt niet zo schrikbarend qua formaat/parkeren/e.d. anders moet je kijken naar een B-segment, maar dat is dan weer compleet onpraktisch voor rijden met het gezin.

Mocht je toevallig auto's zien in voorraad die je zou overwegen kun je bij bijv. multilease of friesland lease goed aankloppen. Die vinden het geen probleem om met wat handwerk een leuke auto te krijgen uit voorraad zodat ze daarmee de leaseprijs iets kunnen drukken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:11
Ik zit in dubio, ik rij een 8% id3 1st plus. Ik mag nu een nieuwe auto kiezen die dan per september ongeveer zou komen.

Nu mag ik dus ook de mazda 6e, exact het type auto waar ik blind voor zou gaan ware het niet dat ik wel 200 euro meer per maand ga betalen.

Hoe staan jullie daar normaal in, toch maar doen en 5 jaar plezier/comfort en ruimte of puur financieel nu een stap terug doen qua type auto om op het niveau van de id3 in kosten te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AMARONE schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:07:
Ik zit in dubio, ik rij een 8% id3 1st plus. Ik mag nu een nieuwe auto kiezen die dan per september ongeveer zou komen.

Nu mag ik dus ook de mazda 6e, exact het type auto waar ik blind voor zou gaan ware het niet dat ik wel 200 euro meer per maand ga betalen.

Hoe staan jullie daar normaal in, toch maar doen en 5 jaar plezier/comfort en ruimte of puur financieel nu een stap terug doen qua type auto om op het niveau van de id3 in kosten te blijven?
Het lijkt mij sterk dat je überhaupt qua kosten gelijk kan blijven én vergelijkbaar kunt rijden. Een 8% ID.3 kostte geen drol, elke auto is met inflatie én het feit dat de bijtellingspercentages omhoog gegaan zijn in vergelijking duur.
Mits je het financieel kunt en wilt dragen; als je ratio wilt laat kiezen: wat kost een vergelijkbare ID.3 nu in de bijtelling? En neem die prijs voor lief en ga dan vergelijken met auto's.

2cts, ik rijd elke keer een nieuwe, leukere, luxere en comfortabelere auto en dat kost mij netto telkens meer, maar ik vind het het absoluut waard.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 28-03-2025 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57

Dan praat je dus over een EV van max 30k, of non EV van max 25k. Accepteer gewoon dat een leaseauto prive rijden een stuk duurder is geworden, of ga hem anders niet prive rijden.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

True schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Het lijkt mij sterk dat je überhaupt qua kosten gelijk kan blijven én vergelijkbaar kunt rijden. Een 8% ID.3 kostte geen drol, elke auto is met inflatie én het feit dat de bijtellingspercentages omhoog gegaan zijn in vergelijking duur.
Mits je het financieel kunt en wilt dragen; als je ratio wilt laat kiezen: wat kost een vergelijkbare ID.3 nu in de bijtelling? En neem die prijs voor lief en ga dan vergelijken met auto's.

2cts, ik rijd elke keer een nieuwe, leukere, luxere en comfortabelere auto en dat kost mij netto telkens meer, maar ik vind het het absoluut waard.
Precies, achteraf heb ik altijd 'geluk' gehad dat ik nooit een 14% of lager bijtelling heb gehad... Al is de pijn van de inflatie (zie CBS statline leaseindex) wel stevig, zeker als werkgevers vooral in de lonen investeren ipv de mobiliteitsregelingen. En geef ze eens ongelijk, zeker met steeds meer flexibiliteit mbt thuiswerken.

Maar dan voor dezelfde auto als 5 jaar terug (Ford Focus) 8k meer bijtelling, fors hogere brandstof component en nog dezelfde norm als toen (en eigenlijk 10 jaar terug), dat doet pijn.

Tegelijkertijd, nu wat uitgezocht waarvan ik denk: Over 5 jaar wil ik die ook wel prive. Bijtelling nagenoeg x2, brandstof component iets gezakt door hybride met forse bereik en de leaseprijs viel me nog mee. Maar goed, van origineel 4x45k naar 5x25k drukt de leaseprijs ook behoorlijk :+
En een vol uitgeruste Skoda Superb is toch wel even een andere klasse. Bij gebrek aan Mondeo's etc blijft er ook weinig over trouwens.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@djidee auto's zijn nou eenmaal duur geworden en kortingen bestaan niet meer. Maar tegelijkertijd werk jij ergens en ga je er dadelijk netto flink op achteruit, en dat wil je niet.
Dus ga met je baas in overleg over hoe en wat. Die snapt ook wel dat ie je een auto beloofd heeft, maar dat je ook een bepaalde levensstandaard hebt. Als het goed is. En anders moet je misschien een nieuwe baas zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:33
Het kan echter wel heb ik ervaren. Ok misschien voor een paar tientjes meer maar dat lijkt me het probleem niet. Kijk ik naar m'n auto van nu.. Kan ik eenzelfde voor 25 euro meer krijgen. Enige verschil is geen dual motor maar single motor long range. En eigenlijk is dat in praktijk veel beter.

Acties bestaan ook zeker, bijv bij Volvo of Polestar. Zo ga ik komende week een Polestar 2 bestellen, erg uitgerust en ga minder betalen dan nu in de 8% xc40P8.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

The Eagle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:07:
@djidee auto's zijn nou eenmaal duur geworden en kortingen bestaan niet meer. Maar tegelijkertijd werk jij ergens en ga je er dadelijk netto flink op achteruit, en dat wil je niet.
Dus ga met je baas in overleg over hoe en wat. Die snapt ook wel dat ie je een auto beloofd heeft, maar dat je ook een bepaalde levensstandaard hebt. Als het goed is. En anders moet je misschien een nieuwe baas zoeken ;)
Of je gaat in zijn totaliteit bekeken er netto minder hard op vooruit dan gehoopt. Dat blijft altijd een balans.
Zeker als er in je prive situatie andere zaken veranderen.

En daarnaast is geld niet anders, de collega's, de opdrachten, behoorlijk eigen regie over wat ik wel/niet doe. En zeker in perioden dat prive veel energie en inspanning kost, is het fijn als je een werkgever hebt waar je op kan bouwen en vertrouwen. Dat het dan niet de best betalende is, zolang het maar genoeg is O+

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

djidee schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Of je gaat in zijn totaliteit bekeken er netto minder hard op vooruit dan gehoopt. Dat blijft altijd een balans.
Zeker als er in je prive situatie andere zaken veranderen.

En daarnaast is geld niet anders, de collega's, de opdrachten, behoorlijk eigen regie over wat ik wel/niet doe. En zeker in perioden dat prive veel energie en inspanning kost, is het fijn als je een werkgever hebt waar je op kan bouwen en vertrouwen. Dat het dan niet de best betalende is, zolang het maar genoeg is O+
Volledig eens :)
Dus zo te horen zit je bij een goede werkgever, net als ik. Betekent ook dat je dat gesprek gewoon kunt voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
True schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:15:
[...]

My 2cts ik heb hiervoor veel kilometers gemaakt en heb toen gekozen voor een Skoda Octavia (uit '19) met het travel assist pakket (het was een business line). Ik zweer daar echt bij. De ACC-suite van VAG is tegenwoordig echt uitmuntend! Zeker als je vrouw veel kilometers gaat rijden zou ik absoluut deze ondersteuningen bij verschillende auto's grondig gaan vergelijken. Dit maakte het voor mij echt mogelijk om uitgerust en scherp uit een auto te stappen na een 200 km rit.
Toen ik wat anders moest vielen er veel automerken voor mij volledig af om die destijds (medio vorig jaar) gewoon niet en ACC-oplossing hadden die kon tippen aan die van VAG.

Verder is het al wel gezegd; ik zou voor een Skoda Octavia Combi in een leuke uitvoering mét TA gaan als er nog ruimte is eventueel upgraden naar een Skoda Superb Combi. Mocht je voorkeur hebben voor VW neem je de Golf Variant of Passat Variant.
We gaan ze een offerte op laten vragen voor een Skoda Octavia Combi Sportline en dan met winterpakket, travel assist enz. Wellicht ook panoramadak.
Mijn vrouw vindt het alleen lastig om dat allemaal te vragen bij een nieuw bedrijf/nieuwe functie, ze wil zichzelf liever eerst bewijzen ofzo :P

Het nut van zo'n travel assist pakket ziet ze zelf ook niet in. Ik denk ook oprecht dat ze het niet gaat gebruiken. Ze weet nu net de CC te vinden soms maar meer ook niet (allemaal te nieuw/spannend? geen idee).
Maar ik zou dat wel eens willen ervaren eigenlijk.
M.I.C. schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:10:
Zomaar wat modellen <50k, zonder stekker, die qua ruimte in de buurt komen:
  • BMW 2-serie active tourer
  • Toyota Corolla Cross
  • Seat Ateca
  • Kia Niro
  • Nissan Qashqai
Je kan ook de calculator van Ayvens nog proberen.
Dank voor de suggesties! Maar allen niet beter/mooier dan een Octavia Combi of de Karoq die ze nu rijdt. Of eventueel dus die VW Variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:20
remzor schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:56:
Een PHEV kan je prima zonder te laden rijden. Er is altijd wel een functie dat de auto zelf de accu bijlaadt tijdens het rijden. Voordeel van een PHEV: veel meer vermogen voor zelfde bijtelling en in de lease ook gunstig want lager voorschot voor brandstof.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
VidaR-9 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Een PHEV kan je prima zonder te laden rijden. Er is altijd wel een functie dat de auto zelf de accu bijlaadt tijdens het rijden. Voordeel van een PHEV: veel meer vermogen voor zelfde bijtelling en in de lease ook gunstig want lager voorschot voor brandstof.
Ah oke, Ik kan me alleen voorstellen dat een WG niet blij is met een PHEV rijder die niet laadt. Want hoger gewicht, hoger verbruik. En het voorschot voor brandstof klopt dan van geen kant natuurlijk.
Helaas zijn de Octavia Combi en Golf Variant en beide niet (meer) in PHEV, dus zal het benzine worden. Waarbij de voorkeur dus uitgaat naar een Octavia.
Zoals gezegd vindt ze de Kodiaq te groot. Dat is ook een gevoelskwestie. Want qua lengte ongeveer gelijk aan de Octavia namelijk, maar zie dat mijn vrouw maar eens uit te leggen. Het is en blijft haar leaseauto en ik ga mijn leven niet riskeren met dergelijke discussies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

remzor schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:25:
[...]

We gaan ze een offerte op laten vragen voor een Skoda Octavia Combi Sportline en dan met winterpakket, travel assist enz. Wellicht ook panoramadak.
Mijn vrouw vindt het alleen lastig om dat allemaal te vragen bij een nieuw bedrijf/nieuwe functie, ze wil zichzelf liever eerst bewijzen ofzo :P

Het nut van zo'n travel assist pakket ziet ze zelf ook niet in. Ik denk ook oprecht dat ze het niet gaat gebruiken. Ze weet nu net de CC te vinden soms maar meer ook niet (allemaal te nieuw/spannend? geen idee).
Maar ik zou dat wel eens willen ervaren eigenlijk.
Ik kan wat direct overkomen - ik wil enkel helpen in een weloverwogen keuze :)

Als ik heel eerlijk ben zou ik het ontzettend dom vinden om dit niet te gaan gebruiken. Eventueel eerst eens goed testen met een proefrit. Vraag een dealer in de buurt of het mogelijk is een vergelijkbare demo auto mee te krijgen voor een weekend. Als ze echt veel kilometers gaat rijden: "ze gaat erg veel kilometers rijden door heel de Benelux" dan vind ik je niet meer gek als je geen ACC gebruikt, dan vind ik je gewoon dom. Als je het niet kent en er niet bekend mee bent snap ik dat de afweging nu lastig is. Maar weet dat je ze een auto kiest voor minimaal 4 jaar én ze echt veel kilometers gaat rijden. Dan vind ik je koppig en onzeker rijden als je niet eens de moeite neemt om vooraf naar zulke handvaten te kijken die juist het rijden op lange afstanden zo veel comfortabeler maken. Ze ziet de toegevoegde waarde van een automaat (i.c.m. filerijden) toch ook in?

Het is letterlijk één knopje op het stuur of op een extra pookje. Mijn moeder ging het gebruiken toen ik haar daar op wees in haar auto, mijn vrouw gebruikt het ook omdat het zo gemakkelijk is. Je vrouw moet begrijpen (en ik lees dat ook een beetje in het 'eerst bewijzen dan eisen' dat die auto met haar kilometers een bedrijfsvoorziening is om haar goed inzetbaar haar werk te kunnen laten doen. Als je serieus ritten van 200km+ gaat maken in 2025 en je neemt geen ACC-oplossing mee in je leaseauto keuze heb je echt een plaat voor je kop. :P

Op z'n minst, ga een proefrit doen in een Octavia (dat kan misschien nog wel vandaag als je in de buurt van een dealer woont en die van 16.00 tot 17.00 nog een demoauto heeft staan) met TA (demo auto's zijn meestal luxe uitgerust). En ga even op de snelweg met TA actief achter een vrachtwagen hangen terwijl je 100 km/u instelt. Dan kan ze ervaren wat het doet. Tik je een keer de richting aan wissel je van strook en je merkt dat je zonder moeite inhaalt. Dan terug naar rechts tot de volgende vrachtwagen en laat die auto maar voor je remmen (gaat heel relaxed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

VidaR-9 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar; het vermogen. Als er niet (helemaal niet) geladen wordt dan doet die gewoon weinig. Dan ben je beter af met een 'gewone' hybrid (zoals ze die bij Toyota hebben bijv.).

[ Voor 9% gewijzigd door True op 29-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
True schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:07:
[...]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar; het vermogen. Als er niet (helemaal niet) geladen wordt dan doet die gewoon weinig. Dan ben je beter af met een 'gewone' hybrid (zoals ze die bij Toyota hebben bijv.).
Veel PHEV’s hebben toch gewoon een (hybride/sport)stand waarbij de accu wordt bijgeladen / minimaal x% blijft zodat als je het vermogen nodig hebt je dit kan gebruiken. Net zoals in een Toyota hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
remzor schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Zoals gezegd vindt ze de Kodiaq te groot. Dat is ook een gevoelskwestie. Want qua lengte ongeveer gelijk aan de Octavia namelijk, maar zie dat mijn vrouw maar eens uit te leggen. Het is en blijft haar leaseauto en ik ga mijn leven niet riskeren met dergelijke discussies :+
Wees blij. Mijn vriendin wil juist een grote auto 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
True schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:06:
[...]
Als je serieus ritten van 200km+ gaat maken in 2025 en je neemt geen ACC-oplossing mee in je leaseauto keuze heb je echt een plaat voor je kop. :P
In 2025 zou ik dan toch echt kiezen voor een auto-pilot functie boven het (hopeloos verouderde 😋 ) acc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SirLenncelot schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:45:
[...]

In 2025 zou ik dan toch echt kiezen voor een auto-pilot functie boven het (hopeloos verouderde 😋 ) acc.
  1. auto-pilot bestaat nog niet - en al helemaal niet in de EU/NL*
  2. ik heb het over een ACC-oplossing en ik noem TA wat bij Skoda de Travel Assist is, een completere suite dan enkel ACC
  3. ik zou absoluut geen merk aanraden die reclame maakt met de term autopilot terwijl dat geen autopilot is
*uitzondering is Mercedes die in DE met één model al wel zo ver is binnen specifieke kaders - maar die is dan wel ik meen 100-135k (EQS en de S) linkje.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 29-03-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
True schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:15:
[...]
  1. auto-pilot bestaat nog niet - en al helemaal niet in de EU/NL*
  2. ik heb het over een ACC-oplossing en ik noem TA wat bij Skoda de Travel Assist is, een completere suite dan enkel ACC
  3. ik zou absoluut geen merk aanraden die reclame maakt met de term autopilot terwijl dat geen autopilot is
*uitzondering is Mercedes die in DE met één model al wel zo ver is binnen specifieke kaders - maar die is dan wel ik meen 100-135k (EQS en de S) linkje.
Ja, volledig autonoom rijden is inderdaad iets anders, maar de functie dat acc gecombineerd wordt met het midden van de weg houden geeft wel nog een stuk meer rust dan alleen acc.
Het is zeker niet perfect, dus blijven opletten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:47
The Eagle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:15:

En wel ruimte maar geen grote auto: als personenauto bestaat dat niet, dan moet je richting een bestelwagentje gaan. Die ruimte moet ergens vandaan komen ;)
Met de kleine kids neem ik dan btw aan dat het vnl om bagageruimte gaat en het goed kwijt kunnen van een kinderstoeltje. Dan zit je aan een grote station (passat, Superb), of een maatje kleiner (Focus, Octavia, evt Golf of een Kia Ceed station. De overige merken zijn vaak kleiner qua kofferbak, danwel een D segmenter met een kofferbak die op een C segmenter niet zou misstaan. Bak van een V60 is behoorlijk klein in vergelijking met een Golf station bijvoorbeeld.

En gewoon naar benzine kijken uiteraard.
Tsja , als je naar de opgegeven sjoemel liters kijkt bij bijv. vag/tesla dan krijgen ze een up groter dan een crafter 😅
Vag heeft altijd maar 1m tussen de wielkasten ongeacht klasse golf/passat/superb . De V60 is sowieso breder ( dus ook achterin ) en heeft ook geen hoge veerpoten/schokdempers in de kofferbak want bladveren . Ook het vloeroppervlak is alle kanten op ~5cm meer dan de golf . Dan nog de verdeling van de ruimte want het afdekzeil bij de golf zit op 80/20 en dan weet je gelijk hoe ze aan die liters komen ( ze meten alles eronder ) . Een station moet het hebben van die liters erboven en dan zit er bij de golf dus niks meer en dan is een V60 toch praktischer met een rechte(re) achterkant dan de sterk schuine golf/octavia. Skoda zelfde verhaal alleen die hebben de bodem lager (niet hybride's ) wat wel scheelt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Om gelijk maar de "ijsdouche" te geven: Alleen de 65pk Dacia Spring EV (alle opties) heeft een vergelijkbare bijtelling. Voor iemand die nauwelijks op de snelweg of in het buitenland komt, dan dat een optie zijn.
Voor mij is het een duracelletje die ik veel liever bij de dealer laat staan.

Rekenend met 45k fiscaal (voor de Mazda 6e) kom ik op 8400 euro bruto bijtelling / jaar uit. Ja, das 5k meer maar je krijgt er zeker "5k meer auto voor". Een vergelijkbare C-segmenter met 22% zit ook al op zo'n 45k (= 9.900 bruto bijtelling)
Daarom de vraag: wat mag de auto echt kosten voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 19:55
We rijden nu met plezier in een Polestar 2 met 8% bijtelling.

En zijn nu op zoek naar nieuwe auto. Vanuit werkgever de volgende beperkingen
- geen chinees merk ivm kans op spionage (chinese auto's verkocht onder niet chinees merk mag wel: polestar, smart, mazda, lynco etc)
- 100% elektrisch

Onze eis: minimaal 1500kg trekgewicht

Onze wensen
- niet teveel bijtelling. (max cataloguswaarde 50k) Liever rond de 45k of minder :)
- grotere achterbak dan de Polestar (is nu best proppen met vakantie)
- vakanties naar italie haalbaar qua range icm snellaad tijden
- soepele eigen navigatie/muziek, liever geen carplay (we zijn erg blij met huidige Android Automotive (AAOS)
- 4x4

Onze shortlist hieronder. Missen we nog betaalbare auto met 1500kg en wat zouden jullie kiezen?
  • lync co 02 (erg klein net als broertje volvo ex30)
  • mazda 6e
  • ioninq 5
  • smart#5
  • kia ev6 AWD (vinden we eigenlijk te duur)

[ Voor 3% gewijzigd door tjib op 29-03-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

tjib schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:53:
We rijden nu met plezier in een Polestar 2 met 8% bijtelling.

En zijn nu op zoek naar nieuwe auto. Vanuit werkgever de volgende beperkingen
- geen chinees merk ivm kans op spionage (chinese auto's verkocht onder niet chinees merk mag wel: polestar, smart, mazda, lynco etc)
- 100% elektrisch

Onze eis: minimaal 1500kg trekgewicht

Onze wensen
- niet teveel bijtelling. (max cataloguswaarde 50k) Liever rond de 45k of minder :)
- grotere achterbak dan de Polestar (is nu best proppen met vakantie)
- soepele eigen navigatie/muziek, liever geen carplay (we zijn erg blij met huidige Android Automotive (AAOS)
- 4x4

Onze shortlist hieronder. Missen we nog betaalbare auto met 1500kg en wat zouden jullie kiezen?
  • mazda 6e
  • ioninq 5
  • smart#5
Bang/buck de Hyundai Ioniq 5 of de Kia EV6, Mazda 6e lijkt mooi, maar dat is gewoon compleet een Chinese auto, het Mazda hart is daar al kloppend uitgerukt.
Maar uh, wat let je om het lijstje in te vullen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
SirLenncelot schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Ja, volledig autonoom rijden is inderdaad iets anders, maar de functie dat acc gecombineerd wordt met het midden van de weg houden geeft wel nog een stuk meer rust dan alleen acc.
Het is zeker niet perfect, dus blijven opletten natuurlijk.
Grappig. ik denk precies andersom. ACC is een eis, voor een pilot assistent pack wil ik liever 0 euro betalen want ik gebruik het niet.

ACC met lanekeeping assist werkt voor mij in Nederland perfect. Meer heb ik niet nodig. PA maakt het alleen maar onrustiger en nerveuzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@tjib Waarom persé 4x4, dat is duurder en de range is wat kleiner.

En een Tesla? Is niet Chinees en in mijn ogen een van de beste elektrische auto's.
(Even los van de lading die er nu omheen hangt, maar je hebt Amerikaanse auto's niet als uitzondering dus noem ik hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:54
Juancho schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:12:
[...]

Grappig. ik denk precies andersom. ACC is een eis, voor een pilot assistent pack wil ik liever 0 euro betalen want ik gebruik het niet.

ACC met lanekeeping assist werkt voor mij in Nederland perfect. Meer heb ik niet nodig. PA maakt het alleen maar onrustiger en nerveuzer.
In een Volvo/Polestar werkt het inderdaad niet te best, houdt veel te veel rechts aan, remt abrupt als je een tegenligger nadert en je moet contstant tegendruk geven aan het stuur (gewoon vasthouden is niet voldoende), bij andere merken is PA/TA/AP/whatever beter uitgewerkt. Je hebt er zelfs tot 2x toe een testrit mee gereden, maar ik heb je daar weinig over gelezen in uw reviews, dus vermoed ik dat je het in de G6 niet getest hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Dat is niet erg concreet natuurlijk. Wat voor de een acceptabel is vindt de ander te weinig. Range vind ik zelf bijvoorbeeld minder spannend dan laadsnelheid. Met kids stoppen we toch iedere ~250km eventjes, maar dan is het wel fijn als de accu in 15-20m weer voldoende opgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
RigolleM schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:12:
[...]

In een Volvo/Polestar werkt het inderdaad niet te best, houdt veel te veel rechts aan, remt abrupt als je een tegenligger nadert en je moet contstant tegendruk geven aan het stuur (gewoon vasthouden is niet voldoende), bij andere merken is PA/TA/AP/whatever beter uitgewerkt. Je hebt er zelfs tot 2x toe een testrit mee gereden, maar ik heb je daar weinig over gelezen in uw reviews, dus vermoed ik dat je het in de G6 niet getest hebt.
Heel kort want ik vond het niet belangrijk. ACC wel goed getest. Maar bij Xpeng krijg je het erbij. Bij een Volvo of Polestar niet. En ik vind het geen euro waard om zo'n pack erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
True schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Ik kan wat direct overkomen - ik wil enkel helpen in een weloverwogen keuze :)
Geen probleem hoor, dat kan ik wel hebben. Overigens hoef je mij echt niet te overtuigen, ik zou het zo nemen. Ik ben meer iemand die open staat om nieuwe dingen/technologie te proberen en gebruiken. Mijn vrouw is daar vrij conservatief in. Ook stellig in haar mening, als in: "Dat heb ik nooit gebruikt en hoef ik ook niet. Het is nu toch prima, ik rijd nu toch ook veel en mis het niet". Lastig dus, haha :9

Dank in ieder geval voor het delen van je ervaringen! Een proefrit hoeft ze niet aangezien ze de auto's van VAG goed kent, ze gelooft het wel. Daarnaast zitten we echt zeer krap in tijd. Met 2 jonge kindjes, werk, het huishouden en sociale verplichtingen blijft er steeds weinig tijd over om tussendoor wat dingen te doen helaas. Overigens geloof ik het zelf ook wel, de motor en automaat is gelijk aan die in de Karoq nu en ik heb zelf in het verleden ook kort een Octavia gereden.
VidaR-9 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:32:
[...]

Wees blij. Mijn vriendin wil juist een grote auto 🙄
Dat is toch niet erg? :P Ik zou zelf graag nu best een Kodiaq PHEV willen. Veel ruimte en wat meer power. Dus ben niet per se blij dat ze grote auto's eng/spannend vindt..

[ Voor 13% gewijzigd door remzor op 30-03-2025 12:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
remzor schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Een proefrit hoeft ze niet aangezien ze de auto's van VAG goed kent, ze gelooft het wel.
Blijft toch een risico vind ik. Ik zou bij veel kilometers toch minimaal willen weten of de auto comfortabel zit. Ik kan me voorstellen dat je achteraf echt spijt hebt als het oncomfortabel blijkt. Het kost nu natuurlijk tijd en energie maar het gaat wel over vele uren die je doorbrengt in de wagen.

Als auto’s je niet interesseren dan snap ik best dat je niet alle toeters en bellen gaat testen. Maar of ie lekker zit is toch wel echt belangrijk imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 10-05 19:15

• mazda 6e
  • ioninq 5
  • smart#5
Deze opties passen ook in dit rijtje:
- Tesla Model Y
- Renault E Scenic

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 30-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
@MaStar
Weet je het zeker van de scenic?

Ik kom alleen maar 1100kg tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:40

P_Tingen

omdat het KAN

SirLenncelot schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:30:
[...]
Blijft toch een risico vind ik. Ik zou bij veel kilometers toch minimaal willen weten of de auto comfortabel zit. Ik kan me voorstellen dat je achteraf echt spijt hebt als het oncomfortabel blijkt. Het kost nu natuurlijk tijd en energie maar het gaat wel over vele uren die je doorbrengt in de wagen.

Als auto’s je niet interesseren dan snap ik best dat je niet alle toeters en bellen gaat testen. Maar of ie lekker zit is toch wel echt belangrijk imho.
Mwoa, is ook een kwestie van hoe kieskeurig je bent. Ik heb nu mijn 5e of 6e leaseauto en ik moet mijn eerste proefrit nog maken. Ik geloof het wel; slechte auto's worden niet meer gemaakt, al zit er uiteraard wel verschil in kwaliteit. Ik ben een paar keer van merk gewisseld (VAG -> Mazda -> Hyundai) en het rijdt elke keer "anders" en ook wel zo anders dat ik dat in een proefrit nooit had kunnen beoordelen. Bij elke merkwissel had ik de eerste week zo mijn twijfel of het wel een goede beslissing was, maar dat was vooral een kwestie van gewenning.

Ik heb nu voor het eerst een automaat en daar wil ik nooit meer zonder. De vorige had voor het eerst ACC en ook daar wil ik nooit meer zonder. Overigens staan ook stuur- en stoelverwarming op mijn must-have lijst. Zeker in de winter: priceless

Met de laatste wissel gemerkt dat vermogen van de auto eigenlijk niet zoveel zegt. Mijn vorige (Mazda) had 180pk en die ik nu heb (Hyundai Bayon) 'slechts' 100, maar toch voelt die vlotter aan. Ook lane-assist en lane-keeping is stukken beter in de Bayon dan in de Mazda. Lange bochten gaan zo ongeveer vanzelf. Lange ritten gaan heerlijk, vooral door goede ACC en lane-keeping / assist. Ik rij overigens ong 50k per jaar

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:47
P_Tingen schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Met de laatste wissel gemerkt dat vermogen van de auto eigenlijk niet zoveel zegt. Mijn vorige (Mazda) had 180pk en die ik nu heb (Hyundai Bayon) 'slechts' 100, maar toch voelt die vlotter aan.
vermogen zegt ook wel wat , je moet alleen kijken wanneer bij welk toerental om dit goed te kunnen vergelijken ( los van gewicht etc. )

Nu zit er een turbo op en die maakt de trekkracht veel eerder beschikbaar en niet ergens rond 3.5-6k rpm waar je toch niet vaak zit.

hyundai 100pk 4500rpm 170nm 1500rpm
mazda 180pk 6000rpm 220nm 4000rpm

Als je die 100pk lijn theoretisch door zou trekken naar 6000 dan kom je rond 140pk
( bron : chiptuning dyno uitdraai 140pk/230nm) en is het verschil al veel kleiner .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:40

P_Tingen

omdat het KAN

In de Hyundai kun je de rijstand kiezen met keuze uit Eco, Comfort en Sport. De laatste is super-reactief en eigenlijk wat nerveus, maar levert instant-actie en zeer vlotte acceleratie. Boeit me niet zoveel overigens, ik ben een luie autorijder. Als ik snel wil optrekken, klim ik wel op mijn motor; van 0-100 in 3,4 sec :P

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@tjib Jammer dat chinees niet mag, want de Xpeng G6 had een serieuze kandidaat voor je kunnen zijn. Ik had zelf ongeveer dezelfde eisen qua trekgewicht en laden (zomervakantie met caravan naar Oostenrijk) en ben uiteindelijk op de Polestar 2 (Long range, single motor) uitgekomen. Was de G6 toen beschikbaar geweest had ik daar zeker wel een proefritje aan gewaagd.

De EV6 en Model Y waren de andere 2 auto's op m'n shortlist. De MY viel af omdat (onder andere) lane assist niet fijn werkt bij het wisselen van rijstrook. En als ik nu terugkijk (nu ik aan de wegklapbare trekhaak van de P2 gewend ben) vind ik ook wel wat van de net-niet-oplossing die Tesla daarvoor verzonnen heeft.
De EV6 viel vooral door de naviagatie af. Al schijnt dat inmiddels wel wat beter te zijn dan pakweg een jaar terug.

Is er trouwens een reden waarom je alleen de AWD versie van de EV6 overweegt? De LR RWD mag ook 1500kg trekken.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:26
Smurf schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:26:
@tjib Jammer dat chinees niet mag, want de Xpeng G6 had een serieuze kandidaat voor je kunnen zijn. Ik had zelf ongeveer dezelfde eisen qua trekgewicht en laden (zomervakantie met caravan naar Oostenrijk) en ben uiteindelijk op de Polestar 2 (Long range, single motor) uitgekomen. Was de G6 toen beschikbaar geweest had ik daar zeker wel een proefritje aan gewaagd.

De EV6 en Model Y waren de andere 2 auto's op m'n shortlist. De MY viel af omdat (onder andere) lane assist niet fijn werkt bij het wisselen van rijstrook. En als ik nu terugkijk (nu ik aan de wegklapbare trekhaak van de P2 gewend ben) vind ik ook wel wat van de net-niet-oplossing die Tesla daarvoor verzonnen heeft.
De EV6 viel vooral door de naviagatie af. Al schijnt dat inmiddels wel wat beter te zijn dan pakweg een jaar terug.

Is er trouwens een reden waarom je alleen de AWD versie van de EV6 overweegt? De LR RWD mag ook 1500kg trekken.
De navi van de EV6 is niet slecht of zo.
Vind ik Waze handiger? Ja vooral met alternatieve routes. na een jaar nog steeds niet echt door hoe dat in de Kia navi werkt :P
En met de nieuwe EV6 kan je handmatig de accu voorverwarmen tbv snelladen. Dat moet by de pre-faclifts via de Kia Navi. Iets omslachtiger, maar werkt prima.

Ev6 rijdt heerlijk. En trekt als een beer, zelf met een gewone Long Range RWD (Short range heeft lagere treklast!)
Long Range 1600Kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:36
macfocus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:14:
[...]

De navi van de EV6 is niet slecht of zo.
Vind ik Waze handiger? Ja vooral met alternatieve routes. na een jaar nog steeds niet echt door hoe dat in de Kia navi werkt :P
En met de nieuwe EV6 kan je handmatig de accu voorverwarmen tbv snelladen. Dat moet by de pre-faclifts via de Kia Navi. Iets omslachtiger, maar werkt prima.

Ev6 rijdt heerlijk. En trekt als een beer, zelf met een gewone Long Range RWD (Short range heeft lagere treklast!)
Long Range 1600Kg
Sinds vandaag grote navi update beschikbaar voor alle KIA EV's (ev3,6,9) via update.kia.com (ik weet niet of hij OTA komt maar ik download heb naarUSB-c stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@macfocus Ik wil de EV6 ook zeker niet volledig afbranden hoor. Mocht de demo auto bijna een hele dag houden, en heb er uitgebreid mee kunnen testen. Maar dit was wel bijna een jaar terug, en toen was er nog helaas geen sprake van een "precondition knopje".
Tijdens het zoeken was ik voor ervaringen bij multi-stop trips wel bijna volledig afhankelijk van reviews, en dit bleef toch een terugkomend punt daarin.
Verder reed de auto inderdaad prima, en is hij van binnen ook iets ruimer dan de P2.

Maar die had voor mij weer een net wat beter gevoel qua rijeigenschappen. Iets meer "autogefuhl" zeg maar. Ook had ik niet echt behoefte aan heel veel verschillend rijmodussen, regeneratie standen, dat zijn voor mij toch een beetje set-it and forget-it instellingen.

Had ik de praktische keuze tussen deze 2 gemaakt, dan had het zomaar eens wel de EV6 kunnen zijn, en had ik me met Android Auto + "schaduwnavi" voor preconditioning vast ook wel gered. Maar na 4 jaar in de praktische keuze gereden te hebben (Kodiaq) is deze lease-ronde het hart aan de beurt. :P

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 23:16
Ik zit zoals hierboven al geschreven ook te kijken voor een nieuwe gezinsAuto. Wij rijden nu een kona electric uit 2020 ( private lease) en als grote auto een Skoda octavia 2016 rs.

Lease loopt nog tot november. In januari ben ik van baan veranderd waardoor ik niet meer 100 km heen en terug hoef. Eigenlijk werk ik nu 5 min fietsen van me werk waardoor ik alleen een 2e auto nodig heb in het weekend als de kids overal in het land moeten sporten.

Skoda heeft nu 150.000 gelopen maar begint nu toch wat problemen te krijgen. In oktober nog dsg defect en zo is er altijd wel iets ( raam motor defect, achterklep sluit niet, nieuwe remschijven ga zo maar door)

Omdat we met 3 grote jongens zitten hebben we ruimte nodig.

Dacht zelf om kleine yaris, polo…. Of Ceed kopen( na inruil Skoda) 2e auto en een elektrische auto te private leasen.
Vooral Skoda enqay, smart #5, tesla model Y of ix1 lijken me iets. Zit zelf nog te twijfelen tussen elektrisch of hybride omdat de overheid het electrisch rijden flink duurder maakt. Als hybride vind ik saaie Passat,superb, rav4 iets.

Thuis heb ik een laadpaal plus veel zonnepanelen. Laatste jaren heb ik op dit onderdeel flink kunnen profiteren.

Wat zouden jullie in mijn geval doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
bjornricardo33 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:36:
Ik zit zoals hierboven al geschreven ook te kijken voor een nieuwe gezinsAuto. Wij rijden nu een kona electric uit 2020 ( private lease) en als grote auto een Skoda octavia 2016 rs.

Lease loopt nog tot november. In januari ben ik van baan veranderd waardoor ik niet meer 100 km heen en terug hoef. Eigenlijk werk ik nu 5 min fietsen van me werk waardoor ik alleen een 2e auto nodig heb in het weekend als de kids overal in het land moeten sporten.

Skoda heeft nu 150.000 gelopen maar begint nu toch wat problemen te krijgen. In oktober nog dsg defect en zo is er altijd wel iets ( raam motor defect, achterklep sluit niet, nieuwe remschijven ga zo maar door)

Omdat we met 3 grote jongens zitten hebben we ruimte nodig.

Dacht zelf om kleine yaris, polo…. Of Ceed kopen( na inruil Skoda) 2e auto en een elektrische auto te private leasen.
Vooral Skoda enqay, smart #5, tesla model Y of ix1 lijken me iets. Zit zelf nog te twijfelen tussen elektrisch of hybride omdat de overheid het electrisch rijden flink duurder maakt. Als hybride vind ik saaie Passat,superb, rav4 iets.

Thuis heb ik een laadpaal plus veel zonnepanelen. Laatste jaren heb ik op dit onderdeel flink kunnen profiteren.

Wat zouden jullie in mijn geval doen ?
Ik zou in jouw geval dan denk ik gaan voor een hybride Kodiaq aangezien je een laadpaal en zonnepanelen hebt. Als je geen grote afstanden meer hoeft te rijden zul je dan veel elektrisch kunnen doen. De Kodiaq heeft een goede range en veel (laad)ruimte. Maar dat geldt ook voor de hybride Superb natuurlijk.
Voordeel is dan dat, mocht je ermee op vakantie gaan bijvoorbeeld, je weinig tussenstops nodig hebt.

Die RAV4 vind ik persoonlijk niet zo mooi. En de Superb wint het wat mij betreft van de Passat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
Dit jaar gaan we vliegen maar volgend jaar met de auto naar Italië.

Wat zouden jullie als 2 auto nemen ? 3 grote jongens gaat het in een Picanto of i10 wel erg knus worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
bjornricardo33 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:00:
Dit jaar gaan we vliegen maar volgend jaar met de auto naar Italië.

Wat zouden jullie als 2 auto nemen ? 3 grote jongens gaat het in een Picanto of i10 wel erg knus worden ;)
Die hoeven niet alle drie op de achterbank neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Klopt die met kinderen pakt de grootste auto. 90% van de tijd zal er maximaal 2 kinderen in de auto zitten. Ik ben 1.90 Kinderen gaan die kant ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjib
Smurf schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:26:

De Xpeng stond inderdaad nummer 1 op ons lijstje maar mag niet meer

De EV6 was de goedkoopste AWD die ik kon vinden, maar als RWD vonden we hem niet interessant. Onaardig personeel bij dealer, oude software (nieuwe model had lege accu, maar begreep later dat dit beter is) en onrustig dashbord

we hebben nu 4,5 jaar een elektrische trekhaak wegklapbare en nog nooit de trekhaak terug ingeklapt. Vind dat z'n onzin z'n wegklapbare trekhaak. Misschien als de parkeerplek is krap is, maar dan heb je juist liever beetje bescherming van je auto

Polestar 2 hebben we nu ook en rijd super. Toendertijd had je één uitvoering met alle opties. Nu eigenlijk niet in verdiept dezelfde prijsklasse is met 17% bijtelling super duur. Maar zal eens vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door tjib op 31-03-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
jongetje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:09:
@tjib Waarom persé 4x4, dat is duurder en de range is wat kleiner.

En een Tesla? Is niet Chinees en in mijn ogen een van de beste elektrische auto's.
(Even los van de lading die er nu omheen hangt, maar je hebt Amerikaanse auto's niet als uitzondering dus noem ik hem).
We parkeren de paardentrailer nu best vaak in de wei en merk dat 4x4 dan toch wel handig is.

Tesla Y vind ik wel gave auto, maar vind die Musk toch wel rare dingen doen, waar ik niet mee geassocieerd wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
MaStar schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Deze opties passen ook in dit rijtje:
- Tesla Model Y
- Renault E Scenic
Renault E Scenic kwam bij mij niet naar boven op https://ev-database.org/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@bjornricardo33 volgens mij moet jij in Private Lease - Deel 1 zijn, want ik zie alleen private lease bij je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:55
Rob-T6 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:08:
@SimonBR39
Ik ben wel benieuwd bij wie jullie leasen, en of een van die Skoda / ID4 een beetje zou passen voor dat budget.

Bij ons zitten we bij Ayvens, en met een kilometrage van 32K per jaar zit dit ruim boven de 850 voor dit soort modellen
Alphabet. Maar ik vermoed daf er op de achtergrond wordt gecompenseerd in de jarenlange niet verhoogde leasebijdrage. Maar daar krijg ik geen inzicht in uiteraard.
jongetje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Allereerst, hoe ga je al die auto's in je budget krijgen? ALs ik bijv. de E-5008 (goedkoopste dus niet de longrange versie en ook zonder opties) pak zit ik met winterbanden, vervangend vervoer na 24uur al boven de 850 euro per maand en dan heb ik de elektriciteit nog niet eens mee gerekend.

Daarnaast krijg je bij de E-5008 de long range dit jaar niet meer geleverd. Er zijn al mensen die in december besteld hebben en de kans klein is dat er dit jaar geleverd gaat worden.
Eens hoor, zie mijn reactie op Rob. Stukje onzichtbare bijdrage van de baas.

Afgelopen zaterdag hebben we proefgereden met de Scenic (Alpine) en de 5008 (GT). Bij beiden niet het instapmodel, maar goed, dat ben je t.z.t. wel vergeten, al zijn die kleine snufjes zoals een knop voor de kofferbak wel grappig. Vooraf was al duidelijk dat e.e.a. vooral zou draaien om de beleving. Kort samengevat dik tevreden over de 5008. Dat werd vooral duidelijk toen we daarna in de Scenic stapten. De zit vond ik te laag, stuur te groot en te veraf. Dat krijg je als je Peugeot al gewend bent. Het regeneren vonden we allebei in de Scenic net een tikje onprettig. Wel een heel prettig scherm voor de navigatie. Het interieur van de Peugeot was wel genieten, ook bijzonder ruim. Bij de 5008 voelde het gelijk vertrouwd maar wel met de beleving dat je een segment hoger gaat. Dat ontbrak in de Scenic. Ik ben mij ervan bewust dat dit feiten hier ontbreken, maar dat zei zo. Overigens ook hier opnieuw bevestigd dat de 5008 wel in Q4 geleverd zou moeten kunnen worden...

Nu de hele rekensom laten doorrekenen. Incl laadpaal, trekhaak ed komen er toch nog wel wat tientjes bij.

Overigens wel een enorm verschil in service. Ik laat de rugnummers achterwege, maar bij Peugeot keurig elk model een showroomauto en nette toelichting. Bij Renault werd er binnen eerst nog even doorgeroddeld over de verkoopmedewerker van de overkant en mochten we instappen in een model wat door een medewerker werd gereden. Tsja, 45k+ en dan met persoonlijke rommel erin, moddervegen van kinderschoenen achterin... Dat werkt in ieder geval niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
mv_ak schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:34:
1

Leasebudget:850
Kilometrage per jaar:30000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:inclusief Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: leren bekleding, schuif/kanteldak, HUD, Audio met subwoofer
Uiteindelijke keuze:

Inmiddels proefgereden en de BYD beviel prima. Complete auto, erg stil van binnen en de wegligging tja die is wat soft maar er is mee te leven.

Tegelijk een offerte van BYD gekregen die binnen het budget viel voor 30k bij 48 mnd inclusief brandstof voorschot van 40,-. (ex btw).

Echter nu blijkt via de leasemaatschappij van de wg dat die een brandstof voorschot van 324,- hanteren voor de berekening voor de maandelijkse 2500km. Bij 1:15 voor benzine en ca 2,- per liter klopt dat. Maar dit is een PHEV. En de wg heeft in het contract staan dat je alleen eco mag rijden, dagelijks de PHEV met EV moet opladen. En EV is goedkoper dan benzine. De WLPT is 1080 km op 1 tank + batterij vol. En dat een naheffing volgt als je een bovenmatig verbruik hebt.

Nu zal de 40,- niet realistisch zijn, misschien 80,-?. Woonwerk is ca 40 km.

Vraagje:
Het gaat om een voorschot, dus het is logisch de kosten te verrekenen op basis werkelijk verbruik van betekent dat dat als je werkelijk 80,- per maand aan brandstof kwijt bent, je dan het verschil van 324,- -/- 80,- = 244,- verrekend krijgt? Is dat dan maandelijks, of per jaar?

Zo niet, hoe kan dit dan een realistische calculatie zijn?
Je rijdt toch niet voor niets PHEV juist om het milieu voordeel, thuis laadpaal gebruiken etc. 'best of both world'?

[ Voor 13% gewijzigd door mv_ak op 31-03-2025 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
mv_ak schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:08:
[...]
. De WLPT is 1080 km op 1 tank + batterij vol. En dat een naheffing volgt als je een bovenmatig verbruik hebt.

Nu zal de 40,- niet realistisch zijn, misschien 80,-?. Woonwerk is ca 40 km.
Denk jij dat je die 2500km brandstof voorschot per maand voor 80euro kunt rijden. Hoe ga je dat doen? Dat is volgens de wltp al 2,5 tank benzine plus nog de elektrakosten (dat is ook niet gratis).

Een brandstof voorschot is om de brandstof kosten in een leasecontract te berekenen. Hoe de werkgever dit uiteindelijk met de leasemaatschappij regelt is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_Adam91
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 16:53
Leasebudget:800, mogelijkheid tot zelf wat bijbetalen
Kilometrage per jaar: 30000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:Exclusief
Merkbeleid: Nee, alles wat Athlon aanbiedt
Overige afhankelijkheden: Volledig elektrisch
Specifieke wensen: Goede combinatie van comfort/luxe, rijbereik en laadsnelheid (800v), ruimte en liefst wat trekgewicht

Op basis van dit lijstje vanaf het begin af aan geinteresseerd geweest in de Hyundai Ioniq 5, liever dan zijn tegenhanger KIA EV6. Ook een aantal andere overwogen (Renault Scenic, Ford Explorer, Polestar 2/4, Volvo Ex30&40)

Echter, sinds een kortere tijd toch gaan twijfelen over de Chinese modellen. Dus proefrit gemaakt bij BYD, Xpeng en Zeekr. DE BYD Sealion 7 was mooi, maar valt toch af vanwege langzamer laden in de RWD modellen. Uiteindelijk is mijn shortlist:

1️⃣ Zekerheid en veilige keuze met alles er op en aan: Hyundai Ioniq 5 – bewezen merken, 800V laden, betrouwbaar
2️⃣ Luxe en actieradius:Zeekr 7X – High-tech en snelste lader, maar duurder (echt boven het voor mezelf gestelde budget) en nog een onbekend merk in NL. Deze auto komt net uit dus geen review, wel de Zeekr 001 proefrgereden.
3️⃣ Beste prijs/uitrusting-verhouding: Xpeng G6 – goedkoopste 800V optie, veel features voor de prijs, ook relatief nieuwe speler in de markt

Om de een of andere reden lukt het me niet om een knoop door te hakken. Eind April is de Zeekr 7x proef te rijden, hopelijk lukt het dan.. Maar in de tussentijd benieuwd naar ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roy_Adam91 op 01-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Roy_Adam91 hoe ga je in hemelsnaam de 7x passend krijgen met jouw budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_Adam91
Juancho schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:17:
@Roy_Adam91 hoe ga je in hemelsnaam de 7x passend krijgen met jouw budget?
Helaas is ons leasebudget niet echt meegestegen de afgelopen jaren zullen we maar zeggen.. Verwachting is nog wel dat hier een correctie op gaat plaatsvinden. Wel hebben we de mogelijkheid tot eigen bijdrage. Wat dus al snel nodig is en ik voor nu accepteer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Roy_Adam91 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:05:
Leasebudget:800, mogelijkheid tot zelf wat bijbetalen
Kilometrage per jaar: 30000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:Exclusief
Merkbeleid: Nee, alles wat Athlon aanbiedt
Overige afhankelijkheden: Volledig elektrisch
Specifieke wensen: Goede combinatie van comfort/luxe, rijbereik en laadsnelheid (800v), ruimte en liefst wat trekgewicht
Waarom de focus op 800V snelladen? Verwacht je dagelijks aan de snellader te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Roy_Adam91 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:24:
[...]

Helaas is ons leasebudget niet echt meegestegen de afgelopen jaren zullen we maar zeggen.. Verwachting is nog wel dat hier een correctie op gaat plaatsvinden. Wel hebben we de mogelijkheid tot eigen bijdrage. Wat dus al snel nodig is en ik voor nu accepteer.
Dan nog. De 7x is een dure jongen. Zowel qua cataloguswaarde als in de lease want Chinees merk. Ik had ook interesse en mijn leasebudget ligt een stukje hoger. En dan zou er alsnog een flinke eigen bijdrage nodig zijn. Vergeet ook niet dat de luxe pakketten bij de 7x tijdelijk gratis waren maar daar moet je nu ook voor gaan betalen.

Kijkend naar je lijst moet je denk ik ook gaan bepalen wat voor type auto je nodig bent. Ik zie een EX30 staan wat een mini autootje is vergeleken met de 7x. De EX40 zit daar prima tussen in en scheelt zo 100 euro netto pm in de lease.

Of je kijkt eens naar de Xpeng G6 wat je al schreef. Die heeft een beetje alles wat je zoekt voor een schappelijke prijs. Al betaal je ook daar zeer waarschijnlijk meer voor want Chinees.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 01-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy_Adam91
Over de Zeekr heb je gelijk hoor, die is eigenlijk te duur. Overigens zijn de welkomstacties verlengd is me gisteren door de verkoper verteld. ik moet hem los gaan laten.

Dat is waarom de EX30, maar ook een Kia EV3 en Polestar 2 zijn afgevallen; te klein. De EX40 was qua grootte redelijk, maar van binnen echt ouderwets. Vandaar dat ik meer richting de Hyundai Ioniq en Kia EV6 ging, uiteindelijk bij de Chinese merken uitkwam.

Ik wil graag iets op 800 volt, vanwege de tijd die je stilstaat bij snelladers in geval van verdere reizen wat toch aantal keer per jaar zal gebeuren. Plus ik heb het idee dat als je er 4 jaar aan vast zit, je beter iets op de nieuwste technologie kunt nemen. Jammer, want dat sluit toch ook een paar auto's uit.

De Ioniq en Xpeng zijn daarom nu de beste kanshebbers. Waarbij de Ioniq 20e duurder is dan de Xpeng Long Range. Afweging zit hem dan in welke biedt betere rij-ervaring, service en comfort (en vind je mooier). Die vind ik nog moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Roy_Adam91 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:15:

Ik wil graag iets op 800 volt, vanwege de tijd die je stilstaat bij snelladers in geval van verdere reizen wat toch aantal keer per jaar zal gebeuren. Plus ik heb het idee dat als je er 4 jaar aan vast zit, je beter iets op de nieuwste technologie kunt nemen. Jammer, want dat sluit toch ook een paar auto's uit.
Voor die paar keer paar jaar 5-10 minuten minder langer snelladen (als je al met 800V kunt laden) sluit je toch aardig wat auto’s uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Roy_Adam91 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:15:
Dat is waarom de EX30, maar ook een Kia EV3 en Polestar 2 zijn afgevallen; te klein. De EX40 was qua grootte redelijk, maar van binnen echt ouderwets. Vandaar dat ik meer richting de Hyundai Ioniq en Kia EV6 ging, uiteindelijk bij de Chinese merken uitkwam.
Heb je perse een grotere wagen nodig dan? Bijv. omdat er kids zijn of dat je heel vaak veel spullen mee moet slepen etc. Want de EX/EC40 is echt geen kleine auto hoor. Ook de Polestar is best een ruimte auto zolang je maar niet 4 volwassenen vaak mee moet nemen op langere ritten. Wij rijden nu een XC40 en dat is echt een behoorlijk ruimte auto. Iig voor onze doeleinden. Geen kids, wel een hond en slepen vaak ook een bench mee of koffers als we weer eens ergens heen gaan. Dat past allemaal echt makkelijk. De 7x is echt een slag groter, ik had interesse maar al zou die passen... te groot voor ons. En dan ga je betalen voor extra ruimte die je niet nodig hebt. Vind ik zonde. Voor jou kan de G6 dan nog wel eens heel goed gaan passen. Forse auto maar wel heel strak geprijsd voor wat je allemaal standaard krijgt. Had hem ook op de lijst staan overigens. Mijn keuze is gevallen op de Polestar 2 (MY26) en hoop die deze week te bestellen.
Met deze omschrijving zou ik eerder zeggen dat jij die 800v helemaal niet nodig bent en daarmee idd heel veel goede en mooie auto's uitsluit. Want op verre reizen ga je normaliter toch al even stoppen lijkt me, om de 2 a 2,5 uur. Even koffie/eten/wc etc. Dan maken die paar minuten extra toch niks uit? Het gaat om de laadcurve. En tegenwoordig laten de Volvo's en Polestars bijv. ook met 205kW. Dat is echt best rap hoor. Je kan amper je koffie opdrinken bij wijze van.

Ik zat er overigens ook eerst zo in hoor, perse 800v, klaar voor de toekomst etc. Maar toen ben ik eens gaan bekijken hoevaak en lang ik nou snellaad. Dat is echt minimaal en op vakantie (we gaan straks weer een roadtrip naar noord Spanje maken) stop je toch om de 2,5 uur om ook zelf fris en fruitig te blijven. De actieradius en laadsnelheid van de MY26 Polestar (maar ook onze 2de optie de Volvo EC40) is daar meer dan prima voor.

Persoonlijk denk ik dat je die 800v alleen echt nodig bent als je bijv. voor je werk elke dag het hele land rond rijdt en lang niet altijd op locatie kan laden. Dan wil je idd heel kort maar wel heel veel bijladen. Ik zou er dus nog eens goed over nadenken of je die 800v wel echt nodig bent.
De Ioniq en Xpeng zijn daarom nu de beste kanshebbers. Waarbij de Ioniq 20e duurder is dan de Xpeng Long Range. Afweging zit hem dan in welke biedt betere rij-ervaring, service en comfort (en vind je mooier). Die vind ik nog moeilijk.
Ga proefrijden, sowieso 2x. Liefst ook een keer direct achter elkaar in beide auto's. Dan kom je er snel genoeg achter. Ik heb in het G6 topic wel mijn review geschreven mocht je daar interesse in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Juancho schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:03:
[...]

Heb je perse een grotere wagen nodig dan? Bijv. omdat er kids zijn of dat je heel vaak veel spullen mee moet slepen etc. Want de EX/EC40 is echt geen kleine auto hoor. Ook de Polestar is best een ruimte auto zolang je maar niet 4 volwassenen vaak mee moet nemen op langere ritten. Wij rijden nu een XC40 en dat is echt een behoorlijk ruimte auto. Iig voor onze doeleinden. Geen kids, wel een hond en slepen vaak ook een bench mee of koffers als we weer eens ergens heen gaan. Dat past allemaal echt makkelijk. De 7x is echt een slag groter, ik had interesse maar al zou die passen... te groot voor ons. En dan ga je betalen voor extra ruimte die je niet nodig hebt. Vind ik zonde. Voor jou kan de G6 dan nog wel eens heel goed gaan passen. Forse auto maar wel heel strak geprijsd voor wat je allemaal standaard krijgt. Had hem ook op de lijst staan overigens. Mijn keuze is gevallen op de Polestar 2 (MY26) en hoop die deze week te bestellen.
Het is wellicht geen kleine auto, maar wij vonden vooral de kofferruimte met 2 kinderen wel te klein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:07:
[...]

Het is wellicht geen kleine auto, maar wij vonden vooral de kofferruimte met 2 kinderen wel te klein!
Daarom is het altijd goed om even te vermelden hoe je situatie is zodat mensen met die betreffende auto er wat meer over kunnen zeggen :). Met wat slim inpakken en de hoedenplank onder de vloer kan je echt behoorlijk veel kwijt hebben wij gemerkt. Een weekend weg met 4 volwassen liet dat wel zien.

Dat de EX40 niet de allergrootste is in zijn segment klopt natuurlijk, tis maar net hoeveel ruimte je echt nodig bent.

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.