Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:09
Navi schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Volgens mij komen alleen Tesla’s voor de chinese markt uit china, ‘onze’ Tesla’s komen uit berlijn of amerika.
Model 3 en de meeste Model Ys komen gewoon uit China. Uit US alleen S/X en uit Berlijn bepaalde Ys.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 15:47
Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Herkenbaar, vooral ook bijzonder traag.
Het lukt me zelfs niet om de prijs van een wagen te zien. ik weet enkel wat het TCO budget is, maar de tool van afval geeft me helemaal niets.
Toch maar even naar de helpdesk morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 11:40
zierbeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:10:
voor de mensen die via Arval moeten kiezen. Ervaren jullie ook dat dit echt een vreselijke tool is?
Zeker! Helft van de auto’s staat er maar in, totaal geen contact te krijgen met een accountmanager…. Bagger club

Met een beetje geluk komt in September mijn bestelde Mercedes-Benz A180 AMG Line :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
True schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Ik zou never nooit een Chinese auto gaan rijden.
offtopic:
Zaken zoals aliexpres mijd ik ook al de pest.
Ik zie het gebeuren dat op het moment dat er een soort proxy-oorlog wordt ontketend om bijv. Taiwan vergelijkbaar als er nu met Rusland gaande is, zie ik het gebeuren dat je je auto ineens geen updates meer krijgt, of helemaal niet meer wil starten. Dit alles nog los van het feit dat ik China zo min mogelijk wil steunen.
Overigens heb ik ook een niet met feiten te onderbouwen voorgevoel dat ik OTA updates niet vertrouw van een Chinees bedrijf, is QA van dezelfde standaarden als dat bij westerse bedrijven is? En twijfel ik ten zeerste of ik mijn privédata überhaupt bij zo'n bedrijf wil stallen, in hoeverre ze data verzamelen en mogelijk zelfs gesprekken kunnen opnemen in de auto doet mij helemaal huiveren bij de gedachte.
Nee bedankt.
Een auto is toch een aanschaf of contract voor de langere termijn. Gezien de ramkoers van de Chinese dictator zou de situatie de komende 24 maanden wel eens sterk kunnen veranderen / verslechteren.
Met zeer nadelige consequenties voor Chinese producten en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:45
Mijn vrouw wacht al 2 maanden op een antwoord van de fleetmanager en leasemij of haar bestelde A200 limousine kan worden geannuleerd. Ze had 1,5 jaar geleden het pre-facelift model in denim blue besteld en als ze akkoord zou geven werd dit omgezet naar een facelift, maar er is nooit akkoord gegeven en toch is er van alles besteld (lang verhaal maar k*t Van Mossel, 0 communicatie). Nu is ze zelfs gebeld dat hij binnen is maar ze heeft dus aangegeven in conclaaf te zijn over het annuleren (niet de keuze die ze destijds maakte en de prijs is natuurlijk een stuk hoger).

Haar wg stapt nu over op een online portal en een X bedrag om zelf een auto te kunnen samenstellen en leasen (nog steeds via een fleet partij). Voorheen kon je slechts uit enkele modellen kiezen en mocht je alleen de kleur zelf kiezen. Voor de rest was er nauwelijks keuze en voor haar zat er niet echt iets bij destijds. Enfin, aangezien we inmiddels een baby hebben en een tweede niet is uitgesloten zoeken we vooral een praktische gezinsauto en was mijn vrouw al maanden in de vooronderstelling dat ze haar voorloopauto (A200 limo) af’ zou rijden en een nieuwe auto zou uitzoeken rond deze tijd.

Onze (sterke) voorkeur ging destijds uit naar benzine, vooral vanwege de range en vanwege de onwetenheid over het aansluiten van een laadpaal en het geknutsel in onze meterkast. We hebben veel pech gehad hier met verbouwen en willen geen lul de behanger die door onze muren komt boren en in de meterkast komt lopen klooien. Maar wellicht denk ik hier te moeilijk over?
3 fasen is voor EV denk ik een must? Wij hebben 1x 35A geloof ik dat er binnen komt. Ook hebben we geen zonnepanelen.

De prijzen van auto’s zijn zo skyhigh gegaan dat benzine en EV niet meer zo’n verschil uitmaken en je voor EV nog een iets gunstigere bijtelling betaalt nu. Als we zelf zouden kunnen laden is de range ook niet meer zo’n issue en we zijn toch gaan twijfelen. Mede door de vele verhalen van Tweakers hier, moet ik er eerlijk bij zeggen :P

Het budget en de twijfel
Stel dat de eerder bestelde auto geannuleerd kan worden is er toch twijfel. Wens is ruimte en goed in de uitrusting. Voorkeur SUV, evt. kan een station ook. Hoeft niet de snelste wagen te zijn maar een “fatsoenlijke” motor is fijn.
Werkgever stimuleert nu voor het eerst echt EV.

Budget: €900 ex brandstof voor EV en €825 ex brandstof voor benzine. Dit waarschijnlijk op basis van 40.000 km / 48 maanden.

In die €825 past via Directlease een goed uitgeruste Karoq bijvoorbeeld, of een Octavia. Een T-roc is te klein en vinden we niks. Een Tiguan lukt weer niet. Een mooie uitvoering van de Tucson past ook niet.

Kijk ik naar EV past (tot mijn verbazing) zelfs een goed uitgeruste iV80 business plus Enyaq of een Model Y RWD.
Die Model Y vind ik wat saai, zeker ook van binnen, maar hij is blijkbaar toch nog de benchmark op vele gebieden. Echte alternatieven die zo ruim en goed uitgerust zijn zie ik even niet. Anyone?

De Model Y LR past dan weer niet, de Enyaq iV80 heeft dan wel zo’n 100km meer range. Wat zouden jullie doen? Enyaq of Model Y RWD? En belangrijker nog: waarom? :)

Ik hoor graag alternatieven voor zowel EV als benzine, mochten die er zijn. Wellicht zie ik mogelijkheden over het hoofd.
Edit: damn, wat een lap tekst. Ik snap de TLDR eventueel :o _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 28-05-2023 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:15: We hebben veel pech gehad hier met verbouwen en willen geen lul de behanger die door onze muren komt boren en in de meterkast komt lopen klooien. Maar wellicht denk ik hier te moeilijk over?
Hier kwam gewoon een goede kundige man langs die heel netjes alle aanpassingen heeft gedaan.
3 fasen is voor EV denk ik een must?
Nee hoor. Als ik mijn tesla met 2 procent s avonds aan de paal slinger, zit de auto ‘s ochtends om 07:00 vol. Wmb prima :)

De model Y is een grote auto dus voor 1 (en misschien straks 2) kids prima. Voor dat geld vind je geen alternatief als je de uitrusting ik gelijk niveau wilt hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 28-05-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
@remzor kunnen Kia en Hyundai ook geleased worden bij jullie? Een Kia sportage in (mild)hybrid variant en dan in een GT(PLUS)LINE trim is erg compleet en behoorlijk ruim. Het zusje, de Hyundai tucson, is van hetzelfde caliber. Over het algemeen liggen deze auto's zeer gunstig in de lease.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:15:. Wat zouden jullie doen? Enyaq of Model Y RWD? En belangrijker nog: waarom? :)
Model Y, waarom, deze is snel leverbaar, je wil toch niet weer flinke tijd wachten tot iets leverbaar is? (De enyaq heeft toch nog steeds enorme wachttijd?g
En qua techniek ligt tesla mega voor, maak een proefrit en laat je verrassen.

Maar eigenlijk moet je eerst weten of je van de Mercedes af mag, anders heb je er nog niets aan en zit je jezelf lekker te maken….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@remzor ze gaat ook 40k per jaar rijden? Of maar de helft oid en is dit een normbedrag? Als ze "maar" 20k rijdt zou ik persoonlijk de Y RWD pakken. In de praktijk scheelt het qua range weinig met de Enyaq (in de winter komt de Y verder denk ik) en de Y is gewoon met alle opties. De Enyaq zal kaler zijn. Verder is de Tesla imho technisch nog steeds verder van de Enyaq. Zeker ook qua app/API/infotainment/laden etc. Nu heb ik zelf een Tesla dus wellicht ook niet helemaal objectief. :) Bijkomend voordeel is dat je de RWD binnen weken kunt rijden. De Enyaq eerder een flink aantal maanden denk ik?

Qua laden, als ze die max 20k rijdt kun je prima met 1x35 uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
We Are Borg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:27:
Hier kwam gewoon een goede kundige man langs die heel netjes alle aanpassingen heeft gedaan.
Fijn. En de kabel komt binnen door de fundering/kruipruimte of door de muur ofzo?
Nee hoor. Als ik mijn tesla met 2 procent s avonds aan de paal slinger, zit de auto ‘s ochtends om 07:00 vol. Wmb prima :)
Ah, oke. Nou ja, dat zou dan evt. eens uitgezocht moeten worden.
De model Y is een grote auto dus voor 1 (en misschien straks 2) kids prima. Voor dat geld vind je geen alternatief als je de uitrusting ik gelijk niveau wilt hebben :)
Dat idee had ik ook. Niet wetende dat de model Y zo groot was, blijkbaar schat ik hem kleiner in. Hij blijkt qua afmetingen groter te zijn dan een Kodiaq en laat mijn vrouw die nou net te groot vinden. Irreële angsten enzo :9 Ik had verwacht dat de Y tussen de Karoq en Kodiaq in zou zitten namelijk.
renzo4000 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:32:
@remzor kunnen Kia en Hyundai ook geleased worden bij jullie? Een Kia sportage in (mild)hybrid variant en dan in een GT(PLUS)LINE trim is erg compleet en behoorlijk ruim. Het zusje, de Hyundai tucson, is van hetzelfde caliber. Over het algemeen liggen deze auto's zeer gunstig in de lease.
Ze weet het pas zeker als ze de login heeft, zou binnen nu en 1 a 2 weken klaar moeten zijn. De Tucson vinden we beide best mooi, ik sowieso en mijn vrouw vindt hem 'prima'. Die zouden we prefereren boven de Sportage bijvoorbeeld. Laat de Tucson nou net boven die €825 uit komen, de Sportage lukt net wel / net niet. Tenminste: ik kijk niet naar de instapmodellen want dan mist ze opties die ze wel graag heeft.
ZeRoC00L schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Model Y, waarom, deze is snel leverbaar, je wil toch niet weer flinke tijd wachten tot iets leverbaar is? (De enyaq heeft toch nog steeds enorme wachttijd?g
En qua techniek ligt tesla mega voor, maak een proefrit en laat je verrassen.
Goed punt, zou idd top zijn als die snel leverbaar is. Weer de lange wachttijd modus in is vervelend ja. Ze krijgt dan wel steeds een voorloopauto natuurlijk maar dat is maar net wat er beschikbaar is. Goed om te horen dat ze zo snel leverbaar zijn dus, zij het dat ze hem dus te groot vindt zegt ze. Dacht ik een mooi alternatief gevonden te hebben... 8)7 De Enyaq is dus wat kleiner maar ik vermoed daar ook wel 1+ jaar levertijd ja.
Maar eigenlijk moet je eerst weten of je van de Mercedes af mag, anders heb je er nog niets aan en zit je jezelf lekker te maken….
Zeker. Eergisteren dacht de contactpersoon van de fleet maatschappij wel dat het mogelijk moest zijn maar had ze nog geen uitsluitsel. Nu staat ie ook daadwerkelijk bij de dealer dus kan het lastig worden. Echter zijn ze een auto zo weer kwijt aan een ander voor een hogere prijs natuurlijk, zo is het vandaag de dag ook gewoon.
Ik wilde met name alvast vooruitlopen op een "ja" of een "nee", met name de ''Ja, het kan". Dan namelijk snel over tot actie i.v.m. de absurde levertijden de laatste jaren.
Inspired schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:46:
@remzor ze gaat ook 40k per jaar rijden? Of maar de helft oid en is dit een normbedrag? Als ze "maar" 20k rijdt zou ik persoonlijk de Y RWD pakken. In de praktijk scheelt het qua range weinig met de Enyaq (in de winter komt de Y verder denk ik) en de Y is gewoon met alle opties. De Enyaq zal kaler zijn. Verder is de Tesla imho technisch nog steeds verder van de Enyaq. Zeker ook qua app/API/infotainment/laden etc. Nu heb ik zelf een Tesla dus wellicht ook niet helemaal objectief. :) Bijkomend voordeel is dat je de RWD binnen weken kunt rijden. De Enyaq eerder een flink aantal maanden denk ik?

Qua laden, als ze die max 20k rijdt kun je prima met 1x35 uit de voeten.
Ze zal in de praktijk eerder rond de 30k per jaar zitten vermoedelijk. De norm is gewoon voor iedereen gelijk zodat iedereen ook dezelfde soort auto's kan uitkiezen vermoed ik.
Tesla zal op EV gebied zeker verder zijn, geloof ik meteen. De Enyaq vindt ze niet te groot doordat die tussen een Karoq en Kodiaq in zit zagen we, een Model Y is groter dan een Kodiaq. Dat zou ik niet zeggen maar de cijfers laten het zien.

Op benzine gebied zou het anders misschien een Karoq / Octavia / Focus worden ofzo, maar die levertijden zijn ook allemaal niet mals. Hopelijk krijgt ze aankomende week uitsluitsel en kan ze verder. Mocht het toch de Mercedes worden (fijne auto overigens hoor) dan kijken we wel voor een dakkoffer denk ik.

Dank allen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@remzor voordat je hier een heel uitzoek verhaal post, zorg dat je eerst zwart op wit hebt dat je die auto uit kunt zoeken.
Dat ding is niet zomaar besteld, daar zet je handtekeningen voor. Als je vrouw ook maar ergens voor getekend heeft zit je er ws aan vast, tenzij je hem naar een ander door kunt zetten.
Maar dealer bestelt niet zonder krabbel leasemij, en leasemij niet zonder krabbel werkgever en berijder, dus ergens zit er iemand ergens aan vast. De vraag is wie dan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
The Eagle schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:47:
@remzor voordat je hier een heel uitzoek verhaal post, zorg dat je eerst zwart op wit hebt dat je die auto uit kunt zoeken.
Dat ding is niet zomaar besteld, daar zet je handtekeningen voor. Als je vrouw ook maar ergens voor getekend heeft zit je er ws aan vast, tenzij je hem naar een ander door kunt zetten.
Maar dealer bestelt niet zonder krabbel leasemij, en leasemij niet zonder krabbel werkgever en berijder, dus ergens zit er iemand ergens aan vast. De vraag is wie dan.
Dat is dus juist wel gebeurd. De dealer heeft de auto gewoon besteld, de leasemij en de werkgever en mijn vrouw hebben geen akkoord gegeven. Van mijn werkgever en vrouw weet ik het zeker, van de leasemij (ook van Mossel) niet natuurlijk. Maar die krabbel is er nooit gekomen. Ze hadden zelf ook maar gewoon een zwarte besteld, zou ze zelf al helemaal niet doen. Maar zeker, even kijken hoe en wat nu ja.
Ik zei al: heel verhaal, van Mossel is flut, etc. etc. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
We Are Borg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Hoe snel laad die Tesla dan aan een 11kw publieke laadpaal? Want het zijn dit soort laadpalen, welke je in Nederland veel tegenkomt. Wanneer je een dagje naar strand ofzo gaat, is het ook wel fijn als je auto weer binnen een paar uur bijna volgeladen is.

Het kan vooral nog een probleem zijn om een laadpaal om de plaats van bestemming te vinden: bij sommige bestemmingen, zul je op een halfuur lopen moeten parkeren wil je kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Dat is dus juist wel gebeurd. De dealer heeft de auto gewoon besteld, de leasemij en de werkgever en mijn vrouw hebben geen akkoord gegeven. Van mijn werkgever en vrouw weet ik het zeker, van de leasemij (ook van Mossel) niet natuurlijk. Maar die krabbel is er nooit gekomen. Ze hadden zelf ook maar gewoon een zwarte besteld, zou ze zelf al helemaal niet doen. Maar zeker, even kijken hoe en wat nu ja.
Ik zei al: heel verhaal, van Mossel is flut, etc. etc. :9
Onze leasemij is gestart door een aantal ontevreden ex medewerkers van van Mossel, dus ik snap je punt. Ik zal je de rest van de interne verhalen besparen ;)

Maar dan doet dat hele verhaal dus ook niet terzake en moet je voor je vraag gewoon het lijstje gebruiken. Stuk makkelijker voor ons :)

Verder: kleine op komst = stationwagen. Geen discussie. Benzine of elektrisch maakt qua prijs niet zoveel tegenwoordig, benzine is smaller leverbaar en nu kan het nog.
Dus ik zou naar een C categorie station kijken, en klaar. Die zijn er zat. (Golf variant, Leon ST, dat soort dingen).

Edit: en zorg dat je een evt Isofix base en maxicosi al hebt om te kunnen passen. Met base komt zo'n maxicosi vrij ver naar voren en dus vaak tegen de bovenkant van de voorstoel aan. Achter een bijrijder is dat meestal een minder bezwaar, maar wel zeker iets om rekening mee te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 28-05-2023 13:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens heeft een peug 308sw een hele ruime kofferbak, gaat zeer sterk richting Octavia. Golf variant idem. De rest is kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
@remzor, wellicht goed om eens een ritje te maken in een Enyaq en Model Y. Dan krijg je een beeld bij hoe hij rijdt en of hij dus te groot is.

Overigens is het maar net wat je gewend bent qua grootte. Wij hebben met 2 kleine kinderen de afgelopen jaren prima met een Model 3 rondgereden. Inclusief alle vakantie rommel erbij. Dus hoe groot je echt nodig hebt scheelt per gezin ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Hoe snel laad die Tesla dan aan een 11kw publieke laadpaal? Want het zijn dit soort laadpalen, welke je in Nederland veel tegenkomt. Wanneer je een dagje naar strand ofzo gaat, is het ook wel fijn als je auto weer binnen een paar uur bijna volgeladen is.

Het kan vooral nog een probleem zijn om een laadpaal om de plaats van bestemming te vinden: bij sommige bestemmingen, zul je op een halfuur lopen moeten parkeren wil je kunnen laden.
55 km/h volgens https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng_R2fthoqY4CT5yS6FZO3vDSHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpIjy5gzxGw6v2qplyb5tX1h.png?f=fotoalbum_large

maar is misschien meer iets voor Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Smobbo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:24:
@remzor, wellicht goed om eens een ritje te maken in een Enyaq en Model Y. Dan krijg je een beeld bij hoe hij rijdt en of hij dus te groot is.

Overigens is het maar net wat je gewend bent qua grootte. Wij hebben met 2 kleine kinderen de afgelopen jaren prima met een Model 3 rondgereden. Inclusief alle vakantie rommel erbij. Dus hoe groot je echt nodig hebt scheelt per gezin ;)
Oh dat is ook absoluut waar hoor! We zijn natuurlijk ontzettend verwend met zijn allen. Zonder station zou je niet meer met kinderen op pad kunnen.
Ik heb zelf 2 zusjes en we zaten vroeger met zijn drieën achter in een Renault 5 en een Skoda Fabia. En dan heb ik het over de modellen van die wagens in de jaren ‘90 :P

Aan de andere kant zijn we gewend geraakt aan meer spullen en zijn bijvoorbeeld kinderwagens 2x zo groot geworden. Als je dan toch een auto mag ‘uitkiezen’ is een leuke kofferbak ruimte wel fijn natuurlijk. Die Model 3 biedt meer ruimte dan de Mercedes limo door de ruimte voor en achter onder de laadvloer. Je blijft wel die sedan opening houden die wel lastig kan zijn. Vooral dozen, meerdere koffers en hoge dingen kunnen wij er nu ook niet in krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:56
Inspired schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:46:
@remzor ze gaat ook 40k per jaar rijden? Of maar de helft oid en is dit een normbedrag? Als ze "maar" 20k rijdt zou ik persoonlijk de Y RWD pakken. In de praktijk scheelt het qua range weinig met de Enyaq (in de winter komt de Y verder denk ik) en de Y is gewoon met alle opties.
Wat is dit voor vreemde redenatie? Ik zou de keuze tussen RWD of LR niet laten afhangen van je kilometers per jaar, maar obv hoe vaak je veel kilometers per dag maakt waarbij je niet met zekerheid tussentijds kan bijladen.

Je kan best 20K km per jaar rijden maar 1 dag per week 300km/dag rijden (RWD kan uitdaging worden). Of 40K km per jaar met dagelijks 150km woon-werk (RWD prima).

Rij zelf 50K km per jaar en kan prima uit de voeten met 300km praktijkverbruik (eerder 250km als het vriest).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Wat is dit voor vreemde redenatie? Ik zou de keuze tussen RWD of LR niet laten afhangen van je kilometers per jaar, maar obv hoe vaak je veel kilometers per dag maakt waarbij je niet met zekerheid tussentijds kan bijladen.

Je kan best 20K km per jaar rijden maar 1 dag per week 300km/dag rijden (RWD kan uitdaging worden). Of 40K km per jaar met dagelijks 150km woon-werk (RWD prima).

Rij zelf 50K km per jaar en kan prima uit de voeten met 300km praktijkverbruik (eerder 250km als het vriest).
Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken ja. Maar iemand die 40k rijdt zal doorgaans ook vaker langere ritten op een dag hebben. Als het dan de keuze is tussen ICE/PHEV en een BEV met kleine(re) accu zou ik lekker een ICE/PHEV pakken. Hoe fijn ik BEV ook vind rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:08
zierbeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:10:
voor de mensen die via Arval moeten kiezen. Ervaren jullie ook dat dit echt een vreselijke tool is?
Werkt de tool bij jou!? Ik ben al 2 weken bezig om überhaupt de keuzelijst te kunnen zien...

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Razenko schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Werkt de tool bij jou!? Ik ben al 2 weken bezig om überhaupt de keuzelijst te kunnen zien...
Toch wel, ik had even een mailtje gestuurd en dan was het gefixt. Ondertussen wagen besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 08:25
Ik heb jullie advies nodig :-)

Onlangs te horen gekregen, dat ik eindelijk een leaseauto mag bestellen (bij nieuwe werkgever). Uiteraard is er nu een EV beleid, voor iedereen die minder dan 30K per jaar rijdt, dus ik moet elektrisch gaan rijden. Ik woon om de hoek en rijdt iedere maand misschien een aantal keer richting o.a. Duitsland, dus qua kilometers valt het reuze mee.

Nu het verhaal tot dusver, Tesla Model Y LR (wit) met velgen (57K) en als alternatief een ID.4, met diverse opties (62K). Resultaat was dat de Model Y niet in het budget past en de kreeg een andere ID.4 aangeboden ter waarde van 57K. Die ID.4 is echter totaal niet naar mijn zin en ik zie mijzelf daar niet de aankomende 5 jaar in rijden.

Nu zit ik in dubio, Model Y RWD met velgen en lak? Scheelt al gauw duizenden euro's t.o.v. de LR. Misschien dat dit past? Ga ik zaken missen t.o.v. de LR?

Of zie ik auto's over het hoofd, die standaard al veel opties aan boord hebben. Ik ben een auto liefhebber en wil geen koelkast op wielen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Protax en geen lease auto geen optie? Dan een Pool auto gebruiken die op kantoor staat. Hoef je ook geen bijtelling te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Protax weet je hoeveel de LR er boven zit? Je mist verder niet heel veel aan de RWD. Voor mij zou het eigenlijk puur het extra vermogen en AWD zijn. Zou zelf liever een LR rijden dan een RWD met andere kleur en 20 inch. Er zijn voor de 19 inch ook wel redelijke kappen te krijgen. Qua uitrusting en specs is hij imho veel beter dan de ID.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
jongetje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:41:
@Protax en geen lease auto geen optie? Dan een Pool auto gebruiken die op kantoor staat. Hoef je ook geen bijtelling te betalen.
Geen optie, rij al jaren leaseauto's.
Inspired schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:43:
@Protax weet je hoeveel de LR er boven zit? Je mist verder niet heel veel aan de RWD. Voor mij zou het eigenlijk puur het extra vermogen en AWD zijn. Zou zelf liever een LR rijden dan een RWD met andere kleur en 20 inch. Er zijn voor de 19 inch ook wel redelijke kappen te krijgen. Qua uitrusting en specs is hij imho veel beter dan de ID.4.
Betrekking kosten LR, doen ze geen uitspraken over. Krijg alleen een wazige terugkoppeling, dat ik hiervoor bij HR moet zijn (alles is uitbesteed). Mijn insteek is nog steeds de LR in het wit en evt. met de velgen. Mochten de velgen niet passen, is hier wel een mouw aan te passen.

Wat jij zegt dat qua uitrusting superieur is aan de rest, is nou net mijn probleem. Mocht men zo volhardend blijven, dat het geen Tesla mag zijn (dat is mijn gevoel), moet ik wel een alternatief hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ik zie de use-case hier niet echt. Ik weet dat jij een EV hebt met een enigzins beperkende range, maar hoe ik met mijn Tesla Model Y aan een publieke paal wil hangen in het centrum van Rotterdam, bij de klimmuur of bij het strand zie ik niet helemaal voor me. Ten eerste zijn die 11kW palen op plekken waar ik kom vaak nog een stuk duurder dan de superchargers van Tesla, ten tweede heeft mijn range me binnen Nederland nog nooit beperkt. Als je 4 uur moet rijden om je accu van 100 naar 0 moet krijgen dan is 15 minuten aan de supercharger of bij Fastned/shell (het gaat @remzor toch om lease, kan de vrager niks schelen dat dat duur is :P) ook niet echt een probleem.

@remzor je noemt een aantal VAG auto's. Informeer je naar de levertijd, als het niet heel erg is verbeterd is het nog steeds een ramp. Doe een proefrit in een MY. Jullie kunnen het een hele fijne auto vinden, of jullie kunnen er heel sagerijnig van worden en dan moet je er niet verder naar kijken :) Groot is hij wel, groter dan Enyaq, en de range is in de praktijk denk ik redelijk gelijkwaardig als je > 100km/u gaat rijden. Of in de winter. Tesla is een stuk efficiënter, zeker in de kou.

Als je naar benzine gaat, en hij is leverbaar, dan is een octavia eigenlijk niet te verslaan in het segment :)
Maar een 308SW is een stuk mooier :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 31-05-2023 09:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Makkelijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Ik zie de use-case hier niet echt. Ik weet dat jij een EV hebt met een enigzins beperkende range, maar hoe ik met mijn Tesla Model Y aan een publieke paal wil hangen in het centrum van Rotterdam, bij de klimmuur of bij het strand zie ik niet helemaal voor me. Ten eerste zijn die 11kW palen op plekken waar ik kom vaak nog een stuk duurder dan de superchargers van Tesla, ten tweede heeft mijn range me binnen Nederland nog nooit beperkt.
Natuurlijk weet ik niet waar in Nederland jij woont: maar als je van het zuidelijkste punt van Nederland, helemaal naar het noorden retour wilt rijden. Dan is dat bijna 800km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygFSxuPv8_k6vSHpSdZWl4cZSRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QGZvwJVcHdGDlzuSGjt1iZkd.png?f=fotoalbum_large

Is het dan niet fijn dat je in Eemshaven aan een publieke laadpaal met de volle 11kw kan opladen, i.p.v. 3.6kw wat bij veel ( oude ) EV's de maximum laadsnelheid is aan een 11kw paal? Jij rijdt naar de supercharger: maar laats zei een gebruiker in het rood, dat die snellaadstops altijd meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijk laden.

De kinderen willen dan allemaal een ijsje en voordat je het weet, heb je een uur vertraging. Als je op bestemming kunt laden met de volle 11kw of zelfs 22kw kunt laden, zoals grappig genoeg sommige oude Renault ZOE's wel kunnen _O-

Dan ben je veel sneller thuis, want een EV met een actieradius van 800km die is er niet? Benzineautos die halen wel makkelijk 800km op een volle tank, mits je rechtervoet een beetje in bedwang houdt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 13-09 17:08
Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Natuurlijk weet ik niet waar in Nederland jij woont: maar als je van het zuidelijkste punt van Nederland, helemaal naar het noorden retour wilt rijden. Dan is dat bijna 800km.
Mja goed, dit is natuurlijk wel een beetje zoeken naar spijkers op laag water. Maakt niet uit, ik kan ook naar iets willekeurigs in Duitsland of België rijden voor 400km.
Jij rijdt naar de supercharger: maar laats zei een gebruiker in het rood, dat die snellaadstops altijd meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijk laden.

De kinderen willen dan allemaal een ijsje en voordat je het weet, heb je een uur vertraging.
Mijn punt was meer dat ik persoonlijk niet zoveel problemen zou hebben met een stop van 15 minuten op een rit van 400km. Zéker niet met kinderen, mijn zoontje van 4 gaat geen 4 uur in de auto zitten zonder dat vervelend te gaan vinden. Volgens mij is het ook niet zo gezond voor ze. Dan is dat ijsje dus niet zo erg :P. Alleen ik weet niet hoe je op een uur komt, ik heb het nog niet meegemaakt. En de kans dat ik met een volle tank ben weggereden voor die 800KM is ook niet zo groot. Plus dat ik nog maar 1 auto heb gehad waarmee 800KM écht realistisch was. Dus dat stoppen komt, en die stop duurt in de praktijk ongeveer net zo lang als de Fastned stop.

Dus tja, als ik incidenteel naar iet ver weg rijdt, dan ga ik me eigenlijk niet snel verdiepen in de 11kW oplossingen aldaar, maar neem ik een fastned of een supercharger onderweg. En ik denk dat dat voor velen zal gelden bij een WLTP > 450km.

Nog maar los van of die 11kW oplossing dus voordelig is, waarvan ik weer weet dat jij er erg op let. Als ik een nachtje naar mijn vader in Zierikzee ga dan is daar opladen absoluut geen optie. 57 cent per kWh plus nog wat per uur 8)7. Hier in de buurt ligt Leiden, daar zitten ze volgens mij tegen de 80 cent per kWh op de 11kW openbare laadpalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 31-05-2023 10:27 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Fijn. En de kabel komt binnen door de fundering/kruipruimte of door de muur ofzo?

[...]

Ah, oke. Nou ja, dat zou dan evt. eens uitgezocht moeten worden.

[...]

Dat idee had ik ook. Niet wetende dat de model Y zo groot was, blijkbaar schat ik hem kleiner in. Hij blijkt qua afmetingen groter te zijn dan een Kodiaq en laat mijn vrouw die nou net te groot vinden. Irreële angsten enzo :9 Ik had verwacht dat de Y tussen de Karoq en Kodiaq in zou zitten namelijk.

[...]

Ze weet het pas zeker als ze de login heeft, zou binnen nu en 1 a 2 weken klaar moeten zijn. De Tucson vinden we beide best mooi, ik sowieso en mijn vrouw vindt hem 'prima'. Die zouden we prefereren boven de Sportage bijvoorbeeld. Laat de Tucson nou net boven die €825 uit komen, de Sportage lukt net wel / net niet. Tenminste: ik kijk niet naar de instapmodellen want dan mist ze opties die ze wel graag heeft.

[...]

Goed punt, zou idd top zijn als die snel leverbaar is. Weer de lange wachttijd modus in is vervelend ja. Ze krijgt dan wel steeds een voorloopauto natuurlijk maar dat is maar net wat er beschikbaar is. Goed om te horen dat ze zo snel leverbaar zijn dus, zij het dat ze hem dus te groot vindt zegt ze. Dacht ik een mooi alternatief gevonden te hebben... 8)7 De Enyaq is dus wat kleiner maar ik vermoed daar ook wel 1+ jaar levertijd ja.

[...]

Zeker. Eergisteren dacht de contactpersoon van de fleet maatschappij wel dat het mogelijk moest zijn maar had ze nog geen uitsluitsel. Nu staat ie ook daadwerkelijk bij de dealer dus kan het lastig worden. Echter zijn ze een auto zo weer kwijt aan een ander voor een hogere prijs natuurlijk, zo is het vandaag de dag ook gewoon.
Ik wilde met name alvast vooruitlopen op een "ja" of een "nee", met name de ''Ja, het kan". Dan namelijk snel over tot actie i.v.m. de absurde levertijden de laatste jaren.

[...]

Ze zal in de praktijk eerder rond de 30k per jaar zitten vermoedelijk. De norm is gewoon voor iedereen gelijk zodat iedereen ook dezelfde soort auto's kan uitkiezen vermoed ik.
Tesla zal op EV gebied zeker verder zijn, geloof ik meteen. De Enyaq vindt ze niet te groot doordat die tussen een Karoq en Kodiaq in zit zagen we, een Model Y is groter dan een Kodiaq. Dat zou ik niet zeggen maar de cijfers laten het zien.

Op benzine gebied zou het anders misschien een Karoq / Octavia / Focus worden ofzo, maar die levertijden zijn ook allemaal niet mals. Hopelijk krijgt ze aankomende week uitsluitsel en kan ze verder. Mocht het toch de Mercedes worden (fijne auto overigens hoor) dan kijken we wel voor een dakkoffer denk ik.

Dank allen! _/-\o_
remzor schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Oh dat is ook absoluut waar hoor! We zijn natuurlijk ontzettend verwend met zijn allen. Zonder station zou je niet meer met kinderen op pad kunnen.
Ik heb zelf 2 zusjes en we zaten vroeger met zijn drieën achter in een Renault 5 en een Skoda Fabia. En dan heb ik het over de modellen van die wagens in de jaren ‘90 :P

Aan de andere kant zijn we gewend geraakt aan meer spullen en zijn bijvoorbeeld kinderwagens 2x zo groot geworden. Als je dan toch een auto mag ‘uitkiezen’ is een leuke kofferbak ruimte wel fijn natuurlijk. Die Model 3 biedt meer ruimte dan de Mercedes limo door de ruimte voor en achter onder de laadvloer. Je blijft wel die sedan opening houden die wel lastig kan zijn. Vooral dozen, meerdere koffers en hoge dingen kunnen wij er nu ook niet in krijgen.
Je kan ook de laadpaal laten meeleasen. Vaak is het ook verplicht ivm verrekening van je stroomkosten.
Maar een Model Y kan je ook gewoon met 1 fase laden, haal je max 7.4kw ipv 11kw, met ca 60kWh accu ben je dus in ca 9u klaar. Dus ja ruim voldoende tijd om die de volgende dag met volle batterij te kunnen vertrekken. Heb je vrouw ook laadpaal op werk, dan is het nog mooier, hangt ie elke keer aan de lader zowel thuis en op werk. Model Y is echt echt ruim. Ik denk dat je met een Model 3 ook al voldoende heb als je van een sedan komt. Heb ook 2 kinderen en hele berg dingen mee, gaat heel goed ook met vakanties.
Voor de dozen en ikea ritjes kan je door de besparing makkelijk een bestelbusje huren van snappcar.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Inspired schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken ja. Maar iemand die 40k rijdt zal doorgaans ook vaker langere ritten op een dag hebben. Als het dan de keuze is tussen ICE/PHEV en een BEV met kleine(re) accu zou ik lekker een ICE/PHEV pakken. Hoe fijn ik BEV ook vind rijden.
En ik zit hier met bijna 50dkm per jaar en ik wil voor daily niets anders dan BEV, ook na deze :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
[...]

[Afbeelding]

Is het dan niet fijn dat je in Eemshaven aan een publieke laadpaal met de volle 11kw kan opladen, i.p.v. 3.6kw wat bij veel ( oude ) EV's de maximum laadsnelheid is aan een 11kw paal? Jij rijdt naar de supercharger: maar laats zei een gebruiker in het rood, dat die snellaadstops altijd meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijk laden.

De kinderen willen dan allemaal een ijsje en voordat je het weet, heb je een uur vertraging. Als je op bestemming kunt laden met de volle 11kw of zelfs 22kw kunt laden, zoals grappig genoeg sommige oude Renault ZOE's wel kunnen _O-

Dan ben je veel sneller thuis, want een EV met een actieradius van 800km die is er niet? Benzineautos die halen wel makkelijk 800km op een volle tank, mits je rechtervoet een beetje in bedwang houdt.
Volgens mij kan je beter hier:
Elektrische auto's - deel 5
Oh wacht, daar ben je ook al actief verhalen (lees:je eigen mening) aan het vertellen.
Maar even serieus, laat deze topic verder over keuze leaseauto en niet hoe je liever in Renault ZOE wil rijden van Limburg naar Eemshaven. In deze topic gaat Renault Zoe denk ik niet naar voren komen. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
SirLct schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:51:
[...]
In deze topic gaat Renault Zoe denk ik niet naar voren komen. Alvast dank.
Nee klopt want jullie zijn allemaal duur betaald IT'ers en dan is een Renault ZOE geen optie als leaseauto :|

Het was trouwens puur als voorbeeld bedoeld, dat er ook EV's zijn welke snel AC kunnen laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 31-05-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Protax schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Geen optie, rij al jaren leaseauto's.

[...]

Betrekking kosten LR, doen ze geen uitspraken over. Krijg alleen een wazige terugkoppeling, dat ik hiervoor bij HR moet zijn (alles is uitbesteed). Mijn insteek is nog steeds de LR in het wit en evt. met de velgen. Mochten de velgen niet passen, is hier wel een mouw aan te passen.

Wat jij zegt dat qua uitrusting superieur is aan de rest, is nou net mijn probleem. Mocht men zo volhardend blijven, dat het geen Tesla mag zijn (dat is mijn gevoel), moet ik wel een alternatief hebben.
Yep ik ken het gevoel, mn HR was ook tegen tesla, geen idee waarom. Wat boeit hun nou.
Maar volharding loont. Vraag gewoon exact naar het bedrag, en desnoods laat offerte maken van verschillende auto.

Maar terug on topic, waarom wil je perse Model Y? Heb je ruimte nodig? Model 3 is ook geen kleine auto.
En dan past M3 LR misschien wel. Maar op dit moment is er weinig/ geen andere auto die qua uitrusting en value for money uberhaupt id buurt komt van de Model 3/Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Ik kan je de website ev-database.nl aanraden, hier kan je van elke EV opzoeken wat hij doet op 1 fase 32A en 3 fase 32A. Zoals je zelf al aangeeft kunnen eigenlijk alle moderne auto's 11kW.

Tesla doet al jaar en dag beide, 7.2kW op 1-fase en 11kW op 3-fase. Ze schakelen simpelweg 2 boordladers aan 1 fase.
Naar mijn weten doet Volkswagen dit ook al sinds de e-Golf (die had maar 2-fase) en BMW sinds de i3. Andere merken weet ik niet uit mijn hoofd, zie daarvoor de eerder genoemde website.

Mijn druppel in de emmer: ik heb een Kia e-Niro 64kWh MY19 met 1 fase boordlader gehad, wij reden 35.000km / jaar en dat ging prima. De laadpaal laadde op 4.2kW en dat betekende 6% accu / uur, dus na 10 uur laden (22:00 - 08:00) 60%. 60% bij de Niro was ~210km in de winter, dus de vraag is dan hoe vaak je elke dag je range op maakt.

imho kun je prima met 1 fase uit de voeten als je niet elke dag 200km rijd naar de klant.

Nu hebben wij een 3-fase lader en een Model Y RWD (die range is prima om elke dag 200km te rijden), en dat voelt als pure luxe. 18% / uur opladen, 4 uurtjes en hij is van 18% naar 90% (ons dagelijkse maximum laad niveau).

[ Voor 26% gewijzigd door _eLMo_ op 31-05-2023 15:04 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Nee klopt want jullie zijn allemaal duur betaald IT'ers en dan is een Renault ZOE geen optie als leaseauto :|

Het was trouwens puur als voorbeeld bedoeld, dat er ook EV's zijn welke snel AC kunnen laden.
Ach ga je nu zielig doen. Met zulke voorbeeld moet je niet verwachten dat men ook normaal gaan reageren. Renault Zoe is prima auto overigens niks mis mee. Afhankelijk van je benodigheden moet het ook prima keuze kunnen zijn. Maar je noemt dus de 22kW "sterkte" van deze auto en je "vergeet" dan over de 46kW snelladen (oef kan je dat snel noemen), beperkte ruimte/ bagageruimte, uitrusting, etc.
Ik probeer Zoe niet af te kraken, maar je richt je case wel heel specifiek op een punt en dus mis je de vraag in zn geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
SirLct schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Yep ik ken het gevoel, mn HR was ook tegen tesla, geen idee waarom. Wat boeit hun nou.
Maar volharding loont. Vraag gewoon exact naar het bedrag, en desnoods laat offerte maken van verschillende auto.

Maar terug on topic, waarom wil je perse Model Y? Heb je ruimte nodig? Model 3 is ook geen kleine auto.
En dan past M3 LR misschien wel. Maar op dit moment is er weinig/ geen andere auto die qua uitrusting en value for money uberhaupt id buurt komt van de Model 3/Y.
Ja, ik ga ook zeker volhardend zijn. Snap de belangen wel, leasemaatschappij is van origine een VAG dealer.

Model Y voor de ruimte, Model 3 is met een kleintje niet handig. Qua uitrusting komt er inderdaad niks in de buurt, natuurlijk zijn er mooiere auto's, maar die vallen volledig buiten mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Lang verhaal kort: leaseregeling van de vrouw is duidelijk, ze heeft een inlog voor een portal. Minder rooskleurig dan voorheen gebracht want ze mag alleen Duitse merken, VAG + Ford. Met haar budget is niet elk model mogelijk, niet helemaal inzichtelijk waarom wel/niet (leaseprijzen niet zichtbaar voor werknemer in de portal). Helaas sluiten ze Tesla dus ook helemaal uit, ik vermoed wegens een bepaalde aversie tegen Tesla of wellicht dat er andere 'tank' passen voor nodig zijn vanwege het Tesla supercharge netwerk ofzo? Geen idee.

Voor dinsdag beslissen: Mercedes A200 Limousine op gaan halen of alsnog annuleren en een andere wagen bestellen (contract van 4 jaar). We hebben een baby van 6 maanden en gezinsuitbreiding is niet uitgesloten. Aanstaande zaterdag willen we kijken/proefrijden. Nu rijdt ze als voorloopauto ook een Mercedes A200 limo en die kan ze blijven rijden tot een andere wagen binnen is.

Eisen/wensen:
- Meer ruimte dan de A200 limo, anders heeft de actie om te annuleren geen zin en verder zeer tevreden over de A200. Kinderwagen / buggy / reiskoffers moeten mee kunnen
- Automaat, parkeersensoren + camera, stoelverwarming
- Kom dan al snel op SUV / station

Shortlist:
- Skoda Karoq (alle modellen mogelijk)
- Volkswagen Variant (alle modellen mogelijk)
- Seat Leon Sportstourer (alle modellen mogelijk)

Afvallers, o.a.:
- Skoda Kodiaq: stiekem te groot en geen automaat binnen budget mogelijk
- Skoda Enyaq: alleen de iV60 binnen budget mogelijk
- Skoda Octavia Combi: geen camera mogelijk
- Audi Q4 35 e-tron: te klein accupakket
- VW ID4: niet helemaal onze smaak en laadpaal deels zelf betalen (geldt voor alle EV's)
- Mercedes / BMW gaat niet passen binnen budget, een A-klasse of CLA wel maar die heeft ze al natuurlijk

Vermoed dat het óf de Karoq gaat worden (voorkeur dan Sportline Business), óf de Golf Variant. Mochten ze beide tegenvallen kan ze altijd de Mercedes nog op gaan halen. Ik heb zelf een Ibiza st, begrijpelijk dat velen een station aanraden puur op basis van de ruimte. Echter neigen we meer naar de Karoq als die ruim genoeg is. Vanwege de looks en de werking van het infotainment systeem. We gaan een koffer en de kinderwagen meenemen naar de dealer. Toevallig ervaringsdeskundigen hier op dat gebied, met een Karoq? :) Kon niet veel vinden op dit forum.

De Golf Variant is lekker ruim en smoelt ook goed, zeker de R-line. Echter ziet het infotainment systeem er niet fijn uit en elke reviewer klaagt ook over dat touchscreen en de niet logische indeling enz. Dat maakt het extra lastig. Seat ziet er over het algemeen vaak weer wat 'goedkoper' uit, maar lopen we ook even naar binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 01-06-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-08 17:41
Twee kids hier, en ik heb er net 5 jaar op zitten in een 2018 Karoq. Deze is zeer goed bevallen (1.5 TSI, DSG, sport interieur, ACC, achtercamera, etc) Ruimte zat, op vakantie's wel vaak een dakkoffer mee omdat campingbedje etc mee moesten, maar het is een stillere auto dan Octavia of Seat Leon dus geen klagen
Zelfs over nagedacht om hem over te nemen, maar rij nu model Y ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Marcopano schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:06:
Twee kids hier, en ik heb er net 5 jaar op zitten in een 2018 Karoq. Deze is zeer goed bevallen (1.5 TSI, DSG, sport interieur, ACC, achtercamera, etc) Ruimte zat, op vakantie's wel vaak een dakkoffer mee omdat campingbedje etc mee moesten, maar het is een stillere auto dan Octavia of Seat Leon dus geen klagen
Zelfs over nagedacht om hem over te nemen, maar rij nu model Y ;-)
Is het met twee kinderen een goede auto, de Y? Ik sta nu op het punt dat ik een nieuwe auto moet kiezen. Rij nu een Kia Ceed SW 2019 uitvoering. De ruimte uit de station is enorm prettig ervaren laatste 4 jaren. Tot nu toe 1 kleine, wie weet in de komende 4 jaar een tweede.

Budget mag ik max. 1000 euro ex. brandstof bij 48mnd/40k. Verplichting op E of PHEV , maar met PHEV is het budget max 750. (met max 100€ overschreiding).

De model Y lijkt nu de beste optie, kwa value voor money.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Netsrek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Is het met twee kinderen een goede auto, de Y? Ik sta nu op het punt dat ik een nieuwe auto moet kiezen. Rij nu een Kia Ceed SW 2019 uitvoering. De ruimte uit de station is enorm prettig ervaren laatste 4 jaren. Tot nu toe 1 kleine, wie weet in de komende 4 jaar een tweede.

Budget mag ik max. 1000 euro ex. brandstof bij 48mnd/40k. Verplichting op E of PHEV , maar met PHEV is het budget max 750. (met max 100€ overschreiding).

Vanwege de komst van twee kids heb ik juist gekozen voor een Y vanwege de ruimte. Tot nu toe zeker geen spijt van.

Twee maxi cosi’s met isofix base geen probleem, voldoende ruimte achterin om de kinderwagen en spullen mee te kunnen nemen. In de frunk passen ook nog een hoop spullen. Daarnaast standaard zeer rijk uitgerust.

(Destijds ook gekeken naar een Ceed SW, maar die viel direct af omdat we deze totaal niet lekker vonden zitten.)

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-06-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:20
remzor schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:56:
Vermoed dat het óf de Karoq gaat worden (voorkeur dan Sportline Business), óf de Golf Variant. Mochten ze beide tegenvallen kan ze altijd de Mercedes nog op gaan halen. Ik heb zelf een Ibiza st, begrijpelijk dat velen een station aanraden puur op basis van de ruimte. Echter neigen we meer naar de Karoq als die ruim genoeg is. Vanwege de looks en de werking van het infotainment systeem. We gaan een koffer en de kinderwagen meenemen naar de dealer. Toevallig ervaringsdeskundigen hier op dat gebied, met een Karoq? :) Kon niet veel vinden op dit forum.
4 jaar Karoq gereden als alternatief voor een station. Fijn interieur, goede infotainment, ziet beter uit dan de Seat en rijdt fijn, vooral comfortabel op de autoweg. Probeer het bochtgedrag uit (veldweggetjes, snelle rotondes), als je dat goed genoeg vindt vergeleken met een station is het zeker een aanrader. De Seat Ateca zou iets sportiever geveerd moeten zijn, maar het interieur was toen nog een flinke afknapper.

De Karoq heeft een bak aan ruimte, ongeveer evenveel als een gemiddelde station, wel even wennen eraan dat de ruimte in de hoogte zit en niet in de diepte.

De kinderwagen (Bugaboo Fox 2) paste er goed in, normaal ingeklapt zonder iets uit elkaar te halen. Ook op vakanties kon het kinderwagen onderstel (zonder hoedenplank) ingeklapt rechtop staan met de rest van de bagage ernaast en bovenop kon het zitje liggen.

De hoge instap is ook ideaal wanneer je je kind in een kinderzitje moet hijsen.

Momenteel heb ik een Model 3 van een ex-collega vanwege de 4% bijtelling... en een compacte buggy om de kinderwagen hier niet meer in te moeten proppen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Ik heb vorig jaar de VW PAssat station naast de Model Y gezet om de ruimte in de kofferbak te vergelijken. Kunnen aardig tegen elkaar op, al is de Passat wat vierkanter. Y heeft iig voldoende bagageruimte, is achterin groter dan je denkt.
Keerzijde is wel dat je in je binnenspiegel heel berperkt zicht naar achteren hebt, plus flinke dode hoek.
twee kleintjes op de achterbank kan prima. Ik zou wel even testen met een evt Maxicosi plus isofix base; vraag is dan of de stoel (met name die van de bijrijder) nog ver genoeg naar achteren kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcopano
The Eagle schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Ik heb vorig jaar de VW PAssat station naast de Model Y gezet om de ruimte in de kofferbak te vergelijken. Kunnen aardig tegen elkaar op, al is de Passat wat vierkanter. Y heeft iig voldoende bagageruimte, is achterin groter dan je denkt.
Keerzijde is wel dat je in je binnenspiegel heel berperkt zicht naar achteren hebt, plus flinke dode hoek.
twee kleintjes op de achterbank kan prima. Ik zou wel even testen met een evt Maxicosi plus isofix base; vraag is dan of de stoel (met name die van de bijrijder) nog ver genoeg naar achteren kan.
Ik heb in de Model Y meer ruimte tussen de voorstoelen en kinderstoelen dan in de Karoq, en ook daar was dat ruim voldoende, bij beide auto’s kan de bijrijdersstoel gewoon op een normale stand blijven staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@FrenzyFreak @Marcopano Dank voor jullie waardevolle input!
Gisteren ook samen nog bij een dealer langs geweest waar een Karoq Sportline stond. De indeling is inderdaad anders te gebruiken doordat de hoedenplank vooral een stuk hoger zit. We kregen de ingeklapte kinderwagen met reiswieg er prima in. Er was ruimte over voor een koffer en wat tassen. Het onderstel hadden we plat gelegd maar kan ook rechtop vervoerd worden, zeker als die dan ingeklemd staat voor vakanties is dat prima (anders gaat ie schuiven en 'irriteren ;)).

Volkswagen had de Variant niet op voorraad staan, wellicht vanavond elders kijken en vragen of ze hem hebben staan. Maar ik vermoed dat de Mercedes A200 geannuleerd wordt en het een Karoq gaat worden. Helaas past de elektrische kofferbaksluiting als optie niet meer binnen budget, verder zit er standaard alles eigenlijk wel op wat we zouden willen (in de Sportline Business uitvoering).

[ Voor 11% gewijzigd door remzor op 02-06-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
remzor schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:45:
@FrenzyFreak @Marcopano Dank voor jullie waardevolle input!
Gisteren ook samen nog bij een dealer langs geweest waar een Karoq Sportline stond. De indeling is inderdaad anders te gebruiken doordat de hoedenplank vooral een stuk hoger zit. We kregen de ingeklapte kinderwagen met reiswieg er prima in. Er was ruimte over voor een koffer en wat tassen. Het onderstel hadden we plat gelegd maar kan ook rechtop vervoerd worden, zeker als die dan ingeklemd staat voor vakanties is dat prima (anders gaat ie schuiven en 'irriteren ;)).

Volkswagen had de Variant niet op voorraad staan, wellicht vanavond elders kijken en vragen of ze hem hebben staan. Maar ik vermoed dat de Mercedes A200 geannuleerd wordt en het een Karoq gaat worden. Helaas past de elektrische kofferbaksluiting als optie niet meer binnen budget, verder zit er standaard alles eigenlijk wel op wat we zouden willen (in de Sportline Business uitvoering).
Ik zelf hecht veel waarde aan vlotte auto dus ik zou de 1.5tsi nemen als het past binnen budget.
De 1.0 is niet echt sloom, maar voor zo'n redelijk grote auto is de extra trekkracht lekkerder. Vooral als je bergpassen op moet met volle lading aan vakantiespullen :+
Elektr. kofferbak is wel handig, niet alleen met kind in je hand etc, maar ook omdat het geen station is, dus hoger. Mocht je vrouw kort is dan is het redelijk lastig om te pakken en kracht erop om het te dichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
[...]

Model Y is erg groot. Best om even langs te gaan naar een vestiging en desnoods plan proefrit.
De kofferbak is gigantisch. Volgende stap zit je gauw aan de showroom van DAF, Volvo trucks, of Scania. :+
Tip: neem gewoon de 19inch std velgen, iets meer comfort vs de 20 inch en makkelijk te "upgraden" naar turbine look https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=a3lCAHFGa6ff
De ervaring van mede tweakers in Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 zijn heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Bij mij is het de Kia Ceed SW phev geworden om in België nog even te genieten van de fiscaliteit. Mijn vriendin heeft de q4 e-tron, 2 elektrische wagens was wat te veel van het goede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb net een paar reacties verplaatst naar Private Lease - Deel 1. Lees eerst even de TW voor je gaat posten

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Belecthor schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Model 3 Long Range echt niet te eisen bij uitzondering en kijken of je daarmee uit de voeten kunt?
Voor diegene die nog benieuwd was naar een terugkoppeling omtrent mijn probleem;

Nou een week na goedkeuren van mijn auto (!) is toch besloten vanwege mijn case dat vanaf nu in mijn klasse de Tesla 3 en Y mogen. De uiteindelijke reden waarom het voorheen niet mocht; wij besteden publiek geld uit en een Tesla wordt onder de categorie 'patserbak' geschaard en mocht daarom niet. Maar de 3 en Y zijn uit de gratie gevallen en worden nu meer onder de noemer 'pauperbak' geschaard.

Wat betekent dat voor mij? heb ik toch een Tesla mogen kiezen? Helaas, de Citroen DS welke ik had besteld kon niet afbesteld worden of doorgeschoven vanwege de kleur... had ik voor wit, grijs of zwart gekozen had dat wel doorgeschoven kunnen worden. Heb ik weer... Weet niet of het gelukkig is maar ik ben de enige met dit probleem, en het verschil in range is nu ook weer niet zo super groot. Mocht iemand de exacte uitvoering willen zoals ik hem besteld heb gaan ze nog kijken, maar omdat de Tesla zo aantrekkelijk geprijsd is zal het wel niet.

Er komt maar één woord in me op; zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Weet iemand wanneer nieuwe uitvoeringen bij leasemaatschappijen worden aangeboden? Specifiek de Kia ev6, sinds 8 juni zijn er 3 nieuwe Editions maar zie deze op nog geen enkele lease site terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Polo132 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:11:
Weet iemand wanneer nieuwe uitvoeringen bij leasemaatschappijen worden aangeboden? Specifiek de Kia ev6, sinds 8 juni zijn er 3 nieuwe Editions maar zie deze op nog geen enkele lease site terugkomen.
Gewoon een offerte indienen. Ik heb nog nooit iets via een portal oid aangevraagd. Op een offerte kun je ook gewoon alle accessoires kwijt tm extra witte nummerplaten, mattenset etc. aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:43

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ook ik mag er aan geloven en zal mijn Peugot 107 gaan inruilen voor een leaseauto in verband met langere zakelijke reizen. Vanuit bedrijfsbeleid mag je enkel je prive auto gebruiken indien deze all risk verzekerd is en deze verzekering zal aankomende maand vervallen.
Ik rij elke week circa 225km enkele reis naar een locatie in Nederland en weer terug en normaal woonwerk verkeer van 35km enkele reis op de overige 4 dagen. Totaal dus circa 20kkm tot 25kkm per jaar.

Leasebudget: Het leasebudget werkt bij ons de andere kant op. Ik mag op basis van mijn brutosalaris een auto van een bepaalde waarde uitzoeken, waarna de leasemaatschappij deze koopt en doorleast aan ons moederbedrijf. In mijn geval zal dit een auto zijn van rond de € 38k.
Uit onze leaseregeling:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kilometrage per jaar: nvt
Contractduur: nvt
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Laadpas zal worden geleverd en heeft geen invloed verder.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid, al zie ik collega's met vooral Kia's en Skoda's rijden.
Overige afhankelijkheden: Zal volledig elektrisch moeten zijn.
Specifieke wensen:
Het lieft zou ik nog plek hebben voor een kinderzitje maar dat kan volgens mij in iedere auto.
Adaptive cruise control is toch eigenlijk wel een must voor mij gezien ik altijd wel in files terecht kom en zelfs met een automaat een beetje gestuurd wordt van het continu de rem indrukken.
Parkeercamera's zowel voor als achter is een nice to have.

Opties

Ik heb in de tussentijd enkele opties gehad als huurauto en heb de kans om nog een paar keer een auto te huren zodat ik een wat langere proefrit kan maken.

Opel Mokka
Ik heb een paar keer een Opel Mokka meegehad en daar viel me vooral op hoe weinig zicht je eigenlijk hebt, vooral aan de voorkant is je neus slecht in te schatten. Verder had het model wat ik meehad geen adaptive cruise control.

Cupra Born
Deze heb ik maar 1 keer kunnen huren een tijdje geledenmaar hij beviel eigenlijk best goed vooral het adaptive predictive cruise control was zeer aangenaam.

Eigenlijk ben ik op zoek naar wat andere suggesties om rond te kijken wat nu lekker rijdt en welke criteria ik tegenwoordig in een auto belangrijk vind, aangezien mijn laatste aankoop van een auto al 10 jaar geleden is.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Leeghoofd21 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:38:
Ook ik mag er aan geloven en zal mijn Peugot 107 gaan inruilen voor een leaseauto in verband met langere zakelijke reizen. Vanuit bedrijfsbeleid mag je enkel je prive auto gebruiken indien deze all risk verzekerd is en deze verzekering zal aankomende maand vervallen.
Ik rij elke week circa 225km enkele reis naar een locatie in Nederland en weer terug en normaal woonwerk verkeer van 35km enkele reis op de overige 4 dagen. Totaal dus circa 20kkm tot 25kkm per jaar.

Leasebudget: Het leasebudget werkt bij ons de andere kant op. Ik mag op basis van mijn brutosalaris een auto van een bepaalde waarde uitzoeken, waarna de leasemaatschappij deze koopt en doorleast aan ons moederbedrijf. In mijn geval zal dit een auto zijn van rond de € 38k.
Uit onze leaseregeling:
***members only***

Kilometrage per jaar: nvt
Contractduur: nvt
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Laadpas zal worden geleverd en heeft geen invloed verder.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid, al zie ik collega's met vooral Kia's en Skoda's rijden.
Overige afhankelijkheden: Zal volledig elektrisch moeten zijn.
Specifieke wensen:
Het lieft zou ik nog plek hebben voor een kinderzitje maar dat kan volgens mij in iedere auto.
Adaptive cruise control is toch eigenlijk wel een must voor mij gezien ik altijd wel in files terecht kom en zelfs met een automaat een beetje gestuurd wordt van het continu de rem indrukken.
Parkeercamera's zowel voor als achter is een nice to have.

Opties

Ik heb in de tussentijd enkele opties gehad als huurauto en heb de kans om nog een paar keer een auto te huren zodat ik een wat langere proefrit kan maken.

Opel Mokka
Ik heb een paar keer een Opel Mokka meegehad en daar viel me vooral op hoe weinig zicht je eigenlijk hebt, vooral aan de voorkant is je neus slecht in te schatten. Verder had het model wat ik meehad geen adaptive cruise control.

Cupra Born
Deze heb ik maar 1 keer kunnen huren een tijdje geledenmaar hij beviel eigenlijk best goed vooral het adaptive predictive cruise control was zeer aangenaam.

Eigenlijk ben ik op zoek naar wat andere suggesties om rond te kijken wat nu lekker rijdt en welke criteria ik tegenwoordig in een auto belangrijk vind, aangezien mijn laatste aankoop van een auto al 10 jaar geleden is.
Voor die 38k kun je ook gaan kijken naar een occasion Toyota Corolla TS dan heb je zeeën van ruimte en opties voor die prijs.
Nadeel van die regeling is wel dat je de volle mep bijtelling gaat betalen voor een auto die jij niet besteld hebt. Als je dat niet erg vind zou ik absoluut eens wat online gaan zoeken en kijken welke modellen dan binnen je segment vallen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Leeghoofd21 Nu zeg je dat het 100procent elektrisch moet zijn en rond de 38k.
Volgens mij heb je dan sowieso niet heel veel keus in modellen. Die jij noemt zijn er ook al boven. Ik ben niet zo into de elektrische auto;s kwa wat er op de markt is voor een budget onder de 40k...

@True een Corolla is niet 100 elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jongetje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:13:
@Leeghoofd21 Nu zeg je dat het 100procent elektrisch moet zijn en rond de 38k.
Volgens mij heb je dan sowieso niet heel veel keus in modellen. Die jij noemt zijn er ook al boven. Ik ben niet zo into de elektrische auto;s kwa wat er op de markt is voor een budget onder de 40k...

@True een Corolla is niet 100 elektrisch.
Volledig overheen gelezen. Nou dat wordt met een zakelijk account een ex-shortlease opkopen voordat die geëxporteerd wordt.
De spoeling is dan ineens erg dun.
Hoe wil je in dat budget überhaupt die 2x 225km gaan doen, is daar over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:47

Pieroman

/me

Leeghoofd21 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:38:
Voor dit budget wordt elektrisch volgens mij toch wel lastig. Ook hier worden we op basis van functie ingedeeld in bepaalde categorieën.
Je zou hiermee aan een MG4 LR kunnen denken of een Peugeot e-2008. Als het voornamelijk om de aanschafprijs gaat zou het nog interessant kunnen zijn om Tesla aanbiedingen/occasion voor een Model 3 in de gaten te houden.

Ongeacht de keuze, kan je op bestemming laden? 450km retour zal voor veel EV's lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

True schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Volledig overheen gelezen. Nou dat wordt met een zakelijk account een ex-shortlease opkopen voordat die geëxporteerd wordt.
De spoeling is dan ineens erg dun.
Hoe wil je in dat budget überhaupt die 2x 225km gaan doen, is daar over nagedacht?
Ik heb het geluk dat ik in ieder geval nog een gebruikte auto mag rijden (en ik daar geen problemen mee heb) en dat hij niet volledig nieuw hoeft te zijn.
Maximaal 18 maand oud of 25000km , whatever comes first.
Nieuw was het echt totaal niet te doen geweest volgens mij en zit je echt aan de onderkant van de markt te vissen.

Die 225km zou te doen moeten zijn met een Cupra volgens deze site: https://www.whattherange....he-auto/121056/Cupra-Born

De Opel Mokka-E zou het ook moeten kunnen:
https://www.whattherange....he-auto/120950/Opel-Mokka

Zelfs een Peugeot 208e zou het moeten redden met nog wat over:
https://www.whattherange....e-auto/120801/Peugeot-208

Het is allemaal wel redelijk krap, vooral als je ook nog 130 wil gaan rijden voor 6.00 en na 19.00 ( dat is meestal de tijd dat ik rijd).

Toevoeging:
-Op zowel de locatie op 225km afstand als mijn normale werkplek kan ik met 11kW laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Leeghoofd21 op 19-06-2023 13:49 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Leeghoofd21 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb het geluk dat ik in ieder geval nog een gebruikte auto mag rijden (en ik daar geen problemen mee heb) en dat hij niet volledig nieuw hoeft te zijn.
Maximaal 18 maand oud of 25000km , whatever comes first.
Nieuw was het echt totaal niet te doen geweest volgens mij en zit je echt aan de onderkant van de markt te vissen.

Die 225km zou te doen moeten zijn met een Cupra volgens deze site: https://www.whattherange....he-auto/121056/Cupra-Born

De Opel Mokka-E zou het ook moeten kunnen:
https://www.whattherange....he-auto/120950/Opel-Mokka

Zelfs een Peugeot 208e zou het moeten redden met nog wat over:
https://www.whattherange....e-auto/120801/Peugeot-208

Het is allemaal wel redelijk krap, vooral als je ook nog 130 wil gaan rijden voor 6.00 en na 19.00 ( dat is meestal de tijd dat ik rijd).

Toevoeging:
-Op zowel de locatie op 225km afstand als mijn normale werkplek kan ik met 11kW laden.
Ook tweedehands nauwelijks. Ga maar eens kijken wat een EV nieuw kost.
Is die 38k de fiscale waarde (dus nieuwwaarde) of de restwaarde (bij tweedehands)?
Either way: elektrische Corsa of peug 208 en dan heb je het wel gehad denk ik, zelfs tweedehands (als ze al beschikbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

The Eagle schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Ook tweedehands nauwelijks. Ga maar eens kijken wat een EV nieuw kost.
Is die 38k de fiscale waarde (dus nieuwwaarde) of de restwaarde (bij tweedehands)?
Either way: elektrische Corsa of peug 208 en dan heb je het wel gehad denk ik, zelfs tweedehands (als ze al beschikbaar zijn).
Die 38k is restwaarde (gelukkig).
Ik zie op autoscout nog een redelijke bups auto's staan maar of die 225km enkele reis redden in de winter valt nog te bezien.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Mijn huidige leaseauto moet er per 1 februari 2024 uit. Gezien de levertijden van nieuwe auto's wordt het tijd om mij te oriënteren op een nieuwe auto.

Ik ben in februari dit jaar gestart bij mijn huidige werkgever (huidige auto meegenomen van vorige werkgever). Ik moet zeggen de lease regeling is ietwat kariger dan voorheen, maargoed dat wist ik van te voren. Ik rijd nu een Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Automaat (Comfort Business uitvoering, met panoramadak en nog wat opties).

Mijn leasebudget is € 950 p/m inclusief brandstof, bij een looptijd van 60 maanden met 25.000km per jaar.
I.v.m. bijtelling zou het mooi zijn de fiscale waarde onder +/- € 45.000 te houden.

Ik heb eigenlijk de voorkeur voor een SUV, maar qua ruimte dan weer een station. Ik ben bang dat een ruime SUV niet gaat lukken voor mijn budget. Verder zoek ik minimaal: automaat, adaptive cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, panoramadak is mooi meegenomen maar geen must.

Auto's die nu op mijn shortlist staan:
  • Kia CEED SW
  • Skoda Octavia Combi (toch een beetje een saaie auto)
  • Skoda Karoq (deze oogt wel klein in vergelijking met bijv. de Octavia Combi)
  • Ford Focus
  • Ford Kuga (past denk ik niet binnen mijn budget qua fiscale waarde / bijtelling)
Elektrisch is ook nog een optie, al zoek ik dan wel een long range uitvoering. Met een schuin oog kijk ik daarom ook nog naar een Volkswagen ID3.

Zijn er nog auto's die ik over het hoofd zie? (Peugot 308 SW, Renault Megane, Opel Astra trekken mij wat minder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@dewil1990 Ik hoop dat het 25.000km per jaar is ;-)

De Octavia (vraag me af wat daar saaier aan is dan een Golf Variant...) heeft een levertijd van 1 tot 2 jaar. verder zijn dat wel de standaard stationwagens, waarbij de KIA volgens mij het meeste waar voor je geld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

dewil1990 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:00:
Mijn huidige leaseauto moet er per 1 februari 2024 uit. Gezien de levertijden van nieuwe auto's wordt het tijd om mij te oriënteren op een nieuwe auto.

Ik ben in februari dit jaar gestart bij mijn huidige werkgever (huidige auto meegenomen van vorige werkgever). Ik moet zeggen de lease regeling is ietwat kariger dan voorheen, maargoed dat wist ik van te voren. Ik rijd nu een Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Automaat (Comfort Business uitvoering, met panoramadak en nog wat opties).

Mijn leasebudget is € 950 p/m inclusief brandstof, bij een looptijd van 60 maanden met 25.000km per maand.
I.v.m. bijtelling zou het mooi zijn de fiscale waarde onder +/- € 45.000 te houden.

Ik heb eigenlijk de voorkeur voor een SUV, maar qua ruimte dan weer een station. Ik ben bang dat een ruime SUV niet gaat lukken voor mijn budget. Verder zoek ik minimaal: automaat, adaptive cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, panoramadak is mooi meegenomen maar geen must.

Auto's die nu op mijn shortlist staan:
  • Kia CEED SW
  • Skoda Octavia Combi (toch een beetje een saaie auto)
  • Skoda Karoq (deze oogt wel klein in vergelijking met bijv. de Octavia Combi)
  • Ford Focus
  • Ford Kuga (past denk ik niet binnen mijn budget qua fiscale waarde / bijtelling)
Elektrisch is ook nog een optie, al zoek ik dan wel een long range uitvoering. Met een schuin oog kijk ik daarom ook nog naar een Volkswagen ID3.

Zijn er nog auto's die ik over het hoofd zie? (Peugot 308 SW, Renault Megane, Opel Astra trekken mij wat minder.)
Mazda 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
jongetje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:44:
@dewil1990 Ik hoop dat het 25.000km per jaar is ;-)

De Octavia (vraag me af wat daar saaier aan is dan een Golf Variant...) heeft een levertijd van 1 tot 2 jaar. verder zijn dat wel de standaard stationwagens, waarbij de KIA volgens mij het meeste waar voor je geld geeft.
Per jaar uiteraard :+ , bij deze aangepast. Mee eens dat de Golf Variant ook een saaie auto is. Goeiedag 1 tot 2 jaar is inderdaad wel absurd 8)7 , ik dacht dat dat wel een beetje achter ons was. Maar blijkbaar niet. Toch maar eens een afspraak maken voor een proefrit dan. Dat zal ik voor de Kia ook eens doen, vooral benieuwd naar de kwaliteit van de Kia ook. Thanks!

@Dj-sannieboy Ik vindt een Mazda zeker een mooie auto. Al hoor ik wel regelmatig dat de automaten van Mazda niet kunnen tippen aan de DSG van de VAG groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Laatst online: 13-09 20:55

Arno

PF5A

Ik heb de afgelopen 4 jaar in een Ceed SW gereden en volgende maand komt de volgende. Het rolgeluid van de banden is wat hoorbaar, maar verder weinig issues daarmee.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

dewil1990 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Per jaar uiteraard :+ , bij deze aangepast. Mee eens dat de Golf Variant ook een saaie auto is. Goeiedag 1 tot 2 jaar is inderdaad wel absurd 8)7 , ik dacht dat dat wel een beetje achter ons was. Maar blijkbaar niet. Toch maar eens een afspraak maken voor een proefrit dan. Dat zal ik voor de Kia ook eens doen, vooral benieuwd naar de kwaliteit van de Kia ook. Thanks!

@Dj-sannieboy Ik vindt een Mazda zeker een mooie auto. Al hoor ik wel regelmatig dat de automaten van Mazda niet kunnen tippen aan de DSG van de VAG groep.
Ligt er denk ik aan waar je aan gewend bent, ik was in ieder geval tevreden met de automaat.

Overigens is een DSG ook niet heilig, volgens mij zijn er zelfs bedrijven die gespecialiseerd zijn in het oplossen van problemen met die bakken (DSG dokter oid).

KIA Ceed SW heb ik ook naar gekeken, maar viel direct af toen ik in de showroom achter het stuur ging zitten. Ik vond de stoel totaal niet lekker zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-06-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dj-sannieboy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Ligt er denk ik aan waar je aan gewend bent, ik was in ieder geval tevreden met de automaat.

Overigens is een DSG ook niet heilig, volgens mij zijn er zelfs bedrijven die gespecialiseerd zijn in het oplossen van problemen met die bakken (DSG dokter oid).

KIA Ceed SW heb ik ook naar gekeken, maar viel direct af toen ik in de showroom achter het stuur ging zitten. Ik vond de stoel totaal niet lekker zitten.
offtopic:
De DSG-problemen zijn eigenlijk compleet irrelevant voor de leaserijders. Met de eerste uitvoeringen van DSG waren er nog wel eens wat problemen, maar ook vooral later in eigendom (hogere km-standen en leeftijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
dewil1990 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:00:

Mijn leasebudget is € 950 p/m inclusief brandstof, bij een looptijd van 60 maanden met 25.000km per jaar.

Hybride valt vaak wel gunstig uit bij inclusief brandstof

Kuga PHEV lijkt net te passen

Tesla Model Y?
Kia Sportage hybrid?
Toyota Corolla TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
[...]

Als oud-berijder van een Skoda Karoq zou ik aanraden om een proefrit te maken. Ik vond de DSG vooral vervelend bij rotondes (die doet de DSG in de 4), veel te laag in de toeren en dan bij teveel gas geven gaat hij terug naar de 2 (terwijl je eigenlijk in de 3 zou willen). Mogelijk past hij wel goed bij jou :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Leeghoofd21 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Die 38k is restwaarde (gelukkig).
Ik zie op autoscout nog een redelijke bups auto's staan maar of die 225km enkele reis redden in de winter valt nog te bezien.
is dit in of excl btw? excl. btw past een tesla m3 ook wel denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:56
[...]
Dat heeft meer met de atmosferische motor te maken dan met de automaat zelf. Die combi is gewoon minder ideaal, want minder koppel bij lage toeren. Rijdt daardoor allemaal wat "sloom" met automaat.

DSG ansich ben ik zelf nooit fan van geweest. Doe mij maar gewoon een ZF met koppelomvormer.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Oid schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:34:
[...]

is dit in of excl btw? excl. btw past een tesla m3 ook wel denk ik zo.
Dat is een goede vraag. Zal hem eens aan diegene die er over gaat stellen.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcopano
RobKJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Als oud-berijder van een Skoda Karoq zou ik aanraden om een proefrit te maken. Ik vond de DSG vooral vervelend bij rotondes (die doet de DSG in de 4), veel te laag in de toeren en dan bij teveel gas geven gaat hij terug naar de 2 (terwijl je eigenlijk in de 3 zou willen). Mogelijk past hij wel goed bij jou :).
Met welke motor was dat? Ik herken dat totaal niet, en heb 4 jaar een Karoq 1.5 tsi dsg met sport pakket gereden. Ik reed overigens altijd in de normale stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor vag en dsg geldt dat als je een 1.0 tsi rijdt, je sowieso een dsg wilt ivm de standaard acc. Verder zal dat rotonde verhaal vermoedelijk ook aan een 1.0 motor hebben gelegen die simpelweg wat minder power heeft, of jouw rechtervoet die hem niet genoeg toeren laat maken.
DQ200 was de enige dsg met serieuze problemen, afgezien van de allereerste bakken. Overige typen zijn eigenlijk probleemloos en met enige hybride aandrijving heb je sowieso een dsg te pakken bij vag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@dewil1990 op directlease even wat filters zetten en kijken wat er uit komt. Trek 200 euro aan brandstof voorschot af van je 950 en zet dat als leaseprijs ex btw. Dan heb je een redelijke indicatie.

Verder ga je wat je nu rijdt no way redden qua fiscale waarde. Een kale Ceed zit al rond de 40k. En je hebt de pech dat brandstof ook flink duurder is geworden en je budget inc brandstof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
Marcopano schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Met welke motor was dat? Ik herken dat totaal niet, en heb 4 jaar een Karoq 1.5 tsi dsg met sport pakket gereden. Ik reed overigens altijd in de normale stand
Same, ook een Karoq 1.5 tsi sportsline business. Maar wat ik zeg; kan heel goed zijn dat je er niet aan stoort :). Daarom ook die proefrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RobKJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Same, ook een Karoq 1.5 tsi sportsline business. Maar wat ik zeg; kan heel goed zijn dat je er niet aan stoort :). Daarom ook die proefrit
Je probleem zat denk ik bij je rechtervoet ;) Je gaf zelf al aan: ding schakelde naar zijn twee terug. De versnellingen in een dsg bak liggen tegenover elkaar; aan de ene kant de even versnellingen, aan de andere kant de oneven. Juist om snel te kunnen schakelen; de andere kant staat als het ware al klaar voor gebruik. Alleen als jij echt flink gas bijgeeft gaat de bak er twee terug, dan hoeft ie niet van kant te wisselen. Geeft wel een bak herrie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
The Eagle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Je probleem zat denk ik bij je rechtervoet ;) Je gaf zelf al aan: ding schakelde naar zijn twee terug. De versnellingen in een dsg bak liggen tegenover elkaar; aan de ene kant de even versnellingen, aan de andere kant de oneven. Juist om snel te kunnen schakelen; de andere kant staat als het ware al klaar voor gebruik. Alleen als jij echt flink gas bijgeeft gaat de bak er twee terug, dan hoeft ie niet van kant te wisselen. Geeft wel een bak herrie :P
Oneens, probleem zat in de software die Skoda gebruikt. Collega met een A3 S-tronic gaat het allemaal wat soepeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Leeghoofd21 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Dat is een goede vraag. Zal hem eens aan diegene die er over gaat stellen.
Even de documentatie nagekeken en het is incl BTW, rijklaarkosten en accessoires.
Dus dan is het helaas niet zo gek veel.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Leeghoofd21 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Even de documentatie nagekeken en het is incl BTW, rijklaarkosten en accessoires.
Dus dan is het helaas niet zo gek veel.
https://www.autobedrijfbo...-tesla-model-3-rwd-plus/1 dan zou zoiets moeten lukken toch? of begrijp ik het plaatje verkeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Nou ik heb alle gegevens binnen voor het uitzoeken van een leaseauto. Zijn zo vrij geweest om vast toegang voor het portaal te regelen zodat ik wat kan gaan vergelijken etc. Vanaf augustus mag ik echt offertes gaan opvragen.

Ik heb een inlog van Alphabet, maar er wordt verder vermeld dat er meer mogelijk is, alleen hebben ze daar geen portaal toegang.
Tegen de tijd dat je een auto mag uitzoeken kun je ook offerte opvragen bij onze andere leasemaatschappij of dealeroffertes.

Leasebudget: € 800 / €910 als ik elektrisch neem en hybride zit daar ergens tussenin
Kilometrage per jaar: 40.000 KM
Contractduur: 48 Maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief (krijg tankpas van werk)
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, volledig vrij zolang het representatief is
Specifieke wensen: Station/SUV want 2 kinderen en hond, trekhaak als mogelijk (al is dit ook achteraf zelf mogelijk
Uiteindelijke keuze: Dat is nu het grote uitzoekwerk want wil eigenlijk met het bedrag zo min mogelijk extra hoeven betalen per maand.

Heb wel zin om lekker te gaan zoeken en uitrekenen, echter denk ik dat ik best wat moet inleveren van wensen gezien de prijzen flink gestegen zijn de laatste jaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubman op 26-06-2023 14:09 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Kwakkel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:01:
Nou nou, mag ik ook weer.
Alleen, hier in BE (of alleszins, bij mijn werkgever), werken we niet meer met een online configurator van de LM. Dat maakt het niet eenvoudig!

Leasebudget: 1150 (denk ik, staat zo bovenaan de lijst die ik kreeg, maar weet niet of dat overeenstemt met de mogelijke keuzes)
Kilometrage per jaar: 30 000 (voor bepaling leasebudget)
Contractduur: 48 maanden (voor bepaling leasebudget)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Ik veronderstel 'inclusief', maar ben niet zeker. Bij ICE was het budget 506 euro, maar dat was exclusief brandstof. Gezien het grote verschil in budget voor EV, denk ik dat brandstof nu wel inbegrepen is.
Merkbeleid, zo ja, welke: volgens mij geen merkenbeleid. Ze stuurden een lijst mee met wagens waarvoor reeds een offerte was ontvangen/berekend, maar er stond niets bij over uitgesloten merken.
Overige afhankelijkheden: verplicht EV
Specifieke wensen: groot bereik, grote kofferruimte :)
Uiteindelijke keuze:

HR stuurt dus een lijst met merken en modellen waarvoor ze (van anderen of uit een studie) een offerte kregen en berekenden in de lease (voor TCO). Hierbij duiden ze dan aan welke modellen binnen bugdet vallen, welke een eigen bijdrage vragen (max 3 000) en welke buiten budget vallen.
Voor mij is binnen budget
  • VW ID4 Pure Performance Business
  • Volvo XC 40 Core
  • Volvo C40 Core
  • Cupra Born
  • Tesla 3
  • Opel Corsa-e
  • Opel Mokka-e
  • Citroen e-Berlingo Shine Pack
  • Kia e-Soul Pulse
Wagens met een eigen bijdrage zijn
  • Mercedes EQA Business Line
  • Volkswagen ID3 Life Business Pro
  • Volkswagen ID5 Business Pro
  • Skoda Enyaq 62 KWH + Pack Clever (zelfde voor de Coupe)
Andere wagens (MB EQB, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y, BMW iX1) zouden allemaal teveel boven budget gaan.
Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume.
Had zelf mijn zinnen gezet op een iX1, een Enyaq of eventueel een Model Y. Met een grote voorkeur voor de iX1. Helaas vallen die alledrie in de categorie 'eigen bijdrage', wat, als het meer dan 200 euro is over de hele looptijd, niet gaat passeren bij mijn betere helft. De ID4 heeft een te klein bereik in de voorgestelde configuratie, en de XC40 heeft een wat beperkte kofferruimte (zowel voor boodschappen, vakantie met de kinderen, als voor de hond, een Schotse Collie (Lassie, voor de liefhebbers :) ))

Iemand nog tips over opties die mogelijk wel binnen budget vallen, gebaseerd op de bovenste lijst? :(
Alvast bedankt!
Ik kom hier nog even op terug :)
Wat neemt het toch ellendig veel tijd in beslag, een nieuwe auto zoeken zonder simulatietool :(

Maar goed, heel wat wagens gaan bekijken. Veel vielen af.
Shortlist was
  • Mercedes EQB (250+, Business Line met telefoon integratie en getinte ruiten)
  • Volvo XC40 Recharge Plus Extended Range (met trekhaak en getinte ruiten)
Mijn vrouw vindt het typisch voor mij, maar ik slaag er toch weer in om de shortlist uit te breiden ipv hem in te krimpen :+
Dus, de lijst werd
  • Mercedes EQB (250+, Business Line met telefoon integratie en getinte ruiten)
  • Volvo XC40 Recharge Plus Extended Range (met trekhaak en getinte ruiten)
  • BMW iX1 (met Premium Pack, trekhaak, getinte ruiten, sportzetels, dakrails, actieve zetels, driving assistant pack, driving assistant pack premium, verwarmde zetels)
Na een testrit met de 3 wagens, viel de XC40 af. Zitten we dus alsnog met een keuze tussen de EQB (met een eigen bijdrage van 36/maand) of de iX1 (met een eigen bijdrage van, waarschijnlijk, rond de 45/maand31.31/maand).

Iemand hier toevallig nog tips of aandachtspunten ivm deze 2 wagens? :)

EDIT: net exacte eigen bijdrage gekregen, dus even aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RobKJ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Oneens, probleem zat in de software die Skoda gebruikt. Collega met een A3 S-tronic gaat het allemaal wat soepeler :)
Die heeft dan ook standaard de Audi gasrespons en niet de VW / Skoda / Seat. Overigens prima met VCDS te tweaken naar een meer responsive rijden (aanrader ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Rubman Tankpas van de zaak zegt niks over brandstof inclusief of exclusief. Je moet even aangeven of je leasebudget inclusief of ex brandstofvoorschot is. Scheelt je zomaar 150 euro in de maand namelijk. 800 euro ex brandstof lease je een mooie middenklasser voor, 800 inc kom je op een polo uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
The Eagle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:14:
@dewil1990 op directlease even wat filters zetten en kijken wat er uit komt. Trek 200 euro aan brandstof voorschot af van je 950 en zet dat als leaseprijs ex btw. Dan heb je een redelijke indicatie.

Verder ga je wat je nu rijdt no way redden qua fiscale waarde. Een kale Ceed zit al rond de 40k. En je hebt de pech dat brandstof ook flink duurder is geworden en je budget inc brandstof is.
Overdrijven is ook een vak, de GT plusline Ceed SW staat in de prijslijst met een fiscale waarde van 39550. Dat is dan de dikste uitvoering, met automaat en 1.5 motor. Een metallic kleurtje er op wipt m net over de 40K. Octavia business zit rond de 40-42k afhankelijk van gekozen opties. Golf middle of the road versie is wel flink duur geworden, 45K is niets. Daar reed je een paar jaar terug een Passat voor.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
The Eagle schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:36:
@Rubman Tankpas van de zaak zegt niks over brandstof inclusief of exclusief. Je moet even aangeven of je leasebudget inclusief of ex brandstofvoorschot is. Scheelt je zomaar 150 euro in de maand namelijk. 800 euro ex brandstof lease je een mooie middenklasser voor, 800 inc kom je op een polo uit ;)
@Rubman kan prima ex brandstof gaan vergelijken, mijn vrouw heeft denk ik een soortgelijke constructie (tankpas via Shell, dus niet via de leasemij). Zoals hij al aangaf is het budget dus ex brandstof.
Waar je dan wel rekening mee moet houden (en misschien bedoel je dit ook?) is dat je bij het vergelijken ex brandstof wel het aantal maanden en geschatte kilometrage invult. Als je 15k per jaar rijdt krijg je een hele andere leaseprijs dan bij 40k per jaar, ook ex brandstof ja.
Zal eerder risico/onderhoudsbeurten/afschrijving etc. zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 26-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

The Eagle schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:36:
Het is ex brandstof O-)

En ben natuurlijk gierige Hollander dus goedkoper is beter want dan kan ik deel van de mobiliteitsvergoeding gebruiken voor de bijtelling.

Want ook dat is zie ik al snel ruim 200 euro per maand.
Dat wordt straks sowieso offertes opvragen en Excel sheets bijhouden en kijken of je de autos bij een lokale dealer kan proefrijden.

[ Voor 27% gewijzigd door Rubman op 26-06-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

remzor schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:07:
[...]

@Rubman kan prima ex brandstof gaan vergelijken, mijn vrouw heeft denk ik een soortgelijke constructie (tankpas via Shell, dus niet via de leasemij). Zoals hij al aangaf is het budget dus ex brandstof.
Waar je dan wel rekening mee moet houden (en misschien bedoel je dit ook?) is dat je bij het vergelijken ex brandstof wel het aantal maanden en geschatte kilometrage invult. Als je 15k per jaar rijdt krijg je een hele andere leaseprijs dan bij 40k per jaar, ook ex brandstof ja.
Zal eerder risico/onderhoudsbeurten/afschrijving etc. zijn.
Ja dat staat bij Alphabet et allemaal al ingevuld op 40k per jaar.
Maar ga ook even bij andere partijen kijken wat er uit komt aan autos binnen mijn budget range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:28
Kijk wel uit bij Alphabet, de prijzen en samenstellingen in hun portaal waren bij mij eind vorig jaar verre van de werkelijkheid. Sommige auto's kwamen paar 100 euro duurder uit doordat ze duurder waren geworden, hogere rentes, etc. Ik heb na een tijdje ze gewoon plat gemaild met verschillende offertes om een leasevoorstel te maken :P

Weet niet of dat nu nog altijd het geval is, maar bij LeasePlan had ik daar geen last van voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Bedankt @StephanN93 Alphabet is wel de LM waar mijn werk in principe leaset, echter kunnen ze ook uitwijken naar een andere of van dealeroffertes gebruik maken.

Ik ga even goed bij verschillende partijen kijken wat een beetje de kosten zijn voor een auto met mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 16:31
Bij mijn auto die net besteld was lag de offerteprijs 2 tientjes onder de portalprijs van Alphabet. Maar heb idd ook collega's gehoord bij wie de offerteprijs een stuk hoger lag als de portalprijs.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rubman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:03:
Bedankt @StephanN93 Alphabet is wel de LM waar mijn werk in principe leaset, echter kunnen ze ook uitwijken naar een andere of van dealeroffertes gebruik maken.

Ik ga even goed bij verschillende partijen kijken wat een beetje de kosten zijn voor een auto met mijn wensen.
Jewoon bij Directlease je lijstje invullen in de filters, komt meestal wel redelijk overeen. Veerschil is meestal tientjeswerk. Je least ex brandtof, dat maakt het veel makkelijker filteren.
Gezien twee kids en hond: Station is nobrainer. Octavia station heeft nog steeds de meeste bergruimte achterin, groter red je qua budget niet vermoed ik.
Saillant detail: Skoda heeft behoorlijk wat problemen met levertijden zo lijkt het. Bij dirctlease kun je ze iig geheel niet meer samenstellen. Weet niet wat daar exact aan de hand is, maar dat zegt wel iets.....

Je zou voor de grap even naar de Passat station in Business uitvoering kunnen kijken. Doet ca 930 ex brandstof, maar die eigen bijdrage van 130 kun je natuurlijk weer half aftrekken. Komt ie onder de streep rond de 400 netto uit verwacht ik. Da's ook tientjeswerk verschil met een wat aangeklede Octavia onderhand.

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 27-06-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Directlease vind ik aardig duur ten opzichte van mijn offerte van laatst?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Arno schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:48:
Directlease vind ik aardig duur ten opzichte van mijn offerte van laatst?
YMMV ;)

Ligt ook aan de leasemij en de contracten tussen leasemij en werkgever / dealer / importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Even een snelle shortlist gemaakt op basis van kosten via Alphabet

Als ik onder de 950 totaal wil blijven inclusief de eigen bijdrage kom ik op 2 opties
de Hyundai i30 Wagon of de Kia Ceed SW waarbij de i30 toch best wat meer kofferruimte heeft.

Dan komt het neer op de opties die erbij zitten wat het verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

De i30 Wagon en de Ceed SW staan het hetzelfde chassis en zijn voor een groot deel hetzelfde. Ik heb voor de Ceed gekozen, veelal om de looks en standaard opties.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik wilde net zeggen, dat zin op de koets en de logo's na zo'n beetje de zelfde auto's :D

Qua ruimte: bedenk je ook hoeveel je wanneer nodig hebt. Meeleasen van een setje dakdragers en zelf een dakbak kopen kan een prima alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Oh zeker is dat een alternatief, maar qua ruimte is het belangrijk dat de hond plus 2 kids goed mee kunnen.

Kinderen ~4 jaar en ~1 jaar, dus sowieso buggy voor de jongste en misschien iets van loopfietsje of fietsje voor de oudere. De hond is een Oud Duitse Herder van 40KG dus die gaat ook niet ff makkelijk op schoot.

Voor vakantie e.d. is dan karretje of dakkoffer geen enkel issue doen we nu met de Clio Estate ook (die blijft trouwens want ja gewoon gekochte auto en heeft mijn vrouw nog in gebruik.

Maar bedoeling is wel dat de lease de gezinsauto gaat worden, als je dan naar het bos wilt of een nachtje weg, wil je niet een dakkoffer of kar mee nemen maar gewoon alles in de auto knallen.

@Arno hoe was de kofferbak qua hoogte, lief die bij de Ceed of de i30 langer recht?

Ik ga in ieder geval even kijken of ik beide in de showroom kan bekijken ergens

[ Voor 10% gewijzigd door Rubman op 27-06-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:47

Pieroman

/me

Rubman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:36:
Even een snelle shortlist gemaakt op basis van kosten via Alphabet

Als ik onder de 950 totaal wil blijven inclusief de eigen bijdrage kom ik op 2 opties
de Hyundai i30 Wagon of de Kia Ceed SW waarbij de i30 toch best wat meer kofferruimte heeft.

Dan komt het neer op de opties die erbij zitten wat het verschil gaat maken.
Heeft de Ceed niet juist een iets grotere kofferbak? 625 liter vs 602 voor de i30.
Heb nu als voorloopauto de Ceed en het is echt een zee aan ruimte in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Pieroman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Heeft de Ceed niet juist een iets grotere kofferbak? 625 liter vs 602 voor de i30.
Heb nu als voorloopauto de Ceed en het is echt een zee aan ruimte in ieder geval.
Ja ik kom er bij de Ceed SW niet goed achter wat nu de kofferbak ruimte is.
Maar qua ruimte is het beide voldoende lijkt mij en gaat het afhangen van de ruimte voor de achterbank en alle opties en zaken die erin zitten of erbij kunnen binnen het budget.

Pagina: 1 ... 32 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.