Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:51
Navi schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Volgens mij komen alleen Tesla’s voor de chinese markt uit china, ‘onze’ Tesla’s komen uit berlijn of amerika.
Model 3 en de meeste Model Ys komen gewoon uit China. Uit US alleen S/X en uit Berlijn bepaalde Ys.

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Herkenbaar, vooral ook bijzonder traag.
Het lukt me zelfs niet om de prijs van een wagen te zien. ik weet enkel wat het TCO budget is, maar de tool van afval geeft me helemaal niets.
Toch maar even naar de helpdesk morgen.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58
zierbeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:10:
voor de mensen die via Arval moeten kiezen. Ervaren jullie ook dat dit echt een vreselijke tool is?
Zeker! Helft van de auto’s staat er maar in, totaal geen contact te krijgen met een accountmanager…. Bagger club

Met een beetje geluk komt in September mijn bestelde Mercedes-Benz A180 AMG Line :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
True schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Ik zou never nooit een Chinese auto gaan rijden.
offtopic:
Zaken zoals aliexpres mijd ik ook al de pest.
Ik zie het gebeuren dat op het moment dat er een soort proxy-oorlog wordt ontketend om bijv. Taiwan vergelijkbaar als er nu met Rusland gaande is, zie ik het gebeuren dat je je auto ineens geen updates meer krijgt, of helemaal niet meer wil starten. Dit alles nog los van het feit dat ik China zo min mogelijk wil steunen.
Overigens heb ik ook een niet met feiten te onderbouwen voorgevoel dat ik OTA updates niet vertrouw van een Chinees bedrijf, is QA van dezelfde standaarden als dat bij westerse bedrijven is? En twijfel ik ten zeerste of ik mijn privédata überhaupt bij zo'n bedrijf wil stallen, in hoeverre ze data verzamelen en mogelijk zelfs gesprekken kunnen opnemen in de auto doet mij helemaal huiveren bij de gedachte.
Nee bedankt.
Een auto is toch een aanschaf of contract voor de langere termijn. Gezien de ramkoers van de Chinese dictator zou de situatie de komende 24 maanden wel eens sterk kunnen veranderen / verslechteren.
Met zeer nadelige consequenties voor Chinese producten en diensten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:53
Mijn vrouw wacht al 2 maanden op een antwoord van de fleetmanager en leasemij of haar bestelde A200 limousine kan worden geannuleerd. Ze had 1,5 jaar geleden het pre-facelift model in denim blue besteld en als ze akkoord zou geven werd dit omgezet naar een facelift, maar er is nooit akkoord gegeven en toch is er van alles besteld (lang verhaal maar k*t Van Mossel, 0 communicatie). Nu is ze zelfs gebeld dat hij binnen is maar ze heeft dus aangegeven in conclaaf te zijn over het annuleren (niet de keuze die ze destijds maakte en de prijs is natuurlijk een stuk hoger).

Haar wg stapt nu over op een online portal en een X bedrag om zelf een auto te kunnen samenstellen en leasen (nog steeds via een fleet partij). Voorheen kon je slechts uit enkele modellen kiezen en mocht je alleen de kleur zelf kiezen. Voor de rest was er nauwelijks keuze en voor haar zat er niet echt iets bij destijds. Enfin, aangezien we inmiddels een baby hebben en een tweede niet is uitgesloten zoeken we vooral een praktische gezinsauto en was mijn vrouw al maanden in de vooronderstelling dat ze haar voorloopauto (A200 limo) af’ zou rijden en een nieuwe auto zou uitzoeken rond deze tijd.

Onze (sterke) voorkeur ging destijds uit naar benzine, vooral vanwege de range en vanwege de onwetenheid over het aansluiten van een laadpaal en het geknutsel in onze meterkast. We hebben veel pech gehad hier met verbouwen en willen geen lul de behanger die door onze muren komt boren en in de meterkast komt lopen klooien. Maar wellicht denk ik hier te moeilijk over?
3 fasen is voor EV denk ik een must? Wij hebben 1x 35A geloof ik dat er binnen komt. Ook hebben we geen zonnepanelen.

De prijzen van auto’s zijn zo skyhigh gegaan dat benzine en EV niet meer zo’n verschil uitmaken en je voor EV nog een iets gunstigere bijtelling betaalt nu. Als we zelf zouden kunnen laden is de range ook niet meer zo’n issue en we zijn toch gaan twijfelen. Mede door de vele verhalen van Tweakers hier, moet ik er eerlijk bij zeggen :P

Het budget en de twijfel
Stel dat de eerder bestelde auto geannuleerd kan worden is er toch twijfel. Wens is ruimte en goed in de uitrusting. Voorkeur SUV, evt. kan een station ook. Hoeft niet de snelste wagen te zijn maar een “fatsoenlijke” motor is fijn.
Werkgever stimuleert nu voor het eerst echt EV.

Budget: €900 ex brandstof voor EV en €825 ex brandstof voor benzine. Dit waarschijnlijk op basis van 40.000 km / 48 maanden.

In die €825 past via Directlease een goed uitgeruste Karoq bijvoorbeeld, of een Octavia. Een T-roc is te klein en vinden we niks. Een Tiguan lukt weer niet. Een mooie uitvoering van de Tucson past ook niet.

Kijk ik naar EV past (tot mijn verbazing) zelfs een goed uitgeruste iV80 business plus Enyaq of een Model Y RWD.
Die Model Y vind ik wat saai, zeker ook van binnen, maar hij is blijkbaar toch nog de benchmark op vele gebieden. Echte alternatieven die zo ruim en goed uitgerust zijn zie ik even niet. Anyone?

De Model Y LR past dan weer niet, de Enyaq iV80 heeft dan wel zo’n 100km meer range. Wat zouden jullie doen? Enyaq of Model Y RWD? En belangrijker nog: waarom? :)

Ik hoor graag alternatieven voor zowel EV als benzine, mochten die er zijn. Wellicht zie ik mogelijkheden over het hoofd.
Edit: damn, wat een lap tekst. Ik snap de TLDR eventueel :o _/-\o_

[Voor 3% gewijzigd door remzor op 28-05-2023 09:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:58
remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:15: We hebben veel pech gehad hier met verbouwen en willen geen lul de behanger die door onze muren komt boren en in de meterkast komt lopen klooien. Maar wellicht denk ik hier te moeilijk over?
Hier kwam gewoon een goede kundige man langs die heel netjes alle aanpassingen heeft gedaan.
3 fasen is voor EV denk ik een must?
Nee hoor. Als ik mijn tesla met 2 procent s avonds aan de paal slinger, zit de auto ‘s ochtends om 07:00 vol. Wmb prima :)

De model Y is een grote auto dus voor 1 (en misschien straks 2) kids prima. Voor dat geld vind je geen alternatief als je de uitrusting ik gelijk niveau wilt hebben :)

[Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 28-05-2023 09:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
@remzor kunnen Kia en Hyundai ook geleased worden bij jullie? Een Kia sportage in (mild)hybrid variant en dan in een GT(PLUS)LINE trim is erg compleet en behoorlijk ruim. Het zusje, de Hyundai tucson, is van hetzelfde caliber. Over het algemeen liggen deze auto's zeer gunstig in de lease.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:15:. Wat zouden jullie doen? Enyaq of Model Y RWD? En belangrijker nog: waarom? :)
Model Y, waarom, deze is snel leverbaar, je wil toch niet weer flinke tijd wachten tot iets leverbaar is? (De enyaq heeft toch nog steeds enorme wachttijd?g
En qua techniek ligt tesla mega voor, maak een proefrit en laat je verrassen.

Maar eigenlijk moet je eerst weten of je van de Mercedes af mag, anders heb je er nog niets aan en zit je jezelf lekker te maken….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
@remzor ze gaat ook 40k per jaar rijden? Of maar de helft oid en is dit een normbedrag? Als ze "maar" 20k rijdt zou ik persoonlijk de Y RWD pakken. In de praktijk scheelt het qua range weinig met de Enyaq (in de winter komt de Y verder denk ik) en de Y is gewoon met alle opties. De Enyaq zal kaler zijn. Verder is de Tesla imho technisch nog steeds verder van de Enyaq. Zeker ook qua app/API/infotainment/laden etc. Nu heb ik zelf een Tesla dus wellicht ook niet helemaal objectief. :) Bijkomend voordeel is dat je de RWD binnen weken kunt rijden. De Enyaq eerder een flink aantal maanden denk ik?

Qua laden, als ze die max 20k rijdt kun je prima met 1x35 uit de voeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
We Are Borg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:27:
Hier kwam gewoon een goede kundige man langs die heel netjes alle aanpassingen heeft gedaan.
Fijn. En de kabel komt binnen door de fundering/kruipruimte of door de muur ofzo?
Nee hoor. Als ik mijn tesla met 2 procent s avonds aan de paal slinger, zit de auto ‘s ochtends om 07:00 vol. Wmb prima :)
Ah, oke. Nou ja, dat zou dan evt. eens uitgezocht moeten worden.
De model Y is een grote auto dus voor 1 (en misschien straks 2) kids prima. Voor dat geld vind je geen alternatief als je de uitrusting ik gelijk niveau wilt hebben :)
Dat idee had ik ook. Niet wetende dat de model Y zo groot was, blijkbaar schat ik hem kleiner in. Hij blijkt qua afmetingen groter te zijn dan een Kodiaq en laat mijn vrouw die nou net te groot vinden. Irreële angsten enzo :9 Ik had verwacht dat de Y tussen de Karoq en Kodiaq in zou zitten namelijk.
renzo4000 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:32:
@remzor kunnen Kia en Hyundai ook geleased worden bij jullie? Een Kia sportage in (mild)hybrid variant en dan in een GT(PLUS)LINE trim is erg compleet en behoorlijk ruim. Het zusje, de Hyundai tucson, is van hetzelfde caliber. Over het algemeen liggen deze auto's zeer gunstig in de lease.
Ze weet het pas zeker als ze de login heeft, zou binnen nu en 1 a 2 weken klaar moeten zijn. De Tucson vinden we beide best mooi, ik sowieso en mijn vrouw vindt hem 'prima'. Die zouden we prefereren boven de Sportage bijvoorbeeld. Laat de Tucson nou net boven die €825 uit komen, de Sportage lukt net wel / net niet. Tenminste: ik kijk niet naar de instapmodellen want dan mist ze opties die ze wel graag heeft.
ZeRoC00L schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Model Y, waarom, deze is snel leverbaar, je wil toch niet weer flinke tijd wachten tot iets leverbaar is? (De enyaq heeft toch nog steeds enorme wachttijd?g
En qua techniek ligt tesla mega voor, maak een proefrit en laat je verrassen.
Goed punt, zou idd top zijn als die snel leverbaar is. Weer de lange wachttijd modus in is vervelend ja. Ze krijgt dan wel steeds een voorloopauto natuurlijk maar dat is maar net wat er beschikbaar is. Goed om te horen dat ze zo snel leverbaar zijn dus, zij het dat ze hem dus te groot vindt zegt ze. Dacht ik een mooi alternatief gevonden te hebben... 8)7 De Enyaq is dus wat kleiner maar ik vermoed daar ook wel 1+ jaar levertijd ja.
Maar eigenlijk moet je eerst weten of je van de Mercedes af mag, anders heb je er nog niets aan en zit je jezelf lekker te maken….
Zeker. Eergisteren dacht de contactpersoon van de fleet maatschappij wel dat het mogelijk moest zijn maar had ze nog geen uitsluitsel. Nu staat ie ook daadwerkelijk bij de dealer dus kan het lastig worden. Echter zijn ze een auto zo weer kwijt aan een ander voor een hogere prijs natuurlijk, zo is het vandaag de dag ook gewoon.
Ik wilde met name alvast vooruitlopen op een "ja" of een "nee", met name de ''Ja, het kan". Dan namelijk snel over tot actie i.v.m. de absurde levertijden de laatste jaren.
Inspired schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:46:
@remzor ze gaat ook 40k per jaar rijden? Of maar de helft oid en is dit een normbedrag? Als ze "maar" 20k rijdt zou ik persoonlijk de Y RWD pakken. In de praktijk scheelt het qua range weinig met de Enyaq (in de winter komt de Y verder denk ik) en de Y is gewoon met alle opties. De Enyaq zal kaler zijn. Verder is de Tesla imho technisch nog steeds verder van de Enyaq. Zeker ook qua app/API/infotainment/laden etc. Nu heb ik zelf een Tesla dus wellicht ook niet helemaal objectief. :) Bijkomend voordeel is dat je de RWD binnen weken kunt rijden. De Enyaq eerder een flink aantal maanden denk ik?

Qua laden, als ze die max 20k rijdt kun je prima met 1x35 uit de voeten.
Ze zal in de praktijk eerder rond de 30k per jaar zitten vermoedelijk. De norm is gewoon voor iedereen gelijk zodat iedereen ook dezelfde soort auto's kan uitkiezen vermoed ik.
Tesla zal op EV gebied zeker verder zijn, geloof ik meteen. De Enyaq vindt ze niet te groot doordat die tussen een Karoq en Kodiaq in zit zagen we, een Model Y is groter dan een Kodiaq. Dat zou ik niet zeggen maar de cijfers laten het zien.

Op benzine gebied zou het anders misschien een Karoq / Octavia / Focus worden ofzo, maar die levertijden zijn ook allemaal niet mals. Hopelijk krijgt ze aankomende week uitsluitsel en kan ze verder. Mocht het toch de Mercedes worden (fijne auto overigens hoor) dan kijken we wel voor een dakkoffer denk ik.

Dank allen! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@remzor voordat je hier een heel uitzoek verhaal post, zorg dat je eerst zwart op wit hebt dat je die auto uit kunt zoeken.
Dat ding is niet zomaar besteld, daar zet je handtekeningen voor. Als je vrouw ook maar ergens voor getekend heeft zit je er ws aan vast, tenzij je hem naar een ander door kunt zetten.
Maar dealer bestelt niet zonder krabbel leasemij, en leasemij niet zonder krabbel werkgever en berijder, dus ergens zit er iemand ergens aan vast. De vraag is wie dan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
The Eagle schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:47:
@remzor voordat je hier een heel uitzoek verhaal post, zorg dat je eerst zwart op wit hebt dat je die auto uit kunt zoeken.
Dat ding is niet zomaar besteld, daar zet je handtekeningen voor. Als je vrouw ook maar ergens voor getekend heeft zit je er ws aan vast, tenzij je hem naar een ander door kunt zetten.
Maar dealer bestelt niet zonder krabbel leasemij, en leasemij niet zonder krabbel werkgever en berijder, dus ergens zit er iemand ergens aan vast. De vraag is wie dan.
Dat is dus juist wel gebeurd. De dealer heeft de auto gewoon besteld, de leasemij en de werkgever en mijn vrouw hebben geen akkoord gegeven. Van mijn werkgever en vrouw weet ik het zeker, van de leasemij (ook van Mossel) niet natuurlijk. Maar die krabbel is er nooit gekomen. Ze hadden zelf ook maar gewoon een zwarte besteld, zou ze zelf al helemaal niet doen. Maar zeker, even kijken hoe en wat nu ja.
Ik zei al: heel verhaal, van Mossel is flut, etc. etc. :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
We Are Borg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Hoe snel laad die Tesla dan aan een 11kw publieke laadpaal? Want het zijn dit soort laadpalen, welke je in Nederland veel tegenkomt. Wanneer je een dagje naar strand ofzo gaat, is het ook wel fijn als je auto weer binnen een paar uur bijna volgeladen is.

Het kan vooral nog een probleem zijn om een laadpaal om de plaats van bestemming te vinden: bij sommige bestemmingen, zul je op een halfuur lopen moeten parkeren wil je kunnen laden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Dat is dus juist wel gebeurd. De dealer heeft de auto gewoon besteld, de leasemij en de werkgever en mijn vrouw hebben geen akkoord gegeven. Van mijn werkgever en vrouw weet ik het zeker, van de leasemij (ook van Mossel) niet natuurlijk. Maar die krabbel is er nooit gekomen. Ze hadden zelf ook maar gewoon een zwarte besteld, zou ze zelf al helemaal niet doen. Maar zeker, even kijken hoe en wat nu ja.
Ik zei al: heel verhaal, van Mossel is flut, etc. etc. :9
Onze leasemij is gestart door een aantal ontevreden ex medewerkers van van Mossel, dus ik snap je punt. Ik zal je de rest van de interne verhalen besparen ;)

Maar dan doet dat hele verhaal dus ook niet terzake en moet je voor je vraag gewoon het lijstje gebruiken. Stuk makkelijker voor ons :)

Verder: kleine op komst = stationwagen. Geen discussie. Benzine of elektrisch maakt qua prijs niet zoveel tegenwoordig, benzine is smaller leverbaar en nu kan het nog.
Dus ik zou naar een C categorie station kijken, en klaar. Die zijn er zat. (Golf variant, Leon ST, dat soort dingen).

Edit: en zorg dat je een evt Isofix base en maxicosi al hebt om te kunnen passen. Met base komt zo'n maxicosi vrij ver naar voren en dus vaak tegen de bovenkant van de voorstoel aan. Achter een bijrijder is dat meestal een minder bezwaar, maar wel zeker iets om rekening mee te houden.

[Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 28-05-2023 13:16]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens heeft een peug 308sw een hele ruime kofferbak, gaat zeer sterk richting Octavia. Golf variant idem. De rest is kleiner.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:27
@remzor, wellicht goed om eens een ritje te maken in een Enyaq en Model Y. Dan krijg je een beeld bij hoe hij rijdt en of hij dus te groot is.

Overigens is het maar net wat je gewend bent qua grootte. Wij hebben met 2 kleine kinderen de afgelopen jaren prima met een Model 3 rondgereden. Inclusief alle vakantie rommel erbij. Dus hoe groot je echt nodig hebt scheelt per gezin ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Hoe snel laad die Tesla dan aan een 11kw publieke laadpaal? Want het zijn dit soort laadpalen, welke je in Nederland veel tegenkomt. Wanneer je een dagje naar strand ofzo gaat, is het ook wel fijn als je auto weer binnen een paar uur bijna volgeladen is.

Het kan vooral nog een probleem zijn om een laadpaal om de plaats van bestemming te vinden: bij sommige bestemmingen, zul je op een halfuur lopen moeten parkeren wil je kunnen laden.
55 km/h volgens https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y

maar is misschien meer iets voor Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
Smobbo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:24:
@remzor, wellicht goed om eens een ritje te maken in een Enyaq en Model Y. Dan krijg je een beeld bij hoe hij rijdt en of hij dus te groot is.

Overigens is het maar net wat je gewend bent qua grootte. Wij hebben met 2 kleine kinderen de afgelopen jaren prima met een Model 3 rondgereden. Inclusief alle vakantie rommel erbij. Dus hoe groot je echt nodig hebt scheelt per gezin ;)
Oh dat is ook absoluut waar hoor! We zijn natuurlijk ontzettend verwend met zijn allen. Zonder station zou je niet meer met kinderen op pad kunnen.
Ik heb zelf 2 zusjes en we zaten vroeger met zijn drieën achter in een Renault 5 en een Skoda Fabia. En dan heb ik het over de modellen van die wagens in de jaren ‘90 :P

Aan de andere kant zijn we gewend geraakt aan meer spullen en zijn bijvoorbeeld kinderwagens 2x zo groot geworden. Als je dan toch een auto mag ‘uitkiezen’ is een leuke kofferbak ruimte wel fijn natuurlijk. Die Model 3 biedt meer ruimte dan de Mercedes limo door de ruimte voor en achter onder de laadvloer. Je blijft wel die sedan opening houden die wel lastig kan zijn. Vooral dozen, meerdere koffers en hoge dingen kunnen wij er nu ook niet in krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Inspired schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:46:
@remzor ze gaat ook 40k per jaar rijden? Of maar de helft oid en is dit een normbedrag? Als ze "maar" 20k rijdt zou ik persoonlijk de Y RWD pakken. In de praktijk scheelt het qua range weinig met de Enyaq (in de winter komt de Y verder denk ik) en de Y is gewoon met alle opties.
Wat is dit voor vreemde redenatie? Ik zou de keuze tussen RWD of LR niet laten afhangen van je kilometers per jaar, maar obv hoe vaak je veel kilometers per dag maakt waarbij je niet met zekerheid tussentijds kan bijladen.

Je kan best 20K km per jaar rijden maar 1 dag per week 300km/dag rijden (RWD kan uitdaging worden). Of 40K km per jaar met dagelijks 150km woon-werk (RWD prima).

Rij zelf 50K km per jaar en kan prima uit de voeten met 300km praktijkverbruik (eerder 250km als het vriest).

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
sham27 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Wat is dit voor vreemde redenatie? Ik zou de keuze tussen RWD of LR niet laten afhangen van je kilometers per jaar, maar obv hoe vaak je veel kilometers per dag maakt waarbij je niet met zekerheid tussentijds kan bijladen.

Je kan best 20K km per jaar rijden maar 1 dag per week 300km/dag rijden (RWD kan uitdaging worden). Of 40K km per jaar met dagelijks 150km woon-werk (RWD prima).

Rij zelf 50K km per jaar en kan prima uit de voeten met 300km praktijkverbruik (eerder 250km als het vriest).
Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken ja. Maar iemand die 40k rijdt zal doorgaans ook vaker langere ritten op een dag hebben. Als het dan de keuze is tussen ICE/PHEV en een BEV met kleine(re) accu zou ik lekker een ICE/PHEV pakken. Hoe fijn ik BEV ook vind rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 21:04
zierbeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:10:
voor de mensen die via Arval moeten kiezen. Ervaren jullie ook dat dit echt een vreselijke tool is?
Werkt de tool bij jou!? Ik ben al 2 weken bezig om überhaupt de keuzelijst te kunnen zien...

PSN: Europhea

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
Razenko schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Werkt de tool bij jou!? Ik ben al 2 weken bezig om überhaupt de keuzelijst te kunnen zien...
Toch wel, ik had even een mailtje gestuurd en dan was het gefixt. Ondertussen wagen besteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:28
Ik heb jullie advies nodig :-)

Onlangs te horen gekregen, dat ik eindelijk een leaseauto mag bestellen (bij nieuwe werkgever). Uiteraard is er nu een EV beleid, voor iedereen die minder dan 30K per jaar rijdt, dus ik moet elektrisch gaan rijden. Ik woon om de hoek en rijdt iedere maand misschien een aantal keer richting o.a. Duitsland, dus qua kilometers valt het reuze mee.

Nu het verhaal tot dusver, Tesla Model Y LR (wit) met velgen (57K) en als alternatief een ID.4, met diverse opties (62K). Resultaat was dat de Model Y niet in het budget past en de kreeg een andere ID.4 aangeboden ter waarde van 57K. Die ID.4 is echter totaal niet naar mijn zin en ik zie mijzelf daar niet de aankomende 5 jaar in rijden.

Nu zit ik in dubio, Model Y RWD met velgen en lak? Scheelt al gauw duizenden euro's t.o.v. de LR. Misschien dat dit past? Ga ik zaken missen t.o.v. de LR?

Of zie ik auto's over het hoofd, die standaard al veel opties aan boord hebben. Ik ben een auto liefhebber en wil geen koelkast op wielen ;-)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:45
@Protax en geen lease auto geen optie? Dan een Pool auto gebruiken die op kantoor staat. Hoef je ook geen bijtelling te betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
@Protax weet je hoeveel de LR er boven zit? Je mist verder niet heel veel aan de RWD. Voor mij zou het eigenlijk puur het extra vermogen en AWD zijn. Zou zelf liever een LR rijden dan een RWD met andere kleur en 20 inch. Er zijn voor de 19 inch ook wel redelijke kappen te krijgen. Qua uitrusting en specs is hij imho veel beter dan de ID.4.

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:28
jongetje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:41:
@Protax en geen lease auto geen optie? Dan een Pool auto gebruiken die op kantoor staat. Hoef je ook geen bijtelling te betalen.
Geen optie, rij al jaren leaseauto's.
Inspired schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:43:
@Protax weet je hoeveel de LR er boven zit? Je mist verder niet heel veel aan de RWD. Voor mij zou het eigenlijk puur het extra vermogen en AWD zijn. Zou zelf liever een LR rijden dan een RWD met andere kleur en 20 inch. Er zijn voor de 19 inch ook wel redelijke kappen te krijgen. Qua uitrusting en specs is hij imho veel beter dan de ID.4.
Betrekking kosten LR, doen ze geen uitspraken over. Krijg alleen een wazige terugkoppeling, dat ik hiervoor bij HR moet zijn (alles is uitbesteed). Mijn insteek is nog steeds de LR in het wit en evt. met de velgen. Mochten de velgen niet passen, is hier wel een mouw aan te passen.

Wat jij zegt dat qua uitrusting superieur is aan de rest, is nou net mijn probleem. Mocht men zo volhardend blijven, dat het geen Tesla mag zijn (dat is mijn gevoel), moet ik wel een alternatief hebben.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ik zie de use-case hier niet echt. Ik weet dat jij een EV hebt met een enigzins beperkende range, maar hoe ik met mijn Tesla Model Y aan een publieke paal wil hangen in het centrum van Rotterdam, bij de klimmuur of bij het strand zie ik niet helemaal voor me. Ten eerste zijn die 11kW palen op plekken waar ik kom vaak nog een stuk duurder dan de superchargers van Tesla, ten tweede heeft mijn range me binnen Nederland nog nooit beperkt. Als je 4 uur moet rijden om je accu van 100 naar 0 moet krijgen dan is 15 minuten aan de supercharger of bij Fastned/shell (het gaat @remzor toch om lease, kan de vrager niks schelen dat dat duur is :P) ook niet echt een probleem.

@remzor je noemt een aantal VAG auto's. Informeer je naar de levertijd, als het niet heel erg is verbeterd is het nog steeds een ramp. Doe een proefrit in een MY. Jullie kunnen het een hele fijne auto vinden, of jullie kunnen er heel sagerijnig van worden en dan moet je er niet verder naar kijken :) Groot is hij wel, groter dan Enyaq, en de range is in de praktijk denk ik redelijk gelijkwaardig als je > 100km/u gaat rijden. Of in de winter. Tesla is een stuk efficiënter, zeker in de kou.

Als je naar benzine gaat, en hij is leverbaar, dan is een octavia eigenlijk niet te verslaan in het segment :)
Maar een 308SW is een stuk mooier :*)

[Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 31-05-2023 09:40]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Marco-Peters
Makkelijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Ik zie de use-case hier niet echt. Ik weet dat jij een EV hebt met een enigzins beperkende range, maar hoe ik met mijn Tesla Model Y aan een publieke paal wil hangen in het centrum van Rotterdam, bij de klimmuur of bij het strand zie ik niet helemaal voor me. Ten eerste zijn die 11kW palen op plekken waar ik kom vaak nog een stuk duurder dan de superchargers van Tesla, ten tweede heeft mijn range me binnen Nederland nog nooit beperkt.
Natuurlijk weet ik niet waar in Nederland jij woont: maar als je van het zuidelijkste punt van Nederland, helemaal naar het noorden retour wilt rijden. Dan is dat bijna 800km.

Is het dan niet fijn dat je in Eemshaven aan een publieke laadpaal met de volle 11kw kan opladen, i.p.v. 3.6kw wat bij veel ( oude ) EV's de maximum laadsnelheid is aan een 11kw paal? Jij rijdt naar de supercharger: maar laats zei een gebruiker in het rood, dat die snellaadstops altijd meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijk laden.

De kinderen willen dan allemaal een ijsje en voordat je het weet, heb je een uur vertraging. Als je op bestemming kunt laden met de volle 11kw of zelfs 22kw kunt laden, zoals grappig genoeg sommige oude Renault ZOE's wel kunnen _O-

Dan ben je veel sneller thuis, want een EV met een actieradius van 800km die is er niet? Benzineautos die halen wel makkelijk 800km op een volle tank, mits je rechtervoet een beetje in bedwang houdt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35
Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Natuurlijk weet ik niet waar in Nederland jij woont: maar als je van het zuidelijkste punt van Nederland, helemaal naar het noorden retour wilt rijden. Dan is dat bijna 800km.
Mja goed, dit is natuurlijk wel een beetje zoeken naar spijkers op laag water. Maakt niet uit, ik kan ook naar iets willekeurigs in Duitsland of België rijden voor 400km.
Jij rijdt naar de supercharger: maar laats zei een gebruiker in het rood, dat die snellaadstops altijd meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijk laden.

De kinderen willen dan allemaal een ijsje en voordat je het weet, heb je een uur vertraging.
Mijn punt was meer dat ik persoonlijk niet zoveel problemen zou hebben met een stop van 15 minuten op een rit van 400km. Zéker niet met kinderen, mijn zoontje van 4 gaat geen 4 uur in de auto zitten zonder dat vervelend te gaan vinden. Volgens mij is het ook niet zo gezond voor ze. Dan is dat ijsje dus niet zo erg :P. Alleen ik weet niet hoe je op een uur komt, ik heb het nog niet meegemaakt. En de kans dat ik met een volle tank ben weggereden voor die 800KM is ook niet zo groot. Plus dat ik nog maar 1 auto heb gehad waarmee 800KM écht realistisch was. Dus dat stoppen komt, en die stop duurt in de praktijk ongeveer net zo lang als de Fastned stop.

Dus tja, als ik incidenteel naar iet ver weg rijdt, dan ga ik me eigenlijk niet snel verdiepen in de 11kW oplossingen aldaar, maar neem ik een fastned of een supercharger onderweg. En ik denk dat dat voor velen zal gelden bij een WLTP > 450km.

Nog maar los van of die 11kW oplossing dus voordelig is, waarvan ik weer weet dat jij er erg op let. Als ik een nachtje naar mijn vader in Zierikzee ga dan is daar opladen absoluut geen optie. 57 cent per kWh plus nog wat per uur 8)7. Hier in de buurt ligt Leiden, daar zitten ze volgens mij tegen de 80 cent per kWh op de 11kW openbare laadpalen.

[Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 31-05-2023 10:27]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:10
remzor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Fijn. En de kabel komt binnen door de fundering/kruipruimte of door de muur ofzo?

[...]

Ah, oke. Nou ja, dat zou dan evt. eens uitgezocht moeten worden.

[...]

Dat idee had ik ook. Niet wetende dat de model Y zo groot was, blijkbaar schat ik hem kleiner in. Hij blijkt qua afmetingen groter te zijn dan een Kodiaq en laat mijn vrouw die nou net te groot vinden. Irreële angsten enzo :9 Ik had verwacht dat de Y tussen de Karoq en Kodiaq in zou zitten namelijk.

[...]

Ze weet het pas zeker als ze de login heeft, zou binnen nu en 1 a 2 weken klaar moeten zijn. De Tucson vinden we beide best mooi, ik sowieso en mijn vrouw vindt hem 'prima'. Die zouden we prefereren boven de Sportage bijvoorbeeld. Laat de Tucson nou net boven die €825 uit komen, de Sportage lukt net wel / net niet. Tenminste: ik kijk niet naar de instapmodellen want dan mist ze opties die ze wel graag heeft.

[...]

Goed punt, zou idd top zijn als die snel leverbaar is. Weer de lange wachttijd modus in is vervelend ja. Ze krijgt dan wel steeds een voorloopauto natuurlijk maar dat is maar net wat er beschikbaar is. Goed om te horen dat ze zo snel leverbaar zijn dus, zij het dat ze hem dus te groot vindt zegt ze. Dacht ik een mooi alternatief gevonden te hebben... 8)7 De Enyaq is dus wat kleiner maar ik vermoed daar ook wel 1+ jaar levertijd ja.

[...]

Zeker. Eergisteren dacht de contactpersoon van de fleet maatschappij wel dat het mogelijk moest zijn maar had ze nog geen uitsluitsel. Nu staat ie ook daadwerkelijk bij de dealer dus kan het lastig worden. Echter zijn ze een auto zo weer kwijt aan een ander voor een hogere prijs natuurlijk, zo is het vandaag de dag ook gewoon.
Ik wilde met name alvast vooruitlopen op een "ja" of een "nee", met name de ''Ja, het kan". Dan namelijk snel over tot actie i.v.m. de absurde levertijden de laatste jaren.

[...]

Ze zal in de praktijk eerder rond de 30k per jaar zitten vermoedelijk. De norm is gewoon voor iedereen gelijk zodat iedereen ook dezelfde soort auto's kan uitkiezen vermoed ik.
Tesla zal op EV gebied zeker verder zijn, geloof ik meteen. De Enyaq vindt ze niet te groot doordat die tussen een Karoq en Kodiaq in zit zagen we, een Model Y is groter dan een Kodiaq. Dat zou ik niet zeggen maar de cijfers laten het zien.

Op benzine gebied zou het anders misschien een Karoq / Octavia / Focus worden ofzo, maar die levertijden zijn ook allemaal niet mals. Hopelijk krijgt ze aankomende week uitsluitsel en kan ze verder. Mocht het toch de Mercedes worden (fijne auto overigens hoor) dan kijken we wel voor een dakkoffer denk ik.

Dank allen! _/-\o_
remzor schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Oh dat is ook absoluut waar hoor! We zijn natuurlijk ontzettend verwend met zijn allen. Zonder station zou je niet meer met kinderen op pad kunnen.
Ik heb zelf 2 zusjes en we zaten vroeger met zijn drieën achter in een Renault 5 en een Skoda Fabia. En dan heb ik het over de modellen van die wagens in de jaren ‘90 :P

Aan de andere kant zijn we gewend geraakt aan meer spullen en zijn bijvoorbeeld kinderwagens 2x zo groot geworden. Als je dan toch een auto mag ‘uitkiezen’ is een leuke kofferbak ruimte wel fijn natuurlijk. Die Model 3 biedt meer ruimte dan de Mercedes limo door de ruimte voor en achter onder de laadvloer. Je blijft wel die sedan opening houden die wel lastig kan zijn. Vooral dozen, meerdere koffers en hoge dingen kunnen wij er nu ook niet in krijgen.
Je kan ook de laadpaal laten meeleasen. Vaak is het ook verplicht ivm verrekening van je stroomkosten.
Maar een Model Y kan je ook gewoon met 1 fase laden, haal je max 7.4kw ipv 11kw, met ca 60kWh accu ben je dus in ca 9u klaar. Dus ja ruim voldoende tijd om die de volgende dag met volle batterij te kunnen vertrekken. Heb je vrouw ook laadpaal op werk, dan is het nog mooier, hangt ie elke keer aan de lader zowel thuis en op werk. Model Y is echt echt ruim. Ik denk dat je met een Model 3 ook al voldoende heb als je van een sedan komt. Heb ook 2 kinderen en hele berg dingen mee, gaat heel goed ook met vakanties.
Voor de dozen en ikea ritjes kan je door de besparing makkelijk een bestelbusje huren van snappcar.

Life is too short to drive boring cars

• SirLct
Inspired schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken ja. Maar iemand die 40k rijdt zal doorgaans ook vaker langere ritten op een dag hebben. Als het dan de keuze is tussen ICE/PHEV en een BEV met kleine(re) accu zou ik lekker een ICE/PHEV pakken. Hoe fijn ik BEV ook vind rijden.
En ik zit hier met bijna 50dkm per jaar en ik wil voor daily niets anders dan BEV, ook na deze :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
[...]

[Afbeelding]

Is het dan niet fijn dat je in Eemshaven aan een publieke laadpaal met de volle 11kw kan opladen, i.p.v. 3.6kw wat bij veel ( oude ) EV's de maximum laadsnelheid is aan een 11kw paal? Jij rijdt naar de supercharger: maar laats zei een gebruiker in het rood, dat die snellaadstops altijd meer tijd in beslag nemen dan het daadwerkelijk laden.

De kinderen willen dan allemaal een ijsje en voordat je het weet, heb je een uur vertraging. Als je op bestemming kunt laden met de volle 11kw of zelfs 22kw kunt laden, zoals grappig genoeg sommige oude Renault ZOE's wel kunnen _O-

Dan ben je veel sneller thuis, want een EV met een actieradius van 800km die is er niet? Benzineautos die halen wel makkelijk 800km op een volle tank, mits je rechtervoet een beetje in bedwang houdt.
Volgens mij kan je beter hier:
Elektrische auto's - deel 5
Oh wacht, daar ben je ook al actief verhalen (lees:je eigen mening) aan het vertellen.
Maar even serieus, laat deze topic verder over keuze leaseauto en niet hoe je liever in Renault ZOE wil rijden van Limburg naar Eemshaven. In deze topic gaat Renault Zoe denk ik niet naar voren komen. Alvast dank.

• Marco-Peters
SirLct schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:51:
[...]
In deze topic gaat Renault Zoe denk ik niet naar voren komen. Alvast dank.
Nee klopt want jullie zijn allemaal duur betaald IT'ers en dan is een Renault ZOE geen optie als leaseauto :|

Het was trouwens puur als voorbeeld bedoeld, dat er ook EV's zijn welke snel AC kunnen laden.

[Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 31-05-2023 14:56]

• SirLct
Protax schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Geen optie, rij al jaren leaseauto's.

[...]

Betrekking kosten LR, doen ze geen uitspraken over. Krijg alleen een wazige terugkoppeling, dat ik hiervoor bij HR moet zijn (alles is uitbesteed). Mijn insteek is nog steeds de LR in het wit en evt. met de velgen. Mochten de velgen niet passen, is hier wel een mouw aan te passen.

Wat jij zegt dat qua uitrusting superieur is aan de rest, is nou net mijn probleem. Mocht men zo volhardend blijven, dat het geen Tesla mag zijn (dat is mijn gevoel), moet ik wel een alternatief hebben.
Yep ik ken het gevoel, mn HR was ook tegen tesla, geen idee waarom. Wat boeit hun nou.
Maar volharding loont. Vraag gewoon exact naar het bedrag, en desnoods laat offerte maken van verschillende auto.

Maar terug on topic, waarom wil je perse Model Y? Heb je ruimte nodig? Model 3 is ook geen kleine auto.
En dan past M3 LR misschien wel. Maar op dit moment is er weinig/ geen andere auto die qua uitrusting en value for money uberhaupt id buurt komt van de Model 3/Y.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Ik kan je de website ev-database.nl aanraden, hier kan je van elke EV opzoeken wat hij doet op 1 fase 32A en 3 fase 32A. Zoals je zelf al aangeeft kunnen eigenlijk alle moderne auto's 11kW.

Tesla doet al jaar en dag beide, 7.2kW op 1-fase en 11kW op 3-fase. Ze schakelen simpelweg 2 boordladers aan 1 fase.
Naar mijn weten doet Volkswagen dit ook al sinds de e-Golf (die had maar 2-fase) en BMW sinds de i3. Andere merken weet ik niet uit mijn hoofd, zie daarvoor de eerder genoemde website.

Mijn druppel in de emmer: ik heb een Kia e-Niro 64kWh MY19 met 1 fase boordlader gehad, wij reden 35.000km / jaar en dat ging prima. De laadpaal laadde op 4.2kW en dat betekende 6% accu / uur, dus na 10 uur laden (22:00 - 08:00) 60%. 60% bij de Niro was ~210km in de winter, dus de vraag is dan hoe vaak je elke dag je range op maakt.

imho kun je prima met 1 fase uit de voeten als je niet elke dag 200km rijd naar de klant.

Nu hebben wij een 3-fase lader en een Model Y RWD (die range is prima om elke dag 200km te rijden), en dat voelt als pure luxe. 18% / uur opladen, 4 uurtjes en hij is van 18% naar 90% (ons dagelijkse maximum laad niveau).

[Voor 26% gewijzigd door marowi op 31-05-2023 15:04]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• SirLct
Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Nee klopt want jullie zijn allemaal duur betaald IT'ers en dan is een Renault ZOE geen optie als leaseauto :|

Het was trouwens puur als voorbeeld bedoeld, dat er ook EV's zijn welke snel AC kunnen laden.
Ach ga je nu zielig lopen doen. Met zulke voorbeeld moet je niet verwachten dat men ook normaal gaan reageren. Renault Zoe is prima auto overigens niks mis mee. Afhankelijk van je benodigheden moet het ook prima keuze kunnen zijn. Maar je noemt dus de 22kW "sterkte" van deze auto en je "vergeet" dan over de 46kW snelladen (oef kan je dat snel noemen), beperkte ruimte/ bagageruimte, uitrusting, etc.
Ik probeer Zoe niet af te kraken, maar je richt je case wel heel specifiek op een punt en dus mis je de vraag in zn geheel.

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee