Nou nou, mag ik ook weer.
Alleen, hier in BE (of alleszins, bij mijn werkgever), werken we niet meer met een online configurator van de LM. Dat maakt het niet eenvoudig!
Leasebudget: 1150 (denk ik, staat zo bovenaan de lijst die ik kreeg, maar weet niet of dat overeenstemt met de mogelijke keuzes)
Kilometrage per jaar: 30 000 (voor bepaling leasebudget)
Contractduur: 48 maanden (voor bepaling leasebudget)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Ik veronderstel 'inclusief', maar ben niet zeker. Bij ICE was het budget 506 euro, maar dat was exclusief brandstof. Gezien het grote verschil in budget voor EV, denk ik dat brandstof nu wel inbegrepen is.
Merkbeleid, zo ja, welke: volgens mij geen merkenbeleid. Ze stuurden een lijst mee met wagens waarvoor reeds een offerte was ontvangen/berekend, maar er stond niets bij over uitgesloten merken.
Overige afhankelijkheden: verplicht EV
Specifieke wensen: groot bereik, grote kofferruimte
Uiteindelijke keuze:
HR stuurt dus een lijst met merken en modellen waarvoor ze (van anderen of uit een studie) een offerte kregen en berekenden in de lease (voor TCO). Hierbij duiden ze dan aan welke modellen binnen bugdet vallen, welke een eigen bijdrage vragen (max 3 000) en welke buiten budget vallen.
Voor mij is binnen budget
- VW ID4 Pure Performance Business
- Volvo XC 40 Core
- Volvo C40 Core
- Cupra Born
- Tesla 3
- Opel Corsa-e
- Opel Mokka-e
- Citroen e-Berlingo Shine Pack
- Kia e-Soul Pulse
Wagens met een eigen bijdrage zijn
- Mercedes EQA Business Line
- Volkswagen ID3 Life Business Pro
- Volkswagen ID5 Business Pro
- Skoda Enyaq 62 KWH + Pack Clever (zelfde voor de Coupe)
Andere wagens (MB EQB, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y, BMW iX1) zouden allemaal teveel boven budget gaan.
Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume.
Had zelf mijn zinnen gezet op een iX1, een Enyaq of eventueel een Model Y. Met een grote voorkeur voor de iX1. Helaas vallen die alledrie in de categorie 'eigen bijdrage', wat, als het meer dan 200 euro is over de hele looptijd, niet gaat passeren bij mijn betere helft. De ID4 heeft een te klein bereik in de voorgestelde configuratie, en de XC40 heeft een wat beperkte kofferruimte (zowel voor boodschappen, vakantie met de kinderen, als voor de hond, een Schotse Collie (Lassie, voor de liefhebbers

))
Iemand nog tips over opties die mogelijk wel binnen budget vallen, gebaseerd op de bovenste lijst?

Alvast bedankt!