Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

loewie1984 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Dat de blauwe rakkers dat linksom of rechtsom goed dichtgetimmerd hebben. Als je zegt mobiliteitsbudget kun je net zo goed zeggen: bruto loon. Het wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.

Dus zeg 800 eu lease budget nu, vs 800 eu bruto salaris, daar hou je dan 400 eu van over en dat is het dan.
Even een check, bedoel je blauwe rakkers als in collega's van de afdeling loonadministratie/wagenpark die 'blauw' zijn qua gedrag (met die vage kleurendingen) of doel je op de BD?
Want volgens mij is het gewoon toegestaan dat als jij 800€ mobiliteitsvergoeding krijgt je hiervan de zakelijke KM als netto vergoed krijgt en wat er over is van het budget als bruto krijgt.
bijv. 1000km/mnd zakelijk met 800€ mobiliteit = 1000*0,21=210€ netto + 590€ bruto.

Maar volgens mij kun je beter hier terecht: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

True schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Even een check, bedoel je blauwe rakkers als in collega's van de afdeling loonadministratie/wagenpark die 'blauw' zijn qua gedrag (met die vage kleurendingen) of doel je op de BD?
Want volgens mij is het gewoon toegestaan dat als jij 800€ mobiliteitsvergoeding krijgt je hiervan de zakelijke KM als netto vergoed krijgt en wat er over is van het budget als bruto krijgt.
bijv. 1000km/mnd zakelijk met 800€ mobiliteit = 1000*0,21=210€ netto + 590€ bruto.

Maar volgens mij kun je beter hier terecht: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Ik doelde op de BD inderdaad. Ik zal daar even verder vragen/checken

discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
nooberke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Bij 20kWh per 100KM komt dat neer op 0,50 cent per kWh...Helaas is dat met snel laden/openbaar laden geen heel onwerkelijk tarief
Reken dat nog eens uit ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:24
Reinier schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Reken dat nog eens uit ;)
30000 / 12 = 2500 per maand
2500 / 100 * 20 = 500 kWh
250 euro / 500 kWh = 50 cent per kWh?

Of val je over de 0,50 cent in plaats van 0,50 euro? O-), mag hopen dat die vanzelfsprekend is :9

[Voor 6% gewijzigd door nooberke op 03-05-2023 17:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:27
True schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Hm daar ga ik ook eens aan rekenen. En zakelijke km is dan excl woon-werk neem ik aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:54
Marco-Peters schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:08:
[...]

Er staat wel geregeld al een auto aan de laadpaal, vaak zo'n Plugin Hybride waar ik nogal een mening over heb als EV bestuurder _O- Want die hebben die laadpalen helemaal niet zo hard nodig, als een pure EV. Maar goed het zij zo..... ook als ze meestal de laadpaal vervolgens blokkeren, want die hebben maar een kleine accu. Echter die autos staan vervolgens wel vaak de halve dag aan de laadpaal :(
Als PHEV rijder ben ik het daar niet met je eens ;) Doordat ik met een lege accu moet rijden, schiet mijn gemiddelde verbruik omhoog, waar ik vervolgens gewoon vragen over krijg. Om maar niet te spreken over het rondrijden met dood gewicht, want die "kleine" accu weegt wel wat en levert mij niks op. En mijn accu heeft toch wel 3-4 uur nodig om op te laden. Dus als je met de halve dag een werkdag bedoeld, klopt het wel degelijk ;)

Carpe Diem

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Hm daar ga ik ook eens aan rekenen. En zakelijke km is dan excl woon-werk neem ik aan?
Jeen, die zijn óók zakelijk (dus woon-werk en werk-werk/zakelijk) en kan je werkgever tot 21 ct/km netto vergoeden. V.a. 2024 is dat tot 22 ct/km netto te vergoeden. Hierboven is het enkel bruto te vergoeden.
https://www.rijksoverheid...omen/reiskostenvergoeding

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:33
loewie1984 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:42:
Ik heb een beetje een aparte situatie.

Ik rij al vanaf dat ik begonnen ben met werken zo'n 16 jaar geleden leaseauto. Altijd bijtelling betaald, deze geaccepteerd en ingezien dat je voor dat geld nooit zelf een auto kon rijden.

Tot aan corona. Toen had ik een XC40 op de oprit staan die 2 jaar lang niet of nauwelijks KM gemaakt heeft, maar ik wel 560 netto voor betaalde iedere maand (nog steeds eigen en bewuste keuze).

Nu loopt richting het einde van dit jaar mijn huidige auto af (een Skoda Kodiaq) en ik merk eigenlijk een aantal dingen:

1. ik mis m'n XC40, het rijcomfort maar met name de boordcomputer, navigatie en multimedia wekt bij mijn Skoda grote frustratie op
2. ik wil me niet langer committeren aan een lease auto voor zo'n lange periode (4/5 jaar)
3. private lease is niet interessant zonder mobiliteit budget
4. een auto kopen kan alleen door te financieren en af te lossen

Ik zit dus een beetje in dubio. Een lease auto alleen zakelijk rijden is niet praktisch. Youngtimer regeling gaat niet iedere werkgever in mee. En als je gaat private leasen om er maar niet aan vast te zitten als je weggaat bij je werkgever, tja.

Ik vind het oprecht lastig. Ik zit nu te dubben over zelf een Lync & Co 01 regelen (want das ook gewoon een XC40 voor 80%) of een XC60 2de hands te kopen van rond de 55/60k. Maar als je deze zakelijk rijd en er 25 tot 30k per jaar mee rijd, schrijf je op 4 jaar ook de helft af.

Iemand oprecht serieuze tips?
Waarom niet een 2e hands XC40 als die zo goed beviel? Of misschien wel een nieuwe Recharge.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

sham27 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Waarom niet een 2e hands XC40 als die zo goed beviel? Of misschien wel een nieuwe Recharge.
omdat het niet de XC40 is die ik heb samengesteld, en zo als ik hem had is ie niet meer leverbaar.
Had hem gewoon over moeten kopen destijds, maarja. Iets met koe in de kont kijken wat ie gegeten heeft.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:06
ragged schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Verplichte " Tesla model Y " opmerking. Maar die is wat hoger, dus dan een Model 3.
Maar voor dat budget zijn er genoeg opties, wat wil je bvb graag qua opties etc? Dat helpt.
De 3 staat hoog op m'n lijstje maar met het brandstofvoorschot is het toch wel snel bijbetalen geblazen.
nooberke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Bij 20kWh per 100KM komt dat neer op 0,50 cent per kWh...Helaas is dat met snel laden/openbaar laden geen heel onwerkelijk tarief
[...]
Valt best tegen moet ik zeggen. Met de verplichte opties blijven er weinig electrische opties over met een lange range.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:59
daantjuh68 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:57:
[...]

De 3 staat hoog op m'n lijstje maar met het brandstofvoorschot is het toch wel snel bijbetalen geblazen.

[...]

Valt best tegen moet ik zeggen. Met de verplichte opties blijven er weinig electrische opties over met een lange range.
Model 3 RWD kom echt niet boven 1000 euro denk ik incl brandstof.
Of wil je perse de LR? Die komt op 1061 euro, dus ietsje bijbetalen.
Mooi van de Model 3 is dat je niets hoeft te selecteren aan optielijsten want (bijna) alles zit er al std in.

[Voor 10% gewijzigd door SirLct op 04-05-2023 11:26]

Life is too short to drive boring cars

• g-king
  • Laatst online: 05-05 23:04
Ben er bijna uit voor een nieuwe leaseauto, wordt een Audi A3 Limousine. Twijfel echter nog tussen 2 opties:
S Line of standkachel. Beide gaat helaas niet meer passen in het budget :(

Is het enige verschil tussen S Line exterieur en de Advanced versie de kleine accenten aan de zijkant op de voor/achtergrill en de stoelen? Of zijn er nog meer (grote) voordelen aan een S Line?

Standkachel lijkt me heerlijk om in de winter nooit meer te hoeven krabben of in een koude auto te stappen. In de zomer hetzelfde maar dan omgedraaid qua temperatuur.

Moelijk.. Moeilijk.. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@g-king ik ken niet de hele optie/pakketlijst van Audi uit mijn hoofd, maar er staat me bij dat een S-Line ook een sportiever onderstel heeft? Aangezien ik veel rijd en niet zo sportief, zou ik dus gaan voor een iets comfortabeler onderstel in combinatie met de standkachel... tenzij de stoelen in de Advance echt minder (instelbaar) zijn. Dan zou daar waarschijnlijk mijn voorkeur liggen.

Als het mogelijk is zou ik de beide kort na elkaar rijden/zitten, dan heb je al een beter idee dan wanneer je alleen met woorden en de bijbehorende kosten in een configurator gaat spelen.

[Voor 35% gewijzigd door gwystyl op 04-05-2023 23:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:08
SirLct schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Model 3 RWD kom echt niet boven 1000 euro denk ik incl brandstof.
Of wil je perse de LR? Die komt op 1061 euro, dus ietsje bijbetalen.
Mooi van de Model 3 is dat je niets hoeft te selecteren aan optielijsten want (bijna) alles zit er al std in.
LR RWD is dan ook nog een optie. Zit dan op 940 oid bij LP obv standaard prijzen. Super auto tegen leuke bijtelling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 10:50
Leasebudget: €1.041
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief,
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: brandstof component snap ik nog niet helemaal. Als ik bij ALD specificeer dan wordt er een brandstofvoorschot berekend wat weer van mijn leasebudget af gaat.
Specifieke wensen: elektrisch of PHEV verplicht vanuit de werkgever. Voorkeur naar een stationwagen, liever geen hoge auto (is voor oude mensen;) ), geen VW. nodig feb 2024.
Uiteindelijke keuze:
Mazda 6? Zou binnen je budget moeten zitten, gezien de 6 er bij mij net buiten viel en ik "maar" €881 per maand aan budget heb.

Ik rijd overigens rond in een Soul Red Mazda 3 Luxury van bijna 40k :D. HEEEL erg blij mee, want ik ben wel van de Japanners en Mazda is nog 1 van de weinige merken die een mooie auto's maken én kwalitatief degelijk zijn. Ik krijg veel collega's maar ook klanten naar mij toe die opmerken 'dikke auto man! Wat is het?'.

De Mazda 3 is trouwens een heerlijke kilometervreter en ik ben blij dat ik niet een maximaal aantal kilometers per jaar heb, want dan zou ik een probleem hebben.
Ik heb m'n auto nu net 3 maand en ik heb er al bijna 17k op zitten 8)7

[Voor 10% gewijzigd door SilentDecode op 05-05-2023 12:12]

Zoeft het land door in de dikke Mazda 3 leasebak :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IfThenElse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 16:51
leaseforum22 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:54:
Hi allen, ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. In het verleden was ik gecharmeerd van een Passat GTE en Tiguan Allspace, maar na een periode elektrisch te hebben gereden ben ik geneigd om opnieuw een elektrische auto te kiezen en het liefst met een wat hogere zit (SUV). Ik kan thuisladen en heb een gezin met twee kinderen in de basisschool leeftijd. Ik neig naar de Tesla Model Y, maar wil graag van jullie inzichten gebruik maken om tot een afgewogen keuze te komen.

Leasebudget: 70.000 euro fiscale waarde
Kilometrage per jaar: nvt
Contractduur: nvt
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: nvt
Specifieke wensen: Voorkeur voor elektrische auto, of plug-in hybrid (>10kWh); hoge(re) zit, strakke wegligging, voldoende beenruimte, goede bestuurderstoel, gelaagde zijruiten, levering op niet al te lange termijn.

Long list tot dusverre:
- Tesla Model Y - Long Range
- Ford Mustang Mach-e Premium - 98 kWh RWD
- BMW i4 eDrive40 - M Sportpakket Pro

Afvallers:
- Skoda Enyaq, VW ID's - minder aantrekkelijk dan de Tesla Model Y qua prijs/functionaliteit
- Volvo XC60 Recharge T6 - deint teveel naar de smaak van de familie
- Volvo XC40 / Polestar 2 - te krap qua beenruimte
- Audi Q8 e-tron - past niet goed binnen budget (alleen basis uitvoering mogelijk)

Uiteindelijke keuze:: tbd
Al eens naar de Lynk&Co 01 gekeken? Is vergelijkbaar met een full options Volvo XC40 plugin hybrid. Maar dan wat ruimer (en mooier naar mijn mening :) ). Maandbedrag en bijtelling zijn erg gunstig. En heeft een goede range voor een hybride.

En het nieuwe modeljaar heeft nu ook 360 camera en gelaagde zijruiten. Ik ben er nu al ruim 1,5 jaar erg tevreden mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 13:49
Nou nou, mag ik ook weer.
Alleen, hier in BE (of alleszins, bij mijn werkgever), werken we niet meer met een online configurator van de LM. Dat maakt het niet eenvoudig!

Leasebudget: 1150 (denk ik, staat zo bovenaan de lijst die ik kreeg, maar weet niet of dat overeenstemt met de mogelijke keuzes)
Kilometrage per jaar: 30 000 (voor bepaling leasebudget)
Contractduur: 48 maanden (voor bepaling leasebudget)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Ik veronderstel 'inclusief', maar ben niet zeker. Bij ICE was het budget 506 euro, maar dat was exclusief brandstof. Gezien het grote verschil in budget voor EV, denk ik dat brandstof nu wel inbegrepen is.
Merkbeleid, zo ja, welke: volgens mij geen merkenbeleid. Ze stuurden een lijst mee met wagens waarvoor reeds een offerte was ontvangen/berekend, maar er stond niets bij over uitgesloten merken.
Overige afhankelijkheden: verplicht EV
Specifieke wensen: groot bereik, grote kofferruimte :)
Uiteindelijke keuze:

HR stuurt dus een lijst met merken en modellen waarvoor ze (van anderen of uit een studie) een offerte kregen en berekenden in de lease (voor TCO). Hierbij duiden ze dan aan welke modellen binnen bugdet vallen, welke een eigen bijdrage vragen (max 3 000) en welke buiten budget vallen.
Voor mij is binnen budget
  • VW ID4 Pure Performance Business
  • Volvo XC 40 Core
  • Volvo C40 Core
  • Cupra Born
  • Tesla 3
  • Opel Corsa-e
  • Opel Mokka-e
  • Citroen e-Berlingo Shine Pack
  • Kia e-Soul Pulse
Wagens met een eigen bijdrage zijn
  • Mercedes EQA Business Line
  • Volkswagen ID3 Life Business Pro
  • Volkswagen ID5 Business Pro
  • Skoda Enyaq 62 KWH + Pack Clever (zelfde voor de Coupe)
Andere wagens (MB EQB, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y, BMW iX1) zouden allemaal teveel boven budget gaan.
Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume.
Had zelf mijn zinnen gezet op een iX1, een Enyaq of eventueel een Model Y. Met een grote voorkeur voor de iX1. Helaas vallen die alledrie in de categorie 'eigen bijdrage', wat, als het meer dan 200 euro is over de hele looptijd, niet gaat passeren bij mijn betere helft. De ID4 heeft een te klein bereik in de voorgestelde configuratie, en de XC40 heeft een wat beperkte kofferruimte (zowel voor boodschappen, vakantie met de kinderen, als voor de hond, een Schotse Collie (Lassie, voor de liefhebbers :) ))

Iemand nog tips over opties die mogelijk wel binnen budget vallen, gebaseerd op de bovenste lijst? :(
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56
Kwakkel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:01:
Alleen, hier in BE (of alleszins, bij mijn werkgever), werken we niet meer met een online configurator van de LM. Dat maakt het niet eenvoudig!

Leasebudget: 1150 (denk ik, staat zo bovenaan de lijst die ik kreeg, maar weet niet of dat overeenstemt met de mogelijke keuzes)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Ik veronderstel 'inclusief', maar ben niet zeker. Bij ICE was het budget 506 euro, maar dat was exclusief brandstof. Gezien het grote verschil in budget voor EV, denk ik dat brandstof nu wel inbegrepen is.
Merkbeleid, zo ja, welke: volgens mij geen merkenbeleid. Ze stuurden een lijst mee met wagens waarvoor reeds een offerte was ontvangen/berekend, maar er stond niets bij over uitgesloten merken.
Uiteindelijke keuze:

HR stuurt dus een lijst met merken en modellen waarvoor ze (van anderen of uit een studie) een offerte kregen en berekenden in de lease (voor TCO). Hierbij duiden ze dan aan welke modellen binnen bugdet vallen, welke een eigen bijdrage vragen (max 3 000) en welke buiten budget vallen.
  • Volvo XC 40 Core
  • Volvo C40 Core
  • Cupra Born
  • Tesla 3
  • Opel Corsa-e
  • Opel Mokka-e
  • Kia e-Soul Pulse
Andere wagens (MB EQB, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y, BMW iX1) zouden allemaal teveel boven budget gaan.
Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume.
Had zelf mijn zinnen gezet op een iX1, een Enyaq of eventueel een Model Y. Met een grote voorkeur voor de iX1. Helaas vallen die alledrie in de categorie 'eigen bijdrage', wat, als het meer dan 200 euro is over de hele looptijd, niet gaat passeren bij mijn betere helft. De ID4 heeft een te klein bereik in de voorgestelde configuratie, en de XC40 heeft een wat beperkte kofferruimte (zowel voor boodschappen, vakantie met de kinderen, als voor de hond, een Schotse Collie (Lassie, voor de liefhebbers :) ))

Iemand nog tips over opties die mogelijk wel binnen budget vallen, gebaseerd op de bovenste lijst? :(
Alvast bedankt!
Kia EV6?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwakkel
Bedankt voor de tip!
Dat is eerder een 'lage auto' (maar een 'hoge instap' heb ik inderdaad niet opgelijst als (minstens) nice-to-have).
Alleen vrees ik dat die ook snel over budget zal gaan: 51 390, maar dan wil je de versie met grotere batterij (55 390). En om volledig te zijn wil je dan ook een warmtepomp, dus een versie hoger (Earth ipv Air) en kom je op 59 890. Dat is 49.5k zonder BTW, en de duurste wagen uit mijn lijst is de C40 voor 46.2k exclusief BTW. Denk dat de restwaarde van de Volvo > restwaarde van de Kia, dus leaseprijs zal voor de Kia hoger uitvallen :/
Je hebt ook de Niro, maar die kofferruimte is ook niet geweldig :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KrullenO
Kwakkel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:01:

Uiteindelijke keuze:

• Volvo XC 40 Core
  • Volvo C40 Core
  • Cupra Born
  • Tesla 3
  • Opel Corsa-e
  • Opel Mokka-e
  • Kia e-Soul Pulse

Alvast bedankt!
Als ik het lijstje zo zie dan zou de model Y RWD gewoon moeten passen toch? Die heeft natuurlijk een kleiner bereik dan de Long Range, maar met 455km doet hij niet/nauwelijks onder de rest van het rijtje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:35
Wanneer moet je de keuze maken?
Phev geen optie?

Skoda is volgens mij ook met de superb / kodiaq aan het doorontwikkelen richting (ph)ev. Wellicht interessant om eens te googlen wanneer dat er serieus aan zit te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Kwakkel het verschil tussen ice voorheen en ev nu is wel erg groot, ook al zijn auto's duurder geworden.
Als ik het lijstje zie dan krijg je een B klasse auto lijstje, terwijl het zelfde budget in NL ook een flink aangeklede middenklasser (ongeacht EV of ICE) rijdt.
Dus ik zou even dubbelchecken op je oude budget, je nieuwe budget en de leaseklasse bij je functie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 18:19
SilentDecode schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Mazda 6? Zou binnen je budget moeten zitten, gezien de 6 er bij mij net buiten viel en ik "maar" €881 per maand aan budget heb.

Ik rijd overigens rond in een Soul Red Mazda 3 Luxury van bijna 40k :D. HEEEL erg blij mee, want ik ben wel van de Japanners en Mazda is nog 1 van de weinige merken die een mooie auto's maken én kwalitatief degelijk zijn. Ik krijg veel collega's maar ook klanten naar mij toe die opmerken 'dikke auto man! Wat is het?'.

De Mazda 3 is trouwens een heerlijke kilometervreter en ik ben blij dat ik niet een maximaal aantal kilometers per jaar heb, want dan zou ik een probleem hebben.
Je mag hier Het grote Mazda topic #1 een show-off plaatsen :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SilentDecode
Je mag hier Het grote Mazda topic #1 een show-off plaatsen :P
Het was meer om mijn ervaring te delen, maargoed...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
SilentDecode schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Het was meer om mijn ervaring te delen, maargoed...
Dat een Mazda3 een geweldige auto is, hoef je mij niet uit te leggen :+

spoiler:
heb 'm zelf ook. Inmiddels 92K KM op de teller gezet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantjuh68
SilentDecode schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Mazda is fijn ja, de hatchback 3 vind ik ook echt enorm mooi en de mx5 blijft een droom, maar... Werkgever wil phev of ev dus de 6 valt helaas af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SilentDecode
Mazda is fijn ja, de hatchback 3 vind ik ook echt enorm mooi en de mx5 blijft een droom, maar... Werkgever wil phev of ev dus de 6 valt helaas af.
Heeft de Mazda 6 tegenwoordig geen Mild-Hybrid systeem dan? De Mazda3 wel, maar dat had voor mijn werkgever geen invloed gelukkig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantjuh68
SilentDecode schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Heeft de Mazda 6 tegenwoordig geen Mild-Hybrid systeem dan? De Mazda3 wel, maar dat had voor mijn werkgever geen invloed gelukkig.
Toen je je eerste bericht stuurde heb ik gelijk even gekeken maar alleen op de 3 en nieuwere auto's. De 6 is natuurlijk al een tijdje oud.

Overigens is mild hybride niet voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leaseforum22
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02:24
IfThenElse schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Al eens naar de Lynk&Co 01 gekeken? Is vergelijkbaar met een full options Volvo XC40 plugin hybrid. Maar dan wat ruimer (en mooier naar mijn mening :) ). Maandbedrag en bijtelling zijn erg gunstig. En heeft een goede range voor een hybride.

En het nieuwe modeljaar heeft nu ook 360 camera en gelaagde zijruiten. Ik ben er nu al ruim 1,5 jaar erg tevreden mee.
@IfThenElse Ja, interessante auto. Deze heb ik eerder overwogen via een abonnement (nu 550 euro per maand) wat een stuk voordeliger was dan het Volvo abonnement dat ik destijds had. Gelaagde zijruiten zijn me erg goed bevallen bij de Enyaq, lekker stil. En een goede elektrische actieradius! Ik vind de looks niet zo, en twijfel of ik in dat geval niet beter kan kopen of abonneren ipv leasen. Ik zal hem eens in het echt (van binnen) gaan bekijken, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

D_Jeff schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Dat een Mazda3 een geweldige auto is, hoef je mij niet uit te leggen :+

spoiler:
heb 'm zelf ook. Inmiddels 92K KM op de teller gezet
Paste hier helaas niet in t budget dus nu voor een Ioniq 6 gegaan.

De Mazda skyactiveX was als rode sedan en met witte leren bekleding in luxury trim 300 euro bijbetalen en de Ioniq in connect rwd met 77kwh accu kwam op net 100 euro bijbetalen.
Bijtelling niet naar gekeken want de auto wordt alleen zakelijk gereden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-05 21:28
Brilsmurfffje schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Bijtelling niet naar gekeken want de auto wordt alleen zakelijk gereden.
Waarom hiervoor gekozen? Niet helemaal ontopic.
Heb er zelf namelijk ook over getwijfeld. Maar het lijkt me zo'n gedoe om kilometers bij te moeten houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

LikeABawzs schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Waarom hiervoor gekozen? Niet helemaal ontopic.
Heb er zelf namelijk ook over getwijfeld. Maar het lijkt me zo'n gedoe om kilometers bij te moeten houden.
We rijden prive niet zoveel en hebben een leuke cabrio, die verkopen dan moet je erg veel geld afschrijven en nu kost t zakelijk rijden netto niks. De administratie valt wel mee gewoon na iedere rit in een boek schrijven wat de begin en eindstand was en waartussen de rit ging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwakkel
KrullenO schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Als ik het lijstje zo zie dan zou de model Y RWD gewoon moeten passen toch? Die heeft natuurlijk een kleiner bereik dan de Long Range, maar met 455km doet hij niet/nauwelijks onder de rest van het rijtje.
Dat klopt. Zaterdag even gaan kijken, maar ben er ondertussen achter gekomen dat 'iedereen nu met een Tesla rijdt, en dat dat dus niet te vertrouwen is' dixit mijn vrouw. Soms gaat ze qua logica toch volledig de mist in :(
Nu, de 3 seconden dat ik in de Y zat, zaten de zetels best wel goed. Het openen van de koffer was dan weer wat minder - afwerking 'voelde' niet zo geweldig. Wat bevestigd werd bij het sluiten van de koffer - fijn afgewerkt kan je dat inderdaad niet noemen.
wienesroa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:11:
Wanneer moet je de keuze maken?
Phev geen optie?

Skoda is volgens mij ook met de superb / kodiaq aan het doorontwikkelen richting (ph)ev. Wellicht interessant om eens te googlen wanneer dat er serieus aan zit te komen.
PHEV geen optie inderdaad, verplicht full electric.
The Eagle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:40:
@Kwakkel het verschil tussen ice voorheen en ev nu is wel erg groot, ook al zijn auto's duurder geworden.
Als ik het lijstje zie dan krijg je een B klasse auto lijstje, terwijl het zelfde budget in NL ook een flink aangeklede middenklasser (ongeacht EV of ICE) rijdt.
Dus ik zou even dubbelchecken op je oude budget, je nieuwe budget en de leaseklasse bij je functie.
Mijn oude budget klopt zeker, het nieuwe heb ik nog even nagevraagd.
'Leaseklasse' doen we niet aan - als het binnen het budget past is het goed, als het niet past heb je pech ...

Momenteel lijkt de XC40 een kanshebber. Aangenaam binnenin alleszins. Qua range wel 'ok', zeker met extended range. Basis (zonder extended range) past zeker binnen het budget - we gaan even kijken wat 'opties' met het budget doen.
Enige nadeel dus: de koffer die wat beperkt is (ivm onze huidige Touran). Maar dat het krapper zal worden, valt niet aan te ontkomen helaas ...

Ga ook nog even polsen of mijn manager niet wat kan regelen (maar weet niet of hij dat 1 kan en 2 wilt).

[Voor 11% gewijzigd door Kwakkel op 08-05-2023 17:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kwakkel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:21:
[...]

Dat klopt. Zaterdag even gaan kijken, maar ben er ondertussen achter gekomen dat 'iedereen nu met een Tesla rijdt, en dat dat dus niet te vertrouwen is' dixit mijn vrouw. Soms gaat ze qua logica toch volledig de mist in :(
Nu, de 3 seconden dat ik in de Y zat, zaten de zetels best wel goed. Het openen van de koffer was dan weer wat minder - afwerking 'voelde' niet zo geweldig. Wat bevestigd werd bij het sluiten van de koffer - fijn afgewerkt kan je dat inderdaad niet noemen.
Kun je dat wat meer toelichten? Kofferbak opent en sluit automatisch met een druk op de knop, via het touchscreen of app. Wat wil een mens nog meer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dj-sannieboy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:41:
[...]

Kun je dat wat meer toelichten? Kofferbak opent en sluit automatisch met een druk op de knop, via het touchscreen of app. Wat wil een mens nog meer?
Een kofferbak die met een klunk dicht gaat en waarvan je aan het geluid kunt horen dat het stevig materiaal is, en ie goed dicht zit ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:53
The Eagle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Een kofferbak die met een klunk dicht gaat en waarvan je aan het geluid kunt horen dat het stevig materiaal is, en ie goed dicht zit ;)
Je weet dat autobedrijven een speciale afdeling hebben om ook bij hele dunne deurtjes een zwaar geluid te laten weergeven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:16
De zakelijke leasewagen anno 2023 is flink duur geworden helaas in verband met hoge leasetarieven en verschrikkelijke bijtelling. Nu moet ik helaas afscheid nemen van mijn Opel Ampera-E eind van dit jaar en voor een vervanging kijken.

Ik ga sowieso voor een EV, maar ik weet niet welke. Mijn werkgever heeft een deal gesloten met o.a. VW waardoor ik de VW ID.5 Pro kan leasen voor €760 maar met de hoge cataloguswaarde van €54039 kom je netto op een hoger bedrag uit dan een Tesla Model 3 met een leasebedrag van €942 maar met een cataloguswaarde van €41990. Ik heb ook nog een Opel Mokka-e gezien maar die is volgens mij echt klein, idem voor de Mazda MX-30 en Dacia Sprint. Daarnaast moet ik er ook nog fijn in kunnen rijden.

Nu gaat mijn werkgever onderhandelen weer met dealers en komt er 1 juni nieuwe tarieven en nieuw aanbod, maar het kan natuurlijk omhoog of omlaag gaan - dat weet je niet (weet iemand toevallig of de markt voor leasetarieven weer tot rust is gekomen?).

Het lijkt dus aan te komen op een Tesla Model 3 vs een VW ID.5 Pro. Durft iemand iets over beide wagens te roepen, waarbij er ook drie jonge kids (5-9jr) op de achterbank moeten passen? In Opel Ampera-e past het, ware het krap (in de breedte).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
[...]

Als de kofferbak niet goed dit zit, geeft de auto dat keurig aan. Aangezien je de kofferbak niet zelf hoeft dicht te smijten hoef je toch ook geen “klunk” te horen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sebazzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:00:
De zakelijke leasewagen anno 2023 is flink duur geworden helaas in verband met hoge leasetarieven en verschrikkelijke bijtelling. Nu moet ik helaas afscheid nemen van mijn Opel Ampera-E eind van dit jaar en voor een vervanging kijken.

Ik ga sowieso voor een EV, maar ik weet niet welke. Mijn werkgever heeft een deal gesloten met o.a. VW waardoor ik de VW ID.5 Pro kan leasen voor €760 maar met de hoge cataloguswaarde van €54039 kom je netto op een hoger bedrag uit dan een Tesla Model 3 met een leasebedrag van €942 maar met een cataloguswaarde van €41990. Ik heb ook nog een Opel Mokka-e gezien maar die is volgens mij echt klein, idem voor de Mazda MX-30 en Dacia Sprint. Daarnaast moet ik er ook nog fijn in kunnen rijden.

Nu gaat mijn werkgever onderhandelen weer met dealers en komt er 1 juni nieuwe tarieven en nieuw aanbod, maar het kan natuurlijk omhoog of omlaag gaan - dat weet je niet (weet iemand toevallig of de markt voor leasetarieven weer tot rust is gekomen?).
Wordt wel wat rustiger heb ik het idee. Maar brandstoffen en elektriciteit fluctueert nog, dus daar zit hem de onzekerheid voornamelijk. De rest is sowieso duur geworden. Levertijden zijn ook nog steeds een ding helaas. Bij Tesla lijkt dat OK, VAG zeker de elektrische modellen regelmatig een vraagteken.
Het lijkt dus aan te komen op een Tesla Model 3 vs een VW ID.5 Pro. Durft iemand iets over beide wagens te roepen, waarbij er ook drie jonge kids (5-9jr) op de achterbank moeten passen? In Opel Ampera-e past het, ware het krap (in de breedte).
De ID4 en 5 zitten qua binnenruimte tussen de Golf en de Passat in, dus dat past denk ik wel. Met twee kinderstoelen zit die in het midden gewoon iets krapper.
Heb je ook naar de Model Y gekeken? Daar zouden 3 kinderstoelen naast elkaar kunnen heb ik me laten vertellen. Heb je ook een kofferbak die zich kan meten met een Passat. Komt helaas ook met een behoorlijke dode hoek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Sebazzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:00:

Geen Optie C: Ik zoek het zelf wel lekker uit en kies daarom voor uitbetaling van het mobi. budget?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
The Eagle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:29:
[...]

De ID4 en 5 zitten qua binnenruimte tussen de Golf en de Passat in, dus dat past denk ik wel. Met twee kinderstoelen zit die in het midden gewoon iets krapper.
We hebben twee verhogers en één kinderstoel. Dat gaat nét in een Ampera-E.
Heb je ook naar de Model Y gekeken? Daar zouden 3 kinderstoelen naast elkaar kunnen heb ik me laten vertellen.
Ja maar die is weer flink duurder.

Ik heb dit tabelletje opgesteld:

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
D_Jeff schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Geen Optie C: Ik zoek het zelf wel lekker uit en kies daarom voor uitbetaling van het mobi. budget?
Kan, maar de tweedehands markt is nu ook niet zo aantrekkelijk en ik zou bij voorkeur wel echt een EV blijven rijden - naast dat ik dan natuurlijk uit netto uitbetaald budget mijn zakelijke kilometers moet financieren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Sebazzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:42:
[...]

[...]

[Afbeelding]
De Model 3 heeft vrij dikke wangen waardoor het wellicht wat lastiger is met drie zitjes. Al moet het wel lukken denk ik. Maar goed, proefrit is zo gemaakt. Model Y is overigens niks breder qua achterbank. De bank is wel wat platter waardoor het wat eerder past wellicht.

[Voor 12% gewijzigd door Inspired op 08-05-2023 21:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Sebazzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Kan, maar de tweedehands markt is nu ook niet zo aantrekkelijk en ik zou bij voorkeur wel echt een EV blijven rijden - naast dat ik dan natuurlijk uit netto uitbetaald budget mijn zakelijke kilometers moet financieren.
Alles is momenteel stevig duurder check.
Als het echt om de 3 kids gaat en je ritten meestal in de regio zijn (en daarmee snelladen niet belangrijk is), zou je nog eens kunnen kijken naar de MG 5.

Dat is een EV stationwagen, met het gedachtegoed van een Dacia: Weinig spannends, maar doet verder z'n ding.

Qua optie uitbetaling: Ik heb meer dan genoeg werkgevers gezien die eerst jouw zakelijk km's verrekenen tegen 21 cent/km en het restant bruto uitkeren. Wellicht je autoregeling nog eens nalezen?

Aanvulling: Een EV is niet goedkoper dan een fossiel (in de zakelijke leasemarkt)

[Voor 4% gewijzigd door D_Jeff op 08-05-2023 21:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
D_Jeff schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Aanvulling: Een EV is niet goedkoper dan een fossiel (in de zakelijke leasemarkt)
Wel bij ons, omdat ze benzineauto's proberen te ontmoedigen. Je gaat dan een leasecontract aan voor 2 jaar (tot 2025). Je zit dus al snel aan de 1600 per maand voor een auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
[...]

Als het echt om de 3 kids gaat en je ritten meestal in de regio zijn (en daarmee snelladen niet belangrijk is), zou je nog eens kunnen kijken naar de MG 5.
Alphabet doet helaas niet aan MG.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
[...]
Ligt eraan, bij een leasebudget inclusief brandstof/elektriciteit gaat er een flink deel naar de brandstof terwijl er een minder groot deel naar elektriciteit gaat.

Daarnaast heb je bij een EV te maken met 16% bijtelling tot 30k, wat ook meehelpt in de uiteindelijke kosten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:10
loewie1984 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:42:
Ik heb een beetje een aparte situatie.

Ik rij al vanaf dat ik begonnen ben met werken zo'n 16 jaar geleden leaseauto. Altijd bijtelling betaald, deze geaccepteerd en ingezien dat je voor dat geld nooit zelf een auto kon rijden.

Tot aan corona. Toen had ik een XC40 op de oprit staan die 2 jaar lang niet of nauwelijks KM gemaakt heeft, maar ik wel 560 netto voor betaalde iedere maand (nog steeds eigen en bewuste keuze).

Nu loopt richting het einde van dit jaar mijn huidige auto af (een Skoda Kodiaq) en ik merk eigenlijk een aantal dingen:

1. ik mis m'n XC40, het rijcomfort maar met name de boordcomputer, navigatie en multimedia wekt bij mijn Skoda grote frustratie op
2. ik wil me niet langer committeren aan een lease auto voor zo'n lange periode (4/5 jaar)
3. private lease is niet interessant zonder mobiliteit budget
4. een auto kopen kan alleen door te financieren en af te lossen

Ik zit dus een beetje in dubio. Een lease auto alleen zakelijk rijden is niet praktisch. Youngtimer regeling gaat niet iedere werkgever in mee. En als je gaat private leasen om er maar niet aan vast te zitten als je weggaat bij je werkgever, tja.

Ik vind het oprecht lastig. Ik zit nu te dubben over zelf een Lync & Co 01 regelen (want das ook gewoon een XC40 voor 80%) of een XC60 2de hands te kopen van rond de 55/60k. Maar als je deze zakelijk rijd en er 25 tot 30k per jaar mee rijd, schrijf je op 4 jaar ook de helft af.

Iemand oprecht serieuze tips?
Heb zelf zo'n 2,5 jaar terug de keuze gemaakt om te stoppen met lease:
Maandinkomen stijgt per direct omdat 1. de bijtelling wegvalt en 2. de leasevergoeding erbij komt.
Merk nu wel dat ik wat zenuwachtiger naar brandstofprijzen kijk :'( .

Verder bevalt het uitstekend: Het geeft "vrijheid" - geen contract waar je aan vast zit en de keuze is ruimer. Ik rij nu een auto die in de lease onhaalbaar zou zijn.

www.steamloco.info

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KrullenO
[...]

De vraag is natuurlijk even wat je belangrijker vindt, het geluid waarmee de kofferbak dicht gaat, of het rijgedrag, range, laadsnelheid, performance etc...
Inspired schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:51:
[...]

De Model 3 heeft vrij dikke wangen waardoor het wellicht wat lastiger is met drie zitjes. Al moet het wel lukken denk ik. Maar goed, proefrit is zo gemaakt. Model Y is overigens niks breder qua achterbank. De bank is wel wat platter waardoor het wat eerder past wellicht.
Ik heb er 3 (3mnd, 5j en 7j) en kan je vertellen dat het niet goed past. Wanneer de oudste in het midden zit gaat het net zonder verhoger maar dan zit hij half op de gordel. Er zijn wel voorbeelden te vinden op YouTube waarbij het toch lukt met heel specifieke smalle type stoeltjes.

Zodra ze uit het stoeltje kunnen zal het een stuk makkelijker worden denk ik.

Heb het ook in de Y geprobeerd maar ook daar passen 3 gemiddelde stoeltjes niet fatsoenlijk naast elkaar.

Dat gezegd hebbende zijn er maar weinig auto's waar het wel past... Zeker qua EVs...

[Voor 53% gewijzigd door KrullenO op 09-05-2023 08:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwakkel
Dj-sannieboy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:41:
[...]

Zeker :)
Het gaat dan over het gevoel bij het gebruik van de knop: het gevoel van de afwerking (of, gebrek daaraan) dat je krijgt als je op de knop aan de kofferbak duwt.
Het geluid speelt ook wel een rol, maar dan eerder omgekeerd van wat ik onder jou post lees: kofferbak (en deuren) moeten juist zacht sluiten. Dat toont voor mij eerder kwaliteit dan een luid lawaai bij het sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Kwakkel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Zeker :)
Het gaat dan over het gevoel bij het gebruik van de knop: het gevoel van de afwerking (of, gebrek daaraan) dat je krijgt als je op de knop aan de kofferbak duwt.
Het geluid speelt ook wel een rol, maar dan eerder omgekeerd van wat ik onder jou post lees: kofferbak (en deuren) moeten juist zacht sluiten. Dat toont voor mij eerder kwaliteit dan een luid lawaai bij het sluiten.
Het is voor mij de eerste auto met een automatisch open/sluitende kofferbak, wellicht dat ik het daarom niet herken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwakkel
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:41:
[...]

Het is voor mij de eerste auto met een automatisch open/sluitende kofferbak, wellicht dat ik het daarom niet herken.
Dat kan. En het is natuurlijk ook een 'gevoel' - verschilt van persoon tot persoon wellicht.
Ik had het al wel (vaag) gelezen, maar begreep nooit echt wat het probleem was. Tot ik het dus zelf ook merkte. Nu, dan is het nog niet echt een probleem: alles werkt naar behoren (denk ik :) ). Maar er is wel een gevoel van 'dit kan beter'.
Misschien viel het ook extra op omdat we vlak daarvoor hetzelfde deden bij de XC40, en dat toch aangenamer aanvoelde :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
KrullenO schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:40:

Ik heb er 3 (3mnd, 5j en 7j) en kan je vertellen dat het niet goed past. Wanneer de oudste in het midden zit gaat het net zonder verhoger maar dan zit hij half op de gordel. Er zijn wel voorbeelden te vinden op YouTube waarbij het toch lukt met heel specifieke smalle type stoeltjes.

Zodra ze uit het stoeltje kunnen zal het een stuk makkelijker worden denk ik.

Heb het ook in de Y geprobeerd maar ook daar passen 3 gemiddelde stoeltjes niet fatsoenlijk naast elkaar.

Dat gezegd hebbende zijn er maar weinig auto's waar het wel past... Zeker qua EVs...
Drie of twee stoeltjes is denk ik sowieso afzien bij de meeste auto's. Zelfs in mijn Hyundai Matrix was het niet gemakkelijk. Voor de rest is in de breedte de Y niet breder dan de 3 heb ik begrepen inderdaad.

• SirLct
Sebazzz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Drie of twee stoeltjes is denk ik sowieso afzien bij de meeste auto's. Zelfs in mijn Hyundai Matrix was het niet gemakkelijk. Voor de rest is in de breedte de Y niet breder dan de 3 heb ik begrepen inderdaad.
Je kan ook kijken naar multimac.
Maar je kinderen zijn van 5 tot 9 jaar, ik zou zeggen dat zonder multimac ook moet kunnen.
Denk aan smalere kinderstoelen. Wellicht zelf nieuwe kinderstoelen kopen puur hiervoor.
Is hoe dan ook goedkoper dan andere (duurdere) auto uitkiezen speciaal voor dit doel.

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:23
Sebazzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:42:
[...]

[...]

[Afbeelding]
De ID5 lijkt mij geen verkeerde keuze, gezien de grootte van de auto en de maandelijkse kosten. Iets goedkopere auto's in jouw lijst zijn kleinere B-segment types.

In mijn leaselijst staat ook de Ionic 6 Style die binnen budget is (45k). Maar bijv. een Tesla Model 3 (42K) is dan weer 150 euro per maand bijbetalen. Ondoorzichtige berekeningen houden die lease maatschappijen erop na. Accountmanager van de lease maatschappij gaf eigenlijk aan, dat ze niet zo'n fan zijn van Tesla gezien restwaarde, fluctuerende prijzen, etc. Meer mensen hier last van?

Van de ID3 komt er een facelift, maar hiervan zijn prijzen nog niet bekend. Mogelijk zit Volkswagen NL (PON) nog even op Tesla te wachten en te rekenen 8)7

• Sebazzz
Fazer013 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:24:
[...]

De ID5 lijkt mij geen verkeerde keuze, gezien de grootte van de auto en de maandelijkse kosten. Iets goedkopere auto's in jouw lijst zijn kleinere B-segment types.
De Tesla is een sedan en geen SUV dus staat lager op de wielen, maar is aan de binnenkant redelijk ruim nog ondanks de buitenkant.

Bij de VW ID.5 twijfel ik nog heel erg over de software, immers heeft de VW ID series nogal wat problemen gehad - maar ik begreep aan de andere kant dat dat met de ID.5 inmiddels wel achter de rug is.

• D_Jeff
@Sebazzz

Ik zit even te kijken wat een witte MG5 doet in de private lease bij 30k/24maanden en kom dan uit op 782 euro/maand (met alle opties aangeklikt).

Mocht jouw werkgever een hybride regeling hebben, dat ziet er zo ongeveer uit:
1.000 euro/maand budget

(20.000/jaar zakelijk * 0,21) / 12 = 350 euro per maand (vrij uitgekeerd)
1000-350= 650 euro bruto extra (niet bonusdragend, niet pensioendragend)

650 /2 = 325
325+350=675

Zou op deze manier ongeveer 100 euro/maand kosten, en dan heb ik het bijtellingseffect niet meegerekend. Tevens ben ik uitgegaan van een inkomen boven de 75k bruto/jaar. Zit je nog in de eerste schaal, dan is deze oplossing altijd goedkoper dan je keuzelijstje

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
D_Jeff schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:15:
@Sebazzz

Ik zit even te kijken wat een witte MG5 doet in de private lease bij 30k/24maanden en kom dan uit op 782 euro/maand (met alle opties aangeklikt).

Mocht jouw werkgever een hybride regeling hebben, dat ziet er zo ongeveer uit:
1.000 euro/maand budget

(20.000/jaar zakelijk * 0,21) / 12 = 350 euro per maand (vrij uitgekeerd)
1000-350= 650 euro bruto extra (niet bonusdragend, niet pensioendragend)

650 /2 = 325
325+350=675

Zou op deze manier ongeveer 100 euro/maand kosten, en dan heb ik het bijtellingseffect niet meegerekend. Tevens ben ik uitgegaan van een inkomen boven de 75k bruto/jaar. Zit je nog in de eerste schaal, dan is deze oplossing altijd goedkoper dan je keuzelijstje
Vergeet je nu de brandstof kosten bij private lease niet?
(Is ook allemaal meer iets voor het leaseregeling topic).

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:23
Sebazzz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:22:
[...]

De Tesla is een sedan en geen SUV dus staat lager op de wielen, maar is aan de binnenkant redelijk ruim nog ondanks de buitenkant.

Bij de VW ID.5 twijfel ik nog heel erg over de software, immers heeft de VW ID series nogal wat problemen gehad - maar ik begreep aan de andere kant dat dat met de ID.5 inmiddels wel achter de rug is.
Een collega met een ID4 (software versie 3) hoor ik nog klagen over performance van het systeem en app die traag / beperkte functies heeft. Ben zelf echt een Volkswagen fan, maar begin toch te twijfelen bij het zien van ID3 model update reviews (kijk dus naar iets andere auto dan jij). Wel beter materialen in het interieur, maar infotainment en techniek gaat er niet echt op vooruit. Overigens heb ik met mijn huidige e-Golf geen last van phantom breaking en minder goede afwerking, wat je bij Tesla vaak hoort. Met een nieuwe elektrische auto ga ik qua range en snelladen altijd op vooruit.

Dit filmpje is wel interessant om te kijken, vergelijk tussen ID5 en Tesla Y maar ook Tesla model 3 wordt regelmatig genoemd. Geeft verschillen VW vs Tesla aan. YouTube: Tesla Model Y RWD vs. Volkswagen ID 5 Pro - AutoWeek Dubbeltest

[Voor 4% gewijzigd door Fazer013 op 11-05-2023 09:34]

• Inspired
Dat Volkswagen qua materialen beter was dan Tesla is wel een beetje geweest. ID.x is inmiddels ook veel hard plastic.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Inspired schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:41:
Dat Volkswagen qua materialen beter was dan Tesla is wel een beetje geweest. ID.x is inmiddels ook veel hard plastic.
Het gros van de elektrische autos is dat zo behalve de i3 die heeft verrassend mooie materialen. Maar iets zoals een Ioniq is ook allemaal hard plastic

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 12:47
Het is weer langzaam tijd voor een nieuwe leaseauto.
Mijn huidige lease loopt nog tot 1-9-2024 maar i.v.m. een wisseling van werkgever en de huidige levertijden mag ik in november al een nieuwe uitzoeken.

Op het moment rij ik in een Skoda Karoq Sportline Business, door het nieuwe leasebudget zijn er redelijk wat mogelijkheden qua auto's. ik heb nog niet eerder elektrisch geleased maar op het moment valt de Skods Enyaq coupe RS in de smaak.

Als ik het goed begrepen heb dienen zakelijke lease rijders per 2025 elektrisch te rijden als ik voor 2025 nog een benzine auto lease mag deze dan tot einde contract doorlopen of dient deze per 2025 ingeleverd te worden ?

Leasebudget: 1000
Kilometrage per jaar: 20.000
Contractduur:60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:n.v.t.
Overige afhankelijkheden:n.v.t.
Specifieke wensen: Suv of Station er moeten 2 kids achterin en daarnaast ben ik 1.93m in lengte
Uiteindelijke keuze:n.v.t.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
runner83 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:59:
Als ik het goed begrepen heb dienen zakelijke lease rijders per 2025 elektrisch te rijden als ik voor 2025 nog een benzine auto lease mag deze dan tot einde contract doorlopen of dient deze per 2025 ingeleverd te worden ?
Wie zegt dat? De lease regeling van je werkgever? De overheid maakt het op dit moment nog niets uit (al zouden ze dat willen versnellen moeten ze dat met de bijtelling gaan sturen. Dan kiest morgen iedereen een elektrische auto).

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 12:47
jongetje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Wie zegt dat? De lease regeling van je werkgever? De overheid maakt het op dit moment nog niets uit (al zouden ze dat willen versnellen moeten ze dat met de bijtelling gaan sturen. Dan kiest morgen iedereen een elektrische auto).
De lease regeling geeft dit niet aan maar na het zien van een nieuwsbericht was ik in de veronstelling dat dit per 2025 het geval was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 06:53

Arno

PF5A

Daar zijn ze vanaf gestapt :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• jongetje
runner83 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:09:
[...]

De lease regeling geeft dit niet aan maar na het zien van een nieuwsbericht was ik in de veronstelling dat dit per 2025 het geval was.
Dat is de overheid, of eigenlijk een partij die dat als proefballonnetje in de media roeptoeteren. Zolang er nog niets is geregeld mag je nog gewoon een stoomauto leasen onder de youngtimer regeling.

• Kwakkel
The Eagle schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:40:
De 1.150 is de TCO. Dus leaseprijs + laadpaal + brandstof (elektriciteit) + .....
De 506 euro vroeger was enkel leaseprijs (zonder brandstof, ....)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:38
Spoetnik385 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Maandinkomen stijgt per direct omdat 1. de bijtelling wegvalt en 2. de leasevergoeding erbij komt.

Verder bevalt het uitstekend: Het geeft "vrijheid" - geen contract waar je aan vast zit en de keuze is ruimer. Ik rij nu een auto die in de lease onhaalbaar zou zijn.
Maar wat is netto je winst? Want ik heb toch het idee dat er flink geld bij moet t.o.v. bijtelling.

Ik ga even uit van een middenklasser zoals een focus, megane, leon. Ik tel nu een auto bij van ca. €33.000. Kost me iets van €300,- per maand netto. Ik maak 35-45.0000km per jaar, zakelijk en privé gecombineerd. De mobiliteitsvergoeding zou ronf de €750,- bruto zijn zo uit m'n hoofd, zo'n 450 netto. Tel daar de netto bijtelling bij en dan kom je weer op €750,- per maand. Volgens mij kun je daar niet van rijden als je alles telt. Of zie ik iets over het hoofd?

• The Eagle

The Eagle

Kwakkel schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:20:
[...]

De 1.150 is de TCO. Dus leaseprijs + laadpaal + brandstof (elektriciteit) + .....
De 506 euro vroeger was enkel leaseprijs (zonder brandstof, ....)
Ah, dat verklaart. Overigens kost een laadpaal in NL ca 2400 euro als stelpost in de lease, zie https://service.directlea...ektrische-auto-ga-rijden-
Betekent dat die je bij 48 maanden dus verplicht 50 euro per maand kost. Dus eigenlijk zit je op ca 1100 Inc brandstof. Das een vrij logisch bedrag :)
Alsnog ben je dan wel.lekker omhoog gegaan van 506 ex :)

• The Eagle

The Eagle

G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Maar wat is netto je winst? Want ik heb toch het idee dat er flink geld bij moet t.o.v. bijtelling.

Ik ga even uit van een middenklasser zoals een focus, megane, leon. Ik tel nu een auto bij van ca. €33.000. Kost me iets van €300,- per maand netto. Ik maak 35-45.0000km per jaar, zakelijk en privé gecombineerd. De mobiliteitsvergoeding zou ronf de €750,- bruto zijn zo uit m'n hoofd, zo'n 450 netto. Tel daar de netto bijtelling bij en dan kom je weer op €750,- per maand. Volgens mij kun je daar niet van rijden als je alles telt. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat die zelfde auto van 33k inmiddels ruim 40k of meer kost (ter indicatie: kale instap Golf doet ca 35k), en dan je brandstof voorschot nog indien van toepassing. En je netto vrij snel over de 400 gaat ipv jouw 300 ;)

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:38
The Eagle schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Dat die zelfde auto van 33k inmiddels ruim 40k of meer kost (ter indicatie: kale instap Golf doet ca 35k), en dan je brandstof voorschot nog indien van toepassing. En je netto vrij snel over de 400 gaat ipv jouw 300 ;)
Zou kunnen. Maar als je hem zelf koopt of leased obv mobiliteitsvergoeding dan ben je naar mijn idee toch duurder uit?

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:47
Spoetnik385 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Welke auto als ik vragen mag. En nieuw gekocht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:10
mierenfokker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:38:
[...]

Welke auto als ik vragen mag. En nieuw gekocht?
Daar zit zeker het grote verschil: Geen nieuwe auto.
Wil je perse nieuw rijden, dan is lease altijd goedkoper - simpel vanwege de afschrijving.

We hebben nu een BMW 5 serie van ruim 10 jaar oud. En ja, eerlijk is eerlijk je moet daarbij wat geluk hebben;
Verder kritisch kijken naar kosten zonder verkeerde zuinigheid, bijvoorbeeld onderhoud door een specialist i.p.v. een dealer. Niet zo maar nieuwe banden bestellen, maar kritisch kijken naar wat redelijk is.

We hebben bewust naar duurdere auto's gekeken. De term "premium" wil ik niet gebruiken omdat dat wellicht allerlei discussies oproept, maar als voorbeeld: De vloermatten van mijn lease Renault Talisman zijn na pak 'm beet 110.000 km vervangen. Bij de BMW na 330.000 nog niet.

Ongetwijfeld vinden mensen een auto van deze leeftijd ouderwets. Inderdaad hebben we geen Apple Carplay. Maar dat mis ik absoluut niet ;) .
O ja, ik heb een rijstijl van een oude opa :)

Ik ben vrij precies in het bijhouden van de kosten en dan kom ik hier op uit:

Belangrijke kanttekening: Afschrijving zit hier niet bij!! Bewust niet omdat daar zoveel afhankelijkheden inzitten die ik niet kan voorzien.

www.steamloco.info

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Spoetnik385 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:56:
[...]

Daar zit zeker het grote verschil: Geen nieuwe auto.
Wil je perse nieuw rijden, dan is lease altijd goedkoper - simpel vanwege de afschrijving.

We hebben nu een BMW 5 serie van ruim 10 jaar oud. En ja, eerlijk is eerlijk je moet daarbij wat geluk hebben;
Verder kritisch kijken naar kosten zonder verkeerde zuinigheid, bijvoorbeeld onderhoud door een specialist i.p.v. een dealer. Niet zo maar nieuwe banden bestellen, maar kritisch kijken naar wat redelijk is.

We hebben bewust naar duurdere auto's gekeken. De term "premium" wil ik niet gebruiken omdat dat wellicht allerlei discussies oproept, maar als voorbeeld: De vloermatten van mijn lease Renault Talisman zijn na pak 'm beet 110.000 km vervangen. Bij de BMW na 330.000 nog niet.

Ongetwijfeld vinden mensen een auto van deze leeftijd ouderwets. Inderdaad hebben we geen Apple Carplay. Maar dat mis ik absoluut niet ;) .
O ja, ik heb een rijstijl van een oude opa :)

Ik ben vrij precies in het bijhouden van de kosten en dan kom ik hier op uit:

[Afbeelding]

Belangrijke kanttekening: Afschrijving zit hier niet bij!! Bewust niet omdat daar zoveel afhankelijkheden inzitten die ik niet kan voorzien.
Dat is idd het grote verschil, in combinatie met de hoeveelheid km’s die je daadwerkelijk rijdt.
Als je een norm hebt van 30k km, maar je rijdt maar 15k km, dan kan het al snel uit.

In mijn geval gaat die vlieger niet op. Ik heb het al door zitten rekenen, maar met 40k km per jaar is de afschrijving op een nieuwe gewoon mega en een 2e hands met 100k km op de teller rij je dan veel te snel op ;)

Auto rijden is en blijft duur is mijn conclusie :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Daar waar een gemiddelde C klasser in 2019 op zo'n 33k euro nieuw zat, is dat vandaag de dag zo'n 40k.

Ook dat is een harde binnenkomer.

Effin, terug naar de lijstjes :p

[Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 12-05-2023 08:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Sebazzz Kids van 5-9 jaar. Over vier jaar 9-13 jaar. Het was mijn ervaring met 3 dat ik regelmatig één extra plek miste. Ik zou in jouw geval uitkijken naar een 6- of 7-persoons people mover. Ook hebben sommige auto's 3 losse stoelen achterin, wat voor de passagiers een enorme vooruitgang is qua comfort. Toyota Prius Wagon heeft dat (waren de kids het meest tevreden over), maar bijvoorbeeld ook de Skoda Roomster en de Honda FR-V hadden dat. Het is maar net wat je prioriteit heeft.

*edit: de Peugeot 5008 is er ook zo een.

[Voor 26% gewijzigd door desmond op 12-05-2023 09:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwakkel
The Eagle schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:36:
[...]

Ah, dat verklaart. Overigens kost een laadpaal in NL ca 2400 euro als stelpost in de lease, zie https://service.directlea...ektrische-auto-ga-rijden-
Betekent dat die je bij 48 maanden dus verplicht 50 euro per maand kost. Dus eigenlijk zit je op ca 1100 Inc brandstof. Das een vrij logisch bedrag :)
Alsnog ben je dan wel.lekker omhoog gegaan van 506 ex :)
Zou je zeggen he :)
Maar toch is de keuze bedroevend klein :/
Voor de Skoda Enyaq 80 met pack Clever, zou ik bvb 36 euro per maand moeten bijbetalen.
(En nu zie ik hier vaak hogere eigen bijdrages voorbijkomen, maar dat is bij ons maar beperkt toegelaten - max 3000 eigen bijdrage over de hele looptijd. Daarboven willen wijzelf liefst zo weinig mogelijk bijbetalen :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zojuist bevestiging gekregen dat mijn Kia Ceed (Gt-Line) besteld is bij de dealer, maar voor de gein ook even gekeken bij onze zuider buren wat diezelfde auto daar kost..

Kun je beter niet doen! :|

Be “fearful when others are greedy, and greedy only when others are fearful.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:50
Graag jullie advies! Een aantal maanden terug begonnen bij een nieuwe werkgever, sindsdien rij ik in een huurauto. Reden was dat er gewerkt werd aan een nieuw leasebeleid, wat er nu doorheen is. Ik krijg hier in de komende dagen meer info over, maar daarna zal ik vlot mijn keuze moeten maken.

Voor mijzelf de keuze gemaakt, dat ik een electrische SUV wil. De volgende auto's staan op mijn shortlist.

Volkswagen ID4 --> Leasemaatschappij heeft voorraad.
Volkswagen ID5 --> Geen voorraad, kan lang gaan duren.
Tesla Model Y LR --> Zoals bekend, vlot leverbaar (qua looks niet helemaal mijn ding).

Als ik deze auto's configureer naar mijn wensen, komen ze alle rond de 60K uit.

Twijfel:
Kia EV6 --> Geen idee hoe vlot die leverbaar zijn, twijfel of ik hem mooi vind (voorkeur van mijn vriendin).

Mijn vraag aan jullie, zie ik auto's over het hoofd (die ik zeker moet nemen in mijn vergelijk)?

:-)

[Voor 4% gewijzigd door Protax op 12-05-2023 10:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-05 12:42
Protax schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:22:
...

Twijfel:
Kia EV6 --> Geen idee hoe vlot die leverbaar zijn, twijfel of ik hem mooi vind (voorkeur van mijn vriendin).

Mijn vraag aan jullie, zie ik auto's over het hoofd (die ik zeker moet nemen in mijn vergelijk)?

Wat met de Ford Mustang E-mach?

Wat levertijden voor de Kia EV6 betreft: zat denk ik rond de 12 à 14 maanden voor Nederland, in België hoor ik toch vaker termijnen van 18 maanden en was als ik me niet vergis een tijd lang enkel de EV6 GT nog te bestellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Protax schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:22:
Graag jullie advies! Een aantal maanden terug begonnen bij een nieuwe werkgever, sindsdien rij ik in een huurauto. Reden was dat er gewerkt werd aan een nieuw leasebeleid, wat er nu doorheen is. Ik krijg hier in de komende dagen meer info over, maar daarna zal ik vlot mijn keuze moeten maken.

Voor mijzelf de keuze gemaakt, dat ik een electrische SUV wil. De volgende auto's staan op mijn shortlist.

Volkswagen ID4 --> Leasemaatschappij heeft voorraad.
Volkswagen ID5 --> Geen voorraad, kan lang gaan duren.
Tesla Model Y LR --> Zoals bekend, vlot leverbaar (qua looks niet helemaal mijn ding).

Als ik deze auto's configureer naar mijn wensen, komen ze alle rond de 60K uit.

Twijfel:

Een Model Y voor 60k? Is dat qua opties, range en rijbeleving wel te vergelijken met een ID4/5 van dezelfde prijsklasse?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03

The Wizard

Moderator Mobile
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Een Model Y voor 60k? Is dat qua opties, range en rijbeleving wel te vergelijken met een ID4/5 van dezelfde prijsklasse?
Idd, dat is een no-brainer. Een ID4 is een stap lager op de rangorde dan de Model Y. Ik zou altijd dan voor de Model Y gaan, ook al is het niet je ding, de ervaring leert dat je na een week al niet meer beter weet en je al helemaal aangepast hebt aan de auto.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:50
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Je bedoelt dat de Tesla zoveel beter is voor dat bedrag?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
Protax schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Je bedoelt dat de Tesla zoveel beter is voor dat bedrag?
Als je kijkt welke ID.4 je krijgt voor 54k dan wint voor mij de Y LR zeker ja. Value for money is volgens mij bij Tesla zeker beter. Helemaal als leaseauto. Bij een ID.4 moet je nog steeds veel opties extra nemen als je hem redelijk gelijk wilt hebben aan de Y LR. Ook zaken die voor mij standaard op een BEV moeten zitten. Een goede warmptepomp bv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KrullenO
The Wizard schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Idd, dat is een no-brainer. Een ID4 is een stap lager op de rangorde dan de Model Y. Ik zou altijd dan voor de Model Y gaan, ook al is het niet je ding, de ervaring leert dat je na een week al niet meer beter weet en je al helemaal aangepast hebt aan de auto.
Absoluut eens. Zou aanraden om eens een proefrit te doen, dan is het echt een absolute no brainer. Die ID.X familie is tot dusver echt om te huilen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:37
Ik zie hier veel Teslas en VWs voorbij komen, maar hebben jullie ook gekeken naar Xpeng? De Xpeng p9 bijvoorbeeld is mega veel luxe voor vergelijkbare kosten. Echt een hele dikke bak.

[Voor 19% gewijzigd door gebruikershaes op 12-05-2023 22:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
gebruikershaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:03:
Ik zie hier veel Teslas en VWs voorbij komen, maar hebben jullie ook gekeken naar Xpeng? De Xpeng p9 bijvoorbeeld is mega veel luxe voor vergelijkbare kosten. Echt een hele dikke bak.

[Afbeelding]
Gelijke kosten? Die P9 begint bij 58k. Is in de lease ook duurder dan Tesla zo te zien. Denk dat je het gemiddelde leasebudget ook wat overschat. :)

• gebruikershaes
Inspired schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Gelijke kosten? Die P9 begint bij 58k. Is in de lease ook duurder dan Tesla zo te zien. Denk dat je het gemiddelde leasebudget ook wat overschat. :)
Je hebt gelijk. Ik ging uit van een model Y LR uit. Die is 53k en een ID 4/5 wat beter uitgerust is ook al gauw rond 55.
Maar ik zei ook vergelijkbare en niet gelijke kosten.

[Voor 6% gewijzigd door gebruikershaes op 13-05-2023 09:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KrullenO
gebruikershaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:03:

[Afbeelding]
Ik heb er ook naar zitten kijken, net als die Nio auto's die er ook wel veelbelovend uitzien. Wat me toch een beetje tegenhoudt is de gedacht dat dit allemaal Chinese bedrijven zijn die met behoorlijke staatssteun de simpele strategie hebben om westerse merken de markt uit te drukken. Heb toch het idee dat ik dan zou bijdragen aan de groei en dominantie van China, die er al op zoveel terreinen is.

Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is dat iets om rekening mee te houden? Of alleen kijken naar wat voor mij individueel het beste is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gebruikershaes
Zo heb ik het nog nooit bekeken en je hebt een goed punt, maar aan de andere kant denk ik dat de gevestigde merken wel wat concurrentie kunnen gebruiken.
Decennia lang hebben ze een monopolie positie ingenomen wat zorgde voor gebrek aan innovatie. Want de consument moest elk jaar uitgemolken worden door middel van minimale upgrades. De Duitsers gingen sjoemelen om maar niet te hoeven innoveren om aan strengere emissie eisen te voldoen en ze leveren een leeg omhulsel waar je nog duizenden euro’s tegenaan moet gooien aan opties om het op te leuken. Als kers op de taart proberen ze nu een subscription model door te voeren zodat je maandelijks moet betalen voor functies die al in de auto zitten.
Dus wat mij betreft mogen ze wel wakker geschud worden.

Persoonlijk zou ik graag een Europees merk nemen, maar ik vertik het om nog mee te doen aan die rare verdien praktijken. Dus mijn volgende auto wordt of weer een Tesla of een Aziaat waar de meeste opties al in zitten voor een redelijk bedrag.

[Voor 13% gewijzigd door gebruikershaes op 13-05-2023 13:34]

• KrullenO
gebruikershaes schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:27:
Zo heb ik het nog nooit bekeken en je hebt een goed punt, maar aan de andere kant denk ik dat de gevestigde merken wel wat concurrentie kunnen gebruiken.
Decennia lang hebben ze een monopolie positie ingenomen wat zorgde voor gebrek aan innovatie. Want de consument moest elk jaar uitgemolken worden door middel van minimale upgrades. De Duitsers gingen sjoemelen om maar niet te hoeven innoveren om aan strengere emissie eisen te voldoen en ze leveren een leeg omhulsel waar je nog duizenden euro’s tegenaan moet gooien aan opties om het op te leuken. Als kers op de taart proberen ze nu een subscription model door te voeren zodat je maandelijks moet betalen voor functies die al in de auto zitten.
Dus wat mij betreft mogen ze wel wakker geschud worden.

Persoonlijk zou ik graag een Europees merk nemen, maar ik vertik het om nog mee te doen aan die rare verdien praktijken. Dus mijn volgende auto wordt of weer een Tesla of een Aziaat waar de meeste opties al in zitten voor een redelijk bedrag.
Eens ik kies zelf dan denk ik ook voor Tesla of Hyundai/Kia. Maar Chinees weet ik zo net nog niet...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

KrullenO schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:48:
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is dat iets om rekening mee te houden? Of alleen kijken naar wat voor mij individueel het beste is?
Ik zou never nooit een Chinese auto gaan rijden.
offtopic:
Zaken zoals aliexpres mijd ik ook al de pest.
Ik zie het gebeuren dat op het moment dat er een soort proxy-oorlog wordt ontketend om bijv. Taiwan vergelijkbaar als er nu met Rusland gaande is, zie ik het gebeuren dat je je auto ineens geen updates meer krijgt, of helemaal niet meer wil starten. Dit alles nog los van het feit dat ik China zo min mogelijk wil steunen.
Overigens heb ik ook een niet met feiten te onderbouwen voorgevoel dat ik OTA updates niet vertrouw van een Chinees bedrijf, is QA van dezelfde standaarden als dat bij westerse bedrijven is? En twijfel ik ten zeerste of ik mijn privédata überhaupt bij zo'n bedrijf wil stallen, in hoeverre ze data verzamelen en mogelijk zelfs gesprekken kunnen opnemen in de auto doet mij helemaal huiveren bij de gedachte.
Nee bedankt.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 12:08
gebruikershaes schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:27:
Dus mijn volgende auto wordt of weer een Tesla of een Aziaat waar de meeste opties al in zitten voor een redelijk bedrag.
Er is een behoorlijk groot verschil tussen een 'Aziaat' als in Japans of Zuid-Koreaans, of een 'Aziaat' als in Chinees. Voor mij ook nooit een Chinese auto, en ja dat is grotendeels op basis van gevoel. Het enige positieve aan die auto's is imo dat de Europese merken daardoor wel moeten concurreren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
D_Jeff schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:15:
@Sebazzz

Blijkt dat de MG5 en MG ZS wel aangeboden worden. Ik vind ze beide heel interessant maar neig naar de ZS omdat die mij iets praktischer op de weg lijkt.

De nieuwe Jeep leek mij ook wel wat maar kan niet meer voor december geleverd worden denk ik en heeft niet veel meer kofferbak dan in nu heb.

Maar de Tesla Model 3 twijfel ik ook nog over :)

[Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 15-05-2023 23:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SirLct
Sebazzz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:19:
[...]

Blijkt dat de MG5 en MG ZS wel aangeboden worden. Ik vind ze beide heel interessant maar neig naar de ZS omdat die mij iets praktischer op de weg lijkt.

De nieuwe Jeep leek mij ook wel wat maar kan niet meer voor december geleverd worden denk ik en heeft niet veel meer kofferbak dan in nu heb.

Maar de Tesla Model 3 twijfel ik ook nog over :)
Als je de keuze heb tussen MG ZS en Model 3 dan is de antwoord heel makkelijk: Model 3.
Ik ken toevallig 4 mensen die door de lage prijs en bijtelling toen de MG ZS hebben gehaald.
Alleen maar ellende. De range is inmiddels verbeterd (want in het begin was het maar 150km of zo) maar snelladen die helft vd tijd niet werkt, AC laden die heel traag is, software problemen, etc etc. Mijn advies is niet doen.
De nieuwe jeep (avenger bedoel je denk ik?) is wel klein he, formaat peugeot 2008 is ie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
SirLct schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:29:
[...]

De nieuwe jeep (avenger bedoel je denk ik?) is wel klein he, formaat peugeot 2008 is ie.
Ik zie het inderdaad, niet groter dan een i3. Op video lijkt ie groter.
SirLct schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Als je de keuze heb tussen MG ZS en Model 3 dan is de antwoord heel makkelijk: Model 3.
Ik ken toevallig 4 mensen die door de lage prijs en bijtelling toen de MG ZS hebben gehaald.
Alleen maar ellende. De range is inmiddels verbeterd (want in het begin was het maar 150km of zo) maar snelladen die helft vd tijd niet werkt, AC laden die heel traag is, software problemen, etc etc. Mijn advies is niet doen.
Geldt dat ook voor de moderne versie? De ZS heeft dit of vorig jaar nog een facelift gehad, en ze hebben ook een long range versie. De reviews zijn lovend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-05 12:42
KrullenO schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ik heb er ook naar zitten kijken, net als die Nio auto's die er ook wel veelbelovend uitzien. Wat me toch een beetje tegenhoudt is de gedacht dat dit allemaal Chinese bedrijven zijn die met behoorlijke staatssteun de simpele strategie hebben om westerse merken de markt uit te drukken. Heb toch het idee dat ik dan zou bijdragen aan de groei en dominantie van China, die er al op zoveel terreinen is.

Wel een terecht punt, BYD is nu al zowat de grootste EV/PHEV producent ter wereld en je wil toch een beetje vermijden dat je te afhankelijk wordt van producenten uit 1 land, zeker een land met een vrij ingrijpend regime aan de macht. Waarmee ik niet wil zeggen dat het "Franse model" van een tijdje terug van enkel auto's uit eigen land te kopen, de heilige graal is.

Al is de vraag natuurlijk ook waar je de grens trekt: Polestar/Volvo dat eigendom is van een Chinese moedermaatschappij, Tesla's die in China geproduceerd worden,... En wat als je naar onderdelen gaat kijken, hoeveel komt er uiteindelijk toch uit China?

Voor mij persoonlijk geen Chinese auto, al mogen de Europese merken inderdaad wel eens wakker geschud worden door meer concurrentie, veel van die merken lopen hopeloos achter op het vlak van EV's, met prijzen (voor EV's en ICE's) die wel heel hard stijgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:28
voor de mensen die via Arval moeten kiezen. Ervaren jullie ook dat dit echt een vreselijke tool is?

• Dj-sannieboy
  • Niet online
zierbeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:10:
voor de mensen die via Arval moeten kiezen. Ervaren jullie ook dat dit echt een vreselijke tool is?
Herkenbaar, vooral ook bijzonder traag.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:22
noctilucus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Wel een terecht punt, BYD is nu al zowat de grootste EV/PHEV producent ter wereld en je wil toch een beetje vermijden dat je te afhankelijk wordt van producenten uit 1 land, zeker een land met een vrij ingrijpend regime aan de macht. Waarmee ik niet wil zeggen dat het "Franse model" van een tijdje terug van enkel auto's uit eigen land te kopen, de heilige graal is.

Al is de vraag natuurlijk ook waar je de grens trekt: Polestar/Volvo dat eigendom is van een Chinese moedermaatschappij, Tesla's die in China geproduceerd worden,... En wat als je naar onderdelen gaat kijken, hoeveel komt er uiteindelijk toch uit China?

Voor mij persoonlijk geen Chinese auto, al mogen de Europese merken inderdaad wel eens wakker geschud worden door meer concurrentie, veel van die merken lopen hopeloos achter op het vlak van EV's, met prijzen (voor EV's en ICE's) die wel heel hard stijgen...
Volgens mij komen alleen Tesla’s voor de chinese markt uit china, ‘onze’ Tesla’s komen uit berlijn of amerika.
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee