Die bijtelling lijkt mij wat aan de lage kant?Xilvaro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:14:
Ik heb ondertussen toegang tot de Flex Portal, keuze is vrij uitgebreid qua merken/types maar uitvoeringen een stuk minder![]()
Ik heb mijn oog laten vallen (voorlopig) op een blauwe Polestar 2, die kost € 1000,- incl. en € 371,- bijtelling als ik het goed berekend heb.
De Model3 en ModelY staan er ook genoeg van, iets lagere bijtelling, maar voor de M3 moet ik € 4,- bijbetalen per maand, de MY volgens mij € 41,-.
Maar er zullen wel kleine lettertjes opstaan dat ze het kunnen/mogen. Dus papier of niet... je bent de sigaar.The Eagle schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:24:
[...]
Lutsers. Dan zou ik dus altijd een offerte van Arval op papier willen en ze daar mee om de oren slaan. Want dan is die portal dus ook waardeloos, zelfs ter indicatie.
Auto is van vorig jaar als ik het goed zie, dus nog 16% tot € 35.000,-. Fiscale waarde is € 50.400,-sanger1981 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:50:
[...]
Die bijtelling lijkt mij wat aan de lage kant?
Betreft een Standard Range Single Motor 170kW
What seems to be the officer, problem?
Ah, ja dat scheelt wel inderdaad.Xilvaro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:42:
[...]
Auto is van vorig jaar als ik het goed zie, dus nog 16% tot € 35.000,-. Fiscale waarde is € 50.400,-
Betreft een Standard Range Single Motor 170kW
Mijn werkgever biedt de optie om een leaseauto te nemen tot ongeveer 675 eur p.m (daarboven zelf betalen).
Nou is dit voor mij voor het eerst dat ik een leaseauto zou nemen en ik heb dan ook wat vragen. Ik heb het een en ander doorgenomen maar kon het niet helemaal achterhalen:
bruto jaarsalaris 52k
Gezien dat bedrag van 675 eur, wat gebeurt er als ik een auto neem die bijv 500 eur p.m. kost? Kan mijn werkgever dan mijn (netto bijtelling) kosten lager maken (dankzij het verschil tussen 675 & 500 eur) ?
Ik weet dat er sprake is van bijtelling en dat dit dus op je belastingaangifte komt, hoe werkt dat dan met netto bijtelling. Is dat wat je verspreid over een jaar ongeveer uit je eigen zak extra kwijt zult raken aan belasting(dus bijtelling doorberekend en gedeeld door 12)?
Alvast bedankt!
Nou is dit voor mij voor het eerst dat ik een leaseauto zou nemen en ik heb dan ook wat vragen. Ik heb het een en ander doorgenomen maar kon het niet helemaal achterhalen:
bruto jaarsalaris 52k
Gezien dat bedrag van 675 eur, wat gebeurt er als ik een auto neem die bijv 500 eur p.m. kost? Kan mijn werkgever dan mijn (netto bijtelling) kosten lager maken (dankzij het verschil tussen 675 & 500 eur) ?
Ik weet dat er sprake is van bijtelling en dat dit dus op je belastingaangifte komt, hoe werkt dat dan met netto bijtelling. Is dat wat je verspreid over een jaar ongeveer uit je eigen zak extra kwijt zult raken aan belasting(dus bijtelling doorberekend en gedeeld door 12)?
Alvast bedankt!
Volgend jaar loopt mijn 4% leasecontract van mijn Model 3 LR AWD af. Dus nu aan het oriënteren voor een opvolger.
Maar mijn hemel wat zijn alle auto’s duur geworden. En als ik vervolgens mijn huidige wishlist top 3 bekijk (Pug 308, Toy. Corolla, Ford Focus) met vergelijkbare uitrusting, kan ik onderhand net zo goed weer een Model 3 bestellen. Daar zit zo weinig verschil tussen.
Meer mensen die tegen deze keuze gestaan hebben? Zo ja, wat is je uiteindelijke keus geworden en waarom?
Maar mijn hemel wat zijn alle auto’s duur geworden. En als ik vervolgens mijn huidige wishlist top 3 bekijk (Pug 308, Toy. Corolla, Ford Focus) met vergelijkbare uitrusting, kan ik onderhand net zo goed weer een Model 3 bestellen. Daar zit zo weinig verschil tussen.
Meer mensen die tegen deze keuze gestaan hebben? Zo ja, wat is je uiteindelijke keus geworden en waarom?
Ik sta in maart voor exact dezelfde keuze. Uit nieuwsgierigheid: waarom staan er alleen fossiele auto's in je top3? Elektrisch rijden niet goed bevallen?PdeBie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:07:
Volgend jaar loopt mijn 4% leasecontract van mijn Model 3 LR AWD af. Dus nu aan het oriënteren voor een opvolger.
Maar mijn hemel wat zijn alle auto’s duur geworden. En als ik vervolgens mijn huidige wishlist top 3 bekijk (Pug 308, Toy. Corolla, Ford Focus) met vergelijkbare uitrusting, kan ik onderhand net zo goed weer een Model 3 bestellen. Dat zit zo weinig verschil tussen.
Voor mij staat het vast dat ik sowieso niet terug wil naar het gedoe van fossiel rijden.
Rationeel lijkt de model Y op dit moment de meest logische keuze (mits Telsa je goed is bevallen natuurlijk). Ik wacht ook nog even op de prijzen van de ev9 want inmiddels is er ook een 3e bijgekomen en zou een 3e zitrij wel heel fijn zijn.
@KrullenO dat ligt ook erg aan je lease/mobiliteitsregeling. In mijn geval krijg ik dezelfde vergoeding voor een benzine(hybrid) als voor een BEV. Dat betekent dat in veel gevallen een M(H)EV voor mij netto ongeveer even duur of zelfs goedkoper is als een BEV.
Ik kijk bijv naar een Kia Sportage GTplusline Hybrid (dus geen plugin!) vs een Kia EV6 in dezelfde trim. Onderaan de streep is de EV6 duurder voor mij. De Sportage is ruimer/praktischer dan de EV6 en ik hoef niet te stekkeren. Ik zie dit nu steeds meer gebeuren om mij heen dat er naar een Hybrid gekeken wordt omdat een BEV steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt door onze vrienden uit Den Haag.
Die EV9 gaat niet goedkoop worden, ik schat rond de 75k voor de kale uitvoering en richting de 90k voor de meest luxe.
Ik kijk bijv naar een Kia Sportage GTplusline Hybrid (dus geen plugin!) vs een Kia EV6 in dezelfde trim. Onderaan de streep is de EV6 duurder voor mij. De Sportage is ruimer/praktischer dan de EV6 en ik hoef niet te stekkeren. Ik zie dit nu steeds meer gebeuren om mij heen dat er naar een Hybrid gekeken wordt omdat een BEV steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt door onze vrienden uit Den Haag.
Die EV9 gaat niet goedkoop worden, ik schat rond de 75k voor de kale uitvoering en richting de 90k voor de meest luxe.
[Voor 8% gewijzigd door renzo4000 op 21-04-2023 20:33]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
@KrullenO liefst zou ik elektrisch blijven rijden, maar qua prijs/uitrusting/ruimte heb ik nog niets gevonden dat ik denk “hmmm interessant “ op de Model 3 na 

Ik verwacht dat heel veel mensen met een leaseknaller tegen dat probleem aan gaan lopen.PdeBie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:07:
Maar mijn hemel wat zijn alle auto’s duur geworden. En als ik vervolgens mijn huidige wishlist top 3 bekijk (Pug 308, Toy. Corolla, Ford Focus) met vergelijkbare uitrusting, kan ik onderhand net zo goed weer een Model 3 bestellen. Dat zit zo weinig verschil tussen.
Ja, ze zijn heel duur geworden en die bijtelling ga je ook een flink stuk meer voelen, want die 4% zijn er tot 30k fiscaal 16 geworden en voor de rest van het bedrag ook 22. EV van 55k kost je dan 30*0,16 + 25*0,22 = 10,3k bijtelling per jaar, oftewel bruto 858 per maand. Netto dus ca 430 euro.
Benzine of hybrid van 45k (dat kost een aangeklede middenklasser tegenwoordig) doet 45k*0,22/12=825 per maand, netto ca 410.
Lease je ex brandstof heb je geluk, is je budget inclusief brandstof voorschot mag je op een hap van gemiddeld 200 per maand ipv vroeger 100 rekenen.
En qua kiezen: ga maar kijken wat er op voorraad staat bij de dealer, of neem een levertijd van een half jaar of meer voor lief. Chiptekorten zijn er nog steeds, de fabrieken proberen bij te trekken maar met de toenemende vraag naar elektronica, icm de vele toeleveranciers uit lage lonen landen (lees: Oekraïne) die stroppen wil dat nog niet helemaal.
Hoe meer toeters en bellen, hoe langer de wachttijd.
[Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 21-04-2023 20:51]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hier voor een Sportage DynamicPlusLine gegaan wegens lagere eigen bijdrage / bijtelling dan de EV6/Enyaq/Model Y en geen last van stekkeren. Dichtstbijzijnde laadpaal is 270 meter van mijn huis, geen eigen oprit.renzo4000 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:31:
@KrullenO dat ligt ook erg aan je lease/mobiliteitsregeling. In mijn geval krijg ik dezelfde vergoeding voor een benzine(hybrid) als voor een BEV. Dat betekent dat in veel gevallen een M(H)EV voor mij netto ongeveer even duur of zelfs goedkoper is als een BEV.
De wijzen komen uit het Oosten!
Hm ja voor mij is stekkeren juist een enorm voordeel. Eigen oprit, eigen laadpaal en redelijk wat zonnepanelen. Moet er niet aan denken om weer elke week naar zo'n goor tankstation te moeten. Om nog maar te zwijgen over het gezeik met olie bijvullen, 2x/jaar onderhoud en de rijervaring. Maar ik kan me voorstellen dat het anders is al je niet gewoon voor je eigen deur kunt instekkeren.NoepZor schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:53:
[...]
Hier voor een Sportage DynamicPlusLine gegaan wegens lagere eigen bijdrage / bijtelling dan de EV6/Enyaq/Model Y en geen last van stekkeren. Dichtstbijzijnde laadpaal is 270 meter van mijn huis, geen eigen oprit.
2x/jaar onderhoud is niet bepaald standaard met nieuwe ICE voertuigen, wellicht als je meer dan 40k/jr rijdt, maar de eerste jaren hoef je zo vaak niet naar de garage.KrullenO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:55:
[...]
Hm ja voor mij is stekkeren juist een enorm voordeel. Eigen oprit, eigen laadpaal en redelijk wat zonnepanelen. Moet er niet aan denken om weer elke week naar zo'n goor tankstation te moeten. Om nog maar te zwijgen over het gezeik met olie bijvullen, 2x/jaar onderhoud en de rijervaring. Maar ik kan me voorstellen dat het anders is al je niet gewoon voor je eigen deur kunt instekkeren.
Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid
Met een financieel voordeel had ik er best over na willen denken hoor. Maar bij gelijke kosten is het net wat minder praktisch.KrullenO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:55:
[...]
Hm ja voor mij is stekkeren juist een enorm voordeel. Eigen oprit, eigen laadpaal en redelijk wat zonnepanelen. Moet er niet aan denken om weer elke week naar zo'n goor tankstation te moeten. Om nog maar te zwijgen over het gezeik met olie bijvullen, 2x/jaar onderhoud en de rijervaring. Maar ik kan me voorstellen dat het anders is al je niet gewoon voor je eigen deur kunt instekkeren.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik heb een eigen oprit én zonnepanelen maar dat maakt het voor mij nog steeds niet een betere optie perse(sws wordt het laden/tanken vergoed dus haal geen voordeel uit mijn zonnepanelen in dat opzicht).KrullenO schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:55:
[...]
Ik tank altijd bij prima nette tankstations en mijn tank zit binnen 2 minuten vol voor 800km bereik. Olie bijvullen? Sporadisch een keer moeten doen maar meestal gewoon bij de onderhoudsbeurt (waar ik toch al aan toe kwam ivm winterbanden wissel).
Als er een keer een EV hier voor de deur komt te staan zal dat ook allemaal best goed komen maar is zeker niet voordeel qua stekkeren voor mij.
Iets zegt mij dat je een EV een beetje verheerlijkt

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik sluit me wel deels bij @KrullenO aan hoor. Als het financieel gelijk uitkomt zou ik nog steeds voor EV kiezen. Een van de redenen is voor mij ook dat ik er een bloedhekel aan had om 2x per week te moeten tanken. Verkies dan het stekkeren op eigen oprit.renzo4000 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:48:
[...]
Ik heb een eigen oprit én zonnepanelen maar dat maakt het voor mij nog steeds niet een betere optie perse(sws wordt het laden/tanken vergoed dus haal geen voordeel uit mijn zonnepanelen in dat opzicht).
Ik tank altijd bij prima nette tankstations en mijn tank zit binnen 2 minuten vol voor 800km bereik. Olie bijvullen? Sporadisch een keer moeten doen maar meestal gewoon bij de onderhoudsbeurt (waar ik toch al aan toe kwam ivm winterbanden wissel).
Als er een keer een EV hier voor de deur komt te staan zal dat ook allemaal best goed komen maar is zeker niet voordeel qua stekkeren voor mij.
Iets zegt mij dat je een EV een beetje verheerlijkt
Qua onderhoud geen verschil. Mijn EV moet net zo vaak onderhoud als vorige BMW.
Overigens kan je bij overproductie van zonnepanelen er wel lekker mee verdienen. Wat je van de leasemij krijgt is hoger dan terugleververgoeding.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Exact dat. Levert me toch snel 400-500 euro per maand extra op. Tijdens de energiegekte afgelopen jaar was het op een gegeven moment zelfs 700 euro. Maar allemaal afhankelijk van de stroomtarieven natuurlijk.sham27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:59:
[...]
Overigens kan je bij overproductie van zonnepanelen er wel lekker mee verdienen. Wat je van de leasemij krijgt is hoger dan terugleververgoeding.
Ach ieder z'n eigen voorkeur zullen we maar concluderen. Voor mij in elk geval geen fossiel meer. Blijft nog wel de vraag, welke elektrische wordt het dan?
@KrullenO mijn voorkeur zou ook naar volledig elektrisch gaan. Maar die zijn financieel gezien een stuk minder interessant aangezien ik van openbaar laden afhankelijk ben (geen eigen oprit). Een plug-in hybrid heeft dan ook minder voorkeur, omdat ik dan én moet stekkeren én moet tanken.
Een normale hybride is dan qua uitrusting/formaat/prijs een betere optie of weer een Model 3 bijvoorbeeld. Maar dan zou ik 9 jaar in eenzelfde auto rijden en mja….. baasje wilt ook wel eens iets anders
Een normale hybride is dan qua uitrusting/formaat/prijs een betere optie of weer een Model 3 bijvoorbeeld. Maar dan zou ik 9 jaar in eenzelfde auto rijden en mja….. baasje wilt ook wel eens iets anders

Hier juist een Model Y gekozen, ook geen eigen oprit dus aangewezen op laadpalen in de buurt.NoepZor schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:53:
[...]
Hier voor een Sportage DynamicPlusLine gegaan wegens lagere eigen bijdrage / bijtelling dan de EV6/Enyaq/Model Y en geen last van stekkeren. Dichtstbijzijnde laadpaal is 270 meter van mijn huis, geen eigen oprit.
Model Y heeft veel ruimte, standaard zeer rijk uitgerust en het was financieel voor mij aantrekkelijk. Ons budget is namelijk inclusief brandstof/energie. Daarnaast is de bijtelling tot 30k 16%, dat drukt de bijtelling toch weer een beetje.
Gisteren heb ik ook toegang gekregen tot Athlon Flex (werk je toevallig voor een big 4 en is deze met veranderd van LM).Xilvaro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:14:
Ik heb ondertussen toegang tot de Flex Portal, keuze is vrij uitgebreid qua merken/types maar uitvoeringen een stuk minder![]()
Ik heb mijn oog laten vallen (voorlopig) op een blauwe Polestar 2, die kost € 1000,- incl. en € 371,- bijtelling als ik het goed berekend heb.
De Model3 en ModelY staan er ook genoeg van, iets lagere bijtelling, maar voor de M3 moet ik € 4,- bijbetalen per maand, de MY volgens mij € 41,-.
Zelf uit de pool gekozen voor een polestar p2 LRDM met wat opties die mij 920 pm kost en 381 netto, dus krijg nog geld erop toe omdat ik mijn budget niet vul. Wilde eerst voor een ID.3 gaan die maar 600 was en 8% had, puur omdat ik dan bijna een gelijkwaardig bedrag terug zou krijgen als bruto salaris

Het grappige is: ik had al een P2 en die wilde ik meenemen een maand geleden. Echter als ik dat had gedaan, had ik 270 netto bijdrage gehad en nu heb ik dezelfde auto (weliswaar met iets minder opties die ik toch niet nuttig vond, maar afijn de vorige was een voorraad model toentertijd) en nu krijg ik er geld op toe

[Voor 14% gewijzigd door sarlo op 22-04-2023 10:57]
Voor dezelfde keuze gestaan, ook interessant is de tucson nline sky!renzo4000 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:31:
Gaaf man! Congrats met de keuzeMaNdM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:56:
[...]
Het is toch plasma blauw geworden. Ik heb heel lang chronosgrijs aangehouden in combinatie met het volledig zwarte pakket. Maar omdat ik prioriteit heb gegeven aan de uitgebreide parkeeroptie heb ik dat zwart pakket laten vallen en de alu accenten komen mooier uit bij blauw als grijs/groen. Dit wordt hem:
[Afbeelding]

Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen de Q8 E-Tron of de Polestar 3. Thx ook voor de eerdere tips @Dean Martin
Vorige week heb ik bij de Audi dealer in België twee offertes laten maken, allebei in Chronos grijs:
i) Goed uitgeruste 50 (o.a. shadow look, pano dak, matrix led, S-Line interieur & exterieur, B&O geluid, 360graden camera's, city & tour veiligheid systemen)
ii) 55 variant (zonder: shadowlook, B&O, 360 graden camera's, city pack, matrix led)
De Polestar 3 is ook aantrekkelijk. P3 leaseprijs is gelijk aan bovenstaande Audi 55 configuratie, maar daarbij is de Polestar rijk uitgerust (ivm launch edition), met o.a. een HUD-display, B&W geluid, soft-close deuren, verwarmde achterbank, alle veiligheidssystemen etc.. Tevens oogt de Polestar qua interieur moderner aan dan de Audi en is de range beter.
Nadeel van de Polestar is wel een beperkte bagageruimte: 480 liter, versus Audi 570 liter.. En met een baby op komst twijfel ik of 480 liter voldoende is?
In Juni wordt de Polestar verwacht in de showroom, dat wordt nog anderhalve maand (geduldig) afwachten.
Ik heb dus de 55 Advanced gekozen en deze opties:charnpo schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:36:
[...]
Gaaf man! Congrats met de keuze. Welke opties heb je aangevinkt?
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen de Q8 E-Tron of de Polestar 3. Thx ook voor de eerdere tips @Dean Martin
Vorige week heb ik bij de Audi dealer in België twee offertes laten maken, allebei in Chronos grijs:
i) Goed uitgeruste 50 (o.a. shadow look, pano dak, matrix led, S-Line interieur & exterieur, B&O geluid, 360graden camera's, city & tour veiligheid systemen)
ii) 55 variant (zonder: shadowlook, B&O, 360 graden camera's, city pack, matrix led)
De Polestar 3 is ook aantrekkelijk. P3 leaseprijs is gelijk aan bovenstaande Audi 55 configuratie, maar daarbij is de Polestar rijk uitgerust (ivm launch edition), met o.a. een HUD-display, B&W geluid, soft-close deuren, verwarmde achterbank, alle veiligheidssystemen etc.. Tevens oogt de Polestar qua interieur moderner aan dan de Audi en is de range beter.
Nadeel van de Polestar is wel een beperkte bagageruimte: 480 liter, versus Audi 570 liter.. En met een baby op komst twijfel ik of 480 liter voldoende is?
In Juni wordt de Polestar verwacht in de showroom, dat wordt nog anderhalve maand (geduldig) afwachten.
- Kleur: Plasmablauw metallic[3D3D]
- Bekleding: Twinleder Zwart (rotsgrijs stiksel)[N4M-MP]
- Uitgebreide interieurvoorverwarming
- USB-oplaadpoorten achterin
- Privacy glas
- Elektrisch verstelbaar stuurwiel
- Lichtpakket plus met ambient lighting
- Velgen, gegoten lichtmetaal 9J x 20 "5-arm-Aero-ring"-design
- Exterieurdetails in constractkleur (manhattangrijs)
- Assistentiepakket Parking met parkeerassistent plus
- Trekhaak afneembaar 13 polig met CS
Let wel, die tijd gaat sneller voorbij dan de duur van je lease is. Zodra je van de kinderwagen af bent (dat is al na 3/4 jaar tot een jaar zo) dan zou je met 480 liter prima vooruit kunnen.
Ik weet voor mezelf dat het voor mij handig is om meer ruimte te hebben, ook als die kinderwagen niet meer nodig is. Dat komt vooral omdat het voor mij niet alleen de spullen van de kinderen zijn waarom ik die ruimte wil hebben.
To be determined...
Bizar dat zelfs zaken als een elektronische verstelbaar stuur en usb poorten achterin opties zijn 😅. Dat zou bij zo’n auto toch standaard moeten zijn?MaNdM schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:20:
[...]
Ik heb dus de 55 Advanced gekozen en deze opties:
- Kleur: Plasmablauw metallic[3D3D]
- Bekleding: Twinleder Zwart (rotsgrijs stiksel)[N4M-MP]
- Uitgebreide interieurvoorverwarming
- USB-oplaadpoorten achterin
- Privacy glas
- Elektrisch verstelbaar stuurwiel
- Lichtpakket plus met ambient lighting
- Velgen, gegoten lichtmetaal 9J x 20 "5-arm-Aero-ring"-design
- Exterieurdetails in constractkleur (manhattangrijs)
- Assistentiepakket Parking met parkeerassistent plus
- Trekhaak afneembaar 13 polig met CS
Hoe vaak verstel jij je stuur, daarbij, weet ik niet in wat voor auto's je rijd maar dat is nog verre van standaard.Dj-sannieboy schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:19:
[...]
Bizar dat zelfs zaken als een elektronische verstelbaar stuur en usb poorten achterin opties zijn 😅. Dat zou bij zo’n auto toch standaard moeten zijn?
Verder moet de fabrikant toch wat erbij te klikken hebben zodat je als koper toch nog wat keuze hebt.
(Dat is trouwens enorm europees, bij bijv. Kia, Toyota of Hyundai heb je gewoon 3 of 4 uitvoeringen en dat is het).
[Voor 20% gewijzigd door jongetje op 24-04-2023 13:33]
Elke dag bij het in en uitstappen en als mijn vrouw rijdt is het extra fijn dat stuur stoel en spiegels op haar positie komenjongetje schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:29:
[...]
Hoe vaak verstel jij je stuur, daarbij, weet ik niet in wat voor auto's je rijd maar dat is nog verre van standaard.
Verder moet de fabrikant toch wat erbij te klikken hebben zodat je als koper toch nog wat keuze hebt.
(Dat is trouwens enorm europees, bij bijv. Kia, Toyota of Hyundai heb je gewoon 3 of 4 uitvoeringen en dat is het).
Wat @Bever! zegt inderdaad.jongetje schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:29:
[...]
Hoe vaak verstel jij je stuur, daarbij, weet ik niet in wat voor auto's je rijd maar dat is nog verre van standaard.
Ik rij momenteel een Tesla Model Y, daar zijn dit soort zaken allemaal standaard. Ik weet dat Tesla heel veel dingen anders doet, maar toch.
Ik begrijp heel goed dat het niet standaard is bij veel auto’s, maar we hebben het hier over een Q8. Volgens mij beginnen die vanaf zo’n €70K?
[Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 24-04-2023 14:14]
Helemaal mee eens. Het is in de basis al een dure auto en daar verwacht je bepaalde dingen gewoon in de standaard te vinden.Dj-sannieboy schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:19:
[...]
Bizar dat zelfs zaken als een elektronische verstelbaar stuur en usb poorten achterin opties zijn 😅. Dat zou bij zo’n auto toch standaard moeten zijn?
To be determined...
Bij Audi mag je al blij zijn als er uberhaubt standaard een stuur krijgtMaNdM schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:33:
[...]
Helemaal mee eens. Het is in de basis al een dure auto en daar verwacht je bepaalde dingen gewoon in de standaard te vinden.

Fly or Die
Bij VAG is niets standaard, die hebben voor sommige modellen zelfs elektrische ramen achter nog op de optielijst 😂Dj-sannieboy schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:19:
[...]
De richtingaanwijzers waren ook optioneel trouwens. Beter dan BMW die ze überhaupt niet verkooptFjeze schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:47:
[...]
Bij Audi mag je al blij zijn als er uberhaubt standaard een stuur krijgt

To be determined...
Dat is een tekortkoming van BMW. Ach, ze moeten ergens het geld op verdienensham27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:59:
[...]
Ik sluit me wel deels bij @KrullenO aan hoor. Als het financieel gelijk uitkomt zou ik nog steeds voor EV kiezen. Een van de redenen is voor mij ook dat ik er een bloedhekel aan had om 2x per week te moeten tanken. Verkies dan het stekkeren op eigen oprit.
Qua onderhoud geen verschil. Mijn EV moet net zo vaak onderhoud als vorige BMW.

De leasemaatschappij stuurt de rekening 1op1 door naar je werkgever en maakt het echt niets uit of je 1 cent of 30 euro per kwh rekent.sham27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:59:
[...]
Overigens kan je bij overproductie van zonnepanelen er wel lekker mee verdienen. Wat je van de leasemij werkgever krijgt is hoger dan terugleververgoeding.
Klopt. Lekker belangrijkjongetje schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:32:
[...]
De leasemaatschappij stuurt de rekening 1op1 door naar je werkgever en maakt het echt niets uit of je 1 cent of 30 euro per kwh rekent.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
De LM niet nee, de fiscus wel. Je mag maximaal het reguliere stroomtarief rekenen anders zou je het als verkapt loon kunnen zien.jongetje schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:32:
[...]
De leasemaatschappij stuurt de rekening 1op1 door naar je werkgever en maakt het echt niets uit of je 1 cent of 30 euro per kwh rekent.
Maar afgelopen winter was het wel even extreem toen ik op een gegeven moment 78 cent per kWh kreeg. Dan levert autorijden gewoon geld op (mits je genoeg panelen hebt).
Dat, plus dat je naar het lage grootverbruikerstarief kan waar je privé ook weer profijt van hebt!KrullenO schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:24:
[...]
Maar afgelopen winter was het wel even extreem toen ik op een gegeven moment 78 cent per kWh kreeg. Dan levert autorijden gewoon geld op (mits je genoeg panelen hebt).
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Off-topic maar das toch 100k kWh plus?AllSeeyinEye schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:19:
[...]
Dat, plus dat je naar het lage grootverbruikerstarief kan waar je privé ook weer profijt van hebt!
The best is yet to come
Tijd om mijn eigen zoektocht ook maar eens te plaatsen. In maart 2024 loopt het contact van m'n model 3 af. Enerzijds jammer want die beviel erg goed (vandaar ook de wens om bij EV te blijven). Anderzijds was hij wel iets te klein geworden met de komst van de 3e eerder dit jaar.
Leasebudget: 1150 euro
Kilometrage per jaar: 20k
Contractduur: 60 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: incl, fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Sterke voorkeur voor EV. 3 kids op de achterbank en regelmatig een half hockey elftal, dus 3 zitrijen zou heel fijn zijn.
Op de shortlist staan nu de model Y en Ev9. Maar van die laatste is de vraag of hij in het budget gaat passen...
Ben benieuwd of iemand nog suggesties heeft waar ik niet aan had gedacht!
Specifieke wensen: Sterke voorkeur voor EV. 3 kids op de achterbank en regelmatig een half hockey elftal, dus 3 zitrijen zou heel fijn zijn.
Op de shortlist staan nu de model Y en Ev9. Maar van die laatste is de vraag of hij in het budget gaat passen...
Skoda Enyaq EV, dat past verwacht ik wel.
Als de derde zitrij een must is zou ik naar de Kodiaq kijken.
Tegelijkertijd denk ik dat ze bij zo'n hockey elftal allemaal een dergelijke SUV hebben staan van de zaak, dus dan rijdt er maar eentje extra
Of gewoon zoals vroeger in de kofferbak, zie je met geblindeerde ramen toch niet zo veel van
Als de derde zitrij een must is zou ik naar de Kodiaq kijken.
Tegelijkertijd denk ik dat ze bij zo'n hockey elftal allemaal een dergelijke SUV hebben staan van de zaak, dus dan rijdt er maar eentje extra

Of gewoon zoals vroeger in de kofferbak, zie je met geblindeerde ramen toch niet zo veel van

[Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 25-04-2023 23:11]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@KrullenO, VW ID Buzz evt.
Ik had misschien even moeten vermelden dat ik na mijn ervaringen met de ID3 en ID4 probeer weg te blijven van het MEB platform. Zijn die problemen inmiddels al opgelost?
Enyaq zie ik het punt niet zo van, dan is de model Y op alle vlakken beter toch?
ID Buzz is wel iets om te overwegen. Maar die hebben ze alleen nog met 77kwh accu en dan is de range wel erg beperkt.
Dacia Jogger 😂
Enyaq zie ik het punt niet zo van, dan is de model Y op alle vlakken beter toch?
ID Buzz is wel iets om te overwegen. Maar die hebben ze alleen nog met 77kwh accu en dan is de range wel erg beperkt.
Dacia Jogger 😂
Als de Tesla je verder bevalt is de Y gewoon een no brainer. Qua uitrusting, specs, infotainment en prijs gewoon de meest slimme keuze imho. Hij is verder niet speciaal en ook zeker niet heel mooi maar als leaser boeit (mij) dat toch minder. Al vind ik de ID.4 nog lelijker en de Enyaq ook niet zozeer echt mooier. En om nou van 150 bijtelling naar 650-700 te gaan voor een EV9 alleen voor de hockey zou mij wat ver gaan. Ik stap waarschijnlijk over een paar maand over van de 3 naar de Y.KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:57:
Ik had misschien even moeten vermelden dat ik na mijn ervaringen met de ID3 en ID4 probeer weg te blijven van het MEB platform. Zijn die problemen inmiddels al opgelost?
Dacia Jogger 😂
De ID.Buzz is best geinig maar eigenlijk op veel fronten jammer als BEV en flink inleveren. Ook is er nog geen 7 zitter, en zal die wellicht nog weer minder range hebben. Volgens mij heeft MEB ook max 82kWh toch? Dus een grotere accu zou ik dan ook niet snel verwachten. Zoveel concessies zou ik al helemaal niet doen voor een 7 zitter. Maar goed, dat is persoonlijk. Komt bij dat die volgens mij ook nog een flinke levertijd heeft/gaat hebben. Die verlengde ID.Buzz met 7-zits ga je denk ik al niet krijgen voor maart 2024.
[Voor 5% gewijzigd door Inspired op 26-04-2023 09:34]
Model Y lijkt mij de beste keuze, alleen geen 3e zitrij. ID.Buzz is een optie als die 3e zitrij heel belangrijk is.KrullenO schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:33:
Tijd om mijn eigen zoektocht ook maar eens te plaatsen. In maart 2024 loopt het contact van m'n model 3 af. Enerzijds jammer want die beviel erg goed (vandaar ook de wens om bij EV te blijven). Anderzijds was hij wel iets te klein geworden met de komst van de 3e eerder dit jaar.
Ben vanmorgen bij de Kia dealer geweest. Even in een Sorento gereden (staat op het backup lijstje). Daar gaven ze aan dat ze de Ev9 vanaf 60k verwachten. Dat zou betekenen dat hij ongeveer even duur zou worden als een Sorento Hybrid in de lease. Zou wel heel aantrekkelijk worden. Ze verwachten vanaf begin Q3 prijzen te krijgen en te vanaf augustus te kunnen bestellen.
En de levertijd?KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:26:
Ben vanmorgen bij de Kia dealer geweest. Even in een Sorento gereden (staat op het backup lijstje). Daar gaven ze aan dat ze de Ev9 vanaf 60k verwachten. Dat zou betekenen dat hij ongeveer even duur zou worden als een Sorento Hybrid in de lease. Zou wel heel aantrekkelijk worden. Ze verwachten vanaf begin Q3 prijzen te krijgen en te vanaf augustus te kunnen bestellen.
Moeilijk te zeggen. Levering vanaf begin 24.
Kijk voor de gein eens in de levertopic van KIA EV’s zou ik zeggen:)KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:20:
[...]
Moeilijk te zeggen. Levering vanaf begin 24.
Als je zorgt dat je als één van de eersten een nieuw model bestelt, valt de levertijd "mee". Onze Niro EV was in 6 maanden geleverd terwijl de levertijd op de EV6 op dat moment al opgelopen was naar 12-16 maanden.Dj-sannieboy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:28:
[...]
Kijk voor de gein eens in de levertopic van KIA EV’s zou ik zeggen:)
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Hm gaan we dat proberen. Leaseplan zet de tool 9 maanden voor afloop van het contract open dus dat zou half juni zijn. Dan is hij waarschijnlijk nog niet te bestellen dus ik zou kunnen bestellen zodra dat kan.[BoSS] schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:30:
[...]
Als je zorgt dat je als één van de eersten een nieuw model bestelt, valt de levertijd "mee". Onze Niro EV was in 6 maanden geleverd terwijl de levertijd op de EV6 op dat moment al opgelopen was naar 12-16 maanden.
Is het dan handig om vooraf al iets met de lokale dealer te regelen? Of gewoon via leaseplan zodra het kan?
Zou moeten lukken. De meeste mensen wachten met bestellen tot de auto in de showroom staat. Wij hebben dan ook de keuze gemaakt om de auto ongezien te kopen wat de levertijd aanzienlijk verkort heeft.KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:33:
[...]
Hm gaan we dat proberen. Leaseplan zet de tool 9 maanden voor afloop van het contract open dus dat zou half juni zijn. Dan is hij waarschijnlijk nog niet te bestellen dus ik zou kunnen bestellen zodra dat kan.
Is het dan handig om vooraf al iets met de lokale dealer te regelen? Of gewoon via leaseplan zodra het kan?
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Altijd spannend natuurlijk. Vooral moeilijk inschatten hoe groot hij nou echt is. Die Sorento is echt al een flinke auto maar de Ev9 is nog een stuk groter. Maarja als het echt rond de 65k wordt ga ik het wel doen denk ik.[BoSS] schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:42:
[...]
Zou moeten lukken. De meeste mensen wachten met bestellen tot de auto in de showroom staat. Wij hebben dan ook de keuze gemaakt om de auto ongezien te kopen wat de levertijd aanzienlijk verkort heeft.
Qua techniek heb ik wel vertrouwen in EV bij Kia/Hyundai. Die lopen na Tesla toch wel voorop tov de Europese merken (muv MB wellicht).
@KrullenO je zou ook eens naar de Nissan Xtrail kunnen kijken: https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/x-trail.html
Das feitelijk een benzine elektrische auto, dwz de benzinemotor drijft een generator aan die de wielen aandrijft.
Dus alle voordelen van een elektrische auto, maar zonder stekker
Ook in 7 zits verkrijgbaar
Edit: net even samengesteld in de duurste uitvoering: https://www.nissan.nl/voe...mmary/BAXm/AfmBm4cwHYOyVo
67640 euro, en dan heb je alle opties aan: parelwit lak, 3e zitrij en panodak. De rest is al standaard
Das feitelijk een benzine elektrische auto, dwz de benzinemotor drijft een generator aan die de wielen aandrijft.

Edit: net even samengesteld in de duurste uitvoering: https://www.nissan.nl/voe...mmary/BAXm/AfmBm4cwHYOyVo
67640 euro, en dan heb je alle opties aan: parelwit lak, 3e zitrij en panodak. De rest is al standaard

[Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 26-04-2023 19:36]
Dan heb je een EV9 met 76kWh bruto/RWD met een paar opties neem ik aan? Die zit dan op iets van 430km WLTP? Ik rij op zich niet veel maar voor mij zou dat een te grote stap terug zijn van de LR AWD. Laat staan de 8,2s naar de 100.KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:47:
[...]
Altijd spannend natuurlijk. Vooral moeilijk inschatten hoe groot hij nou echt is. Die Sorento is echt al een flinke auto maar de Ev9 is nog een stuk groter. Maarja als het echt rond de 65k wordt ga ik het wel doen denk ik.
Qua techniek heb ik wel vertrouwen in EV bij Kia/Hyundai. Die lopen na Tesla toch wel voorop tov de Europese merken (muv MB wellicht).

Nee 99,8 volgens de verkoper. Maargoed allemaal aannames hé.. Niets officieel dus we wachten maar even af. Die 8,2s is me snel genoeg. Heb de M3 op dag 4 ook op chill gezet en nooit meer terug.Inspired schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:36:
[...]
Dan heb je een EV9 met 76kWh bruto/RWD met een paar opties neem ik aan? Die zit dan op iets van 430km WLTP? Ik rij op zich niet veel maar voor mij zou dat een te grote stap terug zijn van de LR AWD. Laat staan de 8,2s naar de 100.
Maar dan heb in weer het gedoe met tanken enzo...The Eagle schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:31:
@KrullenO je zou ook eens naar de Nissan Xtrail kunnen kijken: https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/x-trail.html
[Voor 8% gewijzigd door KrullenO op 26-04-2023 19:43]
Verkopers.KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:42:
[...]
Nee 99,8 volgens de verkoper. Maargoed allemaal aannames hé.. Niets officieel dus we wachten maar even af. Die 8,2s is me snel genoeg. Heb de M3 op dag 4 ook op chill gezet en nooit meer terug.
..

Zoals in een eerdere post van mij; die EV9 gaat straks tussen de €70k-€95k kosten hier in NL (afhankelijk van de gekozen trim). Sws zal hij flink boven de EV6 uitkomen qua prijs.
Ook in de sorento gereden, die vind ik overigens wel bizar groot. Parkeren bij de locale ah wordt dan wel echt kritisch.KrullenO schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:26:
Voor mijn gevoel was die ook alweer wat breder dan de kodiaq.
Ik reed daar 3mnd geleden in en toen waren er wat voorraad modellen te vinden via gaspedaal.
Vanwege de grootte en een stukje extra bijdrage tov sportage/tucson, heb ik hem laten liggen.
3e rij was bij mij absoluut geen harde eis. Wel veel plek voor vakantie en trekkracht waren/zijn noodzakelijk. (Hev gereden/gekozen)
Heb ook wel ff naar de Sorento PHEV gekeken. Maar levertijd is om te huilen. 2+ jaar is geen uitzondering.wienesroa schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:12:
[...]
Ook in de sorento gereden, die vind ik overigens wel bizar groot. Parkeren bij de locale ah wordt dan wel echt kritisch.
Voor mijn gevoel was die ook alweer wat breder dan de kodiaq.
Ik reed daar 3mnd geleden in en toen waren er wat voorraad modellen te vinden via gaspedaal.
Vanwege de grootte en een stukje extra bijdrage tov sportage/tucson, heb ik hem laten liggen.
3e rij was bij mij absoluut geen harde eis. Wel veel plek voor vakantie en trekkracht waren/zijn noodzakelijk. (Hev gereden/gekozen)
Hij is kleiner dan mijn e-tron, en ik heb daar in het overgrote merendeel van de parkings eigenlijk geen moeite mee. Ik zou 'm niet laten afvallen vanwege het formaat eigenlijk.wienesroa schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:12:
[...]
Ook in de sorento gereden, die vind ik overigens wel bizar groot. Parkeren bij de locale ah wordt dan wel echt kritisch.
[Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 27-04-2023 09:10]
The best is yet to come
Heeft iemand ervaring met een elektrische leaseauto zonder dat je thuis een laadpaal hebt? Is het te doen? Of raden jullie dit af? Er zijn wel laadpunten bij mij in de buurt maar vraag me af of dit wel te doen is voor een lange tijd.
@lE7, hoe moet iemand daar een antwoord op kunnen geven zonder meer te weten. Welke EV, hoe veel rij je per jaar/dag/week, hoeveel palen bij je in de buurt en zijn die ook regelmatig vrij? Kun je niet thuis met granny charger laden?
Doe dat nu 6mnd+, prima te doen. Laden op werk, onderweg of in de straat bij een publieke laadpaal. Nadeel is dat je niet altijd "vol" vertrekt.lE7 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
Heeft iemand ervaring met een elektrische leaseauto zonder dat je thuis een laadpaal hebt? Is het te doen? Of raden jullie dit af? Er zijn wel laadpunten bij mij in de buurt maar vraag me af of dit wel te doen is voor een lange tijd.
(Rijdt prive trouwens)
Sinds een maand nu, bevalt tot nu toe prima. Er is altijd wel een vrije paal aanwezig in de buurt en er komt binnenkort een extra paal bij.lE7 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
Erg goed te doen moet ik zeggen. Heb een paal aan het eind van de straat (paar minuutjes lopen) en er is zo goed als altijd wel 1 van de 2 plekken vrij, meestal beide wel. Ik laad zelf misschien 1x per week gemiddeld. Doe dit al meer dan een jaar ondertussen.lE7 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
Zoals @Card Nox zegt hangt het allemaal nogal af van de omstandigheden. Voor mij zou het niet werken aangezien ik regelmatig 250km+ op een dag rij en vrijwel elke dag moet laden. En de dichtstbijzijnde publieke paal is 10 min lopen (iedereen heeft hier een oprit). Maar als je maar 1x per week hoeft te laden of op je werk kunt laden is het een heel ander verhaal natuurlijk.Card Nox schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:16:
@lE7, hoe moet iemand daar een antwoord op kunnen geven zonder meer te weten. Welke EV, hoe veel rij je per jaar/dag/week, hoeveel palen bij je in de buurt en zijn die ook regelmatig vrij? Kun je niet thuis met granny charger laden?
Als iedereen een oprit heeft kun je toch ook thuis laden? Of heeft iedereen behalve jij een oprit?KrullenO schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:18:
[...]
Zoals @Card Nox zegt hangt het allemaal nogal af van de omstandigheden. Voor mij zou het niet werken aangezien ik regelmatig 250km+ op een dag rij en vrijwel elke dag moet laden. En de dichtstbijzijnde publieke paal is 10 min lopen (iedereen heeft hier een oprit). Maar als je maar 1x per week hoeft te laden of op je werk kunt laden is het een heel ander verhaal natuurlijk.
Ik rijd overigens ook regelmatig 250+ km op een dag (zelfs richting de 500) en dat gaat (bij mij) prima met een EV

Ik merk deze stelling bij mij in de omgeving wel regelmatig (mijn broertje was misschien wel het meest fanatiek wat dat betreft maar nu zijn WG elektrisch heeft 'verplicht' is hij dolblij met zijn XC40 en vind het heerlijk dat hij niet meer hoeft te tanken.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/
Dat doe ik ook 😉. Maar de vraag was of het te doen is zonder eigen laadpaal, en dat hangt nogal van de omstandigheden af. Voor mij zou het zonder eigen laadpaal toch wel onhandig zijn. Maar met eigen paal is het fantastisch 😄.Eddos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:39:
[...]
Als iedereen een oprit heeft kun je toch ook thuis laden? Of heeft iedereen behalve jij een oprit?
Ik rijd overigens ook regelmatig 250+ km op een dag (zelfs richting de 500) en dat gaat (bij mij) prima met een EV![]()
Ik merk deze stelling bij mij in de omgeving wel regelmatig (mijn broertje was misschien wel het meest fanatiek wat dat betreft maar nu zijn WG elektrisch heeft 'verplicht' is hij dolblij met zijn XC40 en vind het heerlijk dat hij niet meer hoeft te tanken.). Onbekend maakt onbemind zeg maar
Ik ben sinds een half jaar in dienst bij mijn huidige werkgever en heb vanaf het begin veel kilometers met mijn eigen privé-auto gereden. Soms wel 800km per week. Daar kreeg ik tot en met december 19 cent per kilometer voor vergoed, sinds januari dit jaar 21 cent.
Nu dit voor mij - en mijn werkgever - toch wel uit de spuigaten ging lopen, heb ik het aanbod gekregen om een auto van de zaak te krijgen. Het budget is 695 euro, exclusief brandstof. Ik krijg een tankpas.
Met mijn privé-auto heb ik dus heel veel kilometers gemaakt de afgelopen maanden. Maar, doordat mijn auto (Renault Clio uit 2020) best zuinig rijdt, waren de uitkeringen van de declaraties altijd hoger dan het bedrag waar ik voor heb tankte. Dit geld heb ik altijd opzij gezet voor bijvoorbeeld onderhoud van de auto, etc.
Nu wil ik - met ook nog eens de komst van een kleine - de zakelijke auto eigenlijk óók privé gaan gebruiken. Dus dan komt er bijtelling bij. Ik vraag mij nu af wat voordeliger is. Met het krijgen van een auto van de zaak hoef ik geen nieuwe grotere privé-auto te kopen, om bijvoorbeeld straks met de kleine op vakantie te gaan.
Nu dit voor mij - en mijn werkgever - toch wel uit de spuigaten ging lopen, heb ik het aanbod gekregen om een auto van de zaak te krijgen. Het budget is 695 euro, exclusief brandstof. Ik krijg een tankpas.
Met mijn privé-auto heb ik dus heel veel kilometers gemaakt de afgelopen maanden. Maar, doordat mijn auto (Renault Clio uit 2020) best zuinig rijdt, waren de uitkeringen van de declaraties altijd hoger dan het bedrag waar ik voor heb tankte. Dit geld heb ik altijd opzij gezet voor bijvoorbeeld onderhoud van de auto, etc.
Nu wil ik - met ook nog eens de komst van een kleine - de zakelijke auto eigenlijk óók privé gaan gebruiken. Dus dan komt er bijtelling bij. Ik vraag mij nu af wat voordeliger is. Met het krijgen van een auto van de zaak hoef ik geen nieuwe grotere privé-auto te kopen, om bijvoorbeeld straks met de kleine op vakantie te gaan.
Auto van de zaak is vrijwel altijd goedkoper, ook met bijtelling. Voor de (inschatting) ca 250 euro die je netto dan zelf kwijt bent per maand kun je nauwelijks rijden, dat ben je al redelijk kwijt aan wegenbelasting en verzekering, en dan kan er net een volle tank af 
Maar gebruik de template en dan gaat het met name ook even over het aantal km per jaar en de looptijd.
Met een kleine op komst is een station een no-brainer, maar je budget is denk ik klasse Polo / Clio. Daar heb je tegenwoordig qua station alleen de Skoda Fabia voor, Clio en Ibiza station zijn er helaas uit. Anders ga je richting een Megane Estate of vergelijkbaar, maar dat wordt met jouw budget bijlappen. Kom je naar verwachting nog op ergens ca 350 netto per maand uit. Maar ja, een kind kost geld op alle vlakken.

Maar gebruik de template en dan gaat het met name ook even over het aantal km per jaar en de looptijd.
Met een kleine op komst is een station een no-brainer, maar je budget is denk ik klasse Polo / Clio. Daar heb je tegenwoordig qua station alleen de Skoda Fabia voor, Clio en Ibiza station zijn er helaas uit. Anders ga je richting een Megane Estate of vergelijkbaar, maar dat wordt met jouw budget bijlappen. Kom je naar verwachting nog op ergens ca 350 netto per maand uit. Maar ja, een kind kost geld op alle vlakken.
Als ik bij Athlon een Peugeot 308 kies, kom ik met 30.000km per jaar en 60 maanden op 654 euro uit. Dat zou moeten kunnen? Of zie ik dan iets essentieels over het hoofd?The Eagle schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:45:
Auto van de zaak is vrijwel altijd goedkoper, ook met bijtelling. Voor de (inschatting) ca 250 euro die je netto dan zelf kwijt bent per maand kun je nauwelijks rijden, dat ben je al redelijk kwijt aan wegenbelasting en verzekering, en dan kan er net een volle tank af
Vermoedelijk dat je daar nog niet eens de lak aan hebt geklikt, tankpas, winterbanden en andere verplichte shizzle.
Nogmaals, gebruik de template.
En bepaal voor jezelf hoeveel je maximaal netto kwijt wilt zijn.
Verder kan levertijd ook een ding zijn. Ja, je kunt bijvoorbeeld een Octavia PHEV bestellen. Maar wil je daar een half jaar of langer op wachten?
Zou ook zeker eens kijken wat je leasemij in een pool heeft staan, of dat er voorraad modellen zijn.
Nogmaals, gebruik de template.
En bepaal voor jezelf hoeveel je maximaal netto kwijt wilt zijn.
Verder kan levertijd ook een ding zijn. Ja, je kunt bijvoorbeeld een Octavia PHEV bestellen. Maar wil je daar een half jaar of langer op wachten?
Zou ook zeker eens kijken wat je leasemij in een pool heeft staan, of dat er voorraad modellen zijn.
Het wordt weer tijd om een nieuwe leasewagen uit te zoeken, echter zijn de keuzes lastig. Heeft er iemand nog tips waar naar te kijken?
Leasebudget: € 1100,- (eigen bijdrage mag +- 200 euro)
Kilometrage per jaar: 30 tot 35k
Contractduur: 60
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Automaat, ACC, goede actieradius bij elektrische, Apple Carplay, Trekhaak, stoelverwarming etc….
Uiteindelijke keuze: Laat ik ZSM weten
Huidige opties:
* Polestar 2 LRSM, Plus,Pilot,Trekhaak
* Polestar 2 LRDM, Plus, Pilot, Trekhaak
* Ford Focus Wagon
Afvallers:
* Hyundai 5 en 6 / Kia EV 6 zijn al afgevallen na een proefrit
Specifieke wensen: Automaat, ACC, goede actieradius bij elektrische, Apple Carplay, Trekhaak, stoelverwarming etc….

Huidige opties:
* Ford Focus Wagon
Afvallers:
[Voor 8% gewijzigd door PB33 op 28-04-2023 23:37. Reden: Te vroeg op enter geklikt]
Model 3 en Y zijn volgens mij de onverslaanbare auto's waar het aankomt op actieradius, opties en prijs. Waarom staan die niet op je lijstje? Heb je alleen geen carplay. Maar dat is met het infotainment van Tesla ook minder nodig.PB33 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:35:
Het wordt weer tijd om een nieuwe leasewagen uit te zoeken, echter zijn de keuzes lastig. Heeft er iemand nog tips waar naar te kijken?
Huidige opties:
* Ford Focus Wagon
Afvallers:
Ben ook benieuwd wat er niet beviel aan de ioniq 6 (heb hem zelf nog niet gereden).
Je zou ook nog een redelijk kale eqe kunnen overwegen. Qua auto in deze klasse wel de beste denk ik (maar ook de duurste).
De Ioniq 6 is een heerlijk auto om mee te rijden en ook echt extreem ruim, helaas is de kofferbak opening zo klein dat hij daarvoor onpraktisch is geworden voor dagelijks gebruik voor ons. We hebben nog niet met zelf een Tesla gereden het is wel een auto met goede software maar niet direct de beste kwa afwerking.KrullenO schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 04:57:
[...]
Model 3 en Y zijn volgens mij de onverslaanbare auto's waar het aankomt op actieradius, opties en prijs. Waarom staan die niet op je lijstje? Heb je alleen geen carplay. Maar dat is met het infotainment van Tesla ook minder nodig.
Ben ook benieuwd wat er niet beviel aan de ioniq 6 (heb hem zelf nog niet gereden).
Je zou ook nog een redelijk kale eqe kunnen overwegen. Qua auto in deze klasse wel de beste denk ik (maar ook de duurste).
Zelf ben ik nu kon naar hybrides aan het kijken maar deze lease prijzen schieten snel omhoog.
Hi allen, ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. In het verleden was ik gecharmeerd van een Passat GTE en Tiguan Allspace, maar na een periode elektrisch te hebben gereden ben ik geneigd om opnieuw een elektrische auto te kiezen en het liefst met een wat hogere zit (SUV). Ik kan thuisladen en heb een gezin met twee kinderen in de basisschool leeftijd. Ik neig naar de Tesla Model Y, maar wil graag van jullie inzichten gebruik maken om tot een afgewogen keuze te komen.
Leasebudget: 70.000 euro fiscale waarde
Kilometrage per jaar: nvt
Contractduur: nvt
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: nvt
Specifieke wensen: Voorkeur voor elektrische auto, of plug-in hybrid (>10kWh); hoge(re) zit, strakke wegligging, voldoende beenruimte, goede bestuurderstoel, gelaagde zijruiten, levering op niet al te lange termijn.
Long list tot dusverre:
- Tesla Model Y - Long Range
- Ford Mustang Mach-e Premium - 98 kWh RWD
- BMW i4 eDrive40 - M Sportpakket Pro
Afvallers:
- Skoda Enyaq, VW ID's - minder aantrekkelijk dan de Tesla Model Y qua prijs/functionaliteit
- Volvo XC60 Recharge T6 - deint teveel naar de smaak van de familie
- Volvo XC40 / Polestar 2 - te krap qua beenruimte
- Audi Q8 e-tron - past niet goed binnen budget (alleen basis uitvoering mogelijk)
Uiteindelijke keuze:: tbd
Leasebudget: 70.000 euro fiscale waarde
Kilometrage per jaar: nvt
Contractduur: nvt
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: nvt
Specifieke wensen: Voorkeur voor elektrische auto, of plug-in hybrid (>10kWh); hoge(re) zit, strakke wegligging, voldoende beenruimte, goede bestuurderstoel, gelaagde zijruiten, levering op niet al te lange termijn.
Long list tot dusverre:
- Tesla Model Y - Long Range
- Ford Mustang Mach-e Premium - 98 kWh RWD
- BMW i4 eDrive40 - M Sportpakket Pro
Afvallers:
- Skoda Enyaq, VW ID's - minder aantrekkelijk dan de Tesla Model Y qua prijs/functionaliteit
- Volvo XC60 Recharge T6 - deint teveel naar de smaak van de familie
- Volvo XC40 / Polestar 2 - te krap qua beenruimte
- Audi Q8 e-tron - past niet goed binnen budget (alleen basis uitvoering mogelijk)
Uiteindelijke keuze:: tbd
Rij al 8 jaar EV zonder thuis te laden. Rij 35.000km tot 60.000km per jaar. Ik kon op kantoor laden nu niet. Heb genoeg aan publieke palen. Thuis, rond het werk en DC onderweg.lE7 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
Werk in de stad, maar woon in een dorp (voldoende laad mogelijkheden)
@leaseforum22 hou er even rekening mee dat de bijtelling voor EV's behoorlijk omhoog is gegaan tov wat je had. Kijk ook zeker naar het maandbedrag wat je max kwijt wilt zijn.
Jij zat met je EV op 4% voor de volle fiscale waarde. Maar dat wordt 16% bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 30.000; Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. Das even auw ja, voor 70k EV betaal je dan bruto 1133 per maand ipv 233
Jij zat met je EV op 4% voor de volle fiscale waarde. Maar dat wordt 16% bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 30.000; Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. Das even auw ja, voor 70k EV betaal je dan bruto 1133 per maand ipv 233

Als je in dat segment zit is de kans ook wat groter dat je toeslagen krijgt van de belastingdienst. Die veranderen vanwege de bijtelling veel waardoor de bijtelling vaak netto onevenredig hoog is. Puntje van aandacht:)The Eagle schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:45:
Ik denk dat het valt en staat bij het aantal laadpalen: zelf rij ik sindskort ook een EV en woon in een flat, dus ook geen laadpaal voor de deur. Maar hier in de buurt zijn wel voldoende laadpalen, want ze zijn eigenlijk bijna nooit bezet.lE7 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:26:
Er staat wel geregeld al een auto aan de laadpaal, vaak zo'n Plugin Hybride waar ik nogal een mening over heb als EV bestuurder

Zodra je een EV aanschaft, kun je ook bij de gemeente of in ons geval Vattenfall een laadpaal aanvragen. Dat betekend dat alleen niet dat deze exclusief voor jouw wordt, dus dan mag ik ook mijn EV bij jou opladen. En als dan slechts 1 plek als laadplaats aangewezen wordt, loop je het risico dat de 2e plek bezet wordt door een ICE.
Zo wordt dit hier gedaan: een laadpaal kan twee autos opladen, maar slechts een parkeerplaats is enkel en alleen voor het opladen van een EV. Op de 2e parkeerplaats, mag ook een ICE opladen. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad, met het opladen via de publieke laadpaal.
Enige probleem wat ik heb: is dat ik kieskeurig ben over de parkeerplaats, want ik wil mijn mooie EV welke ik zelf betaald heb. Niet in een krap vak proppen, waar ook nog ICE's naast kunnen parkeren. Liever een laadpaal waar je file parkeren moet, dan heb je minder kans op schade.
Bedankt voor het meedenken. De sprong valt mee - vorige auto is in 2021 op kenteken gezet (60k fiscaal, waarvan 40k tegen 12%). Maar inderdaad: als het niet nodig is, dan liever goedkoopThe Eagle schreef op zondag 30 april 2023 @ 00:49:
@leaseforum22 hou er even rekening mee dat de bijtelling voor EV's behoorlijk omhoog is gegaan tov wat je had. Kijk ook zeker naar het maandbedrag wat je max kwijt wilt zijn.

Als hij groot genoeg is en je hebt er geen moeite mee dat het niet de allermooiste is, dan is het volgens mij simpel - > model Y. Beste techniek, meest efficiënt, fantastisch Supercharger netwerk, beste software en een van de betere qua rij performance. En ook die bouwkwaliteit waar iedereen het altijd over heeft is een stuk beter sinds ze uit Berlijn komen. Enige nadeel is dat de service bij Telsa niet geweldig is, maar dat maakt voor lease weer iets minder uit.leaseforum22 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:58:
[...]
Bedankt voor het meedenken. De sprong valt mee - vorige auto is in 2021 op kenteken gezet (60k fiscaal, waarvan 40k tegen 12%). Maar inderdaad: als het niet nodig is, dan liever goedkoopWat denk je: Model Y of zie ik iets over het hoofd?
@leaseforum22 je probleem is een beetje dat het lastig inschatten is. Je hebt een hoop nvt in de template staan. Brandstof voorschot
(Of electra) kan een leaseprijs behoorlijk opdrijven. Is allemaal niet zo goedkoop meer. En daar spelen looptijd, kilometrage per jaar etc ook mee. Dus geen idee of een bepaald budget past.
Wanneer moet je een nieuwe hebben?
Als je de Passat GTE mooi vond: de nieuwe iD7 komt eind dit jaar.
SUV: Nissan Xtrail heeft een systeem waarbij je brandstof electrisch rijdt. Dus voordelen van beiden (electrische acceleratie, tanken bij de pomp).
Door de hoge prijzen van elektra en benzine zie je zelf vaak dat een benzine wat goedkoper is in de lease.
Wat rij je nu eigenlijk?
(Of electra) kan een leaseprijs behoorlijk opdrijven. Is allemaal niet zo goedkoop meer. En daar spelen looptijd, kilometrage per jaar etc ook mee. Dus geen idee of een bepaald budget past.
Wanneer moet je een nieuwe hebben?
Als je de Passat GTE mooi vond: de nieuwe iD7 komt eind dit jaar.
SUV: Nissan Xtrail heeft een systeem waarbij je brandstof electrisch rijdt. Dus voordelen van beiden (electrische acceleratie, tanken bij de pomp).
Door de hoge prijzen van elektra en benzine zie je zelf vaak dat een benzine wat goedkoper is in de lease.
Wat rij je nu eigenlijk?
@The Eagle Het enige criterium is de fiscale prijs - geen norm op basis van km's of looptijd. De leaseprijs is voor mijn werkgever.
Na het inleveren van de Enyaq heb ik tijdelijk (zo lang ik wil) een Prius tot mijn beschikking. Dus geen haast, maar heb wel zin in wat anders/nieuws!
ID7 ga ik eens onderzoeken!
Vandaag een Mercedes EQE geconfigureerd, deze is net als de Audi Q8 krap aan met mijn budget. BMW i4 is denk ik krap achterin, vrij duur vs Model Y en lijkt een langere levertijd te hebben.
Wellicht zijn er nog andere hybride SUV's naast de X-trail die ik zou kunnen overwegen, ik zal eens gaan verkennen.
@KrullenO Spijker op zijn kop. Model Y vind ik niet de mooiste om te zien en is absoluut voldoende ruim obv proefrit. Kleine nadelen: regenereert erg sterk bij loslaten gaspedaal (ook in "rollend" stand) wat niet prettig is voor passagiers, de rijsnelheid is niet op een prettige plek af te lezen, en mijn partner mist een handgreep boven de deur. Voordelen te over: o.a. ruimte, overzicht, vermogen, efficientie, technologie, prijs. Misschien is het inderdaad simpel zoals je stelt!
Na het inleveren van de Enyaq heb ik tijdelijk (zo lang ik wil) een Prius tot mijn beschikking. Dus geen haast, maar heb wel zin in wat anders/nieuws!
Vandaag een Mercedes EQE geconfigureerd, deze is net als de Audi Q8 krap aan met mijn budget. BMW i4 is denk ik krap achterin, vrij duur vs Model Y en lijkt een langere levertijd te hebben.
Wellicht zijn er nog andere hybride SUV's naast de X-trail die ik zou kunnen overwegen, ik zal eens gaan verkennen.
@KrullenO Spijker op zijn kop. Model Y vind ik niet de mooiste om te zien en is absoluut voldoende ruim obv proefrit. Kleine nadelen: regenereert erg sterk bij loslaten gaspedaal (ook in "rollend" stand) wat niet prettig is voor passagiers, de rijsnelheid is niet op een prettige plek af te lezen, en mijn partner mist een handgreep boven de deur. Voordelen te over: o.a. ruimte, overzicht, vermogen, efficientie, technologie, prijs. Misschien is het inderdaad simpel zoals je stelt!
Regenereren is een kwestie van aanwennen om het gaspedaal niet helemaal los te laten bij afremmen (one pedal driving) of de instelling aanpassen en regeneratie op laag zetten.leaseforum22 schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:27:
@The Eagle Het enige criterium is de fiscale prijs - geen norm op basis van km's of looptijd. De leaseprijs is voor mijn werkgever.
Rijsnelheid aflezen zou je via een third party aanpassing voor je neus kunnen krijgen, of je probeert het 500km en bent er aan gewend

Voor wat betreft de BMW i4; het valt mee hoe krap het achterin is. Ik ben laatst met vrienden (totaal 4 man) op pad geweest en we zaten allemaal goed. De instap achterin is wel krap, maar als je eenmaal zit is het goed te doen. Vergeleken met de Enyaq zal het zeker tegenvallen. De bagageruimte van de i4 is ook niet overbemeten, maar wellicht was ik verwend met een Octavia als vorige leaseauto.leaseforum22 schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:27:
Voor levertijden (in NL) lijkt het weer de goede kant op te gaan maar check ook eens het i4 topic.
Thanks. Vandaag bij de BMW dealer geweest. De i4 viel qua looks niet tegen, qua ruimte voor de bestuurder wel. De i3 zat beter, maar spreekt me niet aan. De 530e Touring zit heerlijk en is prachtig in deze config https://configure.bmw.nl/nl_NL/configid/jgntc01oM_G_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Voor wat betreft de BMW i4; het valt mee hoe krap het achterin is. Ik ben laatst met vrienden (totaal 4 man) op pad geweest en we zaten allemaal goed. De instap achterin is wel krap, maar als je eenmaal zit is het goed te doen. Vergeleken met de Enyaq zal het zeker tegenvallen. De bagageruimte van de i4 is ook niet overbemeten, maar wellicht was ik verwend met een Octavia als vorige leaseauto.
Voor levertijden (in NL) lijkt het weer de goede kant op te gaan maar check ook eens het i4 topic.
Hierbij twee nadelen: forse bijtelling (en eigen bijdrage) en beperkte elektrische range. Dus ook deze wint het voor mij niet van de Tesla Model Y

Ik heb even een vraagje. Er is een grote kans dat ik voor het eerst een baan ga krijgen als Accountmanager. Dan krijg ik ook een leaseauto, maar ik weet nog niet wat het leasebudget zou zijn.
Zijn er mensen die weten wat het gemiddelde leasebudget zou zijn voor deze functie?
Zijn er mensen die weten wat het gemiddelde leasebudget zou zijn voor deze functie?
Nee. Ik ken accountmanagers die BMW 5-Serie rijden maar ook (junior) accountmanagers die in een Clio of Focus aankomen. Is totaal afhankelijk van bedrijf, bedrijfstak, MVO, senioriteit etc.etc.Claes_95 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:02:
Ik heb even een vraagje. Er is een grote kans dat ik voor het eerst een baan ga krijgen als Accountmanager. Dan krijg ik ook een leaseauto, maar ik weet nog niet wat het leasebudget zou zijn.
www.google.nl
Ik mag volgende week meerijden met iemand die een collega kan worden en hij rijdt in een Nissan Qashqai. Dus zou het leasebudget dan een redelijk budget zijn? Of krijgt iedereen hetzelfde budget?MisteRMeesteR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Nee. Ik ken accountmanagers die BMW 5-Serie rijden maar ook (junior) accountmanagers die in een Clio of Focus aankomen. Is totaal afhankelijk van bedrijf, bedrijfstak, MVO, senioriteit etc.etc.
Nogmaals, is niets over te zeggen. Misschien betaald hij 100€ per maand aan leasebudget bij (naast de fiscale bijtelling) of blijft hij zelfs onder budget met zijn Qashqai, wie zal het zeggen?Claes_95 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:09:
[...]
Ik mag volgende week meerijden met iemand die een collega kan worden en hij rijdt in een Nissan Qashqai. Dus zou het leasebudget dan een redelijk budget zijn? Of krijgt iedereen hetzelfde budget?
www.google.nl
Ja, je hebt gelijk! Haha. Ik moet gewoon even geduld hebben 😃 Dankjewel voor je tijd!MisteRMeesteR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:23:
[...]
Nogmaals, is niets over te zeggen. Misschien betaald hij 100€ per maand aan leasebudget bij (naast de fiscale bijtelling) of blijft hij zelfs onder budget met zijn Qashqai, wie zal het zeggen?
Na het plaatsen van de bestelling van m’n Q8 heb ik inmiddels al twee keer de vraag gekregen of ik de combinatie van plasmablauw met contrastkleur accenten inderdaad wil hebben. Als zelfs een senior product manager van PON die vraag gaat stellen ga ik wel twijfelen. Zo gek is die combinatie toch niet?
En nu ik tijdelijk een OG e-tron 55 als vervangend vervoer mag rijden heb ik toch ontdekt dat de standaard stoelen te kort zijn. Snel nog de sportstoelen regelen dus.
En nu ik tijdelijk een OG e-tron 55 als vervangend vervoer mag rijden heb ik toch ontdekt dat de standaard stoelen te kort zijn. Snel nog de sportstoelen regelen dus.
To be determined...
Kleuren en details bij auto's is meestal iets wat je een keer moet hebben gezien. Zou anders vragen of ze niet een dergelijke combinatie heeft staan om in het echt te zien. Als ik het had moeten doen met de configurator, had ik nooit deze kleur blauw gekozen op mijn Passat bijv. (Lapiz Blue).MaNdM schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:10:
Na het plaatsen van de bestelling van m’n Q8 heb ik inmiddels al twee keer de vraag gekregen of ik de combinatie van plasmablauw met contrastkleur accenten inderdaad wil hebben. Als zelfs een senior product manager van PON die vraag gaat stellen ga ik wel twijfelen. Zo gek is die combinatie toch niet?
Verder is het natuurlijk smaak en persoonlijke voorkeur. Al ben ik minder van de details, je ziet vooral de kleur en verder zit je als het goed is achter het stuur anyway

Leasebudget: €1.041
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief,
Overige afhankelijkheden: brandstof component snap ik nog niet helemaal. Als ik bij ALD specificeer dan wordt er een brandstofvoorschot berekend wat weer van mijn leasebudget af gaat.
Specifieke wensen: elektrisch of PHEV verplicht vanuit de werkgever. Voorkeur naar een stationwagen, liever geen hoge auto (is voor oude mensen;) ), geen VW. nodig feb 2024.
Uiteindelijke keuze:
Dit gaat mijn eerste lease auto worden, ik rij nu een 508SW van een oud collega. Gezien de lange levertijden mag ik al gaan kijken. Het valt mij op dat in de configurator bij ALD relatief veel brandstof voorschot wordt gerekend bij bijvoorbeeld een Polestar 2, zo'n 250 euro. Ik maximaliseer wel graag mijn budget en denk daarbij ook aan een voorraad model of 2de hands om dan een 'dikkere auto' te rijden.
Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen?
Overige afhankelijkheden: brandstof component snap ik nog niet helemaal. Als ik bij ALD specificeer dan wordt er een brandstofvoorschot berekend wat weer van mijn leasebudget af gaat.
Specifieke wensen: elektrisch of PHEV verplicht vanuit de werkgever. Voorkeur naar een stationwagen, liever geen hoge auto (is voor oude mensen;) ), geen VW. nodig feb 2024.
Uiteindelijke keuze:
Dit gaat mijn eerste lease auto worden, ik rij nu een 508SW van een oud collega. Gezien de lange levertijden mag ik al gaan kijken. Het valt mij op dat in de configurator bij ALD relatief veel brandstof voorschot wordt gerekend bij bijvoorbeeld een Polestar 2, zo'n 250 euro. Ik maximaliseer wel graag mijn budget en denk daarbij ook aan een voorraad model of 2de hands om dan een 'dikkere auto' te rijden.
Verplichte " Tesla model Y " opmerking. Maar die is wat hoger, dus dan een Model 3.daantjuh68 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:22:
Leasebudget: €1.041
Uiteindelijke keuze:
Maar voor dat budget zijn er genoeg opties, wat wil je bvb graag qua opties etc? Dat helpt.
[Voor 3% gewijzigd door ragged op 03-05-2023 15:16]
Ik heb een beetje een aparte situatie.
Ik rij al vanaf dat ik begonnen ben met werken zo'n 16 jaar geleden leaseauto. Altijd bijtelling betaald, deze geaccepteerd en ingezien dat je voor dat geld nooit zelf een auto kon rijden.
Tot aan corona. Toen had ik een XC40 op de oprit staan die 2 jaar lang niet of nauwelijks KM gemaakt heeft, maar ik wel 560 netto voor betaalde iedere maand (nog steeds eigen en bewuste keuze).
Nu loopt richting het einde van dit jaar mijn huidige auto af (een Skoda Kodiaq) en ik merk eigenlijk een aantal dingen:
1. ik mis m'n XC40, het rijcomfort maar met name de boordcomputer, navigatie en multimedia wekt bij mijn Skoda grote frustratie op
2. ik wil me niet langer committeren aan een lease auto voor zo'n lange periode (4/5 jaar)
3. private lease is niet interessant zonder mobiliteit budget
4. een auto kopen kan alleen door te financieren en af te lossen
Ik zit dus een beetje in dubio. Een lease auto alleen zakelijk rijden is niet praktisch. Youngtimer regeling gaat niet iedere werkgever in mee. En als je gaat private leasen om er maar niet aan vast te zitten als je weggaat bij je werkgever, tja.
Ik vind het oprecht lastig. Ik zit nu te dubben over zelf een Lync & Co 01 regelen (want das ook gewoon een XC40 voor 80%) of een XC60 2de hands te kopen van rond de 55/60k. Maar als je deze zakelijk rijd en er 25 tot 30k per jaar mee rijd, schrijf je op 4 jaar ook de helft af.
Iemand oprecht serieuze tips?
Ik rij al vanaf dat ik begonnen ben met werken zo'n 16 jaar geleden leaseauto. Altijd bijtelling betaald, deze geaccepteerd en ingezien dat je voor dat geld nooit zelf een auto kon rijden.
Tot aan corona. Toen had ik een XC40 op de oprit staan die 2 jaar lang niet of nauwelijks KM gemaakt heeft, maar ik wel 560 netto voor betaalde iedere maand (nog steeds eigen en bewuste keuze).
Nu loopt richting het einde van dit jaar mijn huidige auto af (een Skoda Kodiaq) en ik merk eigenlijk een aantal dingen:
1. ik mis m'n XC40, het rijcomfort maar met name de boordcomputer, navigatie en multimedia wekt bij mijn Skoda grote frustratie op
2. ik wil me niet langer committeren aan een lease auto voor zo'n lange periode (4/5 jaar)
Ik zit dus een beetje in dubio. Een lease auto alleen zakelijk rijden is niet praktisch. Youngtimer regeling gaat niet iedere werkgever in mee. En als je gaat private leasen om er maar niet aan vast te zitten als je weggaat bij je werkgever, tja.
Ik vind het oprecht lastig. Ik zit nu te dubben over zelf een Lync & Co 01 regelen (want das ook gewoon een XC40 voor 80%) of een XC60 2de hands te kopen van rond de 55/60k. Maar als je deze zakelijk rijd en er 25 tot 30k per jaar mee rijd, schrijf je op 4 jaar ook de helft af.
Bij 20kWh per 100KM komt dat neer op 0,50 cent per kWh...Helaas is dat met snel laden/openbaar laden geen heel onwerkelijk tariefdaantjuh68 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:22:
Het valt mij op dat in de configurator bij ALD relatief veel brandstof voorschot wordt gerekend bij bijvoorbeeld een Polestar 2, zo'n 250 euro.
Wat is de regelgeving omtrent uitbetalen van mobiliteitsbudget / kilometers netto maken bij je werkgever? Dat heeft erg veel invloed op of het financieel interresant is.
loewie1984 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:42:
Ik heb een beetje een aparte situatie.
Dat de blauwe rakkers dat linksom of rechtsom goed dichtgetimmerd hebben. Als je zegt mobiliteitsbudget kun je net zo goed zeggen: bruto loon. Het wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.nooberke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:47:
[...]
Wat is de regelgeving omtrent uitbetalen van mobiliteitsbudget / kilometers netto maken bij je werkgever? Dat heeft erg veel invloed op of het financieel interresant is.
Dus zeg 800 eu lease budget nu, vs 800 eu bruto salaris, daar hou je dan 400 eu van over en dat is het dan.
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.