Thanks voor het advies @
Dean Martin , @
sham27 ,
Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:34:
[...]
Ik vraag me af of de user echt de Q8 krijgt aangeboden door de LM en niet de uittredende fat. Dat zou de korting meer verklaren namelijk.
De fat rij je nu voor rond de €85k terwijl de facelift rond de €100k zit voor gelijke spec. De Y zit daar stuk onder, dus snap niet helemaal hoe het verschil maar €100,- netto kan zijn eigenlijk.
Het gaat wel degelijk om de nieuwe Q8 E-Tron en niet de uittredende 'fat' E-Tron. En inderdaad op Belgisch kenteken ivm Belgische werkgever (maar wonende in Nederland).
Ik heb opnieuw de lease tool bekeken, zie hieronder de vergelijking obv 48 maanden leasecontract
- Q8 E-Tron 55 S-Line (met aardig wat opties aangevinkt) --> TCO ~ €1580 (obv catalogusprijs €100k)
- Tesla Model Y Long Range (Quicksilver kleur & trekhaak) --> TCO ~ €1320 (obv catalogusprijs €60k (!))
Ondanks dat de Tesla dik €40.000 goedkoper is, is dat niet terug te zien in de maandelijkse lease kost (TCO). Dat zal vermoedelijk betekenen dat de Tesla veel harder afschrijft t.o.v. de Audi? Of onze leasemaatschappij heeft een hekel aan Tesla's

. Wat ook in het voordeel speelt van de Audi is dat er bijv. bepaalde optie pakketten aan €0,- en/of 50% korting worden aangeboden wat misschien de restwaarde positief beïnvloed zonder TCO impact?
Wat het ook mogen zijn, bij ons in het bedrijf zijn de Tesla's vrij duur. Ook bij andere collega's was een BMW IX bijv. niet gek veel duurder dan een Model Y.
Als ik naar de Model X kijk wordt het helemaal bizar: o.b.v. catalogusprijs van €127k is de maandelijkse TCO 2700. Dat is 70% duurder per maand dan de nieuwe E-Tron terwijl de catalogusprijs van Model X slechts 27% hoger is...
SirLct schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:22:
[...]
Elektrisch SUV van 100k, zou je ook EQE SUV kunnen overwegen. Mits levertijden acceptabel is.
Vind de EQE en EQS sedan verschrikkelijk lelijk maar de SUV variant ziet er prima uit. En als ik evdb moet geloven, is de range/ efficiency ook goed.
Ben zelf geen SUV fan, begrijp nooit de SUV hype, maar als ik moet kiezen dan zou ik naar merc ook kijken.
De Q8 voelt oude wijn in nieuwe zak, misschien onterecht hoor.
Ik heb inderdaad ook naar de EQE SUV gekeken maar de Mercedes dealer gaf aan dat ze pas in Juni/Juli de auto krijgen en mijn huidig lease contract verloopt in Oktober. En ik rij nu al een Mercedes, het lijkt mij ook leuk om te wisselen van merk