Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15

PeaceNlove

Deugleuter

charnpo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 00:50:

In het straatbeeld zie ik veel Model 3, ik vraag mij af of de Model Y straks ook niet het lease kanon wordt? Dan is een E-Tron misschien iets minder standaard 8)7
Model Y is nu al een leasekanon. Dit jaar tot nu toe de meest gekentekende EV. Dat is ook niet heel raar, want het basismodel is goedkoop vergeleken met de concurrentie en Tesla kan en wil grote aantallen leveren.
Dus als jij liever wat anders rijdt bevestig ik je graag in je keuze voor de E-Tron d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Hi, ik had een poos geleden om wat advies gevraagd voor een nieuwe lease auto. Dank voor de suggesties! Ik ben er bijna aan uit, het wordt kiezen tussen onderstaande...

Afgelopen weekend gereden in de nieuwe Audi Q8 E-Tron. Dat beviel erg goed. Buitenkant als binnenkant ogen en voelen erg premium aan. Geluidsisolatie is top, het is een oase van rust op de snelweg. De S-Line stoelen zitten ook voortreffelijk, daar kan je prima lange ritten mee doen. Tevens vond ik het infotainment ook fijn werken, maar het is minder innovatief dan bijv. Tesla.
En dan hebben we nog het stukje range... In de '55' uitvoering heb je een 114 (!) KWH accu, waarmee je gok ik al gauw 450 km mee kan halen (tijdens mijn proefrit kwam ik uit 22-24 kw/h). Zijn er (ex) E-Tron rijders die dit verbruik kunnen bevestigen?

De andere kanshebber blijft de Tesla Model Y (in Performance of Long Range uitvoering). De Model Y moet het niet hebben van z'n looks noch van premium interieur gevoel. Maar toch rijdt en voelt het behoorlijk innovatief..
Pluspunten blijven toch i) range & efficiency, ii) continue updates en iii) laad infrastructuur.

Opvallend genoeg is het prijsverschil tussen de twee niet bizar, +/- €100 netto in het voordeel van de Model Y (Long Rage welteverstaan). Op de E-Tron geeft de LM een stevige korting (bijv. Pack Business Plus aan €0,- ipv €6.6k).
In het straatbeeld zie ik veel Model 3, ik vraag mij af of de Model Y straks ook niet het lease kanon wordt? Dan is een E-Tron misschien iets minder standaard 8)7

Toch blijf ik mij de vraag stellen, is er een reden om voor de Tesla te kiezen ipv E-Tron? Zeker rekening houdende met mijn 200-240km woon-werkverkeer retour 1 å 2x per week.

Ik hoor graag jullie mening!

[...]

[...]

:9~ Heel gaaf maar helaas zit Lotus niet in ons lease aanbod. Lexus RZ dan weer wel, lijkt met zo'n SUV-Coupé vorm iets op de Lotus maar ik word er niet warm van.

[...]

We hebben >4000 leasewagens die op termijn allemaal elektrisch moeten zijn. Ik ben wat sceptisch of ze daar voldoende laadmogelijkheden gaan hebben. Vaak zijn alle laders wanneer ik nu aankom bezet

Polestar 3 en Model S worden inderdaad te duur (€ >1600 p.m)
Ik rij een E-tron 55 pre-facelift(dus geen Q8). Mijn verbruik is aanzienlijk hoger maar denk niet dat je het kunt vergelijken.

De auto is verder echt top en vrijwel gelijk aan de facelift. Daar kan mijns inziens de M3 of Y echt niet tegenop. Het is ook een andere klasse/categorie.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:00
Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:59:
[...]
Ik rij een E-tron 55 pre-facelift(dus geen Q8). Mijn verbruik is aanzienlijk hoger maar denk niet dat je het kunt vergelijken.

De auto is verder echt top en vrijwel gelijk aan de facelift. Daar kan mijns inziens de M3 of Y echt niet tegenop. Het is ook een andere klasse/categorie.
Inderdaad. Voor 100 euro netto verschil zou ik het wel weten!

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:23:
[...]

Inderdaad. Voor 100 euro netto verschil zou ik het wel weten!
Ik vraag me af of de user echt de Q8 krijgt aangeboden door de LM en niet de uittredende fat. Dat zou de korting meer verklaren namelijk.

De fat rij je nu voor rond de €85k terwijl de facelift rond de €100k zit voor gelijke spec. De Y zit daar stuk onder, dus snap niet helemaal hoe het verschil maar €100,- netto kan zijn eigenlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Dean Martin op 13-03-2023 07:36 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Ik vraag me af of de user echt de Q8 krijgt aangeboden door de LM en niet de uittredende fat. Dat zou de korting meer verklaren namelijk.

De fat rij je nu voor rond de €85k terwijl de facelift rond de €100k zit voor gelijke spec. De Y zit daar stuk onder, dus snap niet helemaal hoe het verschil maar €100,- netto kan zijn eigenlijk.
Ik gok België. Want het Pack Business Plus klinkt niet als NL Audi. Want helemaal eens: een beetje leuk aangekleden Q8 etron zit op 100k en kost je dus 750/800 euro netto aan bijtelling in NL. Een model Y is een stuk goedkoper en scheelt dus ook in de bijtelling.

Maar als ik zou kunnen kiezen tussen die twee: de Q8 etron (en ik rijd nu een model 3) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:48
Is België idd. Kijk, ik rij zelf Tesla (nu een 3) en kans is groot dat ik naar de Y ga. Maar voor 100 verschil zou ik zeker de Q8 nemen. Dat is gewoon ècht een auto imho. Qua specs is de Y wellicht (op papier) de betere maar dat is niet alles.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:03
Hi, ik had een poos geleden om wat advies gevraagd voor een nieuwe lease auto. Dank voor de suggesties! Ik ben er bijna aan uit, het wordt kiezen tussen onderstaande...

Afgelopen weekend gereden in de nieuwe Audi Q8 E-Tron. Dat beviel erg goed. Buitenkant als binnenkant ogen en voelen erg premium aan. Geluidsisolatie is top, het is een oase van rust op de snelweg. De S-Line stoelen zitten ook voortreffelijk, daar kan je prima lange ritten mee doen. Tevens vond ik het infotainment ook fijn werken, maar het is minder innovatief dan bijv. Tesla.
En dan hebben we nog het stukje range... In de '55' uitvoering heb je een 114 (!) KWH accu, waarmee je gok ik al gauw 450 km mee kan halen (tijdens mijn proefrit kwam ik uit 22-24 kw/h). Zijn er (ex) E-Tron rijders die dit verbruik kunnen bevestigen?

De andere kanshebber blijft de Tesla Model Y (in Performance of Long Range uitvoering). De Model Y moet het niet hebben van z'n looks noch van premium interieur gevoel. Maar toch rijdt en voelt het behoorlijk innovatief..
Pluspunten blijven toch i) range & efficiency, ii) continue updates en iii) laad infrastructuur.

Opvallend genoeg is het prijsverschil tussen de twee niet bizar, +/- €100 netto in het voordeel van de Model Y (Long Rage welteverstaan). Op de E-Tron geeft de LM een stevige korting (bijv. Pack Business Plus aan €0,- ipv €6.6k).

Toch blijf ik mij de vraag stellen, is er een reden om voor de Tesla te kiezen ipv E-Tron? Zeker rekening houdende met mijn 200-240km woon-werkverkeer retour 1 å 2x per week.

[...]

[...]

:9~ Heel gaaf maar helaas zit Lotus niet in ons lease aanbod. Lexus RZ dan weer wel, lijkt met zo'n SUV-Coupé vorm iets op de Lotus maar ik word er niet warm van.

[...]

We hebben >4000 leasewagens die op termijn allemaal elektrisch moeten zijn. Ik ben wat sceptisch of ze daar voldoende laadmogelijkheden gaan hebben. Vaak zijn alle laders wanneer ik nu aankom bezet

Elektrisch SUV van 100k, zou je ook EQE SUV kunnen overwegen. Mits levertijden acceptabel is.
Vind de EQE en EQS sedan verschrikkelijk lelijk maar de SUV variant ziet er prima uit. En als ik evdb moet geloven, is de range/ efficiency ook goed.
Ben zelf geen SUV fan, begrijp nooit de SUV hype, maar als ik moet kiezen dan zou ik naar merc ook kijken.
De Q8 voelt oude wijn in nieuwe zak, misschien onterecht hoor.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Thanks voor het advies @Dean Martin , @VidaR-9 ,
Dean Martin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Het gaat wel degelijk om de nieuwe Q8 E-Tron en niet de uittredende 'fat' E-Tron. En inderdaad op Belgisch kenteken ivm Belgische werkgever (maar wonende in Nederland).

Ik heb opnieuw de lease tool bekeken, zie hieronder de vergelijking obv 48 maanden leasecontract
- Q8 E-Tron 55 S-Line (met aardig wat opties aangevinkt) --> TCO ~ €1580 (obv catalogusprijs €100k)
- Tesla Model Y Long Range (Quicksilver kleur & trekhaak) --> TCO ~ €1320 (obv catalogusprijs €60k (!))

Ondanks dat de Tesla dik €40.000 goedkoper is, is dat niet terug te zien in de maandelijkse lease kost (TCO). Dat zal vermoedelijk betekenen dat de Tesla veel harder afschrijft t.o.v. de Audi? Of onze leasemaatschappij heeft een hekel aan Tesla's 8)7. Wat ook in het voordeel speelt van de Audi is dat er bijv. bepaalde optie pakketten aan €0,- en/of 50% korting worden aangeboden wat misschien de restwaarde positief beïnvloed zonder TCO impact?

Wat het ook mogen zijn, bij ons in het bedrijf zijn de Tesla's vrij duur. Ook bij andere collega's was een BMW IX bijv. niet gek veel duurder dan een Model Y.

Als ik naar de Model X kijk wordt het helemaal bizar: o.b.v. catalogusprijs van €127k is de maandelijkse TCO 2700. Dat is 70% duurder per maand dan de nieuwe E-Tron terwijl de catalogusprijs van Model X slechts 27% hoger is...
SirLct schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:22:
[...]
Elektrisch SUV van 100k, zou je ook EQE SUV kunnen overwegen. Mits levertijden acceptabel is.
Vind de EQE en EQS sedan verschrikkelijk lelijk maar de SUV variant ziet er prima uit. En als ik evdb moet geloven, is de range/ efficiency ook goed.
Ben zelf geen SUV fan, begrijp nooit de SUV hype, maar als ik moet kiezen dan zou ik naar merc ook kijken.
De Q8 voelt oude wijn in nieuwe zak, misschien onterecht hoor.
Ik heb inderdaad ook naar de EQE SUV gekeken maar de Mercedes dealer gaf aan dat ze pas in Juni/Juli de auto krijgen en mijn huidig lease contract verloopt in Oktober. En ik rij nu al een Mercedes, het lijkt mij ook leuk om te wisselen van merk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
Leasebudget: €990
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: EV
Specifieke wensen: Moet Elektrisch zijn. Is geen verplichting maar van uit de werkgever krijg je dit bedrag iets meer dan als je een benzine wagen zou nemen. Heb zelf al beetje gekeken naar een ID 4 / 5 of eventueel een Model Y maar beetje de vraag of deze er in zou passen. mag eventueel 10% boven het bedrag met eigen bijdrage er over heen. Graag zou ik jullie mogelijkheden willen horen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:22
SirLct schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:56:
[...]

- Kia Sportage HEV DynamicPlusLine
De basis DynamicLine is al 821, dus plus 856 dus gaat niet passen denk ik
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
- Ford Kuga PHEV ST-line
753 eur zonder opties, dus kan leuk zijn idd

Andere opties:
- Vind zelf de nieuwe Honda HRV erg geslaagd qua design
- Of de Toyota tegenhang, Corolla Cross

Wil je perse hybrid of is full EV ook een optie? Model Y RWD past net in je budget. Ruimer wordt het niet (eerst volgende qua ruimte vind je bij merken als Scania of DAF :+) De (kleine) besparing op de bijtelling kan je dan in een full wrap instekken als je toch ander kleurtje wil.
Uiteindelijk akkoord gekregen op een Model Y RWD. Deze kwam nog verrassend goedkoop uit. Inderdaad kwa ruimte ongeëvenaard en alles zit er standaard op.

Dank voor alle adviezen 🙂 Ik ga over naar het Tesla topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01

Arno

PF5A

Een Y RWD is idd aardig betaalbaar, de netto bijtelling obv 51k catalogusprijs is ook te overzien.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Kirk_E schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:21:
Specifieke wensen: Moet Elektrisch zijn. Is geen verplichting maar van uit de werkgever krijg je dit bedrag iets meer dan als je een benzine wagen zou nemen. Heb zelf al beetje gekeken naar een ID 4 / 5 of eventueel een Model Y maar beetje de vraag of deze er in zou passen. mag eventueel 10% boven het bedrag met eigen bijdrage er over heen. Graag zou ik jullie mogelijkheden willen horen :)
In dat bedrag zou eventueel ook de BMW i4 passen. Moet je jezelf alleen wel heel erg inhouden met aanvinken van opties

Verder: 40k a 42k voor een EV (fiscaal) staat gelijk aan ongeveer 34k a 35k fosiel. Het voordeel is gewoon grotendeels verdwenen
Blijft aan jou de vraag: verwacht je veel kleine ritten te maken (tot 20 km enkel) of verwacht je minimaal 1x/maand half europa door te moeten met tijdsdruk?

Als je liever een fossiel met prima looks hebt en het, qua bijtelling een beetje leuk willen houden:
Mazda 3 Skyactiv-X Luxury of een Kia Proceed GT (ja, dat past. je fossiele budget is ongeveer 750 euro :P )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Kirk_E schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:21:
Kan je iets boven budget?
Model Y RWD 48maanden 35000km is 1080 euro per maand.
Een iD4 past net net maar dan ook echt de kalste variant met geen optie.
Bij de Model Y heb je ten minste geen optielijst, alles zit er al in.
D_Jeff schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:18:
[...]

In dat bedrag zou eventueel ook de BMW i4 passen. Moet je jezelf alleen wel heel erg inhouden met aanvinken van opties

Verder: 40k a 42k voor een EV (fiscaal) staat gelijk aan ongeveer 34k a 35k fosiel. Het voordeel is gewoon grotendeels verdwenen
Blijft aan jou de vraag: verwacht je veel kleine ritten te maken (tot 20 km enkel) of verwacht je minimaal 1x/maand half europa door te moeten met tijdsdruk?

Als je liever een fossiel met prima looks hebt en het, qua bijtelling een beetje leuk willen houden:
Mazda 3 Skyactiv-X Luxury of een Kia Proceed GT (ja, dat past. je fossiele budget is ongeveer 750 euro :P )
Ik weet niet waar je zit qua leasemij maar BMW i4 gaat never en nooit passen.
De kalste i4 e35 zonder enige optie op 48m 35dkm zit al ruim boven 1130 eur/maand.
Kijk je niet naar bedrag ex brandstof component?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:15
Hi, mede-leasers,

Ik had een paar weken geleden een offerte voor een Hyundai IONIQ5 en mijn leasebudget is incl. brandstof. In de eerst offerte was er 111EU laadbudget berekend, 3 weken later was dit opeens 251EU!.
Een verschil van x2,2! Mijn werkgever vereist dat er wordt gerekend met daadwerkelijk verbruik, aangezien de fabriekscijfers meestal vrij positief zijn.

Nu vertelde de verkoper mij dat dit vanuit MTC wordt berekend en dat er blijkbaar opnieuw geijkt is voor de IONIQ5 en dat de laadprijzen flink gestegen zijn.

Nu zit ik eigenlijk in de wachtstand totdat de prijzen weer wat dalen 🤞🏻.
Heeft iemand wat meer info over MTC en op welke momenten er dan geijkt wordt of het werkelijke verbruik wordt berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
tomhier schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:47:
Hi, mede-leasers,

Ik had een paar weken geleden een offerte voor een Hyundai IONIQ5 en mijn leasebudget is incl. brandstof. In de eerst offerte was er 111EU laadbudget berekend, 3 weken later was dit opeens 251EU!.
Een verschil van x2,2! Mijn werkgever vereist dat er wordt gerekend met daadwerkelijk verbruik, aangezien de fabriekscijfers meestal vrij positief zijn.

Nu vertelde de verkoper mij dat dit vanuit MTC wordt berekend en dat er blijkbaar opnieuw geijkt is voor de IONIQ5 en dat de laadprijzen flink gestegen zijn.

Heeft iemand wat meer info over MTC en op welke momenten er dan geijkt wordt of het werkelijke verbruik wordt berekend?
Je antwoord: Welk getal geeft Directlease?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Hi, mede-leasers,

Probeer hier te bekijken
https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx

@D_Jeff nee directlease werkt volgens mij met normverbruik en niet praktijkverbruik

[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 23-03-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 20:41
Hi, mede-leasers,

De vraag is wat ze hebben veranderd. Is dat het geschatte verbruik, of de elektraprijzen. Als ze het geschatte verbruik omhoog hebben gesteld zou ik er niet vanuit gaan dat het op korte termijn weer gaat veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:04
Tijdje geleden aangegeven te kijken naar een leaseauto met 1000€ budget en 48 maanden/35k km. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Tesla Model Y, gezien dat (in mijn optiek) momenteel de beste keuze is.

@SirLct @ScreamGT @Inspired thanks voor de tips, ben uiteindelijk gegaan voor de RWD gegaan en heb de EAP achterwege gelaten. De verkoper bij de dealer was het volledig met jullie eens :) maar kon het niet laten om toch voor rood te gaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
macmellow schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:49:
[...]

De vraag is wat ze hebben veranderd. Is dat het geschatte verbruik, of de elektraprijzen. Als ze het geschatte verbruik omhoog hebben gesteld zou ik er niet vanuit gaan dat het op korte termijn weer gaat veranderen.
En de prijzen ook niet. Toen ik aan het kiezen was (van januari tot juni 2022) zijn zowel de elektra als benzine voorschotten nooit aangepast. Dit terwijl de prijzen dat wel degelijk deden in die periode.
Die was met Athlon met MTC als brandstofpas.

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 23-03-2023 15:57 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dean Martin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:57:
[...]

En de prijzen ook niet. Toen ik aan het kiezen was (van januari tot juni 2022) zijn zowel de elektra als benzine voorschotten nooit aangepast. Dit terwijl de prijzen dat wel degelijk deden in die periode.
Die was met Athlon met MTC als brandstofpas.
Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar ik kan mij ook voorstellen dat je niet de enige leasemaatschappij wilt zijn die de prijzen wel goed (en dus hoger) heeft. Dan lijken de concurrenten aantrekkelijker terwijl die net zo hard achteraf de correcties voor het tanken doorsturen.
Kan mij voorstellen dat de LM dan ook gewoon weinig meerwaarde ziet in het netjes up-to-date houden van de verwachtte brandstofvoorschotten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
DKjordy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:41:
Tijdje geleden aangegeven te kijken naar een leaseauto met 1000€ budget en 48 maanden/35k km. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Tesla Model Y, gezien dat (in mijn optiek) momenteel de beste keuze is.

@SirLct @ScreamGT @Inspired thanks voor de tips, ben uiteindelijk gegaan voor de RWD gegaan en heb de EAP achterwege gelaten. De verkoper bij de dealer was het volledig met jullie eens :) maar kon het niet laten om toch voor rood te gaan :*)
Voor die bedrag is inderdaad moeilijk om andere te kiezen :D Gefeliciteerd!
Tip: kijk naar Het grote Tesla Model 3 & Y topic voor ervaringen en vragen.
Tip2: kijk naar s3xy button, ik ben oprecht tevreden met die ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markun
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04-2023
Hoi allemaal,

Mijn eerste post hier.

Ik mag voor het eerst een lease auto kiezen. Op dit moment rij ik nog in een Audi A3 (30 TFSI) die ik overnam van mijn voorganger. Deze is echter nagenoeg kaal qua opties en vooral de acceleratie van de auto is een frustratie puntje voor mij.

Leasebudget: €800 (Ik mag er tot 850 overheen, maar dat betaal ik dan zelf)
Kilometrage per jaar: 45.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief (is dus al afgedekt)
Overige afhankelijkheden: Bijvoorkeur €40.000, maar bij veel extra waarde max. €45.000 vanwege bijtelling.
Specifieke wensen: Meer power dan mijn huidige Audi A3. Een automaat.
Ik zou er graag redelijk wat opties op willen hebben zoals (adaptive) cruise control, achteruitrij camera, 'elektrische achterklep', dode hoek detectie, 'sfeerverlichting' interieur (LED lijnen in kleur vind ik echt wat hebben), trekhaak.

Ik merk dat ik behoorlijk veel moeite heb om de juiste auto te vinden.
Naast veel kilometers zakelijk wil ik ook voldoende ruimte hebben om mee op vakantie te gaan.
Op dit moment zijn we met z'n 2en waarbij er af en toe wat meer mensen meerijden.

Een hatchback zoals ik nu heb is prima, al vind ik een hogere instap (SUV) wel wat fijner.
Een stationwagen is voor mij onnodig lang.

Opties (maar ook wat boven budget lijken te zitten):
- Hyundai Tucson
- KIA Sportage (minimaal 6 maanden levertijd)
- Volkswagen T-Roc (is deze een stuk minder dan bovengenoemde?)
- Een betere Audi A3 (35 TFSI en de benoemde opties)

Een EV lijkt mij interessant, maar ik zie nog teveel beperkingen hierin. Ik woon in een appartement dus een eigen laadpaal is geen optie. Daarnaast ga ik graag naar het buitenland voor vakantie en af en toe een weekend weg en dan beperkt het al aardig.

Hopelijk kan iemand mij wat tips geven of op dingen wijzen waar ik nog niet aan gedacht had/rekening mee moet houden. Ik sta open voor allerlei suggesties met bovenstaande in gedachte.

Alvast heel erg bedankt!!!

[ Voor 1% gewijzigd door Markun op 31-03-2023 15:18 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@True @Dean Martin Brandstofvoorschot is meestal iets wat per jaar tussen werkgever en leasemij wordt afgesproken. Het is dan ook een indicatie. Over het algemeen pakt men een redelijk gemiddelde prijs en rekent men daarmee een voorschot uit per maand op basis van het te verwachten aantal km's per jaar. Dat is wat er standaard betaald wordt aan de leasemij per maand; daarnaast vindt een verrekening met het actual verbruik plaats. Gaat meestal maandelijks op groepsbasis (dit is wat er voor alle auto's al betaald is, dit is wat er nog bij komt). Kan soms ook zijn dat er individueel gekeken wordt, maar dat ligt aan de afspraken tussen WG en LM :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Markun Weet je zeker dat je bedrag ex brandstofcomponent is? je zegt is al afgedekt. Ja sure, maar dat wil je wel zeker weten. Ik heb er de afgelopen jaren veel de mist mee in zien gaan.
Middenklasser van ca 40k kun je vergeten. Een beetje aangeklede Kia doet dat al, een kale golf ook.

Verder kun je op directlease.nl kijken wat een auto een beetje kost per maand inc en ex brandstof. Dat zal ongetwijfeld niet jouw eigen leasemij zijn, maar is wel redelijk indicatief voor wat de markt zo'n beetje doet. Reken op tientjes in de maand verschil.

Edit: heb de door jou gewenste auto even samengesteld. 876 ex brandtsof per maand, fiscaal 46274 euro. Da's ex een dealeroptie van ca 1750 (schatting; 1750/48=36,50 per maand) voor een trekhaak

Ja, auto's zijn duur geworden. En bij een premium merk als Audi is het enige dat standaard is, een gepeperde rekening ;)

Je wilt de 35 TFSI omdat je meer power witl. Waarom? Sneller bij het stoplicht weg? Pak dan de 30 met MHEV en een automaat met driving profiles. Die 150pk heb je alleen iets aan als je vaak dingen trekt.

[ Voor 47% gewijzigd door The Eagle op 31-03-2023 15:47 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:42
Markun schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
Overige afhankelijkheden: Bijvoorkeur €40.000, maar bij veel extra waarde max. €45.000 vanwege bijtelling.
Ik zou er graag redelijk wat opties op willen hebben zoals (adaptive) cruise control, achteruitrij camera, 'elektrische achterklep', dode hoek detectie, 'sfeerverlichting' interieur (LED lijnen in kleur vind ik echt wat hebben), trekhaak.

Een hatchback zoals ik nu heb is prima, al vind ik een hogere instap (SUV) wel wat fijner.

- Hyundai Tucson
Een auto uit de VAG groep verglijkbaar met een A3? Een Škoda Octavia
1.5 TSI e-TEC MHEV DSG Business Edition voldoet aan je eisen en onder de 40.000 en 770 per maand zonder brandstof volgens de configurator op directlease. Of misschien een Seat Leon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markun
@The Eagle Thanks voor je snelle reactie. Je dat weet ik zeker, dat heb ik nu namelijk ook. Anders zou het wel erg karig worden, vooral gezien de huidige prijzen.

Mijn aanname dat de 35 TFSI veel beter rijdt kwam omdat ik een week de Q3 35TFSI had. Dat ding rijdt voor mijn begrippen echt top, dat voldeed aan al mijn wensen. Maar die ligt duidelijk buiten budget natuurlijk.

Als ik het zo hoor en bekijk is het of een Audi uit de occasion voorraad of een KIA/Skoda/Hyundai bijvoorbeeld.
Dit kwam ik nog tegen bij de leasemaatschappij waar mijn auto nu onder valt: https://www.valleiautogro...tronic-s-edition-33505117

Is een Skoda vergelijkbaar qua kwaliteit als bijvoorbeeld KIA/Hyundai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
De Skoda Octavia en de Audi A3 delen hetzelfde platform dus kwaliteit is hetzelfde. Bepaalde functies worden eerst bij Audi toegevoegd en pas in later bij Skoda, maar ik heb in beide gereden. Het feit dat ik voor hetzelfde geld een beter aangeklede Skoda kon krijgen deed mij met meer plezier daar in rijden dan de A3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markun
jouwheld schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Een auto uit de VAG groep verglijkbaar met een A3? Een Škoda Octavia
1.5 TSI e-TEC MHEV DSG Business Edition voldoet aan je eisen en onder de 40.000 en 770 per maand zonder brandstof volgens de configurator op directlease. Of misschien een Seat Leon?
Dat is ook wel een mooie inderdaad. Ik ga daar is naar kijken, zag al dat er wat verschillende modellen zijn die behoorlijk lijken te voldoen aan mijn wensen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markun
jouwheld schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:12:
De Skoda Octavia en de Audi A3 delen hetzelfde platform dus kwaliteit is hetzelfde. Bepaalde functies worden eerst bij Audi toegevoegd en pas in later bij Skoda, maar ik heb in beide gereden. Het feit dat ik voor hetzelfde geld een beter aangeklede Skoda kon krijgen deed mij met meer plezier daar in rijden dan de A3
Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit. Audi heeft zeker wat, maar als je voor hetzelfde geld meer opties hebt dan is het voor mij een makkelijke keuze. De Skoda ziet er daarnaast in mijn ogen ook strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
@Markun mocht je toch voor een SUV willen gaan, check dan de Karoq of de Kodiaq. Die laatste wordt waarschijnlijk lastig binnen budget te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:35:
@True @Dean Martin Brandstofvoorschot is meestal iets wat per jaar tussen werkgever en leasemij wordt afgesproken. Het is dan ook een indicatie. Over het algemeen pakt men een redelijk gemiddelde prijs en rekent men daarmee een voorschot uit per maand op basis van het te verwachten aantal km's per jaar. Dat is wat er standaard betaald wordt aan de leasemij per maand; daarnaast vindt een verrekening met het actual verbruik plaats. Gaat meestal maandelijks op groepsbasis (dit is wat er voor alle auto's al betaald is, dit is wat er nog bij komt). Kan soms ook zijn dat er individueel gekeken wordt, maar dat ligt aan de afspraken tussen WG en LM :)
Correct. Echter heb ik in mijn geval niks te maken met de actual.
Is risico of gunst WG!

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32
Southern Sun schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Heb komende week een proefrit gepland staan in de Niro, maar kon het niet laten vandaag alvast even een kijkje te nemen. Zag er vandaag onderweg een aantal rijden en dat deed me opnieuw twijfelen aan het formaat. Dat blijkt dus reuze mee te vallen aan de binnenzijde. Ik kan met mijn 1.91m prima achter mezelf zitten met voldoende hoofdruimte. Ook de kofferbak is minder klein dan ik me had voorgesteld.

Ergens had ik de hoop dat de keuze makkelijk zou worden, maar toen ik achter het stuur ging zitten bleek ook dat prima te passen met m'n beenlengte en de eerste indruk was positief dus die keuze gaat vermoedelijk toch lastiger worden dan gedacht. De proefrit zal de doorslag geven hopelijk. Heb de Kuga toch af laten vallen, alleen de basistrim past en die vind ik eigenlijk niet mooi en dan missen er ook nog een hoop opties ten opzichte van de rest.
Wou nog even het einde van mijn zoektocht hier melden. De keuze ging uiteindelijk tussen een Kia Niro of opnieuw een Toyota Corolla TS.

Hoewel ik bij de Niro voor het maximale uitrustingsniveau kon kiezen vond ik de proefrit niet overtuigend. Het banden- en wind geluid viel me tegen op de snelweg en ik kon er geen goede zithouding in vinden. Door de constructie van de deur lukte het niet m’n arm te laten rusten en dat lukte ook niet bij de midden console dus was de hele tijd zoekende.

Uiteindelijk zit ik in de Corolla veruit het prettigst en heb dan ook nogmaals daarvoor gekozen. Helaas viel de 2.0 net buiten budget dus toch weer een 1.8, maar wel een kleine facelift dit jaar en wat beter in de opties dan de huidige dus toch een kleine upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:38

MaNdM

1000-dingen-doekje

[...]

[...]

[...]

Ik ben met ongeveer dezelfde keuze bezig op het moment, maar in NL liggen de bedragen behoorlijk anders zo te zien. Als ik de 50 en de 55 tegenover elkaar zet bijvoorbeeld (alles hetzelfde qua opties) dan scheelt dat al snel 300,- netto per maand. Dat komt ook omdat de 50 net in het leasebudget past en de 55 niet. Dus je hebt naast bijtelling ook een eigen bijdrage. Mijn leasebudget is niet slecht (bijna 1700 per maand) maar met een 55 ga ik daar flink overheen bij een waarde van ong. 95k.

Als ik alles doorreken naar netto salaris heb ik met de 55 straks hetzelfde netto salaris als ik gewend ben van vorig jaar (voor loonsverhoging)

Ik ben zelf gevoelig voor de range merk ik en daarbij ook de levertijd. De 55 kan ik al in week 25-26 hebben maar de 50 wordt week 43 of later. De kernvraag is nu dus: is de extra range het netto verschil waard?

Een Tesla is natuurlijk nog voordeliger. Maar werkelijk iedereen heeft er straks een en dat staat mij dan weer tegen.

Een Polestar 3 stond heel lang hoog op mijn lijstje, maar de bergruimte achterin is niet zo groot en met ons gezin heb ik gewoon behoefte aan ruimte. De Q8 heeft onder de vloer ook nog flinke opslag en dat is handig.

Een EQE SUV leek me ook wel wat, alleen hij is wat erg rond en braaf. De Q8 is wat stoerder qua uiterlijk.

Het mag duidelijk zijn waar mijn voorkeur nu ligt :P

Nu nog een keuze maken tussen de 50 en 55...

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MaNdM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:10:
[...]

Ik ben met ongeveer dezelfde keuze bezig op het moment, maar in NL liggen de bedragen behoorlijk anders zo te zien. Als ik de 50 en de 55 tegenover elkaar zet bijvoorbeeld (alles hetzelfde qua opties) dan scheelt dat al snel 300,- netto per maand. Dat komt ook omdat de 50 net in het leasebudget past en de 55 niet. Dus je hebt naast bijtelling ook een eigen bijdrage. Mijn leasebudget is niet slecht (bijna 1700 per maand) maar met een 55 ga ik daar flink overheen bij een waarde van ong. 95k.

Als ik alles doorreken naar netto salaris heb ik met de 55 straks hetzelfde netto salaris als ik gewend ben van vorig jaar (voor loonsverhoging)

Ik ben zelf gevoelig voor de range merk ik en daarbij ook de levertijd. De 55 kan ik al in week 25-26 hebben maar de 50 wordt week 43 of later. De kernvraag is nu dus: is de extra range het netto verschil waard?

Een Tesla is natuurlijk nog voordeliger. Maar werkelijk iedereen heeft er straks een en dat staat mij dan weer tegen.

Een Polestar 3 stond heel lang hoog op mijn lijstje, maar de bergruimte achterin is niet zo groot en met ons gezin heb ik gewoon behoefte aan ruimte. De Q8 heeft onder de vloer ook nog flinke opslag en dat is handig.

Een EQE SUV leek me ook wel wat, alleen hij is wat erg rond en braaf. De Q8 is wat stoerder qua uiterlijk.

Ik heb een e-tron 55 (dus geen facelift Q8) als ik nu zou moeten kiezen zou ik toch gaan voor een Q7, X5 of een GLE persoonlijk. Als elektrisch niet noodzakelijk is.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Dean Martin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ik heb een e-tron 55 (dus geen facelift Q8) als ik nu zou moeten kiezen zou ik toch gaan voor een Q7, X5 of een GLE persoonlijk. Als elektrisch niet noodzakelijk is.
Dat is helaas niet mogelijk in mijn situatie. Ik kan alleen kiezen tussen PHEV of volledig elektrisch. Wat ik als nadeel veel zie bij de PHEV is dat de prijs dicht bij de volledig elektrisch ligt en dat het accupakket vaak zorgt voor minder bergruimte achterin. Ik heb nu een Mercedes E300e en door de accu is de achterbak echt slecht bruikbaar.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MaNdM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:52:
[...]

Dat is helaas niet mogelijk in mijn situatie. Ik kan alleen kiezen tussen PHEV of volledig elektrisch. Wat ik als nadeel veel zie bij de PHEV is dat de prijs dicht bij de volledig elektrisch ligt en dat het accupakket vaak zorgt voor minder bergruimte achterin. Ik heb nu een Mercedes E300e en door de accu is de achterbak echt slecht bruikbaar.
Alle genoemde zijn er in ieder geval wel als PHEV ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
MaNdM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:10:
[...]

Ik weet dat het persoonlijk is, maar de Q8 e-tron komt niet echt vernieuwend over.
Ik vind het een dure e-tron geworden, terwijl de vorige generatie wel te verantwoorden is (mede ook door bijtelling voordeel natuurlijk).
Ook de nieuwe en grotere batterij zorgt niet voor bettere "range", oftewel, de 1000km challenge van Ome Bjorn doet ie alsnog niet super veel beter dan de oude e-tron. De charging curve is namelijk niet zo goed als de oude. De interieur is ook niet vernieuwd, overal lijkt het gewoon een dure aander jasje :+

Wat wellicht interesant kan zijn:
- BMW iX3: is volgens mij qua prijs redelijk(er) dan de audi, kan goed zijn voor de bijtelling
- Merc EQE SUV: heb je het ook in het echt gezien? ik vind het namelijk veel beter dan de sedan variant.
- Chinees: er komen aantal die wellicht interessant kan zijn voor je, met name id klasse "grote luxury SUV", NIO EL7 en de big-daddy Hongqi HS9. Ik heb in de sedan versie van de NIO gereden (ET7) en ben onder de indruk over de afwerking en kwaliteit. Duidelijk dat ze meer upmarket wil gaan itt tesla bijv. De software moeten ze wel iets aan doen, alhoewel het ook geen ramp is.
- En laatste... Tjah... er is ook altijd de Model Y. Oke een klasse daaronder. Maar eentje waar je met de top of the range nog met luxe leer kan laten bekleden en alsnog genoeg geld overhouden (door lagere bijtelling en ook wellicht bruto uitkeren van je restbudget) een luxe vakantie kan bijboeken elk jaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Markun De Mazda3 Sky-x Luxury kan nog een mooie suggestie zijn.
Wellicht niet de snelste van 0-100km/h (motor is afgesteld op soepele ervaring, maar met 186pk zeker niet langzaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:57:
[...]

Ik weet dat het persoonlijk is, maar de Q8 e-tron komt niet echt vernieuwend over.
Ik vind het een dure e-tron geworden, terwijl de vorige generatie wel te verantwoorden is (mede ook door bijtelling voordeel natuurlijk).
Ook de nieuwe en grotere batterij zorgt niet voor bettere "range", oftewel, de 1000km challenge van Ome Bjorn doet ie alsnog niet super veel beter dan de oude e-tron. De charging curve is namelijk niet zo goed als de oude. De interieur is ook niet vernieuwd, overal lijkt het gewoon een dure aander jasje :+

- BMW iX3: is volgens mij qua prijs redelijk(er) dan de audi, kan goed zijn voor de bijtelling
- Merc EQE SUV: heb je het ook in het echt gezien? ik vind het namelijk veel beter dan de sedan variant.
- Chinees: er komen aantal die wellicht interessant kan zijn voor je, met name id klasse "grote luxury SUV", NIO EL7 en de big-daddy Hongqi HS9. Ik heb in de sedan versie van de NIO gereden (ET7) en ben onder de indruk over de afwerking en kwaliteit. Duidelijk dat ze meer upmarket wil gaan itt tesla bijv. De software moeten ze wel iets aan doen, alhoewel het ook geen ramp is.
- En laatste... Tjah... er is ook altijd de Model Y. Oke een klasse daaronder. Maar eentje waar je met de top of the range nog met luxe leer kan laten bekleden en alsnog genoeg geld overhouden (door lagere bijtelling en ook wellicht bruto uitkeren van je restbudget) een luxe vakantie kan bijboeken elk jaar. :+
Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.
De Q8 is in principe niet duurder dan de e-tron. Ja, de prijzen zijn hoger geworden, maar dat zou als de Q8 niet zijn intrede had gedaan als facelift, ook met de e-tron gebeurd zijn (kijk maar naar de Q4 bijvoorbeeld).

Het interieur is niet veranderd, maar ik zou daar ook geen noodzaak in zien persoonlijk. Als je naar een EQC ofzo gaat kijken is het een ander verhaal, daar is het noodzakelijk mocht er een opvolger komen.
Ik vind het interieur van de (Q8) e-tron moderner dan de iX3 of de Model Y eerlijk gezegd.

Als ik elektrisch zou moeten kiezen zou ik opnieuw voor de (Q8) e-tron kiezen.
Ik zou als het kon echter switchen naar ICE zoals ik hierboven aangaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 04-04-2023 15:30 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Dean Martin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:22:
[...]

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.
De Q8 is in principe niet duurder dan de e-tron. Ja, de prijzen zijn hoger geworden, maar dat zou als de Q8 niet zijn intrede had gedaan als facelift, ook met de e-tron gebeurd zijn (kijk maar naar de Q4 bijvoorbeeld).

Het interieur is niet veranderd, maar ik zou daar ook geen noodzaak in zien persoonlijk. Als je naar een EQC ofzo gaat kijken is het een ander verhaal, daar is het noodzakelijk mocht er een opvolger komen.
Ik vind het interieur van de (Q8) e-tron moderner dan de iX3 of de Model Y eerlijk gezegd.

Als ik elektrisch zou moeten kiezen zou ik opnieuw voor de (Q8) e-tron kiezen.
Ik zou als het kon echter switchen naar ICE zoals ik hierboven aangaf.
Toen ik eind 2021/ begin 2022 op zoek was naar een EV zou ik ook een e-tron kunnen leasen.
Echter kwam ik toen achter dat het qua bijtelling toch hoog zit. Wat bizaar is dat het "meegaat" met de jaar.
Ik had toen keuze uit e-tron van 2020 of 2021 kenteken (voorraad of wat LM over heeft) en ook gewoon nieuw bestellen 2022 model. Wat blijkt? Met gelijkwaardige config kom ik per saldo netto ongeveer even veel uit.
De e-tron waren dik richting 100k+ in het begin, langzaam zakt ie naar 90, naar 80k, en zelfs 70k voor de basis. Die wordt dus gecompenseerd met de bijtelling voordeel verschil van de jaren.

Ik ben mee eens dat de EQC wel duidelijk te zien is qua leeftijd, alhoewel, als je de recent gelanceerde GLS kijk, komt de strepjes weer terug in de interieur, ook de widescreen. Dus niet de richting van nieuwe C en E klasse met de portrait scherm - apart.

Persoonlijk vind ik de interieur van de Q8 echt ouderwets, als je daar van houden is het niets mis mee.
Maar de widescreen van de IX3 (ben zelf geen fan van maar volgens velen toch "futuristisch") en de giant ipad van Model Y moderner. Maar dat is denk ik smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Markun schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
Hoi allemaal,

Mijn eerste post hier.

Ik mag voor het eerst een lease auto kiezen. Op dit moment rij ik nog in een Audi A3 (30 TFSI) die ik overnam van mijn voorganger. Deze is echter nagenoeg kaal qua opties en vooral de acceleratie van de auto is een frustratie puntje voor mij.

Leasebudget: €800 (Ik mag er tot 850 overheen, maar dat betaal ik dan zelf)
Kilometrage per jaar: 45.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief (is dus al afgedekt)

Ik merk dat ik behoorlijk veel moeite heb om de juiste auto te vinden.
Naast veel kilometers zakelijk wil ik ook voldoende ruimte hebben om mee op vakantie te gaan.
Op dit moment zijn we met z'n 2en waarbij er af en toe wat meer mensen meerijden.

- Hyundai Tucson

Een EV lijkt mij interessant, maar ik zie nog teveel beperkingen hierin. Ik woon in een appartement dus een eigen laadpaal is geen optie. Daarnaast ga ik graag naar het buitenland voor vakantie en af en toe een weekend weg en dan beperkt het al aardig.

Hopelijk kan iemand mij wat tips geven of op dingen wijzen waar ik nog niet aan gedacht had/rekening mee moet houden. Ik sta open voor allerlei suggesties met bovenstaande in gedachte.

Alvast heel erg bedankt!!!
Voor met zn 2en is Hyundai Tucson en Kia Sportage is wel heel erg groot vind ik persoonlijk.
Je kan kijken naar Kia Niro of Hyundai Kona, evt ook elektrisch.
Verder kan je bij de japaner en koreanen in het algemeen betere value for money krijgen.
De Niro/ Kona past in je budget. Maar ook de Toyota Corolla Cross en Honda HRV bijvoorbeeld.
Echt goed aangekled, bijna vol opties, binnen je budget.
De VAG is echt duur geworden (lees: Golf/ T-roc, A3/Q2, Leon/Ateca, Octavia/Karoq)

Verder betr EV:
- Kan je wel op je werk laden
- Heb je laadpaal id buurt en is ie vaker leeg of vaker bezet
In het algemeen is tegenwoordig in NL paal aan huis niet meer noodzakelijk.
Met snelladers overal hoef je ook geen zorgen maken over langere trips.
Maar ik vraag altijd, wat is je travelstyle?
Wil je per se in 11 uur in een stuk Zuid Frankrijk halen (met wellicht korte 5 min stop voor koffie/wc) dan is een EV gewoon niet voor jou.
Maar stop je om de 2u, dan is heel veel EV tegenwoordig dikke prima (ook de Niro EV of Kona EV bijv). Als je het combineren met ontbijtstop/ lunchstop/ dinerstop dan is de tijdsverlies door laden bijna nihil.
Ik blijf wel zeggen dat op dit moment de Tesla nog wel de benchmark is qua efficiency, snelladen, en prijs/bang-for-buck. De Model 3 bijv (oke geen SUV, maar door grote voorruit heb je mega overzicht) zelfs de basis RWD voldoet aan al je wensen. Echt heel veel ruimte (zelfs onder de kofferbak en voorin) voor spullen, en dagelijks voor 2 personen meer dan voldoende. Is ook de enige die ik realistisch zou kunnen adviseren voor mensen zonder makkelijk beschikbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Dean Martin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:26:
[...]

Alle genoemde zijn er in ieder geval wel als PHEV ;)
Klopt, maar die kan ik niet allemaal kiezen :)
SirLct schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:57:
[...]

Over smaak kan je goed twisten natuurlijk :P Persoonlijk vind ik de Q8 erg mooi. Heb nu dus een Mercedes E300e en daarvoor had ik een Polestar 2 dus qua design (binnen en buiten) heb ik design in verschillende vormen ervaren. Mercedes is naar mijn mening wat oubolliger en Polestar was natuurlijk nordic design. De Q8 is weer juist strakker en stoerder.

De EQE SUV heb ik bekeken en is ook zeker niet lelijk. De EQE SUV en de Q8 zijn in mijn ogen erg vergelijkbaar qua prijs/kwaliteit/features verhoudingen en range. De EQE heeft een paar opties meer in de standaard dan de Q8 waardoor ik iets voordeliger uit zou kunnen zijn. Kofferbak is weer iets kleiner dan de Q8, scheelt 50 liter. Wat ik alleen niet weet is of de 569 liter van de Q8 inclusief de ruimte onder de vloer is of exclusief. Als die ruimte niet in de 569 liter zit dan is het verschil dus nóg groter.

Chinees mag ik niet kiezen.

De Model Y is een prima auto natuurlijk maar wel een andere klasse. Ja qua centen zou ik via die optie nóg meer over houden, maar dat is niet nodig.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je een Q8 etron al wilt vergelijken moet je hem tegen de Model X zetten, niet tegen de Y.
Een Q8 etron vs een Y is als een BMW X5 tegen een Seat Ateca. Het zijn beiden SUV's, maar daar heb je het mee gehad. Heel andere klasse en prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Btw, modellen van Tesla op volgorde:
S3XY :9
De E was al vergeven aan Mercedes denk ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:41:
Btw, modellen van Tesla op volgorde:
S3XY :9
De E was al vergeven aan Mercedes denk ik :P
offtopic:
Ford heeft de handelsnaam 'Model E'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:40:
Als je een Q8 etron al wilt vergelijken moet je hem tegen de Model X zetten, niet tegen de Y.
Een Q8 etron vs een Y is als een BMW X5 tegen een Seat Ateca. Het zijn beiden SUV's, maar daar heb je het mee gehad. Heel andere klasse en prijskaartje.
Klopt. En dat schreef ik ook. Daarom kijk ik ook niet naar een Y ;)

Shortlist is nu de Q8 en de EQE SUV

Collega van me heeft de e-tron 55 (non Q8) en zegt max 330km te halen als de accu tot 100% geladen is. De Audi dealer zei me dat de nieuwe 50 en de oude 55 vrijwel gelijk zijn qua bereik.

Is het echt zo bar met de oude 55 en nieuwe 50? Want dat is wel een droevig praktijk bereik en onvoldoende voor mij.

[ Voor 25% gewijzigd door MaNdM op 04-04-2023 21:58 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
The Eagle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:40:
Dat zeg ik ook, het is een klasse lager.
Q8 etron kan je niet vergelijken met Model X, die zit qua prijskaart nog hoger.
Hoogste uitvoering Q8 etron is 90k, laagste Model X is 123k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:48
MaNdM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:57:
[...]

Collega van me heeft de e-tron 55 (non Q8) en zegt max 330km te halen als de accu tot 100% geladen is. De Audi dealer zei me dat de nieuwe 50 en de oude 55 vrijwel gelijk zijn qua bereik.

Is het echt zo bar met de oude 55 en nieuwe 50? Want dat is wel een droevig praktijk bereik en onvoldoende voor mij.
Qua range. Allemaal afhankelijk van omstandigheden en snelheid. De Q8 55 zal iets verder komen dan de EQE bij gelijke omstandigheden volgens EV DB.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Inspired schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:48:
[...]

Qua range. Allemaal afhankelijk van omstandigheden en snelheid. De Q8 55 zal iets verder komen van de EQR bij gelijke omstandigheden volgens EV DB.
Dat is zo. Toen ik de Polestar 2 had was het ook wennen en het rijgedrag aanpassen om zoveel mogelijk km’s eruit te persen. Als ik kijk naar de resultaten van Björn Niland met de 55 bij 1 graad Celsius zie ik dat hij met 120km/h nog een range van 338km had. Dat is voor mij voldoende.

Morgen met de dealer even iets dubbelchecken en dan bestellen.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MaNdM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:57:
[...]

Die 330km met de huidige 55 kan ik beamen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
MaNdM schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:34:
[...]

Dat is zo. Toen ik de Polestar 2 had was het ook wennen en het rijgedrag aanpassen om zoveel mogelijk km’s eruit te persen. Als ik kijk naar de resultaten van Björn Niland met de 55 bij 1 graad Celsius zie ik dat hij met 120km/h nog een range van 338km had. Dat is voor mij voldoende.

Morgen met de dealer even iets dubbelchecken en dan bestellen.
Ze hebben trouwens nog hele boel voorraad van de oude e-tron, ook met 2022 kenteken.
Ook met korting. Voor lease is het vaak minder interessant, want dan blijft de fiscale waarde alsnog zelfde maar wie weet kan je een deal sluiten? Als je toch de dealer gaat bellen om te bestellen, kan geen kwaad om daarover wat info te winnen.

In combinatie met dit https://nl.aliexpress.com...51249068443280012376586_2 heb je dus zelfde auto. Geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Dean Martin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:18:
[...]

Die 330km met de huidige 55 kan ik beamen.
Bedoel je met "de huidige 55" dan de Q8 55 of de originele e-tron 55?

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
MaNdM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:04:
[...]

Hij heeft een OG e-tron 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MaNdM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:04:
[...]

De orginele. 22 model.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SirLct schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:30:
[...]

Dat zeg ik ook, het is een klasse lager.
Q8 etron kan je niet vergelijken met Model X, die zit qua prijskaart nog hoger.
Hoogste uitvoering Q8 etron is 90k, laagste Model X is 123k.
33k meerprijs voor een paar vleugeldeuren en een extra parkeerprobleem in de hoogte. Ik wist het wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
The Eagle schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:13:
[...]

33k meerprijs voor een paar vleugeldeuren en een extra parkeerprobleem in de hoogte. Ik wist het wel :+
Nee hoor, het is gewoon andere klasse. Model X leverbaar als 6/7 zitter, Q8 etron niet.
Qua afmetingen ook een segment hoger, 14cm langer, 22cm breder.
Het is wel zelfde gewichtsklasse, om en nabij 2.5ton :+
WLTP 576km vs 534km, en acceleratie 3.9s vs 5.6s.
Dus nee het is niet (alleen) door de deuren.

Maar overigens een discussie om niks, want hij gaat voor de Q8 etron.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 05-04-2023 14:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

SirLct schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:50:
[...]

Maar overigens een discussie om niks, want hij gaat voor de Q8 etron.
Klopt. Net op “bestellen” geklikt voor de Q8 e-tron 55

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MaNdM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:49:
[...]

Nice. Duur klikje wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Is het wel waard ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik werk er dan ook hard voor dus ik gun het mezelf :>

To be determined...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 19:51
MaNdM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:34:
[...]

Ik werk er dan ook hard voor dus ik gun het mezelf :>
Ik snap wat je bedoelt te zeggen en helemaal leuk en prima dat je die auto kan/mag leasen, maar ook mensen die weinig verdienen of amper rond komen werken hard. Die opmerking is dus een beetje misplaatst.
(Niet persoonlijk bedoeld, maar dit argument hoor je vaker als uitleg waarom iemand meer heeft dan een ander terwijl het dus een kul argument is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
MaNdM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:49:
[...]

Met de ledbar voorin of is ie standaard? Vind dat het wel een mooie kenmerk is van de "nieuwe" Q8 tov de OG e-tron. Welke kleur? Vind altijd deze kleur zo fout maar ook stiekem zo lekker.
https://www.russcherautos.nl/uncategorized/955/#gallery-3-3
https://wimprins.nl/aanbod/audi-e-tron-sportback/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

SirLct schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:52:
[...]

Met de ledbar voorin of is ie standaard? Vind dat het wel een mooie kenmerk is van de "nieuwe" Q8 tov de OG e-tron. Welke kleur? Vind altijd deze kleur zo fout maar ook stiekem zo lekker.
https://www.russcherautos.nl/uncategorized/955/#gallery-3-3
https://wimprins.nl/aanbod/audi-e-tron-sportback/
Het is toch plasma blauw geworden. Ik heb heel lang chronosgrijs aangehouden in combinatie met het volledig zwarte pakket. Maar omdat ik prioriteit heb gegeven aan de uitgebreide parkeeroptie heb ik dat zwart pakket laten vallen en de alu accenten komen mooier uit bij blauw als grijs/groen. Dit wordt hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqSWSNQlSS16QUIHsFyzvu4YLJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEMqRM0s9XdoCXQVO78oxh3W.jpg?f=fotoalbum_large

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-06 08:39
Zijn hier mensen die in de Athlon Flex pool zitten? Ik begin binnenkort bij mijn nieuwe werkgever en krijg daar een account voor. Maar ben vooral benieuwd wat voor auto's er in de pool zitten, of wel zo'n beetje alles? :-)

Leasebudget: € 950 benzine/diesel of € 1025 electrisch
Kilometrage per jaar: Zo'n 30/40K
Contractduur: Flex
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Automaat, liefst met panodak, beetje ruimte is wel lekker, ben zelf 1,95 en vrouw + zoon die mee willen rijden
Uiteindelijke keuze: Laat ik ZSM weten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Xilvaro op 13-04-2023 13:23 ]

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Xilvaro schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:21:
Zijn hier mensen die in de Athlon Flex pool zitten? Ik begin binnenkort bij mijn nieuwe werkgever en krijg daar een account voor. Maar ben vooral benieuwd wat voor auto's er in de pool zitten, of wel zo'n beetje alles? :-)

Leasebudget: € 950 benzine/diesel of € 1025 electrisch
Kilometrage per jaar: Zo'n 30/40K
Contractduur: Flex
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Automaat, liefst met panodak, beetje ruimte is wel lekker, ben zelf 1,95 en vrouw + zoon die mee willen rijden
950 inclusief is niet bijster veel. Ik ga er vanuit dat die auto's in die flexpool over een zo lang mogelijke tijd afgeschreven worden --> langere looptijd. Dus er even natuitgaand dat ze 5 jaar in de pool zitten bij 35k per jaar, om het rekenen en zoeken te vergemakelijken.
Ik pakte de goedkoopste VW Golf automaat voor 60mnd/35k per jaar. Nog niet eens iets van lak aangeklikt. Die doet bij directlease 896 inclusief brandstof. Dan kun je dus nog voor ca 3000 euro opties aanklikken om de looptijd te vullen en dan ben je al klaar.
Ik hoop voor je dat er iets in die pool staat, maar ik ben een beetje bang dat je er met een kale Kia vanaf gaat komen (if any available) of fors bij gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@The Eagle De veel voorkomende leasenorm is:
48 maanden / 30K-jaar
60 maanden / 30K-jaar

35k-jaar was pre-covid nog wel te vinden, nu niet echt. Door met 5k km/jaar minder km te rekenen, kan het zijn dat een basis Golf kan passen (mits in het zwart of wit). Maar dan is de door jouw genoemde Kia optie eigenlijk een betere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:47:
48 maanden / 30K-jaar
60 maanden / 30K-jaar

35k-jaar was pre-covid nog wel te vinden, nu niet echt. Door met 5k km/jaar minder km te rekenen, kan het zijn dat een basis Golf kan passen (mits in het zwart of wit). Maar dan is de door jouw genoemde Kia optie eigenlijk een betere
Hier nog steeds 48 maanden / 40K-jaar 😅

Overigens past een standaard Tesla Model Y RWD wel in €1025 incl.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-04-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

D_Jeff schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:47:
48 maanden / 30K-jaar
60 maanden / 30K-jaar

Dan zoek je niet goed genoeg, want zowel mijn vorige als mijn huidige is toch echt 35k/5 jaar ;)

Maar waar het mij om ging is dat ik een auto in een flexpool (waarbij de pool bij de leasemij ligt en niet bij de werkgever) over het algemeen auto's zo lang mogelijk in zal zetten, want dan over zo lang mogelijke tijd afschrijven. Dus pakte ik 35k/5 jaar als uitgangspunt om iets uit te zoeken (dan zit je op 175k km, verder gaat directlease namelijk ook niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
The Eagle schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:32:
[...]

950 inclusief is niet bijster veel. Ik ga er vanuit dat die auto's in die flexpool over een zo lang mogelijke tijd afgeschreven worden --> langere looptijd. Dus er even natuitgaand dat ze 5 jaar in de pool zitten bij 35k per jaar, om het rekenen en zoeken te vergemakelijken.
Ik pakte de goedkoopste VW Golf automaat voor 60mnd/35k per jaar. Nog niet eens iets van lak aangeklikt. Die doet bij directlease 896 inclusief brandstof. Dan kun je dus nog voor ca 3000 euro opties aanklikken om de looptijd te vullen en dan ben je al klaar.
Ik hoop voor je dat er iets in die pool staat, maar ik ben een beetje bang dat je er met een kale Kia vanaf gaat komen (if any available) of fors bij gaat betalen.
Ik heb/had een vergelijkbaar budget.
Voor 949,- incl. brandstofvoorschot kon ik een Sportage 1.6 T-GDi Hyb.Dynamic Plus line 169kW (Athlon Edition) bestellen op basis van 35k per jaar en 48 maand, inclusief all-season banden en een kleurtje. Opties heeft Kia niet :+
Besteld rond mei vorig jaar, geen idee wat de prijzen ondertussen hebben gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 13-04-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvdW schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:33:
[...]

Voor 949,- incl. brandstofvoorschot kon ik een Sportage 1.6 T-GDi Hyb.Dynamic Plus line 169kW (Athlon Edition) bestellen op basis van 35k per jaar en 48 maand, inclusief all-season banden en een kleurtje. Opties heeft Kia niet :+
Besteld rond mei vorig jaar, geen idee wat de prijzen ondertussen hebben gedaan.
Ik ook niet, maar ze zijn vast niet omlaag gegaan ;)
En met zo'n flexpool is het altijd maar afwachten wat er (nog) staat. Meestal zijn dat de modellen die niemand wil rijden, tegen een te hoge prijs :X
Wat dat betreft lijkt het me eigenlijk een verkapte versie van shortlease, waarbij je misschien net iets meer keuze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
Ai dat schept weinig hoop ben ik bang. We gaan het zien.

Rekenmethode hier is 30K-jaar / 48 maanden.

Bij Directlease valt de standaard Model Y op € 1001 incl. en de goedkoopste Skoda Enyaq iV op € 978 incl zie ik.

We gaan het meemaken, anders kan ik altijd nog wat bestellen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Xilvaro schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:03:
Ai dat schept weinig hoop ben ik bang. We gaan het zien.

Rekenmethode hier is 30K-jaar / 48 maanden.

Bij Directlease valt de standaard Model Y op € 1001 incl. en de goedkoopste Skoda Enyaq iV op € 978 incl zie ik.

We gaan het meemaken, anders kan ik altijd nog wat bestellen volgens mij.
Dat kan. Hou er dan rekening mee dat er ongetwijfeld wederom prijsverhogingen aan zitten te komen, de brandstof onlangs wederom duurder is geworden en elektrisch / hybride niet aan te slepen is, met levertijden van soms een jaar of meer. Ja, helaas nog steeds ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Laatst online: 13:42
Ook ik mag een lease auto uitzoeken en heb al iets georienteerd. Maar altijd open voor betere suggesties :P

Leasebudget: € 870 obv 60 maanden & 40k per jaar bij Arval
Kilometrage per jaar: 25-30K effectief
Contractduur: 60 maanden
Overige afhankelijkheden: max 130gr CO2 uitstoot
Specifieke wensen: automaat, liefst wat grotere auto met voldoende ruimte voor wat langere pubers op de achterbank en voldoende bagageruimte (bv fiets moet makkelijk achterin kunnen met bank plat). Liever een SUV/Crossover dan een station.

In de shortlist staan nu de Volvo XC40 plus, Mercedes EQB 250 lux line en de Skoda Enyaq Coupe Bus. plus line. Alledrie komen met een kleine maandelijkse eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JvdW schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:33:
[...]

Wellicht vanwege het feit dat het een “Athlon Edition” betreft? Toen ik eind vorig jaar aan het kijken was kwam ik al heel snel ruim boven de €1000 p/m uit bij Arval. (40k pj / 48 mdn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 19:51
sanger1981 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:35:
Ook ik mag een lease auto uitzoeken en heb al iets georienteerd. Maar altijd open voor betere suggesties :P

Leasebudget: € 870 obv 60 maanden & 40k per jaar bij Arval
Kilometrage per jaar: 25-30K effectief
Contractduur: 60 maanden
Overige afhankelijkheden: max 130gr CO2 uitstoot
Specifieke wensen: automaat, liefst wat grotere auto met voldoende ruimte voor wat langere pubers op de achterbank en voldoende bagageruimte (bv fiets moet makkelijk achterin kunnen met bank plat). Liever een SUV/Crossover dan een station.

In de shortlist staan nu de Volvo XC40 plus, Mercedes EQB 250 lux line en de Skoda Enyaq Coupe Bus. plus line. Alledrie komen met een kleine maandelijkse eigen bijdrage.
Dit is België neem ik aan? (In NL zit je 2-300 over budget met de opties die je noemt ;) ).
Misschien valt deze categorie ook een Model Y?
Anders een hoge Audi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:00:
[...]

Wellicht vanwege het feit dat het een “Athlon Edition” betreft? Toen ik eind vorig jaar aan het kijken was kwam ik al heel snel ruim boven de €1000 p/m uit bij Arval. (40k pj / 48 mdn)
Misschien dat die laatste 5k kilometers per jaar extra duur zijn? :+
Ik weet dat mijn collega met zijn GT-Line uitvoering ook in budget is gebleven nog, Die was 1K duurder geloof ik. Kan ook best zijn dat Athlon gunstig heeft ingekocht. Het verhaal van de Atlon editie was dat deze al waren ingekocht en 'snel' konden worden geleverd, verder niets anders aan de auto. En een andere collega rijdt in een Mazda CX5, geen idee wat die auto's doen in de lease maar die vielen/vallen ook in dat budget.

/edit wat ook nog kan zijn natuurlijk de prijswijzigingen van de Kia...De mijne had bij aflevering ook al een hogere fiscale waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 13-04-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Smobbo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:32:
[...]

Dit is België neem ik aan? (In NL zit je 2-300 over budget met de opties die je noemt ;) ).
Misschien valt deze categorie ook een Model Y?
Anders een hoge Audi?
Nee in NL. De rekensom is niet helemaal logisch, ben ik met je eens. Maar ik heb een keuzelijst met deze auto's echt als optie. De berekening wordt gemaakt obv benzine dacht ik (weet ik niet zeker).

De model Y staat er ook tussen maar trekt me persoonlijk niet zo. Hoge Audi's staan er weer niet tussen gek genoeg. De Q4 vind ik ook wel mooi namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door sanger1981 op 14-04-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-06 10:41
sanger1981 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:23:
[...]

Nee in NL. De rekensom is niet helemaal logisch, ben ik met je eens. Maar ik heb een keuzelijst met deze auto's echt als optie. De berekening wordt gemaakt obv benzine dacht ik (weet ik niet zeker).

De model Y staat er ook tussen maar trekt me persoonlijk niet zo. Hoge Audi's staan er weer niet tussen gek genoeg. De Q4 vind ik ook wel mooi namelijk.
Ik kan me niet voorstellen dat een partij honderden euro's lager gaat zitten dan wat marktconform is.

Ik heb in Directlease, wat vaak een reëel beeld geeft, even de basis configuraties van wat je hebt aangeven in elkaar gezet en kom daar met 35k kilometer per jaar en 60mnd zonder vervangend vervoer, zonder andere banden, maximaal eigen risico en inclusief brandstof uit op de volgende bedragen:

Volco XC40 B3 Plus - 1234 pmnd
Volvo XC40 Recharge Plus - 1078 pmnd

Mercedes EQB 250 Luxury Line - 1121 pmnd

Skoda Enyaq Coupe iV 60 Business Edition Plus - 1077 pmnd

Komt dus al gauw op een eigen bijdrage van tussen 200-300 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

sanger1981 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:23:
[...]

Arval werkt idd met een keuzelijst die eens in de zoveel tijd wordt bijgewerkt. Die is voor ieder bedrijf anders. Betekent soms een voordeeltje voor je als werknemer, soms een nadeeltje. En is eigenlijk slechts ter indicatie.
Maar bij Arval valt er vooraf dus geen pijl op te trekken wat een auto daadwerkelijk kost of moet gaan kosten, en das al jaren zo.
Principe bij Arval is simpel: je gaat naar een dealer, laat een auto samenstellen / offerte maken, stuurt die naar je accountmanager en die stuurt je de daadwerkelijke offerte terug. Dan weet je wat een auto echt kost. Dat zal ongetwijfeld afwijken van die keuzelijst, en mogelijk even schrikken zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
RobBrands schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:41:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een partij honderden euro's lager gaat zitten dan wat marktconform is.

Ik heb in Directlease, wat vaak een reëel beeld geeft, even de basis configuraties van wat je hebt aangeven in elkaar gezet en kom daar met 35k kilometer per jaar en 60mnd zonder vervangend vervoer, zonder andere banden, maximaal eigen risico en inclusief brandstof uit op de volgende bedragen:

Volco XC40 B3 Plus - 1234 pmnd
Volvo XC40 Recharge Plus - 1078 pmnd

Mercedes EQB 250 Luxury Line - 1121 pmnd

Skoda Enyaq Coupe iV 60 Business Edition Plus - 1077 pmnd

Komt dus al gauw op een eigen bijdrage van tussen 200-300 euro uit.
Daarom zei ik al, de rekensom is niet logisch. Ik heb bv alledrie de auto's in de lijst met mogelijke auto's staan inclusief een bedragje aan eigen bijdrage. Sowieso mag de eigen bijdrage niet hoger zijn dan EUR 100 per maand. Laadpaal blijft buiten de berekening overigens.

Ik schrok in eerste instantie ook toen ik de normbedragen zag. Maar toen ik het lijstje met mogelijke auto's kreeg was ik verbaasd van wat er tussen stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
The Eagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:06:
[...]

Arval werkt idd met een keuzelijst die eens in de zoveel tijd wordt bijgewerkt. Die is voor ieder bedrijf anders. Betekent soms een voordeeltje voor je als werknemer, soms een nadeeltje. En is eigenlijk slechts ter indicatie.
Maar bij Arval valt er vooraf dus geen pijl op te trekken wat een auto daadwerkelijk kost of moet gaan kosten, en das al jaren zo.
Principe bij Arval is simpel: je gaat naar een dealer, laat een auto samenstellen / offerte maken, stuurt die naar je accountmanager en die stuurt je de daadwerkelijke offerte terug. Dan weet je wat een auto echt kost. Dat zal ongetwijfeld afwijken van die keuzelijst, en mogelijk even schrikken zijn ;)
Ik kan hem zelf samenstellen in een configurator op MyArval volgens de werkgever. Ik wacht nu op mijn account daarvoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

sanger1981 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:27:
[...]

Ik kan hem zelf samenstellen in een configurator op MyArval volgens de werkgever. Ik wacht nu op mijn account daarvoor :)
Ongetwijfeld, maar die wordt lang niet altijd bijgewerkt met de laatste pakketten van de dealers etc. En met die chiptekorten klopt er ook lang niet alles van. Ga er niet vanuit dat het de werkelijkheid reflecteert iig ;)
Anyway: je moet uiteindelijk toch dat offertetraject in. De papierwinkel is _altijd_ nodig, hoe mooi Arval het ook probeert te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
The Eagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:46:
[...]

Ongetwijfeld, maar die wordt lang niet altijd bijgewerkt met de laatste pakketten van de dealers etc. En met die chiptekorten klopt er ook lang niet alles van. Ga er niet vanuit dat het de werkelijkheid reflecteert iig ;)
Anyway: je moet uiteindelijk toch dat offertetraject in. De papierwinkel is _altijd_ nodig, hoe mooi Arval het ook probeert te maken :P
Dat was volgens de werkgever dus juist niet nodig. Maar ik zie het vanzelf wel als ik het in de portal kan aanklikken allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Ik heb nog even de normbedragen erbij gezocht. Maar als je in de hoogste categorie valt dan is het normbedrag ook maar € 1.020 (60 maanden, 40k per jaar en benzine). Ik denk dat er een bepaald soort berekening achterzit ofzo, waardoor je toch hoger uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:21
sanger1981 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:35:

Een echte station heeft toch echt meer ruimte dan al die crossover suv karren. Een hoge auto is niet perse groter , vaak denken mensen dit echter wel .
Voorbeeld ;
Grandland = hoge astra
Captur = hoge clio
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
nuffy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:16:
[...]

Een echte station heeft toch echt meer ruimte dan al die crossover suv karren. Een hoge auto is niet perse groter , vaak denken mensen dit echter wel .
Voorbeeld ;
Grandland = hoge astra
Captur = hoge clio
etc.
Weet ik. Maar dat hogere heeft meer te maken met zithouding op de weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:41
Helemaal eens. Wij hadden een insignia station en nu een bmw x1, die ljjkt van buiten echt groot, maar valt qua ruimte echt tegen. Uiteindelijk komt er een tucson, aangezien ik geen station kon vinden aan mijn + werkgevers voorwaarden die zou passen. Uitgezonderd een hele schrale volvo v60 en een passat.

Maaaar, nu ik aantal maanden met de hogere zit rij, wil ik niet meer anders en heb ik er vrede mee dat er wat minder mee kan op vakantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

sanger1981 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:00:
[...]

Dat was volgens de werkgever dus juist niet nodig. Maar ik zie het vanzelf wel als ik het in de portal kan aanklikken allemaal :P
Hoeft ook niet. Vorige auto via Arval besteld, is geen offerte van de dealer aan te pas gekomen. Gewoon bestellen via het portaal. Vervolgens regelen ze het met de werkgever.

Sterker nog, de offerte die ik van de lokale dealer had was inclusief korting maar de leaseprijs was uiteindelijk hoger dan de prijs zoals vermeld in het portaal.

Arval werkt blijkbaar met voorkeur dealers waar ze meer korting hebben bemiddeld dan jezelf kunt krijgen bij een dealer. Auto is uiteindelijk dus ook via deze voorkeur dealer besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-04-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Die korting kom je alleen meestal niet tegen in je budget en helemaal niet met je bijtelling. Mijn nieuwe auto is aan de andere kant van het land besteld, maar die dealer staat me niet eens te woord. Goede voorkeursdealer zo :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Arno schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:14:
Die korting kom je alleen meestal niet tegen in je budget en helemaal niet met je bijtelling. Mijn nieuwe auto is aan de andere kant van het land besteld, maar die dealer staat me niet eens te woord. Goede voorkeursdealer zo :X
Bij mijn vorige auto was de leaseprijs bij de voorkeursdealer een stuk lager dan via de offerte van de lokale dealer. Dan maar een stukje rijden om ‘m op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Sowieso, even goed inrijden en alle knopjes proberen d:)b

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:03:
[...]

Hoeft ook niet. Vorige auto via Arval besteld, is geen offerte van de dealer aan te pas gekomen. Gewoon bestellen via het portaal. Vervolgens regelen ze het met de werkgever.

Sterker nog, de offerte die ik van de lokale dealer had was inclusief korting maar de leaseprijs was uiteindelijk hoger dan de prijs zoals vermeld in het portaal.

Arval werkt blijkbaar met voorkeur dealers waar ze meer korting hebben bemiddeld dan jezelf kunt krijgen bij een dealer. Auto is uiteindelijk dus ook via deze voorkeur dealer besteld.
En hoe zat dat bij jou dan met de prijzen etc? En bepaling normbedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
Ik heb ondertussen toegang tot de Flex Portal, keuze is vrij uitgebreid qua merken/types maar uitvoeringen een stuk minder :/

Ik heb mijn oog laten vallen (voorlopig) op een blauwe Polestar 2, die kost € 1000,- incl. en € 371,- bijtelling als ik het goed berekend heb.

De Model3 en ModelY staan er ook genoeg van, iets lagere bijtelling, maar voor de M3 moet ik € 4,- bijbetalen per maand 8)7 , de MY volgens mij € 41,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
The Eagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:06:
[...]

Ook dat mag je met een korreltje zout nemen. Ik had een getekende offerte van Arval voor mijn Polestar 2 van 846,- euro per maand bij 48mnd/30k km. Bij inzet is de werkelijke leaseprijs 926,01,- euro per maand geworden. :) Het is echt koffiedik kijken allemaal.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Xilvaro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:14:
Ik heb ondertussen toegang tot de Flex Portal, keuze is vrij uitgebreid qua merken/types maar uitvoeringen een stuk minder :/

Ik heb mijn oog laten vallen (voorlopig) op een blauwe Polestar 2, die kost € 1000,- incl. en € 371,- bijtelling als ik het goed berekend heb.

De Model3 en ModelY staan er ook genoeg van, iets lagere bijtelling, maar voor de M3 moet ik € 4,- bijbetalen per maand 8)7 , de MY volgens mij € 41,-.
Zal komen door het inkoopvoordeel op Polestars. Die zal er toch zijn bij leasemij’s. Tesla betaalt een leasemij exact evenveel voor als jij particulier betaalt. Korting doen ze alleen collectief op de catalogusprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
Ah dat verklaard het e.e.a. inderdaad. Vanmorgen stond er heel even een ID.3 van een jaar of 2 oud in de pool, dat zijn de bijtellingsknallers haha. Ik denk dat ik het voorlopig even bij de Polestar hou en met een schuin oog naar de portal blijf kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Davidshadow13 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:17:
[...]

Ook dat mag je met een korreltje zout nemen. Ik had een getekende offerte van Arval voor mijn Polestar 2 van 846,- euro per maand bij 48mnd/30k km. Bij inzet is de werkelijke leaseprijs 926,01,- euro per maand geworden. :) Het is echt koffiedik kijken allemaal.
Dus zoveel is die handtekening dan ook niet waard lijkt me. Dwz: Arval mag prima afwijken en je meer factureren, maar andersom houden ze je er wel aan. Of werkt dat nog anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
The Eagle schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:01:
[...]

Dus zoveel is die handtekening dan ook niet waard lijkt me. Dwz: Arval mag prima afwijken en je meer factureren, maar andersom houden ze je er wel aan. Of werkt dat nog anders?
Nee precies dat. Jij zit vast aan afname van de auto, Arval behoud het recht voor de leaseprijs aan te passen o.b.v een aantal zaken. Bijvoorbeeld fiscale wijzigingen, wijzigingen MRB, prijsverhogingen van fabrikant etc. Het wordt er allemaal niet transparanter op helaas.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Davidshadow13 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:17:
[...]

Nee precies dat. Jij zit vast aan afname van de auto, Arval behoud het recht voor de leaseprijs aan te passen o.b.v een aantal zaken. Bijvoorbeeld fiscale wijzigingen, wijzigingen MRB, prijsverhogingen van fabrikant etc. Het wordt er allemaal niet transparanter op helaas.
Lutsers. Dan zou ik dus altijd een offerte van Arval op papier willen en ze daar mee om de oren slaan. Want dan is die portal dus ook waardeloos, zelfs ter indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Davidshadow13 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:17:
[...]

Maar de werkelijke prijs maakt mij niet zoveel uit (prive dan, zakelijk wel) als het verder aan mijn norm voldoet.
Pagina: 1 ... 29 ... 67 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.