• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DKjordy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:53:
Hi all, ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken maar ben benieuwd wat er in het budget past.

Leasebudget: €1.000
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, nagevraagd of het fabrieksopgave is of niet
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: heb de auto pas vanaf april 2024 nodig
Specifieke wensen: SUV heeft voorkeur en elektrische
Uiteindelijke keuze:

Gezien ik vanaf oktober een halfjaar op reis ben, zou ik de auto pas vanaf april volgend jaar willen. Met de langere levertijden tegenwoordig, leek het me echter wel handig om hier tijdig bij te zijn.

Heb proefrit gemaakt in de Ioniq en nog de EV6 en model Y op de planning staan. Ik zie iedereen ongeveer Tesla model Y roepen, maar als ik bijv. via LeasePlan naar de kosten kijk kom ik met de RWD versie al snel boven mijn budget uit met huidige kilometrage en looptijd. Is de LeasePlan berekening dan zo hoog of is er iets waar ik geen rekening mee hou? Wij hebben geen portal of iets en mag via elke LM een auto kiezen.

Alvast bedankt!
Wat je denk ik vergeet is dat sinds de vorige keer dat je uitzocht (4 jaar geleden ofzo?) de prijze van zowel auto's als brandstof flink gestegen zijn.

Qua bestellen: da's iets dat je ook met de leasemij kunt afstemmen. Als je hem nu bestelt en hij wordt eerder geleverd kan ie soms ook een paar maanden bij de dealer onder zeil staan, en dan uitlevering o phet moment dat je het afspreekt.Mijn nieuwe auto staat al anderhalve maand te wachten, en ik moet ook nog anderhalve maand tot ik hem mag ophalen omdat ik contract uit moet zitten :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-03 18:57
@jongetje @ScreamGT @SirLct @The Eagle thanks voor jullie reacties! het is inclusief brandstofvoorschot, maar zie dat het ongeveer 100€ eigen bijdrage zou worden (RWD met enhanced autopilot in het rood), maar dat is prima. Over 2 weken proefrit en dan maar de knoop doorhakken.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:25
DKjordy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:32:
@jongetje @ScreamGT @SirLct @The Eagle thanks voor jullie reacties! het is inclusief brandstofvoorschot, maar zie dat het ongeveer 100€ eigen bijdrage zou worden (RWD met enhanced autopilot in het rood), maar dat is prima. Over 2 weken proefrit en dan maar de knoop doorhakken.
Zou persoonlijk nog even goed over EAP nadenken. In de EU is de meerwaarde nihil imho. Zou zelf eerder voor een witte LR gaan dan een RWD met EAP & (oude) rode kleur.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:38
Inspired schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Zou persoonlijk nog even goed over EAP nadenken. In de EU is de meerwaarde nihil imho. Zou zelf eerder voor een witte LR gaan dan een RWD met EAP & rode kleur.
Mee eens!

Life is too short to drive boring cars

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:21

ScreamGT

joejoe

DKjordy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:32:
Ik zou net als hierboven die full enhanced autopilot achterwege laten.
Inspired schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Zou persoonlijk nog even goed over EAP nadenken. In de EU is de meerwaarde nihil imho. Zou zelf eerder voor een witte LR gaan dan een RWD met EAP & (oude) rode kleur.
Een LR (wit) gaat qua in de lease toch wel een flink stap hoger als bij een RWD. Daar zit een flink verschil in die je, zeker met een bepaald budget, niet zomaar kiezen kan.

[Voor 33% gewijzigd door ScreamGT op 08-02-2023 18:38]

• Inspired
ScreamGT schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:37:
[...]

Ik zou net als hierboven die full enhanced autopilot achterwege laten.

[...]

Een LR (wit) gaat qua in de lease toch wel een flink stap hoger als bij een RWD. Daar zit een flink verschil in die je, zeker met een bepaald budget, niet zomaar kiezen kan.
Je hebt de prijsverlaging ook gezien? De LR is amper duurder in de lease dan een RWD. Een RWD met EAP en Rode kleur is sowieso duurder dan een LR. Dus, als die laatste past, past een LR in het wit ook.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:21

ScreamGT

joejoe

Inspired schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:45:
[...]

Je hebt de prijsverlaging ook gezien? De LR is amper duurder in de lease dan een RWD. Een RWD met EAP en Rode kleur is sowieso duurder dan een LR. Dus, als die laatste past, past een LR in het wit ook.
Zo kan ik ook een kale C klasse met een volle Mercedes A klasse vergelijken. Kijk! Zonder opties rij je in een C klasse weg. Zo werkt dat volgens mij niet.

Waar kijk jij precies dat een RWD in het rood duurder is dan een LR? Ik kom dan nog steeds op een verschil uit. En los van die opties. Als je de opties wél bij beide modellen meerekent, is het verschil alsnog significant.

• Inspired
ScreamGT schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Zo kan ik ook een kale C klasse met een volle Mercedes A klasse vergelijken. Kijk! Zonder opties rij je in een C klasse weg. Zo werkt dat volgens mij niet.

Waar kijk jij precies dat een RWD in het rood duurder is dan een LR? Ik kom dan nog steeds op een verschil uit. En los van die opties. Als je de opties wél bij beide modellen meerekent, is het verschil alsnog significant.
Onzin. Dit is geen kale C vs volle A. Plus, ik zeg toch ook dat ik dan liever voor een witte LR zou gaan?

Een Y RWD 48/30k met winterbanden in het rood + EAP komt bij LP op € 946 excl. btw
Een Y LR 48/30k met winterbanden in het wit komt bij LP op € 932 excl. btw

Ik vind de LR de veel betere deal. EAP heb je in de EU amper wat aan en die kleur tja. Als dat je minder range, minder vermogen, geen AWD en € 14 meer eigen bijdrage waard is moet je dat vooral doen. :)

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:38
De EAP maakt het niet een "complete A" en zonder EAP maakt het niet "kale C", rare vergelijking imho.

De leasetarieven zie je hierboven door Inspired. Als je fiscaal waarde wil weten:
Model Y RWD is 47k + Rood 2k + EAP 3.8k = 52.8k
Model Y LR is 54k
Verschil van 1.2k hoger qua fiscaal maar iets lager aan leasetarief.
Maar per saldo een pot nat zeg maar.
Ik zou persoonlijk wel voor de LR gaan.

Life is too short to drive boring cars

• sennits
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-02 22:19
Leasebudget: €1.050
Kilometrage per jaar: 40.000
Inclusief brandstofvoorschot
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keuze

Iemand wat suggesties(hoeft niet perse elektrische te zijn)? Ik wil graag in een auto rijden van ongeveer 35-55k. Elektrische auto's die ik wel zie zitten: ID.3 / Cupra / Renault Megane.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
sennits schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:54:
Leasebudget: €1.050
Kilometrage per jaar: 40.000
Inclusief brandstofvoorschot
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keuze

Iemand wat suggesties(hoeft niet perse elektrische te zijn)? Ik wil graag in een auto rijden van ongeveer 35-55k. Elektrische auto's die ik wel zie zitten: ID.3 / Cupra / Renault Megane.
Euh, klik een beetje rond op directlease en kom dan terug met wat meer eisen/wensen. Nu kan het alles zijn tussen een dik aangeklede B-segmenter tot een tesla model Y LR. Daar is niet echt een zinnig advies voor te geven nu…

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-03 10:22
Leasebudget: €855, + evt 20% overschrijdend als netto eigen bijdrage
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: SUV of sw heeft voorkeur
Uiteindelijke keuze:

• The Eagle

The Eagle

Polo132 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:44:
Contractduur: 2 jaar
Uiteindelijke keuze:
Zie de post voor je ;)

Hier kunnen we echt helemaal niks mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:29
The Eagle schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Zie de post voor je ;)

Hier kunnen we echt helemaal niks mee.
En 24 maanden en 35.000 km beperkt wel redelijk het aanbod. Verplicht om maar 2 jaar af te nemen?

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48
Polo132 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:44:
Contractduur: 2 jaar
Uiteindelijke keuze:
Wat heb je zelf al onderzocht en wat heb je shortlist staan? Zoals aangeven kan je voor dat tarief niet heel veel. Je zal dan aan de goedkoopste CEED sw moeten denken als kanshebber in het C segment. SUV'S in het C segment kan je sws vergeten. Ik denk dat je moet gaan shoppen in het B segment als je ook nog een beetje luxe wil. Een Stonic (zover je dat een suv mag noemen) zou wel passen. Een VW T-cross past bijv. al bijna niet zonder over je budget heen te gaan. Kortom, helaas niet het budget om echt veel te wensen ben ik bang.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Polo132
Excuus mensen, het was 48 maanden. Ik heb wat rond gekeken op directlease maar vond het dermate onoverzichtelijk omdat je voor het Inc brandstof component moet doorklikken op de auto. Daarnaast krijg je pagina’s vol met varianten van 1 dezelfde auto.

Ik was daarom vooral benieuwd naar wat de ‘top’ auto’s binnen deze leasecategorie zijn zodat ik daar zelf verder op in kan zoomen.

• renzo4000
Polo132 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:16:
Excuus mensen, het was 48 maanden. Ik heb wat rond gekeken op directlease maar vond het dermate onoverzichtelijk omdat je voor het Inc brandstof component moet doorklikken op de auto. Daarnaast krijg je pagina’s vol met varianten van 1 dezelfde auto.

Ik was daarom vooral benieuwd naar wat de ‘top’ auto’s binnen deze leasecategorie zijn zodat ik daar zelf verder op in kan zoomen.
Ondanks de 48 maanden blijft de spoeling dun. Wat voor mij een "top" auto is hoeft dat voor een ander niet zo te zijn. Tja modellen hebben eenmaal vele uitvoeringen en motoriseringen en daarnaast ook vaak nog vele extra opties.

Geef op z'n minst een richting waar je naar op zoek bent dan is de kans groter dat je wat tips kunt krijgen in dit topic. Denk aan hoe groot een auto moet zijn voor jou, automaat of handbak, type motorisering, welke minimale opties, etc.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:29
renzo4000 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Ondanks de 48 maanden blijft de spoeling dun. Wat voor mij een "top" auto is hoeft dat voor een ander niet zo te zijn. Tja modellen hebben eenmaal vele uitvoeringen en motoriseringen en daarnaast ook vaak nog vele extra opties.

Geef op z'n minst een richting waar je naar op zoek bent dan is de kans groter dat je wat tips kunt krijgen in dit topic. Denk aan hoe groot een auto moet zijn voor jou, automaat of handbak, type motorisering, welke minimale opties, etc.
Van de week heb ik de Kia Ceed sw 1.5 TGDI Executive line besteld. Met jouw budget lukt de gti line ook. Wel een fijne auto met automaat.

• renzo4000
indoow schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Van de week heb ik de Kia Ceed sw 1.5 TGDI Executive line besteld. Met jouw budget lukt de gti line ook. Wel een fijne auto met automaat.
Ik ben niet degene die opzoek is maar dat is @Polo132. Let op, zijn budget is INCL. brandstofcomponent. Dan gaat jouw genoemde ceed richting de €1000. Als jij die 20% extra gebruikt kan er al iets meer maar het houdt niet over.

• The Eagle

The Eagle

@Polo132 qua brandstof voorschot: pak een aantal doorsnee klasse C auto's (Ceed, golf, Megane, astra), kijk wat ze aan voorschot rekenen. Trek dat af van de 855 van je budget en dan zoeken, dan heb je een redelijke indicatie. Denk dat je ergens op de 650 / 675 ex voorschot uit komt.

Alternatief: 35k per jaar is ca 3000 per maand. Verbruik 1:14 benzine kost dat 214 liter. Benzine staat momenteel op 1,96 de liter dus 420 euro brandstof per maand. Zeg de helft als voorschot en de rest als actuals afrekenen en je mag 200 van je budget aftrekken.

Your mileage may vary. Auto's en brandstoffen zijn duur geworden. Elektrische varianten verbruiken minder, dus inc voorschot relatief goedkoper in de lease, maar lange levertijden en hogere fiscale waarde dus meer bijtelling.

[Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 11-02-2023 14:26]

• Polo132
Wellicht de Renault Austral https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N of Megane ETech https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N lijken mij wel erg aan te spreken! Beide slechts 140 bijleggen of zie ik wat over het hoofd?

• renzo4000
Polo132 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:01:
Wellicht de Renault Austral https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N of Megane ETech https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N lijken mij wel erg aan te spreken! Beide slechts 140 bijleggen of zie ik wat over het hoofd?
Nee dat zie je redelijk goed, maar dat is precies wat ik al aangaf. Wil je een klein beetje een redelijke c segmenter dan moet je rekenen richting de €1000 incl brandstof.

Houdt er wel rekening mee dat jouw leasemaatschappij waarschijnlijk andere voorwaarden heeft irt je werkgever (denk aan lager eigen risico, type vervangend vervoer, internationale tankpas, winterbanden, etc), hierdoor kan het bedrag hoger uitvallen.

Daarnaast moet je voor jezelf nagaan hoeveel je netto kwijt bent en of je dat bereid bent te betalen (er vanuit gaande dat je de auto niet alleen zakelijk gaat rijden). Op www.berekenhet.nl kan je dit bijvoorbeeld uitrekenen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:46
Als ik moet afgaan op de indicatielijst "hoeveel tijd wachten totdat de auto er is", heeft Kia het momenteel heel erg druk. Voor de EV6 en de Ceed (alle vormen, met automaat) zie ik de levertijd gewoon richting het jaar gaan

Das wel ff een dingetje om rekening mee te houden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik had vanmorgen mijn beoordelingsgesprek, mijn leidinggevende: je rijdt wel veel km.. wil je geen lease auto. Formele regeling is dat je aannemelijk moet maken dat je meer dan 17500 km (ex commuting) per jaar maakt. Op basis van januari kom is op zo'n 18000 tot 20000km. Zelf wil ik vooral van het "risico" af van brokken. Niet dat ik veel aanrijdingen heb gehad in het verleden, maar toch. Ik rij nu een modale middenklasser (Ford Focus van 8 jaar oud, met 120k op de teller nu) en declareer mijn km trouw iedere week en krijg daar onbelast 29ct voor terug. (19 ct direct en 10ct tot 17500 aan het einde van het jaar).

Ik ben nieuw in het "leasen", in mijn omgeving zijn er wel mensen die leasen en die ga ik ook zeker benaderen. De regeling bij ons is dat het hele wagenpark all-electric is (al 5 jaar), dus een diesel of benzine komt niet in aanmerking. Waarschijnlijk krijg ik eerst een poolauto, als ik besluit tot de aanvraag. Maar tips zijn altijd welkom natuurlijk...

Leasebudget: 1010 (evt eigen bijdrage tot 25% extra)
Kilometrage per jaar: 30000-35000
Contractduur: 3 of 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Alleen electrisch rijden
Specifieke wensen: nog orienterend, ik ben van het gemak, dus inclusief extra als navigatie, file info, connectie telefoon, gezinsauto (3 pubers)
Uiteindelijke keuze:

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:33
htca schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:12:
Ik had vanmorgen mijn beoordelingsgesprek, mijn leidinggevende: je rijdt wel veel km.. wil je geen lease auto. Formele regeling is dat je aannemelijk moet maken dat je meer dan 17500 km (ex commuting) per jaar maakt. Op basis van januari kom is op zo'n 18000 tot 20000km. Zelf wil ik vooral van het "risico" af van brokken. Niet dat ik veel aanrijdingen heb gehad in het verleden, maar toch. Ik rij nu een modale middenklasser (Ford Focus van 8 jaar oud, met 120k op de teller nu) en declareer mijn km trouw iedere week en krijg daar onbelast 29ct voor terug. (19 ct direct en 10ct tot 17500 aan het einde van het jaar).

Ik ben nieuw in het "leasen", in mijn omgeving zijn er wel mensen die leasen en die ga ik ook zeker benaderen. De regeling bij ons is dat het hele wagenpark all-electric is (al 5 jaar), dus een diesel of benzine komt niet in aanmerking. Waarschijnlijk krijg ik eerst een poolauto, als ik besluit tot de aanvraag. Maar tips zijn altijd welkom natuurlijk...

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief
Specifieke wensen: nog orienterend, ik ben van het gemak, dus inclusief extra als navigatie, file info, connectie telefoon, gezinsauto (3 pubers)
Uiteindelijke keuze:
Tsja dan kom je uit bij een Tesla Model Y, Hyundai IONIQ5 / Kia EV6 of Skoda Enyaq. Dan heb je veel ruimte, goede actiradius en kun je gemiddeld gezien gewoon snel laden.

HD4Life @ Full-HD

• Smobbo
htca schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:12:

Uiteindelijke keuze:
Kilometrage en contractduur bepalen mede het tarief. Dus dat is in principe een vaste waarde in de leaseregeling. Dat je zelf meer rijdt maakt dus niet uit, bijvoorbeeld.
Even kijken wat het dus precies is, 35k km en 3 jaar is duurder dan 30k km en 4 jaar ;)

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:35
MG4 electric is schijnbaar heel voordelig

• htca
@Davidshadow13 ,@Wolfp4ck ,@Smobbo alle genoemde autos staan in de lijst van beschikbare autos behalve de MG4, maar misschien is de lijst gedateerd. Sws eerst een pool auto, als de aanvraag wordt goedgekeurd.

• The Eagle

The Eagle

htca schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:14:
@Davidshadow13 ,@Wolfp4ck ,@Smobbo alle genoemde autos staan in de lijst van beschikbare autos behalve de MG4, maar misschien is de lijst gedateerd. Sws eerst een pool auto, als de aanvraag wordt goedgekeurd.
Vast wel, maar dan motje denk ik wel eerst bestellen. En ga er vanuit dat levering *best wel even* kan duren. In die tijd rij je je voorloper.

• Smobbo
The Eagle schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Vast wel, maar dan motje denk ik wel eerst bestellen. En ga er vanuit dat levering *best wel even* kan duren. In die tijd rij je je voorloper.
Behalve de tesla model y natuurlijk. Die rij je met 1-2 maanden (of nog sneller als je mazzel hebt). De overige hebben idd een levertijd die rustig op kan lopen tot 1-1,5 jaar :+

• The Eagle

The Eagle

Smobbo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Behalve de tesla model y natuurlijk. Die rij je met 1-2 maanden (of nog sneller als je mazzel hebt). De overige hebben idd een levertijd die rustig op kan lopen tot 1-1,5 jaar :+
Klopt beiden, de vraag is alleen hoelang die Y nog zo snel leverbaar is. Gaan als warme broodjes.

• htca
Smobbo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Uit de voorwaarden (document van 4 jaar oud) : "Als de auto een langere levertijd heeft dan 5 maanden wordt dit niet toegestaan", Benieuwd wel hoe dat tegenwoordig gaat.
Overigens looptijd is 4 jaar; eerst maar afwachten of eea wordt goedgekeurd, tot die tijd tuf ik met mijn Focus door....

• Smobbo
htca schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Uit de voorwaarden (document van 4 jaar oud) : "Als de auto een langere levertijd heeft dan 5 maanden wordt dit niet toegestaan", Benieuwd wel hoe dat tegenwoordig gaat.
Overigens looptijd is 4 jaar; eerst maar afwachten of eea wordt goedgekeurd, tot die tijd tuf ik met mijn Focus door....
Haha, dan mag je volgens mij dus alleen naar tesla of voorraad modellen kijken. Dat lijkt me een regel die nu ff genegeerd zal worden.

• D_Jeff
htca schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Allereerst is de regeling aangepast naar 21 cent/km. Als de werkgever dat nog niet heeft aangepast, zou ik daar heel snel achteraan gaan!

Verder is het een rekensom. Een 8 jaar oude Ford heeft amper afschrijving, maar de kosten voor het onderhoud gaan zeker toenemen.

De leukere EV's beginnen vanaf 600 euro bruto bijtelling de maand (wat dus een inhouding gaat worden van minimaal netto 600 euro, ook het wegvallen van de 21 cent meegeteld).

Dus nogmaals: Maak ajb voor jezelf die rekensom. Plaats daarna een update in dit topic of je het alsnog wil ;)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:47

FireDrunk

BBG'er
Weet iemand waarom deze twee zo veel verschillen qua leasebedrag?

120i (Automaat) met redelijk wat opties komt op 974 p/m bij een fiscale waarde van net iets meer dan EU 51k.

https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

320e met redelijk wat opties komt op 936 p/m met een fiscale waarde van bijna EU 59k.

Het is beide zonder bradstofcomponent, dus ik zou verwachten dat het feit dat de een een hybride is niet heel zwaar mee zou wegen.

Even niets...

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10

Arno

PF5A

D_Jeff schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:22:
De leukere EV's beginnen vanaf 600 euro bruto bijtelling de maand (wat dus een inhouding gaat worden van minimaal netto 600 euro, ook het wegvallen van de 21 cent meegeteld).
Welke dan? Als ik een redelijke EV zou samenstellen, dan kom ik echt al op ruim 800 of meer.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:17
FireDrunk schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:16:

120i (Automaat) met redelijk wat opties komt op 974 p/m bij een fiscale waarde van net iets meer dan EU 51k.

320e met redelijk wat opties komt op 936 p/m met een fiscale waarde van bijna EU 59k.

Het is beide zonder bradstofcomponent, dus ik zou verwachten dat het feit dat de een een hybride is niet heel zwaar mee zou wegen.
BPM op basis van uitstoot (al is de fiscale waarde in het voordeel van de 1-serie) is best een klap wat een deel van het verschil verklaart. Verder gok ik dat de 320e halftarief aan wegenbelasting betaalt, scheelt ook iedere maand weer.

Als LM dan denkt dat de 330e minder afschrijft dan een 120i (en dat is denk ik ook wel aannemelijk), dan kom je hier wel op uit.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:14
FireDrunk schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:16:
Leasen is een financieel product. De leaseprijs wordt bepaald door:
- Onderhoud gedurende het contract (en de geschatte kosten hiervan)
- Slijtage van banden, hoe zwaarder de auto, motor en afhankelijk van de kosten van de banden komt hier een prijs uit
- Restwaarde, hoe meer de auto waard aan het einde van het contract is hoe lager de leaseprijs
- Kosten voor verzekering en wegenbelasting

[Voor 4% gewijzigd door jongetje op 14-02-2023 12:32]

• Smobbo
Arno schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:24:
[...]
Welke dan? Als ik een redelijke EV zou samenstellen, dan kom ik echt al op ruim 800 of meer.
Gaat om bruto bijtelling ipv lease tarief.

• D_Jeff
Arno schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:24:
[...]
600 euro bruto bijtelling per maand vertaald zich naar ongeveer 41k fiscaal.

Ik zat daarbij te denken aan een Kona EV / 2008 / Niro EV. Heb alleen de nieuwprijs even niet opgezocht.

• FireDrunk
  • Laatst online: 14:47

FireDrunk

BBG'er
Richh schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:29:
[...]

BPM op basis van uitstoot (al is de fiscale waarde in het voordeel van de 1-serie) is best een klap wat een deel van het verschil verklaart. Verder gok ik dat de 320e halftarief aan wegenbelasting betaalt, scheelt ook iedere maand weer.

Als LM dan denkt dat de 330e minder afschrijft dan een 120i (en dat is denk ik ook wel aannemelijk), dan kom je hier wel op uit.
BPM zit toch al bij de fiscale waarde erbij?
Wegenbelasting is idd wel een goed punt!

Even niets...

• The Eagle

The Eagle

D_Jeff schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Allereerst is de regeling aangepast naar 21 cent/km. Als de werkgever dat nog niet heeft aangepast, zou ik daar heel snel achteraan gaan!

Verder is het een rekensom. Een 8 jaar oude Ford heeft amper afschrijving, maar de kosten voor het onderhoud gaan zeker toenemen.

Dus nogmaals: Maak ajb voor jezelf die rekensom. Plaats daarna een update in dit topic of je het alsnog wil ;)
offtopic:
De werkgever mag tot en met 21ct belastingvrij vergoeden. Maar die kan natuurlijk altijd besluiten op de 19ct/km te blijven zitten. Het is niet dat het verplicht is ;)

• htca
The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:49:
[...]

offtopic:
De werkgever mag tot en met 21ct belastingvrij vergoeden. Maar die kan natuurlijk altijd besluiten op de 19ct/km te blijven zitten. Het is niet dat het verplicht is ;)
Idd, maar hier nog iets anders zelfs, ik krijg 19ct direct en tot en met 29ct aan het einde van het jaar. 2ct daarvan is weer onbelast, de andere 8 dus belast.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 13:21
Hoe gebruikelijk is het eigenlijk dat je als contracthouder vast zit aan de auto als je bijvoorbeeld van baan veranderd? Ik heb nu de mogelijkheid een auto over te nemen, echter zit daar nog een aantal jaar contract op en is die auto mijn "probleem" mocht ik van baan veranderen. Ik heb daar niet zo'n zin in aangezien ik denk dat die auto over een jaar of 2 echt achterhaald is (EV)

• demonic
  • Registratie: November 2009
twowheeler schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:40:
Hoe gebruikelijk is het eigenlijk dat je als contracthouder vast zit aan de auto als je bijvoorbeeld van baan veranderd?
Heel normaal?
Het is mijn leaseauto, ik ga een contract aan met leasemaatschappij, met als kanttekening dat mijn werkgever betaald.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

demonic schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Heel normaal?
Het is mijn leaseauto, ik ga een contract aan met leasemaatschappij, met als kanttekening dat mijn werkgever betaald.
De laatste jaren zie ik dit echt niet meer. Enkel nog de vrijwillige eigen bedrage boven leasebudget die je moet afbetalen óf de auto (en contract) meenemen.
edit: niet vergeten is de leaseauto een secondaire arbeidsvoorwaarde die in sommige gevallen noodzakelijk is voor het uitvoeren van het werk. Indien noodzakelijk mogen ze er direct in stikken, indien het echt een secondaire arbeidsvoorwaarde is, is het logischerwijs onderhandelbaar. Ergo je bent een dief van je eigen portemonnee als je hiermee akkoord gaat.

[Voor 29% gewijzigd door True op 21-02-2023 10:53]

• twowheeler
True schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:48:
[...]

De laatste jaren zie ik dit echt niet meer. Enkel nog de vrijwillige eigen bedrage boven leasebudget die je moet afbetalen óf de auto (en contract) meenemen.
edit: niet vergeten is de leaseauto een secondaire arbeidsvoorwaarde die in sommige gevallen noodzakelijk is voor het uitvoeren van het werk. Indien noodzakelijk mogen ze er direct in stikken, indien het echt een secondaire arbeidsvoorwaarde is, is het logischerwijs onderhandelbaar. Ergo je bent een dief van je eigen portemonnee als je hiermee akkoord gaat.
Dat denk ik dus ook, ik heb niet zoveel zin met dat ding te moeten gaan venten zodat iemand anders hem binnen het bedrijf overneemt en ik hem anders mee moet nemen. Dit voelt voor mij als het probleem van de werkgever op m'n nek nemen. Logischer lijkt me dat de auto bij de werkgever achterblijft.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

twowheeler schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:40:
Hoe gebruikelijk is het eigenlijk dat je als contracthouder vast zit aan de auto als je bijvoorbeeld van baan veranderd? Ik heb nu de mogelijkheid een auto over te nemen, echter zit daar nog een aantal jaar contract op en is die auto mijn "probleem" mocht ik van baan veranderen. Ik heb daar niet zo'n zin in aangezien ik denk dat die auto over een jaar of 2 echt achterhaald is (EV)
Beetje EV met gunstige (2021 of mss zelfs 2020) bijtelling ben je toch zo kwijt onder de collega's ;)?

www.google.nl

• The Eagle

The Eagle

twowheeler schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Dat denk ik dus ook, ik heb niet zoveel zin met dat ding te moeten gaan venten zodat iemand anders hem binnen het bedrijf overneemt en ik hem anders mee moet nemen. Dit voelt voor mij als het probleem van de werkgever op m'n nek nemen. Logischer lijkt me dat de auto bij de werkgever achterblijft.
Je zit eigenlijk in het verkeerde topic, daarvoor is Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Maar de korte versie is: je WG heeft een contract voor de auto, jij hebt een berijdersovereenkomst getekend en daar hangt een leaseregeling aan vast. Of je de auto mee kan / mag / moet meenemen en evt consequenties als je dat niet doet, staan daar in opgenomen.
Dus check je papierwinkel zou ik zeggen :)

En ja, is heel normaal dat er dergelijke dingen in staan. Als WG zijnde wil je ook niet dat een medewerker een dure auto least op 5 jarig contract, en hem vervolgens na een half jaar peert waardoor de WG op moet draaien voor de rest van de contractkosten ;)

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50
The Eagle schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Je zit eigenlijk in het verkeerde topic, daarvoor is Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Maar de korte versie is: je WG heeft een contract voor de auto, jij hebt een berijdersovereenkomst getekend en daar hangt een leaseregeling aan vast. Of je de auto mee kan / mag / moet meenemen en evt consequenties als je dat niet doet, staan daar in opgenomen.
Dus check je papierwinkel zou ik zeggen :)

En ja, is heel normaal dat er dergelijke dingen in staan. Als WG zijnde wil je ook niet dat een medewerker een dure auto least op 5 jarig contract, en hem vervolgens na een half jaar peert waardoor de WG op moet draaien voor de rest van de contractkosten ;)
Ik denk dat @twowheeler bedoeld dat hij/zij de auto van een collega over kan nemen met nog x aantal jaren contract erop. In dat geval kan hij natuurlijk in de voorwaarden op laten nemen dat bij uitdiensttreding voor einde leasecontract de auto gewoon weer het probleem van de werkgever is. Lijkt me een redelijke overeenkomst aangezien de auto niet zelfgekozen is

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
True schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:48:
[...]
Het zal denk ook afhangen van grootte van de werkgever. Wij hebben 20 auto’s rijden (waarvan 90% puur arbeidsvoorwaarde) dus als er dan 1 vrijkomt zie die maar eens kwijt te raken. Bij vorige werkgever hadden we meer dan 1.000 auto’s, dus altijd wel ergens een voorloper nodig of iemand die interesse had.

Maar eens: als je auto nodig hebt voor je werk zou ik dit niet accepteren.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• twowheeler
saikol schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat @twowheeler bedoeld dat hij/zij de auto van een collega over kan nemen met nog x aantal jaren contract erop. In dat geval kan hij natuurlijk in de voorwaarden op laten nemen dat bij uitdiensttreding voor einde leasecontract de auto gewoon weer het probleem van de werkgever is. Lijkt me een redelijke overeenkomst aangezien de auto niet zelfgekozen is
Dit is exact wat ik bedoel. Zoals het nu staat is het aan mij en WG om te zorgen dat de auto binnen het bedrijf weer een plekje krijgt. Op dit moment vast geen probleem, maar over een jaar (of 2) kan ik me voorstellen dat niemand deze auto meer wil hebben.

Ik kies liever zelf wat uit, maar aangezien dat een EV moet zijn is dat prijstechnisch nogal een issue nu.

[Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 21-02-2023 14:34]

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43
twowheeler schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Dit is exact wat ik bedoel. Zoals het nu staat is het aan mij en WG om te zorgen dat de auto binnen het bedrijf weer een plekje krijgt. Op dit moment vast geen probleem, maar over een jaar (of 2) kan ik me voorstellen dat niemand deze auto meer wil hebben.

Ik kies liever zelf wat uit, maar aangezien dat een EV moet zijn is dat prijstechnisch nogal een issue nu.
Waar hebben we het precies over? Wat voor auto gaat het dan om? Fiscaal aantrekkelijk zorgt er vaker voor dat het toch makkelijker is er vanaf te komen.

Meestal gingen de oude Model 3's bijvoorbeeld bij mijn laatste werkgever nog wel naar een nieuwe eigenaar, maar alle andere (22%) auto's kreeg niemand overgedragen en moest dus altijd mee.

In midlance constructies is het de norm ja, sommige detacheerders/werkgevers doen het ook.

Anderzijds is het dus ook zo dat als je een nieuwe auto doet je er sowieso de gehele looptijd er aan vast zit, hoe duur of goedkoop het dan ook is. Houd daar simpelweg ENORM goed rekening mee. Ik heb teveel auto's ter overname voorbij zien komen van eigenaren die bijvoorbeeld binnen een half a 1 jaar beslist hebben te gaan emigreren maar even de auto vergeten waren 8)7 |:( (en dan gaat het bijvoorbeeld over een outlander met 22% bijtelling, wie doet dat?! :?)

Overigens daarnaast over de tech gesproken: Bullsh*t, elektrische autos van een paar jaar oud zijn straks echt niet ineens obsolete geworden, die sprongen in batterij techniek gaan nou ook weer niet zo snel. Als er dan echt nieuwe technieken voorbij komen zijn dat in auto's van over de 100.000 euro.

Dus, cijfers/namen etc gaan noemen dan is er meer over te zeggen.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Strykeforce schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:05:
[...]

Overigens daarnaast over de tech gesproken: Bullsh*t, elektrische autos van een paar jaar oud zijn straks echt niet ineens obsolete geworden, die sprongen in batterij techniek gaan nou ook weer niet zo snel. Als er dan echt nieuwe technieken voorbij komen zijn dat in auto's van over de 100.000 euro.

Dus, cijfers/namen etc gaan noemen dan is er meer over te zeggen.
Ik denk dat mijn e-tron toch behoorlijk ouderwets gaat zijn qua range en batterij prestaties over een paar jaar :/

[Voor 42% gewijzigd door Dean Martin op 22-02-2023 14:26]

The best is yet to come

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43
Dean Martin schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat mijn e-tron toch behoorlijk ouderwets gaat zijn qua range en batterij prestaties over een paar jaar :/
Ik doelde dan ook meer op binnen de maximale gunstige bijtelling tijdspan van 60 maanden ;)

Mijn Model S 75D uit eind 2018 is misschien ook een lachertje qua range aangezien een Model 3 RWD net zo veel haalt maar ook dan blijft het nog een luxe/grote auto waar ik ook dit jaar (voor het laatst met deze mooie bak :'( ) mee op vakantie zal gaan met zo'n 1.000km Frankrijk in.

Qua bijtelling + lease prijs in acht genomen is het nog steeds een erg goede deal. Naast hoe mooi ze nog steeds is om te zien.

Om nog enigszins on-topic te blijven: hij wordt ingeruild voor een Model Y (LR) maar ik stap uit de lease-constructies, de bijtelling doen leuk elektrisch rijden de das om en aangezien ik alles betaal in de kosten (eerst midlance en nu DGA) is het simpelweg niet gunstig meer dus wordt het privé rijden.

• Eld0
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-03 12:51
Ik moet binnenkort opnieuw een lease auto kiezen, nu 8 maand voor einde contract. Recent worden de leaseprijzen nu maandelijks vernieuwd terwijl ons budget maar jaarlijks wordt aangepast (in januari) maw hoe verder in het jaar hoe minder budget over blijft om te kiezen want lease auto’s gaan toch niet ineens goedkoper worden toch?

[Voor 5% gewijzigd door Eld0 op 22-02-2023 21:51]

• The Eagle

The Eagle

Eld0 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:50:
Ik moet binnenkort opnieuw een lease auto kiezen, nu 8 maand voor einde contract. Recent worden de leaseprijzen nu maandelijks vernieuwd terwijl ons budget maar jaarlijks wordt aangepast (in januari) maw hoe verder in het jaar hoe minder budget over blijft om te kiezen want lease auto’s gaan toch niet ineens goedkoper worden toch?
Onder de streep zullen die leaseprijzen een indicatie zijn verwacht ik, en is er daarnaast een offerte traject met de actual prijs, waar wellicht nog over onderhandeld kan worden. Soms ook niet. Maar das allemaal voor het andere topic over leaseregelingen etc.
Verder: als de maandbedragen telkens omhoog gaan en je budget blijft gelijk, blijft er idd minder over. Of betaal je steeds meer uit eigen zak. Wat dan in het begin van het jaar in jouw geval mogelijk weer genivelleerd wordt door een budget aanpassing. Maar dat alles moet je met je werkgever bespreken :)

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:47
Gezien de levertijden nu rond de 9-12 maanden zitten voor vrijwel alle merken en modellen zou ik nu vast beginnen met offertes opvragen en indien mogelijk al bestellen. Dan is je hele vraag meteen irrelevant.

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Inspired
Bij ons staan de bugetten al 5 jaar stil. Met een jaarlijkse indexatie heb je weinig reden tot klagen imho. :)

• twowheeler
Strykeforce schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:05:
[...]

Waar hebben we het precies over? Wat voor auto gaat het dan om? Fiscaal aantrekkelijk zorgt er vaker voor dat het toch makkelijker is er vanaf te komen.
Een peugeut e208 in de 12% regeling.

Ik zit er vooral mee dat ik niet denk dat ik met die auto uitkom de komende 3 jaar. We hebben nu 2 auto's in ons huishouden (een goede lease en een prive). Die leaseauto gaat binnenkort ook aan einde contract, dus is het de vraag wat er terugkomt. We gaan veel op vakantie met de tent en mtb's achterop, dus eigenlijk moet er minimaal een auto met trekhaak komen. Nu gebruiken we die lease daarvoor. Die peus heeft dat niet, waardoor ik vrees dat ik na 2 jaar toch tegen nadelen aan ga lopen. En hoe kom ik dan nog van die auto af binnen mijn huidige werkgever?

Op dit moment is de huidige eigenaar aan het rondvragen wie o wie de auto wil overnemen, ik zie mezelf dat niet zo graag doen. Zeker niet als de auto straks 2 jaar ouder is en 40000km verder.

Als dit een volwaardige auto (bijvoorbeeld Focus Station) was geweest was het voor mij een stuk makkelijker geweest.

Ja deze auto is mega goedkoop in de maand, maar mijn huidige prive auto kost me helemaal niks. Ik verdien er zelfs wat op. Is wel minder luxe, maar heeft wel een haak waar m'n fietsje op kan.

[Voor 14% gewijzigd door twowheeler op 23-02-2023 09:05]

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:13
twowheeler schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Een peugeut e208 in de 12% regeling.

Ik zit er vooral mee dat ik niet denk dat ik met die auto uitkom de komende 3 jaar. We hebben nu 2 auto's in ons huishouden (een goede lease en een prive). Die leaseauto gaat binnenkort ook aan einde contract, dus is het de vraag wat er terugkomt. We gaan veel op vakantie met de tent en mtb's achterop, dus eigenlijk moet er minimaal een auto met trekhaak komen. Nu gebruiken we die lease daarvoor. Die peus heeft dat niet, waardoor ik vrees dat ik na 2 jaar toch tegen nadelen aan ga lopen. En hoe kom ik dan nog van die auto af binnen mijn huidige werkgever?

Op dit moment is de huidige eigenaar aan het rondvragen wie o wie de auto wil overnemen, ik zie mezelf dat niet zo graag doen. Zeker niet als de auto straks 2 jaar ouder is en 40000km verder.

Als dit een volwaardige auto (bijvoorbeeld Focus Station) was geweest was het voor mij een stuk makkelijker geweest.

Ja deze auto is mega goedkoop in de maand, maar mijn huidige prive auto kost me helemaal niks. Ik verdien er zelfs wat op. Is wel minder luxe, maar heeft wel een haak waar m'n fietsje op kan.
Nu denk ik dat je sws wat ruimte tekort gaat komen als je wil gaan kamperen met een 208 (zonder kinderen zou het toch misschien moeten lukken, alleen is het rijbereik wel beperkt). Maar voor het meenemen van MTB's zijn toch wel oplossingen. Ik gebruik hier al jaren Seasuckers, niet goedkoop maar past op elke auto (oke misschien niet op een cabrio) en werkt perfect. Hiermee wordt wel de actieradius nog beperkter.

• twowheeler
cptingreenfield schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Nu denk ik dat je sws wat ruimte tekort gaat komen als je wil gaan kamperen met een 208 (zonder kinderen zou het toch misschien moeten lukken, alleen is het rijbereik wel beperkt). Maar voor het meenemen van MTB's zijn toch wel oplossingen. Ik gebruik hier al jaren Seasuckers, niet goedkoop maar past op elke auto (oke misschien niet op een cabrio) en werkt perfect. Hiermee wordt wel de actieradius nog beperkter.
Juist. Reëel gezien moet er voor kamperen hier de komende dagen nog altijd een ICE auto aanwezig zijn. En heel eerlijk weet ik ook niet of ik de komende 3 jaar dit werk blijf doen. Dus ben graag niet zo gebonden. Ik zou het liefst occasion leasen, maar dat zit er blijkbaar niet in (ev beleid)

[Voor 12% gewijzigd door twowheeler op 23-02-2023 10:41]

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:47
RobbieB schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Gezien de levertijden nu rond de 9-12 maanden zitten voor vrijwel alle merken en modellen zou ik nu vast beginnen met offertes opvragen en indien mogelijk al bestellen. Dan is je hele vraag meteen irrelevant.
Als de auto duurder wordt (in april weer) dan rekenen ze dat gewoon door. Of als er een standaard pack verdwijnt dan krijg je die niet.

15x330 SW38

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:53
Over 6 maanden loopt mijn huidige contract af en heb inmiddels eindelijk bevestiging gekregen dat ik een nieuwe leaseauto mag uitzoeken tegen welke voorwaarden. De afgelopen jaren heb ik rondgereden in een Toyota Corolla 1.8 first edition.

Leasebudget: €1200
Kilometrage per jaar: 50000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Geen EV. Catalogusprijs max. €43000 vanwege bijtelling.
Specifieke wensen: SUV of stationwagon. De Corolla is vrij laag en wou daarom nu een wat hogere zit. Echter lijkt mijn beenlengte hier te vaak een ongemakkelijke houding te geven. Bovendien gaat een beetje SUV zo te zien gauw over het budget heen.
Pluspunt zou zowel ACC als normale cruise control zijn. Automatisch dimmende binnenspiegel, liefst ook blind spot monitoring (niet essentieel). Sowieso automaat. Als er geen budget is voor een trekhaak moet er een mountainbike in passen als het voorwiel eraf is.

Uiteindelijke keuze:
Knelpunt is hier het kilometrage waardoor ik al snel over budget heen ga bij Leaseplan. Wat ik tot nu toe zelf op de radar heb staan:

- Opnieuw een Corolla TS. Ben nu een 1.8 motor gewend, zou dan wel een 2.0 uitvoering kunnen kiezen in Business Plus trim. Voordeel: redelijk vol in de opties. Nadeel: weinig verandering, hoewel ik best wel tevreden ben over dit model.
- Corolla Cross: Deze leek precies aan te sluiten op mijn wensen met hogere zit en toch een model waar ik tevreden over ben. Echter kon ik er geen goede zithouding in vinden en leek deze te krap voor mijn beenlengte.
- Skoda Octavia: Eigenlijk geen optie i.v.m. veel te lange levertijd (mid-2024).
- Kia Ceed: Lees ook hierover weinig goede verhalen qua levertijd en veel meldingen over bandengeluid in het interieur. Denk dat ik dan nog liever een Corolla kies.
- Kia X-Ceed: vind ik ook nog wel wat hebben. Twijfel echter of die niet te krap is qua ruimte.
- Liefst had ik iets in de richting van een Kia Sportage, maar dergelijke SUV's lijken allemaal over de 1200 te gaan.

Wellicht is dit bericht overbodig en heb ik de beste opties er al uit, maar ben even benieuwd of ik niet iets over het hoofd zie :)

[Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 02-03-2023 13:38]

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Southern Sun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:09:
Over 6 maanden loopt mijn huidige contract af en heb inmiddels eindelijk bevestiging gekregen dat ik een nieuwe leaseauto mag uitzoeken tegen welke voorwaarden. De afgelopen jaren heb ik rondgereden in een Toyota Corolla 1.8 first edition.

Overige afhankelijkheden: Geen EV
Specifieke wensen: SUV of stationwagon. De Corolla is vrij laag en wou daarom nu een wat hogere zit. Echter lijkt mijn beenlengte hier te vaak een ongemakkelijke houding te geven. Bovendien gaat een beetje SUV zo te zien gauw over het budget heen.
Pluspunt zou zowel ACC als normale cruise control zijn. Automatisch dimmende binnenspiegel, liefst ook blind spot monitoring (niet essentieel). Sowieso automaat. Als er geen budget is voor een trekhaak moet er een mountainbike in passen als het voorwiel eraf is.

Uiteindelijke keuze:
Knelpunt is hier het kilometrage waardoor ik al snel over budget heen ga bij Leaseplan. Wat ik tot nu toe zelf op de radar heb staan:

- Opnieuw een Corolla TS. Ben nu een 1.8 motor gewend, zou dan wel een 2.0 uitvoering kunnen kiezen in Business Plus trim. Voordeel: redelijk vol in de opties. Nadeel: weinig verandering, hoewel ik best wel tevreden ben over dit model.
- Corolla Cross: Deze leek precies aan te sluiten op mijn wensen met hogere zit en toch een model waar ik tevreden over ben. Echter kon ik er geen goede zithouding in vinden en leek deze te krap voor mijn beenlengte.
- Skoda Octavia: Eigenlijk geen optie i.v.m. veel te lange levertijd (mid-2024).
- Kia Ceed: Lees ook hierover weinig goede verhalen qua levertijd en veel meldingen over bandengeluid in het interieur. Denk dat ik dan nog liever een Corolla kies.
- Kia X-Ceed: vind ik ook nog wel wat hebben. Twijfel echter of die niet te krap is qua ruimte.
- Liefst had ik iets in de richting van een Kia Sportage, maar dergelijke SUV's lijken allemaal over de 1200 te gaan.

Wellicht is dit bericht overbodig en heb ik de beste opties er al uit, maar ben even benieuwd of ik niet iets over het hoofd zie :)
Nissan X-trail?

The best is yet to come

• Southern Sun
Niet aangedacht! Maar blijkt ook wat te prijzig te zijn. Ik realiseer me net nog dat ik de Ford Focus niet op het lijsje heb staan, die lijkt in ST-Line ook net te kunnen dus wellicht daar nog eens een proefrit in maken binnenkort.

• D_Jeff
@Southern Sun 50k / jaar. Dat is geen typo?

50k/jaar zijn erg veel km's

----

Aanvul:
Mazda CX-5 (165 PK versie)
Mazda 6 station (instap versie alleen -- in dit geval betekend dat alsnog een redelijk gevulde auto, omdat de importeur het mes stevig door het Mazda6 gamma gehaald heeft)

BMW 320e Touring (~56k fiscaal, verder past het en niet te gek doen met klikken)

[Voor 66% gewijzigd door D_Jeff op 02-03-2023 13:51]

• Southern Sun
D_Jeff schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:47:
@Southern Sun 50k / jaar. Dat is geen typo?

50k/jaar zijn erg veel km's
Helaas. Ik haal dat ook niet, maar ze hebben bedacht om zo te zorgen dat iedereen gelijk word getrokken en niet een voordeel heeft op de buitendienst die wel zoveel rijden… moet het er mee doen. Regeling wordt voorlopig ook nog niet herzien, maar goed ben al blij dat er in elk geval nog keuze is.

[Voor 11% gewijzigd door Southern Sun op 02-03-2023 14:58]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Southern Sun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Helaas. Ik haal dat ook niet, maar ze hebben bedacht om zo te zorgen dat iedereen gelijk word getrokken en niet een voordeel heeft op de buitendienst die wel zoveel rijden… moet het er mee doen. Regeling wordt voorlopig ook nog niet herzien, maar goed ben al blij dat er in elk geval nog keuze is.
Klinkt als een ‘smerige’ manier om de kosten te drukken, onder het mom van gelijkheid.

www.google.nl

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10

Arno

PF5A

Ik vind het ook een rare constructie, maar er zal wel over nagedacht zijn?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• D_Jeff
Southern Sun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Als iedereen zo nodig op 1 grote hoop gegooid moet worden, geef dan ook iedereen een diesel busje. Daarnaast zijn er andere manieren om de boel te limiteren, zoals het aanhouden van een max. fiscale waarde.
Man man man, wat slecht.

Helaas is voor jou de Directlease rekentool geen optie: Die stopt met werken bij 180K km op het totaal.
De Mazda6 en CX-5 heb ik op 48maanden / 35k/jaar gezet. De CX-5 had nog wel wat ruimte, maar kan eventueel betekenen dat je een uitvoering lager moeten uitzoeken.

• D_Jeff
MisteRMeesteR schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Klinkt als een ‘smerige’ manier om de kosten te drukken, onder het mom van gelijkheid.
Nee, dit is gewoon geld weggooien.
36/48/60 op ~30K - 35K/jaar is de mediaan in leaseland.
Door 50k te eisen betaal je voor elke auto gewoon een opslag in het leasebedrag (als werkgever)

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51

ST10©DE

Dus.............

Het is niet gezegd dat de wg ook een contract afsluit voor 50k per jaar. Kan best zijn dat het uiteindelijke contract op 30k wordt afgesloten, afhankelijk per wn.

WN A woont op 20 km van bedrijf, wn B woont op 120 km van bedrijf. Beide hebben hetzelfde leasebudget. Maar wn A kan dus een veel mooiere auto kiezen dan wn B als je niet gaat normeren.

[Voor 36% gewijzigd door ST10©DE op 02-03-2023 15:14]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Als ik bij direct lease op basis van 40000 per jaar kijk is bijvoorbeeld een Ford Kuga PHEV goedkoper dan een Kia Sportage, kan dat een optie zijn?

Gezien de kilometrage en brandstof inclusief zullen vooral hybrides interessant zijn.

Kia misschien een maatje kleiner? Kia Niro? Of een Renault Austral Hybrid 200?

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51

ST10©DE

Dus.............

Overige afhankelijkheden: Geen EV. Catalogusprijs max. €43000 vanwege bijtelling.

Uiteindelijke keuze:

Opel Astra station?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• sham27
MisteRMeesteR schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Valt wel mee toch.

Andere optie is “gewoon” norm contract obv 30-35K km maar dan het budget omlaag gooien. Linksom of rechtsom komt het op hetzelfde neer.

• Southern Sun
nooberke schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Als ik bij direct lease op basis van 40000 per jaar kijk is bijvoorbeeld een Ford Kuga PHEV goedkoper dan een Kia Sportage, kan dat een optie zijn?

Gezien de kilometrage en brandstof inclusief zullen vooral hybrides interessant zijn.

Kia misschien een maatje kleiner? Kia Niro? Of een Renault Austral Hybrid 200?
Kuga is nog wel een goede tip waar ik niet aan had gedacht, die lijkt in de kale uitvoering te passen. Niro zou ook kunnen in een goede trim, maar is qua afmetingen vergelijkbaar met de Corolla Cross die ik iets te krap vond. De Austral had ik ook gezien, maar gaat net over budget. Astra spreekt me verder niet aan.
Ben vorige week even langs de dealer gegaan om in de Austral te gaan zitten, maar ook hier kreeg ik toch mijn been minder goed in kwijt. Dat gezegd hebbende vermoed ik dat een station toch een betere optie gaat zijn dan een suv realiseer ik me nu.

Nadeel van de Kuga en Austral is dat er geen adaptive cruise standaard op zit. De laatste tijd na zitten denken hierover en twijfel echt of ik dat wel wil missen. Dat is tegelijkertijd ook een reden waarom ik de Corolla TS nog een tweede keer zou overwegen, want daar kun je kiezen tussen normale en adaptive cruise wat ik wel een groot voordeel vind (bovenop het voordeel van een sterkte motor dan ik nu rij). Ga vanavond eens verder broeden op een shortlist voor proefritten binnenkort.

*Ik ga trouwens niet verder in op de contractvorm. Die is overgenomen van een bestaande, oudere, regeling. Vind daar ook wat van, maar het is wat het is momenteel. Vanwege bedrijfseconomische veranderingen die er aan zitten te komen, ben ik al blij de toezegging te hebben om een auto te mogen bestellen ;)

[Voor 29% gewijzigd door Southern Sun op 02-03-2023 17:23]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Southern Sun Honda HR-V vanwege hogere zit? Ik zou zelf de Civic nemen vanwege rijeigenschappen, maar die zal net zo laag zijn als Corolla.

• nooberke
  • Nu online
Southern Sun schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Kuga is nog wel een goede tip waar ik niet aan had gedacht, die lijkt in de kale uitvoering te passen. Niro zou ook kunnen in een goede trim, maar is qua afmetingen vergelijkbaar met de Corolla Cross die ik iets te krap vond. De Austral had ik ook gezien, maar gaat net over budget. Astra spreekt me verder niet aan.
Ben vorige week even langs de dealer gegaan om in de Austral te gaan zitten, maar ook hier kreeg ik toch mijn been minder goed in kwijt. Dat gezegd hebbende vermoed ik dat een station toch een betere optie gaat zijn dan een suv realiseer ik me nu.

Nadeel van de Kuga en Austral is dat er geen adaptive cruise standaard op zit. De laatste tijd na zitten denken hierover en twijfel echt of ik dat wel wil missen. Dat is tegelijkertijd ook een reden waarom ik de Corolla TS nog een tweede keer zou overwegen, want daar kun je kiezen tussen normale en adaptive cruise wat ik wel een groot voordeel vind (bovenop het voordeel van een sterkte motor dan ik nu rij). Ga vanavond eens verder broeden op een shortlist voor proefritten binnenkort.
De Kuga is een serieus ruime bak, BLIS/ACC en wat andere gimmicks zitten in een pakket van 1250 euro. De Corolla 2.0 heb ik nooit gereden, de Corolla 1.8 viel mij persoonlijk erg tegen en is wel van een heel andere orde dan de Kuga qua rijden. Maar dat komt uiteraard ook met een hoger kostenplaatje.

• Southern Sun
Bedankt voor alle suggesties in elk geval. Komt toch wel veel boven de grens uit, maar goed. Nu tot een top 3 kunnen komen:
Toyota Corolla TS 2.0 Business Plus
Kia Niro Launch of Executive line (lijken qua opties gelijk).
Ford Kuga PHEV Titanium

Vooral bij de Niro toch even kijken hoe die qua ruimte uit pakt, zag er vanmiddag 1 in deze uitvoering rijden en zag er nog wel redelijk uit. Voorlopige voorkeur gaat toch uit naar modellen met de meeste opties, maar ga ze eerst alle 3 rijden en dat de definitieve doorslag laten geven.

[Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 02-03-2023 20:48]

• gwystyl
  • Laatst online: 15:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

desmond schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:19:
@Southern Sun Honda HR-V vanwege hogere zit? Ik zou zelf de Civic nemen vanwege rijeigenschappen, maar die zal net zo laag zijn als Corolla.
Daar heb je hetzelfde probleem als bij de Corolla Cross. HR-V is wat hoger, maar reed naar mijn mening minder fijn (afstandelijker, meer geluid hoorbaar) dan de Civic. Ik heb nu ook een Corolla TS, maar heb voor de Civic gekozen omdat ik niet weer dezelfde auto wil rijden (al zit er een facelift met o.a. betere multimedia en sterkere motor aan te komen) en ik de afgelopen paar jaar toch maar een paar keer de ruimte echt nodig had. Binnenruimte achter is vergelijkbaar met de Corolla TS, maar de achterbak is uiteraard kleiner en heeft een schuin aflopend dak ipv handiger bakvorm :)
@southern sun Volgens mij is de Corolla wel één van de weinige auto's waarbij je (zo makkelijk) kan wisselen tussen ACC en gewone CC. Als dat dus een belangrijke eis is, zou ik zeker weer in de Corolla (2.0, liefst facelift model) gaan rijden.
Anders lijkt de Niro me nog het meest in de buurt van je eisen te komen, en de nieuwe lijkt iets groter dan het vorige model.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vage dubbelpost

[Voor 158% gewijzigd door gwystyl op 02-03-2023 21:40]

• The Eagle

The Eagle

Iirc zijn er behalve Toyota (vrijwel) geen merken die de bestuurder de keuze bieden tussen CC en ACC. Dus dan wordt de spoeling vrij dun ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

The Eagle schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:29:
Iirc zijn er behalve Toyota (vrijwel) geen merken die de bestuurder de keuze bieden tussen CC en ACC. Dus dan wordt de spoeling vrij dun ;)
Polestar 2 kan het ook ;) Verder goede vraag idd.

www.google.nl

• Oid
  • Niet online
BMW die ik had kon het ook, je moest alleen weten hoe

• nooberke
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:29:
Volvo kan je ook switchen, net als bij bepaalde modellen van Honda, Ford en BMW.

Voor de Kuga:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
Zijn er echt mensen die gewone cruisecontrol willen als je ACC op je auto hebt? Waarom zou je door het voertuig voor je heen willen rijden? Ik heb liever dat de wagen afremt en die snelheid overneemt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42

The Wizard

Moderator Mobile
jongetje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:06:
Zijn er echt mensen die gewone cruisecontrol willen als je ACC op je auto hebt? Waarom zou je door het voertuig voor je heen willen rijden? Ik heb liever dat de wagen afremt en die snelheid overneemt.
Als de ACC een storing heeft of onbruikbaar is door sneeuwval is het fijn dat je terug kan vallen op normale CC, als je nog een paar honderd kilometer moet rijden dan valt het wel tegen om je poot op het gaspedaal te houden als je dat niet meer gewend bent :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ligt ook aan de afstelling van de ACC (qua afstand aanhouden tot voorganger) en hoe frequent je in de spits rijdt. De afstand tot de voorganger is meestal wel instelbaar, maar de mate daarin verschil tussen merken nog wel eens.
Stel je rijdt op de rechterbaan en er voegt iemand voor je in met 90 km/u kan het zijn dat je ACC direct doorheeft dat die langzamer rijdt dan jij, jij te dicht op je voorganger zit (gebaseerd op de instelling en afstelling van de ACC) en daarom remt of gas los laat. Met CC zou je de inschatting kunnen maken; de ruimte die ik heb voordat het echt gevaarlijk wordt, is bijv. 5 seconden; je spiegelt, je geeft richting naar links aan en je haalt in. Met ACC ben je je snelheid kwijt voordat je daar links kunt gaan.
In de spits op de linkerbaan rijden met ACC kan zorgen voor een veilig gat van bijv. 2 seconden, maar een gat in de spits van 2 seconden wordt gewoon opgevuld door iemand anders, dan houdt je ACC weer in. Tegen de tijd dat je thuis bent zijn de aardappelen al weer uitgeschoten tot nieuwe planten. Met CC kun je met een simpel knopje even de CC uitschakelen of bijstellen en kun je puur door je voet bij de rem te houden een veilig gat houden van bijv. 1 seconde.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32

Fjeze

AllesPerfect!

Ik vind ACC juist heel vervelend rijden, gat is in de spits in NL gewoon te groot. Altijd wel iemand die hem er tussen gooit, gevolg je auto begint ineens vrij hard te remmen.

Fly or Die

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34
Fjeze schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Ik vind ACC juist heel vervelend rijden, gat is in de spits in NL gewoon te groot. Altijd wel iemand die hem er tussen gooit, gevolg je auto begint ineens vrij hard te remmen.
Dat is zeker zo.
Ik gebruik het in Nederland best vaak, ook als het druk is. Alleen gebruik ik 'm dan niet zoals bedoeld.
Als het druk is zet ik ACC wel aan maar gebruik ik ook gewoon het gas/stroompedaal. De ACC is en blijft dan dan wel in werking maar is dan in gebruik als "automatische rem" O-) Een soort one pedal driving :+

• The Eagle

The Eagle

Second that. Die acc is met remmen sneller dan ik met mijn voet pedaal kan wisselen, dus gewoon extra reactietijd :)

Maar weer ontopic: nog een kleine maand en dan mag ik eindelijk mijn nieuwe Passat in ontvangst nemen :)
Rline business 1.5 TSI, met meer toeters en bellen dan ik nodig heb. Maar was onder de streep goedkoper dan een nieuwe bestellen, dus dan doe maar :+

• Southern Sun
Omdat je met ACC eigenlijk nog eens extra moet anticiperen hoe overig verkeerd reageert op het, soms onvoorspelbare, gedrag van jouw ACC. Daardoor vind ik het in druk verkeer juist vervelend en vermoeiend, echter in de file of provenciale wegen juist ideaal.

[Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 03-03-2023 20:36]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb liever dat ik gewoon de op zelfde snelheid door rij en vervolgens zelfs kan bepalen wanneer ik inhaal (door even naar links te sturen) dan dat ACC voor mij gaat bepalen dat ik al ruim van te voren langzamer moet gaan rijden om achter mijn voorligger te blijven.

Zelf gebruik ik altijd de limiter, heerlijk om zoveel mogelijk dezelfde snelheid aan te houden. Voet kan de meeste tijd gewoon op het pedaal blijven.

[Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-03-2023 11:47]

• jongetje
@Dj-sannieboy Dat kan, ik ga altijd ruim genoeg van te voren naar links en dan gaat de ACC gewoon netjes op de snelheid door.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:51:
@Dj-sannieboy Dat kan, ik ga altijd ruim genoeg van te voren naar links en dan gaat de ACC gewoon netjes op de snelheid door.
Als je op rustige wegen rijdt kan dat prima inderdaad, maar op 2/3 baans wegen met veel verkeer vind ik dat toch een stuk minder fijn dan gewoon zelf bepalen wanneer je inhaalt zonder dat de auto automatisch afremt. Uiteindelijk wil je toch zo min mogelijk onnodig links rijden.

[Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-03-2023 14:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Als je op rustige wegen rijdt kan dat prima inderdaad, maar op 2/3 baans wegen met veel verkeer vind ik dat toch een stuk minder fijn dan gewoon zelf bepalen wanneer je inhaalt zonder dat de auto automatisch afremt. Uiteindelijk wil je toch zo min mogelijk onnodig links rijden.
Inderdaad. Zeker aangezien de ACC bij een Polestar 2 al 200m achter de voorligger ingrijpt moet je veel te vroeg naar links. Gegarandeerd dat je daarmee het overige verkeer irriteert. Ik vind het zelf ook irritant als mensen al naar links komen terwijl ik er nog makkelijk voorbij had gekund.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Southern Sun
gwystyl schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Anders lijkt de Niro me nog het meest in de buurt van je eisen te komen, en de nieuwe lijkt iets groter dan het vorige model.
Heb komende week een proefrit gepland staan in de Niro, maar kon het niet laten vandaag alvast even een kijkje te nemen. Zag er vandaag onderweg een aantal rijden en dat deed me opnieuw twijfelen aan het formaat. Dat blijkt dus reuze mee te vallen aan de binnenzijde. Ik kan met mijn 1.91m prima achter mezelf zitten met voldoende hoofdruimte. Ook de kofferbak is minder klein dan ik me had voorgesteld.

Ergens had ik de hoop dat de keuze makkelijk zou worden, maar toen ik achter het stuur ging zitten bleek ook dat prima te passen met m'n beenlengte en de eerste indruk was positief dus die keuze gaat vermoedelijk toch lastiger worden dan gedacht. De proefrit zal de doorslag geven hopelijk. Heb de Kuga toch af laten vallen, alleen de basistrim past en die vind ik eigenlijk niet mooi en dan missen er ook nog een hoop opties ten opzichte van de rest.

[Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 04-03-2023 16:32]

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

nooberke schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Volvo kan je ook switchen, net als bij bepaalde modellen van Honda, Ford en BMW.

Voor de Kuga:
[Afbeelding]
Het handige bij de Corolla is dat je het met hetzelfde knopje op het stuur doet (lang indrukken ipv kort), en je niet één of ander menu in moet. Ik gebruik bijna altijd ACC omdat die op de Corolla best fijn afgesteld is. Hij schiet niet gauw vol in de ankers, ook niet als er iemand kort voor je invoegt (als die tenminste harder rijdt dan jij).

Vrouwlief gebruikt juist altijd de gewone CC omdat ze ACC niet gewend is/fijn vindt. Ik ben dus blij dat de keuze er is en dat hij zo makkelijk te maken is. Ik hoop dat het bij de nieuwe Civic ook ongeveer zo werkt, maar dat heb ik tijdens de proefrit niet uitgeprobeerd....

[Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 04-03-2023 17:46]

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 13:39
Hi, ik had een poos geleden om wat advies gevraagd voor een nieuwe lease auto. Dank voor de suggesties! Ik ben er bijna aan uit, het wordt kiezen tussen onderstaande...

Afgelopen weekend gereden in de nieuwe Audi Q8 E-Tron. Dat beviel erg goed. Buitenkant als binnenkant ogen en voelen erg premium aan. Geluidsisolatie is top, het is een oase van rust op de snelweg. De S-Line stoelen zitten ook voortreffelijk, daar kan je prima lange ritten mee doen. Tevens vond ik het infotainment ook fijn werken, maar het is minder innovatief dan bijv. Tesla.
En dan hebben we nog het stukje range... In de '55' uitvoering heb je een 114 (!) KWH accu, waarmee je gok ik al gauw 450 km mee kan halen (tijdens mijn proefrit kwam ik uit 22-24 kw/h). Zijn er (ex) E-Tron rijders die dit verbruik kunnen bevestigen?

De andere kanshebber blijft de Tesla Model Y (in Performance of Long Range uitvoering). De Model Y moet het niet hebben van z'n looks noch van premium interieur gevoel. Maar toch rijdt en voelt het behoorlijk innovatief..
Pluspunten blijven toch i) range & efficiency, ii) continue updates en iii) laad infrastructuur.

Opvallend genoeg is het prijsverschil tussen de twee niet bizar, +/- €100 netto in het voordeel van de Model Y (Long Rage welteverstaan). Op de E-Tron geeft de LM een stevige korting (bijv. Pack Business Plus aan €0,- ipv €6.6k).
In het straatbeeld zie ik veel Model 3, ik vraag mij af of de Model Y straks ook niet het lease kanon wordt? Dan is een E-Tron misschien iets minder standaard 8)7

Toch blijf ik mij de vraag stellen, is er een reden om voor de Tesla te kiezen ipv E-Tron? Zeker rekening houdende met mijn 200-240km woon-werkverkeer retour 1 å 2x per week.

Ik hoor graag jullie mening!
charnpo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:16:
Hi, ik mag op zoek naar een nieuwe leasewagen. Ik rij nu een Mercedes C300de Estate (plugin-hybride diesel) waar ik erg tevreden mee ben. Als opvolger had ik m'n zinnen gezet op de grotere broer, Mercedes E300de Estate,
---
Leasebudget: n.v.t.
Kilometrage per jaar: 48.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Overige afhankelijkheden: Helaas geen eigen oprit dus aangewezen op openbare laadpalen.
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. kinderen naar toekomst en autovakanties, trekhaak, adaptieve cruise control, comfortabele stoelen

Mogelijkheden:
Ik heb twee auto's op de short list staan waar ik uitgebreid mee heb proefgereden.
  • BMW ix3 - High Executive
  • Super mooie auto waar ik direct enthousiast over was. Oké het ziet er aan de binnenkant wellicht niet hypermodern uit maar het voelt allemaal wel erg premium en degelijk, fluisterstil en comfortabele stoelen. Grootste zorg die ik heb is de range.. Zijn er hier ix3 eigenaren die kunnen adviseren of de range in mijn geval voldoende gaat zijn?
  • Tesla Model Y - Performance (of evt. long range)
  • In het begin was ik sceptisch met het hoge simpliciteit gehalte en louter het grote scherm, maar naarmate ik de auto langer reed vond ik het steeds meer wennen. Ook de laadruimte is gigantisch, daar kan je makkelijk mee op wintersport zonder de noodzaak aan een dakkoffer. Ik was ook bang voor de bouwkwaliteit, toegegeven het is lang geen premium gevoel zoals bij de ix3 maar desalniettemin vond ik het opvallend stil. En natuurlijk de combinatie tussen ronduit bizarre performance en de actieradius.
  • Andere kanshebbers
  • - Mercedes EQE: een volledige dag proefgereden, super luxueus apparaat met fatsoenlijke range en binnen budget. Maar sedan carrosserie staat me niet aan (naar de toekomst toe op vakantie met kinderspullen is een uitdaging). De EQE SUV wordt dan weer te duur. - BMW IX: groot & premium, maar gaat >€100k voor een >500km range - Audi Q8 E-Tron: facelift model met nieuwe accu is een kanshebber maar gaat ook al gauw richting €90k met wat aankleding. Nog in afwachting tot deze wordt toegevoegd in de lease configurator voor een prijs simulatie
RobBrands schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:54:
[...]
Lotus Eletre? Levering naar verwachting zomer 2023.
:9~ Heel gaaf maar helaas zit Lotus niet in ons lease aanbod. Lexus RZ dan weer wel, lijkt met zo'n SUV-Coupé vorm iets op de Lotus maar ik word er niet warm van.
sham27 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:26:
@charnpo als je enkele reis 110km is, waarom dan een praktijk range van 400 in de winter zonder 100-105km/u te moeten rijden?..

Kan je op het werk niet laden? Ik zou verwachten dat als het beleid 100% elektrisch is dat het bedrijf ook zorgt voor oplaadmogelijkheden op werk locatie.

Polestar 3 een optie? De Model S is wel heel duur geworden, anders was dat nog een optie geweest.
We hebben >4000 leasewagens die op termijn allemaal elektrisch moeten zijn. Ik ben wat sceptisch of ze daar voldoende laadmogelijkheden gaan hebben. Vaak zijn alle laders wanneer ik nu aankom bezet

Polestar 3 en Model S worden inderdaad te duur (€ >1600 p.m)
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee