Hi, ik had een poos geleden om wat advies gevraagd voor een nieuwe lease auto. Dank voor de suggesties! Ik ben er bijna aan uit, het wordt kiezen tussen onderstaande...
Afgelopen weekend gereden in de nieuwe Audi Q8 E-Tron. Dat beviel erg goed. Buitenkant als binnenkant ogen en voelen erg premium aan. Geluidsisolatie is top, het is een oase van rust op de snelweg. De S-Line stoelen zitten ook voortreffelijk, daar kan je prima lange ritten mee doen. Tevens vond ik het infotainment ook fijn werken, maar het is minder innovatief dan bijv. Tesla.
En dan hebben we nog het stukje range... In de '55' uitvoering heb je een 114 (!) KWH accu, waarmee je gok ik al gauw 450 km mee kan halen (tijdens mijn proefrit kwam ik uit 22-24 kw/h). Zijn er (ex) E-Tron rijders die dit verbruik kunnen bevestigen?
De andere kanshebber blijft de Tesla Model Y (in Performance of Long Range uitvoering). De Model Y moet het niet hebben van z'n looks noch van premium interieur gevoel. Maar toch rijdt en voelt het behoorlijk innovatief..
Pluspunten blijven toch i) range & efficiency, ii) continue updates en iii) laad infrastructuur.
Opvallend genoeg is het prijsverschil tussen de twee niet bizar, +/- €100 netto in het voordeel van de Model Y (Long Rage welteverstaan). Op de E-Tron geeft de LM een stevige korting (bijv. Pack Business Plus aan €0,- ipv €6.6k).
In het straatbeeld zie ik veel Model 3, ik vraag mij af of de Model Y straks ook niet het lease kanon wordt? Dan is een E-Tron misschien iets minder standaard
Toch blijf ik mij de vraag stellen, is er een reden om voor de Tesla te kiezen ipv E-Tron? Zeker rekening houdende met mijn 200-240km woon-werkverkeer retour 1 å 2x per week.
Ik hoor graag jullie mening!
charnpo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:16:
Hi, ik mag op zoek naar een nieuwe leasewagen. Ik rij nu een Mercedes C300de Estate (plugin-hybride diesel) waar ik erg tevreden mee ben. Als opvolger had ik m'n zinnen gezet op de grotere broer, Mercedes E300de Estate,
---
Leasebudget: n.v.t.
Kilometrage per jaar: 48.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Helaas geen eigen oprit dus aangewezen op openbare laadpalen.
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. kinderen naar toekomst en autovakanties, trekhaak, adaptieve cruise control, comfortabele stoelen
Mogelijkheden:
Ik heb twee auto's op de short list staan waar ik uitgebreid mee heb proefgereden.
- BMW ix3 - High Executive
- Super mooie auto waar ik direct enthousiast over was. Oké het ziet er aan de binnenkant wellicht niet hypermodern uit maar het voelt allemaal wel erg premium en degelijk, fluisterstil en comfortabele stoelen.
Grootste zorg die ik heb is de range.. Zijn er hier ix3 eigenaren die kunnen adviseren of de range in mijn geval voldoende gaat zijn?
- Tesla Model Y - Performance (of evt. long range)
- In het begin was ik sceptisch met het hoge simpliciteit gehalte en louter het grote scherm, maar naarmate ik de auto langer reed vond ik het steeds meer wennen. Ook de laadruimte is gigantisch, daar kan je makkelijk mee op wintersport zonder de noodzaak aan een dakkoffer. Ik was ook bang voor de bouwkwaliteit, toegegeven het is lang geen premium gevoel zoals bij de ix3 maar desalniettemin vond ik het opvallend stil. En natuurlijk de combinatie tussen ronduit bizarre performance en de actieradius.
- Andere kanshebbers
- - Mercedes EQE: een volledige dag proefgereden, super luxueus apparaat met fatsoenlijke range en binnen budget. Maar sedan carrosserie staat me niet aan (naar de toekomst toe op vakantie met kinderspullen is een uitdaging). De EQE SUV wordt dan weer te duur.
- BMW IX: groot & premium, maar gaat >€100k voor een >500km range
- Audi Q8 E-Tron: facelift model met nieuwe accu is een kanshebber maar gaat ook al gauw richting €90k met wat aankleding. Nog in afwachting tot deze wordt toegevoegd in de lease configurator voor een prijs simulatie

Heel gaaf maar helaas zit Lotus niet in ons lease aanbod. Lexus RZ dan weer wel, lijkt met zo'n SUV-Coupé vorm iets op de Lotus maar ik word er niet warm van.
sham27 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:26:
@
charnpo als je enkele reis 110km is, waarom dan een praktijk range van 400 in de winter zonder 100-105km/u te moeten rijden?..
Kan je op het werk niet laden? Ik zou verwachten dat als het beleid 100% elektrisch is dat het bedrijf ook zorgt voor oplaadmogelijkheden op werk locatie.
Polestar 3 een optie? De Model S is wel heel duur geworden, anders was dat nog een optie geweest.
We hebben >4000 leasewagens die op termijn allemaal elektrisch moeten zijn. Ik ben wat sceptisch of ze daar voldoende laadmogelijkheden gaan hebben. Vaak zijn alle laders wanneer ik nu aankom bezet
Polestar 3 en Model S worden inderdaad te duur (€ >1600 p.m)