Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:57

Oekol

waka waka hey hey

Tylen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:22:
[...]

Je kan het hierboven wel een "dooddoener" vinden. Maar je hebt Tesla dus echt niet gebeld met de vraag of er autopilot en/of FSD opzit?
Autopilot zit er niet op. Dat is al bevestigd in het Tesla topic en op de website. Dus weer zo'n vooroordeel.
FSD is of 7.500 euro of 99 euro per maand.

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 14-04-2026 12:03 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jongetje schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
[...]
Maar met een maandelijks bedrag is dat gewoon het maandelijkse bedrag, zoals ik al uitlegde. Dan gaat er niet opeens 90 procent vanaf. En bijtelling hoeft je er niet over te betalen.
It all depends... Stel: leasebudget is 1100 euro en de kale auto kost 1000 euro per maand.

Als ik dan een abo van 100 euro per maand aanvink, dan valt dat complete abo gewoon bij de werkgever als onderdeel van het leasebedrag, en betaalt de berijder hooguit een stuk bijtelling.

Valt het maandabo niet te bekostigen uit het leasebudget, dan is het een ander verhaal...

Maar vandaar mijn stelling: it all depends... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
[...]

Autopilot zit er niet op. Dat is al bevestigd in het Tesla topic en op de website. Dus weer zo'n vooroordeel.
FSD is of 7.500 euro of 99 euro per maand.

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.
Ahhh maar dat had je niet verteld in je berichtjes. En nee, ik lees niet in het tesla topic en op hun website ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tylen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:00:
[...]

Ahhh maar dat had je niet verteld in je berichtjes. En nee, ik lees niet in het tesla topic en op hun website ;)
Oekol schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:56:

(....)
Nieuwe auto heeft blijkbaar geen Autopilot meer als je besteld sinds FSD live is. Super kut. Maaaar het wordt ook een abonnement vorm. Kan je dan FSD als abonnement toevoegen en bijv premium ook aan je calculatie?
(...)
Dat heb ik wel gezegd maar als je er overheen leest mis je het inderdaad...

Kijk, ik heb bewust het bericht in een Tesla topic geplaatst omdat daar meer kennis zit omtrent dit topic waarschijnlijk, maar dat is verplaatst naar dit topic door een moderator.

Verder vind ik je berichtjes een beetje dedain en laat dat nou net de reden zijn waarom ik 'm niet hier wilde plaatsen. Dit is ook mijn laatste reactie op jou, veel negatieve energie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:00
Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
[...]

Volgens mij werken vrijwel alle merken met abonnementen (voor verschillende diensten). Bij de meeste die ik ken werken navigatie updates en up-to-date verkeersinformatie niet meer na 3 of 4 jaar. Tenzij je een abonnement neemt (die je in feite de eerste jaren ook al had, want je hoeft slechts te verlengen).

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

R_Zwart schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:20:
[...]

Volgens mij werken vrijwel alle merken met abonnementen (voor verschillende diensten). Bij de meeste die ik ken werken navigatie updates en up-to-date verkeersinformatie niet meer na 3 of 4 jaar. Tenzij je een abonnement neemt (die je in feite de eerste jaren ook al had, want je hoeft slechts te verlengen).
Dat is ook een goeie inderdaad. Zat zelf op onderstaand pad: je had in 't verleden BMW bijvoorbeeld die stoel en stuurverwarming deed via abonnementen. Dat doen ze nu niet meer.

Maar premium connectivity komt zeker overeen met wat andere merken doen met hun connectiviteit. Wat betreft Full Self Driving is dat iets in het verlengde daarvan gok ik.

Ben sowieso nieuwsgierig hoe anderen dit soort abonnementen toegevoegd hebben in hun lease. Als accessoire opgevoerd in de offerte bijv?

Die 10 euro is om 't even en ik wilde FSD niet eens, maar als de basis autopilot van de auto af is praat je ineens ergens anders over.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:02
Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:36:
[...]

Dat is ook een goeie inderdaad. Zat zelf op onderstaand pad: je had in 't verleden BMW bijvoorbeeld die stoel en stuurverwarming deed via abonnementen. Dat doen ze nu niet meer.

Maar premium connectivity komt zeker overeen met wat andere merken doen met hun connectiviteit. Wat betreft Full Self Driving is dat iets in het verlengde daarvan gok ik.

Ben sowieso nieuwsgierig hoe anderen dit soort abonnementen toegevoegd hebben in hun lease. Als accessoire opgevoerd in de offerte bijv?

Die 10 euro is om 't even en ik wilde FSD niet eens, maar als de basis autopilot van de auto af is praat je ineens ergens anders over.
Niet alle LM voegen abo’s toe aan een leasecontract. Als reden heb ik ooit van de accountmanager mee gekregen dat overzetten problematisch zou zijn ivm privacywetgeving icm het feit dat een abo persoonsgebonden zou zijn |:(

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:19
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.

Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.

Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Voor die 5K prive kilometers zou ik geen bijtelling betalen.

Optie 3: Niet prive rijden. De lage lease kosten (omdat je een klasse lager rijd) lekker uit laten betalen. De savings van de bijtelling en de extra uitbetaling een private lease voor halen (of auto van aanschaffen)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@KaiseRRuby

- Je kunt je nieuwe werkgever ook vragen of er een mogelijkheid is voor een andere poolauto
- Dak/trekhaak-koffer gebruiken
- In je vakantie met een auto van een collega, die wel een grotere wagen heeft, ruilen.
- De auto van je huidige werkgever meenemen, als je huidige en nieuwe werkgever meewerken

Misschien minder zooi meenemen en halverwege de vakantie voor een paar euro de kleding wassen? Wij hadden ook altijd veel mee met kleine kinderen en de helft gaat ongebruikt weer mee terug...

Een nieuwe duurdere auto kopen voor 2 weken vakantie lijkt me een dure oplossing... al bespaar je je wel de bijtelling dus dat moet je goed uitrekenen.

• KaiseRRuby
Tylen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Voor die 5K prive kilometers zou ik geen bijtelling betalen.

Optie 3: Niet prive rijden. De lage lease kosten (omdat je een klasse lager rijd) lekker uit laten betalen. De savings van de bijtelling en de extra uitbetaling een private lease voor halen (of auto van aanschaffen)
Excuses, dat was onduidelijk van mij. Die 5k kilometers rijden we met de prive auto, de Corsa dus. Ik denk dat ik met de leaseauto veel meer prive kilometers reed, al reed ik maar 30k per jaar de laatste jaren.

• KaiseRRuby
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:27:
@KaiseRRuby

- Je kunt je nieuwe werkgever ook vragen of er een mogelijkheid is voor een andere poolauto
- Dak/trekhaak-koffer gebruiken
- In je vakantie met een auto van een collega, die wel een grotere wagen heeft, ruilen.
- De auto van je huidige werkgever meenemen, als je huidige en nieuwe werkgever meewerken

Misschien minder zooi meenemen en halverwege de vakantie voor een paar euro de kleding wassen? Wij hadden ook altijd veel mee met kleine kinderen en de helft gaat ongebruikt weer mee terug...

Een nieuwe duurdere auto kopen voor 2 weken vakantie lijkt me een dure oplossing... al bespaar je je wel de bijtelling dus dat moet je goed uitrekenen.
Ja, dat zijn allemaal prima opties. Sommige wat makkelijker te realiseren, andere wat minder. Maar jij zou dus gewoon de Megane gaan leasen met bijtelling en het verder laten wat het is?

Had zelf in mijn hoofd dat die besparing van 500 euro leasebudget per maand, wel een grotere auto zou rechtvaardigen om te rijden prive ,maar dat hoor ik nog niet echt terugkomen.

• DNN!S
  • Laatst online: 14:07

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Scenario 3: Vragen of nieuwe werkgever de ID5 over neemt van de oude werkgever? Dat scheelt eventueel een boete afkopen van de eigen bijdrage bij de oude werkgever en je hoeft niet in een afdankertje poolauto van iemand anders te stappen :)

• KaiseRRuby
DNN!S schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Scenario 3: Vragen of nieuwe werkgever de ID5 over neemt van de oude werkgever? Dat scheelt eventueel een boete afkopen van de eigen bijdrage bij de oude werkgever en je hoeft niet in een afdankertje poolauto van iemand anders te stappen :)
Dat heb ik gedaan en is jammer genoeg niet mogelijk. De ID5 is te duur.

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Ik heb een tijd geleden naar dezelfde scenario's gekeken omdat mijn lease budget niet toereikend was om iets fatsoenlijks te leasen. (Iets wat uiteindelijk gelukkig opgelost is dmv verhoging budget)

Op papier lijkt scenario 2 het beste maar wat ons enorm tegenstond is het feit dat je echt van 2 naar 1 auto gaat en dat beperkte in ons geval veel te veel (ook 2 kinderen). Even de kids naar oma of sport brengen, alles moet dan met die ene auto en die moet er dan wel zijn. Als de eigen auto mee is met de vrouw naar het werk en je wilt bijv met de kids naar de dierentuin, forget it. Natuurlijk heb je bij zakelijk gebruik 500km prive maar dat is mijns inziens zo weg. Voor ons was dat echt een te grote stap terug in vrijheid.

• KaiseRRuby
forzav schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Ik heb een tijd geleden naar dezelfde scenario's gekeken omdat mijn lease budget niet toereikend was om iets fatsoenlijks te leasen. (Iets wat uiteindelijk gelukkig opgelost is dmv verhoging budget)

Op papier lijkt scenario 2 het beste maar wat ons enorm tegenstond is het feit dat je echt van 2 naar 1 auto gaat en dat beperkte in ons geval veel te veel (ook 2 kinderen). Even de kids naar oma of sport brengen, alles moet dan met die ene auto en die moet er dan wel zijn. Als de eigen auto mee is met de vrouw naar het werk en je wilt bijv met de kids naar de dierentuin, forget it. Natuurlijk heb je bij zakelijk gebruik 500km prive maar dat is mijns inziens zo weg. Voor ons was dat echt een te grote stap terug in vrijheid.
Dit is iets waar mijn vriendin zich zorgen om maakt. Goed om te weten dat jullie het ook echt zo hebben gehad.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:02
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Dat heb ik gedaan en is jammer genoeg niet mogelijk. De ID5 is te duur.
Is de ID5 ook te duur wanneer je hetgeen wat teveel is als privé bijdrage betaalt? Het gaat van je bruto salaris af en daarmee kost het je netto minder dan bruto. Daarnaast kan, afhankelijk van wanneer beide auto’s op kenteken zijn gezet (eerste toelating), de bijtelling van de ID5 gunstiger zijn dan van een auto met een lagere fiscale waarde.

• KaiseRRuby
nosuchuser schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Is de ID5 ook te duur wanneer je hetgeen wat teveel is als privé bijdrage betaalt? Het gaat van je bruto salaris af en daarmee kost het je netto minder dan bruto. Daarnaast kan, afhankelijk van wanneer beide auto’s op kenteken zijn gezet (eerste toelating), de bijtelling van de ID5 gunstiger zijn dan van een auto met een lagere fiscale waarde.
Ja, nog steeds te duur.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27

The Wizard

Moderator Mobile

We hebben privé een Megane Electric, met onze kinderen (en hondje op de middelste zitplek) daarmee op vakantie geweest naar Zweden omdat ik de leasebak alleen zakelijk reed op dat moment. Kinderen waren toen 12 en 14 en het was wel iets krapjes op de achterbank maar wel goed te doen voor ze. Wel hebben we een trekhaakkoffer, de dakkoffer kon thuis blijven, vooral als je de bodemplaat thuis laat kan je een heleboel verstouwen in de koffer. Wel met een hondenrekje op de achterbank gemonteerd zodat we tot het dak vol konden proppen, de digitale binnenspiegel is dan superhandig :).

Het is dus wel te doen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1