Verouderd? Rijdt nog altijd als 1 vd beteren. Ook niet onbelangrijkrows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
Aangezien mijn BMW 5 touring de deur uit moet vd leasemaatschappij, dacht ik als tevreden BMW rijder, op naar de BMW garage voor een nieuwe bak. Blijkt dat de huidige 5 zwaar verouderd te zijn en na een proefrit in de X5 hybrid msport was ik helemaal de weg kwijt. Die X5 rijdt eigenlijk helemaal niet lekker! Iemand nog ideeen over een sportief rijdende hybrid SUV of station? Volledig elektrisch zie ik (nog) niet zitten. Volledige verbrandingsmotor ook liever niet ivm enorm hoge bpm op de met name snellere motoren. Volvo xc90 vind ik ook niet goed rijden dus die valt ook af. Ik heb nu een proefrit aangevraagd in een Porsche Cayenne Hybrid. Iemand anders nog ideeen over een snelle, grote en sportief rijdende grotere auto?
De Stelvio eens proberen zoals @True al aangaf en anders zou je bij Porsche bij het juiste adres moeten zijn voor een goed sturende auto. Even vooropstellend dat ik sowieso geen SUV man ben, maar wat was er mis met het rijden met die X5? Ik hoor mensen er alleen maar vollof over praten. Had je geen "vrachtwagen" bandjes er onder zitten met een te kleine velgmaat waardoor die wat zwabberig aanvoelt?rows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
Aangezien mijn BMW 5 touring de deur uit moet vd leasemaatschappij, dacht ik als tevreden BMW rijder, op naar de BMW garage voor een nieuwe bak. Blijkt dat de huidige 5 zwaar verouderd te zijn en na een proefrit in de X5 hybrid msport was ik helemaal de weg kwijt. Die X5 rijdt eigenlijk helemaal niet lekker! Iemand nog ideeen over een sportief rijdende hybrid SUV of station? Volledig elektrisch zie ik (nog) niet zitten. Volledige verbrandingsmotor ook liever niet ivm enorm hoge bpm op de met name snellere motoren. Volvo xc90 vind ik ook niet goed rijden dus die valt ook af. Ik heb nu een proefrit aangevraagd in een Porsche Cayenne Hybrid. Iemand anders nog ideeen over een snelle, grote en sportief rijdende grotere auto?
Q7/Q8?rows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
The best is yet to come
De Maserati Levante?rows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
Mercedes GLE Coupé?
Nadeel van de Stelivo is dat het geen bekende auto is, en dus in de lease als een malle afschrijft. Dat zie je dan weer terug in het hogere maandbedrag. Directlease: 60 maanden /10k km begint bij 1014 voro de nog niks aangeklikte kaalste uitvoering

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
545e touring?rows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
Of ging je klacht daarover?
Mocht je de ruimte niet echt nodig hebben, kan een 330e touring eventueel ook een optie zijn
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Jaguar XF Sportbrake of anders de F-pace als SUV?rows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Sportief rijdende SUV zou ik trouwens ook eens bij Porsche binnen wandelen 
Al moet je ie natuurlijk wel bedenken: een suv heeft een hoger zwaartepunt, zeker tov je huidige 5 tourer. Dat rijdt gewoon anders
Als alternatieven: kijk eens waar ze bij de arrestatie teams in rijden. Audi Q8? VW Touareg? Volvo XC90 wellicht?
Al moet je ie natuurlijk wel bedenken: een suv heeft een hoger zwaartepunt, zeker tov je huidige 5 tourer. Dat rijdt gewoon anders
Als alternatieven: kijk eens waar ze bij de arrestatie teams in rijden. Audi Q8? VW Touareg? Volvo XC90 wellicht?
[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 10-01-2023 18:46 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die rijden erg vaak X5 toch? 🤣The Eagle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:44:
X7?
Range Rover?
Naast de reeds aangedragen opties hebt je nog in dezelfde categorierows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
BMW X6
Range Rover Sport of Velar
Lexus RX (alhoewel ik deze niet als sportief zou beschouwen)
Volvo XC60 - qua ruimte vergelijkbaar met een 5-serie maar rijd beter dan een XC90rows schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:12:
Jaguar XF - volgens mij ook al benoemd
Maseratie Grecale - geen idee wat die in de lease doen maar is gebaseerd op de Stelvio
Audi A6 met S-line onderstel - uit reviews komt vaak naar voren dat het dan wel een sportievere auto is
Maar het verbaast me dat de 5-serie afvalt, wellicht op 17” winterbanden gereden oid?
Een vraagje.. wij kopen het contract af en willen de auto inleveren op eind mei. Onze nieuwe private lease auto zou ergens in Juni of juli komen.
De vraag: ik lease nu een auto van Volkswagen zelf, en ga naar Justlease.
Nu wil justlease een schadevrije jaren verklaring hebben.
Maar dat kan denk ik niet, omdat ik de auto van Volkswagen nog in het bezit heb tot eind mei?
Maar dat kan denk ik niet, omdat ik de auto van Volkswagen nog in het bezit heb tot eind mei?
*knip* Dit voegt niets toe
[ Voor 69% gewijzigd door Standeman op 11-01-2023 14:55 ]
Wij hebben in het verleden via Seat Lease een private lease overeenkomst gehad. daarbij kon je in de online omgeving zelf een schadevrije jaren verklaring opvragen. Daar stond dan een disclaimer op dat deze tot de datum van aanvraag was. Wellicht dat dit ook bij VW kan, is immers dezelfde organisatie achter de schermen.038Robijno schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:29:
Een vraagje.. wij kopen het contract af en willen de auto inleveren op eind mei. Onze nieuwe private lease auto zou ergens in Juni of juli komen.
En anders inderdaad even een belletje...
Lease auto update.
Vanuit de Flex pool mijn Mercedes CLA 180 Business ingewisseld voor.....
Een Opel Grandland PHEV, ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken, anders gaan we volgende maand weer voor iets anders
Een Opel Grandland PHEV, ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken, anders gaan we volgende maand weer voor iets anders
1
Ik ga mijn Volkswagen T-Roc 2x Rline inwisselen voor een Smart #1 Brabus versie.. ben ook benieuwd of dat gaat bevallen.ragged schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:42:
Lease auto update.
Ze beloven snel te kunnen leveren vanaf April, want gaat ongeveer hetzelfde als dat Tesla doet moet hun modellen. Je kunt ook weinig tot geen opties meer aanvinken, dus denk massa productie.
Zal mijn gaan benieuwen.
Partner is in verband met wonen stad op zoek naar (2e hands) PHEV. ~40k km per jaar.
Moet wel instap auto zijn (elektrisch is dan denk ik niet haalbaar als je effectief >400km wil).
Budget is niet echt afgegeven, maar collega heeft een peugeot 208, dus denk ik die range.
Eerste waar ik zelf aan dacht was hybride Toyota Yaris, maar volgens mij heeft die geen laadkabel, bestaat dat uberhaupt nog?
edit:km aangepast
Moet wel instap auto zijn (elektrisch is dan denk ik niet haalbaar als je effectief >400km wil).
Budget is niet echt afgegeven, maar collega heeft een peugeot 208, dus denk ik die range.
Eerste waar ik zelf aan dacht was hybride Toyota Yaris, maar volgens mij heeft die geen laadkabel, bestaat dat uberhaupt nog?
edit:km aangepast
[ Voor 7% gewijzigd door filthy rich op 11-01-2023 13:40 ]
en aans löpt wa vast
@filthy rich Dat noemen we een PHEV oftewel een Plugin Hybride (Electric Vehicle). Elk merk heeft er meerdere.
Wacht even. Je gaat 60K per jaar afleggen in een 208....?filthy rich schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:26:
Partner is in verband met wonen stad op zoek naar hybride auto met laadsnoer. ~60k km per jaar.
Dus? Je doet nu net af dat niet te doen is. Tuurlijk is het geen Porsche Panamera, BMW X5, Jaguar F-type of weet ik veel wat voor een auto's hier langskomen maar dat wil niet zeggen dat iedereen in die positie zit natuurlijk. Hoewel ik 60k per jaar sws erg veel vind (zelfs als ik in een X5 moet rijdenCarJunkyXL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Wacht even. Je gaat 60K per jaar afleggen in een 208....?
Punt wat ik wilde maken, laat iedereen hier in zijn/haar waarde. Volgens mij zijn hier niet specifiek entry criteria opgesteld waaraan je minimaal moet voldoen bij x-aantal kilometers per jaar.
@filthy rich In het B-segment heb je best wel wat keus met een stekker echter als je uitgaat van een cataloguswaarde tot 30.000 is het inderdaad wat beperkt: https://www.autoweek.nl/n...ro-benzine/?prijs=--30000
Probeer boven water te krijgen wat de leasevoorwaarden zijn (mobiliteitsvergoeding per maand, brandstofpas ja of nee, aantal kilometers per jaar en voor hoeveel jaar het contract loopt). Je kan dan zelf bijv. op directlease.nl gaan kijken wat je ongeveer kan verwachten.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik laat hier iedereen in hun waarde, maar hoop wel dat mijn opmerking @filthy rich aan het denken zet dat met deze kilometrage toch wel een andere auto gepast is.renzo4000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Dus? Je doet nu net af dat niet te doen is. Tuurlijk is het geen Porsche Panamera, BMW X5, Jaguar F-type of weet ik veel wat voor een auto's hier langskomen maar dat wil niet zeggen dat iedereen in die positie zit natuurlijk. Hoewel ik 60k per jaar sws erg veel vind (zelfs als ik in een X5 moet rijden) is het niet zo dat dit niet kan in een 208. Voor een B-segement auto rijdt dat helemaal prima en kan zelfs beter rijden dan een minder goede C-segmenter.
Punt wat ik wilde maken, laat iedereen hier in zijn/haar waarde. Volgens mij zijn hier niet specifiek entry criteria opgesteld waaraan je minimaal moet voldoen bij x-aantal kilometers per jaar.
@filthy rich In het B-segment heb je best wel wat keus met een stekker echter als je uitgaat van een cataloguswaarde tot 30.000 is het inderdaad wat beperkt: https://www.autoweek.nl/n...ro-benzine/?prijs=--30000
Probeer boven water te krijgen wat de leasevoorwaarden zijn (mobiliteitsvergoeding per maand, brandstofpas ja of nee, aantal kilometers per jaar en voor hoeveel jaar het contract loopt). Je kan dan zelf bijv. op directlease.nl gaan kijken wat je ongeveer kan verwachten.
Gepast als in, vanuit wat ze willen rijden, of gepast als in, wat de wg zou kunnen aanbieden?CarJunkyXL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:19:
[...]
Ik laat hier iedereen in hun waarde, maar hoop wel dat mijn opmerking @filthy rich aan het denken zet dat met deze kilometrage toch wel een andere auto gepast is.
Met het eerste is het natuurlijk geheel wat mensen zelf goed genoeg vinden. De ene wil alles erop en eraan en de andere vind een 108 goed genoeg om dag in dag uit in te rijden.
Voor tweede deel, daar ben ik het wel een beetje mee eens... de wg moet wel goede opties neer zetten als er veel km's nodig zijn. (lees: mening)
Het tweede gedeelte.Griffin schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:24:
[...]
Gepast is vanuit wat ze willen rijden, of gepast wat de wg zou kunnen aanbieden?
[ Voor 40% gewijzigd door CarJunkyXL op 11-01-2023 13:25 ]
Aan de andere kant rij ik in een (fat) e-tron met misschien max 5k zakelijke kilometers per jaar max.CarJunkyXL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:19:
[...]
Ik laat hier iedereen in hun waarde, maar hoop wel dat mijn opmerking @filthy rich aan het denken zet dat met deze kilometrage toch wel een andere auto gepast is.
Ik snap je punt, maar het is maar net wat de functie/lease opzet toelaat.
The best is yet to come
Zolang de stoel goed zit: blij wezen dat je een auto van de zaak krijgt en hem niet zelf hoeft te betalen.CarJunkyXL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:40:
[...]
Wacht even. Je gaat 60K per jaar afleggen in een 208....?
Ik heb in het verleden ook mensen gezien die 60k per jaarin een Fiat Punto deden. Als het rijdt rijdt het, en iedereen moet ergens beginnen
VW leasemij bellen en vragen om een jaren schadevrij verklaring. Moet iedere leasemij je gewoon kunnen geven.038Robijno schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:29:
Dat jij overstapt van leasemij doet daar niks aan af. Is meestal gewoon standaard service.
Ook genoeg mensen die hun eigen auto gaan rijden en lease inleveren. De vraag zal bij een willekeurige leasemij ongeveer wekelijks wel 1 of mer keren voorbij komen gok ik
Dus gewoon bellen
Ik had het verkeerd begrepen het is 40k. Snap je argument, maar uiteraard is er niet veel te willen.CarJunkyXL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:19:
[...]
en aans löpt wa vast
(Elektrische) auto’s zijn niet aan te slepen maar ik mag gewoon een flinke boete betalen als ik m’n 8% Polestar zou inleveren..The Eagle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:34:
[...]
VW leasemij bellen en vragen om een jaren schadevrij verklaring. Moet iedere leasemij je gewoon kunnen geven.
Dat jij overstapt van leasemij doet daar niks aan af. Is meestal gewoon standaard service.
Ook genoeg mensen die hun eigen auto gaan rijden en lease inleveren. De vraag zal bij een willekeurige leasemij ongeveer wekelijks wel 1 of mer keren voorbij komen gok ik
Dus gewoon bellen
Edit: maar dat was je punt niet
Schadevrij verklaring kan ook tussendoor. Ik kan hem gewoon zelf downloaden in de app (ALD).
[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 11-01-2023 13:39 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
…
[ Voor 98% gewijzigd door VidaR-9 op 11-01-2023 13:39 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Het is heel klein bedrijf dus er zijn niet echt richtlijnen (ik lees speelruimte:)). Brandstofpas zit er sowieso bij ook prive. De 208 van collega was een jonge lease occasion met looptijd van 2 jaar 40k km. Persoonlijke betaalde ze iets van 250 euro per maand. Geen idee hoe dat uitkomt. Zal vanavond er wel eens beter induiken.renzo4000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Dus? Je doet nu net af dat niet te doen is. Tuurlijk is het geen Porsche Panamera, BMW X5, Jaguar F-type of weet ik veel wat voor een auto's hier langskomen maar dat wil niet zeggen dat iedereen in die positie zit natuurlijk. Hoewel ik 60k per jaar sws erg veel vind (zelfs als ik in een X5 moet rijden) is het niet zo dat dit niet kan in een 208. Voor een B-segement auto rijdt dat helemaal prima en kan zelfs beter rijden dan een minder goede C-segmenter.
en aans löpt wa vast
Wat een onzin.CarJunkyXL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:19:
[...]
Ik heb 3 jaar een Peugeot 208 (vorige model) gereden. Heerlijke 1.6 diesel er in en zat prima. In het laatste jaar ruim 80.000 afgelegd. Denk er nog wel eens aan terug, want het was een fijne auto.
In tegenstelling tot de plankharde Ford Focus met 1.0 turbo die bij 60K al stuk ging, of de vreselijke Hyundai i30 met het stuurgevoel van een boot. Beide een segment groter, maar ik vond ze vreselijk om te rijden.
Lijkt me, kortom, erg persoonlijk. Een hedendaagse B-segment auto is behoorlijk volwassen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Plug-in hybrids zijn er niet in het B-segment. Tenzij je de Captur gaat meetellen (eigenlijk een B-segment hoog op de poten.renzo4000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:
[...]
De auto's uit je linkje zijn hybrids die je niet kunt stekkeren.
Voordat we adviezen gaan geven, inderdaad..Probeer boven water te krijgen wat de leasevoorwaarden zijn (mobiliteitsvergoeding per maand, brandstofpas ja of nee, aantal kilometers per jaar en voor hoeveel jaar het contract loopt). Je kan dan zelf bijv. op directlease.nl gaan kijken wat je ongeveer kan verwachten.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dank voor alle adviezen. Ik ga toch maar eens beginnen bij de Porsche dealer. Stelvio vind ik idd een prachtige wagen, maar ik zoek echt een auto met een serieuze hybrid motor. Ik had net de Porsche dealer aan de telefoon en er komt een facelift uit van de Cayenne met een serieuze hybrid motor. De Maserati heeft zelfs een V8, dat gaat me teveel BPM en benzine kosten aangezien ik een stevige doorrijder ben.
Ik ben niet echt een Mercedes rijder, maar heb meer emotie met BMW en Audi in dat rijtje.
De BMW 545e is idd een leuke motor, maar niet echt intuïtief te bedienen, aangezien ik deze heb gereden in de X5 en daarnaast heeft de elektromotor geen power in de X5, maar dat zal bij de gewone 5 beter uitpakken. Overigens heeft BMW weer de vreemde beslissing genomen om de 545e alleen in sedan uit te brengen. Geen idee waarom.
Ik ben niet echt een Mercedes rijder, maar heb meer emotie met BMW en Audi in dat rijtje.
De BMW 545e is idd een leuke motor, maar niet echt intuïtief te bedienen, aangezien ik deze heb gereden in de X5 en daarnaast heeft de elektromotor geen power in de X5, maar dat zal bij de gewone 5 beter uitpakken. Overigens heeft BMW weer de vreemde beslissing genomen om de 545e alleen in sedan uit te brengen. Geen idee waarom.
[ Voor 14% gewijzigd door rows op 11-01-2023 15:19 ]
Nee valt echt reuze mee. Probeer maar een gelijkwaardige X3 te klikken. Zit je ook op 1030 euro.The Eagle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:10:
[...]
Nadeel van de Stelivo is dat het geen bekende auto is, en dus in de lease als een malle afschrijft. Dat zie je dan weer terug in het hogere maandbedrag. Directlease: 60 maanden /10k km begint bij 1014 voro de nog niks aangeklikte kaalste uitvoering
Id tweedehands markt is de Alfa (Giulia en Stelvio) echt goed waardevast.
De enige killing is de brandstof component, die rijdt namelijk niet zo zuinig.
Maar de discussie is niet echt relevant meer want @rows wil per se hybride.
Maserati heeft toch Grecale en Levante die als hybrid te leveren is? Het is helaas mild hybrid.rows schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:15:
Dank voor alle adviezen. Ik ga toch maar eens beginnen bij de Porsche dealer. Stelvio vind ik idd een prachtige wagen, maar ik zoek echt een auto met een serieuze hybrid motor. Ik had net de Porsche dealer aan de telefoon en er komt een facelift uit van de Cayenne met een serieuze hybrid motor. De Maserati heeft zelfs een V8, dat gaat me teveel BPM en benzine kosten aangezien ik een stevige doorrijder ben.
Wat je ook kan doen is de C63 e-performance gaan kijken, dat is echt een serieuze hybrid
Volgens mij ook als touring te krijgen?
Als je iemand die een V8 verwachten in de "63" modellen van Merc wordt je waarschijnlijk teleurgesteld. Maar met jouw verwachting van vooral een "serieuze" hybride motor, nou je krijgt wrs niets serieuzer dan dit. Nog meer serieus dan krijg je volledig elektrisch
Waarschijnlijk is zelfde systeem binnenkort te verkrijgen in de SUV variant (GLC) en ongetwijfeld gaat ie ook in andere modellen komen. Helaas dus wel een Merc en geen BMW. Maar wie weet veras je het.
Maar wat is je budget? Ook niet irrelevant natuurlijk.
Life is too short to drive boring cars
@rows Als je van jezelf al weet dat je een stevige rijder bent en zonder in te leveren op de funfactor toch een beetje het verbruik in de gate wenst te houden, heb ik slecht nieuws voor je:
SUV -> Exit
SUV verbruikt tussen de 13 en 30% (afhankelijk wat je eikpunt is) meer brandstof dan een sedan / stationwagen. Een PHEV systeem gaat dat verschil niet volledig oplossen.
Neem ik de rest mee in een advies richting een auto die jou eventueel zal aanspreken, kan ik helaas maar 2 opties bedenken -- beide opties zijn wel idioot duur in de bijtelling en kosten een hoop leasebudget
1) Merc E Diesel station (als PHEV). KM-vreter bij uitstek en genoeg berichten dat Utrecht <> Berlijn bij een kruissnelheid van 160 tot 180km/h met 1 volle tank voldoende is. PHEV ondersteunt, als optie/bijbetaling, ook 50KW snelladers -- dat scheelt serieus als je toch even iets wil bijladen.
2) Porsche Panamera PHEV. Zover ik weet is de PHEV alleen op de benzine variant aanwezig, nieuwe diesels in Porsche zijn al helemaal idioot zeldzaam
SUV -> Exit
SUV verbruikt tussen de 13 en 30% (afhankelijk wat je eikpunt is) meer brandstof dan een sedan / stationwagen. Een PHEV systeem gaat dat verschil niet volledig oplossen.
Neem ik de rest mee in een advies richting een auto die jou eventueel zal aanspreken, kan ik helaas maar 2 opties bedenken -- beide opties zijn wel idioot duur in de bijtelling en kosten een hoop leasebudget
1) Merc E Diesel station (als PHEV). KM-vreter bij uitstek en genoeg berichten dat Utrecht <> Berlijn bij een kruissnelheid van 160 tot 180km/h met 1 volle tank voldoende is. PHEV ondersteunt, als optie/bijbetaling, ook 50KW snelladers -- dat scheelt serieus als je toch even iets wil bijladen.
2) Porsche Panamera PHEV. Zover ik weet is de PHEV alleen op de benzine variant aanwezig, nieuwe diesels in Porsche zijn al helemaal idioot zeldzaam
Mijn bestelling is gegaan. De DS4 Performance line+
Uiteindelijk ruim €30 boven budget dus een kleine eigen bijdrage maar dat heb ik er wel voor over. En met zo'n 60 km range volledig electrisch hoef ik voor mn woon-werk verkeer nooit te tanken.
Verwachte levering is in juni.
Uiteindelijk ruim €30 boven budget dus een kleine eigen bijdrage maar dat heb ik er wel voor over. En met zo'n 60 km range volledig electrisch hoef ik voor mn woon-werk verkeer nooit te tanken.
Verwachte levering is in juni.
Daar kan wellicht de VW Arteon sportstourer nog bij. Niet nieuw meer te bestellen als hybrid, er staan echter nog een aantal op voorraad bij de dealer. Dan heb je een gecombineerde 218pk, zelfde aandrijflijn als die in een Audi.D_Jeff schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:29:
@rows Als je van jezelf al weet dat je een stevige rijder bent en zonder in te leveren op de funfactor toch een beetje het verbruik in de gate wenst te houden, heb ik slecht nieuws voor je:
SUV -> Exit
218pk gecombineerd is echt veel te weinig. Ik zit eerder te denken aan minimaal 500 pk gecombineerd waarvan dikke 300 alleen van de verbrandingsmotor moet komen. Dat is ook de reden dat ik nu naar de nieuwe Cayenne kijk.
Ik weet dat je vol elektrisch nog niet zien zitten, je goed recht. Ik had ook eerst mijn twijfel maar de infrastructuur is heel anders geworden tov 5 jaar geleden dat het echt geen issue meer is. Behalve id middle of nowhere dan. Maar nogmaals je goed recht. Ik noem dit alleen omdat voor je budget (ten minste, als ik hoor Cayenne dan denk ik aan 100k+) zijn er een aantal "bombs" "koning der koningen" wat velen alleen maar kan dromen. Rij nu zelf Model 3 Performance, ik voel me al als een koning in meeste gevallen. De vermogen om in te halen, sprints winnen, etc. Wellicht helpt een proefrit in Model S/X plaid? Of Taycan Turbo? Of Audi e-tron GT RS?rows schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:06:
218pk gecombineerd is echt veel te weinig. Ik zit eerder te denken aan minimaal 500 pk gecombineerd waarvan dikke 300 alleen van de verbrandingsmotor moet komen. Dat is ook de reden dat ik nu naar de nieuwe Cayenne kijk.
Alhoewel zijn ze allemaal 140k+ dus weet niet waar je grens ligt.
Ben je van plan een woonwagen met je mee te sleuren dan? Of wil je gewoon lekker snel weg zijn bij het stoplicht?rows schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:06:
Either way: je moet denk ik niet naar PK's kijken dan, maar naar koppel. Das de trap onder je hol die je krijgt als je het gaspedaal intrapt. Zeker als je hybrid of EV gaat - die hebben namelijk hun volledig vermogen al beschikbaar vanaf 1 rpm (ja 1 ja).
Having said that: Ik weet niet hoe oud je huidige BMW 5 is, maar auto's zijn duur geworden, en brandstof ook. Vertaalt zich in een flinke bult extra kosten voor je. Hoe groter de motor meestal hoe meer PK, maar hoe onzuiniger ook, dus duurder in de lease, zeker als je inclusief brandstof leased.
Ter indicatie: huidige passat variant, basismodel diesel, is 5 jaar oud. Deed destijds 950 inc brandstof. voor 5jaar/35k. Zelfde auto nu: 1150 inc brandstof per maand

Dus verschiet niet van de prijzen die je voor je kiezen krijgt. Just sayin
Ik neem aan dat je koppel bedoeltThe Eagle schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:28:
[...]
die hebben namelijk hun volledig vermogen al beschikbaar vanaf 1 rpm (ja 1 ja).
https://www.researchgate....-in-electric-vehicles.ppm
De wijzen komen uit het Oosten!
Voor diegene die zit te twijfelen tussen Kia Niro EV, EV6, Ioniq5, VW ID.3/4/5, etc etc.
De heer Musk heeft prijsverlagingen doorgevoerd bij alle Tesla Model 3 en Y.
Yes you got it right, verlagingen.
Model 3 RWD is nu 45k, dus zelfs binnen SEPP categorie, betekent dus 42k (weet niet of het voor leaserijder wat betekenen?)
Model Y RWD is nu 47k, Model Y LR is nu zelfs "maar" 54k.
En zoals altijd, geen optielijsten van hier tot tokyo, je hebt gelijk een complete auto (nou ja kleurtje, trekhaak na dan)
Model 3 RWD is nu 45k, dus zelfs binnen SEPP categorie, betekent dus 42k (weet niet of het voor leaserijder wat betekenen?)
En zoals altijd, geen optielijsten van hier tot tokyo, je hebt gelijk een complete auto (nou ja kleurtje, trekhaak na dan)
Zijn dat de fiscale waardes voor de bijtelling of catalogus prijzen?SirLct schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:10:
Voor diegene die zit te twijfelen tussen Kia Niro EV, EV6, Ioniq5, VW ID.3/4/5, etc etc.
Ik mag officieel in maart een nieuwe wagen bestellen en voor mij huidige opdracht zou ik graag wel 400km op een enkele accu kunnen rijden (en als dat in de praktijk zou betekenen dat ik op de heen of terugweg even een kwartier moet laden is dat nog wel acceptabel).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
In dit geval zijn ze gelijk.True schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:21:
[...]
Zijn dat de fiscale waardes voor de bijtelling of catalogus prijzen?
Ik mag officieel in maart een nieuwe wagen bestellen en voor mij huidige opdracht zou ik graag wel 400km op een enkele accu kunnen rijden (en als dat in de praktijk zou betekenen dat ik op de heen of terugweg even een kwartier moet laden is dat nog wel acceptabel).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ben benieuwd of ze hier alle radars uit hebben gesloopt om de prijs te drukken, omdat alle autopilot stuff nu via camera's gebeurd.SirLct schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:10:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Hey all,
Al een tijdje dit topic gevolgd en veel geleerd/gezien, maar misschien dat jullie mij toch nóg wijzer kunnen maken.
Bij mijn switch van werkgever heb ook een switch van mobiliteitsvergoeding.
Leasebudget: 750 (eb. van 100,- mogelijk), wellicht dat de scope nog veranderd naar 800-850 + evt. eigen bijdrage.
Kilometrage per jaar: 30k
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, volgens mij volgens fabrieksopgave
Specifieke wensen: Automaat? Elektrisch?
Het is volledig aan mij hoe ik dit budget inzet, dat mag een leaseauto zijn volgens bovenstaande regels maar ik kan het ook uit laten betalen waarbij ik eerst gebruik kan maken van een bruto-netto regeling voor de gemaakte km's en de rest bruto wordt uitgekeerd.
Ik heb nog geen vaste aanstelling, tot die tijd heb ik de mogelijkheid om een voorloop (shortlease) auto te rijden. Momenteel heb ik privé een (wat oudere) toyota aygo in gebruik. Echt veel km's maak ik momenteel niet (80km p/d) en vind ik het prima te doen in de Aygo. De voorloop/shortlease auto zou gaan om een polo/clio o.i.d. afhankelijk van wat de LM heeft staan. Aangezien ik niet volledig eigen keus heb denk ik dat ik het niet waard vind om dat extra geld uit te geven aan een misschien net iets luxere auto.
Wel ben ik aan het orienteren voor het moment dat de vaste aanstelling er wel komt. Dan kan ik er wat sneller bij zijn en eventueel eerder de leaseauto gaan rijden. Ik heb voorheen een Seat Ibiza Business Intense uit 2019 gereden, wat een schakelbak was, maar de opties en het interieur voldeden zeker aan mijn eisen en die zijn wat dat betreft momenteel niet veel hoger. Alleen wil ik misschien kijken naar een automaat en eventueel ook elektrische auto.
Zelf al wat rondgesnuffeld op directlease en dan kom ik met mijn km/looptijd incl brandstof met dezelfde (volgensmij) auto, Seat Ibiza FR Business Connect, precies uit op 750,- maar het lijkt me leuk om wat anders te gaan rijden t.z.t.
Ik zou graag een automaat gaan rijden (dan kan de bovengenoemde auto al niet uit) en eventueel ook elektrisch maar daarvan ben ik nog op zoek naar alle plussen en minnen.
Een Seat ibiza vind ik mooier dan een polo, een cupra born mooier dan een id3. Wellicht geeft dat een idee van mijn autostijl.
Hebben jullie nog ideeën / suggesties waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?
Al een tijdje dit topic gevolgd en veel geleerd/gezien, maar misschien dat jullie mij toch nóg wijzer kunnen maken.
Bij mijn switch van werkgever heb ook een switch van mobiliteitsvergoeding.
Leasebudget: 750 (eb. van 100,- mogelijk), wellicht dat de scope nog veranderd naar 800-850 + evt. eigen bijdrage.
Kilometrage per jaar: 30k
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, volgens mij volgens fabrieksopgave
Specifieke wensen: Automaat? Elektrisch?
Het is volledig aan mij hoe ik dit budget inzet, dat mag een leaseauto zijn volgens bovenstaande regels maar ik kan het ook uit laten betalen waarbij ik eerst gebruik kan maken van een bruto-netto regeling voor de gemaakte km's en de rest bruto wordt uitgekeerd.
Ik heb nog geen vaste aanstelling, tot die tijd heb ik de mogelijkheid om een voorloop (shortlease) auto te rijden. Momenteel heb ik privé een (wat oudere) toyota aygo in gebruik. Echt veel km's maak ik momenteel niet (80km p/d) en vind ik het prima te doen in de Aygo. De voorloop/shortlease auto zou gaan om een polo/clio o.i.d. afhankelijk van wat de LM heeft staan. Aangezien ik niet volledig eigen keus heb denk ik dat ik het niet waard vind om dat extra geld uit te geven aan een misschien net iets luxere auto.
Wel ben ik aan het orienteren voor het moment dat de vaste aanstelling er wel komt. Dan kan ik er wat sneller bij zijn en eventueel eerder de leaseauto gaan rijden. Ik heb voorheen een Seat Ibiza Business Intense uit 2019 gereden, wat een schakelbak was, maar de opties en het interieur voldeden zeker aan mijn eisen en die zijn wat dat betreft momenteel niet veel hoger. Alleen wil ik misschien kijken naar een automaat en eventueel ook elektrische auto.
Zelf al wat rondgesnuffeld op directlease en dan kom ik met mijn km/looptijd incl brandstof met dezelfde (volgensmij) auto, Seat Ibiza FR Business Connect, precies uit op 750,- maar het lijkt me leuk om wat anders te gaan rijden t.z.t.
Ik zou graag een automaat gaan rijden (dan kan de bovengenoemde auto al niet uit) en eventueel ook elektrisch maar daarvan ben ik nog op zoek naar alle plussen en minnen.
Een Seat ibiza vind ik mooier dan een polo, een cupra born mooier dan een id3. Wellicht geeft dat een idee van mijn autostijl.
Hebben jullie nog ideeën / suggesties waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?
[ Voor 12% gewijzigd door Poehzel op 02-05-2023 15:19 ]
Ik zou lekker wachten, auto's zijn rete duur geworden. Ooit kon ik voor een dergelijk leasebedrag met gemak een aangeklede Auris Hybrid rijden. Nu zit ik richting de 1000 euro en met moeite kon er een Polestar 2 vanaf.
Auto's zijn duur vanwege de hoge aanschafprijs en de dure brandstofkosten.
Mocht je nog je promotie kunnen afwachten dan opent zich net even een wat beter budget.
En het is de vraag of auto's weer goedkoper worden, maar dit is denk ik niet vol te houden. Zie ook prijsverlaging van Tesla vandaag.
Auto's zijn duur vanwege de hoge aanschafprijs en de dure brandstofkosten.
Mocht je nog je promotie kunnen afwachten dan opent zich net even een wat beter budget.
En het is de vraag of auto's weer goedkoper worden, maar dit is denk ik niet vol te houden. Zie ook prijsverlaging van Tesla vandaag.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
https://directlease.nl/zo...earlyKm=30000&duration=48 daar eens zoeken op automaat, vindt zelf bijv. https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N erg passen in het plaatje.
Wel even opletten: model Y is een dermate zware auto dat ie maar max 500 kilo beladen mag worden. Daar zit je met een gezin met wat bagage zo aan.SirLct schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:10:
Net als menig andere BEV of PHEV. Zo mag een Model Y RWD in de praktijk zwaarder beladen worden dan een Passat GTE bv.The Eagle schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:31:
[...]
Wel even opletten: model Y is een dermate zware auto dat ie maar max 500 kilo beladen mag worden. Daar zit je met een gezin met wat bagage zo aan.
Paar modellen ter vergelijk;
Model Y RWD > 564kg
Model Y P > 662kg
Polestar 2 > 502kg
EV6 > 540kg
I4 > 545kg
Passat GTE > 611kg - 50kg benzine > 561kg
Als je een gezin hebt van 4/5 met oudere kinderen en allemaal een bmi van 25 gaat het krap worden. Maar doorgaans moet het echt geen probleem zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 13-01-2023 16:59 ]
Leasebudget: €1000 benzine/elektrisch (hybride is €700 exclusief brandstofcomponent)
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Ik heb niets met VAG, dus daar kijk ik eigenlijk al niet naar. Helaas geen eigen oprit dus aangewezen op openbare laadpalen.
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. twee aanstaande kinderen en autovakanties, airco, automaat (indien benzine), parkeersensoren, achteruitrijcamera, blind spot monitor, elektrisch bedienbare stoel met geheugenfunctie, Apple CarPlay, goede geluidsinstallatie, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, dakdragers
Uiteindelijke keuze: Nog geen
Shortlist:
Het liefst maximaal €100 eigen bijdrage, echter vanwege de 16% bijtelling tot €30.000 voor BEV is daar nog wel wat ruimte.
Vanwege de kofferbakruimte ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een station. Vrouwlief geeft de voorkeur aan een wat hogere instap.
Onderstaande auto’s zitten net over het randje qua budget. Model Y zit er net geen €200 over.
Verder nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld een 308SW, Astra ST en Megane maar naar verhouding vindt ik ze prijzig gezien wat je er voor krijgt. De duurdere uitvoeringen gaan al snel flink over budget.
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Fabrieksopgave
Overige afhankelijkheden: Ik heb niets met VAG, dus daar kijk ik eigenlijk al niet naar. Helaas geen eigen oprit dus aangewezen op openbare laadpalen.
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. twee aanstaande kinderen en autovakanties, airco, automaat (indien benzine), parkeersensoren, achteruitrijcamera, blind spot monitor, elektrisch bedienbare stoel met geheugenfunctie, Apple CarPlay, goede geluidsinstallatie, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, dakdragers
Shortlist:
Het liefst maximaal €100 eigen bijdrage, echter vanwege de 16% bijtelling tot €30.000 voor BEV is daar nog wel wat ruimte.
Vanwege de kofferbakruimte ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een station. Vrouwlief geeft de voorkeur aan een wat hogere instap.
Onderstaande auto’s zitten net over het randje qua budget. Model Y zit er net geen €200 over.
- Kia Niro EV ExecutiveLine
- Ziet er van buiten best leuk uit, interieur ziet er op het eerste gezicht gelikt uit. Laadruimte is voldoende. Binnenkort een proefrit.
- Tesla Model Y RWD
- Ik vindt het zeker geen mooie auto, maar biedt wel veel ruimte en heeft een hoog gadget gehalte. Interieur, daar kun je eigenlijk niet van spreken maar het zal vast wennen. Binnenkort een proefrit.
- Kia Ceed Sportwagon 1.0 T-GDI ExecutiveLine
- Even in gezeten bij de dealer, maar ik vond de stoelen erg hard en niet lekker zitten. Verder van buiten en binnen prima, maar niet bijzonder. Veel kofferbakruimte. 1.0 is wat karig.
- Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI Premium
- Nog niet in het echt gezien. Jammer dat er geen “premium audio” optie aanwezig is.
- Volvo Volvo XC40 Recharge 185kW Single Motor Extend Range Ultimate
- Minder duur dan ik had gedacht, hogere instap is een plus. Ziet er verder goed uit, wel echte Volvo look.
- Polestar Polestar 2 Long Range Single Motor
- Mooie auto, blijkt meer ruimte te bieden dan ik had gedacht. Binnenkort een proefrit.
Verder nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld een 308SW, Astra ST en Megane maar naar verhouding vindt ik ze prijzig gezien wat je er voor krijgt. De duurdere uitvoeringen gaan al snel flink over budget.
[ Voor 17% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-01-2023 22:22 ]
@Dj-sannieboy ik ben niet helemaal objectief (wie wel) maar ik zou zeker voor de Y gaan. Helemaal als je thuis kunt laden. Je hebt een bom volle auto voor relatief weinig. Y RWD zal in de leaseprijs weer wat zakken door de 3k die eraf is sinds deze week.
Ik zou zeggen ga voor de Y voor de ruimte, maar anders zou een XC40, polestar 2 of EV6. IIg deze auto hebben een carplay / android ondersteuning.
Wellicht kan je nog een 2022 model vinden, scheelt je weer in de bijtelling.
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:16:
Leasebudget: €1000 benzine/elektrisch (hybride is €700 exclusief brandstofcomponent)
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. twee aanstaande kinderen, airco, automaat (indien benzine), parkeersensoren, achteruitrijcamera, blind spot monitor, elektrisch bedienbare stoel met geheugenfunctie, Apple CarPlay, goede geluidsinstallatie, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, dakdragers
Shortlist:
Onderstaande auto’s zitten net over het randje qua budget. Model Y zit er net geen €200 over.Verder nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld een 308SW, Astra ST en Megane maar naar verhouding vindt ik ze prijzig gezien wat je er voor krijgt. De duurdere uitvoeringen gaan al snel flink over budget.
- Ziet er van buiten best leuk uit, interieur ziet er op het eerste gezicht gelikt uit. Laadruimte is voldoende. Binnenkort een proefrit.
- Tesla Model Y RWD
- Ik vindt het zeker geen mooie auto, maar biedt wel veel ruimte en heeft een hoog gadget gehalte. Interieur, daar kun je eigenlijk niet van spreken maar het zal vast wennen. Binnenkort een proefrit.
- Even in gezeten bij de dealer, maar ik vond de stoelen erg hard en niet lekker zitten. Verder van buiten en binnen prima, maar niet bijzonder. Veel kofferbakruimte. 1.0 is wat karig.
- Nog niet in het echt gezien. Jammer dat er geen “premium audio” optie aanwezig is.
Van het kastje naar de muur lopen...
Gisteren bij een Enyaq gekeken en met de Y gereden, maar dan ga ik voor de Y. Zeker nu met de nieuwe prijzen ga ik voor een LR ipv de RWD. thanks voor alle adviezen..woutur schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:05:
[...]
IX1 met 3 achterin wordt echt wel krap. XC40 kun je rustig vergeten, niet te doen. Tesla Y is een hele goede ruime optie. Ik zou ook naar de Enyaq kijken. In mijn zoektocht naar een auto was er geen auto met zoveel ruimte achterin. Er is ook geen tunnel aanwezig bij de middelste plek dus dat scheelt ook weer een hoop. Zeker als je er 4 jaar mee moet rijden. Misschien nog een Kodiaq overwegen? Daar ken ik alleen de prijzen niet van.
Van het kastje naar de muur lopen...
Je kan mij niet wijs maken dat je huidige auto hier niet inpastDj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:16:
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. twee aanstaande kinderen, airco, automaat (indien benzine), parkeersensoren, achteruitrijcamera, blind spot monitor, elektrisch bedienbare stoel met geheugenfunctie, Apple CarPlay, goede geluidsinstallatie, automatisch dimmende binnenspiegel, trekhaak, dakdragers
Shortlist:
Onderstaande auto’s zitten net over het randje qua budget. Model Y zit er net geen €200 over.Verder nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld een 308SW, Astra ST en Megane maar naar verhouding vindt ik ze prijzig gezien wat je er voor krijgt. De duurdere uitvoeringen gaan al snel flink over budget.
- Tesla Model Y RWD
Wat je ook kan doen is je huidige auto met 1 jaar verlengen, goedkoper dan dat gaat het niet worden en mogelijk ben je dan ook wat levertijd gezeik kwijt (veel auto's zitten momenteel nog makkelijk op 6+ maanden levertijd)
Model Y zeker! Zeker met de nieuwe prijzen en behoorlijke korte levertijd (relatief tov concurrenten). Sterker nog, wil je niet echt iets specifieks (kleurtje oid) kan je ook de voorraad auto raadplegen. Rij je morgen al met de auto bij wijze van. Is namelijk ook verlaagd qua prijs, wel even aangeven dat het ook gecorrigeerd moet bij de RDW.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:16:
Shortlist:
- Tesla Model Y RWD
XC40 ga ik eens bekijken. Polestar vind ik een mooie auto, maar ga er vanuit dat deze niet zoveel ruimte biedt. EV6 is een beetje een vreemde eend in de bijt. Forse auto maar door de schuin aflopende achterklep kun je er achterin toch minder kwijt dan gedacht.DancePlaza schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:05:
Ik zou zeggen ga voor de Y voor de ruimte, maar anders zou een XC40, polestar 2 of EV6. IIg deze auto hebben een carplay / android ondersteuning.
[...]
Huidige auto (Mazda 3) is een hele fijne wagen, alleen krap achterin en de kofferbak houdt ook niet over. Kinderwagen is al lastig zeg maar.D_Jeff schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Je kan mij niet wijs maken dat je huidige auto hier niet inpast
Wat je ook kan doen is je huidige auto met 1 jaar verlengen, goedkoper dan dat gaat het niet worden en mogelijk ben je dan ook wat levertijd gezeik kwijt (veel auto's zitten momenteel nog makkelijk op 6+ maanden levertijd)
@Dj-sannieboy Dat de Mazda3 achterin wat krapjes is, zal ik niet ontkennen.
Aangezien je in de Kia hoek zit te kijken... heb je ook al naar de Sportage (of het zusje de hyundai tucson) gekeken al dan niet in (plugin) hybrid uitvoering? Zeker in een Gt(plus)line uitvoering heb je dan een zeer complete auto (er valt niks meer aan te vinken).Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:15:
[...]
XC40 ga ik eens bekijken. Polestar vind ik een mooie auto, maar ga er vanuit dat deze niet zoveel ruimte biedt. EV6 is een beetje een vreemde eend in de bijt. Forse auto maar door de schuin aflopende achterklep kun je er achterin toch minder kwijt dan gedacht.
[...]
Huidige auto (Mazda 3) is een hele fijne wagen, alleen krap achterin en de kofferbak houdt ook niet over. Kinderwagen is al lastig zeg maar.
Een aantal van die opties:
- full matrix led koplampen
- dode hoek camera's
- 360 birdview
- stoel verwarming én koeling
- panoramisch schuif/kanteldak
- elektrische kofferklep (handsfree bij naderen)
- harman kardon audio upgrade
- parkeerplek uitrij hulp (met je sleutel de auto laten rijden)
Voor dit soort opties betaal je bij de VAG groep bijv een gods vermogen maar is standaard op de plusline.
Erg ruim op de achterbank en bijna 600 liter in de kofferbak (plugin minder natuurlijk). De verschillende autoreviews zijn lovend ... ik moest in het begin erg wennen aan de neus maar kan hem steeds meer waarderen. Bij gaat ie op de shortlist iig.
[ Voor 16% gewijzigd door renzo4000 op 14-01-2023 17:53 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ja dat snap ik, voor 49k...renzo4000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:39:
[...]
Aangezien je in de Kia hoek zit te kijken... heb je ook al naar de Sportage (of het zusje de hyundai tucson) gekeken al dan niet in (plugin) hybrid uitvoering? Zeker in een Gt(plus)line uitvoering heb je dan een zeer complete auto (er valt niks meer aan te vinken).
[...]
Voor dit soort opties betaal je bij de VAG groep bijv een gods vermogen maar is standaard op de plusline.
Klopt maar ik zie ook een EV6 en een xc40/polestar 2 in zijn lijstje. Hoewel die elektrisch zijn kruipen ze ook makkelijk naar de 60k(of meer) met een beetje aankleding. 16% bijtelling is maar tot 30k dus de verschillen zijn netto niet meer zo groot.
Probeer jij maar eens een vergelijkbare auto te vinden in deze klasse voor 49k met zelfde opties, succes
[ Voor 12% gewijzigd door renzo4000 op 14-01-2023 19:00 ]
Zeker naar gekeken, maar die gaan al snel over de €700. Sportage GT-PlusLine zit op €939 en dan heb ik nog geen trekhaak en dakdragers.renzo4000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:39:
[...]
Aangezien je in de Kia hoek zit te kijken... heb je ook al naar de Sportage (of het zusje de hyundai tucson) gekeken al dan niet in (plugin) hybrid uitvoering? Zeker in een Gt(plus)line uitvoering heb je dan een zeer complete auto (er valt niks meer aan te vinken).
Een aantal van die opties:
- full matrix led koplampen
- dode hoek camera's
- 360 birdview
- stoel verwarming én koeling
- panoramisch schuif/kanteldak
- elektrische kofferklep (handsfree bij naderen)
- harman kardon audio upgrade
- parkeerplek uitrij hulp (met je sleutel de auto laten rijden)
Erg ruim op de achterbank en bijna 600 liter in de kofferbak (plugin minder natuurlijk). De verschillende autoreviews zijn lovend ... ik moest in het begin erg wennen aan de neus maar kan hem steeds meer waarderen. Bij gaat ie op de shortlist iig.
Snap ik, je eigen bijdrage zal meewegen voor je. Maar heb je wel goed doorberekend hoeveel het je echt netto kost per maand (op bijv. Berekenhet.nl)? Wellicht minder schokkend als je zou denken. Overigens valt alleen de plugin in die 700 categorie, de gewone hybrid valt onder benzine auto(want geen stekker) en zal de brandstof voorschot mee kunnen vallen door het gunstige verbruik.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:00:
[...]
Zeker naar gekeken, maar die gaan al snel over de €700. Sportage GT-PlusLine zit op €939 en dan heb ik nog geen trekhaak en dakdragers.
Op berekenhet.nl heb ik inderdaad wat zitten rekenen, vandaar dat ik voor een BEV een wat hogere eigen bijdrage wil hanteren. Die 16% scheelt toch wel wat.renzo4000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:04:
[...]
Snap ik, je eigen bijdrage zal meewegen voor je. Maar heb je wel goed doorberekend hoeveel het je echt netto kost per maand (op bijv. Berekenhet.nl)? Wellicht minder schokkend als je zou denken. Overigens valt alleen de plugin in die 700 categorie, de gewone hybrid valt onder benzine auto(want geen stekker) en zal de brandstof voorschot mee kunnen vallen door het gunstige verbruik.
Dat laatste ga ik navragen bij mijn werkgever, want als dat het geval is dan zou een Corolla TS of Cross nog wel interessant zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-01-2023 19:09 ]
Alles hybride en EV is wegens electronica onderhevig aan levertijden, en EV wordt steeds duurder. Als jij voor 1k inc brandstof uit kunt zoeken en je mag benzine rijden, lekker dat doen.
Helaas kamp je bij nieuw bestellen wel met de prijsverhogingen per 2023. Voorraad model kan uitkomst brengen.
Al eens bij Mazda gekeken btw?
Jammer trouwens dat je niet naar het VAG kamp kijkt. Met kleine kinderen wil je eigenlijk een zo groot mogelijke station en dan zijn de Octavia, Superb en Passat ongeslagen in hun klasse.
Helaas kamp je bij nieuw bestellen wel met de prijsverhogingen per 2023. Voorraad model kan uitkomst brengen.
Jammer trouwens dat je niet naar het VAG kamp kijkt. Met kleine kinderen wil je eigenlijk een zo groot mogelijke station en dan zijn de Octavia, Superb en Passat ongeslagen in hun klasse.
Is vergelijkbaar met concurrenten voor zover ik kan zien.The Eagle schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:31:
[...]
Wel even opletten: model Y is een dermate zware auto dat ie maar max 500 kilo beladen mag worden. Daar zit je met een gezin met wat bagage zo aan.
enyaq IV60 bijvoorbeeld
Leeg 1892
Max 2500
Laadvermogen: 608kg
Model Y RWD
Leeg 1884
Max 2448
Laadvermogen: 564kg
Ik zit erg te twijfelen tussen een Smart #1 en Model 3 RWD..
Prijzen zijn een beetje gelijkwaardig nu.
Wat valt er te twijfelen?038Robijno schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:51:
Is de Model 3 niet op elk meetbaar criterium beter? (Behalve als je extreem graag een hatchback wil, of Android Auto nodig hebt)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Met de Smart #1 heb je tenminste geen eenheidsworst auto.038Robijno schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:51:
Ik snap het wel... als je een Ceed Sw executive tegenover een Octavia zet (en dan moet je dus een hoop opties aanvinken om op hetzelfde uitrustingsniveau te komen) ben je veel duurder uit.The Eagle schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:15:
Alles hybride en EV is wegens electronica onderhevig aan levertijden, en EV wordt steeds duurder. Als jij voor 1k inc brandstof uit kunt zoeken en je mag benzine rijden, lekker dat doen.
Overigens is de tijd dat de octavia heer en meester was qua ruimte in zijn segment wel verleden tijd. Een octavia doet 640 liter vs 625 voor de ceed. Dat zijn geen schokkende verschillen meer. De Octavia biedt wel meer beenruimte tov de ceed. Ook de passat is in het d-segement niet bijzonder, er zijn genoeg vergelijkbare auto's met een dergelijke kofferbak, misschien een paar liters in het voordeel vd VW. De superb blijft wel een pakezel icm een enorme ruimte op de achterbank.
Nee de VAG groep was ooit koploper (zo gezegd de benchmark in Nederland) maar die tijd is wel voorbij. Kia ea autofabrikanten uit het verre oosten streven ze ruimschoots voorbij en best wel begrijpelijk als je ziet wat je krijgt voor je euro (langere garantie en rijkere uitrusting).
Nadeel: lange levertijdVorkie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Met de Smart #1 heb je tenminste geen eenheidsworst auto.
Ik heb de Sportage Hybrid sinds kort, die zat met all season banden, metallic, Europese tankpas, en 100,- verplichte accessoires bij 48 mnd / 35k per jaar op net geen 950,- inclusief brandstof. In de DynamicPlusline uitvoering, je hebt dan niet de camera in de spiegels.renzo4000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:04:
[...]
Snap ik, je eigen bijdrage zal meewegen voor je. Maar heb je wel goed doorberekend hoeveel het je echt netto kost per maand (op bijv. Berekenhet.nl)? Wellicht minder schokkend als je zou denken. Overigens valt alleen de plugin in die 700 categorie, de gewone hybrid valt onder benzine auto(want geen stekker) en zal de brandstof voorschot mee kunnen vallen door het gunstige verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 14-01-2023 21:53 ]
Bij Kia zit “premium audio” alleen in de ExecutiveLine of GT-PlusLine en goede audio is voor mij een must.JvdW schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:51:
[...]
Ik heb de Sportage Hybrid sinds kort, die zat met all season banden, metallic, Europese tankpas, en 100,- verplichte accessoires bij 48 mnd / 35k per jaar op net geen 950,- inclusief brandstof. In de DynamicPlusline uitvoering, je hebt dan niet de camera in de spiegels.
Dan eens bij je leasemaatschappij vragen of ze een alternatief hebben, anders dan af fabriek. Je zou echt de eerste niet zijn die er als aftermarket optie een leuke custom installatie in laat sleutelen. Zelfde headunit, andere amps en speakers bijvoorbeeld.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Bij Kia zit “premium audio” alleen in de ExecutiveLine of GT-PlusLine en goede audio is voor mij een must.
Ik moet stiekem wel een beetje gniffelen bij het lezen van de berichten van @Dj-sannieboy
Z'n Mazda heeft hem een "near premium" ervaring gegeven op een uitstekende "bang-for-bucks" en worstelt nu met het feit dat de rest het niet heeft of stevig duurder is.
Wellicht toch maar eens klikken bij de andere Mazda modellen?
Z'n Mazda heeft hem een "near premium" ervaring gegeven op een uitstekende "bang-for-bucks" en worstelt nu met het feit dat de rest het niet heeft of stevig duurder is.
Wat zou dan een goed model zijn dan? Zoals gezegd is de Mazda 3 een leuke verschijning met bovengemiddeld kwaliteit interieur echter met kinderen is de 3 een auto die je beter kan laten gaan. Weinig ruimte op de achterbank (maxicosi en kinderstoelen... poeh) en kinderwagen in de kofferbak wordt al een uitdaging. Een CX-30 is feitelijk een 3 op "hoge poten" en nauwelijks ruimer. Dan kom je dus al gauw bij een CX-5 uit. Als je die een beetje wil uitrusten ga je al richting de €1400 incl. brandstof.D_Jeff schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:42:
Ik moet stiekem wel een beetje gniffelen bij het lezen van de berichten van @Dj-sannieboy
Wat betreft audio laten aanpassen bij een leaseauto is er vaak veel mogelijk iom leasemaatschappij. Wat @The Eagle al aangeeft kan in de meeste gevallen de originele hu blijven zitten en kan er een dsp, versterker, composetje en evt een sub worden geplaatst. Voor €1500 heb je vaak al een hele knappe installatie incl montage.
Match/Fischer is bijv een dergelijke oplossing: https://www.audiotec-fischer.de/en/match/
Klinkt sws beter dan die zogenaamde "premium audio" pakketjes.
Match/Fischer is bijv een dergelijke oplossing: https://www.audiotec-fischer.de/en/match/
[ Voor 67% gewijzigd door renzo4000 op 14-01-2023 23:21 ]
Bij mijn vorige leaseauto heb ik door de dealer een sub en versterker laten installeren, dat klonk met de standaard speakers als vrij goed. Versterker zat onder de passagierstoel en sub aan de achterkant van de achterbank. Heb er toen zelf nog eea aan moeten tweaken en ook de plaatsing van de sub was niet ideaal.renzo4000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:17:
Wat betreft audio laten aanpassen bij een leaseauto is er vaak veel mogelijk iom leasemaatschappij. Wat @The Eagle al aangeeft kan in de meeste gevallen de originele hu blijven zitten en kan er een dsp, versterker, composetje en evt een sub worden geplaatst. Voor €1500 heb je vaak al een hele knappe installatie incl montage.
Huidige Bose set in de Mazda 3 ben ik echt tevreden over. Mijn voorkeur gaat dan ook naar een fabriek af installatie, maar aftermarket is eventueel een optie.
Wat betreft Mazda, uiteraard heb ik daar naar gekeken maar ze bieden momenteel niet aan wat ik zoek. Ja een CX-60, maar die is veel te duur.
[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-01-2023 23:39 ]
Mijn (en waarschijnlijk zijn) punt is in deze:renzo4000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:14:
[...]
Wat zou dan een goed model zijn dan? Zoals gezegd is de Mazda 3 een leuke verschijning met bovengemiddeld kwaliteit interieur echter met kinderen is de 3 een auto die je beter kan laten gaan. Weinig ruimte op de achterbank (maxicosi en kinderstoelen... poeh) en kinderwagen in de kofferbak wordt al een uitdaging. Een CX-30 is feitelijk een 3 op "hoge poten" en nauwelijks ruimer. Dan kom je dus al gauw bij een CX-5 uit. Als je die een beetje wil uitrusten ga je al richting de €1400 incl. brandstof.
De auto die je tenminste 2 jaar onder je kont gehad hebt, is altijd de benchmark voor een volgend voertuig.
De duurste uitvoering van de Mazda3 kostte in 2019 35k (hand) / 38k (automaat) en was
1) goed afgewerkt (wel erg krasgevoelig materiaal)
2) loaded with stuff & goodies
En dat geeft hem nu de nodige "keuzestress": Wat kan tippen aan een vergelijkbare uitrusting, maar wel meer ruimte achterin.
Helaas kom je dan wel snel uit bij de stationwagons
@Dj-sannieboy je probleem is dat je oude budget toereikend was om een leuke Mazda te rijden, maar die is nu te klein. Je budget is gelijk gebleven en zowel auto's als brandstof cq elektra zijn een stuk duurder geworden. Je kunt twee dingen doen:
- met je baas gaan zitten voor meer budget (die zal ook snappen dat wat 4 jaar geleden riant was, nu karig is
- je eisen naar beneden bijstellen naar dat wat er echt toe doet (ruimte voor de kinderen). Hou er ook rekening mee dat chips nog steeds schaars zijn, en hoe meer foefjes hoe duurder, maar vaak ook hoe langer de levertijd.
Nu zit je een beetje in "ik heb 50 cent voor snoepjes gekregen, maar de snoepjes die ik echt lekker vindt kosten 70 cent" (Nofi)
Edit: nog niet genoemd, maar Renault Megane al bekeken? Is standaard ook behoorlijk uitgerust iirc.
- met je baas gaan zitten voor meer budget (die zal ook snappen dat wat 4 jaar geleden riant was, nu karig is
- je eisen naar beneden bijstellen naar dat wat er echt toe doet (ruimte voor de kinderen). Hou er ook rekening mee dat chips nog steeds schaars zijn, en hoe meer foefjes hoe duurder, maar vaak ook hoe langer de levertijd.
Nu zit je een beetje in "ik heb 50 cent voor snoepjes gekregen, maar de snoepjes die ik echt lekker vindt kosten 70 cent" (Nofi)
Edit: nog niet genoemd, maar Renault Megane al bekeken? Is standaard ook behoorlijk uitgerust iirc.
[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 15-01-2023 00:15 ]
@The Eagle Een ander punt die ik @Dj-sannieboy wel durf te vragen: De opgegeven 40k km / jaar, heb je die daadwerkelijk gehaald (of kon je het ook af met 30 / 35k jaar)
Minder km's betekend dat er wat andere keuzes/opties mogelijk worden
Wat betreft audio is de model Y standaard al beter dan menig "premium" systeemDj-sannieboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:38:
[...]
Bij mijn vorige leaseauto heb ik door de dealer een sub en versterker laten installeren, dat klonk met de standaard speakers als vrij goed. Versterker zat onder de passagierstoel en sub aan de achterkant van de achterbank. Heb er toen zelf nog eea aan moeten tweaken en ook de plaatsing van de sub was niet ideaal.
Huidige Bose set in de Mazda 3 ben ik echt tevreden over. Mijn voorkeur gaat dan ook naar een fabriek af installatie, maar aftermarket is eventueel een optie.
Wat betreft Mazda, uiteraard heb ik daar naar gekeken maar ze bieden momenteel niet aan wat ik zoek. Ja een CX-60, maar die is veel te duur.
Ik heb ook het idee dat mensen "premium" audio willen om het willen. Het verschilt echt enorm per merk en standaard installatie. En soms hoor je het verschil bijna niet maar betaal je wel veel voor de merk stickertjes op de behuizing.
Vooraf zonder geluisterd de hebben zou ik het niet zo snel roepen. De akoestiek in een auto is sowieso al dramatisch.
En als je oren er echt niet tegen kunnen zou je idd beter een gespecialiseerd bedrijf moeten inschakelen. Die zorgt meteen voor goede demping in de deuren waar de speakers zitten.
Vooraf zonder geluisterd de hebben zou ik het niet zo snel roepen. De akoestiek in een auto is sowieso al dramatisch.
En als je oren er echt niet tegen kunnen zou je idd beter een gespecialiseerd bedrijf moeten inschakelen. Die zorgt meteen voor goede demping in de deuren waar de speakers zitten.
Helaas is er geen mogelijkheid om van die 40k af te wijken, ook al haal ik die door het vele thuiswerken niet.D_Jeff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:21:
@The Eagle Een ander punt die ik @Dj-sannieboy wel durf te vragen: De opgegeven 40k km / jaar, heb je die daadwerkelijk gehaald (of kon je het ook af met 30 / 35k jaar)
Voorheen keek ik vooral naar de looks van een auto en was ruimte eigenlijk niet van belang.The Eagle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:14:
@Dj-sannieboy je probleem is dat je oude budget toereikend was om een leuke Mazda te rijden, maar die is nu te klein. Je budget is gelijk gebleven en zowel auto's als brandstof cq elektra zijn een stuk duurder geworden. Je kunt twee dingen doen:
Dat auto’s en brandstof een stuk duurder geworden zijn was mij al bekend.
De consumentenprijs van mijn huidige auto is namelijk €35.350, dit vertaalt zich naar een leaseprijs van €630,77 en een brandstofprijs van €250,87.
Als ik dezelfde auto nu bij configureer dan is de consumentenprijs €40.450, leaseprijs €840,49 en brandstofprijs €365,80.
Gelukkig is het leasebudget in de tussentijd wel wat opgekrikt.
Megane staat al in m’n eerste post genoemd, zal ik nog eens nader gaan bekijken.
Laat ik het zo zeggen, ik luister graag muziek in de auto en het geluid van de standaard set wil nogal snel gaan vervormen op wat hoger volume.jongetje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:18:
Ik heb ook het idee dat mensen "premium" audio willen om het willen. Het verschilt echt enorm per merk en standaard installatie. En soms hoor je het verschil bijna niet maar betaal je wel veel voor de merk stickertjes op de behuizing.
[ Voor 79% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-01-2023 08:37 ]
Dat kan soms zo zijn, maar ga vooral dan even luisteren voordat je een dure optie of accessoire neemt.Dj-sannieboy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:28:
Laat ik het zo zeggen, ik luister graag muziek in de auto en het geluid van de standaard set wil nogal snel gaan vervormen op wat hoger volume.
Het standaard geluid in mijn auto kan echt hard dat je gehoorbescherming nodig hebt voordat het vervormd.
Als de audio in je Mazda vervormt op hoge volumes dan is dan meestal de versterking die niet toereikend is (clipping). Dat heeft niks met premium audio te maken (al zit daar meestal wel iets van een extra versterker bij die dat probleem niet heeft). Maar des te meer met de prut die Mazda nu meelevert 
Fwiw: heb in mijn Passat gewoon de standaard audio en dat vervormt echt niet, ook niet op hoge volumes met stevige psytrance
Van vroeger herken ik het wel though, maar dan spreken we 2007 ofzo.
Zelfs in onze peug 207 geen last van. De vraag is onder de streep hoe slecht de standaard audio is. Als die al een fatsoenlijke versterker heeft, niet druk om maken.
Fwiw: heb in mijn Passat gewoon de standaard audio en dat vervormt echt niet, ook niet op hoge volumes met stevige psytrance
Zelfs in onze peug 207 geen last van. De vraag is onder de streep hoe slecht de standaard audio is. Als die al een fatsoenlijke versterker heeft, niet druk om maken.
[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 15-01-2023 11:22 ]
Het Bose systeem in m’n huidige Mazda vervormt zeker niet bij hogere volumes. Mazda en Bose hebben volgens mij aardig wat werk verricht om goed geluid te realiseren.The Eagle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:19:
Als de audio in je Mazda vervormt op hoge volumes dan is dan meestal de versterking die niet toereikend is (clipping). Dat heeft niks met premium audio te maken (al zit daar meestal wel iets van een extra versterker bij die dat probleem niet heeft). Maar des te meer met de prut die Mazda nu meelevert
Hoop dat ik hier goed zit, behoorlijke keuzestress.
Leasebudget: 920 euro en 80 euro daar bovenop eigen bijdrage als ik het goed zie
Kilometrage per jaar: 60k
Contractduur: 48 maanden of 180k km wat als eerste komt en dan moet ie de poel in om de poel te verduurzamen/verjongen
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: incl. Laadpas (nu brandstofpas)
Merkbeleid, zo ja, welke: Zie hieronder
Overige afhankelijkheden: Nee
Voorgaande auto's: Skoda Fabia full option, nu Hyundai Ioniq Sedan Hybride (tijdelijk)
Specifieke wensen: Verplicht elektrisch door bestuur vanwege "voorbeeldfunctie", liever een wat hoger model voor goede wegoverzicht vanwege de vele idioten op de weg sinds corona. Zo veilig mogelijk want afgelopen 2 jaar 3 heftige bijna-ongelukken meegemaakt.
Eigen achtergrond; Eerst gezegd hebbende; ik ben totaal niet auto-onderlegd en zo'n kreng is vooral een stuk gereedschap wat veilig moet zijn en moet rijden. 20 jaar rijbewijs en daarvoor nog regelmatig op een trekker gezeten. Nu moest ik al aan de hybride omdat mijn Skoda niet zuinig genoeg was en nu met het nieuwe contract moet ik verplicht weer aan de EV. Wat ik wel weet is dat het financieel interessant is ten opzichte van mijn Ioniq vanwege de bijtelling. Verder nog krijg ik nogal stress omdat er in de wijk maar twee (!) oplaadpunten vlakbij zijn en nog eentje aan de rand van de wijk. Met mijn kilometers op jaarbasis voorzie ik problemen maar de bedrijfsleider is aardig aan het porren nu dat ik z.s.m. een beslissing moet maken. Not helping.
Voertuigen; voorheen mochten we naar een lokale dealer die aangesloten was maar helaas niet meer. Zit nu vast aan een of andere portal wat stressfactor numero twee is. Van te voren zijn een X aantal voertuigen goedgekeurd. Ik mag dus al geen benzine en hybride kiezen, ik mag bepaalde opties niet kiezen. Dus lichtmetalen velgen is een no go... maar een duurdere package waar diezelfde in zitten mag ik weer wel. Kon ook niemand mij weer uitleggen. Voor sommige voertuigen kan ik alles kiezen en voor sommige niet eens de kleur en is het zoals die daar staat. Of ik verder een gunstige regeling heb of niet geen idee; mijn directe collega's waren wel aardig jaloers op waar ik uit mocht kiezen ondanks het hogere profiel van hen; dat werkt bij ons ook raar. Je kunt in de buitendienst minder salaris hebben maar een dikkere auto mogen kiezen. Ik met een medior functieprofiel, uitvoerend senior, mag meer dan een full senior. Schiet mij maar lek hoe ons beleid werkt.
Ik zet hieronder welke merken en bijbehorende modellen goedgekeurd zijn voor mij;
Bod Atto 3 (nooit van dit merk gehoord of gezien op de weg)
Citroën C4, e-C4 X
DS DS3 (is toch gewoon citroën?)
Hyundai IONIQ 6 (2 gen nieuwer dan ik nu heb)
Kia Niro, Soul
MG 4, 5, ZE EV
Nissan Leaf
Opel Corsa, Mokka
Peugeot 2008, 208
Renault Megane E-Tech, Zoe
Smart Model 1
Volkswagen ID.4
Zelf had ik op het oog;
DS DS3 (vind ik een erg leuk ding!, maar staat nergens voor een proefrit)
Peugeot 2008
Volkwagen ID.4
Een proefrit gemaakt in een Renault Megane E-Tech op aanraden collega want was de dikste auto met meeste opties die ik zou mogen kiezen plus zou na 1 januari in leaseprijs omlaag gaan. Dat was een dik frustrerend ritje kan ik je zeggen. Het begon met een dik iPad ding en geen fysieke knoppen waar je aan aan draaien, kostte mij moeite de radio uit te zetten, de lane assist was rete irritant en kostte mij de grootste kracht hem over de lijn te zetten, staat standaard aan en zou standaard uit moeten staan, en als klap op de vuurpijl automatische bordenherkenning waardoor hij bij een ventweg met 70 erop doodleuk ineens van 105 naar 70 automatisch afremt waardoor er iemand zo wat achter op me zat en moest uitwijken. IK wil de auto rijden en niet gereden worden. Dergelijke systemen zijn voor mij als ze standaard aan staan bij omhalen contactslot echt een no-go. Zijn dan zat andere auto's.
Verder in een ZE EV even gereden van iemand en die was wel ok, alleen het huidige model heeft een echt lelijk neus als ik het gewoon ronduit mag zeggen. Wellicht een domme reden om hem daardoor zo snel te laten vallen maar ik zie me zelf daarmee bij de klant gewoon niet aankomen.
Ben benieuwd of ik een goede voor selectie gemaakt heb en waar jullie mij op kunnen wijzen en eventuele valkuilen.
Leasebudget: 920 euro en 80 euro daar bovenop eigen bijdrage als ik het goed zie
Contractduur: 48 maanden of 180k km wat als eerste komt en dan moet ie de poel in om de poel te verduurzamen/verjongen
Voorgaande auto's: Skoda Fabia full option, nu Hyundai Ioniq Sedan Hybride (tijdelijk)
Specifieke wensen: Verplicht elektrisch door bestuur vanwege "voorbeeldfunctie", liever een wat hoger model voor goede wegoverzicht vanwege de vele idioten op de weg sinds corona. Zo veilig mogelijk want afgelopen 2 jaar 3 heftige bijna-ongelukken meegemaakt.
Eigen achtergrond; Eerst gezegd hebbende; ik ben totaal niet auto-onderlegd en zo'n kreng is vooral een stuk gereedschap wat veilig moet zijn en moet rijden. 20 jaar rijbewijs en daarvoor nog regelmatig op een trekker gezeten. Nu moest ik al aan de hybride omdat mijn Skoda niet zuinig genoeg was en nu met het nieuwe contract moet ik verplicht weer aan de EV. Wat ik wel weet is dat het financieel interessant is ten opzichte van mijn Ioniq vanwege de bijtelling. Verder nog krijg ik nogal stress omdat er in de wijk maar twee (!) oplaadpunten vlakbij zijn en nog eentje aan de rand van de wijk. Met mijn kilometers op jaarbasis voorzie ik problemen maar de bedrijfsleider is aardig aan het porren nu dat ik z.s.m. een beslissing moet maken. Not helping.
Voertuigen; voorheen mochten we naar een lokale dealer die aangesloten was maar helaas niet meer. Zit nu vast aan een of andere portal wat stressfactor numero twee is. Van te voren zijn een X aantal voertuigen goedgekeurd. Ik mag dus al geen benzine en hybride kiezen, ik mag bepaalde opties niet kiezen. Dus lichtmetalen velgen is een no go... maar een duurdere package waar diezelfde in zitten mag ik weer wel. Kon ook niemand mij weer uitleggen. Voor sommige voertuigen kan ik alles kiezen en voor sommige niet eens de kleur en is het zoals die daar staat. Of ik verder een gunstige regeling heb of niet geen idee; mijn directe collega's waren wel aardig jaloers op waar ik uit mocht kiezen ondanks het hogere profiel van hen; dat werkt bij ons ook raar. Je kunt in de buitendienst minder salaris hebben maar een dikkere auto mogen kiezen. Ik met een medior functieprofiel, uitvoerend senior, mag meer dan een full senior. Schiet mij maar lek hoe ons beleid werkt.
Ik zet hieronder welke merken en bijbehorende modellen goedgekeurd zijn voor mij;
Citroën C4, e-C4 X
DS DS3 (is toch gewoon citroën?)
Kia Niro, Soul
MG 4, 5, ZE EV
Nissan Leaf
Opel Corsa, Mokka
Peugeot 2008, 208
Smart Model 1
Volkswagen ID.4
Zelf had ik op het oog;
Peugeot 2008
Volkwagen ID.4
Een proefrit gemaakt in een Renault Megane E-Tech op aanraden collega want was de dikste auto met meeste opties die ik zou mogen kiezen plus zou na 1 januari in leaseprijs omlaag gaan. Dat was een dik frustrerend ritje kan ik je zeggen. Het begon met een dik iPad ding en geen fysieke knoppen waar je aan aan draaien, kostte mij moeite de radio uit te zetten, de lane assist was rete irritant en kostte mij de grootste kracht hem over de lijn te zetten, staat standaard aan en zou standaard uit moeten staan, en als klap op de vuurpijl automatische bordenherkenning waardoor hij bij een ventweg met 70 erop doodleuk ineens van 105 naar 70 automatisch afremt waardoor er iemand zo wat achter op me zat en moest uitwijken. IK wil de auto rijden en niet gereden worden. Dergelijke systemen zijn voor mij als ze standaard aan staan bij omhalen contactslot echt een no-go. Zijn dan zat andere auto's.
Verder in een ZE EV even gereden van iemand en die was wel ok, alleen het huidige model heeft een echt lelijk neus als ik het gewoon ronduit mag zeggen. Wellicht een domme reden om hem daardoor zo snel te laten vallen maar ik zie me zelf daarmee bij de klant gewoon niet aankomen.
Ben benieuwd of ik een goede voor selectie gemaakt heb en waar jullie mij op kunnen wijzen en eventuele valkuilen.
Die atto 3 is van BYD (Build Your Dreams). Chinees merk die groeit als een gek en zelf investeert in accu's maken (maar ook leveren aan anderen). Kanshebber om Europa snel te veroveren!Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:37:
Is levertijd een ding voor je?
Vind zelf de Renault megane etech heel mooi, maar was even iets te klein voor ons. ID4 is ook een prima gezinswagen en als ik je verhaal hoor van de Renault en het zelf rijden zou ik VAG hoog op je lijstje zetten, in mijn oude Golf kon ik het wel uitzetten namelijk. Hebben alleen wel verschrikkelijke lange wachttijden.
[ Voor 112% gewijzigd door Oekol op 15-01-2023 11:53 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zou eens navragen bij het bedrijf of de Tesla model 3 RWD gezien de recente prijsverlaging ook op het goedgekeurde lijstje kan. Is qua fiscale waarde gelijk aan de Ioniq 6, dus zou kunnen passen.Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:37:
Citroën C4, e-C4 X
DS DS3 (is toch gewoon citroën?)p
Kia Niro, Soul
MG 4, 5, ZE EV
Nissan Leaf
[b]Opel[b] Corsa, Mokka
Peugeot 2008, 208
Smart Model 1
Volkswagen ID.4
Zelf had ik op het oog;
Peugeot 2008
Volkwagen ID.4
Collega zegt per app Tesla mag niet meer gekozen worden vanwege onderhoudsproblemen en wordt daarom niet langer aan het wagenpark toegevoegd.Rudi01 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Ik zou eens navragen bij het bedrijf of de Tesla model 3 RWD gezien de recente prijsverlaging ook op het goedgekeurde lijstje kan. Is qua fiscale waarde gelijk aan de Ioniq 6, dus zou kunnen passen.
Voor mij persoonlijk niet, de bedrijfsleiders willen wel stappen maken met het elektrische wagenpark en zitten er nogal achteraan. Maakt op mij 0,0 indruk.
[ Voor 51% gewijzigd door Donderstraaltje op 15-01-2023 12:06 ]
Wat een stress!!!Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Collega zegt per app Tesla mag niet meer gekozen worden vanwege onderhoudsproblemen en wordt daarom niet langer aan het wagenpark toegevoegd.
[...]
Voor mij persoonlijk niet, de bedrijfsleiders willen wel stappen maken met het elektrische wagenpark en zitten er nogal achteraan. Maakt op mij 0,0 indruk.
Ik zou gewoon even rustig de paar opties die hebt bekijken. Er zit namelijk nu van alles door elkaar. B-segment, C-segment, B-SUV en C-SUV.
Wat zijn belangrijke criteria? Ik vermoed range, aangezien je veel km’s maakt (is die 60k ook de norm die gebruikt wordt?) en geen laadpaal aan huis kan krijgen.
Daarnaast zou ik kijken naar ruimte en wat je qua bijtelling wilt betalen.
Overigens is incl of excl brandstof relevant voor wat er in je budget past. Gaat niet om het feit dat je een laadpas krijgt. Ff de leaseregeling checken!
Overigens is een tesla waarschijnlijk wel de beste optie (3 is in verhouding nu erg goedkoop en Y is heel ruim). Waarom het onderhoud een probleem zou zijn snap ik niet, maarja er zijn genoeg bedrijven die slecht onderbouwde keuzes maken op basis van gevoel/roeptoeters
[ Voor 9% gewijzigd door Smobbo op 15-01-2023 12:13 ]
@Donderstraaltje inclusief laadpas of brandstof pas zegt niet of je budget inclusief of ex brandstof is. Die zul je eerst moeten verduidelijken.
Having said that: een dergelijke starre houding van de werkgevers ten opzichte van een stuk gereedschap voor je: ik was daar vrij snel weg.
Having said that: een dergelijke starre houding van de werkgevers ten opzichte van een stuk gereedschap voor je: ik was daar vrij snel weg.
Voor andere alternatieven, je hebt ook nog deDonderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Collega zegt per app Tesla mag niet meer gekozen worden vanwege onderhoudsproblemen en wordt daarom niet langer aan het wagenpark toegevoegd.
[...]
Cupra Born (meer sportief, vergelijkbaar met de peut e-2008 qua grootte)
Als je voor veiligheid wil gaan zou ik voor de grotere auto’s gaan. Naast de ID4 in jouw lijstje zijn opties:
Skoda Enyaq (vergelijkbaar met VW ID 4 maar nog iets groter)
Hyundai Ioniq 5 (idem vergelijkbaar met ID4)
In het budget zit dat, een dergelijke brandstofpas heb ik al 3 jaar bijna alweer. Woon-Werk-Woon zijn volledig gedekt en je mag 10k privé per jaar rijden. 5k extra wordt gedoogd. Voer geen km registratie meer dus geen idee hoe ze dat bij een dergelijk kilometrage gaan controleren. Dat was eerder ook nog verplicht.The Eagle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:17:
@Donderstraaltje inclusief laadpas of brandstof pas zegt niet of je budget inclusief of ex brandstof is. Die zul je eerst moeten verduidelijken.
Ik zie niet in hoe ik met 2 laadpalen vlakbij die altijd bezet zijn 60k ga rijden. Dat levert toch echt wel een stukje stress op. Laadpaal aan huis ben ik mee bezig maar door (gemeentelijke) bepalingen lijkt hem dat niet te gaan worden. Mijn parkeerplek is ook niet direct aan de voordeur waardoor ik ff een kabel kan trekken (wat ook al niet mag). En is die 60k de norm? Nee!!! ik kreeg al commentaar en moest verplicht aarde hybride en nu is het weer niet goed genoeg meer. Stressfactor 2. Recent ben ik al verhuisd en een stuk korter op het werk gaan wonen, in mijn oude omgeving kon überhaupt niet opgeladen worden. Deze wijk wordt gerenoveerd en er zouden extra palen bij gaan komen...Smobbo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:12:
[...]
Wat een stress!!!![]()
Wat zijn belangrijke criteria? Ik vermoed range, aangezien je veel km’s maakt (is die 60k ook de norm die gebruikt wordt?) en geen laadpaal aan huis kan krijgen.
Staan niet op de lijst... dan hoef ik er verder niks aan toe te voegen.Rudi01 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:32:
[...]
Voor andere alternatieven, je hebt ook nog de
Cupra Born (meer sportief, vergelijkbaar met de peut e-2008 qua grootte)
Als je voor veiligheid wil gaan zou ik voor de grotere auto’s gaan. Naast de ID4 in jouw lijstje zijn opties:
Skoda Enyaq (vergelijkbaar met VW ID 4 maar nog iets groter)
Hyundai Ioniq 5 (idem vergelijkbaar met ID4)
Overigens wordt de lijst wel periodiek herzien en het kan zo maar dat er iets bij komt. De BOD is nieuw en de ID.4 mag nu per 1 januari. Leuk feitje; elke optie die ik aanklik resulteert in een rode melding met afgekeurd voor de ID.4.
Echt, wat is er mis met een lokale garage waar je al jaaaaren lang een band mee hebt die zo wel je auto in onderhoud heeft als waar je je leasebak van af neemt. Stressfactor 3. Het proces zoals het nu is vind ik uitermate frustrerend en ik vraag me af wat er gebeurd als ik de 3 maanden termijn waarin ik mag kiezen laat verlopen. Vorm van stil protest. Ben het eigenlijk aardig zat en weet het gewoon ff niet meer. Laat mij toch gewoon lekker een Toyota Yaris hybride pakken ofzo (dat mocht vorig jaar nog wel, nu niet meer).
Ik zou in ieder geval al een openbare laadpaal aanvragen als ik jou was. Als er niet in een straal van 200m één zit in de meeste gemeenten wordt er binnen 6 maanden doorgaans één geplaatst. Verder vallen er veel auto's af voor je als je niet wilt dat ze 'meerijden'. Dat ( rijhulpsytemen) is nu allemaal verplicht maar ligt aan de fabrikant of je het kunt uitzetten of niet.Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:58:
[...]
[...]
Oh en tip 2, zoek een auto die snel kan opladen niet 100kw met het liefst 150kw of hoger. Dan kun je ook op weg naar huis snelladen als het nodig is. Een auto die bijv maar 80kw snellaad duurt alsnog lang.
[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 15-01-2023 13:09 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Donderstraaltje ik krijg de indruk dat jij 60k per jaar rijdt, maar dat niet is waar voor afgesloten wordt. Als de max 180k is over 4 jaar dan zou je op 48 maanden / 45k per jaar zitten, voor 920 euro inclusief brandstof en waarbij je max 80 euro boven budget mag. Klopt dat? 
Op basis daarvan kun je uitzoeken en in ieder geval appels met appels vergelijken.
Dat jij vervolgens 60k per jaar rijdt en ie dus eerder uit contract gaat is een ander verhaal.
Op basis daarvan kun je uitzoeken en in ieder geval appels met appels vergelijken.
Dat jij vervolgens 60k per jaar rijdt en ie dus eerder uit contract gaat is een ander verhaal.
Correct, maar dat is zoals ik het nu begrijp. Voorheen mocht ik dus naar de eigen garage en die konden mij exact vertellen hoe of wat, plus hoe duur zo iets was. En die waren tenminste meedenkend; die wilden ook wel extra opties zelf inbouwen als ik dat zelf lapte. Was vaak toch aardig interessant.The Eagle schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:16:
@Donderstraaltje ik krijg de indruk dat jij 60k per jaar rijdt, maar dat niet is waar voor afgesloten wordt. Als de max 180k is over 4 jaar dan zou je op 48 maanden / 45k per jaar zitten, voor 920 euro inclusief brandstof en waarbij je max 80 euro boven budget mag. Klopt dat?
Maar inderdaad ik rijd 60k, er wordt voor minder afgesloten en daar ook commentaar op gehad. De meeste collega's halen de de 20k niet eens, een enkeling 40k en ik zit bij de 5% uitschieters. Tja dat krijg je ervan als je klantenbestand door 4 provincies verspreid zitten. En mijn indruk is juist dat ik verkoop omdat ik naar de klanten toe ga, niet dat ik alles per teamsmeeting afhandel. Vandaar dat ik overweeg mijn "gunfactor" in te gaan zetten en een dikke spreekwoordelijke middelvinger te geven. Want ik merk aan de reacties hier dat dit niet normaal is. Wat de reden erachter ook zijn moge.
Je moet uitzoeken wat de normgetallen zijn waarop het budget gebaseerd is. Je roept nu allerlei dingen door elkaar die niet kloppen.Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Correct, maar dat is zoals ik het nu begrijp. Voorheen mocht ik dus naar de eigen garage en die konden mij exact vertellen hoe of wat, plus hoe duur zo iets was. En die waren tenminste meedenkend; die wilden ook wel extra opties zelf inbouwen als ik dat zelf lapte. Was vaak toch aardig interessant.
Maar inderdaad ik rijd 60k, er wordt voor minder afgesloten en daar ook commentaar op gehad. De meeste collega's halen de de 20k niet eens, een enkeling 40k en ik zit bij de 5% uitschieters. Tja dat krijg je ervan als je klantenbestand door 4 provincies verspreid zitten. En mijn indruk is juist dat ik verkoop omdat ik naar de klanten toe ga, niet dat ik alles per teamsmeeting afhandel. Vandaar dat ik overweeg mijn "gunfactor" in te gaan zetten en een dikke spreekwoordelijke middelvinger te geven. Want ik merk aan de reacties hier dat dit niet normaal is. Wat de reden erachter ook zijn moge.
Wat je uiteindelijk qua afstand rijdt staat daar los van. Anders zouden veelrijders een kleinere auto kunnen kiezen ten opzichte van mensen die om de hoek wonen.
Kijk gelijk naar je leaseregeling of het incl of excl brandstof is. Je schrijft nu steeds dat je een tankpas hebt, dat is logisch en daar gaat het niet om. Als je op directlease.nl kijkt kan je zien wat een auto incl en excl brandstof kost. Incl betekent meestal dat je nog eens 150-250€ van je budget af kan halen…
Of 60k km te doen is met een EV ligt aan hoeveel km je in 1 ruk rijdt en of je kan laden op bestemming. Als je enkele reis bijvoorbeeld 150km rijdt en dan op een locatie kan laden en 2 uurtjes blijft dan is er niets aan de hand. Aan een normale paal laad je met 70km/u (afhankelijk van verbruik natuurlijk hè).
Overigens zou ik 60k km per jaar best irritant vinden, je zit je halve werkdag op de weg…
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.