• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Smobbo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Je moet uitzoeken wat de normgetallen zijn waarop het budget gebaseerd is. Je roept nu allerlei dingen door elkaar die niet kloppen.

Overigens zou ik 60k km per jaar best irritant vinden, je zit je halve werkdag op de weg…
Hoop niet dat ik nu verkeerd over kom maar; ik snap van deze materie ook geen snars, heb niks met auto’s en het is net zo onoverzichtelijk als de gemiddelde belastingaangifte als je het mij vraagt. Snap net de belasting en bijtelling over de waarde (16% en 22% boven 30k) want als ik die papieren zelf niet zo goed als mogelijk invulde snapte ik ook daar niks van. En ik wil doodgewoon rijden en geen gezeik. Daarom vraag ik juist hulp. HR kan of wil mij hier ook niet mee helpen anders dan “doe nu maar je komt beter uit”. Tja ik kan hun berekening niet controleren/doorgronden. Zij zeggen dat ik met een EV bijna 100E per maand gunstiger uit kom. Met zekerheid is het 100% incl. brandstof met een minimale vergoeding voor privé gebruik en nee dat zie ik op mijn loonstrook niet terug voor 200-250 euro. Veel collega’s zeggen ook het is super voordelig maar vraag het mij niet om het je uit te leggen.

Over die 60k… dat rijd ik nu al 3+ jaar. Daar ben ik niet blij mee en zijn zij ook niet blij mee. En iedereen verder verklaart me voor gek… joh. Een aantal collega’s in andere gebieden hebben zelfs burn out klachten gehad. Ben de enige die het ietwat trekt. Met heel veel moeite is het mij gelukt te verhuizen in deze markt zodat ik niet meer een periode dagelijks van Delft naar Alkmaar hoef te rijden om iets te noemen wat ik 3 maanden voor een project heb gedaan. Privé heb ik me echt weggecijferd.

En kan ik minder rijden? Ja echt wel… maar dan haal ik niet de targets zoals ik ze nu haal. Je kent me privé situatie niet maar heb harde keuzes gemaakt. Tegelijk willen ze me meer landelijk gaan inzetten. Ik heb makkelijk met regelmaat dagen van 200-300km per dag dus en niet bij elk kantoor/klant staan palen. Bij mijn huis staan geen palen. En ja wellicht laadt ik in 20 minuten op bij een fastnet maar met mijn uren zit ik daar niet op te wachten.

Verder als niemand me kan of wil helpen laat ik het hierbij. Ik weet werkelijk waar niet welke cijfers aan jullie te geven maar het klopt wel met mijn persoonlijke berekeningen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Hoop niet dat ik nu verkeerd over kom maar; ik snap van deze materie ook geen snars, heb niks met auto’s en het is net zo onoverzichtelijk als de gemiddelde belastingaangifte als je het mij vraagt. Snap net de belasting en bijtelling over de waarde (16% en 22% boven 30k) want als ik die papieren zelf niet zo goed als mogelijk invulde snapte ik ook daar niks van. En ik wil doodgewoon rijden en geen gezeik. Daarom vraag ik juist hulp. HR kan of wil mij hier ook niet mee helpen anders dan “doe nu maar je komt beter uit”. Tja ik kan hun berekening niet controleren/doorgronden. Zij zeggen dat ik met een EV bijna 100E per maand gunstiger uit kom. Met zekerheid is het 100% incl. brandstof met een minimale vergoeding voor privé gebruik en nee dat zie ik op mijn loonstrook niet terug voor 200-250 euro. Veel collega’s zeggen ook het is super voordelig maar vraag het mij niet om het je uit te leggen.

Over die 60k… dat rijd ik nu al 3+ jaar. Daar ben ik niet blij mee en zijn zij ook niet blij mee. En iedereen verder verklaart me voor gek… joh. Een aantal collega’s in andere gebieden hebben zelfs burn out klachten gehad. Ben de enige die het ietwat trekt. Met heel veel moeite is het mij gelukt te verhuizen in deze markt zodat ik niet meer een periode dagelijks van Delft naar Alkmaar hoef te rijden om iets te noemen wat ik 3 maanden voor een project heb gedaan. Privé heb ik me echt weggecijferd.

En kan ik minder rijden? Ja echt wel… maar dan haal ik niet de targets zoals ik ze nu haal. Je kent me privé situatie niet maar heb harde keuzes gemaakt. Tegelijk willen ze me meer landelijk gaan inzetten. Ik heb makkelijk met regelmaat dagen van 200-300km per dag dus en niet bij elk kantoor/klant staan palen. Bij mijn huis staan geen palen. En ja wellicht laadt ik in 20 minuten op bij een fastnet maar met mijn uren zit ik daar niet op te wachten.

Verder als niemand me kan of wil helpen laat ik het hierbij. Ik weet werkelijk waar niet welke cijfers aan jullie te geven maar het klopt wel met mijn persoonlijke berekeningen.
We kennen inderdaad je situatie niet, maar als ik dit lees zou ik even met je manager in gesprek gaan en je (imo terechte zorgen) voorleggen.

Als je zoveel op de weg zit is een EV naar mijn idee alleen te doen met een fatsoenlijk bereik van >450 WLTP én de mogelijkheid om structureel thuis te kunnen laden.

Als je thuis geen laadpaal hebt met deze afstanden, sta je gewoon regelmatig bij een Fastned. En afhankelijk van het type auto kan dat 20 min (EV6/Ioniq5) zijn of oplopen naar 40-50 (ID.4/enyaq/Niro) om van 10% naar de 80% te laden. Ik kan me voorstellen dat je werkgever daar ook niet gelukkig van wordt.

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Snap net de belasting en bijtelling over de waarde (16% en 22% boven 30k) want als ik die papieren zelf niet zo goed als mogelijk invulde snapte ik ook daar niks van.
Dat is die van 2022.... 2023 heeft 16% tot 35k en er boven is 22% :*)

Andersom dus....

[Voor 3% gewijzigd door Oekol op 16-01-2023 07:57]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Oekol schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Dat is die van 2022.... 2023 heeft 16% tot 35k en er boven is 22% :*)
Was het maar zo'n feest...je draait het om. 2022 was tot 35k en 2023 tot 30k 16%.

[Voor 41% gewijzigd door renzo4000 op 15-01-2023 23:20]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-02 16:50
[...]

Ik weet dat het volledig off-topic is en niet relevant tot een auto. Maar als ik dit zo hoor is een nieuwe auto niet het grootste probleem. Komop zeg deze werkdruk en eisen(“targets”). Ik zou gaan zoeken naar een betere werkgever man. Sorry dat ik het zo zie maar ik ben niet de enige gok ik zo :)

Mocht ik echt complete poep praten, succes met uitzoeken!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Wel zeuren, maar geen tip richting TS sturen. Volgende keer is zeuren een koekje komen brengen!
Zucht :+

-----------------

@Donderstraaltje Ik zie een rijtje aan auto's die in IT-detachering aan starters of "2e baan personen" wordt gegeven. Ik mis hier echt teveel.

Ik zou overwegen serieus overwegen om te vragen of dat budget (al dan niet voor 70% van die 920) lekker aan je bruto salaris mag worden toegevoegd en dat je zelf naar die garage gaat (zoals je gewend was) of iets uitzoekt bij bijv Justlease.

Mocht dat niet gaan: Optie exit bestaat ook nog (zat bedrijven waar de boel prima geregeld is)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Oekol

waka waka hey hey

renzo4000 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:19:
[...]

Was het maar zo'n feest...je draait het om. 2022 was tot 35k en 2023 tot 30k 16%.

[Afbeelding]
Mooguh haha. Ja, de 1 was voordeel tov de ander. 35 lijkt natuurlijk meer dus voordeel, wat het ook is. Maar ik draaide het inderdaad alsnog om.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:03
D_Jeff schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:45:
Wel zeuren, maar geen tip richting TS sturen. Volgende keer is zeuren een koekje komen brengen!
Zucht :+

-----------------

@Donderstraaltje Ik zie een rijtje aan auto's die in IT-detachering aan starters of "2e baan personen" wordt gegeven. Ik mis hier echt teveel.

Ik zou overwegen serieus overwegen om te vragen of dat budget (al dan niet voor 70% van die 920) lekker aan je bruto salaris mag worden toegevoegd en dat je zelf naar die garage gaat (zoals je gewend was) of iets uitzoekt bij bijv Justlease.

Mocht dat niet gaan: Optie exit bestaat ook nog (zat bedrijven waar de boel prima geregeld is)
Ik zou voor 920 euro per maand niet het risico willen lopen om al die kilometers zelf te moeten betalen. Het normbedrag lijkt voor een lagere km stand te gelden, dan is het zo dat de extra kilometers voor eigen rekening komen ipv voor de baas zijn rekening.

De wijzen komen uit het Oosten!

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 16:53
Leasebudget: +- 45k + 50 eigen bijdrage voor extra opties. (geen harde limitet, maar 45k is de sweet spot, 50k no go).
Kilometrage per jaar: n.v.t.
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas
Merkbeleid, zo ja, welke: Diesel en elektrische auto's zijn uitgesloten, plug in hybride geen meerwaarde i.c.m. tankpas.
Overige afhankelijkheden: Offerte indienen bij Leaseplan.
Voorgaande auto's: n.v.t.
Specifieke wensen: Ruime auto en comfortabel voor lange ritten. Ik denk zelf aan een SUV en kom dan uit bij de Hyundai Tucson of Kia Sportage. Ben in deze benieuwd naar auto's die rond deze prijsklasse al rijk uitgerust zijn m.b.t. opties. Een sedan is ook een optie en prijstechnisch ook iets aantrekkelijker denk ik, ten koste van ruimte. Zit zelf ook met de dilemma, hybride met als voordeel de extra pk,s (andere voordelen?) of gewoon een benzinemodel?

[Voor 14% gewijzigd door m0nkz op 16-01-2023 09:46]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
m0nkz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:35:
Leasebudget: +- 45k + 50 eigen bijdrage voor extra opties. (geen harde limitet, maar 45k is de sweet spot, 50k no go).
Kilometrage per jaar: n.v.t.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas
Merkbeleid, zo ja, welke: Diesel en elektrische auto's zijn uitgesloten, plug in hybride geen meerwaarde i.c.m. tankpas.
Overige afhankelijkheden: Offerte indienen bij Leaseplan.
Voorgaande auto's: n.v.t.
Specifieke wensen: Ruime auto en comfortabel voor lange ritten. Ik denk zelf aan een SUV en kom dan uit bij de Hyundai Tucson of Kia Sportage. Ben in deze benieuwd naar auto's die rond deze prijsklasse al rijk uitgerust zijn m.b.t. opties. Een sedan is ook een optie en prijstechnisch ook iets aantrekkelijker denk ik, ten koste van ruimte. Zit zelf ook met de dilemma, hybride met als voordeel de extra pk,s (andere voordelen?) of gewoon een benzinemodel?
Lees even je leaseregeling of arbeidscontract na voor de normgetallen. Net als @Donderstraaltje geef je niet genoeg info voor ons om te reageren.
Kilometrage per jaar gaat niet om hoeveel je er mee rijdt, maar hoeveel mee gerekend wordt. Als gerekend wordt met 20k per jaar kan je een grotere auto voor dezelfde hoeveelheid euro’s krijgen dan als er met 40k per jaar gerekend wordt
Incl of excl brandstof gaat niet om het feit dat je een tankpas krijgt, maar of het brandstofvoorschot onderdeel is van je budget. Indien dit het geval is dan ben je dus een stukje budget kwijt voor brandstof, zo niet dan niet. Bij Incl brandstof leaseregelingen is het handig om een (P)HEV te kiezen, vanwege het lagere (theoretisch) verbruik waarmee gerekend wordt in de leaseportals van een LM.
Nou heb jij blijkbaar een vast bedrag als budget (werkgever koopt de auto waarschijnlijk?), maar dan snap ik niet wat 50 eigen bijdrage betekent. Een auto van 45k aanschaf prijs kan qua leasebudget van alles tussen de (gokje) 800-1000 leasebudget betekenen. Dat wordt bepaald op basis van een restwaarde, onderhoud, etc berekening van de LM. Mag je dus 50 euro over een onbekend budget heen?

• m0nkz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 16:53
Smobbo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Lees even je leaseregeling of arbeidscontract na voor de normgetallen. Net als @Donderstraaltje geef je niet genoeg info voor ons om te reageren.
Kilometrage per jaar gaat niet om hoeveel je er mee rijdt, maar hoeveel mee gerekend wordt. Als gerekend wordt met 20k per jaar kan je een grotere auto voor dezelfde hoeveelheid euro’s krijgen dan als er met 40k per jaar gerekend wordt
Incl of excl brandstof gaat niet om het feit dat je een tankpas krijgt, maar of het brandstofvoorschot onderdeel is van je budget. Indien dit het geval is dan ben je dus een stukje budget kwijt voor brandstof, zo niet dan niet. Bij Incl brandstof leaseregelingen is het handig om een (P)HEV te kiezen, vanwege het lagere (theoretisch) verbruik waarmee gerekend wordt in de leaseportals van een LM.
Nou heb jij blijkbaar een vast bedrag als budget (werkgever koopt de auto waarschijnlijk?), maar dan snap ik niet wat 50 eigen bijdrage betekent. Een auto van 45k aanschaf prijs kan qua leasebudget van alles tussen de (gokje) 800-1000 leasebudget betekenen. Dat wordt bepaald op basis van een restwaarde, onderhoud, etc berekening van de LM. Mag je dus 50 euro over een onbekend budget heen?
Bedankt voor de info. Die 50 euro per maand is: Eigen bijdrage ontstaan door extra accessoires.
Het komt er op neer dat wij een lijst ontvangen met ruim 1000. auto's binnen categorie 2 van onze leaseregeling (uit 2007). Daar kies ik een auto uit met x aan opties. met die 50 per maand kan ik er dus nog net wat meer opties in hebben.
Er staat verder niets op m.b.t. de kilometers. Brandstof valt buiten het budget, wereldwijd op kosten van de baas. Buiten europe zelf voorschieten en declareren. Ik heb die 45k aangehouden omdat onze baas alleen kijkt naar de prijs op de offerte, niet naar het leasebudget.

Dus als ik een naar een dealer ga en ik krijg een offerte mee voor een auto van 45k, is de rest niet van toepassing.

• Smobbo
m0nkz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Bedankt voor de info. Die 50 euro per maand is: Eigen bijdrage ontstaan door extra accessoires.
Het komt er op neer dat wij een lijst ontvangen met ruim 1000. auto's binnen categorie 2 van onze leaseregeling (uit 2007). Daar kies ik een auto uit met x aan opties. met die 50 per maand kan ik er dus nog net wat meer opties in hebben.
Er staat verder niets op m.b.t. de kilometers. Brandstof valt buiten het budget, wereldwijd op kosten van de baas. Buiten europe zelf voorschieten en declareren. Ik heb die 45k aangehouden omdat onze baas alleen kijkt naar de prijs op de offerte, niet naar het leasebudget.

Dus als ik een naar een dealer ga en ik krijg een offerte mee voor een auto van 45k, is de rest niet van toepassing.
Haha, oké. Dat is een aparte (oude!) regeling. Maar wel duidelijk voor jou als werknemer!
Ik zou als werkgever hier niet snel voor kiezen, je weet namelijk niet goed waar je aan begint. De ene auto heeft immers een veel mindere restwaarde dan een andere…
Voor 45k zit je inderdaad naar een C-segment auto te kijken met redelijk wat opties. Een SUV is vaak wel een stukje duurder. Dus voor het meeste auto voor je geld is een sedan/hatchback vaak interessanter!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:49
Donderstraaltje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:51:
[...]

In het budget zit dat, een dergelijke brandstofpas heb ik al 3 jaar bijna alweer. Woon-Werk-Woon zijn volledig gedekt en je mag 10k privé per jaar rijden. 5k extra wordt gedoogd. Voer geen km registratie meer dus geen idee hoe ze dat bij een dergelijk kilometrage gaan controleren. Dat was eerder ook nog verplicht.

[...]

Ik zie niet in hoe ik met 2 laadpalen vlakbij die altijd bezet zijn 60k ga rijden. Dat levert toch echt wel een stukje stress op. Laadpaal aan huis ben ik mee bezig maar door (gemeentelijke) bepalingen lijkt hem dat niet te gaan worden. Mijn parkeerplek is ook niet direct aan de voordeur waardoor ik ff een kabel kan trekken (wat ook al niet mag). En is die 60k de norm? Nee!!! ik kreeg al commentaar en moest verplicht aarde hybride en nu is het weer niet goed genoeg meer. Stressfactor 2. Recent ben ik al verhuisd en een stuk korter op het werk gaan wonen, in mijn oude omgeving kon überhaupt niet opgeladen worden. Deze wijk wordt gerenoveerd en er zouden extra palen bij gaan komen...

[...]

Staan niet op de lijst... dan hoef ik er verder niks aan toe te voegen.
Overigens wordt de lijst wel periodiek herzien en het kan zo maar dat er iets bij komt. De BOD is nieuw en de ID.4 mag nu per 1 januari. Leuk feitje; elke optie die ik aanklik resulteert in een rode melding met afgekeurd voor de ID.4.

Echt, wat is er mis met een lokale garage waar je al jaaaaren lang een band mee hebt die zo wel je auto in onderhoud heeft als waar je je leasebak van af neemt. Stressfactor 3. Het proces zoals het nu is vind ik uitermate frustrerend en ik vraag me af wat er gebeurd als ik de 3 maanden termijn waarin ik mag kiezen laat verlopen. Vorm van stil protest. Ben het eigenlijk aardig zat en weet het gewoon ff niet meer. Laat mij toch gewoon lekker een Toyota Yaris hybride pakken ofzo (dat mocht vorig jaar nog wel, nu niet meer).
Ik voel dat het hoog zit bij je nu. Dus helpt de reacties (allemaal goed bedoeld) wellicht niet.
Stap 1 is om de stress weg te halen, want met keuzestress en aandringen vanuit werkgever maak je wellicht beslissingen waar je later spijt van hebt. Wil je liever praten om je leaseregeling door te nemen en evt mogelijke opties qua auto etc kan ik je daar misschien helpen. Stuur maar pb, kan een teams meeting inschieten.
m0nkz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Grappige regeling, zo ken ik het nooit.
Maar als 45k aan fiscale waarde de norm is dan heb je heel veel opties toch.
Wellicht kan je verder toelichten wat voor jou belangrijk is: ruimte? peka? tech/ gadgets? of sportief rijden? wil je premium merken of juist iets normaals? automaat of handgeschakeld?

Even de stereotypes doornemen:
- Wil je ruimte dan Skoda Kodiaq kijken
- Wil je iets sportiever dan is Alfa Tonale een leuke optie
- Wil je liever iets unieks, kijk dan bijv naar Cupra Formentor, zit nog in je budget.
- Wil je japanse degelijkheid, kan je Toyota Corolla Cross of Honda HRV bekijken. De HRV vind ik zelf erg mooi en de reviews zijn vooral positief. En bij de japaner is de optielijst niet van hier tot tokyo (pun intended), lekker simpel.
- Je heb al de duo Kia Hyunda genoemd, die is tegenwoordig ook heel degelijk.

Verder nog een heleboel mogelijkheden:
- Mazda CX5 - alhoewel ik ze tegenwoordig niet meer zo mooi of verfrissing vind
- Jeep Compass - iets anders dan de gewone keuzes
- Opel Mokka - leuke design maar wel iets kleiner qua formaat
- Nissan Qashqai - beetje zelfde als CX5, vroeger vind ik het zo mooi maar laatste tijd ben ik minder gecharmeerd
- Ford Kuga, ziet er ook niet verkeerd en op de weg lijkt het een maatje groter.

Allemaal obv SUV/ Crossover C segment. Maar wil je sedan/ hatch/ station dan is de keuzelijst nog langer. Dus vooral laten weten wat je belangrijk vind.

Life is too short to drive boring cars

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
SirLct schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Model Y zeker! Zeker met de nieuwe prijzen en behoorlijke korte levertijd (relatief tov concurrenten). Sterker nog, wil je niet echt iets specifieks (kleurtje oid) kan je ook de voorraad auto raadplegen. Rij je morgen al met de auto bij wijze van. Is namelijk ook verlaagd qua prijs, wel even aangeven dat het ook gecorrigeerd moet bij de RDW.
Kan dit ook als er al een kenteken opstaat? Neetoch?

Van het kastje naar de muur lopen...

• SirLct
DancePlaza schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:39:
[...]

Ik weet niet precies hoe het zit, beste is om te bellen met tesla en de kenteken navragen, dan kan je op ovi.rdw.nl de fiscale waarde inzien. Ik dacht te lezen ergens dat toelating, tenaamstelling, en inschriving datum allemaal verschillende dingen zijn. Welke van kenteken is weet ik niet zeker. Maar het kan zomaar zijn dat de auto al in NL is (bijv afgelopen december binnen) maar nog niet ingeschreven waardoor tesla dan aangepaste prijs kan doorgeven voordat het bij RDW geregistreerd staat. Maar nogmaals, ben geen expert hierin.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
DancePlaza schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:39:
[...]
Nee, dat kan niet. (Dat zou wel lekker zijn als je hiermee kunt schuiven ivm lage bijtelling).

OF je hebt de oude fiscale prijs van 2022 en de bijtellingsregels over 2022
OF je hebt de nieuwe fiscale prijs van 2023 en de bijtellingsregels over 2023

Tesla kan dit alleen doen als de auto nog niet op kenteken is gezet en mij lijkt me dat ze dat ivm de bijtellingsregels al wel hebben gedaan.

Er zijn meerdere merken die nu kortingsacties hebben plus dat er de aankoopsubsidie is. Al zou een merk 20.000euro korting geven op de factuur, je betaald de bijtelling over de fiscale waarde van de auto (en dat is zonder kortingen, inruilbonussen, EV kortingen/simulansregelingen etc). Ik heb weleens juist om die reden interesse gehad in een plugin hybride omdat er bijna 7 duizend euro van de prijs afging en daardoor iets goedkoper werd dan de benzine variant. Alleen bleef de fiscale waarde de catalogusprijs en omdat ik alleen de bijtelling op mijn loonstrook voel ben ik toen voor de benzine variant gegaan.

[Voor 3% gewijzigd door jongetje op 16-01-2023 13:33]

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Dit zegt de belastingsdient:
https://www.belastingdien...0website%20van%20de%20RDW.

Dus idd zoals @jongetje dat zegt, klopt.
@SirLct De nieuwe auto in bestelling staan of besteld gaan worden moeten nog op kenteken gezet worden, en dat beteekend dan ook dat je dan de bijtelling regels van 2023 gaat betalen.

Van het kastje naar de muur lopen...

• SirLct
DancePlaza schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:16:
Dit zegt de belastingsdient:
https://www.belastingdien...0website%20van%20de%20RDW.

Dus idd zoals @jongetje dat zegt, klopt.
@SirLct De nieuwe auto in bestelling staan of besteld gaan worden moeten nog op kenteken gezet worden, en dat beteekend dan ook dat je dan de bijtelling regels van 2023 gaat betalen.
Nee ik snap dat wel. 2022 kenteken = 2022 bijtelling, 2023 kenteken = 2023 bijtelling.
Ik weet alleen niet of ze alle auto's al op kenteken hadden gezet. Ik weet iig dat de datum van aankomst niet zozeer de datum van vaststellend cataloguswaarde en/ of kentekenregister. Maar wat @jongetje zei, waarschijnlijk hadden ze het ivm bijtelling wel gedaan, zoals voorgaande jaren. Maar nee heb je al, ja kan je krijgen. Bel tesla zou ik zeggen.
Alleen wel even narekenen of je met de 5k extra bijtelling op 22% wel goedkoper uit bent netto id lease.

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Ik voel dat het hoog zit bij je nu. Dus helpt de reacties (allemaal goed bedoeld) wellicht niet.
Stap 1 is om de stress weg te halen, want met keuzestress en aandringen vanuit werkgever maak je wellicht beslissingen waar je later spijt van hebt. Wil je liever praten om je leaseregeling door te nemen en evt mogelijke opties qua auto etc kan ik je daar misschien helpen. Stuur maar pb, kan een teams meeting inschieten.
Ik heb HR vandaag even het vuur aan de schenen gelegd en ze zijn zich (rot) geschrokken van de weerstand van iedereen; zij hadden het oude programma erbij gepakt van benzine naar destijds hybride. Dus ze pakken doodleuk de bovenste 5% kilometervreters... ah fijn je snapt dat werkt met elektrisch niet zo makkelijk. Overigens was ik niet de ergste, wil tenminste op zich nog wel en ze waren blij met mijn usecase waarom het bijna praktisch onhaalbaar is. Ook hadden ze zich niet gerealiseerd bij de kantoren wat dat betekent voor de bezettingsgraad van oplaadpalen. En palen thuis? Joh dat kan iedereen toch wel? Er is 'zelfs' een regeling voor bij het mobiliteitsbudget dus iedereen kon dan aan de paal, toch?. Kortom kansloze actie geweest en mij plus buitenpersoneel dik de kast op gejaagd. Binnenkort willen ze mij nog eens voorrekenen wat het in mijn geval betekent, dus een PM even niet benodigd maar bedankt voor de optie.

En waar kwam het zo opeens vandaan en vurig? Een verplichting tot vastleggen voor alle werkgevers in NL wat woon-werk en werk-werk verkeer doet + CO2 doelstellingen. https://reisbalans.nl/nie...-uitstoot-voor-bedrijven/

Maar je zou verwachten dat je met mijn salaris een dikkere auto met meer range zou kunnen kiezen, dat is niet zo. Wellicht dat je in de IT wat leukers kan kiezen direct gekoppeld aan salaris maar bij ons is dat voor binnen en buiten personeel, met wat uitzonderingen daargelaten, vastgelegd. Schijnt in de branche bijna standaard te zijn. Eigenlijk alleen de directie kan afwijken en niet specialisten en uitvoerders. Blijkt gebaseerd te zijn op laag +/- 15k tot max 50k aanschafprijs. De buitendienst mag nog benzine en zwaar in geval van trekhaak benodigd (en dan ook een leuke Volvo EV met trekhaak, ik niet). Zwaar is tevens meer dan gemiddeld CO2 uitstoot (130 gram co2/km aldus HR). Junior functies hebben bijna geen optie; die krijgen de keuze uit 2 à 3 occasions die massaal ingekocht worden voor de buitendienst. Elektrisch mag maar tot 45k vanwege dat die dan over 3-4 jaar in de poel komt en dan moet ie betaalbaar blijven. Voor benzine geldt dat het zo nodig gewoon (direct) wordt doorverkocht.

Dus dat blijkt er achter het beleid te zitten. Weet niet of bovenstaande 'sense' maakt maar ik volg het nog wel ergens. Het pakt alleen volstrekt #%@! uit voor mij en enkele anderen. Weet niet of iemand anders met een dergelijk beleid eens is geconfronteerd dat het zo scheef loopt met keuze en salaris.

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01 10:09
Hi, ik mag op zoek naar een nieuwe leasewagen. Ik rij nu een Mercedes C300de Estate (plugin-hybride diesel) waar ik erg tevreden mee ben. Als opvolger had ik m'n zinnen gezet op de grotere broer, Mercedes E300de Estate, maar helaas is het bedrijfsbeleid aangepast naar volledig elektrisch.

Wat mij wel wat zorgen baart is de range, aangezien het woon-werktraject +/- 110km enkele reis is. Aangezien ik werk in België maar in Nederland woon 'profiteer' ik van de Belgische fiscaliteit op auto's met nagenoeg geen bijtelling.

Ik kan thuis niet laden maar er staan 2 laadpalen in de straat (zeer regelmatig beide bezet) en op het werk is het ook niet gegarandeerd dat er altijd plek is om te laden. Aangezien ik +/- 2x per week op kantoor ben zou ik het traject willen afleggen zonder te moeten laden. Bijgevolg zoek ik een range van effectief 350 tot 400km (het liefst ook in de winter en als het kan niet de verplichting om 100-105km/h te rijden.

---
Leasebudget: n.v.t.
Kilometrage per jaar: 48.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Helaas geen eigen oprit dus aangewezen op openbare laadpalen.
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. kinderen naar toekomst en autovakanties, trekhaak, adaptieve cruise control, comfortabele stoelen

Mogelijkheden:
Ik heb twee auto's op de short list staan waar ik uitgebreid mee heb proefgereden.
  • BMW ix3 - High Executive
  • Super mooie auto waar ik direct enthousiast over was. Oké het ziet er aan de binnenkant wellicht niet hypermodern uit maar het voelt allemaal wel erg premium en degelijk, fluisterstil en comfortabele stoelen. Grootste zorg die ik heb is de range.. Zijn er hier ix3 eigenaren die kunnen adviseren of de range in mijn geval voldoende gaat zijn?
  • Tesla Model Y - Performance (of evt. long range)
  • In het begin was ik sceptisch met het hoge simpliciteit gehalte en louter het grote scherm, maar naarmate ik de auto langer reed vond ik het steeds meer wennen. Ook de laadruimte is gigantisch, daar kan je makkelijk mee op wintersport zonder de noodzaak aan een dakkoffer. Ik was ook bang voor de bouwkwaliteit, toegegeven het is lang geen premium gevoel zoals bij de ix3 maar desalniettemin vond ik het opvallend stil. En natuurlijk de combinatie tussen ronduit bizarre performance en de actieradius.
  • Andere kanshebbers
  • - Mercedes EQE: een volledige dag proefgereden, super luxueus apparaat met fatsoenlijke range en binnen budget. Maar sedan carrosserie staat me niet aan (naar de toekomst toe op vakantie met kinderspullen is een uitdaging). De EQE SUV wordt dan weer te duur. - BMW IX: groot & premium, maar gaat >€100k voor een >500km range - Audi Q8 E-Tron: facelift model met nieuwe accu is een kanshebber maar gaat ook al gauw richting €90k met wat aankleding. Nog in afwachting tot deze wordt toegevoegd in de lease configurator voor een prijs simulatie
Ik hoor graag jullie advies :)!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-02 14:32
charnpo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:16:
Hi, ik mag op zoek naar een nieuwe leasewagen. Ik rij nu een Mercedes C300de Estate (plugin-hybride diesel) waar ik erg tevreden mee ben. Als opvolger had ik m'n zinnen gezet op de grotere broer, Mercedes E300de Estate, maar helaas is het bedrijfsbeleid aangepast naar volledig elektrisch.

Wat mij wel wat zorgen baart is de range, aangezien het woon-werktraject +/- 110km enkele reis is. Aangezien ik werk in België maar in Nederland woon 'profiteer' ik van de Belgische fiscaliteit op auto's met nagenoeg geen bijtelling.

Ik kan thuis niet laden maar er staan 2 laadpalen in de straat (zeer regelmatig beide bezet) en op het werk is het ook niet gegarandeerd dat er altijd plek is om te laden. Aangezien ik +/- 2x per week op kantoor ben zou ik het traject willen afleggen zonder te moeten laden. Bijgevolg zoek ik een range van effectief 350 tot 400km (het liefst ook in de winter en als het kan niet de verplichting om 100-105km/h te rijden.

---
Overige afhankelijkheden: Helaas geen eigen oprit dus aangewezen op openbare laadpalen.
Specifieke wensen: Laadruimte i.v.m. kinderen naar toekomst en autovakanties, trekhaak, adaptieve cruise control, comfortabele stoelen

Mogelijkheden:
Ik heb twee auto's op de short list staan waar ik uitgebreid mee heb proefgereden.
  • Super mooie auto waar ik direct enthousiast over was. Oké het ziet er aan de binnenkant wellicht niet hypermodern uit maar het voelt allemaal wel erg premium en degelijk, fluisterstil en comfortabele stoelen. Grootste zorg die ik heb is de range.. Zijn er hier ix3 eigenaren die kunnen adviseren of de range in mijn geval voldoende gaat zijn?
  • In het begin was ik sceptisch met het hoge simpliciteit gehalte en louter het grote scherm, maar naarmate ik de auto langer reed vond ik het steeds meer wennen. Ook de laadruimte is gigantisch, daar kan je makkelijk mee op wintersport zonder de noodzaak aan een dakkoffer. Ik was ook bang voor de bouwkwaliteit, toegegeven het is lang geen premium gevoel zoals bij de ix3 maar desalniettemin vond ik het opvallend stil. En natuurlijk de combinatie tussen ronduit bizarre performance en de actieradius.
  • Andere kanshebbers
  • - Mercedes EQE: een volledige dag proefgereden, super luxueus apparaat met fatsoenlijke range en binnen budget. Maar sedan carrosserie staat me niet aan (naar de toekomst toe op vakantie met kinderspullen is een uitdaging). De EQE SUV wordt dan weer te duur. - BMW IX: groot & premium, maar gaat >€100k voor een >500km range - Audi Q8 E-Tron: facelift model met nieuwe accu is een kanshebber maar gaat ook al gauw richting €90k met wat aankleding. Nog in afwachting tot deze wordt toegevoegd in de lease configurator voor een prijs simulatie
Lotus Eletre? Levering naar verwachting zomer 2023.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

---

Mogelijkheden:
  • Andere kanshebbers
Over range gesproken, hier wat test resultaten: https://www.autoreview.nl...en-het-verst-in-onze-test

EQE
Actieradius bij 100 km/h: 511 kilometer. Actieradius bij 130 km/h: 409 kilometer.

iX3
Actieradius bij 100 km/h: 351 kilometer. Actieradius bij 130 km/h: 248 kilometer.

Model Y LR
Actieradius bij 100 km/h: 437 kilometer. Actieradius bij 130 km/h: 305 kilometer.

Verder is https://ev-database.org/nl/ een goede site om range te vergelijken.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
@charnpo als je enkele reis 110km is, waarom dan een praktijk range van 400 in de winter zonder 100-105km/u te moeten rijden? Dat is een stevige eis, denk dat er niet veel EV's zijn die dat in de praktijk halen.

Kan je op het werk niet laden? Ik zou verwachten dat als het beleid 100% elektrisch is dat het bedrijf ook zorgt voor oplaadmogelijkheden op werk locatie.

Polestar 3 een optie?

De Model S is wel heel duur geworden, anders was dat nog een optie geweest.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• racl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-02 00:25
Ik mag weer een nieuwe auto uitzoeken. Het liefst blijf ik binnen het leasebudget of desnoods 100,- max eigen bijdragen. Volgende week staat een proefrit met Tesla model 3 en Audi A3 op de planning. Met de recente prijsverlaging van Tesla model 3 te hopen dat deze binnen budget valt.

Leasebudget: 1000,- euro benzine/elektrisch (geen plug-in hybride)
Kilometrage per jaar: 40.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Overige afhankelijkheden: Leasemaatschappij Arval
Voorgaande auto: Volkswagen Golf
Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Parkeersensoren
  • Adaptive cruise control
  • Eventueel apple carplay, lane assist
  • Voor elektrische auto range boven de 400km
  • Ruime kofferbak voor vakantie
Shortlist:
  • Tesla model 3 (snelle levertijd, supercharger, proefrit gepland, berekening heb laten en wacht nog af op de berekening)
  • Audi A3 150pk (proefrit gepland en misschien wel een leuke auto om op vakantie te gaan)
  • Hyundai Ioniq 6 (ook een leuke auto. Ik weet alleen niet hoe het daadwerkelijk eruit ziet dan wat op de website staat. Ik maak nog een afspraak bij de dealer om meer informatie te achterhalen)
  • Polestar 2 (ruimte kofferbak )
  • Skoda Octavia (ruimte kofferbak)
  • Mazda 3 sedan (ruimte)

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-02 13:50
racl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:34:
Ik mag weer een nieuwe auto uitzoeken. Het liefst blijf ik binnen het leasebudget of desnoods 100,- max eigen bijdragen. Volgende week staat een proefrit met Tesla model 3 en Audi A3 op de planning. Met de recente prijsverlaging van Tesla model 3 te hopen dat deze binnen budget valt.

Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Parkeersensoren
Shortlist:
  • Tesla model 3 (snelle levertijd, supercharger, proefrit gepland, berekening heb laten en wacht nog af op de berekening)
  • Audi A3 150pk (proefrit gepland en misschien wel een leuke auto om op vakantie te gaan)
  • Hyundai Ioniq 6 (ook een leuke auto. Ik weet alleen niet hoe het daadwerkelijk eruit ziet dan wat op de website staat. Ik maak nog een afspraak bij de dealer om meer informatie te achterhalen)
  • Mazda 3 sedan (ruimte)
ik ga jouw post even in de gaten houden, wij hebben nagenoeg het zelfde budget (bij ons mogen plugins ook) maar alle elektrische auto's op jouw shortlist komen bij mij flink boven budget uit.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:28
sham27 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:26:
@charnpo als je enkele reis 110km is, waarom dan een praktijk range van 400 in de winter zonder 100-105km/u te moeten rijden? Dat is een stevige eis, denk dat er niet veel EV's zijn die dat in de praktijk halen.
Omdat je dan dus al aan 220km zit zonder file te rijden / om te rijden. In de winter hebben veel EV’s moeite met de range, zeker als je ook eens wat sneller optrekt of iets harder rijdt. Beperkt je dus wel degelijk in een stukje vrijheid/gemoedsrust, althans dat zou het voor mij wel doen. Sta je dan in de winter 30 min te laden omdat je zeker wilt weten dat je thuis nog haalt.. 8)7

Dat is júist ook waarom mijn vrouw en ik geen EV willen, voor zo lang het nog kan. Voor lange ritten, vakanties, winterperiode, keer doortrappen is het gewoon (nog) niet praktisch. Ook tal van voorbeelden waar weinig laadpalen in de wijk staan en waar laden op eigen terrein niet mogelijk is.
En dan te bedenken dat de mensen in dit topic EV’s rijden van €40-50-60k. De range voor de ‘gewone man’ met een budget van €15-20k is al helemaal belabberd over het algemeen.
Nee, laat mij maar lekker 600km achter elkaar doortrappen om vervolgens binnen 3 min. weer een volle tank te hebben en door te kunnen.

Vrees voor het EV beleid bij mijn vrouw straks.. de pilot van afgelopen jaar zijn ze toen snel mee gekapt. Veel buitendienst medewerkers zagen er niks in en het was een aantal maal voorgekomen dat men stil stond langs de weg in de winter. Niet iedereen kan een laadpaal voor de deur zetten. Wat een gedoe allemaal als je dit niet kunt..

Dan kan het nog zo lekker rijden, de prijzen en het ongemak voor velen is toch wel heel kut hoor (zie ook case van @Donderstraaltje). Zal vast wel allemaal beter worden, is al flink verbeterd de afgelopen jaren, maar daar koop je in sommige gevallen nu natuurlijk helemaal niks voor.
Tot zover mijn rant :+

• Smobbo
remzor schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Omdat je dan dus al aan 220km zit zonder file te rijden / om te rijden. In de winter hebben veel EV’s moeite met de range, zeker als je ook eens wat sneller optrekt of iets harder rijdt. Beperkt je dus wel degelijk in een stukje vrijheid/gemoedsrust, althans dat zou het voor mij wel doen. Sta je dan in de winter 30 min te laden omdat je zeker wilt weten dat je thuis nog haalt.. 8)7
Huh? Hier klopt niet veel van…
Het punt is juist dat een winter praktijk range van 400 nogal onlogisch is als je ca. 220 moet kunnen rijden. Dan heb je met een 400km reguliere range en winterrange van 250 al genoeg.
En het idee dat je 30 minuten moet laden om thuis te halen is echt ‘benzine/diesel-denken’. Als je het om de 1 of andere reden net niet haalt dan laad je 3-5 minuten bij om vervolgens het makkelijk te halen en op bestemming te laden.

Los van de heen en terug reis op vakantie heb ik met 40k km per jaar nooit langer dan 5 minuten hoeven laden bij een snellader. (Überhaupt is het afgelopen jaar 2x voor gekomen dat ik bij een snellader gestaan heb). Dat met een model 3 SR+ uit 2019, zomer range 350, winter range 220.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:28
@Smobbo Het ging over de algemene range. Maar stel dat je 250 idd haalt, laadpaal in de wijk is bezet. Dan moet je alweer gaan ‘nadenken’ hoe je op je werk komt de volgende dag als je dus niet thuis kunt laden.

Begrijp me niet verkeerd: als het past binnen je eigen praktijksituatie is het natuurlijk helemaal prima en waarschijnlijk fijn om EV te gaan. Mensen/bedrijven projecteren echter de eigen situatie op anderen, ook door een 100% EV beleid. Aantal voorbeelden heb ik reeds genoemd: je werkt door heel NL en maakt veel kilometers, je kunt niet thuis laden, je hebt geen vet salaris of keuze om een luxe EV met (zeer) goede range te gaan rijden, er zijn geen laadpalen in de wijk en/of ze zijn altijd bezet, enz.
Heeft niet zoveel met diesel/benzine denken te maken maar meer met praktisch kijken naar een individuele situatie/casus.
Ik gun iedereen de best en leukst mogelijke auto verder, of dat nu EV is of niet :)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12
charnpo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:16:Aangezien ik +/- 2x per week op kantoor ben zou ik het traject willen afleggen zonder te moeten laden. Bijgevolg zoek ik een range van effectief 350 tot 400km (het liefst ook in de winter en als het kan niet de verplichting om 100-105km/h te rijden.
Gaat snel mis als je deze wens combineert met een hoge auto. Je komt al snel bij een Tesla Model S uit. Of een Model Y LR, als je de rest van je budget terugkrijgt misschien een prima optie.

Als het kan... Lotus Eletre, EQE SUV, Polestar 3

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-02 21:19

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Ik heb na jaren rijden op de zaak nu eindelijk vrijheid gekregen in auto keuze.

Budget / eisen:
- 50K budget
- 800 lease p/m (waarvan 100eu eigen bijrdage voor EV, anders was het 700 totaal)
- 40KM p/j
- 4 jaar lease termijn
- EV = woon-werkverkeer x 2 + 100KM = minimaal 300KM WLTP

Hele rits aan EV's getest:
- Polestar 2 Plus pakket
- Renault Megane E-tech Iconic
- Kia E-Niro Executive full option
- BYD Atto 3 Design
- Citroen e-C4
- VW ID.4
- Skoda Enyaq

Ik heb gekeken naar:
- Weg stabiliteit
- Acceleratie
- Remweg
- Grote van de binnenkant (hoe zit je voor / achter (173cm, maar ook als je 2m bent)
- Kofferbak ruimte
- Hoe is het geluid van de speakers? (Ik ben een danser en ben zeer gehecht aan goede speakers in de auto)
- Hoe ziet het dashboard eruit?
- Wat voor elektronische speelgoed zit er standaard in?

Daaruit heb ik een lijst opgesteld.

1. Skoda Enyaq: Voelt echt aan als een SUV, groot en zwaar (degelijk) op de weg. Rijdt super heerlijk, goede speakers, dashboard ziet er oke uit, kofferbak ruimte is het grootst van mijn lijst.

2. Kia e-Niro: Rijdt super heerlijk, alle punten die ik in mijn auto wilde zijn aanwezig. Opmerking wel halve panorama dak, Kofferbak oogt kleiner dan de BYD Atto 3. Voelt ook aan als een SUV

3. BYD Atto 3: Rijdt super heerlijk, alle punten die ik wilde hebben in mijn auto zijn aanwezig en meer !! ( 360 graden camera tijdens het rijden, Vehicle to load, dashcam met opnames via SD kaart) Meest luxe auto van het hele lijstje. Voelt ook aan als een SUV (Enige opmerking speakers waren niet helemaal naar wens)

4. Renault Megane: Rijdt super heerlijk. 20" banden super stabiel op de weg. Alles klopt aan het design en geachten er achter. BESTE speakers van alle auto' -> Harman Kardon speakers.

5. Citroen e-C4: Rijdt super heerlijk. alle punten die ik wilde hebben in mijn auto zijn aanwezig (Opmerking is dat het dak als een sedan afloopt wat dus ook hoofdruimte achterin scheelt wat voor mij een minpunt is.) VOelt aan als een SUV

6. VW ID.4: Kort maar krachtig remmen was zwaar kut. Remmen zijn gemaakt om te remmen en niet met regenartief remmen eerst in gedachten. Vriendin heeft dezelfde gedachten hier over. Ik was al na 5 min rijden klaar met deze auto.
Ingeleverd na 30 min rijden ipv 45 of 60 min dat wij hadden.

7. Polestar 2. Rijdt super heerlijk. Je voelt echt dat deze auto door Volvo is gemaakt samen met Polestar. jammer dat sommige interieur design niet kloppen. 2e beker onder de armleuning bv.

Polestar ging van 820 p/m Juli 2022 naar 980 December 2022 dus die mocht ik niet nemen en de ENyaq was 900 dus dat feestje ging ook niet door. Enyaq vond ik echt meest jamemre omdat het een Athlon Special edition betrof die per direct leverbaar was.

Keuze was toen tussen de Kia en de BYD met de Megane als laatste optie.
BYD opnieuw gereden omdat de eerste proefrit niet lekker reed. Bleek aan de banden te liggen (zomer banden en niet opgepompt ofzo) 2e proefrit was echt heerlijk en zoals een SUV zou moeten rijden.

Na heel veel onderhandelen met een intermediair en dealers was de keuze moeilijk maar op basis van logische keuzes afstrepen (toekomstige gezinsuitbreiding, kofferbak ruimte, toeters en bellen die ik wilde) heb ik toch de keuze gemaakt voor de BYD Atto 3.
Deels heeft dit ook te maken dat BYD (Louwman) mij garandeerde dat als ik mijn lease contract snel gergeld kon krijgen dat ik Q1 2023 de BYD Atto 3 Boulder grey in ontvangst kon nemen.
Terwijl de KIA e-Niro EV een levertijd van 6 tot 9 maanden heeft.

Ik ben extreem benieuwd hoe goed BYD de software op orde kan maken via OTA updates.
Zal jullie op de hoogte houden hier aangezien er (nog) geen aparte BYD Atto 3 topic is.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• xpsmaster
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-02 20:05
038Robijno schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:51:
Ik zit erg te twijfelen tussen een Smart #1 en Model 3 RWD..

Prijzen zijn een beetje gelijkwaardig nu.
Herkenbaar, ik heb een pre-order geplaatst voor de smart #1 Brabus. Maar nu de Model Y zo fors in prijs verlaagd zijn...

Net even in de Model Y RWD gereden, die is nu net zo duur als de #1 Brabus: Zeeën van ruimte; zitruimte in de #1 is ook goed, maar bagageruimte is in de Y véél groter. En dan heeft de Model Y ook nog een betere range, sneller laden en bewezen techniek.. plus Supercharger netwerk.

De Smart #1 Brabus ziet er alleen veel leuker uit, is razendsnel en van binnen veel vrolijker..

• 038Robijno
  • Laatst online: 23:16
xpsmaster schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Herkenbaar, ik heb een pre-order geplaatst voor de smart #1 Brabus. Maar nu de Model Y zo fors in prijs verlaagd zijn...

Net even in de Model Y RWD gereden, die is nu net zo duur als de #1 Brabus: Zeeën van ruimte; zitruimte in de #1 is ook goed, maar bagageruimte is in de Y véél groter. En dan heeft de Model Y ook nog een betere range, sneller laden en bewezen techniek.. plus Supercharger netwerk.

De Smart #1 Brabus ziet er alleen veel leuker uit, is razendsnel en van binnen veel vrolijker..
En wanneer zou jou Brabus geleverd kunnen gaan worden?
Ik heb de auto besteld bij Justlease.. en daar doen ze niet mee met die voucher.
Dus zal erg lang wachten worden ben ik bang.

[Voor 8% gewijzigd door 038Robijno op 17-01-2023 19:47]

• RobbieB
xpsmaster schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Het supercharger netwerk is in vrijwel heel Europa gewoon opengesteld voor andere merken. Dus dat is geen valide USP meer voor de Tesla. Hooguit de automatische routeplanner voor lange trips.

• xpsmaster
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-02 20:05
038Robijno schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:01:
[...]

En wanneer zou jou Brabus geleverd kunnen gaan worden?
Ik heb de auto besteld bij Justlease.. en daar doen ze niet mee met die voucher.
Dus zal erg lang wachten worden ben ik bang.
Nog niet bekend; er kan nu toch nog niet besteld worden? Naar ik had begrepen kun je prive gekochte voucher plek inruilen voor zakelijke bestelling

• 038Robijno
  • Laatst online: 23:16
xpsmaster schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Nog niet bekend; er kan nu toch nog niet besteld worden? Naar ik had begrepen kun je prive gekochte voucher plek inruilen voor zakelijke bestelling
Ik lees hier juist verschillende verhalen over..
Gisteren nog contact gehad met Smart zelf hierover. Zij zeggen dat je kan pre-orderen tot 25 januari en daarna kan bestellen.

Geen idee wanneer er dus geleverd gaat worden, kan dus net zo goed Augustus zijn.
Allemaal onduidelijkheden, en in Duitsland moet hij in het 1e kwartaal al geleverd worden.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
RobbieB schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Het supercharger netwerk is in vrijwel heel Europa gewoon opengesteld voor andere merken. Dus dat is geen valide USP meer voor de Tesla. Hooguit de automatische routeplanner voor lange trips.
Lang niet alle locaties natuurlijk al zou ik het ook niet meer als USP zien. Wel de uitmuntende integratie in de auto en het gemak overigens.

• SirLct
racl schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:34:

Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Parkeersensoren
Shortlist:
  • Mazda 3 sedan (ruimte)
Ik zou zelf de Model 3 RWD kiezen maar ik denk met je parameters kom je op 1075 incl 'brandstof' component.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 17:03

woutur

Klauwtjes uit!

woutur schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:59:
Leasebudget: 1050 euro ex BTW
Kilometrage per jaar: 40.000 km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen Audi.
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen:
  • Automaat
  • Verwarmde stoelen
  • Elektrisch verstelbare stoelen
  • Ruime achterbank (zodat ik achter mezelf kan zitten zeg maar)
  • Ruime kofferbak
Op de shortlist staan:
  • BMW IX1 xLine
  • BMW X1 xDrive25e
  • Mercedes C180
  • Mercedes CLA 250e Business Line
Ik kom van een Alfa Romeo Giulia. Ik neem nooit tweemaal dezelfde auto. Ik heb de pleur aan Audi.

Lang verhaal ....
Ik heb vandaag OK gezegd tegen de BMW X1. Ik merkte dat ik die auto de meeste emotie bij me teweegbracht en dat ik em gewoon wilde hebben. Daarnaast tikt ie alle vereisten wel aan en past ie binnen mijn budget. Het is een PHEV geworden. De X1 xDrive 25eA 180kW.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:01
Ik mag binnenkort ook op zoek naar een nieuwe auto.
Momenteel rij ik in een Volvo V60 die ik heb overgenomen van een voorganger. Qua rijden een fijne auto en prima automaat, maar de stoel is niet echt geweldig en ben niet zo'n fan van stationwagens.

Leasebudget: ca. 850-900 euro, eventueel nog met aanvullende eigen bijdrage daar bovenop.
Kilometrage per jaar: 40K
Type motor: benzine of plugin hybride

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Europees merk, geen Mercedes
Overige afhankelijkheden: Co2 uitstoot liefst onder de 105 gr/km, maar in ieder geval niet meer dan 120 gr/km. Auto moet wit zijn.
Voorgaande auto's: Mazda 3 sedan, Opel Grandland X, Volvo V60
Specifieke wensen:
Voorkeur voor sedan
Automaat
Adaptive cruise control
Stoelen met goede ondersteuning onderrug
Apple carplay
Redelijke audio set (hoeft geen high end te zijn, maar wat hoger volume zonder te resoneren of vervormen is fijn)

Eigenlijk is de enige auto die ik nu op het oog heb een Audi A3 S Edition 30 TFSI S-tronic limousine.
Die past overal in qua specificaties.
Maar alternatieven om uit te kiezen is wel handig. Iemand tips? :)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Arquero schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:33:
Momenteel rij ik in een Volvo V60 die ik heb overgenomen van een voorganger. Qua rijden een fijne auto en prima automaat, maar de stoel is niet echt geweldig en ben niet zo'n fan van stationwagens.

Leasebudget: ca. 850-900 euro, eventueel nog met aanvullende eigen bijdrage daar bovenop.

Overige afhankelijkheden: Co2 uitstoot liefst onder de 105 gr/km, maar in ieder geval niet meer dan 120 gr/km. Auto moet wit zijn.
Specifieke wensen:
Voorkeur voor sedan
Automaat
Adaptive cruise control
Apple carplay
Redelijke audio set (hoeft geen high end te zijn, maar wat hoger volume zonder te resoneren of vervormen is fijn)

Eigenlijk is de enige auto die ik nu op het oog heb een Audi A3 S Edition 30 TFSI S-tronic limousine.
Een 2 serie gran coupe? Een S60 (of is dit Chinees in jullie lijst ;) )?

The best is yet to come

• Arquero
Dean Martin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Een 2 serie gran coupe? Een S60 (of is dit Chinees in jullie lijst ;) )?
Volgens mij komt die niet uit qua uitstoot, maar zeker mooie auto. Zal nog eens kijken voor de zekerheid, thanks!
En de Volvo zou wel mogen :)

[Voor 4% gewijzigd door Arquero op 20-01-2023 08:44]

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Arquero schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Volgens mij komt die niet uit qua uitstoot, maar zeker mooie auto. Zal nog eens kijken voor de zekerheid, thanks!
En de Volvo zou wel mogen :)
Je hebt gelijk. De 218 is 128 gram. S60 137gram.
Daar had ik eerlijk gezegd niet naar gekeken.

Dan een 320e (29 gram)?

The best is yet to come

• Jeroenneman
  • Laatst online: 20:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Dat is júist ook waarom mijn vrouw en ik geen EV willen, voor zo lang het nog kan. Voor lange ritten, vakanties, winterperiode, keer doortrappen is het gewoon (nog) niet praktisch. Ook tal van voorbeelden waar weinig laadpalen in de wijk staan en waar laden op eigen terrein niet mogelijk is.
En dan te bedenken dat de mensen in dit topic EV’s rijden van €40-50-60k. De range voor de ‘gewone man’ met een budget van €15-20k is al helemaal belabberd over het algemeen.
Nee, laat mij maar lekker 600km achter elkaar doortrappen om vervolgens binnen 3 min. weer een volle tank te hebben en door te kunnen.

Vrees voor het EV beleid bij mijn vrouw straks.. de pilot van afgelopen jaar zijn ze toen snel mee gekapt. Veel buitendienst medewerkers zagen er niks in en het was een aantal maal voorgekomen dat men stil stond langs de weg in de winter. Niet iedereen kan een laadpaal voor de deur zetten. Wat een gedoe allemaal als je dit niet kunt..

Dan kan het nog zo lekker rijden, de prijzen en het ongemak voor velen is toch wel heel kut hoor (zie ook case van @Donderstraaltje). Zal vast wel allemaal beter worden, is al flink verbeterd de afgelopen jaren, maar daar koop je in sommige gevallen nu natuurlijk helemaal niks voor.
Die medewerkers hebben hopelijk geen hoge functie, want er staan in Nederland echt méér dan genoeg snelladers. We zijn in Europa echt zo'n beetje het land met de hoogste laadpaaldichtheid. Als het je hier lukt om stil te komen staan zonder opties, dan ben je (excuseer het woord) echt incompetent.

Geen eigen paal hier, gewoon wijkpalen die we delen, en het afgelopen jaar een paar keer langs de snellader gestaan. Even inpluggen, 10 minuten mail lezen, en door. Maar je moet wel een béétje willen, en niet gelijk de hakken in het zand zetten want "verandering".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Calder
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-02 10:41
Hi allemaal Dit is mijn eerste post :P

Ik stap binnenkort over naar een andere werkgever waarbij ik een auto van de zaak krijg (nooit gehad) Hebben jullie tips voor mij waar ik op moet letten?

Onze situatie:
Ik zelf werk fulltime en mij vriendin 3 dagen in de week (i.v.m ons dochtertje van 1)
Ik heb nog een private lease auto die januari 2024 eruit gaat en we dan een kleine auto voor me vriendin willen kopen en ik (Als ik blijf functioneren auto van de zaak hou)
Auto van de zaak zal dan de gezinswagen worden die wel genoeg ruimte/comfort moet hebben.
Ik zal beginnen met Athlon flex pool (hopelijk staat er iets leuks tussen) en zou om de 30 dagen iets anders kunnen rijden.

leasebudget: 800 euro, inclusief en met aanvullende eigen bijdrage van 125 daar bovenop.( het liefst niet)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Type motor: benzine of plugin hybride en elektrisch (Keuze bij elektrisch rijden minimaal 2 x woonwerk verkeer + 150 km voor mij is dit 326 km) Laden thuis lukt niet i.v.m. huur huis en verder op in de straat laadpalen staan die af en toe bezet zijn.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: zo ver ik weet niet
Overige afhankelijkheden: Co2 uitstoot maximaal 145 gram /km
Voorgaande auto's: Heb zelf als private lease een Skoda Scala
Specifieke wensen:
Automaat
Ruime kofferbak (misschien nog een gezinsuitbreiding)
Apple carplay / Android auto
Ik zal later veel meer naar klanten gaan en vind audio ook wel belangrijk
Netto proberen zo laag mogelijk te houden

Ik heb nog niks op het oog of proefritjes gemaakt.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Calder schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:37:
Hi allemaal Dit is mijn eerste post :P

Ik stap binnenkort over naar een andere werkgever waarbij ik een auto van de zaak krijg (nooit gehad) Hebben jullie tips voor mij waar ik op moet letten?

Onze situatie:
Ik zelf werk fulltime en mij vriendin 3 dagen in de week (i.v.m ons dochtertje van 1)
Ik heb nog een private lease auto die januari 2024 eruit gaat en we dan een kleine auto voor me vriendin willen kopen en ik (Als ik blijf functioneren auto van de zaak hou)
Auto van de zaak zal dan de gezinswagen worden die wel genoeg ruimte/comfort moet hebben.
Ik zal beginnen met Athlon flex pool (hopelijk staat er iets leuks tussen) en zou om de 30 dagen iets anders kunnen rijden.

leasebudget: 800 euro, inclusief en met aanvullende eigen bijdrage van 125 daar bovenop.( het liefst niet)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Type motor: benzine of plugin hybride en elektrisch (Keuze bij elektrisch rijden minimaal 2 x woonwerk verkeer + 150 km voor mij is dit 326 km) Laden thuis lukt i.v.m. huur huis en verder op in de straat laadpalen staan die af en toe bezet zijn.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: zo ver ik weet niet
Overige afhankelijkheden: Co2 uitstoot maximaal 145 gram /km
Voorgaande auto's: Heb zelf als private lease een Skoda Scala
Specifieke wensen:
Automaat
Ruime kofferbak (misschien nog een gezinsuitbreiding)
Apple carplay / Android auto
Ik zal later veel meer naar klanten gaan en vind audio ook wel belangrijk
Netto proberen zo laag mogelijk te houden

Ik heb nog niks op het oog of proefritjes gemaakt.
Gezien je nu al Skoda rijdt: een Octavia Combi? Voor 35K heb je een Business 1.0 automaat. Kun je nog wat pakketten aanvinken (bij Skoda relatief vriendelijk geprijsd) en dan ben je voor 36-37K wel klaar met een ruime familiewagen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Calder
Jeroenneman schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Gezien je nu al Skoda rijdt: een Octavia Combi? Voor 35K heb je een Business 1.0 automaat. Kun je nog wat pakketten aanvinken (bij Skoda relatief vriendelijk geprijsd) en dan ben je voor 36-37K wel klaar met een ruime familiewagen.
Ja klopt. Ik was al aan het kijken naar de hatchback variant, aangezien ik eigenlijk geen station fan ben :P
En eerst nog kijken als ik toegang krijg tot de pool wat voor auto's er staan aangezien ik begin met fles. Het is ook meer op het oog voor de toekomst, vandaar dat ik tips vraag.

[Voor 16% gewijzigd door Calder op 20-01-2023 13:03]

• Vwo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-01 11:42
cross-posting is niet de bedoeling

[Voor 89% gewijzigd door Standeman op 23-01-2023 10:14]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-02 16:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ongemak? Een EV geeft mij juist meer gemak dan een een ICE, iedere dag volgeladen op weg. Stil, snel, én nooit meer krabben. Range zit echt tussen de oren.

Vakanties gaan ook prima, vorig jaar met de aanhanger door Engeland , het jaar daarvoor in een dag en 13:30 uur naar het Gardameer getrapt 👍

Opladen op eigen terrein is naar mijn inziens wel bepalend voor het comfort.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:03
Ik ben wat aan het rondkijken naar een EV in de zakelijke lease, maar wie kiest nou nog voor de concurrentie wanneer je een Tesla Model 3 kunt leasen na de prijsverlaging? Ik had een Renault Megane E-tech of een VW ID.3 op het oog, maar deze zijn met vergelijkbare opties als de Tesla en een lagere range gewoon een klap duurder, terwijl de Model 3 m.i. kwalitatief echt wel een niveau daarboven staat.

Ik wacht nog even af, want het lijkt mij dat als dit een structurele prijsverlaging blijkt, dat de concurrentie wel mee moet, of zie ik dat verkeerd?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:58:
Ik ben wat aan het rondkijken naar een EV in de zakelijke lease, maar wie kiest nou nog voor de concurrentie wanneer je een Tesla Model 3 kunt leasen na de prijsverlaging? Ik had een Renault Megane E-tech of een VW ID.3 op het oog, maar deze zijn met vergelijkbare opties als de Tesla en een lagere range gewoon een klap duurder, terwijl de Model 3 m.i. kwalitatief echt wel een niveau daarboven staat.

Ik wacht nog even af, want het lijkt mij dat als dit een structurele prijsverlaging blijkt, dat de concurrentie wel mee moet, of zie ik dat verkeerd?
* True mompelt iets over golfbanen.
Soms kun je alleen Europees kiezen ..

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:01

Een aardige D-segmenter voor de prijs van een kale C-segmenter :P

Ik ben ook wel benieuwd wat de markt gaat doen, zo'n ID3 bijvoorbeeld is echt zo enorm uit de markt geprijsd als je dat vergelijk met bijvoorbeeld de Tesla of de MG4....En het is niet dat 't nou echt een hele goede auto is ofzo.

• Belecthor
True schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:08:
[...]

* True mompelt iets over golfbanen.
Soms kun je alleen Europees kiezen ..
Ah, is dat het bedrijfsbeleid?
nooberke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Een aardige D-segmenter voor de prijs van een kale C-segmenter :P

Ik ben ook wel benieuwd wat de markt gaat doen, zo'n ID3 bijvoorbeeld is echt zo enorm uit de markt geprijsd als je dat vergelijk met bijvoorbeeld de Tesla of de MG4....En het is niet dat 't nou echt een hele goede auto is ofzo.
Ja, ik vind sowieso het aanbod vanuit de EU bijzonder matig. Ik had de Citroën ë-C4 ook op het oog, maar dat is qua range en kwaliteit gewoon onder de maat. Ook de ID.4 oogt waanzinnig goedkoop van binnen en dat heb je het over een auto van >€50k!

Ik vraag me echt af of de Europese autofabrikant niet gewoon de EV boot heeft gemist en ze teveel ballast ervaren qua prior ICE investeringen. De prijs-kwaliteit verhouding van zo'n MG4 bijvoorbeeld is te goed om voorbij te laten gaan en dit is allemaal nog voordat de Chinese autofabrikanten écht de sluizen opendraaien qua aanbod. Ik ben benieuwd of ze het voor elkaar gaan krijgen om de Europese autofabrikanten helemaal de markt uit te prijzen.

Enfin, voor de prijs van rond de 45k-50k kan eigenlijk momenteel geen enkele auto de Tesla Model 3 verslaan toch? Of zie ik dan een model over het hoofd?

[Voor 72% gewijzigd door Belecthor op 23-01-2023 14:39]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Belecthor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Ah, is dat het bedrijfsbeleid?
Dat is iets wat ik wel eens lees in de geposte lijstjes in dit topic ja.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Calder @Arquero Is jullie budget inclusief of ex brandstof voorschot?
Nofi, maar die template is er niet voor niks. Bovendien is brandstof behoorlijk duur geworden (auto's ook), dus zonder dat valt er geen pijl op te trekken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 17:18
Belecthor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Enfin, voor de prijs van rond de 45k-50k kan eigenlijk momenteel geen enkele auto de Tesla Model 3 verslaan toch? Of zie ik dan een model over het hoofd?
Model Y >:)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Qua rijeigenschappen zeker niet ..

• Jeroenneman

Jeroenneman

Niet alleen op EV gebied. Met de verlaagde prijzen is benzine ook gewoon niet echt interessant meer.

Een Astra of Golf kruipt heel dicht richting een Model 3 met wat opties, en zijn door de hogere bijtelling dan maandelijks duurder.

Een Austral of een Model Y is inwisselbaar qua kosten in bijtelling.

Wil je nog een beetje besparen op bijtelling, dan zit je al snel naar de B-segmenters te kijken.
Misschien dat een Ioniq 6 nog interessant is qua value for money, of een Niro of Kona (beide recent vernieuwd), maar voor de rest? Nah, weinig interessants te vinden.

• Belecthor
Jeroenneman schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Niet alleen op EV gebied. Met de verlaagde prijzen is benzine ook gewoon niet echt interessant meer.

Een Astra of Golf kruipt heel dicht richting een Model 3 met wat opties, en zijn door de hogere bijtelling dan maandelijks duurder.

Een Austral of een Model Y is inwisselbaar qua kosten in bijtelling.

Wil je nog een beetje besparen op bijtelling, dan zit je al snel naar de B-segmenters te kijken.
Misschien dat een Ioniq 6 nog interessant is qua value for money, of een Niro of Kona (beide recent vernieuwd), maar voor de rest? Nah, weinig interessants te vinden.
Jammer dat de tweedehands markt zo ontwricht is, anders zou ik even blijven rijden in een eigen auto en afwachten wat er in EV land gebeurt.

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 20:56

---

Mogelijkheden:
  • Andere kanshebbers
Interessante case. Hier zat ik ook zo te denken, maar dan met de BMW i4 ook op de lijst.

Los van de EQE halen geen van die wagens 400km op de snelweg in de winter.
De Audi Q8 e-tron moet qua prijs niet onderdoen voor de iX50 of de EQE SUV.
Zelf heb ik ook nog de Polestar 3 bekeken, maar die kwam op 1700pm uit voor mij wat iets boven budget was. Uiteindelijk heb ik voor een hybride volvo gekozen.

Maar in jouw geval: De Tesla's zijn niet te vergelijken met de kwaliteit en het gevoel van de andere opties. die zit echt 2 categorien lager. Ik zou zeggen: kies iets wat leuk is in je budget en zoek ergens een snellader op je route waar je kan bijladen als het echt nodig is.

Hou er ook rekening mee: veel LM in BE laten maar een maximum van 160k km toe met EV's. dus een leasing van 4j/48k is niet mogelijk.

• kmser
Arquero schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:33:

Specifieke wensen:
Voorkeur voor sedan
Automaat
Adaptive cruise control
Apple carplay

Raar, Ik ga terug over naar een V60 omwille van de uitstekende stoelen. Hou er bij audi wel rekening mee dat je enkele opties moet selecteren om de stoelen aanvaardbaar te maken.
Als je een sedan verkiest vermoed ik dat de A3 waarschijnlijk een van de betere keuzes is (rekeninghoudend met CO2 en prijs).

• kmser

De verkoop van Tesla was serieus gedaald, dus moet de prijsverlaging dit compenseren. Nu ben ik dubbel blij dat ik geen tesla genomen heb, anders had ik veel te veel betaald voor mijn bestelling.
In de leasing is Tesla onvoorspelbaar. Je weet niet wat je zal krijgen en de kwaliteit in niet optimaal. Herstelkosten (en termijnen) zijn te hoog.
Kwalitatief durf ik te zeggen dat de tesla van kwaliteit niet op het niveau staat van een megane e-tech en gelijke trend houdt met de ID.3, maar dat de elektrische aandrijving, de batterij en en het formaat is wel van een ander niveau.
De concurentie zal waarschijnlijk wel volgen, maar momenteel is dat moeilijk te voorspellen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-02 16:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kmser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:36:
[...]

De verkoop van Tesla was serieus gedaald, dus moet de prijsverlaging dit compenseren. Nu ben ik dubbel blij dat ik geen tesla genomen heb, anders had ik veel te veel betaald voor mijn bestelling.
In de leasing is Tesla onvoorspelbaar. Je weet niet wat je zal krijgen en de kwaliteit in niet optimaal. Herstelkosten (en termijnen) zijn te hoog.
Kwalitatief durf ik te zeggen dat de tesla van kwaliteit niet op het niveau staat van een megane e-tech en gelijke trend houdt met de ID.3, maar dat de elektrische aandrijving, de batterij en en het formaat is wel van een ander niveau.
De concurentie zal waarschijnlijk wel volgen, maar momenteel is dat moeilijk te voorspellen.
De afgelopen 10 jaar heb ik meerder nieuwe VAG en PSA producten gereden en de hoeveelheid ellende die ik heb gehad... zo'n premium zacht dashboard is dan wel prettig om op uit te huilen als je weer in de noodloop naar de garage moet.

De Model 3 is de betrouwbaarste auto die ik heb gehad, 100k km, alleen kort na aflevering een setje achterlichten ivm vocht en laatst onder garantie een draagarm, that's it. Geen onderhoudsbeurten geen storingen, en met de frequente software updates een auto die in de jaren alleen maar beter wordt. _/-\o_

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• kmser
revolution-nl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Ongemak? Een EV geeft mij juist meer gemak dan een een ICE, iedere dag volgeladen op weg. Stil, snel, én nooit meer krabben. Range zit echt tussen de oren.

Vakanties gaan ook prima, vorig jaar met de aanhanger door Engeland , het jaar daarvoor in een dag en 13:30 uur naar het Gardameer getrapt 👍

Opladen op eigen terrein is naar mijn inziens wel bepalend voor het comfort.
Jij rijdt duidelijk niet zo veel. Range zit niet tussen de oren als je na een avondvergadering nog eens van de andere kant van het land naar huis rijdt en toch voor 23u thuis wil zijn, dan is een laadstop echt niet wat je wil doen.
Ik ben het beleid voor ons bedrijf aan het updaten en 40% heeft geen mogelijkheid om thuis te laden.
Ik kan dat wel, maar doe regelmatig meer dan 400km op een dag (en op het werk kunnen we nog niet laden).

En ik moet ook nooit krabben (garage) en mijn diesel had vroeger ook een extra dieselverwarming zodat je kon starten met warme wagen en motor en de hybride die nu besteld is heeft dit ook.
Voor het gemak (tankstation in mijn straat) is benzine/diesel even goed. En in mijn geval heb ik nog de elektrische range en de kracht van het hybride systeem.

Maar goed, ik heb geen issue met elektrische wgens, maar het past nog niet voor iedereen. Zelf wil ik een realistich rijbereik van bijna 500km (geen SUV) op de snelweg en daar zijn we nog lang niet.

• kmser
SirLct schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Grappige regeling, zo ken ik het nooit.
Maar als 45k aan fiscale waarde de norm is dan heb je heel veel opties toch.
Wellicht kan je verder toelichten wat voor jou belangrijk is: ruimte? peka? tech/ gadgets? of sportief rijden? wil je premium merken of juist iets normaals? automaat of handgeschakeld?
Ik zat recent bij een leverancier en daar leasen ze niet maar kopen ze de wagens, dus dan is de de aanschafwaarde van belang.

• kmser
revolution-nl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:48:
[...]

De afgelopen 10 jaar heb ik meerder nieuwe VAG en PSA producten gereden en de hoeveelheid ellende die ik heb gehad... zo'n premium zacht dashboard is dan wel prettig om op uit te huilen als je weer in de noodloop naar de garage moet.

De Model 3 is de betrouwbaarste auto die ik heb gehad, 100k km, alleen kort na aflevering een setje achterlichten ivm vocht en laatst onder garantie een draagarm, that's it. Geen onderhoudsbeurten geen storingen, en met de frequente software updates een auto die in de jaren alleen maar beter wordt. _/-\o_
Persoonlijke ervaring...
Mijn ouders hun meest betrouwbare auto ooit was een Range Rover (tot de MX-5 kwam). Mirakels bestaan dus.
En de VAG groep is niet echt optimaal. Mijn huidige aanloopwagen (VW Tiguan) is de enige waarmee ik ooit problemen heb gehad, de Volvo's, mercedes en BMW waren probleemloos.

In mijn testen viel wel op dat de BMW i4 bij ver het beste was van interieur en kwaliteit, met mooie voorsprong op de polestar 2 en de model 3 als laatste.
Herstellingskosten komen via de LM.
Als autoliefhebber zal ik nooit een Tesla nemen, de kans is groter dat ik dan kies voor een chinees.

• Belecthor
kmser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Tja, daar zeg je wat. Dat zorgt er eigenlijk ook voor dat ik geen Tesla wil, je zou maar een Tesla krijgen met halfbakken speakers of ineens geen mistlampen oid en wel een hoop geld betalen elke maand. De E-tech is dan weer een heel gek autootje waar je als volwassen mens niet goed achterin kunt zitten en de laadbak een opmerkelijk hoge til drempel heeft. De E-tech is in het echt ook veel kleiner dan ik had verwacht! Nog een stukje kleiner dan een ID.3, terwijl die al vrij klein is. Hoe het kwalitatief in elkaar steekt moet zich nog bewijzen. De ID.3 is idd niet meer te vergelijken met de Model 3 en daar wint de Tesla op alle vlakken en dan óók prijs nu. Die heeft echt wel een update nodig.

Het zijn gelukkig grote eerste wereld problemen die gemakkelijk te relativeren zijn :P

[Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 23-01-2023 21:43]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Halfbakken speakers? Je hebt kennelijk weinig onderzoek gedaan.

• Belecthor
Inspired schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:29:
Halfbakken speakers? Je hebt kennelijk weinig onderzoek gedaan.
Ik dacht dat het om foutjes ging in het productieproces waardoor de mistlampen vergeten waren of er per abuis slechtere speakers ingezet werden, maar geen mistlampen en het eenvoudigere speakerpakket is dus standaard bij de goedkope versie. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Halfbakken is wellicht wat gechargeerd.

[Voor 92% gewijzigd door Belecthor op 24-01-2023 00:29]

• Smobbo
Belecthor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:12:
[...]

Ik dacht dat het om foutjes ging in het productieproces waardoor de mistlampen vergeten waren of er per abuis slechtere speakers ingezet werden, maar geen mistlampen en het eenvoudigere speakerpakket is dus standaard bij de goedkope versie. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Halfbakken is wellicht wat gechargeerd.
Ja, je leest veel onvolledige of foute informatie over tesla. Vooral van horen zeggen. Zoals @kmser die zegt nooit een tesla te zullen kiezen, maar wel in detail weet te beschrijven hoe slecht ze zijn. Dat verbaasd me dat, heeft hij er toch stiekem 100k km mee gereden of kletst hij het internet na?
Met de intrede van EV’s met serieuze range is het speelveld in de automarkt gewoon behoorlijk op z’n kop gezet. Dat betekent dat sommige merken ineens minder interessant zijn en nieuwkomers verrassend goed kunnen zijn.
Ik heb er nu 100k km op zitten met een model 3 SR+ en over een jaar mag ik weer wisselen. Met de huidige prijzen is het effectief een keuze tussen een model 3 of een model Y voor meer ruimte. Eigenlijk had ik verwacht dat er door de oude automerken echt wel stappen gemaakt zouden zijn, maar als je ziet dat die ID.3 nog steeds de kar in het c-segment moet trekken voor VAG dan verwacht ik niet dat er binnen een jaar ineens wel concurrerende modellen op de markt komen.

• Arquero
The Eagle schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:42:
Nofi, maar die template is er niet voor niks. Bovendien is brandstof behoorlijk duur geworden (auto's ook), dus zonder dat valt er geen pijl op te trekken :)
Stond erbij: :)

• Arquero
kmser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Raar, Ik ga terug over naar een V60 omwille van de uitstekende stoelen. Hou er bij audi wel rekening mee dat je enkele opties moet selecteren om de stoelen aanvaardbaar te maken.
Als je een sedan verkiest vermoed ik dat de A3 waarschijnlijk een van de betere keuzes is (rekeninghoudend met CO2 en prijs).
Als ik tot een uur moet rijden gaat het ook prima, alleen met langere stukken mis ik toch echt wel wat ondersteuning.
Tijdje geleden had ik een proefrit gemaakt in een A3 (S-line) en die stoelen gaven voor mijn gevoel wel meer steun.
Vermoedelijk zal het toch wel de A3 worden.

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:11
Na een aantal jaren te hebben gereden in een lease auto mag ik weer een nieuwe auto uitkiezen.

Op mijn shortlist staan:
BMW X1 20i MHEV sDrive (alle pakketten aangevinkt op travel pakket na)
Hyundai Tucson 1.6 HEV Sky premium

Op papier heeft Hyundai veel meer te bieden dan de BMW, echter twijfel ik nog tussen die twee. Zijn er nog zaken die doorslaggevend zijn voor de tweakers hier om een keuze te maken?

V-Strom 650

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Fjeze

AllesPerfect!

Xoxol schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:00:
Na een aantal jaren te hebben gereden in een lease auto mag ik weer een nieuwe auto uitkiezen.

Op mijn shortlist staan:

Op papier heeft Hyundai veel meer te bieden dan de BMW, echter twijfel ik nog tussen die twee. Zijn er nog zaken die doorslaggevend zijn voor de tweakers hier om een keuze te maken?
Ik denk dat een Tucson inderdaad meer te bieden heeft, maar wellicht dat de BMW in afwerking beter bevalt. Alleen is het vergelijk denk ik beetje scheef, aangezien de BMW zo'n 10k/15k duurder is als je alle opties aanklikt...

Fly or Die

• Xoxol
Fjeze schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat een Tucson inderdaad meer te bieden heeft, maar wellicht dat de BMW in afwerking beter bevalt. Alleen is het vergelijk denk ik beetje scheef, aangezien de BMW zo'n 10k/15k duurder is als je alle opties aanklikt...
Je hebt helemaal gelijk qua prijs. Probeer voor mezelf te verantwoorden waarom Hyundai of BMW een betere keuze is. Anders dan op het gevoel van premium.... :+

V-Strom 650

• Jeroenneman

Jeroenneman

Xoxol schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk qua prijs. Probeer voor mezelf te verantwoorden waarom Hyundai of BMW een betere keuze is. Anders dan op het gevoel van premium.... :+
Behalve de badge en "sportief" rijgedrag is de Tucson de betere keuze.

Wil je pronken bij de buurman of ben je van plan met een SUV klaverbladen te gaan racen dan zou je voor de BMW kunnen kiezen.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 17:03

woutur

Klauwtjes uit!

Xoxol schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb voor de PHEV X1 25AE gekozen. Niet zozeer voor mijn buurman maar vooral op gevoel. Ik merkte dat ik het qua alles een hele fijne auto vond. Ruimte, achterbak, achterbank, rijdgedrag, interieur en opties. Daar wil ik voor betalen. Nu heb ik de Tucson niet gereden, dus dat moet je zeker doen (als niet al gedaan). Als je dan nog twijfelt maar je weet dat het dicht tegen elkaar aan zit, neem de Tucson want dat bespaart je waarschijnlijk een hoop geld.

Mijn huidige auto (Alfa Giulia) heb ik ook op gevoel genomen en ik betaal er pleurveel voor. Maar ik heb nog nooit een seconde spijt gehad.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Calder
The Eagle schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:42:
Hi The Eagle

Ik lees even terug in hun voorwaarde, maar ik zie het niet terug.
Ik ga ervan uit dat het inclusief is.

• The Eagle

The Eagle

Calder schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Hi The Eagle

Ik lees even terug in hun voorwaarde, maar ik zie het niet terug.
Ik ga ervan uit dat het inclusief is.
Dat zou ik eerst even checken, anders wordt het een dure aanname. Gemiddeld brandstof voorschot zit ergens rond de 175-200 euro iirc. Als je budget inclusief brandstof is hou je de rest over voor een auto. Dat is het verschil tussen een Golf en een Passat zeg maar ;)

En doe ze na een lol, gebruik de template in de startpost, die is er niet voor niks. Maakt het overzichtelijk :)

[Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 24-01-2023 13:18]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kmser
Smobbo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:21:
[...]

Ja, je leest veel onvolledige of foute informatie over tesla. Vooral van horen zeggen. Zoals @kmser die zegt nooit een tesla te zullen kiezen, maar wel in detail weet te beschrijven hoe slecht ze zijn. Dat verbaasd me dat, heeft hij er toch stiekem 100k km mee gereden of kletst hij het internet na?
Ik ben tevens fleetmanager... En de tesla's halen een lagere score dan de alfa's... (objectieve onderhoudsparameters).

• kmser

Op mijn shortlist staan:

Hier komen we terug op de vraag: autoliefhebber of is het een gebruiksvoorwerp.

Want een autoliefhebber koopt meestal op het gevoel en dat kan je moeilijk kwantificeren. Objectief is de hyundai de verstandigere keuze, maar het zou ook mijn keuze niet zijn.

• Xoxol
kmser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Want een autoliefhebber koopt meestal op het gevoel en dat kan je moeilijk kwantificeren. Objectief is de hyundai de verstandigere keuze, maar het zou ook mijn keuze niet zijn.
Bedankt, een goede uitgangspunt inderdaad. :)

V-Strom 650

• renzo4000
Smobbo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:21:
[...]

....
Ja en nee, zelf rij ik geen Tesla maar mensen in mijn directe omgeving (oa collega's) wel. De mensen die klagen over hun 3 of Y zijn er meer dan degene die dat niet of nauwelijks doen. Meest gehoorde klachten zit met name in de hoek van de kwaliteit. Variërend van slecht sluitende deuren, losse stoelen tot softwareproblemen. Maar ook de service is ronduit slecht te noemen.

Hoewel ik een Tesla wel in overweging zou willen nemen word ik door al die klachten er toch door tegen gehouden. In de verschillende kwaliteitsonderzoeken scoort Tesla ook ronduit slecht. Dat kan toch geen toeval wezen wel? Ik geloof best dat ze langzaam maar zeker aan het verbeteren zijn maar een "hit-or-miss" model neem je dan op de koop toe. Dat is niks voor mij, ik wil gewoon zekerheid.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• RobbieB
renzo4000 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:31:
[...]

Ja en nee, zelf rij ik geen Tesla maar mensen in mijn directe omgeving (oa collega's) wel. De mensen die klagen over hun 3 of Y zijn er meer dan degene die dat niet of nauwelijks doen. Meest gehoorde klachten zit met name in de hoek van de kwaliteit. Variërend van slecht sluitende deuren, losse stoelen tot softwareproblemen. Maar ook de service is ronduit slecht te noemen.

Hoewel ik een Tesla wel in overweging zou willen nemen word ik door al die klachten er toch door tegen gehouden. In de verschillende kwaliteitsonderzoeken scoort Tesla ook ronduit slecht. Dat kan toch geen toeval wezen wel? Ik geloof best dat ze langzaam maar zeker aan het verbeteren zijn maar een "hit-or-miss" model neem je dan op de koop toe. Dat is niks voor mij, ik wil gewoon zekerheid.
Je hoeft de deur van een Tesla maar dicht te gooien om te horen dat de kwaliteit zich niet kan meten met andere auto’s in dezelfde prijsklasse.

Maar om dezelfde reden hoef je een infotainment systeem van andere merken maar te gebruiken om te zien dat Tesla hier veel verder is. De enige fabrikant die in de buurt komt is Mercedes.

[Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 24-01-2023 22:42]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
RobbieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:41:
[...]

Je hoeft de deur van een Tesla maar dicht te gooien om te horen dat de kwaliteit zich niet kan meten met andere auto’s in dezelfde prijsklasse
Dat komt misschien omdat andere fabrikanten een afdeling hebben die zich bezig houden met hoe het dichtslaan van een autodeur klinkt...
https://www.ad.nl/video/p...de-autodeur-is-nep-162779

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:47
kmser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Bedoel je 'autoliefhebber' of bedoel je 'iemand die geeft om een merk met aanzien'? Dat is heel wat anders als je het mij vraagt.

• Freakie1NL
  • Laatst online: 21:22
RobbieB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:41:
[...]

Maar om dezelfde reden hoef je een infotainment systeem van andere merken maar te gebruiken om te zien dat Tesla hier veel verder is. De enige fabrikant die in de buurt komt is Mercedes.
Dit is toch puur subjectief. De Android based infotainment in mijn P2 , met heerlijk dichtslaande deuren, is wat mij betreft het ideale systeem. Scherm met snelheid voor je in plaats van het midden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• RobbieB
Freakie1NL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Dit is toch puur subjectief. De Android based infotainment in mijn P2 , met heerlijk dichtslaande deuren, is wat mij betreft het ideale systeem. Scherm met snelheid voor je in plaats van het midden.
Maar ook bij de P2 moet je voor sommige updates naar een dealer. Tesla loopt op het software vlak nog steeds mijlen ver voor op andere fabrikanten.

• Freakie1NL
  • Laatst online: 21:22
RobbieB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Maar ook bij de P2 moet je voor sommige updates naar een dealer. Tesla loopt op het software vlak nog steeds mijlen ver voor op andere fabrikanten.
En als je niet naar de dealer gaat zit deze update altijd incrementeel in de volgende OTA. Dus tenzij ongeduldig komt hij OTA.

En misschien loopt Tesla mijlen ver, wederom enorm subjectief, voor op software vlak. Als de hardware dit niet aan kan sta je alsnog bij Tesla voor een nieuwe MultiMediaCard.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:27
kmser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Jij rijdt duidelijk niet zo veel. Range zit niet tussen de oren als je na een avondvergadering nog eens van de andere kant van het land naar huis rijdt en toch voor 23u thuis wil zijn, dan is een laadstop echt niet wat je wil doen.
Ik ben het beleid voor ons bedrijf aan het updaten en 40% heeft geen mogelijkheid om thuis te laden.
Ik kan dat wel, maar doe regelmatig meer dan 400km op een dag (en op het werk kunnen we nog niet laden).

En ik moet ook nooit krabben (garage) en mijn diesel had vroeger ook een extra dieselverwarming zodat je kon starten met warme wagen en motor en de hybride die nu besteld is heeft dit ook.
Voor het gemak (tankstation in mijn straat) is benzine/diesel even goed. En in mijn geval heb ik nog de elektrische range en de kracht van het hybride systeem.

Maar goed, ik heb geen issue met elektrische wgens, maar het past nog niet voor iedereen. Zelf wil ik een realistich rijbereik van bijna 500km (geen SUV) op de snelweg en daar zijn we nog lang niet.
Pre-corona reed ik 70.000km/jaar in een Tesla Model 3 (veelal 200-250km enkele reizen) en dat beviel mij beter dan met de Golf GTE daarvoor. Dagelijks 2 keer stekkeren vond (vind) ik minder vervelend dan dagelijks tanken. Maar, zoals @revolution-nl ook stelt, wel met de zekerheid van een laadplek thuis (oprit). Zoals je zelf dus ook zegt; het hangt heel erg af van de omstandigheden (wel/niet kunnen laden thuis of op de werkplek) of het bij je past. En of je het aandurft. Voor mij voelde een benzine/diesel auto uitkiezen niet meer goed, dus dan 'moet' je ook :)

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-02 16:15
hier ook op zoek naar nieuwe leasewagen.
Vorige wagen was een Mercedes A klasse (vond ik zalig om overal onder en door te geraken)
maar hangt zo laag bij de grond dat elke verkeersdrempel er eentje te veel is.
Inmiddels veranderd van werk en in tussentijd in een Renault Talisman (zo goed als full option) aan het rondcruisen (inloopwagen tot bestelling geleverd is van de nieuwe)

Na het autosalon in Brussel zijn de volgende opties voor mij mogelijk geworden.

1. Renault Austral (full hybrid) (groot nadeel geen glazen schuifdak)
2. Cupra Formentor (groot nadeel geen zonnebril houder)
3. Mazda CX-60 (zeer erg loom voor zijn 300+pk)
4. Alfa Romeo Tonale (tis een Alfa, mooi maar soms met issues)
5-6-7 : BMW 3/AUDI A4/MERCEDES C (iedereen heeft deze)
8. Civic 2022 (In advance trim, incl Schuifdak en zonnebril houder! wel zonder electrische achterklep...(maar is dit nodig))

Ik neig inmiddels redelijk hard naar die Honda.

• renzo4000
@Wolfp4ck je lijstje is nogal..uuhm... uiteenlopend en varieert ook behoorlijk qua type (en prijs!). Misschien even je contract voorwaarden delen en wat je evt. extra kan en wil bijbetalen? Daarnaast is het belangrijk om te weten welke minimale eisen je hebt (kennelijk oa. een zonnebrilhouder :+ ... die kan je overigens altijd wel achteraf plaatsen, ik zou daar niet een auto voor laten schieten iig ;)).

• Wolfp4ck
@renzo4000
je zou er versteld van staan hoeveel zonnebrillen op sterkte ik al versleten heb omdat ik er niet toe kom een hebbeding te kopen voor die in te steken :)
Toen mijn Merc er een had was ik onmiddelijk verkocht.

Qua budget spreken we over een 40.000 excl btw met max lease kost van om en bij de 1000€
Minimale eisen voor mij is een automatische versnellingsbak, zeer goed audio systeem, koffer groot genoeg voor 1 grote (size German Shepherd) hond. Plezier om te rijden is subjectief, maar ik heb wel graag iets dat eerst weg is na verkeerslichten

• renzo4000
Wolfp4ck schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:40:
@renzo4000
je zou er versteld van staan hoeveel zonnebrillen op sterkte ik al versleten heb omdat ik er niet toe kom een hebbeding te kopen voor die in te steken :)
Toen mijn Merc er een had was ik onmiddelijk verkocht.

Qua budget spreken we over een 40.000 excl btw met max lease kost van om en bij de 1000€
Minimale eisen voor mij is een automatische versnellingsbak, zeer goed audio systeem, koffer groot genoeg voor 1 grote (size German Shepherd) hond. Plezier om te rijden is subjectief, maar ik heb wel graag iets dat eerst weg is na verkeerslichten
https://www.amazon.nl/GAF...Accessoires/dp/B09N1N7JSM

Zo... kan de Formentor iig weer op je lijstje :P

Als eerste weg bij het stoplicht...hmm dan valt die Austral af met zijn 200pk a 8,4s (hoewel dat prima cijfers zijn natuurlijk, maar geen strepentrekker).

De Civic is qua koffer niet ideaal voor je grote herdershond. Maar dat is een kwestie van een keer uitproberen.

DS DS 4 E-TENSE 225 Performance Line+ wellicht een optie? Dan rij je iig iets wat je niet op elke straathoek ziet. Design van ex- en interieur moet je aanspreken maar ik vind dat wel erg gaaf.

• Wolfp4ck
@renzo4000

DS had ik inderdaad nog vooralsnog niet bekeken :) ga ik zeker eens doen

• Calder
The Eagle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Dat zou ik eerst even checken, anders wordt het een dure aanname. Gemiddeld brandstof voorschot zit ergens rond de 175-200 euro iirc. Als je budget inclusief brandstof is hou je de rest over voor een auto. Dat is het verschil tussen een Golf en een Passat zeg maar ;)

En doe ze na een lol, gebruik de template in de startpost, die is er niet voor niks. Maakt het overzichtelijk :)
Heb ik ook gedaan. Zie mijn eerste post ook :P

• The Eagle

The Eagle

@Wolfp4ck no offense, maar wat is er mis met een brillenkoker in het vak van je deur? Die inbouw dingen past meestal je bril toch niet in en het ziet er niet uit. En om daar een auto op af te schrijven.... Gaat wat ver imho ;)

• Wolfp4ck
@The Eagle mijn vrouw zegt hetzelfde :) maar als ik geen super gevoel heb over geen enkele van de auto's zal zo iets de druppel in de bucket zijn die me overstag zal laten gaan :)
met andere woorden heb ik voor geen enkele wagen een WOW gevoel jammer genoeg.

• kosz
  • Laatst online: 22:44

Op mijn shortlist staan:

Als de levertijd van de hyundai net zolang is als zijn tweelingbroer Kia Sportage GTplus PHEV van 12 maanden of langer dan zou ik dat meenemen in mijn keuze, de Kia is bij mij dus afgevallen

• Xoxol
kosz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Als de levertijd van de hyundai net zolang is als zijn tweelingbroer Kia Sportage GTplus PHEV van 12 maanden of langer dan zou ik dat meenemen in mijn keuze, de Kia is bij mij dus afgevallen
Voor Hyundai zou dit ongeveer 6-7 maanden zijn. Voor BMW 9 maanden. Voor beide geen garanties. :P

V-Strom 650

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 19:04
(jarig!)
Sorry voor een zoveelste topic over welke wagen te kiezen maar het is zo’n lastige keuze…. De meeste van mijn kameraden hebben een gekleurde keuze. Maakt het alleen maar moeilijker…

Tot 2 weken geleden was mijn keuze simpel:

- Volvo C40 RWD Extended range Ultimate. Extra opties: Fjord blue, trekhaak, geblindeerde ramen en de iets duurdere zetels. Levertermijn eind september.

Door de prijsverlaging komt daar plots de Tesla AWD LR bij. Opties, enkel trekhaak. Wit als kleur… Levertermijn maart?

Nog een alternatief is Polestar 2. Buiten de nieuwe snoet bevalt mij de extra power en betere range mij ook aan. Binnen budget is Long Range trekhaak en pilot optie binnen budget… Levertermijn september?

Bij de Volvo heb ik dus bijna alle mogelijke opties. Bij Tesla is dat eigenlijk amper toepasselijk… Bij Polestar zit helaas plus pakket er niet in. Daarom is die ook 3de keuze ook af ook al heeft die de beste range.

Reden om voor Tesla te kiezen is meer ruimte. Maar vooral ook de AWD en meer pk’s. Maar heb je die pk’s nodig?

Lease maatschappij is Arval. BE. Momenteel nog geen laadpalen op werk maar gaan er normaal wel komen. Gezien ik ga verhuizen begin volgend jaar komt er thuis geen laadstation. Das een langere levertermijn is wel handig… Laadpas van Arval. Dus geen supercharger netwerk van Tesla…
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee