Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:42
Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:51:
Goed nieuws van de makers van ProCreate:

[Embed]

Blijft raar dat YouTube reviewers zo’n iPad eerder krijgen dan Devs…
Domme vraag, wat werkte er niet op een M1 iPad dan ?

Inruil bevestiging van Apple binnen. Dat is dan weer snel. Vrijdag kwam de M1 iPad, meteen bij UPS ophalen ingepland, zelfde bezorger kwam na een uurtje weer langs. Geld wordt via de creditcard binnen 2 weken teruggestort. Apple doet dat pas na de wettelijke bedenktijd.

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

loekf2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Domme vraag, wat werkte er niet op een M1 iPad dan ?

[…]
Alles werkte maar ProCreate behandelde de M1 alsof ie 2GB had en je was dus nodeloos beperkt in aantal layers.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Nog steeds dik tevreden met mijn 12,9 IPP na een aantal dagen intensief spelen.

Toch ook maar overstag gegaan en de magic keyboard gekocht. Jeetje wat typt dit lekker vergeleken met mijn macbook pro 2018. Had zelfs gedacht dat het wat wiebelig zou zijn maar hij staat echt als een huis.
Zoals al eerder benoemd mis ik alleen de functietoetsen, dit is wel echt een gemiste kans (zeker voor die prijs!?)
Ik heb overigens totaal geen moeite om de bovenste rij met toetsen te bereiken. Meermaals geprobeerd en raak echt nooit de onderkant van het scherm aan.

• PuntoXII
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12-06 21:42
Ik snap niet dat de meeste mensen zoveel geld uitgeven aan de magic keyboard. Deze van logitech is veel beter: link

Hij heeft functietoetsen en het allerbelangrijkste, je kunt de ipad in elke hoek zetten wat je maar wilt. Toetsenbord kan er zo af en dan heb je het beste hoesje (wel wat zwaar) dat je maar kunt hebben. Ik heb hem voor mijn iPad pro 11".

[Voor 21% gewijzigd door PuntoXII op 26-05-2021 17:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
PuntoXII schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:16:
Ik snap niet dat de meeste mensen zoveel geld uitgeven aan de magic keyboard. Deze van logitech is veel beter: link

[Afbeelding]

Hij heeft functietoetsen en het allerbelangrijkste, je kunt de ipad in elke hoek zetten wat je maar wilt. Toetsenbord kan er zo af en dan heb je het beste hoesje (wel wat zwaar) dat je maar kunt hebben. Ik heb hem voor mijn iPad pro 11".
Simpel. Ik wil geen hoesje en al helemaal geen zwaar hoesje.

• PuntoXII
giantgiantus schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Simpel. Ik wil geen hoesje en al helemaal geen zwaar hoesje.
Die begrijp ik zeker, ik zelf accepteer dat ten gunste van gewoon een kickstand hebben. Het liefst zou ik willen dat Apple dat overneemt van de Microsoft Surface...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16:57
Daarnaast vind ik de Logitec een rommelig en omslachtig ontwerp (kickstand, materiaal en die case er helemaal omheen). Ik heb de vorige generatie Apple Folio naast de Logitec getest en vond de Apple variant veel fijner. Het is een goede hoes en fijn dat 'ie goedkoper is maar de beste zou ik voor mezelf niet zeggen.

[Voor 6% gewijzigd door Sluw op 26-05-2021 17:52]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:08

Aiii

何これ

[Afbeelding]

Ik had de vorige versie op mijn 11-inch. Maar beter is hij simpelweg niet. Ten eerste moet je iPad in een dikke case, hij wordt twee keer zo dik, langer, breder, en is daarmee als tablet al meteen een stuk minder fijn te gebruiken. Even snel verwijderen van de case is er sowieso niet bij, want om hem uit dat rubber te vogelen kost echt wel wat moeite.

Dan de kickstand, die maakt je device twee keer zo lang. Zo kun je je iPad alleen op een bureau zetten dat flink de diepte in ruimte heeft. Even je iPad voor je toetsenbord van je PC zetten? Vergeet het maar, gaat niet. Dat hij meer bereik heeft in hoeken is waar, maar als je zoals mij je iPad wel eens hoger hebt staan, dan is een hoek van 90% of zelfs iets naar voor hellend met het toetsenbord ideaal, dat kan met de Logitech niet..

Dan het toetsenbord, de toetsen zijn iets meer mushy en het trackpad is een wedge design. Klikken kan dus niet uniform, en zelfs helemaal niet op het bovenste gedeelte. Daarnaast is de losse flap als toetsenbord een stuk minder fijn dan de solide basis van het Magic Keyboard.

Je krijgt geen extra USB-C poort aan de onderzijde om op te laden, je offert dus de iPad poort op en hebt bovendien die kabel heel stom naar boven lopen in plaats van lekker plat op je bureau.

Ik draag mijn iPad + MK regelmatig door mijn huis heen, van mijn bureau in de werkkamer naar de koffietafel in de woonkamer bijvoorbeeld. Dat kan lekker opengeklapt met 1 hand aan het toetsenbord. Kan ik meteen verder. Kan met de Logitech niet.

Op schoot gebruiken? kan, maar dan moet je het toetsenbord in je buik duwen, en de kickstand over je knieën. Niks geen hoekcontrole, geen relaxte zit positie. En je trackpad gebruiken is heel awkward.

Liggend op de bank kun je helemaal vergeten, natuurlijk. Zeker als je het issue met de hoeken dat ik eerder noemde dan meeneemt in de overweging.

Ja, je krijgt er functietoetsen voor terug, maar laten we wel wezen, de meeste toetsen heb je niet nodig. De home button is CMD+H, de lock button is CTRL+CMD+Q, net als dat er commando's zijn voor screenshots, voor het dock op te roepen, app switching, etc. Je volumeknoppen zitten bovenop je iPad, Spotlight is CMD+Space. De enige knoppen die je niet kan repliceren zijn de toetsenbordverlichting (gebruik je die?) De brightness, en je muziekcontrole. Ik ben er niet van overtuigd dat die laatste twee niet snel bedient zijn door even naar de bovenhoek te swipen en te klikken. Na een jaar is dat bijna tweede natuur en swipe ik met twee vingers vrijwel meteen de brightness of het volume naar de juiste plek. Ik kan daar niet wakker van liggen. Ik zou er geen nee tegen zeggen om ze te hebben als het kon qua ruimte, maar mis ik ze echt in de praktijk? Nah.

Begrijp mij niet verkeerd, voor 160 Euro indertijd was het een prima "budget" alternatief, en het is absoluut de beste optie na Apple's eigen omdat het niet via Bluetooth werkt zoals de andere alternatieven, maar dan moet je wel wat consessies doen qua gebruiksgemak. Ik heb hem vrij snel vervangen door het Magic Keyboard en ik heb daar nooit spijt van gehad.

• Radiodurans
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:19
Radiodurans schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:06:
[...]Verder heb ik wel spijt van mijn NLse toetsenbord: mijn beide pinken missen de verkorte linker shift en enter toets en drukken de andere toetsen in die daar zitten.
Net via Apple kunnen regelen dat ik het Nederlandse toetsenbord kan terug sturen ook al is de ‘remorse’ tijd al voorbij. Het keyboard kwam nl. veel eerder dan de iPad zelf. Prima kunnen regelen met Apple dus! Ik heb meteen een nieuwe ‘Engels (VS)’ keyboard besteld met ‘normale’ enter en linker shift toetsen :*)

Iets anders, hebben jullie niet vaak dat je FaceID camera wordt geblokkeerd door je vingers omdat je je tablet toch echt moet vasthouden?

[Voor 23% gewijzigd door Radiodurans op 26-05-2021 18:47]

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Radiodurans schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Net via Apple kunnen regelen dat ik het Nederlandse toetsenbord kan terug sturen ook al is de ‘remorse’ tijd al voorbij. Het keyboard kwam nl. veel eerder dan de iPad zelf. Prima kunnen regelen met Apple dus! Ik heb meteen een nieuwe ‘Engels (VS)’ keyboard besteld met ‘normale’ enter en linker shift toetsen :*)
Aah die Nederlandse layout haat ik echt met een passie. Helaas tegenwoordig (sinds iOS iPadOS 14 dacht ik) ook op het virtuele keyboard.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Radiodurans
Donstil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:13:
[...]
Helaas ook op het virtuele keyboard.
Ik kan gewoon een ‘English (US)’ virtueel keyboard kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Radiodurans schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Ik kan gewoon een ‘English (US)’ virtueel keyboard kiezen?
Ja maar die indeling is niet met de Nederlandse taal te selecteren.

• Redondo1982
  • Laatst online: 12:16
Ik vind het Logitech toetsenbord ook niet echt mijn ding vnl. doordat het weer een hoes is die je niet snel eraf kunt halen. Dit heeft Apple met de eigen hoezen beter geregeld. Echter, ik was eigenlijk helemaal de Smart Keyboard Folio vergeten. Ik heb vandaag de Magic Keyboard binnen gekregen (met verkeerde layout :F ) en deze heb ik direct geretourneerd, omdat ik het teveel een laptop vind worden. Ziet er gaaf uit, maar dat was het dan ook. Maar de Smart Folio Keyboard daarentegen is waarschijnlijk wat geschikter voor mijn use case en die ga ik nu bestellen, zij het in de juiste layout nu :+

Als ik hem binnen heb zal ik wat pics posten.

I don't have dreams, I have goals!!

• Tomba

Tomba

Aangezien de iPad voor mij ongeschikt is als laptop vervanger maar ik wel als ik bv op vakantie ben een RDP sessie wil kunnen doen (waar ik een muis voor nodig heb) heb ik een simpel opvouwbaar keyboard gekocht. Als die binnen is zal ik mijn ervaring ook wel delen hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redondo1982
Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:47:
Aangezien de iPad voor mij ongeschikt is als laptop vervanger maar ik wel als ik bv op vakantie ben een RDP sessie wil kunnen doen (waar ik een muis voor nodig heb) heb ik een simpel opvouwbaar keyboard gekocht. Als die binnen is zal ik mijn ervaring ook wel delen hier.
Ziet er ook gaaf uit ja, mooie oplossing en lekker prijsje ;)

• MBAMG
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-06 14:32
Ik wist het eerst niet van de verschillen tussen een Nederlands en Engels (VS) keyboard. De Engelse lijkt mij inderdaad ook makkelijker. Zijn er verder nog forumleden die ook voor dit keyboard gekozen hebben? Of maakt het voor de meesten niet uit. Volgens mij zijn de grootste verschillen de ‘enter’ en de ‘shift’ toetsen toch? En werkt de ‘2’ bijvoorbeeld ook als €-teken?

Alvast bedankt!

[Voor 6% gewijzigd door MBAMG op 26-05-2021 20:50]

• Tomba

Tomba

MBAMG schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:08:
Ik wist het eerst niet van de verschillen tussen een Nederlands en Engels (VS) keyboard. De Engelse lijkt mij inderdaad ook makkelijker. Zijn er verder nog forumleden die ook voor dit keyboard gekozen hebben? Of maakt het voor de meesten niet uit. Volgens mij zijn de grootste verschillen de ‘enter’ en de ‘shift’ toetsen toch? En werkt de ‘2’ bijvoorbeeld ook als €-teken?

Alvast bedankt!
Ik heb op mijn MBA M1 expliciet gekozen voor de Engelse. Fijnere ENTER en logischere toetsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:30
Goed gevonden, ik ben benieuwd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jumpman
Ik gebruik deze (al jaren met mijn HTPC) en nu dus sporadisch met mijn Apple iPad.

Helaas heeft het recente model gele accenten.

• Valinor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13-06 14:55
Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:00:
[...]

Ik heb op mijn MBA M1 expliciet gekozen voor de Engelse. Fijnere ENTER en logischere toetsen.
Ben benieuwd. Zit zelf te hopen dat dat de imac keyboard binnenkort los verkocht worden. Die zijn ook best compact en hebben dezelfde layout als op de nieuwe macbooks.
(logitech k380 is ook een aanrader, kan switchen tussen 3 apparaten. Wel wat zwaarder)

edit: Weet je zeker dat je die wilt. Bluetooth 3.0 staat er. En zo te zien een micro-usb oplaadport

[Voor 35% gewijzigd door Valinor op 26-05-2021 21:40]

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik zie nu al een aantal keer het Engelse keyboard voorbij komen. Maar nemen jullie echt die, dus met het £ of bedoelen jullie US keyboard?

Dat laatste kies ik altijd namelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Redondo1982
Donstil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:41:
Ik zie nu al een aantal keer het Engelse keyboard voorbij komen. Maar nemen jullie echt die, dus met het £ of bedoelen jullie US keyboard?

Dat laatste kies ik altijd namelijk.
Nou, daar ben ik dus ook de mist ingegaan met de MK :F

Ik dacht US te nemen, maar pakte Engels internationaal. Gelukkig moest die toch terug en heb ik nu de Keyboard Folio genomen met US.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 05-06 22:39

[Afbeelding]

Omdat de beste feature van de Apple cases is dat je de iPad er met een handomdraai uit trekt en je dan gewoon de iPad los kan gebruiken. Een tablet met een full cover er omheen is echt absoluut niet fijn in gebruik.

Ik snap echt oprecht niet waarom mensen hun ervaring zo verprutsen. Een van de belangrijkste factoren van je gebruikerservaring op een tablet is de tactile experience. Filmpje kijken in bed met losse iPad = chill en fijn. Filmpje kijken in bed met dikke case met ruwe materialen = niet fijn.

En het hele argument dat een Apple case niet volledige bescherming geeft omdat de zijkanten gewoon vrij zijn… ja, ik kan niet zeggen dat het ooit een probleem is geweest. De bovenkant en onderkant raken dingen aan als je het oppakt en neerlegt, de zijkanten niet. Het is niet alsof ik mijn iPad ooit heb laten vallen of ergens tegen aan stoot of zo, ik snap het probleem niet eerlijk gezegd.

(Mijn schoonvader had mijn oude iPad gekregen met mooie smart folio case en heeft deze vervolgens vervangen met een rugged case van 5 euro van de Lidl omdat dat blijkbaar volgens hem beter was… ;(. Ondertussen is overigens de achterkant wel helemaal kapot gekrast omdat er gewoon zand en viezigheid die case binnendringt en de onderkant er vervolgens op begint te wrijven en krassen, maar goed…)

[Voor 20% gewijzigd door BurrowedLurker op 27-05-2021 01:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

BurrowedLurker schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:49:
[...]

Omdat de beste feature van de Apple cases is dat je de iPad er met een handomdraai uit trekt en je dan gewoon de iPad los kan gebruiken. Een tablet met een full cover er omheen is echt absoluut niet fijn in gebruik.

Ik snap echt oprecht niet waarom mensen hun ervaring zo verprutsen. Een van de belangrijkste factoren van je gebruikerservaring op een tablet is de tactile experience. Filmpje kijken in bed met losse iPad = chill en fijn. Filmpje kijken in bed met dikke case met ruwe materialen = niet fijn.

En het hele argument dat een Apple case niet volledige bescherming geeft omdat de zijkanten gewoon vrij zijn… ja, ik kan niet zeggen dat het ooit een probleem is geweest. De bovenkant en onderkant raken dingen aan als je het oppakt en neerlegt, de zijkanten niet. Het is niet alsof ik mijn iPad ooit heb laten vallen of ergens tegen aan stoot of zo, ik snap het probleem niet eerlijk gezegd.

(Mijn schoonvader had mijn oude iPad gekregen met mooie smart folio case en heeft deze vervolgens vervangen met een rugged case van 5 euro van de Lidl omdat dat blijkbaar volgens hem beter was… ;(. Ondertussen is overigens de achterkant wel helemaal kapot gekrast omdat er gewoon zand en viezigheid die case binnendringt en de onderkant er vervolgens op begint te wrijven en krassen, maar goed…)
Kan me hier wel in vinden eigenlijk. Ik heb ook getwijfeld tussen die Logitech en een Apple MK en uiteindelijk de Apple Folio besteld omdat ik de MK eigenlijk nog net een tikje te duur vond. Helaas gaat de Apple Folio nu retour omdat ik die echt kutter dan kut vind typen. Nu is er een witte Apple MK onderweg dus ik hoop dat die gaat voldoen. Ik wil ook zeker geen case die om de hele iPad heen zit.

Juist het gemak van op het toetsenbord snappen en als je alleen de tablet nodig hebt er weer af trekken maakt de Apple MK (maar ook de Folio) zo geschikt, in ieder geval voor mijn use case.

Enige waar ik nu nog over twijfel is of ik een screen protector nodig heb. Gebruik de Pencil wel redelijk veel maar geen idee of die krassen kan veroorzaken. Volgens google schijnt die wel zodanig gemaakt te zijn dat 'ie geen krassen kan veroorzaken, maar goed..

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:49
Enige waar ik nu nog over twijfel is of ik een screen protector nodig heb. Gebruik de Pencil wel redelijk veel maar geen idee of die krassen kan veroorzaken. Volgens google schijnt die wel zodanig gemaakt te zijn dat 'ie geen krassen kan veroorzaken, maar goed..
Ik gebruik de pencil 1 al jaren op mijn oude pro 10.5 en het scherm is volledig krasloos, ik zou me daar echt geen zorgen over maken.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redondo1982
London schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:01:
[...]

Kan me hier wel in vinden eigenlijk. Ik heb ook getwijfeld tussen die Logitech en een Apple MK en uiteindelijk de Apple Folio besteld omdat ik de MK eigenlijk nog net een tikje te duur vond. Helaas gaat de Apple Folio nu retour omdat ik die echt kutter dan kut vind typen. Nu is er een witte Apple MK onderweg dus ik hoop dat die gaat voldoen. Ik wil ook zeker geen case die om de hele iPad heen zit.

Juist het gemak van op het toetsenbord snappen en als je alleen de tablet nodig hebt er weer af trekken maakt de Apple MK (maar ook de Folio) zo geschikt, in ieder geval voor mijn use case.

Inderdaad, het gemak en de looks door het minimalistische design. Ik kocht de iPad Pro 2018 11” naast de Pro 10,5 (die doorgeschoven is in het gezin) o.a. door de magneten die het makkelijker om cases op en af te halen.

Ik denk dat de MK meer wordt verkocht dan de SKF, want die is wel een stuk mooier om te zien. Ook als je veel typt lijkt een MK een stuk fijner.

Krassen komen niet door de Pencil zelf. Misschien wel als er vuil tussen pen en scherm zit, maar dat zal dan met je vinger ook gebeuren. Ik heb iig nog nooit een zichtbare kras gehad op mijn Pro’s, en ik gebruik hem regelmatig voor notities. Ik zou me daar geen zorgen om maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
London schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:01:
[...]

De Pencil bestaat al een paar jaar, en ik heb nog nooit klachten gehoord over krassen, zelfs niet op MacRumors, en dat wil wat zeggen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PuntoXII
BurrowedLurker schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:49:
[...]

Nou, ik vind het in bed en op de bank niet fijn om dat ding hele tijd te moeten vasthouden, dus ik klap de kickstand uit en kan heerlijk relaxed in bed serie kijken of aan de keukentafel de iPad in de juiste hoek zetten om te tekenen of te lezen of wat dan ook. Standaard moet je de iPad vasthouden of plat neerleggen aan tafel... dat vind ik dan juist weer heel erg niet confortabel. Maar de tradeoff is idd dat er een hoes om heen zit en als ik hem dan wel een keer los vast heb omdat ik in de kamer sta, dan is hij inderdaad zwaarder. maar hoe vaak ik die kickstand gebruik dat weegt daar niet tegenop. EN vooral dat hij in elke hoek bijna te plaatsen is vind ik een erg grote pre. Doordat je de iPad zo makkelijk in de juiste hoek neerzet is ook facetimen in eens super relaxed.

[Voor 6% gewijzigd door PuntoXII op 27-05-2021 10:34]

• Tomba

Tomba

Misschien ben ik verwend door mijn MBA M1 of komt het omdat ik er veel meer mee doe, maar de batterylife van de M1 12.9 valt mij eigenlijk een beetje tegen. Een uurtje of 8-9 en het is op. Heb ik een dud of herkennen jullie dit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Tomba schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:50:
Misschien ben ik verwend door mijn MBA M1 of komt het omdat ik er veel meer mee doe, maar de batterylife van de M1 12.9 valt mij eigenlijk een beetje tegen. Een uurtje of 8-9 en het is op. Heb ik een dud of herkennen jullie dit?
Beetje afhankelijk wat je er mee doet ?
als je HDR media consumeert, zal de accu sneller leeglopen.

[Voor 7% gewijzigd door absrnd op 27-05-2021 11:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downcom
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-06 10:58
Tomba schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:50:
Ik zit ongeveer op dezelfde accuduur maar dan staat de helderheid wel op 100%
Mijn moeder heeft een MBA M1 maar als ik hem van de netspanning haal gaat het scherm standaard een stukje minder fel. Dit is bij een iPad niet het geval. Ik denk dat er veel winst valt te behalen valt door de helderheid iets te verlagen. Nou ben ik meestal thuis dus altijd een stopcontact in de buurt dus de helderheid lekker op 100% :9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomba

Tomba

En binnen, tis priegelen maar werkt prima:

De T en V zijn wel klein omdat die op t scharnier zitten… uitgeklapt is ie dus toch breder dan de iPad zelf!

Koppelen was zo gepiept:

En de ‘muis’ is prima te gebruiken onder RDP:

Minpunten:
  • Touchpad klikt niet (dus alleen tap)
  • T en V knop maar halve breedte
  • Touchpad aan de smalle kant
  • Geen case inbegrepen
Pluspunten:
  • Ingeklapt is ie klein en licht
  • Multi touch werkt
Voor mijn doeleinden (incidenteel gebruik) perfect geschikt maar dit is absoluut geen vervanger voor een MKB
absrnd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Beetje afhankelijk wat je er mee doet ?
als je HDR media consumeert, zal de accu sneller leeglopen.
Buiten wat testing met HDR files nog nauwelijks films/series/etc gekeken. Tot op heden puur gebruikt voor browsing, krantlezen en ProCreate.
downcom schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zit ongeveer op dezelfde accuduur maar dan staat de helderheid wel op 100%
Mijn moeder heeft een MBA M1 maar als ik hem van de netspanning haal gaat het scherm standaard een stukje minder fel. Dit is bij een iPad niet het geval. Ik denk dat er veel winst valt te behalen valt door de helderheid iets te verlagen. Nou ben ik meestal thuis dus altijd een stopcontact in de buurt dus de helderheid lekker op 100% :9
Ah, die helderheid die niet aanpast is wel een goede, ga ik eens naar kijken.

[Voor 14% gewijzigd door Tomba op 27-05-2021 11:35]

• downcom
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-06 10:58
Er is iemand al opgevallen dat als je de camera app openend en je gewoon op foto modus (1x) dus geen zoom de iPad wat beweegt het beeld hapert? Zet je hem op 2x zoom of op slowmotion of andere stand de haperingen verdwijnen? Zet je hem dan weer terug op foto modus dan hapert het weer. Ik verwacht dat dit een software dingetje is maar ben benieuwd of meerderen hier last van hebben.

• Tomba

Tomba

downcom schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:32:
Er is iemand al opgevallen dat als je de camera app openend en je gewoon op foto modus (1x) dus geen zoom de iPad wat beweegt het beeld hapert? Zet je hem op 2x zoom of op slowmotion of andere stand de haperingen verdwijnen? Zet je hem dan weer terug op foto modus dan hapert het weer. Ik verwacht dat dit een software dingetje is maar ben benieuwd of meerderen hier last van hebben.
Op mijn 12.9 op het eerste gezicht geen last van.

• DapperKonijntje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-05 09:53

DapperKonijntje

Draw monkey

Mijn vriendin heeft de 2020 ipp 11" en ik heb onlangs de 2021 versie gekocht, ook 11", maar het geluid valt me vrij tegen op lage volumes, als ik beide ipads op 20 procent volume set in een serie dan is de 2020 versie duidelijk verstaanbaar, mijn 2021 ipad klinkt in tegenstelling veel te zacht om relaxed te kijken.
De oudere ipad doet het vooral beter met de hoge tonen, deze vallen bij de nieuwe een beetjje weg.
Pas na de 50 procent komen ze een beetje op gelijke voet en tegen max klinkt de nieuwe ook wel echt beter.

Ik heb niet het idee dat de speakers defect zijn, want op hoger volume klinkt het gewoon goed, maar ik vroeg me af of meer mensen dit ervaren.

Portfolio

• absrnd
  • Nu online
DapperKonijntje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:24:
Mijn vriendin heeft de 2020 ipp 11" en ik heb onlangs de 2021 versie gekocht, ook 11", maar het geluid valt me vrij tegen op lage volumes, als ik beide ipads op 20 procent volume set in een serie dan is de 2020 versie duidelijk verstaanbaar, mijn 2021 ipad klinkt in tegenstelling veel te zacht om relaxed te kijken.
De oudere ipad doet het vooral beter met de hoge tonen, deze vallen bij de nieuwe een beetjje weg.
Pas na de 50 procent komen ze een beetje op gelijke voet en tegen max klinkt de nieuwe ook wel echt beter.

Ik heb niet het idee dat de speakers defect zijn, want op hoger volume klinkt het gewoon goed, maar ik vroeg me af of meer mensen dit ervaren.
Misschien de equalizer anders ingesteld, of andere audio instellingen ?

• DapperKonijntje

DapperKonijntje

Draw monkey

absrnd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:41:
[...]

Misschien de equalizer anders ingesteld, of andere audio instellingen ?
Zover ik weet heeft ipad os geen system wide equalizer, daarbij is het in meerdere apps het geval zoals netflix,vlc en spotify.

Portfolio

• druipgrot
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Donstil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:13:
[...]

Aah die Nederlandse layout haat ik echt met een passie. Helaas tegenwoordig (sinds iOS iPadOS 14 dacht ik) ook op het virtuele keyboard.
Het zal toch niet voor niets de Nederlandse layout zijn. Voor mij is het hele bord nog wennen, maar ik merk alvast dat ik minder per ongeluk op enter klik.

O ja, ‘k heb ‘m al een keer laten vallen van 60cm, hij doorstond de drop test met verve.

[Voor 10% gewijzigd door druipgrot op 27-05-2021 20:43]

https://www.hpdetijd.nl/2015-12-28/het-stalacpijporgel-van-luray/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

druipgrot schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:42:
[...]

Het zal toch niet voor niets de Nederlandse layout zijn. Voor mij is het hele bord nog wennen, maar ik merk alvast dat ik minder per ongeluk op enter klik.
Jawel, nou althans de Nederlandse lay-out wordt in Nederland vrijwel niet gebruikt. Alleen door Apple zover ik weet. Vrijwel alles is Engels US hier met (soms) een euro teken erop.

Apple stelt softwarematig QWERTY-ISO in als het keyboard op NL staat terwijl dat voor iOS 14 (of 13 dat weet ik ff niet meer) QWERTY-ANSI was. Gek genoeg krijgt een Engels US gebruiker de keuze tussen de twee maar vinden ze dat voor ons niet belangrijk.

Dit is overigens het verschil.

Die verticale enter wordt dus door veel mensen als irritant ervaren, waaronder ik dus 🤓

[Voor 5% gewijzigd door Donstil op 27-05-2021 20:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• honey
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:52
De nieuwe iPad zou 120Hz ProMotion support hebben. Wanneer werkt het?

Als ik het beeld vergelijk met een Samsung s20 (ook 120Hz) telefoon, dan ziet scrollen op dit scherm er veel strakker en vloeiender uit. Op de iPad zie je nog veel ghosting.

Specs van pc

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:38
downcom schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:32:
Jep, bij mij lijkt het ook alsof de camera even onscherp wordt, hapert (wisselt tussen de andere camera) en dan pas scherp stelt. Niet erg, maar wel gek.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

honey schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:59:
De nieuwe iPad zou heeft 120Hz ProMotion support hebben. Wanneer werkt het?
Altijd.

[Voor 5% gewijzigd door Donstil op 27-05-2021 21:49]

• honey
Ah, ehm, dank. Mogelijk werkt het anders op een Samsung telefoon dan op een iPad? Het was een opvallend verschil. Ik zal eens vergelijken met een oude iPad zonder 120HZ wanneer het kan.

Specs van pc

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:29
DapperKonijntje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:24:

Dan zet je het volume toch hoger? Snap echt het probleem niet zo.

• Radiodurans
Donstil schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:52:
[...]
Die verticale enter wordt dus door veel mensen als irritant ervaren, waaronder ik dus 🤓
En dus die linker shift, ik rag de hele tijd op die toets ernaast met m'n linker pink.

• ZiSE
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online
honey schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Ah, ehm, dank. Mogelijk werkt het anders op een Samsung telefoon dan op een iPad? Het was een opvallend verschil. Ik zal eens vergelijken met een oude iPad zonder 120HZ wanneer het kan.
refresh rate wordt aangepast aan de content die je kijkt. Zodra je statische content kijkt gaat de rate snel omlaag om accu te sparen. Is dus niet vast 120.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Radiodurans schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:26:
[...]

En dus die linker shift, ik rag de hele tijd op die toets ernaast met m'n linker pink.
Haha ja ook heel irritant ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DapperKonijntje

DapperKonijntje

Draw monkey

WouterL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Dan zet je het volume toch hoger? Snap echt het probleem niet zo.
Probleem is een groot woord, mijn punt is dat ik vaak nog even een serietje in bed kijk, bij de 2020 ipad kon ik het volume heel laag zetten, zodat mijn vriendin er geen last van had en toch nog duidelijk de stemmen verstaan, bij de nieuwe ipad is dat niet mogelijk en moet ik het volume hoger zetten waardoor ook het achtergrond geluid veel hoorbaarder wordt.

Niet onoverkoombaar allemaal, maar het viel me op en aangezien dit het ervaringen topic is was ik benieuwd of het meer mensen was opgevallen.

Portfolio

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:29
DapperKonijntje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 01:20:
[...]

Probleem is een groot woord, mijn punt is dat ik vaak nog even een serietje in bed kijk, bij de 2020 ipad kon ik het volume heel laag zetten, zodat mijn vriendin er geen last van had en toch nog duidelijk de stemmen verstaan, bij de nieuwe ipad is dat niet mogelijk en moet ik het volume hoger zetten waardoor ook het achtergrond geluid veel hoorbaarder wordt.

Niet onoverkoombaar allemaal, maar het viel me op en aangezien dit het ervaringen topic is was ik benieuwd of het meer mensen was opgevallen.
Op die manier, raar ja!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
DapperKonijntje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 01:20:
[...]

Klinkt meer dat de iPad speakers beter zijn geworden, dat je zelfs met lage volume meer hoort :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MBAMG
Vraagje, welke USB-c (of Thunderbolt) hub raden jullie aan voor een 12’9”? En wat werkt het makkelijkst, eentje die aan de Ipad “vast” zit of los met kabeltje?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13-06 16:03
honey schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Dat zou met een 120HZ-scherm toch niet zichtbaar moeten zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
MBAMG schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:26:
Vraagje, welke USB-c (of Thunderbolt) hub raden jullie aan voor een 12’9”? En wat werkt het makkelijkst, eentje die aan de Ipad “vast” zit of los met kabeltje?

Alvast bedankt!
Ik zou die van HyperX niet aanraden. K* ding ivm de firmware en altijd bang dat ie krast (vooral het glas).

Let er wel op dat hubs een zwaardere lader nodig hebben. De 30W lader is wel ok voor de Apple USB-C naar HDMI + USB-A dongle, maar niet voor een hub met meer functies.

Ik heb een hub van TwelveSouth met een 4K60 HDMI aansluiting, 3x USB-A Gen 3.1, ethernet, SD card.

Daar moet ik minimaal een 45W charger aanhangen anders laad de iPad Pro 11" niet op.

[Voor 3% gewijzigd door loekf2 op 28-05-2021 10:46]

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MBAMG
loekf2 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Let er wel op dat hubs een zwaardere lader nodig hebben. De 30W lader is wel ok voor de Apple USB-C naar HDMI + USB-A dongle, maar niet voor een hub met meer functies.

Daar moet ik minimaal een 45W charger aanhangen anders laad de iPad Pro 11" niet op.
De Ipad hoeft niet persé op te laden. Voor mij is het voldoende als er usb-a, usb-c en sd-card slot op zit. Het wordt maar af en toe gebruikt om bestanden naar een externe harde schijf te kopiëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Heb de ipad nu een weekje in gebruik. Heb de 12.9 1TB + cellulair en ben er overall heel blij mee. Heb de magic keyboard en pencil 2 erbij gekocht. Samen met mijn AirPods werkt het allemaal heerlijk. Het scherm is geweldig, de pencil werkt lekker. Overall zeer tevreden. Paar dingen die nu wel beginnen op te vallen is in mindere mate het gewicht. Ik vind hem wel zwaarder aanvoelen als mijn 2018 model. De rand rondom het scherm maakt me niet uit. Het oogt een beetje cheaper daardoor alsof het scherm heel diep ligt, maar het is gezichtsbedrog want het scherm ligt niet daadwerkelijk zo diep. Het meest irritante vind ik toch wel die blooming bij UI elementen in het donker. Ik heb gisteren voor het eerst even wat series gekeken in bed in een donkere kamer. Toen viel de blooming rond de UI elementen van netflix wel echt op. Dat was echt heel erg. Maar tijdens het kijken van de series niet/nauwelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
Jackssonss schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Dat zou met een 120HZ-scherm toch niet zichtbaar moeten zijn, lijkt me.
Ja, dat dacht ik ook.

Misschien kunnen anderen het bevestigen?

Zien jullie ook ghosting als jullie websites scrollen op de iPad? En, als je een Samsung s20/21 hebt, zien jullie een verschil?

Ik heb het gevoel dat het geen 120Hz is, of slecht geïmplementeerd.

Specs van pc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
Teknix1982 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:24:
Heb de ipad nu een weekje in gebruik. Heb de 12.9 1TB + cellulair en ben er overall heel blij mee. Heb de magic keyboard en pencil 2 erbij gekocht. Samen met mijn AirPods werkt het allemaal heerlijk. Het scherm is geweldig, de pencil werkt lekker. Overall zeer tevreden. Paar dingen die nu wel beginnen op te vallen is in mindere mate het gewicht. Ik vind hem wel zwaarder aanvoelen als mijn 2018 model. De rand rondom het scherm maakt me niet uit. Het oogt een beetje cheaper daardoor alsof het scherm heel diep ligt, maar het is gezichtsbedrog want het scherm ligt niet daadwerkelijk zo diep. Het meest irritante vind ik toch wel die blooming bij UI elementen in het donker. Ik heb gisteren voor het eerst even wat series gekeken in bed in een donkere kamer. Toen viel de blooming rond de UI elementen van netflix wel echt op. Dat was echt heel erg. Maar tijdens het kijken van de series niet/nauwelijks.
Blooming is niet vermijden denk ik. Mijn Sony LCD heeft er ook last van. Andere kant zou je zeggen dat juist met micro LED met veel meer dimming zones het toch mogelijk zou moeten zijn om dit netjes op te lossen. Misschien toch op te lossen met software, of zit er toch een beperking in de hardware van de M1 waardoor ze met feitelijk minder zones werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Longbowh
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
loekf2 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Blooming is niet vermijden denk ik. Mijn Sony LCD heeft er ook last van. Andere kant zou je zeggen dat juist met micro LED met veel meer dimming zones het toch mogelijk zou moeten zijn om dit netjes op te lossen. Misschien toch op te lossen met software, of zit er toch een beperking in de hardware van de M1 waardoor ze met feitelijk minder zones werken.
Mensen overschatten denk ik vaak hoeveel dimmingzones het zijn, 2596 klinkt als best veel maar dat komt neer op 59 bij 44 zones.

Iedere afzonderlijke dimmingzone is dus behoorlijk groot, 46 bij 46 pixels (2116 pixels in 1 zone) of ongeveer een halve bij een halve centimeter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
Longbowh schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:21:
[...]

Mensen overschatten denk ik vaak hoeveel dimmingzones het zijn, 2596 klinkt als best veel maar dat komt neer op 59 bij 44 zones.

Iedere afzonderlijke dimmingzone is dus behoorlijk groot, 46 bij 46 pixels (2116 pixels in 1 zone) of ongeveer een halve bij een halve centimeter.
Oh sh**, ik dacht even in mijn simpelheid dat ze iedere LED van het micro LED array apart konden aansturen. Dat is dus niet waar. Tja, dan krijg je blooming, dat is niet te vermijden.

Je kunt wel de zones iets intelligenter aansturen misschien door een detectie te bouwen voor ondertitels of credits in films, maar daar moet de onwikkel club van Apple ongetwijfeld al over nagedacht hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emiel L
  • Laatst online: 09:10
honey schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Ja, dat dacht ik ook.

Misschien kunnen anderen het bevestigen?

Zien jullie ook ghosting als jullie websites scrollen op de iPad? En, als je een Samsung s20/21 hebt, zien jullie een verschil?

Ik heb het gevoel dat het geen 120Hz is, of slecht geïmplementeerd.
Het is zeker wel 120Hz. Als je er een iPad zonder zo'n scherm naast legt zie je heel duidelijk het verschil in soepelheid bij het scrollen. Helaas is het wel zo dat de schermen die Apple gebruikt inderdaad wat last hebben van ghosting; ze kunnen niet 120x per seconde van zwart naar wit en omgekeerd. Ik heb ook nog nooit een IPS scherm gezien wat dit wel kan overigens, dus het zal wel een beetje inherent zijn aan de gebruikte techniek.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
Er staat nu een stukje op Macrumors waar in wordt gezegd dat developers maar 5gb van het geheugen kunnen gebruiken. Dat geldt voor zowel de 8 als 16 gb variant. Bijvoorbeeld voor Procreate. iPad OS kan wel de complete 16 gb gebruiken. Ik hoop dat er binnenkort meer duidelijk over wordt maar als dit zo blijft ga ik mijn 1tb iPad die vandaag binnenkomt omruilen voor een 8 gb variant.

[Voor 7% gewijzigd door Sluw op 28-05-2021 13:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:30:
Er staat nu een stukje op Macrumors waar in wordt gezegd dat developers maar 5gb van het geheugen kunnen gebruiken. Dat geldt voor zowel de 8 als 16 gb variant. Bijvoorbeeld voor Procreate. iPad OS kan wel de complete 16 gb gebruiken. Ik hoop dat er binnenkort meer duidelijk over wordt maar als dit zo blijft ga ik mijn 1tb iPad die vandaag binnenkomt omruilen voor een 8 gb variant.

[Twitter]
Ik meende dat dat al enige tijd bekend was (denk dat ik t al prelaunch op Reddit voorbij zag komen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
Tomba schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:33:
[...]

Ik meende dat dat al enige tijd bekend was (denk dat ik t al prelaunch op Reddit voorbij zag komen)
Kun je dat nog terugvinden? Of was dat gewoon een random persoon die dat opperde... ik kan 't niet vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:30:

[Twitter]
Klinkt wel plausibel. Om later geen verschil binnen een enkele generatie te creëren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:36:
[...]

Kun je dat nog terugvinden? Of was dat gewoon een random persoon die dat opperde... ik kan 't niet vinden.
Oa hier
https://www.reddit.com/r/...dos_ram_usage_limitations

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
Donstil schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Klinkt wel plausibel. Om later geen verschil binnen een enkele generatie te creëren.
Dan rest de vraag, waarom 16gb, 8gb extra ram is niet nodig om de extra opslag te kunnen gebruiken en Apple staat niet bekend om meer te leveren dan nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Dan rest de vraag, waarom 16gb, 8gb extra ram is niet nodig om de extra opslag te kunnen gebruiken en Apple staat niet bekend om meer te leveren dan nodig.
Nah dat weet ik niet. Misschien is het intern wel nodig ofz, dat klinkt mijn in ieder geval logischer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
Donstil schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Nah dat weet ik niet. Misschien is het intern wel nodig ofz, dat klinkt mijn in ieder geval logischer.
Nee, dat lijkt me niet, een macbook pro/air met M1 kun je gewoon met 2TB en 8GB ram gebruiken. Dus daar hoeven ze het niet voor te doen. Ik denk dat er wellicht een OS update moet komen en dat er vanaf iPad OS 15 meer mogelijk is. We zullen zien deze WWDC.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 14:36
Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Nee, dat lijkt me niet, een macbook pro/air met M1 kun je gewoon met 2TB en 8GB ram gebruiken. Dus daar hoeven ze het niet voor te doen. Ik denk dat er wellicht een OS update moet komen en dat er vana iPad OS 15 meer mogelijk is. We zullen zien deze WWDC.
Daarom. Ik houd de knip op mijn CC na de WWDC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Donstil schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Heb ik vanaf het begin al gezegd, want vroeger heb ik dit weleens gelezen. Alleen er zijn sommigen hier die het graag anders zien, waar niks mis mee is. Alleen het is meer de hoop/wens.

Laat ik het zo zeggen, ik hoop voor diegenen die het model hiervoor gekocht hebben er straks ook echt gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
Misschien heeft het iets met caching te maken en heeft de 1TB en 2TB in sommige gevallen meer RAM nodig. De meteen 8GB meer, kan lastig verklaard worden, misschien omdat 12 GB niet bestaat of omdat 16 GB net zoveel zou kosten (dat het één strip is)? Maar meestal wordt het per GB gewoon op het PCB geplaatst. Ik verwacht van Apple niet dat ze in een generatie onduidelijkheid gaan creëren namelijk. Meestal wordt RAM namelijk toegedeeld in 512MB, 1GB, 2GB, 4GB, 8GB, 16GB.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Jumpman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:08:
Misschien heeft het iets met caching te maken en heeft de 1TB en 2TB in sommige gevallen meer RAM nodig. De meteen 8GB meer, kan lastig verklaard worden, misschien omdat 12 GB niet bestaat of omdat 16 GB net zoveel zou kosten (dat het één strip is)? Maar meestal wordt het per GB gewoon op het PCB geplaatst. Ik verwacht van Apple niet dat ze in een generatie onduidelijkheid gaan creëren namelijk. Meestal wordt RAM namelijk toegedeeld in 512MB, 1GB, 2GB, 4GB, 8GB, 16GB.
De RAM is integrated in de M1 dus mogelijk daarom? (Er zijn zo maar 3 SKU's nodig 8CPU/7GPU/8RAM, 8/8/8 en 8/8/16)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jumpman
Tomba schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:09:
[...]

De RAM is integrated in de M1 dus mogelijk daarom? (Er zijn zo maar 3 SKU's nodig 8CPU/7GPU/8RAM, 8/8/8 en 8/8/16)
Ja, precies dan zijn we er toch, dan heeft het met de architectuur te maken. Misschien heeft de 1TB/2TB maar heel soms bijvoorbeeld 2GB meer nodig om dat je heel snel door je foto's scrolt (ik noem maar iets). De ervaring moet op elke 2021 iPad exact hetzelfde zijn gewoon.

[Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 28-05-2021 15:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
Jumpman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Ja, precies dan zijn we er toch, dan heeft het met de architectuur te maken. Misschien heeft de 1TB/2TB maar heel soms bijvoorbeeld 2GB meer nodig om dat je heel snel door je foto's scrolt (ik noem maar iets). De ervaring moet op elke 2021 iPad exact hetzelfde zijn gewoon.
Dat is sowieso niet het geval want iPad OS kan wel gebruik maken van de 16GB en dus bijvoorbeeld meer apps in het geheugen opslaan. Er gaan ook geruchten dat Xcode en Final Cut dit jaar naar de iPad komen (o.a. Jon Prosser) dus die zouden dan ook van het geheugen gebruik maken. Ik wacht zelf toch nog even met de upgrade en stuur mijn 16GB terug (ik wil wel zeker zijn natuurlijk dus wacht tot WWDC) maar geloof echt niet dat het een beetje ongebruikt blijft. Apple gebruikt vaker afwijkende memory hoeveelheden (3 en 6 GB bijvoorbeeld) en op de aantallen die Apple maakt kost het meer geld dan je bespaart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Nee, dat lijkt me niet, een macbook pro/air met M1 kun je gewoon met 2TB en 8GB ram gebruiken. Dus daar hoeven ze het niet voor te doen. Ik denk dat er wellicht een OS update moet komen en dat er vanaf iPad OS 15 meer mogelijk is. We zullen zien deze WWDC.
Op het gebied van het Os kan ik zo snel geen reden bedenken waarom dit nu gelimiteerd zou moeten zijn.

Maar goed mocht dat zo zijn dan is dat eigenlijk ook niet echt iets om enthousiast van te worden. iPadOS15 zal niet uitkomen voor half/eind september en voor die tijd mogen developers geen iPadOS15 features in apps inbouwen.

Mocht het dus een OS beperking zijn dan wordt dat dus sowieso nog 4 maanden wachten.

Het zou de eerste keer zijn dat Apple binnen het OS een dusdanig grote uitzondering zou maken. Dat zie ik niet snel gebeuren. Dan verwacht ik eerder dat de 16 GB modellen meer apps in het geheugen kunnen houden dan dat het 16 GB model bijvoorbeeld 10GN voor een enkele app mag gebruiken.

[Voor 15% gewijzigd door Donstil op 28-05-2021 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Redondo1982 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Heb ik vanaf het begin al gezegd, want vroeger heb ik dit weleens gelezen. Alleen er zijn sommigen hier die het graag anders zien, waar niks mis mee is. Alleen het is meer de hoop/wens.

Laat ik het zo zeggen, ik hoop voor diegenen die het model hiervoor gekocht hebben er straks ook echt gebruik van kunnen maken.
Ik heb het ook in de hoop/wens hoek zitten idd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
@Donstil Je hebt gelijk over het OS, want Apple/het OS zelf heeft dus wel toegang tot de 16GB en de voordelen daarvan alleen 3rd party apps mogen tot op heden maar 5,1 GB gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jumpman
Donstil schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:32:
[...]

Op het gebied van het Os kan ik zo snel geen reden bedenken waarom dit nu gelimiteerd zou moeten zijn.

Maar goed mocht dat zo zijn dan is dat eigenlijk ook niet echt iets om enthousiast van te worden. iPadOS15 zal niet uitkomen voor half/eind september en voor die tijd mogen developers geen iPadOS15 features in apps inbouwen.

Mocht het dus een OS beperking zijn dan wordt dat dus sowieso nog 4 maanden wachten.

Het zou de eerste keer zijn dat Apple binnen het OS een dusdanig grote uitzondering zou maken. Dat zie ik niet snel gebeuren. Dan verwacht ik eerder dat de 16 GB modellen meer apps in het geheugen kunnen houden dan dat het 16 GB model bijvoorbeeld 10GN voor een enkele app mag gebruiken.
Precies dit was voor mij ook één reden om de iPad Pro 2020 te houden. Voordat goed en wel nieuwe iPad OS15 Apps er zijn als er significant meer mogelijkheden zijn, zit je zo in december/januari. Ik gebruik nu geen 'Pro' features en kijk dan welk weer of ik overstap naar de iPad Pro 2021 of iPad Pro 2022.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
Emiel L schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:53:
[...]

Het is zeker wel 120Hz. Als je er een iPad zonder zo'n scherm naast legt zie je heel duidelijk het verschil in soepelheid bij het scrollen. Helaas is het wel zo dat de schermen die Apple gebruikt inderdaad wat last hebben van ghosting; ze kunnen niet 120x per seconde van zwart naar wit en omgekeerd. Ik heb ook nog nooit een IPS scherm gezien wat dit wel kan overigens, dus het zal wel een beetje inherent zijn aan de gebruikte techniek.
Ah, misschien zijn het beperkingen van LED dan. De Samsung heeft een OLED scherm.

Specs van pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loekf2
honey schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Ah, misschien zijn het beperkingen van LED dan. De Samsung heeft een OLED scherm.
Ja klopt OLED kan veel sneller schakelen dan LCDs, soms te snel, waardoor je weer andere effecten krijgt. Bv. bij het weergeven van 24 Hz content.

Ik dacht dat Apple een intelligente frame rate aanpassing doet. Dus bij het kijken van vooral statische web pagina's is het zeker geen 120 Hz waar je naar kijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Op mijn XS merkte ik dat ook, vooral in de instellingen (dark-mode). Op mijn 12 Pro Max merk ik dat ook, maar in iets mindere mate. Op mijn iPad Pro 2018 merk ik dat niet, maar die heeft ook geen OLED.

[Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 28-05-2021 17:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
Sluw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:52:
@Donstil Je hebt gelijk over het OS, want Apple/het OS zelf heeft dus wel toegang tot de 16GB en de voordelen daarvan alleen 3rd party apps mogen tot op heden maar 5,1 GB gebruiken.
Maakt me toch wel benieuwd naar iPadOS 15. Ik heb ook nog wel UI ergernissen (bv. PiP niet enforced... shame on you Youtube .. en feit dat PiP alleen in de hoeken kan en je niet kan resizen). En splitscreen / windowing is een drama.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13-06 16:03
loekf2 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:46:
[...]

Maakt me toch wel benieuwd naar iPadOS 15. Ik heb ook nog wel UI ergernissen (bv. PiP niet enforced... shame on you Youtube .. en feit dat PiP alleen in de hoeken kan en je niet kan resizen). En splitscreen / windowing is een drama.
Aangezien het ook op de 8GB-versie moet draaien, max. 2.9 toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:08

Aiii

何これ

Sinds wanneer kan je PiP niet meer resizen? Dat is nieuw in ieder geval.

-edit: Net getest, kan nog gewoon.

En YouTube PiP kan gewoon via de website (met Premium in ieder geval).

[Voor 43% gewijzigd door Aiii op 28-05-2021 20:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:38
Aiii schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:54:
Sinds wanneer kan je PiP niet meer resizen? Dat is nieuw in ieder geval.

-edit: Net getest, kan nog gewoon.

En YouTube PiP kan gewoon via de website (met Premium in ieder geval).
Ook via de YT app middels een shortcut. Niet enorm vooruitstrevend, wel handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
8 of 16 gb geheugen… toch besloten om de 1TB te houden aangezien ik nu >400 GB gebruik op een 2017 pro en als ik m weer een tijdje wil gebruiken…

• dvd-linden
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15:42
Gisteren even bij de Mediamarkt wezen kijken naar de iPad Pro. Mooi ding! En moet zeggen dat ik hem niet erg zwaar vond, alhoewel ik me wel voor kan stellen dat als je hem langer vasthoudt dat verandert. En hij is inderdaad best groot. Aan de andere kant, er stond een iPad Air naast en die oogde wel weer klein als je eerst even bezig bent geweest op de 12.9 Pro.

Met andere woorden: ik ben er nog niet helemaal over uit en wacht de WWDC nog even af.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

• druipgrot
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Blij met GPS, gister in Limburg in de bossen tussen NL en D genavigeerd. En wat een foto’s. Toen voelde ik wel alsof de achterkant niet geheel vlak is maar enigszins bollend, kort na de randen lijkt de achterkant iets uit te bollen.

https://www.hpdetijd.nl/2015-12-28/het-stalacpijporgel-van-luray/

• CheopsChefren
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12:11
Redondo1982 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Waarom zou je 16Gb ram installeren als er maar 5 van gebruikt wordt? Het verhaal over dat het nodig zou zijn voor het OS is onzin, de oude 1Tb versie werkt perfect met 6Gb aan ram, dus die 8 of 16Gb is daar helemaal niet voor nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:49
CheopsChefren schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Waarom zou je 16Gb ram installeren als er maar 5 van gebruikt wordt? Het verhaal over dat het nodig zou zijn voor het OS is onzin, de oude 1Tb versie werkt perfect met 6Gb aan ram, dus die 8 of 16Gb is daar helemaal niet voor nodig.
Zou het niet zo zijn dat je per app 5GB aan RAM kunt gebruiken waardoor je meerdere apps met vol geheugen gebruik tegelijk kunt gebruiken?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +7Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Mijn Dbrand, Black Swarm skin voor mijn iPad opgeplakt.
de 2020 skin pas zonder probleem op de 2021 versie :)

De textuur is erg prettig om vast te houden, ik gebruik nooit een case, alleen een sleave om deze in mijn rugzak te doen.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik vind dat er dus altijd heel tof uit zien op foto’s maar als ik het dan zelf bestel zijn ze er altijd na een week vanaf.

• Redondo1982
CheopsChefren schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Nouja, niet aansturing OS. Ik heb weleens gelezen dat het zou zijn voor de aansturing van de grotere schijf. Maar ik moet wel zeggen dat het in de tijd was dat de één 1GB had en de andere 2GB. Dit was ontdekt na het uitelkaar halen.

• Redondo1982
Donstil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:01:
Ik vind dat er dus altijd heel tof uit zien op foto’s maar als ik het dan zelf bestel zijn ze er altijd na een week vanaf.
Ohhh, is dat zo? Dan is het niks inderdaad. Ben al vaker hiervoor in de markt geweest.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Redondo1982 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Ohhh, is dat zo? Dan is het niks inderdaad. Ben al vaker hiervoor in de markt geweest.
Nou ja iets voor zich natuurlijk maar vind het altijd wat goedkoop aanvoelen, gaat stof aan de randjes zitten en soms zijn die randjes ook wat “scherp”.

• Redondo1982
Donstil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Nou ja iets voor zich natuurlijk maar vind het altijd wat goedkoop aanvoelen, gaat stof aan de randjes zitten en soms zijn die randjes ook wat “scherp”.
Ohh, op zo’n manier. Dacht dat je de hechting bedoelde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Donstil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Ik had deze van Dbrand er al vanaf 2018 op zitten, erg fijn, ik heb niet het idee dat je "scherpe" randjes voelt.
of dat er stof aan de randjes blijft zitten :)

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen fabrikanten, en ik was al die jaren tevreden met die van hun.

Ik doe het alleen, omdat ik merkte dat ik mijn iPad heeeeeel voorzichtig weglegde, thuis en op mijn werk, met deze skin kan ik de iPad gewoon op de tafel plempen, zonder na te denken O-)

[Voor 11% gewijzigd door absrnd op 29-05-2021 16:22]

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
absrnd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Ik had deze van Dbrand er al vanaf 2018 op zitten, erg fijn, ik heb niet het idee dat je "scherpe" randjes voelt.

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen fabrikanten, en ik was al die jaren tevreden met die van hun.

Ik doe het alleen, omdat ik merkte dat ik mijn iPad heeeeeel voorzichtig weglegde, thuis en op mijn werk, met deze skin kan ik de iPad gewoon op de tafel plempen, zonder na te denken O-)

[Afbeelding]
iPad is goed stevig hoor. Gooi dat ding overal neer en zit vaak in m’n tas met andere spullen ed. Wat kleine krasjes op de achterkant maar niets op t scherm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redondo1982
giantgiantus schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:26:
[...]

iPad is goed stevig hoor. Gooi dat ding overal neer en zit vaak in m’n tas met andere spullen ed. Wat kleine krasjes op de achterkant maar niets op t scherm.
Hij zal het ook doen voor de krasje, zo'n skin helpt niet tegen het vallen. Het is alleen dat je niet meer bang hoeft te zijn voor de ondergrond mbt krasjes.

• Redondo1982
absrnd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]
Cameraglas nog wel netjes als je hem gewoon overal neer gooit?

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True