De iPad 12.9 heeft bij bepaalde content last van blooming. Dat is niet hetzelfde als backlight bleeding maar praktisch gezien wel de mini-led variant van backlight bleeding. Hoe storend mensen het ervaren verschilt enorm; kijk de vele YouTube filmpjes hierover zou ik zeggen.BillSpaarbank schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:07:
Is backlight bleeding nog een issue bij de 12.9 iPad Pro? Of zorgt de mini LED ervoor dat dit niet mogelijk is. Ben ook wel benieuwd naar de scherm uniformiteit bij bijvoorbeeld volledig witte pagina’s. Iemand ervaringen hiermee?
@Tomba @BurrowedLurkerRedondo1982 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Moet je echt altijd dingen vergelijken met elkaar? Vergelijkingen die echt helemaal nergens op slaan![]()
Bel Apple op zou ik zeggen, dan weet je direct waar je aan toe bent. Gooi hier je ervaringen neer en wij kunnen er ook weer van leren. Dan draag je bij aan het forum.
En ook hier weer: Google. Misschien woon je in een gebied waar Google is gecensureerd, want die blijk je niet te gebruiken.
Om het scherm te testen zonder schermtestapp opende ik na SketchBook de app Pages, omdat het canvas van het SketchBook niet het hele scherm vulde. In Pages opende ik een leeg liggend document en alweer niet het hele scherm!
Maar de afstand tot de rand deed me denken aan die kras. Meten: ja hoor 41mm! Toen heb ik ‘m weer uit gezet, kon ik die hele lichte ‘kras’ toch niet meer vinden! Verschil met toen ik ‘m wel zag is het felle licht van de zon. Tja, de zon doet vandaag geen dienst, viert Pinksteren denk, en een lamp hielp ook niet.
Ingebrand lijkt me ook niet, want ik had geen schermen open staan in Pages of iets anders met randen van 41mm tot het aluminium; ik had vooral Google zoekschermen open staan ;-) Het wordt ook steeds waarschijnlijker dat het moeilijk Googelen is op dergelijke verschijnselen.
Tweakers rocks, maar alleen technologisch.
Of zie de voorgaande reacties, uit mijn hoofd ging het hier de laatste drie pagina’s over, voor ik begon over een zeer lichte kras.BurrowedLurker schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:16:
[...]
De iPad 12.9 heeft bij bepaalde content last van blooming. Dat is niet hetzelfde als backlight bleeding maar praktisch gezien wel de mini-led variant van backlight bleeding. Hoe storend mensen het ervaren verschilt enorm; kijk de vele YouTube filmpjes hierover zou ik zeggen.
Heel fijn dat een SSD meteen wordt herkend en bestanden zichtbaar zijn. Met het afspelen van films wil het nog niet lukken.
Als ik een 30GB 10bit HDR x265 film in Matroska probeer te openen in ‘VLC player for mobile’, dan hoor ik wel geluid, maar blijft het beeld zwart.
Is het mogelijk om HDR films te bekijken op de iPad en met welke player?
Als ik een 30GB 10bit HDR x265 film in Matroska probeer te openen in ‘VLC player for mobile’, dan hoor ik wel geluid, maar blijft het beeld zwart.
Hier de link, tweede deel video ‘Stars’ met name logo linksboven: YouTube: Duncan Laurence - 'Arcade' en 'Stars' | Grand Final | Eurovision 2021
Hoewel, de stars/sterren ook zeg: jeetjemineetje!
[ Voor 4% gewijzigd door druipgrot op 24-05-2021 12:45 ]
Ik heb zelf geen XDR iPad, maar gewoon uit interesse; jullie houden er wel rekening mee dat die sterren sowieso al een gigantische gloed om zich heen hebben, toch? Het zijn zeg maar niet kleine enkele puntjes, maar er zit gewoon in het beeld zelf al een grote gloed om de sterren heen?druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:44:
[...]
Hier de link, tweede deel video ‘Stars’ met name logo linksboven: YouTube: Duncan Laurence - 'Arcade' en 'Stars' | Grand Final | Eurovision 2021
Hoewel, de stars/sterren ook zeg: jeetjemineetje!
:strip_exif()/f/image/PuEX6VjpWB5Wt13frpG1TdG4.jpg?f=fotoalbum_large)
Oké dan heb ik dat mis, maar om het logo linksboven dan?BurrowedLurker schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Ik heb zelf geen XDR iPad, maar gewoon uit interesse; jullie houden er wel rekening mee dat die sterren sowieso al een gigantische gloed om zich heen hebben, toch? Het zijn zeg maar niet kleine enkele puntjes, maar er zit gewoon in het beeld zelf al een grote gloed om de sterren heen?[Afbeelding]
Probeer het eens met Infuse.honey schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:36:
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Hij past niet, camera cutout is natuurlijk andersabsrnd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Er is aangegeven dat de oude smart folio prima werkt, zolang je geen te dikke screen protector er op heb zitten.
Maar mijn advies is tot maandag te wachten, even testen, en dan je conclusie te trekken
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik ben er heel blij mee maar sinds ik hem heb sinds zaterdag is het scherm twee keer uit zichzelf dof geworden. Na even de aan en uit knop in te drukken en scherm te openen met faceid is het weer normaal.
Toch voelt het niet goed. Nog anderen die dit gehad hebben ?
[ Voor 6% gewijzigd door Smartbikers op 24-05-2021 14:30 ]
Goede tip! En, de prijs is ook acceptabel, hoewel ik normaal subscriptions normaal haat.
Nee, is mij onbekend. Ik noem het toch even, maar het is niet de screensaver toch?Smartbikers schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:29:
Ik ben er heel blij mee maar sinds ik hem heb sinds zaterdag is het scherm twee keer uit zichzelf dof geworden. Na even de aan en uit knop in te drukken en scherm te openen met faceid is het weer normaal.
Thanks voor je reactie! Niet de screen sever. Had de pencil er net twee seconde afgehaaldhoney schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:34:
[...]
Nee, is mij onbekend. Ik noem het toch even, maar het is niet de screensaver toch?
Probeer het eens een tijdje zonder de pencil, e.d. Dus, onderzoek of je het kunt oproepen. Dan weet je ook beter waar het aan kan liggen.Smartbikers schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:36:
[...]
Thanks voor je reactie! Niet de screen sever. Had de pencil er net twee seconde afgehaald
Inderdaad, en dan ook melden bij Apple. Zal waarschijnlijk wel met update (bugfix) te verhelpen zijn.honey schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:46:
[...]
Probeer het eens een tijdje zonder de pencil, e.d. Dus, onderzoek of je het kunt oproepen. Dan weet je ook beter waar het aan kan liggen.
I don't have dreams, I have goals!!
Je kan de automatische helderheid uitzetten, misschien dat het daar aan ligt?Smartbikers schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:29:
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Mijn 12.9 inch wordt aardig warm halverwege de linkerrand (in portrait).
En dat aan de voorzijde, de achterzijde is prima. Precies waar je je duim houdt als je hem met je linkerhand vasthoudt.
Beetje een irritante locatie.
En dat aan de voorzijde, de achterzijde is prima. Precies waar je je duim houdt als je hem met je linkerhand vasthoudt.
Ohjee, ik voel een iPad 3 (retina) gate aankomen. Zouden we straks ook weer een nieuwe versie krijgen binnen een half jaar?Valinor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:52:
Mijn 12.9 inch wordt aardig warm halverwege de linkerrand (in portrait).
Mochten mensen dit niet weten: Apple kwam met een nieuwe iPad 3 waar voor het eerst een Retina scherm in zat. Dit was ook zo'n hele grote stap voorwaarts in scherm, net zoals nu het geval is met de Pro 12,9" 2021. Die iPad 3 werd ook warm aan één kant en mensen waren hier erg ontevreden over samen met veel andere dingen. Na een halfjaar kwam Apple met de iPad 4, omdat ze de nieuwe Lightning-poort wilde pushen en werd de iPad 3 uit de handel gehaald. Dit was gewoon bullshit, want de echte reden was de slechte iPad 3.
Dat kwam echter niet direct door het scherm maar omdat de CPU/GPU te hard moest werken om de retina pixeldichtheid te verwerken. En hard werken is warmte.Redondo1982 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:24:
[...]
Ohjee, ik voel een iPad 3 (retina) gate aankomen. Zouden we straks ook weer een nieuwe versie krijgen binnen een half jaar?
Mochten mensen dit niet weten: Apple kwam met een nieuwe iPad 3 waar voor het eerst een Retina scherm in zat. Dit was ook zo'n hele grote stap voorwaarts in scherm, net zoals nu het geval is met de Pro 12,9" 2021. Die iPad 3 werd ook warm aan één kant en mensen waren hier erg ontevreden over samen met veel andere dingen. Na een halfjaar kwam Apple met de iPad 4, omdat ze de nieuwe Lightning-poort wilde pushen en werd de iPad 3 uit de handel gehaald. Dit was gewoon bullshit, want de echte reden was de slechte iPad 3.
Nu is er niets vertandend op dat gebied en de CPU/GPU hoeft niet harder te werken want de resolutie is gelijk aan de vorige.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Je kunt ook voor VLC gaan. Heeft geen abonnement en speelt ook lokale files af.honey schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:32:
[...]
Goede tip! En, de prijs is ook acceptabel, hoewel ik normaal subscriptions normaal haat.
Net ontvangen, best fors, deze 12,9. Ik wil er toch wel erg graag een case voor hebben. Heb het thread al even doorgekeken maar kom er niet uit. Iemand nog een tip?
Ja, maar het bleef een grote fout. En een dikke middelvinger naar de early adopters.Donstil schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:39:
[...]
Dat kwam echter niet direct door het scherm maar omdat de CPU/GPU te hard moest werken om de retina pixeldichtheid te verwerken. En hard werken is warmte.
Nu is er niets vertandend op dat gebied en de CPU/GPU hoeft niet harder te werken want de resolutie is gelijk aan de vorige.
Jawel maar deze nieuwe scherm techniek en dat probleem zijn dus niet met elkaar verbonden.Redondo1982 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Ja, maar het bleef een grote fout. En een dikke middelvinger naar de early adopters.
Nee, VLC (for Mobile) doet het niet. Dat is wat ik als eerste heb geprobeerd. Wel geluid, maar geen beeld. Zie mijn eerdere post .Donstil schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:40:
[...]
Je kunt ook voor VLC gaan. Heeft geen abonnement en speelt ook lokale files af.
@Chester suggereerde Infuse, dat werkt prima.
[ Voor 12% gewijzigd door honey op 24-05-2021 17:36 ]
Ooh das is vreemd. Ik gebruik dat best regelmatig met de meest uiteenlopende files. Nooit problemen.honey schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:33:
[...]
Nee, VLC (for Mobile) doet het niet. Dat is wat ik als eerste heb geprobeerd. Wel geluid, maar geen beeld. Zie mijn eerdere post .
@Chester suggereerde Infuse, dat werkt prima.
Laatst nog een 50 GB Remux afgespeeld. Geen centje pijn de iPad
Misschien dat het kwam dat ik het probeerde van een aangesloten SSD drive?Donstil schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:47:
[...]
Ooh das is vreemd. Ik gebruik dat best regelmatig met de meest uiteenlopende files. Nooit problemen.
Laatst nog een 50 GB Remux afgespeeld. Geen centje pijn de iPad
Interessant. Ik zal dat zo eens testen.honey schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:52:
[...]
Misschien dat het kwam dat ik het probeerde van een aangesloten SSD drive?
Vandaag besloten de iPad Pro 2020 12.9 te houden iPad Pro 2021 12.9 weg te doen, ik had ze beide nieuw afgelopen week. Heel veel over nagedacht, het scherm is werkelijk fantastisch, de M1 is heel snel al merk ik daar met mijn gebruik nog weinig van, evenals de 2GB meer, FaceTime doe ik zelden vanaf de iPad. Dus besloten de €600,00 verschil te bewaren om volgend jaar te upgraden. Hopelijk is de 12.9 dan ook iets lichter (40 gram zwaarder, ook het enige nadeel naast de hogere prijs van de 2021). Ik ga er nu al behoorlijk op vooruit t.o.v. Mijn iPad Pro 2017 10.5. En ik ben tevreden. Ik kan genoeg use cases bedenken voor de 2021, maar die gebruik ik nu te weinig. Het XDR scherm is nog steeds geen OLED, maar wel erg mooi.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Dat zou een spectaculair apparaat zijn! Onpraktisch, dat dan weer wel.Jumpman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:45:
de iPad Pro 2020 21.9
Ik heb een keer een 20 inch laptop mogen testen.Emiel L schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:53:
[...]
Dat zou een spectaculair apparaat zijn! Onpraktisch, dat dan weer wel.
Heb net mijn ipad pro 2021 12.9 gereset, ingepakt en een retourlabel aangemaakt.
Het is geen 1 grote reden, meer verschillende kleine redenen die ertoe geleid hebben.
- Formaat en gewicht. Ben er na 3 dagen wel gewend aan geraakt maar de portabiliteit is toch net wat minder dan bij de 11 inch. Net te groot, net te zwaar.
- In januari had ik de m1 macbook gekocht (8 jaar oude windows laptop was aan vervanging toe) maar nooit echt ermee gespeeld. (meer voor kantoorwerk en "belangrijke dingen")
Nu zat ik de afgelopen 2,5 maand zonder ipad pro (te vroeg verkocht
) maar ben mij dus in de tussentijd gaan hechten aan de m1 macbook.
Paar dagen met de ipad pro 2021 gespeeld maar ik zie de meerwaarde niet meer, zeker voor 1200 euro en door de aanwezigheid van de m1 macbook.
Tekenen doe ik niet.
Voor video en foto editten zijn er ook fantastische programmas op de macbook ben ik mij gaan beseffen.....
Ipad gamen was een dingetje maar ben ik ook na 2,5 maand zonder ipad van afgekickt.
Blijft over entertainment..... ja het scherm is mooi maar 1200 euro in mijn zak is ook mooi
Jammer dat ik vorige maand niet de ipad pro 11 2020 voor 599 bij BCC heb gehaald

Het is geen 1 grote reden, meer verschillende kleine redenen die ertoe geleid hebben.
- Formaat en gewicht. Ben er na 3 dagen wel gewend aan geraakt maar de portabiliteit is toch net wat minder dan bij de 11 inch. Net te groot, net te zwaar.
- In januari had ik de m1 macbook gekocht (8 jaar oude windows laptop was aan vervanging toe) maar nooit echt ermee gespeeld. (meer voor kantoorwerk en "belangrijke dingen")
Nu zat ik de afgelopen 2,5 maand zonder ipad pro (te vroeg verkocht
Paar dagen met de ipad pro 2021 gespeeld maar ik zie de meerwaarde niet meer, zeker voor 1200 euro en door de aanwezigheid van de m1 macbook.
Tekenen doe ik niet.
Voor video en foto editten zijn er ook fantastische programmas op de macbook ben ik mij gaan beseffen.....
Ipad gamen was een dingetje maar ben ik ook na 2,5 maand zonder ipad van afgekickt.
Blijft over entertainment..... ja het scherm is mooi maar 1200 euro in mijn zak is ook mooi
Jammer dat ik vorige maand niet de ipad pro 11 2020 voor 599 bij BCC heb gehaald
Vooral Pepper in de gaten houden. Dit specifieke model zakt zeer regelmatig in prijs (voornamelijk bij Amazon).Valinor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:20:
Jammer dat ik vorige maand niet de ipad pro 11 2020 voor 599 bij BCC niet heb gehaald
Ja klopt, maar nog niet zo laag gezien. Vaak toch nog 650+.robcoenen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:38:
[...]
Vooral Pepper in de gaten houden. Dit specifieke model zakt zeer regelmatig in prijs (voornamelijk bij Amazon).
Maarja heb geen haast meer nu ik de macbook ben gaan waarderen dus ik moet inderdaad gewoon rustig afwachten

Wel grappig, 2.5 maand ongeduldig en gefrustreerd omdat Apple zo langzaam was met het uitbrengen van de ipads. Hoesjes en screenprotectors ruim vantevoren gekocht.
En het is binnen 3 dagen weer over met de pret
[ Voor 20% gewijzigd door Valinor op 24-05-2021 22:50 ]
De iPad Pro 2020 12.9 is ook regelmatig voor €799,00. Daar heb ik hem ook van (min nog een voucher van €200,00, die ik nog had).
Mja, voor die €75 extra denk ik dat ik toch wel blij ben dat ik de iPad Air 4 (256GB) heb ingeruild voor een iPad Pro 2021 11" (128GB)
De opmerking over een Macbook met M1 ipv een iPad is eigenlijk ook wel interessant. Die kan natuurlijk ook iOS-apps draaien... Weet iemand of die ook games kan draaien zoals bijvoorbeeld F1Mobile? (En werkt ie dan met peiltjestoetsen of wat?) Mijn M1-powered Mac staat elders in bruikleen dus kan niets checken.
[ Voor 59% gewijzigd door WhatsappHack op 24-05-2021 22:52 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Voor mij ook voor €100,00 een upgrade gedaan van iPad Pro 2017 10.5 naar iPad Pro 2020 12.9. Volgend jaar een upgrade naar de iPad Pro 2021 12.9.WhatsappHack schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:50:
Mja, voor die €75 extra denk ik dat ik toch wel blij ben dat ik de iPad Air 4 (256GB) heb ingeruild voor een iPad Pro 2021 11" (128GB)De opmerking over een Macbook met M1 ipv een iPad is eigenlijk ook wel interessant. Die kan natuurlijk ook iOS-apps draaien... Weet iemand of die ook games kan draaien zoals bijvoorbeeld F1Mobile? (En werkt ie dan met peiltjestoetsen of wat?) Mijn M1-powered Mac staat elders in bruikleen dus kan niets checken.
Ik ervaar ook blooming wanneer ik series kijk op Netflix of wanneer er een zwarte achtergrond is met witte tekst, bijvoorbeeld de tijd rechts boven, of het wifi icoontje. Het is niet heel storend, maar alsof je ogen wat waterig zijn zeg maar, kan het niet precies uitleggen.
Hoop dat er nog wat aan te doen is via software updates, zal nooit helemaal weg zijn, maar minder moet wel kunnen lijkt me.
Tot nu toe erg blij met de 12.9 M1 iPad, onwijs snel en werk allemaal net wat fijner dan het kleine 11 inch scherm. Net het Magic Keyboard gekocht, wat een bedrag zeg.... Maar als ik de reviews mag geloven is dit zo veel lekkerder in gebruik dan een Logitech case met keyboard e.d. dus ben heel erg benieuwd!
Hoop dat er nog wat aan te doen is via software updates, zal nooit helemaal weg zijn, maar minder moet wel kunnen lijkt me.
Tot nu toe erg blij met de 12.9 M1 iPad, onwijs snel en werk allemaal net wat fijner dan het kleine 11 inch scherm. Net het Magic Keyboard gekocht, wat een bedrag zeg.... Maar als ik de reviews mag geloven is dit zo veel lekkerder in gebruik dan een Logitech case met keyboard e.d. dus ben heel erg benieuwd!
Je ziet blooming vooral als je in het donker zit en de achtergrond zwart is. Als de kamer wat lichter is, valt het al minder op. Verder zie je het ook niet als de achtergrond niet zwart is. Dit filmpje laat mooi zijn wat je scherm kan. Geen blooming. Als je een oude iPad hebt, vergelijk de lichte partijen eens. Je ziet dat detail niet aanwezig is bij de oudere iPads. YouTube: 2021 LG OLED 8K l Redwoods 8K HDR 60fpsmprkooij schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:48:
Ik ervaar ook blooming wanneer ik series kijk op Netflix of wanneer er een zwarte achtergrond is met witte tekst, bijvoorbeeld de tijd rechts boven, of het wifi icoontje. Het is niet heel storend, maar alsof je ogen wat waterig zijn zeg maar, kan het niet precies uitleggen.
Veel beter zal het niet worden, omdat het geen artefact is, maar een normale beperking van mini-LED. Alleen OLED zal perfect zijn, maar dat heeft weer andere nadelen. Ik vind het XDR scherm erg mooi. Het mixt het zwart van OLED met de peak brightness van LED (1600 nits is het dubbele van OLED).
Alleen de combinatie van het zwart van OLED en de felheid van LED is juist ook de zwakte van de XDR schermen. En blooming zie je inderdaad minder met wat verlichting aan, maar het OLED zwart heb je ook minder aan met wat verlichting aan.honey schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:13:
[...]
Je ziet blooming vooral als je in het donker zit en de achtergrond zwart is. Als de kamer wat lichter is, valt het al minder op. Verder zie je het ook niet als de achtergrond niet zwart is. Dit filmpje laat mooi zijn wat je scherm kan. Geen blooming. Als je een oude iPad hebt, vergelijk de lichte partijen eens. Je ziet dat detail niet aanwezig is bij de oudere iPads. YouTube: 2021 LG OLED 8K l Redwoods 8K HDR 60fps
Veel beter zal het niet worden, omdat het geen artefact is, maar een normale beperking van mini-LED. Alleen OLED zal perfect zijn, maar dat heeft weer andere nadelen. Ik vind het XDR scherm erg mooi. Het mixt het zwart van OLED met de peak brightness van LED (1600 nits is het dubbele van OLED).
Niet helemaal. Juist de hogere peak brightness van dit scherm geeft een behoorlijk briljant effect. Als de heldere delen groot genoeg zijn, kunnen je ogen geen blooming zien tegen een zwart achtergrond. Als het beeld grotendeels zwart is en een klein deel is verlicht (dat hoeft niet eens fel te zijn), dan zie je duidelijk blooming.Jumpman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:20:
[...]
Alleen de combinatie van het zwart van OLED en de felheid van LED is juist ook de zwakte van de XDR schermen. En blooming zie je inderdaad minder met wat verlichting aan, maar het OLED zwart heb je ook minder aan met wat verlichting aan.
Het XDR scherm kan veel helderder, waardoor het beeld vooral bij bepaalde scènes spectaculairder kan zijn vergeleken met OLED. Maar OLED wint het gemakkelijk als je veel zwart hebt. Ze hebben alle twee hun voor en nadelen. Als micro-LED er éénmaal is, dan is OLED afgeschreven, maar dat kan nog wel 10 jaar duren helaas.
Dat je vuurwerk op je display toont en dan blooming hebt vind ik persoonlijk niet zo heel spannend. Dat is iets wat je als een test ff doet en dan denkt "ooh ja".
Alleen gisteren had ik toevallig voor het eerst dat ik het echt lelijk vond. Ik starte een donkere app op die zijn informatie niet kon ophalen. Dan heb je dus een zwarte iPad en rond alle witte streepjes van de menu elementen enorme bleeding. Zag er niet uit. Misschien niet echt een issue maar je denkt toch ff "Gadsie dit is wel erg lelijk" op je tablet van (minimaal) €1219
Alleen gisteren had ik toevallig voor het eerst dat ik het echt lelijk vond. Ik starte een donkere app op die zijn informatie niet kon ophalen. Dan heb je dus een zwarte iPad en rond alle witte streepjes van de menu elementen enorme bleeding. Zag er niet uit. Misschien niet echt een issue maar je denkt toch ff "Gadsie dit is wel erg lelijk" op je tablet van (minimaal) €1219
Ja, inderdaad. Ik zie wat blooming van zijn Apple Watch. Jezus man, wat kunnen mensen toch zeuren zeg. Vooral die extreme reacties zijn te gek voor woorden.Aiii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:47:
[YouTube: Is the M1 iPad Pros Mini-LED Display BLOOMING an Issue?!]
Fijn om een eerlijke video te zien over blooming.
Ik vind alle commentaar op het display zwaar overtrokken. Voor mij is het met afstand het mooiste scherm dat ik ooit in een tablet heb gehad en ben er dan ook zeer content mee.
Dat je je Ipad retour mag doen als je hem al hebt gebruikt !? Leuk voor de volgende koper ...
GamiQ, de game notes app met game maps!
Word refurbished verkocht. Heb je overal tegenwoordig.-SaveMe- schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:06:
Dat je je Ipad retour mag doen als je hem al hebt gebruikt !? Leuk voor de volgende koper ...
Das een wettelijk recht dat je hebt:-SaveMe- schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:06:
https://www.rijksoverheid...is-belangrijk-om-te-weten
Coolblue verkoopt ze dan als ‘tweedekeus’
Let wel, dat hoeft dus niet. Een winkel mag geretourneerde producten gewoon als nieuw verkopen als deze in nieuwe staat zijn.Tomba schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:21:
[...]
Das een wettelijk recht dat je hebt:
https://www.rijksoverheid...is-belangrijk-om-te-weten
Coolblue verkoopt ze dan als ‘tweedekeus’
Wist ik eigenlijk niet. Is bekend welke bedrijven dat wel en niet doen?Aiii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Let wel, dat hoeft dus niet. Een winkel mag geretourneerde producten gewoon als nieuw verkopen als deze in nieuwe staat zijn.
Grappig want de Macbook is in vele opzichten toch eigenlijk minder geavanceerd dan de iPad, vooral de 12.9 uitvoering. Je kan dan momenteel nog wel meer apps draaien op de Macbook, dus als je echt 1 apparaat nodig hebt dat 100% alles kan (omdat je bijvoorbeeld geen dekstop hebt) dan kan ik het me voorstellen. Ik heb echter ook een iMac voor de paar dingetjes die de iPad niet kan. En dan heeft de iPad toch veel dingen die meer geavanceerd zijn dan de Macbook:Valinor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:20:
Heb net mijn ipad pro 2021 12.9 gereset, ingepakt en een retourlabel aangemaakt.![]()
Nu zat ik de afgelopen 2,5 maand zonder ipad pro (te vroeg verkocht) maar ben mij dus in de tussentijd gaan hechten aan de m1 macbook.
Tekenen doe ik niet.
- Touch screen (+mouse / trackpad support - gebruik als tablet of laptop replacement met magic keyboard)
- 120hz refresh rate
- MiniLED
- HDR
- Scherm +- zelfde formaat als de Macbook, maar voelt veel groter aan omdat je het dicht bij je gezicht kan houden
- Face-ID
- Back-facing camera
- Betere selfie-camera
- LIDAR
- Voordelen van iOS apps: zoals Netflix mogelijkheid om films/series te downloaden
- Meer games
- Optioneel 5G
Qua nadelen zijn die er maar zeer beperkt wat mij betreft. Ik loop er vooral tegen aan dat de iPad geen Final Cut Pro heeft en geen plugins. Daarnaast zou ik het soms wel leuk vinden om 'echte' games te spellen - maar die zijn er al zo beperkt op de Mac dat het maar nauwelijks als voordeel gezien kan worden.
Ik ben dus toch echt benieuwd waarom je de Macbook als zoveel beter ervaart. Je had hiervoor de 11" iPad Pro en hebt de 12.9" eigenlijk nauwelijks gebruikt, terwijl de 12.9" juist bij uitstek een laptop replacement kan zijn en de 11" dat absoluut niet is.
Ik vraag me dus af of je de iPad wel een eerlijke kans hebt gegeven
Let daarbij op dat de Magic Keyboard een essentieel onderdeel is van wat het een laptop replacement maakt, en je een losse iPad Pro niet kan vergelijken met een Macbook, want dat is functioneel wel heel anders idd. De Smart Keyboard neemt dat verschil echter grotendeels weg, terwijl je wel alle voordelen van een iPad behoudt.
En een minder hoge resolutie: 2560x1600 Vs. 2732x2048 pixels.BurrowedLurker schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:02:
[...]
Grappig want de Macbook is in vele opzichten toch eigenlijk minder geavanceerd dan de iPad, vooral de 12.9 uitvoering. Je kan dan momenteel nog wel meer apps draaien op de Macbook, dus als je echt 1 apparaat nodig hebt dat 100% alles kan (omdat je bijvoorbeeld geen dekstop hebt) dan kan ik het me voorstellen. Ik heb echter ook een iMac voor de paar dingetjes die de iPad niet kan. En dan heeft de iPad toch veel dingen die meer geavanceerd zijn dan de Macbook:
- Touch screen (+mouse / trackpad support - gebruik als tablet of laptop replacement met magic keyboard)
- 120hz refresh rate
- MiniLED
- HDR
- Scherm +- zelfde formaat als de Macbook, maar voelt veel groter aan omdat je het dicht bij je gezicht kan houden
- Face-ID
- Back-facing camera
- Betere selfie-camera
- LIDAR
- Voordelen van iOS apps: zoals Netflix mogelijkheid om films/series te downloaden
- Meer games
- Optioneel 5G
Qua nadelen zijn die er maar zeer beperkt wat mij betreft. Ik loop er vooral tegen aan dat de iPad geen Final Cut Pro heeft en geen plugins. Daarnaast zou ik het soms wel leuk vinden om 'echte' games te spellen - maar die zijn er al zo beperkt op de Mac dat het maar nauwelijks als voordeel gezien kan worden.
Ik ben dus toch echt benieuwd waarom je de Macbook als zoveel beter ervaart. Je had hiervoor de 11" iPad Pro en hebt de 12.9" eigenlijk nauwelijks gebruikt, terwijl de 12.9" juist bij uitstek een laptop replacement kan zijn en de 11" dat absoluut niet is.
Let daarbij op dat de Magic Keyboard een essentieel onderdeel is van wat het een laptop replacement maakt, en je een losse iPad Pro niet kan vergelijken met een Macbook, want dat is functioneel wel heel anders idd. De Smart Keyboard neemt dat verschil echter grotendeels weg, terwijl je wel alle voordelen van een iPad behoudt.
Ik wil niet zeggen dat de macbook beter is maar dat ik mij ben gaan realiseren dat in mijn geval ik eigenlijk ook zonder ipad pro kan leven of in ieder geval content kan zijn met een goedkopere 11 inch 2020 model omdat ik al een m1 macbook heb.BurrowedLurker schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:02:
[...]
Grappig want de Macbook is in vele opzichten toch eigenlijk minder geavanceerd dan de iPad, vooral de 12.9 uitvoering. Je kan dan momenteel nog wel meer apps draaien op de Macbook, dus als je echt 1 apparaat nodig hebt dat 100% alles kan (omdat je bijvoorbeeld geen dekstop hebt) dan kan ik het me voorstellen. Ik heb echter ook een iMac voor de paar dingetjes die de iPad niet kan. En dan heeft de iPad toch veel dingen die meer geavanceerd zijn dan de Macbook:
- 120hz refresh rate
- MiniLED
- HDR
- Face-ID
- Back-facing camera
- Betere selfie-camera
- LIDAR
- Meer games
- Optioneel 5G
Het verschil zit hem dan ook denk ik in het feit dat jij een laptopvervanger zoekt omdat je al een imac hebt. Je op zoek bent naar draagbaarheid en functionaliteit in het formaat van een macbook. Dan is een 12.9 inch XDR display ipad pro inderdaad een goede keus.
Ik zoek meer een apparaat voor tussen de iphone en macbook in.
Ik heb geen imac dus voor dat snelle multitasken, verschillende taken, werken met meerdere bestanden en programmas, compatibilteit van bestanden etc. heb ik mijn macbook nodig. (of een imac maar ben daar geen fan van)
Dus mijn macbook wegdoen is geen optie en als je vanuit dat standpunt kijkt dan heb ik een luxe probleem.
De M1 macbook kan namelijk bijna alles wat de ipad pro ook kan behalve dan jouw lijstje van:
- Face-ID (Maar touch ID werkt ook top, ook omdat je op je macbook eigenlijk altijd je handen in de buurt hebt van je touchID knop)
- Back-facing camera (gebruik ik nooit omdat ik een iphone heb)
- Betere selfie-camera (gebruik ik bijna nooit, daarnaast werkt een "slechte camera" prima voor zoomgesprekken en facetimen. Ze hoeven mij niet in HD te zien
- LIDAR (dagje mee gespeeld maar heeft geen usecase voor mij op de ipad)
- Meer games (blijkt dus dat ik ben afgekickt van het gamen na 2.5 maand zonder ipad. Iphone gamen of xbox gamepass ultimate via de macbook is nog een optie voor mij)
- Optioneel 5G (mijn vorige ipad had 4g maar nadat apple de integratie van persoonlijke hotspot zo gebruiksvriendelijk heeft gemaakt zie ik de meerwaarde van cellular niet meer in. Daarnaast heeft mijn iphone een esim dus een 2e simkaart erin doen in het buitenland voor de hotspot is ook eenvoudig)
In mijn geval zou de meerwaarde van de ipad pro 12.9 xdr dus zitten in:
- "touch"
- "Voordelen van iOS apps"
- Het scherm
En dat waren nou net de 3 redenen waarom ik dus toch graag deze nieuwe ipad wilde.
Maar na 2.5 maand zonder ben ik gaan beseffen dat ik best zonder de "voordelen van ios apps" kan leven al blijft het soms een ongemak. Hetzelfde geldt voor de "touch"
Tekenen doe ik niet en voor notities ben ik nog steeds een pen/papier persoon.
Het scherm is inderdaad fantastisch, 120hz is merkbaar maar wanneer ik switch naar een apparaat zonder 120hz denk ik niet opeens van "ow shit ik kan niet zonder"
Schermformaat is geen issue geweest voor mij. 11 inch vind ik ook groot genoeg. Wilde dit keer wat groter proberen maar hoewel ik er gewend aan ben geraakt heeft het ook kleine nadelen. (gewicht en wat lomper in de hand)
En HDR is super cool maar na 5 minuten in een film merk ik het niet meer behalve dan op bepaalde "wauw" momenten.
Ben het scherm niet aan het afkraken ofzo hoor maar de impact van het scherm op mij was niet zoals verwacht.
Komt er dus op neer dat de macbook wegdoen geen optie is voor mij en dan is 1200 euro veel geld voor een mooi scherm.
En als ik echt niet zonder de voordelen van een ipad kan, dan kan ik altijd nog een ipad pro 11 2020 model voor rond de 650 euro kopen.
Misschien dat ik volgend jaar wel weer een ipad overweeg als de 11 inch een XDR scherm of oled krijgt en IpadOS verbeteringen heeft gekregen.
Lang verhaal, sorry

Ik vind de hele iPad Pro geen laptopvervanger. Sommigen praten elkaar maar een beetje na omdat Apple het zo steeds meer in de markt zet, maar ik vind het gewoon een apparaat naast een desktop en/of laptop.
iPad Pro vind ik een geweldig apparaat voor consumeren en af en toe op te werken. Voor het echte werk pak ik gewoon een desktop/laptop met ultrawide scherm. Dat werkt toch het lekkerst. De iPad Pro vind ik persoonlijk dus een geweldige aanvulling.
Maar daar kan iedereen natuurlijk anders over denken, dus het is niet als kritiek bedoeld oid.
iPad Pro vind ik een geweldig apparaat voor consumeren en af en toe op te werken. Voor het echte werk pak ik gewoon een desktop/laptop met ultrawide scherm. Dat werkt toch het lekkerst. De iPad Pro vind ik persoonlijk dus een geweldige aanvulling.
Maar daar kan iedereen natuurlijk anders over denken, dus het is niet als kritiek bedoeld oid.
Eens, voor Corona was ik 6 dagen weg van huis ivm werk en was de iPad sowieso een van de eerste dingen die ik in de tas deed. Super apparaat om simpelweg media op de te consumeren, een spelletje en daarnaast dmv de Apps ook altijd de mogelijkheid om wat prive zaken te regelen zonder een laptop .Redondo1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:35:
Ik vind de hele iPad Pro geen laptopvervanger. Sommigen praten elkaar maar een beetje na omdat Apple het zo steeds meer in de markt zet, maar ik vind het gewoon een apparaat naast een desktop en/of laptop.
Ik heb geen iPad Pro voor de zogenaamde "pro" items, maar gewoon ivm het scherm en omdat het kan
Ik kan me nog herinneren toen ik mijn vorige Pro in een lokale winkel kochte dat de verkoper echt steeds aan het doorvragen was voor welke pro toepassingen ik deze kochte (geen - het is simpelweg de beste iPad).
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Klopt helemaal. Ik merk altijd dat er twee interpretaties zijn van "laptopvervanger"Redondo1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:35:
Je hebt de mensen zoals wij die dezelfde functionaliteit verwachten. Dus echt een alleskunner.
En je hebt de groep mensen die laptops alleen voor bepaalde specifieke taken gebruiken. En wanneer zij dezelfde taak ook op de ipad kunnen uitvoeren waardoor ze geen laptop meer nodig hebben, dan noemen ze het ook een laptopvervanger.
Dat geloof ik wel, maar geldt voor het voordeel van de betere zwartwaarden niet precies hetzelfde? In een donkere kamer zal het nieuwe scherm betere zwartwaarden geven dan het scherm van 2020, maar hoe is dat in een lichte omgeving? Met andere woorden; blooming lijkt me vooral op te treden op die momenten dat je juist voordeel hebt van de hogere zwartwaarden.honey schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:13:
[...]
Je ziet blooming vooral als je in het donker zit en de achtergrond zwart is. Als de kamer wat lichter is, valt het al minder op. Verder zie je het ook niet als de achtergrond niet zwart is. Dit filmpje laat mooi zijn wat je scherm kan. Geen blooming. Als je een oude iPad hebt, vergelijk de lichte partijen eens. Je ziet dat detail niet aanwezig is bij de oudere iPads. YouTube: 2021 LG OLED 8K l Redwoods 8K HDR 60fps
Ik zie op mijn 2018 iPad in een lichte omgeving gemakkelijk dat de zwart waarden niet geweldig zijn. Vooral als je een film of serie kijkt met donkere scènes. Dan is het echt overduidelijk een grijze waas…Jackssonss schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:54:
[...]
Dat geloof ik wel, maar geldt voor het voordeel van de betere zwartwaarden niet precies hetzelfde? In een donkere kamer zal het nieuwe scherm betere zwartwaarden geven dan het scherm van 2020, maar hoe is dat in een lichte omgeving? Met andere woorden; blooming lijkt me vooral op te treden op die momenten dat je juist voordeel hebt van de hogere zwartwaarden.
Lijkt me dus dat je in een lichte wél profijt hebt van de zwartwaardes.
Kan ik me voorstellen. Maar die grijze waas valt minder op dan in een donkere ruimte. Wat ik bedoel is dat het argument dat blooming vooral opvalt in een donkere ruimte een beetje cognitieve dissonantie is, want je hebt in een lichtere ruimte ook minder baat bij betere zwartwaarden.BurrowedLurker schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:16:
[...]
Ik zie op mijn 2018 iPad in een lichte omgeving gemakkelijk dat de zwart waarden niet geweldig zijn. Vooral als je een film of serie kijkt met donkere scènes. Dan is het echt overduidelijk een grijze waas…
Lijkt me dus dat je in een lichte wél profijt hebt van de zwartwaardes.
Zoals jij anderen maar een beetje napraat omdat dat beter in jouw straatje past? Ik vind jouw aanname “sommigen praten elkaar maar een beetje na….” ongelooflijk arrogant. Alsof jij een mening hebt waarover jij wel hebt nagedacht, en de anderen die tevreden zijn met de ipad pro als makke lammeren achter apple aan lopen zonder eigen meningRedondo1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:35:
Ben het met je eens. Ik zou eigenlijk 99% van mijn werk kunnen doen op m’n iPad en in de praktijk is het 60-70%. Voor mij is dat ding echt niet alleen maar consumptie. Sterker nog had afgelopen week zoveel gewerkt dat ik sjacho werd toen ik za ochtend mijn iPad pakte om wat op te zoeken🤣CheopsChefren schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:34:
[...]
Zoals jij anderen maar een beetje napraat omdat dat beter in jouw straatje past? Ik vind jouw aanname “sommigen praten elkaar maar een beetje na….” ongelooflijk arrogant. Alsof jij een mening hebt waarover jij wel hebt nagedacht, en de anderen die tevreden zijn met de ipad pro als makke lammeren achter apple aan lopen zonder eigen mening
Ik heb een Desktop en een iPad. Voor mij is en was de iPad al een laptopvervanger lang voordat er ook nog maar een magic keyboard bestond. Mijn laatste laptop is in 2013 al met pensioen gegaan.
Wat wel of niet een laptopvervanger maakt is puur afhankelijk van waarvoor je een laptop gebruikt.
Als je een laptop gebruikt als desktopvervanger, dan kan ik mij best voorstellen dat een iPad geen laptopvervanger kan zijn, maar dat is echt niet de enige use case van een laptop.
Wat wel of niet een laptopvervanger maakt is puur afhankelijk van waarvoor je een laptop gebruikt.
Als je een laptop gebruikt als desktopvervanger, dan kan ik mij best voorstellen dat een iPad geen laptopvervanger kan zijn, maar dat is echt niet de enige use case van een laptop.
Jaartje of 10 geleden is de desktop (iMac) hier vervangen voor een MacBook Pro omdat ik niet meer vast wilde zitten aan een bepaalde plek in huis.
Sinds 2018 is de iPad Pro 12,9” mijn main privé computer en sinds 2019 is de MacBook Pro zelfs helemaal exit en ik vind het fantastisch.
Inmiddels doe ik er echt alles op, van belasting aangifte tot het bewerken van foto en film en van het beheren van Linux servers tot het consumeren van content.
Soms mis ik een klein beetje de vrijheid van macOS maar vrijwel altijd is er wel wat op te verzinnen.
Ik zie mijzelf eigenlijk niet snel meer terug gaan naar een MacBook Pro als mijn privé machine. Laat staan een desktop (iMac).
Edit: er staat hier nog wel een 2018 MacMini (Tripplecore i7/16GB/1+1tb) als server onder de TV. Dus als het echt moet heb ik iets maar tot nu toe is dat nog niets vasts geworden.
Sinds 2018 is de iPad Pro 12,9” mijn main privé computer en sinds 2019 is de MacBook Pro zelfs helemaal exit en ik vind het fantastisch.
Inmiddels doe ik er echt alles op, van belasting aangifte tot het bewerken van foto en film en van het beheren van Linux servers tot het consumeren van content.
Soms mis ik een klein beetje de vrijheid van macOS maar vrijwel altijd is er wel wat op te verzinnen.
Ik zie mijzelf eigenlijk niet snel meer terug gaan naar een MacBook Pro als mijn privé machine. Laat staan een desktop (iMac).
Edit: er staat hier nog wel een 2018 MacMini (Tripplecore i7/16GB/1+1tb) als server onder de TV. Dus als het echt moet heb ik iets maar tot nu toe is dat nog niets vasts geworden.
[ Voor 12% gewijzigd door Donstil op 25-05-2021 21:14 ]
Ik lees hier momenteel heel geïnteresseerd mee. Ik had laatst al een post geplaatst met daarin de vraag of de 12.9 iPad Pro een fijne machine is voor vrijetijdsconsumptie op de bank. Maar de hoofdreden waarom ik ook aan een iPad Pro zit te denken is om hem te gaan gebruiken (uiteraard i.c.m. een magic keyboard) voor al mijn privé computerzaken.
Voorheen had ik een Mac Mini die ik hiervoor gebruikte. Die is vorig jaar overleden en sindsdien gebruik ik een, wat oudere, Windows laptop. Mijn initiële gedachte was om weer een Mac Mini te halen met daarnaast een iPad (maar dan een Air bijvoorbeeld). Maar sinds ik mij wat meer ben gaan verdiepen in de iPad Pro ben ik me gaan afvragen of deze machine i.c.m. het keyboard niet alles kan bieden wat ik nodig heb. Ik doe namelijk niks spannends op een computer waar ik bijvoorbeeld echt MacOs voor nodig heb. Als ik bijvoorbeeld kijk waar ik mijn Mac Mini voor gebruikte dan kom ik niet verder dan af en toe Word, het bijhouden van mijn financiën in Excel, een lichte (administratieve) vorm van bestandenbeheer en het bijhouden van mijn e-mail. Verder consumeer ik er alleen dingen voor mijn plezier op, zoals het lezen op Tweakers en het gebruik van Youtube en Twitter. Niks waarvan ik zou zeggen dat het niet op de iPad Pro zou kunnen voor zover ik me er tot nu toe in verdiept heb. Ik zou denk ik alleen overstappen op Pages en Numbers, maar dat vind ik ergens juist ook wel weer spannend/leuk.
Ik heb me er dus al wat in verdiept via Google/Youtube en van wat ik ervan begrijp kan ik er prima mijn muis, usb-sticks en externe harde schijven op aansluiten. Een externe monitor aansluiten is ook geen probleem (enkel dat het een mirror is, maar wie weet met de aankomende WWDC). Werkt het bestandenbeheer verder wel enigszins prima?
En ja, ik snap dat er mensen zijn die het zullen afraden en mensen die de tegenovergestelde mening zullen hebben. Vandaar dat ik de bovenstaande berichten ook leuk vind om te lezen en ik ben dan ook wel nieuwsgierig of er meer mensen hier zijn die de iPad Pro als enige computer voor privé doeleinden gebruiken.
Overigens ga ik vrijdag even naar de Mediamarkt om naar het verschil tussen 11 inch en 12.9 inch te kijken. Ben nog steeds erg benieuwd naar het formaat/gewicht.
Voorheen had ik een Mac Mini die ik hiervoor gebruikte. Die is vorig jaar overleden en sindsdien gebruik ik een, wat oudere, Windows laptop. Mijn initiële gedachte was om weer een Mac Mini te halen met daarnaast een iPad (maar dan een Air bijvoorbeeld). Maar sinds ik mij wat meer ben gaan verdiepen in de iPad Pro ben ik me gaan afvragen of deze machine i.c.m. het keyboard niet alles kan bieden wat ik nodig heb. Ik doe namelijk niks spannends op een computer waar ik bijvoorbeeld echt MacOs voor nodig heb. Als ik bijvoorbeeld kijk waar ik mijn Mac Mini voor gebruikte dan kom ik niet verder dan af en toe Word, het bijhouden van mijn financiën in Excel, een lichte (administratieve) vorm van bestandenbeheer en het bijhouden van mijn e-mail. Verder consumeer ik er alleen dingen voor mijn plezier op, zoals het lezen op Tweakers en het gebruik van Youtube en Twitter. Niks waarvan ik zou zeggen dat het niet op de iPad Pro zou kunnen voor zover ik me er tot nu toe in verdiept heb. Ik zou denk ik alleen overstappen op Pages en Numbers, maar dat vind ik ergens juist ook wel weer spannend/leuk.
Ik heb me er dus al wat in verdiept via Google/Youtube en van wat ik ervan begrijp kan ik er prima mijn muis, usb-sticks en externe harde schijven op aansluiten. Een externe monitor aansluiten is ook geen probleem (enkel dat het een mirror is, maar wie weet met de aankomende WWDC). Werkt het bestandenbeheer verder wel enigszins prima?
En ja, ik snap dat er mensen zijn die het zullen afraden en mensen die de tegenovergestelde mening zullen hebben. Vandaar dat ik de bovenstaande berichten ook leuk vind om te lezen en ik ben dan ook wel nieuwsgierig of er meer mensen hier zijn die de iPad Pro als enige computer voor privé doeleinden gebruiken.
Overigens ga ik vrijdag even naar de Mediamarkt om naar het verschil tussen 11 inch en 12.9 inch te kijken. Ben nog steeds erg benieuwd naar het formaat/gewicht.
PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden
Inmiddels een paar dagen de 12,9" iPad Pro in huis en ben nog steeds erg enthousiast. Beste aankoop van 2021.
Het scherm blijft adembenemend mooi. Ik heb lang getwijfeld tussen een M1 MacBook Air of deze iPad Pro. Vind de laatste in combinatie met een desktop meer toevoegen. Het gewicht is ook maar iets meer dan onze oude iPad 2 en die was iets van 9,7". Waar de iPad Air 4 net te klein was om prettig te lezen is deze precies goed. Ik ben heel nieuwsgierig wat de WWDC in petto heeft voor de M1.
Leuke verrassing is het tekenen met de Pencil 2. Best lastig zo uit de losse hand op glas
Met dank aan deze Youtube handleiding met Procreate: show me your mouse.
:strip_exif()/f/image/LtybFuXohKCVhXnVLUW5Hfij.jpg?f=fotoalbum_large)
Het scherm blijft adembenemend mooi. Ik heb lang getwijfeld tussen een M1 MacBook Air of deze iPad Pro. Vind de laatste in combinatie met een desktop meer toevoegen. Het gewicht is ook maar iets meer dan onze oude iPad 2 en die was iets van 9,7". Waar de iPad Air 4 net te klein was om prettig te lezen is deze precies goed. Ik ben heel nieuwsgierig wat de WWDC in petto heeft voor de M1.
Leuke verrassing is het tekenen met de Pencil 2. Best lastig zo uit de losse hand op glas
Met dank aan deze Youtube handleiding met Procreate: show me your mouse.
:strip_exif()/f/image/LtybFuXohKCVhXnVLUW5Hfij.jpg?f=fotoalbum_large)
-
[ Voor 102% gewijzigd door Valinor op 25-05-2021 22:56 ]
Het is gewoon de waarheid dat sommigen elkaar napraten. Ik zie het op kantoor, in m'n eigen straat etc. Dit hoeft niet voor jou te gelden. Je voelt je wel erg aangevallen, niet? Dat komt meestal als iemand maar één zin prikt ipv het hele stukje leest.CheopsChefren schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:34:
[...]
Zoals jij anderen maar een beetje napraat omdat dat beter in jouw straatje past? Ik vind jouw aanname “sommigen praten elkaar maar een beetje na….” ongelooflijk arrogant. Alsof jij een mening hebt waarover jij wel hebt nagedacht, en de anderen die tevreden zijn met de ipad pro als makke lammeren achter apple aan lopen zonder eigen mening
Arrogant wordt vaak te snel gebruikt. Het zegt meer over jou als persoon dat je direct zo'n stempel op iemand plaatst, omdat ik over één ding even iets anders denk. Mooi persoon ben jij zeg!

Hee dat is ook leuk!Corrigan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:32:
Inmiddels een paar dagen de 12,9" iPad Pro in huis en ben nog steeds erg enthousiast. Beste aankoop van 2021.
Met dank aan deze Youtube handleiding met Procreate: show me your mouse.![]()
[Afbeelding]
[YouTube: How to Draw in Procreate for Beginner iPad Pro]
Ik ga die handleiding ook eens volgen. Kan totaal niet tekenen maar vind dit wel erg leuk.
Jij meent te kunnen oordelen over iemand anders die positief is over iets wat jij negatief vindt. Dat is arrogantie. Dat jij er anders over denkt, geen enkel probleem, maar dat jij dan oordeelt over anderen die waarschijnlijk ook zeer bewust hun oordeel uitspreken zegt heel veel aan dit mooie mens (ik dus) over jou.Redondo1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:05:
[...]
Het is gewoon de waarheid dat sommigen elkaar napraten. Ik zie het op kantoor, in m'n eigen straat etc. Dit hoeft niet voor jou te gelden. Je voelt je wel erg aangevallen, niet? Dat komt meestal als iemand maar één zin prikt ipv het hele stukje leest.
Arrogant wordt vaak te snel gebruikt. Het zegt meer over jou als persoon dat je direct zo'n stempel op iemand plaatst, omdat ik over één ding even iets anders denk. Mooi persoon ben jij zeg!
Maar, veel plezier verder, ik reageer verder niet meer op jouw mening
Ik heb net in de adresbalk gekeken, en er staat geen Macrumours.com, waar dit soort praat vaak gebezigd wordt, jij hebt je mening, en andere hebben ook hun eigen mening, respecteer datRedondo1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:05:
[...]
Het is gewoon de waarheid dat sommigen elkaar napraten. Ik zie het op kantoor, in m'n eigen straat etc. Dit hoeft niet voor jou te gelden. Je voelt je wel erg aangevallen, niet? Dat komt meestal als iemand maar één zin prikt ipv het hele stukje leest.
Magic Keyboard vind ik zelf een drama qua design. Doordat de iPad boven het keyboard "zweeft" zijn de bovenste toetsen slecht bereikbaar en zit je geregeld tegen de onderkant van de iPad aan. Kan zijn dat het bij de 12.9" beter is. Dat scheelt in type snelheid omdat je er mee rekening gaat houden. Je kunt het deels oplossen door de hoek van de iPad wat groter te maken (dus meer rechtop), maar da's ook niet handig.BurrowedLurker schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:02:
[...]
Had de 11" een keer mee naar een meeting voor werk, maar ik vond het niets.
Voordeel is wel de touchpad, die werkt perfect.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ja jaloers dat mini LED nog niet in de 11" zit. Zal wel met productie aantallen te maken hebben gehad. Kan me niet voorstellen dat dit niet in Macbooks gaat opduiken, omdat ze waarschijnlijk hardware ondersteuning hebben in gebouwd in de GPU (of video output hardware module) van de M1.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Moest jij ook nog even je verhaaltje kwijt? Tweakers.net is niet van jou, hè?! Als je er niet tegen kan dan moet je er gewoon overheen lezen. Het is niet alleen maar bedoeld om mensen zoals jou te plezieren. Mijn verhaal is gebaseerd vanuit mijn netwerk plus mijn eigen idee.absrnd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:32:
[...]
Ik heb net in de adresbalk gekeken, en er staat geen Macrumours.com, waar dit soort praat vaak gebezigd wordt, jij hebt je mening, en andere hebben ook hun eigen mening, respecteer dat
[ Voor 6% gewijzigd door Redondo1982 op 26-05-2021 09:56 ]
Ik krijg vandaag het Magic Keyboard binnen, en ik heb deze ervaring al eens eerder gelezen. Hopelijk valt het inderdaad mee bij de 12,9". Anders wordt het een last ipv een lust als je niet overal lekker bij komt.loekf2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:50:
[...]
Magic Keyboard vind ik zelf een drama qua design. Doordat de iPad boven het keyboard "zweeft" zijn de bovenste toetsen slecht bereikbaar en zit je geregeld tegen de onderkant van de iPad aan. Kan zijn dat het bij de 12.9" beter is. Dat scheelt in type snelheid omdat je er mee rekening gaat houden. Je kunt het deels oplossen door de hoek van de iPad wat groter te maken (dus meer rechtop), maar da's ook niet handig.
De 11" wordt een knaller van jewelste zodra die ook voorzien wordt van een beter scherm, zoals MiniLED. De 11" zal voor een bepaalde (grote) groep het juiste formaat zijn.loekf2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:54:
[...]
Ja jaloers dat mini LED nog niet in de 11" zit. Zal wel met productie aantallen te maken hebben gehad. Kan me niet voorstellen dat dit niet in Macbooks gaat opduiken, omdat ze waarschijnlijk hardware ondersteuning hebben in gebouwd in de GPU (of video output hardware module) van de M1.
@Redondo1982 / @absrnd willen jullie stoppen met deze bitch fight aub.
(of het moet zijn dat IOS 15 echt verandering brengt)
Wat ik bijvoorbeeld mis;
- NextCloud bestanden openen vanuit bv Excel of Word
- ‘echte’ Excel, de touch versie is toch wat beperkt
- multitasking met meerdere schermen naast elkaar zodat ik makkelijk tussen 2 apps data uit kan wisselen
- functie toetsen op de Magic KB
Daar zat ik ook tegenaan te hikken. Sowieso past mijn workflow (nog?) niet op een iPad, ga dat nog wel eens proberen als mijn MBA M1 is afgeschrevenloekf2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:50:
[...]
Magic Keyboard vind ik zelf een drama qua design. Doordat de iPad boven het keyboard "zweeft" zijn de bovenste toetsen slecht bereikbaar en zit je geregeld tegen de onderkant van de iPad aan. Kan zijn dat het bij de 12.9" beter is. Dat scheelt in type snelheid omdat je er mee rekening gaat houden. Je kunt het deels oplossen door de hoek van de iPad wat groter te maken (dus meer rechtop), maar da's ook niet handig.
Wat ik bijvoorbeeld mis;
- NextCloud bestanden openen vanuit bv Excel of Word
- ‘echte’ Excel, de touch versie is toch wat beperkt
- multitasking met meerdere schermen naast elkaar zodat ik makkelijk tussen 2 apps data uit kan wisselen
- functie toetsen op de Magic KB
[ Voor 89% gewijzigd door Tomba op 26-05-2021 10:03 ]
klopt, heb hier het nieuwe Magic Keyboard 12.9''. De bovenste rij toetsen is onprettig te bereiken en vanaf te typen.loekf2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:50:
[...]
Doordat de iPad boven het keyboard "zweeft" zijn de bovenste toetsen slecht bereikbaar en zit je geregeld tegen de onderkant van de iPad aan. Kan zijn dat het bij de 12.9" beter is.
Verder wat ik al eerder aangaf, ik mis écht functie toetsen op dit Keyboard.
Trackpad is verder heerlijk!
Hier ook het 12.9'' en zowel de onprettig te bereiken bovenste rij en het ontbreken van functietoetsen is jammer. Verder heb ik wel spijt van mijn NLse toetsenbord: mijn beide pinken missen de verkorte linker shift en enter toets en drukken de andere toetsen in die daar zitten._Bailey_ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:01:
[...]
klopt, heb hier het nieuwe Magic Keyboard 12.9''. De bovenste rij toetsen is onprettig te bereiken en vanaf te typen.
Verder wat ik al eerder aangaf, ik mis écht functie toetsen op dit Keyboard.
Trackpad is verder heerlijk!
Verder typt het wel heel fijn, de aanslag/feeling is aangenaam. Ook de standaard werkt fijn zowel op tafel als op schoot.
[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 26-05-2021 10:07 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik heb toch ook maar de stoute schoenen aangetrokken en een iPad Pro besteld. Het nieuwe 11'' model in combinatie met de Pencil 2 en een Smart Folio Keyboard.
Ben heel benieuwd naar het gebruiksgemak van een tablet + toetsenbord in vergelijking met bijvoorbeeld een Air of Pro Macbook. Aangezien ik graag een device wil die ik zowel in bed of op de bank kan gebruiken maar ook gemakkelijk kan meenemen op reis leek deze combo mij wel zeer geschikt. Helemaal omdat ik niet altijd hoef te typen en dan is het juist fijn om enkel een tablet over te houden.
De 12'' leek mij net wat te groot qua portability dus hopelijk gaat de 11'' voldoen qua sweet spot
Ben heel benieuwd naar het gebruiksgemak van een tablet + toetsenbord in vergelijking met bijvoorbeeld een Air of Pro Macbook. Aangezien ik graag een device wil die ik zowel in bed of op de bank kan gebruiken maar ook gemakkelijk kan meenemen op reis leek deze combo mij wel zeer geschikt. Helemaal omdat ik niet altijd hoef te typen en dan is het juist fijn om enkel een tablet over te houden.
De 12'' leek mij net wat te groot qua portability dus hopelijk gaat de 11'' voldoen qua sweet spot
Tesla M3LR '21
Ik denk dan inderdaad de juiste keus, behorende bij de use case.London schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:10:
Ik heb toch ook maar de stoute schoenen aangetrokken en een iPad Pro besteld. Het nieuwe 11'' model in combinatie met de Pencil 2 en een Smart Folio Keyboard.
Ohjee, krijg vandaag de MK binnen. Ik ben wel gegaan voor de internationale versie. Ik ga dat met die bovenste rij toetsen gelijk even verder testen, want daar ga ik me vast aan irriteren.Radiodurans schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:06:
[...]
Hier ook het 12.9'' en zowel de onprettig te bereiken bovenste rij en het ontbreken van functietoetsen is jammer. Verder heb ik wel spijt van mijn NLse toetsenbord: mijn beide pinken missen de verkorte linker shift en enter toets en drukken de andere toetsen in die daar zitten.
Verder typt het wel heel fijn, de aanslag/feeling is aangenaam. Ook de standaard werkt fijn zowel op tafel als op schoot.
Dat denk ik ook! Heb thuis overigens ook gewoon een game pc staan en qua telefoon een 12 Pro Max. Maar de iPad zal het gat tussen pc en iPhone prima kunnen vullen (naast het feit dat het gewoon een luxeproduct is natuurlijkRedondo1982 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:11:
[...]
Ik denk dan inderdaad de juiste keus, behorende bij de use case.
Tesla M3LR '21
shadowdraw app is ook wel interessant. Leert je tekenenDonstil schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:11:
[...]
Hee dat is ook leuk!
Ik ga die handleiding ook eens volgen. Kan totaal niet tekenen maar vind dit wel erg leuk.
Inderdaad, dan heb je alles wat je je kunt wensen en kan je héél makkelijk schakelen tussen je producten. Vult elkaar gewoon mooi aan zo, ik heb precies zelfde dingen. Zij het nog met een Windows laptop ernaast, maar ik speel geen spellen. Ik zou dat wel willen, maar weinig tijd haha.London schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:15:
[...]
Dat denk ik ook! Heb thuis overigens ook gewoon een game pc staan en qua telefoon een 12 Pro Max. Maar de iPad zal het gat tussen pc en iPhone prima kunnen vullen (naast het feit dat het gewoon een luxeproduct is natuurlijk)
[ Voor 6% gewijzigd door Redondo1982 op 26-05-2021 10:25 ]
Net Magic Keyboard binnen gekregen, maar die moet alweer retour. Verkeerde besteld haha. Wel even kunnen testen, maar het is sowieso niks voor mijn use case. Ik ga hem dan ook echt geforceerd als laptop gebruiken heb ik idee. Ipv aantikken op het scherm, ga ik dan ook echt het mousepad gebruiken om apps aan te tikken. Zo zie je maar weer, in theorie ziet het er leuk uit. In de praktijk werkt het niet voor mij. Voor mij is de iPad Pro echt een tablet.
*snip* niet op de man
[ Voor 93% gewijzigd door Daedalus op 26-05-2021 14:56 ]
Na jou bericht durfde ik Procreate niet te kopen, maar eergisteren toch maar gedaan. Bij mij werkt de Goojodoq 12th Gen perfect in Procreate. Ook schuiner tekenen voor dikkere lijnen.Tomba schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:27:
[...]
Ik heb hem geprobeerd te gebruiken in Procreate, maar hij schakelt zichzelf steeds uit tijdens het tekenen. Doe ik iets verkeerd? Ben er totaal niet tevreden over….
Net even een stukje The Mandalorian gekeken op Disney+; wat een geluid en wat een beeld![]()
Wel is het scherm een enorme vingerafdruk magneet, dat valt me wel erg tegen. Heb het idee dat t op mijn Mini en 10.5 pro een stuk minder is….
Ik vraag mij af wat een Apple Pencil 2 mij meer gaat brengen?
@Donstil Jij hebt ze toch beide?
Met ProCreate is niks mis, tis die {#]*]*|%]* Goojodoq die continu uitvalt…Jumpman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Na jou bericht durfde ik Procreate niet te kopen, maar eergisteren toch maar gedaan. Bij mij werkt de Goojodoq 12th Gen perfect in Procreate. Ook schuiner tekenen voor dikkere lijnen.
Dat snap ik, maar ik dacht misschien was het de Goojodoq 12th Gen en Procreate combinatie. Ik denk dat je gewoon een slecht exemplaar Goojodoq 12th Gen hebt getroffen?Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:54:
[...]
Met ProCreate is niks mis, tis die {#]*]*|%]* Goojodoq die continu uitvalt…
Die pech heb ik dan mogelijk al was t schijnbaar met de eerdere revisies exact hetzelfde probleem. Ik heb in ieder geval wel buyers remorse want hij is om mee te tekenen onbruikbaar voor mij.Jumpman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:56:
[...]
Dat snap ik, maar ik dacht misschien was het de Goojodoq 12th Gen en Procreate combinatie. Ik denk dat je gewoon een slecht exemplaar Goojodoq 12th Gen hebt getroffen?
2 dingen die de Apple Pencil voor heeft op de Goojodoq:
Opladen door de iPad (dus niet zo’n dongle nodig om op te laden) en die van Apple is wel pressure sensitive.
Die twee kende ik inderdaad. Ik moet zeggen, ik heb de Goojodoq 12th Gen nu zo'n twintig uur gebruikt zonder opladen.Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:07:
[...]
Die pech heb ik dan mogelijk al was t schijnbaar met de eerdere revisies exact hetzelfde probleem. Ik heb in ieder geval wel buyers remorse want hij is om mee te tekenen onbruikbaar voor mij.
2 dingen die de Apple Pencil voor heeft op de Goojodoq:
Opladen door de iPad (dus niet zo’n dongle nodig om op te laden) en die van Apple is wel pressure sensitive.
Die twee zaken zijn voor mij het prijsverschil nog niet waard. Wellicht in de toekomst wel als ik veel meer ga tekenen.
Dan heb ik echt pech schijnbaar. Zojuist op verzoek van onze vrienden van Ali een filmpje gemaakt van het euvel en binnen een minuut viel hij alweer uitJumpman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Die twee kende ik inderdaad. Ik moet zeggen, ik heb de Goojodoq 12th Gen nu zo'n twintig uur gebruikt zonder opladen.
Die twee zaken zijn voor mij het prijsverschil nog niet waard. Wellicht wel als ik veel meer ga tekenen.
Moet wel zeggen dat het tekenen an sich me goed bevalt, ik ga mijn iPad Mini verkopen (die werd al weinig gebruikt maar nu helemaal niet meer), dus wellicht van de opbrengst een echte Pencil kopen…
[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 26-05-2021 13:29 ]
Ja klopt. Althans Mijn vrouw heeft de Pencil 2 in gebruik inmiddels en ik kan dan wat rommelen met de GoojodoqJumpman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Na jou bericht durfde ik Procreate niet te kopen, maar eergisteren toch maar gedaan. Bij mij werkt de Goojodoq 12th Gen perfect in Procreate. Ook schuiner tekenen voor dikkere lijnen.
Dit weekend ga ik eens met Procreate spelen. Mijn vrouw gebruikt het dus dan moet ik het als familie aankoop ook kunnen installeren.
Even zodat ik zeker weet dat ik geen miskoop doe: de 12th gen Goojodoq werkt prima met de nieuwe M1 iPad Pro’s? Want dan zie ik zelf voor nu geen meerwaarde in de officiële apple pencils…Jumpman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Die twee kende ik inderdaad. Ik moet zeggen, ik heb de Goojodoq 12th Gen nu zo'n twintig uur gebruikt zonder opladen.
Die twee zaken zijn voor mij het prijsverschil nog niet waard. Wellicht in de toekomst wel als ik veel meer ga tekenen.
Thanks alvast voor je tijd!
Mijn antwoord zou nee zijnPimutje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Even zodat ik zeker weet dat ik geen miskoop doe: de 12th gen Goojodoq werkt prima met de nieuwe M1 iPad Pro’s? Want dan zie ik zelf voor nu geen meerwaarde in de officiële apple pencils…
Tomba in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie"
Klopt, met als nadelen t.o.v. de Apple Pencil 2:Pimutje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Even zodat ik zeker weet dat ik geen miskoop doe: de 12th gen Goojodoq werkt prima met de nieuwe M1 iPad Pro’s? Want dan zie ik zelf voor nu geen meerwaarde in de officiële apple pencils…
Apple Pencil 2 is wel pressure sensitive.
Er is een dongle nodig om de Goojodoq 12th Gen op te laden.
Ik heb als ik zijn filmpje bekijk sterk het gevoel dat het aan de pen van hem ligt en niet perse aan de werking van de twee samen. Hij werkt nml prima voor een minuut, en valt dan uit. Doet mij vermoeden dat hij een faulty unit heeft gehad…Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Mijn antwoord zou nee zijn
Tomba in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie"
Hij = ik in dezePimutje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:00:
[...]
Ik heb als ik zijn filmpje bekijk sterk het gevoel dat het aan de pen van hem ligt en niet perse aan de werking van de twee samen. Hij werkt nml prima voor een minuut, en valt dan uit. Doet mij vermoeden dat hij een faulty unit heeft gehad…
Een persoon meldde overigens dat dit ook een probleem was op de vorige generatie Goojodoq:
Valinor in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie"
Oh ja ik zie het nu! Sorry voor de verwarring aan mijn kant!Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:04:
[...]
Hij = ik in deze![]()
Een persoon meldde overigens dat dit ook een probleem was op de vorige generatie Goojodoq:
Valinor in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie"
Goed nieuws van de makers van ProCreate:
Blijft raar dat YouTube reviewers zo’n iPad eerder krijgen dan Devs…
Hello! Dropping by with a quick note to let our M1 users know we are submitting our compatibility patch to the App Store for review - hang tight, it's nearly here!
— Procreate (@Procreate) 26 mei 2021
We'll let you know when it's available 💜
Blijft raar dat YouTube reviewers zo’n iPad eerder krijgen dan Devs…
Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.