Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:55
Donstil schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:05:
[...]

1x gebruik moeten maken van de aankoop verzekering van mijn creditcard (pre Apple care), ging stroef, reparatie bij Apple mocht idd wel maar was verre van zo naadloos als via AppleCare.

Ik kon het toestel opsturen naar Apple of naar een AppleStore/APR. Express replacement was geen optie.

Factuur insturen moest via een formulier van de verzekeraar, etc. Duurde allemaal veel langer dan dat ik nu ervaarde bij Apple en dan dat ik daar überhaupt mee bezig wil zijn. Betaal je dan meer voor dat begrijp ik maar dat heb ik er met liefde voor over.
Fair enough. Mijn strategie is weer net wat anders. Ik verzeker echt amper wat. Heb mn telefoon keer kapot laten vallen en gewoon direct omgeruild bij apple. Wel wat eurotjes kwijt maar dat had ik al laaaaaaaaang bespaard door geen verzekeringen te nemen voor goedkope producten.

Ik ben trouwens erg blij met de 12.9. Scherm is precies wat ik er van had verwacht. Ding is ook super snel maar had al geen klagen met mn 2020 iPad. Ik ga hem dus maar houden.

[ Voor 8% gewijzigd door giantgiantus op 22-05-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Fair enough. Mijn strategie is weer net wat anders. Ik verzeker echt amper wat. Heb mn telefoon keer kapot laten vallen en gewoon direct omgeruild bij apple. Wel wat eurotjes kwijt maar dat had ik al laaaaaaaaang bespaard door geen verzekeringen te nemen voor goedkope producten.

Ik ben trouwens erg blij met de 12.9. Scherm is precies wat ik er van had verwacht. Ding is ook super snel maar had al geen klagen met mn 2020 iPad. Ik ga hem dus maar houden.
Zie het ook niet echt als een verzekering (wat het wel is natuurlijk), neem het er gewoon bij en dat is dan de prijs die het product kost.

Je scherm is echt fantastisch, doet niet onder voor OLED. Vind het altijd noemenswaardig hoe goed die panelen gekalibreerd zijn bij Apple. Jammer op dat gebied dat ze geen tv’s maken.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:17
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Ik heb geen eens een inboedel verzekering. Bespaart je zo ongelooflijk veel geld als je je nooit verzekert voor dingen die je gewoon kunt betalen.
Ligt eraan wat de waarde van je inboedel is. Als een blind paard geen schade kan maken is het misschien makkelijker praten. Het maakt niet uit hoeveel geld je verdiend of bezit, maar als morgen mijn hele spul afbrandt dan vind ik het wel fijn als mijn inboedel ook meeverzekerd is. Ik zou het zonde vinden dit onverzekerd te laten en dit allemaal weer uit eigen zak te moeten betalen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Donstil schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Zie het ook niet echt als een verzekering (wat het wel is natuurlijk), neem het er gewoon bij en dat is dan de prijs die het product kost.

Je scherm is echt fantastisch, doet niet onder voor OLED. Vind het altijd noemenswaardig hoe goed die panelen gekalibreerd zijn bij Apple. Jammer op dat gebied dat ze geen tv’s maken.
Ik vind het beter dan mijn Oled scherm. Mijn LG is een spiegel dus die is eerst naar de slaapkamer gegaan en nu verkocht. Samsung tv spiegelt weer niet maar heeft toch slechtere zwartwaardes. Dit scherm heeft beide problemen niet echt. Helemaal eens dus. Ik hoop echt dat we snel TVs krijgen met deze technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Ik wil nog wel kwijt dat het magic keyboard magisch typt. Ik mis wat toetsen, en ken nog niet alle combi’s, maar ik ga me er lekker door laten kneden en ga dan wel wat toetsen programmeren. En die verlichting in de toetsen is echt, tja eerste rangs of zo, vijf sterren, top of the world.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tomba schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Goeie tip, microvezeldoekjes besteld. Screenprotector heb ik op mijn Mini maar voelt echt minder dan zonder plus het beeld wordt toch minder dus wilde ik sowieso niet maar die vingerafdrukken word ik gek van :'( Dat wordt standaard een poetsdoeken mee!

Helaas is de Goojoodoq echt ruk (tekenen zelf werkt perfect maar als ie steeds uitvalt gaat de lol er snel af…), maar die Apple Pencil is wel echt insane duur…
Laat microvezel lekker achterwege en pak glasdoeken. Microvezeldoeken zijn grover van structuur en daar blijft vaak het eea inzitten. Die kan je lekker voor gladde oppervlakken gebruiken, zoals tafels etc maar niet voor glas of displays.

Je kan ook gewoon zacht wc-papier pakken, daar alcohol op sprayen en dan afnemen. Hierna even nadrogen met schoon papiertje en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:19:
Ik wil nog wel kwijt dat het magic keyboard magisch typt. Ik mis wat toetsen, en ken nog niet alle combi’s, maar ik ga me er lekker door laten kneden en ga dan wel wat toetsen programmeren. En die verlichting in de toetsen is echt, tja eerste rangs of zo, vijf sterren, top of the world.
Eens. Ik typ echt enorm veel op dat toetsenbord (grootste deel van mijn werkmails doe ik op het toetsenbord) en vind het eigenlijk lekkerder typen dat het toesenbord van mijn laptop (die eigenlijk ook een prima toetsenbord heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:18:
[...]

Ligt eraan wat de waarde van je inboedel is. Als een blind paard geen schade kan maken is het misschien makkelijker praten. Het maakt niet uit hoeveel geld je verdiend of bezit, maar als morgen mijn hele spul afbrandt dan vind ik het wel fijn als mijn inboedel ook meeverzekerd is. Ik zou het zonde vinden dit onverzekerd te laten en dit allemaal weer uit eigen zak te moeten betalen.
Mijn reactie was een humoristische parafrase op gg, zie 1 of 2 reacties ervoor. Niet dat ik wel een inboedelverzekering heb, maar het argument dat ik gebruikte had gg eerst gebruikt om Apple Care af te fakkelen ten gunste van een inboedelverzekering, en toen gebruikte ik dat argument dus weer om de inboedelverzekering te kraken: ik meende er geen hout van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:23:
[...]

Mijn reactie was een humoristische parafrase op gg, zie 1 of 2 reacties ervoor. Niet dat ik wel een inboedelverzekering heb, maar het argument dat ik gebruikte had gg eerst gebruikt om Apple Care af te fakkelen ten gunste van een inboedelverzekering, en toen gebruikte ik dat argument dus weer om de inboedelverzekering te kraken: ik meende er geen hout van.
Ja, daar hebben we smilies voor. Even terug de schoolbank in dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Eens. Ik typ echt enorm veel op dat toetsenbord (grootste deel van mijn werkmails doe ik op het toetsenbord) en vind het eigenlijk lekkerder typen dat het toesenbord van mijn laptop (die eigenlijk ook een prima toetsenbord heeft).
Ik ga de Magic Keyboard voor de iPad 12,9 2021 ook zo halen. Ik vind de stand-functie gewoon al heel fijn. Ik heb nu de Moko magnetic case, maar dat werkt toch anders bij de 11” waar het wat soepeler en minder aanwezig is. Eigenlijk is een folio voor een 12,9 geen doen, althans zo ervaar ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Laat microvezel lekker achterwege en pak glasdoeken. Microvezeldoeken zijn grover van structuur en daar blijft vaak het eea inzitten. Die kan je lekker voor gladde oppervlakken gebruiken, zoals tafels etc maar niet voor glas of displays.

Je kan ook gewoon zacht wc-papier pakken, daar alcohol op sprayen en dan afnemen. Hierna even nadrogen met schoon papiertje en klaar is Kees.
Wat zijn dat, ‘glasdoeken’? Zacht WC-papier heb ik niet. En alcohol, spiritus? Werkt het ook als je geen Kees heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Ja, daar hebben we smilies voor. Even terug de schoolbank in dus! ;)
Dat van die smilies weet ik, maar als je dat eenmaal weet dan kun je er ook van afwijken, een vorm van eufemisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Ik ga de Magic Keyboard voor de iPad 12,9 2021 ook zo halen. Ik vind de stand-functie gewoon al heel fijn. Ik heb nu de Moko magnetic case, maar dat werkt toch anders bij de 11” waar het wat soepeler en minder aanwezig is. Eigenlijk is een folio voor een 12,9 geen doen, althans zo ervaar ik het.
Heb het scherm wel liever een schermgrootte hoger. Ergonomischer om recht vooruit te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Dat van die smilies weet ik, maar als je dat eenmaal weet dan kun je er ook van afwijken, een vorm van eufemisme.
Ja, soort schizofrenie wordt het dan óf een kluizenaars-bestaan. Niemand wil dan meer tegen je praten, omdat alles verkeerd valt. Dat kan je tackelen met een smilie.

Ieder zijn/haar keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Wat zijn dat, ‘glasdoeken’? Zacht WC-papier heb ik niet. En alcohol, spiritus? Werkt het ook als je geen Kees heet?
Doeken met een gladde structuur. Zoek maar eens op Unger of Greenspeed glasdoek. Die gebruiken schoonmakers/glazenwassers ook. Welkom in mijn wereld! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Ken jij Google? Laatst wilde je al dat we reviews voor je gingen lezen en nu dit weer 😜

Je kunt op internet ook een hoop zelf vinden hè. Dit is een mooi voorbeeld. Gooi het in Google/DDG/Bing/etc en je hebt het zo te pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 22-05-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:33
downcom schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:13:
Mijn eerste indruk van de iPad pro:

... sprakeloos wat een apparaat! De snelheid is absurd! en het scherm is werkelijk om door een ringetje te halen!

Omdat ik even een uitstapje gemaakt heb buiten iOS is dit we een enorme verademing!

OT: Even een noob vraag is het mogelijk om in portret stand splitscreen te gebruiken boven elkaar?
Nope.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Donstil schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:44:
[...]

Ken jij Google? Laatst wilde je al dat we reviews voor je gingen lezen en nu dit weer 😜

Je kunt op internet ook een hoop zelf vinden hè. Dit is een mooi voorbeeld. Gooi het in Google/DDG/Bing/etc en je hebt het zo te pakken.
Dat geldt voor veel meer vragen hier. Maar nee, ik ken Google niet, maar Google kent mij wel. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Redondo1982 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Ja, soort schizofrenie wordt het dan óf een kluizenaars-bestaan. Niemand wil dan meer tegen je praten, omdat alles verkeerd valt. Dat kan je tackelen met een smilie.

Ieder zijn/haar keus.
Grote snap. Maar degenen die in de discussie zaten konden het begrijpen. Ik had er toch een like voor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
Heb vandaag de witte Magic Keyboard binnen gekregen. Was nog erg aan het twijfelen of ik niet liever (weer) de zwarte had. Maar in combinatie met de Space Grey iPad echt heel blij mee! In mijn ogen toch wel een must have :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik plug net met de meegeleverde ucb-c kabel de iPad Pro in mijn Mac Mini 2018 en krijg een melding

"Unplug the accessory using too much power to re-enable USB devices."

Die melding heb ik nog nooit gezien. de iPad trekt dus teveel stroom van de mini? kan ik daar wat aan doen?

[ Voor 12% gewijzigd door -SaveMe- op 22-05-2021 15:33 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
12.9 versie vanmiddag ontvangen. Maar de ervaring tot nu toe is niet zo heel goed, het gaat niet aan ;(

Nvm, force restart hielp.

[ Voor 12% gewijzigd door Chester op 22-05-2021 15:28 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12
Chester schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:12:
12.9 versie vanmiddag ontvangen. Maar de ervaring tot nu toe is niet zo heel goed, het gaat niet aan ;(
Oei das kloten. FWIW die van mij kwam met een volle batterij uit de doos…

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Chester schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:12:
Waarschijnlijk overbodige vraag, maar heb je de knop echt een paar seconden ingedrukt gehouden?

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Emiel L schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Waarschijnlijk overbodige vraag, maar heb je de knop echt een paar seconden ingedrukt gehouden?
Yep.

Maaaar.. force restart hielp :D (vol up, vol down, powerknop)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:22
Donstil schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:09:
Zo die camera volg functie werkt ook wel indrukwekkend goed zeg, volgen maar ook in en uitzoomen.
Daar moet ik wel even op letten dinsdag binnen teams maar verder wel erg tof.
Dan schakel je het voor Teams toch uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:30:
[...]
De Apple penseel werkt heerlijk! Maar het glas dus, ik ga ook niet op een ijsbaan tekenen ;-) Wat zijn de kosten van de pencil als je die omslaat per tekeningetje. Voor echte tekenaars is het niet eens iets om te overwegen.
Tekenen op het iPad glas is een kwestie van alleen even wennen. Daarna zit je 'in je tekening' en ben je dat zo vergeten. Met Paperlike screenprotectors zoals die Bellamond slijt de punt van je Pencil snel. Het is net schuurpapier. Los van dat je de weergave van je mini-led ermee grondig verpest.

Microfiber doekje met wat water is voldoende. Die gebruiken Apple blijkbaar ook in hun stores, daar is het natuurlijk continue poetsen geblazen. Als je maar geen chemicaliën gebruikt, dan gaat de speciale oleophobic coating op het glas eraan.

https://appletoolbox.com/how-to-clean-your-ipad-screen/

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 22-05-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rindertb schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Dan schakel je het voor Teams toch uit?
Ooh kan dat ook gewoon? Nice, dan ga ik dat doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Bizar zeg, blijkbaar moet je in appconfig.ini bij Civ6 retina mode inschakelen omdat ze deze optie simpelweg nooit beschikbaar hebben gemaakt in de game.

Inmiddels lekker aan het spelen op iPad, zonder het lawaai van de fans in mijn laptop :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Corrigan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Tekenen op het iPad glas is een kwestie van alleen even wennen. Daarna zit je 'in je tekening' en ben je dat zo vergeten. Met Paperlike screenprotectors zoals die Bellamond slijt de punt van je Pencil snel. Het is net schuurpapier. Los van dat je de weergave van je mini-led ermee grondig verpest.

Microfiber doekje met wat water is voldoende. Die gebruiken Apple blijkbaar ook in hun stores, daar is het natuurlijk continue poetsen geblazen. Als je maar geen chemicaliën gebruikt, dan gaat de speciale oleophobic coating op het glas eraan.

https://appletoolbox.com/how-to-clean-your-ipad-screen/
Echt ongelooflijk, je brengt het als feit, je weet toch helemaal niet hoe ik teken? Ik teken sneller dan een vlieg vliegt, sowieso komt de lijn met 9m/s er achteraan sjokken. Ik heb die weerstand gewoon nodig voor mijn manier van tekenen. Ik denk zomaar dat ik langer teken dan jij leeft.

Dat kan wel iets vriendelijker.

[ Voor 2% gewijzigd door Hoedje op 23-05-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
Ik heb al besloten om mijn nieuwe 12.9 inch te houden, ook al is hij te groot en te zwaar. . Het scherm is belachelijk mooi en ik denk zelfs beter dan onze OLED LG televisie. De hogere helderheid maakt wel uit.

Als ik mijn 10.5 inch pro tegelijkertijd synchroon ernaast laat lopen met onderstaande filmpje dan lijkt mijn oude iPad wel defect. Melkachtige zwartwaarden, verlies van veel detail in de hoge lichten. Het verschil is niet subtiel. Ook hele fijne details tegen een zwarte achtergrond worden goed weergegeven. Indrukwekkend.

Dit filmpje gebruikt in hoogste resolutie: YouTube: HDR 8k Best Of 2020 Full Dolby Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
honey schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:37:
Ik heb al besloten om mijn nieuwe 12.9 inch te houden, ook al is hij te groot en te zwaar. . Het scherm is belachelijk mooi en ik denk zelfs beter dan onze OLED LG televisie. De hogere helderheid maakt wel uit.

Als ik mijn 10.5 inch pro tegelijkertijd synchroon ernaast laat lopen met onderstaande filmpje dan lijkt mijn oude iPad wel defect. Melkachtige zwartwaarden, verlies van veel detail in de hoge lichten. Het verschil is niet subtiel. Ook hele fijne details tegen een zwarte achtergrond worden goed weergegeven. Indrukwekkend.

Dit filmpje gebruikt in hoogste resolutie: YouTube: HDR 8k Best Of 2020 Full Dolby Vision
Maar is hij zo groot en zwaar dan? Ik zit er zelf namelijk aan te denken om een iPad Pro aan te schaffen en wil hem ook wel veel als tablet gaan gebruiken (dus zonder magic keyboard). Twijfel nog wat tussen de 11 en 12.9 inch, maar ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik de 11 neem (o.a. vanwege het scherm in de 12.9). Aan de andere kant heb ik ook geen zin om steeds met een “te zware” tablet op de bank te zitten.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
dvd-linden schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:02:
[...]

Maar is hij zo groot en zwaar dan? Ik zit er zelf namelijk aan te denken om een iPad Pro aan te schaffen en wil hem ook wel veel als tablet gaan gebruiken (dus zonder magic keyboard). Twijfel nog wat tussen de 11 en 12.9 inch, maar ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik de 11 neem (o.a. vanwege het scherm in de 12.9). Aan de andere kant heb ik ook geen zin om steeds met een “te zware” tablet op de bank te zitten.
Persoonlijk vind ik het geen tablet om op de bank beetje te internetten. Vind zelfs de 11 inch dan nog redelijk zwaar en groot. De kracht van de 12.9 is voor mij echt werk (met keyboard en webex/teams) en films/series.

Misschien jaartje wachten? Dit scherm gaat op de duur ook zeker op andere iPads komen.

[ Voor 5% gewijzigd door giantgiantus op 22-05-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Echt ongelooflijk, je brengt het als feit, je weet toch helemaal niet hoe ik teken? Ik teken sneller dan een vlieg vliegt, sowieso komt de lijn met 9m/s er achteraan sjokken. Ik heb die weerstand gewoon nodig voor mijn manier van tekenen. Ik denk zomaar dat ik langer teken dan jij leeft.
Tekenen op een iPad verloopt net wat anders. Alles went, heeft niets met leeftijd te maken.
Kost alleen wat aanpassingsvermogen. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04

Aiii

何これ

giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Persoonlijk vind ik het geen tablet om op de bank beetje te internetten. Vind zelfs de 11 inch dan nog redelijk zwaar en groot. De kracht van de 12.9 is voor mij echt werk (met keyboard en webex/teams) en films/series.
Dit dus. Dit is de reden waarom ik zowel een 11-inch als 12.9-inch heb. De laatste is wat mij betreft echt een laptop met touchscreen en een mediadevice. Maar onderuit op de bank, in bed, of op de WC, dan toch echt geen 12.9-inch voor mij.

Als je nog een jaartje kunt uitzingen, lijkt mij even wachten op mini-LED in de 11-inch de juiste weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Corrigan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Tekenen op een iPad verloopt net wat anders. Alles went, heeft niets met leeftijd te maken.
Kost alleen wat aanpassingsvermogen. :z
Zou je niet zeggen als je wist dat mijn manier van tekenen iets heeft van een spasme. De pen heeft daarom juist weerstand nodig. Het spasme is wat mijn tekeningen hun kracht geeft. Dat ga ik dus echt niet aanpassen. Het scherm gaat zich aan mij aanpassen, wat ik je brom.

Wat helpt is dat ik deze xhdrm1 ook niet heb gekocht om het heldere scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
[...]

Ja hij is groot en zwaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAq-kcjPuqRNXyNbnUyKeeU-RFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7BiilZ4hX4pc4SD57JKDqKL.jpg?f=fotoalbum_large
Links de 12.9, daarnaast de iPad Pro 10.5, daarnaast de Mini 5.

Persoonlijk vind ik de 10.5 al te groot voor op de bank; ik heb daar dan mijn iPad mini 5 voor.

Waar ik hem wel super voor vind;
- films/series (al vind ik daar mijn MBA nog meer voor geschikt omdat ik die echt op schoot kan nemen, maar IPP 12.9 heeft weer een stuk mooier beeld. Hoe doen jullie dat? Continu vasthouden is ie echt te zwaar voor)
- krant lezen (oude lul meld zich)
- tekenen op schoot bevalt goed (ondanks die >|]%{#]#|% Goojodoq)
- F1TV secundair beeld (met de qualy op de TV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Bedankt voor de reacties!

Ik wil ze sowieso nog even in het echt zien voordat ik een definitieve keuze ga maken, maar dit geeft in ieder geval weer stof tot nadenken.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Misschien jaartje wachten? Dit scherm gaat op de duur ook zeker op andere iPads komen.
Ik zit nu op de bank een beetje te internetten. Dus, alles is relatief. Ik zou @dvd-linden adviseren om naar de Mediamarkt te gaan of de Amac en hem gewoon te bekijken.

Ik denk zelf dat ik er aan ga wennen. Misschien wel dat ik mijn gewoontes iets moet aanpassen. Het scherm is echt een hele grote update. Dat compenseert het wel.

Mijn 10.5 hield ik vaak met één hand vast tijdens het internetten. Dat gaat nu niet. Zo op mijn schoot gaat het prima.

[ Voor 12% gewijzigd door honey op 22-05-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Vandaag de 11” er bij gehaald. Eerste indruk met de pencil is veel beter. Alsof je veel dichter op het scherm zit. Ik ga vanavond even side by side vergelijken. Ook benieuwd naar het verschil met een dikke HDR film als het donker is. Dat was gisteren op de 12.9 wel subliem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Spinozo Geef die 12.9” dan maar aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:19
Hoe ervaren jullie de toegenomen afstand van het glas/scherm op de nieuwe pro? De gap schijnt merkbaar groter te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinozo
syltheboy schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:42:
@Spinozo Geef die 12.9” dan maar aan mij.
Snap ik, want de nrop spat van het scherm maar hij gaat netjes terug naar Apple. Hij is me iets te zwaar voor relaxed op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
WouterL schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:55:
Hoe ervaren jullie de toegenomen afstand van het glas/scherm op de nieuwe pro? De gap schijnt merkbaar groter te zijn.
Waar zou ik dat aan kunnen merken?

Ik merk wel iets van blooming in het donker overigens rondom witte dingen, meer mensen dit opgevallen? (Op Reddit gaan ze er helemaal los over maar zo extreem als ze t daar fotograferen zie ik het niet, moet echt goed kijken en dan zie ik t)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk daar niets van maar ben dan ook geen tekenaar verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Amateur pro-create gebruiker hier. Ten opzichte van de gen 2 iPad Pro merk ik eigenlijk geen verschil. Ook niet in Notes.

Een van de redenen dat ik deze iPad heb gehaald was vanwege het scherm. Ik dacht ik zal wel moeite moeten doen om verschil te kunnen zien, iedereen zal wel overdrijven... maar, damn wat een scherm :D

Ik heb het vergeleken met een gen 2 iPad Pro. Het verschil is lastig om op foto vast te leggen omdat de foto's niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid, maar toch ff geprobeerd.

Eerst even wat comics vergeleken. Duidelijk merkbaar dat zwart ook echt zwart is. Verder lijken de kleuren op de oude iPad wat meer gedesaturate:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EijwKik.jpg

Vooral in donkere scenes is het verschil echt gigantisch. Foto van de zijkant genomen omdat de camera het niet fatsoenlijk kon vastleggen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5mDQdmE.jpg

Halo effect is flink overdreven in die foto, het valt in het echt ontzettend mee. Op deze foto is het ook al wat minder zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W6YUMB2.jpg

Ik moet zeggen, met bewegend beeld vind ik het er zelfs beter uitzien dan op mn LG OLED E8 8)

Daarnaast, het voelt ook flink beter dan de oude iPad. Ik vind em nog best compact aanvoelen omdat ik van een 12.9 af kom die flinke bezels had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
[...]

Ja hij is best zwaar. Echt een tablet die je op je been of ergens op moet laten steunen. Bij de ipad pro 11 inch had ik dat niet.
Ik noem het een "neerleg" tablet :+
De 11 inch hield ik ook gewoon vast als een nintendo switch bij het gamen en was goed te doen.
Bij de 12.9 moet ik denk ik mijn onderarmen maar eerst gaan trainen 8)7
druipgrot schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:39:
Iemand nog een tip over pure databundels (voor de cellulaire versie) voor kortere periodes zoals een maand (vakantie)? Ik denk aan https://l-mobimobile.nl/maandbundels/ 19GB voor 20 Euro, maar dan heb ik dus een hoop belminuten en SMS waar ik niets mee doe.
Heb je toevallig een iphone. In principe heb je tegenwoordig geen cellular meer nodig omdat je iphone verbinding ook gelijk in je wifilijst verschijnt. Je hoeft niet meer eerst een hotspot aan te maken.
Voor cellular zijn de prijzen ook niet meer gunstig helaas. Vroeger kon je ook gewoon een datasim bij je telefoonabo nemen maar dat doet geen 1 provider meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Valinor op 22-05-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
Tomba schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Helaas is de Goojoodoq echt ruk (tekenen zelf werkt perfect maar als ie steeds uitvalt gaat de lol er snel af…), maar die Apple Pencil is wel echt insane duur…
Tja de baseus was laatst zelfs 16,99 dollar. Helaas weer gestegen in prijs.
Maar de Kleur is gebroken wit en net wat minder goed afgewerkt dan de Goojoodoq en ziet er duidelijk niet uit als een Apple pencil. Maar werkt ook prima, heeft een usb-c port en een fysieke aan/uit knop. (Eventueel een versie met passive pentip op de achterzijde)

Snap ook niet dat Goojoodoq het probleem niet oplost. De aan/uit knop is ruk sinds de 10th gen. Als ze een fysieke knop inbouwen haal ik er gelijk 1

Ps voor mensen die een dispute starten op ali, kies gelijk voor "refund only" en niet voor return. Want dan mag je de verzendkosten naar china zelf gaan aftikken.

Net een refund only gedaan omdat mijn 2021 eigenlijk gewoon een 2020 case is en kreeg als tegenaanbod alsnog een "stuur retour" verzoek voor mijn 12 dollar case.
Maar dat ga ik alleen accepteren als ze de 11 euro retourkosten ook betalen. :/

[ Voor 31% gewijzigd door Valinor op 22-05-2021 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Behalve dat het scherm echt heel goed is, zie ik wel een klein nadeel. Op zich is het niet heel storend als je films kijkt.

De kleuren zijn relatief warm, ook als je True Tone en natuurlijk Night Shift uit hebt. Je ziet dat wit niet wit is, maar iets gelig. De kleuren zijn ook te verzadigd. Dit zie ik duidelijk als ik het vergelijk met een goed ingestelde LG OLED televisie.
Het had iets neutraler gemogen en misschien iets minder verzadigd. Nu weet ik niet hoe Color Management gaat op een iPad. Kiest het standaard sRGB tijdens het surfen op Internet, maar gaan alle remmen los als je een YouTube ziet in HDR? Hoe zit het met Photoshop e.d. worden kleuren juist weergegeven?

Kleurcorrectie doe ik eerst maar niet op een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
Ok side by side vergelijk tussen de 11 en de 12.9. De 12.9 blinkt uit met films, zwart is zwart en dat maakt een wereld van verschil. Met de pencil wint de 11 het. Hij glijdt lekkerder en lijkt een fractie “echter” maar dat laatste is marginaal. De grote is me te zwaar voor casual iPad stuff. Het wordt gewoon tijd om een 65” OLED aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Als je de nieuwe iPad aan een externe display hangt, vult de iPad dan het hele scherm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Xlast88 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:22:
Als je de nieuwe iPad aan een externe display hangt, vult de iPad dan het hele scherm?
Nope, je krijgt een 4:3 iPad beeld verhouding op je scherm..

Wel cool trouwens om de iPad op deze manier als een ‘pc’ te gebruiken icm toetsenbord en muis.
Donstil schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:54:
[...]

In de apps die dat ondersteunen wel.
De rest blijf in de verhouding van de iPad en heeft daardoor zwarte balken.
Hee, dat wist ik niet, morgen wat meer testen dus :)

[ Voor 44% gewijzigd door Kassad op 22-05-2021 23:56 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xlast88 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:22:
In de apps die dat ondersteunen wel.
De rest blijf in de verhouding van de iPad en heeft daardoor zwarte balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Glow? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxdB7LgNAmFd8eqHqyyWsddNmIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTwvRHuCu30g07Wm2NbX8pNd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Zie je het ook als je kijkt of alleen op de foto?

Het is mij geheel niet opgevallen nog. Verder kunnen dit soort halo's ook ontstaan in je eigen camera of de camera waarmee dit is opgenomen (het zit dus in de opname zelf).

[ Voor 7% gewijzigd door honey op 23-05-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
honey schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Het is mij geheel niet opgevallen nog. Verder kunnen dit soort halo's ook ontstaan in je eigen camera of de camera waarmee dit is opgenomen (het zit dus in de opname zelf).
Ik zie het ook wel als ik zelf kijk.
Als je bijvoorbeeld een donkere scene kijkt en er komt ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Iemand die een oude smart folio heeft die dit op de nieuwe iPad Pro 12.9 gebruikt? Sluit het goed aan? Mijn iPad Pro 12.9 komt a.s maandag maar ik vraag me af of de smart folio die ik op m’n huidige 2018 model gebruik goed aansluit.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
“Photo edited to show the blooming effect more clearly”. Oftewel “Photo edited om het wat erger te laten lijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:20
Nitai schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:44:
Iemand die een oude smart folio heeft die dit op de nieuwe iPad Pro 12.9 gebruikt? Sluit het goed aan? Mijn iPad Pro 12.9 komt a.s maandag maar ik vraag me af of de smart folio die ik op m’n huidige 2018 model gebruik goed aansluit.
Er is aangegeven dat de oude smart folio prima werkt, zolang je geen te dikke screen protector er op heb zitten.

Maar mijn advies is tot maandag te wachten, even testen, en dan je conclusie te trekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Donstil schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:52:
[...]

“Photo edited to show the blooming effect more clearly”. Oftewel “Photo edited om het wat erger te laten lijken :P
Ik heb het idee dat er weer een trollenleger is wakker geworden op MacRuomors, er wordt driftig gezocht naar mogelijke problemen "Gates" met de iMac, iPad Pro en Apple TV.
en elke wisse-wasje wordt tot extreme proporties opgeblazen, en vaak ook nog gelinkt naar clickbait video's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Ik heb het zelf ook getest. Puur wit op zwarte achtergrond. Onder normale omstandigheden, (en zelfs op max brightness), is blooming niet zichtbaar en op max brightness nauwelijks zichtbaar. Pas als ik mijn smartphone pak en een foto maak, dan kan ik het beter zien.

Bij normaal gebruik is het niet relevant. Het doet me denken aan ‘pixel masturbating’ toen de digitale camera’s gangbaar werden. Op pixelniveau werden afbeeldingen vergeleken. Sommige mensen waren extreem druk bezig met het opsporen van kleine afwijkingen, waardoor het plezier bijna altijd negatief werd beïnvloed. Terwijl voor de foto maakte het geen reet uit, je zag het toch niet.

Het XDR scherm is een grote update en heel goed zichtbaar als je het naast een oudere retina ziet. Het is nog niet pixel-perfect, maar dat is ook heel logisch als je de techniek kent achter mini-led. Onder normale omstandigheden is het verschil tussen een goede OLED televisie en dit XDR scherm heel erg klein.

Het enige nadeel van dit scherm, en ik hoop dat er een instelling komt om dat aan te passen, is dat het te verzadigd is en niet geheel neutraal. Kleurtemperatuur is wat te laag. Vaak is het wel mooi (ik kijk veel content op mijn wide gamut monitor zonder sRGB instelling), maar ook regelmatig is het een beetje te veel van het goede.

Mijn advies. Geniet van je aanschaf en maak niet de fout om mindere kanten op te sporen die niet relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
honey schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb het zelf ook getest. Puur wit op zwarte achtergrond. Onder normale omstandigheden, (en zelfs op max brightness), is blooming niet zichtbaar en op max brightness nauwelijks zichtbaar. Pas als ik mijn smartphone pak en een foto maak, dan kan ik het beter zien.

Bij normaal gebruik is het niet relevant. Het doet me denken aan ‘pixel masturbating’ toen de digitale camera’s gangbaar werden. Op pixelniveau werden afbeeldingen vergeleken. Sommige mensen waren extreem druk bezig met het opsporen van kleine afwijkingen, waardoor het plezier bijna altijd negatief werd beïnvloed. Terwijl voor de foto maakte het geen reet uit, je zag het toch niet.

Het XDR scherm is een grote update en heel goed zichtbaar als je het naast een oudere retina ziet. Het is nog niet pixel-perfect, maar dat is ook heel logisch als je de techniek kent achter mini-led. Onder normale omstandigheden is het verschil tussen een goede OLED televisie en dit XDR scherm heel erg klein.

Het enige nadeel van dit scherm, en ik hoop dat er een instelling komt om dat aan te passen, is dat het te verzadigd is en niet geheel neutraal. Kleurtemperatuur is wat te laag. Vaak is het wel mooi (ik kijk veel content op mijn wide gamut monitor zonder sRGB instelling), maar ook regelmatig is het een beetje te veel van het goede.

Mijn advies. Geniet van je aanschaf en maak niet de fout om mindere kanten op te sporen die niet relevant zijn.
Inderdaad, altijd maar zoeken naar minpunten is de grootste fout die je kan maken. Zo kan je helemaal niet genieten van de mooie dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

honey schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Je zag het zonder foto. Vooral bij het logo van de omroep linksboven. Ik denk dat de donkere rand rondom het scherm me nog net meer stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

absrnd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Ik heb het idee dat er weer een trollenleger is wakker geworden op MacRuomors, er wordt driftig gezocht naar mogelijke problemen "Gates" met de iMac, iPad Pro en Apple TV.
en elke wisse-wasje wordt tot extreme proporties opgeblazen, en vaak ook nog gelinkt naar clickbait video's.
Ik weet niet, maar nadat ik net was gevaccineerd met mRNA was de blooming weg ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
druipgrot schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:21:
[...]

Ik weet niet, maar nadat ik net was gevaccineerd met mRNA was de blooming weg ;-)
Hmmm, vreemd, terwijl je juist verwacht dat de Microsoft tech in je bloed, nu anti Apple zou moeten zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
absrnd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Hmmm, vreemd, terwijl je juist verwacht dat de Microsoft tech in je bloed, nu anti Apple zou moeten zijn :?
@druipgrot
Ha, als arts was ik al in januari gevaccineerd met mRNA. Sindsdien is de wereld wel een heel stuk fijner. Dat zal het zijn. Hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

absrnd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Er is aangegeven dat de oude smart folio prima werkt, zolang je geen te dikke screen protector er op heb zitten.

Maar mijn advies is tot maandag te wachten, even testen, en dan je conclusie te trekken :)
Thnx dat had ik al gelezen maar was benieuwd naar ervaringen hier. Als iemand dat al had geprobeerd en het niet beviel dan ik direct een nieuwe folio besteld zodat dat op tijd binnen zou zijn. Thnx voor je reactie iig :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

“Once you see it, you can’t unsee it.”

Het komt mij zo voor dat reviewers of praatjesmakers het alleen al zeggen omdat ze het cool vinden klinken.

Randen zijn randen, ik ga ook niet op het randje van een ravijn lopen of elke dag een bijna dood ervaring doen.

Dat plaatje dat ik postte was van Duncan Laurence‘s nieuwe clip Star’s. Ik vond het echt wel storend en het deed me wat denken aan de zogenaamde ‘accommodatieproblemen’ die je hebt als je net wat minder goed kunt zien, ‘wat is er met mijn ogen’. Omdat ik de xhdrm1 niet heb gekocht om zijn scherm sta ik er vrij in. Als ik om het scherm van iPad was gewisseld dan denk ik dat ik me bekocht zou voelen. Hoewel, de overall experience is wel gaaf hoor.

[ Voor 0% gewijzigd door druipgrot op 23-05-2021 13:04 . Reden: Spelling ‘accommodatie’. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

ik draai in dark mode. Als ik een quick note maak met de pencil op het lock screen, dan opent eennote met een zwarte achtergrond. De icoontjes rechtsboven bloomen dan best wel. Maar als ik niet op het lock screen ben dus niet !? Verder is het me nog niet opgevallen. Ben tot nu toe dik tevreden. En ik vind hem niet te zwaar. Ik YT altijd in bed en houd hem met 1 hand vast en hij steunt op mijn buik, geen probleem ....

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Vraag aan de 2018/2020 model upgraders: hoe vinden jullie het na een paar dagen? Was het “worth it”?

Ik voel het best wel kriebelen, maar ik weet uit ervaring dat ik de laatste jaren toch vaak een beetje spijt heb na upgrades, omdat de nieuwigheid er toch vaak al af is na een paar dagen en ik dan toch denk, was het al dat geld waard?

Een 2018 Pro verkoop je makkelijk toch met een flink verlies, dus het is geen goedkope upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BurrowedLurker schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:58:
Vraag aan de 2018/2020 model upgraders: hoe vinden jullie het na een paar dagen? Was het “worth it”?

Ik voel het best wel kriebelen, maar ik weet uit ervaring dat ik de laatste jaren toch vaak een beetje spijt heb na upgrades, omdat de nieuwigheid er toch vaak al af is na een paar dagen en ik dan toch denk, was het al dat geld waard?

Een 2018 Pro verkoop je makkelijk toch met een flink verlies, dus het is geen goedkope upgrade.
Ik ben van een 12,9 pro 2018 256Gb naar de 12,9 pro 1 TB 2021 gegaan. Qua responsiveness voel ik weinig verschil in de UI. Ik gebruik hem als tablet om te internetten, foto’s bewerken en af en toe wat series of tv kijken. Heb een magic keyboard voor typen. Het bevalt prima, scherm is mooi. Lekker helder. Maar voor mijn usecases voelt het niet als een heel groot verschil. Scherm is wel iets mooier.

Edit:
De upgrade heeft mij 2159 + 399 + 159 - 500 = 2217 gekost. Heb voor mijn oude iPad 500 gevraagd op MP en was hem binnen 15 min kwijt. Ging super. De vraag is, heb je dat over voor een mooier scherm?

[ Voor 9% gewijzigd door Teknix1982 op 23-05-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor mij zeker. Ik heb de 2018 en 2020 12,9 ook gehad maar de 2021 overstijgt dat met gemak en dat zit hem eigenlijk alleen in het scherm. Dat is echt geweldig en ook verbazend veel mooier dan het al zo goede scherm van de 2020.

Snelheid etc heb ik nog niet echt wat van gemerkt maar dat ligt meer aan mijn gebruik schat ik zo in aangezien ik er alleen maar media op geconsumeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Donstil schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Voor mij zeker. Ik heb de 2018 en 2020 12,9 ook gehad ...

Snelheid etc heb ik nog niet echt wat van gemerkt maar dat ligt meer aan mijn gebruik schat ik zo in aangezien ik er alleen maar media op geconsumeerd heb.
Hoe ervaar je het verschil tussen het RAM-management van het 2018, 2020 en 2021 model? Ik zie in alle reviews terug komen dat RAM-management belachelijk goed is op de 2021 iPad Pro en dat apps eenvoudig uren stand-by blijven staan, ook de zwaardere apps, terwijl je ondertussen met andere apps aan de slag bent gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robcoenen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Hoe ervaar je het verschil tussen het RAM-management van het 2018, 2020 en 2021 model? Ik zie in alle reviews terug komen dat RAM-management belachelijk goed is op de 2021 iPad Pro en dat apps eenvoudig uren stand-by blijven staan, ook de zwaardere apps, terwijl je ondertussen met andere apps aan de slag bent gegaan.
Ja dat is idd heel goed. Apps van gisteren staan nog in het geheugen etc. Dat is ook wel een lekkere stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 09:03

Hier een nieuwe 12.9 2020 en 12.9 2021. Het scherm is echt het grote verschil.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Het scherm en ook het audio systeem. Ik weet niet waarom de speakers zoveel beter klinken, ik dacht eerst dat ze alleen luider waren, maar ze lijken ook veel ruimtelijker (al kan dat ook gerelateerd zijn, niemand heeft het er ook over verder heh). Een genot met zowel muziek (zelfs nog voordat er Atmos en Lossless beschikbaar is) en films wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Aiii schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:35:
Het scherm en ook het audio systeem. Ik weet niet waarom de speakers zoveel beter klinken, ik dacht eerst dat ze alleen luider waren, maar ze lijken ook veel ruimtelijker (al kan dat ook gerelateerd zijn, niemand heeft het er ook over verder heh). Een genot met zowel muziek (zelfs nog voordat er Atmos en Lossless beschikbaar is) en films wat mij betreft.
Ja, geluid is ook erg goed. Ik kom wel van een 2018 11" af, maar ik was er echt door verbaasd. Ik zat een aantal filmpjes te kijken en toen gingen al rustig de andere deuren van de kamers dicht haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Redondo1982 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Ja, geluid is ook erg goed. Ik kom wel van een 2018 11" af, maar ik was er echt door verbaasd. Ik zat een aantal filmpjes te kijken en toen gingen al rustig de andere deuren van de kamers dicht haha.
Macrumors Forum zegt dat er inderdaad andere speakers in zitten: https://forums.macrumors....n-ipad-12-9-2021.2297243/

Dat zal het dan allicht verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Best apart dat met deze prijsverlaging een cellulaire versie €250 extra kost…

https://www.yourmacstore....-m1-256gb-wifi-spacegrijs

Nou ja, ik heb’m, vooruitkijken maar ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door druipgrot op 23-05-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
- De schaduw rond de edges heb ik ook opgemerkt. Is jammer.
- De HDR issues die hij heeft zijn alleen bij itunes films en ik denk dat Apple dat wel zal fixen in de toekomst. - HDR werkt goed met youtube.
- Blooming vind ik persoonlijk wel echt meevallen en is geen issue voor mij.
Aiii schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:35:
Viel mij ook op. Ik stapte over van de samsung tab s6 naar de ipad pro 2018 en de speakers vielen mij erg tegen.
De Samsung klonk veel ruimtelijker tijdens films waardoor ik dacht dat mijn Ipad pro 2018 geen Dolby Atmos ondersteunde. Ik was dan ook verbaasd toen bleek dat de ipad pro 2018 dus wel gewoon Dolby Atmos ondersteunt.

Op de ipad pro 2021 klinkt het fantastisch. Voldoet volledig aan mijn verwachtingen :9

[ Voor 44% gewijzigd door Valinor op 23-05-2021 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Jumpman schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Hier een nieuwe 12.9 2020 en 12.9 2021. Het scherm is echt het grote verschil.
Het verschil in zwart-waarden is wel echt groot. _/-\o_
(12,9 2020 tegenover de 12.9 2021)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmNiRwqjXq8L65ZuJokrMISdBT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WOCnGSrVqEh7m7BvPEdsgPL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
Update over blooming:
In een donkere kamer zie je inderdaad duidelijk de grenzen van de Full-Array Local Dimming (FALD) zones. Je ziet een duidelijke blooming of halo effect als een helder beeld op een zwarte achtergrond wordt weergegeven.

Wat je eigenlijk ziet rondom de heldere beelden zijn de normale zwartwaarden van een LED scherm zonder FALD. Het is niet helemaal zwart. Het is nu duidelijker zichtbaar omdat de andere delen van het scherm wel uit staan (= echt zwart). Het is vooral zichtbaar als je HDR OLED demo filmpjes bekijkt. Het valt bij normale content minder of niet op.

Dit is geen fout, maar het zijn de beperkingen van mini-LED. Als de FALD zones kleiner worden zul je het steeds minder gaan zien, totdat ze een pixel groot zijn. Dan heb je pixel perfect beeld zoals bij OLED en micro-LED.

Ben je iemand die zich continue stoort aan deze beperkingen, dan kun je beter de 11 inch nemen. Zwart is niet zwart, maar je hebt geen halo’s. Zelf ‘kies’ ik ervoor om me niet te storen aan artefacten of beperkingen. Je ziet het dan niet meer bewust. Dat is een keuze, als je daartoe in staat bent. Ik vind de voordelen ook ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 24-05-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
@honey Die halo of blooming vallen mij niet echt op. Heb er al wat series op gekeken en demo filmpjes. Als je heel bewust een zwarte achtergrond doet, helderheid op max en vervolgens erop gaat letten kun je wel wat zien. Maar dat valt mij persoonlijk echt alleen op als ik er bewust naar ga zoeken.

Voor de rest eens met je post, als je dit soort effecten niet kunt handelen dan geen miniled kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Teknix1982 op 23-05-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Teknix1982 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:59:
@honey Die halo of blooming vallen mij niet echt op. Heb er al wat series op gekeken en demo filmpjes. Als je heel bewust een zwarte achtergrond doet, helderheid op max en vervolgens erop gaat letten kun je wel wat zien. Maar dat valt mij persoonlijk echt alleen op als ik er bewust naar ga zoeken.

Voor de rest eens met je post, als je dit soort effecten niet kunt handelen dan geen miniled kopen.
Ik zag het rondom de letters in het begin en in dit filmpje: YouTube: Deeper Blacks HDR 12k Dolby Vision

Vooral zichtbaar als de lichten uit zijn. Dus, de kamer moet donker zijn. Het is onafhankelijk van de helderheid, dus ook op 50% brightness zie je het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 09:03
robcoenen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:59:
[...]

Het verschil in zwart-waarden is wel echt groot. _/-\o_
(12,9 2020 tegenover de 12.9 2021)

[Afbeelding]
Deze is makkelijk, bij een helemaal zwart beeld staan de pixels uit net als bij OLED. Als je een zwart beeld hebt met alleen ondertiteling bijvoorbeeld, dan zie je het verschil met OLED goed.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
honey schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:38:
[...]

Ik zag het rondom de letters in het begin en in dit filmpje: YouTube: Deeper Blacks HDR 12k Dolby Vision

Vooral zichtbaar als de lichten uit zijn. Dus, de kamer moet donker zijn. Het is onafhankelijk van de helderheid, dus ook op 50% brightness zie je het.
Ja bij deze is het heel erg zichtbaar inderdaad.. zo erg had ik het nog niet gezien.

Thnx he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Teknix1982 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:26:
[...]

Ja bij deze is het heel erg zichtbaar inderdaad.. zo erg had ik het nog niet gezien.

Thnx he :p
Haha, you’re welcome. ;)

Maar, verder gewoon negeren. Het XDR scherm van de iPad is de beste LCD op dit moment. Alleen OLED is beter wat beeldweergave betreft, maar dan zou je niet lekker slapen wetende dat kleuren sneller vervagen en inbranden een mogelijkheid is.

… en mocht je nog twijfelen, pak een oude iPad er eens bij en speel dezelfde content tegelijkertijd af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
honey schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Haha, you’re welcome. ;)

Maar, verder gewoon negeren. Het XDR scherm van de iPad is de beste LCD op dit moment. Alleen OLED is beter wat beeldweergave betreft, maar dan zou je niet lekker slapen wetende dat kleuren sneller vervagen en inbranden een mogelijkheid is.

… en mocht je nog twijfelen, pak een oude iPad er eens bij en speel dezelfde content tegelijkertijd af. ;)
Dat laatste stukje van jou is treffend voor alle ‘problemen’ die er zijn. Dit is het beste wat er nu is. Wil je wat beters? Is er niet… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Heel lichte streep als een kras aan de onderkant van het glas. Alleen zichtbaar als het scherm uit is. Op 41mm van onderen in portretstand.

Zag het toen ik het scherm aan het microfiberen was en me ervan vergewiste of er echt geen stofje was achtergebleven: dus extra kritisch.

Dit is mijn eerste tablet überhaupt, maar is dat een bekend verschijnsel? En (wanneer) wordt dat door Apple als gebrek erkend? Zijn daar standaarden voor? Bij een hele dure RIB (rigid inflatable boot) opblaasboot bijvoorbeeld is het geaccepteerd dat een tube na een paar dagen zijn druk verliest en zacht wordt, daarvoor zijn geen kwaliteitseisen vastgelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Redondo1982
druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:54:
Heel lichte streep als een kras aan de onderkant van het glas. Alleen zichtbaar als het scherm uit is. Op 41mm van onderen in portretstand.

Zag het toen ik het scherm aan het microfiberen was en me ervan vergewiste of er echt geen stofje was achtergebleven: dus extra kritisch.

Dit is mijn eerste tablet überhaupt, maar is dat een bekend verschijnsel? En (wanneer) wordt dat door Apple als gebrek erkend? Zijn daar standaarden voor? Bij een hele dure RIB (rigid inflatable boot) opblaasboot bijvoorbeeld is het geaccepteerd dat een tube na een paar dagen zijn druk verliest en zacht wordt, daarvoor zijn geen kwaliteitseisen vastgelegd.
Moet je echt altijd dingen vergelijken met elkaar? Vergelijkingen die echt helemaal nergens op slaan :?

Bel Apple op zou ik zeggen, dan weet je direct waar je aan toe bent. Gooi hier je ervaringen neer en wij kunnen er ook weer van leren. Dan draag je bij aan het forum.

En ook hier weer: Google. Misschien woon je in een gebied waar Google is gecensureerd, want die blijk je niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Redondo1982 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Moet je echt altijd dingen vergelijken met elkaar? Vergelijkingen die echt helemaal nergens op slaan :?

Bel Apple op zou ik zeggen, dan weet je direct waar je aan toe bent. Gooi hier je ervaringen neer en wij kunnen er ook weer van leren. Dan draag je bij aan het forum.

En ook hier weer: Google. Misschien woon je in een gebied waar Google is gecensureerd, want die blijk je niet te gebruiken.
Ik zit denk 6u per dag op Google. Dank voor je vriendelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurrowedLurker
druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:54:

Je kan helaas gewoon pech hebben. De iPad heeft vrij hard glas, maar alles kan krassen natuurlijk. Ik had ook op mijn 2018 de eerste 6 maanden niks en daarna opeens uit het niks een kras op het scherm - gelukkig niet zichtbaar met het scherm aan. In de 12 maanden daarna zijn er ook gelukkig geen extra krassen bijgekomen. Zo zie je maar dat je net 1 middag pech kan hebben en dat het daarna gewoon goed gaat. Er hoeft natuurlijk maar 1 korreltje van iets op te zitten dat de kras kan veroorzaken.

Uit interesse: had je de iPad wellicht inclusief cover in een rugzak of iets dergelijks? Daar kwam het bij mij *denk ik* vandaan; ik had het in zo’n vrij strakke tablet gleuf in mijn rugzak geduwd, en ik denk dat toen het toetsenbord van de smart folio case door de wrijving over het scherm heeft gekrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

BurrowedLurker schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Je kan helaas gewoon pech hebben. De iPad heeft vrij hard glas, maar alles kan krassen natuurlijk. Ik had ook op mijn 2018 de eerste 6 maanden niks en daarna opeens uit het niks een kras op het scherm - gelukkig niet zichtbaar met het scherm aan. In de 12 maanden daarna zijn er ook gelukkig geen extra krassen bijgekomen. Zo zie je maar dat je net 1 middag pech kan hebben en dat het daarna gewoon goed gaat. Er hoeft natuurlijk maar 1 korreltje van iets op te zitten dat de kras kan veroorzaken.

Uit interesse: had je de iPad wellicht inclusief cover in een rugzak of iets dergelijks? Daar kwam het bij mij *denk ik* vandaan; ik had het in zo’n vrij strakke tablet gleuf in mijn rugzak geduwd, en ik denk dat toen het toetsenbord van de smart folio case door de wrijving over het scherm heeft gekrast.
Het is zo’n lichte kras dat ik me afvraag of ik als fabrikant geen enorm en terecht dedain voor klanten zou hebben die daarover vallen. Vandaar dat ik het na een paar zoekopdrachten op Google ook heb opgegeven.

De kras is kaarsrecht, parallel aan de korte onderkant en lijkt aan de onderkant van het glas te zitten.

Daarom kan het niet de wrijving zijn, ook heeft het scherm niet de situaties meegemaakt die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:15:
[...]
Het is zo’n lichte kras dat ik me afvraag of ik als fabrikant geen enorm en terecht dedain voor klanten zou hebben die daarover vallen. Vandaar dat ik het na een paar zoekopdrachten op Google ook heb opgegeven.

De kras is kaarsrecht, parallel aan de korte onderkant en lijkt aan de onderkant van het glas te zitten.

Daarom kan het niet de wrijving zijn, ook heeft het scherm niet de situaties meegemaakt die je noemt.
Het is zeker zuur, helaas valt er weinig aan te doen. Een apparaat zoals de iPad loopt altijd gevaar voor krassen, als je het echt 100% wilt voorkomen moet je een screen protector gebruiken.

Gelukkig valt het met het scherm aan niet op! Wel erg jammer voor de verkoopwaarde, maar hopelijk ben je van plan hem meerder jaren te houden en dan is het minder een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:15:
[...]

Ik zou Apple even bellen als ik jou was, sowieso kan je m via WKOA terugsturen natuurlijk en een nieuwe orderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

BurrowedLurker schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Het is zeker zuur, helaas valt er weinig aan te doen. Een apparaat zoals de iPad loopt altijd gevaar voor krassen, als je het echt 100% wilt voorkomen moet je een screen protector gebruiken.

Gelukkig valt het met het scherm aan niet op! Wel erg jammer voor de verkoopwaarde, maar hopelijk ben je van plan hem meerder jaren te houden en dan is het minder een dingetje.
Ik vind het niet eens zuur! Het doet me meer denken aan een maatstreepje dat bouwvakkers wel achterlaten op een wand als ze een renovatie plegen voor een woningbouwvereniging die huizen verhuurt in het lagere segment, op het gevaar af dat ik niet de goede vergelijking maak ;-)

Ik neem aan dat Apple Nederland ook Pinksteren viert, dus ga ik ze morgen wel bellen als nog een Googleronde geen uitsluitsel biedt.

En ja, ik houd ‘m tot mijn dood :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Tomba schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Ik zou Apple even bellen als ik jou was, sowieso kan je m via WKOA terugsturen natuurlijk en een nieuwe orderen.
Wat ik zeg, ik vraag me af of ik hier een probleem van moet maken. Het is eerder dat het me problematisch lijkt als het het puntje van een ijsberg is, sorry voor de vergelijking, of het tipje van toekomstig mayhem of symptoom van onderliggend lijden. Na Pinksteren bellen maar ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Wat ik zeg, ik vraag me af of ik hier een probleem van moet maken. Het is eerder dat het me problematisch lijkt als het het puntje van een ijsberg is, sorry voor de vergelijking, of het tipje van toekomstig mayhem of symptoom van onderliggend lijden. Na Pinksteren bellen maar ;-)
Ik ga er vanuit dat ze vandaag gewoon bereikbaar zijn, het Nederlandstalige Callcenter van Apple zit niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Is backlight bleeding nog een issue bij de 12.9 iPad Pro? Of zorgt de mini LED ervoor dat dit niet mogelijk is. Ben ook wel benieuwd naar de scherm uniformiteit bij bijvoorbeeld volledig witte pagina’s. Iemand ervaringen hiermee?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1 ... 15 ... 26 Laatste

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.