Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:49
rube schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:36:
[...]

En dat is ook maar hoe je er naar kijkt. Je geeft er wellicht relatief veel geld aan uit. Maar je zou er nog veel meer geld aan uit kunnen geven (anders zou je niet een aanzienlijk vermogen hebben opgebouwd).

Maar dat geeft in ieder geval aan dat je het wel bewust doet en dat je dat er voor over hebt, dus prima toch.
Klopt, een mooie vakantie maakt van mij een blij mens, en ik geniet nog jarenlang van de herinneringen.

De volgende vakantie is naar Ijsland, vlucht, huurauto (kleine 4x4), hotelletjes gaat al snel naar 7k, en dan hebben we nog amper iets gegeten.
De grootste straf die je me zou kunnen kunnen geven is me 1 week opsluiten in een all-inn in Turkije of zo.
Na 2 uur verveel ik me te pletter.
Wij doen nu altijd rondreizen, telkens 2-3 dagen in een Hotel/huisje, uitstapjes en uit eten, en liefst niet in de meest toeristische plaatsen. En dan beseffen we ook dat Noorwegen en Ijsland geen budgetbestemmingen zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:14:
[...]

En dat werkt dus twee kanten op. Mensen die helemaal geen 'managementrol' willen, worden daar toch min of meer toe gedwongen als ze langer bij zo'n organisatie zitten én de mensen onder de managementlagen krijgen te maken met managers die misschien helemaal niet zo veel managementkwaliteiten hebben.
Klopt, competente mensen net zo lang door laten promoveren tot ze in een rol zitten waarin ze incompetent zijn en dan (logisch) niet meer een stap terug (in salaris) doen.

Denk dat dat de reden is waarom ik zoveel incompetente managers zie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Bestaat de „Direct Ingaande Lijfrente” oftewel DIL nog?

Ik herinner me dat ik omstreeks het jaar 2001 de mogelijkheid had om geld in een DIL te stoppen en voor die DIL zou ik dan levenslang elk jaar een vaste 5,9% rente krijgen.

Ik heb in 2022 weer bij een paar bekende banken gekeken en die bieden nu geen DIL meer aan. Zijn er nog wel banken met een DIL of is er een ander (spaar/verzekerings-)product dat tegenwoordig de functie van een DIL heeft?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:52:
[...]

En dan beseffen we ook dat Noorwegen en Ijsland geen budgetbestemmingen zijn.
Ja is flink prijzig inderdaad. Mijn 'strategie' bij die landen is om de manier van vakantie aan te passen. In ons geval betekent dat: kamperen en vaker zelf eten bereiden. Juist in die landen (IJsland,Noorwegen, Zweden) is het daar ook meer op ingericht, geschikt voor.
Ik heb in 2014 een fietsvakantie van 2,5 week gedaan in IJsland, in mijn eentje. Totale budget was 1500 euro en daar ben ik binnen gebleven. Een van de beste vakanties ooit.

Daarentegen ga ik dit jaar naar Slowakije en dan vind ik het heel fijn dat ik qua budget nergens op hoef te letten. Lekker goedkoop allemaal.

Ik zou persoonlijk nooit 7k neerleggen voor een vakantie (ook niet voor 4 personen) maar voor jou is het dat blijkbaar heel erg waard.

Ik zou dan persoonlijk gaan uitzoeken op welke manier ik voor 2 of 3k een minstens zo spectaculaire vakantie kan beleven.

All inclusive begin ik ook nooit aan...

Ik denk dat als je vasthoudt aan een vaste manier van vakantie vieren (goede hotels, elke avond uit eten, luxe huurauto etc), het in een aantal landen dus zeer duur kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
writser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:37:
[...]

De beurs stort in he, dit jaar.
Kun je iets specifieker zijn :? Iets van een weeknummer oid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:41:
Bestaat de „Direct Ingaande Lijfrente” oftewel DIL nog?

Ik herinner me dat ik omstreeks het jaar 2001 de mogelijkheid had om geld in een DIL te stoppen en voor die DIL zou ik dan levenslang elk jaar een vaste 5,9% rente krijgen.

Ik heb in 2022 weer bij een paar bekende banken gekeken en die bieden nu geen DIL meer aan. Zijn er nog wel banken met een DIL of is er een ander (spaar/verzekerings-)product dat tegenwoordig de functie van een DIL heeft?
Banken hebben wel een bankspaarvariant ervan, maar die heeft een vaste looptijd. Omdat daar geen (overlijdens-)risico's bij 'ingebakken' zit. Een direct ingaande lijfrente is een verzekeringsproduct. Die vind je dus niet bij de banken ;). Jij loopt het risico dat je snel dood gaat, de verzekeraar loopt het risico dat je lang blijft leven.

Het vervelende is wel dat de rente die ze bieden afhankelijk is van de rente op de kapitaalmarkt. Dat is momenteel dus niets of misschien zelfs negatief. Dus zeker geen 5,9% meer. Maar je kunt ze zeker wel afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Tommie12 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:52:
[...]

De grootste straf die je me zou kunnen kunnen geven is me 1 week opsluiten in een all-inn in Turkije of zo.
Na 2 uur verveel ik me te pletter.
Wij doen nu altijd rondreizen, telkens 2-3 dagen in een Hotel/huisje, uitstapjes en uit eten, en liefst niet in de meest toeristische plaatsen. En dan beseffen we ook dat Noorwegen en Ijsland geen budgetbestemmingen zijn.
Ja euhhh, zo kom ik nooit aan lezen toe _O-

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:24:
[...]

Ja is flink prijzig inderdaad. Mijn 'strategie' bij die landen is om de manier van vakantie aan te passen. In ons geval betekent dat: kamperen en vaker zelf eten bereiden. Juist in die landen (IJsland,Noorwegen, Zweden) is het daar ook meer op ingericht, geschikt voor.
Ik heb in 2014 een fietsvakantie van 2,5 week gedaan in IJsland, in mijn eentje. Totale budget was 1500 euro en daar ben ik binnen gebleven. Een van de beste vakanties ooit.

Daarentegen ga ik dit jaar naar Slowakije en dan vind ik het heel fijn dat ik qua budget nergens op hoef te letten. Lekker goedkoop allemaal.

Ik zou persoonlijk nooit 7k neerleggen voor een vakantie (ook niet voor 4 personen) maar voor jou is het dat blijkbaar heel erg waard.

Ik zou dan persoonlijk gaan uitzoeken op welke manier ik voor 2 of 3k een minstens zo spectaculaire vakantie kan beleven.

All inclusive begin ik ook nooit aan...

Ik denk dat als je vasthoudt aan een vaste manier van vakantie vieren (goede hotels, elke avond uit eten, luxe huurauto etc), het in een aantal landen dus zeer duur kan worden.
We hebben ooit nog gekker gedaan. Net mooie bonus gekregen, en toen zijn we in februari met z’n 6 en een week naar New York gegaan. Gelukkig. Iet in de zomer.
De boeking was best te doen. Vlucht en hotel voor een week was 800€ per persoon. Maar ter plaatse ging er zonder gek te doen 500-1000€ per dag door.
We hebben toen ook een musical bijgewoond. Normale prijs 160$ per ticket, maar in feb is het 2 voor 1. Vond ik nog genoeg geld. Maar met onze tieners en early twins was dat wel echt de top van wat we ooit gedaan hebben. Daar wordt echt nog dikwijls over gesproken.

Ik weet nog dat we op de dag dat we aan kwamen, lokaal ca 14h direct een wandeling maakten van Times Square naar Central Park. Hongertje, en er stond een sign met New York Cheese cake.
Binnen zagen we dat die cheese cakes echt groot waren, dus we bestelden 6 koffies (bottomless cup, maar dus slechte koffie a 8$) en 3 cheese cakes met ‘double spoon’. Inclusief de fooi mocht ik direct 100$ aftikken.
Toen wist ik al dat de limiet van de credit card omhoog moest….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

GG85 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Klopt, competente mensen net zo lang door laten promoveren tot ze in een rol zitten waarin ze incompetent zijn en dan (logisch) niet meer een stap terug (in salaris) doen.

Denk dat dat de reden is waarom ik zoveel incompetente managers zie 8)
Daar is zelfs een term voor:
Peter principle
8)
Wikipedia: Peter principle

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:13
Ik zie hier wel wat herkenbare dingen, na de coronacrisis afgelopen twee jaar ben ik nu meer gaan focussen op wat ik nu wil en niet meer zozeer maximaal uren maken om maar zoveel mogelijk geld binnen te harken. Dat houdt in dat FO worden niet meer zo dichtbij is, maar ik heb wel het idee vrij te zijn in wat ik graag doe. Werken is nog wel nodig maar kan ook wat minder. Ben ook maar gestart met iedere vrijdag vrij nemen en af en toe nog een extra dag als er wat leuks te beleven is. Dat is misschien niet goed voor de cijfertjes maar wel voor mijn geluk heb ik het idee en daar draait het denk ik om. Ik heb gedurende de corona vooral naar cijfertjes gekeken maar ik merkte dat mijn motivatie steeds minder werd. Nu zie ik wel hoe het gaat, ik heb ook weinig nodig om van rond te komen dus ik spaar nog steeds flink iedere maand. Soort reset van mijn doelen de komende tijd gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
ybos schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Kun je iets specifieker zijn :? Iets van een weeknummer oid? :+
Natuurlijk. De beurs stort in in de weeknummers 1 t/m 20.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 23-05-2022 22:25 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Het punt is dat wat jij onzin vindt of over de balk gooien, voor een ander iets heel belangrijks kan zijn. Ik krijg in dit topic soms het idee dat iedere uitgave die niet puur de basis is, algauw het labeltje onzin of 'lifestyle inflation' krijgt.

FO gaat vooral om het bewust zijn van uitgaven en van de consequenties van die uitgaven. Er zijn een aantal categorieën waar ik graag veel geld aan wil uitgeven. Terwijl een ander dat misschien overbodige zaken vindt. Tegelijk weet ik dat het doen van uitgave X betekent dat ik weer zoveel maanden later FO ben. Is dat dan meteen een domme uitgave?
Laat ik nou precies hetzelfde zeggen in minder woorden. Mijn voorbeeld geeft dat ook precies aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Dat is dus ook iets wat je met een FO mindset kunt bekijken. Vooral als je de jeugd hebt. In hoeverre vind je het het waard om bepaalde duurdere keuzes te maken? En dat hangt uiteraard ook van het land af. Bijvoorbeeld in de VS heb je zo veel goedkope eetgelegenheden, dat ik veel minder snel zelf zou gaan koken, maar eerder bv voor een prikkie bij de Denny's een prima maaltijd ga eten. Een ander zou daar van gruwelen en wil op vakantie juist extra genieten van een goed restaurant en daarvoor ook diep in de buidel tasten. En in andere landen, waar er minder keus is tussen het McDonald's segment en dure restaurants, ga ik ook liever zelf koken.

Als het maar iets is wat bij jou past en het ook kost wat jij ervoor over hebt, in relatie tot het land waarin je bent en de soort vakantie die je wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:40
writser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:37:
[...]

De beurs stort in he, dit jaar. En inflatie omhoog. Dan focussen we wat meer op de uitgaven. De planning om in 2030 met pensioen te gaan moet even opnieuw doorgerekend worden ;) .
Het is zeker een interessant jaar tot nu toe. Uiteindelijk is het natuurlijk een normalisatie van de enorme koersstijgingen die we de afgelopen jaren hadden. Waarbij ik de afgelopen jaren mijn vermogen zag groeien met meer dan 20% per jaar (rendement + inleg) is mijn vermogen dit jaar gekrompen met 10%.

Het psychologische effect is hier wellicht groter omdat de daling plaats vind aan het begin van het jaar waardoor het vermogen t.o.v 31dec flink gezakt is. Op het moment dat je eerst een half jaar van stijging had gehad, en vervolgens in de 2e helft deze stijging zou zien verdampen is het psychologische effect minder omdat je het jaar dan nog steeds groene cijfers laat zien. Ook als je naar de bedragen in euro’s kijkt is het soms even slikken.

Al met al ben ik blij dat deze normalisatie nu plaats vind en niet over 5 jaar op het moment dat ik mijn FO doel bereik. Nu geeft het inderdaad de mogelijkheid om rustig af te wachten wat er gaat gebeuren met de inflatie en de beurskoersen. Eigenlijk is er niets veranderd ten aanzien van mijn plan en koop ik nog steeds maandelijks in.

Het grootste risico wat ik zie is de verhoogde inflatie. Op het moment dit niet onder controle komt kan het betekenen dat mijn doelbedrag verhoogt moet worden om hier mee om te gaan. 1% hogere inflatie die niet wordt gecompenseerd door stijgende winsten/beurskoersen heeft een vernietigend effect op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R.van.M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Het is zeker een interessant jaar tot nu toe. Uiteindelijk is het natuurlijk een normalisatie van de enorme koersstijgingen die we de afgelopen jaren hadden. Waarbij ik de afgelopen jaren mijn vermogen zag groeien met meer dan 20% per jaar (rendement + inleg) is mijn vermogen dit jaar gekrompen met 10%.

Het psychologische effect is hier wellicht groter omdat de daling plaats vind aan het begin van het jaar waardoor het vermogen t.o.v 31dec flink gezakt is.
Plus daarbij nog dat je schokkende getallen krijgt als je een daling van bv 10% in 3 maanden extrapoleert naar een daling op jaarbasis.
Het grootste risico wat ik zie is de verhoogde inflatie. Op het moment dit niet onder controle komt kan het betekenen dat mijn doelbedrag verhoogt moet worden om hier mee om te gaan. 1% hogere inflatie die niet wordt gecompenseerd door stijgende winsten/beurskoersen heeft een vernietigend effect op de lange termijn.
Eens, inflatie is m.i. veel erger dan een (tijdelijk) dip in de koersen. Ook omdat als je nog werkt bij hogere inflatie de inkomensstijging vaak toch niet helemaal de inflatie corrigeert. En 1% minder salarisstijging, of 1% 'achteruitgang' in inkomen ten opzichte van de inflatie, werkt voor de rest van je werkende leven door in je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:10
Ik moet ook niet op clickbait-artikelen clicken, maar ik heb ook zo mijn zwakke momenten.

In de rubriek 'verdienen en uitgeven' doet het beroep 'coach werk-privébalans' natuurlijk alarmlichten afgaan. Ze haalt er een inkomen van € 2.700 uit en weet zelfs nog in te leggen voor pensioen, beleggen en sparen. Goed toch? En dan ga ik narekenen en vraag me af hoe ze dat eigenlijk doet, in combi met die hoge woonlasten. Dan zie ik aan welke post ze geen geld uit geeft. Dat in ogenschouw nemend, ziet ze er nog best gezond uit :-)

Edit: typo inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
Het inkomen is 2700 en als je alles optelt zijn de vaste posten ongeveer 2500. 200 is niet ruim voor eten en een zorgverzekering, maar het kan wel...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
T-MOB schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:54:
Het inkomen is 2700 en als je alles optelt zijn de vaste posten ongeveer 2500. 200 is niet ruim voor eten en een zorgverzekering, maar het kan wel...
100 pm voor zorgverzekering, dan is 100 per maand voor eten wet wat krap ;)

En geen kosten voor vervoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Al met al ben ik blij dat deze normalisatie nu plaats vind en niet over 5 jaar op het moment dat ik mijn FO doel bereik. Nu geeft het inderdaad de mogelijkheid om rustig af te wachten wat er gaat gebeuren met de inflatie en de beurskoersen. Eigenlijk is er niets veranderd ten aanzien van mijn plan en koop ik nog steeds maandelijks in.

Is dit de eerste dip die je mee maakt?

Blijven inkopen is uiteraard een goed idee.
De dip die je nu ziet kan er binnen 5 en 10 jaar ook zijn, niemand kan dat voorspellen. Dus je moet je daarop wapenen, en dat op 2 vlakken:
- financieel: reserve inbouwen in je plan, goed spreiden over diverse assett klasses (aandelen, grondstoffen, vastgoed,..)
- mentaal: zorg dat je goed blijft slapen, en blijf positief. Alleen kijken naar grafiekjes van 5 jaar en langer helpt ook, dan wordt een dip een rimpel, en die zijn er wel meer.
Wat reserve helpt je ook om mentaal niet direct in paniek te schieten.

En niet te snel naar de bedragen kijken. 5% dip op een miljoen is gewoon 50.000€, maar het blijft (maar)5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Is dit de eerste dip die je mee maakt?
Nee het is niet de eerste dip die ik meemaak, maar in 2008 had ik slecht een fractie van mijn huidige vermogen (belegd). De andere dipjes waren niet het noemen waard.
Blijven inkopen is uiteraard een goed idee.
De dip die je nu ziet kan er binnen 5 en 10 jaar ook zijn, niemand kan dat voorspellen. Dus je moet je daarop wapenen, en dat op 2 vlakken:
- financieel: reserve inbouwen in je plan, goed spreiden over diverse assett klasses (aandelen, grondstoffen, vastgoed,..)
Spreiding helemaal mee eens. Reserve inbouwen vind ik een ander verhaal. Ik reken met een conservatieve SWR van 3,25%. Op het moment dat je reserve gaat inbouwen waar ligt dan de grens? 1000eur reserve aan uitgaven per maand? 50.000eur meer kapitaal?
- mentaal: zorg dat je goed blijft slapen, en blijf positief. Alleen kijken naar grafiekjes van 5 jaar en langer helpt ook, dan wordt een dip een rimpel, en die zijn er wel meer.
Wat reserve helpt je ook om mentaal niet direct in paniek te schieten.

En niet te snel naar de bedragen kijken. 5% dip op een miljoen is gewoon 50.000€, maar het blijft (maar)5%.
5% dip is natuurlijk ook niet zo heftig. Gemiddeld staan we 15% lager dit jaar en de Nasdaq staat inmiddels bijna 30% lager. Dat is dan 300k op je miljoen. Dat geeft toch een heel ander gevoel.

Rationeel klopt het natuurlijk helemaal. Onderdeel van de achtbaan op de beurs, maar het voelt natuurlijk heel anders naarmate de bedragen hoger worden. In mijn huidige situatie waarbij ik een stabiele baan heb maakt het allemaal minder uit, maar ik kan mij voorstellen dat op het moment dat je FO bent en niet meer werkt het anders voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Zomaar even een losse gedachte, ook wel relevant voor dit topic.

Ik had het laatst met mijn moeder over de stijgende zorgkosten en de vergrijzingsgolf die er aan komt.

Over een paar jaar zullen een hoop mensen aardig klem komen te zitten daardoor. Naast een gewone baan om rond te komen ook nog ‘even’ de zorg voor ouder wordende familieleden op moeten pakken. Wat alleen maar meer zal worden. Omdat de thuiszorg in de toekomst steeds minder kan en zal doen.

Lijkt mij ook wel een belangrijke motivatie om FO na te streven. Als je je schaapjes op het droge hebt, dan heb je toch meer opties op dat gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:47
Brandaris01 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:18:
Zomaar even een losse gedachte, ook wel relevant voor dit topic.

Ik had het laatst met mijn moeder over de stijgende zorgkosten en de vergrijzingsgolf die er aan komt.

Over een paar jaar zullen een hoop mensen aardig klem komen te zitten daardoor. Naast een gewone baan om rond te komen ook nog ‘even’ de zorg voor ouder wordende familieleden op moeten pakken. Wat alleen maar meer zal worden. Omdat de thuiszorg in de toekomst steeds minder kan en zal doen.

Lijkt mij ook wel een belangrijke motivatie om FO na te streven. Als je je schaapjes op het droge hebt, dan heb je toch meer opties op dat gebied...
Zodat jij dagelijks voor je ouders kan gaan zorgen omdat je niet hoeft te werken, terwijl je broers en zussen gewoon nog elke dag naar hun werk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:57:

Spreiding helemaal mee eens. Reserve inbouwen vind ik een ander verhaal. Ik reken met een conservatieve SWR van 3,25%. Op het moment dat je reserve gaat inbouwen waar ligt dan de grens? 1000eur reserve aan uitgaven per maand? 50.000eur meer kapitaal?
Ik dacht meer aan 300k+ reserve...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Zodat jij dagelijks voor je ouders kan gaan zorgen omdat je niet hoeft te werken, terwijl je broers en zussen gewoon nog elke dag naar hun werk gaan?
In veel landen, ook in Europa, is dat normaal. En niet iedereen heeft broers en zussen :) Ik zou ook zonder twijfel mijn ouders in huis halen mocht het ooit zover komen, echter heb ik makkelijker praten (groot huis in Denemarken met een losstaand appartement erbij), maar ik besef me goed dat dit voor veel mensen lastig te bewerkstelligen is.

Hoe dan ook, dit zijn wel scenario’s waar je rekening mee moet houden in het streven naar FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R.van.M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:57:
[...]
5% dip is natuurlijk ook niet zo heftig. Gemiddeld staan we 15% lager dit jaar en de Nasdaq staat inmiddels bijna 30% lager. Dat is dan 300k op je miljoen. Dat geeft toch een heel ander gevoel.

Rationeel klopt het natuurlijk helemaal. Onderdeel van de achtbaan op de beurs, maar het voelt natuurlijk heel anders naarmate de bedragen hoger worden.
Hangt er vanaf in elk stadium je zit en hoeveel je je ermee bezig houdt. Ik ben nog in de opbouwfase en heb nog een kleine 10 jaar te gaan voordat ik mijn FO kapitaal aan zou willen breken. Ik houd me daarom niet zo met die koersen bezig. (Eigenlijk ook een soort financiën onafhankelijk, dus.) Geen idee of het 15 of 30 procent lager staat, ik zie het over een paar jaar wel, als ik dichter bij mijn geplande FO leeftijd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat het al genoeg aangeeft dat ik niet weet of dit een grap is of serieus is dat het aanhouden van een reserve dermate willekeurig is dat ik daar niet veel mee kan

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 24-05-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Ik denk dat het al genoeg aangeeft dat ik niet weet of dit een grap is of serieus is dat het aanhouden van een reserve dermate willekeurig is dat ik daar niet veel mee kan
Nee, ik ben daar nogal serieus over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:20:
[...]

Daar zie je idd nog wel eens discussie en ondankbaarheid om ontstaan. Als je om welke reden dan ook meer tijd hebt (bijv. minder/geen werk, geen kinderen, weinig reistijd) en deze langzaamaan steeds meer inzet voor zorgtaken wordt het vaak toch een impliciete verwachting... Andersom vaak ook opa's en oma's die (vervroegd) met pensioen zijn waarvan verwacht wordt dat ze oppassen op kinderen of dieren en/of altijd beschikbaar zijn voor klusjes.

Wel een goed aandachtspunt voor als je FO bent. Iets met grenzen stellen.

Ik denk dat mijn ouders helaas zo oud niet worden (ongezonde levensstijl) maar wie weet gaat het ook hier een rol spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door finsdefis op 24-05-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Tommie12 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:27:
[...]
Ja, maar is dat op basis van je basic uitgaven, je normale uitgaven en met/of zonder inflatie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
R.van.M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:33:
[...]
300K extra lijkt veel, maar is natuurlijk erg afhankelijk van je situatie. Voor de een is het al bijna FO, voor de ander dus nog niet voldoende voor de marge.
Als je alleen al een horizon hebt van 40+ jaar kunnen kleine verschillen in uitgaven/rendement/inflatie over 40 jaar veel meer verschil uitmaken dan die 300K. Uiteraard kun (moet) je ook bijsturen dus is het niet zo zwart wit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
Haaks op FO:
Ik zie steeds reclames langs de weg voor "je perfecte 2e baan.
Als er reclame voor is, is er ook behoefte aan ;(
Niet best...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:56
ybos schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:34:
Haaks op FO:
Niet best...
De reclame zelf ben ik niet mee bekend. Als het een extra baan is om rond te kunnen komen net zoals in de VS dan is dat inderdaad niet best.
Als het een side hustle is dan is er weinig mis mee, toch? Een webshopje erbij of een site met advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:54
Er zijn toch best veel mensen die een bijjob hebben? Voor het geld, voor de leuk, zolang ze er zin in hebben,...

Horeca, les geven in avondonderwijs, vloeren leggen,...

Ik ben van mening dat de samenleving en de economie er beter zouden aan toe zijn als er meer zou ingezet worden op variatie in de werkactiviteit. Momenteel is het best rigide geregeld.

Ik ben zelf bijvoorbeeld al weken bezig om duidelijkheid te krijgen op waar ik aan toe zou zijn op gebied van zorgverzekering(in België) als ik 2 jaar zou gaan studeren in dagonderwijs gecombineerd met tijdelijke jobs in het weekend en vakantieperiodes.
Eigenlijk wat een 20-jarige student ook doet maar dan op 43-jarige leeftijd :)

Gewoon:
- krijg ik bij ziekte of ongeval nog de dokterskosten terugbetaald?
- heb ik nog recht op een uitkering bij ernstig langdurige ziekte of ongeval?

Althans via internet en via de zorgverstrekker(ziekenbond in België) is het zeer moeilijk om duidelijke antwoorden te krijgen. Binnenkort is het infodag op de hogeschool, hopelijk word ik daar wat wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:16

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Haaks op FO:
Niet best...
Ik snap je niet denk ik, wat bedoel je hiermee?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:28:
[...]

300K extra lijkt veel, maar is natuurlijk erg afhankelijk van je situatie. Voor de een is het al bijna FO, voor de ander dus nog niet voldoende voor de marge.
Als je alleen al een horizon hebt van 40+ jaar kunnen kleine verschillen in uitgaven/rendement/inflatie over 40 jaar veel meer verschil uitmaken dan die 300K. Uiteraard kun (moet) je ook bijsturen dus is het niet zo zwart wit.
Ik ga uit dat ik met 2 personen ca 50.000€ per jaar all in nodig heb.
Aan 3.5% SWR gaat dat over een kapitaal van 1.4 mio.
Mijn wettelijk pensioen kan ik dan zien als reserve (kleine 2k per maand).
Ik wil er eigenlijk van uit gaan dat ik niet aan het kapitaal kom, en dat zo veel mogelijk tegen inflatie bescherm.

Als er dan een periode met hoge inflatie aan komt, dan zou ik vrij goed beschermd moeten zijn.
Ik wil echt vermijden dat ik in de problemen kom als er een een auto defect gaat, of er een grotere uitgave aan het huis moet gebeuren.

Op de grens leven, en dan alsnog centen tellen iedere maand is iets wat ik echt wil vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58

tomtom901

Moderator General Chat
Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:31:
[...]

Ik wil er eigenlijk van uit gaan dat ik niet aan het kapitaal kom, en dat zo veel mogelijk tegen inflatie bescherm.

Als er dan een periode met hoge inflatie aan komt, dan zou ik vrij goed beschermd moeten zijn.
Ik wil echt vermijden dat ik in de problemen kom als er een een auto defect gaat, of er een grotere uitgave aan het huis moet gebeuren.

Op de grens leven, en dan alsnog centen tellen iedere maand is iets wat ik echt wil vermijden.
Herkenbaar, hoe lang wil je dan overbruggen met die 1.4m, rekening houdend met pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Family Guy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Ik snap je niet denk ik, wat bedoel je hiermee?
Mijn gevoel/aanname is dat door de stevige inflatie/prijsstijgingen steeds meer mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Dat we amerikaanse praktijken krijgen dat mensen 2 (of 1,5) banen nodig hebben om de lasten te kunnen dragen.

Ik hoop dat mijn aanname fout is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tomtom901 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Herkenbaar, hoe lang wil je dan overbruggen met die 1.4m, rekening houdend met pensioen?
Ergens stoppen met werken als ik 60 ben, en dan leven tot 95jaar. Het overschot mag naar de (klein)kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 07:55
(jarig!)
ybos schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Mijn gevoel/aanname is dat door de stevige inflatie/prijsstijgingen steeds meer mensen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Dat we amerikaanse praktijken krijgen dat mensen 2 (of 1,5) banen nodig hebben om de lasten te kunnen dragen.

Nederland is wereldwijd kampioen parttime werken. Het zou al een hoop helpen als men weer fulltime gaat werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Ik denk eerder dat mensen dat tijdelijk willen doen om hun instap in de dure huizenmarkt mogelijk te maken, en om net iets beter te wonen dan in de mini-flat.
Eens ze dan een hypotheek hebben, en die smelt wat weg door inflatie wordt die 2de baan wel afgebouwd.

Maar hou er ook rekening mee dat behoorlijk wat mensen wel een voltijdse job willen, maar die niet hebben. (onderwijs, cultuur, horeca, eventsector, seizoenswerk)

En dan zijn er nog mensen die het doen omdat ze het graag doen of gewoon met een 'dikke' auto willen rijden.
Ik ken bv een leraar die fervent hobbykok is, en gaat bijklussen in een restaurant voor de voorbereidingen (mise en place). Ten dele om bij te leren, ten dele gewoon voor wat extra inkomsten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Haaks op FO:
Niet best...
Ik zag er toevallig gister 1 op zo'n groot billboard bij de afrit Nieuwegein langs de A12. Met verbazing naar zitten kijken :| Is dat echt wat we willen aanmoedigen ja?
Torgo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Nederland is wereldwijd kampioen parttime werken. Het zou al een hoop helpen als men weer fulltime gaat werken :)
Foei dat je ook van je eigen tijd wil genieten. Werken zal je -O-

[ Voor 26% gewijzigd door JEightyFive op 25-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
Als je niet aan het kapitaal komt, wat heb je dan met SWR te maken?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Haaks op FO:
Niet best...
Wat bedoel je met behoefte?
Behoefte van de kant van de aanbieders denk ik...

Zowat elk groeiend bedrijf heeft het lastig om werknemers te vinden. Als het gaat om relatief simpele arbeid, dan kan je als werkgever misschien wel aanvaarden dat je dit soort werknemers er bij neemt.
En dat er dan tussenpersonen op die markt springen.... dat is economie.
Of ze succesvol zijn kan je hieruit alvast niet concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Als je niet aan het kapitaal komt, wat heb je dan met SWR te maken?
Goed, vertaal dan SWR naar een inflatiegecorrigeerd rendement.

Stel:
1mio vermogen

Inflatie 5% = -50k
Als ik dan 3.5% wil gebruiken om van te leven moet ik 8.5% rendement halen.

Is de inflatie lager, dan uiteraard minder.

Ik ga er van uit dat ik gemiddeld gezien een rendement van 6% procent kan halen, en dat inflatie gemiddeld rond de 2% gaat draaien.

Het uitzonderlijk rendement van de laatste 2-3 jaar wordt nu wel wat aangevreten door de hoge inflatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 22:12

GG85

.......

Mijn eerste reactie bij billboards voor een 2e baan is ook een negatieve.
Zullen vast mensen zijn die een side-husstle willen of die al niet fulltime werken maar mijn eerste gedachte is toch Amerikaanse toestanden waar mensen meerdere banen naast hun fulltime baan hebben omdat ze anders niet rond kunnen komen. Dat moeten we hier absoluut niet willen.

Maar goed, we moeten ook geen toeslagen willen. Iemand die burgers staat te flippen moet, zonder toeslagen, genoeg verdienen voor een fatsoenlijk bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 16:50
Vanwege de onzekerheid op de woningmarkt heb ik besloten (een tijdje terug al) om onze vastgoed positie iets af te bouwen ipv te groeien. Wij hebben een nieuwe woning gekocht en wilde in eerste instantie ons huidige appartement verhuren. Dit gaan we dus niet doen, het is verkocht. Tevens hebben wij nog een ander appartement wat verhuurd is, dit willen we houden en blijven verhuren.

Alleen dan komt de grote vraag, wat te doen met de som geld die gaat vrijkomen? Inbrengen in de nieuwe woning is een voor de hand liggende keuze. Echter, de rente die we daar op hebben is maar 1,49%. Aflossen lijkt dan op een wel erg mager rendement. Nog even en er misschien wel weer een deposito rekening die meer geeft dan 1.49%…

Het geld consumeren willen we absoluut niet dus we moeten het gaan beleggen. Maarja, stap je nu met bijna 2 ton lumpsum in bij Meesman? Ga je 10k per maand inleggen? Lastig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 16-09 17:34
Dit is één van de redenen dat er weinig aanbod is, ook als mensen overlijden kiezen de erven er tegenwoordig vaak voor een huis te verhuren ipv verkopen. Niet omdat ze denken rijk te worden van verhuur maar omdat verkopen een zak geld oplevert die jaarlijks minder waard wordt. Ik zou ook niet weten waar ik nu de opbrengst van verkoop van een gemiddeld huis nu inflatiebestendig weg kan zetten zonder al teveel risico. Deposito in een of andere Estlandse bank staat me ook niet echt aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:22:
Vanwege de onzekerheid op de woningmarkt heb ik besloten (een tijdje terug al) om onze vastgoed positie iets af te bouwen ipv te groeien. Wij hebben een nieuwe woning gekocht en wilde in eerste instantie ons huidige appartement verhuren. Dit gaan we dus niet doen, het is verkocht. Tevens hebben wij nog een ander appartement wat verhuurd is, dit willen we houden en blijven verhuren.

Alleen dan komt de grote vraag, wat te doen met de som geld die gaat vrijkomen? Inbrengen in de nieuwe woning is een voor de hand liggende keuze. Echter, de rente die we daar op hebben is maar 1,49%. Aflossen lijkt dan op een wel erg mager rendement. Nog even en er misschien wel weer een deposito rekening die meer geeft dan 1.49%…

Het geld consumeren willen we absoluut niet dus we moeten het gaan beleggen. Maarja, stap je nu met bijna 2 ton lumpsum in bij Meesman? Ga je 10k per maand inleggen? Lastig…
Mooi probleem om te hebben, teveel geld :9

Aflossen op je huidige woning is wellicht een mager rendement maar ook een hedge tegen renteverhoging na je rentevaste periode. Dat was voor mij een van de redenen om extra af te lossen.

Je kan ook beide doen: 100k in je huis, 100k in Meesman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
unifi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Aflossen op je huidige woning is wellicht een mager rendement maar ook een hedge tegen renteverhoging na je rentevaste periode. Dat was voor mij een van de redenen om extra af te lossen.

Met een inflatie die hoger ligt dan de rente is het absoluut niet zinvol om extra af te lossen.
Je schuld is aan het weg smelten.
Als de inflatie 10% is, dan wil ik gerust 5% rente betalen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Met een inflatie die hoger ligt dan de rente is het absoluut niet zinvol om extra af te lossen.
Je schuld is aan het weg smelten.
Als de inflatie 10% is, dan wil ik gerust 5% rente betalen...
Mits je je geld elders natuurlijk beter kunt laten renderen dan de genoemde 5%.
Anders betaal je je scheel aan rente én smelten je centen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Lycaon schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Mits je je geld elders natuurlijk beter kunt laten renderen dan de genoemde 5%.
Anders betaal je je scheel aan rente én smelten je centen weg.
Ik zou het alleen doen voor de aankoop van vastgoed.
Als je die lening al hebt, en je kan de maandelijkse afbetaling goed dragen, dan is er geen enkele goede reden te bedenken vandaag om dat sneller af te betalen. Je moet je spaargeld natuurlijk wel beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

JEightyFive schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Ik zag er toevallig gister 1 op zo'n groot billboard bij de afrit Nieuwegein langs de A12. Met verbazing naar zitten kijken :| Is dat echt wat we willen aanmoedigen ja?
Het is al gezegd, als het nodig is voor levensonderhoud is het een beetje sneu, maar ik heb afgelopen jaar wel vaker gedacht: als ik op afstand kan werken kan ik waarschijnlijk wel 2 banen combineren. Zou leuk zijn voor de inkomsten. Nou werk ik niet graag thuis, dus ik moet het doen met na de loondienst nog wat in het eigen bedrijf klussen, maar toch.

Onze organisatie loopt een beetje achter met de inflatiecorrecties op ons salaris. Het idee om minder uren te werken voor hetzelfde geld wordt steeds relevanter. Als ik mijn contract zou kunnen omzetten naar 32 uur voor het geld van 40 uur zou ik dat meteen doen en ergens anders 8 uur bij gaan beunen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
unifi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:
[...]

En je slaapt beter wetende dat je in een huis woont waar niemand je uit kan verwijderen.

'own your house' is hier bij mij altijd wel een ding geweest waar ik lekker op slaap.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008

Mooi probleem.

Zijn er nog mogelijkheden rondom verduurzaming die je kan doen, denk aan bijvoorbeeld zonnepanelen.

Ik vind verder een lage uitgaande cashflow altijd wel lekker, dus ik probeer altijd wat verder te kijken dan enkel de rente die ik betaal. Dus wellicht is het zinvol om een gedeelte van je geld te gebruiken om een annuitaire/lineaire lening mee af te lossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwelgje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:33:
[...]

En je slaapt beter wetende dat je in een huis woont waar niemand je uit kan verwijderen.

'own your house' is hier bij mij altijd wel een ding geweest waar ik lekker op slaap.
Snap ik niet. Je bent ook gewoon eigenaar van een niet-afgelost huis.
En zeker als je bijvoorbeeld wel 50% afgelost hebt, zie ik weinig redenen om naar 100% te gaan. De kans op huisuitzetting lijkt me bijna 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Snap ik niet. Je bent ook gewoon eigenaar van een niet-afgelost huis.
En zeker als je bijvoorbeeld wel 50% afgelost hebt, zie ik weinig redenen om naar 100% te gaan. De kans op huisuitzetting lijkt me bijna 0.
betaal eens een paar maanden niet je hypotheek, hoe lang duurt het voordat iemand op de stoep staat met het vriendelijke doch dringende verzoek te betalen.

een niet afgeloste hypotheek is ook gewoon huren, alleen dan bij een bank ipv bij aan verhurende instantie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwelgje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:56:
[...]

betaal eens een paar maanden niet je hypotheek, hoe lang duurt het voordat iemand op de stoep staat met het vriendelijke doch dringende verzoek te betalen.
Waarom zou ik. Dat gaat nooit gebeuren met een gezonde financiele buffer en een flink bedrag op de beurs.
Daarom slaap ik ook zo lekker. Het huis compleet aflossen vind ik voor mezelf een te groot risico.
een niet afgeloste hypotheek is ook gewoon huren, alleen dan bij een bank ipv bij aan verhurende instantie
Nee. Ik ben gewoon volledig/volwaardig eigenaar van mijn niet-afgeloste huis.

Bij huren is de verhurende instantie eigenaar.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 25-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Het gaat hier over de keuze tussen 'lening laten lopen', en 'vervroeg aflossen'.
Dan ga ik er van uit dat je het geld hebt om maandelijks de hypotheek te betalen.

Als je eigenaar bent, dan heb je op zijn minst de controle wanneer je het dak isoleert, je kan zonnepanelen leggen, en de boel naar jouw zin aanpassen.
Je geniet ook van de waardestijging natuurlijk, terwijl een gewone maandelijkse huur jaarlijks geïndexeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Inflatie klinkt leuk natuurlijk maar dan moet het wel elders renderen. Dat is dus de vraag, ga je nu lumpsum in Meesman pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

De SWR van 3,5% zorgt er in principe al voor dat je je kapitaal niet hoeft aan te spreken. Wil je het veiliger doen kun je je SWR verlagen, dat komt in principe op hetzelfde neer als een 'buffer' aanhouden van een random bedrag.

Op de grens leven en je centen tellen is natuurlijk afhankelijk van hoe je je toekomstige uitgaven berekent. Ik heb daar een post voor vakanties, uit eten, uitjes etc in opgenomen waardoor ik daar geen 'buffer' voor hoef aan te houden.

Ook voor grote uitgaves, daarom moet je een post afschrijving meenemen in je uitgaven. Voor je auto, huis en andere grote zaken schrijf je maandelijks af en dit tel je op bij je uitgaves waardoor je daar ook geen 'buffer' voor nodig hebt

Voor mij klinkt het vooral dat je een bierviltjes berekening hebt gemaakt en daar dan een willekeurig bedrag opgooit voor de zekerheid.

Daarnaast is 1,4mil inderdaad 4k per maand en dan is je pensioen ook nog een keer een buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Waarom zou ik. Dat gaat nooit gebeuren met een gezonde financiele buffer en een flink bedrag op de beurs.
Daarom slaap ik ook zo lekker. Het huis compleet aflossen vind ik voor mezelf een te groot risico.

[...]

Nee. Ik ben gewoon eigenaar van mijn niet-afgeloste huis.

Bij huren is de verhurende instantie eigenaar.
nee ben je niet, je hebt een paar laagjes stenen in bezit maar meer niet.

sorry jongen, ik verzin dit ook niet. je leeft in een droom van 'bezit' :+

wie is eigenaar van je huis dan? ... de bank idd daar heb je immers die 400.000 geleend waarvan 100.000 aflossingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
ColeJ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:02:
Inflatie klinkt leuk natuurlijk maar dan moet het wel elders renderen. Dat is dus de vraag, ga je nu lumpsum in Meesman pompen?
Ja, lijkt mij de beste (minst slechte) optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Zwelgje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:02:
[...]

wie is eigenaar van je huis dan? ... de bank idd daar heb je immers die 400.000 geleend waarvan 100.000 aflossingsvrij.
Als ik kan kiezen tussen een huis dat voor 75% is afgelost en 100k in ETF's versus een huis dat voor 100% is afgelost... Dan is de keuze toch echt wel vrij makkelijk. Dan zou ik zonder twijfel kiezen voor optie 1

En je bent toch echt zelf eigenaar van je huis. Vraag maar eens aan je hypotheekverstrekker wie de eigenaar is van je huis, ik weet zeker dat iedere verstrekker zal zeggen dat de bewoner de eigenaar is

[ Voor 14% gewijzigd door Blik1984 op 25-05-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
R.van.M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:02:
De SWR van 3,5% zorgt er in principe al voor dat je je kapitaal niet hoeft aan te spreken.
The sustainable withdrawal rate is the estimated percentage of savings you're able to withdraw each year throughout retirement without running out of money.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje

Dit is naar mijn mening een beetje een basisschool-definitie van bezit.

Het is simpel, jij bent gewoon eigenaar van de woning, de bank is eigenaar van (de claim op) het geld dat je gebruikt hebt om dat huis te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Op FD van vandaag een artikel over FO. Je kan een gratis account aanmaken om 5 artikelen te lezen per maand;

https://fd.nl/samenleving...met-pensioen-mye2caC6aCtB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
assje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:22:
[...]

The sustainable withdrawal rate is the estimated percentage of savings you're able to withdraw each year throughout retirement without running out of money.

[...]
Ja, en dat doe je door je kapitaal niet aan te spreken. Op het moment dat je meer zou opnemen dat je uitgaves dan krimpt je kapitaal steeds sneller en raakt je geld op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
[...]

Ik begrijp dat dit voor veel mensen zo voelt enzo, maar dit is natuurlijk klinkklare onzin zoals al een paar keer is aangegeven. Gevoel, emotie is relevant voor financien en FO, maar je moet ook wel goed weten en beseffen hoe het werkelijk zit.

Jij bent eigenaar van je huis. Jij bent de bank een bedrag verschuldigd. Het huis is enkel de zekerheid die jij aan de bankt hebt verstrekt voor het geval jij dat bedrag niet gaat terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
R.van.M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:25:
Ja, en dat doe je door je kapitaal niet aan te spreken. Op het moment dat je meer zou opnemen dat je uitgaves dan krimpt je kapitaal steeds sneller en raakt je geld op.
Nou nee, dat is niet hetzelfde. Definitie trinity studie is op basis van 30 jaar, uitgangspunt is dat het geld niet op gaat in die periode. Het (bijna volledig) aanspreken van dat kapitaal is dus gewoon een scenario/optie.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• rube
[...]

Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Ergens stoppen met werken als ik 60 ben, en dan leven tot 95jaar. Het overschot mag naar de (klein)kinderen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat als je een tweede (vakantie) huis in een leuke omgeving redelijk in de buurt hebt, je ook sneller tevreden bent met een minder ruime of luxe hoofdwoning. Even gechargeerd, dat je prima in een flat drie hoog achter kunt wonen, als je in de weekends en vakanties 'naar buiten' kunt. Dan kan het best zijn dat die twee woningen samen goedkoper zijn dan verhuizen naar één wat ruimere, maar veel duurdere, hoofdwoning, zonder tweede woning. En als je je eigen vakantiehuis hebt, dan heb je misschien ook nog eens minder behoefte om in de vakanties andere dure reizen te maken. Dus in het kader van FO kan het best juist wel eens gunstiger uitpakken.
Dat tweede huis kan dan zelfs een stacaravan zijn ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Nee de gehele woning is mijn bezit.
Jawel jij verzint dit wel. Je kunt je beter bij de feiten houden. Verdiep je eens in zaken als hypotheekrecht, onderpand etc.
Zoals hierboven al gezegd: klinkklare onzin. Bank is geen eigenaar. Dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:35
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Nee de gehele woning is mijn bezit.

[...]

Jawel jij verzint dit wel. Je kunt je beter bij de feiten houden. Verdiep je eens in zaken als hypotheek, onderpand etc.

[...]

Zoals hierboven al gezegd: klinkklare onzin. Bank is geen eigenaar. Dat ben ik.
Blik1984 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Als ik kan kiezen tussen een huis dat voor 75% is afgelost en 100k in ETF's versus een huis dat voor 100% is afgelost... Dan is de keuze toch echt wel vrij makkelijk. Dan zou ik zonder twijfel kiezen voor optie 1

En je bent toch echt zelf eigenaar van je huis. Vraag maar eens aan je hypotheekverstrekker wie de eigenaar is van je huis, ik weet zeker dat iedere verstrekker zal zeggen dat de bewoner de eigenaar is
Dit lijkt dan een beetje een semantische discussie te worden (wat is "eigenaar"). Maar feit blijft dat zolang je niet alles hebt afgelost je als "eigenaar" beperkt wordt in je doen en laten. Zo mag je in veel gevallen je huis formeel bijvoorbeeld niet verhuren zolang daar nog een hypotheek op rust.

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 25-05-2022 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
rube schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:43:
[...]

[...]

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Valorian schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:08:
[...]

[...]

Dit lijkt dan een beetje een semantische discussie te worden (wat is "eigenaar").
Juridisch is dat allemaal vrij helder hoor.
Maar feit blijft dat zolang je niet alles hebt afgelost je als "eigenaar" beperkt wordt in je doen en laten. Zo mag je in veel gevallen je huis formeel bijvoorbeeld niet verhuren zolang daar nog een hypotheek op rust.
Daar horen dan andere voorwaarden en andere hypotheek bij (verhuurhypotheek).
En bij sommige banken mag het, na melding maken, wel, zeker als je al een deel afgelost hebt waardoor het risico voor de bank een stuk kleiner is geworden.

Maar ik snap wat je zegt. Er kunnen enkele kleine beperkingen zitten aan het feit dat je huis onderpand is voor de bank. Dat staat echter los van het eigenaarschap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Proficiat @rube !

Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Voor mij klinkt het vooral dat je een bierviltjes berekening hebt gemaakt en daar dan een willekeurig bedrag opgooit voor de zekerheid.

Daarnaast is 1,4mil inderdaad 4k per maand en dan is je pensioen ook nog een keer een buffer?
Als je 30 jaar en meer vooruit kijkt, dan zijn er nog zo veel variabelen die je niet onder controle krijgt of die onvoorspelbaar zijn. Dus ja, ik wil een ruime buffer.

Doordat ik zo werk, kan de berekening inderdaad op een bierviltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Als je die ton niet aflost maar apart houdt, hoeveel maanden (of jaren) hypotheek kun je daar wel niet mee betalen als het heel erg tegen zou zitten? Zelfs als je dat kapitaal belegt en de beleggingen doen het heel slecht, dan zul je nog genoeg overhouden voor een paar jaar hypotheek. Als je in een zodanige financiële situatie zou komen dat je ondanks die extra zak geld als reserve op een gegeven moment de hypotheek niet meer kunt betalen, dan heb je wel heel wat meer problemen dan alleen die hypotheek. (En zou je waarschijnlijk ook in de problemen komen als je wél die ton had afgelost.)

Uiteraard zijn er een hoop goede redenen om te willen aflossen. Maar dat heeft vaak vooral veel met een gevoel van rust en psyche te maken en niet zozeer met rationeel financiële afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ

Het interesseert mij geen bal wie of wat de eigenaar is. Geef het beestje een naampje, wat een non discussie.

Timing the market of time in the market zijn twee verschillende principes. Maar als ik 10K per maand ga storten dan ben ik 20 maanden bezig om de gehele som in Meesman te krijgen. Zijn er alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
@tomtom901 and @Tommie12 thnx.
En ik zal het waarschijnlijk niet kunnen laten om hier nog regelmatig mee te blijven lezen en af en toe wat te posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
rube schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:55:
En ik zal het waarschijnlijk niet kunnen laten om hier nog regelmatig mee te blijven lezen en af en toe wat te posten.
Graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ColeJ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:53:
[...]
Timing the market of time in the market zijn twee verschillende principes. Maar als ik 10K per maand ga storten dan ben ik 20 maanden bezig om de gehele som in Meesman te krijgen. Zijn er alternatieven?
Uiteraard kun je van alles doen met je geld. Maar eigenlijk heb je grofweg de zelfde keuzes met een groot bedrag ineens als die je hebt als je maandelijks inlegt. Hoger/lager risico, koersrisico of vast renderend, lang vast zetten of snel liquide te maken etc. Allemaal keuzes/afwegingen die je kunt maken. Waarbij het vooral belangrijk is waarom jij terughoudend bent met lumpsum en waar jij je wel prettig bij voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:55:
Misschien moeten we 2 topics hebben:

- De weg naar FO

- Ik ben FO, ervaringen en manieren om FO te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Misschien moeten we 2 topics hebben:

- De weg naar FO

- Ik ben FO, ervaringen en manieren om FO te blijven.
Ik denk dat dat laatste juist het moeilijkste is. En daardoor ook het meest interessante, ook voor wie nog op weg is.

Even heel simpel, op het moment dat je op weg bent naar FO en je vermogen halveert, dan is dat vervelend, maar duurt de weg gewoon iets langer. Op het moment dat je FO bent en wilt blijven, dan wil je liever niet dat je vermogen ineens halveert. Want dan zou je wel eens echt in de problemen kunnen komen. Hoe je dát voorkomt is dus veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
@Rubbergrover1 Deels mee eens, je herstelmogelijkheden zijn inderdaad groter, maar ook onderweg (zeker met het vermogen waar ik nu sta) wil ik geen halvering van mijn vermogen. Als rendement steeds meer aan belang wint ten opzichte van nieuwe inleg, zijn diepe drawdowns killing (nemen jaren om weer te herstellen). Vanuit risicobeheersing volgt rendement en zeker niet andersom. Ook onderweg naar FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magpie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:47:
@Rubbergrover1 Deels mee eens, je herstelmogelijkheden zijn inderdaad groter, maar ook onderweg (zeker met het vermogen waar ik nu sta) wil ik geen halvering van mijn vermogen. Als rendement steeds meer aan belang wint ten opzichte van nieuwe inleg, zijn diepe drawdowns killing (nemen jaren om weer te herstellen). Vanuit risicobeheersing volgt rendement en zeker niet andersom. Ook onderweg naar FO.
Het is uiteraard vervelend, maar het hebt dan wel de mogelijkheid om je FO een paar jaar uit te stellen. Op het moment dat toevallig die situatie zich toch voordoet die zich met 95/99% zekerheid niet zou voordoen, dan is het beter dat je het plan er nog op kunt aanpassen. In plaats van dat je voor een voldongen feit staat en flink moet bijsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Rubbergrover1 Dat is alleen van toepassing voor het RE gedeelte denk ik, niet zozeer het FO gedeelte.

Mocht je zien dat je in de problemen komt in de jaren direct na RE, dan kun je vaak nog wel inkomen genereren. Is dat 10+ jaar na je RE, dan is dat vaak wel lastiger omdat je kennis, netwerk dan mogelijk niet meer up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
rube schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:33:
@Rubbergrover1 Dat is alleen van toepassing voor het RE gedeelte denk ik, niet zozeer het FO gedeelte.

Mocht je zien dat je in de problemen komt in de jaren direct na RE, dan kun je vaak nog wel inkomen genereren. Is dat 10+ jaar na je RE, dan is dat vaak wel lastiger omdat je kennis, netwerk dan mogelijk niet meer up to date.
Goed punt. Wie van jullie is van plan om écht vroeg met pensioen te gaan < 45 en voor wie is het FO gedeelte belangrijker? Ik ben nu nog maar 26 maar zie het niet voor me dat ik echt volledig stop met werken. Mijn insteek is nu om zo snel mogelijk comfortabel minder te kunnen werken. Dit heeft natuurlijk ook invloed op het uitstippelen van je FO-pad. Zo is 1 van mijn speerpunten om de lasten zo laag mogelijk te krijgen, dit geeft de mogelijkheid tot minder werken en nog steeds vermogen op te blijven bouwen. Wil je zo snel mogelijk volledig stoppen dan is snelle vermogensopbouw natuurlijk het belangrijkst. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van wanneer je aan je "reis" begint (Begin je op je 40e ga je het waarschijnlijk niet redden te stoppen voor de 45 ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

ManzokuSan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Goed punt. Wie van jullie is van plan om écht vroeg met pensioen te gaan < 45 en voor wie is het FO gedeelte belangrijker? Ik ben nu nog maar 26 maar zie het niet voor me dat ik echt volledig stop met werken. Mijn insteek is nu om zo snel mogelijk comfortabel minder te kunnen werken. Dit heeft natuurlijk ook invloed op het uitstippelen van je FO-pad. Zo is 1 van mijn speerpunten om de lasten zo laag mogelijk te krijgen, dit geeft de mogelijkheid tot minder werken en nog steeds vermogen op te blijven bouwen. Wil je zo snel mogelijk volledig stoppen dan is snelle vermogensopbouw natuurlijk het belangrijkst. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van wanneer je aan je "reis" begint (Begin je op je 40e ga je het waarschijnlijk niet redden te stoppen voor de 45 ;) )
Mijn plan is echt gericht om te kunnen stoppen op mijn 42e. (nu nog 9 jaar te gaan).
En ik ben er ook al bijna 8 jaar actief mee bezig.
Ik heb echter wel wat voorschotjes genomen omdat in mijn plannen geen salarisverhogingen zaten, gaven die ruimte toen ze er wel waren. Zo werk ik tegenwoordig nog maar 32 uur. en staat er een Tesla op de oprit.
Dus een strakke planning op 42 jaar die dus haalbaar was volgens de berekeningen. en genieten van de extra'tjes die op mijn weg komen. (heel veel ontspanning is gratis, lekker wandelen op de hei bijvoorbeeld).

Mijn strategie is overigens toewerken naar zo min mogelijk maandlasten, zie ook mijn bericht een paar pagina's terug, daar kwam ik er toevallig achter dat het huis zich met de zonnepanelen eigenlijk al zelf de resterende rente betaald. Niet omdat dit de beste weg is, maar omdat deze weg het meest comfortabel voelt. voor mij en mijn vrouw.
Elke euro die dus binnenkomt stroomt op die manier ondertussen door naar een vermogenspotje. en dat gaat lekker met 2x (1,5 modaal).

Als laatste is vooral het idee om te kunnen stoppen op mijn 42e een hele aantrekkelijke.
Ik heb nog geen idee of ik dat meteen zou doen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Ik ben niet van plan om ooit te stoppen met werken.

Wel werk ik al een hele tijd volgens mijn eigen voorwaarden en binnen mijn eigen grenzen. Ik doe niet aan opklimmen op de ladder en als na 4 á 5 jaar ik het inhoudelijke van de job zo wat gezien heb begin ik uit te kijken naar iets anders.

Wat mij betreft doe ik zo verder tot 90+ of zo.

Het rigide concept ’op pensioen gaan op een van te voren vastgestelde leeftijd’ is wat mij betreft een maatschappelijke fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:53
Smuggler schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Mijn plan is echt gericht om te kunnen stoppen op mijn 42e. (nu nog 9 jaar te gaan).
En ik ben er ook al bijna 8 jaar actief mee bezig.
Ik heb echter wel wat voorschotjes genomen omdat in mijn plannen geen salarisverhogingen zaten, gaven die ruimte toen ze er wel waren. Zo werk ik tegenwoordig nog maar 32 uur. en staat er een Tesla op de oprit.
Dus een strakke planning op 42 jaar die dus haalbaar was volgens de berekeningen. en genieten van de extra'tjes die op mijn weg komen. (heel veel ontspanning is gratis, lekker wandelen op de hei bijvoorbeeld).

Mijn strategie is overigens toewerken naar zo min mogelijk maandlasten, zie ook mijn bericht een paar pagina's terug, daar kwam ik er toevallig achter dat het huis zich met de zonnepanelen eigenlijk al zelf de resterende rente betaald. Niet omdat dit de beste weg is, maar omdat deze weg het meest comfortabel voelt. voor mij en mijn vrouw.
Elke euro die dus binnenkomt stroomt op die manier ondertussen door naar een vermogenspotje. en dat gaat lekker met 2x (1,5 modaal).

Als laatste is vooral het idee om te kunnen stoppen op mijn 42e een hele aantrekkelijke.
Ik heb nog geen idee of ik dat meteen zou doen.
Je hebt geen kinderen? Dat speelt bij mij een rol. Ik wil de kinderen ook iets kunnen meegeven tot hun 20e. Opleiding, reizen, enz. Kinderen zijn over 16 jaar boven de 20, dus ik ga in ieder geval nog 16 jaar door en ben dan 52. Daarna besluit ik hoe het met het werk komt. We werken nu ook al 2x4 dagen i.v.m. de kinderen en voor onze eigen hobby's. Ben niet van plan om 100% van mijn tijd in te zetten voor later. Saving rate is ~50% momenteel, dus dat gaat goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:53
Wozmro schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:18:
Ik ben niet van plan om ooit te stoppen met werken.

Wel werk ik al een hele tijd volgens mijn eigen voorwaarden en binnen mijn eigen grenzen. Ik doe niet aan opklimmen op de ladder en als na 4 á 5 jaar ik het inhoudelijke van de job zo wat gezien heb begin ik uit te kijken naar iets anders.

Wat mij betreft doe ik zo verder tot 90+ of zo.

Het rigide concept ’op pensioen gaan op een van te voren vastgestelde leeftijd’ is wat mij betreft een maatschappelijke fout.
Eens met wat je zegt. Maar werken tot 90+? :)
Kan natuurlijk. Ik denk wel dat er een leeftijd is waarop je beter gewoon rustig aan kan genieten van de oude dag. Ook om de jongeren een werkplek te gunnen. Als ik Biden bezig zie...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Jij bent degene die in de droom leeft, want je verkondigt onzin.

De bank/hypotheeknemer is op geen enkel moment eigenaar van het onderpand. De lening staat daar ook (grotendeels) los van. Je moet de lening afbetalen en alleen als dat niet lukt, kan de bank je in ultimo dwingen het onderpand te verkopen, waarbij de opbrengst moet worden gebruikt om de schuld af te lossen. Maar zelfs in die situatie wordt de bank geen eigenaar van het onderpand.

Je bent dus gewoon eigenaar van je huis. En aan de andere kant van de balans staat een schuld ter grootte van de hypotheek.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Niet te letterlijk nemen, ik heb gewoon geen vaste einddatum. Ik wil zo lang mogelijk op mijn eigen tempo zinvol bezig blijven dan voel ik mij het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:47
Playa del C. schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Eens met wat je zegt. Maar werken tot 90+? :)
Kan natuurlijk. Ik denk wel dat er een leeftijd is waarop je beter gewoon rustig aan kan genieten van de oude dag. Ook om de jongeren een werkplek te gunnen. Als ik Biden bezig zie...
Je mist wat: je kan ook werk doen waar je van geniet en voldoening uit haalt.
FO draait NIET om (zo snel mogelijk) te stoppen met werken, maar om de mogelijkheid te kunnen doen/leven zoals je wilt binnen het bestaande systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wozmro schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:18:
Je hebt in Nederland ook helemaal geen vaste, van tevoren vastgestelde, pensioenleeftijd. Alleen de AOW gaat op een vaste leeftijd lopen en die naakt het mogelijk dat je op je 70ste niet meer even veel hoeft te werken als op het 40ste, wat me, ook als je zou willen blijven werken, helemaal geen slechte gedachte lijkt.

Als je daarnaast ook extra pensioen opbouwt, dan heeft dat alleen een richt- of rekenleeftijd. Maar je kunt het pensioen ook een paar jaar eerder of een paar jaar later laten ingaan. En daarbij kun je ook nog ervoor kiezen om de eerste bv 5 jaar een lager pensioen te krijgen dan daarna. Dat pensioen en de pensioenleeftijd is in Nederland dus juist best flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Playa del C. schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Je hebt geen kinderen? Dat speelt bij mij een rol. Ik wil de kinderen ook iets kunnen meegeven tot hun 20e. Opleiding, reizen, enz. Kinderen zijn over 16 jaar boven de 20, dus ik ga in ieder geval nog 16 jaar door en ben dan 52. Daarna besluit ik hoe het met het werk komt. We werken nu ook al 2x4 dagen i.v.m. de kinderen en voor onze eigen hobby's. Ben niet van plan om 100% van mijn tijd in te zetten voor later. Saving rate is ~50% momenteel, dus dat gaat goed genoeg.
Tja biologie werkt niet altijd mee :/
had een beetje de salarisverhogingen weggestreept tegen de kinderen, van dat zien we wel als ze er zijn.
Die salarisverhogingen zijn nu naar parttime en een leuke auto gegaan, en 2 jaar voorlopen op schema.
Als ze er alsnog komen op wonderbaarlijke wijze, dan is er genoeg speling en wil om die kinderen wat leuks mee te geven, praktische dingen zoals 60k die je straks voor je eerste woning nodig hebt, en ondersteuning voor een eventuele studie.
Al hoop ik dat die tijden zullen veranderen in de toekomst ;), niet eens voor mijn eigen gewin. maar voor alle kinderen die deze "hulp" niet hebben en vrij kansloos zijn, en ja ik zie de paradox....

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:37:
[...]
Jij bent degene die in de droom leeft, want je verkondigt onzin.

[..]

Je bent dus gewoon eigenaar van je huis. En aan de andere kant van de balans staat een schuld ter grootte van de hypotheek.
Nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat dit op @Zwelgje van toepassing is, maar sommige mensen in mijn omgeving hebben vergelijkbare beelden.

Ze begrijpen niet dat de hypotheek een hele grote lening is met een hele lange looptijd, of ze kunnen niet met dat idee omgaan. Ze begrijpen ook niet dat onderpand alleen betekent dat de geldverstrekker bij wanbetaling het onderpand namens de eigenaar te koop mag zetten.

Wat vaak meespeelt is dat de exacte bedragen nooit bewust bekeken worden. Men koopt een huis via een aankoopmakelaar, wordt ondersteund door een hypotheekadviseur die het vooral heeft over maandlasten en hoeveel er mogelijk is, en het geleende bedrag verschijnt nooit op de rekening, de ontvangst en betaling loopt allemaal via de notaris. Er is wel inzicht in de bedragen als er om gevraagd wordt, maar daar is geen interesse voor. Geldzaken zijn eng om over na te denken!

Ze denken dan liever dat het huis niet hun eigen bezit is en dat ze "huur" betalen aan de bank, dat begrijpen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
@rube gefeliciteerd met jullie besluit. Ik zou het ook interessant vinden te horen hoe het gaat en waar je straks wat anders naar kijkt dan je voordat je stopte deed. Want vooral het verschil in perspectief dat er ongetwijfeld zal zijn is voor mij in deze fase lastig in te schatten.

Heb je trouwens speciale plannen voor de komende periode of ga je eerst rustig wennen aan je vrije tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Playa del C. schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Dat komt redelijk in de buurt van mijn verhaal. Zolang de kinderen nog echt van ons afhankelijk zijn (zeg maar tot ze zijn afgestudeerd) blijven we beiden werken. Ook om het 'goede voorbeeld' te geven, maar ook deels omdat we niet weten wat er in hun leven gaat voorvallen. We willen daar flexibel op kunnen inspelen. Stel dat ze zonder beurs naar een Ivy league of MIT zouden willen, dan willen we dat wel mogelijk kunnen maken. Wat wellicht betekent dat we een paar jaar langer zullen moeten doorwerken.

In de jaren dat we ook voor de kinderen 'zorgen' willen wij er ook voldoende voor hen zijn. Dus ook allebei 4 dagen werken ipv 5 dagen en bv ook met af en toe een leuke vakantie veel van de wereld zien. Dat betekent dus ook dat we niet op volle snelheid naar FO toe gaan, maar dat er regelmatig grote uitgaven zijn voor het leven nu. Tegen de tijd dat de kinderen klaar zijn (of zouden kunnen zijn...) met de studie, willen wij ook FO zijn. Ik denk niet dat we dan meteen al stoppen met werken, maar het is prettig dat we dan iedere willekeurige trigger kunnen aanvatten om ervoor te kiezen om te stoppen met werken.
Pagina: 1 ... 85 ... 290 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.