ap3nr0ts schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:55:
Ik zie opeens een mention (las ook nog mee).

Maar ik vind het wel fijn dat jullie dat langetermijndenken expliciet zo benoemen inderdaad. Het is een berg beklimmen op die jarenlange termijn, en het nooit zien als een etappe/sprint. Het enige waar ik nu zelf nog over twijfel, is of ik alles inleg bij een ETF-behandelaar die ik vertrouw. Maar ik realiseer me steeds meer dat dat gewoon mijn gebrek aan kennis over mogelijke alternatieven is, omdat geen van die alternatieven me echt zinnig lijken. (Veel is als je het echt kritisch doorrekent, zo goed als weg te strepen tegen toch maar extra aflossen op onze hypotheek).
Wat bedoel je met dat er geen alternatief is, @
Tommie12? Geen "veiligere" manier voor vermogen opbouwen met een fatsoenlijk tempo?
Laat ons even de alternatieven bekijken:
- obligaties : ofwel lagere rente dan inflatie, ofwel belangrijk currency risico
- spaarrekening: zelfde als obligaties met nog lager rendement
- goud/zilver/platina: goed voor een klein deel, met geluk hou je waarde tov inflatie, maar er zijn periodes dat je dat niet haalt, en dat zijn periodes van jaren, niet maanden. Ik heb minder dan 10% hier in zitten
- vastgoed: ik hou het bij één huis waar ik in woon. Verhuurvastgoed is niet slecht, maar het is werk, weinig liquide en ook niet risicoloos
- kunst, wijn, oldtimer, horloges..... : goed als hobby, maar zeer weinig liquide, en zonder diepe kennis ga je nooit winst maken
- aandelen (al dan niet via ETF/fondsen): zeker niet risicoloos, maar de laatste 100 jaar toch zeker de beste langetermijnbelegging die bijzonder liquide is. De enige manier om je risico te verlagen is spreiden over landen, sectoren en markten, en te zorgen voor een lange belegginshorizon.
Dat is mijn persoonlijke analyse, en dan heel kort samengevat.