Als je de getallen bij degiro niet leuk vind en wel ergens in wil investeren om jezelf een beetje te beschermen tegen inflatie dan zou je kunnen kijken bij Meesman. Die doen héél hard hun best om jou zo min mogelijk getallen te laten zien. Je zou daar altijd kunnen beginnen met een paar tientjes per maand, en dan na een paar jaar kijken of dat bevalt of niet.Remco d schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:59:
Haha dat is duidelijk. Mijn manier van fo is vooralsnog de uitgaven drukken, hypotheek laag, kleine auto, weinig energiekosten. Nu kan ik naar de inkomsten kant gaan kijken. Ik heb geen tijdspad waarin ik stoppen wil met werken maar ik zou nu al met de helft vh aantal uren rond komen ( en m'n vriendin dan ook de helft dus ja).
Ik moet hard werken voor de centjes en die dat ook graag. Waarin ik ze investeer is dus niet alleen rationeel bij mij, ik wil het ook leuk vinden. Getallen bij degiro vind ik niet leuk
Ik zoek niet naar het hoogste rendement, maar naar een leuke investering waar geen geld bij hoeft. Mag deels hobby zijn, ben ook al een kleine onderneming begonnen. Een huis kopen opknappen verkopen wil ik ook nog weleens doen maar dat kost nu, met opgroeiende kleuters, teveel tijd, tijd die ik liever met de kinderen ben. Minder werken gaat nog niet wegens drukte op het werk ( klein bedrijf in de bouw) een dat blijft nog even zo. Vriendin idem in de zorg. Echter schrijft grofweg ons halve loon nu richting spaarrekening weg en dat is zonde.
Ik snap dat aandelen(etf's) hier de logische keuze zijn maar toch staan die me niet aan. Crowdfunding heb ik naar gekeken maar vind het moeilijk daar door de bomen het bos te zien. Als ik investeer wil ik het liefst ook iets fysiek hebben dus geen bewijs op papier of email.
Gr Remco
Ik snap dat aandelen(etf's) hier de logische keuze zijn maar toch staan die me niet aan. Crowdfunding heb ik naar gekeken maar vind het moeilijk daar door de bomen het bos te zien. Als ik investeer wil ik het liefst ook iets fysiek hebben dus geen bewijs op papier of email.
Gr Remco
een soort van aandelenparticipatie. Maar er is natuurlijk nul mogelijkheid om die "aandelen" te verkopen. Ik was nog jong zullen we maar zeggen, en die €260 is ook niet het einde van de wereldRichieB schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:56:
[...]
Wut? Ze gingen failliet voordat ze de afgesproken rente hebben uitbetaald? En via de curator heb je alleen je investering terug gekregen? Of was het van tevoren al duidelijk dat je de funding deed zonder winstoogmerk en had je daarom de rente op 0% gezet?
Het punt van een vakantiewoning blijft echter wel staan, dat moet je vooral doen omdat je er zelf ook wilt gaan vertoeven in de zomer en winter. Je zult er verder wel rendement uit halen op de lange termijn, maar dat zal je ook krijgen als je hetzelfde bedrag in een ETF stopt. Het is vaak niet de beste investering. Daarnaast zit je dan overmatig zwaar vertegenwoordigd in vastgoed, wel enigszins gediversificeerd omdat het in een ander land is, maar alsnog wel al je geld in stenen.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:07:
Ik zoek niet naar het hoogste rendement, maar naar een leuke investering waar geen geld bij hoeft. Mag deels hobby zijn, ben ook al een kleine onderneming begonnen. Een huis kopen opknappen verkopen wil ik ook nog weleens doen maar dat kost nu, met opgroeiende kleuters, teveel tijd, tijd die ik liever met de kinderen ben. Minder werken gaat nog niet wegens drukte op het werk ( klein bedrijf in de bouw) een dat blijft nog even zo. Vriendin idem in de zorg. Echter schrijft grofweg ons halve loon nu richting spaarrekening weg en dat is zonde.
Gr Remco
Ik vind wel dat die ETF's door iedereen nogal stellig als het beloofde land worden gepresenteerd.Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:11:
[...]
Het punt van een vakantiewoning blijft echter wel staan, dat moet je vooral doen omdat je er zelf ook wilt gaan vertoeven in de zomer en winter. Je zult er verder wel rendement uit halen op de lange termijn, maar dat zal je ook krijgen als je hetzelfde bedrag in een ETF stopt. Het is vaak niet de beste investering. Daarnaast zit je dan overmatig zwaar vertegenwoordigd in vastgoed, wel enigszins gediversificeerd omdat het in een ander land is, maar alsnog wel al je geld in stenen.
Is het niet zo dat het ook afhangt van horizon? We kunnen ook weer een aantal jaren hebben waarin de koersen en masse dalen en de AEX bijv rond de 200 uitkomt (2009). True, als je er lang genoeg in blijft zitten begrijp ik dat de kans zeer waarschijnlijk is dat je ETF of indexfonds uiteindelijk weer rendement haalt, maar dat hangt dus wel af van je beleggingshorizon.
Tuurlijk, je inleg kan ook de komende 10 jaar "onder water" staan. Maar dat kan bij je vakantiehuisje natuurlijk ook. De waarde daarvan kan ook flink achteruit gaan door de markt, daarnaast kunnen er ook nog ontwikkelingen ontstaan op lokaal gebied waardoor het gebied minder in trek komt of juist meer in trek komt. Met natuurlijk ook weer een uitwerking op de prijs (en verhuur) van het onderliggende vastgoed.Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Ik vind wel dat die ETF's door iedereen nogal stellig als het beloofde land worden gepresenteerd.
Is het niet zo dat het ook afhangt van horizon? We kunnen ook weer een aantal jaren hebben waarin de koersen en masse dalen en de AEX bijv rond de 200 uitkomt (2009). True, als je er lang genoeg in blijft zitten begrijp ik dat de kans zeer waarschijnlijk is dat je ETF of indexfonds uiteindelijk weer rendement haalt, maar dat hangt dus wel af van je beleggingshorizon.
Helemaal waar, maar je kan de komende 10 jaar in ieder geval wel ieder jaar regelmatig naar je vakantiehuisje. Logeren in je ETF wordt wat lastigBlik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:18:
[...]
Tuurlijk, je inleg kan ook de komende 10 jaar "onder water" staan. Maar dat kan bij je vakantiehuisje natuurlijk ook. De waarde daarvan kan ook flink achteruit gaan door de markt, daarnaast kunnen er ook nog ontwikkelingen ontstaan op lokaal gebied waardoor het gebied minder in trek komt of juist meer in trek komt. Met natuurlijk ook weer een uitwerking op de prijs (en verhuur) van het onderliggende vastgoed.
Ik bedoel eigenlijk alleen maar dat de ETF's afgelopen 2-3 jaar echt enorm hard zijn gegaan, maar dat is geen garantie dat dit ook zo blijft in 2022 en verder. Volgens mij was het zelfs nog in 2018 dat de ETF's een negatief rendement hadden?
Vakantieparken doen aan risico afwenteling op de eigenaren van de huisjes, ze kopen een oud park op, zetten er mooie huisjes op, verkopen die aan particulieren. Ze nemen je alles uit handen en hebben in een keer hun initiële investering eruit. Door alle kosten van het ontzorgen nemen ze je je rendement ook nog voor een goed deel af. Als het zo lucratief was dan hadden ze zelf wel de kosten genomen van de bouw en ruim kunnen draaien van de exploitatie.Remco d schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:40:
Een hersenspinsel waar waarschijnlijk mensen in dit topic wel ervaring mee hebben. Ik zit in een fase in het leven, kleine kinderen, met m'n vrouw hard werken veel sparen, veel aflossen. Beleggen in aandelen is niet echt m'n ding. Nog meer extra aflossen schiet niet op en de bult spaargeld wordt door inflatie opgegeten. Een huisje kopen erbij voor de verhuur vind ik langzaam aan not done. Nu heb ik m'n zinnen gezet op een vakantiewoning in bijvoorbeeld Winterberg. En dan zo dat ik er zelf één weekje per jaar heen kan ( mooi laagdrempelig wintersport voor opgroeiende kinderen kunnen ze nog zeker 10 jaar heen) en de rest vd tijd verhuren.
Nu kom je alle parken tegen die adverteren met belachelijk hoge prijzen, je ziet aan alles dat de investeerder al het geld al verdient heeft nog voor het park opent. 3 ton voor 50 M2 houtskeletbouw is achterlijk. Maar alternatieven vind ik niet echt buiten hele oude appartementen. Heeft hier iemand tips en trucs?
Dus het is niet alleen belachelijk veel geld voor wat houtskeletbouw. Deel die aanschaf eens door het aantal weken dat je daarheen gaat en je hebt een aardig budget om gewoon te huren voor je vakantie.
Ik heb het vaker gesteld, de irrationele angst voor beleggen is niet nodig. Het is ook geen kwestie van of het je ding is of niet. Beleggen bestaat uit verschillende categorieën, Sparen is ook beleggen. Je stelt je geld ter beschikking aan de bank die daar vervolgens weer mee gaat verdienen en je krijgt daar een vergoeding voor, de rente.
Het mooie van aandelen is dat je zelf een stuk van een bedrijf bezit, dus ook een stukje van de productiviteit van veel mensen. Uiteindelijk is je berg spaargeld waar je nu je risico op loopt, iedere 50k kost je 1k in jaar 1 (bij 2% inflatie) , daar moet je dus voor compenseren door meer geld opzij te zetten, dus van je werkbare uren gaat steeds tijd in je toekomstige koopkracht zitten.
En tijd is wat je wil winnen niet verliezen. Dat geld moet dus renderen, op deze manier lijkt het misschien veilig maar loop je veel toekomstig risico. Je hebt maar pak hem beet 30 jaar, als je daarvan 10 jaar belegt in een categorie die minimaal 2% per jaar kost is dat op zijn minst niet handig. Ik zou dat eens uitrekenen in een excel.
Maak een tijdlijn en zet het uit, dan zie je het vanzelf. Er moet balans zijn tussen de onderdelen in een beleggingsportefeuille. Beleggen in aandelen heeft zijn eigen risico's maar grosso modo is het een prima beleggingscategorie om in te zitten. Liquide, veel spreiding dankzij mooie producten als ETF's en lage kosten.
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om aandelen in bedrijven te bezitten op een goed gespreide manier. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Sparen heeft de inflatie voor het laatst verslagen ergens in het begin jaren 90 (ik kan het plaatje even niet vinden) en heeft wellicht vanuit het verleden een veilige en solide gevoel , we zijn nu eenmaal een spaarzaam volkje. Maar ook dit is gewoon een belegging. Met zijn eigen risico's.
Het punt waarom ETF's zoveel geadviseerd worden is vanwege de automatische diversificatie die je daarmee behaalt (als je de juiste kiest).Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Ik vind wel dat die ETF's door iedereen nogal stellig als het beloofde land worden gepresenteerd.
Diversificatie is altijd hetgeen wat ervoor zorgt dat je bestand bent tegen klappen op de markt. Historisch gezien is het altijd zo dat als het ergens klapt, dat het ergens anders stijgt. Zelfs nu is dat gaande, aan het stallen van geld valt momenteel geen droog brood te verdienen, dus iedereen wil zoveel mogelijk het geld aan iemand anders geven, vandaar de huidige historisch lage rentestanden (iets met vraag en aanbod).
Met alleen ETF's zit je dan uiteraard wel nog volledig in de aandelen, en dat is juist de reden dat op veel plekken niet enkel ETF's geadviseerd worden maar ook edelmetalen en vastgoed. Op die manier heb je een nog betere spreiding en ben je nog beter beschermd tegen klappen.
Een hobby is prima, maar als het doel niet is om rendement te maken, je bent al tevreden als er geen geld bij moet, noem het dan geen investering. Dat is voor jezelf ook duidelijker.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:07:
Ik zoek niet naar het hoogste rendement, maar naar een leuke investering waar geen geld bij hoeft. Mag deels hobby zijn,
Overigens, mijn mening: vastgoed is of voor jezelf of voor de verhuur. Beide is voor mij geen goede combinatie want dan kan ik het niet helemaal naar mijn zin maken en ben ik uiteindelijk niet helemaal tevreden over het vastgoed en rendement. .
Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:23:
[...]
Met alleen ETF's zit je dan uiteraard wel nog volledig in de aandelen,
Zoek je nu een hobby of zoek je een interessante investering?Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:07:
Ik zoek niet naar het hoogste rendement, maar naar een leuke investering waar geen geld bij hoeft. Mag deels hobby zijn, ben ook al een kleine onderneming begonnen. Een huis kopen opknappen verkopen wil ik ook nog weleens doen maar dat kost nu, met opgroeiende kleuters, teveel tijd, tijd die ik liever met de kinderen ben.
Een vakantiewoning lijkt mij trouwens nu juist iets waar je vaak juist wel extra geld bij moet stoppen. Parkkosten, nutsvoorzieningen, onderhoud, belastingen etc. zijn allemaal kosten die je bij voorbaat al hebt, nog voordat er één huurder in geweest is. Plus periodiek een zak geld voor onderhoud. Met een beetje geluk krijg je in het vakantieseizoen voldoende huurders om de kosten te compenseren en maak je zo een beetje 'winst', maar om dit als goede investering te zien... Het is eerder een leuk hobbyproject.
Er zijn een hoop 'tastbare' zaken die op termijn een leuk rendement kunnen opleveren. Maar vaak zijn dat toch onzekere 'investeringen' en zou je die vooral doen omdat je plezier beleeft aan dat product zelf. Een vakantiehuis, schilderij, oldtimer etc. zijn leuke en waardevolle zaken waar je volop van kunt genieten. Maar het plezier dat je eraan beleeft is dan het voornaamste 'rendement'. Dat je er financieel baat bij kunt hebben is allerminst zeker. Maar dat zou dan het doel ook niet hoeven te zijn.
Voor een goed langetermijnvisie rendement kom je toch al snel terecht bij 'saaie' ETF's en andere zaken die voor jou niet meer zijn dan cijfertje op je beeldscherm. Maar je kun je ook afvragen of dat werkelijk een probleem is, aangezien je spaargeld ook niet meer dan een cijfertje op het scherm is. En net als bij een zak spaargeld kun je ook die ETF gewoon laten rusten en daar eens per jaar eens een keer naar kijken, op het moment dat je belastingaangifte moet doen. Saai, maar wel effectief als je het toch 10-20-30 jaar niet nodig hebt.
(Als ik naar mezelf kijk, de enige 'fysieke' investering die in mijn optiek een goed 'rendement' oplevert zou een tweede huis voor studerende kinderen zijn, op het moment dat ze op kamers willen/moeten. Daarmee bespaar je op de hoge te betalen huur van een studentenkamer en met een beetje geluk heb je een huisje waarin ook een kamer aan een medestudent verhuurd kan worden. (En als het een kleinere woning betreft, dan kan je kind soms ook huurtoeslag krijgen.) Het 'rendement' zit hem dan niet alleen in het rendement van die woning zelf, maar vooral ook in de besparing op de huur die jij of je kind anders kwijt zou zijn aan een studentenkamer én in de locatie van de woning die soms beter kan zijn dan bij de huurkamer-tombola.)
Tijd is een belangrijke factor, en juist daarom is het van belang om niet 10 jaar te twijfelen of je een bak geld die nu negatief rendeert (en dat al jaren doet) al dan niet deels in een andere categorie moet steken. De kracht van de ETF's zit hem in de eenvoud, veel diversificatie en lage kosten. Je hoeft de winnaar niet te vinden , maar je lift mee op een index zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Is het een garantie ? Nee , maar dat bleek die spaarrekening ook niet te zijn.Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Notorious BIG zei het al Mo Money, mo problems. Maar de meesten in dit topic hebben de tijd nog behoorlijk aan hun kant. Te eenzijdig ergens inzitten, of het nu een afgelost huis is, het meeste geld op een spaarrekening of wat dan ook , heeft een behoorlijk risico. Met een ETF spreid je dat al behoorlijk uit.
Niets is de opzich zichzelf de heilige graal of blijft dat, spreiding zorgt voor bestendigheid. En ook het opnemen van je vermogen gaat weer over tijd. Je moet zorgen dat je niet in een situatie komt waarbij je ineens een groot deel van je vermogen nodig hebt en het zit vast, bijvoorbeeld in de eigen woning.
Flexibel blijven en weten waar je persoonlijke risico's zitten, en een goede spreiding en je bent een heel eind. Dan valt het risico op het niet halen van je plan behoorlijk mee.
De sleutel zit hem in je laatste alinea. Dat jij vanaf grofweg je 67ste AOW en een stuk pensioen hebt. Bij zelfstandigen is er vaak geen pensioenregeling en houd je alleen de AOW over. En bij amerikanen (waar deze theorie vooral vandaan komt) is er ook geen AOW. Bij hen heb je dus een zak geld nodig waarvan je levenslang moet kunnen leven. Op het moment dat je het over een horizon van misschien wel 40 jaar of meer hebt (met daarbij ook de toenemende onzekerheid/risico's) is er niet zo'n groot verschil tussen hoeveel je nodige hebt als je je vermogen in stand wilt houden en hoeveel je nodig hebt als je je geld wilt opmaken.SvV_Ying schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:55:
Wat is er mis mee om helemaal niet het doel te hebben om het vermogen gelijk te houden? Ik zie mijzelf als FO als ik een x bedrag heb waarvan ik normaal kan leven tot ik de combinatie van AOW/pensioen krijg. Stel dat ik op mijn 50e 6 ton heb (ik zeg maar wat), en als ik 67 ben daar nog 'maar' 1 ton van over heb. Dan heb ik het toch zonder nieuw inkomen gered en is het niet heel relevant dat mijn vermogen sterk verminderd is? Ik heb dan 17 jaar lang elk jaar bijna €30.000 kunnen opnemen van mijn vermogen, wat tegen die tijd ruim genoeg zal zijn als leefgeld (zeker omdat het huis dan ook afbetaald is).
Ik ben mij er wel van bewust dat mijn vermogen in die tussentijd kan schommelen en dat ik tegen die tijd vast een defensiever portfolio zal hebben dan nu om dat te beperken.
Wat voor mij centraal staat is vooral de vraag 'heb ik genoeg vermogen om elk jaar het bedrag te onttrekken dat ik nodig heb voor uitgaven/kosten tot de AOW/pensioen leeftijd?' Of ga ik hier te kort door de bocht?
Als je als Nederlander (of Belg) ook voor een groot deel voor je eigen pensioen moet zorgen, dan geldt voor jou ook dat er weinig verschil zit in die twee situaties. Maar als je een goede/fatsoenlikke pensioenregeling hebt en misschien maar geld nodig hebt om een periode van 17 jaar (of minder) te overbruggen, dan is 'opmaken' dus wel een duidelijk andere situatie, met een veel lager benodigd vermogen.
Overigens heb ik het idee dat vastgoed steeds meer de plek van de spaarrekening inneemt , of het in de cijfers voor particulieren ook zo is geen idee, maar veel grote (hedge)fondsen gebruiken het (NL) vastgoed al wel zo. Er komt een bak geld vrij , even geen echte allocatie voor. Dan worden er wat blokken met appartementen gekocht. Vaak van een andere partij die wel weer een idee heeft om iets met het geld te doen.
Veel mensen om mij heen zien vastgoed ook steeds meer als een aardige parkeerplaats voor overtollig spaargeld. En durven nog steeds niet in aandelen te gaan. Want eng. Waarschijnlijk teveel een N=1 observatie maar het viel mij de laatste 5 jaar al op. Nu is het wat bekoeld door de hoge prijzen maar zeker vanaf 2017 a 18 was het een hot topic.
Veel mensen om mij heen zien vastgoed ook steeds meer als een aardige parkeerplaats voor overtollig spaargeld. En durven nog steeds niet in aandelen te gaan. Want eng. Waarschijnlijk teveel een N=1 observatie maar het viel mij de laatste 5 jaar al op. Nu is het wat bekoeld door de hoge prijzen maar zeker vanaf 2017 a 18 was het een hot topic.
Als je mijn reactie niet begrijpt, zou ik zelf nog even kijken wat je hier schrijft:
Hint: zoek b.v. even op obligatie ETF's, valuata ETF's etc.Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:23:
[...]
Met alleen ETF's zit je dan uiteraard wel nog volledig in de aandelen,
Of je bent gewoon even geen ass en je helpt iemand wat te lerenrube schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Als je mijn reactie niet begrijpt, zou ik zelf nog even kijken wat je hier schrijft:
[...]
Hint: zoek b.v. even op obligatie ETF's, valuata ETF's etc.
Ik wist niet van het bestaan van die type's af, dus ik ben een van de lucky 10.000 van vandaag.
Volgens mij ging het erom dat Remcoder wilde aangeven dat je met (de meeste) ETFs (en zeker degene die in dit topic vaak genoemd worden) nog steeds in de categorie "aandelen" zit (t.o.v. andere categorieën als edelmetalen, vastgoed, e.d.).
[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-01-2022 10:04 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Met 10%+ aankoopkosten ga je geen geld tijdelijk parkeren....tot vrij recentelijk was het (huur)rendement gewoon erg interessant.CornermanNL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:50:
Overigens heb ik het idee dat vastgoed steeds meer de plek van de spaarrekening inneemt , of het in de cijfers voor particulieren ook zo is geen idee, maar veel grote (hedge)fondsen gebruiken het (NL) vastgoed al wel zo. Er komt een bak geld vrij , even geen echte allocatie voor. Dan worden er wat blokken met appartementen gekocht. Vaak van een andere partij die wel weer een idee heeft om iets met het geld te doen.
Nee de particuliere belegger gaat het zeker niet stallen voor de kortere termijn, het landschap is wel veranderd inderdaad, wat ik al aanhaalde paar jaar geleden was het een hot topic. Maar toen lagen de rendementen ook gunstiger. Zeker met een stuk vreemd vermogen erbij. Dan was het overtollige spaargeld erin stoppen geen slecht idee, zeker niet omdat velen aandelen eng vinden.rube schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:04:
[...]
Met 10%+ aankoopkosten ga je geen geld tijdelijk parkeren....tot vrij recentelijk was het (huur)rendement gewoon erg interessant.
Wow, dank je. Ik ben volgens mij nooit een ass hier genoemd en volgens mij heb ik dat uberhaupt in deze hele lange reeks van dit topic nog niet voorbij zien komenRemcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Of je bent gewoon even geen ass en je helpt iemand wat te leren
Ik wist niet van het bestaan van die type's af, dus ik ben een van de lucky 10.000 van vandaag.
Ik dacht dat mijn eerste hele kore reactie al voldoende zou zijn om "je wat te leren" maar blijkbaar was er een LMGTFY voor nodig
Ja waarschijnlijk...maar dat is dus niet correct en niet wat hij schrijft. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten dat dat dus niet zo hoeft te zijn. Ook door middel van ETF's kun je een meer gebalanceerde portefeuille opbouwen dan alleen 100% aandelen.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Volgens mij ging het erom dat Remcoder wilde aangeven dat je met (de meeste) ETFs (en zeker degene die in dit topic vaak genoemd worden) nog steeds in de categorie "aandelen" zit (t.o.v. andere categorieën als edelmetalen, vastgoed, e.d.).
Tsja, ik vond het nogal lullig, en uit de hoogte doenend overkomen.rube schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:11:
[...]
Wow, dank je. Ik ben volgens mij nooit een ass hier genoemd en volgens mij heb ik dat uberhaupt in deze hele lange reeks van dit topic nog niet voorbij zien komen
Ik dacht dat mijn eerste hele kore reactie al voldoende zou zijn om "je wat te leren" maar blijkbaar was er een LMGTFY voor nodig
De meesten die hier komen zijn er om meer te leren over het concept, en een reactie met 1 simpele smiley is dan niet bepaald constructief. Het leidt in de meeste gevallen alleen maar tot frustratie. Terwijl, in de rest van je reactie (hieronder) wel een enigszins duidelijke en constructieve uitleg geeft.
Ik ben er ook pas net mee begonnen na hier een tijd meegelezen te hebben, dus als ik iets fout zeg vind ik het totaal niet erg dat ik verbeterd word, maar dan wel het liefst op een constructieve en productieve manier.Ja waarschijnlijk...maar dat is dus niet correct en niet wat hij schrijft. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten dat dat dus niet zo hoeft te zijn. Ook door middel van ETF's kun je een veel geblanceerdere portefeuille opbouwen dan alleen 100% aandelen.
Zoals je merkt, deze manier kost nu alweer 7 posts om het duidelijk te krijgen. Noem ik niet bepaald productief.
Zullen we dan nu weer ontopic met elkaar?
Dan kom je op onderstaande plaatje van Geldnerd (verdient die eigenlijk geen plaatsje in de TS?) specifiek voor de Nederlandse loonslaaf.SvV_Ying schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:55:
Wat is er mis mee om helemaal niet het doel te hebben om het vermogen gelijk te houden?
Wat voor mij centraal staat is vooral de vraag 'heb ik genoeg vermogen om elk jaar het bedrag te onttrekken dat ik nodig heb voor uitgaven/kosten tot de AOW/pensioen leeftijd?' Of ga ik hier te kort door de bocht?
Mogelijk te kort door de bocht is de aanname dat AOW/pensioen zal volstaan als je veel eerder stopt met opbouwen pensioen, dat zal je voor jezelf moeten bepalen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qU190MQHiHCFdU5x6YFLpfXK.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 19-01-2022 10:38 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Over wat er gebeurt met je pensioen als je eerder dan je pensioenleeftijd stopt met inleggen zoek ik ook nog goede bronnen. De meeste calculators die ik vind gaan er vanuit dat je tot je pensioenleeftijd blijft inleggen en geven daarmee een zeer vertekend beeld van wat je kan krijgen zodra je met pensioen gaat.assje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Dan kom je op onderstaande plaatje van Geldnerd (verdient die eigenlijk geen plaatsje in de TS?) specifiek voor de Nederlandse loonslaaf.
Mogelijk te kort door de bocht is de aanname dat AOW/pensioen zal volstaan als je veel eerder stopt met opbouwen pensioen, dat zal je voor jezelf moeten bepalen.
[Afbeelding]
Als iemand daar nog wat bronnen voor heeft hoor ik het graag.
Lees je eens in: https://www.ftm.nl/tag/verroompottiseringRemco d schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:40:
Nu heb ik m'n zinnen gezet op een vakantiewoning in bijvoorbeeld Winterberg. En dan zo dat ik er zelf één weekje per jaar heen kan ( mooi laagdrempelig wintersport voor opgroeiende kinderen kunnen ze nog zeker 10 jaar heen) en de rest vd tijd verhuren.
Nu kom je alle parken tegen die adverteren met belachelijk hoge prijzen, je ziet aan alles dat de investeerder al het geld al verdient heeft nog voor het park opent. 3 ton voor 50 M2 houtskeletbouw is achterlijk. Maar alternatieven vind ik niet echt buiten hele oude appartementen. Heeft hier iemand tips en trucs?
Er is ook een podcast van FTM over dit onderwerp.
Als je toch in zoiets wil beleggen, benader het dan als een onderneming (dus inlezen, actief managen en risico's afwegen, etc). Als je gewoon je geld tegen een acceptabel risico/rendement wil wegzetten, is een saaie breed gespreide ETF echt veel makkelijker en verstandiger.
Het is waarschijnlijk effectiever om aandelen KKR & CO. INC. te kopen (eigenaar van o.a. Roompot) dan proberen een huisje op zo'n park te bemachtigen met alle bijbekomende kosten, regels en gedoe.Highland schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Lees je eens in: https://www.ftm.nl/tag/verroompottisering
Er is ook een podcast van FTM over dit onderwerp.
Als je toch in zoiets wil beleggen, benader het dan als een onderneming (dus inlezen, actief managen en risico's afwegen, etc). Als je gewoon je geld tegen een acceptabel risico/rendement wil wegzetten, is een saaie breed gespreide ETF echt veel makkelijker en verstandiger.
Ik ben van mening dat je moet voorkomen dat investeringen vermengen met privégebruik. Dat levert een suboptimale situatie op waarbij privéuitgaven gaan overlopen in kosten gerelateerd aan de investering. Het wordt dan heel aantrekkelijk verliesgevende investeringen aan te houden onder het mom van dat je deze privé-uitgaven toch zou doen.
[ Voor 6% gewijzigd door crypto-mdk op 19-01-2022 11:17 ]
Informeer bij je pensioenorganisatie. ABP heeft bijv. beste een leuke calculator online staan waar je kan spelen met pensioenleeftijd, minder uren werken tot aan pensioenleeftijd of sabbatical. Alleen kan je dan weer geen combinatie van deze scenario's invoeren. Daarvoor zijn de variabelen denk ik te complex. Maar door verschillende input te geven krijg je toch een aardig beeld.Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Over wat er gebeurt met je pensioen als je eerder dan je pensioenleeftijd stopt met inleggen zoek ik ook nog goede bronnen. De meeste calculators die ik vind gaan er vanuit dat je tot je pensioenleeftijd blijft inleggen en geven daarmee een zeer vertekend beeld van wat je kan krijgen zodra je met pensioen gaat.
Daarom ben ik van plan om de volgende dingen in een excel te zetten:
1 - Hoeveel pensioen ik tot nu toe heb opgebouwd.
2 - Hoe hoog pensioen wordt als ik tot mijn AOW-leeftijd blijf doorwerken.
3 - De hoogte van AOW. Dat deze onzeker is, is natuurlijk een terechte discussie maar die hebben we wat mij betreft al wel vaak genoeg gevoerd.
Eerder stoppen met werken / inleggen zal leiden tot een bedrag tussen 1 en 2. Bij langer doorwerken zullen 1 en 2 steeds dichter bij elkaar komen. Zeer relevant om dat bedrag (al is het bij benadering) te weten voor je persoonlijke situatie, inderdaad. Ik bereik denk ik eerder FO door een bepaalde pot geld 'op' te maken tot aan een zeer vroeg pensioen via de ABP dan dat ik voor mijn inkomsten reken op een SWR dat 30 jaar of langer mee moet gaan. Maar ik ga alle beschikbare data eens invoeren en dan maar zien waar de curves van inkomsten en uitgaven elkaar kruisen voor een optimale situatie.
Bij je site van je pensioenfonds (of op je UPO) kun je zien wat je in totaal hebt opgebouwd en je kunt ook zien wat je dit jaar hebt opgebouwd. Als je dat laatste keer het aantal jaren doet dat je nog denkt te werken, dan heb je een redelijke indicatie hoeveel je in totaal op gaat bouwen. Somige pensioenfondsen hebben ook zelf een 'planner' op de site staan, waarbij je ook kut aangeven wanneer je denkt te willen stoppen zonder dat je meteen het pensioen laat ingaan. En wat de verwachting is van het opgebouwde pensioen.Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Over wat er gebeurt met je pensioen als je eerder dan je pensioenleeftijd stopt met inleggen zoek ik ook nog goede bronnen. De meeste calculators die ik vind gaan er vanuit dat je tot je pensioenleeftijd blijft inleggen en geven daarmee een zeer vertekend beeld van wat je kan krijgen zodra je met pensioen gaat.
Dat is inderdaad een voor Nederland erg relevant plaatje. Daarbij kan het trouwens ook goed zijn dat bij iemand met een FO-doel de twee 'groene' blokjes AOW en Pensioen samen hoger zijn dan het gelde FIRE blokje. Dat je opgebouwde pensioen plus AOW dus samen hoger zijn dan de uitgaven die je denkt te hebben. Het is dan goed om te weten dat je eventueel je pensioen ook iets eerder kan laten ingaan. Iets wat veel mensen niet weten. Het jaarbedrag wordt dan lager, maar je hebt ook een kortere FIRE tijd om te overbruggen.assje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Dan kom je op onderstaande plaatje van Geldnerd (verdient die eigenlijk geen plaatsje in de TS?) specifiek voor de Nederlandse loonslaaf.
[Afbeelding]
het plaatje van Geldnerd hoort bij een calculatie model waarin je zelf scenario's kan uitwerken in excelRemcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:42:
[...]
https://www.geldnerd.nl/h...l-van-de-fire-calculator/
Het probleem daarmee voor mij is dat ik nu ZZP-er ben, en momenteel nog geen pensioenaanbieder heb. Daar komt dus ook mijn vraag vandaan, die zit in een bredere zoektocht naar een geschikte pensioenaanbieder.Rubbergrover1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:50:
[...]
Bij je site van je pensioenfonds (of op je UPO) kun je zien wat je in totaal hebt opgebouwd en je kunt ook zien wat je dit jaar hebt opgebouwd.
Omdat ik hiermee wel het beheer van een deel van mijn geld ga uitbesteden aan een andere partij wil ik dus wel meer inzicht in wat de effecten van mijn keuzes zijn op het rendement van die zak geld bij die partij.
Ik heb wel wat opgebouwd bij werkgevers, dus het renderen van dat geld wil ik dan ook meenemen in de berekening.
Ik zit wat dat betreft wel vrij serieus te overwegen om hierover te gaan praten met een pensioenadviseur, omdat ik hier door de bomen het bos (nog) niet zie.
Je moet er vooral niet zelf ingaan tijdens het hoogseizoen, want dat zijn de enige dagen dat je vakantiewoning verhuurt wordt. Op basis van wat ik hier de afgelopen jaren voorbij heb zien komen is het legale diefstal want;Blik1984 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:11:
[...]
Het punt van een vakantiewoning blijft echter wel staan, dat moet je vooral doen omdat je er zelf ook wilt gaan vertoeven in de zomer en winter. Je zult er verder wel rendement uit halen op de lange termijn, maar dat zal je ook krijgen als je hetzelfde bedrag in een ETF stopt. Het is vaak niet de beste investering. Daarnaast zit je dan overmatig zwaar vertegenwoordigd in vastgoed, wel enigszins gediversificeerd omdat het in een ander land is, maar alsnog wel al je geld in stenen.
1) Het park is meestal voor de helft van de eigenaar. Deze verhuurt uiteraard zijn eigen woningen eerst. Pas als deze allemaal verhuurt zijn komt jouw vakantiewoning aan de beurt
2) Je bent meestal verplicht periodiek onderhoud af te nemen bij de eigenaar. Uiteraard tegen de prijzen die daarvoor door de eigenaar worden berekend
3) Je betaald allerlei kosten voor algemene voorzieningen (zwembad, parkonderhoud, personeel etc) waar je wederom geen enkele invloed op hebt
Als je een vakantiewoning wil zou ik deze dus nooit op een park nemen. Beter dan iets wat je zelf gaat verhuren, eventueel via AirBnB of een ander platform. Echter daar komt natuurlijk een hoop arbeid bij kijken. Ook heb je dan iemand nodig die op locatie woont om te assisteren.
Correct.. uiteindelijk zijn het gemiddelde rendementen over een langere termijn. Daarom wordt ook altijd gezegd, je moet beleggen met geld wat je voor een lange termijn kan missen.Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Op het moment dat we wat dieper in de materie ingaan komen we daarom ook uit bij 'sequence of return' risico. De jaren voor en na je FO datum wil je minder in aandelen hebben zitten juist vanwege de volatiliteit van aandelen. Je bouwt dus je % in aandelen af een aantal jaar voor je FO datum en bouwt het daarna in de jaren erna weer op naar je target %.
Het is hierboven eigenlijk al goed uitgelegd maar ik ter verduidelijking nog mijn casus.Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Ik ga over een paar weken emigreren naar Spanje en op dat moment stopt de opbouw van mijn AOW en pensioen in Nederland. Ik kan dus op dat moment inloggen op mijnpensioenoverzicht en zien wat er is opgebouwd op dit moment. Daar zal dus niets meer bijkomen en dat is dan ook de eindstand wat ik vanuit NL zal ontvangen op mijn pensioenleeftijd.
Op het moment dat je weet wanneer je met FO gaat in NL kun je dus uitrekenen hoeveel er elk jaar bijkomt en hoeveel jaar je nog te gaan hebt totdat je stopt met werken. AOW loopt wel door voor elk jaar dat je in NL woont, ongeacht of je werkt.
Alles uiteraard met een grove korrel zout want er gaat nog veel geschoven worden met het pensioenvermogen en uitblijvende inflatiecorrectie. Ik tel het daarom voor mijn FO plannen maar voor de helft mee.
Wacht, je krijgt dan ook geen rente meer over dat geld?R.van.M schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Daar zal dus niets meer bijkomen en dat is dan ook de eindstand wat ik vanuit NL zal ontvangen op mijn pensioenleeftijd.

Dan heb je dus sowieso weinig te maken met de opbouw-scenario's van pensioenregelingen met meer of minder pensioen opbouwen, maar komt het er simpelweg neer op een aantal vragen en onzekerheden:Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:54:
[...]
[...]
Het probleem daarmee voor mij is dat ik nu ZZP-er ben, en momenteel nog geen pensioenaanbieder heb. Daar komt dus ook mijn vraag vandaan, die zit in een bredere zoektocht naar een geschikte pensioenaanbieder.
- Hoeveel periodieke uitkering levert duizend euro kapitaal op? Afhankelijk van rentestand en hoe lang je de uitkering wilt laten duren;
- Wat is het te verwachten rendement van je kapitaal tot de ingangsdatum? Hangt ook af van hoe je je vermogen in het pensioenproduct wilt of kunt beleggen.
- Hoeveel wil en mag je (fiscaal) per jaar inleggen?
- Hoeveel denk je nodig te hebben aan maandelijks inkomen...?
Dat zijn een hoop zaken die onzeker zijn en die je voor jezelf op een rijtje zou kunnen zetten. En waar bij het wellicht handiger is om het in een Excel te zetten (zodat je zelf ook weet wat je euro's doen) in plaats van blind op een planner van een of andere aanbieder af te gaan.
In je Excel kun je die wel meenemen, maar die zul je in elk geval niet in 1 pot kunnen gooien. Omdat pensioen in eigen beheer en pensioen via een bedrijfspensioenregeling twee gescheiden producten zijn die je niet kunt 'vermengen'.Ik heb wel wat opgebouwd bij werkgevers, dus het renderen van dat geld wil ik dan ook meenemen in de berekening.
Een ETF hoeft niet per definitie aan een brede aandelenindex gekoppeld te zijn. Je kunt ook bv een ETF hebben die puur in vastgoedondernemingen belegt (bv VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF of iShares European Property Yield UCITS ETF). Of een ETF die in edelmetalen zit.Requiem19 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Grote voordeel van ETF's is dat ze in de regel redelijk gediversifieerd zijn en relatief lage kosten hebben. Dat maakt ze zo populair. En, zo je wilt, 'het beloofde land'. Net als dat een paar decennia een gewoon beleggingsfonds als ideaal werd gezien omdat je dan niet in losse aandelen of losse obligaties hoeft te zitten. Maar het heeft dus niet per se met wel of geen focus op aandelen te maken.
En je hebt geen last van risicomanagement van fondsen die van mening was dat Shell te ver gezakt is en ze verkochten Shell totdat de koers onder de 10 geduwd was. Op deze manier kunnen 99% van de fondsen de markt niet verslaan.Rubbergrover1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:42:
[...]
Een ETF hoeft niet per definitie aan een brede aandelenindex gekoppeld te zijn. Je kunt ook bv een ETF hebben die puur in vastgoedondernemingen belegt (bv VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF of iShares European Property Yield UCITS ETF). Of een ETF die in edelmetalen zit.
Grote voordeel van ETF's is dat ze in de regel redelijk gediversifieerd zijn en relatief lage kosten hebben. Dat maakt ze zo populair. En, zo je wilt, 'het beloofde land'. Net als dat een paar decennia een gewoon beleggingsfonds als ideaal werd gezien omdat je dan niet in losse aandelen of losse obligaties hoeft te zitten. Maar het heeft dus niet per se met wel of geen focus op aandelen te maken.
ETF'en hodlen de aandelen, obligaties,... tot aan de rebalance. Er zijn thematische ETF'en die meme-aandelen, aandelen in bedrijven die EV-onderdelen produceren, credit default swaps in Europese of Amerikaanse huizenmarkt,... tracken. Als de Reddit bros het willen, kunnen ze de huizenmarkt shorten.
Het bedrag wat je ziet in mijnpensioenoverzicht is een indicatie wat jouw opgebouwde vermogen nu is + verwacht rendement.Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Wacht, je krijgt dan ook geen rente meer over dat geld?
Dit is dan ook precies het probleem in het hele pensioendebat, hoe bereken je het verwachte rendement op het vermogen. Hoe hoger dit percentage (de rekenrente) hoe meer vermogen je nu al kan uitkeren aan de mensen die al met pensioen zijn.
Het tweede probleem van dit bedrag is dat het een bedrag in euros van vandaag is. Echter de koopkracht van deze euro's zjin lager over 30 jaar. In normale omstandigheden kan het pensioenfonds dit bedrag indexeren en zou het in gelijke tred met de inflatie omhoog gaan. Echter op dit moment is er al jaren geen indexatie meer waardoor het bedrag niet veranderd en de koopkracht ieder jaar een beetje achteruit gaat. Dit is niet een probleem van alleen de gepensioneerden (al heeft het voor hen directe impact) maar ook voor mensen zoals ik die nog lang niet met pensioen gaan. Echter voor mij is de impact pas merkbaar op mijn 67e.
@Remcoder Op sites zoals https://www.pensioenkoers.nl/berekenen/vergelijken/ kun je een indicatie krijgen wat een pensioen je zou kosten als je op dit moment met pensioen zou gaan.
Iemand die 1 februari 67 jaar wordt, kan bijvoorbeeld voor 100k een levenslang pensioen kopen van zo'n 4400-4800 bruto/jaar.
Op mijnpensioenoverzicht.nl kun je ook zien wat je krijgt als je nu werkloos wordt, dus dat zou een indicatie moeten geven van wat je tot dusver opgebouwd hebt.
Maar goed, het blijven indicaties, want niemand weet wat de rente, inflatie en beurskoersen de komende 10-20 jaar gaan doen.
Iemand die 1 februari 67 jaar wordt, kan bijvoorbeeld voor 100k een levenslang pensioen kopen van zo'n 4400-4800 bruto/jaar.
Op mijnpensioenoverzicht.nl kun je ook zien wat je krijgt als je nu werkloos wordt, dus dat zou een indicatie moeten geven van wat je tot dusver opgebouwd hebt.
Maar goed, het blijven indicaties, want niemand weet wat de rente, inflatie en beurskoersen de komende 10-20 jaar gaan doen.
Prima dat je aandelen niet aan staat, dat is een keuze die je zelf maakt en hier is niks mis mee.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:07:
Gr Remco
Ik ben echter wel benieuwd naar de argumenten waarom het je niet aan staat? Wellicht 1 van de onderstaande gedachten?
-Bedrijven kunnen failliet gaat en weg is je geld wat je in aandelen hebt gestopt?
-Aandelen fluctueren enorm, soms extreem omhoog maar soms ook extreem omlaag.
-Het is mogelijk dat aandelen crashen en voor een zeer lange tijd (5-10 jaar of langer) nauwelijks in waarde stijgen.
Precies hetzelfde probleem als in het hele FO-debat zegmaar.R.van.M schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:56:
Dit is dan ook precies het probleem in het hele pensioendebat, hoe bereken je het verwachte rendement op het vermogen. Hoe hoger dit percentage (de rekenrente) hoe meer vermogen je nu al kan uitkeren aan de mensen die al met pensioen zijn.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daarom wordt óók een bedrag getoond dat daar wél rekening mee houdt. Er staat een schema met 3 pijlen en de bedragen daarbij zijn bedragen waarbij wel rekening wordt gehouden met inflatie en economische scenario's. Die bedragen geven dus wat je naar verwachting uitgedrukt in de huidige koopkracht kunt kopen.R.van.M schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:56:
[...]
Het tweede probleem van dit bedrag is dat het een bedrag in euros van vandaag is. Echter de koopkracht van deze euro's zjin lager over 30 jaar. In normale omstandigheden kan het pensioenfonds dit bedrag indexeren en zou het in gelijke tred met de inflatie omhoog gaan. Echter op dit moment is er al jaren geen indexatie meer waardoor het bedrag niet veranderd en de koopkracht ieder jaar een beetje achteruit gaat.
Niet helemaal. Bij FO (en ook bij een beschikbare premie regeling) heb je namelijk niet vastgelegd hoeveel je huidige saldo tzt per maand 'moet' opleveren. Het saldo beweegt simpelweg mee met de beleggingsrendementen. Uiteraard kun je je verwachtingen daar op aanpassen, maar er ligt nog niets vast. (Dat is de richting waarin we in het nieuwe pensioenstelsel ook gaan.) Als het rendement of de rente sterk afwijkt van de verwachtingen, dan is er geen probleem omdat er niets in de toegezegde aanspraken verandert. Er is immers niets toegezegdassje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Precies hetzelfde probleem als in het hele FO-debat zegmaar.
Bij een 'gewone' pensioenregeling ligt de uitkering in principe wél vast. Die is gebaseerd op aannames van toekomstige rendementen. Met daarin een veiligheidsmarge, waaruit -als het mee zit- extra indexaties kunnen worden betaald. Als dan die te verwachten langetermijn rendementen té sterk bijgesteld moeten worden, en je jaar op jaar te weinig rendement zou halen, dan heb je wel een probleem. Dan kun je misschien de 'hard' toegezegde aanspraken over een paar decennia niet volledig uitbetalen.
Ik zie FO meer als "onafhankelijk van geld". Rendement staat bij mij niet bovenaan. Ik zou graag lokaal wat ondernemers willen helpen, soort crowdfunding ofzo. Of iets van een vakantiewoning en dan verhuren en een paar weken per jaar bijvoorbeeld via een stichting gehandicapten of minder bedeelden er gebruik van laten maken.phantom09 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Prima dat je aandelen niet aan staat, dat is een keuze die je zelf maakt en hier is niks mis mee.
Ik ben echter wel benieuwd naar de argumenten waarom het je niet aan staat? Wellicht 1 van de onderstaande gedachten?
-Bedrijven kunnen failliet gaat en weg is je geld wat je in aandelen hebt gestopt?
-Aandelen fluctueren enorm, soms extreem omhoog maar soms ook extreem omlaag.
-Het is mogelijk dat aandelen crashen en voor een zeer lange tijd (5-10 jaar of langer) nauwelijks in waarde stijgen.
Ja ik wil dus hobby en investeren combineren. Nee ik zoek niet naar het hoogste rendement maar ik wil geld gebruiken als hefboom om leuke dingen te doen voor mezelf, m'n omgeving en mensen die ik het gun, en op een manier dat er netto geen geld bij hoeft.
Aandelen vind ik gewoon niet leuk, het doet me niet zoveel. Het doet me nu ook niks dat de bankrekening iedere maand 1500 euro stijgt. Maar ik werk er wel flink voor. Opmaken aan onzinnige luxe staat me tegen. Vastgoed voor de verhuur zou ik opzich nog leuk vinden maar een jonge starter een huisje overbieden is not done. Het zou toch te combineren moeten zijn, "leuk investeren"?
Huh, de rekenrente is hier toch gewoon 7%?assje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Precies hetzelfde probleem als in het hele FO-debat zegmaar.
Ik zou hobby en investeren vooral niet proberen te combineren, daar wordt je uiteindelijk mestal gelukkiger van.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Ik zie FO meer als "onafhankelijk van geld". Rendement staat bij mij niet bovenaan. Ik zou graag lokaal wat ondernemers willen helpen, soort crowdfunding ofzo. Of iets van een vakantiewoning en dan verhuren en een paar weken per jaar bijvoorbeeld via een stichting gehandicapten of minder bedeelden er gebruik van laten maken.
Ja ik wil dus hobby en investeren combineren. Nee ik zoek niet naar het hoogste rendement maar ik wil geld gebruiken als hefboom om leuke dingen te doen voor mezelf, m'n omgeving en mensen die ik het gun, en op een manier dat er netto geen geld bij hoeft.
Aandelen vind ik gewoon niet leuk, het doet me niet zoveel. Het doet me nu ook niks dat de bankrekening iedere maand 1500 euro stijgt. Maar ik werk er wel flink voor. Opmaken aan onzinnige luxe staat me tegen. Vastgoed voor de verhuur zou ik opzich nog leuk vinden maar een jonge starter een huisje overbieden is not done. Het zou toch te combineren moeten zijn, "leuk investeren"?
Zoals je het beschrijft wil je eigenlijk uberhaupt niet investeren, maar meer een beetje als sinterklaas geld rondstrooien. Prima natuurlijk, maar het is zeker geen investering die iets op gaat leveren. De dingen die je beschrijft kosten je alleen maar geld.
Nee dat wil ik dus juist niet. Ik zoek naar alternatieven voor aandelen die me wat dichter aan het hart staan.
Vreemd, je wilt wel flink werken, maar je geld voor je laten werken door te investeren in bedrijven die mensen helpen (wat je doel is) vindt je niks.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Zo te lezen ben je het liefst zelf in control dan dat je je geld aan anderen geeft en moet afwachten wat er mee gebeurd. Je vergeet echter dat als je geld aan een professioneel bedrijf geeft ze veel beter met het geld omgaan en veel meer ervaring hebben dan jij.
1500 euro elke maand op je rekening erbij doet je niks. Waarom dan het geld niet weg geven om mensen te helpen zoals je aangeeft
[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 19-01-2022 22:24 ]
Daar is niks mis mee, sterker nog dat is gezond. Echter je wordt ouder en op een bepaalde leeftijd wil je lichaam toch wat meer rust hebben. Wellicht heb je extra zorg nodig.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:24:
Omdat ik werken ook gewoon leuk vind? Vraag ik echt zoiets geks haha ?
Mogelijk wil je je kinderen financieel ondersteunen (als je die hebt).
In dat geval is het prettig om toch geld te hebben voor later en het liefst dat het positief rendement maakt (na aftrek van vermogensbelasting en inflatie).
Je geeft eigenlijk impliciet wel antwoord op mijn vraag of je nu zoekt naar een investering of naar een hobby. Zo te zien ligt je prioriteit meer bij de 'hobby'.Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Het zou toch te combineren moeten zijn, "leuk investeren"?
Voor veel mensen is het 'oppotten' van geld niet echt een hobby. Er is een toekomstig doel (FO) en om dat te bereiken verdwijnt er maandelijks een zak geld naar sparen/beleggen. Daarbij wordt uiteraard wel nagedacht wat daarbij het 'beste' is, maar die investering is niet iets wat je dagelijks bezig houdt (of waar je levensgeluk direct afhankelijk is).
Jij hebt daar duidelijk een andere visie op. Bij jou gaat het zo te zien meer om de reis zelf. En lijkt het bereiken van FO van ondergeschikt belang. Dat is uiteraard prima, maar het zal niet de houding van iedereen zijn. Wat een mogelijkheid is, is om kleine crowdfunding projecten te zoeken die jou aanspreken. Daar zijn er best veel van. Zullen niet altijd even goed renderen in euro's, maar misschien wel in maatschappelijke impact. Daarnaast is het wellicht een idee om de lokale stichtingen/organisaties in de gaten te houden om te zien welke behoeften dat leven. En zo te zien of je daar iets in kunt betekenen.
Ik snap Remco D wel denk ik.
Het gaat niet enkel over de euro's. Er is ook nog zoiets als sociaal kapitaal opbouwen en leuke dingen doen.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Ik beleg aan de ene kant in wereld ETF's omdat ik denk dat de wereld in zijn geheel er op de langere termijn, met ups en downs, steeds beter wordt.
Aan de andere kant probeer ik ook meer lokaal te investeren in zaken die mij interesseren: energie, landbouw, wonen, natuur. Dat kan met geld zijn maar ook met tijd.
Je mag je lokale verankering niet uit het oog verliezen. Want als je ouder wordt heb je niet enkel geld nodig maar ook sociale contacten en zinvolle bezigheden. Die laatste twee zijn niet inbegrepen in ETF's, crypto,....
Het gaat niet enkel over de euro's. Er is ook nog zoiets als sociaal kapitaal opbouwen en leuke dingen doen.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Ik beleg aan de ene kant in wereld ETF's omdat ik denk dat de wereld in zijn geheel er op de langere termijn, met ups en downs, steeds beter wordt.
Aan de andere kant probeer ik ook meer lokaal te investeren in zaken die mij interesseren: energie, landbouw, wonen, natuur. Dat kan met geld zijn maar ook met tijd.
Je mag je lokale verankering niet uit het oog verliezen. Want als je ouder wordt heb je niet enkel geld nodig maar ook sociale contacten en zinvolle bezigheden. Die laatste twee zijn niet inbegrepen in ETF's, crypto,....
Uiteraard. Maar ik denk dat de meesten die sociale contacten en zinvolle bestedingen grotendeels los zien van hun vermogen. Sterker nog, ik zie die twee vooral als zaken die juist weinig met geld te maken hebben. En dus totaal niet raken aan de weg naar FO.Wozmro schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 06:55:
Wij zijn vorig jaar bezig geweest om te kijken of een vakantiehuis een interessante investering is. Ook meerdere parken/huizen bezocht en ook de nodige berekeningen gemaakt qua rendement.CornermanNL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:23:
[...]
Vakantieparken doen aan risico afwenteling op de eigenaren van de huisjes, ze kopen een oud park op, zetten er mooie huisjes op, verkopen die aan particulieren. Ze nemen je alles uit handen en hebben in een keer hun initiële investering eruit. Door alle kosten van het ontzorgen nemen ze je je rendement ook nog voor een goed deel af. Als het zo lucratief was dan hadden ze zelf wel de kosten genomen van de bouw en ruim kunnen draaien van de exploitatie.
Dus het is niet alleen belachelijk veel geld voor wat houtskeletbouw. Deel die aanschaf eens door het aantal weken dat je daarheen gaat en je hebt een aardig budget om gewoon te huren voor je vakantie.
Rendement zat vorig jaar rond de 3 a 4% (wisselend per huisje). Met aandelen is wel meer te halen maar het leuke hiervan is dat je er ook zelf af en toe heen kan. Uiteindelijk niet gedaan omdat we geen geschikt huis hebben gevonden.
Ik zag van de week wel een huis voorbij komen waar we vorig jaar geweest zijn die nu 170K kost en vorig jaar 150K. Dus ook dit soort huizen stijgen flink!
Collega van mij heeft er 3, door hem geïnteresseerd geraakt en het nodige onderzoek gedaan maargoed ook hier zitten risico's aan natuurlijk. We hebben gekeken naar een stenen huis met eigen grond op zijn advies en risico's te beperken.
Dus ik zou het niet direct afwimpelen als dat alle vakantiehuizen een slechte investering zijn
Vriend van mij heeft een tijd lang een stacaravan gehad op een (goed onderhouden) park. Heeft die toendertijd 9k voor betaald. 6 jaar later verkocht voor 45k. Met name de relatieve nabijheid van de Universiteit van Utrecht had een enorm prijsopdrijvend effect, studentenkamers zijn lastig te krijgen en dan is een dergelijk huisje een mooie investering voor de ouders die niet een studentenhuis kunnen kopen.Road-runner83 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Wij zijn vorig jaar bezig geweest om te kijken of een vakantiehuis een interessante investering is. Ook meerdere parken/huizen bezocht en ook de nodige berekeningen gemaakt qua rendement.
Rendement zat vorig jaar rond de 3 a 4% (wisselend per huisje). Met aandelen is wel meer te halen maar het leuke hiervan is dat je er ook zelf af en toe heen kan. Uiteindelijk niet gedaan omdat we geen geschikt huis hebben gevonden.
Ik zag van de week wel een huis voorbij komen waar we vorig jaar geweest zijn die nu 170K kost en vorig jaar 150K. Dus ook dit soort huizen stijgen flink!
Collega van mij heeft er 3, door hem geïnteresseerd geraakt en het nodige onderzoek gedaan maargoed ook hier zitten risico's aan natuurlijk. We hebben gekeken naar een stenen huis met eigen grond op zijn advies en risico's te beperken.
Dus ik zou het niet direct afwimpelen als dat alle vakantiehuizen een slechte investering zijn
Maar dat is korte termijn. Het kan bij vakantiewoningen een behoorlijk risico zijn hoe de 'vakantiebehoeftes' over een paar decennia zijn.Road-runner83 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Bovendien is de markt best klein. Hoe snel ben je een woning kwijt? Daar kan behoorlijke tijd overheen gaan.
Dat zijn inderdaad goede tips. De grootste valkuil is een chalet op huurgrond. Dan heb je eigenlijk helemaal niets wat waarde houdt.Collega van mij heeft er 3, door hem geïnteresseerd geraakt en het nodige onderzoek gedaan maargoed ook hier zitten risico's aan natuurlijk. We hebben gekeken naar een stenen huis met eigen grond op zijn advies en risico's te beperken.
Zelf heb ik ook wel eens gekeken wat zoiets kost en oplevert. Even kort door de bocht was mijn conclusie dat je óf volledig voor de verhuur moet gaan (maar dan heb je redelijk laag rendement) óf je hebt het huisje om er zelf vaak heen te gaan, maar dan zijn er weinig momenten voor de verhuur en is de opbrengst van je woning uit de verhuur ook weer veel lager. En dan kwam uit mijn simpele rekensom dat als je niet heel vaak naar de zelfde plek wilt gaan, je vaak veel voordeliger uit bent als je je geld gewoon belegt en een deel van het beleggingsrendement gebruikt om een huisje te huren. Dan zit je ook niet vast op één plek.
@Road-runner83 Op een bepaald moment in tijd kan het een prima investering zijn,
Veel mensen die wat ouder zijn en een aantal jaar geleden van hun huisje af wilden , raakten het aan de straatstenen niet kwijt. Nu vliegen ze, zeker met de huizenproblematiek voor gigantische bedragen weg. N=1 dat moet ik toegeven ik kom maar op 1 park waar we als familie een huisje hebben.
Maar de jaren hiervoor was er amper vanaf te komen. Nu is het even booming, maar de grotere spelers die nu ook veelal kleinere familie bedrijven opkopen waar geen opvolging is, geven echt geen rendement gratis weg.
Als het op de langere termijn zo'n briljante investering zou zijn met zo'n uitstekend verdienmodel dan gaan ze het echt niet aan Piet particulier van de hand doen. Het is verschuiven van risico, zij eten de taart en jij krijgt de kers.
Een huisje erbij hebben kan prima, maar als gedegen alternatief voor een breed gespreide ETF , nee absoluut niet.
Veel mensen die wat ouder zijn en een aantal jaar geleden van hun huisje af wilden , raakten het aan de straatstenen niet kwijt. Nu vliegen ze, zeker met de huizenproblematiek voor gigantische bedragen weg. N=1 dat moet ik toegeven ik kom maar op 1 park waar we als familie een huisje hebben.
Maar de jaren hiervoor was er amper vanaf te komen. Nu is het even booming, maar de grotere spelers die nu ook veelal kleinere familie bedrijven opkopen waar geen opvolging is, geven echt geen rendement gratis weg.
Als het op de langere termijn zo'n briljante investering zou zijn met zo'n uitstekend verdienmodel dan gaan ze het echt niet aan Piet particulier van de hand doen. Het is verschuiven van risico, zij eten de taart en jij krijgt de kers.
Een huisje erbij hebben kan prima, maar als gedegen alternatief voor een breed gespreide ETF , nee absoluut niet.
Wat dacht je van Corona en daardoor vakantie in eigen land. Corona loopt op zijn einde en als we dan twee slechte zomers achter elkaar hebben dan raak je de huisjes/stacaravans aan de straatstenen niet kwijt.
Eens. Maar ik vind het wel een interessante vraag of dat misschien wel mogelijk is? Veelal staan sociale contacten en zinvolle bestedingen los van vermogen. Maar kun je ook zinvolle bestedingen doen met je vermogen zonder lukraak geld weg te geven? Geld weggeven is geen kunst en daar zul je zeker mensen mee helpen, maar dat is niet altijd een handige oplossing. Zijn er dus manieren waarop je je geld kunt inzetten waarmee je zowel jezelf als een ander blij maakt? Dan denk ik aan crowdfunding, maar het risico is vrij groot en ik heb de indruk dat het ook voor de lener meer noodzaak is dan dat er een win-win situatie uit komt. Die kans is gevoelsmatig niet zo groot, maar misschien zit ik er naast.Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:21:
[...]
Uiteraard. Maar ik denk dat de meesten die sociale contacten en zinvolle bestedingen grotendeels los zien van hun vermogen. Sterker nog, ik zie die twee vooral als zaken die juist weinig met geld te maken hebben. En dus totaal niet raken aan de weg naar FO.
Ik snap het uitgangspunt wel, FO hoef je niet te worden om te stoppen met werken. Maar het blijft investeren lokaal, in ETF's op een spaarrekening, vakantiehuis noem maar op.Wozmro schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 06:55:
Ik snap Remco D wel denk ik.
Maar het niet 'leuk' vinden van je geld beleggen in aandelen en het wel willen beleggen op een spaarrekening ontgaat mij volkomen. Beleggen doe je altijd, of het nu op een spaarrekening is, of door wat bezit te hebben in de vorm van aandelen. Je bent sowieso overgeleverd aan de markt. We leven nu eenmaal in een kapitalistische samenleving. Doe er dan je voordeel mee.
Dat kan wellicht meer aan mij liggen, maar als je FO nastreeft is rendement iets wat je moet halen op dat deel van je geld waar je later tijd voor wil gaan kopen.
Hoe je die tijd invult is een andere vraag, dat kan met vrijwilligerswerk, gewoon blijven werken, hobby's. FO gaat er voor mij om dat je onafhankelijk bent van het moeten binnenharken van X euro in een betaalde functie. Dat je de vrijheid hebt om tijdelijk niet te werken, of anderszins flexibel te zijn met je tijd. En daar is geld voor nodig.
Als je dan in de opbouwfase een negatief rendement behaald kom je nooit echt los van het moeten binnenbrengen van X euro. Behalve op het moment dat je met pensioen gaat. En dat wordt betaald met beleggingen in (daar zijn die enge dingen weer) onder andere aandelen. Dus je hebt ze al of je het nu leuk vindt of niet.
Als je almaar verlies draait op je pot met euro's ga je over tijd steeds meer moeten werken om later hetzelfde te kunnen doen met dat geld. De tijd die je flexibel kan inrichten wordt dus minder. In plaats van meer, waar we toch naartoe willen met FO.
De meesten zien FO niet als "When Lambo?", maar vervroegd pensioen, niet meer voor een baas moeten werken,... Dan hebben de mensen de tijd voor de familie of leuke hobbies, om in de lokale verenigingen te helpen,... Goed renderende investeringen maakt tijd vrij in het leven en hoeverre kunnen we nog vertrouwen op het omslagstelsel bij een vergrijzende bevolking?Remco d schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Ik zie FO meer als "onafhankelijk van geld". Rendement staat bij mij niet bovenaan. Ik zou graag lokaal wat ondernemers willen helpen, soort crowdfunding ofzo. Of iets van een vakantiewoning en dan verhuren en een paar weken per jaar bijvoorbeeld via een stichting gehandicapten of minder bedeelden er gebruik van laten maken.
Meevallers en groter klappers (bv AMD van onder de 10 tot over 160) op de beurs kan je verzilveren om een goed doel te steunen. Als jij niet daarvan gebruik maakt om de samenleving te verbeteren, dan maakt iemand anders daarvan gebruik om een sportwagen te kopen.
De beurzen en markten is meer dan geld verdienen, je hebt daar een stem om te kiezen naar welke technologieën, bedrijven, industrieën,... het kapitaal gaat. Retail is van mening dat GameStop niet meer onder de 20 dollar gaat en de rest van Wall Street kan zo hard proberen als dat ze willen. De steun op 100 dollar is een taaie. Hoe hoger de koers, hoe gemakkelijker een bedrijf kapitaal kan ophalen.
Er wordt tussen de institutionele beleggers gevochten om welke uitvindingen, start-ups,... mogen doorgaan en welke moeten de grond ingeboord worden met het shorten naar de 0. Een Amerikaanse definitie van rijk zijn, is de macht hebben om een uitvinding of bedrijf te verdedigen tegen de partijen die het in de kiem willen smoren. Er worden jaarlijks duizend Amerikaanse bedrijven in de grond geshort.
Dat kun je op twee manieren doen. Jij zoekt naar een manier om direct je geld 'leuk' te investeren. Die mogelijkheden zijn er niet altijd zo veel, daar moet je maar net tegenaan lopen. En dan nog zullen ze gemiddeld gezien waarschijnlijk iets minder renderen dan andere investeringen. Je kunt er ook op een andere manier naar kijken. Bijvoorbeeld door te bedenken welk lagere rendement je nog acceptabel zou vinden voor een 'leuke' of verantwoorde investering. En dat verschil zinvol te besteden.Zenomyscus schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Eens. Maar ik vind het wel een interessante vraag of dat misschien wel mogelijk is? Veelal staan sociale contacten en zinvolle bestedingen los van vermogen. Maar kun je ook zinvolle bestedingen doen met je vermogen zonder lukraak geld weg te geven?
Stel dat je bv bij een gewone investering 6% kunt halen, maar het prima vindt dat je bij een meer zinvolle investering 5% behaalt. Helaas kom je die zinvolle investeringen niet zo veel tegen. Dan kun je ook bedenken: ik zie nu geen zinvolle investering, daarom stop ik mijn geld in een gewone belegging. Maar van die opbrengst geef ik 6/5 deel uit aan zinvolle zaken. Of je koopt (nog) vaker bij de lokale winkeltjes etc. Omdat je in meer te besteden hebt dan wat je zou hebben als je je geld meer zinvol had geïnvesteerd. Doordat je 20% meer rendement behaalt, heb je 20% meer geld te besteden en kun je vaker de meer 'zinvolle' variant kopen van de spullen die je koopt, ook als die 20% duurder zijn.
Heel moeilijke lijn.Zenomyscus schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Eens. Maar ik vind het wel een interessante vraag of dat misschien wel mogelijk is? Veelal staan sociale contacten en zinvolle bestedingen los van vermogen. Maar kun je ook zinvolle bestedingen doen met je vermogen zonder lukraak geld weg te geven? Geld weggeven is geen kunst en daar zul je zeker mensen mee helpen, maar dat is niet altijd een handige oplossing. Zijn er dus manieren waarop je je geld kunt inzetten waarmee je zowel jezelf als een ander blij maakt? Dan denk ik aan crowdfunding, maar het risico is vrij groot en ik heb de indruk dat het ook voor de lener meer noodzaak is dan dat er een win-win situatie uit komt. Die kans is gevoelsmatig niet zo groot, maar misschien zit ik er naast.
Ik denk dan aan de lokale slager/bankier/verzekering die een voetbalploeg sponsort.
Daar komt indirect misschien wel iets uit door mogelijk wat extra omzet, maar je mag vooral niet gaan rekenen.
Het gaat er bij die mensen om dat ze herkend en erkend worden in de lokale gemeenschap. Ze gaan naar de macht van de "eerste ploeg" kijken, en mogen op de beste plaatsen zitten, en nadien geven ze een paar rondjes in de kantine of mogen ze de "prijzen" uitreiken aan de beste spelers bij een evenement.
Als ze dat graag doen, ik heb er geen probleem mee, maar het mag vooral niet te economisch worden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hm, ik denk er toch iets zakelijker over. Wat jij aangeeft klinkt vooral als sympathie op de eerste plaats en een mogelijk rendement komt ergens op de laatste plaats. Een beetje in de richting van dat je het bij de lokale slager prima vindt om een paar euro meer te betalen voor het vlees van de lokale boer, om die zo een beetje te steunen. Dat doe je niet omdat de prijs-kwaliteit beter is, maar omdat je sympathie voor de boer hebt.Tommie12 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:19:
[...]
Heel moeilijke lijn.
Ik denk dan aan de lokale slager/bankier/verzekering die een voetbalploeg sponsort.
...
Als ze dat graag doen, ik heb er geen probleem mee, maar het mag vooral niet te economisch worden.
Terwijl het een veel interessantere situatie is om te kijken of er ook mogelijkheden zijn waarmee je juist het zakelijk rendement ook als kritische factor kunt meenemen. Bijvoorbeeld crowdfunding zodat de lokale boer een nieuwe diervriendelijke stal kan bouwen. Of deelnemen in een project waarmee het dak van de stal vol zonnepanelen kan worden gelegd. Dat lijken mij 'leuke' projecten waarmee je de lokale boer steunt en die toch een leuk rendement kunnen opleveren.
Maar wat daarbij lastig is: er zijn vaak niet zo heel veel van zulke projecten. Dus dan kom je algauw op een weinig gediversificeerde portefeuille. Of anders gezegd: her lijkt me eerder iets voor maar een klein deel van je vermogen.
Behalve de genoemde crowdfunding, kun je je heil ook zoeken in de wereld van coöperaties. Een bekend netwerk is de ledenraad van de Rabobank die zich lokaal met allerhande initiatieven bezig houdt, maar als je zoekt op coöperatie en investeren vindt je ook investeringsmogelijkheden.
Nog een optie is investeren in duurzaamheidsprojecten, bijvoorbeeld via duurzaaminvesteren en dan op lokale projecten zoeken.
Bij al die initiatieven geldt dat je heel goed bij jezelf moet nagaan wat je doel eigenlijk is. Populair worden in de lokale voetbalkantine kan veel makkelijker via sponsoring of rondjes geven. Geld verdienen is makkelijker via de reguliere investeringskanalen.
Nog een optie is investeren in duurzaamheidsprojecten, bijvoorbeeld via duurzaaminvesteren en dan op lokale projecten zoeken.
Bij al die initiatieven geldt dat je heel goed bij jezelf moet nagaan wat je doel eigenlijk is. Populair worden in de lokale voetbalkantine kan veel makkelijker via sponsoring of rondjes geven. Geld verdienen is makkelijker via de reguliere investeringskanalen.
Kennis van me denkt daar toch echt anders over. Die had er twee en was zo tevreden over het rendement dat ie er recent vier bij heeft gekocht. Jaarrendement tot nu toe iets van 6%, excl eventuele waardestijging.CornermanNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:58:
Prima dat die kennis tevreden is met het rendement, maar dat maakt het nog steeds geen alternatief voor een breed gespreide ETF.Pannencouque schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:56:
[...]
Kennis van me denkt daar toch echt anders over. Die had er twee en was zo tevreden over het rendement dat ie er recent vier bij heeft gekocht. Jaarrendement tot nu toe iets van 6%, excl eventuele waardestijging.
3 stuks in 1 sector is amper spreiding te noemen. Het kan natuurlijk een prima belegging zijn, maar daar ging het niet over.
[ Voor 11% gewijzigd door Phony op 21-01-2022 00:20 ]
Ander land, andere mogelijkheden kan perfect.Pannencouque schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:56:
[...]
Kennis van me denkt daar toch echt anders over. Die had er twee en was zo tevreden over het rendement dat ie er recent vier bij heeft gekocht. Jaarrendement tot nu toe iets van 6%, excl eventuele waardestijging.
België is een mooi voorbeeld van een paradijs voor de Boomers die huisbaas geworden zijn.
De banken hadden een vuistregel voor de Corona. 100k euro per appartement en een pand met 3 appartementen was 300k. Is het oud, versleten, afgetrapt,... dan was er korting dat de prijs naar 250k euro verlaagde.
Als je 2/3 van de 600 euro per maand huur per appartement voor de aflossing reserveert, 1/3 van de huur gaat naar onderhoud en buffer tegen wanbetalers. Met 1200 euro per maand kan de hypotheek bij vaste lage rente over de volledige looptijd goed afbetaald worden en het is toegankelijker voor de jaren dat ik wil verbouwen, geen huurinkomsten heb en alles dragen met mijn inkomen.
Niks is leuker dan 2/3 van de huurders in een pand gebruiken om de hypotheek af te betalen, dat is zoals een stelletje slaven houden die je zelfverrijking gratis en voor niks betalen.
Wie huisjes of studentenkoten goed kan melken, moet wel in kastelen wonen.
Dit is wat elke Belgische huurder wilt worden, huisbaas worden is de klassieke droom van de Belgen.
De Boomers hadden zeer goed verdiend aan de wetteloosheid in België in de laatste 30 à 40 jaren. Als er een nieuwe wetgeving voor de ruimtelijke ordening uitgerold werd, dan was de politiek dom of partijdig genoeg om niet aan te duiden wie de boetes kan geven. Als niemand de boetes/straffen kan uitdelen, alles mocht en kon in België. Gewoon zomaar grond claimen en zo hoog bouwen als dat je wilde. Niet raar dat je in Street View huizen met persoonlijke oprit naar de autosnelweg kan zien.
[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 21-01-2022 03:06 ]
Dat hij tevreden is over het rendement zegt niets over of het een goed rendement is ten opzichte van de risico's. Voor mij is het geen goed alternatief voor een brede spreiding door middel van een simpele ETF.Pannencouque schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:56:
[...]
Dat het voor veel mensen momenteel prima uitkan en ze er tevreden mee zijn dat is hartstikke mooi voor die mensen. Ik heb mij echter altijd afgevraagd waarom de Europarcs van deze wereld altijd zo happig zijn om al die mooie rendementen bij Piet particulier te laten. Als ze echt zo mooi zijn.
Als particuliere verhuurder ben je erg afhankelijk van het park waar je op staat. Zeker als het een park is met faciliteiten als een zwembad enzo. In praktische zin heeft het park je in de tang 
Verder denk ik dat verhuurders typisch onderschatten hoe snel zo'n huisje achteruit gaat, danwel hoe frequent je een volledige renovatie moet doen om weer bij de 'luxe' huisjes te zitten waar het park het liefst mee adverteert. Als je daar niet in meegaat, keldert je bezetting. De tijden dat mensen het schattig vonden om in een oud huisje te zitten met gare meubels, plastic tuinstoelen en een douche met een gordijntje liggen wel achter ons
Neemt niet weg dat de afgelopen jaren uiteraard gouden jaren zijn geweest voor huisjeseigenaren. We zaten al op een trend van groeiende populariteit van huisjes ten opzichte van andere vormen van vakantie, we hebben een tekort aan huizen waardoor er ook interesse is voor permanente bewoning, we hebben enorm gestegen vastgoedprijzen, en alweer twee jaar lang Corona waarbij binnenlandse recreatie relatief veel populairder is.
Nogal logisch dus dat het bezit van een vakantiehuisje de eigenaren de afgelopen jaren goed is bevallen
Verder denk ik dat verhuurders typisch onderschatten hoe snel zo'n huisje achteruit gaat, danwel hoe frequent je een volledige renovatie moet doen om weer bij de 'luxe' huisjes te zitten waar het park het liefst mee adverteert. Als je daar niet in meegaat, keldert je bezetting. De tijden dat mensen het schattig vonden om in een oud huisje te zitten met gare meubels, plastic tuinstoelen en een douche met een gordijntje liggen wel achter ons
Neemt niet weg dat de afgelopen jaren uiteraard gouden jaren zijn geweest voor huisjeseigenaren. We zaten al op een trend van groeiende populariteit van huisjes ten opzichte van andere vormen van vakantie, we hebben een tekort aan huizen waardoor er ook interesse is voor permanente bewoning, we hebben enorm gestegen vastgoedprijzen, en alweer twee jaar lang Corona waarbij binnenlandse recreatie relatief veel populairder is.
Nogal logisch dus dat het bezit van een vakantiehuisje de eigenaren de afgelopen jaren goed is bevallen
[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 21-01-2022 08:24 ]
@eamelink Uiteraard zijn het nu hoogtij dagen. Uiteindelijk moet je voor FO over een lange tijd een bepaald rendement halen. Ik vraag mij sterk af of je dat met vakantiehuisjes gaat halen, om de redenen die je al noemt. En hoe gemakkelijk je er vanaf komt als het moet. Je kan een huisje niet in kleine stukjes verkopen om maar wat te noemen.
In een grote portefeuille kan het best leuk zijn om een vakantiewoning op te nemen. Onder de juiste voorwaarden, eigen grond is het eerste dat bij mij opkomt. Het zou alleen enorm laag op de lijst komen.
Het voldoet volgens mij voornamelijk aan het beeld van veilig en risicoloos, want het heeft een sterke associatie met vastgoed , het is een grondgebonden huisje en het levert huurinkomsten op. Maar daar houdt het al gelijk op , ik zou dat geld eerder in een appartement stoppen dan in een paar vakantie woningen om maar wat te noemen.
Het komt bij mij altijd over als vastgoed baron spelen voor de kleine man. Een sterk staaltje marketing.
In een grote portefeuille kan het best leuk zijn om een vakantiewoning op te nemen. Onder de juiste voorwaarden, eigen grond is het eerste dat bij mij opkomt. Het zou alleen enorm laag op de lijst komen.
Het voldoet volgens mij voornamelijk aan het beeld van veilig en risicoloos, want het heeft een sterke associatie met vastgoed , het is een grondgebonden huisje en het levert huurinkomsten op. Maar daar houdt het al gelijk op , ik zou dat geld eerder in een appartement stoppen dan in een paar vakantie woningen om maar wat te noemen.
Het komt bij mij altijd over als vastgoed baron spelen voor de kleine man. Een sterk staaltje marketing.
Gat in de vakantiemarkt: een website die vakantieklussers en eigenaren van afgeleefde vakantiehuisjes met elkaar verbind.eamelink schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:23:
Als particuliere verhuurder ben je erg afhankelijk van het park waar je op staat. Zeker als het een park is met faciliteiten als een zwembad enzo. In praktische zin heeft het park je in de tang
Gratis verblijf in ruil voor een paar uur klussen per dag*
*Ik ken enkele mensen met een vakantiehuisje, ze vertrekken ieder jaar op vakantie met een todo-lijstje...
Als Belg kan ik je observatie niet onderschrijven.rapture schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 01:52:
[...]
Ander land, andere mogelijkheden kan perfect.
België is een mooi voorbeeld van een paradijs voor de Boomers die huisbaas geworden zijn.
De banken hadden een vuistregel voor de Corona. 100k euro per appartement en een pand met 3 appartementen was 300k. Is het oud, versleten, afgetrapt,... dan was er korting dat de prijs naar 250k euro verlaagde.
Als je 2/3 van de 600 euro per maand huur per appartement voor de aflossing reserveert, 1/3 van de huur gaat naar onderhoud en buffer tegen wanbetalers. Met 1200 euro per maand kan de hypotheek bij vaste lage rente over de volledige looptijd goed afbetaald worden en het is toegankelijker voor de jaren dat ik wil verbouwen, geen huurinkomsten heb en alles dragen met mijn inkomen.
Niks is leuker dan 2/3 van de huurders in een pand gebruiken om de hypotheek af te betalen, dat is zoals een stelletje slaven houden die je zelfverrijking gratis en voor niks betalen.
Wie huisjes of studentenkoten goed kan melken, moet wel in kastelen wonen.
[Afbeelding]
Dit is wat elke Belgische huurder wilt worden, huisbaas worden is de klassieke droom van de Belgen.
De Boomers hadden zeer goed verdiend aan de wetteloosheid in België in de laatste 30 à 40 jaren. Als er een nieuwe wetgeving voor de ruimtelijke ordening uitgerold werd, dan was de politiek dom of partijdig genoeg om niet aan te duiden wie de boetes kan geven. Als niemand de boetes/straffen kan uitdelen, alles mocht en kon in België. Gewoon zomaar grond claimen en zo hoog bouwen als dat je wilde. Niet raar dat je in Street View huizen met persoonlijke oprit naar de autosnelweg kan zien.
De kotbaas die je vermeldt heeft ondertussen wel een paar keer in de gevangenis gezeten omdat hij echt zwaar buiten de lijntjes kleurde. Daar heb ik alvast geen zin in.
De tijd van 3 appartementen voor 300k is nu wel helemaal voorbij, tenzij je krotten verhuurt en zin hebt om meer tijd aan onderhoud te spenderen dan te slapen.
Als je in dat onderste segment van de markt verhuurt krijg je zeker en vast te maken met huurders die niet betalen.
In mijn straat stond er een gebouw te koop met 3 appartementen (ca 25 jaar oud) voor 700.000€.
Totale huurinkomsten waren 2400€, maar er was naar mijn mening nood aan een injectie van 200k voor isolatie, nieuwe keukens, nieuwe badkamers etc. Het was 2 maand na te koop zetten verkocht.
Dat zie ik niet als easy money...
Bij vakantiehuisjes is de 'elephant in the room' de waardeontwikkeling van het vastgoed zelf. Daar wordt vaak niet al teveel over gezegd, maar in de rendements berekeningen van de park eigenaren wordt er altijd vanuit gegaan dat deze waarde zal stijgen.
Dit is nogal een omstreden aanname. Vakantiehuisjes verouderen snel, ze slijten snel door het intensieve gebruik, en de wensen van vakantievierders veranderen ook nogal snel. Resultaat daarvan zijn leegstaande parken met verouderde huisjes, en regelmatige renoveringen.
Dit is natuurlijk ook exact het risico dat de park eigenaren willen afwentelen, en waarom ze zo graag die huisjes willen verkopen.
Als koper lijkt het rendement de eerste jaren (en zeker in de huidge markt) inderdaad prima, maar dan opeens voldoet je huisje niet meer en moet je een gigantisch bedrag afschrijven. Dat haalt dan met terugwerkende kracht het rendement van de afgelopen jaren volledig onderuit.
Dit is nogal een omstreden aanname. Vakantiehuisjes verouderen snel, ze slijten snel door het intensieve gebruik, en de wensen van vakantievierders veranderen ook nogal snel. Resultaat daarvan zijn leegstaande parken met verouderde huisjes, en regelmatige renoveringen.
Dit is natuurlijk ook exact het risico dat de park eigenaren willen afwentelen, en waarom ze zo graag die huisjes willen verkopen.
Als koper lijkt het rendement de eerste jaren (en zeker in de huidge markt) inderdaad prima, maar dan opeens voldoet je huisje niet meer en moet je een gigantisch bedrag afschrijven. Dat haalt dan met terugwerkende kracht het rendement van de afgelopen jaren volledig onderuit.
De waardeontwikkeling hangt ook af van : "hoe makkelijk is het om te verkopen na 10 jaar".
Nu wil niet alle beheerd vakantievastgoed afschrijven, maar je moet heel selectief zijn.
Een collega heeft een appartement in een ski gebied gekocht. Daar moet je dat appartement in beheer geven en moet je zelf je periodes boeken. Je krijgt standaard een aantal weken in hoog en laagseizoen, maar je moet wel tijdig reserveren.
Voordeel is dat je op voorhand weet wat je krijgt aan huurinkomsten, en dat elke schade door de beheerder opgelost wordt. Het is dus zorgeloos, maar het rendement is niet top.
Nu is hij ski fanaat, en geniet hij van de eigen tijd.
Het beheerscontract is gesloten voor 10 jaar, dus na die tijd kan hij onderhandelen over de inkomsten/kosten.
Hij heeft al appartementen te koop zien staan maar geen idee of het aan die prijzen verkocht werd natuurlijk.
Ik denk dat het alleen zin heeft als je er zelf van gebruik gaat maken. Nu persoonlijk ben ik nog nooit 2 keer op dezelfde plaats op vakantie geweest, dus dit gaat volledig aan mij voorbij.
Nu wil niet alle beheerd vakantievastgoed afschrijven, maar je moet heel selectief zijn.
Een collega heeft een appartement in een ski gebied gekocht. Daar moet je dat appartement in beheer geven en moet je zelf je periodes boeken. Je krijgt standaard een aantal weken in hoog en laagseizoen, maar je moet wel tijdig reserveren.
Voordeel is dat je op voorhand weet wat je krijgt aan huurinkomsten, en dat elke schade door de beheerder opgelost wordt. Het is dus zorgeloos, maar het rendement is niet top.
Het beheerscontract is gesloten voor 10 jaar, dus na die tijd kan hij onderhandelen over de inkomsten/kosten.
Hij heeft al appartementen te koop zien staan maar geen idee of het aan die prijzen verkocht werd natuurlijk.
Ik denk dat het alleen zin heeft als je er zelf van gebruik gaat maken. Nu persoonlijk ben ik nog nooit 2 keer op dezelfde plaats op vakantie geweest, dus dit gaat volledig aan mij voorbij.
Ik snap mensen ook niet die voor de zomervakantie altijd naar hetzelfde gebied/camping gaan. Ik wil altijd andere dingen te doen hebben. Maar voor wintersport vind ik dat wel anders. Als je een leuk gebied hebt gevonden met genoeg afwisseling dan zou ik daar prima iedere jaar terug naartoe kunnen gaan.Tommie12 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:53:
De waardeontwikkeling hangt ook af van : "hoe makkelijk is het om te verkopen na 10 jaar".
Toevallig afgelopen week met mijn vrouw over de mogelijkheid gehad om ooit een keer een vakantiehuisje in een wintersportgebied te kopen, en dat zou nog wel een optie zijn voor de toekomst. Niet perse voor het rendement overigens. Maar dan praten we wel over minimaal 5-10 jaar verder, want we hebben eerst een nieuwbouwhuis te managen de komende 2 jaar
Als je gemakkelijk aan huurders wilt geraken, dan zit je in de goedkope wijken van een grootstad. Het is een volkse sport. In 2019 rekenden de banken nog met 3 appartementen voor 300k.Tommie12 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:04:
[...]
Als Belg kan ik je observatie niet onderschrijven.
De kotbaas die je vermeldt heeft ondertussen wel een paar keer in de gevangenis gezeten omdat hij echt zwaar buiten de lijntjes kleurde. Daar heb ik alvast geen zin in.
De tijd van 3 appartementen voor 300k is nu wel helemaal voorbij, tenzij je krotten verhuurt en zin hebt om meer tijd aan onderhoud te spenderen dan te slapen.
Als je in dat onderste segment van de markt verhuurt krijg je zeker en vast te maken met huurders die niet betalen.
In mijn straat stond er een gebouw te koop met 3 appartementen (ca 25 jaar oud) voor 700.000€.
Totale huurinkomsten waren 2400€, maar er was naar mijn mening nood aan een injectie van 200k voor isolatie, nieuwe keukens, nieuwe badkamers etc. Het was 2 maand na te koop zetten verkocht.
Dat zie ik niet als easy money...
Groene politiek en strengere wetgeving brengt verandering. Herberekenen wat de nieuwe situatie in de komende 10 jaar is.
Niet voor niets zei ik dat de Boomers hadden geprofiteerd, vooral van de opvulregel (zomaar gaten tussen bouwsels op de landkaart opvullen met aangebouwde koterijen, de tuinen werden gevuld met studentenkoten) en kunnen tijdens de Corona nog eventjes snel de panden dumpen tegen opgeblazen prijzen voordat ze op pensioen gaan. Die generatie stapt op tijd uit.
Morty geeft het eigenlijk al aan, de waardeontwikkeling van vakantievastgoed is bedenkelijk, er komt veel renovatie bij kijken over een langere periode. Dat is ook de reden dat eenn park graag dit onderdeel afstoot aan individuele eigenaren - die vervolgens over het algemeen wel weer contracten tekenen waarmee ze zichzelf verplichten om mee te gaan met renovatie rondes.
De grootste olifant is nog altijd een verandering van eigenaar van het park, of dat de eigenaar failliet gaat. In het eerste geval kan je gedwongen worden om mee te moeten veranderen (ook al zou je net het jaar daarvoor een dure renovatie afgerond hebben) en in het tweede geval kan er niets meer met het huisje gedaan worden. En daarmee is enig rendement of restwaarde compleet weg.
Ik zie het ook terug komen met grote hotel projecten, waar de kamers / super kleine appartementjes verkocht worden. Maar je als koper direct vast zit aan een beheerscontract met het hotel. En je daarmee ook vast zit met de renovatie rondes die het hotel maakt na enkele jaren. Voor de eigenaar van het hotel is het ideaal natuurlijk, door de verkoop heb je gelijk een groot deel van de initiële investering terug EN heb je een kostendekkende inkomstenstroom op basis van de beheerscontracten. Of het hotel dan vol zit of niet, het risico is voor de hotel eigenaar een stuk lager geworden. De individuele koper krijgt juist een groot risico op het bord tegen een klein rendement en is wel erg afhankelijk van het aantal boekingen.
Een vakantiehuisje op eigen grond etc. is natuurlijk een ander verhaal. Maar daar zijn vaak de initiële kosten wel een stuk groter. Het is dan eigenlijk gewoon een tweede huis - met een locatie meer geschikt voor vakantie vieren dan te wonen/werken.
De grootste olifant is nog altijd een verandering van eigenaar van het park, of dat de eigenaar failliet gaat. In het eerste geval kan je gedwongen worden om mee te moeten veranderen (ook al zou je net het jaar daarvoor een dure renovatie afgerond hebben) en in het tweede geval kan er niets meer met het huisje gedaan worden. En daarmee is enig rendement of restwaarde compleet weg.
Ik zie het ook terug komen met grote hotel projecten, waar de kamers / super kleine appartementjes verkocht worden. Maar je als koper direct vast zit aan een beheerscontract met het hotel. En je daarmee ook vast zit met de renovatie rondes die het hotel maakt na enkele jaren. Voor de eigenaar van het hotel is het ideaal natuurlijk, door de verkoop heb je gelijk een groot deel van de initiële investering terug EN heb je een kostendekkende inkomstenstroom op basis van de beheerscontracten. Of het hotel dan vol zit of niet, het risico is voor de hotel eigenaar een stuk lager geworden. De individuele koper krijgt juist een groot risico op het bord tegen een klein rendement en is wel erg afhankelijk van het aantal boekingen.
Een vakantiehuisje op eigen grond etc. is natuurlijk een ander verhaal. Maar daar zijn vaak de initiële kosten wel een stuk groter. Het is dan eigenlijk gewoon een tweede huis - met een locatie meer geschikt voor vakantie vieren dan te wonen/werken.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zoals gebruikelijk als we een paar pagina's lang doorzagen over een specifiek onderwerp dat 1) raakvlakken heeft met FO en 2) niet interessant is voor iedereen en 3) zijn eigen topic heeft is het nu tijd voor de zeurpiet die erop komt wijzen dat dit zijn eigen topic heeft.
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Volgens mij zijn de hoogtij dagen voorbij.CornermanNL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:30:
@eamelink Uiteraard zijn het nu hoogtij dagen.
En dat gaan we op alle fronten merken. Vastgoed natuurlijk als een van de laatste wat gaat dalen, dat dan weer wel.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ander onderwerp dan maar, de beurzen incl. ETFs doen het de laatste dagen wat minder. Worden er al mensen zenuwachtig?
Ik heb in blinde paniek vanmorgen alles verkocht!Blik1984 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
Ander onderwerp dan maar, de beurzen incl. ETFs doen het de laatste dagen wat minder. Worden er al mensen zenuwachtig?
Nee zonder gekheid.. lekker laten gaan. longterm gedachte, dus hier gaat alles geautomatiseerd gewoon door. periodieke inleg loopt en blijft lopen.. Het enige wat kan gebeuren is dat ik denk goh alweer/nog rode cijfers nog maar een plukje extra
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Markets climb a wall of worry , op de korte termijn zal er wellicht even een forse dip zijn, vakantiewoningen als eerste ? Wie weet. Al zijn de prijzen al dalende omdat vliegen wellicht deze zomer weer van start gaat. Verder heb je rentes die oplopen, balansen die afgebouwd gaan worden bij centrale banken. Inflatie, Oekraïne , politieke instabiliteit.!null schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:09:
[...]
Volgens mij zijn de hoogtij dagen voorbij.
En dat gaan we op alle fronten merken. Vastgoed natuurlijk als een van de laatste wat gaat dalen, dat dan weer wel.
Niets anders dan normaal eigenlijk, voor de FO strategie veranderd er mijns inziens niets. Iedere maand bijkopen in een breed gespreide ETF, en geduld hebben. Dan hoeven we exotische niche markten als vakantiewoningen ook niet op te zoeken voor het rendement
Zonder gekheid , het meest eenvoudige instrument waarbij het eenvoudige principe van iedere maand bijkopen wordt vaak ondergewaardeerd. Veel mensen willen een mooi verhaal op een feestje hebben dat een asset X keer over de kop is gegaan en zichzelf op de borst kunnen kloppen. Dat is prima en wellicht lukt het ook wel een keer.
De keerzijde van een bak geld verliezen en blijven zitten met iets dat lange tijd onverkoopbaar is hoor je nooit. Ik ben zelf altijd geïnteresseerd in de verhalen waarbij de uitkomst niet zo positief is, van fouten kan je immers leren. Niet van het zoveelste hosanna verhaal.
Volgens mij beantwoordt CornermanNL al mijn vraag hieronder, haha, maar nu heb ik het al getikt:
Ik hoop dat ik in dit topic op de juiste plek zit voor een sanity check. Mijn vriendin doet al jaren aan FIRE/indexbeleggen. Ik ben in mijn vorige huis vooral lui geweest en loste gewoon altijd extra af op mijn hypotheek. Met een hypotheekrente van 3% al niet zo enorm efficiënt, maar in ons nieuw huis staat die zelfs ruim onder de 1,5%. Nog minder logisch, me dunkt.
Mijn overwaarde heb ik extra afgelost tot een comfortabel maandbedrag, maar nu zit ik alsnog met een onlogisch grote buffer. Ik ben met geld vooral lui en leef al vrij zuinig. Het hoopt zich dus vrij snel op. Mijn vriendin gaat overstappen naar Meesman, 100% aandelen (omdat obligaties haar tot nu toe verlies hebben opgeleverd), en ik denk dat het slimste is om hetzelfde te doen, met een flink bedrag.
Wel met geld dat ik echt niet nodig heb, en ik hou nog steeds een buffer aan waar mensen hier waarschijnlijk van zeggen: waarom zoveel, mafkees? Ik besef me terdege dat ik niet een type bent dat je verwacht bij beleggen, maar ik kan de logica van 25 jaar wegstoppen, maandelijks inleggen (jaarlijks balans ETF’s/obligaties herevalueren), en dan op de lange termijn van rendement uitgaan, wel rationaliseren. Desnoods gooi ik mijn buffer nog in een deposito. Beter dan niks. En ik weet dat Meesman niet de goedkoopste is, maar ze bieden na inlezen het niveau beheer wat ik wel prettig vind.
Mis ik in mijn afwegingen nog zaken die ik echt mee moet nemen? De wens is dus meer rendement dan de 0,01% van een bank, maar op een luie doch vrij verstandige manier.
Ik hoop dat ik in dit topic op de juiste plek zit voor een sanity check. Mijn vriendin doet al jaren aan FIRE/indexbeleggen. Ik ben in mijn vorige huis vooral lui geweest en loste gewoon altijd extra af op mijn hypotheek. Met een hypotheekrente van 3% al niet zo enorm efficiënt, maar in ons nieuw huis staat die zelfs ruim onder de 1,5%. Nog minder logisch, me dunkt.
Mijn overwaarde heb ik extra afgelost tot een comfortabel maandbedrag, maar nu zit ik alsnog met een onlogisch grote buffer. Ik ben met geld vooral lui en leef al vrij zuinig. Het hoopt zich dus vrij snel op. Mijn vriendin gaat overstappen naar Meesman, 100% aandelen (omdat obligaties haar tot nu toe verlies hebben opgeleverd), en ik denk dat het slimste is om hetzelfde te doen, met een flink bedrag.
Wel met geld dat ik echt niet nodig heb, en ik hou nog steeds een buffer aan waar mensen hier waarschijnlijk van zeggen: waarom zoveel, mafkees? Ik besef me terdege dat ik niet een type bent dat je verwacht bij beleggen, maar ik kan de logica van 25 jaar wegstoppen, maandelijks inleggen (jaarlijks balans ETF’s/obligaties herevalueren), en dan op de lange termijn van rendement uitgaan, wel rationaliseren. Desnoods gooi ik mijn buffer nog in een deposito. Beter dan niks. En ik weet dat Meesman niet de goedkoopste is, maar ze bieden na inlezen het niveau beheer wat ik wel prettig vind.
Mis ik in mijn afwegingen nog zaken die ik echt mee moet nemen? De wens is dus meer rendement dan de 0,01% van een bank, maar op een luie doch vrij verstandige manier.
Je vergeet China die in elkaar aan het donderden is. Of althans, dat beeld heb ik er bij.CornermanNL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Markets climb a wall of worry , op de korte termijn zal er wellicht even een forse dip zijn, vakantiewoningen als eerste ? Wie weet. Al zijn de prijzen al dalende omdat vliegen wellicht deze zomer weer van start gaat. Verder heb je rentes die oplopen, balansen die afgebouwd gaan worden bij centrale banken. Inflatie, Oekraïne , politieke instabiliteit.
Ik denk echt dat het een flinke crash is, geen dip. Maar goed, ik hoop vooral dat het iets is van max een paar jaar en dan weer opkrabbelen.
In dat geval werkt de FO strategie als het goed is nog steeds.
Ik zou een strategie bepalen en daar aan houden, tenzij de omstandigheden echt veranderen (en niet "this time it is different).ap3nr0ts schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:20:
Mijn vriendin gaat overstappen naar Meesman, 100% aandelen (omdat obligaties haar tot nu toe verlies hebben opgeleverd), en ik denk dat het slimste is om hetzelfde te doen, met een flink bedrag.
Ik weet niet of de strategie van "verkopen van alles waar ik verlies op heb" een echt goede strategie is
@ap3nr0ts Een overweging nog even. Het is een kwestie van risico en verzekeren.
Ik weet niet hoe groot je onlogisch grote buffer is, maar gerekend met de doelinflatie doet iedere 50K in jaar 1 1000 euro koopkracht verlies. Dat moet je dus aanvullen vanuit je werkuren. Jaar 2 wederom.
Op lange termijn loop je uit het aantal uren dat je nog kan aanvullen, en dus moeten je andere investeringen dat bedrag aan gemist rendement goedmaken. Dus simpel gesteld de grote cashbuffer eet het rendement op van je andere beleggingen. Sparen is ook beleggen, alleen in een andere categorie.
Je moet dus naar een verhouding zoeken waarin je niet teveel buffer aanhoudt en niet te weinig. Anders is het een dure verzekerings premie en verzeker je geen extra risico door een grote bak geld op een spaarrekening te hebben staan.
Ik weet niet hoe groot je onlogisch grote buffer is, maar gerekend met de doelinflatie doet iedere 50K in jaar 1 1000 euro koopkracht verlies. Dat moet je dus aanvullen vanuit je werkuren. Jaar 2 wederom.
Op lange termijn loop je uit het aantal uren dat je nog kan aanvullen, en dus moeten je andere investeringen dat bedrag aan gemist rendement goedmaken. Dus simpel gesteld de grote cashbuffer eet het rendement op van je andere beleggingen. Sparen is ook beleggen, alleen in een andere categorie.
Je moet dus naar een verhouding zoeken waarin je niet teveel buffer aanhoudt en niet te weinig. Anders is het een dure verzekerings premie en verzeker je geen extra risico door een grote bak geld op een spaarrekening te hebben staan.
zeker tijdens de opbouw fase zijn neerwaartse markten helemaal niet erg, je krijgt simpelweg meer shares voor je inleg..!null schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:30:
[...]
Je vergeet China die in elkaar aan het donderden is. Of althans, dat beeld heb ik er bij.
Ik denk echt dat het een flinke crash is, geen dip. Maar goed, ik hoop vooral dat het iets is van max een paar jaar en dan weer opkrabbelen.
In dat geval werkt de FO strategie als het goed is nog steeds.
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Bedenk je wel even goed dat je van de meest "veilige" (maar momenteel gegarandeerd verliesgevende) vermogensklassen, overstapt naar een van de meest risicovolle (100% aandelen). De verwachtingswaarde van aandelen op lange termijn, ligt uiteraard een heel stuk hoger dan die van spaargeld, maar hoe verwacht je mentaal om te kunnen gaan met een dip van 30% (zoals aan het begin van de corona-pandemie), of een gestaag verlies van meerdere procenten per jaar over de komende 5 jaar (of een willekeurige andere "langere" periode)? Hou je vertrouwen dat het op de echt lange termijn 15+ jaar weer goed komt, of ga je proberen de markt te timen?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Wat ik mis, is hoe jij een neerwaartse markt beleeft. De afgelopen paar jaar waren double-digit jaren voor de S&P. Door recency bias raakt de mogelijkheid op forse verliezen enigszins op de achtergrond. Het zou goed zijn als je daar een filosofie over ontwikkelt, of beter nog: wat ervaring mee op doet.ap3nr0ts schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:20:
Bovendien is er nog meer dan aandelen. Er is ook goud, bitcoin, kunst, wijn, enz. en sommigen daarvan hebben minder uitstap-momenten. Heb je een van die andere klassen overwogen? Waarom wel/niet?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Wat dalingen betreft heeft bitcoin nu een mooi instapmoment, die is al 50% kwijt t.o.v. zijn hoogste punt
(let op: geen financieel advies)
(let op: geen financieel advies)
Wat @TucanoItaly aangeeft er zijn inderdaad meer wegen naar Rome , echter vergeet hierbij niet zaken als verhandelbaarheid, niche , verstand van zaken. Niet om af te doen aan de opties van klassieke auto's , kunst, wijn whiskey en al dat soort zaken. Het is geen vervanging voor het kopen van bezit in bedrijven en dus andermans productiviteit en meerwaarde.
We zijn snel geneigd te vergeten hoeveel makkelijker het nu is om een breed gespreide portefeuille te kunnen aankopen via een ETF, met ook nog eens lage kosten. Die luxe hebben we gewoon. Luier en makkelijker tegen een aanvaardbare kosten basis wordt het niet. Er waren tijden dat je aan de telefoon met je bank aandelen moest kopen en spreiding alleen al haast onmogelijk was. De producten waren er gewoon niet.
Waarom zou je dan in andere zaken met een moeilijker te bepalen waarde, zoals kunst, klassieke auto's etc en minder liquide markt in tijden van crisis, de moeilijkheden weer opzoeken ?
Dan nog de tussentijd , een kunstwerk verkeerd ophangen schade oplopen en je zit al met een probleem. Dan nog de tussentijdse verzekerings premie en het keert geen rendement uit in de tussentijd. Nee ik zou dat niet direct als alternatief zien als je nog niet bent begonnen met aandelen en ETF's.
We zijn snel geneigd te vergeten hoeveel makkelijker het nu is om een breed gespreide portefeuille te kunnen aankopen via een ETF, met ook nog eens lage kosten. Die luxe hebben we gewoon. Luier en makkelijker tegen een aanvaardbare kosten basis wordt het niet. Er waren tijden dat je aan de telefoon met je bank aandelen moest kopen en spreiding alleen al haast onmogelijk was. De producten waren er gewoon niet.
Waarom zou je dan in andere zaken met een moeilijker te bepalen waarde, zoals kunst, klassieke auto's etc en minder liquide markt in tijden van crisis, de moeilijkheden weer opzoeken ?
Dan nog de tussentijd , een kunstwerk verkeerd ophangen schade oplopen en je zit al met een probleem. Dan nog de tussentijdse verzekerings premie en het keert geen rendement uit in de tussentijd. Nee ik zou dat niet direct als alternatief zien als je nog niet bent begonnen met aandelen en ETF's.
Anoniem: 677216
Deze redenering impliceert dat de markten na een harder stijgen dan als er geen daling was geweest. Daar is natuurlijk geen enkele garantie op.ColdStone schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:32:
[...]
zeker tijdens de opbouw fase zijn neerwaartse markten helemaal niet erg, je krijgt simpelweg meer shares voor je inleg..
Vergeet niet dat bij kunst, wijn etc er een ongelooflijk hoge commissie van 30-50% af gaat als je eens wil verkopen.
Het is bij kunst gewoon een leuk idee te denken dat je iets van waarde hebt, tot je het wil verkopen.
Kan meevallen, maar meestal valt het tegen.
Mijn nonkels en tantes hebben behoorlijk wat antieke meubelen, waarvan ze dachten dat het kapitalen waard was (massief eik, gesculpteerd, 100 jaar oud, ...)
Tot ze er dan van af willen en het bij een zogenaamde antiquair gaan aan bieden, of gewoon op marktplaats zetten. Dan wordt het ineens tientjeswerk als er al iemand op af komt.
Staande klokken... ik kan voor 200€ er eentje komen zetten in elke kamer van je huis, en dan is die 200€ vooral voor de transport en versleepkosten.
Een fles Chateau d'Yquem zal altijd waarde hebben, maar koop ze vandaag en probeer ze binnen 5 jaar maar te verkopen voor datzelfde geld... de handelaar wil ook zijn 30%...
Het is bij kunst gewoon een leuk idee te denken dat je iets van waarde hebt, tot je het wil verkopen.
Kan meevallen, maar meestal valt het tegen.
Mijn nonkels en tantes hebben behoorlijk wat antieke meubelen, waarvan ze dachten dat het kapitalen waard was (massief eik, gesculpteerd, 100 jaar oud, ...)
Tot ze er dan van af willen en het bij een zogenaamde antiquair gaan aan bieden, of gewoon op marktplaats zetten. Dan wordt het ineens tientjeswerk als er al iemand op af komt.
Staande klokken... ik kan voor 200€ er eentje komen zetten in elke kamer van je huis, en dan is die 200€ vooral voor de transport en versleepkosten.
Een fles Chateau d'Yquem zal altijd waarde hebben, maar koop ze vandaag en probeer ze binnen 5 jaar maar te verkopen voor datzelfde geld... de handelaar wil ook zijn 30%...
Ik houd het eerlijk gezegd niet zo heel goed bij.Blik1984 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:11:
Ik heb wel al best een tijd het idee dat 'alles' wel erg hoog staat. En dat het vooral hoog staat omdat mensen hun geld ergens 'kwijt moeten', niet omdat het zo veel waard is. Ik ben daarom ook al langere tijd terughoudend met het investeren van de extra'tjes. De automatische maandelijkse boekingen gaan gewoon door, maar als er wat extra op de bank staat en dat ergens 'geparkeerd' moet worden, dan is het moeilijk om iets te vinden waarvan ik overtuigd ben dat het waar voor je geld is.
Thanks voor alle gedachten! Nuttige input.
Over het verlies: mijn vriendin heeft die dip van corona meegemaakt, en is een tijdje daarvoor ingestapt dus. Ze zegt me ook dat je dat de eerste keer enorm irritant gaat vinden, maar dat het dan voelt zoals ik met een nieuwe bril/telefoon heb (rare vergelijking): eerste keer laten vallen is ontzettend kut, daarna word je altijd relaxter eronder.
Ik overweeg ETF’s vooral vanwege de redenen die @CornermanNL noemt: een makkelijke manier van beleggen die ook nog eens grotendeels door professionals wordt gedaan. En ik moet alleen vertrouwen (geloven) op het feit dat het na 20-30 jaar een hoger bedrag is geworden, significant, en niet balen als 50k opeens 25k is in een extreem geval, na bijvoorbeeld 5 jaar.
Het punt over hoeveel spaargeld vind ik wel interessant. Van wat ik heb gelezen, kom ik tot de conclusie dat staatsobligaties in je pakket vooral voor de stabiliteit zijn. Maar die stabiliteit zorgt momenteel vooral voor verlies. Is 100% inzetten op een aandelen-ETF, met als alternatief mijn buffer in een deposito zetten, dan niet hetzelfde effect op de lange termijn? En om het helemaal te begrijpen: is het echt onverstandig om bijvoorbeeld na 5 jaar te bekijken of een verdeling (of die nu 75/25 of 100% aandelen is), echt zo raar?
Over het verlies: mijn vriendin heeft die dip van corona meegemaakt, en is een tijdje daarvoor ingestapt dus. Ze zegt me ook dat je dat de eerste keer enorm irritant gaat vinden, maar dat het dan voelt zoals ik met een nieuwe bril/telefoon heb (rare vergelijking): eerste keer laten vallen is ontzettend kut, daarna word je altijd relaxter eronder.
Ik overweeg ETF’s vooral vanwege de redenen die @CornermanNL noemt: een makkelijke manier van beleggen die ook nog eens grotendeels door professionals wordt gedaan. En ik moet alleen vertrouwen (geloven) op het feit dat het na 20-30 jaar een hoger bedrag is geworden, significant, en niet balen als 50k opeens 25k is in een extreem geval, na bijvoorbeeld 5 jaar.
Het punt over hoeveel spaargeld vind ik wel interessant. Van wat ik heb gelezen, kom ik tot de conclusie dat staatsobligaties in je pakket vooral voor de stabiliteit zijn. Maar die stabiliteit zorgt momenteel vooral voor verlies. Is 100% inzetten op een aandelen-ETF, met als alternatief mijn buffer in een deposito zetten, dan niet hetzelfde effect op de lange termijn? En om het helemaal te begrijpen: is het echt onverstandig om bijvoorbeeld na 5 jaar te bekijken of een verdeling (of die nu 75/25 of 100% aandelen is), echt zo raar?
Helemaal waar. Voornaamste reden om dat te doen is een hobby ermee te combineren.CornermanNL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:56:
Zo is het voor mij heel leuk om pareltjes op te sporen. Ik heb nu een hele goede 4x4 bus weten te kopen, die we dan ombouwen tot camper, lol van hebben, en aan het eind als het goed is met aardige winst verkopen.
Wellicht maak ik amper winst, wellicht kom ik tot conclusie dat met de ingestoken tijd, de uurprijs heel laag is etc. Echter, ik ging het toch al doen, nu doe ik het op een manier waar ik geld mee verdien ipv dat het geld kost.
Wat betreft uitgaves voor de lol, probeer ik dus eigenlijk geen zaken te kopen die hard afschrijven. En wat potentie hebben.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.