Wat betreft de dividend discussie, er een exit-strategie die niet vergeten moet worden.
Ergens ga je om van FO/FIRE worden naar het daadwerkelijk zijn. Op dat moment gaat ook je beleggingsgedrag een volle 180 graden draaien, want ipv inleggen ga je onttrekken.
Iemand die niet in inkomen belegt (dividend, verhuur, etc) zal vroeg of laat moeten verkopen. Anders is er een liquide middelen, geen cash, dus geen brood van de bakker. Die zal elke maand of kwartaal het portfolio moeten nalopen welke positie(s) af te bouwen. Welke ga je verkopen? Wanneer? Hoeveel van elk aandeel? Helemaal in een bear market (zoals maart 2020) kan de verplichte verkoop je FO positie aardig schaden.
Had je high-risk long-term TSLA verkocht of juist aangehouden zou binnen 12 maanden al veel verschil uitmaken. De verkeerde keuze kan toekomstig rendement, en daarmee je maandelijks FO budget, aanzienlijk onder druk zetten.
Iemand die vanuit dividend belegt, die heeft misschien niets van 2020 meegekregen. Enkele betaling van april-juni verplaatste naar Q3 ivm verplaatste aandeelhouders vergaderingen. Gaap. Elke maand kwam geld gewoon binnen om de rekeningen te betalen, business as usual. Toen het herstel inzetten, was het portfolio zelfs groter als voor de crisis (spin-offs zoals Siemens Energy bijvoorbeeld, tegelijk 0 posities verkocht) dus profiteerde die volledig mee.
Geen keuzes maken of/hoe/wat/wanneer te verkopen. Geen timing keuze, geen positie keuze, niks.
Vanuit dat opzicht is het echt heel relevant FO vraagstuk. Het is meer dan alleen mental accounting en kun je ook niet blind zeggen dat wel/geen dividend uitkeren helemaal niets uit maakt voor je totale of toekomstig rendement.
Bovendien heb je 0-effort bij stoppen. Stel je valt morgen dood neer? Langdurig ernstig ziek? Gewoon geen zin meer? Zowel ik als vrouwlief hoeft niks te doen behalve af en toe geld opnemen. Kan per direct. Vrouwlief heeft daarvoor geen verstand nodig van het portfolio om goed te weten van welke positie hoeveel aandelen te verkopen - of überhaupt hoe dat zou moeten.
Ikzelf ben dan ook in principe volledig dividend belegger. Bewust voor gekozen met oog op de lange termijn omdat het veel meer rust geeft. Heb nu meer vrijheid in mijn allocatie tijdens de opbouw, en tijdens onttrekkingen ben ik niet alleen vrij van werk maar ook het constant actief volgen van de markt om maandelijks aandelen te selecteren (weliswaar ter verkoop ipv koop, principe blijft hetzelfde).
Daarnaast als ik om, whatever reden, vroegtijdig uit het FO verhaal ga dan kán dat ook. Als ik morgen stop, al dan niet vrijwillig, is er vanaf morgen 4200 netto inkomen/jaar extra beschikbaar. Oneindig in principe, inclusief jaarlijkse verhoging ruim boven inflatie door de dividend groei aandelen.
Hoef er nooit meer naar om te kijken, en vrouwlief hoeft er ook geen aandacht aan te geven. Collect-n-go.
offtopic:
Full disclore - heb nu ongeveer 1,5% in paar veelbelovende niet-dividend aandelen zitten (JET, Palantir, Crowdstrike), en 1,5% in aandeel dat ivm crisis tijdelijk niet betaald maar ik dusdanig veel vertrouwen in heb (Disney) dat ik het toesta. De overige 97% keert dividend uit.
Exclusief cash, doet het totale portfolio nu 3,67% yield-on-value en 5,06% yield-on-cost.
[
Voor 44% gewijzigd door
Xanaroth op 18-01-2022 08:12
]