• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:33
Tommie12 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:38:
@Richh @kjeldlarmit

En dat is de reden waarom er al zo veel bitcoins verloren zijn gegaan.

Kan je je voorstellen dat je vader zijn half leven heeft geleefd van die 1000 bitcoins (waarvan hij er elk jaar ééntje verkocht), en dat die ineens helemaal weg zijn na een hartaanval?

Of je spaart samen met je patner voor je FO, en de code gaat verloren na een brand?
Ik bedoel dan ook een fysieke kluis die je huurt en in bewaring van een notaris stelt, buiten je huis. Dat zou in alle gevallen afdoende moeten zijn. Een 'digitale kluis' zou ik nooit 100% vertrouwen; je wil je seed phrase altijd offline houden.

Bij Shamir's Secret Sharing is er sprake van bijvoorbeeld 3 locaties in bewaring van 3 mensen die je zal moeten vertrouwen. Je hebt minimaal 2 ervan nodig om de seed te herstellen, dus mocht 1 van 2 uitvallen om wat voor reden dan ook, dan heb je de andere nog om het te kunnen herstellen.

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:20
poehee schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:03:
[...]

Met het risico dat iemand er daar vandoor gaat dus met de wallets...
Dat risico zou hetzelfde moeten zijn als dat iemand er met je bankrekening vandoor gaat...

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-11 18:46
Richh schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:56:
[...]

Ik bedoel dan ook een fysieke kluis die je huurt en in bewaring van een notaris stelt, buiten je huis. Dat zou in alle gevallen afdoende moeten zijn. Een 'digitale kluis' zou ik nooit 100% vertrouwen; je wil je seed phrase altijd offline houden.

Bij Shamir's Secret Sharing is er sprake van bijvoorbeeld 3 locaties in bewaring van 3 mensen die je zal moeten vertrouwen. Je hebt minimaal 2 ervan nodig om de seed te herstellen, dus mocht 1 van 2 uitvallen om wat voor reden dan ook, dan heb je de andere nog om het te kunnen herstellen.
Notarissen in B bieden een digitale kluis aan waar je belangrijke documenten in stopt, en die ook open gaat naar je erfgenamen.

Seed phrase enkel op papier en eventueel een offline stick... ik vind het gevaarlijk.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Config schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
[...]

Dat risico zou hetzelfde moeten zijn als dat iemand er met je bankrekening vandoor gaat...
Zou moeten ja. Ik zoek nog een custodian voor mijn crypto wallets die garant staat voor de inhoud en me een vergoeding geeft als die buiten mijn schuld om gestolen wordt.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:32
Config schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
[...]

Mee eens. Maar ik betwijfel of dat zo is. Als jij mijn bankrekeningnummer hebt, heb je ook nog de 2FA nodig.
Voor zover ik weet bestaat die niet voor een (bitcoin) wallet. Heb jij mijn private key (bankrekeningnummer) dan heb je mijn coins...

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Tommie12
RichieB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:55:
[...]

Zou moeten ja. Ik zoek nog een custodian voor mijn crypto wallets die garant staat voor de inhoud en me een vergoeding geeft als die buiten mijn schuld om gestolen wordt.
Zelfs dat zou ik niet vertrouwen.

Als een custodian massaal wallets kwijt raakt, dan zijn ze failliet, en een kei kan je niet villen.

• RichieB
Tommie12 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:14:
[...]

Zelfs dat zou ik niet vertrouwen.

Als een custodian massaal wallets kwijt raakt, dan zijn ze failliet, en een kei kan je niet villen.
Goed punt. Kunnen alle custodians dan niet door de regering gedwongen worden een waarborgfonds op te richten zodat alle wallets tot €100k worden gedekt?

• Tommie12
RichieB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:32:
[...]

Goed punt. Kunnen alle custodians dan niet door de regering gedwongen worden een waarborgfonds op te richten zodat alle wallets tot €100k worden gedekt?
Dat gaat een pak geld kosten... En als er overheidscontrole aan te pas komt, dan nemen mensen toch weer hun wallet met alle gevaren vandien.

Ik denk dat deze discussie beter verder gaat in het crypto topic.

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 11:47
RichieB schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:55:
[...]

Bitgo dus? Die zijn verzekerd hiervoor. Moet je wel een flink kapitaal hebben geloof ik.

[Voor 6% gewijzigd door Mirved op 10-11-2021 11:52]

• Tommie12
Mirved schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:52:
[...]

Bitgo dus? Die zijn verzekerd hiervoor. Moet je wel een flink kapitaal hebben geloof ik.
Wat is flink? 5cijfertjes, of 7 cijfertjes?

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:53
Bij een notaris kan je je testament in bewaring geven, steek daar dan een briefje bij met je codes?

• Livi
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 06:19
Highland schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:16:

Onderwerp betreft allemaal niet direct FO, maar als ik het niet regel dan is het voor mijn vrouw direct niet FO.

*noteert actiepunt*
Tenzij ze zelf iets regelt. Mag ik vragen waarom zij zich zo passief opstelt?

• Livi
Pannencouque schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:00:
Goed punt wel. Ik heb hier de vrouw opdracht gegeven om onze financieel onderlegde kennis uit te nodig en vooral de favorietenbalk van m'n laptop door te nemen. Maar dat is niet heel erg foolproof natuurlijk (plus ik loop nog het risico op een crash zonder backup). Genoeg te regelen in 2022...
Het lijkt alsof die vrouwen van jullie geen enkel benul hebben van financiële zaken? Hoe zit dat? Andere generatie?

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:07
@Livi Nee.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een pensioengat(je). Heb hier het nodig over gelezen en kwam op inhoud uit op BrandNewDay om daar bedragje te storten.

Maar zie nu bij openen van de rekening behoorlijke kosten zijn. (45 euro open, 130 euro eerste jaar en daarna ook nog). Maar dat is overal zo lijk me?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:46
Cyberpope schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:47:
Ik heb een pensioengat(je). Heb hier het nodig over gelezen en kwam op inhoud uit op BrandNewDay om daar bedragje te storten.

Maar zie nu bij openen van de rekening behoorlijke kosten zijn. (45 euro open, 130 euro eerste jaar en daarna ook nog). Maar dat is overal zo lijk me?
Ik denk dat bv degiro wel wat voordeliger is. Maar houd er ook rekening mee dat je bij het uitkeren ook weer een product niet afsluiten en opnieuw met kosten te maken krijgt. Bedenk daarom eerst hoeveel je ongeveer zou willen 'sparen' en of het niet voordeliger en makkelijker 'gewoon' in box 3 kan.

Belangrijke vraag is trouwens ook hoe je dat pensioengat hebt bepaald. Is dat echt een gat tussen de toekomstige uitgaven en je toekomstige pensioen? Of heb je alleen gekeken naar wat je fiscaal zou mogen sparen?

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Die 45 is eenmalig, daarna zijn er inleg-, beheer- en fondskosten maar die zijn allemaal procentueel. Die 130 per jaar kom ik nergens tegen.
https://new.brandnewday.nl/particulier/kosten-box1/.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat bv degiro wel wat voordeliger is. Maar houd er ook rekening mee dat je bij het uitkeren ook weer een product niet afsluiten en opnieuw met kosten te maken krijgt. Bedenk daarom eerst hoeveel je ongeveer zou willen 'sparen' en of het niet voordeliger en makkelijker 'gewoon' in box 3 kan.

Belangrijke vraag is trouwens ook hoe je dat pensioengat hebt bepaald. Is dat echt een gat tussen de toekomstige uitgaven en je toekomstige pensioen? Of heb je alleen gekeken naar wat je fiscaal zou mogen sparen?
Volgens mij wordt het woord 'pensioengat' (in NL) ook gebruikt voor het verschil tussen de AOW en de franchise. Bruto AOW is circa € 16.500 per jaar (alleenstaanden), de franchise ligt bij veel bedrijven/pensioenfondsen hoger. Bij ons bijvoorbeeld op € 17.000. Vanaf je pensioen heb je dus direct al een 'pensioengat' van € 500, ook al heb je je hele leven gewerkt. Ook voor de mensen met een middelloonregeling is er een gat wat groter is dan 30% van het laatstverdiende salaris, en voor de mensen met een pensioenverzekering? Tjah, die leven in onzekerheid over de hoogte van hun pensioen, dat kan 50 - 150% van het laatstverdiende salaris zijn afhankelijk van resultaten én de rente op moment van pensionering.
Bij 2 werkenden is het pensioengat groter; voor beide werkenden wordt namelijk de franchise van circa € 17.000 gehanteerd terwijl ze beiden 'slechts' € 11.000 AOW krijgen. Dan heb je opeens 2x € 6.000 (bruto) aan pensioengat.

[Voor 8% gewijzigd door Tehh op 11-11-2021 08:49. Reden: toevoeging bij 2 werkenden]

• Rubbergrover1
Tehh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:41:
[...]

Volgens mij wordt het woord 'pensioengat' (in NL) ook gebruikt voor het verschil tussen de AOW en de franchise.
Dan kijk je dus puur naar de fiscale kant: wat mág je opbouwen vs. wat bouw je werkelijk op. Dat is ook wat, zeker in het verleden, adviseurs verkopers graag wilden berekenen: "kijk eens hoeveel ruimte je nog hebt en hoeveel je nog mag bijsparen! Teken hier maar even bij het kruisje, dan komt alles goed." De kern van mijn vraag was dus: kom je straks werkelijk iets te kort, of kijk je alleen naar de fiscale ruimte van wat je mág opbouwen.

Zeker in dit topic zal het bij veel mensen zo zijn dat de uitgaven veel lager zijn dan de inkomsten. En dat je ook met een wat slechtere pensioenregeling nog ruim genoeg hebt om van te leven. Omdat die pensioenopbouw wel gebaseerd is op je inkomen en niet op je uitgaven.

(Overigens kunnen er verschillende redenen zijn voor een fiscaal pensioengat. Een hogere franchise is maar één van de factoren. Een lager opbouwpercentage is vaak veel ingrijpender. En dan kan het ook nog zijn dat je meer verdient dan het maximale loon voor de pensioenregeling. Of dat er inkomensbestanddelen zijn waarover je geen pensioen opbouwt, zoals een bonus. En ten slotte kunnen zaken zoals de bijtelling van de leaseauto ook nog tot extra pensioenopbouwruimte leiden.)

• Wozmro
Livi schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:06:
[...]

Het lijkt alsof die vrouwen van jullie geen enkel benul hebben van financiële zaken? Hoe zit dat? Andere generatie?
Mijn vriendin heeft zeer weinig interesse in geld en het beheer er van.

Aan de andere heeft ze ook niet veel geld nodig, een gelukje zowel voor haar als voor mij.

Uiteindelijk heeft ze zeker geld genoeg van haarzelf om niet hulpeloos te zijn moest ik er op een dag niet meer zijn.

• Rubbergrover1
[...]

Of gewoon een gescheiden administratie.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

Via cashbackxl kun je ook nog cashback krijgen voor het openen van rekening, rekening openen is dan 30 euro.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:17
Mijn vrouw heeft ongeveer net zoveel benul van financiële zaken als wie dan ook in de omgeving. Ofwel; ik denk dat ik de uitzondering ben, niet mijn vrouw.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-11 14:40
assje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:01:
[...]

Mijn vrouw heeft ongeveer net zoveel benul van financiële zaken als wie dan ook in de omgeving. Ofwel; ik denk dat ik de uitzondering ben, niet mijn vrouw.
Exact dit. Mijn vrouw spaart een beetje en dat is het wel. We hebben gescheiden financien dus wat ik met m'n geld doe vind ze niet heel boeiend.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• RichieB
Tassadar32 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:07:
[...]

Exact dit. Mijn vrouw spaart een beetje en dat is het wel. We hebben gescheiden financien dus wat ik met m'n geld doe vind ze niet heel boeiend.
Want als jij zwaar in de financiële problemen komt dan is een scheiding zo aangevraagd en kan ze weer veder met haar leven? 8)7

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-11 14:40
RichieB schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:50:
[...]

Want als jij zwaar in de financiële problemen komt dan is een scheiding zo aangevraagd en kan ze weer veder met haar leven? 8)7
Stukje vertrouwen. Wil het haar best uitleggen maar boeit d'r niet echt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:35
RichieB schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:50:
[...]

Leg eens uit? Deze snap ik niet. Gescheiden financiën verhoogt of verlaagt toch niet de kans op een scheiding of het gemak/de snelheid om die aan te vragen?

Reden dat mijn vrouw zich niet echt in mijn en onze gezamenlijke financiën interesseert is dat ze dat al genoeg moet doen voor haar werk (eigen bedrijf, samen met een paar partners). Op mijn beurt heb ik geen tijd en zin over om me met haar zakelijke boekhouding bezig te houden. En ik respecteer het dat zij geen zin heeft om elk jaar van energieleverancier over te stappen of morningstar in de gaten te houden of wat VWRL vandaag gedaan heeft.

Tuurlijk praat je er met elkaar over, of wissel je tips uit. Maar dat is iets anders dan het daadwerkelijk regelen en op elkaars accounts (kunnen) inloggen. Daarnaast zijn we getrouwd en heb ik geen beleggingen in wazige online platforms, dus is zij automatisch de persoon naar wie alles toegaat in geval van onder een tram lopen. Zoals een ander al zei: meest recente belastingaangifte erbij pakken en de klantenservice van een paar gerenommeerde instellingen bellen.

[Voor 6% gewijzigd door oscar82 op 11-11-2021 13:39]

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
[...]

Ze zouden wel gek zijn om verstand te hebben van financiën, welke sukkel vind het nu leuk om daar een paar uur per maand mee bezig te zijn? ;)
Omdat wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen heb ik van alles wat met geld te maken heeft zgn. 'en/of' accounts gemaakt. Dat maakt het wel makkelijker. Al een paar overlijdens meegemaakt waarin de 'achterblijver' geld moest lenen (bij familie) in de eerste periode na het overlijden van een partner. Hoewel ik in de basis de financiën beheer praat ik haar wel af en toe bij, gelukkig snapt ze wat een balans is dus we zijn er altijd redelijk snel doorheen. Ze zal dus altijd direct volledig toegang hebben tot alles bij de bank, ze hoeft dan alleen bij 2 brokers toegang te krijgen. Dat zijn wel 'en/of' rekeningen, maar de inloggegevens heeft ze niet. Maar het saldo daar moet ook lekker blijven staan de komende decennia dus dat is niet iets wat ze binnen korte tijd moet regelen.

• RichieB
oscar82 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:37:
[...]

Leg eens uit? Deze snap ik niet. Gescheiden financiën verhoogt of verlaagt toch niet de kans op een scheiding of het gemak/de snelheid om die aan te vragen?
Nee, maar het ontslaat je ook niet van financiële aansprakelijkheid als je partner zich in de schulden werkt. Als je geen enkele interesse hebt in hoe je levenspartner er financieel voor staat kan je alsnog aansprakelijk worden gehouden voor wat je partner financieel uitspookt. Ultimo kan je daar alleen vanaf dmv een scheiding.
[...]

Tuurlijk praat je er met elkaar over, of wissel je tips uit.

[...]
Dat bedoel ik: er over praten en elkaar op de hoogte houden hoe het gaat is essentieel. Controle/toegang tot de rekeningen is daarvoor niet nodig.

• Livi
Ik wil graag toegang tot mijn eigen rekeningen. Ik kan me niet voorstellen dat alleen mijn man daar bij zou kunnen, of al ons geld zou beheren zonder dat ik daar enig benul van heb.

Maar ik ben dan ook een nerd die meerdere uren per maand bezig is met financiële zaken.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:07:
[...]

https://www.berekenhet.nl...nsioengat-jaarruimte.html

Of te wel het gaat om de jaarruimte die ik fiscaal gunstig mag sparen. In de volksmond pensioengat. Natuurlijk geen echt pensioengat. Maar als de fiscus 50% mee spaart, is het snel gunstig.
kpg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:40:
[...]

Die 45 is eenmalig, daarna zijn er inleg-, beheer- en fondskosten maar die zijn allemaal procentueel. Die 130 per jaar kom ik nergens tegen.
https://new.brandnewday.nl/particulier/kosten-box1/.
Klopt achteraf gezien voorbeeld berekening.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21:30
[...]

Benul wel, interesse niet. Ze geeft weinig om geld. Zo zijn meer vrouwen. En als je er weinig om geeft, duik je niet zomaar een online omgeving in om even wat aandelen te verkopen. Dan heb ik er liever iemand bij die enigszins weet wat ie doet zodat zij geen domme fouten maakt.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:56
Mijn partner weet precies hoe ik ons belegd vermogen beheer, inclusief de achterliggende keuzes en het doel: eerder stoppen met werken. Verder houd ik haar van de ontwikkeling op de hoogte in goede en slechte tijden. Geen verrassingen zeg maar. Het is overigens wel prettiger om het rendement van dit jaar te melden dan toen we 20% in de min stonden tijdens de Corona crisis in 2020. Toch zal ze zich niet actief er mee bemoeien en voor mij is het eigenlijk ook soort hobby geworden haha Eigenlijk een beetje zoals @assje zegt: waarschijnlijk ben ik de uitzondering daarin.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 26-11 17:45
RichieB schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:03:
[...]

Nee, maar het ontslaat je ook niet van financiële aansprakelijkheid als je partner zich in de schulden werkt. Als je geen enkele interesse hebt in hoe je levenspartner er financieel voor staat kan je alsnog aansprakelijk worden gehouden voor wat je partner financieel uitspookt. Ultimo kan je daar alleen vanaf dmv een scheiding.
Als je niet van haar af wilt, lijken me huwelijkse voorwaarden een beter alternatief......

• RichieB
Huwelijkse voorwaarden helpen niet voor de financiële transacties die tijdens het huwelijk worden gedaan.

Tenzij je een periodiek verrekenbeding hebt, maar dan geef je dus periodiek inzicht in elkaars financiële situatie. Moet je partner wel aan meewerken. Of als je een “koude uitsluiting” hebt opgenomen. Dat kende ik niet, maar lijkt me de enige manier waarmee je je financiën in je huwelijk veilig geschieden kan houden.

[Voor 65% gewijzigd door RichieB op 11-11-2021 22:57]

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:13
Magpie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:35:
Mijn partner weet precies hoe ik ons belegd vermogen beheer, inclusief de achterliggende keuzes en het doel: eerder stoppen met werken. Verder houd ik haar van de ontwikkeling op de hoogte in goede en slechte tijden. Geen verrassingen zeg maar. Het is overigens wel prettiger om het rendement van dit jaar te melden dan toen we 20% in de min stonden tijdens de Corona crisis in 2020. Toch zal ze zich niet actief er mee bemoeien en voor mij is het eigenlijk ook soort hobby geworden haha Eigenlijk een beetje zoals @assje zegt: waarschijnlijk ben ik de uitzondering daarin.
Mijn vrouw heeft tegenwoordig door hoe de investeringen het doen. Is het lang stil dan weet ze dat het even wat minder gaat. Gaat het goed dan kom ik bij wijze van spreken met een wekelijkse update :D

• Livi
Mijn man en ik hebben het er wekelijks over (dagelijks als het goed gaat :)) Voor ons is het een hobby en het voelt goed om samen toe te werken naar FO. Het gaat toch om onze toekomst, niet om alleen die van mij.

Mijn man denkt dat we het over 2 jaar al voor elkaar hebben. Zelf ben ik voorzichtiger in mijn voorspellingen, 5 tot maximaal 10 jaar lijkt me realistisch.

[Voor 66% gewijzigd door Livi op 12-11-2021 06:32]

@Livi die verwachtingen lopen nogal ver uitelkaar? Specifieke reden voor?

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:26
Cyberpope schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:08:
[...]

https://www.berekenhet.nl...nsioengat-jaarruimte.html

Of te wel het gaat om de jaarruimte die ik fiscaal gunstig mag sparen. In de volksmond pensioengat. Natuurlijk geen echt pensioengat. Maar als de fiscus 50% mee spaart, is het snel gunstig.

[...]
De fiscus spaart geen 50% mee. Je mag het nu van je inkomen aftrekken en op het moment dat je het uitkeert telt het weer mee. Als je op dat moment in een lager belastingtarief valt voor de inkomstenbelasting is het gunstig, maar het voordeel zal zeker geen 50% zijn. Als je nu in de laagste belastingschijf valt kan het zelfs ongunstig zijn.

Wat wel voordelig is dat het vermogen niet meetelt in box3 waardoor je er geen VRH over hoeft te betalen. Dit is uiteraard alleen gunstig als je boven de grens van het heffingsvrije vermogen zit.

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:26
Livi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 06:29:
Mijn man en ik hebben het er wekelijks over (dagelijks als het goed gaat :)) Voor ons is het een hobby en het voelt goed om samen toe te werken naar FO. Het gaat toch om onze toekomst, niet om alleen die van mij.

Mijn man denkt dat we het over 2 jaar al voor elkaar hebben. Zelf ben ik voorzichtiger in mijn voorspellingen, 5 tot maximaal 10 jaar lijkt me realistisch.
Dan is denk ik een van jullie beide een slechte rekenaar. Je kan vrij makkelijk je doelkapitaal uitrekenen en zeker op een dergelijke korte termijn kan het niet zo ver uit elkaar liggen wanneer je het doelkapitaal bereikt.

• canonball
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:18
R.van.M schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:56:
[...]

Dan is denk ik een van jullie beide een slechte rekenaar. Je kan vrij makkelijk je doelkapitaal uitrekenen en zeker op een dergelijke korte termijn kan het niet zo ver uit elkaar liggen wanneer je het doelkapitaal bereikt.
hmm, mijn doel kapitaal weet ik, en als het twee jaar lang op de beurs gaat zoals nu (>20%) heb ik het ook over 2 jaar maar 5 tot 10 jaar vind ik ook realistischer. Puur op het extra sparen zal het 10 jaar worden.
Is niet een kwestie van rekenen, maar de toekomst inschatten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

R.van.M schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:54:
[...]

De fiscus spaart geen 50% mee. Je mag het nu van je inkomen aftrekken en op het moment dat je het uitkeert telt het weer mee. Als je op dat moment in een lager belastingtarief valt voor de inkomstenbelasting is het gunstig, maar het voordeel zal zeker geen 50% zijn. Als je nu in de laagste belastingschijf valt kan het zelfs ongunstig zijn.

Wat wel voordelig is dat het vermogen niet meetelt in box3 waardoor je er geen VRH over hoeft te betalen. Dit is uiteraard alleen gunstig als je boven de grens van het heffingsvrije vermogen zit.
Nee, klopt. Kort door de bocht.
Maar ja, VRH is een voordeel (in mijn geval).
Plus dat bijna altijd je uitkering dan in een lager terief valt als nu.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
R.van.M schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:54:
[...]
Het lijkt mij redelijk vanzelfsprekend dat je met VRH te maken gaat hebben wanneer je streeft naar FO. Voor mij speelt het trouwens ook mee dat ik een deel van mijn vermogen bewust niet voor (of nauwelijks) voor mij AOW leeftijd kan raadplegen. Tenslotte wil ik niet met 40/50 jaar stoppen met werken om vervolgens 10 jaar later een flinke tegenslag te verwerken krijgen waardoor je straks met enkel een AOW overblijft.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Livi
rube schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:43:
@Livi die verwachtingen lopen nogal ver uitelkaar? Specifieke reden voor?
Ik ben een doemdenker, dus ik neem alle risico's mee, ook de minder voor de hand liggende allerslechtste scenario's.

Mijn man verwacht een grote promotie op zijn werk waardoor hij naar eigen zeggen in 1x binnen zal zijn. Ik moet dat eerst eens zien gebeuren :D

• Livi
R.van.M schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:56:
[...]

We kunnen allebei prima rekenen, alleen niet iedereen zit vast in een baantje dat elke maand hetzelfde inkomen genereert. In sommige sectoren kun je ineens een klapper maken, waardoor je hele planning overhoop ligt ;)

• Livi
canonball schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:02:
[...]

hmm, mijn doel kapitaal weet ik, en als het twee jaar lang op de beurs gaat zoals nu (>20%) heb ik het ook over 2 jaar maar 5 tot 10 jaar vind ik ook realistischer. Puur op het extra sparen zal het 10 jaar worden.
Is niet een kwestie van rekenen, maar de toekomst inschatten.
En dit, wij beleggen en hebben crypto. Onze tijdlijn is voor een deel afhankelijk van de beurzen. Je kunt jezelf rijk rekenen (zoals ik veel mensen hier zie doen), maar je kunt ook realistisch zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat de beurs ineens crasht.

• MneoreJ
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:02
Livi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:41:
En dit, wij beleggen en hebben crypto. Onze tijdlijn is voor een deel afhankelijk van de beurzen. Je kunt jezelf rijk rekenen (zoals ik veel mensen hier zie doen), maar je kunt ook realistisch zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat de beurs ineens crasht.
Gebeurde dat maar eens een keer stevig, ik wil het eigenlijk wel eens meemaken nu ik nog ruim de tijd heb om (te leren) er mee om te gaan. Ook ben ik nieuwsgierig naar of crypto dan ook gewoon gigantisch door de put gaat (zoals ik verwacht) of juist 's investeerders hoop in bange dagen wordt (zoals sommige cryptoptimisten vurig betogen).

Maar tegelijk hoop ik het natuurlijk niet want er zullen een hoop mensen mee in de problemen komen, ook en vooral mensen die helemaal niet beleggen.
Ik ben mij aan het inlezen in crypto en de toepassingen daarvan, uitgaande van innovatie en adoptie van technologie kan het weleens een onderdeel gaan uitmaken van mijn portefeuille. Uiteindelijk was alle innovatie eerst rotzooi, een auto was de duivel, niemand had internet nodig, een iPhone was ook onzin. Totdat het geen onzin was.

Als ik kijk naar mijn werkveld neemt AI , ML en robotisering hand over hand toe. Als ik kijk waar ik los in investeer is het allemaal technologie en aanverwante zaken. Niet dat het de meerderheid van mijn portefeuille is overigens. Het meeste zit in ETF's. Maar ik heb altijd een persoonlijke voorkeur voor technologie gehad. Early adopter , we zitten tenslotte op tweakers nietwaar ;) .

Voor zover mijn kennis nu reikt zit er wel degelijk een kans in dat het groter gaat worden dan het nu is. Wellicht krijgt Cathy Wood van ARK invest gewoon gelijk. Dan ben ik veel te terughoudend op dit gebied.

Gaat het volatiel worden ? Vast wel, maar dat is normaal. En daar moeten we ons niet door laten afleiden. De snelheid waarmee de technologie moet worden ontwikkeld om de grootste bedreiging van onze tijd tegen te gaan, klimaatverandering kan een aardige boost geven aan het geheel.

Als je dan kijkt naar FO , dan is blijven hangen in oude economie wellicht een bedreiging. Of zijn we sneller FO omdat werkweken korter worden door robotisering en allerlei deflatoire gevolgen ervan. Wie weet. Hoe dan ook leuk om over na te denken.

• MneoreJ
@CornermanNL Er gaapt een grote kloof tussen wat mensen "crypto" noemen en de onderliggende technologie(en). Blockchaintechnologie bijvoorbeeld heeft zich al bewezen en zal alleen maar meer ingezet gaan worden (ook door saaie, gewone gebruikers van saai, gewoon geld), maar dat wil niet zeggen dat (ik roep maar wat) Dogecoin gaat stijgen. Ook niet als robots jouw werkplek op marcheren om je werk over te nemen. :P Weet dus waar je mee bezig bent -- het gros van de cryptomunten heeft met "technologie" weinig te maken en alles met "bandwagon jumping", ook een graantje meepikken van al het geld dat die kant op sluist. "Oude" of "nieuwe" economie zal ze worst wezen.

Uiteraard wil ik dan ook weer geen hele specifieke discussie hierover gaan aanzwengelen binnen dit topic want dan zijn we 4 pagina's en een modbreak verder. :P "DYOR", zoals de cryptowereld altijd zo graag aanhaalt.

• Tommie12
CornermanNL schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:46:
Ik ben mij aan het inlezen in crypto en de toepassingen daarvan, uitgaande van innovatie en adoptie van technologie kan het weleens een onderdeel gaan uitmaken van mijn portefeuille. Uiteindelijk was alle innovatie eerst rotzooi, een auto was de duivel, niemand had internet nodig, een iPhone was ook onzin. Totdat het geen onzin was.

Als ik kijk naar mijn werkveld neemt AI , ML en robotisering hand over hand toe. Als ik kijk waar ik los in investeer is het allemaal technologie en aanverwante zaken. Niet dat het de meerderheid van mijn portefeuille is overigens. Het meeste zit in ETF's. Maar ik heb altijd een persoonlijke voorkeur voor technologie gehad. Early adopter , we zitten tenslotte op tweakers nietwaar ;) .

Voor zover mijn kennis nu reikt zit er wel degelijk een kans in dat het groter gaat worden dan het nu is. Wellicht krijgt Cathy Wood van ARK invest gewoon gelijk. Dan ben ik veel te terughoudend op dit gebied.

Gaat het volatiel worden ? Vast wel, maar dat is normaal. En daar moeten we ons niet door laten afleiden. De snelheid waarmee de technologie moet worden ontwikkeld om de grootste bedreiging van onze tijd tegen te gaan, klimaatverandering kan een aardige boost geven aan het geheel.

Als je dan kijkt naar FO , dan is blijven hangen in oude economie wellicht een bedreiging. Of zijn we sneller FO omdat werkweken korter worden door robotisering en allerlei deflatoire gevolgen ervan. Wie weet. Hoe dan ook leuk om over na te denken.
Ik geloof in die tech, dat zeker. En er gaan zeker bedrijven tussen zitten die echt gaan winnen. Het moeilijke is die er uit halen.

Beetje zoals in 2000 met de dotcom en nu recent biotech. Sommige bedrijven overleven en worden heel succesvol, anderen gaan roemloos ten onder. Dus als je daarin wil investeren moet je een selectie maken of een tracker/fonds kopen.

En wat je ook moet beseffen is dat het dikwijls enorme investeringen vraagt eer een nieuwe tech winstgevend wordt. Dat betekent soms nieuwe kapitaalrondes en dus verwatering.

• Deveon
  • Niet online
Crypto is een asset class en maar moeilijk in zijn volledigheid te bespreken. De ene blockchain is de ander niet en er zijn talloze tastbare en ontastbare krachten. Aangeven dat crypto een bubbel is eigenlijk niet anders dan zeggen dan aandelen een bubbel zijn terwijl het ene aandeel niet het andere aandeel is. Al gaat de vergelijking een beetje mis nu álle assets in een bubbel lijken te zitten.

De techniek is dan ook niet het enige fundament van een blockchain maar adoptie speelt ook een rol. Zo is Dogecoin ten eerste als grap bedacht maar is daarom wel redelijk verdeeld over de houders, er zit weinig groot geld in. Daarnaast is de techniek, als currency, ook superieur aan Bitcoin. Echter heeft Bitcoin weer het voordeel dat er niemand aan de macht is en aanpassingen vrijwel onmogelijk zijn, grotendeels vanwege de marketcap.

Vooralsnog is er nog niet echt een fatsoenlijke manier om passief te spreiden in crypto dus zal het eigenlijk vergelijkbaar zijn met "stockpicken", maar dan zijn er feitelijk geen "veilige" opties zoals bij aandelen wel mogelijk is. Alles is speculatief en de toegevoegde waarde (/winst) ligt in de toekomst, echter de een meer dan de ander.

• Mirved
Wow 3 mensen op rij die Crypto werkelijk op waarde schatten en de risicofactoren goed benoemen. Paar jaar geleden werd het nog direct als onzin weg gezet. Mooie ontwikkeling.

Toen ik in maart het over mijn crypto portefeuille had in dit topic werd ik voor dom uitgemaakt dat ik niet verkocht. Ondertussen is het verdubbeld en ben ik daardoor FO.

Helaas dat er veel gelukzoekers flink de boot in zullen gaan met onzin te kopen in de hoop snel rijk te worden. Squid coin is een goed voorbeeld onlangs.

[Voor 20% gewijzigd door Mirved op 12-11-2021 12:59]

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Mirved schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:57:
Wow 3 mensen op rij die Crypto werkelijk op waarde schatten en de risicofactoren goed benoemen. Paar jaar geleden werd het nog direct als onzin weg gezet. Mooie ontwikkeling.

Toen ik in maart het over mijn crypto portefeuille had in dit topic werd ik voor dom uitgemaakt dat ik niet verkocht. Ondertussen is het verdubbeld en ben ik daardoor FO.

Helaas dat er veel gelukzoekers flink de boot in zullen gaan met onzin te kopen in de hoop snel rijk te worden. Squid coin is een goed voorbeeld onlangs.
In mijn geval is de redenatie: Ik begrijp er te weinig van om er zinnig in te kunnen investeren en het kost me veel tijd om voldoende kennis op te bouwen en dan nog is het een hele risicovolle asset met dus ook in potentie heel veel rendement. Met de huidige prijsniveaus zal ik er fors in moeten investeren om richting FO echt impact te kunnen maken en dat is mij het risico niet waard.
Dat jij een andere afweging gemaakt hebt en er FO van bent geworden gun ik je van harte. Als ik er meer kennis van zou hebben zou ik dan misschien ook wel doen maar zoals het nu is, wordt het voor mij gokken.

• tuinïnen
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Afas schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:11:
[...]

In mijn geval is de redenatie: Ik begrijp er te weinig van om er zinnig in te kunnen investeren en het kost me veel tijd om voldoende kennis op te bouwen en dan nog is het een hele risicovolle asset met dus ook in potentie heel veel rendement. Met de huidige prijsniveaus zal ik er fors in moeten investeren om richting FO echt impact te kunnen maken en dat is mij het risico niet waard.
Dat jij een andere afweging gemaakt hebt en er FO van bent geworden gun ik je van harte. Als ik er meer kennis van zou hebben zou ik dan misschien ook wel doen maar zoals het nu is, wordt het voor mij gokken.
Ik gun het iedereen maar begrijp er gewoon niets van. Als ik hier dan ook weer lees over codes in de kluis en die kwijt raken. Nja echt niet mijn ding.
Ondertussen hoor je de mooiste verhalen over mensen die zich afmelden bij de baas en met een Lambo voor komen rijden, heel mooi :)

Geef mij maar wat bedrijfsaandelen met een mooi groeidividend, past ook bij mijn plan om binnen 15 jaar FO te zijn. Crypto zou voor mij gelijk staan aan een bezoek aan het casino. Kan snel omhoog gaan, maar de kans is waarschijnlijk groter dat ik flink verlies.

PV Output |

• Mirved
Helemaal mee eens dat je zeker geen geld moet stoppen in iets dat je niet snapt/ geen idee hebt waarom het mogelijk meer waard zou moeten worden. Dan is het gewoon gokken.

• Deveon
  • Niet online
Tja, het concept van slapend rijk worden is natuurlijk ver van nieuw. Daar heeft elke ontwikkeling last van bij een groei van adoptie. De succes verhalen helpen daar flink mee en zo was drop shipping enkele jaren terug helemaal hip, maar werd het meeste geld verdiend aan de cursussen. Dit zie je momenteel op de aandelenmarkt ook terug komen met GameStop, Lucid, Rivian, Tesla, Palantir, RobinHood, Coinbase of wat tegenwoordig weer bedenken (dit staat even los van of ze de potentie gaan waarmaken).

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:17

Uiteindelijk hebben cryptocurrency een negatieve verwachtingswaarde, het is een zero-sum-game waar er verlies is in de vorm van transactiekosten en rekenkracht.

Voor ieder persoon zoals jij die er "rijk" van is geworden is er dus iemand die net zoveel verloren heeft of in de toekomst nog gaat doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• poehee
MneoreJ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:09:
@CornermanNL...Blockchaintechnologie bijvoorbeeld heeft zich al bewezen en zal alleen maar meer ingezet gaan worden (ook door saaie, gewone gebruikers van saai, gewoon geld)...
Waar dan?

Er zijn genoeg verhalen van toepassingen waar met blockchain wordt geschermd, maar waar geen sprake is van blockchain methodes (wat niet zo nieuw is overigens, we gebruiken al tientallen jaren hashes om geknoei met gegevens te voorkomen, dit wordt al vaak aangeduid als blockchain technologie - en met hashes stoeien is al lastig genoeg).

Waar blockchain uithangborden hangen zien we in de back-ends gewoon nog normale (zeer matig beveiligde) databases. Waar mijn bedrijf naar buiten toe pocht over AI, ML en blockchain lachen wij ontwikkelaars ons rot. AI en ML zijn simpele algoritmes (al een te groot woord), blockchain? Vrijwel niemand kan uitleggen hoe dat PRECIES werkt.

• poehee

Zou het kunnen zijn dat jij ook niet zo'n gelukzoeker was? Maar dan eentje die geluk had.En het zijn natuurlijk alleen degenen die geluk hebben gehad, rondbazuinen hoe slim ze zijn geweest. Dat kan ook niet eenvoudig weerlegd worden. Van de groep mensen die "gokt" op individuele assets (aandelen, crypto's) is er statistisch per definitie een set die heel goed scoort. Die set is klein, maar heeft vaak een grote mond.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

poehee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:43:
[...]
Waar dan?

Er zijn genoeg verhalen van toepassingen waar met blockchain wordt geschermd, maar waar geen sprake is van blockchain methodes (wat niet zo nieuw is overigens, we gebruiken al tientallen jaren hashes om geknoei met gegevens te voorkomen, dit wordt al vaak aangeduid als blockchain technologie - en met hashes stoeien is al lastig genoeg).

Waar blockchain uithangborden hangen zien we in de back-ends gewoon nog normale (zeer matig beveiligde) databases. Waar mijn bedrijf naar buiten toe pocht over AI, ML en blockchain lachen wij ons ontwikkelaars ons rot. AI en ML zijn simpele algoritmes (al een te groot woord), blockchain? Vrijwel niemand kan uitleggen hoe dat PRECIES werkt.
Daar komt nog bij, daar waar mensen werken worden fouten gemaakt, en die fouten moeten gecorrigeerd kunnen worden. Waar is een blockchain uitstekend in? Onomkeerbaarheid. Wil je mensen toegang geven om fouten te kunnen herstellen, dan verlies je een van de specifieke voordelen die blockchains kunnen leveren.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• MneoreJ
Waar dan?

Waar blockchain uithangborden hangen zien we in de back-ends gewoon nog normale (zeer matig beveiligde) databases. Waar mijn bedrijf naar buiten toe pocht over AI, ML en blockchain lachen wij ons ontwikkelaars ons rot. AI en ML zijn simpele algoritmes (al een te groot woord), blockchain? Vrijwel niemand kan uitleggen hoe dat PRECIES werkt.
Het is zeker waar dat het op dit moment 95% buzzwordroepen is, en vooral zo vaag en algemeen mogelijk als het kan. Ik had misschien beter kunnen zeggen dat het idee technisch solide in elkaar steekt, en er genoeg toepassingen voor zijn, even afgezien van wie het daadwerkelijk toepast, en hoe succesvol een specifieke toepassing gaat worden. De misvatting zit hem in denken dat het op de een of andere manier het nieuwe Ei van Columbus is en overal in gestopt moet worden, of automatisch groot wordt als een bedrijf het oppakt "want crypto". Dat stuk is gewoon de nieuwe dotcom boom -- niettegenstaande dat het internet inderdaad heel succesvol werd.

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
[...]

Waar dan?

Ik investeer kleinschalig in vastgoedleningen via SameninGeld. Een paar maanden geleden zijn ze overgestapt naar een nieuwe betaaldienstverlener op basis van blockchain technologie. Na een paar weken ellende waar ze het systeem niet werkend kregen, zijn ze op hangende pootjes teruggekeerd naar de oude vertrouwde betaaldienstverlener.

• Corrit
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 26-11 17:06
Na een tijdje van veel lezen/onderzoeken heb ik sinds anderhalve week ook een beetje geld in crypto gestoken. Ondanks dat ik er vrij sceptisch over ben (ik erger me dood aan de meeste youtubers die hier uitleg over geven) is toch het gevoel van fomo dat me over de drempel heeft getrokken. In eerste instantie steek ik max 1% van m'n beleggingen in crypto. Als het keer 10 of keer 100 gaat dan is het een leuk bedrag, als ik alles verlies dan is het ook geen ramp. Verder ben ik vrij conservatief met 85%+ in etf's, dus een beetje speelgeld is ook wel leuk.

Ik merk wel dat ik er (nu al, of nu nog?) veel tijd in steek. En in 10 dagen ben ik naar 20% in de plus gegaan, terug naar 0%, toen naar 23%, terug naar 0% en nu op ongeveer +5%. Volatiliteit krijgt zo wel een nieuwe betekenis. :+

Nu nog leren om er niet te veel naar te kijken, ik wil sowieso niet actief gaan handelen.

• Wozmro
Ik heb eens wat crypto gekocht via coinbase als testje. Maar ik vond het maar niets. Het vliegt alle kanten op, je wordt constant gepusht om te ’traden’, en wat mij ook opviel: de fee om te verkopen is echt belachelijk hoog en vele malen meer dan om aan te kopen.

Het kan best zijn dat crypto een blijvertje is. Ik ga er een beetje vanuit dat dit dan rechtstreeks of onrechtstreeks zich zal weerspiegelen in wereld etf’s (ook crypto heeft infrastructuur nodig).

Zowiezo ben ik van mening dat gelijk welke (crypto)munt geen enkele waarde heeft als er geen economische activiteit achter zit.
Mensen die spreken van fiatgeld hebben grotendeels gelijk. Geld is enkel een vorm van smeermiddel om dingen gedaan te krijgen in een economische/kapitalistische wereld.
Zonder smeermiddel loopt het vast, met enkel een pot smeermiddel geraak je ook niet ver.

[Voor 6% gewijzigd door Wozmro op 12-11-2021 15:13]

• Tommie12
Mirved schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:24:
Helemaal mee eens dat je zeker geen geld moet stoppen in iets dat je niet snapt/ geen idee hebt waarom het mogelijk meer waard zou moeten worden. Dan is het gewoon gokken.
Er is ondertussen een tracker op de zwitserse beurs die belegt in de 10 grootste munten.

HODLX.SW moet je maar eens googelen. Kosten zijn relatief hoog met ca2%.
Maar je koopt het op een beursrekening, en het gaat niet zomaar verloren.

Ben aan het overwegen eens in te stappen….
@MneoreJ & @Tommie12 Er is zeker een verschil tussen Crypto en de onderliggende technologie. Maar ik als geïnteresseerde in (technologische) ontwikkeling en de combinatie met investeren is het iets dat ik niet kan negeren of mijzelf niet over informeren. Uiteraard zijn is het de kunst de kaf van het koren te onderscheiden.

Ooit wel wat bitcoin gehad en er bier voor gekocht in een cafe waar je ermee kon betalen (achteraf zonde), toen was het een echte gimmick , daarna wat mee geprobeerd op track & trace gebied (te vroeg). En toen veelal niets meer mee gedaan. Nu moet ik gewoon mijn gebrek aan kennis bij gaan schaven.

Op dit moment is het waarschijnlijk dat 99% het niet gaat redden van de projecten. Maar aan de andere kant ik heb na de aanschaf van mijn eerste iPhone voor ongeveer hetzelfde bedrag aandelen Apple gekocht. En dat heeft mij ook geen windeieren gelegd. En ASML is ook iets dat nooit wat zou worden. Computers wie heeft ze nodig. En overal een computer(chip) in , ook niet nodig. Als ik zelf het nut ervan inzie, en ik begrijp het product of dienst, dan koop ik er aandelen van. Of in dit geval de munten/tokens/wat er nog maar verzonnen wordt.

De eerste ETF's op Bitcoin en Ethreum zijn er , de schaalbaarheid van netwerken wordt steeds beter. Al is het maar om een beetje te weten hoe het werkt. En in de toekomst zal er vast een plaats voor zijn in een gediversifieerde portefeuille. Net als goud en andere edelmetalen (waar ik zelf overigens dan weer niet in zit).

En als ik steeds meer mensen erover hoor praten, en dan voornamelijk dat het onzin is en ze er (nog) niets van begrijpen, dan weet ik dat het tractie aan het krijgen is. Want bij wijze van spreken 10 jaar geleden wist niemand van het bestaan.

Ik ga nu zeker niet ineens grote delen van mijn portefeuille verplaatsen naar dit soort dingen, maar ik wil wel een afgewogen beslissing kunnen nemen.

• Wozmro
Is het niet tricky om een cryptomunt gelijk te stellen met een aandeel in een bedrijf?

• Deveon
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:29:
Is het niet tricky om een cryptomunt gelijk te stellen met een aandeel in een bedrijf?
Een cryptomunt die geen functionele waarde (in de toekomst) heeft zou ik ver van wegblijven. Er moet natuurlijk wel een "use-case" zijn en het netwerk effect is dan feitelijk het bedrijf. Ethereum kan je bijvoorbeeld zijn als een virtueel/decentraal wat bepaalde opdrachten c.q. contracten kan uitvoeren. Bitcoin is dan weer iets lastiger maar doordat er vast limiet op aantal coins is een uitstekend middel als reserve currency tov de Dollar of Euro waarbij je niet afhankelijk ben van monetair beleid van een centrale bank. Wat de waarde van deze markt is laat ik even in het midden.

Daarnaast werkt Bitcoin momenteel volgens het "proof-of-work" wat erop neer komt dat de "arbeiders" c.q. miners bepalen welke wijziging toegestaan wordt. Om dit te beïnvloeden is inmiddels zoveel rekenkracht nodig dat je zelfs met cloud diensten niet zo maar wijziging kan doorvoeren. Ethereum werkt momenteel ook volgens proof-of-work maar zal, naar verwachting, volgend jaar overstappen op "proof-of-stake" wat feitelijk niet anders is dan aandelen met stemrecht.

Natuurlijk is het makkelijkste om de grootste twee coins te benoemen maar er zijn eindeloos veel alternatieven. Van sommige is de techniek verder en is "proof-of-stake" al actief terwijl bij andere weer andere variabelen spelen zoals bijvoorbeeld lagere tot geen transactiekosten. Het is net als bij aandelen dus echt iets waar je in moet verdiepen als je wilt investeren óf met minder inhoudelijke kennis op kan speculeren net als er bij aandelen eindeloos veel mogelijkheden zijn om het risico-reward ratio te verhogen.

PS: Hopelijk niet te ver offtopic, maar zie zelf ondanks de speculatie wel ruimte voor deze nieuwe asset class op weg naar of tijdens FO.

• MneoreJ
CornermanNL schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:21:
Als ik zelf het nut ervan inzie, en ik begrijp het product of dienst, dan koop ik er aandelen van. Of in dit geval de munten/tokens/wat er nog maar verzonnen wordt.
Daarbij mis je een cruciaal aspect: begrijpen waar de waarde in zit en wat daarvan te verwachten is. Ik begrijp het nut van wasknijpers bijvoorbeeld uitstekend, maar ik heb geen aandelen in bedrijven die wasknijpers maken -- althans, niet direct, indirect zullen er in mijn ETFs vast wel plasticfabrikanten voorkomen, daar twijfel ik niet aan, maar ik zet er niet vol op in. :P

Misschien iets relevanter in de actualiteit: ik begrijp het nut van elektrische auto's prima, maar dat wil niet zeggen dat ik denk verstand te hebben van de waarde van Tesla. Andere mensen menen dat wel te hebben, en kopen of verkopen daarom, uitstekend.

Met cryptomunten is het nog wat erger: ik denk te begrijpen waarom mensen er waarde aan hechten, maar als mijn theorie daarover juist is dan denk ik ook dat ik geen zinnig woord kan zeggen over de langetermijnontwikkeling van die waarde, en dat ik wel erg sceptisch ben over de correlatie met mijn andere assets. En daarmee heeft het geen enkele plek in mijn portfolio, ook geen kleine. Dat wil niet zeggen dat het dus een slechte investering is, of dat iedereen die ermee bezig is gek is, of dat je er niet stinkend rijk mee kan worden, of vul het maar in, alleen dat ik nog voor geen 5 cent satoshi's/Dogecoins/Ether aan wil schaffen -- een investering die groot genoeg is om me daadwerkelijk sneller FO te maken als het over de kop gaat is te risicovol, en een kleinere zou niet meer dan entertainment zijn.

Daarmee sluit ik ook niet uit dat ik over 5 jaar met mijn eigen cryptoportemonneetje aankopen aan het doen ben met een wellicht nog ongeboren munt omdat de rest van de wereld dat dan ook aan het doen is, maar dat is dan geen investeren meer, net zoals in een Tesla rijden of met een iPhone bellen dat niet is.
En als ik steeds meer mensen erover hoor praten, en dan voornamelijk dat het onzin is en ze er (nog) niets van begrijpen, dan weet ik dat het tractie aan het krijgen is. Want bij wijze van spreken 10 jaar geleden wist niemand van het bestaan.
"Steeds meer mensen erover horen praten" is doorgaans geen goed teken bij investeringen -- dat betekent dat we toegekomen zijn aan de "long tail", dat de tijd daar is waarop elke kleine investeerder en z'n broer ook uit de ruif wil eten omdat het immers alleen maar omhoog kan, en dat er heel veel mensen de boot in gaan als de wind even tegenzit, dat wil zeggen, als er geen nieuw geld meer aan te trekken valt en het bestaande geld verschoven moet worden om het licht aan te houden, daarbij een hoop bagholders achterlatend.

Opnieuw, ik wil mij daarmee verre houden van boude verklaringen als "het is een ponzi/bubbel!!!" en "het heeft geen plek in geen enkele portfolio!!!" of "it's probably rat poison squared" (aldus Warren Buffett :P) want die draadjes/flame wars kun je in andere topics ook teruglezen. Er zullen vast mensen zijn die er meer verstand van hebben, of in ieder geval menen te hebben, maar in hoeverre ik het begrijp zou ik pas willen investeren als het gemeengoed is geworden -- dan zijn er geen gouden bergen meer te halen, maar daar kan ik prima mee leven.

• Mirved
assje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:42:
[...]

Uiteindelijk hebben cryptocurrency een negatieve verwachtingswaarde, het is een zero-sum-game waar er verlies is in de vorm van transactiekosten en rekenkracht.

Voor ieder persoon zoals jij die er "rijk" van is geworden is er dus iemand die net zoveel verloren heeft of in de toekomst nog gaat doen.
Dat is onzin. Ten eerste breng het ook waarde (goedkopere en snellere internationale transacties, vastlegging op een immutable chain, gebruik van smartcontracts etc.) en ten tweede diegene aan wie ik een bitcoin/ETH verkocht heb krijgt er gewoon in gelijke waarde iets voor terug. Waarvoor die in die waarde iets kan kopen of terug kan ruilen voor iets anders. Net als zovele andere assets. Iemand heeft pas iets verloren als je met zekerheid kan zeggen dat het totaal waardeloos wordt maar dat kan je niet.
poehee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:50:
[...]

Zou het kunnen zijn dat jij ook niet zo'n gelukzoeker was?
Dat ligt er aan welke definitie je van gelukzoeker hanteert. Toen ik begin 2012 voor het eerst met Bitcoin in contact kwam vond ik het idee van een systeem waarmee je bijna directe betalingen kan doen wereldwijd zeer veel potentie hebben, hoe het netwerk/cryptografie is opgezet vond ik reuze interessant en hoe het de Byzantine General’s Problem oplost. Dus toen ik voor het eerst wat ging minen/ paar bitcoin kocht deed ik dit niet met het idee er rijk van te worden. Ik zag wel in hoe de opzet van het systeem early adopters deed belonen en dacht er misschien mijn inleg ooit mee te verdubbelen maar had dit nooit verwacht.

Later toen Ethereum kwam zag ik nog veel meer potentie in crypto en hoe dit naar mijn mening ooit wel eens de nieuwe backbone zou kunnen gaan worden van een financieel 2.0 systeem (smart contracts). Dus nee, ik zie mij eerder als hobbyist die een klein bedrag destijds heeft geïnvesteerd in een zeer risicovolle asset dan als gelukzoeker. En als jij dat als gelukzoeker beschouwd dan zijn we hier allemaal gelukzoekers want we investeren hier allemaal in zaken om toekomstig rendement te maken.

Wat ik als gelukzoeker zie en ook bedoelde in mijn eerdere comment is iemand die relatief veel geld ergens in stopt in de hoop dat het x10 of meer gaat. Zonder eigenlijk te weten waar hij het in stopt en dit enkel doet vanuit de overtuiging om er snel rijk van te worden zonder er enige interesse in te hebben.
Maar dan eentje die geluk had.En het zijn natuurlijk alleen degenen die geluk hebben gehad, rondbazuinen hoe slim ze zijn geweest. Dat kan ook niet eenvoudig weerlegd worden. Van de groep mensen die "gokt" op individuele assets (aandelen, crypto's) is er statistisch per definitie een set die heel goed scoort. Die set is klein, maar heeft vaak een grote mond.
Dat ik geluk heb gehad dat is zeker en ben ik mij van bewust. Ik had nooit verwacht dat dit zo zou exploderen 9 jaar geleden.

Overigens zit ik al jaren in dit topic en heb ik mij over het algemeen vrij stil gehouden over crypto en de winsten. Ook mijn eerdere post vind ik niet getuigen van "rondbazuinen hoe slim ik ben geweest" of "een grote mond hebben". Beetje jammer dat je dit soort reacties krijgt.

• Livi
Het blijft een kwestie van op tijd instappen en op tijd weer uitstappen. Ik ben drie jaar geleden ingestapt toen iedereen mij voor gek verklaarde, want het was allemaal niks meer waard en een grote flop. Als je dat soort geluiden hoort dan weet je dat het een mooie tijd is om in te stappen.

Nu is mijn portefeuille x40 gegaan en de geluiden geven aan dat het bijna tijd is om eruit te stappen (zelfs mijn neefje van 16 is ermee bezig). Als het gaat knallen aan het einde van dit jaar, dan verkoop ik een groot deel, misschien alles.
@MneoreJ ik doelde er op dat de meeste mensen er van gehoord hebben en er niets mee van doen willen hebben, dat was met internet, de iPhone , Facebook en ga zo maar door. Zodra iedereen het koopt , zo leer de oude beurswijsheid (voor zover die iets waard is) moet je verkopen. Of wellicht ook niet , want dan begint het vaak pas, zie ook hier het internet , de iPhone en Facebook ;)

Laat ik voorop stellen dat het risicovol is, zeker momenteel. Maar ik denk dat ik op zijn minst wat meer kennis moet vergaren. En dat is wat ik doe. En zover ik nu kan beoordelen heeft het potentie , en naast andere technologische ontwikkelingen kan het er ook voor zorgen dat FO op een andere manier benaderd moet gaan worden.

Alles bij elkaar is het interessante materie.

En ik heb ook zat aandelen in bezit via de ETF’s van bedrijven waar ik hoogstwaarschijnlijk helemaal niets van begrijp. En dat hoort ook zo te zijn.

Maar dit soort ontwikkelingen zijn mijns inziens prima om wat nader te bekijken gewoon uit nieuwsgierigheid en hoe ze wellicht in te passen zijn en wat een mogelijk effect is op de weg naar FO.

• Magpie
Zeker Bitcoin en Ethereum mogen imho eigenlijk niet meer in een goed gediversificeerde portfolio ontbreken. Bitcoin als potentiële store of value en Ethereum als transactie platform, simpel gesteld. Niet all in, het risico is dan veel te hoog, zeg maximaal 10% van het belegd vermogen. Wat is dan het ergste wat kan gebeuren? Een klein, behapbaar verlies. Maar de upside opportunity is te groot om te laten lopen. Sterker nog, dit zijn de kansen die niet vaak voorbij komen. Deze allocatie heeft me vanaf augustus 2020 minimaal al 20% extra rendement opgeleverd. Het moment is imho daar, institutionele beleggers stappen in of zijn al ingestapt.

Maar inderdaad dyor. https://www.vaneck.com/us...estment-case-for-bitcoin/ Een link die aangeeft wat een kleine allocatie van 1-3% kan doen voor een portfolio. Ook een link naar een meer uitgebreide presentatie zit erin. Natuurlijk is dit een link van een ETF aanbieder, maar aan de andere kant: als dit soort aanbieders zich er mee gaan bemoeien zegt dat ook iets over het meer mainstream worden van vooral Bitcoin en Ethereum.

• MneoreJ
Magpie schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:32:
Natuurlijk is dit een link van een ETF aanbieder, maar aan de andere kant: als dit soort aanbieders zich er mee gaan bemoeien zegt dat ook iets over het meer mainstream worden van vooral Bitcoin en Ethereum.
De voors en tegens van crypto even daargelaten: het mainstream worden zegt op zichzelf heel weinig over waarde en de ontwikkeling daarvan. Aanbieders van financiële instrumenten zijn altijd op zoek naar nieuwe dingen om klanten in laten investeren. Of dat goede of slechte investeringen zijn is niet in eerste instantie het belangrijkste, zolang mensen maar willen investeren -- en daarbij de kosten van het fonds betalen. Wil je gegarandeerd rijk worden van de goudkoorts, dan moet je pikhouwelen verkopen, dat snappen deze aanbieders heel goed. :P

Het betekent wel dat crypto's als asset class makkelijker te diversificeren worden (zoals ETFs met mandjes aandelen dat ook doen), en op langere termijn hopelijk minder kosten, dus in die zin is het een positieve ontwikkeling dat het toegankelijker wordt. Op korte termijn is het ook waarschijnlijk dat crypto nog even een boost krijgt van beleggers die de drempels van een wallet aanmaken, exchange etc. niet meer hoeven te nemen. Op lange termijn, tja, dat moet iedereen voor zichzelf becijferen.

• Tommie12
Een paar procent zou ik er toch ook in durven steken.
Als je ziet dat de totale market cap van bitcoin nu zit in de grootte orde van goud, dan betekent dat wel iets.

• Magpie
@MneoreJ Helemaal eens met je laatste alinea. Juist de trackers voor Bitcoin en Ethereum stellen me in staat om verder te diversificeren dan alleen aandelen, goud en obligaties.

• MneoreJ
@Magpie Ik bedoelde eerder dat de fondsen zelf kunnen diversificeren naar verschillende munten/crypto's/technologieën. Of crypto als asset class diversificatie toevoegen (en dan vooral als negatieve correlatie) durf ik niet te zeggen, veel te weinig historische data voor. Het gaat gigantisch omhoog, ja, maar dat doen de aandelen op dit moment ook. Het geld... sorry, de fiat, klotst tegen de plinten op momenteel. :P

[Voor 14% gewijzigd door MneoreJ op 12-11-2021 18:42]

• RichieB
Livi schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:19:
[...]
Als het gaat knallen aan het einde van dit jaar, dan verkoop ik een groot deel, misschien alles.
Ik zou het verkopen vlak voordat het gaat knallen. 😜

• poehee
Mirved schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:05:
[...]
Overigens zit ik al jaren in dit topic en heb ik mij over het algemeen vrij stil gehouden over crypto en de winsten. Ook mijn eerdere post vind ik niet getuigen van "rondbazuinen hoe slim ik ben geweest" of "een grote mond hebben". Beetje jammer dat je dit soort reacties krijgt.
I stand corrected. Dat was wat te negatief.
De formulering had moeten zijn "achteraf je gelijk komen halen".

Je inlezen en bedenken dat iets groot gaat worden is natuurlijk geen gave. Dat is geloof (neigend naar tunnelvisie).

Ik gun iedereen zijn winsten echt van harte (dus jou ook), maar als er een grote geluksfactor aan gekoppeld zit (en dat zit er) en je hebt het erover dan ben ik altijd bang dat anderen ook gaan instappen. 80-99% verliest gewoon geld. Ik zie het in de familie, allemaal neefjes en nichtjes met crypto's - dan noemen ze er een paar...ze hebben geen idee...

Ik heb zoveel fouten gemaakt (en geld verloren) in het verleden met het idee dat je met technische analyse e.d. iets kan voorspellen (echt werk van gemaakt - echt flauwekul - zeker de verhouding tijd/rendement is belabberd) dat ik mezelf en anderen alleen aanraad om in Meesman of NT ESG World e.d. te stappen. En dat heeft tot nu toe erg goed uitgepakt. Ik blijf iedereen waarschuwen dat het ook een keer naar beneden gaat. En dan vraag ik gelijk: wat ga je dan doen? Bijkopen! (ook al is zoveel mogelijk inleggen verstandigst - dat durven we ook niet echt). Als het echt naar beneden gaat zien we pas of ze dat ook echt kunnen natuurlijk...

Disclaimer:
Zit bij Meesman/Lynx/IB/DeGiro en BrandNewDay voor pensioen/FOR
Veel individuele aandelen (50%) ook (Van Apple tot Wolters Kluwer) - voor de "gok" - rendeert wat slechter dan de ETF's.
Ik koop alleen bij.

Ik zie het meer als een asset class, en ik wil gewoon weten hoe het werkt net als ik wil weten hoe ETF's werken, of opties. Of hoe vastgoed in elkaar steekt. En waarom grondstoffen eventueel iets kunnen toevoegen aan de portefeuille. Niet investeren in iets dat je niet begrijpt geldt voor alles. Dus simpelweg een ETF aanraden omdat dat de eenvoudigste optie is, is dan ook niet handig als mensen niet begrijpen wat ze kopen.

In die zin in Crypto niets anders dan de andere categorieën in het geheel van beleggings categorieën. Ik raad overigens niemand meer iets aan. Geen ETF's , geen aandelen , geen crypto. Zelfs over de hypotheek hou ik mij op de vlakte.

De meeste mensen zijn alleen geïnteresseerd in het rendement. De achterliggende begrippen, zoals bij een aandeel wordt je eigenaar van een stukje van het bedrijf is vaak al te ingewikkeld. Het boeit mensen gewoon niet.Daarom is financiële planning ook zo lastig voor velen, laat staan een concept als FO.

De meeste mensen nemen nu eenmaal geen lange termijn gerichte beslissingen, kunnen het niet overzien of willen er geen energie in steken.

• RichieB
[…]
Ondertussen is het verdubbeld en ben ik daardoor FO.
[…]
Gefeliciteerd, het is je van harte gegund! Serieuze vraag: nu je FO bent, stap je nu (deels) uit de risicovolle investeringen zoals crypto? Want waar ik ETF’s absoluut een plaats vind hebben in mijn portfolio na FO zie ik dat voor zeer volatile assets veel minder. Je wilt in dat stadium zonder zorgen van je SWR kunnen genieten zonder het risico te lopen dat je vermogen opeens significant minder waard wordt.

• Config
@Mirved als je FO bent, aan wat voor bedragen moeten we dan denken?

• Phony
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Heel flauw natuurlijk, maar waarschijnlijk 25+ keer zijn jaaruitgaven ;)
Een absoluut bedrag zegt niet zoveel als je het uitgavenpatroon niet weet.

[Voor 11% gewijzigd door Phony op 13-11-2021 12:25]

• Wozmro
Zouden er ook zo'n clubjes bestaan voor ETF's?

https://mobile.twitter.co...tatus/1459018728910196738

• Mirved
RichieB schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:52:
[...]

Gefeliciteerd, het is je van harte gegund! Serieuze vraag: nu je FO bent, stap je nu (deels) uit de risicovolle investeringen zoals crypto? Want waar ik ETF’s absoluut een plaats vind hebben in mijn portfolio na FO zie ik dat voor zeer volatile assets veel minder. Je wilt in dat stadium zonder zorgen van je SWR kunnen genieten zonder het risico te lopen dat je vermogen opeens significant minder waard wordt.
Jaren geleden heb ik een FO bedrag vast gesteld wat ik dacht/denk nodig te hebben om FO te zijn voor de rest van mijn leven. Dit bedrag heb ik eruit gehaald kwam neer op ongeveer 90% de resterende 10% hou ik aan om te kijken wat het nog doet.

Heb wel sterk moeten vechten tegen gierigheid "maar wat als het straks nog meer wordt' of "hoeveel loop ik straks mis". Met ideeën dat ik dan Ferari's kon rijden of iets dergelijks. Maar op een gegeven moment moet je ook tevreden zijn en niet meer terug kijken.

• Mirved
poehee schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:09:
[...]

O en wat heb ik dan destijds geschreven waarover ik nu mijn gelijk kom halen? Ik heb nooit iemand geadviseerd om in crypto te stappen omdat ik het zeer risicovol vind. In maart dit jaar kwam crypto aanbod en heb ik puur verteld hoeveel mijn portefeuille waard was en toen ook mensen gewezen op de risico's. Zeker niet gezegd dat mensen het moesten kopen.

Overigens is dit topic een van de weinige plekken waar ik er uberhaubt iets over verteld heb. Ik heb het hierover nooit met vrienden, familie of collega's gehad. Precies om de redenen die jij ook al aangaf. Mensen zijn te beïnvloedbaar als ze grote winsten zien. Ze willen het ook en zonder zich erin te verdiepen stappen ze ergens blind in. Met alle risico's van dien. Als het dan mis was gegaan zouden ze mij met de nek aankijken omdat ik hun erover verteld had. Dus dat is iets dat ik niet wil.

Naar mijn mening zijn de mensen in dit topic over het algemeen intelligent, voldoende financieel onderlegt en risico avers dat je hier wel erover kunt praten en mensen hun eigen afwegingen kunnen maken zonder ze FOMO aan te praten.

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:30
In welk opzicht zijn de ETF's van Meesman of ABN ook zelf in te stellen via bijvoorbeeld een Giro?

Zitten hier wenselijke verschillen in?

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• Config
Ik denk dat de referral fees op ETFs niet hoog genoeg zijn om de plastische chirurgie bills te dekken.

• Livi
Mirved schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:43:
[...]

Overigens is dit topic een van de weinige plekken waar ik er uberhaubt iets over verteld heb. Ik heb het hierover nooit met vrienden, familie of collega's gehad. Precies om de redenen die jij ook al aangaf. Mensen zijn te beïnvloedbaar als ze grote winsten zien. Ze willen het ook en zonder zich erin te verdiepen stappen ze ergens blind in. Met alle risico's van dien. Als het dan mis was gegaan zouden ze mij met de nek aankijken omdat ik hun erover verteld had. Dus dat is iets dat ik niet wil.

Naar mijn mening zijn de mensen in dit topic over het algemeen intelligent, voldoende financieel onderlegt en risico avers dat je hier wel erover kunt praten en mensen hun eigen afwegingen kunnen maken zonder ze FOMO aan te praten.
Heel veel mensen hebben erover gehoord, het is nu een gigantische hype. Dus ik denk niet dat je er iets aan veranderen. Het zijn volwassen mensen, dus waar zij hun geld aan uitgeven is hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik praat er wel over, maar wanneer het leken zijn, dan zeg ik erbij dat ze zich er goed in moeten verdiepen voordat ze er geld in stoppen en dat de risico's hoog zijn.

Dat je heel veel invloed hebt op waar anderen hun geld in investeren is denk ik een illusie.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Heeft natuurlijk niets met de specifieke investering te maken. Als een wekelijks diner met gelijkgestemden iets is wat je wil, dan begin je er toch een?

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Great-BoBaFeTT
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 17-11 21:00
poehee schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:09:
[...]

Je inlezen en bedenken dat iets groot gaat worden is natuurlijk geen gave. Dat is geloof (neigend naar tunnelvisie).

Ik gun iedereen zijn winsten echt van harte (dus jou ook), maar als er een grote geluksfactor aan gekoppeld zit (en dat zit er) en je hebt het erover dan ben ik altijd bang dat anderen ook gaan instappen. 80-99% verliest gewoon geld. Ik zie het in de familie, allemaal neefjes en nichtjes met crypto's - dan noemen ze er een paar...ze hebben geen idee...

Ik heb zoveel fouten gemaakt (en geld verloren) in het verleden met het idee dat je met technische analyse e.d. iets kan voorspellen (echt werk van gemaakt - echt flauwekul - zeker de verhouding tijd/rendement is belabberd) dat ik mezelf en anderen alleen aanraad om in Meesman of NT ESG World e.d. te stappen. En dat heeft tot nu toe erg goed uitgepakt. Ik blijf iedereen waarschuwen dat het ook een keer naar beneden gaat. En dan vraag ik gelijk: wat ga je dan doen? Bijkopen! (ook al is zoveel mogelijk inleggen verstandigst - dat durven we ook niet echt). Als het echt naar beneden gaat zien we pas of ze dat ook echt kunnen natuurlijk...

Disclaimer:
Zit bij Meesman/Lynx/IB/DeGiro en BrandNewDay voor pensioen/FOR
Veel individuele aandelen (50%) ook (Van Apple tot Wolters Kluwer) - voor de "gok" - rendeert wat slechter dan de ETF's.
Ik koop alleen bij.
Mee eens. Maar waarom bij Meesman als NT fondsen goedkoper zijn bij je huisbank (ABN of Rabo) bij meesman betaal je gewoon meer.

• Batata007
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 25-11 19:08
Unif schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:05:
Ik heb zoals gewoonlijk weer triodos groenfonds gekocht, i.v.m. VRH en de extra korting op inkomstenbelasting.

Gewoonlijk verkoop ik het weer in januari.
Ben er nog niet over uit wat ik dit jaar ga doen, aangezien het geld op de spaarrekening zetten ook niets oplevert, en de koers vrij stabiel is tussen de € 56 en € 60 de afgelopen 6 jaar ofzo.

Grootste risico lijkt mij dat de overheid de belasting voordelen schrapt.
Ik ben even benieuwd hoe je dit doet. Heb je een beleggingsrekening bij Triodos? Liquideer je je holdins elders en zet je het geld dan over naar Triodos? Is het mogelijke rendement wat je daarmee mist wellicht niet groter dan de besparing op VRH?

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:07
Zr40 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:52:
[...]

Heeft natuurlijk niets met de specifieke investering te maken. Als een wekelijks diner met gelijkgestemden iets is wat je wil, dan begin je er toch een?
:-) ik vrees dat de vriendinnen die ik weet te strikken voor een wekelijks eetclubje waar we over obligaties gaan praten, een tikkeltje andere uitstraling zal hebben. Zou het daarom zijn dat ik dat initiatief nog even uitstel totdat de rentes weer flink gaan dalen?

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:57
Mirved schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:43:
[...]

O en wat heb ik dan destijds geschreven waarover ik nu mijn gelijk kom halen? Ik heb nooit iemand geadviseerd om in crypto te stappen omdat ik het zeer risicovol vind. In maart dit jaar kwam crypto aanbod en heb ik puur verteld hoeveel mijn portefeuille waard was en toen ook mensen gewezen op de risico's. Zeker niet gezegd dat mensen het moesten kopen.

Ik ben blij dat je het deelt en vind je verhaal interessant. ;)

Knap dat je gecasht hebt. Er zijn er velen geweest die ook serieus geld hadden maar last van FOMO en daardoor veel werkelijk geld zijn misgelopen!
Goed gedaan :Y _/-\o_

• Magpie
Investeren in crypto hoeft niet te leiden tot een positie die op gegeven moment je belegd vermogen volledig gaat domineren. Ja, in hindsight met de hoge rendementen is dat wat iedereen wil, maar in mijn meer op risk parity gestoelde portfolio is het crypto gedeelte al vele malen gekortwiekt bij een herbalancering en herverdeeld richting aandelen, goud en obligaties. Niet de mega winsten, maar daarentegen lekker slapen als Bitcoin 50% daalt (dit jaar is dit nog gebeurd). Het genoemde gok element is dan toch een stuk minder aanwezig.

• Rubbergrover1
Magpie schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:24:
in mijn meer op risk parity gestoelde portfolio is het crypto gedeelte al vele malen gekortwiekt bij een herbalancering en herverdeeld richting aandelen, goud en obligaties. Niet de mega winsten, maar daarentegen lekker slapen als Bitcoin 50% daalt (dit jaar is dit nog gebeurd).
Zou je na zo'n daling je portefeuille ook weer herbalanceren, en dus juist weer Bitcoin gaan kopen? En hoe vaak herbalanceer je dat? Ga je na bv 20% daling bijkopen, om vervolgens bij een verdere daling nog meer bij te kopen?

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:05
RichieB schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:56:
[...]

Ik zou het verkopen vlak voordat het gaat knallen. 😜
En wanneer is dat? Volgende maand? Over een kwartaal? Over een half jaar? Over een jaar? Of toch nog iets langer?

Niemand weet wat het hoogtepunt heeft, zelfs doorgewinterde beur experts niet. Achteraf is de enige mogelijkheid om te zeggen wanneer het exacte hoogtepunt was geweest. Echter heb je hier niet veel aan voor nu.

• phantom09

Werk je nog of ga je stoppen met werken nu je FO bent?

• phantom09
assje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:42:
[...]

Ik vind crypto een grote graaibak waar mensen geld in stoppen. Hoe meer mensen dit doen, hoe meer je crypto waard wordt. Er zit verder niks achter, behalve vertrouwen. Als mensen in paniek raken en het vertrouwen hier kwijt in zjin, dan zakt de koers als een baksteen in elkaar.
Dit zie je dan ook af en toe gebeuren bij de bitcoin. Koers erg hoog en dan gaan mensen verkopen, koers daalt behoorlijk en nog veel meer mensen gaan verkopen uit paniek. Na een tijdje is de verkoop golf voorbij en is men na een tijdje de paniek vergeten.
Dan komen koopjesjagers weer om de hoek kijken en gaat de koers langzaam weer omhoog.
En zo is de cirkel weer rond.

Min of meer zijn crypto een soort piramidespel, wie het eerst komt die verdient het meest. De interesse zal steeds meer toenemen, totdat het een verzadingingspunt gaat bereiken. Vanaf dat moment zal de koers beperkt stijgen of dalen en dus stabieler zijn.

Wil niet zeggen dat crypto niet goed is, maar er zit niks achter. Als je een aandeel van bijvoorbeeld microsoft koopt zit er van alles achter (kennis, personeel, gebouwen, contracten, etc., etc.).

[Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 14-11-2021 15:26]

• phantom09
Tommie12 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:50:
[...]

Er is ondertussen een tracker op de zwitserse beurs die belegt in de 10 grootste munten.

HODLX.SW moet je maar eens googelen. Kosten zijn relatief hoog met ca2%.
Maar je koopt het op een beursrekening, en het gaat niet zomaar verloren.

Ben aan het overwegen eens in te stappen….
Bij welk broker kan je dit kopen? Ik kan het bij DeGiro niet vinden. Bij interactive Brokers kan ik het wel vinden, maar heb ik geen mogelijkheid om het te kopen.
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee