Daarbij mis je een cruciaal aspect: begrijpen waar de waarde in zit en wat daarvan te verwachten is. Ik begrijp het nut van wasknijpers bijvoorbeeld uitstekend, maar ik heb geen aandelen in bedrijven die wasknijpers maken -- althans, niet direct, indirect zullen er in mijn ETFs vast wel plasticfabrikanten voorkomen, daar twijfel ik niet aan, maar ik zet er niet vol op in.
Misschien iets relevanter in de actualiteit: ik begrijp het nut van elektrische auto's prima, maar dat wil niet zeggen dat ik denk verstand te hebben van de waarde van Tesla. Andere mensen menen dat wel te hebben, en kopen of verkopen daarom, uitstekend.
Met cryptomunten is het nog wat erger: ik
denk te begrijpen waarom mensen er waarde aan hechten, maar als mijn theorie daarover juist is dan
denk ik ook dat ik geen zinnig woord kan zeggen over de langetermijnontwikkeling van die waarde, en dat ik wel erg sceptisch ben over de correlatie met mijn andere assets. En daarmee heeft het geen enkele plek in mijn portfolio, ook geen kleine. Dat wil niet zeggen dat het dus een slechte investering is, of dat iedereen die ermee bezig is gek is, of dat je er niet stinkend rijk mee kan worden, of vul het maar in, alleen dat ik nog voor geen 5 cent satoshi's/Dogecoins/Ether aan wil schaffen -- een investering die groot genoeg is om me daadwerkelijk sneller FO te maken als het over de kop gaat is te risicovol, en een kleinere zou niet meer dan entertainment zijn.
Daarmee sluit ik ook niet uit dat ik over 5 jaar met mijn eigen cryptoportemonneetje aankopen aan het doen ben met een wellicht nog ongeboren munt omdat de rest van de wereld dat dan ook aan het doen is, maar dat is dan geen investeren meer, net zoals in een Tesla rijden of met een iPhone bellen dat niet is.
En als ik steeds meer mensen erover hoor praten, en dan voornamelijk dat het onzin is en ze er (nog) niets van begrijpen, dan weet ik dat het tractie aan het krijgen is. Want bij wijze van spreken 10 jaar geleden wist niemand van het bestaan.
"Steeds meer mensen erover horen praten" is doorgaans
geen goed teken bij investeringen -- dat betekent dat we toegekomen zijn aan de "long tail", dat de tijd daar is waarop elke kleine investeerder en z'n broer ook uit de ruif wil eten omdat het immers alleen maar omhoog kan, en dat er heel veel mensen de boot in gaan als de wind even tegenzit, dat wil zeggen, als er geen nieuw geld meer aan te trekken valt en het bestaande geld verschoven moet worden om het licht aan te houden, daarbij een hoop bagholders achterlatend.
Opnieuw, ik wil mij daarmee verre houden van boude verklaringen als "het is een ponzi/bubbel!!!" en "het heeft geen plek in geen enkele portfolio!!!" of "it's probably rat poison squared" (aldus Warren Buffett

) want die draadjes/flame wars kun je in andere topics ook teruglezen. Er zullen vast mensen zijn die er meer verstand van hebben, of in ieder geval menen te hebben, maar in hoeverre ik het begrijp zou ik pas willen investeren als het gemeengoed is geworden -- dan zijn er geen gouden bergen meer te halen, maar daar kan ik prima mee leven.
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.