• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:18
Livi schreef op woensdag 3 november 2021 @ 06:26:
@MneoreJ Aspirant FO zou ik mezelf niet noemen.
OK, maar ik heb dan ook niet gezegd dat je dat was, voor de duidelijkheid. Toen ik zei "dan neem je als aspirant-FO'er dat "feit" gewoon mee" gebruikte ik "je" in algemene zin, niet om naar jou te verwijzen. Persoonlijke ervaringen lezen is natuurlijk altijd leuk, en interessant (waarvoor dank, overigens).

We zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, en hebben zelfs een vergelijkbare FO-horizon, maar onze persoonlijke situaties zijn compleet anders. Dat vind ik in zekere zin ook zo leuk aan FO: het achterliggende principe is simpel en van toepassing ongeacht je situatie (of je het ook kan bereiken is natuurlijk wel weer heel erg afhankelijk van je situatie :P), daarom is het ook leuk om het te bespreken in de meest algemene zin (tenzij iemand persoonlijk advies wil natuurlijk).

Ik ageerde ook niet voor "alles vastleggen voor de komende 20 jaar" (keyword "vastleggen"); als je e.e.a. terugleest haal je er misschien nog wel wat anders uit. Maar ik heb gezegd wat ik wilde zeggen; ik ga er niet verder over door-emmeren want de rest moet ook nog wat leuks te lezen hebben. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:11
rube schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:56:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Genoeg fun mogelijk zonder risico.
Maar het leven is in het algemeen inherent aan risico's. En sommige kunnen het leven wat spannender maken.
Zowat alles is een risico: een huis kopen, kinderen krijgen, een relatie, beleggen, van werkgever wisselen...
De kunst zit in de afweging of je een risico wil nemen ten opzichte van wat het mogelijk oplevert.

Ik beleg in aandelen, soms gaat dat wel eens goed fout, gelukkig gaat het regelmatig heel goed.
Feit is dat bij een correctie (maart 2020 bv) er in een paar dagen een pak vermogen kan verdwijnen en daar moet je tegen kunnen.
Als mijn geld in staatsobligaties zat, dan had ik dat niet gezien, maar stond ik nu ook niet 30-35% hoger dan begin dit jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 03-11-2021 08:43 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:42:
[...]

Zowat alles is een risico: een huis kopen, kinderen krijgen, een relatie, beleggen, van werkgever wisselen...
De kunst zit in de afweging of je een risico wil nemen ten opzichte van wat het mogelijk oplevert.
Maar dat betekent niet dat je dan maar geen langetermijn visie zou moeten hebben. Alleen zal die visie in eerste instantie zeer algemeen en met potlood zijn en zullen er langzaam maar zeker steeds meer relatieve zekerheden komen.

Het is daarbij toch zeker ook wel een goed idee om een algemene gedachte zoals 'over 20 jaar FO zijn' te concretiseren en te bekijken of dat überhaupt realistisch is en welke maatregelen je zou kunnen nemen om de succeskans te vergroten. Dan kan het best zijn dat je onderweg er achter komt dat dat doel al in bv 18 jaar te bereiken is. Of juist pas in bv 22 jaar te bereiken is. Is dat een grote ramp? Lijkt me niet. Maar wel goed om af en toe even de barometer te herijken.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:03:
[...]

Maar dat betekent niet dat je dan maar geen langetermijn visie zou moeten hebben. Alleen zal die visie in eerste instantie zeer algemeen en met potlood zijn en zullen er langzaam maar zeker steeds meer relatieve zekerheden komen.

Het is daarbij toch zeker ook wel een goed idee om een algemene gedachte zoals 'over 20 jaar FO zijn' te concretiseren en te bekijken of dat überhaupt realistisch is en welke maatregelen je zou kunnen nemen om de succeskans te vergroten. Dan kan het best zijn dat je onderweg er achter komt dat dat doel al in bv 18 jaar te bereiken is. Of juist pas in bv 22 jaar te bereiken is. Is dat een grote ramp? Lijkt me niet. Maar wel goed om af en toe even de barometer te herijken.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Je maakt een visie, en kijkt dan of je er naar toe kan werken.
Als je daarvoor 1500€ per maand moet sparen, en je inkomen is maar 2000€, dan weet je dat het heel moeilijk/onmogelijk wordt.
Ofwel accepteer je dat, en verander je de visie, ofwel begin je te zoeken naar manieren om meer te verdienen.

Bij mij is de impact van loon nu nogal beperkt. De beursexplosie van de laatste 18 maanden heeft mijn plan een heel stuk realistischer gemaakt. ik kan me veel meer een "fuck you" tegenover mijn werkgever permitteren. Dat was een jaar of 2-3 geleden een andere zaak.
De manier waarop mijn beleggingen nu vooruit gaan begint echt scary te worden.
Sinds eind september is er een netto jaarloon bijgekomen....
Op 3 dagen nu een netto maandloon.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 03-11-2021 09:37 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het is inderdaad wel een goed om een doel te hebben. Zelf ben ik afgelopen 2 jaar begonnen met beleggen en heb bewust gekozen om te beginnen met high risk en lange horizon. Tot heden een uitstekende keus geweest maar ga nu mijn inleg steeds meer richting ETFs om meer te spreiden mochten die high risk aandelen(/crypto) niet het verwachte rendement waarmaken. Meer inleggen met hoge risico heeft potentieel toch meer winst dan ik verwacht nodig te hebben en zet daarom naast de haas ook in op de schildpad. Hoe dichterbij de streefdatum komt, hoe minder risico ik wil nemen met mijn inleg.

Daarnaast pas ik ook bijvoorbeeld de (deels aflossingsvrije) hypotheek aan op deze streefdatum door nu te genieten van een lagere rente op een kortere looptijd. Tegen die tijd zie ik wel hoe de economie er aan toe is, wat dat betreft heb ik totaal geen haast om te stoppen met werken en ook geen concreet plan wat ik met mijn tijd dan wil gaan spenderen.

Edit:
Zonder doel of streefdatum is het onmogelijk om tot een lange termijn doel te komen. Het doel kan best veranderen maar zo lang je in de juiste richting stuurt beweeg je tenminste de goede kant op.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 03-11-2021 10:13 ]

Deveon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:11:
Edit:
Zonder doel of streefdatum is het onmogelijk om tot een lange termijn doel te komen. Het doel kan best veranderen maar zo lang je in de juiste richting stuurt beweeg je tenminste de goede kant op.
Ja, dat eigenlijk. Zet ergens een stip aan de horizon en probeer in die richting te sturen. Naar mate je dichter bij de stip komt, zul je preciezer willen weten waar die stip precies ligt en hoe je bij die stip moet komen.

En dan zullen ook een hoop dingen meer uitgekristalliseerd zijn. Je hebt op een gegeven moment kinderen, of juist niet. Je zit misschien tevreden in je koophuis, maar misschien ook juist nog niet. Je hebt waarschijnlijk een bepaalde werkcarriere en hebt daarmee ook wel wat duidelijker wat je toekomstige inkomenspotentieel is. (Of je hebt al de 'ideale baan' en kunt die lijn dus naar de toekomst doortrekken (met wat onzekerheden).) En ga zo maar door.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:42:
[...]
Ik nam jou met je orignele zin waarschijnlijk te letterlijk:
En ja… no risk no fun.
Maar ik kan plezier beleven aan een spelltjes avond, een wandeling buiten op een mooie herfstdag, een goed boek lezen, tijd met familie/vrienden doorbrengen.
Dit zijn voor mij allemaal zaken waar ik "fun" uithaal en voor mij geen "risk" aanhangt, althans niet noemenswaardig. Uiteraard moet je uiteraard altijd uikijken wat voor spelletjes gaat spelen (geen poker met je hele vermogen als inzet :+ ) en niet buiten lopen als er bliksem is e.d. :P

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Deveon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:11:
Edit:
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:35:
[...]

Ja, dat eigenlijk. Zet ergens een stip aan de horizon en probeer in die richting te sturen. Naar mate je dichter bij de stip komt, zul je preciezer willen weten waar die stip precies ligt en hoe je bij die stip moet komen.
Wise man once said "if you want to cycle to belgium, dont buy a boat and head to iceland".

Natuurlijk niet echt 8)7 , maar punt is wel heel geldig en dan ook zeker eens met deze heren. Je moet gewoon ergens beginnen, en daar hoort ook een streven bij. Of dat nou een arbitrair gekozen vermogensbedrag is, maandinkomen, leeftijd om te stoppen met werken... boeit allemaal niet echt.

Pas als je bent begonnen én iets hebt om naar toe te werken, krijg je vanzelf inzichten die je verder helpen. Dat vormt vanzelf een meetpunt om je performance aan af te meten, of iets om keuzes te maken om weer 'on track' te komen (prioriteiten stellen, wel/geen geld uitgeven, doel bijstellen aan nieuwe realiteit).

Naarmate je dichterbij komt weet je beter wat je wilt of nodig hebt. Misschien wordt je maandlast accurater, of misschien wordt het toch een midlife-crisis-god-ik-ben-50-en-kaal-Ferrari 812. Je zal toch eerst moeten beginnen aan iets opbouwen en er jarenlang aan werken. Pas bij de uitvoering, ofwel keuze voor geld uitgeven, komt aan bod wat je echt met dat geld gaat (of kunt) doen.

Of het nou gaat om je motivatie te houden, gedisciplineerd doorzetten tot hoe je omgaat met tegenslag. Uiteindelijk is FO een marathon die 40+ jaar duurt. Net als bij een echte marathon zet je daarvoor een eerste stip aan de horizon (volgend jaar xxx lopen) en dan ga je trainen, waarbij je ook pas +- 1 maand van tevoren weet of je het ook echt kunt uit gaan lopen.

Zonder dat doel, zonder een idee of visie, wordt het verdomde lastig.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 03-11-2021 14:43 ]

• Tommie12
rube schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:41:
[...]

Ik nam jou met je orignele zin waarschijnlijk te letterlijk:

[...]

Maar ik kan plezier beleven aan een spelltjes avond, een wandeling buiten op een mooie herfstdag, een goed boek lezen, tijd met familie/vrienden doorbrengen.
Dit zijn voor mij allemaal zaken waar ik "fun" uithaal en voor mij geen "risk" aanhangt, althans niet noemenswaardig. Uiteraard moet je uiteraard altijd uikijken wat voor spelletjes gaat spelen (geen poker met je hele vermogen als inzet :+ ) en niet buiten lopen als er bliksem is e.d. :P
Ik had het meer over de "grotere dingen des levens".

Uiteraard is er niks mis met plezier beleven aan een wandeling (maar ook dat is meer risico dan in je bed blijven liggen).
Genieten van de simpele dingen geeft dubbele voldoening!

Maar, als je "rijk" wil worden (en FO is gewoon een meer dan gemiddelde rijkdom), dan moet je ergens in je leven wel een paar beslissingen nemen die meer risico in houden dan gewoon je job doen en werken tot je pensioen.

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Uiteraard is het belangrijk om een duidelijk doel te hebben. Zelf voer ik daarvoor niet allerlei berekeningen uit. Het is meer logisch redeneren. Vanaf het moment dat ik vrijwel gratis in een afbetaald, energieneutraal huis kan wonen, dalen de vaste lasten die ik maak als een gek. Tel daar beleggingen en crypto investeringen bij op van de laatste tien jaar en ik ben er al. Een big spender ben ik nooit geweest en zal ik nooit worden.

Ook voor mijn kinderen heb ik een mooi 'spaarvarkentje' vol, dus daar hoef ik niet meer over na te denken. Rijbewijs en studie wil ik graag voor ze betalen en bijdragen aan huisvesting, maar ik geloof er sterk in dat het goed is voor een mens om na de studietijd op eigen benen te leren staan. Dat zal niet makkelijk voor ze zijn, maar daar word je juist sterker van. Ik heb liever dat ze 10x op hun bek gaan, dan dat ik alles voor ze oplos en opvang. Die voorbeelden zie ik ook om me heen en dat zijn (op een enkele uitzondering na) verwende snowflakes zonder ruggengraat, die tot op hoge leeftijd sterk op de ouders leunen. Dat wil ik niet voor mijn kinderen.

De RE van FIRE hoeft van mij voorlopig niet. Ik heb veel plezier in mijn werk en als eind dertiger ben ik nog lang niet klaar met het werkende leven. Wel zal het op mijn tijd en voorwaarde zijn en ik zal de vrijheid hebben om mijn werk in te richten zoals ik zelf wil. Als ik er geen zin in heb kan ik elk moment stoppen, dat is een groot verschil met loonslaaf zijn tot je 68e, zoals ik bij een paar collega's zie gebeuren.

Mijn grote zorg is de klimaatcrisis, waardoor het bestaan van Nederland niet zeker is. Ik zal dus op tijd moeten besluiten mijn huis te verkopen en naar een betere, hogere plek te emigreren. Ik verwacht dat dit nog zeker 30 jaar gaat duren. Uiteraard zijn er meer onzekere factoren, zoals een scheiding, of een ernstige ziekte bij mezelf of mijn kinderen. Ik zou me redden, maar het zou mijn plannen behoorlijk overhoop kunnen gooien. Helaas horen dat soort dingen nu eenmaal bij het leven. Geld maakt wel alles makkelijker, dus hoe dan ook ben ik blij dat ik deze weg ben opgestapt 10 jaar geleden. Of ik nou volledig FO ben over 10 jaar, of hopeloos faal.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:54
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:30:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Je maakt een visie, en kijkt dan of je er naar toe kan werken.
Als je daarvoor 1500€ per maand moet sparen, en je inkomen is maar 2000€, dan weet je dat het heel moeilijk/onmogelijk wordt.
Ofwel accepteer je dat, en verander je de visie, ofwel begin je te zoeken naar manieren om meer te verdienen.

Bij mij is de impact van loon nu nogal beperkt. De beursexplosie van de laatste 18 maanden heeft mijn plan een heel stuk realistischer gemaakt. ik kan me veel meer een "fuck you" tegenover mijn werkgever permitteren. Dat was een jaar of 2-3 geleden een andere zaak.
De manier waarop mijn beleggingen nu vooruit gaan begint echt scary te worden.
Sinds eind september is er een netto jaarloon bijgekomen....
Op 3 dagen nu een netto maandloon.
Members only:

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

• Deveon
  • Niet online
Members only:

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door tomtom901 op 04-11-2021 10:26 ]

• Tommie12
Members only:

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-11 21:15
Members only:

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Members only:

• MneoreJ
Ik heb er eigenlijk niet zo bij stilgestaan, maar inderdaad, als ik kijk naar totale opbrengsten, dan heb je het over 2,8 keer mijn jaarlijkse uitgaven -- en ik beleg nog maar 3 jaar, dus ik heb in totaal bijna net zoveel binnengeharkt als uitgegeven. Huh.

Natuurlijk is dit wel allemaal papieren winst en moeten de magere jaren ook nog een keer komen, dus veel zegt het niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• psychodude
Members only:

Dan ook benieuwd wat 2022 gaat bieden. Wereldwijd is de verwachting van economische groei in zowel 2022 als ook nog 2023 vooralsnog altijd 'bovengemiddeld'. Wel wat lager dan 2021. Maar indien de positiviteit zich op de beurs blijft handhaven, en er zich geen al te gekke world events zich voortdoen, hoeft het einde van gunstige rendementen nog niet in zicht te zijn.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

psychodude schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:25:
[...]

***members only***

Dan ook benieuwd wat 2022 gaat bieden. Wereldwijd is de verwachting van economische groei in zowel 2022 als ook nog 2023 vooralsnog altijd 'bovengemiddeld'. Wel wat lager dan 2021. Maar indien de positiviteit zich op de beurs blijft handhaven, en er zich geen al te gekke world events zich voortdoen, hoeft het einde van gunstige rendementen nog niet in zicht te zijn.
Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:38
Members only:

• Tommie12
@thatanas

Vorig jaar in Maart zag ik op een dikke week tijd een som van een vette Porsche verdampen, en dan moet je zorgen dat je ook nog slaapt.
Een week of 4 later waren er 2 terug bij....

• psychodude
Het was ook meer sarcastisch bedoeld ;).
Tommie12 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:03:
@thatanas

Vorig jaar in Maart zag ik op een dikke week tijd een som van een vette Porsche verdampen, en dan moet je zorgen dat je ook nog slaapt.
Dit is dan ook de reden waarom ik persoonlijk er bewust voor gekozen heb om langzaam te starten en mijn periodieke inleg in loop der jaren uitgebreid heb en verder blijf uitbreiden. Leert je gewoon een beetje wennen aan fluctuaties. Valt het niet zo rauw op je dak. Zeker met de bedragen die sommigen als rendementen hebben gezien, kan het in een slecht jaar niet eens meer de som van een vette Porsche zijn die je ziet verdampen, maar kun je zomaar de som van een starterswoning buiten de randstad zien verdampen.

Zodra je het riedeltje een paar keer meegemaakt hebt, eerst een verlies van een korte vakantie, vervolgens verlies van een maandloon, verlies van een leuke wereldreis, verlies van die vette Porsche. Keer op keer hebt weten door te zetten, het tij zien keren, zal het ook makkelijker worden om ook bij grotere tegenspoed het hoofd koel te houden. Of naja, een zekere vorm van selectie brengt je tot die groep, want een deel zal tijdens de reis vaarwel hebben gezegd tegen het concept beleggen.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57
@thatanas Het is niet meer dan logisch dat risicoperceptie en risicobereidheid verschillen, volgens mij helemaal niks mee mis om hier behoudend in te staan. Belangrijkste is m.i. dat je er over nagedacht hebt en een bewuste keuze maakt.

Ik zit er momenteel zo in dat ik bij de huidige lage rente geen stuiver meer aflos dan noodzakelijk. Vorige hypotheek was wel volledig afgelost (bij 5,5% rente destijds). Hele andere afweging. Nu heb ik juist voor een flink bedrag aflossingvrij extra gefinancierd bij aankoop nieuwe woning wat aan het werk is als belegd vermogen. Als de huidige winsten kunnen worden behouden is mijn prepensioen datum dit jaar met een aantal jaren vervroegd. Maar mijn calvinistische insteek is op de achtergrond nog aanwezig: mijn doel voor 2022 is het belegd vermogen op het niveau van mijn hypotheek te brengen. Dat ga ik niet alleen met inleg meer redden, daarvoor is toch wel een procent of 10 rendement nodig, de sneeuwbal van @tomtom901

Per saldo komt het erop neer om ook met grote bedragen te blijven beleggen en zoals @Tommie12 aangeeft mentaal met de schommelingen en verliezen om te kunnen gaan. Dit neemt niet weg dat we nu in gouden jaren zitten en beleggen blijft inherent risicovol. Altijd goed m.i. om je daar van bewust te zijn.

• MneoreJ
Wat denk ik ook kan meehelpen is om verlies en winst niet voortdurend te zien in termen van een vakantie, maandloon, wereldreis, Porsche of whatever, zeker niet omdat dat eigenlijk niet klopt -- je bent het immers niet nu te gelde aan het maken. Als je het voor FO doet is het enige van belang hoe ver je van FO vandaan bent, en dat is bij verlies vanaf het gemiddelde dan wat verder af en winst dan wat meer dichtbij. De horizon is meestal ook dusdanig lang dat er nog ruimte genoeg is om te compenseren, dus het boeit verder dan ook heel weinig als je dit jaar wat virtuele dure auto's kwijt bent. Je was (hopelijk) immers niet van plan die auto's dit jaar aan te schaffen. :P

Zou morgen geheel de beurs crashen en mijn hele portfolio naar 0 gaan (wat niet kan zonder een of andere bijbehorende wereldramp, maar dat terzijde) dan zou mijn reactie "wel verdorie" zijn, want dan word ik niet binnen de verwachte termijn FO. Maar dat was het dan ook echt wel. Je moet niet in termen van wagenparken gaan denken, dan maak je jezelf gek.

Magpie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:45:
Per saldo komt het erop neer om ook met grote bedragen te blijven beleggen en zoals @Tommie12 aangeeft mentaal met de schommelingen en verliezen om te kunnen gaan.
Maar dat geldt m.i. ook de andere kant op. Niet alleen bij je plan blijven als het even erg tegenzit, maar ook bij je plan blijven als het even erg mee zit. De bespiegelingen over het rendement dat afgelopen jaar behaald is en hoe dat zich bv. verhoudt tot bv. arbeidsinkomen, of t.o.v. het latere doel, geven volgens mij eigenlijk ook aan dat iemand emotioneel toch moeilijk afstand kan nemen van de koersontwikkelingen.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:53:
[...]

Maar dat geldt m.i. ook de andere kant op. Niet alleen bij je plan blijven als het even erg tegenzit, maar ook bij je plan blijven als het even erg mee zit. De bespiegelingen over het rendement dat afgelopen jaar behaald is en hoe dat zich bv. verhoudt tot bv. arbeidsinkomen, of t.o.v. het latere doel, geven volgens mij eigenlijk ook aan dat iemand emotioneel toch moeilijk afstand kan nemen van de koersontwikkelingen.
Klopt, en dat leer je maar door eens een paar keer wat dips of een crash mee te maken.

Als iemand mij wat advies vraagt zeg ik (na de gebruikelijke disclaimers dat ik ook maar een mens ben zonder glazen bol) altijd: hoe goed ga je nog slapen als er van je belegde centen op een paar dagen 20-30% verdwijnt.

Als iemand dan direct aan de temesta moet, dan is beleggen in aandelen en fondsen geen goed idee. Die moet dan maar huizen verhuren, en kijken of die dan nog goed slaapt als er een huurder de zaak afbreekt en maanden niet betaalt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben me door dit topic aan het ploegen. Wat een schat aan informatie zeg! Dank iedereen voor de bijdragen!

Members only:

• Tommie12
Members only:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tommie12

Members only:

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:53:
[...]

Een waarheid als een koe! Persoonlijk had ik erg weinig moeite met de crash/dip van maart 2020, hoewel ongeveer een derde van mijn belegd vermogen verdween in erg korte tijd. 'Geen probleem, dat is de reden dat ik het plan had gemaakt om te blijven zitten als het tegenzit', dacht ik destijds. Met als bijkomend voordeel dat het maandelijkse aandelen inkopen wat voordeliger werd.

Maar nu de afgelopen maanden bijna onafgebroken stijgingen te zien zijn, begin ik wel serieuze hoogtevrees te krijgen, merk ik. Niet dat ik er slecht van slaap, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld de SP500 vanaf de dip van ongeveer 2300 in bijna een rechte lijn naar de 4600 is gelopen, waarbij het vorige record (vlak voor corona) onder de 3500 lag... dat kan toch niet langer goed gaan? Is er dankzij de Fed en ECB zo'n waanzinnige bubbel ontstaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSJFJhWI2K_wkecgAUDQkcnikHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zeFHYpU3C4trezmovxeJORtO.png?f=user_large

Meer mensen met het hoogtevreesprobleem en eventueel een oplossing? Niet meer naar de grafieken kijken misschien?

Edit: grafiekje toegevoegd ter illustratie

[ Voor 7% gewijzigd door Sdreeg op 04-11-2021 16:57 ]

• MneoreJ
@Sdreeg Als je niet zenuwachtig word van crashes, waarom zou je dan zenuwachtig worden van grote hoogtes? Immers, het gaat jou niet uitmaken als het ineens omlaag dendert naar "normale" hoogtes, right?

Het kan inderdaad niet eeuwig zo gaan. Het probleem is dat wij als individuele beleggers niet precies weten hoe lang dan nog wel, en zolang het nog omhoog tjoekt wil je niet aan de zijlijn staan, eeuwig wachtend op de dip en het rendement van nu mislopen. Dat je dan ook in het karretje zit als het treintje het hoogtepunt heeft bereikt en omlaag stort moet je dan voor lief nemen.

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-11 15:05
Sdreeg schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:27:
[...]

Een waarheid als een koe! Persoonlijk had ik erg weinig moeite met de crash/dip van maart 2020, hoewel ongeveer een derde van mijn belegd vermogen verdween in erg korte tijd. 'Geen probleem, dat is de reden dat ik het plan had gemaakt om te blijven zitten als het tegenzit', dacht ik destijds. Met als bijkomend voordeel dat het maandelijkse aandelen inkopen wat voordeliger werd.

Maar nu de afgelopen maanden bijna onafgebroken stijgingen te zien zijn, begin ik wel serieuze hoogtevrees te krijgen, merk ik. Niet dat ik er slecht van slaap, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld de SP500 vanaf de dip van ongeveer 2500 in bijna een rechte lijn naar de 4600 is gelopen, waarbij het vorige record (vlak voor corona) onder de 3500 lag... dat kan toch niet langer goed gaan? Is er dankzij de Fed en ECB zo'n waanzinnige bubbel ontstaan?

Meer mensen met het hoogtevreesprobleem en eventueel een oplossing? Niet meer naar de grafieken kijken misschien?
Stay the course zou ik zeggen.

Momenteel zijn aandelen hooggewaardeerd (PE-ratio etc). Maar dat is naar de stand van nu, wat is de huidige waardering indien je een horizon in aanmerking neemt van xx jaar? Op basis van historisch perspectief denk ik: hoger dan nu. Dus blijf ik op maandbasis kopen of 'we' nou stijgen of dalen.

Ik doe alleen niet mee met de huidige hype van lenen om te investeren (marge, DUO-lening, aflossingsvrije hypotheek etc). Dat ik hierdoor mogelijk minder winst pak is dan maar zo, maar lenen om te investeren 'voelt' voor mij persoonlijk gewoon niet lekker.

• psychodude
[...]

Maar nu de afgelopen maanden bijna onafgebroken stijgingen te zien zijn, begin ik wel serieuze hoogtevrees te krijgen, merk ik. Niet dat ik er slecht van slaap, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld de SP500 vanaf de dip van ongeveer 2500 in bijna een rechte lijn naar de 4600 is gelopen, waarbij het vorige record (vlak voor corona) onder de 3500 lag... dat kan toch niet langer goed gaan? Is er dankzij de Fed en ECB zo'n waanzinnige bubbel ontstaan?

Persoonlijk denk ik niet zozeer dat het enkel een bubbel is, maar beleggen gewoon langzaam aan het nieuwe sparen aan het worden is. Waarmee je dus door meer vraag voor een beperkt product de prijzen op ziet drijven. Beleggen is de afgelopen jaren daarnaast ook gewoon veel toegankelijker geworden. Ook voor de kleinere bedragen.

Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.investopedia....ividual-investors-5094063

T.o.v. 2010 een verdubbeling van de U.S. equity trading volume in handen van de individuele belegger. En die groei is er vermoedelijk nog lang niet uit, gezien eigenlijk nog altijd maar een relatief klein deel van de bevolking belegd. Met daar tegenover het aandeel dat niet belegd, vaker richting beleggen toegetrokken wordt.

Dit zie je in Nederland ook terug:
https://www.rtlnieuws.nl/...na-spaargeld-dnb-stijging

Dit artikel is al weer enkele maandjes oud, maar op dat moment een 47,3 miljard euro geïnvesteerd door particulieren in Nederlandse beleggingsfondsen. Hier in Nederland is dat nog zeker niet het cijfer zoals door de individuele belegger in de VS wordt weggezet, aan de andere kant zien we hier natuurlijk ook groei, en zal een belangrijk deel natuurlijk ook investeren buiten Nederlandse beleggingsfondsen.

De wereld van het beleggen veranderd daarmee dan ook. Een zekere andere vorm van emotie toont hoe een groot aantal van kleine individuele beleggers de koers van een aandeel totaal kan doen veranderen, looking at you GME. Ik kan mij dan ook voorstellen dat eerdere 'regels' op een gegeven moment ook niet meer als dusdanig op zullen gaan.

• Tommie12
@Sdreeg

Een crash van 30% vanaf 4600 heb ik liever dan een crash van 20% vanaf 3000....

Vorig jaar zat ik met een mooi bedrag cash, en heb sinds maart gewacht tot de echte bodem, en de tweede crash ging gebeuren... In december toch maar ingestapt.

Je kan een crash niet timen.
Dus ik ga nu ook niet uitstappen, ooit geprobeerd, dik mislukt.

Voor de fondsen en trackers doe ik zeker niks. Aandelen bekijk ik af en toe en bekijk of ze niet aan gekke waarderingen staan. Dan verkoop ik wel en koop iets anders.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Tommie12 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:03:
@thatanas

Gezien alle winsten over de afgelopen periode denk ik er over om hem daadwerkelijk aan te schaffen :)

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
jerh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:25:
[...]

Gezien alle winsten over de afgelopen periode denk ik er over om hem daadwerkelijk aan te schaffen :)
Lekker FO minded, maar ik zeg doen. 911? 718? Panamera? Cayenne?

• jerh
tomtom901 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:23:
[...]

Lekker FO minded, maar ik zeg doen. 911? 718? Panamera? Cayenne?
Ik ben al FO :)

Taycan, wel een EV, anders moet ik naar Amersfoort aan Zee verhuizen _/-\o_

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Hoogtevrees heb ik niet, ik kan immers niet in de toekomst kijken dus ik weet niet of dit 'hoogtepunt' wellicht nog maar de heuvel is op weg naar de alpen...
Het zinnetje "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst" gaat ook op voor crashes. Een van de betere bijdragen uit dit topic of het beleggen topic was de vraag:
'Welke kans is groter, een jaar met een crash van 30% gevolgd door 5 jaar 9% rendement of 6 jaar lang 2,3% groei?' (zoiets althans). In beide gevallen is het rendement in jaar 6 gelijk...

Tot die tijd is het niet verkeerd om te stoppen met kijken naar grafieken. Je wordt dus bedankt :+

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
jerh schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:57:
[...]

Ook een hele mooie keus. :D
jerh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:25:
[...]

En als er een paar magere jaren aankomen, doe je de auto dan de deur uit en gaat alles op de fiets?

• Deveon
  • Niet online
[...]

Wel pronken met je Porsche maar zonder de gigantische onderhoudskosten, dat ligt precies in lijn met FO. ;)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:46
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:19:
[...]

En als er een paar magere jaren aankomen, doe je de auto dan de deur uit en gaat alles op de fiets?
Als er een paar magere jaren aanbreken hou je vast aan je SWR in afwachting van betere tijden, toch?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Wozmro
Met brede ETF's heb je mentaal minder last van hoogtevrees of crisismomenten vind ik.

Je kan het gewoon op de algemene economische toestand steken: alles gaat op en neer.

Ik begin mij zelfs wat af te vragen of er geen verband is tussen de wereldproblemen en de beurskoersen.

Ik bedoel: hoe meer problemen hoe beter voor de beurs.
Denk aan: oorlogen, Corona, klimaat,...

In min of meer rustige jaren zullen de rendementen minder hoog zijn denk ik dan.

Maar ja, wat is een rustig jaar? En je weet het toch niet voorhand wat er zit aan te komen.

• Livi
Wozmro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:18:
Met brede ETF's heb je mentaal minder last van hoogtevrees of crisismomenten vind ik.

Je kan het gewoon op de algemene economische toestand steken: alles gaat op en neer.

Ik begin mij zelfs wat af te vragen of er geen verband is tussen de wereldproblemen en de beurskoersen.

Ik bedoel: hoe meer problemen hoe beter voor de beurs.
Denk aan: oorlogen, Corona, klimaat,...

In min of meer rustige jaren zullen de rendementen minder hoog zijn denk ik dan.

Maar ja, wat is een rustig jaar? En je weet het toch niet voorhand wat er zit aan te komen.
Tijdens de economische crisis van 2008 crashte de beurs en daarmee vrijwel alle aandelen juist gigantisch. Ik denk dat we binnen een paar jaar opnieuw in een wereldwijde crisis terecht zullen komen.

Dat is niet erg als je je aandelen hebt gekocht voor de lange termijn, maar ik zou jezelf nog niet te rijk rekenen nu het tijdelijk goed gaat.

• jerh
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:19:
[...]

sinds corona fiets ik in km evenveel als ik met de auto ga. Daar wordt je dan wel mager(der) van :)

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik stop sinds een klein jaar een vast bedrag per maand in de bekende NN fondsen, bouw alle andere posities langzaam af. Robeco is de deur al uit en bij degiro zorg ik dat ik onder de 20k blijf. Opbouw vindt plaats bij NN volgens verdeling 88-12. Ook heb ik bij degiro een small caps ETF die ik ongeveer in waarde gelijk houd met het EM deel.

Behalve aandelen heb ik voor ongeveer een gelijk bedrag aan crowdfund leningen en een deel cash. Het idee is DCA inleg in aandelen, crowdfunding ongeveer in waarde gelijk houden waardoor ik langzaam steeds meer in breed gespreide aandelen kom te zitten.

Waar ik tegen aan loop is dat ik elke maand voor mijn doen redelijk wat geld over houd, dat komt door een afbetaald huis heb en mede daardoor geen bijzonder hoog uitgavepatroon. Mijn inkomen is toegenomen omdat ik sinds een paar maanden ZZP'er ben. Ik buffer al een deel van mijn inkomen op de zakelijke rekening voor als ik een tijdje geen opdracht heb.

De logische oplossing is om de maandelijkse inleg bij NN te vergroten. Ergens voelt dat alleen niet goed omdat ik wat hoogtevrees begin te krijgen met de beurskoersen. Niemand kan de beurskoersen voorspellen maar hebben jullie tips, bijvoorbeeld om de spreiding te bevorderen?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Als ik van mijn geld af zou moeten, zou ik voor een klassieke 911 gaan die geëlektrificeerd is, bijv https://www.voitures-extravert.com/
Kost wel 3 ton, maar dan heb je ook een unieke auto.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Weet iemand hoe je bij IBKR ervoor zorgt dat FX posities niet automatisch gesloten worden?

Ben dividend belegger, en als het elke week al mn non-EUR cash (a 2,- commissie per regel) omzet naar euro's wordt het best prijzig.. vooral als ik het vervolgens ook weer terug om moet zetten (incl fx commissie) om weer aandelen te kopen...

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:21
@Afas
Je doet al veel volgens deze opbouw:
1- directe cash (huishoudrekening)
2- buffer (direct beschikbaar spaargeld)
3- demper (deposito-ladder/obligaties)
4- voorzichtig beleggen (breed gespreide ETF's, categorieën aandeel/vastgoed/grondstof. Pensioen.)
5- gericht risicovoller beleggen (crowfunding, appartement, direct in grondstoffen, kunst)
6- speculatief (stockpicking, bitcoins)

Of je geld in de onderste twee categorieën gaat stoppen, hangt af van je risicobereidheid en of je zin hebt er de tijd en moeite in te stoppen. Als je dat niet wil, dan moet je gewoon stug doorgaan met categorie 4. Je hebt geen alternatief. Saai. Wel verstandig.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 21:54 ]

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:59
Xanaroth schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:39:
Weet iemand hoe je bij IBKR ervoor zorgt dat FX posities niet automatisch gesloten worden?

Ben dividend belegger, en als het elke week al mn non-EUR cash (a 2,- commissie per regel) omzet naar euro's wordt het best prijzig.. vooral als ik het vervolgens ook weer terug om moet zetten (incl fx commissie) om weer aandelen te kopen...
Bij mij blijft mijn CAD en USD cash gewoon in die valuta staan. Maar als ik het goed heb is dat bij IB afhankelijk van hoeveel cash je van een valuta hebt, ik meen onder een equivalent van 10 USD de positie automatisch wordt gesloten. Ik kan het alleen nu niet zo snel terugvinden...

• RichieB
Afas schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:20:
[...]
De logische oplossing is om de maandelijkse inleg bij NN te vergroten. Ergens voelt dat alleen niet goed omdat ik wat hoogtevrees begin te krijgen met de beurskoersen.
[...]
Volgens deze redenatie zou je nu ook langzaam (of snel!) moeten beginnen met het afbouwen van je ETF posities. Want de beurskoersen voelen te hoog. Of toch niet? En dan gewoon blijven inleggen wat je kan en dus je inleg verhogen.

Persoonlijk houd ik me er niet veel mee bezig. Ja, ik hoor om me heen dat het een goed jaar is, super zelfs. Ik heb nog geen 1x gekeken hoe mijn ETF's het doen. Gewoon automatische inleg elke maand.. over een jaar of 10 eens kijken hoe ver ik ben..

[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 05-11-2021 12:24 ]

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
Afas schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:20:
Ik stop sinds een klein jaar een vast bedrag per maand in de bekende NN fondsen, bouw alle andere posities langzaam af. Robeco is de deur al uit en bij degiro zorg ik dat ik onder de 20k blijf. Opbouw vindt plaats bij NN volgens verdeling 88-12. Ook heb ik bij degiro een small caps ETF die ik ongeveer in waarde gelijk houd met het EM deel.

Behalve aandelen heb ik voor ongeveer een gelijk bedrag aan crowdfund leningen en een deel cash. Het idee is DCA inleg in aandelen, crowdfunding ongeveer in waarde gelijk houden waardoor ik langzaam steeds meer in breed gespreide aandelen kom te zitten.

Waar ik tegen aan loop is dat ik elke maand voor mijn doen redelijk wat geld over houd, dat komt door een afbetaald huis heb en mede daardoor geen bijzonder hoog uitgavepatroon. Mijn inkomen is toegenomen omdat ik sinds een paar maanden ZZP'er ben. Ik buffer al een deel van mijn inkomen op de zakelijke rekening voor als ik een tijdje geen opdracht heb.

De logische oplossing is om de maandelijkse inleg bij NN te vergroten. Ergens voelt dat alleen niet goed omdat ik wat hoogtevrees begin te krijgen met de beurskoersen. Niemand kan de beurskoersen voorspellen maar hebben jullie tips, bijvoorbeeld om de spreiding te bevorderen?
Hier ook sinds een jaar in NN fondsen. Heb ook het gevoel dat de beurskoersen "te hoog" zijn. Daardoor ook nu een paar maanden gestopt met inleggen.
Maar ik las dat de verwachting is dat de economie in 2022 en 2023 door zal blijven groeien.
Echter, zie ik ook "signalen" zoals de inflatie die fors is op vele producten dat dit weleens een enorme rem op de economie zou kunnen geven. En door het afbouwen van het opkopen van staatsobligaties door de ECB.
Spreiding van vermogen is dus belangrijk. Zelf kies ik nu voor:
ETF edelmetalen
ETF aandelen
ETF obligaties
Liquide middelen
Dividend aandelen
Crypto

• Tommie12
siveiro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:23:
[...]

Hier ook sinds een jaar in NN fondsen. Heb ook het gevoel dat de beurskoersen "te hoog" zijn. Daardoor ook nu een paar maanden gestopt met inleggen.
Maar ik las dat de verwachting is dat de economie in 2022 en 2023 door zal blijven groeien.
Echter, zie ik ook "signalen" zoals de inflatie die fors is op vele producten dat dit weleens een enorme rem op de economie zou kunnen geven. En door het afbouwen van het opkopen van staatsobligaties door de ECB.
Spreiding van vermogen is dus belangrijk. Zelf kies ik nu voor:
ETF edelmetalen
ETF aandelen
ETF obligaties
Liquide middelen
Dividend aandelen
Crypto
Zou wel niet te veel in obligaties steken. Die worden dubbel geraakt als de inflatie stijgt...
Crypto... we zullen de discussie hier niet starten.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24

cdoens

Peugeot-gek

Thijskoman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:54:
Handig topic, hoop nuttige informatie!

***members only***
De eerste stap heb je gemaakt... Je bent hier aangekomen. Je zult hier vast tips opsteken die je helpen je doel (beter) te bereiken.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• gebruikerswoord
  • Laatst online: 11-11-2021
[...]

Wat ook scheelt is er van uitgaan dat de koersen momenteel zo'n 30-40% (of meer) te hoog staan, en dus een correctie toepassen op je huidige portefeuillewaarde. Als de crash dan komt, dan voelt dat als een opluchting.

• Tommie12
gebruikerswoord schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:39:
[...]

Wat ook scheelt is er van uitgaan dat de koersen momenteel zo'n 30-40% (of meer) te hoog staan, en dus een correctie toepassen op je huidige portefeuillewaarde. Als de crash dan komt, dan voelt dat als een opluchting.
Rare redenering...

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat "de" koersen te hoog staan. Er zijn zeker aandelen die bijzonder hoog gewaardeerd zijn, maar er zijn er ook die nog niet te duur zijn.

Je moet het ook vergelijken met de rente's. Als de rente heel laag is, dan zijn aandelen met een dividendrendement van 4% eigenlijk goedkoop.

En je moet ook weten dat er nog zakken geld klaar staan om naar de aandelenmarkten te gaan.
Iedere keer als er een kleine dip is gedurende een paar dagen schiet het daarna ook weer omhoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 05-11-2021 14:28 ]

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:33
Wat mij heel veel helpt; er is geen alternatief.
Had ik uit hoogtevrees gestopt met beleggen dan heb je al gegarandeerd verlies vanwege de inflatie.

Nu ga ik gewoon door met beleggen en heb inmiddels flinke percentages winst. De beurs mag al met 30% zakken en ik sta nog op winst.

Dus na een crash is het nog steeds de betere optie geweest tov sparen.

.

• gebruikerswoord
Tommie12 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:27:
[...]

Je moet het ook vergelijken met de rente's. Als de rente heel laag is, dan zijn aandelen met een dividendrendement van 4% eigenlijk goedkoop.
Die te lage rente lijkt me de belangrijkste reden dat aandelen nu te duur zijn. Zodra de rente weer genormaliseerd wordt zal de lucht ook uit de aandelen lopen. Wie gaat er massaal ETFs kopen met een PE van 25, als je ook 4-5 % rendement kunt halen op staatsobligaties?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
gebruikerswoord schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:42:
[...]

Die te lage rente lijkt me de belangrijkste reden dat aandelen nu te duur zijn. Zodra de rente weer genormaliseerd wordt zal de lucht ook uit de aandelen lopen. Wie gaat er massaal ETFs kopen met een PE van 25, als je ook 4-5 % rendement kunt halen op staatsobligaties?
De ECB en de Fed gaan dat alleen de komende 10 jaar niet laten gebeuren want dan gaan de zuid-europese landen massaal failliet

• Tommie12
gebruikerswoord schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:42:
[...]

Ik zie dat ook niet gebeuren, simpelweg omdat op dit moment overheden al heel diep in de schulden zitten (en niet alleen de Zuid-Europese, maar ook de VS, China, Japan, etc).
De overheden kunnen zich dat gewoon niet permitteren, en de economie ook niet.

Tweede belangrijke factor zijn de investeringen in de groene omslag. Met hoge rentes kunnen die gewoon niet uitgevoerd worden omdat ze dan niet terugbetaald geraken.

Dit is mijn visie, alvast wat ik in mijn troebele glazen bol zie.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 05-11-2021 15:09 ]

• gebruikerswoord
Ik ben wel benieuwd wat het beoogde exit-scenario van de ECB/FED is. Over 10 jaar zullen de overheidsschulden, bedrijfsschulden en particuliere schulden immers nog veel groter zijn, en wordt de rekening van normaliseren nog hoger. En over 20 jaar wordt dat nog erger.

• Highland
Geldcreatie door de ECB wordt pas een probleem wanneer de verhouding verdienvermogen/geldcreatie van de EU uit de pas gaat lopen met USA en China/Azië. Voorlopig hebben die twee economische blokken hun eigen problemen, waardoor zij ook enthousiast meedoen met geldcreatie.

Wanneer het dan veranderd? Wanneer de machtskaarten in de wereld weer eens opnieuw geschud worden. Als een economisch machtsblok gaat domineren, kan die een andere macro-economische politiek voeren waar andere economieën zich op moeten aanpassen.

Wanneer ik op een 800+koersniveau naar beneden kijk krijg ik ook hoogtevrees. Maar wanneer ik uitzoom, dan zie ik de logica (lage rente/geldcreatie wereldwijd die waarderingen omhoog stuwt). En indien mijn verhaal nergens op slaat en de waarderingen allemaal irrationeel zijn: wat is je alternatief?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

gebruikerswoord schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:10:
Ik ben wel benieuwd wat het beoogde exit-scenario van de ECB/FED is. Over 10 jaar zullen de overheidsschulden, bedrijfsschulden en particuliere schulden immers nog veel groter zijn, en wordt de rekening van normaliseren nog hoger. En over 20 jaar wordt dat nog erger.
Volgens mij was het idee om met inflatie de schulden langzaam te verdampen over enkele decennia. Het mooie van dit plan is dat de mensen die nu verantwoordelijk zijn voor dat beleid dan ook niet meer verantwoordelijk zijn tegen die tijd mocht het toch niet werken zoals beoogd.

Daarnaast is het plan om "eurobonds" uit te gaan gaan geven waarmee obligaties van zwakke landen gemengd worden met sterke landen. Aan het begin van de Coronacriris is heel hard geprobeerd het er doorheen te drukken maar is het niet gelukt.

Vervolgens worden pensioenfondsen verplicht daar in te investeren. Die levert minder rendement op dan obligaties van sterke landen waardoor pensioenspaarders enkele decennia minder rendement krijgen. Dit komt dan voornamelijk voor de rekening van landen met veel geld in pensioenpotten. Landen met een omslagstelsel hebben hier weinig last van.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• gebruikerswoord
Voorlopig vinden degenen die de rekening moeten betalen - zoals pensioenspaarders en starters op de woningmarkt - het kennelijk nog prima. Er wordt uiteraard wel geklaagd, maar men vindt het niet zo erg dat men massaal op andere partijen gaat stemmen. Maar ik moet nog zien of dat zo blijft, zeker wanneer de inflatie de lagere inkomensgroepen hard zal gaan raken, en er nog een paar recessies overheen gaan in de toekomst.

• Tommie12
gebruikerswoord schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:52:
Voorlopig vinden degenen die de rekening moeten betalen - zoals pensioenspaarders en starters op de woningmarkt - het kennelijk nog prima. Er wordt uiteraard wel geklaagd, maar men vindt het niet zo erg dat men massaal op andere partijen gaat stemmen. Maar ik moet nog zien of dat zo blijft, zeker wanneer de inflatie de lagere inkomensgroepen hard zal gaan raken, en er nog een paar recessies overheen gaan in de toekomst.
Laat ons hopen dat de lonen dan mee omhoog gaan. In België gaat dat met de gezondheidsindex, in NL zullen de vakbonden wel met looneisen komen.

Op het pad van FO moet je dus investeren in assets die de inflatie compenseren, bedrijven die hun prijzen mee omhoog kunnen duwen. Obligaties ... denk het niet.
Goud, zilver... zijn een kleine verzekering voor mij.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:46
FO en FMA zijn zulke populaire onderwerpen, dat er ook veel misbruik van wordt gemaakt. Ik vermoed dat gedeeltelijk de slachtoffers diegene zijn voor wie het doel juist het verst van ze af ligt.

Volkskrant: Hoe onwijs gaaf het is om het vastgoed in te gaan, ook als je 20 bent en geen geld hebt

Nu geloof ik niet dat er hier veel mensen posten die dit soort ideën er op na houden, maar voor iedereen die dit topic via google of iets anders vind is onderstaande waarschuwing wel op zijn plek:

The Rise of Fake Gurus

Video gevonden via volkskrant artikel. De werkwijze van de guru's in kwestie wordt daarin haarfijn uitgelegd. In dat artikel wordt in de introductie ook gelinkt naar een aantal van de (imho) kwalijke video's, ik post ze hier bewust niet.

Ter verduidelijking: ik heb hier niemand gespot die er deze praktijken op na houd. Ik stel voor dat we dat ook zo proberen te houden en te verwijzen naar bovenstaande video als er wel zo'n figuur komt hengelen (maar ik ga dan weer niet over het forumbeleid).

It's time to play the music, it's time to light the lights

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:34

Bij mij is een automatische conversie naar de basisvaluta gratis... weet je zeker dat er kosten worden gerekend?

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 22:14
Thijskoman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:54:
Handig topic, hoop nuttige informatie!

***members only***
Mooie portefeuille om mee te beginnen. Beetje aanvullen met eigen geld en herinvesteren klinkt al niet verkeerd. Dan heb je al een voorsprong op veel anderen.

• Wozmro
big bang schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:05:
FO en FMA zijn zulke populaire onderwerpen, dat er ook veel misbruik van wordt gemaakt. Ik vermoed dat gedeeltelijk de slachtoffers diegene zijn voor wie het doel juist het verst van ze af ligt.

Volkskrant: Hoe onwijs gaaf het is om het vastgoed in te gaan, ook als je 20 bent en geen geld hebt

Nu geloof ik niet dat er hier veel mensen posten die dit soort ideën er op na houden, maar voor iedereen die dit topic via google of iets anders vind is onderstaande waarschuwing wel op zijn plek:

The Rise of Fake Gurus
[YouTube: The Rise of Fake Gurus: The Dark Truth Behind Making MILLIONS from Online Courses.]

Video gevonden via volkskrant artikel. De werkwijze van de guru's in kwestie wordt daarin haarfijn uitgelegd. In dat artikel wordt in de introductie ook gelinkt naar een aantal van de (imho) kwalijke video's, ik post ze hier bewust niet.

Ter verduidelijking: ik heb hier niemand gespot die er deze praktijken op na houd. Ik stel voor dat we dat ook zo proberen te houden en te verwijzen naar bovenstaande video als er wel zo'n figuur komt hengelen (maar ik ga dan weer niet over het forumbeleid).
Ik heb mijzelf ook al de vraag gesteld wat ik zou gedaan hebben op 20-jarige leeftijd en YouTube met dergelijke filmpjes zou al bestaan hebben.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kleine currency posities met een waarde onder USD 5 worden automatisch gesloten zodra alle boekingen in die currency zijn gesettled. Dit kan je niet uitschakelen, maar de automatische conversie naar je base currency is wel kosteloos.

Als je het echt niet wil dan moet je saldo in die currency hoger zijn dan USD 5 of equivalent.

https://ibkr.info/article/710

• Great-BoBaFeTT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-11-2021
roda_djavulen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:36:
Wat mij heel veel helpt; er is geen alternatief.
Had ik uit hoogtevrees gestopt met beleggen dan heb je al gegarandeerd verlies vanwege de inflatie.

Nu ga ik gewoon door met beleggen en heb inmiddels flinke percentages winst. De beurs mag al met 30% zakken en ik sta nog op winst.

Dus na een crash is het nog steeds de betere optie geweest tov sparen.

.
Precies. Als je beleggingshorizon > 10 jaar is gewoon blijven inleggen _/-\o_

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik heb zoals gewoonlijk weer triodos groenfonds gekocht, i.v.m. VRH en de extra korting op inkomstenbelasting.

Gewoonlijk verkoop ik het weer in januari.
Ben er nog niet over uit wat ik dit jaar ga doen, aangezien het geld op de spaarrekening zetten ook niets oplevert, en de koers vrij stabiel is tussen de € 56 en € 60 de afgelopen 6 jaar ofzo.

Grootste risico lijkt mij dat de overheid de belasting voordelen schrapt.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:22

oscar82

De ondertitel

Unif schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:05:
Ik heb zoals gewoonlijk weer triodos groenfonds gekocht, i.v.m. VRH en de extra korting op inkomstenbelasting.

Ben er nog niet over uit wat ik dit jaar ga doen, aangezien het geld op de spaarrekening zetten ook niets oplevert, en de koers vrij stabiel is tussen de € 56 en € 60 de afgelopen 6 jaar ofzo.

Nu zit ik nog in de fase waarin ik maximaal (beleggings)risico wil lopen. Volgend jaar wil ik het risico langzaam afbouwen. Groenfonds is een hele goede kandidaat daarvoor. Beter dan deposito’s voor mijn situatie in ieder geval. Is er een reden om voor Triodos te kiezen en niet voor een anderen? Mijn huis- en beleggingsbankier is nu ing maar ik neem aan dat die ook de meeste andere fondsen aanbiedt:
https://www.belastingdien...gen_met_belastingvoordeel
Is er ergens een overzicht met de kosten per fonds en evt. Bijzonderheden?
Unif schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:05:

Tussen 56 en 60 euro zit wel bijna 7 procent. Dat is toch best een redelijke variatie en een rederij risico, als de verwachting voor het rendement verder vooral uit de paar procent fiscaal voordeel bestaat.

Voor het laag rendement-laag risico kapitaal zou ik dan eerder voor echt groen deposito/sparen gaan, zoals Rabo groensparen. Al heb je daar tegenwoordig ook een negatieve rente.

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Rabo groensparen zet je het een jaar vast, daar zit ik niet op te wachten.
Als dat niet het geval was geweest, dan had ik inderdaad dit gekozen, i.p.v. triodos groenfonds.

Helaas zijn de mogelijkheden beperkt.
en op zoiets als " het Groenwoningen Fonds" zit ik niet te wachten, te lange looptijd en teveel risico.

Eigenlijk zijn er maar twee die voor mij in aanmerking komen; triodos groenfonds en ASN Groenprojecten fonds, dan staat je inleg niet vast
Unif schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:59:
Rabo groensparen zet je het een jaar vast, daar zit ik niet op te wachten.
Als dat niet het geval was geweest, dan had ik inderdaad dit gekozen, i.p.v. triodos groenfonds.
Het staat inderdaad een jaar vast, daarna kun je het gewoon opnemen wanneer je wil. Maar gezien de overweging om het geld bij Triodos ook langer te laten staan leek me dat geen heel groot bezwaar.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:00
Hier begonnen met een liquidatie van al mijn bezit omdat ik op huizenjacht ga. Vermoedelijk 99% van het bezit (geblokkeerde lijfrentes en pensioen niet meegerekend) wat ik heb in diverse asset klasse's heb zitten op verschillende platformen en fysiek bezit, ben ik om aan het zetten in cash. Ruimt wel lekker op en zorgt voor veel overzicht. Je bouwt stiekem best veel op door de jaren heen. Ook was ik al weer een hoop zaken vergeten, dat ik niet meer wist dat ik had (gelukkig stond het nog op de lijst). Ik weet nog niet of ik het nodig heb, vermoedelijk niet maar toch is het wel eens prettig om een grote schoonmaak te houden.

Het zet mij ook aan het denken, ik ben nu al weken bezig met liquidatie maar als een erfgenaam dat moet uitzoeken, dan kom je er nooit uit. Gelukkig ben ik nog jong en gezond maar stel. Bijvoorbeeld crypto ben ik vandaag al de hele dag bezig met oude portfolio's leeg te trekken met moeite. Hoe doen jullie dat?

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
wm1234 schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:14:
Het zet mij ook aan het denken, ik ben nu al weken bezig met liquidatie maar als een erfgenaam dat moet uitzoeken, dan kom je er nooit uit. Gelukkig ben ik nog jong en gezond maar stel. Bijvoorbeeld crypto ben ik vandaag al de hele dag bezig met oude portfolio's leeg te trekken met moeite. Hoe doen jullie dat?
Als de overledene de spelregels heeft gevolgd, is de laatste aangifte inkomstenbelasting een beginpunt van de puzzel.

• Deveon
  • Niet online
Met de aangifte van de IB en pincode van de telefoon van de overleden kom je denk ik al een heel eind.

• Tommie12
Hier begonnen met een liquidatie van al mijn bezit omdat ik op huizenjacht ga. Vermoedelijk 99% van het bezit (geblokkeerde lijfrentes en pensioen niet meegerekend) wat ik heb in diverse asset klasse's heb zitten op verschillende platformen en fysiek bezit, ben ik om aan het zetten in cash. Ruimt wel lekker op en zorgt voor veel overzicht. Je bouwt stiekem best veel op door de jaren heen. Ook was ik al weer een hoop zaken vergeten, dat ik niet meer wist dat ik had (gelukkig stond het nog op de lijst). Ik weet nog niet of ik het nodig heb, vermoedelijk niet maar toch is het wel eens prettig om een grote schoonmaak te houden.

Ik heb zelf geen crypto. Mijn zoon heeft een wallet, en ik heb hem gezegd dat hij die codes toch ergens op papier moet bewaren, desnoods bij een notaris of zo.

Als ik ooit beslis om bv bitcoin te kopen zou ik een tracker kopen, dan staat dat gewoon bij de bank als een etf. Dat volgt de koers met een behoorlijke nauwkeurigheid.

Hoe ik het doe is gewoon weinig zaken hebben die moeilijk te beheren zijn. Een paar dingen staan vast (bv om fiscale redenen), maar wat niet vast staat is vrij eenvoudig te gelde te maken, op het huis na.
(Ok er zijn in de inboedel ook wat waardevolle zaken, maar die zouden toch niet zo snel verkocht gaan worden.)

• Livi
Het beste is het als je mensen om je heen hebt die je vertrouwd en die ook in crypto zitten en beleggen. Tenzij mijn man, mijn broer en ikzelf tegelijkertijd doodgaan is er geen probleem.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:00
Livi schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:40:
Het beste is het als je mensen om je heen hebt die je vertrouwd en die ook in crypto zitten en beleggen. Tenzij mijn man, mijn broer en ikzelf tegelijkertijd doodgaan is er geen probleem.
Hier kan iedereen net de computer aanzetten dus dat zal dan verloren geld zijn vermoed ik zo. Als je ziet wat voor applicaties ik allemaal heb moeten uittesten proberen om wallets weer te herstellen, overboeken naar exchanges, omwisselen naar andere currency en uitbetalen met allemaal KYC update's. Echt makkelijk is het niet.

Ik cash het nu uit en ga het simpeler houden.

Overigens werd er geopperd via de IB aangifte, daar ben ik het 100% eens maar dan nog zijn er posten zoals bijvoorbeeld aandelenpakketten bij werkgevers die geblokkeerd staan, die niet terug komt op de IB. Crypto ook maar lastig en uitgesplitst over verschillende platformen.

Los bezit wat via bedrijven loopt en soms privé, staat natuurlijk wel in de boekhouding maar ook lastig.

Eigenlijk zou je een soort persoonlijk asset management software moeten hebben, dat toegankelijk is. Ik heb al Firefly geprobeerd en verschillende andere modules maar toch kom ik steeds weer op Excel uit (die vervolgens ook weer in een mapje staat. Niemand die er vanaf weet.

• RichieB
Livi schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:40:
Was er maar een instantie waar je je waardevolle commodities kan stallen waarvan het eigendomsrecht overgaat op je erfgenamen en dit bij wet geregeld is en er een waarborgfonds is voor als die instantie zelf in de financiële problemen komt..

• Highland
Ik heb een instructie voor mijn vrouw opgesteld voor hoe ze bij onze spullen kan komen. En mijn wachtwoorden staan in een passwordmanager waar zij noodtoegang voor kan aanvragen. Bij zo'n aanvraag krijg ik een melding waarbij ik binnen enkele uren bezwaar kan maken, doe ik dat niet dan heeft ze toegang.

En wat ik al die jaren nog niet heb geregeld, is dergelijke instructies bij een notaris of iemand anders in de kluis te leggen. Want tenslotte kunnen mijn vrouw en ik ook samen onder de tram komen.

Onderwerp betreft allemaal niet direct FO, maar als ik het niet regel dan is het voor mijn vrouw direct niet FO.

*noteert actiepunt*
wm1234 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:05:
[...]
Eigenlijk zou je een soort persoonlijk asset management software moeten hebben, dat toegankelijk is. Ik heb al Firefly geprobeerd en verschillende andere modules maar toch kom ik steeds weer op Excel uit (die vervolgens ook weer in een mapje staat. Niemand die er vanaf weet.
Ach, ik heb voor de zaken die niet in de IB aangifte terugkomen (bv pensioengerelateerd) ook nog een gewone ordner in de kast staan :). Als wij onder de bus lopen, dan vinden de nabestaanden dat uiteindelijk wel.

• sc0ut84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:47
Highland schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:16:
Ik heb een instructie voor mijn vrouw opgesteld voor hoe ze bij onze spullen kan komen. En mijn wachtwoorden staan in een passwordmanager waar zij noodtoegang voor kan aanvragen. Bij zo'n aanvraag krijg ik een melding waarbij ik binnen enkele uren bezwaar kan maken, doe ik dat niet dan heeft ze toegang.

En wat ik al die jaren nog niet heb geregeld, is dergelijke instructies bij een notaris of iemand anders in de kluis te leggen. Want tenslotte kunnen mijn vrouw en ik ook samen onder de tram komen.

Onderwerp betreft allemaal niet direct FO, maar als ik het niet regel dan is het voor mijn vrouw direct niet FO.

*noteert actiepunt*
Neem hier eens een kijkje. Ik heb zelf namelijk recent ook voor hetzelfde "probleem" gestaan (in ieder geval met betrekking tot al mijn digitale bezittingen zoals crypto, social media accounts, ed.) en toen kwam ik na wat speurwerk bij Inheriti / SafeHaven uit.

Je kan dus met de Inheriti oplossing alles ge-decentralizeerd opslaan en pas bij bepaalde scenarios vrij laten komen voor diegene die jij vooraf hebt bepaald :)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 22:14
Goed punt wel. Ik heb hier de vrouw opdracht gegeven om onze financieel onderlegde kennis uit te nodig en vooral de favorietenbalk van m'n laptop door te nemen. Maar dat is niet heel erg foolproof natuurlijk (plus ik loop nog het risico op een crash zonder backup). Genoeg te regelen in 2022...

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Nog een tip om achterblijvers toegang te verlenen als je een Gmail account gebruikt:

Google Inactive Account Manager reminder
xxxx@gmail.com
This is just a reminder that you have a plan set up in case you stop using your Google Account (xxxx@gmail.com). Your plan includes these settings:

We’ll try to contact you

2 months after your last activity, we’ll notify these points of contact:
achterblijverX@gmail.com
3 months after your last activity, we’ll notify your trusted contact
achterblijverY@gmail.com

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Zijn er ook routes om accounts te bemachtigen via de notaris/rechter? Het zou toch wel bijzonder raar zijn als accounts waar funds staan, zoals P2P en crypto niet toegankelijk meer zijn na overlijden. De meeste landen zullen daar toch wel wetgeving voor hebben? Even afgezien van dat het omslachtig en langdurig zal zijn.

• Tommie12
Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:43:
Zijn er ook routes om accounts te bemachtigen via de notaris/rechter? Het zou toch wel bijzonder raar zijn als accounts waar funds staan, zoals P2P en crypto niet toegankelijk meer zijn na overlijden. De meeste landen zullen daar toch wel wetgeving voor hebben? Even afgezien van dat het omslachtig en langdurig zal zijn.
Voor bankrekeningen en effectenrekeningen is dat vrij simpel en nogal evident.

Maar als je echt een totaal ongelinkte crypto account hebt met een code van zoveel woorden, dan is er niemand die je toegang kan geven, zelfs al zouden ze willen.

Daarom moet zoiets eigenlijk in een digitale kluis zitten die dan wel open kan na een nalatenschap. Sinds kort bieden belgische notarissen zoiets aan.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Met de huidige AML wetgeving zou je toch zeggen dat een Coinbase account ook wel recoverable zou moeten zijn. Althans dat mag ik hopen. De crypto wallets onder eigen beheer zijn natuurlijk een ander verhaal.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 16:50
Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:05:
Met de huidige AML wetgeving zou je toch zeggen dat een Coinbase account ook wel recoverable zou moeten zijn. Althans dat mag ik hopen. De crypto wallets onder eigen beheer zijn natuurlijk een ander verhaal.
Met het risico dat iemand er daar vandoor gaat dus met de wallets...

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:49
sc0ut84 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:24:
[...]

Neem hier eens een kijkje. Ik heb zelf namelijk recent ook voor hetzelfde "probleem" gestaan (in ieder geval met betrekking tot al mijn digitale bezittingen zoals crypto, social media accounts, ed.) en toen kwam ik na wat speurwerk bij Inheriti / SafeHaven uit.

Je kan dus met de Inheriti oplossing alles ge-decentralizeerd opslaan en pas bij bepaalde scenarios vrij laten komen voor diegene die jij vooraf hebt bepaald :)
Grappig, ik heb aan de ICO meegedaan van SafeHaven. Moet daar ook maar eens mee aan de slag gaan om dat vast te leggen

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
Tommie12 schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:47:
[...]

Voor bankrekeningen en effectenrekeningen is dat vrij simpel en nogal evident.

Maar als je echt een totaal ongelinkte crypto account hebt met een code van zoveel woorden, dan is er niemand die je toegang kan geven, zelfs al zouden ze willen.
Klopt :)
Daarom moet zoiets eigenlijk in een digitale kluis zitten die dan wel open kan na een nalatenschap. Sinds kort bieden belgische notarissen zoiets aan.
Ik zou de wallet seed nooit in wat voor digitale kluis dan ook laten zetten :P

Je kan natuurlijk wel gewoon een fysieke kluis vullen met de seed en de toegang hiertot bij de notaris vaststellen bij overlijden.

Ook kan je nadenken over Shamir's Secret Sharing systeem; je deelt de seed dan op over verschillende locaties van mensen die je vertrouwd, en zorgt ervoor dat je erfgenaam, al dan niet middels de notaris, weet bij welke locaties hij/zij moet zijn om de seed te herstellen. Al dan niet 1 deel van de seed in een fysieke kluis zoals hierboven zetten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:10
Richh schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:28:
[...]

Klopt :)

[...]

Ik zou de wallet seed nooit in wat voor digitale kluis dan ook laten zetten :P

Je kan natuurlijk wel gewoon een fysieke kluis vullen met de seed en de toegang hiertot bij de notaris vaststellen bij overlijden.

Ook kan je nadenken over Shamir's Secret Sharing systeem; je deelt de seed dan op over verschillende locaties van mensen die je vertrouwd, en zorgt ervoor dat je erfgenaam, al dan niet middels de notaris, weet bij welke locaties hij/zij moet zijn om de seed te herstellen. Al dan niet 1 deel van de seed in een fysieke kluis zoals hierboven zetten.
De oplossing van Safe Haven (inheriti.com) maakt ook gebruik van Shamir's Secret Sharing en is een volledig gedecentraliseerd systeem. Diverse audits tonen aan dat zij geen data opslaan en dat het hele opdelen van de informatie en schrijven naar de SafeKeys client-wise gebeurd. Maargoed, les 1 in crypto is uiteraard dat je nooit je wallet seeds mag delen, dus dat is mijns inziens de grootste uitdaging die SafeHaven te wachten staat.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• Tommie12
@Richh @Vetifuro

En dat is de reden waarom er al zo veel bitcoins verloren zijn gegaan.

Kan je je voorstellen dat je vader zijn half leven heeft geleefd van die 1000 bitcoins (waarvan hij er elk jaar ééntje verkocht), en dat die ineens helemaal weg zijn na een hartaanval?

Of je spaart samen met je patner voor je FO, en de code gaat verloren na een brand?

Pagina: 1 ... 49 ... 302 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.