barbarbar schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:57:
[...]
Je gaat er dan wel vanuit de mensen die zo'n index en daarvan afgeleide ETF samenstellen dat als doel hebben. Het enige wat een index doet, is een weerspiegeling zijn van de aandelen die er in zitten. Niet meer, niet minder. De sp500 kun je dus zien als een afspiegeling van de grootste bedrijven van de VS. Dat heeft historisch goed uitgepakt, en zal ongetwijfeld ook in de toekomst wel goed gaan. Maar is niks anders dan de 500 grootste bedrijven naar marktwaarde. Dan rijst de vraag: ben ik daar als individuele belegger blij mee? En mijn antwoord is eigenlijk: nee, die afspiegeling kan ik ook zelf wel maken. Ik heb liever bedrijven waar ik zelf (enige) kennis van heb, en als er onverhoopt wat mis gaat kan ik bij een europese rechter aankloppen. Weet je dat icesave debacle nog? Met mensen die hun geld niet konden terughalen? Ik wel. Ook dat is een reden voor mij persoonlijk om individuele aandelen aan te houden. Die staan gewoon op mijn naam, leen ik niet uit, en mocht er onverhoopt toch wat zijn, dan hoef ik niet in de VS mijn gelijk proberen te gaan halen. Let wel: de VS heeft de handel al meermaals dichtgegooid, ook voor langere tijd (maanden en jaren) bijvoorbeeld tijdens de great depression en tijdens de tweede wereld oorlog. Zit je dan met je wereldwijde etf waar je niet bij kunt.
Eerst en vooral bedankt voor de openheid. I appreciate!! En ik snap de spreiding ten dele.
Je citeert wel risico's in tech, maar dan koop je Intel en Nokia... dat is ook tech.
De grote risico's die je hier schetst zijn dus >80 jaar niet gebeurd, en je haalt een Ijslandse bank aan waar mensen niet aan hun spaargeld konden als risico.
Wat is er gebeurd met de aandelen van die bank denk je?
Als ik aandelen van een bedrijf koop of ik koop een ETF, daar zit altijd waarde achter, en die zijn ook op mijn naam genoteerd. Zelfs mensen in Oekraine kunnen nog aan hun geld, de russen die geld in het buitenland parkeerden moeilijker...
Maar als ons financieel systeem en onze rekeningen ons ontnomen worden, dan spreken we over een situatie waar je spaargeld je kleinste zorg wordt, dan helpt alleen een zak gouden munten in een valse vloer of zo....
Maar al bij al interessante discussie hoor.
Mijn grootste posities in individuele aandelen zijn ArgenX, ASML, ASMI, Recticel, WDP, Apple en Ageas. De meeste heb ik ruim 5 jaar.