Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja, en dat zijn dan de dingen die ik mijn kinderen leer.RichieB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat we onszelf allemaal in het verleden voorspellende gaven zouden toewensen. Ik doelde uiteraard op dingen zonder voorkennis. Zo ben ik zelf (nadat de internet bubbel barste) veel te lang met spaarrekeningen bezig geweest. Ik had achteraf veel eerder op zoek moeten gaan naar alternatieven en was dan hopelijk op ETF's en de hele FIRE movement gestuit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een les die ik ondertussen wel heb geleerd, is om niet op basis van emotie te handelen. De afgelopen jaren hebben mijn vingers regelmatig gekriebeld om een verkooporder in te zetten, bijvoorbeeld vanwege de handelstarieven of de oorlog in Iran.RichieB schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat we onszelf allemaal in het verleden voorspellende gaven zouden toewensen. Ik doelde uiteraard op dingen zonder voorkennis. Zo ben ik zelf (nadat de internet bubbel barste) veel te lang met spaarrekeningen bezig geweest. Ik had achteraf veel eerder op zoek moeten gaan naar alternatieven en was dan hopelijk op ETF's en de hele FIRE movement gestuit.
Zet daarom vooraf een strategie uit en houd je daaraan. Bijvoorbeeld: ongeacht de koers iedere maand een vast bedrag investeren en niet proberen de markt te timen.
Als laatste, optimalisatie loont. Als je op verschillende punten steeds een paar tienden procent aan kosten kunt besparen, kan dat op de lange termijn een flinke impact hebben.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.