• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
JURIST schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Behalve dan dat je niet jaarlijks box 3 belasting betaalt en dat telt ook wel op. Verder terecht punt.
En dat de jaarlijkse box 3 belasting - afhankelijk van je leeftijd! - waarschijnlijk VEEL EN VEEL meer is dan een mogelijk verschil van tarief in box 1. Reken maar eens uit hoeveel van je vermogen verdwijnt in box 3 als je 10, 20 of 30 jaar lang daar moet aftikken met huidige tarief, of werkelijk rendement in 2028.

Ik leg in ieder geval zonder na te denken gewoon maximaal in een lijfrente waar ik zelf kan besluiten waar ik het in kan beleggen (DeGiro), is een absolute no-brainer zolang je box 3 vermogen significant meer is dan wat je al hebt opgebouwd qua pensioenvoorziening.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20
Hielko schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:42:
Ik leg in ieder geval zonder na te denken gewoon maximaal in een lijfrente
Ook met de 30% ruimte?

Tot een paar jaar geleden alles benut maar afgelopen jaren nog niet. Onze gezamelijke pijler 2/3 is bruto ook nog vergelijkbaar met box 3.

Ik heb nog even om er over na te denken maar ben nog niet helemaal uit over de juiste balans.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 29-08-2026 21:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:42
assje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Ook met de 30% ruimte?

Tot een paar jaar geleden alles benut maar afgelopen jaren nog niet. Onze gezamelijke pijler 2/3 is bruto ook nog vergelijkbaar met box 3.

Ik heb nog even om er over na te denken maar ben nog niet helemaal uit over de juiste balans.
Elk jaar 30% is veel. In combinatie met werknemerspensioen en AOW kan je toekomstige pensioenuitkering op een gegeven moment hoger worden dan je toekomstige uitgaven.

Maar het heeft fiscale voordelen en wat je zou kunnen doen bij RE is eerst interen op je box 3 vermogen en de pensioenrekening dan eerst laten doorlopen.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dat je zoveel kan/mag inleggen is tijdelijk. Zodra je pensioen fonds over is naar nieuwe stelsel moet je (voor vanaf dat jaar) de jaarruimte anders berekenen (en komt er vaak wel iets lagers uit, en bij sommige pensioenen iets veel lagers)

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43
JURIST schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Elk jaar 30% is veel. In combinatie met werknemerspensioen en AOW kan je toekomstige pensioenuitkering op een gegeven moment hoger worden dan je toekomstige uitgaven.

Maar het heeft fiscale voordelen en wat je zou kunnen doen bij RE is eerst interen op je box 3 vermogen en de pensioenrekening dan eerst laten doorlopen.
Zolang ik nog 49.5% terug kan krijgen is het echt een no brainer. Ondertussen wel heel veel opgebouwd door al vanaf 2010 maximaal in te leggen. Uiteindelijk als de pot teveel is kan je eerder beginnen met uitkeren. Of emigreren naar een land met lagere inkomstenbelasting :)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Jake schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:02:
Dat je zoveel kan/mag inleggen is tijdelijk. Zodra je pensioen fonds over is naar nieuwe stelsel moet je (voor vanaf dat jaar) de jaarruimte anders berekenen (en komt er vaak wel iets lagers uit, en bij sommige pensioenen iets veel lagers)
Ik mag bij ABP bijna niks inleggen:

Fiscale ruimte. € 1.129

Jaar: 2026

U kunt dit bedrag maximaal inleggen in ABP ExtraPensioen

Mjaa, levert 52-219 bruto per jaar op dus dat gaat niet echt veel opschieten

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Getriggerd door hierboven ook eens de gegevens van de pensioenregelingen over 2025 ingevuld op berekenhet.nl

Daar komt een jaarruimte uit van van 0. (Ik heb de factor A van de 3 regelingen opgeteld.)
Ik vermoed dat het pensioenfonds met een premie van bijna 28% de oorzaak is?

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
Torgo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:04:
[...]
. Of emigreren naar een land met lagere inkomstenbelasting :)
Hierbij moet het wel een verdragsland zijn anders heft NL gewoon belasting

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
assje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Ook met de 30% ruimte?

Juist met de 30% ruimte. Daarvoor zette het weinig zoden aan de dijk. Moet wel bij vermelden dat ik DGA ben en niet direct een super hoog salaris aan mezelf betaal.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik zou in deze context altijd de tool van de belastingdienst zelf hanteren. Die mag je ook gebruiken als bewijs.

Verder helpt het als je een leaseauto, niet pensioengevend salaris, bonussen of diensten hebt. Maar voor zover ik weet is er ruimte voor vrijwel iedereen in een pensioenfonds, omdat de A(angroei)-factor doorgaans laag is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• assje
Snelle indicatie zou ik 25k per jaar resterende vrije ruimte hebben, ik zie weinig scenarios waarin ik dat (consequent) volledig zou willen benutten (op het moment zelfs niet eens kunnen).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 30-08-2026 00:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:46

Zenix

BOE!

President schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:07:
[...]

Ik mag bij ABP bijna niks inleggen:

Fiscale ruimte. € 1.129

Jaar: 2026

U kunt dit bedrag maximaal inleggen in ABP ExtraPensioen

Mjaa, levert 52-219 bruto per jaar op dus dat gaat niet echt veel opschieten
Probeer het zelf maar eens te berekenen, ik kon bij ABP ExtraPensioen helemaal niks extra inleggen, maar had 6k fiscale ruimte. Gewoon UPO erbij pakken, jaaropgaaf en even invullen bij de belastingdienst tool.

Voor de 30% ruimte had ik maar 500 ruimte. Je kan tot 10 jaar terug gaan met de reserveringsruimte, dus dan kan het weleens een leuk bedrag zijn. Als je eventueel recht op toeslagen hebt, dan kan het ook fiscaal nog aantrekkelijker zijn, of bij het aftrekken van medische kosten (drempel gaat dan omlaag)

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 30-08-2026 00:43 ]

• assje
Krisp schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:56:
Verder helpt het als je een leaseauto,
Of als je een mobiliteitsvergoeding laat uitbetalen.

Pagina: 1 ... 349 350 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.