Volgens het Nederlands CBS behoor je tot de 3% "rijksten" wanneer je netto vermogen tussen de 1,3 en 1,5 miljoen zit. Daarin zit de WOZ waarde van de woning mee opgenomen.
Wanneer 33% van je vermogen buiten de WOZ waarde van de woning valt zit je kapitaal ergens tussen de 430.000 en 500.000 €.
Ik weet niet of dit exact zo opgaat voor @
Rzaan (want het CBS rekent doorgaans met tabellen van 10% en voor deelpercenten moet je je dan baseren op schattingen).
Maar ongetwijfeld kan @
Rzaan daar zelf meer duiding in geven.
"Rijk" zijn is ook meer een subjectief gevoel dan een objectief vaststaand gegeven.
Sommigen voelen zich immers al de koning te rijk wanneer ze gewoon rond komen terwijl het voor anderen nooit genoeg kan zijn. En de meerderheid zit daar ergens tussen in.
En ik vermoed niet dat een online forum de geschikte plaats is om op afstand veel duiding te geven aan dat subjectief gevoel, laat staan of ben zich daar dan persoonlijk goed of slecht moet door voelen.
Rijk zijn volgens de gegevens van het CBS is een redelijk objectief gegeven waar ieder een houvast aan heeft.
Bang voor iets zijn is dan weer heel subjectief. Dat is een gevoel dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Daar kan een ander dan ook geen duiding in geven voor iemand anders.
"Voorzichtig" zijn in je uitgaven omdat je het zo al bijna heel je leven doet is - mijn mening - ook nog iets anders dan "bang zijn" om (al) je geld uit te geven.
[
Voor 16% gewijzigd door
IvoB2 op 27-08-2026 14:00
]