• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Tommie12 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Om bij de 3% rijkste te horen moet je 'meerdere miljoenen' hebben, als daarvan 65% in je huis zit, dan woon je nog behoorlijk ruim.

Stel dat we spreken over 3mio totaal, dan heb je 'maar' 1mio vrij belegd vermogen.

Je kan dan altijd waarde vrij maken door die villa van 2mio te verkopen en in een hut van 750k te gaan wonen.

(cijfers zijn ruwe schattingen)
Nee, het is minder.
5% heeft meer dan een miljoen blijkbaar.
En ik zit daar weer een stuk boven.

Nu ken ik de waarde van mijn huis niet precies, wat het nu zou opbrengen.
Maar laten we in ieder geval zeggen dat ik niet voorzichtig hoef te doen wat ik in mijn karretje laadt bij Lidl (jazeker!)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Om bij de 3% rijkste te horen moet je 'meerdere miljoenen' hebben, als daarvan 65% in je huis zit, dan woon je nog behoorlijk ruim.
Volgens mijn vrituele vriend op basis van CBS ongeveer 1.35 miljoen.

Maar, de cijfers waren wellicht bewust enigzins vaag gehouden :X

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 27-08-2026 13:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

Nee, het is minder.

Maar laten we in ieder geval zeggen dat ik niet voorzichtig hoef te doen wat ik in mijn karretje laadt bij Lidl (jazeker!)
Dan hoef je dus niet voorzichtig te doen. Ter vergelijk ik heb maar tot mn 40e AOW/Pensioen opgebouwd en zal met minder dan 1 miljoen op mn 45 aan RE fase beginnen. Aangezien jij ouder bent en meer vermogen hebt zou ik me dus in jouw situatie geen zorgen maken :)
assje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

Volgens mijn vrituele vriend op basis van CBS ongeveer 1.35 miljoen.
Mijn gemini vriend spreekt over meerdere miljoenen (gezinsvermogen) voor de top 3%, en 5,5% zit boven het miljoen.

Soms moet je dan nog de nuance zoeken of het inclusief de eerste woning is of zonder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• assje
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:08:
Soms moet je dan nog de nuance zoeken of het inclusief de eerste woning is of zonder.
Of het steekwoord "CBS definitie" gebruiken (dat is inclusief overwaarde woning).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
Wel interessant dat ik volgens virtuele vriend met onze uitgaven (>100k) in een hoger percentiel zit dan het percentiel vermogen.

Dat gaat wel 100% in tegen de aard van dit topic :+

R.van.M schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Dan hoef je dus niet voorzichtig te doen. Ter vergelijk ik heb maar tot mn 40e AOW/Pensioen opgebouwd en zal met minder dan 1 miljoen op mn 45 aan RE fase beginnen. Aangezien jij ouder bent en meer vermogen hebt zou ik me dus in jouw situatie geen zorgen maken :)
Alles hangt toch af van je uitgaven...

Als je kan leven met 2500€ pm lukt dat zeker. Anderen geven dat aan vakantie en reizen uit...

Maar met vermogensbelasting moet je toch af en toe eens rekenen (en ja, ik glij weer af naar voorzichtigheid...).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
[...]

Volgens het Nederlands CBS behoor je tot de 3% "rijksten" wanneer je netto vermogen tussen de 1,3 en 1,5 miljoen zit. Daarin zit de WOZ waarde van de woning mee opgenomen.
Wanneer 33% van je vermogen buiten de WOZ waarde van de woning valt zit je kapitaal ergens tussen de 430.000 en 500.000 €.
Ik weet niet of dit exact zo opgaat voor @Rzaan (want het CBS rekent doorgaans met tabellen van 10% en voor deelpercenten moet je je dan baseren op schattingen).
Maar ongetwijfeld kan @Rzaan daar zelf meer duiding in geven.

"Rijk" zijn is ook meer een subjectief gevoel dan een objectief vaststaand gegeven.
Sommigen voelen zich immers al de koning te rijk wanneer ze gewoon rond komen terwijl het voor anderen nooit genoeg kan zijn. En de meerderheid zit daar ergens tussen in.
En ik vermoed niet dat een online forum de geschikte plaats is om op afstand veel duiding te geven aan dat subjectief gevoel, laat staan of ben zich daar dan persoonlijk goed of slecht moet door voelen.

Rijk zijn volgens de gegevens van het CBS is een redelijk objectief gegeven waar ieder een houvast aan heeft.
Bang voor iets zijn is dan weer heel subjectief. Dat is een gevoel dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Daar kan een ander dan ook geen duiding in geven voor iemand anders.
"Voorzichtig" zijn in je uitgaven omdat je het zo al bijna heel je leven doet is - mijn mening - ook nog iets anders dan "bang zijn" om (al) je geld uit te geven.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2026 14:00 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ik vroeg me gewoon af of sommigen zich daarin herkennen. Niet meer, niet minder.
En een forum is daar zeker wel geschikt voor. Veel mensen op Tweakers leggen hun zieleroerselen bloot om deze eens te toetsen.
Dat je er geen zin in hebt, of het nut er niet van inziet, is iets anders.

• IvoB2
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

Nee, het is minder.

Wanneer je de definitie van het CBS wil gebruiken om je netto vermogen in te schatten zal je toch de WOZ waarde van je woning moeten kennen.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2026 13:51 ]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@IvoB2
Je maakt er een heel verhaal van, wat werkelijk op geen enkele wijze uit mijn eerdere post gedistilleerd kan worden. Wel knap op zichzelf.

Mijn vraag was gewoon heel eenvoudig: Zijn er meer mensen die op papier en in werkelijkheid genoeg bezit hebben, waarvan een deel direct beschikbaar, ook soms zo 'bang' dat je toch voorzichtig moet doen. In relatieve zin dan.

Niet meer en niet minder.

• IvoB2
  • Niet online
..

[ Voor 111% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2026 13:50 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:34:
@IvoB2
Je maakt er een heel verhaal van, wat werkelijk op geen enkele wijze uit mijn eerdere post gedistilleerd kan worden. Wel knap op zichzelf.

Mijn vraag was gewoon heel eenvoudig: Zijn er meer mensen die op papier en in werkelijkheid genoeg bezit hebben, waarvan een deel direct beschikbaar, ook soms zo 'bang' dat je toch voorzichtig moet doen. In relatieve zin dan.

Niet meer en niet minder.
Zeker.

Ik was deze week aan het werk in een rusthuis. Een halve rondlopen door gangen waar je mensen hoort hoesten, schreeuwen (dementie), passief in de leefruimte zitten, tegen 17h lag er al een deel in bed,... Dat het een oud nogal benauwend gebouw was hielp ook niet mee.

Dan denk je toch even, wat ben ik hier eigenlijk aan het doen? Op een dag zit ik misschien daar ook in de zetel voor mij uit te staren.

Moet wel zeggen dat het mij steeds beter lukt om gewoon geld uit te geven aan leuke plannen.

Geweld is projectie van zwakte.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57
Wozmro schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Zeker.

Ik was deze week aan het werk in een rusthuis. Een halve rondlopen door gangen waar je mensen hoort hoesten, schreeuwen (dementie), passief in de leefruimte zitten, tegen 17h lag er al een deel in bed,... Dat het een oud nogal benauwend gebouw was hielp ook niet mee.

Dan denk je toch even, wat ben ik hier eigenlijk aan het doen? Op een dag zit ik misschien daar ook in de zetel voor mij uit te staren.

Moet wel zeggen dat het mij steeds beter lukt om gewoon geld uit te geven aan leuke plannen.
Maar wat is het alternatief? Op het moment dat je fysiek of mentaal op bent zal je sowieso op een zetel zitten voor je uit te staren. Het verschil is dan of je kamer mooi is en of je luier vaker verschoont wordt

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:14:
Gewoon een vraagje uit interesse.
Ik ben reeds wat ouder, maar nog niet met pensioen. De laatste 15 jaar wat freelancen. Een paar goede jaren, maar ook jaren met 0 inkomen (was meestal een keuze)
Ook dit jaar zal mijn inkomen niet boven de 40K bruto uitkomen. Ik heb dus geen geregeld inkomen en het is maar afwachten wat er volgend jaar op mijn pad komt: Ik wil maar zeggen: Geen terugkerende inkomsten elk jaar.

Als ik naar mijn bezit minus schulden kijk, ben ik zeker FO.
Alleen zit 65% van mijn bezit in mijn hypotheekvrije huis. De rest zijn beleggingen en spaarrekeningen. Toch kijk ik elk jaar als ik de paperassen aanlever aan de accountant voor mijn belastingaangifte weer naar mijn beleggingen e.d. en denk dan altijd weer: "Niet te gek gaan doen".
Terwijl ik genoeg heb (in bezit dan)

Wat is dat voor rare emotionele kronkel en hoe gaan anderen die zich in een zelfde soort situatie bevinden hier mee om?
Het is lastig om hier antwoord op te geven als we niet weten wat je bedoelt met “niet te gek gaan doen” en niet weten hoeveel vrij vermogen je hebt, hoe hoog je uitgaven zijn (of in elk geval de verhouding tussen het vermogen en je jaarlijkse uitgaven), of dat vermogen op mag gaan tot jouw FIRE leeftijd, hoe oud je bent, hoe lang je nog te gaan hebt, of FIRE überhaupt een doel is, enz.

Maar in het algemeen, als je hebt berekend dat je FO bent, maar het toch spannend vindt en baalt van het gevoel van “voorzichtig moeten doen”, dan zit dat misschien in de aard van het beestje. Nederlanders zijn spaarders. Op het moment dat je een flink bedrag hebt gespaard en daar hard voor hebt gewerkt en veel voor hebt gelaten, is het misschien psychologisch moeilijk om dat weer uit te geven. Zelfs als dat wel het doel was. Dat zou bij mij in elk geval best een ding kunnen worden. Daarnaast, als een deel nog in aandelen zit, is de waarde daarvan natuurlijk onzeker. Dat geeft mogelijk ook een gevoel van “moeten oppassen”

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:13
Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:14:
Gewoon een vraagje uit interesse.
Ik ben reeds wat ouder, maar nog niet met pensioen. De laatste 15 jaar wat freelancen. Een paar goede jaren, maar ook jaren met 0 inkomen (was meestal een keuze)
Ook dit jaar zal mijn inkomen niet boven de 40K bruto uitkomen. Ik heb dus geen geregeld inkomen en het is maar afwachten wat er volgend jaar op mijn pad komt: Ik wil maar zeggen: Geen terugkerende inkomsten elk jaar.

Als ik naar mijn bezit minus schulden kijk, ben ik zeker FO.
Alleen zit 65% van mijn bezit in mijn hypotheekvrije huis. De rest zijn beleggingen en spaarrekeningen. Toch kijk ik elk jaar als ik de paperassen aanlever aan de accountant voor mijn belastingaangifte weer naar mijn beleggingen e.d. en denk dan altijd weer: "Niet te gek gaan doen".
Terwijl ik genoeg heb (in bezit dan)

Wat is dat voor rare emotionele kronkel en hoe gaan anderen die zich in een zelfde soort situatie bevinden hier mee om?
Mensen die zelf vermogen hebben opgebouwd door veranderen gaan niet zomaar 'om' naar een andere mindset. Alleen is je kasstroom om van te leven op een gegeven moment wel belangrijker dan je vaste activa. Een van de redenen waarom ik weinig heb met een afgeloste woning.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Denk dat @JURIST en @edozat1 aardig in de buurt komen.

Ik ben inderdaad ooit met nul begonnen. Meeste zelf bij elkaar verdiend. Ook enorm de wind in de rug natuurlijk met de stijgende woningprijzen. Ook een erfenis. Ook ooit Crypto gekocht omdat ik dacht 'of het wordt heel wat, of het wordt helemaal niks. Maar als het heel wat wordt en koop nu niet, dan ben ik eeuwig chagrijnig'.

Ik leer overigens steeds beter om te 'genieten'. Is niet altijd makkelijk en ik blijf iemand die het kleine eert.
Maar FO is een lege huls als het niet gekoppeld is aan een goed gevoel. Daarom vind ik dat het in dit topic past.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Voor mijn eigen situatie heb ik de waarde van de eigen woning ook niet meegenomen.

Ik heb vooraf bepaald welk bedrag ik per maand minimaal nodig heb om te leven. En daar hoort een bepaald beschikbaar vermogen (in aandelen) bij. Zodra ik dat bedrag bereikt had, ben ik gestopt met werken.

Eventuele meevallers (verhuizen naar een goedkopere woning/ erfenis/inkomsten uit werk voor de lol/uiterst goede beleggingsresultaten etc.), zie ik als extra's om dat maandelijkse bedrag in de loop der tijd nog wat te verhogen (of in stand te houden als de beleggingsresultaten tegenvallen).

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
JURIST schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

FO is niet hetzelfde als FIRE, maar gewoon op dezelfde manier doorwerken tot je pensioenleeftijd is gewoon niet zo spannend en weinig inspirerend. Dat doen de meesten (verplicht) al. Hoe je FO wordt, blijft interessant, maar als dat het is dat is het m.i. vooral geschikt voor een vermogensopbouw topic. Zelf ben ik ook nog aan het werk, maar plan is altijd wel om veel eerder iets anders te gaan doen.

Er komen zeker voorbeelden voorbij, persoonlijk vind ik het interessant om te zien hoe mensen een andere fase voor zich zien en dat hebben bereikt met FO (hoe dat dan ook ingevuld wordt), maar het mag wel wat meer.
Ik vind/vond veel voorbeelden ook interessant. inmiddels zitten we echter zelf in het 'saaie' middendeel: de uitgaven zijn onder controle voor zover we dat willen, de inkomsten overstijgen die uitgaven ruim en het verschil wordt grotendeels belegd. in principe verandert er de komende 5-15 jaar niet veel aan onze financiële situatie buiten een stijgend vermogen (met mogelijk een dip of 2). Ons jongste kind is gaat tegen die tijd van de middelbare school af en wordt er 'gewoon' gewerkt totdat de kinderen van school zijn. Tegen die tijd zijn we halverwege de 50 en gaan we eens kijken hoe we ervoor staan zowel qua vermogen als qua zin in doorwerken mocht blijken dat we FO zijn.

Ik lees hier wel wat mee maar ik ben ook selectief in wat/wie ik lees. Er is naar mijn mening hier toch regelmatig de tendens om, of 1 waarheid te hebben of om alles als "n=1" te verkondigen.
Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.