wibblemoo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:43:
Het punt lijkt me meer 'geen concessies te moeten doen'. Er zijn velen die beweren financieel onafhankelijk te zijn, maar vervolgens zichzelf in een keurslijf van billige vakanties e.d. te hebben gewrongen hiervoor. Dat is wat mij betreft niet financieel onafhankelijk.
Klopt dat veel mensen een verschillend beeld hebben bij “financieel onafhankelijk”. Binnen FIRE zijn er echter verschillende varianten met elk een eigen doel:
FIRE in de basis betekent dat je je huidige levensstijl kunt voortzetten zonder te hoeven werken.
LEANFIRE gaat om een minimalistische aanpak: je dekt je basisbehoeften, maar luxe zit er niet (of nauwelijks) in. Voordeel: je hebt minder kapitaal nodig en bereikt het doel sneller.
FATFIRE is de tegenhanger: je bouwt zoveel vermogen op dat je zelfs méér kunt uitgeven dan voor je pensioen – denk aan luxe vakanties en extra comfort.
Het draait er dus niet per se om concessies doen, maar om bewust kiezen wélke vorm bij jouw levensdoelen past.
In mijn geval kies ik voor LEANFIRE om de basisbehoeften af te dekken zodat ik vervolgens risico’s kan nemen die ik anders niet zou durven nemen (zoals emigreren naar Zuid-Amerika en een eigen cocktailbar openen). Dit is iets wat ik niet pas op mijn 55e wil doen, dus dan moeten er nu concessies gemaakt worden om deze droom te verwezenlijken.
Doordat de basisbehoeften zijn afgedekt, is alles wat er extra binnenkomt bijvoorbeeld via de bar of ander werk als ZZP’er voor luxe uitgaven. Ik werk dus voor de extra’s, niet om te overleven
[
Voor 3% gewijzigd door
R.van.M op 18-08-2025 12:51
]