Gaat eerder richting de 8%. Maar toch, inderdaad netto een minder groot verschil dan bruto.superkoex9 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Ik vond het juist relatief goedkoop. Je werkt 11.11% minder uren, dat kost je vaak maar een 4-5% netto salaris. daarnaast heb je, afhankelijk van je eerdere rooster 50% meer weekend/vrij.
* ik doe hetzelfde en koop maximaal vakantie uren bij. Laatst nog gekeken voor een baan van 28 uur. Dat heeft zeker effect op de SR. We zouden met die 28 uur ook nog een prima SR hebben maar ik zou wel meer tijd met de kinderen hebben (kinderen gaan nog niet naar school). Helaas uiteindelijk niet doorgegaan.
Maar dan vergeet je even dat een groot deel van je uitgaven onafhankelijk zijn van je inkomen. De hypotheek wordt niet even 1/9 lager en je gaat ook niet 1/9 minder eten. Wat je onder de streep overhoudt, na de basic uitgaven, kan dus verhoudingsgewijs wel eens veel meer dalen (kan zo 20% zijn)
En aan de andere kant levert die halve dag per week je dus wel een kwart meer weekend op. Dus in die zin ben je dan alsnog veel voordeliger uit...
Of anders gezegd, ook hier geldt vooral dat je voor jezelf kunt bepalen wat het je kost of oplevert en of dat je waard is. Ik weet uit ervaring dat het heel fijn is om elke week een dag vrij te zijn met de combinatie van langer werken per dag (8½ of 9 uur in plaats van 8 ) en iets minder uren per week. Maar iemand anders kan prima de andere keus maken.