Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:42:
[...]
Er is een verschil tussen dat je niet jaarrond nodig bent en dat je na elke twee maanden er een maand tussenuit zou kunnen gaan. De praktijk is vaak zo dat projecten bv in de zomer op halve kracht werken omdat een groot deel dan een paar weken afwezig is. Als jij structureel (ook) de rest van het jaar regelmatig een maand afwezig bent, dan zou dat zulke projecten te veel ophouden. Tenzij er iemand is die jouw werk op dat moment kan overnemen. Maar in dat geval is er vaak geen reden waarom diegene niet ook jouw werk doet op het moment dat je wel aanwezig bent.
Projecten werken in de zomer veelal op halve kracht omdat de algehele personele resources dan veelal meer afwezig zijn. Dit is logisch gevolg van het zijnde een vakantie periode, reductie periode, hoe je het binnen je bedrijf ook noemt.
Dit is anders dan parttime. Parttime constructies zijn meer gelijkmatig verdeeld. Je hebt hier als werkgever ook meer zeggenschap over.
In de praktijk is het effect van dit soort x-aantal weken parttime constructies binnen mijn ervaring dan ook eigenlijk soortgelijk en mogelijk zelfs beter dan de reguliere 2 - 4 daagse werkweek constructies. Bij aanwezigheid, zijn deze mensen namelijk binnen een week wel voltijd aanwezig. Er hoeft dus niet binnen een week een overdracht plaats te vinden om continuïteit te behouden. Er hoeft enkel een overdracht plaats te vinden op moment dat er een (vaak blok van) parttime we(e)k(en) ingaan.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:42:
[...]
Als een werkgever structureel voor iedere klus waar ze jou kunnen gebruiken ook een ander moeten 'inplannen', zullen er dus een hoop klussen zijn waarvoor ze liever alleen die ander kiezen. Scheelt ook een hoop gedoe met overdracht etc dat speelt veel minder als je alleen een weekje weg bent of een dag per week minder werkt.
En dit geldt voor parttimers in bredere zin natuurlijk. Als zelf voltijdwerker is het voor mij aan de orde van de dag om te maken te hebben met dit soort overdrachten. En je verkijkt je flink op hoe frequent dit speelt bij mensen die minder dagen in de week werken. Parttime is hedendaags tenslotte niet iets exclusiefs. En de parttime dagen zijn voor iedereen weer anders.
assje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:53:
Ik zie juist dat alles veel goedkoper wordt. Een jaar of drie geleden kocht ik een Kia e-Niro voor €34k. Nu zie ik een Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Premium Plus 80kWh AMG staan voor €32k.
Appels met peren. Wie wil er nu een Mercedes als je ook een Kia kunt kopen

.
Hetgeen je afgelopen jaren voornamelijk ziet is dat prijsstijging met name zit binnen de meer "noodzakelijke" categorieën. Nu kun je uiteraard afvragen of een broodje kebab essentieel is, maar de categorie eten uiteraard wel. En in bredere zin, zie je dat met name zaken als eten, drinken, gas/water/licht, een dak boven je hoofd, etc. afgelopen jaren flink in prijs opgelopen zijn. Met hier-en-daar enige golfbeweging.
Dit een beetje in tegenstelling tot de diverse meer technologische ontwikkelingen. Waar zeker, je top-of-the-line kunt willen blijven nastreven en de hoofdprijs neerleggen. Maar ook zeer betaalbare alternatieven tot je beschikking hebt welk op een zeer degelijk niveau zitten.