Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Hierboven: jaar vs maand.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-07 06:04
Fr33z schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:59:
[...]

* als.je de kans wilt vergroten.

Ik vind het heel logisch dat mensen kijken naar wat er op welke leeftijd en in welk 'seizoen' van je leven past. En ja de spreiding is groot maar stel je kijkt naar mensen van 70 dan zijn de outliers aan de pluskant de mensen die nog bergwandelingen maken, de middenmoot kan op de ebike nog wel 50km fietsen maar moet daarna wel ff rustig aan en de outliers aan de slechte kant zijn behoorlijk beperkt in hun doen en laten.

Ja je weet niet waar je uit gaat komen. Ja het is slim om te proberen je kansen te vergroten. Maar toch vind ik het ook slim.om er rekening mee te houden dat je na je 65e/70e echt minder kunt en doet dan op je 40e of 50e.
Klopt, Na je 30ste gaan je spieren minder worden:

https://algerafysiotherap...-daartegen-gedaan-worden/

Echter hoeft dat ook niet altijd het geval te zijn:

YouTube: This 80-Year Old Is a Professional Powerlifter

https://ongelooflijk.co/1...aanstalten-om-te-stoppen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:17
[...]

Ik vind het heel logisch dat mensen kijken naar wat er op welke leeftijd en in welk 'seizoen' van je leven past. En ja de spreiding is groot maar stel je kijkt naar mensen van 70 dan zijn de outliers aan de pluskant de mensen die nog bergwandelingen maken, de middenmoot kan op de ebike nog wel 50km fietsen maar moet daarna wel ff rustig aan en de outliers aan de slechte kant zijn behoorlijk beperkt in hun doen en laten.

Ja je weet niet waar je uit gaat komen. Ja het is slim om te proberen je kansen te vergroten. Maar toch vind ik het ook slim.om er rekening mee te houden dat je na je 65e/70e echt minder kunt en doet dan op je 40e of 50e.
Ik ken genoeg mensen die rond de 70 fitter zijn/waren dan menig 50er.

Die hadden 1 overeenkomst, ze waren veel fysiek bezig.

Dus als je goed voor jezelf zorgt wordt je niet alleen ouder, maar je hebt ook een betere kwaliteit van leven.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:57
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:27:
[...]

Dus als je goed voor jezelf zorgt wordt je niet alleen ouder, maar je hebt ook een betere kwaliteit van leven.
Mooi, fijn dat t zo kan gaan. Maar ik hou er dus wel rekening mee dat er fysieke beperkingen kunnen of gaan zijn en plan dus juist eerder vrije tijd/ruimte om dingen te doen. En ja ik plan dus ook voor mindet geld en activiteiten als ik 70+ ben, dus ik zou wat 'tekort' kunnen komen. Maar dat risico neem.ik graag. Iedereen is onkwetsbaar tot het moment dat het niet meer zo is en daarna ben je te laat. Dus ik zit wat meer in het kamp van vroeg ruimte maken etc. Zo werk ik nu 32 uur en ga ik naar 30 contracturen per week. Blijf wel 32 werken en bouw dus ~3 weken extra verlof.op.jaarbasis op :+ mooie bestemming van de salarisverhoging die is aangekondigd en op die manier koop ik dus ook tijd nu ipv later

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 03-07-2025 07:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Je weet niet waar je uit gaat komen, maar met bijna 50% de kans verhogen dat je er nog bent is natuurlijk waanzinnig hoog.

Dit onderzoek zegt er niets over, maar de kwaliteit van leven is doorgaans ook veel hoger als de conditie en kracht nog in orde zijn op oudere leeftijd.

Geen garantie uiteraard. Maar niemand hier heefy garantie dat maandelijkse inleg in een ETF het verwachte rendement geeft en toch doen we het. Gelukkig 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Hieronder mijn uitgaven voor mijn huis wat circa 300K waard is:

Onderhoud circa 40-50 euro per maand (dat zijn de uitgaven van de afgelopen bijna 20 jaar aan mijn woning)
Dan zal het binnenkort wel stijgen, want de jaren 90 willen hun badkamer en keuken terug. Je zal waarschijnlijk eens moeten isoleren, je verwarming raakt versleten…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:46:
[...]

40-50 euro is alleen voor onderhoud. En dat was o.a.:

-CV ketel vervangen
-Dak reparere
-Glas gedeeltelijk vervangen
-verfen
-Dakgoot boei plaatsen
-gootsteen ontstoppen

Antwoord op jou vragen:

Betaal je opstal en inboelen verzekering?
Ja, ongeveer 200-250 euro per jaar.

Betaal je gemeentelijke belastingen?
Ja. ergens rond de 100 euro per maand

Betaal je onderhoud van je cv installatie?
Ja, heb een standaard contract die dacht ik 1 keer per 1,5 jaar wordt onderhouden.

Betaal je om de x jaar een schilder voor zolder?
Ik heb 1 keer mijn zolder van binnen geschilder (wat niet nodig is voor onderhoud).

Vervang je je keuken of badkamer na een jaar of 20?
-keuken zit er al schat ik bijna 30 jaar erin.

Koop je een nieuwe vaatwasser, oven, etc.?
Heb geen vaatwasser, ga ook in een nieuwe keuken geen vaatwasser plaatsen denk ik.
Oven is bijna 20 jaar oud, gaat denk ik nog een jaar of 20 mee.
Maar is het nu een raadspelletje waar wel die ~€1000 per maand naartoe gaat die onbekend voor ons is? Want je begon met dat je zeker wel €3k per maand kwijt was, en nu weten we dat je vakanties niet duur zijn, dat je kleding nauwelijks iets kost, dat je niet vaak uit eten gaat, dat je zo goed als niks aan je huis uit geeft, je hebt geen auto, etc. Dus vertel maar waar je grote kosten post wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:24
edozat1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:59:
[...]

Afhankelijk van de hoogte van je salaris is die 10% misschien maar 7% netto. Maar inderdaad goed om ook rekening te houden met secundaire gevolgen. Waar ik werk kom je vanaf een bepaalde leeftijd in aanmerking voor de 80-90-100 regeling: 80% werken tegen 90% salaris en 100% pensioenopbouw. Ik ben nog niet zover, maar lijkt me een fijne regeling.
Vanuit het basis salaris gerekend valt de schade inderdaad te overzien ivm heffingskorting etc..
Maar 10% minder bonus, 10 procent minder vakantiegeld, 10% minder inleg in aandelenplan, zorgt er wel voor dat ik behoorlijk in moet leveren over de gehele linie.

Het is ook nog niet 100% zeker dat ik dit doorzet komend jaar, ook een beetje afhankelijk van de ontwikkelingen op de beurs hangt van dit besluit af..
Sluiten we dit jaar lekker positief af qua groei dan zal ik ook een mooi deel van mijn hypotheek kunnen verlagen en zodoende ook maandelijkse kosten omlaag brengen wat de pijn aanzienlijk verzacht omdat het besteedbaar inkomen dan nagenoeg gelijk blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 03-07-2025 09:22 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Je weet niet waar je uit gaat komen, maar met bijna 50% de kans verhogen dat je er nog bent is natuurlijk waanzinnig hoog.

Dit onderzoek zegt er niets over, maar de kwaliteit van leven is doorgaans ook veel hoger als de conditie en kracht nog in orde zijn op oudere leeftijd.

Geen garantie uiteraard. Maar niemand hier heefy garantie dat maandelijkse inleg in een ETF het verwachte rendement geeft en toch doen we het. Gelukkig 😉.
Zeker mee eens. Ik.doe die dingen dus ook, kan het aanraden want het is ook nog best leuk.om te doen.

Maar ik reken er dus niet op dat ik.per se aan de goede kant uitkom en plan dus niet per se voor een periode waarin ik.na mijn 70e nog van alles kan ondernemen.

@Sissors ben je t raadspelletje nog niet beu dan? Ik zie geen nuttige info in de posts waar je op reageert dus sla ze gewoon over. Phantom woont duidelijk in een huis dat bij verkoop volledig gestript wordt en voor 100-150k verbouwing krijgt. Niet erg maar dat doet wel wat met de waarde en verkoopbaarheid.

@verstappen33 ik snap niet waarom 10% niet gewoon 10% is. Hier is het heel makkelijk. Stel.ik verdien nu jaarlijks incl vakantiegeld zo'n 60k bruto. Krijg.ik 10% verhoging dan is dat 6k brutosalaris incl vakantiegeld. Netto wordt dat 3k erbij na belasting, ofwel 5% ongeveer.

Hoe groot zijn bij jou die componenten bonus en aandelenplan dan dat het blijkbaar uitmaakt? Hier is de bonus een keer 1,5-2k per jaar, als ik daar 10% van mis merk ik t niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 03-07-2025 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
[...]

Maar niet alles is maakbaar. Hier een uitstekende conditie, door een auto van mijn fiets gereden en na 3 jaar nog niet terug op oude niveau en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Ondanks 110 procent inzet voor revalidatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fr33z schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Hoe groot zijn bij jou die componenten bonus en aandelenplan dan dat het blijkbaar uitmaakt? Hier is de bonus een keer 1,5-2k per jaar, als ik daar 10% van mis merk ik t niet.
De bonussen verschillen nogal per sector en werkgever is mijn ervaring. Eerste werkgever 5%, tweede werkgever 10%, derde werkgever 0%, huidige werkgever 10-15%.

Maar ken ook mensen in mijn werkveld die 20% krijgen. Als je dan ook nog in een sector zit met relatief hoge lonen gaat het hard en mis je redelijk wat bij verlaging van je uren (en vergeet ook je pensioenbijdrages niet uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:49:
[...]

De bonussen verschillen nogal per sector en werkgever is mijn ervaring. Eerste werkgever 5%, tweede werkgever 10%, derde werkgever 0%, huidige werkgever 10-15%.

Maar ken ook mensen in mijn werkveld die 20% krijgen. Als je dan ook nog in een sector zit met relatief hoge lonen gaat het hard en mis je redelijk wat bij verlaging van je uren (en vergeet ook je pensioenbijdrages niet uiteraard).
Interessant, dat scheelt wat meer dan ja. En ja hogere pensioenbijdrage is ook geld waard. Maar hier gelukkig de luxe dat al die dingen niet zo nodig zijn. Ik red het nu prima van het salaris en spaar/beleg al zoveel dat pensioen ook wel goed komt. Dus als er salarisverhoging komt gaat dat zoveel mogelijk naar meer vrije tijd op de korte termijn (vrije dagen, onbetaald verlof etc).

Ik blijf er wel bij dat 10% gewoon 10% van je totale package is. En ja , als je veel verdient is dat natuurlijk absoluut gezien meer geld. Zie ik.zelf als onderdeel van de 'gouden kooi'. Ik verdien niet heel.ruim en heb dus dit 'probleem' ook wat minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Maar niet alles is maakbaar. Hier een uitstekende conditie, door een auto van mijn fiets gereden en na 3 jaar nog niet terug op oude niveau en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Ondanks 110 procent inzet voor revalidatie
Tjah, je kunt ook niet roken en toch longkanker krijgen.

Het is kansberekening. En hoewel de kansen duidelijk zijn, kun je toch 3x 1 gooien met een dobbelsteen...

(neemt niet weg dat het flink pech voor je is en ik je beterschap wens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Het is kansberekening. En hoewel de kansen duidelijk zijn, kun je toch 3x 1 gooien met een dobbelsteen...

Correct, en de kans dat je op je 90e nog lange fietstochten kunt maken is ook klein, zelfs als je gezond leeft.

Het punt is dat je waarschijnlijk nooit meer zo fit en mobiel zult zijn als je nu bent (tenzij je momenteel erg ongezond leeft). Elk jaar komen er wel wat kwaaltjes bij, en elk jaar neemt de kans op een pechsituatie toe.

Vandaar dat je niet alles in het heden moet opofferen om alleen maar FI te worden, maar ook dat je je RE niet eindeloos moet uitstellen in je zoektocht naar steeds meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Precies, hier loopt het snel richting de 15-20% als de bedrijfsresultaten en je persoonlijke groei dik in orde is.
En als je echt goed bent misschien nog wel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 03-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
R.van.M schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Correct, en de kans dat je op je 90e nog lange fietstochten kunt maken is ook klein, zelfs als je gezond leeft.

Het punt is dat je waarschijnlijk nooit meer zo fit en mobiel zult zijn als je nu bent (tenzij je momenteel erg ongezond leeft). Elk jaar komen er wel wat kwaaltjes bij, en elk jaar neemt de kans op een pechsituatie toe.

Vandaar dat je niet alles in het heden moet opofferen om alleen maar FI te worden, maar ook dat je je RE niet eindeloos moet uitstellen in je zoektocht naar steeds meer zekerheid.
Het punt is vooral dat als je vandaag al gezond leeft, je a) vandaag fitter wordt, meer energie hebt en capaciteit om te genieten van het leven en b) je de kans echt zeer significant verhoogt dat je nog vele gezonde jaren hebt op latere leeftijd.

Ik krijg wel eens de indruk dat men alleen nadenkt over de financiële situatie en niet over bijkomende elementen die belangrijk zijn om vandaag, morgen, over 10 jaar en over 25 jaar te genieten van het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Het punt is vooral dat als je vandaag al gezond leeft, je a) vandaag fitter wordt, meer energie hebt en capaciteit om te genieten van het leven en b) je de kans echt zeer significant verhoogt dat je nog vele gezonde jaren hebt op latere leeftijd.

Ik krijg wel eens de indruk dat men alleen nadenkt over de financiële situatie en niet over bijkomende elementen die belangrijk zijn om vandaag, morgen, over 10 jaar en over 25 jaar te genieten van het leven.
Het is hier natuurlijk een financieel topic en niet per se een sport- of gezondheidstopic, maar ik ben het er volledig mee eens dat een gezonde levensstijl ontzettend belangrijk is. Tegelijkertijd is het helaas geen garantie dat je gezond de seniorenleeftijd haalt.

Daarom schreef ik ook mijn laatste alinea: het uitstellen van RE tot een latere leeftijd kan ertoe leiden dat je die wereldreis uiteindelijk niet meer kunt maken, simpelweg omdat de kans op gezondheidsproblemen op je 60e nu eenmaal groter is dan op je 50e.

Sterker nog, je ziet juist dat mensen die vroeg stoppen met werken vaak méér tijd en energie kunnen steken in sporten en gezond leven, iets wat er door de drukte van een fulltime baan vaak bij inschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R.van.M schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Het is hier natuurlijk een financieel topic en niet per se een sport- of gezondheidstopic, maar ik ben het er volledig mee eens dat een gezonde levensstijl ontzettend belangrijk is. Tegelijkertijd is het helaas geen garantie dat je gezond de seniorenleeftijd haalt.

Daarom schreef ik ook mijn laatste alinea: het uitstellen van RE tot een latere leeftijd kan ertoe leiden dat je die wereldreis uiteindelijk niet meer kunt maken, simpelweg omdat de kans op gezondheidsproblemen op je 60e nu eenmaal groter is dan op je 50e.

Sterker nog, je ziet juist dat mensen die vroeg stoppen met werken vaak méér tijd en energie kunnen steken in sporten en gezond leven, iets wat er door de drukte van een fulltime baan vaak bij inschiet.
Eens, maar ik zie het wel als iets tegenstrijdigs dat iedereen z'n hele financiële strategie ophangt aan kansbrekening, maar als het over gezond leven gaat elke bijzin is 'het is geen garantie'.

Nogal wiedes - net als dat onze gehele financiële strategie 0 garantie geeft op het gehoopte resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 17:57
verstappen33 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Precies, hier loopt het snel richting de 15-20% als de bedrijfsresultaten en je persoonlijke groei dik in orde is.
Maar het maakt bij 10% minder werken voor je totale jaarinkomen toch niet uit of dat alleen vast inkomen is of dat het een deel bonus is? Als je 100 verdient aan vast inkomen en 90% gaat werken, dan krijg je 90. Als je 80 verdient aan vast inkomen en 20 aan bonus en je gaat 90% werken, dan krijg je 72 vast inkomen en 18 bonus. Dus ook gewoon 10% minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat is denk ik wel de kern van de zaak. Je kunt er maar beter rekening mee houden dat je "later" veel minder kunt dan nu. Als je toch een fitte senior word die nog steeds alles kan, dan is dat mooi meegenomen. Maar je kunt dat niet volledig afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hangt er vanaf wat je als 'kwaliteit van leven' ziet :) . Als dat inhoudt dat je elke dag aan het sporten bent, terwijl je een hekel aan sporten hebt, dan kan dat voor jou de kwaliteit van leven wel eens danig verminderen. Als je van een "bourgondische levensstijl" geniet, kan het zijn dat je kwaliteit van leven sterk vermindert als je volgens bepaalde eetnormen een heleboel dingen niet meer zou mogen eten of drinken.

Uiteraard is het sleutelwoord hierin dat je geen overmatige zaken moet doen. Maar er zijn wel wat nuances die ik soms mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
verstappen33 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Dat vind ik echt fors, bijzonder hoe t zo verschilt. Ik snap nog steeds niet waarom 10% dan niet 10% is. Lijkt me toch dat als je 10% verhoging krijgt dat je bonus dan ook max 20%*10%=2% hoger uitvalt? En netto maakt dat op je bankrekening ongeveer 1% extra op.jaarbasis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41
Fr33z schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:11:
Dat vind ik echt fors, bijzonder hoe t zo verschilt. Ik snap nog steeds niet waarom 10% dan niet 10% is. Lijkt me toch dat als je 10% verhoging krijgt dat je bonus dan ook max 20%*10%=2% hoger uitvalt? En netto maakt dat op je bankrekening ongeveer 1% extra op.jaarbasis toch?
Daarom heeft het ook geen zin om alles complex te maken door naar maandinkomen te kijken. Als je gewoon baseert op jaarinkomen (inclusief schatting van gemiddelde bonus) dan blijft het lekker simpel.

Enige uitzondering die ik zou hebben is de €10k/jaar die ik uit laat keren als mobiliteitsbudget, die zou namelijk onafhankelijk zijn van werkuren. Maar; een theoretische overweging want full time is bij mij gewoon 40 uur en part-time een vies woord :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Fr33z schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Ja, procentueel valt het allemaal mee, maar naast dat je dus 300-400 euro netto mist per maand, mis je dus ook 1000-1500 netto aan bonussen en extraatjes per jaar.
En vooral omdat dit extraatje vaak in 1x uit betaalt wordt mis je gevoelsmatig best wat geld.

En het ergste in het geheel is nog dat mensen die 36u p/w werken vaak net zo efficient zijn als mensen die 40 uur werken als het gaat om verzette arbeid. Maar dat is een andere discussie :+

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 03-07-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

Maar vanuit dat perspectief is RE sowieso geen handig uitgangspunt. Je kunt beter 40 jaar lang 20 uur werken dan 20 jaar lang 40 uur. Veel meer vrije tijd in de jaren dat het er toe doet en fiscaal gezien komt het ook veel beter uit.

Dan kom je natuurlijk op de secundarie effecten zoals dat de ontwikkeling van je verdiencapaciteit wel eens heel anders zou kunnen zijn met 20 uur. En, potentieel hebben de eerste jaren veel meer waarde als rendement positief is.

Verder denk ik dat levensfase ook heel relevant is. Als je gehele sociale kring 40 uur per week aan het werk is heb je misschien minder aan die vrije tijd dan als je >60 bent en er al volop mensen zijn die (veel) minder werken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
verstappen33 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:24:
En het ergste in het geheel is nog dat mensen die 36u p/w werken vaak net zo efficient zijn als mensen die 40 uur werken als het gaat om verzette arbeid. Maar dat is een andere discussie :+
Dit is natuurlijk heel moeilijk goed te onderzoeken en heel gevoelig voor gewenste uitkomsten. Wat is de waarde van de tijd die "verloren gaat" bij het koffiezetapparaat bijvoorbeeld? Ik las hier gisteren nog iemand die de thuiswerkdagen inmiddels ingecalculeerd heeft voor kleine huishoudelijke taken.

Dat we allemaal niet 100% efficient zijn mag wel duidelijk zijn vanuit de tijd die gespendeerd wordt op GoT. Maar, ik durf nog niet de conclusie te trekken dat thuiswerkers dat minder doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ja, procentueel valt het allemaal mee, maar naast dat je dus 300-400 euro netto mist per maand, mis je dus ook 1000-1500 netto aan bonussen en extraatjes per jaar.
En vooral omdat dit extraatje vaak in 1x uit betaalt wordt mis je gevoelsmatig best wat geld.

Dat is dus vooral psychisch. Omdat je die bonus blijkbaar als een heel ander potje inkomsten ziet. Als je de boel gewoon op jaarbasis zou bekijken, of andersom alles door 12 deelt om het in maandbedragen te bekijken, gaat je maandbedrag dus gewoon met 400-500 netto omlaag.

Vanuit de FO insteek, met een inkomen dat vermoedelijk een stuk hoger is dan je uitgaven, kijk ik sowieso niet echt naar wat er maandelijks op de bankrekening binnenkomt. Omdat dat verder voor je uitgavenpatroon weinig relevant is. Dat zie ik eens per jaar wel, als de belastingaangifte moet worden opgemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 03-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

Damn, ik wou bijna dat ik zulke bedragen verdiende. Als het om 500 netto per maand gaat dan zit je dus op 6k per jaar en bruto dus 12k. Als dat je verhoging is bij 10% stijging dan verdien je dus al redelijk lekker met rond de 110-120k per jaar bruto totaal :-0 misschien maar eens om laten scholen hier..m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Maar is het nu een raadspelletje waar wel die ~€1000 per maand naartoe gaat die onbekend voor ons is? Want je begon met dat je zeker wel €3k per maand kwijt was, en nu weten we dat je vakanties niet duur zijn, dat je kleding nauwelijks iets kost, dat je niet vaak uit eten gaat, dat je zo goed als niks aan je huis uit geeft, je hebt geen auto, etc. Dus vertel maar waar je grote kosten post wel is.
Huis: Heb nu een hypotheek van bijna 7000 euro (per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:21:
[...]

Dan zal het binnenkort wel stijgen, want de jaren 90 willen hun badkamer en keuken terug. Je zal waarschijnlijk eens moeten isoleren, je verwarming raakt versleten…
?

Huis is in 1997 geisoleerd, dus dat hoeft niet meer:

-PUR vloerisolatie in kruipruimte
-muren van buiten met special coating en isolatiemateriaal
-Hard houten kozijnen met dubbele beglazing (waarvan een paar lek zijn geraakt en zijn vervangen)

-CV ketel is in 2018 vervangen, dus die kan ook nog een tijd mee.

-Keuken (keuken kastlade had losse lade en is door mij gerepareeerd :)) en badkamer kunnen wat mij betreft nog 30 jaar mee. Alleen vrouwlief wil deze graag vervangen :-(

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
assje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Dit is natuurlijk heel moeilijk goed te onderzoeken en heel gevoelig voor gewenste uitkomsten. Wat is de waarde van de tijd die "verloren gaat" bij het koffiezetapparaat bijvoorbeeld? Ik las hier gisteren nog iemand die de thuiswerkdagen inmiddels ingecalculeerd heeft voor kleine huishoudelijke taken.

Dat we allemaal niet 100% efficient zijn mag wel duidelijk zijn vanuit de tijd die gespendeerd wordt op GoT. Maar, ik durf nog niet de conclusie te trekken dat thuiswerkers dat minder doen....
Die klusjes kun je doen in de tijd die je anders als reistijd had, kan zomaar 1 uur per dag zijn, kun je een hoop in doen. Het is niet zo dat die per definitie ten koste gaan werktijd.

Thuis is er wel minder sociale controle en dus is het makkelijker om "even" iets anders te doen.
Andersom kun je er vaak ook juist wat langer focussen op een lastige taak.
Op het werk ben je juist wat meer aan het socializen/netwerken, maar dat heeft ook iets positiefs.
Mijn ervaring is dat je vaker wat over hebt voor iemand die je beter kent, los van welke taak diegene doet.

Ik neig ernaar dat het beter voor het team is als mensen wat vaker op kantoor zijn, mits er gelegenheid is tot plekken/tijden waar je een tijdje ongestoord kunt werken (stilte ruimte / flexplek, of toch af en toe thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Fr33z schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:56:
[...]

Mooi, fijn dat t zo kan gaan. Maar ik hou er dus wel rekening mee dat er fysieke beperkingen kunnen of gaan zijn en plan dus juist eerder vrije tijd/ruimte om dingen te doen. En ja ik plan dus ook voor mindet geld en activiteiten als ik 70+ ben, dus ik zou wat 'tekort' kunnen komen. Maar dat risico neem.ik graag. Iedereen is onkwetsbaar tot het moment dat het niet meer zo is en daarna ben je te laat.
Klopt. Zo heb ik een oom die een hartaanval had gekregen ergens toen hij 50 was.
Daarna vrolijk verder leven zoals hij gewend was.
Toen kreeg hij een jaar of 8 geleden in het buitenland weer een hartaanval. Werrd goed geholpen, maar vrolijk verder leven zoals hij deed.

Mijn vrouw zei nog tegen hem, wellicht is het goed om wat te gaan wandelen. Maar dat wou hij niet, die tijd heeft hij gehad. Vroeger had hij alleen een fiets en dat was hij zat. Sinds hij een auto heeft fiets hij niet meer. Bewegen is niks voor hem.

Een maand geleden werd hij opnieuw opgenomen en de zuster gaf aan dat dit de laatste keer is dat ze hem konden helpen omdat de rest van zijn bloedvaten geen stent meer konden hebben.
Nu ziet hij thuis in bed op de begane grond terwijl hij eerst nog redelijk gezond was.

Had hij geluisterd naar de dokter en meer bewogen, dan was dit mogelijk niet gebeurd of veel later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Fr33z schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:34:
[...]
@Sissors ben je t raadspelletje nog niet beu dan? Ik zie geen nuttige info in de posts waar je op reageert dus sla ze gewoon over. Phantom woont duidelijk in een huis dat bij verkoop volledig gestript wordt en voor 100-150k verbouwing krijgt. Niet erg maar dat doet wel wat met de waarde en verkoopbaarheid.
Hey, niet overdrijven. WOZ waarde van het huis is € 263.000,- . Als het huis verkocht zou worden dan zullen de meeste bewoners de keuken en badkamer vervangen. Kost denk ik 15-20K voor de keuken en 10K voor de badkamer. Totaal dus 25-35K. Verder is de woning prima in orde en geen bouwval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Kanker krijgen is geen kansberekening. Elk mens heeft kanker, ook gezonde mensen van alle leeftijden.
Kanker is niks anders dan een beschadiging aan je genen. Echter je lichaam is (tot bepaalde hoogte) in staat om deze defecten te repareren. Pas als er teveel en te grote schade is ontstaan en/of het lichaam te verzwakt is gaat kanker woekeren. En dan krijgen we kanker zoals wij die kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Kanker krijgen is geen kansberekening. Elk mens heeft kanker, ook gezonde mensen van alle leeftijden.
Kanker is niks anders dan een beschadiging aan je genen. Echter je lichaam is (tot bepaalde hoogte) in staat om deze defecten te repareren. Pas als er teveel en te grote schade is ontstaan en/of het lichaam te verzwakt is gaat kanker woekeren. En dan krijgen we kanker zoals wij die kennen.
Dit is een veel te simplistische uitleg. Dat kanker krijgen grotendeels kansenberekening is, is wel degelijk een beter statement.

Je omschrijft het nu alsof een gezond iemand geen kanker kan krijgen, en dat is onjuist.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-07-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Als je voor de keuze staat voor het volgende, wat kies je dan?

1. Je kan stoppen met werken en FO worden. Echter je leeft op bijstandsniveau.

2. Je werkt een paar jaar door en wordt FO. Je kan dan de dingen doen die je nu ook doet.

3. Je werkt nog iets langer door de 2 en wordt FO. Je kan dan zorgeloos de dingen doen die je nu doet maar ook extra leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Eens, maar ik zie het wel als iets tegenstrijdigs dat iedereen z'n hele financiële strategie ophangt aan kansbrekening, maar als het over gezond leven gaat elke bijzin is 'het is geen garantie'.

Nogal wiedes - net als dat onze gehele financiële strategie 0 garantie geeft op het gehoopte resultaat.
Dat is natuurlijk zwaar overdreven. Hoe beter je financiele strategie is, hoe beter het resultaat.
Als je vindt dat het 0 garantie nu al geeft, stop er dan nu maar mee en leef er op los.

Dat is hetzelfde zeggen dat als iemand jou 50 euro geeft je dit niljet niet vertrouwd dat je dit morgen (of volgende week) nog uit kan geven en je het liefst meteen iets van koopt. Dat doe je ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Als je vindt dat het 0 garantie nu al geeft, stop er dan nu maar mee en leef er op los.
Dat was geen mening maar een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Dit is een veel te simplistische uitleg. Dat kanker krijgen grotendeels kansenberekening is, is wel degelijk een beter statement.

Je omschrijft het nu alsof een gezond iemand geen kanker kan krijgen, en dat is onjuist.
Het is inderdaad een simpele uitleg van de uitgebreide uitleg:

https://www.kanker.nl/alg...emeen/hoe-ontstaat-kanker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Dat was geen mening maar een feit.
Dit is geen feit. Als het een feit was, dan kon je bij geen enkele verzekeraar een aanvullend pensioen afsluiten. De overheid zou dan ook niet beginnen aan de AOW. Geld zou niet eens bestaan.

Als elke financiele strategie 0 kans heeft, stop er dan maar mee. Je feit is nergens op gebaseerd.

[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Als elke financiele strategie 0 kans heeft
hoho dat zei niemand. Het ging over 0 garantie, dat is natuurlijk totaal iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Het is inderdaad een simpele uitleg van de uitgebreide uitleg:

https://www.kanker.nl/alg...emeen/hoe-ontstaat-kanker
Ik herken jouw verhaal hier totaal niet in terug. Met name je statement "Elk mens heeft kanker". Ik denk dat je bedoelde: elk mens heeft (continu) DNA-schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:28
[...]

Zo kijk ik er ook naar. Een gezonde leefstijl maakt veel verschil, maar je kan er nauwelijks omheen dat je niet in elke levensfase evenveel energie energie hebt (al zijn er uiteraard mensen die in een latere levensfase fitter zijn, omdat ze er dan pas pas echt aan gaan werken). Misschien een flauw voorbeeld, maar een marathon loop ik echt al een stuk langzamer dan dan 20 jaar gelden en die power komt ook niet meer terug en je hebt ook meer hersteltijd nodig. Nu gaat lange afstanden wandelen vast nog heel lang prima en zonder moeite, maar de gezondheidsrisico's nemen eerder toe dan af.
De spreekwoordelijke bloei van je leven is niet je reguliere > 68-70 pensioentijd, want die is daar ook niet voor bedacht. Verder speelt natuurlijk ook mee hoe je genetisch in elkaar zit, hoeveel reservetijd je nog hebt.

Zelf ga ik er vanuit dat ik vooral in de 15-20 jaar voor de 'normale' pensioenleeftijd wil genieten van vrije tijd en daar werk ik ook al een tijd naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
JURIST schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:32:

Zelf ga ik er vanuit dat ik vooral in de 15-20 jaar voor de 'normale' pensioenleeftijd wil genieten van vrije tijd en daar werk ik ook al een tijd naartoe.
En wat houd je aan als normale pensioenleeftijd? Nu is 67 de nieuwe 65.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
GioStyle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:37:
[...]

En wat houd je aan als normale pensioenleeftijd? Nu is 67 de nieuwe 65.
Voor mij is het geloof ik 68 + 3, dus dan kom ik op ergens tussen 48 en 53 - dat is binnen nu en 5 vijf jaar. Ik niet stilzetten, maar vooral andere dingen doen en ik elk geval veel minder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:37:
[...]

?

Huis is in 1997 geisoleerd, dus dat hoeft niet meer:

-PUR vloerisolatie in kruipruimte
-muren van buiten met special coating en isolatiemateriaal
-Hard houten kozijnen met dubbele beglazing (waarvan een paar lek zijn geraakt en zijn vervangen)

-CV ketel is in 2018 vervangen, dus die kan ook nog een tijd mee.

-Keuken (keuken kastlade had losse lade en is door mij gerepareeerd :)) en badkamer kunnen wat mij betreft nog 30 jaar mee. Alleen vrouwlief wil deze graag vervangen :-(
En dat heb je allemaal gedaan met 50€ per maand?
Nooit eens geverfd, nooit een herstelling?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het hele idee van fire is toch wel de vaststelling dat je vanaf je pensioen minder energiek, mobiel bent dan tijdens je werkzame leven. Natuurlijk heb je mensen die met een bomvolle agenda aan activiteiten vitaal ouder worden en tot hun 100e naar hun fitness clubje, boekenclub, biljartclub, schilderclubje gaan en geen moment stil zitten. Maar dat is niet iedereen gegeven. Zulke mensen willen nog weleens met de caravan / camper erop uit, bezig zijn.

Mijn ene oma was er zo'n eentje. Tot twee weken voor overlijden druk met van alles, tot hartfalen zijn tol eiste en na een kort sterfbed was het klaar. Midden in de samenleving met tig clubjes voor van alles. Mijn opa daarentegen: Alzheimer trad sneller op, die mocht zijn laatste vijftien jaar slijten in een verzorgingshuis. Leuk riant pensioen, dikke beleggingsportefeuille, aan geld geen gebrek. Kon ie er wat mee? Ja effectief tot zijn 65e. Andere oma? Borstkanker, veel te vroeg overleden. Alleen opa 2 was net zoals die andere oma op zijn manier lekker druk bezig met van alles tot zijn 97e. Dus uit N=4 kan ik al opmaken dat het 50/50 is of je vitaal je ouderdom tegemoet gaat. Ouderdom komt met gebreken en dat zie ik al aan mijn ouders die net de 70 zijn gepasseerd.

Natuurlijk kun je invloed uitoefenen op hoe vitaal je richting je pensioen opgaat maar er is een reden waarom retire early in de naam zit. Dat is niet vanzelfsprekend. Je kunt nog zo fit zijn en toch een hartstilstand krijgen. Of een hersenbloeding. Of onder de bus terecht komen. En dus kan je er beter niet op gokken dat die tijd tussen zeg je 60 - 100 levensjaar lang leuk blijft. Mocht het zo uitpakken heb je een mooie meevaller. En zo niet heb je iig de dingen gedaan die je wilde doen omdat je fo bent voor je pensioen. Een oudoom van mij ging op zijn 80e nog het vliegtuig in, heel de wereld over want hij deed niks anders sinds zijn 18e. Ik moet nog maar zien of ik zoveel energie heb als ik die leeftijd al ga halen.

Dus ja ik zou ook eerder mijn geld opeten zodat je tot je 70e de dingen kunt doen die je wilt. Met karig aow en pensioen kun je dat aanvullen met een erfenis of 2 in de tussentijd, lijfrente polis, beleggingen die het lekker blijven doen. En mocht ik nou wel nog 25 jaar te gaan hebben ach dan zoek ik wel iets aan hobbies die dan beter passen bij die leeftijd. Hell no dat ik dan nog bungee jumpen, achtbanen in en uit, vliegen op mijn lijstje heb staan. Ik slijt mijn tijd dan wel met lezen, tuinieren, wandelen the usual bejaarde dingen. Elke levensfase heeft zo zijn eigen dingen. En daarom heeft fire en fo worden nut. Nu financieel verstandig keuzes maken zodat hetgeen je niet kunt beïnvloeden: je eigen tijd hier zo lang mogelijk leuk kunt inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:52:
[...]

En dat heb je allemaal gedaan met 50€ per maand?
Nooit eens geverfd, nooit een herstelling?
Al die zaken in 1997 heeft de woningbouw gedaan, ver voordat ik de woning had gekocht.
Had ik dit allemaal zelf moeten bekostigen, dan had mij dit een flinke zak met geld gekost.
Ik sta er niet raar van op te kijken dat dit heden ten dage rond de 75K tot 125K zou kosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:49
Wellicht niet het goede topic hiervoor maar ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Zelf ben ik 40 en mijn partner 36. We hebben een koophuis met een overwaarde van 4 ton, 650.000 euro aan liquide middelen (ETF's en spaarrekeningen) en nog eens ca. 2 ton aan aanvullende pensioenopbouw (we zijn een tijdje ZZP'er geweest). We hebben geen loterij gewonnen of grote erfenissen gekregen, gewoon veel werken en veel sparen. Dat klinkt allemaal heel goed natuurlijk maar nog geen FO. Aan beide kanten hebben de ouders het financieel prima voor elkaar en komt er ergens de komende 15-20 jaar nog wel een paar ton aan erfenissen bij.

Nou heb ik zelf moeite om geld uit te geven, we hebben geen afgesproken financieel doel en mijn partner is helemaal niet bezig met FO en heeft ook niet het idee om veel eerder te willen stoppen met werken. We gaan gewoon lekker op vakantie, hebben beiden een prima auto, weekendjes weg met vrienden, net een nieuwe aanbouw gezet, etc. Daar zit het hem niet in. Ik merk alleen dat ik óveral op let, de energie rekening, benzine tanken, boodschappen.

Hoe gaan jullie hier mee om, hoe kan je 'vrijer' worden in uitgeven zonder dat 'de pot' kleiner wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Ik ben niet medisch opgeid en ga me niet op glad ijs begeven. Wellicht is dat niet alleen voor mij een goed idee ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phantom09 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Dat is natuurlijk zwaar overdreven. Hoe beter je financiele strategie is, hoe beter het resultaat.

Dat is hetzelfde zeggen dat als iemand jou 50 euro geeft je dit niljet niet vertrouwd dat je dit morgen (of volgende week) nog uit kan geven en je het liefst meteen iets van koopt. Dat doe je ook niet.
De stelling was: je financiële strategie geeft je 0 garantie op het gehoopte resultaat.

Je tegenargumenten lijken te reageren op een andere stelling. Iets beter lezen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
saabfanatic schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:06:
Hoe gaan jullie hier mee om, hoe kan je 'vrijer' worden in uitgeven zonder dat 'de pot' kleiner wordt?
Nou als je dit al zo voor elkaar hebt denk dat die pot groot genoeg is. Die gaat niet zo maar in eens kleiner worden.

Maar hoe je je vrijer kunt voelen in uitgeven?
Zoals je gewend bent om te budgetteren om tot dat vermogen te komen. Andersom kan ook: ga begroten voor uitgaves. Zoek iets waar jij en je vriendin een gezamenlijke interesse in hebben, creëer een uitgavepotje voor jezelf en voor je vriendin. En als dat potje bedrag X heeft moet je je niet emotieel schuldig voelen dat die op 0 komt. Je kunt vakanties begroten, je kunt uit eten gaan budgetteren, kleding kopen, je noemt het maar. Zie je dat je weet ik veel duizend euro hebt. Dan mag je het uitgeven maar het hoeft niet.

Ipv dat je zo'n potje niet hebt of aanmaakt en alles op de grote hoop ligt. Dan kan ik het mij voorstellen dat je in je hoofd denkt: shit mijn grote spaarpot voor alles slinkt. Maar als je bedrag voor uit eten gaan, kleding op is. Dan vul je dat de volgende maand opnieuw bij. Het is andersom budgetteren. Maar zoals je leert op te potten kun je dat dus ook inzetten om uitgaves te begroten. Zul je als zzper ook gewend zijn te doen. Maar dan noemt men het een reserve aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wellicht niet het goede topic hiervoor maar ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Zelf ben ik 40 en mijn partner 36. We hebben een koophuis met een overwaarde van 4 ton, 650.000 euro aan liquide middelen (ETF's en spaarrekeningen) en nog eens ca. 2 ton aan aanvullende pensioenopbouw (we zijn een tijdje ZZP'er geweest). We hebben geen loterij gewonnen of grote erfenissen gekregen, gewoon veel werken en veel sparen. Dat klinkt allemaal heel goed natuurlijk maar nog geen FO. Aan beide kanten hebben de ouders het financieel prima voor elkaar en komt er ergens de komende 15-20 jaar nog wel een paar ton aan erfenissen bij.

Nou heb ik zelf moeite om geld uit te geven, we hebben geen afgesproken financieel doel en mijn partner is helemaal niet bezig met FO en heeft ook niet het idee om veel eerder te willen stoppen met werken. We gaan gewoon lekker op vakantie, hebben beiden een prima auto, weekendjes weg met vrienden, net een nieuwe aanbouw gezet, etc. Daar zit het hem niet in. Ik merk alleen dat ik óveral op let, de energie rekening, benzine tanken, boodschappen.

Nou jullie hebben het goed voor mekaar. Ik zou zeggen ga zo door.
In theorie kan je als je de 650.000 hebt belegt 26K per jaar opmaken. Wil je rekening houden met de VRH 2028 dan is dat mogelijk 22.750 (650.000x0,035).

Van belang is om dan te kijken hoeveel je uitgaven zijn. Zijn die minder, dan zit je goed en wordt de pot alleen maar groter. Zo niet, dan door blijven gaan beleggen.

Voordeel van 1 jaar verder is wel dat je dat jaar niet meer opzij hoeft te leggen. Hoe minder jaren je nog moet tot je AOW leeftijd hoe minder je moet uitgeven.
AOW alleen is niet voldoende, maar is een redeljike zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik denk dat je van mij veel kan leren want ik vraag me eerder af hoe ik iets minder vrij zou kunnen zijn :> Ik zie mezelf als kostenbewust, niet merkbewust, geen echt bijzondere luxe/vakantie maar wel verregaande vrijheid en veel van alles. Wij gaan met ons gezin (met nieuwe duurdere hypotheek en kinderopvang) gewoon (ruim) over de ton per jaar aan uitgaven heen en dat is nog exclusief de grotere posten die we nog uit bouwdepot doen.

Jullie zijn ongeveer 2 jaar ouder dan wij en jullie lopen op de posten die je noemt richting factor 4 voor op ons. Goed bezig zou ik zeggen, ik weet niet welk uitgavenniveau daar bij hoort maar FO kan nooit ver weg zijn zou ik denken.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-07-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Rekenkundig: Dat is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel er nog steeds aan de pot wordt toegevoegd. Als je "te" veel gaat uitgeven, en "te" weinig gaat toevoegen gaat de pot wel kleiner worden.

Mentaal: 100 euro in de maand extra uitgaven hier en daar, is 36K over 30 jaar (niet georrigeerd voor inflatie, rekening houdend met (gemist) rendement). Dat is beperkt op je totale vermogen. Als dat je helpt om niet overal panisch mee om te gaan.....

Maar wat is het probleem nu, voelt het te beklemmend?

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 04-07-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:24
Naast het al gegeven rationele antwoord (budgetteren): je móet niet meer uit geven. Maakt het jou gelukkiger, heeft het nut, wordt je er een beter mens van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Nou heb ik zelf moeite om geld uit te geven,
.
We gaan gewoon lekker op vakantie, hebben beiden een prima auto, weekendjes weg met vrienden, net een nieuwe aanbouw gezet, etc. Daar zit het hem niet in. Ik merk alleen dat ik óveral op let, de energie rekening, benzine tanken, boodschappen.

Wat is hier het probleem precies? Zo te zien heb lijkt het er op dat je geen moeite hebt om je geld goed te besteden. Maar wil je niet graag je geld te veel verspillen als dat anders kan. Dat komt neer juist een heel goede instelling.

Zelf let ik ook op de aanbiedingen en tank ik liever bij de Tango naast de oprit van de snelweg dan bij de Shell langs de snelweg. Niet omdat dat moet, maar omdat het een kleine moeite is en het toch een beetje als geldverspilling voelt om dat niet te doen. Het wordt pas een probleem als je de dingen die je graag zou willen doen niet meer doet omdat het geld kost. Maar daar lijkt bij jou (nog); geen sprake van.

Als dat laatste wél het geval is, dan kan het helpen om eens een overzicht te maken van je jaarlijkse uitgaven en dat te vergelijken met je vermogen en je inkomen. Grote kans dat je dan ziet dat als je zo door gaat, aan het eind van je leven een gigantische zak geld overhoudt. En dat als je je uitgaven met bedrag X verhoogt, je nog steeds meer overhoudt dan nodig. Die extra uitgaven zorgen er dan dus niet voor dat je je plannen zou moeten bijstellen. Anders gezegd kosten die extra uitgaven je eigenlijk niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:42:
[...]

Wat is hier het probleem precies?

[...]

Grote kans dat je dan ziet dat als je zo door gaat, aan het eind van je leven een gigantische zak geld overhoudt.
Ik herken me wel in @saabfanatic's verhaal, en voor mij is het dus bovenstaande: In principe is het niet erg, en ik wil absoluut niet dingen gaan uitgeven om maar wat uit te geven. En ook moet het in verhouding blijven staan: Business class vliegen zal vast lekkerder zijn als Economy, maar dat vind ik het gewoon echt niet waard. Maar tegelijkertijd als ik het lijntje nu doortrek ga ik vooral dood uiteindelijk met een grote berg geld, en dat is ook niet bepaald nuttig.

Dus voor mezelf probeer ik nu de eisen wat lager te leggen voor uitgaven. Ze moeten mij nog wel wat opleveren, en in verhouding staan, maar bijvoorbeeld heb jaren op Spotify Free gezeten, tja dan geeft het me wat reclame. Nu sinds kort ben ik toch maar ervoor gaan betalen. Waarom? Omdat het wel iets is wat ik zo goed als dagelijks gebruik, dus het is duidelijk wat ik ervoor terug krijg.
Voor mijn racefiets heb ik tegenwoordig een vermogensmeter. Ik ben gewoon een tourfietser, en hoewel hij me op korte termijn wel wat meer aanmoedigt te gaan fietsen, is het primair leuke getalletjes erbij die hij me laat zien. Dat is leuk, maar geeft het me nou echt meer geluk in het leven? Twijfelachtig. Maar het is wel een hobby die ik regelmatig beoefen, en ik vind hem leuk te hebben, dus waarom niet? (Komt nog bij dat zo'n éénmalige uitgave van een paar honderd euro nou niet echt een impact heeft, dat betaal ik ook elke twee maanden als VvE bijdrage).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:17:
[...]

Ik herken me wel in @saabfanatic's verhaal, en voor mij is het dus bovenstaande: In principe is het niet erg, en ik wil absoluut niet dingen gaan uitgeven om maar wat uit te geven. En ook moet het in verhouding blijven staan: Business class vliegen zal vast lekkerder zijn als Economy, maar dat vind ik het gewoon echt niet waard. Maar tegelijkertijd als ik het lijntje nu doortrek ga ik vooral dood uiteindelijk met een grote berg geld, en dat is ook niet bepaald nuttig.

Dus voor mezelf probeer ik nu de eisen wat lager te leggen voor uitgaven. Ze moeten mij nog wel wat opleveren, en in verhouding staan, maar bijvoorbeeld heb jaren op Spotify Free gezeten, tja dan geeft het me wat reclame. Nu sinds kort ben ik toch maar ervoor gaan betalen. Waarom? Omdat het wel iets is wat ik zo goed als dagelijks gebruik, dus het is duidelijk wat ik ervoor terug krijg.
Voor mijn racefiets heb ik tegenwoordig een vermogensmeter. Ik ben gewoon een tourfietser, en hoewel hij me op korte termijn wel wat meer aanmoedigt te gaan fietsen, is het primair leuke getalletjes erbij die hij me laat zien. Dat is leuk, maar geeft het me nou echt meer geluk in het leven? Twijfelachtig. Maar het is wel een hobby die ik regelmatig beoefen, en ik vind hem leuk te hebben, dus waarom niet? (Komt nog bij dat zo'n éénmalige uitgave van een paar honderd euro nou niet echt een impact heeft, dat betaal ik ook elke twee maanden als VvE bijdrage).
Iedereen heeft zijn eigen gevoel bij een uitgave, als ik naar mijn pa kijk is hij echt super zuinig, over een nieuwe TV van 750 euro moet hij 2 jaar nadenken..
Ook is die al 9-10 jaar niet meer op vakantie geweest.
Hij pot het geld liever op...

Ik heb hem nu met veel moeite een vakantie aangesmeerd naar Turkije eind deze zomer.. Hij is nu nog fysiek in staat om daar naar toe te gaan namelijk, en hij vind het een leuk land...

Veel geld is leuk, daar ben ik ook mee bezig, maar leven is ook belangrijk..

Ik geef ook mijn geld het meest uit aan nuttige dingen die in verhouding staan met mijn gevoel..
Ik koop bijvoorbeeld mooie kleding, maar het is niet altijd duur. Ik heb genoeg t-shirtjes van de zeeman die ik onder een overhemd of trui draag.
Maar ik heb ook wel wat merk kleding, niet zozeer omdat ik in dure kleding wil lopen, maar kwalitatief is het mooi en blijft ook mooi..

Maar aan de andere kant gooi ik het soms ook wel over de balk.
Afgelopen week met die hitte lekker wezen zwemmen met de kinderen bij een lokale recreatie plas, 6 ijsjes gehaald en een SUP gehuurd voor hun.. middagje zwemmen kost zo bijna 60 euro.. Bij thuiskomst niet zoveel zin om nog te koken, dus werd het afhaal.. ook weer 50 euro.

Soms vraagt mijn zoontje op een zaterdagochtend of we niet kunnen gaan karten die middag. Middagje karten kost ook zo 70-80 euro voor ons tweetjes..

Avondje naar het terras doen we ook wel regelmatig met vrienden..

Het zijn relatief "kleine" bedragen, maar op jaar basis tikt het natuurlijk wel aan.. Maar ik heb wel het gevoel dat ik ook nu leef en leuke dingen beleef.

Persoonlijk zit ik in een situatie dat ik niet meer maandelijks geld opzij hoef te zetten om vermogen op te bouwen, mijn vermogen rendeert veel meer dan dat ik kan bijstorten op jaarbasis.

Want als ik bijvoorbeeld 25k per jaar krijg qua rendement en mijn vermogen dus groeit, en ik ga als een gek besparen op de leuke dingen en er komt dan 3k bij door extra te sparen dan offer ik teveel op naar mijn gevoel, je weet nooit of je morgen nog leeft..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 04-07-2025 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:17:
Dus voor mezelf probeer ik nu de eisen wat lager te leggen voor uitgaven. Ze moeten mij nog wel wat opleveren, en in verhouding staan
Dat raakt aan de basis van economie: nutsmaximalisatie. Dat gaat er niet om of je je euro beter aan A kunt uitgeven of aan B of kunt opsparen om bij je dood meer geld te hebben. Het gaat om het streven naar zo veel mogelijk "nut" of tevredenheid van de keuzes die je maakt.

Koop je gimmick X omdat je daar lol van hebt en leidt dat er alleen toe dat de zak geld bij je dood kleiner wordt? Prima. Ook al geeft het je maar fractioneel meer lol, het is altijd meer dan niets. Stel je de aankoop een paar maanden uit tot het in de aanbieding is? Ook prima, als dat beter voelt. Maar tegelijk, als het een ding is dat je alleen in de zomer gebruikt en het is pas in de herfst weer in de aanbieding, dan kan het nut van nu kopen juist hoger zijn dan uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Highland schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:38:
[...]

Naast het al gegeven rationele antwoord (budgetteren): je móet niet meer uit geven. Maakt het jou gelukkiger, heeft het nut, wordt je er een beter mens van?
Denk dat het niet gaat om de feitelijke uitgaven, maar gewoon om je wat vrijer te voelen. Het dwangmatige eens stukje eraf. Dan hoef je nog steeds geen big spender te worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cyberpope schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Denk dat het niet gaat om de feitelijke uitgaven, maar gewoon om je wat vrijer te voelen. Het dwangmatige eens stukje eraf. Dan hoef je nog steeds geen big spender te worden.
Of van de andere kant benaderen: belemmert het bewust bezig zijn met je uitgaven je in het doen van die uitgaven? Als je een dagje naar de dierentuin gaat, dan vind ik het niet 'problematisch' als je even op internet kijkt waar je goedkope kaartjes kunt kopen. Ook al kun je de gewone kaartjes prima betalen. Maar het wordt wel een probleem als je niet naar de dierentuin gaat als je geen goedkopere kaartjes kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Of van de andere kant benaderen: belemmert het bewust bezig zijn met je uitgaven je in het doen van die uitgaven? Als je een dagje naar de dierentuin gaat, dan vind ik het niet 'problematisch' als je even op internet kijkt waar je goedkope kaartjes kunt kopen. Ook al kun je de gewone kaartjes prima betalen. Maar het wordt wel een probleem als je niet naar de dierentuin gaat als je geen goedkopere kaartjes kunt vinden.
Hij heeft blijkbaar het gevoel dat het hem belemmert want anders stel hij hier de vraag niet.

Ruim miljonair zijn, goed inkomen hebben en dan nog je bij alles je zorgen / druk maken over uitgaven, dan schiet je doel van financieel onafhankelijk zijn wel een beetje voorbij of niet?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:39

Je echt realiseren dat je een zeer riante positie hebt. En misschien gaan nadenken wat je wil doen met het geld. Het beschouwen als het startpunt van bewuster met tijd en wat je daarmee wil doen.

Je relatie met geld veranderen van iets wat je altijd als schaars ziet naar iets wat als energie kan worden gebruikt om de dingen te doen die je graag wil doen.

Dat kan een sabbatical zijn, die studie die je ooit had willen doen maar toch de “verstandiger” keuze had gemaakt. Iets heel anders. Maak een visie voor de komende paar jaar.

Dat kan van alles zijn. De pot is geen doel, de dingen die je met de pot wil doen zijn dat wel. Ga gewoon eens na wat je zou willen, met je tijd, zonder na te denken over het geld. En ga dat doen. Op kleine schaal over een langere periode. Consistentie heeft daarbij voorrang.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:34
Ik moet zeggen dat de FO-reis voor mij juist mentale rust geeft om niet meer na te hoeven denken over bepaalde uitgaven. Vakanties waar we vroeger voor moesten sparen plannen we nu gewoon. Avondje uit eten? Dan ben ik blij dat we daar met het gezin de tijd voor hebben ipv de bankrekening te moeten controleren of het salaris al is gestort. Zo lang het niet doorslaat naar geld uitgeven voor onzinnige dingen (ik kan dagen wikken en wegen welke batterijlader de beste prijs/prestatieverhouding heeft) maakt het voor de FO-datum weinig uit. Die tonnen op de beleggingsrekening doen hun werk, dat zit wel goed. Die worden aangevuld met alles wat er over is. Geen planning, geen savingsrate, geen vaste FO-datum. Dat zien we dan wel weer.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Inderdaad, ik ben op zich ook wel een koopjes jager..
Lang leve Social Deal of andere voordeel websites waar je leuke aanbiedingen kunt scoren..
Echter pas ik wel op dat ik niet in de valstrik val en mij laat verleiden tot aankopen die ik niet nodig heb maar wel toevallig voorbij kwamen...

Onlangs ook weer een jaar voorraad wasmiddel gekocht, scheelde aanzienlijk in de aanbieding, en dat doe ik ook met andere producten die niet kapot gaan... Ik heb de ruimte om het op te slaan, en het bespaart mij ook weer een paar honderd euro per jaar.

Maar aan de andere kant doe ik ook niet moeilijk als het niet in de aanbieding of een kortingsactie is.
Als je inderdaad maar een beetje binnen je gestelde budgetten blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cyberpope schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Hij heeft blijkbaar het gevoel dat het hem belemmert want anders stel hij hier de vraag niet.

Ruim miljonair zijn, goed inkomen hebben en dan nog je bij alles je zorgen / druk maken over uitgaven, dan schiet je doel van financieel onafhankelijk zijn wel een beetje voorbij of niet?
Ja dat is zo. Aan de andere kant heb je ook mensen die zich overal zorgen over maken en overal beren op de weg zien. Dan hoort ook je druk maken over je financiën bij je 'natuurlijke habitat' en kan het juist geforceerd voelen als je je daar niet druk om zou "moeten" maken.

Maar ook dan geldt uiteraard dat het wel een probleem is als je het gevoel hebt dat het je belemmert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:07:
Ik moet zeggen dat de FO-reis voor mij juist mentale rust geeft om niet meer na te hoeven denken over bepaalde uitgaven.
Dat is dus de omslag die niet iedereen even makkelijk kan maken. En zo te lezen heeft bv saabfanatic dus juist moeite om die omslag te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Als je de post leest, is hij juist níét bezig met FO.

Ik zie hetzelfde bij mijn ouders: hun hele leven hebben ze zuinig geleefd, en nu, met pensioen en AOW, komt er juist meer binnen dan eruit gaat. Toch vinden ze het zonde om bijvoorbeeld €2,50 voor een kop koffie op een terras te betalen; dan drinken ze het liever thuis.

Het is vooral een kwestie van hoe iemand met geld omgaat. Wil je dat veranderen, dan vergt dat bewust inspanning en de vraag is: met welk doel? Heb je het gevoel dat je jezelf tekort doet door zo streng op je uitgaven te letten? Of beïnvloed je je omgeving op een negatieve manier met je financiële gewoontes?

Als het antwoord op die vragen ‘nee’ is, dan is er waarschijnlijk geen probleem en ook geen directe reden om iets te veranderen. In dat geval is het eigenlijk een luxeprobleem. Misschien komt er in de toekomst wel een goed doel of iets anders waar je dan wél makkelijk aan kunt of wilt uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
RichieB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:07:
Ik moet zeggen dat de FO-reis voor mij juist mentale rust geeft om niet meer na te hoeven denken over bepaalde uitgaven. Vakanties waar we vroeger voor moesten sparen plannen we nu gewoon. Avondje uit eten? Dan ben ik blij dat we daar met het gezin de tijd voor hebben ipv de bankrekening te moeten controleren of het salaris al is gestort. Zo lang het niet doorslaat naar geld uitgeven voor onzinnige dingen (ik kan dagen wikken en wegen welke batterijlader de beste prijs/prestatieverhouding heeft) maakt het voor de FO-datum weinig uit. Die tonnen op de beleggingsrekening doen hun werk, dat zit wel goed. Die worden aangevuld met alles wat er over is. Geen planning, geen savingsrate, geen vaste FO-datum. Dat zien we dan wel weer.
Precies de kern van wat veel mensen hier nastreven, financieel minder afhankelijk. Geen zorgen te hoeven maken over geldzaken en wellicht in de toekomst paar jaar eerder stoppen met werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:39
Ik jaag geen koopjes, behalve de gebruikelijke boodschappen die alleen in de aanbieding de normale prijs hebben. Zoals wasmiddel, toiletspullen etc.

Kleding vervang ik wat kapot is en dan probeer ik kwalitatief goede spullen te kopen. Dat gaat lang mee en dus dat is het geld ook niet. Qua hobby’s heb ik de spullen. Daar hoeft niets meer bij. Alleen wat beter omgaan met de tijd ervoor.

Voor de rest plan ik gewoon mijn vakanties, kleine en grote projecten die ik wil doen en dan pas ik tijd en budget aan.

En dan zie ik wel wat het kost. Dan duurt FO maar wat langer.
Ik heb misschien een wat andere invalshoek dan de meesten. Als ik goed genoeg ben moet ik daarvan profiteren en dingen doen. Door gezondheidsproblemen is dat niet altijd mogelijk.

FO heeft voor mij de ruimte gegeven om mij op mijn gezondheid te kunnen richten tijdens het revalidatietraject en daar zo veel mogelijk uit te halen. Erna geeft het mij ruimte om goed om te gaan met mijn goede tijd de dingen te doen die ik op dat moment kan en wil doen. Het heeft wat tijd gekost om uit te vinden wat dat is. Maar nu weet ik dat in grote lijnen wel en dat veranderd ook nog wel eens.

De sprint naar de FO finish is voorbij, de pot geeft mij flexibiliteit om mijn leven zo leuk mogelijk in te richten wanneer het kan.

Ik zie geld dus meer als input als energie die ik nodig heb om mijn projecten te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
CornermanNL schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:18:
Ik jaag geen koopjes, behalve de gebruikelijke boodschappen die alleen in de aanbieding de normale prijs hebben. Zoals wasmiddel, toiletspullen etc.

Kleding vervang ik wat kapot is en dan probeer ik kwalitatief goede spullen te kopen. Dat gaat lang mee en dus dat is het geld ook niet. Qua hobby’s heb ik de spullen. Daar hoeft niets meer bij. Alleen wat beter omgaan met de tijd ervoor.

Voor de rest plan ik gewoon mijn vakanties, kleine en grote projecten die ik wil doen en dan pas ik tijd en budget aan.

En dan zie ik wel wat het kost. Dan duurt FO maar wat langer.
Ik heb misschien een wat andere invalshoek dan de meesten. Als ik goed genoeg ben moet ik daarvan profiteren en dingen doen. Door gezondheidsproblemen is dat niet altijd mogelijk.

FO heeft voor mij de ruimte gegeven om mij op mijn gezondheid te kunnen richten tijdens het revalidatietraject en daar zo veel mogelijk uit te halen. Erna geeft het mij ruimte om goed om te gaan met mijn goede tijd de dingen te doen die ik op dat moment kan en wil doen. Het heeft wat tijd gekost om uit te vinden wat dat is. Maar nu weet ik dat in grote lijnen wel en dat veranderd ook nog wel eens.

De sprint naar de FO finish is voorbij, de pot geeft mij flexibiliteit om mijn leven zo leuk mogelijk in te richten wanneer het kan.

Ik zie geld dus meer als input als energie die ik nodig heb om mijn projecten te kunnen doen.
Precies..

Waar het volgens mij een beetje om draait is dat je niet ineens als koning moet gaan (willen) leven als je FO bent..

Als we een voorbeeld pakken van mij afgelopen maanden..
Ik ben op vakantie geweest naar Griekenland begin mei, mooie villa gehuurd met zwembad etc..

Klinkt allemaal heel mooi (en duur)..

Maar de periode was heel goedkoop, een week lang in die villa was 1600 euro.
4x vliegtickets via Transavia, 180pp
Auto huren 300 euro.

Lokaal 1000-1200 euro uitgegeven aan restaurants en bezienswaardigheden etc..

Totale kosten rond de 4000-4200, heb het niet precies bijgehouden..

Ga ik dezelfde reis in het hoogseizoen maken, dan ben ik bijna het dubbele kwijt.
De ervaring zou bijna hetzelfde zijn.. Wij hadden ook lekker 25-28 graden, alleen het zeewater was nog aan de frisse kant..

Dan vind ik het zonde om hoogzomer op vakantie te gaan, dan pak ik liever het voor of najaar.
Mijn broer vind mij dan gierig, maar ik ben gewoon wat meer kostenbewust en betaal gewoon liever wat minder voor (bijna) hetzelfde..

Volgend jaar willen mijn broer en ik naar een F1 weekend, hij wil perse op de hoofdtribune en een luxe hotel, mij boeit het niet zo.. Ik vind een andere tribune en een camping net zo leuk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:49
Dank allemaal voor de waardevolle input! Ik ben met name op zoek naar wat meer balans en inderdaad, een perspectief.

Om wat vragen te beantwoorden:

- We verdienen nu ongeveer 15k netto per maand. Dat is omdat we beiden ZZP'en. Per augustus gaat er 1 in dienst en wordt het gezamenlijk netto inkomen ca. 10k per maand.
- We geven ongeveer 4k per maand uit (2 volw 2 kinderen). Hypotheek, verzekeringen, 2 auto's, vakanties, boodschappen, etc. excl. eigen pensioenopbouw ivm ZZP.
- We zijn langzaam aan het kantelen van sparen naar beleggen. Dit doen we met 10k per maand (van spaar naar beleggen). Over 2 jaar verwacht ik 80% te hebben belegd en 20% op de spaarrekening te hebben

Ik hou alles bij en reken nu dat we de komende jaren gemiddeld 32.500 euro per jaar sparen/beleggen/opbouwen in pensioenen. Dat zou in werkelijkheid nog wel meer kunnen zijn (10k netto minus 4k kosten = 6k per maand x 12 maanden is 72k 'over' per jaar).

Dit zou betekenen dat als ik 50 ben er een vermogen is van 1.2 miljoen euro. Met een rendement van 4% per jaar levert dat 48k per jaar op. Daar kunnen wij dus 'gewoon' van leven zonder te werken.

Nou is dat dus niet ons absolute doel, ik merk dat er maar weinig van onze vrienden bezig zijn met 'later' en er van uit gaan dat er genoeg in het pensioenpotje zit als ze een keer de pensioenleeftijd bereiken. We praten hier dus ook erg weinig over en onze vrienden kenden onze financiële positie niet (behalve dat ze weten dat wij het goed hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
saabfanatic schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:08:

Nou is dat dus niet ons absolute doel, ik merk dat er maar weinig van onze vrienden bezig zijn met 'later' en er van uit gaan dat er genoeg in het pensioenpotje zit als ze een keer de pensioenleeftijd bereiken. We praten hier dus ook erg weinig over en onze vrienden kenden onze financiële positie niet (behalve dat ze weten dat wij het goed hebben).
Herkenbaar, mijn omgeving weet ook weinig van mijn situatie..
Ieder leeft zijn leven op zijn eigen manier..

Met beide manieren is niets mis, maar vaak komt er ook wat afgunst bij kijken als je straks toch minder gaat werken of het extra luxe hebt door een extra passief inkomen waardoor je lekker kunt reizen etc..

Maarja ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen toekomst en ik wil ze best wat tips geven, maar ze zullen het zelf moeten doen en uitzoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:05
@saabfanatic ik werk zelf met doelen. Als een probleem te groot is moet je het opdelen is mijn ervaring. Als ik een doel heb behaald dan kan ik wat vrijer geld uitgeven. Mijn doelen:
  • Pijler 2 - pensioenopbouw via de werkgever wil ik op minimaal twee keer de verwachte AOW. Via mijnpensioenoverzicht kun je dit eenvoudig opvragen. Dit doel heb ik inmiddels behaald
  • Pijler 3 - individuele aanvullende pensioenvoorzieningen. Per 100k lijfrente kun je ongeveer 300 euro netto per maand ontrekken. Mijn doel is minimaal 300k lijfrente bij 65 jaar. Dat doel is nog (lang) niet gehaald, afhankelijk wat de beurs doet na mijn vroegpensioen.
  • Pijler 4 - Box 3 (zelf bedachte pijler). Hierin wil ik minimaal 8 ton. Doel nog niet bereikt.
  • Pijler 5 - B.V. (ook zelf bedacht). Minimaal 7 ton vrij vermogen, verwacht dit doel over 3 jaar te bereiken.
  • Huis afbetalen: doel gehaald.
  • Spaarrekening kinderen: minimaal 50k op 18 jarige leeftijd, doel voor 40% gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Dank allemaal voor de waardevolle input! Ik ben met name op zoek naar wat meer balans en inderdaad, een perspectief.

Om wat vragen te beantwoorden:

- We verdienen nu ongeveer 15k netto per maand. Dat is omdat we beiden ZZP'en. Per augustus gaat er 1 in dienst en wordt het gezamenlijk netto inkomen ca. 10k per maand.
- We geven ongeveer 4k per maand uit (2 volw 2 kinderen). Hypotheek, verzekeringen, 2 auto's, vakanties, boodschappen, etc. excl. eigen pensioenopbouw ivm ZZP.
...

Ik hou alles bij en reken nu dat we de komende jaren gemiddeld 32.500 euro per jaar sparen/beleggen/opbouwen in pensioenen. Dat zou in werkelijkheid nog wel meer kunnen zijn (10k netto minus 4k kosten = 6k per maand x 12 maanden is 72k 'over' per jaar).
...
Maak je dan (ook) gebruik van je jaarruimte om fiscaal voordelig in te leggen in je pensioen of doe je dat volledig erbuiten? Aangezien jullie met twee ondernemers zijn en de max jaarruimte/reserveringsruimte tegenwoordig vrij hoog is. Respectievelijk 35.798 en 42.108 in 2025.

Edit: Eerdere posts had ik toen nog niet gelezen.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:34
Ferr9 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Als ik een doel heb behaald dan kan ik wat vrijer geld uitgeven. Mijn doelen:
[...]
Ik neem aan dat je deze bedragen ook echt nodig hebt tijdens je (vroeg-)pensioen? Want het klinkt voor mij aardig hoog. Maar misschien moet je 30 jaar overbruggen of heb je hele dure hobbies die je wil gaan uitoefenen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST

ik merk dat er maar weinig van onze vrienden bezig zijn met 'later' en er van uit gaan dat er genoeg in het pensioenpotje zit als ze een keer de pensioenleeftijd bereiken. We praten hier dus ook erg weinig over en onze vrienden kenden onze financiële positie niet (behalve dat ze weten dat wij het goed hebben).
@saabfanatic
De teugels op een gegeven moment een beetje laten vieren voor een betere balans is nog wel een kunst op zich als je gewend bent op alles te leten.

Ik probeer me wat meer op de grote lijn te richten in plaats van op uitgaven aan levensmiddelen, uitjes en zaken die eigenlijk gewoon nodig zijn. Ook werk ik niet (meer) met budgetten.

In het algemeen kijken veel mensen naar wat vrienden of mensen in de sociale kring doen. Volgens mij doet iedereen dat bewust wel een beetje. Iedereen kiest daarin zijn eigen weg maar wat anderen doen of vinden is voor mij zelden een reden om het ook zo te doen.
Wat (FI)REIk denk dat vele stiekem ook eerder willen stoppen of minderen met werken, maar er nooit bewust naar gekeken hebben of het niet voor mogelijk houden of het gewoon niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
JURIST schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:58:
[...]

In het algemeen kijken veel mensen naar wat vrienden of mensen in de sociale kring doen. Volgens mij doet iedereen dat bewust wel een beetje. Iedereen kiest daarin zijn eigen weg maar wat anderen doen of vinden is voor mij zelden een reden om het ook zo te doen.
Een leuke uitspraak is.
"People often look at the past about choices which could have changed their lives today, but people refuse to make choices now to change their lives in the future"

Ik spreek wel eens mensen op verjaardagen of feestjes en dan komt soms beleggen of financien in het algemeen wel eens ter sprake..
Veel gehoord argument "Ik ben toch al te laat met instappen".

Daarnaast is het natuurlijk ook niet voor iedereen weggelegd om zich erin te verdiepen hoe alles werkt, en je zult enig risico moeten durven nemen met geld wat je hebt verdiend.

Veel mensen handelen vanuit hun opvoeding en normen/waarden die ze hebben meegekregen.. Mijn ouders hadden niets met sparen of beleggen, en zodoende heb ik er ook weinig van mee gekregen.
Scholen geven hier ook geen aandacht aan..

Gevolg is dat 98% dus onwetend is over de mogelijkheden..

Ik ben op mijn 30e er wel in gaan verdiepen omdat ik successen zag bij mensen om mij heen..
Ik heb alles zelf uitgezocht en soms met een beetje sparren met anderen wijzer geworden in deze wereld..
Het is niet een ding waar je even aan begint en gelijk garanties hebt op dikke rendementen, ook is een lange adem vereist, de hogere rendementen (qua geld) komen pas wanneer je kapitaal hebt opgebouwd..

Leuk als je 100% rendement hebt op 1000 euro, maar die extra 1000 euro kan je ook makkelijk erbij sparen zonder risico..

Ik praat soms wel met mensen die meer willen weten en geef ik mijn "reis" aan zonder aan te geven waar ik in investeer (specifieke aandelen etc.). Dan wordt het tastbaarder en duidelijker wat ik ervoor heb moeten doen en laten en hoevaak ik op mijn bek ben gegaan..

Als ze dan nog steeds geinteresseerd zijn en de stap willlen maken, dan help ik ze wel met een account opzetten of laat ik ze zien hoe ik informatie vergaar..

Maar dat zijn er helaas maar weinig om eerder genoemde redenen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
• Spaarrekening kinderen: minimaal 50k op 18 jarige leeftijd, doel voor 40% gehaald
Natuurlijk ken ik je kinderen niet maar ik vind 50k een fors bedrag voor een 18 jarige. Kan je dat niet beter in de andere potjes verdelen en de kids pas ondersteunen wanneer ze het nodig hebben?

Daarnaast vind ik zoveel spaargeld ook een verkeerd signaal naar de kids. Zelf verdeel ik de inleg 50/50 over een spaar en beleggingsrekening zodat ze met 18 jaar direct het verschil van lange termijn passief investeren zien. Deze zal ik overigens ook ruim voorbij hun 18de blijven aanvullen (onder voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Deveon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Natuurlijk ken ik je kinderen niet maar ik vind 50k een fors bedrag voor een 18 jarige. Kan je dat niet beter in de andere potjes verdelen en de kids pas ondersteunen wanneer ze het nodig hebben?

Daarnaast vind ik zoveel spaargeld ook een verkeerd signaal naar de kids. Zelf verdeel ik de inleg 50/50 over een spaar en beleggingsrekening zodat ze met 18 jaar direct het verschil van lange termijn passief investeren zien. Deze zal ik overigens ook ruim voorbij hun 18de blijven aanvullen (onder voorwaarden).
Ik spaar ook voor mijn kinderen, maar dat is niet "vrij" te besteden..

Theoretisch natuurlijk wel, maar ze weten nu al dondersgoed dat dit geld bedoelt is voor een goede start, denk aan inrichting van een huisje, of als eigen inleg bij aankoop van een huis, of een goede eerste auto als ze een baan hebben waar ze verder voor moeten reizen..

Ook ben ik al bezig met hun om ze te leren beleggen en de gevolgen hiervan te laten zien..
Mijn dochter (15) interesseert het niet, maar mijn zoontje (12) die heeft de smaak wel te pakken.. Die handeld er fictief flink op los...
Straks als die wat ouder is dan gaan we het met echt geld doen, maar het is mooi om te zien dat hij ook zich verdiept in de mogelijkheden en soms ook de risico's ziet zonder dat het hem echt geld kost.

We geven hem ook altijd wel een doel, als hij een bepaald rendement (percentage) kan halen in 3-6 maanden dan mag die een nieuw spel op de playstation uitzoeken..

En ik merk dat ik hem ook opdrachten kan geven om dingen uit te zoeken... Laatst wilde ik een lijstje maken met interessante REITS voor dividend... Binnen een dag kreeg ik al een lijstje van hem en er zaten best goede keuzes bij... 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Actief beleggen probeer ik juist niet te stimuleren, tenzij het uit eigen motivatie komt. Passief beleggen wordt juist vaak vergeten maar juist daar zit de kracht die ze vanuit de “opvoeding” wil meegeven.

Beide rekening zijn hier wel op naam van de kinderen en dat beschouw ik vanaf 18 als vrij te besteden. De spaarrekening mogen ze zelf weten, maar als ze om meer geld vragen is dat natuurlijk altijd een gespreksonderwerp waar dat gebleven is.

De beleggingsrekening ben ik van plan te blijven aanvullen en uiteindelijk hun eigen inleg te matchen wanneer ze fulltime aan het werk gaan, mits er niets opgenomen wordt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
@saabfanatic ik werk zelf met doelen. Als een probleem te groot is moet je het opdelen is mijn ervaring. Als ik een doel heb behaald dan kan ik wat vrijer geld uitgeven. Mijn doelen:
  • Pijler 2 - pensioenopbouw via de werkgever wil ik op minimaal twee keer de verwachte AOW. Via mijnpensioenoverzicht kun je dit eenvoudig opvragen. Dit doel heb ik inmiddels behaald
  • Pijler 3 - individuele aanvullende pensioenvoorzieningen. Per 100k lijfrente kun je ongeveer 300 euro netto per maand ontrekken. Mijn doel is minimaal 300k lijfrente bij 65 jaar. Dat doel is nog (lang) niet gehaald, afhankelijk wat de beurs doet na mijn vroegpensioen.
  • Pijler 4 - Box 3 (zelf bedachte pijler). Hierin wil ik minimaal 8 ton. Doel nog niet bereikt.
  • Pijler 5 - B.V. (ook zelf bedacht). Minimaal 7 ton vrij vermogen, verwacht dit doel over 3 jaar te bereiken.
  • Huis afbetalen: doel gehaald.
Voor box 3 zou ik in ieder geval van je aow leeftijd uitgaan, dan hoef je niet perse 20 jaar aan te houden voor de uitkering (tenzij groter dan 27K per jaar). Als je dat nu berekent met de huide rentestand (moneywise) levert een uitkering van 15 jaar 2076 euro bruto per maand op en van 20 jaar 1688 euro bruto per maand.

En qua huis afbetalen had je beter (makkelijk praten vanaf hier) de hypotheek naar je eigen bv kunnen oversluiten.....

Verder prima doelen. En ik lees wat verderop commentaar op die 50K voor je kinderen, ik vind dat een prima doel. Ik heb geen kinderen, mijn doel is dat mijn 2 neefjes elk een huis krijgen en de beursontwikkeling bepaalt of het een villa wordt of een rijtjes huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het ging mij niet zoveel om het bedrag maar meer het risico wanneer het op naam van het kind staat. Ik durf bij mijn kinderen al te wedden dat het bij de ene mis gaat en de ander goed. Biologie zegt duidelijk dat het brein met 18 nog lang niet volgroeid is.

Daarnaast loop je met een looptijd van 18 (of reëler 25) jaar met sparen meer risico dat je koopkracht verliest, terwijl het bijna gegarandeerd is over zo’n periode dat het met een passief fonds meer koopkracht oplevert.

Persoonlijk zou ik met de cashflow dus eerst de beleggingen vullen en eventueel ondersteunen van de kids gewoon later uit de cashflow halen. Zelf heb ik het doel voor mijn 40ste een ton in mijn pensioenbeleggingsrekening hebben, na 30 jaar renderen is dat ruim voldoende aanvulling op de AOW. Dat betekent dat ik na mijn 40ste in principe geen pensioenbijdrage meer hoef te doen (even ijken wanneer FO in de buurt komt) en deze cashflow vrijkomt. Dit drukt fiscaal ook het inkomen nu wij ook nog recht op toeslagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Dat raakt aan de basis van economie: nutsmaximalisatie. Dat gaat er niet om of je je euro beter aan A kunt uitgeven of aan B of kunt opsparen om bij je dood meer geld te hebben. Het gaat om het streven naar zo veel mogelijk "nut" of tevredenheid van de keuzes die je maakt.

Koop je gimmick X omdat je daar lol van hebt en leidt dat er alleen toe dat de zak geld bij je dood kleiner wordt? Prima. Ook al geeft het je maar fractioneel meer lol, het is altijd meer dan niets. Stel je de aankoop een paar maanden uit tot het in de aanbieding is? Ook prima, als dat beter voelt. Maar tegelijk, als het een ding is dat je alleen in de zomer gebruikt en het is pas in de herfst weer in de aanbieding, dan kan het nut van nu kopen juist hoger zijn dan uitstellen.
Of je koopt het in de herfst en gaat dan naar een warm land heen waar je het direct kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Hoeft ook niet, als je een ander leuk alternatief hebt gevonden kan dat ook.
Het gaat erom dat je naar je zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Dat hangt af van de stabiliteit van je vermogen. Stel je hebt een miljoen. Even uitgaande van de 4% regel mag je dan 40K per jaar opmaken. Zijn je normale uitgaven 40K, dan moet je wel blijven oppassen.
Is dit 30K dan heb je een nog veel ruimte.

Echter op een gegeven moment krijg je AOW en eventueel aanvullende pensioen. En dat is een extra zekerheid. Afhankelijk of je nog een paar jaar moet of dat je nog 20 jaar moet tot aan je AOW moet je voorzichtiger zijn als je nog ver van AOW leeftijd bent en minder voorzichtig als je al dichtbij de AOW leeftijd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
verstappen33 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Precies..

Waar het volgens mij een beetje om draait is dat je niet ineens als koning moet gaan (willen) leven als je FO bent..

Als we een voorbeeld pakken van mij afgelopen maanden..
Ik ben op vakantie geweest naar Griekenland begin mei, mooie villa gehuurd met zwembad etc..

Klinkt allemaal heel mooi (en duur)..

Maar de periode was heel goedkoop, een week lang in die villa was 1600 euro.
4x vliegtickets via Transavia, 180pp
Auto huren 300 euro.

Lokaal 1000-1200 euro uitgegeven aan restaurants en bezienswaardigheden etc..

Totale kosten rond de 4000-4200, heb het niet precies bijgehouden..

Ga ik dezelfde reis in het hoogseizoen maken, dan ben ik bijna het dubbele kwijt.
De ervaring zou bijna hetzelfde zijn.. Wij hadden ook lekker 25-28 graden, alleen het zeewater was nog aan de frisse kant..

Dan vind ik het zonde om hoogzomer op vakantie te gaan, dan pak ik liever het voor of najaar.
Mijn broer vind mij dan gierig, maar ik ben gewoon wat meer kostenbewust en betaal gewoon liever wat minder voor (bijna) hetzelfde..

Volgend jaar willen mijn broer en ik naar een F1 weekend, hij wil perse op de hoofdtribune en een luxe hotel, mij boeit het niet zo.. Ik vind een andere tribune en een camping net zo leuk..
Al eens gekeken wat dit kost in een ver land? Bijvoorbeeld Thailand, Indonesie, Vietnam?
Ben je vele malen goedkoper uit, alleen de vliegtickets zijn duur. Per saldo schelt het niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:47
Binnenkort zijn er weer presentaties vanuit werk over het pensioen. Altijd wel leuk om te volgen, hoewel er weinig "jongeren" op afkomen en meeste al ken. Het blijft ook een lastig te peilen iets vind ik, maar als ik nu in pensioenoverzicht kijk dan kom ik op 3.4k netto uit op m'n 68e, dat is echt veel meer dan nodig.

Scheelt dat ik over 10 jaar wanneer ik 50 ben minder wil gaan werken - bv 24 ipv 32 uur - dus dan wordt dat vanzelf lager. Nu al 1.7k opgebouwd vanaf m'n 68e, dat lijkt me al wel genoeg met dan AOW er nog bij. Hoewel ik sowieso wel paar jaar eerder m'n pensioen wil in laten gaan. Waarschijnlijk 2 jaar eerder met pensioen én 2 jaar eerder stoppen ivm opgebouwd spaarverlof, dan zit ik al op 64 jaar ipv 68 jaar. Daar moeten dan nog wel wat jaartjes af van die 64....

Waar ik een beetje bang voor ben: ik hoef niet zozeer over 10 jaar op m'n 50e met pensioen, maar dat je eigenlijk net zo druk blijft alleen dan minder betaald krijgt. Ik heb nu dat gevoel al soms terwijl ik al jaren 32u werk in vergelijking met collega's die wel 36u werken (= fulltime bij overheid). Alternatief is soort duikgedrag creëren en 32u op papier blijven werken maar feitelijk 24u maken, alleen dat is gewoon pure fraude dus dat wordt het ook niet hahaha. Ander alternatief is wel 32u blijven werken, maar dan extra vakantie-uren kopen, zodat je per saldo ook op 24u uit kan komen.

Zijn hier mensen die al verder zijn en zoiets in de praktijk hebben gebracht en de voors en tegens hebben afgewogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kluifjes schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:38:
Ik heb nu dat gevoel al soms terwijl ik al jaren 32u werk in vergelijking met collega's die wel 36u werken (= fulltime bij overheid).
Parttime werken is idd parttime betaald voor hetzelfde werk in minder betaalde uren gepropt.
Tenzij je als postbode / barman oid gewoon minder werk hebt als je er niet bent.

Vaak mis je ook de extra kansen, info, meetings e.d. Of je die oppakt is een beetje een persoonlijke keuze. Ik zie veel collega`s 'chillen' terwijl andere zich rot werken. Dus als jij zegt dat er tijd over is, kan je geen extra klussen, projecten oppakken?

Mijn idee is dan maar meer uren maken nu, veel verlof en geld sparen en dan later, misschien als definitieve afbouw, het laatste jaar oid part time werken. Ook omdat je niet weet hoe de arbeidsmarkt over 10 jaar is, ben je wegbezuinigd moet je als 55+er soliciteren.. Dan nu maar cashen

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 05-07-2025 11:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:05
Deveon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:45:
Het ging mij niet zoveel om het bedrag maar meer het risico wanneer het op naam van het kind staat. Ik durf bij mijn kinderen al te wedden dat het bij de ene mis gaat en de ander goed. Biologie zegt duidelijk dat het brein met 18 nog lang niet volgroeid is.
Mee eens, ik zie dit ook als risico en die 50k is inderdaad vrij hoog. Ik schenk nu jaarlijks max 6k per kind zodat het belastingvrij blijft.

Maar het risico dat ze domme dingen gaan doen met geld is inderdaad aanwezig, hopelijk helpt onze opvoeding om dit te beperken. In ieder geval een doel wat we mogeljk nog bij gaan stellen als ze wat ouder zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Binnenkort zijn er weer presentaties vanuit werk over het pensioen. Altijd wel leuk om te volgen, hoewel er weinig "jongeren" op afkomen en meeste al ken. Het blijft ook een lastig te peilen iets vind ik, maar als ik nu in pensioenoverzicht kijk dan kom ik op 3.4k netto uit op m'n 68e, dat is echt veel meer dan nodig.

Scheelt dat ik over 10 jaar wanneer ik 50 ben minder wil gaan werken - bv 24 ipv 32 uur - dus dan wordt dat vanzelf lager. Nu al 1.7k opgebouwd vanaf m'n 68e, dat lijkt me al wel genoeg met dan AOW er nog bij. Hoewel ik sowieso wel paar jaar eerder m'n pensioen wil in laten gaan. Waarschijnlijk 2 jaar eerder met pensioen én 2 jaar eerder stoppen ivm opgebouwd spaarverlof, dan zit ik al op 64 jaar ipv 68 jaar. Daar moeten dan nog wel wat jaartjes af van die 64....

Waar ik een beetje bang voor ben: ik hoef niet zozeer over 10 jaar op m'n 50e met pensioen, maar dat je eigenlijk net zo druk blijft alleen dan minder betaald krijgt. Ik heb nu dat gevoel al soms terwijl ik al jaren 32u werk in vergelijking met collega's die wel 36u werken (= fulltime bij overheid). Alternatief is soort duikgedrag creëren en 32u op papier blijven werken maar feitelijk 24u maken, alleen dat is gewoon pure fraude dus dat wordt het ook niet hahaha. Ander alternatief is wel 32u blijven werken, maar dan extra vakantie-uren kopen, zodat je per saldo ook op 24u uit kan komen.

Zijn hier mensen die al verder zijn en zoiets in de praktijk hebben gebracht en de voors en tegens hebben afgewogen?
Ik heb destijds een poos 24 uur gewerkt terwijl ik een 40 uurs contract had, dat was gunstiger (met name vanwege geboorteverlof/betaald ouderschapsverlof) Maar het ligt aan de situatie, voordeel van een contract met minder uren is dat je mogelijk een "stuwmeer" van verlof kan aanleggen, dat geeft je leuke opties en is financieel vaak gunstig (waarde stijgt mee met je salaris).

Verder herken ik de vergelijking met collega's wel, ik kreeg in 24u meer voor elkaar dan andere collega's in 40u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ander alternatief is wel 32u blijven werken, maar dan extra vakantie-uren kopen, zodat je per saldo ook op 24u uit kan komen.

Belangrijk aspect is dat het opsparen van vakantieuren alleen werkt als je niet van werkgever verandert. Je gouden kooi wordt dan nog sterker. Daarnaast moet je er op vertrouwen dat de regels niet veranderen en je die vakantiedagen ook later kunt uitkeren zoals je in gedachten hebt.

Overigens heb ik ook meegemaakt dat iemand in een tamelijk gespecialiseerde functie zat en er pas opvolging geregeld zou kunnen/mogen worden als diegene daadwerkelijk uit dienst zou gaan. Ook vanwege budgetten en zo. Als je dan een stuwmeer vakantiedagen zou opnemen voor je uit dienst gaat, zitten ze een tijd zonder opvolger en levert dat behoorlijke zorgen op. Vanuit verantwoordelijkheidsgevoel dus ervoor gekozen om niet deze strategie toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als dat inderdaad aantoonbaar of zelfs subjectief maar wel wederzijds gedragen wordt, kun je toch "gewoon" om salarisverhoging vragen.
Het liefst zie je dat pro-actief vanuit de werkgever (uberhaupt fijn als ze harde werkers herkennen en erkennen), voordat je verder gaat kijken, maar meestal moet je zelf brutaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
mitsumark schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:37:
Als dat inderdaad aantoonbaar of zelfs subjectief maar wel wederzijds gedragen wordt, kun je toch "gewoon" om salarisverhoging vragen.
Het liefst zie je dat pro-actief vanuit de werkgever (uberhaupt fijn als ze harde werkers herkennen en erkennen), voordat je verder gaat kijken, maar meestal moet je zelf brutaal zijn.
Dat werd ook wederzijds gezien, en daar werdt ik ook naar beloond, dus daar zat het probleem niet.

Maar het punt is gewoon dat je als je minder dagen werkt je gewoon net wat meer energie en focus hebt en het verschil in output vaak minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt alvast het inkomen boven de 24uur meteen apart zetten en er niet meer naar omkijken. Of je dan nog voldoende overhoudt om te sparen/beleggen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Je kunt alvast het inkomen boven de 24uur meteen apart zetten en er niet meer naar omkijken. Of je dan nog voldoende overhoudt om te sparen/beleggen.

***members only***
Ik denk dat het niet zozeer de vraag is of er voldoende overblijft, maar eerder of datgene wat overblijft wel voor een vroegere FO kan zorgen. In dit topic zal de koppeling tussen inkomen en uitgaven vaak toch nogal los zijn. En zorgt een verandering in inkomen vooral voor een verandering in maandelijkse spaar-/beleggingsinleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Dat werd ook wederzijds gezien, en daar werdt ik ook naar beloond, dus daar zat het probleem niet.

Maar het punt is gewoon dat je als je minder dagen werkt je gewoon net wat meer energie en focus hebt en het verschil in output vaak minimaal is.
Dat is een bekend fenomeen, dat je het minst uren vaak productiever bent. Vandaar dat er ook stemmen op gaan om minder uren de standaard te maken.

Tegelijk moet je er ook voor waken dat je niet de zelfde taken in minder uren moet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat het niet zozeer de vraag is of er voldoende overblijft, maar eerder of datgene wat overblijft wel voor een vroegere FO kan zorgen. In dit topic zal de koppeling tussen inkomen en uitgaven vaak toch nogal los zijn. En zorgt een verandering in inkomen vooral voor een verandering in maandelijkse spaar-/beleggingsinleg.
Ik merk dat het voor mijn vrouw best een uitdaging is om een bepaalde levensstandaard aan te nemen. Er komt maandelijks bedrag X binnen, dus waarom zouden we een Ford kopen als een BMW financieel ook past. Of kleiner: waarom niet 3x per week uit eten als er toch genoeg is.

Door meteen bedrag X over te maken naar een spaarrekening buiten alle bank apps hebben we een levensstandaard aangemeten die past bij inkomen -/- X. Voor ons werkt dat :).
En als ik mijn werk echt spuug zat ben dan kan ik morgen stoppen, dat voelt heel onafhankelijk (financieel).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2025 10:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:59:
[...]

***members only***
Corrigeer je ook voor inflatie, anders worden die vakanties na 10+ jaar wel heel karig ;)

Mijn strategie is ook maandelijks apart zetten, maar met een andere insteek.
Ik wil gewoon x bedrag op de betaalrekening (wat ik verwacht uit te geven tot volgende salaris), x bedrag op de spaarrekening (buffer welke ik snel beschikbaar wil hebben voor "onvoorziene" uitgaven), al wat overblijft wordt verdeeld over beleggen/deposito/crypto (lange termijn pot).
Die pot is gewoon de grote hoop, daar kan ik gewoon (dure) dingen van kopen zoals vakantie/auto/verbouwing.
Recent ben ik wel meer gaan kijken naar welke impact het uitgeven van geld invloed heeft op een eventuele RE datum.
Als je bv 10k uitgeeft is dat niet simpelweg 5x 2k inleggen, je verliest ook rendement, waardoor je misschien wel 10x 2k inleg verliest.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 ... 273 ... 278 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.