Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:23:
Het lijkt er op dat je bij de belasting op inkomsten uit loondienst wel alle heffingskortingen meeneemt en bij de belasting op inkomsten uit vermogen geen rekening houdt met heffingskortingen. Dat maakt het een onjuiste vergelijking.
Goed punt inderdaad, dit geeft geen correct vergelijk tussen inkomen uit beiden bronnen v.s. seperaat. Als ik me nog een keer verveel...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
psychodude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Het nemen van een hypotheek/lening wordt natuurlijk wat lastig op moment dat je RE-status hebt bereikt. Daarnaast, kun je natuurlijk je vermogen opeten, maar dan onttrek je dus meer dan hetgeen boven je safe withdrawal rate valt.

Ik vermoed dat dat meer het geschetste probleem was.

Dat gezegd hebbende, is het denk ik natuurlijk wel een beetje de vraag hoe realistisch een FIRE traject is indien je het wilt combineren met:

[...]

Op een gegeven moment kom je dan toch uit in een lifestyle waarbij het lastig wordt voor de meesten om:

1. Dit überhaupt duurzaam te kunnen financieren.
2. Het niet lukt om de vermogensreserve dusdanig op te bouwen dat dit mogelijk wordt.

Hoewel 28K natuurlijk ook weer wat aan de ondergrens ligt, gaat het met mooie trips, restaurantjes, duurdere kleding, etc. natuurlijk erg rap. Je komt dan natuurlijk al makkelijk richting de 50 - 60K.

Onderstaande tabel maakt het makkelijk om bij handhaven 4% regel te zien wat de impact hiervan is op benodigd vermogen. Klimt per 10K jaarlijks met 250K benodigd vermogen omhoog.

[Afbeelding]

Ware FIRE sowieso natuurlijk al niet voor iedereen is weggelegd, zullen velen ook voor wie FIRE wel na te streven is, toch altijd kritisch moeten blijven.

Voordeel is natuurlijk voor onze situatie dat er naast eigen vermogen ook op een gegeven moment sprake is van AOW en eventueel pensioen. Maar hoogte hiervan wordt natuurlijk gelijktijdig nadelig beïnvloedt door de eventuele RE-datum. Des te vroeger dit is, des te minder AOW en pensioen opbrengsten, en des te hoger eigen vermogen dus weer dient te zijn. Plus, er zit uiteraard een gat, waarbinnen één en ander puur uit eigen vermogen bekostigd dient te worden.

[...]

Binnen de discussie 7 ton vrij vermogen is dit natuurlijk een belangrijke om te realiseren inderdaad. Niet alleen AOW + bedrijfspensioenen. De kans dat er een woning met een waarde van meer dan 1 miljoen bij zit, is ook niet gering. Iemand met 7 ton aan vrij besteedbaar vermogen, zal toch al snel een netwaarde van meer dan 2 ~ 2.5 miljoen hebben.
Je ziet dus dat 700k je amper 70€ per dag oplevert wat je extra kan uitgeven.
Net niet genoeg om met 2 iets te eten en drinken en de parking te betalen...

Verder snap ik niet hoe je van 700k naar 2.5 mio gaat.
Een huis van 500k is niet ongewoon, en dan zou er nog een pensioenreserve van meer dan 1mio zijn wat meer dan 4000€ per maand moet opleveren...

Ik denk dat je dan toch in de laatste 2-3% van de vermogenscurve zit...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:46
[...]
...
Maar hoogte hiervan wordt natuurlijk gelijktijdig nadelig beïnvloedt door de eventuele RE-datum. Des te vroeger dit is, des te minder AOW...
Goede reactie! Maar wil op bovenstaande zin even muggenziften :+
Bovenstaande klopt niet, zolang je in Nederland woont bouw je AOW op, hoef je niet voor te werken, dus RE-datum is irrelevant voor de AOW uitkering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
MrBlack schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:12:
Hebben waarschijnlijk wel meer veertigers en vijftigers last van maar mijn pensioenopbouw tot ~40 was iig een pepernoot.
Het hangt heel erg af hoe je carriere/salarisontwikkeling is. Pensioenopbouw is bij lage inkomens een stuk lager door de AOW-franchise.

Ik heb het geluk dat ik al relatief jong wat stappen in mijn carriere heb gemaakt (met name op 30 en 33 jaar). Ik ben nu 38 jaar en pensioen tot nu toe opgebouwd is al hoger dan AOW te bereiken (individueel). Rekenend van 25 jaar tot pensioenleeftijd zit ik nu op 29% van de jaren en in die tijd heb ik 21% van mijn te bereiken pensioen opgebouwd. Alsnog wel zwaartepunt in de latere jaren maar niet extreem asymmetrisch.

Gekeken op niveau huishouden hebben we volgens bedragen 2025 recht op €26,5k/jaar AOW samen. Gezamelijk pensioen nu reeds opgebouwd ongeveer €18k. Als we nu zouden stoppen met werken dus richting de €44,5k/jaar na pensionering. In combinatie met afgelost huis zie ik scenario's waar dit al voldoende is. Nu alleen nog even iets regelen voor de 30 jaar tot pensionering :+

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 01-07-2025 11:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
De ouderen die ik ken schalen toch ongemerkt terug in zaken als vakanties, uit eten gaan en dagjes weg. Dat zwaartepunt zit toch in de eerste jaren na het pensioen.

Hoe goed je nu ook denkt nog te zijn tegen die tijd, het is vaak toch wat minder. Dus het bedrag dat je nodig hebt kan ook ineens minder zijn.

Hoe leuk een goed gevulde oude dag ook op papier lijkt, beter is het om dingen nu te doen. Weloverwogen en zorgvuldig uiteraard. Maar je kan beter nu een paar maanden opnemen en die roadtrip met de motor doen dan wachten tot datum X.

Totdat je genoeg FO bent of welk doel je in cijfers ook hebt. De kans dat je het niet doet wordt gewoon steeds iets groter. Ook moet je de leeftijd nog maar halen.

Overigens zie je in de diverse tabellen goed dat het oude systeem van VRH en de demping van belastingvrije voet een leuke kickstart was. Zonde eigenlijk voor de FO wereld dat dat nu afgebroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Tehh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Toch heb ik bij de term 'baristafire' altijd het gevoel alsof je een baantje gaat doen voor minimumloon. Dan werk ik liever nog 2 jaar door in een goed betaalde en uitdagende baan met een flink hoger belastingtarief dan dat ik fulltime koffie ga schenken voor omhooggevallen koters en pensionado's.
Ik zie 'baristafire' eigenlijk alleen als 'mijlpaal'; zo van: "ik zou vanaf nu zelfs met elk onderbetaald kutbaantje rond kunnen komen zonder in de problemen te komen".
Helemaal mee eens. Ik denk dat je het eerder moet zien met het idee van ik wil graag mijn tijd besteden aan het maken van muziek/kunst/hobby en genereer daarmee een klein inkomen om het FIRE budget aan te vullen

Op het moment dat het verplicht in de starbucks werken word gaat de lol er snel vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
R.van.M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Helemaal mee eens. Ik denk dat je het eerder moet zien met het idee van ik wil graag mijn tijd besteden aan het maken van muziek/kunst/hobby en genereer daarmee een klein inkomen om het FIRE budget aan te vullen
Maar dat is toch ook een vorm van Barista-FIRE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Tja, dan heb je meer dan 7 ton vermogen hé.
Maar niet meer dan 7 ton vrij vermogen, waar de discussie juist over ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:47
R.van.M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Op het moment dat het verplicht in de starbucks werken word gaat de lol er snel vanaf
De vraag is dan wel hoe veel je bij Starbucks moet werken. Als dat bijv. een dag in de week is of je doet dat enkel en alleen als de beurzen flink inzakken, dan zou ik daar niet zoveel moeite mee hebben.

Ik heb bewust gekozen om wat eerder te stoppen met werken omdat ik die tijd in mijn huidige levensfase (met kleine kinderen) belangrijk vindt. Als het financieel mee zit hoef ik nooit meer te werken, als het tegenzit waarschijnlijk wel (tenzij ik kleiner ga wonen).

Voor mij een prima oplossing, maar iedereen moet zijn eigen keuzes maken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Nee, want dan neem je echt een hap uit dat vermogen.
Als je die 700k wil laten mee gaan, dan moeten je totale uitgaven onder de 28k per jaar gaan.
Dus als je een auto van 40k wil kopen, dan zorg je voor 2 jaar met maar 8k uitgaven bovenop je pensioen, en dan kan die auto wel.
Hetzelfde met die nieuwe keuken... Eerst sparen uit je rendement uit kapitaal, en dan pas bestellen.
Als je het geld alleen nodig hebt voor de periode tot de pensioenleeftijd, dan geldt dat als je met 50 jaar 7 ton hebt, je daaruit tot je AOW 28k per jaar kunt gebruiken en daarnaast nog 2 ton over hebben voor een nieuwe keuken, andere auto etc.

Als je je vermogen nodig hebt voor je volledige inkomen tot aan de dood, en je geen AOW of pensioen hebt, dan zul je uiteraard veel meer vermogen moeten hebben. Maar de context was hier juist de context van alleen kijken naar het vrije vermogen met ander vermogen dat je hebt (pensioenvermogen, vermogen in de stenen) buiten beschouwing gelaten.

(Overigens heb je met 28k netto zonder hypotheeklasten ook meer dan wat een modaal iemand overhoudt na de hypotheek.huur. En is het dus ook zeker geen armoe lijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 18:41
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Als je het geld alleen nodig hebt voor de periode tot de pensioenleeftijd, dan geldt dat als je met 50 jaar 7 ton hebt, je daaruit tot je AOW 28k per jaar kunt gebruiken en daarnaast nog 2 ton over hebben voor een nieuwe keuken, andere auto etc.

Als je je vermogen nodig hebt voor je volledige inkomen tot aan de dood, en je geen AOW of pensioen hebt, dan zul je uiteraard veel meer vermogen moeten hebben. Maar de context was hier juist de context van alleen kijken naar het vrije vermogen met ander vermogen dat je hebt (pensioenvermogen, vermogen in de stenen) buiten beschouwing gelaten.

(Overigens heb je met 28k netto zonder hypotheeklasten ook meer dan wat een modaal iemand overhoudt na de hypotheek.huur. En is het dus ook zeker geen armoe lijden.)
Hoe kijken jullie naar AOW? Ik ben zelf begin 30 en heb niet echt veel vertrouwen dat dit over 40 jaar nog steeds zal bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Youri93 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Hoe kijken jullie naar AOW? Ik ben zelf begin 30 en heb niet echt veel vertrouwen dat dit over 40 jaar nog steeds zal bestaan.
Da's een vraag die regelmatig terugkomt. Mijn opinie is dat de AOW wel zal blijven, maar dat het verschil in schijventarief tussen voor en na AOW leeftijd wel zal verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11
[...]
Onderstaande tabel maakt het makkelijk om bij handhaven 4% regel te zien wat de impact hiervan is op benodigd vermogen. Klimt per 10K jaarlijks met 250K benodigd vermogen omhoog.
Altijd een hele makkelijke regel, maar goed te realiseren dat van deze 4% regel nog wel de VRH (en brokerkosten) afgehaald dienen te worden voor je netto bedragen hebt. Volgens onderstaande post op reddit komt de VRH op circa 0,7-0,9% en reken circa 0,4% voor de brokerkosten (alle directe en indirecte kosten). Als je uitgaat van de bedragen als netto bedragen, heb je dus nog circa 33% meer kapitaal nodig.
(of Fat fire is wellicht niet meer fat of gewoon fire is lean fire volgens de (abritaire) bedragen in deze tabel)

[ Voor 7% gewijzigd door rube op 01-07-2025 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Maar dat is toch ook een vorm van Barista-FIRE?
Precies, dat is wat ik bedoel. Als je Barista-FIRE op deze manier ziet dan is het een leuk iets.
Als je Barista-FIRE bent door niet leuk werk te doen zal het tegenvallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
[...]

Te moeilijk om dit goed in te schatten, maar je zou kunnen beginnen met: 'wat als AOW er niet meer is, hoeveel heb ik dan nodig op moment Y om met pensioen te kunnen gaan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Laatst online: 23:07
[...]

Zou me verbazen als AOW over 40 jaar niet meer bestaat. In de meeste ontwikkelde landen is er een vorm van een staatspensioen, ook bij soms bizarre niveau's van staatsschulden (US/Frankrijk), dus zie dat in NL niet zomaar verdwijnen. Het Nederlandse pensioenstelsel (pijlers) is ook gebaseerd op aow (pijler 1), aow killen lijkt me (politiek) onverkoopbaar.

Aan de andere kant, 40 jaar is een enorm lange horizon. Als begin 30 FO'er zou ik er geen rekening mee houden in je planning. Dat doe ik als eind 40'er ook niet. Kunt altijd 10 / 5 jaar van tevoren bijsturen (wellicht is t dan een meevaller).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
CornermanNL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:25:
Hoe leuk een goed gevulde oude dag ook op papier lijkt, beter is het om dingen nu te doen. Weloverwogen en zorgvuldig uiteraard. Maar je kan beter nu een paar maanden opnemen en die roadtrip met de motor doen dan wachten tot datum X.

Totdat je genoeg FO bent of welk doel je in cijfers ook hebt. De kans dat je het niet doet wordt gewoon steeds iets groter. Ook moet je de leeftijd nog maar halen.
Mijn vader werd op zijn 65e na een 50 jarig dienstverband "slachtoffer" van een reorganisatie; effectief betaald vroegpensioen dus. Inmiddels is hij 69 en nu op 0-uren contract weer 2 dagen per week aan de slag bij datzelfde bedrijf in zijn oude functie :+ In de jaren ertussen heeft hij op een taxibusje gereden voor zorginstellingen etc. (die werken veel met pensionado's)

Dat is helemaal niet omdat het moet maar mijn moeder is wat jonger en werkt ook nog een paar dagen per week in de zorg. Mijn vader gaat liever die dagen werken bij zijn oude vertrouwde bedrijf op fietsafstand waar hij tussen de middag tafeltennist met zijn collega's.

Het zet mij ook wel aan het denken en blijft resulteren in meer en meer levensstijlinflatie. Ik zie het gewoon niet zo gebeuren dat ik het heel belangrijk ga vinden om vroeg te stoppen. Veel vrijheid en het vermijden van een gouden kooi; dat vind ik wel belangrijk.

Nu komt er dus een zwembad in de tuin :+ :F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Het hele pensioenstelsel en daarmee de samenleving zelf is er op ingericht dat AOW bestaat en blijft bestaan. het idee dat het over 40 jaar niet meer bestaat wordt vaak herhaald maar is absurd omdat het afschaffen er van de hele samenleving zou ontwrichten. Er is nog veel speelruimte voor versobering en andere maatregelen. De leeftijd kan verder omhoog, indexatie kan worden bevroren, het kan ook voorwaardelijk worden gemaakt zodat rijke mensen geen aanspraak kunnen maken.

Maar er zijn miljoenen mensen afhankelijk van de AOW, nu en in de toekomst, en die mensen moeten op één of andere manier ergens van kunnen leven. In tegenstelling tot pensioen wordt het niet opgespaard maar betaald uit belasting. De overheid zou zelfs pensioenpotten kunnen confisqueren en herverdelen.

Als je ziet hoe moeilijk het afschaffen van iets simpels zoals hypotheekrenteaftrek is, ik kan me geen scenario voorstellen waarbij OAW afschaffen zal worden geaccepteerd door de kiezers. Zelfs in landen zoals Rusland waar miljoenen mensen letterlijk op de straat poepen omdat ze geen riool hebben hebben ze wel een vorm van uitkeringen voor oude mensen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
assje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:12:
[...]
Belastingtechnisch ben je dus een stuk beter af door inkomen uit vermogen en arbeid te combineren. Bijvoorbeeld €10k uit vermogen +€50k uit arbeid komt op ongeveer 23%.

De "standaard" FO route om inkomen te maximaliseren totdat volledig van rendement geleefd kan worden komt een stuk hoger uit.

Baristafire is belastingtechnisch dus geen geen gekke overweging.

[Afbeelding]
Je kan de "inkomsten uit arbeid" (box 1) ook halen uit het vroeg laten ingaan van een pensioenuitkering. Zeker als je maar zo'n 10 jaar eerder wilt stoppen met werken is dat een reële en fiscaal voordelige optie. En dan hoef je niet bij een koffiebar te gaan werken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBlack
RichieB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Je kan de "inkomsten uit arbeid" (box 1) ook halen uit het vroeg laten ingaan van een pensioenuitkering. Zeker als je maar zo'n 10 jaar eerder wilt stoppen met werken is dat een reële en fiscaal voordelige optie. En dan hoef je niet bij een koffiebar te gaan werken.
Dit is voor mij de reden om maximaal (inleg ongeveer 32% inclusief optioneel additioneel eigen inleg) in een pijler 2 pensioen in te leggen (marginale aftrek 56%). Doel: 'stuwmeer' aan pensioenvermogen opbouwen zodat - ook bij (veel) vroeger laten ingaan dan aow leeftijd - er nog een acceptabel inkomen uit komt.

(Persoonlijk) fiscale voordelen: aftrek tegen ~56% (pijler 3: 49.5%) en belast tegen maximaal ~37%, daarnaast is het vermogen voor altijd (!) buiten zicht van box 3. Caveat: tot de volgende wetswijziging natuurlijk ;-)

Vermogensaanwasbelasting gaat er straks heel hard inhakken, flexibel aanwenden van pensioenvermogen wordt dan nog voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 18:41
Johnny schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Het hele pensioenstelsel en daarmee de samenleving zelf is er op ingericht dat AOW bestaat en blijft bestaan. het idee dat het over 40 jaar niet meer bestaat wordt vaak herhaald maar is absurd omdat het afschaffen er van de hele samenleving zou ontwrichten. Er is nog veel speelruimte voor versobering en andere maatregelen. De leeftijd kan verder omhoog, indexatie kan worden bevroren, het kan ook voorwaardelijk worden gemaakt zodat rijke mensen geen aanspraak kunnen maken.

Maar er zijn miljoenen mensen afhankelijk van de AOW, nu en in de toekomst, en die mensen moeten op één of andere manier ergens van kunnen leven. In tegenstelling tot pensioen wordt het niet opgespaard maar betaald uit belasting. De overheid zou zelfs pensioenpotten kunnen confisqueren en herverdelen.

Als je ziet hoe moeilijk het afschaffen van iets simpels zoals hypotheekrenteaftrek is, ik kan me geen scenario voorstellen waarbij OAW afschaffen zal worden geaccepteerd door de kiezers. Zelfs in landen zoals Rusland waar miljoenen mensen letterlijk op de straat poepen omdat ze geen riool hebben hebben ze wel een vorm van uitkeringen voor oude mensen.
Bedankt allen voor de reacties en inzichten, duidelijk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Of dat 'fiscaal voordelig' is, hangt wel sterk af van hoe hoog het pensioen is.

Als je inkomen inclusief AOW tussen de 45k en 58k zou liggen, dan is het wel erg voordelig om je pensioen te verlagen door de ingangsdatum te vervroegen. Je hebt dan in de tijd na de AOW leeftijd een hogere ouderenkorting. Die neemt met 15% af als je boven de 45k zit. Anders gezegd, 100 euro minder inkomen betekent niet alleen 38 euro minder belastingen, maar ook 15 euro meer heffingskorting na AOW leeftijd.

Voor het Box 1 inkomen vóór de AOW leeftijd is het vooral van belang om onder de 28k te blijven, om maximaal van de algemene heffingskorting te profiteren.

Maar verder is het toch vooral ook dat je de toepassing van heffingskortingen die je zonder box 1 inkomen voor je box 3 kunt gebruiken, gaat verschuiven naar je box 1 inkomen. In feite betaal je voor je AOW leeftijd dus gewoon 38% extra inkomstenbelasting over elke euro die je in Box 1 meer verdient. Zo heel fiscaal voordelig is het dus vaak helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Rubbergrover1 Nu vergeet je het voordeel van het hiet betalen van de VRH voor alles wat je op een pensioenrekening stalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
MrBlack schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Dit is voor mij de reden om maximaal (inleg ongeveer 32% inclusief optioneel additioneel eigen inleg) in een pijler 2 pensioen in te leggen (marginale aftrek 56%). Doel: 'stuwmeer' aan pensioenvermogen opbouwen zodat - ook bij (veel) vroeger laten ingaan dan aow leeftijd - er nog een acceptabel inkomen uit komt.

(Persoonlijk) fiscale voordelen: aftrek tegen ~56% (pijler 3: 49.5%) en belast tegen maximaal ~37%, daarnaast is het vermogen voor altijd (!) buiten zicht van box 3. Caveat: tot de volgende wetswijziging natuurlijk ;-)

Vermogensaanwasbelasting gaat er straks heel hard inhakken, flexibel aanwenden van pensioenvermogen wordt dan nog voordeliger.
Besef je wel dat je echt een enorm pensioen moet hebben in pijler 2 om daar een "fatsoenlijk" inkomen uit te krijgen in de eerste 10 jaar. Bijkomend nadeel is dat je vervolgens de 20 jaar erna zit met AOW en je werkgeverspensioen, en dan zit je vanaf 70 met een veel te hoog pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:06:
@Rubbergrover1 Nu vergeet je het voordeel van het hiet betalen van de VRH voor alles wat je op een pensioenrekening stalt.
Ik reageerde op de mogelijkheid van het "fiscaal vriendelijk" vervroegen van de uitkering.
Dat ging dus niet over of je meer of minder in die pot wil stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Blik1984 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:16:
[...]
Besef je wel dat je echt een enorm pensioen moet hebben in pijler 2 om daar een "fatsoenlijk" inkomen uit te krijgen in de eerste 10 jaar. Bijkomend nadeel is dat je vervolgens de 20 jaar erna zit met AOW en je werkgeverspensioen, en dan zit je vanaf 70 met een veel te hoog pensioen.
Hier zijn dan weer oplossingen voor zoals een hoog/laag pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
RichieB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Dit valt inderdaad te plannen, naar voren halen pensioen zorgt sowieso voor een lagere pensioenuitkering na AOW datum (smeert over een langere periode uit) en de gewenste belastingdruk is tzt redelijk te forecasten (verwacht ik).

Tendens bij aanwenden pensioenvermogen is steeds meer flexibiliteit. Wie weet kunnen we down the line wel (alla de US 401k) de pot geheel naar eigen inzicht aanwenden / beheren. Voor nu is het voor mij al flexibel genoeg, iig genoeg om volle bak in te zetten op pensioen (naast een al mooie en groeiende box 3 pot natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Voor de tweede pijler is dit een goede optie, maar voor wat je zelf in de derde pijler inlegt niet. Bij de afweging of je zelf extra derde pijler wil sparen, is dit dus maar beperkt een optie.

Ik zie het vervroegen van het pensioen daarom vooral als aanvulling op wat er uit het 'vrije' vermogen beschikbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Dit is mooi, maar alsnog wel relatief beperkt.

Dus stel je spaart een mooi pensioen bij elkaar van ~1000 per maand (let wel, daar heb je echt een serieuze pot geld voor nodig). Dan kun je in het begin er 1125 van maken ongeveer, en dan de laatste 20 jaar 850.

Maar goed, alle kleine beetjes helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Maar daar heb je dus het rendement uit vermogen eventueel gecombineerd met opeten van vermogen (want pensioen later) om aan te vullen.

In het "geldnerd plaatje" zou je dus de groene balk "Pensioen" naar voren kunnen halen en daarmee het benodigde 'Fire vermogen" kunnen reduceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck9C4-rRD1Z9IBNIdreCb1F4FMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qU190MQHiHCFdU5x6YFLpfXK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Dat, en daarbij zie ik met de huidige omgekeerde demografische piramide de toekomst van al die 'ouderenkortingen' ook somber in. Nu snap ik - als millenial zijnde - ook niet zo goed waarom een oudere minder inkomstenbelasting zou moeten betalen. De meeste zorgkosten zijn juist voor deze generatie, hoezo hanteren we hier niet 'de vervuiler betaald' OF 'sterkste schouders, zwaarste lasten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Blik1984 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:01:
Dus stel je spaart een mooi pensioen bij elkaar van ~1000 per maand (let wel, daar heb je echt een serieuze pot geld voor nodig). Dan kun je in het begin er 1125 van maken ongeveer, en dan de laatste 20 jaar 850.
Als ik zou werken tot pensioen zou ik volgens huidige projecte op €66k bruto per jaar aan pensioen komen. Mijn partner vermoedelijk in de richting van €20k en dan gezamelijk nog €28k AOW. Daar komt dan nog een klein beetje in pijler 3 bij.

Het is allemaal nog ver weg dus geen zin om exact op te plannen of te berekenen. Maar; als alle scenario's zo zonnig blijven als ze zijn dan moet het pensioen voor ons eigenlijk wel eerder in gaan om niet veel te hoog te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tehh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:34:
Dat, en daarbij zie ik met de huidige omgekeerde demografische piramide de toekomst van al die 'ouderenkortingen' ook somber in
Dat valt toch allemaal wel mee? Deel van het verschil zit in het wegvallen van de AOW premie. De ouderenkorting kan je min of meer afstrepen tegen de arbeidskorting.

Wel jammer dat het allemaal weer zo complex moet zijn met weer een "alleenstaande ouderenkorting". Verhoog dan gewoon de AOW voor alleenstaande zou ik zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
assje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Maar daar heb je dus het rendement uit vermogen eventueel gecombineerd met opeten van vermogen (want pensioen later) om aan te vullen.

In het "geldnerd plaatje" zou je dus de groene balk "Pensioen" naar voren kunnen halen en daarmee het benodigde 'Fire vermogen" kunnen reduceren.
[Afbeelding]
Dat is heel persoonlijk in wat er mogelijk is. Mijn huidige pensioenuitvoerder, geeft maar de mogelijkheid om het 5 jaar naar voren te brengen. Dus bijvoorbeeld 62.5 jaar in mijn geval.Daarnaast, als je 10 jaar eerder stop, zal is het groene deel sowieso weer een stuk lager.

Overigens ben ik niet tegen pijler 2 van het pensioen, maar ik zou er niet alles op inzetten omdat het de flexibiliteit best beperkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:35:
Verder snap ik niet hoe je van 700k naar 2.5 mio gaat.
Een huis van 500k is niet ongewoon, en dan zou er nog een pensioenreserve van meer dan 1mio zijn wat meer dan 4000€ per maand moet opleveren...

Ik denk dat je dan toch in de laatste 2-3% van de vermogenscurve zit...
Een huis van 500k is niet ongewoon nee, maar een liquide vermogen van 700k is dit wel. De kans dat iemand een liquide vermogen heeft van 700k in combinatie met een huis van 500k, zal doorgankelijk, gewoon wat minder gewoon zijn.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, maar ik vermoed dat de combinatie van deze twee toch weinig gebruikelijk is. Zeker op moment dat je buiten de kaders van dit topic kijkt naar de meer algemene bevolking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
In de cijfers komt dit toch ook wel naar voren, liquide vermogen is er voor de meeste mensen echt niet zoveel. Vandaar ook dat de nieuwe vermogensbelasting zo weinig weerstand kent. Terwijl iedereen die een beetje belegt (sparen, aandelen etc) er nadelig door wordt geraakt.

Beleggers staan toch nog altijd te boek als volgevreten in villa’s wonende profiteurs van hardwerkende mensen. Mensen hebben veel te weinig inzicht in de risico’s die ze hebben en wat ze daar financieel voor zouden moeten doen.

juist hardwerkende mensen eigenlijk zelf veel meer vermogen moeten opbouwen om zich tegen de afgenomen collectieve verzekeringen te beschermen. Ww gaten, pensioengaten enzovoort.

En dan hebben we het nog niet eens over FO willen worden.
Veel mensen vinden 20k achter de hand al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
Cyberpope schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Als direct alle inkomsten wegvallen wel ja. Maar de groep die dit vermogen heeft, heeft bijna altijd nog een inkomen ernaast. Hetzij het werk, hetzij uit pensioen c.q. AOW. (welke vaak ook in de hogere percentielscore zit) Tenzij je een FIRE-geval hebt, die na zorgvuldig rekenen, gestopt is omdat hij/zij het kan uitzingen tot aan zijn pensioen.

En dan is het toch leuk dat je niet hoeft na te denken of te sparen om iets te kopen.
Kan, maar dan moet je wel een redelijk pensioen hebben opgebouwd. Daarnaast moet je het hele huis afgelost hebben (of bijna afgelost). Maar vergis je niet ook dan moet je blijven oppassen met je uitgaven.

Wil je een vetpot hebben dan vindt ik pas een bedrag rond de 1,2 miljoen of meer redelijk. Je kan gerust vele dingen doen, hetzij geen luxe en dure spullen/vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:48:
[...]

Kan, maar dan moet je wel een redelijk pensioen hebben opgebouwd. Daarnaast moet je het hele huis afgelost hebben (of bijna afgelost). Maar vergis je niet ook dan moet je blijven oppassen met je uitgaven.

Wil je een vetpot hebben dan vindt ik pas een bedrag rond de 1,2 miljoen of meer redelijk. Je kan gerust vele dingen doen, hetzij geen luxe en dure spullen/vakanties.
Ja dat kan, mooie mening. Ik zie in deze constatering vooral de bevestiging dat iedereen blijkbaar andere standaarden en levens lijkt te hebben. Hoezo is 700k niet veel maar 1,2mio ineens wel een vetpot? Ik zie dat anders. Hier is het nu zo dat we incl huis etc maandelijks rond de 3k uitgeven en elke keer als ik me omdraai is er weer ergens geld over lijkt het. Nog nooit zo rijk geweest of zo luxe geleefd en dan heb ik lang geen 1,2mio nodig.

Mooi he al die verschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Fr33z schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Ja dat kan, mooie mening. Ik zie in deze constatering vooral de bevestiging dat iedereen blijkbaar andere standaarden en levens lijkt te hebben. Hoezo is 700k niet veel maar 1,2mio ineens wel een vetpot? Ik zie dat anders. Hier is het nu zo dat we incl huis etc maandelijks rond de 3k uitgeven en elke keer als ik me omdraai is er weer ergens geld over lijkt het. Nog nooit zo rijk geweest of zo luxe geleefd en dan heb ik lang geen 1,2mio nodig.

Mooi he al die verschillen ;)
Ik geef gemiddeld ook 3K uit en vindt dat ik niet erg royaal leef:

-Heb lage energie kosten/verbruik
-Ga 1 keer per kwartaal uit eten
-Ga 1 keer per jaar op grote vakantie ver weg
-Ga 1 keer per jaar een weekendje weg
-Heb geen auto
-Geen scooter/motor
-Geen luxe/dure hobby
-Geen lux/duur eten
-Goedkoopste abbo bij mijn provider
-bel niet of nauwelijiks
-koop 1 keer per 2-3 jaar kleren (goedkoopste)

Dus hoezo lux? Enig wat hier enigszins luxe uit springt is de verre vakantie, maar de rest is sober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:12:
Dit weekend dit plaatje gemaakt voor vergelijking gemiddelde belasting op inkomen uit vermogen v.s. arbeid (individueel). Simpele casus met aanname rendement gelijk aan fictief rendement.

Belastingtechnisch ben je dus een stuk beter af door inkomen uit vermogen en arbeid te combineren. Bijvoorbeeld €10k uit vermogen +€50k uit arbeid komt op ongeveer 23%.

De "standaard" FO route om inkomen te maximaliseren totdat volledig van rendement geleefd kan worden komt een stuk hoger uit.

Baristafire is belastingtechnisch dus geen geen gekke overweging.

[Afbeelding]
Kun je de tabel nader uitleggen? Hoezo betaal je 16,2% belating als je 40K indkomen hebt? En is dat inkomen bruto of netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Dat is erg verschillend per persoon. Aangezien mijn budget op 21k is gebaseerd is her dus voor mij wel vetpot
Ja maar jij wil gaan verhuizen naar een land waar de levensstandaard lager is dan Nederland. En dan heb je een stuk minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
helloitsme schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Een verbouwing aan je huis of de aankoop van een auto haal je uit je vermogen (of je neemt een hypotheek/lening) en niet uit je maandelijkse inkomsten. De auto schrijf je daarna af over x jaar rekening houdend met de potentiële inruilwaarde. Volgens jouw redenering zou vrijwel niemand met een normaal salaris een auto kunnen kopen.
Ik denk niet dat een bank je een lening of hypotheek wil geven als je FO bent en geen inkomen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Loek92 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Goede reactie! Maar wil op bovenstaande zin even muggenziften :+
Bovenstaande klopt niet, zolang je in Nederland woont bouw je AOW op, hoef je niet voor te werken, dus RE-datum is irrelevant voor de AOW uitkering.
Behalve als je op RE datum naar het buitenland gaat verhuizen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Er zal een revolutie uitbreken als over 40 jaar de AOW niet meer bestaat. Stel jij krijgt AOW en plotseling stopt de overheid hiermee. Hoe moet je je dan redden?
De wat "jongere" ouderen zouden wat kunnen gaan werken, maar er zijn ook genoeg ouderen die fysiek/geestelijk hier niet meer toe instaat zijn. Zal dus niet gebeuren dat de overheid dit gaat afschaffen.

Wat wel zou kunnen gebeuren is dat de overheid de AOW gerechtigde leeftijd verder gaat oprekken.
In het aller ergste geval gaan de ze AOW minder of niet indexeren met de inflatie.
Maar dat betwijfel ik. Ik verwacht eerder dat ze de belastingen gaan verhogen dan dat ze de AOW gaan verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:47
phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:44:
[...]

-Heb geen auto
-Geen scooter/motor
-Geen luxe/dure hobby
-Geen lux/duur eten
-bel niet of nauwelijiks

Dus hoezo lux? Enig wat hier enigszins luxe uit springt is de verre vakantie, maar de rest is sober.
Iemand met €700K vrij vermogen die daar jaarlijks €28K uithaalt, is niet rijk vanwege de hoogte van dat bedrag, maar omdat hij/zij er niet voor hoeft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
De meeste hobby’s kosten voornamelijk tijd. Dure hobby’s zijn vooral de hobby’s waarvan de spullen alvast in de garage liggen voor als men eens de tijd neemt om het echt te gaan doen.

Muziek maken kan al met een paar software pakketten van enkele honderden euro’s. Het is echt niet nodig om een Moog One en dure outboard te hebben. Je kan alles software matig al doen. Een of 2 outboard apparaten en je hebt ook het hands on deel te pakken. Vooral veel doen is wat leuk is en belangrijk als je wat vooruitgang wil boeken.

Een zeilboot hoeft de wereld niet te kosten. Moet je er wel echt mee gaan varen.

Een knappe motor hoeft ook niet overdreven duur te zijn, tijd hebben om de mooie roadtrips te maken is veel belangrijker.

De nadruk ligt veel te vaak op spullen en de vermeende kosten van wat men denkt nodig te hebben. Maar tijd is vele malen belangrijker.

Veel mensen vergeten dat je maar beperkt bent in wat je aankan als vulling in het leven. Tig hobby’s hebben heeft alleen maar ruis en gemis aan focus. Hoe leuk is de hobby dan echt als je alleen maar koopt en probeert.

Zorg dat je weet wat je leuk vindt en wat je kan doen zonder dat je gevoel van tijd en omgeving hebt. Dan is dat je hobby. Doe er een naast ter afwisseling en je bent er wel.

Investeren van tijd om dingen echt te doen daar gaat het om.
Dat wordt heel vaak vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Er zal een revolutie uitbreken als over 40 jaar de AOW niet meer bestaat. Stel jij krijgt AOW en plotseling stopt de overheid hiermee. Hoe moet je je dan redden?
De wat "jongere" ouderen zouden wat kunnen gaan werken, maar er zijn ook genoeg ouderen die fysiek/geestelijk hier niet meer toe instaat zijn. Zal dus niet gebeuren dat de overheid dit gaat afschaffen.

Wat wel zou kunnen gebeuren is dat de overheid de AOW gerechtigde leeftijd verder gaat oprekken.
In het aller ergste geval gaan de ze AOW minder of niet indexeren met de inflatie.
Maar dat betwijfel ik. Ik verwacht eerder dat ze de belastingen gaan verhogen dan dat ze de AOW gaan verminderen.
Ik zie ook nog wel eens gebeuren dat de hoogte van je AOW afhankelijk wordt van hoeveel andere pensioen inkomsten (en/of vermogen) je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[...]

-Heb geen auto
-Geen scooter/motor
-Geen luxe/dure hobby
-Geen lux/duur eten
-bel niet of nauwelijiks

De hoogte van je hypotheek/huur maakt in deze natuurlijk wel flink uit. Als die laag is kun je van 3k prima leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

-Heb geen auto
-Geen scooter/motor
-Geen luxe/dure hobby
-Geen lux/duur eten
-bel niet of nauwelijiks

Afbeeldingslocatie: https://static.wikia.nocookie.net/dril9047/images/2/23/DrilCandles.jpeg/revision/latest?cb=20170623190510
Maar ergens moet je geld natuurlijk heen gaan, en ik zou dan verwachten naar bijvoorbeeld huur / hypotheek dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
psychodude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Een huis van 500k is niet ongewoon nee, maar een liquide vermogen van 700k is dit wel. De kans dat iemand een liquide vermogen heeft van 700k in combinatie met een huis van 500k, zal doorgankelijk, gewoon wat minder gewoon zijn.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, maar ik vermoed dat de combinatie van deze twee toch weinig gebruikelijk is. Zeker op moment dat je buiten de kaders van dit topic kijkt naar de meer algemene bevolking.
De algemene bevolking leeft van salaris naar salaris. Hooguit zet men geld opzij om te gaan sparen voor:

-vakantie
-extraajes
-vervanging apparatuur
-auto kopen
-reparatie/verbouwing huis

Ik denk dat de meeste Nederlanders minder dan 50K op hun spaarrekening hebben staan, mogelijk zelfs onder de 25K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
edozat1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Iemand met €700K vrij vermogen die daar jaarlijks €28K uithaalt, is niet rijk vanwege de hoogte van dat bedrag, maar omdat hij/zij er niet voor hoeft te werken.
Klopt, maar als je uitgaven een stuk hoger ligt dan 28K is de pret na een aantal jaren voorbij.
Dan mag je weer aan de slag of krijg je een karige AOW+ beperkt opgebouwde aanvulende pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:54:
[...]

[Afbeelding]
Maar ergens moet je geld natuurlijk heen gaan, en ik zou dan verwachten naar bijvoorbeeld huur / hypotheek dan.
Die verre vakantie is net zo duur dan dat ik diezelfde periode dezelfde activiteiten doe in west europees land.
Het duurste van deze reis zijn de vliegtickets, het verblijf is gratis en uit eten kost nog geen 5 euro pp.
Dus geen dure vakantie naar de bahama's in een 4 sterren hotel en dure tripjes en restaurants.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edozat1
phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Klopt, maar als je uitgaven een stuk hoger ligt dan 28K is de pret na een aantal jaren voorbij.
Dan mag je weer aan de slag of krijg je een karige AOW+ beperkt opgebouwde aanvulende pensioen.
Zou kunnen, maar jouw initiële stelling was dat iemand met €700K vrij vermogen niet rijk is omdat de €28K die je daar jaarlijks uit kunt halen geen vetpot is. Mijn punt is alleen maar dat ik dat een vreemde stelling vind, omdat het er niet om gaat of je genoeg hebt aan die €28K, maar dat je er niet voor hoeft te werken. Dat maakt je rijk in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
edozat1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Zou kunnen, maar jouw initiële stelling was dat iemand met €700K vrij vermogen niet rijk is omdat de €28K die je daar jaarlijks uit kunt halen geen vetpot is. Mijn punt is alleen maar dat ik dat een vreemde stelling vind, omdat het er niet om gaat of je genoeg hebt aan die €28K, maar dat je er niet voor hoeft te werken. Dat maakt je rijk in mijn ogen.
Dus volgens jou ben je ook rijk als je 1 jaar niet hoeft te werken en 28K nodig hebt en die al op je spaarrekening hebt staan. Rare gedachte heb jij.

Of nog beter, je hebt €2333,33 euro op je spaarrekening staan en je hoeft 1 maand niet te werken.
Dat is ook rijk volgens jou?

Ik voel mij pas rijk als ik tot aan mijn 90ste genoeg geld heb en een modaal+ inkomen hierbij kan uitgeven (en niet meer hoef te werken en ook niet bang hoeft te zijn voor beurs crashes).

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 01-07-2025 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Dus volgens jou ben je ook rijk als je 1 jaar niet hoeft te werken en 28K nodig hebt en die al op je spaarrekening hebt staan. Rare gedachte heb jij.

Of nog beter, je hebt €2333,33 euro op je spaarrekening staan en je hoeft 1 maand niet te werken.
Dat is ook rijk volgens jou?
We hebben het over €700K, waar je met een SWR van 4% jaarlijks €28K uithaalt. Dat geld gaat dus in theorie niet op. Als ik vind dat je dan rijk bent, is dan serieus jouw conclusie dat ik dat dan ook vind als je €2.333,33 hebt? Prima om van mening te verschillen, maar dit is wel een grote stap.

[ Voor 5% gewijzigd door edozat1 op 01-07-2025 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:47:
Kun je de tabel nader uitleggen? Hoezo betaal je 16,2% belating als je 40K indkomen hebt? En is dat inkomen bruto of netto?
Bruto uiteraard. En dat is omdat dat nu eenmaal de belasting is die je betaalt inclusief heffingskortingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JECXIhEa7Cj5lGkqadz0SR15Y6w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IIlstr2cdxgnAZPvPBL1V9bk.jpg?f=user_large
https://www.berekenhet.nl...uk-berekenen.html#calctop

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 01-07-2025 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

phantom09 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat de meeste Nederlanders minder dan 50K op hun spaarrekening hebben staan, mogelijk zelfs onder de 25K.
Klopt.

Volgens de CBS cijfers heeft een gemiddelde huishouden 52k aan banktegoeden, het mediane huishouden heeft dan 21k.

En de 30% met het minste vermogen heeft slechts 5,5k aan spaartegoeden. Voor je aan de mensen met 50k op hun spaarrekening komt zit je echt al aan de 25% meest vermogende huishoudens.

https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1593992397260

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
En dat is allemaal per huishouden, per persoon nog delen door 2,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 18-09 08:38
edozat1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Inderdaad, 28k is misschien niet genoeg om van te leven, maar je zou wel minder kunnen werken, daardoor meer vrije tijd en meer kunnen genieten van het leven.
Je zult dan misschien geen dure auto of 6x per jaar op vakantie kunnen, maar de definitie van rijk is niet alleen in geld uit te drukken..

Enige waar je rekening mee moet houden is inflatie, ik zou die 28k wel mee laten indexeren met de inflatie, anders wordt het natuurlijk steeds minder qua koopkracht..

Een snel rekensommetje leer mij dat je na 30 jaar nog steeds 300.000 over kunt houden met een netto rendement van 4% op je vermogen en rekening houdend met 2% inflatie..
Je eet het langzaam op, maar over 30 jaar ben ik 75 en heb ik mijn leven al geleefd..

Wil je een compleet andere levenstandaad in een duur huis, dikke auto voor de deur (liefst elke paar jaar een nieuwe), ja dan moet je misschien een nulletje erachter denken..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
helloitsme schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Ik zie ook nog wel eens gebeuren dat de hoogte van je AOW afhankelijk wordt van hoeveel andere pensioen inkomsten (en/of vermogen) je hebt.
Dat gebeurt indirect door vermogens(winst)belasting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
verstappen33 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:55:
Wil je een compleet andere levenstandaad in een duur huis, dikke auto voor de deur (liefst elke paar jaar een nieuwe), ja dan moet je misschien een nulletje erachter denken..
Dat is dus het hele eieren eten. Of 7 ton veel of weinig is om van te leven hangt heel sterk af van je eigen wensen en uitgavenpatroon. Daarom is dit zo'n ontzettend zinloze discussie.

Enige zinnige wat je erover kunt zeggen is dat je met 7 ton vrij vermogen tot de relatief kleine groep mensen met een hoog vermogen behoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Dat is dus het hele eieren eten. Of 7 ton veel of weinig is om van te leven hangt heel sterk af van je eigen wensen en uitgavenpatroon. Daarom is dit zo'n ontzettend zinloze discussie.

Enige zinnige wat je erover kunt zeggen is dat je met 7 ton vrij vermogen tot de relatief kleine groep mensen met een hoog vermogen behoort.
Precies, en je vermogen "opeten" is ook vaak een onderwerp wat vermeden wordt, als je rond de 50 bent dan heb je als je geluk hebt nog 20 goede jaren in het vooruitzicht, na je 65e of 70e wordt het toch vaak wat moeilijker (lichamelijk) en hoeft het allemaal niet meer zo, je levenstandaard wordt dan ook wat lager.

Ik zit zelf ook wel eens met excel sheetjes te rekenen en bijvoorbeeld een gewenst passief inkomen te bedenken wat toereikend is, en ja het is veel geld wat je initieel moet hebben, maar als je ervanuit kunt gaan dat je aan het eind niets meer over hoeft te houden dan valt het eigenlijk nog wel mee en blijft het in de tonnen ipv in de miljoenen zoals velen denken.

Maar zoals hier al veel vaker aangekaard door anderen, uitgave patroon en maandelijkse kosten omlaag brengen helpt enorm.

Kijk ik naar mijn FO droom dan bestaat dat eigenlijk uit het volgende:

- Stoppen met werken als ik 50 ben. (max 55 van dan wel flink afbouwend vanaf 50)
- Passief inkomen genereren om maandelijkse lasten te kunnen betalen
- Potje grote uitgaven, denk aan zak geld voor toekomstige verbouwingen aan mijn woning, nieuwe auto om de 5-6 jaar, grote (wereld)reizen etc. Dit deel maakt ook deel uit van het passief inkomen, maar is wel een deel wat ik kan verbruiken zonder de maandelijkse/jaarlijkse uitkering in gevaar breng.
- Potje geld beschikbaar voor actief blijven beleggen, is toch wel een beetje een hobby geworden laatste jaren

We weten nooit hoe het met de beurzen gaat of hoe de AOW/Pensioenen eruit gaan zien over 20 jaar.
Je zult altijd actief bezig moeten blijven met het uitvoeren van je plan en waarnodig aanpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door verstappen33 op 02-07-2025 09:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

-Heb geen auto
-Geen scooter/motor
-Geen luxe/dure hobby
-Geen lux/duur eten
-bel niet of nauwelijiks

De grootste kostenpost benoem je niet, wonen. Op het moment dat je een lage / geen hypotheek hebt is bovenstaand lijstje 1500eur per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik vind het vooralsnog heel moeilijk in te schatten hoeveel ik denk nodig te hebben voor over 20 jaar, als de kinderen uit huis zijn en hopelijk het huis grotendeels afbetaald is. UIteindelijk kosten 3 kinderen per maand best wel wat geld qua eten/drinken, sporten, kleding, vakantie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:43:
[...]

De grootste kostenpost benoem je niet, wonen. Op het moment dat je een lage / geen hypotheek hebt is bovenstaand lijstje 1500eur per maand.
Wonen in een afbetaald huis kost alsnog geld. (schatting voor een huis van 500k)

Onderhoud (1% van de waarde per jaar): 400pm
Water, gas, electriciteit: 200pm
Verzekering 60pm
Belastingen (Belgie als referentie): 100pm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
edozat1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:22:
[...]

We hebben het over €700K, waar je met een SWR van 4% jaarlijks €28K uithaalt. Dat geld gaat dus in theorie niet op. Als ik vind dat je dan rijk bent, is dan serieus jouw conclusie dat ik dat dan ook vind als je €2.333,33 hebt? Prima om van mening te verschillen, maar dit is wel een grote stap.
De theorie is dat je uit 700k oneindig 28k kunt halen
Omdat we in Nederland ook nog eens pensioen en AOW krijgen kun je zelfs nog meer opnemen uit de 700k omdat het slechts tot je 68 nodig is (en eventueel een kleiner bedrag erna oneindig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
verstappen33 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Precies, en je vermogen "opeten" is ook vaak een onderwerp wat vermeden wordt, als je rond de 50 bent dan heb je als je geluk hebt nog 20 goede jaren in het vooruitzicht, na je 65e of 70e wordt het toch vaak wat moeilijker (lichamelijk) en hoeft het allemaal niet meer zo, je levenstandaard wordt dan ook wat lager.

Ik zit zelf ook wel eens met excel sheetjes te rekenen en bijvoorbeeld een gewenst passief inkomen te bedenken wat toereikend is, en ja het is veel geld wat je initieel moet hebben, maar als je ervanuit kunt gaan dat je aan het eind niets meer over hoeft te houden dan valt het eigenlijk nog wel mee en blijft het in de tonnen ipv in de miljoenen zoals velen denken.

Maar zoals hier al veel vaker aangekaard door anderen, uitgave patroon en maandelijkse kosten omlaag brengen helpt enorm.

Kijk ik naar mijn FO droom dan bestaat dat eigenlijk uit het volgende:

- Stoppen met werken als ik 50 ben. (max 55 van dan wel flink afbouwend vanaf 50)
- Passief inkomen genereren om maandelijkse lasten te kunnen betalen
- Potje grote uitgaven, denk aan zak geld voor toekomstige verbouwingen aan mijn woning, nieuwe auto om de 5-6 jaar, grote (wereld)reizen etc. Dit deel maakt ook deel uit van het passief inkomen, maar is wel een deel wat ik kan verbruiken zonder de maandelijkse/jaarlijkse uitkering in gevaar breng.
- Potje geld beschikbaar voor actief blijven beleggen, is toch wel een beetje een hobby geworden laatste jaren

We weten nooit hoe het met de beurzen gaat of hoe de AOW/Pensioenen eruit gaan zien over 20 jaar.
Je zult altijd actief bezig moeten blijven met het uitvoeren van je plan en waarnodig aanpassen.
Ziet er aardig herkenbaar uit (behalve het actieve beleggen) :)

Een van de lastige aspecten hierbij vind ik wel dat als je de scenario's een beetje doorrekent, ik heb gemerkt dat een klein beetje meer vermogen aan het begin (of van de andere kant bekeken, een jaar later stoppen) aan het eind van de rit tot heel veel meer vermogen kan leiden. En daarmee ook andere mogelijkheden. Dat maakt het voor mezelf wel lastig om te bepalen wat het "beste" moment is om te stoppen. Ja, dat neigt sterk richting 'one more year' syndroom, dat besef ik ook. Daarom wil ik een soort sweet spot zoeken voor het stop-moment, maar dat hangt ook weer af van de rest van de situatie op dat moment (leuke baan of vervelend werk, maar ook hoe 'gesetteld' zijn de kinderen etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Wonen in een afbetaald huis kost alsnog geld. (schatting voor een huis van 500k)

Verzekering 60pm
Maar het maakt nogal uit of daar bovenop ook nog hypotheeklasten komen. In NL is de gemiddelde hypotheek momenteel een kleine 2000 euro per maand. Zelfs als je maar de helft daarvan aan hypotheeklasten zou hebben, dan kan dat het verschil maken tussen prima kunnen leven en nauwelijks rondkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Verzekering 60pm
En als je dat dan optelt bij de 1500 kom je precies op de 2300 per maand uit die je uit de 700k kan halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Een van de lastige aspecten hierbij vind ik wel dat als je de scenario's een beetje doorrekent, ik heb gemerkt dat een klein beetje meer vermogen aan het begin (of van de andere kant bekeken, een jaar later stoppen) aan het eind van de rit tot heel veel meer vermogen kan leiden. En daarmee ook andere mogelijkheden. Dat maakt het voor mezelf wel lastig om te bepalen wat het "beste" moment is om te stoppen. Ja, dat neigt sterk richting 'one more year' syndroom, dat besef ik ook. Daarom wil ik een soort sweet spot zoeken voor het stop-moment, maar dat hangt ook weer af van de rest van de situatie op dat moment (leuke baan of vervelend werk, maar ook hoe 'gesetteld' zijn de kinderen etc.).
Het is ook vrijwel onmogelijk om het juiste moment te vinden. Er zijn te veel variabelen die je niet in de hand hebt. De logische neiging die we allemaal hebben is dan maar voor zekerheid op zekerheid op zekerheid te gaan.

Wat je echter ook niet in de hand hebt is je gezondheid en hoe oud je word. Genoeg voorbeelden van mensen die tot hun 65e werken en binnen het eerste jaar van pensionering sterven. Het komt dus ook neer op wat je nog wil bereiken in je leven. Is je huidige situatie je laatste hoofdstuk en komt er hierna een epiloog van een beetje reizen en relaxen of komt er nog een nieuw hoofdstuk met een nieuw avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:48
verstappen33 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:16:
[...]
Je hebt vier levensfasen: jeugd, werken, zelfstandig gepensioneerd, hulpbehoevend gepensioneerd. In alle volwassen fasen heb je kosten voor wonen en levensonderhoud. In de laatste vierde fase verschuiven de kosten van activiteiten (reizen, cultuur, etc) naar zorgkosten. Het grootste verschil zit er vooral in dat je in de vierde levensfase minder toekomstgerichte investeringen meer doet (je huis groot verbouwen, nieuwe dure hobby opstarten). De 4e fase begint (afhankelijk van je persoonlijke gezondheid) eerder bij 80 dan bij 65. Dus de door jou verwachte daling van uitgaven treedt 10-15 jaar later op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Ik ben nu 45, op dit moment zou ik kunnen stoppen met werken op mijn 55e.. Liefst haal ik dit nog iets naar voren naar 50 of ga ik flink minder werken..
Ik werk nu nog 40u/pw en komende 4-5 jaar vind ik dit niet erg om te blijven doen, al zal ik misschien volgend jaar wel naar 36 gaan om zo elke 2 weken al een extra vrije dag te hebben, maar dat gat kan ik wel opvangen zonder gevaar voor andere FO doelen.

Tuurlijk is het spannend om te gaan vertrouwen op je vermogen en van passief inkomen te leven.

Ik heb wensen, maar ik bekijk het straks per jaar, als met 50 de mogelijkheid nog niet bestaat dan ga ik misschien terug naar 32 u/pw of zelfs 28. Dat levert ook steeds meer vrijheid op..
En als je het met kleine stapjes doet kun je ook gewoon met kleine stapjes je passief inkomen te gaan gebruiken..
Highland schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Je hebt vier levensfasen: jeugd, werken, zelfstandig gepensioneerd, hulpbehoevend gepensioneerd. In alle volwassen fasen heb je kosten voor wonen en levensonderhoud. In de laatste vierde fase verschuiven de kosten van activiteiten (reizen, cultuur, etc) naar zorgkosten. Het grootste verschil zit er vooral in dat je in de vierde levensfase minder toekomstgerichte investeringen meer doet (je huis groot verbouwen, nieuwe dure hobby opstarten). De 4e fase begint (afhankelijk van je persoonlijke gezondheid) eerder bij 80 dan bij 65. Dus de door jou verwachte daling van uitgaven treedt 10-15 jaar later op.
Ik leef nu, niet over 40 jaar als ik 80-85 ben.. Als ik kijk naar mijn vader en oom/tantes dan takelen ze na hun 68e vrij snel af (fysiek).
Nu ga ik er niet vanuit dat ik ook straks met 70 achter de geraniums zit, ik probeer zo lang mogelijk actief en gezond te blijven, maar het is wel een scenario die reeel is.
Daarom is bij mij de focus op 55-70 om optimaal te genieten van het leven en de grote dingen af te vinken van een eventuele bucketlist..
Daarna zien we wel, met mijn huidige strategie is het geld met 70 nog niet op, dus stil zitten zal niet perse hoeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:11
Highland schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Je hebt vier levensfasen: jeugd, werken, zelfstandig gepensioneerd, hulpbehoevend gepensioneerd.
Die laatste moet je wellicht rekening mee houden, maar er zijn genoeg oudere (gepensioneerde) mensen die tot aan hun dood niet of nauwelijks hulpbehoevend zijn.
Dat kan betekenen dat je minder geld nodig hebt voor zorg, maar het kan ook betekenen dat er meer geld nodig is voor activiteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tja, mijn vader van 87 geeft voorlopig nog meer uit aan activiteiten dan aan zorg...
Buiten wat regelmatige bezoeken aan de huisarts, jaarlijks de cardioloog en een poetsvrouw is er niks.

Heeft zondag 2 fietsen op de drager gezet en is met een groep mee om te gaan fietsen aan de belgische kust.
Verder dan 150km rijdt hij niet, maar dit is zowat de 3de vakantie/trip dit jaar.
Het zou toch zonde zijn dat je dat niet kan onwille van het geld...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• superkoex9
  • Laatst online: 14:37
verstappen33 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Ik ben nu 45, op dit moment zou ik kunnen stoppen met werken op mijn 55e.. Liefst haal ik dit nog iets naar voren naar 50 of ga ik flink minder werken..
Ik werk nu nog 40u/pw en komende 4-5 jaar vind ik dit niet erg om te blijven doen, al zal ik misschien volgend jaar wel naar 36 gaan om zo elke 2 weken al een extra vrije dag te hebben, maar dat gat kan ik wel opvangen zonder gevaar voor andere FO doelen.
Even selectief op dit stuk. Naar 4 dagen gaan levert 50% meer weekend op. Kost meestal relatief weinig. Als je ipv 10 jaar door 'moet' nog 11 of 12 door 'moet' dan werk je toch minder dagen in die tijd, kan je wennen aan meer vrije tijd en heb je meer aan je weekend ( je moetjes zoals schoonmaken, boodschappen en wat zoal kan je immers op je extra vrije dag doen). Ik doe dit inmiddels een aantal jaar en ga voor geen goud terug naar 5 dagen. Dan maar een paar jaar later fo/fma.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:49
@superkoex9 al die moetjes doe ik nu tijdens m'n 3 dagen thuiswerken. 5 dagen kantoor zou ik ook nooit weer naar terug willen maar 5 dagen op deze manier geeft erg weinig stress in dat opzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
superkoex9 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Even selectief op dit stuk. Naar 4 dagen gaan levert 50% meer weekend op. Kost meestal relatief weinig. Als je ipv 10 jaar door 'moet' nog 11 of 12 door 'moet' dan werk je toch minder dagen in die tijd, kan je wennen aan meer vrije tijd en heb je meer aan je weekend ( je moetjes zoals schoonmaken, boodschappen en wat zoal kan je immers op je extra vrije dag doen). Ik doe dit inmiddels een aantal jaar en ga voor geen goud terug naar 5 dagen. Dan maar een paar jaar later fo/fma.
Moeten is misschien het verkeerde woord, een betere verwoording zal zijn: ik vind het geen probleem om nog 5-10 jaar te werken..

Komend jaar (na loonsverhoging in Q1) wil ik 4u minder werken per week, oftewel om de week een lang weekend.
Netto gaat mij dit flink raken, het is niet alleen 10% minder basis loon, maar ook in de secundaire arbeidsvoorwaarden werkt dit door..

Onder de streep moet ik best veel inleveren, door hopelijk een kleine loonstijging wil ik dit gat gedeeltelijk opvangen, en als we 1-2 jaar verder zijn zal dat gat wel weer dichtgelopen zijn en kunnen we kijken of we weer een stapje kunnen maken naar bijvoorbeeld 32u p/w.

Ik hoef ook maar 2 dagen op kantoor te zijn, maar een extra vrije dag voor mijzelf zal gewoon heel lekker zijn..

Over 5 jaar zijn de kinderen ook volwassen en zullen dan ook meer hun eigen weg gaan, dus af en toe lekker een weekendje of weekje weg met de vrouw of een dagje vissen/fietsen of whatever is dan extra lekker.

Ik heb nu als doel om uiteindelijk te stoppen met werken, maar ik weet niet of ik dit ook echt kan, ik heb genoeg hobbies, maar om echt thuis te zitten zal wel even wennen zijn..
Ik zal zeker stoppen met mijn huidige baan, die werkdruk hoef ik niet tot mijn 68e te voelen, mogelijk dat ik wat vrijwilligerswerk ga doen of een ander "relaxed" baantje voor 20-24 uur waar geen hoge werkdruk heerst. Het zal dan puur voor het plezier zijn en onder voorwaarde dat ik ook af en toe een langere tijd weg kan, bijvoorbeeld een rondreis door Azie van 6-8 weken.
En als dat niet kan bij een werkgever dan heb ik natuurlijk altijd de vrijheid om gewoon ontslag te nemen zonder financiele gevolgen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
Een dag minder werken per week kan absoluut bijdragen aan je levensgeluk, zeker in het hier en nu. Voor ouders kan ik mij bijna niet voor te stellen hoe je alles rond zou krijgen zonder een extra dag.

Toch denk ik niet dat je het kan vergelijken met een echte RE. Want ondanks die vrije dag blijft een groot deel van je headspace in beslag genomen door werk: je agenda, verantwoordelijkheden, deadlines, en dat continue ‘mentale lijstje’ van dingen die nog moeten gebeuren. Ik merk het zelf ook, op mijn vrije dagen denk ik vaak aan lopende projecten, losse eindjes, iemand die ik nog moet mailen van werk.

In de verhalen van mensen die de stap gezet hebben om te stoppen, lees je vaak dat ze minstens een jaar nodig hebben om echt te ‘de-compressen’. Om afstand te nemen, tot rust te komen, en opnieuw te ontdekken wat ze nu eigenlijk echt willen doen met hun tijd.

Wat me ook opvalt: veel mensen denken vooraf dat ze eindelijk tijd zullen hebben voor die lang gekoesterde hobby’s zoals een boek schrijven, een triathlon trainen, maar in de praktijk blijkt vaak dat die hobby’s toch minder vervullend zijn dan gedacht, of dat ze na een tijdje meer als verplichting gaan voelen dan als passie.

Het lijkt erop dat vrije tijd pas echt waarde krijgt als je de mentale ruimte hebt om er onbevangen in te stappen, zonder dat er nog een sluimerende ‘werkmodus’ op de achtergrond draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
verstappen33 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Komend jaar (na loonsverhoging in Q1) wil ik 4u minder werken per week, oftewel om de week een lang weekend.
Netto gaat mij dit flink raken, het is niet alleen 10% minder basis loon, maar ook in de secundaire arbeidsvoorwaarden werkt dit door..
Afhankelijk van de hoogte van je salaris is die 10% misschien maar 7% netto. Maar inderdaad goed om ook rekening te houden met secundaire gevolgen. Waar ik werk kom je vanaf een bepaalde leeftijd in aanmerking voor de 80-90-100 regeling: 80% werken tegen 90% salaris en 100% pensioenopbouw. Ik ben nog niet zover, maar lijkt me een fijne regeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
R.van.M schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:04:
Toch denk ik niet dat je het kan vergelijken met een echte RE. Want ondanks die vrije dag blijft een groot deel van je headspace in beslag genomen door werk: je agenda, verantwoordelijkheden, deadlines, en dat continue ‘mentale lijstje’ van dingen die nog moeten gebeuren. Ik merk het zelf ook, op mijn vrije dagen denk ik vaak aan lopende projecten, losse eindjes, iemand die ik nog moet mailen van werk.
Ik werk al jaren 4 dagen per week en wil ook absoluut niet anders. Maar wat je zegt, herken ik niet. Mijn werk en privé lopen behoorlijk door elkaar. Ik sport op werkdagen en werk vaak ‘‘s avonds en op mijn vrijde dag. Ik zit zelden met m’n werk in m’n hoofd zoals jij beschrijft. Als ik mentale lijstjes heb, dan werk ik ze af of ik schrijf ze op voor de volgende dag. Niet dat ik jouw ervaring niet geloof ofzo, maar het kan ook anders bedoel ik. Die extra vrije dag is mij enorm veel waard, inderdaad met kleine kinderen, maar misschien stiekem daarna nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
R.van.M schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:04:
Ach, een baan is maar één baan. Ik draai naast m'n full time baan ook nog projecten aan/om het huis die meer "space" vragen dan m'n baan. Ik heb thuis eigenlijk dus geen tijd om aan m'n werk te denken.

Ik word denk ik ook gewoon niet zo gelukkig van een vrije dag. Ik wil me aan het einde van de dag toch productief voelen. Als ik meer tijd he ga ik gewoon overdreven veel tijd aan andere zaken spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Ok wonen ben ik vergeten te vermelden, maar mijn gemiddelde uitgave per maand is dan zonder wonen circa 2300. Reken ik mijn dure vakantie niet mee dan wordt dat 1850 euro. Alsnog hoger dan je aangeeft.
En nee, het is zeer bescheiden. Altijd op zoek naar aanbiedingen in de supermarkt, aldi/lidl maar ook wel jumbo/AH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Verzekering 60pm
Hieronder mijn uitgaven voor mijn huis wat circa 300K waard is:

Onderhoud circa 40-50 euro per maand (dat zijn de uitgaven van de afgelopen bijna 20 jaar aan mijn woning)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
na je 65e of 70e wordt het toch vaak wat moeilijker (lichamelijk) en hoeft het allemaal niet meer zo, je levenstandaard wordt dan ook wat lager.
WOW, ik hoop toch echt dat ik er tegen die tijd wat anders in sta. En zie dat om mij heen gelukkig ook. Het is een nieuwe fase, en dingen worden anders, maar dat het allemaal niet meer zo hoeft????
En er genoegen mee nemen dat het na je 65e lichamelijk al moeilijker wordt??

Dit heb je voor een groot deel zelf in de hand! Pech daar gelaten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:07:
Tja, mijn vader van 87 geeft voorlopig nog meer uit aan activiteiten dan aan zorg...
Buiten wat regelmatige bezoeken aan de huisarts, jaarlijks de cardioloog en een poetsvrouw is er niks.

Heeft zondag 2 fietsen op de drager gezet en is met een groep mee om te gaan fietsen aan de belgische kust.
Verder dan 150km rijdt hij niet, maar dit is zowat de 3de vakantie/trip dit jaar.
Het zou toch zonde zijn dat je dat niet kan onwille van het geld...
Is ook heel persoonlijk, ik ken ook mensen van 40 die zich gedragen (en eruitzien) alsof ze 70 zijn.

Ben zelf ook voornemens minder te gaan werken, ben dit jaar bij een nieuwe werkgever 36u ipv 32u gaan werken zoals vorig jaar en heb daar best spijt van.. Volgend jaar weer naar 32u.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Het is ook vrijwel onmogelijk om het juiste moment te vinden. Er zijn te veel variabelen die je niet in de hand hebt. De logische neiging die we allemaal hebben is dan maar voor zekerheid op zekerheid op zekerheid te gaan.

Wat je echter ook niet in de hand hebt is je gezondheid en hoe oud je word. Genoeg voorbeelden van mensen die tot hun 65e werken en binnen het eerste jaar van pensionering sterven. Het komt dus ook neer op wat je nog wil bereiken in je leven. Is je huidige situatie je laatste hoofdstuk en komt er hierna een epiloog van een beetje reizen en relaxen of komt er nog een nieuw hoofdstuk met een nieuw avontuur.
Gezondheid heb je zelf wel voor een gedeelte in eigen handen. Als je gezond eet/drinkt en beweegt is de kans op ziektes kleiner dan dat je geregeld/veel junkfood eet/rookt/alcohol drinkt/etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Vooral door maatschappelijke omstandigheden en veranderingen geloof ik zelf niet meer zo heel veel in de vaste pensioenleeftijd. Niet op de 'normale' leeftijd en ook niet in vroeger stoppen met werken.

Ik probeer zelf liever om vandaag al veel aandacht te hebben voor het evenwicht werk/privé.

Werken is goed maar teveel werken is niet goed. Dus ik probeer er goed op te letten dat ik binnen mijn eigen mogelijkheden blijf + nog wat marge. Niet van: nu even doorbijten want binnen zoveel jaar pensioen. Dat idee van uitgestelde voldoening is cultureel aangeleerd, het is geen natuurwet.

Neemt niet weg dat het financiële aspect hierin belangrijk is.
Geld uitgeven is leuk maar teveel geld uitgeven in 1 keer blijft niet goed gaan, te weinig geld uitgeven eigenlijk ook niet.

Daarom volg ik nog steeds de basisprincipes van FO maar pas ze gewoon elke dag toe. Maandelijks geef ik een kleine 4% van mijn vermogen (excl woning) gewoon uit en dat is leuk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor mij lijkt dit een aangename manier van leven te zijn dat ik lang kan volhouden.
Met het geld bezig zijn zal er dan altijd een stukje bijhoren maar er blijft ook genoeg tijd en energie over om met andere dingen bezig te zijn. En bij eventuele tegenslagen is er nog altijd een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
Vooral door maatschappelijke omstandigheden en veranderingen geloof ik zelf niet meer zo heel veel in de vaste pensioenleeftijd. Niet op de 'normale' leeftijd en ook niet in vroeger stoppen met werken.

Ik probeer zelf liever om vandaag al veel aandacht te hebben voor het evenwicht werk/privé.

Werken is goed maar teveel werken is niet goed. Dus ik probeer er goed op te letten dat ik binnen mijn eigen mogelijkheden blijf + nog wat marge. Niet van: nu even doorbijten want binnen zoveel jaar pensioen. Dat idee van uitgestelde voldoening is cultureel aangeleerd, het is geen natuurwet.

Neemt niet weg dat het financiële aspect hierin belangrijk is.
Geld uitgeven is leuk maar teveel geld uitgeven in 1 keer blijft niet goed gaan, te weinig geld uitgeven eigenlijk ook niet.

Daarom volg ik nog steeds de basisprincipes van FO maar pas ze gewoon elke dag toe. Maandelijks geef ik een kleine 4% van mijn vermogen (excl woning) gewoon uit en dat is leuk.

***members only***

Voor mij lijkt dit een aangename manier van leven te zijn dat ik lang kan volhouden.
Met het geld bezig zijn zal er dan altijd een stukje bijhoren maar er blijft ook genoeg tijd en energie over om met andere dingen bezig te zijn. En bij eventuele tegenslagen is er nog altijd een buffer.
Zo !! Jij bent een big spender zeg !! Je geef 4% van je vermogen per maand uit. Dus binnen 2 jaar is je vermogen op?? :?

Minder werken zou ik misschien kunnen vragen op mijn werk, maar ik kan ben ik bang moeilijk aankomen om i.p.v. 36 uur 16 uur te gaan werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Gezondheid heb je zelf wel voor een gedeelte in eigen handen. Als je gezond eet/drinkt en beweegt is de kans op ziektes kleiner dan dat je geregeld/veel junkfood eet/rookt/alcohol drinkt/etc.
Dit. Sure, niet alles is maakbaar qua gezondheid. Een deel is pech. Maar, je hebt er persoonlijk toch echt wel een zekere invloed op. Niet alleen op het reduceren van bepaalde risico's, ook op het eventueel bespoedigen van herstel of in aanmerking komen tot bepaalde behandelingen.

Indien je dagelijks 2 pakjes rookt, is de kans dat jij gezond de 60 haalt natuurlijk aanzienlijk anders dan wanneer jij niet of zelfs nooit gerookt hebt.

Daarnaast, indien jij op een normaal gewicht zit, sportief bent, conditioneel geen problemen kent met duursporten, etc. dan is zelfs op moment dat jij een operatie moet ondergaan er sprake van een voordeel t.o.v. wanneer jij conditioneel matig bent, je moeite hebt om bijvoorbeeld een kilometer te mobiliseren en er sprake is van noemenswaardig overgewicht. Je complicatie risico's zijn gunstiger, je herstel is gunstiger, je overlevingskansen zijn gunstiger.

En in de spreekkamer zie ik het gewoon voorbij komen. Soortgelijke leeftijd als ik zelf. Maar dan al in bijvoorbeeld een scoot mobiel, fors overgewicht, emfyseem, uitgebreid vaatlijden, zelfstandige loopafstand van soms nog geen 200 meter. En het voor elkaar krijgen om rond 40-jarige leeftijd 50+ packyears te hebben gerookt. Dit is echt geen kwestie van aanleg. Dit is leefstijl. Qua kalenderleeftijd zitten we dan soortgelijk, maar biologisch staan deze mensen al vrijwel met 1 been in het graf.

Opbouw van vermogen is natuurlijk allemaal leuk en aardig. Maar indien er niet gelijktijdig aandacht is voor mentale en fysieke fitheid, is het natuurlijk een beetje de vraag hoe zinnig het allemaal is.
Wozmro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
Het gaat met name interessant zijn hoe één en ander zich komt te ontwikkelen in de komende decennia. Gelukkig zijn er momenteel weer aanstaande verkiezingen, dus ligt het weer even stil :+.

Maar in Denemarken bijvoorbeeld recent al bericht:
Pensioenleeftijd in Denemarken naar 70 jaar in 2040, hoogste in Europa

De horizon blijft zich natuurlijk verschuiven.

FIRE is daarin in zekere zin als doelstelling meer en meer natuurlijk ook gewoon de optie een eigen plan te kunnen trekken. Bepalen wat over een jaar of 25 ~ 30 te verwachten wordt qua pensioen, is lastig. Dat er vermogen noodzakelijk is om te stoppen met werken, daarentegen is evident.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HandyLumberjack
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Zo !! Jij bent een big spender zeg !! Je geef 4% van je vermogen per maand uit. Dus binnen 2 jaar is je vermogen op?? :?
Zolang je maandelijks 4% van je vermogen uitgeeft gaat het ontzettend lang mee, die 4% wordt alleen steeds minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Minder werken zou ik misschien kunnen vragen op mijn werk, maar ik kan ben ik bang moeilijk aankomen om i.p.v. 36 uur 16 uur te gaan werken.
Ik heb het niet goed geschreven, ik bedoelde ongeveer 4% op jaarbasis.

In de praktijk doe ik maandelijks het totaal van mijn vermogen gedeeld door 1000 en X3, en dat is dan mijn maandbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HandyLumberjack schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Zolang je maandelijks 4% van je vermogen uitgeeft gaat het ontzettend lang mee, die 4% wordt alleen steeds minder.
ok, je hebt 1.000.000. Maandelijks geef je 4% hiervan uit. Na 12 maanden geef je dan 12x4%=48% uit.
Dat is 480.000. Na 2 jaar is dat 960.000 en dan is het bijna op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:55
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Hieronder mijn uitgaven voor mijn huis wat circa 300K waard is:

Onderhoud circa 40-50 euro per maand (dat zijn de uitgaven van de afgelopen bijna 20 jaar aan mijn woning)
En voor dat geld:
Betaal je opstal en inboelen verzekering?
Betaal je gemeentelijke belastingen?
Betaal je onderhoud van je cv installatie?
Betaal je om de x jaar een schilder voor zolder?
Vervang je je keuken of badkamer na een jaar of 20?
Koop je een nieuwe vaatwasser, oven, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:55
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:07:
[...]

ok, je hebt 1.000.000. Maandelijks geef je 4% hiervan uit. Na 12 maanden geef je dan 12x4%=48% uit.
Nouja, je kan ook zien:
Bij 1.000.000 geef je het eerste jaar 4% uit is 4000
Het tweede jaar geef je 4% uit, dat is dan nog maar van 996.000 dus minder dan 4.000

Maar je vergeet even dat het hele idee van FO draait op passief vermogen: rente en de stijging van de beurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
phantom09 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Hij zegt iedere maand 4% van zijn vermogen uit te geven, niet van zijn vermogen op dag X.

Eerste maand geef je 4% van je 1.000.000 uit €40.000
Daarna heb je 960.000 over, 4% daarvan is €38.400,-
Etc etc. Op die manier kun je eindeloos doorgaan :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
psychodude schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Dit. Sure, niet alles is maakbaar qua gezondheid. Een deel is pech. Maar, je hebt er persoonlijk toch echt wel een zekere invloed op. Niet alleen op het reduceren van bepaalde risico's, ook op het eventueel bespoedigen van herstel of in aanmerking komen tot bepaalde behandelingen.

Indien je dagelijks 2 pakjes rookt, is de kans dat jij gezond de 60 haalt natuurlijk aanzienlijk anders dan wanneer jij niet of zelfs nooit gerookt hebt.

Daarnaast, indien jij op een normaal gewicht zit, sportief bent, conditioneel geen problemen kent met duursporten, etc. dan is zelfs op moment dat jij een operatie moet ondergaan er sprake van een voordeel t.o.v. wanneer jij conditioneel matig bent, je moeite hebt om bijvoorbeeld een kilometer te mobiliseren en er sprake is van noemenswaardig overgewicht. Je complicatie risico's zijn gunstiger, je herstel is gunstiger, je overlevingskansen zijn gunstiger.

En in de spreekkamer zie ik het gewoon voorbij komen. Soortgelijke leeftijd als ik zelf. Maar dan al in bijvoorbeeld een scoot mobiel, fors overgewicht, emfyseem, uitgebreid vaatlijden, zelfstandige loopafstand van soms nog geen 200 meter. En het voor elkaar krijgen om rond 40-jarige leeftijd 50+ packyears te hebben gerookt. Dit is echt geen kwestie van aanleg. Dit is leefstijl. Qua kalenderleeftijd zitten we dan soortgelijk, maar biologisch staan deze mensen al vrijwel met 1 been in het graf.

Opbouw van vermogen is natuurlijk allemaal leuk en aardig. Maar indien er niet gelijktijdig aandacht is voor mentale en fysieke fitheid, is het natuurlijk een beetje de vraag hoe zinnig het allemaal is.
Veel mensen vinden dit een irritant onderwerp, dus ik heb het er weinig over.

Een vrij recent onderzoek vond ik hier wel mooi in. 100.000 mensen tussen de 55 en 74 jaar werden 9 jaar gevolgd.

Krachttraining verlaagde kans op overlijden binnen 9 jaar tussen de 9% en 22%. Cardio verlaagde de kans op overlijden binnen 9 jaar met 24% tot 34%.

Maar als je beiden doet, verlaagde het de kans op overlijden binnen 9 jaar met 41% tot 47%.

Het is zo simpel: als je lang wilt genieten van je leven na FIRE, kun je echt heel eenvoudig zelf het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:09:
[...]

En voor dat geld:
40-50 euro is alleen voor onderhoud. En dat was o.a.:

-CV ketel vervangen
-Dak reparere
-Glas gedeeltelijk vervangen
-verfen
-Dakgoot boei plaatsen
-gootsteen ontstoppen

Antwoord op jou vragen:

Ja, ongeveer 200-250 euro per jaar.

Ja. ergens rond de 100 euro per maand

Ja, heb een standaard contract die dacht ik 1 keer per 1,5 jaar wordt onderhouden.

Ik heb 1 keer mijn zolder van binnen geschilder (wat niet nodig is voor onderhoud).

-keuken zit er al schat ik bijna 30 jaar erin.

Heb geen vaatwasser, ga ook in een nieuwe keuken geen vaatwasser plaatsen denk ik.
Oven is bijna 20 jaar oud, gaat denk ik nog een jaar of 20 mee.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 02-07-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Nouja, je kan ook zien:
Bij 1.000.000 geef je het eerste jaar 4% uit is 4000
Het tweede jaar geef je 4% uit, dat is dan nog maar van 996.000 dus minder dan 4.000

Maar je vergeet even dat het hele idee van FO draait op passief vermogen: rente en de stijging van de beurs
Klopt, maar ook al haal je 10% rendement op de beurs per jaar. Binnen 3 jaar is je vermogen op als je 4% per maand verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Requiem19 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Veel mensen vinden dit een irritant onderwerp, dus ik heb het er weinig over.

Een vrij recent onderzoek vond ik hier wel mooi in. 100.000 mensen tussen de 55 en 74 jaar werden 9 jaar gevolgd.

Krachttraining verlaagde kans op overlijden binnen 9 jaar tussen de 9% en 22%. Cardio verlaagde de kans op overlijden binnen 9 jaar met 24% tot 34%.

Maar als je beiden doet, verlaagde het de kans op overlijden binnen 9 jaar met 41% tot 47%.

Het is zo simpel: als je lang wilt genieten van je leven na FIRE, kun je echt heel eenvoudig zelf het verschil maken.
* als.je de kans wilt vergroten.

Ik vind het heel logisch dat mensen kijken naar wat er op welke leeftijd en in welk 'seizoen' van je leven past. En ja de spreiding is groot maar stel je kijkt naar mensen van 70 dan zijn de outliers aan de pluskant de mensen die nog bergwandelingen maken, de middenmoot kan op de ebike nog wel 50km fietsen maar moet daarna wel ff rustig aan en de outliers aan de slechte kant zijn behoorlijk beperkt in hun doen en laten.

Ja je weet niet waar je uit gaat komen. Ja het is slim om te proberen je kansen te vergroten. Maar toch vind ik het ook slim.om er rekening mee te houden dat je na je 65e/70e echt minder kunt en doet dan op je 40e of 50e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
HandyLumberjack schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Hij zegt iedere maand 4% van zijn vermogen uit te geven, niet van zijn vermogen op dag X.

Eerste maand geef je 4% van je 1.000.000 uit €40.000
Daarna heb je 960.000 over, 4% daarvan is €38.400,-
Etc etc. Op die manier kun je eindeloos doorgaan :*)
Sterker nog.. het is een withdrawal theorie waarbij je elke maand/jaar x% van je vermogen kan uitgeven. Het zorgt voor grote verschillen tussen je maandelijkse uitgaven maar je kan dus nooit failliet gaan.

Het vermogen is uiteraard belegd dus het rendement zorgt als het goed is voor een stijgend vermogen als je opname percentage niet te hoog ligt
Pagina: 1 ... 272 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.