Je noemt een rijtje van: salaris (LB), producten (btw), winst (vpb) en dividend (dividendbelasting). Natuurlijk zit er in de hele keten wel accumulatie, maar voor jou als individu niet.Requiem19 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:17:
[...]
Hier klopt heel weinig van. Btw is een indirecte belasting? Waarom indirect vraag je je dan wellicht af. Omdat degene die hem afdraagt (de ondernemer) de belasting niet betaalt (met een t). De ondernemer brengt btw in rekening aan ons en collecteert deze. Hij is eigenlijk onbezoldigd belastinginner. Maar wij als consument betalen de belasting.
Verder is er natuurlijk wel veel accumulatie van belastingen, echter via verschillende belastingmiddelen. Ons salaris wordt via LB (voorheffing van de IB) belast, daarvan kopen we producten (btw), die zorgen voor winst (vpb), die winst wordt uitgekeerd (dividendbelasting, niet altijd verrekenbaar) etc etc.
Is dat erg? Wat mij betreft niet. Van belang is vooral dat de belastingdruk goed verdeeld wordt over de samenleving. Hoewel het beter is, zie je nog steeds dat grote ondernemingen relatief weinig vpb betalen (innovatiebox, off shoring IP, trucs met rente / hybrid mismatches etc. de ETR is nog steeds behoorlijk laag, terwijl een werknemer over een groot deel van z’n salaris bijna 50% afdraagt.
Maar what can you do? Verhuizen dan toch. Of echt gaan structureren met een eigen kerstboom aan vennootschappen en avontuurlijke fiscalisten.
Ik las laatst nog:
'We heffen geen belasting van een euro, maar van de ontvanger van de euro.'
(https://fd.nl/politiek/15...etaal-als-ik-vijf-ton-erf)
De btw is gewoon heel lastig in dit verhaal. Ik snap je punt wel dat de ondernemer dit 'slechts' in rekening brengt / moet brengen. Maar de aard is een belasting over 'toegevoegde waarde'. Het wordt ook niet voor niets omzetbelasting genoemd, al is dat ook weer verwarrend omdat het alleen om Nederlandse omzet gaat.