Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:57

oscar82

De ondertitel

Kluifjes schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:08:
Ik ben qua weg naar FO behoorlijk ongevoelig voor verleidingen, op eentje na en dat is ook net een grote en financieel belangrijke: ruimer wonen.

Woon nu prima, ideale locatie en qua m2 woonoppervlakte ook meer dan voldoende. Maar wel met een minituin en de leefruimte mag wel wat groter (nu zit bv best veel woonoppervlakte op zolder).

Het is een individuele keuze, maar hoe gaan anderen hiermee om, of daar eerder mee omgegaan?

Zit met ongeveer 300k overwaarde (huis zo'n 550k waard en 250k hypotheek) en samen met vriendin 400k aan geld (groot deel beleggingen). En dan knaagt een huis van 800k een kilometer verderop waar wel alles op en aan zit wel aan m'n geweten. Zou vooral opzien tegen laten opknappen daarvan want wel onderhoud nodig. Die verwachte kosten heb ik al bij prijs van 800k ingecalculeerd.

Situatie verder stabiel, allebei zekerheid qua werk, zijn al minder gaan werken (beide 32u) en met 40 en 36 jaar oud nog geen concrete plannen om te stoppen. 2 kinderen en komen er niet meer van 2 en 6 jaar. Grootste financiële verandering zal zijn ooit erfenissen van zo'n 200k-300k, maar hopelijk duurt dat nog 20 jaar.

Anderen met soortgelijk dilemma gezeten?
Soortgelijk dilemma gehad idd. Hier ook ideale locatie. En verder nagenoeg zelfde situatie. Alleen minder geld en iets oudere kinderen. onze oplossing: huidige huis laten verbouwen op punt waar wij ontevreden over waren. Geld is in ETFs gebleven. hypotheek wilden we toch al ophogen voor een ander doeleinde. En dan kan je met 20k opeens heel wat laten doen waar je echt blij van wordt. De fundaverslaving heb ik nog steeds, maar nu niet meer om te verhuizen. Alleen kijken kijken niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29
Ik ben qua weg naar FO behoorlijk ongevoelig voor verleidingen, op eentje na en dat is ook net een grote en financieel belangrijke: ruimer wonen.

Woon nu prima, ideale locatie en qua m2 woonoppervlakte ook meer dan voldoende. Maar wel met een minituin en de leefruimte mag wel wat groter (nu zit bv best veel woonoppervlakte op zolder).

Het is een individuele keuze, maar hoe gaan anderen hiermee om, of daar eerder mee omgegaan?

Zit met ongeveer 300k overwaarde (huis zo'n 550k waard en 250k hypotheek) en samen met vriendin 400k aan geld (groot deel beleggingen). En dan knaagt een huis van 800k een kilometer verderop waar wel alles op en aan zit wel aan m'n geweten. Zou vooral opzien tegen laten opknappen daarvan want wel onderhoud nodig. Die verwachte kosten heb ik al bij prijs van 800k ingecalculeerd.

Situatie verder stabiel, allebei zekerheid qua werk, zijn al minder gaan werken (beide 32u) en met 40 en 36 jaar oud nog geen concrete plannen om te stoppen. 2 kinderen en komen er niet meer van 2 en 6 jaar. Grootste financiële verandering zal zijn ooit erfenissen van zo'n 200k-300k, maar hopelijk duurt dat nog 20 jaar.

Wat is het doel van het kopen van de andere woning? Ik lees huidige woning is goed. Nieuwe woning veel duurder en slecht onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Wij hadden in onze oude woning ook een kleine tuin en nu een wat grotere. Dat brengt ook wel extra werk met zich mee. De kosten gaan natuurlijk ook navenant omhoog, wellicht ook voor het huis an sich als het groter is en structureel onderhoud nodig heeft. Nog even los van hogere belastingen, GWL, etc.

Je loopt natuurlijk ook weer het risico dat dat nieuwe huis op bepaalde vlakken gaat tegenvallen en dat je dan (weer) op zoek gaat naar iets anders :+ m.b.t. huizen is lifestyle inflation of simpelweg verhuizen (ook naar iets kleiners) een dure grap.

Persoonlijk vind ik het te zwaar wegen om van een hypotheek van bruto 1000 euro p/m naar ruim het dubbele ervan te gaan; nog meer geld in stenen te stoppen, etc. Dat is het me gewoon echt niet waard, ook al hebben we een aantal mooie opties gezien.

Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, vooral met opgroeiende pubers straks kan de afweging anders worden (maar geen idee of je nu krap woont). Een airco op zolder helpt overigens wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:07
Voor het wonen hebben wij die drang (gelukkig) niet zo, al is (nog) ruimer/vrijer wonen altijd leuk.
Vooralsnog wachten we daarmee tot de kinderen zelfstandiger zijn en zelf kunnen gaan en staan waar ze willen (minimaal 16-18 jaar).
Verbouwen van (woon)keuken en zolder ben ik even ingedoken, maar dat is zo stervens duur geworden (150k ben je zo kwijt) dat "tijdelijk" (komende 10 jaar) een andere woning in de buurt dan net zo logisch lijkt, de extra ruimte hebben we niet perse nodig.
Momenteel hechten we meer waarde aan minder werken, dat gaat ten koste van het RE tijdstip, maar daar hebben we nog geen echt doel bij en het lijkt het tot nog toe wel waard.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 31-03-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:28

Wij hebben in een vergelijkbare situatie gezeten met het verschil dat het duurdere huis juist wel 35 jaar nieuwer was en helemaal af en onderhouden (100 meter verderop 🥸).

Wij hebben juist de keuze gemaakt het wel te doen en geen seconde spijt van gehad. Wonen hier zo prettig en zouden hier oud kunnen worden. Voor onze kinderen van 6 en 7 ook erg fijn. Financieel een grote stap maar dit huis is op alle fronten beter en fijner. Is het dubbel en dwars waard.

Het verschil is wel dat wij niet perse bezig zijn met zsm FO, maar meer ervoor zorgen dat we financieel voldoende ruimte hebben en deze ruimte vergroten komende jaren.

Uiteindelijk is het vermogen ook niet weg, het zit alleen in stenen en rendeert op die manier ook (en 2x zoveel in absolute getallen als het vorige huis). Ja de maandlasten zijn *3 gegaan, maar een groot gedeelte is ook aflossing. We willen uiterlijk rond mijn 60e, over een jaar of 20, kunnen stoppen als we zouden willen - ook afhankelijk van de kinderen. Tegen die tijd kunnen we altijd verkopen en weer iets kleiners terugkopen of huren als dat financieel nodig zou zijn. Dan hebben we wel 20 jaar een stuk fijner gewoond.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Uiteindelijk is het vermogen ook niet weg, het zit alleen in stenen en rendeert op die manier ook (en 2x zoveel in absolute getallen als het vorige huis).
Het geld in je stenen rendeert maar heel matig. Het aangaan van de hypotheekschuld in ruil voor eigenaarschap van de woning is wat (erg) goed rendeert. Daar zit de hefboom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
VidaR-9 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Wij hebben in een vergelijkbare situatie gezeten met het verschil dat het duurdere huis juist wel 35 jaar nieuwer was en helemaal af en onderhouden (100 meter verderop 🥸).
Idem. Groter, duurder, 20 jaar nieuwer, 500m verderop.
de Peer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Het geld in je stenen rendeert maar heel matig. Het aangaan van de hypotheekschuld in ruil voor eigenaarschap van de woning is wat (erg) goed rendeert. Daar zit de hefboom.
Precies. Maximaal lenen, maximaal aflossingsvrij, maximaal investeren.

Dat tweede heb ik wat laten liggen waardoor er eigenlijk teveel richting aflossing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Mooi die uiteenlopende antwoorden, blij mee! Aan de ene kant denk ik. Ik kom nu in de periode dat een groter huis/tuin het meeste nut heeft zelf nog fit en opgroeiende kinderen. Heb toch altijd een romantisch droombeeld om met m'n zoontjes in de tuin te voetballen :-)

Aan de andere kant wonen we hier prachtig en heb ik een hekel aan klussen in huis. Ik skip dus waarschijnlijk deze optie en wacht tot een nieuwer huis wordt aangeboden. Of ik moet een plaatselijke Bob van "kopen zonder kijken" vinden die me alles uit handen neemt.

Het is ook niet iets wat al jarenlang speelt, pas nu de kinderen ietsje ouder worden en er wat meer energie en tijd overblijft voor andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:40
Wat betreft wonen heb ik echt de perfecte FO partner. Die interesseert het echt niets hoe oud het meubilair is, stoort zich niet aan dingen in huis die niet perfect zijn. Ik ben zelf wel altijd bezig om na te denken hoe ik iets kan verbeteren. Mijn partner vraagt dan altijd waarom zouden we dat doen, is het echt nodig? Dat is wel grappig. Ik denk dat als ik een partner had gehad die geïnteresseerd zou zijn in de inrichting van het huis we al van alles vernieuwd zouden hebben.

Daar tegenover staat dat ze wat betreft vakanties, reizen en ervaringen op doen geen enkele rem heeft. Dus daar geven we dan weer bovengemiddeld veel geld aan uit. Maar dat vind ik zelf ook wel best, ik haal ook meer voldoening uit 'experiences' dan uit spullen.

Kwa huis zelf hebben we ook wel mazzel. Die hebben we gekocht in de goede tijd en op de goede plek in een opkomende buurt. Meer dan genoeg vierkante meters, relatief jong huis en een hartstikke leuke tuin aan het water. Dus daar valt echt niks aan te upgraden. Met de huidige prijzen in Amsterdam is een nog duurder huis ook niet echt iets waar je over nadenkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:17
Kluifjes schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:58:
Mooi die uiteenlopende antwoorden, blij mee! Aan de ene kant denk ik. Ik kom nu in de periode dat een groter huis/tuin het meeste nut heeft zelf nog fit en opgroeiende kinderen. Heb toch altijd een romantisch droombeeld om met m'n zoontjes in de tuin te voetballen :-)

Aan de andere kant wonen we hier prachtig en heb ik een hekel aan klussen in huis. Ik skip dus waarschijnlijk deze optie en wacht tot een nieuwer huis wordt aangeboden. Of ik moet een plaatselijke Bob van "kopen zonder kijken" vinden die me alles uit handen neemt.

Het is ook niet iets wat al jarenlang speelt, pas nu de kinderen ietsje ouder worden en er wat meer energie en tijd overblijft voor andere zaken.
Wij hebben voor randstad begrippen riante tuin en voor dorpse begrippen "niets bijzonder" er is een trampoline ingegraven, schommels en in de zomer kunnen we makkelijk zwembad kwijt van 4x2. Waar ik wel veel waarde aan hecht is dat de kids hier zo naar buiten kunnen en naar de speeltuin kunnen met de buurt kinderen spelen. Hierdoor hoef je ook niet een al te grote tuin te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb nog steeds een zure nasmaak van hoeveel geld wij in onze nieuwbouwwoning hebben gestopt eigenlijk. Ook al is het leefplezier significant hoger had ik liever iets minder uitgegeven (en dat zegt wat, want ik geef doorgaans vrij gemakkelijk mijn geld uit).
Ik had hetzelfde gevoel bij onze nieuwbouwwoning in 2018. Alles uitbesteed en ook meteen dure materialen gebruikt (in de gehele woning houten parketvloer, maximale uitbouw, overkapping etc).
Onze buren hadden zelf (klik)pvc gelegd, keuken bij de Ikea gehaald en zelf geïnstalleerd, zij waren minder dan de helft kwijt van onze kosten (inschatting).

Echter bij verkoop van onze woning bleek het juist veel expats aan te trekken die er kennelijk veel voor over hadden, inmiddels was er ook 5 jaar inflatie overheen (offertes uit 2016/2017) , materialen waren veel duurder enz. En een keuken/badkamer van 3 jaar oud ziet er nog als nieuw uit.

Mocht je binnen 10-15 jaar verkopen (mensen wonen gemiddeld 7 jaar in een woning volgens mij) dan haal je de luxere afwerking er waarschijnlijk ook wel uit. Daarnaast heb je er woongenot van .

Overigens onze nieuwe woning hebben we wederom gekozen voor een wat duurdere afwerking, dat is puur voor het woongenot want verkopen doen we niet binnen 20-30 jaar onder gelijke omstandigheden.
Die rust is mij ook wat waard :). (Bij ons appartement en daarna rijwoning keek ik vaak op funda voor vrijstaand/meer ruimte, nu kijk ik af en toe en constateer dat we een erg goede aankoop hebben gedaan).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2025 12:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Sport_Life schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:38:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel bij onze nieuwbouwwoning in 2018. Alles uitbesteed en ook meteen dure materialen gebruikt (in de gehele woning houten parketvloer, maximale uitbouw, overkapping etc).
Onze buren hadden zelf (klik)pvc gelegd, keuken bij de Ikea gehaald en zelf geïnstalleerd, zij waren minder dan de helft kwijt van onze kosten (inschatting).

Echter bij verkoop van onze woning bleek het juist veel expats aan te trekken die er kennelijk veel voor over hadden, inmiddels was er ook 5 jaar inflatie overheen (offertes uit 2016/2017) , materialen waren veel duurder enz. En een keuken/badkamer van 3 jaar oud ziet er nog als nieuw uit.

Mocht je binnen 10-15 jaar verkopen (mensen wonen gemiddeld 7 jaar in een woning volgens mij) dan haal je de luxere afwerking er waarschijnlijk ook wel uit. Daarnaast heb je er woongenot van .

Overigens onze nieuwe woning hebben we wederom gekozen voor een wat duurdere afwerking, dat is puur voor het woongenot want verkopen doen we niet binnen 20-30 jaar onder gelijke omstandigheden.
Die rust is mij ook wat waard :). (Bij ons appartement en daarna rijwoning keek ik vaak op funda voor vrijstaand/meer ruimte).
Ik kan dan ook direct de tegenovergestelde ervaring geven. Ik had een dure hardhouten vloer in mijn woning en de nieuwe bewoners hebben t eruit gegooid om er vinyl in te leggen |:( Over smaakt valt niet te twisten zullen we maar zeggen.

Daarnaast geloof ik niet dat in de huidige markt er meer geboden word voor betere afwerking. Iedereen biedt het maximale wat ze kunnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Toevallig half jaar geleden ook net overgestapt naar een nieuwe woning.

Carreboerderij, landelijk, 100m diepe tuin met vrij zicht en meer woonruimte. Zeker zijn de kosten hier een stuk hoger maar ben hier wel gelukkiger. Door de overwaarde uit het oude huis te halen en de rest aflossingsvrij te nemen kan ik dat weer weg strepen tegen box 3 beleggingen waarover je ondertussen ook flink moet betalen in het nieuwe stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 15:02
Hier ook bij partner de eeuwige wens om groter te gaan wonen. Met name om de kinderen een grotere kamer te geven. Alleen: behalve de kleine kamers is de rest van de woning helemaal OK. Nieuwbouw op de beste locatie van de wijk, huis in hoog niveau laten afwerken na oplevering. Als wij een huis met grotere kamers moeten zoeken, op eenzelfde soort goede locatie, zijn we echt het dubbele kwijt van de huidige woning (prijsklasse: 1 miljoen denk ik). En dat vind ik wel erg dure "grotere" kamers. Bovendien zijn er nog andere opties om te verkennen om grotere kamers te maken (verbouwen, etage erop). Een etage erop kost zeker geen half miljoen >:) En oh ja, de kinderen weten niet beter, dus dat idee van een probleem zit met name in het hoofd van mijn partner.

Ofwel zet de opties met alle plussen en minnen goed tegenover elkaar, en probeer er een prijskaartje aan te hangen. En dan FO gebruikelijk, probeer dat om te rekenen naar netto contante waarde en/of realistische FO leeftijd.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:48:
Daarnaast geloof ik niet dat in de huidige markt er meer geboden word voor betere afwerking. Iedereen biedt het maximale wat ze kunnen
Maar met een goede afwerking trek je kort door de bocht wel meer mensen = meer bieders = grotere kans op een hoog maximaal bod.

Dit is hoe ik mijn eigen buitensporige verbouwing goed praat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door wimjongil op 01-04-2025 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
wimjongil schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:32:
[...]

Maar met een goede afwerking trek je kort door de bocht wel meer mensen = meer bieders = grotere kans op een hoog maximaal bod.

Ik ben door hetzelfde dilemma gegaan maar de makelaar heeft het uit mijn hoofd gepraat, hij gaf aan de netste woningen in een matige buurt met nauwelijks een bod nog maar net weg te krijgen en de uitgewoonde versleten pijpela’s in gewilde locaties gaan als warme broodjes weg. Waar men vooral naar kijkt is de potentie van de woning en niet of er nergens een likje verf meer nodig zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

wimjongil schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:32:
[...]

Klopt, maar hij heeft wel degelijk een punt alleen verwoordt hij het ook net anders dan ik zou doen.

Natuurlijk is een goed onderhouden huis meer waard dan een bouwval in dezelfde straat. En goed onderhoud als schilderwerk is de investering over het algemeen waard omdat het ook later onderhoud (lekkage e.d.) scheelt. Maar de bekende nieuwe keuken of badkamer erin is simpelweg geen goede investering, omdat inderdaad over smaak te twisten valt. Voor de 30.000 die je erin steekt krijg je misschien 15.000-20.000 meer dan de buurman verderop die dat niet heeft, maar jouw kopers willen óók een leuke deal en gaan niet de nieuwprijs betalen voor een 3 jaar oude keuken, laat staan dat ze er méér voor neerleggen. Als jij vast houdt aan je prijs kiezen ze wel voor het huis van de buurman en gaan voor die 30k een nieuwe keuken volledig naar eigen smaak erin zetten. Zo denken we allemaal, dus ook de kopers van jouw huis ;).

Natuurliik kun je soms mazzel hebben met 'wat de gek ervoor geeft' maar gemiddeld genomen is het gewoon geen goede investering.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-04-2025 20:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DeNachtwacht schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:26:
[...]

Klopt, maar hij heeft wel degelijk een punt alleen verwoordt hij het ook net anders dan ik zou doen.

Natuurlijk is een goed onderhouden huis meer waard dan een bouwval in dezelfde straat. En goed onderhoud als schilderwerk is de investering over het algemeen waard omdat het ook later onderhoud (lekkage e.d.) scheelt. Maar de bekende nieuwe keuken of badkamer erin is simpelweg geen goede investering, omdat inderdaad over smaak te twisten valt. Voor de 30.000 die je erin steekt krijg je misschien 15.000-20.000 meer dan de buurman verderop die dat niet heeft, maar jouw kopers willen óók een leuke deal en gaan niet de nieuwprijs betalen voor een 3 jaar oude keuken, laat staan dat ze er méér voor neerleggen. Als jij vast houdt aan je prijs kiezen ze wel voor het huis van de buurman en gaan voor die 30k een nieuwe keuken volledig naar eigen smaak erin zetten. Zo denken we allemaal, dus ook de kopers van jouw huis ;).

Natuurliik kun je soms mazzel hebben met 'wat de gek ervoor geeft' maar gemiddeld genomen is het gewoon geen goede investering.
Mijn punt is dat die keuken waar 5 jaar geleden de handtekening voor is gezet (von), inmiddels duurder is in aanschaf vanwege inflatie. De afschrijving wordt daardoor gedempt. (Niet volledig natuurlijk).

Ik kocht in 2016 voor 15k een keuken met eiland + kastenwand (geïnstalleerd in 2018), die zijn nu makkelijk 25-30k. Haal je de extreme inflatie eruit dan is de prijs alsnog gestegen.

Dat is wat anders dan een nieuwe keuken in een woning zetten die meteen de verkoop in gaat. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2025 21:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:50:
[...]

Mijn punt is dat die keuken waar 5 jaar geleden de handtekening voor is gezet (von), inmiddels duurder is in aanschaf vanwege inflatie. De afschrijving wordt daardoor gedempt. (Niet volledig natuurlijk).

Ik kocht in 2016 voor 15k een keuken met eiland + kastenwand (geïnstalleerd in 2018), die zijn nu makkelijk 25-30k. Haal je de extreme inflatie eruit dan is de prijs alsnog gestegen.
Maar die vlieger gaat natuurlijk niet op voor het perspectief van de koper. Daar is het gewoon een financieel voordeel indien de keuken of badkamer in de smaak valt. Al helemaal indien beide in de smaak zouden vallen. Het is natuurlijk niet alsof iemand een bedrag X neer legt voor de keuken per se.

Stel jouw huis staat te koop met een design keuken + design badkamer. Het huis van je buurman staat te koop, voor het overig identiek behoudens een eenvoudige IKEA keuken + badkamer. Vraagprijs van jouw woning is het verschil meer in prijs welk voortvloeit uit de restwaarde voor de keuken + badkamer.

Voor een breder publiek is de woning van de buurman dan toch al snel interessanter. De kans dat de keuken + badkamer niet volledig in de smaak valt is namelijk aanzienlijk, en is het dus goedkoper om een goedkope keuken weg te doen dan een dure; idem dito voor de badkamer.

Uiteindelijk verkoopt jouw woning natuurlijk ook wel. Maar dat komt niet zozeer door die designer keuken of badkamer per se. Maar is meer het resultaat van het feit dat ons land een paar honderd duizend woningen tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

psychodude schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:05:
[...]

Maar die vlieger gaat natuurlijk niet op voor het perspectief van de koper. Daar is het gewoon een financieel voordeel indien de keuken of badkamer in de smaak valt. Al helemaal indien beide in de smaak zouden vallen. Het is natuurlijk niet alsof iemand een bedrag X neer legt voor de keuken per se.

Stel jouw huis staat te koop met een design keuken + design badkamer. Het huis van je buurman staat te koop, voor het overig identiek behoudens een eenvoudige IKEA keuken + badkamer. Vraagprijs van jouw woning is het verschil meer in prijs welk voortvloeit uit de restwaarde voor de keuken + badkamer.

Voor een breder publiek is de woning van de buurman dan toch al snel interessanter. De kans dat de keuken + badkamer niet volledig in de smaak valt is namelijk aanzienlijk, en is het dus goedkoper om een goedkope keuken weg te doen dan een dure; idem dito voor de badkamer.

Uiteindelijk verkoopt jouw woning natuurlijk ook wel. Maar dat komt niet zozeer door die designer keuken of badkamer per se. Maar is meer het resultaat van het feit dat ons land een paar honderd duizend woningen tekort komt.
Ik heb het ook niet over designer keukens of bijzondere kleuren, maar gewoon een degelijke goede enigszins neutrale keuken met goede apparatuur die bij 90% van de kopers in de smaak valt (ik had een zwarte keuken met visgraat vloer :+).

En dan eerst een paar jaar prijsstijging zijn werk laten doen. (En zelf woongenot)

Als mijn huis te koop staat met een degelijke keuken met Miele apparatuur met een nieuwprijs in 2025 van 25k (kostprijs in 2020 15-20k) dan is mijn woning doorgaans meer waard dan die van de buurman met een Ikea keuken en apparatuur van hetzelfde bouwjaar. Niet dat er iets mis is met een Ikea keuken. Maar iedereen snapt dat de waarde lager is. En de meeste mensen hebben simpelweg geen zin in verbouwen en al helemaal niet een keuken van 5j oud eruit slopen die nog prima is :) (al zijn er altijd uitzonderingen).

Dit trucje heeft mij iig een eind op weg geholpen naar FO ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22

Ik denk velen met je :P

Wij zijn enkele jaren geleden verhuisd. Voor mij hoefde het niet per se, mevrouw PC wilde écht heel graag. Dan kies je samen ergens voor. En eerlijk is eerlijk: ik ben heel blij, want het levert ons enorm veel woongeluk op, daar heb ik de financiën wel voor over. Ondanks dat het echt heel veel geld is elke maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Pannencouque schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:44:
[...]
Ik kom er op dit moment achter hoe fijn fuck you money is. Op mijn werk is het onrustig en ik vraag me af of ik wil blijven. Ik zit heel relaxt in de wedstrijd en zie wel waar het schip strandt. Kijk ondertussen verder en heb nul angst om m'n vaste contract op te zeggen. Mijn collega zit wekelijks in de stress maar die heeft dan ook thuis direct een groot probleem als hij op straat komt te staan. Die vindt van alles van wat er gebeurt maar wil eigenlijk wel blijven want vast contract, etc.

Wat voelt die vrijheid dan fijn zeg.
Inmiddels begint het interessant te worden. Vanuit het kader van een bezuinigingsronde en een beleidsverandering moeten collega en/of ik wat taken oppakken die niets met onze functie te maken hebben en zeer oninteressant zijn.
Mijn collega begon al te zweten en mee te bewegen terwijl hij niet wil, terwijl ik heel relaxt in het overleg kon blijven zitten, me amper uitsprak en dacht 'nog niet misschien'.

Zó fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:10
Die extreme prijsstijgingen van alles zijn alleen de laatste 5 jaar voorgekomen. Idem met tweedehands autos bijvoorbeeld. Dat is geen trucje maar gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden.

Meerwaarde door een keuken kan wel als er een heel oude keuken in het huis zit en je zelf handig bent: koop een goed tweedehands keukeneiland op marktplaats van een paar jaar oud. Tweedehands keukens kosten praktisch niks en iedereen wil een eiland.

Of koop de kastjes bij ikea, maak een goede deal voor de apparatuur en vraag een steenhouwer om een mooi granieten blad erop te maken met ook de stollenwanden van steen. Dure uitstraling en relatief goedkoop klaar.

Is wel enigszins offtopic.

On topic: wij zijn drie jaar terug begonnen met beleggen in de nt fondsen omdat we merkten dat er wat teveel geld op de spaarrekening over bleef en de rente daarop de inflatie niet verslaat.

Nu zitten we door wat loonsverhoging weer in dezelfde situatie. Maar we willen niet perse meer in de aandelenmarkt investeren omdat we misschien over een jaar of vijf wat met dat geld willen doen. En nog 4 jaar Trump geeft me wat teveel volatiliteit voor die termijn. Zijn er dan nog goede alternatieven voor deposito's ? Rabo certificaten zit ik bijvoorbeeld aan te denken maar verder kom ik niet.

Mvg Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:54
Remco d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:24:
Nu zitten we door wat loonsverhoging weer in dezelfde situatie. Maar we willen niet perse meer in de aandelenmarkt investeren omdat we misschien over een jaar of vijf wat met dat geld willen doen. En nog 4 jaar Trump geeft me wat teveel volatiliteit voor die termijn. Zijn er dan nog goede alternatieven voor deposito's ? Rabo certificaten zit ik bijvoorbeeld aan te denken maar verder kom ik niet.

Mvg Remco
De horizon is dan inderdaad niet heel lang. Een andere spaarrekening of deposito(ladder) helpt al een stuk. Dan kun je tot 3.25% krijgen in het buitenland of 2.75% in Nederland tov 1.7% bij de Rabo.
Rabobank certificaten zijn een soort obligatie, dus je zou daar verder naar kunnen kijken. Naar een obligatie-etf eventueel. Maar ook dan kun je tegen koersschommelingen aanlopen. Kijk maar naar vorig jaar: https://www.iex.nl/Obliga...Rabobank-Certificaat.aspx

Zelf waren m'n vriendin en ik aan het discussieren over onze aandelen (we zitten daarvoor bij de ASN). De koersen zijn wat gedaald, dat is oke en normaal. Maar wil je met het huidige politieke klimaat nog (veel) in de VS blijven zitten met je aandelen of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door heintjeput op 02-04-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:27
Sport_Life schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:09:
[...]

Ik heb het ook niet over designer keukens of bijzondere kleuren, maar gewoon een degelijke goede enigszins neutrale keuken met goede apparatuur die bij 90% van de kopers in de smaak valt (ik had een zwarte keuken met visgraat vloer :+).

En dan eerst een paar jaar prijsstijging zijn werk laten doen. (En zelf woongenot)

Als mijn huis te koop staat met een degelijke keuken met Miele apparatuur met een nieuwprijs in 2025 van 25k (kostprijs in 2020 15-20k) dan is mijn woning doorgaans meer waard dan die van de buurman met een Ikea keuken en apparatuur van hetzelfde bouwjaar. Niet dat er iets mis is met een Ikea keuken. Maar iedereen snapt dat de waarde lager is. En de meeste mensen hebben simpelweg geen zin in verbouwen en al helemaal niet een keuken van 5j oud eruit slopen die nog prima is :) (al zijn er altijd uitzonderingen).

Dit trucje heeft mij iig een eind op weg geholpen naar FO ;)
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bij woningen vanaf 750K ik na het verkocht bord vrijwel standaard een container zie staan waarbij de hele boel gesloopt wordt en alles wordt vernieuwd.
Daar zitten voor het grootste deel prima keukens/badkamers in, vaak zelfs redelijk neutraal alleen een jaar of 5 á 10 oud.(Kijk eigenlijk altijd wel op Funda in de buurt, rare gewoonte die ik heb overgehouden aan onze zoektocht een kleine 10 jaar terug)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superkoex9 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:02:
[...]

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bij woningen vanaf 750K ik na het verkocht bord vrijwel standaard een container zie staan waarbij de hele boel gesloopt wordt en alles wordt vernieuwd.
Daar zitten voor het grootste deel prima keukens/badkamers in, vaak zelfs redelijk neutraal alleen een jaar of 5 á 10 oud.(Kijk eigenlijk altijd wel op Funda in de buurt, rare gewoonte die ik heb overgehouden aan onze zoektocht een kleine 10 jaar terug)
Ook in dat geval kan een goede keuken/badkamer/vloer maken dat een woning als geheel een verzorgdere en duurdere uitstraling heeft dan het huis van de buren. En dat mensen eerder geneigd zijn daar meer voor op tafel te leggen. Ook als die keuken en badkamer en de vloer na aankoop vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
heintjeput schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:53:
[...]

De horizon is dan inderdaad niet heel lang. Een andere spaarrekening of deposito(ladder) helpt al een stuk. Dan kun je tot 3.25% krijgen in het buitenland of 2.75% in Nederland tov 1.7% bij de Rabo.
Rabobank certificaten zijn een soort obligatie, dus je zou daar verder naar kunnen kijken. Naar een obligatie-etf eventueel. Maar ook dan kun je tegen koersschommelingen aanlopen. Kijk maar naar vorig jaar: https://www.iex.nl/Obliga...Rabobank-Certificaat.aspx
Daar komt bij dat Rabo-certificaten voor de vermogensrendementsheffing in de duurdere groep overige bezittingen valt. In tegenstelling tot sparen en deposito's.
Zelf waren m'n vriendin en ik aan het discussieren over onze aandelen (we zitten daarvoor bij de ASN). De koersen zijn wat gedaald, dat is oke en normaal. Maar wil je met het huidige politieke klimaat nog (veel) in de VS blijven zitten met je aandelen of niet?
Herkenbaar gevoel. Ik hink met mijn gedachten tussen de 'buy and hold' strategie, het 'juist niet verkopen als de markt zakt' gevoel ('buy the dip') en de sterke aversie tegen (te) veel in de VS zitten. Tot nu toe is het gevoel van rustig blijven zitten waar je zit nog wel sterker. Maar ik denk er wel over om de maandelijkse inleg toch wat te verschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Remco d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:24:

Is wel enigszins offtopic.

On topic: wij zijn drie jaar terug begonnen met beleggen in de nt fondsen omdat we merkten dat er wat teveel geld op de spaarrekening over bleef en de rente daarop de inflatie niet verslaat.

Rabo certificaten hebben ook deels wat weg van aandelen qua risico, zonder opwaarts potentieel. Geen winst van de rabo, ecb rente of opschorting rentebetaling heeft veel effect op de koers en verhandelheid (kijk bv terug maar corona).

Je kunt ook kijken maar bv euro 1d insticash fonds (geldmarkt fonds) of bv een euro 0-1 jaar obligatiefonds. Die zijn een stuk voorspelbaarder met hogere vergoeding dan spaarrekening. Wel opletten met vermogensbelasting indien relevant. Dus eigenlijk moet je ze maar 9 maanden per jaar in bezit hebben. Depositos zijn dan makkelijker met set and forget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 13:53
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:44:
[...]
Je kunt ook kijken maar bv euro 1d insticash fonds (geldmarkt fonds) of bv een euro 0-1 jaar obligatiefonds. Die zijn een stuk voorspelbaarder met hogere vergoeding dan spaarrekening. Wel opletten met vermogensbelasting indien relevant. Dus eigenlijk moet je ze maar 9 maanden per jaar in bezit hebben. Depositos zijn dan makkelijker met set and forget.
Heb dadelijk dat door verkoop appartement vrij veel geld cash vrij komt, wat ik nog even niet de markt in wil duwen. Wil geen obligatie tegen huidige VRH, wil het nog tijdje beschikbaar houden. Wil wel voordeel behalen, en flexibel zijn...

Dus, volgende bedacht hierop:
  • open een tijdslotsparen spaarrekening bij de Rabo (nu 2.4%).
  • Schiet meteen opnames in van X per eerste van de maand, en dat een jaar vooruit.
  • Elke maand kan er nu X vrijkomen. Als je het niet nodig hebt, annuleer je de opname (kan tot de dag voor datum vrijvallen)
  • schiet nieuwe opnames in ergens verderop in het jaar om het werkend te blijven houden.
Eerste opname moment is 90 dagen vooruit, maar dat kan je flexibel houden door 2*X op een gewone spaarrekening te zetten, en die pas per volgende maanden erbij te storten.

Zo creeer je je eigen obligatieladder, maar op basis van sparen, dus lagere VRH. Met flexibel vrijvallen van geld.

Zie ik iets over het hoofd/is er een beter alternatief ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:27
JPDeckers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:21:
[...]

Heb dadelijk dat door verkoop appartement vrij veel geld cash vrij komt, wat ik nog even niet de markt in wil duwen. Wil geen obligatie tegen huidige VRH, wil het nog tijdje beschikbaar houden. Wil wel voordeel behalen, en flexibel zijn...

• Schiet meteen opnames in van X per eerste van de maand, en dat een jaar vooruit.
  • Elke maand kan er nu X vrijkomen. Als je het niet nodig hebt, annuleer je de opname (kan tot de dag voor datum vrijvallen)
  • schiet nieuwe opnames in ergens verderop in het jaar om het werkend te blijven houden.
Eerste opname moment is 90 dagen vooruit, maar dat kan je flexibel houden door 2*X op een gewone spaarrekening te zetten, en die pas per volgende maanden erbij te storten.

Zo creeer je je eigen obligatieladder, maar op basis van sparen, dus lagere VRH. Met flexibel vrijvallen van geld.

Via Raisin kan je bij banca progetto een geblokkeerde spaarrekening openen.
Alleen volledig op te nemen (je kan wel meerdere rekeningen openen) en na 4 dagen uitbetaald (inclusief opgebouwde rente) richting je Raisin account, daarna nog een paar dagen tot het op je eigen rekening staat. Momenteel 2,45% rente en is flexibeler dan tijdslotsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
superkoex9 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:54:
[...]

Via Raisin kan je bij banca progetto een geblokkeerde spaarrekening openen.
Alleen volledig op te nemen (je kan wel meerdere rekeningen openen) en na 4 dagen uitbetaald (inclusief opgebouwde rente) richting je Raisin account, daarna nog een paar dagen tot het op je eigen rekening staat. Momenteel 2,45% rente en is flexibeler dan tijdslotsparen.
Met de kanttekening dat Progetto onder curatele van de Bank van Italië staat na misstanden waarbij ze geld van de onderwereld hebben "gemengd" met geld uit de bovenwereld.

En zo interessant is die rekening ook niet meer. Los van actierentes zijn er minimaal 3 banken met 2,50% rente (Klarna, Santander Consumer Bank en Trade Republic). En v.z.i.w. zijn er zelfs in Nederland nog banken met nieuwe klanten acties met meer dan 3% rente (voor 3 maanden), zijnde bij Garanti Bank en CreditEurope Bank. En die rekening van Progetto heeft al langere tijd een (iets) lagere rente dan van echt vrij opneembare spaarrekeningen bij andere banken. Dus het de "beperkingen" leveren al een tijd totaal niks extra's op. (Toen de rentes nog omhoog gingen was de rente wel iets hoger dan vrij opneembaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:10
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:44:
[...]

Rabo certificaten hebben ook deels wat weg van aandelen qua risico, zonder opwaarts potentieel. Geen winst van de rabo, ecb rente of opschorting rentebetaling heeft veel effect op de koers en verhandelheid (kijk bv terug maar corona).

Ik zit en blijf voorlopig nog onder de vrh grens. Als die overschreden wordt ga ik eerst mijn hypotheek extra aflossen. Is dat klaar dan zien we het dan wel weer. Vandaar dat ik wat verder kijk dan deposito. Rabo certificaten geeft nu 5,5% ongeveer bij een koers van 112. Koers heeft geen opwaarts potentieel? Doen de spaarrentes richting 0 gingen koerste deze rond en boven de 140.

Het is uiteraard glazen bol en een beetje speculatief maar hoe de ecb in de wedstrijd staat lijkt de kans niet groot dat rentes komende tijd grof gaan stijgen.

Of mis ik wat risico's? Het lijkt zo mooi haha.

Mvg Remco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:36
Remco d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:19:
[...]
Koers heeft geen opwaarts potentieel?
Jawel
Ja, ook neerwaarts potentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Klinkt als een prima strategie. Ik spaar zelf ook via tijdslotsparen en had hier nog niet zo over nagedacht. Maar in principe kan je natuurlijk elke drie maanden laten uitbetalen en mocht je vergeten te annuleren direct weer terugstorten. Op die manier ondervang je dat je drie maanden aan een lagere rente vast zit bij toekomstige verlagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Remco d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:19:
[...]

Ik zit en blijf voorlopig nog onder de vrh grens. Als die overschreden wordt ga ik eerst mijn hypotheek extra aflossen. Is dat klaar dan zien we het dan wel weer. Vandaar dat ik wat verder kijk dan deposito. Rabo certificaten geeft nu 5,5% ongeveer bij een koers van 112. Koers heeft geen opwaarts potentieel? Doen de spaarrentes richting 0 gingen koerste deze rond en boven de 140.

Het is uiteraard glazen bol en een beetje speculatief maar hoe de ecb in de wedstrijd staat lijkt de kans niet groot dat rentes komende tijd grof gaan stijgen.

Mvg Remco
Volgens mij is het risico dat de Rabobank ze ten alle tijden kan terugkopen tegen 100%.
De kans dat dat gebeurt is niet zo groot, want dan jaag je natuurlijk klanten weg. Daarnaast kan de Rabobank in theorie failliet gaan of ze kunnen besluiten geen rente uit te keren (zoals in 2020).

Ik heb ze een paar jaar geleden onder 100% gekocht en weer verkocht toen ze daar ruim boven kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Het is mss een beetje offtopic over de rabo certificaten. Maar qua verhouding qua opwaarts potentieel en risico ben je met aandelen van andere grootbanken naar mijn idee beter af op de lange termijn.
Qua low risk opties is een 1j groen deposito van 2% ook best oke tov alternatieven als je boven de vrh grens zit. Dat is netto dan rond de 2.6%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
[...]

Olbigaties die in december aflopen... vorige jaar was er van de NL staat en van DLD en uit het hoofd ook van Frankrijk. En omdat het dan gewoon zakelijk reden is de verkoop, heb je ook niks van doen met de peildatum problematiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:54
Rubbergrover1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:19:
[...]

Herkenbaar gevoel. Ik hink met mijn gedachten tussen de 'buy and hold' strategie, het 'juist niet verkopen als de markt zakt' gevoel ('buy the dip') en de sterke aversie tegen (te) veel in de VS zitten. Tot nu toe is het gevoel van rustig blijven zitten waar je zit nog wel sterker. Maar ik denk er wel over om de maandelijkse inleg toch wat te verschuiven.
Ik heb eens gekeken naar wat er precies in het ASN Aandelenfonds zit en daar zit de VS al relatief weinig in (33%) waar andere indexen zoals de veelgebruikte Northern Trust tussen de 60 en 70% zitten. Andere fondsen die alleen Europa of Emerging Markets kunnen ook, maar uiteindelijk ook niet helemaal wat ik wil. Dus ik hou het voorlopig hier maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 13:53
VidaR-9 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:52:
[...]
Klinkt als een prima strategie. Ik spaar zelf ook via tijdslotsparen en had hier nog niet zo over nagedacht. Maar in principe kan je natuurlijk elke drie maanden laten uitbetalen en mocht je vergeten te annuleren direct weer terugstorten. Op die manier ondervang je dat je drie maanden aan een lagere rente vast zit bij toekomstige verlagingen.
Wil niet eens alles elke 3 maanden uitbetalen, maar gewoon continue een deel-bedrag wat maandelijks vrijvalt, waar ik dan kan over beslissen of ik dat wel of niet wil laten uitbetalen. Zover ik lees kan je dat gewoon allemaal inboeken voor de toekomst en tijdig annuleren. Soort van deposito ladder dus.

Alle suggesties van anderen over andere banken: heb niet zo'n zin om met geld wat ik ga krijgen te gaan shoppen op de EU markt. Mijn handen al eens aan de DSB en ICESave gebrand, geen zin in niet-systeem banken meer...

Gaat me niet om de laatste .x% (uiteindelijk gaat het toch allemaal weer belegd worden), maar wil niet worden aangeslagen als belegging qua VRH op dit geld vooralsnog.

Luxe probleem, maar weet even niet wat ik met dat geld wil/ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
oscar82 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Soortgelijk dilemma gehad idd. Hier ook ideale locatie. En verder nagenoeg zelfde situatie. Alleen minder geld en iets oudere kinderen. onze oplossing: huidige huis laten verbouwen op punt waar wij ontevreden over waren. Geld is in ETFs gebleven. hypotheek wilden we toch al ophogen voor een ander doeleinde. En dan kan je met 20k opeens heel wat laten doen waar je echt blij van wordt. De fundaverslaving heb ik nog steeds, maar nu niet meer om te verhuizen. Alleen kijken kijken niet kopen.
Veel antwoorden hebben mij geholpen, maar hier nu wel een concrete trigger. Kavel is gewoon klein (275m2), dus daar kunnen we weinig mee met uitbouwen. Woonopp. meer dan prima met 155m2, waarbij op termijn ook prima en betaalbaar op zolder een hang/chillplek voor de kinderen kan. Maar met name de tuin is spijtig. Daar tegenover staat dat er een speeltuintje dichtbij is.

Waar ben ik dus wel ontevreden over: de tuin. Maar praktisch aan overkant van de weg ligt een strook gemeentegrond van zo'n 200m2 met gras. Gemeente wil daar nooit wat aan doen, behalve soms maaien maar als ik de hovenier die kan laten egaliseren en wat laten verbeteren, dan kunnen ze daar, op 20 meter van ons huis ook jarenlang voetballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 11:01
Zijn hier mensen die al FO bereikt hebben en geven jullie vermogen op in box 1 of box 3? Ik zag deze video en daar werd verteld als je veel bezig bent met aandelen of crypto dat dat gezien kan worden als werk (box 1). Wat makkelijk het geval kan zijn als je geen vaste baan meer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluifjes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:36:
[...]

Veel antwoorden hebben mij geholpen, maar hier nu wel een concrete trigger. Kavel is gewoon klein (275m2), dus daar kunnen we weinig mee met uitbouwen. Woonopp. meer dan prima met 155m2, waarbij op termijn ook prima en betaalbaar op zolder een hang/chillplek voor de kinderen kan. Maar met name de tuin is spijtig. Daar tegenover staat dat er een speeltuintje dichtbij is.

Waar ben ik dus wel ontevreden over: de tuin. Maar praktisch aan overkant van de weg ligt een strook gemeentegrond van zo'n 200m2 met gras. Gemeente wil daar nooit wat aan doen, behalve soms maaien maar als ik de hovenier die kan laten egaliseren en wat laten verbeteren, dan kunnen ze daar, op 20 meter van ons huis ook jarenlang voetballen.
Gaat het je dan om een tuin of gaat het je om een voerbalplek voor je kinderen? Dat zijn twee totaal verschillende wensen. Alleen verhuizen naar een huis met een grotere tuin omdat je een plek wil hebben waar je kinderen kunnen voetballen, maakt dat tot wel een heel dure hobby.

Ik had net het idee om op te merken dat er eigenlijk twee belangrijke zaken waarvoor verhuizing de enige reële oplossing is, en dat is verkeerde locatie en gebrek aan tuin. Bij veel andere problemen kun je ook veel oplossen door handiger gebruik te maken van je woning/ruimte en/of te verbouwen (meer ruimte, andere indeling etc.).

Maar dan denk ik dus wel echt aan een tuin-tuin. En niet aan de behoefte aan een grasveld als voetbalveldje. Want dat is iets wat je vaak juist prima in de buurt kunt hebben. Als je dan bv 1000 euro per maand extra moet betalen om je kinderen een voetbalveldje te geven, dan denk ik dat je voor dat geld ook heel veel andere leuke dingen kunt doen (voor je kinderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
superpolm schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:06:
Zijn hier mensen die al FO bereikt hebben en geven jullie vermogen op in box 1 of box 3? Ik zag deze video en daar werd verteld als je veel bezig bent met aandelen of crypto dat dat gezien kan worden als werk (box 1). Wat makkelijk het geval kan zijn als je geen vaste baan meer hebt.
Als jij dagelijks aan het traden bent dan zou het als box 1 gezien kunnen worden. Dan ben je bovenmatig ermee bezig. Als jij 1x per maand wat koopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:20:
[...]

Gaat het je dan om een tuin of gaat het je om een voerbalplek voor je kinderen? Dat zijn twee totaal verschillende wensen. Alleen verhuizen naar een huis met een grotere tuin omdat je een plek wil hebben waar je kinderen kunnen voetballen, maakt dat tot wel een heel dure hobby.

Ik had net het idee om op te merken dat er eigenlijk twee belangrijke zaken waarvoor verhuizing de enige reële oplossing is, en dat is verkeerde locatie en gebrek aan tuin. Bij veel andere problemen kun je ook veel oplossen door handiger gebruik te maken van je woning/ruimte en/of te verbouwen (meer ruimte, andere indeling etc.).

Maar dan denk ik dus wel echt aan een tuin-tuin. En niet aan de behoefte aan een grasveld als voetbalveldje. Want dat is iets wat je vaak juist prima in de buurt kunt hebben. Als je dan bv 1000 euro per maand extra moet betalen om je kinderen een voetbalveldje te geven, dan denk ik dat je voor dat geld ook heel veel andere leuke dingen kunt doen (voor je kinderen).
Ook wel om een tuin, maar dat is niet haalbaar binnen de kavel. We hebben wel het gevoel van vrijheid en ruimte, we wonen namelijk direct aan een park in doodlopend straatje, dus bijna geen verkeer en kunnen 500 meter wegkijken over land en bomen. Hebben zelf ook wel wel klein gazonnetje, overkapping, schuurtje, dus er is wel iets. Maar wel een goede vraag die ik voor mezelf dieper moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluifjes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:01:
[...]

Ook wel om een tuin, maar dat is niet haalbaar binnen de kavel. We hebben wel het gevoel van vrijheid en ruimte, we wonen namelijk direct aan een park in doodlopend straatje, dus bijna geen verkeer en kunnen 500 meter wegkijken over land en bomen. Hebben zelf ook wel wel klein gazonnetje, overkapping, schuurtje, dus er is wel iets. Maar wel een goede vraag die ik voor mezelf dieper moet uitzoeken.
Ja, soms heb je meer aan een vrije en rustige ligging dan aan meer grond voor jezelf. Dat is iets om zeker in je overweging mee te nemen.

Overigens zegt sec aantal m² natuurlijks ook niet alles. En kan een woning met een kleiner perceel soms meer tuin bieden dan een andere woning met een groter perceel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:59
Kluifjes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:01:
[...]

Ik heb 500m2 tuin, maar kijk aan de achterkant wel binnen 8m aan tegen 3 verdiepingen van mn buren.

Denk dat jij het beter hebt :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kluifjes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:36:
[...]

Ik zou 275m2 nou niet echt klein noemen qua kavel. De buren hebben dit ook en die hebben een mancave en overkapping kunnen bouwen (gek genoeg net terwijl de kleine geboren is :+ ). Plus wel een klein trapveldje en trampoline. Maar misschien dat die indeling gunstiger is omdat er haast geen voortuin is. Overigens wordt er bij ons ook gewoon op straat gevoetbald.

Het komt op mij wel heel erg over alsof je voor een 5-8 jaar aan (ideaalbeeld van) kindertijd zou willen verhuizen, terwijl je i.i.g. met 155m2 woonopp al ruim bemeten bent zoals je zelf aangeeft. Als ze wat ouder zijn willen ze in mijn ervaring ook juist buiten de bescherming van de eigen tuin spelen dus wie weet lost het probleem zichzelf op.

Persoonlijk zou ik dit plaatje niet op vinden wegen tegen de toegenomen maandlasten en financiële verplichtingen, maar that's just me.

Misschien staren we ons nu blind op dat voetbalveldje :D

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 03-04-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij gingen van 275m2 naar 600m2 kavel en het is ongeveer 10x zoveel werk om bij te houden :D.
Voornaamste reden voor ons om te verhuizen was een andere locatie en dan neem je meteen andere aspecten mee zoals in ons geval meer ruimte om de woning.

Puur voor de tuin zou ik ook niet verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:58
275m als klein omschrijven is wel wat apart. Dat is ruim 2x zoveel als een gemiddelde nieuwbouwwoning. En qua tuin dan 3 a 4 keer zo groot

[ Voor 15% gewijzigd door Sovieto op 03-04-2025 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

Sovieto schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:24:
275m als klein omschrijven is wel wat apart. Dat is ruim 2x zoveel als een gemiddelde nieuwbouwwoning. En qua tuin dan 3 a 4 keer zo groot
Het is maar net naar wat voor type huis je naar kijkt. Wij keken naar 2000-5000 m2. Tsja dan ga je 270m2 toch echt klein vinden. Sowieso buiten de randstad en meer in de provincie zijn de kavels wel groter en natuurlijk betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:25
Om de link te leggen tussen tuinen en FO, hebben wij een paar hectare tuin. Een groot deel hiervan is gewoon bos, een ander groot deel laten we wild groeien (door de vorige bewoners elk jaar kaalgemaaid) en het derde deel gebruiken we voor een grote moestuin waar we een goed deel van het jaar van kunnen eten. Dat maakt dat we slechts een paar honderd euro per maand aan eten kwijt zijn (2 volwassenen en 3 kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

-

[ Voor 104% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Sport_Life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:07:
Wij gingen van 275m2 naar 600m2 kavel en het is ongeveer 10x zoveel werk om bij te houden :D.
Voornaamste reden voor ons om te verhuizen was een andere locatie en dan neem je meteen andere aspecten mee zoals in ons geval meer ruimte om de woning.

Puur voor de tuin zou ik ook niet verhuizen.
Had je het vorige keer dan compleet bestraat ofzo? 🥸

Hier 560m2 kavel (van 260m2), maar onderhoud is minder dan voorheen. Vorige bewoners hadden net hele tuin laten doen met oog op onderhoudsvriendelijk zonder er binnenplaats van te maken. Robotmaaiertje voor het gras aangeschaft en in t voorjaar en najaar laten we de hovenier rondje doen - 2/3 uurtjes per keer valt ook wel mee qua kosten. Daaromheen valt t reuze mee. Gelukkig maar, want ik haat in de tuin werken 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
Ik woon in het oosten in een dorp en dan is de tuin klein, zeker gezien de m2 en m3 van de woning (2-onder-1 kap trouwens). Omdat we aan het park wonen moest qua regels de voortuin helaas relatief groot omdat de woning niet verder naar voren gebouwd mocht worden. Per saldo blijft er dan ongeveer 7x11 (diepte x breedte) achtertuin over. Maar denk genoeg over het onderwerp, misschien had ik gewoon een realitycheck nodig en kan ik me nu weer "druk" maken om Trump die kierewiet is geworden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kluifjes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:15:
Ik woon in het oosten in een dorp en dan is de tuin klein, zeker gezien de m2 en m3 van de woning (2-onder-1 kap trouwens). Omdat we aan het park wonen moest qua regels de voortuin helaas relatief groot omdat de woning niet verder naar voren gebouwd mocht worden. Per saldo blijft er dan ongeveer 7x11 (diepte x breedte) achtertuin over. Maar denk genoeg over het onderwerp, misschien had ik gewoon een realitycheck nodig en kan ik me nu weer "druk" maken om Trump die kierewiet is geworden :D
Dat scheelt echt heel weinig met mijn lap grond aan de achterkant van mn huis op m'n 500m2 kavel.

Tel je zegeningen met zo'n efficiënte tuin op zo'n 'klein' perceel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:10:
[...]

Had je het vorige keer dan compleet bestraat ofzo? 🥸

Hier 560m2 kavel (van 260m2), maar onderhoud is minder dan voorheen. Vorige bewoners hadden net hele tuin laten doen met oog op onderhoudsvriendelijk zonder er binnenplaats van te maken. Robotmaaiertje voor het gras aangeschaft en in t voorjaar en najaar laten we de hovenier rondje doen - 2/3 uurtjes per keer valt ook wel mee qua kosten. Daaromheen valt t reuze mee. Gelukkig maar, want ik haat in de tuin werken 😬
offtopic:
Vorige tuin was een typische nieuwbouw tuin met ongeveer 60% gras, 30% bestrating, 10% beplanting en aan beide zijden een houten schutting.

Onze huidige tuin hebben de vorige eigenaren aan laten leggen door een tuinarchitect , oa 3 grote bomen (veel bladeren) , enorm veel verschillende planten zodat bijna in elk seizoen wel ergens iets bloeit en geen houten schutting, maar hagen.
Zo'n architect houdt kennelijk geen rekening met het onderhoud .

Wel echt genieten het hele jaar door m.n. vanwege de privacy _/-\o_ maar het is dus wel wat werk.

Tuinman vind ik in het kader van FO dan weer zonde van het geld en eerlijk gezegd vind ik het best leuk om af en toe een middagje in de tuin te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2025 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Sport_Life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:29:
[...]

offtopic:
Vorige tuin was een typische nieuwbouw tuin met ongeveer 60% gras, 30% bestrating, 10% beplanting en aan beide zijden een houten schutting.

Onze huidige tuin hebben de vorige eigenaren aan laten leggen door een tuinarchitect , oa 3 grote bomen (veel bladeren) , enorm veel verschillende planten zodat bijna in elk seizoen wel ergens iets bloeit en geen houten schutting, maar hagen.
Zo'n architect houdt kennelijk geen rekening met het onderhoud .

Tuinman vind ik in het kader van FO dan weer zonde van het geld en eerlijk gezegd vind ik het best leuk om af en toe een middagje in de tuin te werken.
offtopic:
Hier idem qua tuin. Architect, geen schutting oid. Maar dus wel onderhoudsvriendelijk. Bewust in de winter redelijk kaal en in de zomer juist vol zodat onderhoud meevalt - enkel eind seizoen grote beurt.

Tuinman kostte 4-500 euro oid. Praktisch veel handiger, die rijdt zo twee volle aanhangers aan snoei afval weg. Dat kost me 10x de GFT bak legen om het anders weg te krijgen. Nee dan ga ik toch voor gemak 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sport_Life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:29:

Als je het vervelend werk zou vinden, dan is het in het kader van FO ook een afweging tussen je eigen uurtarief/kosten van een vrije dag en het tarief van een tuinman.

Maar ik hou zelf wel van aanrommelen in de tuin, dus voor mij geen overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:27
JURIST schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:09:
[...]

"Vertrouwen komt te voet en gaat te paard" en onvoorspelbare politiek (en niet willen begrijpen van modern economics) geeft nog een zetje
Ook al is het vizier op de lange termijn gericht, kijk ik toch een beetje met lede ogen naar de door de VS zelfveroorzaakte beurscorrectie. Vermogensverdamping is enorm, benieuwd waar de pijngrens ligt, daar waar iedereen het voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 04-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
JURIST schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:54:
[...]

Ook al is het vizier op de lange termijn gericht, kijk ik toch een beetje met lede ogen, naar de door de VS zelfveroorzaakte beurscorrectie. Vermogensverdamping is enorm, benieuwd waar de pijngrens ligt, daar waar iedereen het voelt.
Hier inmiddels een jaarsalaris weg ten opzichte van de top. Dat doet natuurlijk pijn, maar heeft slechts een beperkte invloed op mijn moment om te stoppen, omdat ik reken met een SWR op basis van CAPE. Deze is nu gestegen van 3,25% naar 3,65%.

De komende maanden zullen belangrijker zijn. Op dit moment is het vooral een kwestie van beurskoersen die geraakt worden. De vraag is wat de impact op de algehele economie zal zijn en of dat wellicht de trigger wordt voor een langdurige verdere daling.

In principe ben ik wel blij dat dit nu gebeurt en niet over 2,5 jaar. Mocht het nu uitmonden in een diepe recessie, dan kan ik mijn plan nog uitstellen. Misschien pakt het zelfs financieel gunstig uit door een uitkoopregeling of een daling van de bouwkosten.

Edit; inmiddels een jaarsalaris YTD, zelfs in 2008 ging t niet zo snel.

[ Voor 3% gewijzigd door R.van.M op 04-04-2025 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Ook al is het vizier op de lange termijn gericht, kijk ik toch een beetje met lede ogen, naar de door de VS zelfveroorzaakte beurscorrectie. Vermogensverdamping is enorm, benieuwd waar de pijngrens ligt, daar waar iedereen het voelt.
Ik merk ook dat ik er meer mee bezig ben de afgelopen dagen dan verstandig is. Ik bekijk het vooral vanuit een breder perspectief en niet zo zeer dat ik op basis van deze correctie in theorie 1 a 2 jaar langer zou moeten werken.

Het is vooral een samenloop van onderwerpen waar ik bezorgd over ben. Trump is totaal geschift maar daar hebben we geen invloed op. Als we dit in portemonnee en de staatskas gaan voelen, komt Europa onder druk te staan en ook in Nederland lopen we het risico op nog meer onzinnig nationalisme. Er moeten dan vervolgens pijnlijke keuzes gemaakt worden en met een bestuur dat zelfs met bakken met geld problemen niet op heeft weten te lossen (wonen, stikstof, toeslagen en belastingstelsel herziening) vind ik het lastig positief te blijven.

Never waste a good crisis, alleen dan moet je wel de goede dingen doen. En onze regering doet of niets of neemt contraproductieve besluiten die niets oplossen en problemen verergeren. Maar ja het is wel goed voor de achterban.

Tot zover mijn rant :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik heb zelf de actieve keuze gemaakt om halverwege februari de goeie helft van mijn wereld indexfondsen te verkopen omwille van de situatie in de VS.

Met dat geld ben ik nu geleidelijk aan het instappen in een Europees indexfonds (stoxx600).

En bijkomend ook wat geld besteed aan het plaatsen van eigen zonnepanelen. Alhoewel ik jaren van mening ben geweest dat een individuele pv-installatie op het eigen dak niet de meest optimale keuze is ivgl met andere opties.
Maar nu denk ik dat dit geen slecht idee is omwille van de geopolitieke situatie.
En we zitten nu toch ook een beetje in een periode waarin er minder vraag is naar zonnepanelen dus het is ook een beetje buy-low (0,7€/Wp).

Zo weinig mogelijk nood hebben aan geïmporteerde fossiele brandstof (VS, Rusland, Arabische landen,...) lijkt naar mijn persoonlijke inschatting momenteel de meest stabiele keuze.

Een EV zou er misschien ook wat sneller kunnen komen dan eerst gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Zit er ook aan te denken om mijn inleg te veranderen. Niet omdat dit de meest financiële gunstige beslissing is maar omdat ik eigenlijk op dit moment geen geld in de VS wil stoppen vanuit mijn eigen morele overtuiging. Stort nu in NT fondsen waar natuurlijk flinke hoeveelheid Amerikaanse aandelen in zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:25
Mirved schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:24:
Zit er ook aan te denken om mijn inleg te veranderen. Niet omdat dit de meest financiële gunstige beslissing is maar omdat ik eigenlijk op dit moment geen geld in de VS wil stoppen vanuit mijn eigen morele overtuiging. Stort nu in NT fondsen waar natuurlijk flinke hoeveelheid Amerikaanse aandelen in zitten.
En over iets minder dan vier jaar is er weer een democratische president die alles compleet anders gaat doen en dan stijgen de VS aandelen weer harden dan andere geografische gebieden.

Dit is gewoon een cyclus. Als je actief belegt: goed dat je actief handelt. Anders is het alleen maar een kwestie van achter de feiten aanlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik hanteer op dit moment de 'struisvogelmethode' waarbij ik ongeveer alle artikelen in de krant oversla en de afgelopen ~2 maanden niet naar mijn aandelen heb gekeken (wat ik extreem lastig vind.. 8)7 ).
Ik weet niet of dit nou helpt, want ondertussen hoor je toch af en toe een beurskoers en de verliezen op NT zijn zodanig dat het idd flink langer doorwerken betekent als dit zo doorgaat.

Ik heb dezelfde kriebel om minder op VS te hangen (elke maand gaat er nogsteeds 50% inkomsten hop meteen in de NT), dus misschien toch wat meer op Europese aandelen gaan inzetten... Wel interessante stress-test in het FO traject in elk geval :+

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Scatman_II schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:42:
Ik hanteer op dit moment de 'struisvogelmethode' waarbij ik ongeveer alle artikelen in de krant oversla en de afgelopen ~2 maanden niet naar mijn aandelen heb gekeken (wat ik extreem lastig vind.. 8)7 ).
Ik weet niet of dit nou helpt, want ondertussen hoor je toch af en toe een beurskoers en de verliezen op NT zijn zodanig dat het idd flink langer doorwerken betekent als dit zo doorgaat.

Ik heb dezelfde kriebel om minder op VS te hangen (elke maand gaat er nogsteeds 50% inkomsten hop meteen in de NT), dus misschien toch wat meer op Europese aandelen gaan inzetten... Wel interessante stress-test in het FO traject in elk geval :+
Het is het allerbeste als je het helemaal kan negeren. Zelf vind ik het leuk om het financiële nieuws te lezen dus het is dan lastig te negeren. Wel heb ik geleerd dat in zulke tijden ik verder geen (extra) transacties doe en ook geen strategie wijzigingen ga doorvoeren (wat vrijwel altijd een reactie is op de huidige situatie).

Je loopt toch flink achter de muziek aan met alle reacties en je maakt je helemaal gek met het gevoel, gisteren stond ik op het punt te verkopen maar heb t niet gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37
[...]

Ook al is het vizier op de lange termijn gericht, kijk ik toch een beetje met lede ogen naar de door de VS zelfveroorzaakte beurscorrectie. Vermogensverdamping is enorm, benieuwd waar de pijngrens ligt, daar waar iedereen het voelt.
De cult gaat het wel voelen maar doet graag aan offers blijkbaar. Project 2025 in full effect. Of Trump dat kan volhouden is een tweede. Grote probleem is de uitholling van corrigerende krachten. Er staan nu alleen nog maar ja knikkers en de rest zit geschokt in een hoekje.

Maar, en dan komt het systeem om de hoek kijken, geld is sneller dan politiek. Trump kan wel denken dat isolatie gaat werken maar het geld gaat toch wat anders doen.

Voor nu gewoon lekker niets doen en van het mooie weer genieten. En mocht het lang duren dan is het een leuk project geweest. Dit soort grote gebeurtenissen proberen in je strategie te verwerken is meer iets voor de beroepsmatige hedgefunds, private fondsen enzovoort.

Wij simpele FO nastrevers hebben de tijd er niet voor om dat er als extra baan nog bij te doen.

En wat zou het alternatief zijn? Alles maar op een spaarrekening? Heeft ook geen nut. Dus ja we zijn nu even overgeleverd aan de omstandigheden maar er zijn ook veel jaren dat het gewoon loopt zoals het moet lopen.

Pijn voelt ook erger aan dan winst prettig aan voelt. Dat verschil is ook iets wat kan mee spelen. Ach we hebben 2008, COVID en voor de ouderen onder ons dot.com bubbels gehad. De pond is kapot geschort geweest, voor de nog ouderen onder ons. Uiteindelijk moeten we gewoon weer door en hebben we de economie ook nodig. Komt goed dus.

Laatst een podcast geluisterd waar Terry Smith in geïnterviewd werd. Die woont op een plek waar je altijd uren achter loopt. Dus in geval van een crisis kan hij er toch niets aan doen. Dan is het gewoon een gegeven. Vond ik ook wel iets hebben. Richt je op het proces niet de waan van de dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
Orangelights23 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:41:
[...]

En over iets minder dan vier jaar is er weer een democratische president die alles compleet anders gaat doen en dan stijgen de VS aandelen weer harden dan andere geografische gebieden.

Dit is gewoon een cyclus. Als je actief belegt: goed dat je actief handelt. Anders is het alleen maar een kwestie van achter de feiten aanlopen.
Dat klopt zoals ik schreef is het ook niet een verstandige financiële keuze maar een uit ethische overwegingen. Ik wil op dit moment geen euro richting de VS sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 04-04-2025 14:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R.van.M
CornermanNL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:30:
[...]

en voor de ouderen onder ons dot.com bubbels el iets hebben. Richt je op het proces niet de waan van de dag.
ouderen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Oudere jongere 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46
Mirved schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:24:
Probeer de markt niet te voorspellen, dat is het hele idee van indexfondsen. Als Amerikaanse bedrijven het slechter gaan doen, en niet-VS of EU bedrijven beter, dan wordt dat toch automatisch meegenomen in het NT World fonds. Ja je loopt wat achter de markt aan, maar dat is het hele idee.

Ik heb zelf de fout gemaakt om bij de inval in Ukraine alles eruit te trekken, ik had gewoon moeten blijven zitten want de markt herstelde zichzelf vrij snel weer. Het heeft me nu alleen wat leergeld gekost, maar deze keer ga ik niet proberen te timen of te voorspellen. Mijn horizon is 10+ jaar, en in de afgelopen 100 jaar is er maar 2x een dip geweest die meer dan 20 jaar duurde om te recoveren. Als dat nu ook het geval is hebben we wel andere problemen straks dan onze beleggingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
olafmol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:24:
[...]

Probeer de markt niet te voorspellen, dat is het hele idee van indexfondsen. Als Amerikaanse bedrijven het slechter gaan doen, en niet-VS of EU bedrijven beter, dan wordt dat toch automatisch meegenomen in het NT World fonds. Ja je loopt wat achter de markt aan, maar dat is het hele idee.

Ik heb zelf de fout gemaakt om bij de inval in Ukraine alles eruit te trekken, ik had gewoon moeten blijven zitten want de markt herstelde zichzelf vrij snel weer. Het heeft me nu alleen wat leergeld gekost, maar deze keer ga ik niet proberen te timen of te voorspellen. Mijn horizon is 10+ jaar, en in de afgelopen 100 jaar is er maar 2x een dip geweest die meer dan 20 jaar duurde om te recoveren. Als dat nu ook het geval is hebben we wel andere problemen straks dan onze beleggingen.
Volgens mij hebben hier een aantal mensen moeite met lezen? Ik probeer helemaal niks te voorspellen. Zoals ik al 2x duidelijk heb aangegeven weet ik dat het een slechte financiële beslissing is maar er is meer dan financieel in het leven. Ik wil op dit moment geen geld meer richting de VS sturen (amerikaanse aandelen kopen) ook al kost mij dat op termijn geld.

Stel jij zou een Oekraiener zijn zou je dan nog geld in Rusland maandelijks beleggen? Dat is misschien in het extreme doorgetrokken maar wel hoe ik er nu over denk.

[ Voor 7% gewijzigd door Mirved op 04-04-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46
Mirved schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:56:
[...]

Volgens mij hebben hier een aantal mensen moeite met lezen? Ik probeer helemaal niks te voorspellen. Zoals ik al 2x duidelijk heb aangegeven weet ik dat het een slechte financiële beslissing is maar er is meer dan financieel in het leven. Ik wil op dit moment geen geld meer richting de VS sturen (amerikaanse aandelen kopen) ook al kost mij dat op termijn geld.

Stel jij zou een Oekraiener zijn zou je dan nog geld in Rusland maandelijks beleggen? Dat is misschien in het extreme doorgetrokken maar wel hoe ik er nu over denk.
Ah ok, i stand corrected!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Wat je eventueel kan overwegen is om de maandelijkse inleg te verlagen en dan (als dat nog niet gebeurd is) je huis verder verduurzamen.

Dat moet toch. En straks als iedereen ineens moet is er geen plek bij bouwers en installateurs. Die zijn sowieso wel bezig.

Maar verder is het gewoon doorgaan met index fondsen aankopen. Wat is het alternatief? Alle berekeningen houden ook rekening met dips dus vertrouwen we wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
CornermanNL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:29:
Wat je eventueel kan overwegen is om de maandelijkse inleg te verlagen en dan (als dat nog niet gebeurd is) je huis verder verduurzamen.

Dat moet toch. En straks als iedereen ineens moet is er geen plek bij bouwers en installateurs. Die zijn sowieso wel bezig.

Maar verder is het gewoon doorgaan met index fondsen aankopen. Wat is het alternatief? Alle berekeningen houden ook rekening met dips dus vertrouwen we wiskunde.
Nu pauzeren is proberen de markt te timen, maybe gaat het volgende week weer omhoog.
Geld wat je nu inlegt is in ieder geval meer waard dan februari/maart.
Verduurzamen is tot een bepaald niveau inderdaad een goede investering, al zijn de opties die ik nu persoonlijk nog heb financieel niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
mitsumark schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:55:
[...]
Nu pauzeren is proberen de markt te timen, maybe gaat het volgende week weer omhoog.
Verduurzamen is tot een bepaald niveau inderdaad een goede investering, al zijn de opties die ik nu persoonlijk nog heb financieel niet interessant.
Uiteraard is dat proberen te timen, maar ik kan het mij zo voorstellen dat mensen onrustig worden en in zo’n geval kan je voor je gemoedsrust dat soort dingen best even wat voorrang geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerthat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-09 22:15
Omdat ik nog wat eerder in het FO traject zit is dit eigenlijk een zeer wenselijke dip. Uiteraard doet het een beetje zeer dat de complete stijging van vorig jaar voor het grootste deel weer verdampt is. Maar ik weet ook dat ik het grootste deel van mijn vermogen nog moet opbouwen, dus dat lager aankopen goed uitkomt. Begin nu wel te twijfelen of ik de cash buffer tijdelijk ga verlagen, aangezien het vakantiegeld en de pijler 3 inleg teruggaaf er aan zitten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rubbergrover1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Maar als dit iets is wat al langer aan de gang is en Trump slechts een symptoom is, dan is het toch niet vreemd dat er weinig effect merkbaar is? Dan is die langere trend namelijk al lang ingeprijsd in de verwachtingen. En is het verwachtte afbraakbeleid van Trump ook al ingecalculeerd.

[...]

Herkenbaar.
I knew it, I knew it, I knew it......

Al vaker gehad, maar meestal niet de lef om naar mijn eigen intuïtie te luisteren.
Ach ja, rustig blijven zitten, trekt hopelijk wel bij (geen garantie daarvoor overigens. Periode van langere stagnatie is zeker niet uitgesloten).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Rogerthat schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:33:
Omdat ik nog wat eerder in het FO traject zit is dit eigenlijk een zeer wenselijke dip. Uiteraard doet het een beetje zeer dat de complete stijging van vorig jaar voor het grootste deel weer verdampt is. Maar ik weet ook dat ik het grootste deel van mijn vermogen nog moet opbouwen, dus dat lager aankopen goed uitkomt. Begin nu wel te twijfelen of ik de cash buffer tijdelijk ga verlagen, aangezien het vakantiegeld en de pijler 3 inleg teruggaaf er aan zitten te komen.
Dat kan. Voelt enerzijds als timing the market. Anderzijds, heb je daarmee wel meer time in the market. Ik zou goed kijken hoeveel buffer je echt nodig hebt en alles dat je niet nodig hebt in de beurs knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
mitsumark schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:55:
[...]
Dat is zeker zo. Maar ik vind het lastig, had al eerder wat aangepast in de portefeuille, meer obligaties en dividend aandelen ipv wereldfondsen.

Zorgwekkend is wel dat Trump aangeeft dat het hele systeem wil veranderen en daar ook daadwerkelijk mee bezig is. De vraag is als hem dat lukt of oude wijsheden nog wel opgaan. Ik ben er niet gerust op. De kans dat we op korte termijn verder omlaag acht ik groter dan omhoog. En de hamvraag is wat de impact voor de lange termijn is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Uiteraard word ik nu ook geschoren. De geschiedenis heeft me geleerd om stil te zitten. Ik heb al een paar ‘crashes’mee gemaakt.

Ik denk dat al het negatieve nu wel grotendeels ingeprijsd is.
Iedere keer Trump nu ergens een deal maakt is dat zogezegd positief, en kan het weer stapsgewijs omhoog. Economie is enorm veerkrachtig.

De enige schok die ik nog kan verwachten is dat Trump een aanslag niet overleeft. Dan is het terug chaos….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:36
jerh schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:31:
[...]
....De kans dat we op korte termijn verder omlaag acht ik groter dan omhoog. ...
Maar als de meeste mensen dat denken, dan hadden we al lager gestaan. En als die dat niet denken, waarom weet jij het wel beter dan al die andere mensen?

Ik weet het niet. Het lastige is dat de markt haast niet te voorspellen is maar Trump met zijn acties is helemaal te volgen en niet te voorspellen.. Dus ik doe niets en volg mijn strategie.

Een tijd geleden zou ik er meer moeite mee gehad hebben. Inmiddels ben ik zover dat er ondanks dat er nu bijna 2 x onze jaaruitgaven vanaf is sinds de top een maand of 2 geleden, dat ik meer gefascineerd ben door de situatie dan dat ik er slecht van slaap oid.
Ik ben wel blij dat ik niet alleen in aandelen zit, anders was er al wel zo'n 6-8 x jaaruitgaven af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Wat mij betreft is de hoofdtrend dat de wereld regionaler wordt. Dat was al bezig van voor Trump maar nu heeft die wel een paar versnellingen hoger geschakeld.

Voor bijvoorbeeld de big7 was de ganse wereld hun markt. En dat zal nu, naar mijn inschatting, een stuk minder het geval zijn.

Daarbovenop kan een markt niet bestaan zonder stevige rechtsstaat die het wederzijds vertrouwen bewaakt. En net daar is Trump ook op aan het inhakken.

Achter de buy/sell knoppen op onze webinterface van de bank zit een enorm systeem van regels, controles, sancties om het vertrouwen in stand te houden. Als dat systeem kreupel/corrupt wordt gemaakt, hoe ga je aantonen dat je eigenaar bent van je aandelen?
Ik ben zelf in ieder geval niet langs de notaris gepasseerd en heb geen getekende aktes ontvangen.

Ik weet dat bovenstaande doemdenken is. Maar het is gewoon zo dat in de VS momenteel de essentiële rechtsstaat (scheiding der machten) serieus in vraag wordt gesteld. We zullen zien of de rechtsstaat uiteindelijk hopelijk toch sterker zal zijn dan de nieuwe keizer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Wozmro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:33:
Wat mij betreft is de hoofdtrend dat de wereld regionaler wordt. Dat was al bezig van voor Trump maar nu heeft die wel een paar versnellingen hoger geschakeld.

Voor bijvoorbeeld de big7 was de ganse wereld hun markt. En dat zal nu, naar mijn inschatting, een stuk minder het geval zijn.

Daarbovenop kan een markt niet bestaan zonder stevige rechtsstaat die het wederzijds vertrouwen bewaakt. En net daar is Trump ook op aan het inhakken.

Achter de buy/sell knoppen op onze webinterface van de bank zit een enorm systeem van regels, controles, sancties om het vertrouwen in stand te houden. Als dat systeem kreupel/corrupt wordt gemaakt, hoe ga je aantonen dat je eigenaar bent van je aandelen?
Ik ben zelf in ieder geval niet langs de notaris gepasseerd en heb geen getekende aktes ontvangen.

Ik weet dat bovenstaande doemdenken is. Maar het is gewoon zo dat in de VS momenteel de essentiële rechtsstaat (scheiding der machten) serieus in vraag wordt gesteld. We zullen zien of de rechtsstaat uiteindelijk hopelijk toch sterker zal zijn dan de nieuwe keizer.
Als zulke dingen gebeuren dan heb je veel grotere problemen dan het bezit van je aandelen aan te tonen. Als je daadwerkelijk denk dat zoiets kan gebeuren dan kun je beter richting de prepper mindset gaan.

[ Voor 199% gewijzigd door R.van.M op 05-04-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:50:

De enige schok die ik nog kan verwachten is dat Trump een aanslag niet overleeft. Dan is het terug chaos….
Dat is wel een reëel risico voor hem (persoonlijk).

Het is niet te hopen.

Verder maak ik me economisch gezien geen enkele zorgen, Trump is een business man die is echt niet naïef of achterlijk. Dit is zijn manier om de mondiale macht naar zich toe te trekken en tot op heden werkt het ook voor hem (hij krijgt alle aandacht en niet China of Rusland).
Wat anderen daarvan vinden interesseert hem niet.

Iedereen zag dat de wereld overspoelt werd met Chinese subsidie auto's en plastic troep, eerlijk gezegd is het in dat opzicht niet eens een verkeerd om dat hardhandig te stoppen met tarifs.

[ Voor 52% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
R.van.M schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:43:
[...]

Als zulke dingen gebeuren dan heb je veel grotere problemen dan het bezit van je aandelen aan te tonen. Als je daadwerkelijk denk dat zoiets kan gebeuren dan kun je beter richting de prepper mindset gaan.
We zullen zien, ik tracht mij ook maar zo goed mogelijk aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Mijn doel is niet om zoveel mogelijk geld te hebben maar wel om zo weinig mogelijk last te hebben van de negatieve aspecten van verandering. Ik doe niet aan preppen, ik geloof meer in de collectieve aanpak.

Wat mij betreft is Trump een soort van brandversneller in een tijd van tegelijk klimaatverandering én het einde van het fossiele tijdperk.

Uiteindelijk zullen we aan de andere kant er beter uitkomen en zullen we op deze periode terugkijken zoals we nu terugkijken op de Franse revolutie of op de vele andere woelige periodes in de geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik denk dat de periode 2013-2025 iets teveel vertrouwen heeft gegeven in 100% aandelen allocatie.

Een beetje recency bias. Begin dit jaar hadden we een paar oprecht mooie cases van mensen die richting 1m gingen met grote rendementen in korte tijd. Benieuwd hoe die er nu voor staan. De succesverhamen deel je altijd liever dan de grote pijnpunten (ik dan).

Ik denk dat het niet gek is om een beetje verwacht rendement op te geven voor iets meer zekerheid met bredere asset allocatie in ieder geval. Niet in de opbouw fase, maar al wel iets sneller dan veel mensen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:27
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:57:
[...]

Het is niet te hopen.

Verder maak ik me economisch gezien geen enkele zorgen, Trump is een business man die is echt niet naïef of achterlijk. Dit is zijn manier om de mondiale macht naar zich toe te trekken en tot op heden werkt het ook voor hem (hij krijgt alle aandacht en niet China of Rusland).

Iedereen zag dat de wereld overspoelt werd met Chinese subsidie auto's en plastic troep, eerlijk gezegd is het in dat opzicht niet eens een verkeerd om dat hardhandig te stoppen met tarifs.
Ik zit er vrij dicht op in de werkomgeving en er is niemand die de economische logica en upside van het werk van Trump onderschrijft, het draait vooral om geopolitiek/macht en 'veiligheid'. Trump is misschien een dealmaker, maar trade is geen zero sum game en met tariffs belastingverlagingen financieren is gedoemd om te mislukken, zeker bij grote economische schade.

Wat je zegt over dumping is terecht, het is jammer dat China niet in staat is om van die extreme export-drive af te stappen en de consumptie van de Chinezen zelf veel weet aan te jagen. Maar de rest van de wereld staat hier buiten.

Wat betreft FO is het jammer, rustig blijven zitten en vasthouden aan de strategie inderdaad. En misschien nog maar eens kijken naar het gemiddelde rendement op de afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:57:
[...]

Het is niet te hopen.

Trump is alles behalve een business man, het is een goede oplichter dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:33

Accountant

Mindset+goal= Succes

Requiem19 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:23:
Ik denk dat de periode 2013-2025 iets teveel vertrouwen heeft gegeven in 100% aandelen allocatie.

Een beetje recency bias. Begin dit jaar hadden we een paar oprecht mooie cases van mensen die richting 1m gingen met grote rendementen in korte tijd. Benieuwd hoe die er nu voor staan. De succesverhamen deel je altijd liever dan de grote pijnpunten (ik dan).

Ik denk dat het niet gek is om een beetje verwacht rendement op te geven voor iets meer zekerheid met bredere asset allocatie in ieder geval. Niet in de opbouw fase, maar al wel iets sneller dan veel mensen doen.
Waar ben je benieuwd naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07

Kid Buu

Huh, Pietje?

Accountant schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:04:
[...]

Waar ben je benieuwd naar?
Waar ik zelf nieuwsgierig naar ben aan de hand van je post uit eind februari, is dat je meldde dat je ook begonnen was met short gaan dit jaar. Dus niet zo zeer een "schadenfreude" verhaal, maar juist andersom: heeft deze daling dusver juist goed weten uit te pakken voor je?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Vorig jaar ruim 40% rendement en ytd minus 15%, het kan verkeren. Als het zo doorgaat moet ik voor 2022 en ook voor 2025 het belastingformulier invullen voor negatief rendement. Gek genoeg bleef bitcoin (in tegenstelling tot de periode daarvoor) goed liggen, waardoor gisteren zelfs in de plus eindigde (mede door een rotatie naar deel obligaties). Het belangrijkste is echter dat ik na heerlijk drie maanden vrijaf weer een nieuwe opdracht heb, waardoor er op termijn weer cash vrijkomt om in te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Requiem19 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:23:
Eens, het was dan ook een beetje een Bitcoin achtige chart geworden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMfKsQgjiuEs8DWuDPpXOrm4OVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZT06cyFZWn1Ymg6X2aM9upop.webp?f=fotoalbum_large

Geeft ‘de markt’ vanzelf terug op een gegeven moment lijkt mij.

Het ‘vanzelfsprekende’ sprak mij ook niet echt aan.

De vele flashy beleggingsapps en het blijven aansporen van de banken om 25 jaar zorgeloos in te gaan leggen met gegarandeerd rendement! Met de huidige chart in het achterhoofd, mwaaa mag je daar twijfels bij hebben?

Om in perspectief te plaatsen. Ook dit is 25 jaar:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Alpina schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:19:
[...]

Eens, het was dan ook een beetje een Bitcoin achtige chart geworden

[Afbeelding]

Geeft ‘de markt’ vanzelf terug op een gegeven moment lijkt mij.

Het ‘vanzelfsprekende’ sprak mij ook niet echt aan.

De vele flashy beleggingsapps en het blijven aansporen van de banken om 25 jaar zorgeloos in te gaan leggen met gegarandeerd rendement! Met de huidige chart in het achterhoofd, mwaaa mag je daar twijfels bij hebben?

Om in perspectief te plaatsen. Ook dit is 25 jaar:

[Embed]
Wat betreft die laatste tweet als je EURO STOXX 50 aanhoudt, moet je wel naar de total return index kijken: https://stoxx.com/index/sx5gt/

Grofweg een rendement van 160% vanaf 2001±.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Kid Buu schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:24:
[...]

Wat betreft die laatste tweet als je EURO STOXX 50 aanhoudt, moet je wel naar de total return index kijken: https://stoxx.com/index/sx5gt/

Grofweg een rendement van 160% vanaf 2000±.
Ja, was maar een voorbeeld. Had ook Nikkei chart kunnen posten.

Vanaf 2000 de sp500 is er nog steeds helemaal niets aan de hand. Bizar rendement.

Moment van instappen is wel een ding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Alpina schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:29:
[...]

Ja, was maar een voorbeeld. Had ook Nikkei chart kunnen posten.

Vanaf 2000 de sp500 is er nog steeds helemaal niets aan de hand. Bizar rendement.

Moment van instappen is wel een ding.
Zo'n chart ziet er vaak wel indrukwekkend en intimiderend uit als je uit zoomt, maar als je nagaat dat je vanaf 2001 alleen al 70% rendement had moeten behalen in de euro zone om je koopkracht te behouden zet dat wel dingen in perspectief. Op een chart ziet dat er uit als puur rendement, maar het is gewoon een race tegen inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Kid Buu schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:52:
[...]

Zo'n chart ziet er vaak wel indrukwekkend en intimiderend uit als je uit zoomt, maar als je nagaat dat je vanaf 2001 alleen al 70% rendement had moeten behalen in de euro zone om je koopkracht te behouden zet dat wel dingen in perspectief. Op een chart ziet dat er uit als puur rendement, maar het is gewoon een race tegen inflatie.
Ja oke, ben ik wel met je eens. Inflatie wordt vaak ook niet meegenomen zelfde bij goud charts bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
We moeten nu ook niet doen alsof het systeem dat nu aangevallen wordt door trump de ideale wereld was waar we nostalgisch moeten op terugkijken.

Het systeem is tegelijk de oorzaak en het gevolg.

Zolang alles in verhouding redelijk blijft (inkomensongelijkheid) is het een zeer goed en performant systeem.

Maar als het uit de hand loopt dan loopt het ook goed uit de hand. Er is geen noodstopknop.

Er is nu ook reflectie nodig en aandacht voor niet plots doorschieten naar de andere extreme kant. Zoals in het verleden ook wel al eens voorgevallen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Wozmro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:05:
We moeten nu ook niet doen alsof het systeem dat nu aangevallen wordt door trump de ideale wereld was waar we nostalgisch moeten op terugkijken.

Het systeem is tegelijk de oorzaak en het gevolg.

Zolang alles in verhouding redelijk blijft (inkomensongelijkheid) is het een zeer goed en performant systeem.

Maar als het uit de hand loopt dan loopt het ook goed uit de hand. Er is geen noodstopknop.

Er is nu ook reflectie nodig en aandacht voor niet plots doorschieten naar de andere extreme kant. Zoals in het verleden ook wel al eens voorgevallen is.
Wat dat betreft wel een interessante take (vind ik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLKAqYTZ9U92koF-y2grC1tR4AE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3so8KcRXmOj1z2KQYQFfgnPC.png?f=fotoalbum_large

En daar nog even aan toevoegend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuxs3Bwj_1NXdA5q9ASpUaDi42I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvSGQxJauFGfhvMQMUZZO2GE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Kid Buu op 05-04-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Kid Buu schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:52:
Ik denkt dat je pas echt schrikt als je dan ook andere vormen van geldbeheer ernaast zet, sparen of het matras bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 259 ... 293 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.