rube schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:02:
[...]
Dat is wel bijzonder dat jij dat wel kan en andere mensen met heel veel (wetenschappelijk) onderzoek niet. Tipje van de sluier wat jij anders doet?
[...]
Risico = de impact (door o.a. volatiliteit, maar ook de duur) en de kans daarop.
Heb jij b.v. rekening gehouden met een 10+ jaar periode waar aandelen netto geen rendement hebben? Deze perioden zijn er namelijk wel degelijk geweest. Met een 7% wr van je initiële bedrag heb je dan na vrij korte tijd al niet veel meer over.
Wat ik anders doe:
- ik ga er van uit dat de AOW blijft bestaan.
- De hypotheeklasten verreken ik correct, dwz dat is een aanzienlijk deel wat niet meestijgt met inflatie, dat hoef ik dus ook niet te compenseren wat enorm scheelt.
- ik reken met twee potjes: een normale beleggingsrekening met bijbehorend vermogensrendementheffing, en laat nou net die heffing minder worden naarmate je geld gaat gebruiken, wat ook weer een deel van de verwachte inflatie opvangt. Immers stijg m'n bruto uitgave wel, maar ik betaal ook minder vrh, wat elkaar de eerste jaren, samen met de vaste hypotheeklasten in evenwicht houd. De eerste jaren stijg m'n opgenomen bedrag amper, ondanks dat ik voor inflatie corrigeer. Voor het gemak pak ik een TIPS ladder, dan heb ik een vrijwel 100% gegarandeerde uitkering.
- een pensioen beleggingsrekening, hier reken ik een vrij laag rendement van 7% vóór inflatie. Hiervan koop ik uiteindelijk een lijfrente. Eéntje die uitkeert tot m'n dood, dan hoef ik het langleven risico niet ondervangen, dat scheelt ook enorm. Bij 69 kun je nu rond de 7% uitkering verwachten. Bij 60 ongeveer 5%.
Die combinatie zorgt ervoor dat ik vanaf nu nog een 20 jaar met m'n beleggingsrekening moet doen. Daarna pak ik een levenslange lijfrente. Mocht dat onverhoopt toch niet genoeg zijn, kan altijd een stuk overwaarde van het dan afbetaalde huis worden gebruikt (kleiner wonen, of kleine aflossingsvrijehypotheek obv aow inkomen). Een tipssladder voor 20 jaar, staat nu op zon 6%. Maar, daar tel ik nog een procentje bij op, omdat ik inflatie vrijwel niet hoef te compenseren. De eerste 10 jaar minder dan een procent per jaar, dus ik zit nog ruim met één procentje extra.
Dat betekend 7% withdrawal. Dat is nog exclusief (kleine) erfenis die realistisch gezien in die periode ook ergens komt. Met die combinatie weet ik vrijwel 100% zeker dat het lukt. En beter nog: in vrijwel alle gevallen zal het nog fors beter uitpakken dan gedacht, want als je voor 100% succes plant, zul je automatisch de garantie hebben dat het vrijwel altijd beter gaat dan waar je voor had gepland.
Dit gaat in geen enkele zin in tegen alle onderzoeken. Die betwist ik zeker niet, en ik maak er gebruik van. Maar je persoonlijke situatie is niet een 30 jarig onderzoek. Je persoonlijke situatie zijn verschillende vaste lasten. Verschillende tijden waarop bepaald vermogen vrij komt. Verschillende momenten waarop je vermogen nodig hebt. Verschillende manieren om het uit te keren etc.
Als je dat in een persoonlijk overzichtje zet, en per jaar eens kijkt wat je nou echt nodig bent, dan kan het wel eens heel erg meevallen. Waar men zich ook blind op staart door een grove 4% swr te nemen, is dat je voor elk jaar dat je werkt, belegd, spaart, pensioen opbouwt, ook een jaar minder nodig bent. Dat gaat ook heel erg hard. Als je eenmaal het financieel onafhankelijk punt hebt bereikt, gaat het keihard als je blijft doorwerken. Je spaart/belegd extra, je hebt nog een jaar rendement, en je bent een jaar minder uitkering nodig. Elk jaartje langer werken levert zo drie keer winst.
[
Voor 6% gewijzigd door
barbarbar op 18-03-2025 20:48
]