Ah okay my bad :-). Nou dan maakt het PL nog onaantrekkelijker inderdaad…Smuggler schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:24:
[...]
wij hebben een private lease contract van 5 jaar uit 2020, en daar staat gewoon een clausule in dat wijzigingen vanuit de overheid gewoon doorbelast zouden worden.
En per januari is dit bedrag inderdaad verhoogd met de wegenbelasting. en zo is dat volgens mij bij alle gevallen die ik ken.
Ik had een PL uit 2020, toen was het ok geprijsd (een Seat Ibiza voor 350 per maand), wat ik vooral heel fijn vond was dat je er geen zorgen over hoeft te hebben.Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:25:
[...]
Ah okay my bad :-). Nou dan maakt het PL nog onaantrekkelijker inderdaad…
Wat ik jammer vond was dat ik alsnog meerdere keren bij de garage zat want met een nieuwe auto gaan ook gewoon dingen stuk. Dus uiteindelijk leverde het mij te weinig comfort op ofzo.
Onderhoud op een full electric is erg laag, dat spreekt mij wel aan. Zullen zien of dat in de praktijk ook zo is.
Ik rijd nu sinds 2019 full electric en heb nul.nul.nul. groot onderhoud gehad tot nu toe.Beekforel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Ik had een PL uit 2020, toen was het ok geprijsd (een Seat Ibiza voor 350 per maand), wat ik vooral heel fijn vond was dat je er geen zorgen over hoeft te hebben.
Wat ik jammer vond was dat ik alsnog meerdere keren bij de garage zat want met een nieuwe auto gaan ook gewoon dingen stuk. Dus uiteindelijk leverde het mij te weinig comfort op ofzo.
Onderhoud op een full electric is erg laag, dat spreekt mij wel aan. Zullen zien of dat in de praktijk ook zo is.
Heel anders dan het jaartje dat ik door overstap van werk geen lease auto meer had en een Lynk & Co had. Wel goed geprijsd per maand (en maandelijks opzegbaar), maar die had in dat jaar meer kuren dan de Model 3 die ik had en nu de Model Y.
Dit zijn de officiële onderhoudsintervallen van Tesla bijv:
Allemaal echt heel klein werk ivm een brandstof auto.- Remvloeistof om de 4 jaar controleren (indien nodig verversen)*.
- Interieurfilter om de 2 jaar vervangen.
- HEPA-filter (x2) en koolstoffilter (x2) om de 3 jaar vervangen.
- Remklauwen jaarlijks of telkens na 12.500 mijl (20.000 km) reinigen en smeren in omgevingen waar 's winters wordt gestrooid.
- Banden om de 10.000 km rouleren of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.
Private lease is vaak met name interessant bij kleinere en/of voorspelbare auto’s. Kleinere auto’s houden vaak ook veel beter hun waarde. Afschrijving op 50k gaat veel harder dan op 30k, rente en verzekering idem. Zelfs de MRB tikt steeds harder aan.dfbt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Maar onderhoud gaat wel komen toch?
Banden in elektrische auto schijnen ook wel hard te gaan. (normale band)
Ik heb ondertussen best wel wat familieleden/vrienden met een private lease auto. Maar echt niemand komt bijna op een bedrag uit van 1000 per maand..
Meeste zitten tussen 300-500...
Zelf voor onze 7 zitter ook naar lease gekeken maar dat waren geen leuke bedragen en maar voor ex-lease gegaan. Alles wat die over 3-4 jaar nog waard is winst ten opzichte van afschrijving van een nieuwe. Met APK en onderhoud om de twee jaar valt dat ook enorm mee.
Nou, nee. Dat is het tarief dat je op dit moment voor die auto zou moeten betalen. De leasetarieven zullen in 2022 heel anders zijn geweest. Dus je bent wel een beetje appels met peren aan het vergelijken.Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Ja maar als je in december 2022 een lease contract was aangegaan voor 6 jaar, dan was je prijs 938 euro per maand geweest.
(ter indicatie, volgens dit artikel https://www.autoweek.nl/a...r=https://www.google.com/ waren alleen al in 2022 de tarieven voor identieke auto's gemiddeld met 17% gestegen.)
Ik heb in het verleden wel eens wat zitten vergelijken. Kwam er op neer dat 5 jaar lease vaak grofweg evenveel kostte als de aanschafprijs van de auto. Met zelf kopen heb je dan wel de kosten van onderhoud, verzekeringen en belastingen, maar houd je ook na 5 jaar de restwaarde over. Wat vaak toch zo'n 50% van de aanschafprijs is en meer dan de kosten van onderhoud, verzekeringen en belastingen die je hebt gehad. En vooral: je kunt na die 5 jaar gewoon blijven doorrijden tegen alleen de kosten van onderhoud, verzekeringen en belastingen, terwijl je bij lease nog steeds een fors maandbedrag houdt.
Het is volgens mij vooral interessant als je tijdelijk een compacte (tweede) auto 'nodig' hebt. Bijvoorbeeld als je kleine kinderen hebt en het erg onhandig is als je met de kinderen ergens naartoe moet wat op meer dan loopafstand is, maar je na een jaar of 5 wel weer zonder die auto zou kunnen. Dan is het een redelijk zorgeloze manier om tijdelijk een (tweede) auto te hebben, zonder dat je na 5 jaar die auto weer via marktplaats moet zien kwijt te raken of zo.Deveon schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Private lease is vaak met name interessant bij kleinere en/of voorspelbare auto’s. Kleinere auto’s houden vaak ook veel beter hun waarde. Afschrijving op 50k gaat veel harder dan op 30k, rente en verzekering idem. Zelfs de MRB tikt steeds harder aan.
Dat is zeker waar, de historische leaseprijzen zijn helaas niet meer te vinden.Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Nou, nee. Dat is het tarief dat je op dit moment voor die auto zou moeten betalen. De leasetarieven zullen in 2022 heel anders zijn geweest. Dus je bent wel een beetje appels met peren aan het vergelijken.
(ter indicatie, volgens dit artikel https://www.autoweek.nl/a...r=https://www.google.com/ waren alleen al in 2022 de tarieven voor identieke auto's gemiddeld met 17% gestegen.)
Ik heb in het verleden wel eens wat zitten vergelijken. Kwam er op neer dat 5 jaar lease vaak grofweg evenveel kostte als de aanschafprijs van de auto. Met zelf kopen heb je dan wel de kosten van onderhoud, verzekeringen en belastingen, maar houd je ook na 5 jaar de restwaarde over. Wat vaak toch zo'n 50% van de aanschafprijs is en meer dan de kosten van onderhoud, verzekeringen en belastingen die je hebt gehad. En vooral: je kunt na die 5 jaar gewoon blijven doorrijden tegen alleen de kosten van onderhoud, verzekeringen en belastingen, terwijl je bij lease nog steeds een fors maandbedrag houdt.
Maarrrr, de aanschafprijs van een Model Y is tov het moment dat ik hem kocht en nu ong 5k omlaag gegaan (!). Dus dat maakt de vergelijking voor zelf kopen relatief nog interessanter in dat opzicht.
Volgens mij is de auto-keuze m.n. ingegeven door 'oud' vs 'nieuw'. Er zijn zat mensen die denken dat een auto na een jaar of 8 of 10 'op' is of dat er dan 'groot onderhoud' aan komt of dat een auto dan opeens 'onbetrouwbaar' is. Ik heb nog nooit een auto gekocht die jonger was dan 9 jaar, ik heb nog nooit 'groot onderhoud' hoeven doen. Oké, één keer dikke brembo's onder een Civic gezet. Maar door dat zelf te doen zijn de kosten ook prima te behappen.
Ik heb 3x stil gestaan in 16 jaar tijd. En ex. brandstof/verzekering zijn mijn totale kosten nog ruim onder de 20k in die 16 jaar, met verzekering er bij iets boven de 20k. En dan hoef je echt geen oude barrels te rijden.
Mensen zijn notoir slecht in kansberekening, de kans op pech onderweg is per rit echt verwaarloosbaar klein. Het feit dat ons wagenpark steeds ouder wordt kan m.i. grotendeels toegeschreven worden aan een groeiende betrouwbaarheid van auto's in het algemeen.
Er zullen inderdaad situaties zijn voor private lease. Maar zoals @Beekforel ook zegt; het is niet zo dat je met (private) lease opeens geen omkijken meer hebt naar een auto.
Ik sta met mijn (zakelijke) lease ook vaker bij de garage dan met onze eigen auto.
Ik heb 3x stil gestaan in 16 jaar tijd. En ex. brandstof/verzekering zijn mijn totale kosten nog ruim onder de 20k in die 16 jaar, met verzekering er bij iets boven de 20k. En dan hoef je echt geen oude barrels te rijden.
Mensen zijn notoir slecht in kansberekening, de kans op pech onderweg is per rit echt verwaarloosbaar klein. Het feit dat ons wagenpark steeds ouder wordt kan m.i. grotendeels toegeschreven worden aan een groeiende betrouwbaarheid van auto's in het algemeen.
Er zullen inderdaad situaties zijn voor private lease. Maar zoals @Beekforel ook zegt; het is niet zo dat je met (private) lease opeens geen omkijken meer hebt naar een auto.
Ik sta met mijn (zakelijke) lease ook vaker bij de garage dan met onze eigen auto.
Dat betekent dus ook dat je je auto 5k te duur hebt gekochtRequiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Dat is zeker waar, de historische leaseprijzen zijn helaas niet meer te vinden.
Maarrrr, de aanschafprijs van een Model Y is tov het moment dat ik hem kocht en nu ong 5k omlaag gegaan (!). Dus dat maakt de vergelijking voor zelf kopen relatief nog interessanter in dat opzicht.
Exact, dat zit al verwerkt in mijn afschrijving zoals hierboven uitgerekend :-).Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Dat betekent dus ook dat je je auto 5k te duur hebt gekocht. Of dat de tweedehandswaarde van je auto ook een paar duizend euro omlaag gegaan is.
En dat zou voor veel mensen drie keer te veel zijn.Tehh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:21:
Volgens mij is de auto-keuze m.n. ingegeven door 'oud' vs 'nieuw'. Er zijn zat mensen die denken dat een auto na een jaar of 8 of 10 'op' is of dat er dan 'groot onderhoud' aan komt of dat een auto dan opeens 'onbetrouwbaar' is. Ik heb nog nooit een auto gekocht die jonger was dan 9 jaar, ik heb nog nooit 'groot onderhoud' hoeven doen. Oké, één keer dikke brembo's onder een Civic gezet. Maar door dat zelf te doen zijn de kosten ook prima te behappen.
Drie keer in 16 jaar vind ik zeker niet verwaarloosbaar klein. En zou voor mij eerder een argument zijn waarom ik dus niet voor zo'n oude auto zou kiezen als ik voor woon-werkverkeer afhankelijk zou zijn van mijn auto.Mensen zijn notoir slecht in kansberekening, de kans op pech onderweg is per rit echt verwaarloosbaar klein.
Het hangt daarbij vooral ook af van wat de impact is van stil komen te staan met je auto. Een oude auto zou voor mij ook een prima keus zijn als ik de auto alleen voor privé gebruik zou hebben. En als ik privé niet afhankelijk zou zijn van een betrouwbare auto (denk aan zieke familieleden waar je elk moment naartoe zou moeten willen kunnen.)
In de details wel. In het grote plaatje is het wel een mooi gegeven dat veel mensen tijdens de weg naar FO de keus hebben om te kiezen tussen lease, tweedehands koop en nieuw koop. En tussen iets met een hogere aanschafprijs maar lagere periodieke kosten of iets met een lagere aanschafprijs maar hogere periodieke kosten. Die keuzevrijheid is een groot goed, omdat je zo precies kan kiezen voor de eigen sweet spot, zowel op basis van financiele argumenten als niet-financiele argumenten. En dat geldt niet alleen voor auto's, maar eigenlijk voor alles.dfbt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:33:
denk dat er nu ook redelijk of topic wordt gegaan wat betreft FO en auto's.
Ik denk dat dit juist een heel positief aspect is aan de reis naar FO.
Ik heb een 7tal jaren geleden een PL afgesloten. Dit uiteraard goed doorgerekend wat het kosten tegenover koop / 2de hands. Op dat moment kregen leasemaatschappijen nog grote kortingen op auto's en was het redelijk voordelig om het af te sluiten. Geen gedoe met onderhoud sprak mij ook erg aan en ik had toen ook onzekerheid over de restwaarde van een benzine auto omdat toen elektrisch enorm in opkomst was (achteraf totaal niet relevant). Dus vond het toen wel een goeie keus. Maar tegenwoordig is het eigenlijk te duur geworden bij grotere auto's om nog interessant te zijn.
Het is financieel één van de grootste kostenposten, met een flinke impact op je savingsate etc. Dus imo juist WEL interessant om te bespreken hoe je dit het beste kunt structureren.dfbt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:33:
denk dat er nu ook redelijk of topic wordt gegaan wat betreft FO en auto's.
Ja de kosten van een auto op FO wel.Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:36:
[...]
Het is financieel één van de grootste kostenposten, met een flinke impact op je savingsate etc. Dus imo juist WEL interessant om te bespreken hoe je dit het beste kunt structureren.
Maar hoe vaak iemand langs de snelweg stil staat niet meer
Terwijl de betrouwbaarheid van een auto nu juist een van de belangrijke redenen is om voor een jongere en veel duurdere auto, met meer impact op je FO budget, te kiezendfbt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Ja de kosten van een auto op FO wel.
Maar hoe vaak iemand langs de snelweg stil staat niet meer
3 keer op 16 jaar is echt weinig hoor.Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:29:
[...]
En dat zou voor veel mensen drie keer te veel zijn.
[...]
Drie keer in 16 jaar vind ik zeker niet verwaarloosbaar klein. En zou voor mij eerder een argument zijn waarom ik dus niet voor zo'n oude auto zou kiezen als ik voor woon-werkverkeer afhankelijk zou zijn van mijn auto.
Het hangt daarbij vooral ook af van wat de impact is van stil komen te staan met je auto. Een oude auto zou voor mij ook een prima keus zijn als ik de auto alleen voor privé gebruik zou hebben. En als ik privé niet afhankelijk zou zijn van een betrouwbare auto (denk aan zieke familieleden waar je elk moment naartoe zou moeten willen kunnen.)
Bij mijn eerste auto is me dat ook gebeurd, alleen al door 3 keer een lekke band op 120.000km.
Als je zo zeker wil zijn, zorg dan gewoon dat je het nummer van een taxi bij de hand hebt, voor die keren dat je dan stil staat met je oude auto gaat het ook geen grote impact hebben op je kosten...
De meeste auto's worden vervangen omdat mensen zin hebben in een nieuwe auto, of omdat ze bang zijn dat er kosten gaan komen. Zelden is dat als er echt kosten zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat betrouwbaarheid is is niet objectief vast te stellen en daarmee is dat een autodiscussie toch? Ik kan mijn N=1 ervaringen delen maar ik denk niet dat je dan opeens denkt: oh ik ga mijn geldverbrandende nieuwe auto inruilen voor een betrouwbare occasion.Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:00:
[...]
Terwijl de betrouwbaarheid van een auto nu juist een van de belangrijke redenen is om voor een jongere en veel duurdere auto, met meer impact op je FO budget, te kiezen
Op het moment dat de kosten er zijn, gaat ook direct de waarde een stuk omlaag. Dat is een beetje het natte vingerwerk dat de meesten doen in dit geval. Verkoop de auto als je verwacht dat er binnenkort grote kosten aankomen, en dat moment kan natuurlijk in de realiteit veel verder liggen voor dat die kosten een werkelijkheid worden.Tommie12 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:06:
De meeste auto's worden vervangen omdat mensen zin hebben in een nieuwe auto, of omdat ze bang zijn dat er kosten gaan komen. Zelden is dat als er echt kosten zijn.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Die drie keer komt voor ons uit op ~0,06% kans per dag dat de auto gebruikt wordt, en dus nog een stuk kleiner per rit aangezien onze auto bijna elke dag gebruikt wordt (zeker 6/7 dagen).Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:29:
[...]
En dat zou voor veel mensen drie keer te veel zijn.
[...]
Drie keer in 16 jaar vind ik zeker niet verwaarloosbaar klein. En zou voor mij eerder een argument zijn waarom ik dus niet voor zo'n oude auto zou kiezen als ik voor woon-werkverkeer afhankelijk zou zijn van mijn auto.
Prima dat het voor veel mensen 'te veel is', maar dan is het kopen van een duurdere auto dus gewoon een 'verzekering'. Je hebt maandelijks (meer)kosten om te voorkomen dat de impact van een ongewenste situatie (stil staan/pech) lager is.
Volgens mij is de consensus in dit topic: verzekeren doe je alleen voor dingen waarvan het gevolg te groot is om zelf te dragen.
Risico = kans * impact
De kans op pech is gewoon klein, ook bij een 'oude' auto.
Maar zelfs als je pech hebt is de kans op een grote impact weer klein. De meeste pech ontstaat in de eigen woonplaats. Zo ook bij ons. Houd trouwens in je achterhoofd dat 1 van de 3 keer 'slechts' een lege accu was, dat bracht misschien 10 minuten vertraging.
Natuurlijk kan je altijd argumenten vinden met ziekte/sterfgevallen i.c.m. vakantie, overstroming en weet ik het. Maar voor dat soort beren-op-de-weg zoekerij ben ik niet gevoelig.
Maar mensen (niet jij alleen), blijf vooral lekker nieuwe auto's kopen. Als jullie hem goed onderhouden koop ik misschien jouw auto wel tegen de tijd dat die 'onbetrouwbaar' wordt
Ach.. mensen zijn nogal pessimistisch in die dingen.Qwerty-273 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Op het moment dat de kosten er zijn, gaat ook direct de waarde een stuk omlaag. Dat is een beetje het natte vingerwerk dat de meesten doen in dit geval. Verkoop de auto als je verwacht dat er binnenkort grote kosten aankomen, en dat moment kan natuurlijk in de realiteit veel verder liggen voor dat die kosten een werkelijkheid worden.
Ik heb ooit een auto gereden tot 300.000km. Die was nog niet onbetrouwbaar, gewoon wat versleten hier en daar, en ik kreeg mijn eerste bedrijfswagen.
Een privé auto hebben we ooit gereden tot 140.000km en 14 jaar oud. Die was niet 'op', maar er moest ineens nogal wat gebeuren (distributieriem, nieuwe koppeling, onderhoud en een probleem met de sloten). Dat zou allemaal ineens bijna 2000€ kosten terwij de auto op dat moment slechts 1500€ waard was. Die is naar afrika gegaan omdat dergelijke herstellingen daar een pak goedkoper kunnen door goedkope werkuren.
Private lease nemen terwijl je 40/50k aanschafbedrag laat renderen op de beurs is wel degelijk een afweging op weg naar FO. Kopen betekent geld kwijt, nul opportunity over maar lagere maandlasten met risico op oplopende reparatiekosten. Lease betekent hogere maandlasten accepteren voor zekerheid. Die je kunt compenseren met rendement uit beleggen.
Toen ik nog een koopauto had heeft die mij juist in drie jaar tijd het aanschafbedrag gekost aan onderhoud. Met lease had ik er geen omkijken naar. Juist door die dure reparaties op rij (vrijwel meteen: hybride accu kapot, jaar 2; remschijven rondom vastgeroest en te dun, jaar 3: motorsteunen op, banden op, koplampen konden niet langer gepolijst worden) kwam ik met kopen duurder uit dan met private lease.
En natuurlijk: remmerij, banden zijn verbruiksdingen. Maar om ook 1k per koplamp kwijt te zijn, 2k voor motorsteunen werd mij op den duur te gortig. Dat het hybride accu systeem er aan zat te komen daar had ik rekening mee gehouden. De rest niet achter elkaar en dan gaat het snel aantikken. Tel daar bovenop dat ik maar 10k per jaar rij want niet nodig voor woon / werkverkeer en een auto ongeacht koop/lease is gewoon een flinke liability en geen asset.
Persoonlijk rij ik dan liever nieuw, elektrisch voor dezelfde maandlasten als ik bij koop kwijt was voor een 12 jaar oude derdehandse. En dat werd dus mijn afweging om van koop naar lease te gaan kijken.
Toen ik nog een koopauto had heeft die mij juist in drie jaar tijd het aanschafbedrag gekost aan onderhoud. Met lease had ik er geen omkijken naar. Juist door die dure reparaties op rij (vrijwel meteen: hybride accu kapot, jaar 2; remschijven rondom vastgeroest en te dun, jaar 3: motorsteunen op, banden op, koplampen konden niet langer gepolijst worden) kwam ik met kopen duurder uit dan met private lease.
En natuurlijk: remmerij, banden zijn verbruiksdingen. Maar om ook 1k per koplamp kwijt te zijn, 2k voor motorsteunen werd mij op den duur te gortig. Dat het hybride accu systeem er aan zat te komen daar had ik rekening mee gehouden. De rest niet achter elkaar en dan gaat het snel aantikken. Tel daar bovenop dat ik maar 10k per jaar rij want niet nodig voor woon / werkverkeer en een auto ongeacht koop/lease is gewoon een flinke liability en geen asset.
Persoonlijk rij ik dan liever nieuw, elektrisch voor dezelfde maandlasten als ik bij koop kwijt was voor een 12 jaar oude derdehandse. En dat werd dus mijn afweging om van koop naar lease te gaan kijken.
Autorijden hoeft sowieso niet zo heel duur te zijn als je eisen niet te hoog zijn.
Wij hebben een Skoda Citigo E iV private lease als 2e auto die bijna afloopt na 5 jaar 10kkm/jaar, wij betalen €240/maand.
Maar; om terug ontopic te geraken: we zijn van plan het weer met één auto te gaan doen. Ga dan wel goede fiets/regenpakken etc. kopen. Financiele besparing t.o.v. verlies van comfort/flexibiliteit valt alsnog erg tegen. Maar; ik doe het ook een beetje uit principe (daar zal ik nog spijt van krijgen als ik een keer in de regen op de fiets moet
)
Wij hebben een Skoda Citigo E iV private lease als 2e auto die bijna afloopt na 5 jaar 10kkm/jaar, wij betalen €240/maand.
- Waarde bij afsluiten was €23.570
- Overnameaanbod nu is €11.150
- Afschrijving was achteraf dus €207/maand
Maar; om terug ontopic te geraken: we zijn van plan het weer met één auto te gaan doen. Ga dan wel goede fiets/regenpakken etc. kopen. Financiele besparing t.o.v. verlies van comfort/flexibiliteit valt alsnog erg tegen. Maar; ik doe het ook een beetje uit principe (daar zal ik nog spijt van krijgen als ik een keer in de regen op de fiets moet
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 29-01-2025 14:44 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Iedereen heeft zijn eigen omstandigheden.
Ik zit zelf in de situatie waarbij ik veel kilometers rij voor het werk en relatief weinig privé.
Daarbovenop heb ik de keuze gemaakt om de werkkilometers met mijn privé auto te doen.
In ruil voor een nettovergoeding van een 43€c/km van de werkgever.
Mijn huidige wagen wordt 8j oud en heeft nu 215k kilometers. Gekocht aan 55k 4j oud
Waarbij ik ongeveer 35k kilometer per jaar voor het werk rij.
Benzine staat al een tijd redelijk goedkoop, onderhoud is goedkoop (gaat iedere 15k binnen). Verzekering en taksen ook relatief goedkoop want kleine motor qua vermogen.
Auto zelf was 15k tweedehands.
Niet voor iedereen geschikt.
Je moet het graag allemaal een beetje zelf regelen en optimaliseren. En je moet een buffer hebben voor onverwachte omstandigheden.
Het maakt je goed bewust van wat een auto kost.
Ik zit zelf in de situatie waarbij ik veel kilometers rij voor het werk en relatief weinig privé.
Daarbovenop heb ik de keuze gemaakt om de werkkilometers met mijn privé auto te doen.
Mijn huidige wagen wordt 8j oud en heeft nu 215k kilometers. Gekocht aan 55k 4j oud
Benzine staat al een tijd redelijk goedkoop, onderhoud is goedkoop (gaat iedere 15k binnen). Verzekering en taksen ook relatief goedkoop want kleine motor qua vermogen.
Je moet het graag allemaal een beetje zelf regelen en optimaliseren. En je moet een buffer hebben voor onverwachte omstandigheden.
Ik snap dat je dat doet met zo'n riante km-vergoeding! Bij ons helaas gemaximeerd op 28ct/km.Wozmro schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:57:
Iedereen heeft zijn eigen omstandigheden.
Wat betreft auto's en FO hebben wij het geluk dat we niks om auto's geven (middel, geen doel) en dat we geen kinderen hebben/willen.
Ik zie veel jonge gezinnen om me heen voor het gemak wel snel overstappen op een veel zwaardere station en als papa (even stereotyperend) het toch wel mooi vind om in een iets sportievere auto te rijden zit je al aan een flink bedrag.
Dit hele fenomeen doet me denken aan een eerdere discussie hier (of elders?). Met als stelling: Als je volgens de standaarden van de jaren 80 of 90 zou leven zou je veel meer overhouden en sneller FO zijn. Toen kon men er immers ook gelukkig mee zijn.
Vond dat wel een leuke spiegel voor mezelf, vooral ook qua voeding (dure maaltijdboxen vs. agv'tje / terrascultuur), tech en vervoer.
Je zegt daar wel iets treffends wat ik dus zelf als jonge vader ook steeds meer merk; kinderen zijn een catalysator voor redelijk wat uitgaven en brengen meer kosten met zich mee dan ik me gerealiseerd hadfinsdefis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Ik snap dat je dat doet met zo'n riante km-vergoeding! Bij ons helaas gemaximeerd op 28ct/km.
Wat betreft auto's en FO hebben wij het geluk dat we niks om auto's geven (middel, geen doel) en dat we geen kinderen hebben/willen.
Ik zie veel jonge gezinnen om me heen voor het gemak wel snel overstappen op een veel zwaardere station en als papa (even stereotyperend) het toch wel mooi vind om in een iets sportievere auto te rijden zit je al aan een flink bedrag.
Dit hele fenomeen doet me denken aan een eerdere discussie hier (of elders?). Met als stelling: Als je volgens de standaarden van de jaren 80 of 90 zou leven zou je veel meer overhouden en sneller FO zijn. Toen kon men er immers ook gelukkig mee zijn.
Vond dat wel een leuke spiegel voor mezelf, vooral ook qua voeding (dure maaltijdboxen vs. agv'tje / terrascultuur), tech en vervoer.
De reden dat wij gekozen hebben voor een relatief grote auto was inderdaad kinderen bijv. De reden dat we gekozen hebben voor een veel groter (en duurder) huis is ook kinderen. En dan heb je - zeker de eerste paar jaar - ook nog de flinke netto kosten voor de kinderopvang.
Als kinderen krijgen niet iets is dat je als stel zou willen helpt dat wel enorm qua financiële inrichting van je leven denk ik....
Klopt. Een hoop mensen zijn bereid om een zak meer geld uit te geven als "verzekeringspremie" om de kans op dat ongemak te verkleinen.Tehh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:25:
[...]
Die drie keer komt voor ons uit op ~0,06% kans per dag dat de auto gebruikt wordt, en dus nog een stuk kleiner per rit aangezien onze auto bijna elke dag gebruikt wordt (zeker 6/7 dagen).
Prima dat het voor veel mensen 'te veel is', maar dan is het kopen van een duurdere auto dus gewoon een 'verzekering'. Je hebt maandelijks (meer)kosten om te voorkomen dat de impact van een ongewenste situatie (stil staan/pech) lager is.
Lastige is wel dat die impact niet altijd in euro's uit te drukken is.Volgens mij is de consensus in dit topic: verzekeren doe je alleen voor dingen waarvan het gevolg te groot is om zelf te dragen.
Risico = kans * impact
Niemand dwingt je om daar gevoelig voor te zijn. Maar als je in de situatie zit of hebt gezeten dat je regelmatig op onhandige tijden naar je ouders moet omdat er "iets" aan de hand is (of zou kunnen zijn), en dat situaties zijn waarbij je echt niet zit te wachten op vertraging, dan denk ik dat je beeld van die "beren op de weg" mogelijk wel wat bijgesteld zou kunnen worden.Natuurlijk kan je altijd argumenten vinden met ziekte/sterfgevallen i.c.m. vakantie, overstroming en weet ik het. Maar voor dat soort beren-op-de-weg zoekerij ben ik niet gevoelig.
Dat is inderdaad zo met kinderen. En voor al dat geld moet je extra werken, wat weer meer opvang betekent etc... de kosten stijgen evenredig en het brutoloon valt vaak in de hoogste belastingschijf...Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:20:
[...]
Je zegt daar wel iets treffends wat ik dus zelf als jonge vader ook steeds meer merk; kinderen zijn een catalysator voor redelijk wat uitgaven en brengen meer kosten met zich mee dan ik me gerealiseerd had.
De reden dat wij gekozen hebben voor een relatief grote auto was inderdaad kinderen bijv. De reden dat we gekozen hebben voor een veel groter (en duurder) huis is ook kinderen. En dan heb je - zeker de eerste paar jaar - ook nog de flinke netto kosten voor de kinderopvang.
Als kinderen krijgen niet iets is dat je als stel zou willen helpt dat wel enorm qua financiële inrichting van je leven denk ik....
Wij werken nu samen een volle week doordat we allebei een dag verlof opnemen. Daardoor hebben we geen opvang, is er altijd iemand thuis dus veel tijd voor de opvoeding en huishouden etc. 1 auto is genoeg, die gaat of naar werk mee of wordt gebruikt met de kinderen (we werken op 4 en 13 km enkele reis dus fietsen is een optie) en opa en oma wonen in het dorp voor die keer dat het echt even niet lukt
Ik wil niet weten dat bespaart per maand, ik denk meer dan dat werken zou opleveren in die dagen

Nu de oudste bijna 6 is merk ik wel dat de auto steeds meer thuis nodig is, die is 3 keer per week na schooltijd bezig met sport/hobby/zwemles.
Daarvoor hoef je niet eens terug naar de jaren 80/90. Als je kijkt hoe je "vroeger" leefde als student/jongere/starter, dan denk ik dat heel veel mensen nu veel meer uitgeven dan alleen de inflatieverhoging.finsdefis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Dan nog is het wel eens goed om het rekensommetje te maken. Als je de keus hebt om een volledige kilometervergoeding te krijgen in plaats van een lease-auto, dan is het vaak juist de betere keus om als je veel werk-km's maakt te kiezen voor een eigen auto plus km vergoeding.finsdefis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Ik snap dat je dat doet met zo'n riante km-vergoeding! Bij ons helaas gemaximeerd op 28ct/km.
Interessant onderwerp in het kader van FO, w.o. inzicht in kosten van Requiem19 een paar posts eerder. Ik rijd een 17 jaar oude diesel station, met (tot zover) een betrouwbare aandrijflijn. Inmiddels 7-8 jaar in bezit en 340k km op de teller. Destijds aangeschaft met 100k km op de teller. De maandlasten nemen de laatste jaren toe, m.n. de wegenbelasting voor diesel, en ik kijk daarom (en omdat de auto toch wel wat minder wordt qua carrosserie, bekleding) wel eens rond voor wat anders.
De prijs van een occasion vind ik momenteel hoog, vooral als jezelf wat eisen stelt, als lage km stand, een jonge auto en ruimte voor kinderen. Als je ook nog optische- en luxe wensen hebt, gaat het nog harder qua prijs.
Met een FO mindset kan ik me er rationeel gezien lastig toe zetten om iets anders te kopen. Stel je geeft 40k uit, dan mis je het rendement op 40k. Momenteel is dat zelfs in een spaar deposito met 2,5% 1.000e/jaar.
Dat zijn ongeveer de gemiddelde jaarlijkse garage onderhoudskosten die ik momenteel heb met 25k km per jaar. Met een brandstof auto heb je een groot deel van de garage kosten nog steeds.
Als je afschrijving gaat rekenen gaat het ineens heel hard.
Een elektrische auto is een alternatief, maar m.i. het interessantst als je deze voor de lange termijn koopt, om de afschrijving wat uit te nivelleren? Mocht je na 2-3 jaar verkopen dan klapt dat er aardig in.
De prijs van een occasion vind ik momenteel hoog, vooral als jezelf wat eisen stelt, als lage km stand, een jonge auto en ruimte voor kinderen. Als je ook nog optische- en luxe wensen hebt, gaat het nog harder qua prijs.
Met een FO mindset kan ik me er rationeel gezien lastig toe zetten om iets anders te kopen. Stel je geeft 40k uit, dan mis je het rendement op 40k. Momenteel is dat zelfs in een spaar deposito met 2,5% 1.000e/jaar.
Dat zijn ongeveer de gemiddelde jaarlijkse garage onderhoudskosten die ik momenteel heb met 25k km per jaar. Met een brandstof auto heb je een groot deel van de garage kosten nog steeds.
Een elektrische auto is een alternatief, maar m.i. het interessantst als je deze voor de lange termijn koopt, om de afschrijving wat uit te nivelleren? Mocht je na 2-3 jaar verkopen dan klapt dat er aardig in.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
@TheCrius precies mijn idee - auto gekocht met het idee om hem zo lang als redelijk te blijven rijden, waardoor de afschrijving per jaar afneemt en de TCO uiteindelijk ‘relatief’ laag is (tov best possible alternative’).
Elektrisch is extra interessant als je zonnepanelen hebt natuurlijk.
Elektrisch is extra interessant als je zonnepanelen hebt natuurlijk.
Hier zelfde gedachtengang gehad. Was een diesel uit 2004, al bijna 12 jaar in ons bezit. Bijna 177 euro aan wegenbelasting (euro 3) per maand. Was niet meer te verantwoorden. Nu tweedehands Tesla gekocht. Als het moet, zouden we met 1 auto toekunnen, maar in de benzine slurper (die we ook nog hebben) passen alle kinderen en kan goed de caravan trekken --> goedkope (en daarom veel) vakanties.TheCrius schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:16:
Interessant onderwerp in het kader van FO, w.o. inzicht in kosten van Requiem19 een paar posts eerder. Ik rijd een 17 jaar oude diesel station, met (tot zover) een betrouwbare aandrijflijn. Inmiddels 7-8 jaar in bezit en 340k km op de teller. Destijds aangeschaft met 100k km op de teller. De maandlasten nemen de laatste jaren toe, m.n. de wegenbelasting voor diesel, en ik kijk daarom (en omdat de auto toch wel wat minder wordt qua carrosserie, bekleding) wel eens rond voor wat anders.
Dus toch maar over de aankoop heen gezet. Beetje meer in het hier en nu leven mag ook wel zo nu en dan.
Deze papa in een jong gezin rijdt anders gewoon op een e-bikefinsdefis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Veel van wat je noemt is verder natuurlijk gewoon een vorm van lifestyle inflation, maar veel mensen hebben het nauwelijks door, omdat veel als een soort normaal verworden is binnen de sociale kring, ongeacht waar je ook kijkt.
Om in het voorbeeld van auto's te blijven bijvoorbeeld. Twee auto's voor de deur was in de jaren '80 en '90 bijvoorbeeld gewoon een vorm van lifestyle inflation. Maar inmiddels dusdanig genormaliseerd, men heeft zich een dusdanige noodzaak aan weten te praten, dat er een totale afhankelijkheid is ontstaan en men het niet eens langer doorheeft hoe gevoelig men is voor lifestyle inflation. Zelfs niet al kost het tienduizenden euros. En ook meer dan 2 auto's heb ik mensen op Tweakers al meermaals horen bestempelen als noodzakelijk in plaats van luxe.
Verder niet het doel eindeloos in deze discussie alhier te verzanden, ik ken het sentiment op Tweakers. Dus voor iedereen die zich persoonlijk aangesproken voelt. Jullie hebben de auto thuis echt nodig
Vanuit marketing oogpunt is het natuurlijk gewoonweg briljant, dat het je lukt als sector/industrie om uiteindelijk lifestyle inflation verder als het ware van generatie op generatie over te dragen. De auto industrie is het bij uitstek gelukt. Qua tech zie je dat met name de smartphone industrie hier ook erg goed in slaagt op inmiddels toch al wat langere termijn. Als ook verder natuurlijk niet vergeten de gehele horeca experience, wat als sector het voor elkaar gekregen heeft om met hoge regelmaat buiten de deur eten, tot norm te doen veranderen.
Als je tevreden bent, kun je overwegen om gewoon door te rijden. Dat heb ik ook nog een tijd gedaan met m'n diesel terwijl ik de jaarkm's niet meer maakte. Totdat ie echt stuk was en ik de reparatiekosten niet meer kon verantwoorden.TheCrius schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:16:
Voor het gemiste rendement op 40k kun je veel extra mrb betalen. En als je verder tevreden bent...
Niet zo handig natuurlijk. Daarmee vergroot je de kans op een hogere levensverwachting en dan heb je een grotere FO-pot nodig.psychodude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Deze papa in een jong gezin rijdt anders gewoon op een e-bike.
Grappig dat je dit noemt. Dacht hier laatst toevallig ook aan. We nemen in onze sociale kring maar gewoon aan dat een terras pakken of uit eten gaan gewoon (financieel) kan.Vanuit marketing oogpunt is het natuurlijk gewoonweg briljant, dat het je lukt als sector/industrie om uiteindelijk lifestyle inflation verder als het ware van generatie op generatie over te dragen. De auto industrie is het bij uitstek gelukt. Qua tech zie je dat met name de smartphone industrie hier ook erg goed in slaagt op inmiddels toch al wat langere termijn. Als ook verder natuurlijk niet vergeten de gehele horeca experience, wat als sector het voor elkaar gekregen heeft om met hoge regelmaat buiten de deur eten, tot norm te doen veranderen.
Bij tech en auto's vind ik het wat lastiger, omdat je soms (voor relatief minder geld dan vroeger) meer krijgt qua veiligheid of snufjes. Sommige dingen zijn gewoon technologische vooruitgang en in veel gevallen kan je dat ook wel als lifestyle inflation bestempelen.
Moet wel zeggen dat de shine van een nieuwe telefoon kopen eraf is. Hetzelfde rechthoekje met hetzelfde OS geeft toch niet die gewenste dopamineshot als de excentrieke upgrades van vroeger
Maar ik denk niet dat het mij zou lukken om een paar kinderen op een e-bike naar de kinderopvang te brengen, En de opvang was ook niet bepaald op loopafstand.psychodude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Veel van wat je noemt is verder natuurlijk gewoon een vorm van lifestyle inflation, maar veel mensen hebben het nauwelijks door, omdat veel als een soort normaal verworden is binnen de sociale kring, ongeacht waar je ook kijkt.
Maar misschien is het ook wel lifestyle inflation dat beide ouders een baan hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-01-2025 08:14 ]
Jouw gezin heeft geen auto, of rijdt je vrouw de auto? 😉.psychodude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Geen auto is wel interessant, mits je vrij dicht in de buurt van een station woont en je werk op fietsafstand zit. Scheelt een hoop geld.
Maar kost wel echt veel tijd als je familie / vrienden wilt bezoeken die niet op fietsafstand wonen. En de trein is ook wel heul prijzig geworden.
Ach in niet zo vroeger tijden gingen we gewoon met 2 kinderen op de fiets een in een bakje voor en een achterop.
Al dat gemak kan ook gewoon omdat het geld er is, of dat nu om 2 auto’s gaat of vaker uit eten. Mensen hebben meer geld te besteden.
Voor FO is het gewoon een keuze, iets minder uit eten scheelt iets, een 2e auto niet kopen iets meer. In de tussentijd heb je een stukje luxe of aangeprate noodzaak 😉.
En in bredere zin, mensen zijn ook gewoon bang om als “vreemd en apart” gezien te worden omdat ze niet aan de norm binnen de eigen sociale bubbel voldoen. Dat dat vaak heel veel onnodig geld kan kosten is dan bijzaak of denk men niet aan.
Zoals @psychodude al aangeeft marketing is een krachtig concept.
Al dat gemak kan ook gewoon omdat het geld er is, of dat nu om 2 auto’s gaat of vaker uit eten. Mensen hebben meer geld te besteden.
Voor FO is het gewoon een keuze, iets minder uit eten scheelt iets, een 2e auto niet kopen iets meer. In de tussentijd heb je een stukje luxe of aangeprate noodzaak 😉.
En in bredere zin, mensen zijn ook gewoon bang om als “vreemd en apart” gezien te worden omdat ze niet aan de norm binnen de eigen sociale bubbel voldoen. Dat dat vaak heel veel onnodig geld kan kosten is dan bijzaak of denk men niet aan.
Zoals @psychodude al aangeeft marketing is een krachtig concept.
Dat is sowieso niet de afweging. Het is eerder de afweging: goh, de auto heeft 3 ton op de teller, er zijn steeds vaker 'kleine dingetjes' bij het onderhoud en er komen wat grote kostenposten aan (distributierriem, banden etc,). (En wellicht is de wegenbelasting ook wat ongunstig vergeleken met een ander auto.) Laat ik eens kijken naar een andere auto van een paar jaar oud met een ton op de teller. Dan kan de oude auto mooi naar te Tehh's van deze wereld.Kalentum schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Wat betrouwbaarheid is is niet objectief vast te stellen en daarmee is dat een autodiscussie toch? Ik kan mijn N=1 ervaringen delen maar ik denk niet dat je dan opeens denkt: oh ik ga mijn geldverbrandende nieuwe auto inruilen voor een betrouwbare occasion.
En als ik dan zie dat een jonge tweedehands met een ton op de teller nog ongeveer 2/3 kost van de prijs van een nieuwe auto (of nog meer), dan vind ik de keus voor twee keer een nieuwe auto niet heel veel schokkender dan drie keer een tweedehands. Maar die keus komt pas nadat de keus is gemaakt om een andere auto te nemen.
is wel een beetje het dilemma waar ik nu mee zit. Auto met 300k op de teller en bij de laatste APK kwamen wel wat dingen naar boven die volgend jaar zeker flink wat meerkosten gaan opleveren. Mijn hart zegt eigenlijk dat ik een mooie nieuwe auto wil kopen, maar financieel gezien is het eigenlijk niet te verantwoorden wegens de beperkte kilometers die we rijdenRubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Dat is sowieso niet de afweging. Het is eerder de afweging: goh, de auto heeft 3 ton op de teller, er zijn steeds vaker 'kleine dingetjes' bij het onderhoud en er komen wat grote kostenposten aan (distributierriem, banden etc,). (En wellicht is de wegenbelasting ook wat ongunstig vergeleken met een ander auto.) Laat ik eens kijken naar een andere auto van een paar jaar oud met een ton op de teller. Dan kan de oude auto mooi naar te Tehh's van deze wereld.
En als ik dan zie dat een jonge tweedehands met een ton op de teller nog ongeveer 2/3 kost van de prijs van een nieuwe auto (of nog meer), dan vind ik de keus voor twee keer een nieuwe auto niet heel veel schokkender dan drie keer een tweedehands. Maar die keus komt pas nadat de keus is gemaakt om een andere auto te nemen.
Ja, dat is best lastig. In mijn geval reed ik toentertijd 50.000 km per jaar, wat toch wel een iets andere situatie was... Als je weinig km maakt, dan zouden voor mij zaken als vaste lasten (wegenbelasting, verzekering) ook best zwaar meetellen. Maar dat is voor de toekomst best lastig in te schatten met de politiek van de laatste jaren, dat gaat alle kanten op.Blik1984 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:53:
[...]
is wel een beetje het dilemma waar ik nu mee zit. Auto met 300k op de teller en bij de laatste APK kwamen wel wat dingen naar boven die volgend jaar zeker flink wat meerkosten gaan opleveren. Mijn hart zegt eigenlijk dat ik een mooie nieuwe auto wil kopen, maar financieel gezien is het eigenlijk niet te verantwoorden wegens de beperkte kilometers die we rijden
Ik zou vooral ook kijken waar je auto verder aan moet voldoen. En of dat bij een tweedehands of juist bij een nieuwe beter bij je wensen aansluit. Het is eigenlijk natuurlijk ook een luxeprobleem dat veel mensen in dit topic deze keus hebben...
Ik neig dus aan de ene kant naar een nieuwe elektrische auto, bijvoorbeeld een model Y, KIA EV6, o.i.d. (hebben 3 kids, dus moet ook ruimte hebben). Bijkomende langetermijn kosten qua onderhoud zijn hoogstwaarschijnlijk vrij laag. Aanschaf en afschrijving aan de andere kant wel hoog.Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Ja, dat is best lastig. In mijn geval reed ik toentertijd 50.000 km per jaar, wat toch wel een iets andere situatie was... Als je weinig km maakt, dan zouden voor mij zaken als vaste lasten (wegenbelasting, verzekering) ook best zwaar meetellen. Maar dat is voor de toekomst best lastig in te schatten met de politiek van de laatste jaren, dat gaat alle kanten op.
Ik zou vooral ook kijken waar je auto verder aan moet voldoen. En of dat bij een tweedehands of juist bij een nieuwe beter bij je wensen aansluit. Het is eigenlijk natuurlijk ook een luxeprobleem dat veel mensen in dit topic deze keus hebben...
Andere kant die ik overweeg is een auto als een Skoda Octavia station van ~5 jaar oud. Die zijn best goedkoopt te vinden (15k), maar de benzinekosten en onderhoudskosten zijn dan wel weer flink hoger over het jaar bekeken.
Kwestie van evem goed Excellen met voorzichtige aannames?Blik1984 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:16:
[...]
Ik neig dus aan de ene kant naar een nieuwe elektrische auto, bijvoorbeeld een model Y, KIA EV6, o.i.d. (hebben 3 kids, dus moet ook ruimte hebben). Bijkomende langetermijn kosten qua onderhoud zijn hoogstwaarschijnlijk vrij laag. Aanschaf en afschrijving aan de andere kant wel hoog.
Andere kant die ik overweeg is een auto als een Skoda Octavia station van ~5 jaar oud. Die zijn best goedkoopt te vinden (15k), maar de benzinekosten en onderhoudskosten zijn dan wel weer flink hoger over het jaar bekeken.
Lukt hier al 5 jaar prima. En hier ook beide werkend. De keren dat we kinderen met auto naar school of bso brengen/halen in 1 jaar zijn op 1 hand te tellen. Ons beide woonwerk afstand is >1,5 uur enkele reis (OV).Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:14:
[...]
Maar ik denk niet dat het mij zou lukken om een paar kinderen op een e-bike naar de kinderopvang te brengen, En de opvang was ook niet bepaald op loopafstand.
Maar misschien is het ook wel lifestyle inflation dat beide ouders een baan hebben.
Fietskar erachter en ik kan 3 kinderen tot 6 jaar vervoeren. En mocht ik willen doorcrossen naar werk, ik koppel de kar af en fiets verder. Kan evt mijn vrouw op terugweg de kar weer achter haar fiets koppelen.
En ik woon(buitengebied) ook niet op loopafstand van de basisschool en de bso (en winkelcentrum), maar doe bijna alles op de fiets, incl kinderen mee. Qua gewicht van de kinderen zitten we bijna op de max draagkracht, maar het lukt me nog steeds om een big-shopper tas met leeg glas mee te nemen op heenweg, en voor grofweg 1,5 bigshopper aan boodschappen mee terug. En het 24rollen pak wcpapier mogen de kinderen in de fietskar gewoon zelf vasthouden (vinden ze erg leuk trouwens, want vingers door plastic steken in de rolletjes..... je kent t wel...)
Laatst ook van school het verzoek: welke ouder kan komen rijden om de kinderen naar het theater te brengen. Dus ik meld me aan met fiets en fietskar..... keken ze toch even gek.
Toen ik ook nog zei dat ik in principe 5 kinderen kan managen op 1 fiets (namelijk ook nog 2 zelf fietsend) was het wel een beetje gek genoeg voor de juf van groep 1. Ik hoefde er uiteindelijk maar 3 te vervoeren. Maar puntje bij paaltje: ik was in beide gevallen 5 tot 10 minuten eerder op zowel heen als terugweg. Met de fiets was de afstand namelijk 1,5km rechtdoor, en met de auto 2,3km met eenrichtingsverkeer en rondweg. En als klap op vuurpijl kon ik bij theater onder de voorpui parkeren en de auto's moesten alsnog op 5 minuten loopafstand parkeren
Misschien moeten we daar ook maar mee beginnen met adviseren. In dit geval was Google Maps namelijk duidelijk: de auto is sneller (namelijk 2 minuten sneller). Maar dat geldt alleen voor de pure rij afstand. Neem deur tot deur, incl parkeren, lopen naar deur, kinderen vastzetten in stoeltjes en je verliest gewoon zoveel tijd, dat bij alle afstanden tot 3km de fiets gaat winnen, zeker binnen bebouwde kom.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 30-01-2025 10:07 ]
Dit geeft denk ik vooral aan dat je je iets minder aantrekt van wat anderen normaal vinden en dat je je eigen plan trekt. Dat zal voor het gros van de FO aspiranten wel gelden gok ik. En of je dat nu doet zonder auto, zonder TV, zonder spotify, of zonder maaltijdbox doet er in essentie niet echt toe.psychodude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Om in het voorbeeld van auto's te blijven bijvoorbeeld. Twee auto's voor de deur was in de jaren '80 en '90 bijvoorbeeld gewoon een vorm van lifestyle inflation. Maar inmiddels dusdanig genormaliseerd, men heeft zich een dusdanige noodzaak aan weten te praten, dat er een totale afhankelijkheid is ontstaan en men het niet eens langer doorheeft hoe gevoelig men is voor lifestyle inflation. Zelfs niet al kost het tienduizenden euros. En ook meer dan 2 auto's heb ik mensen op Tweakers al meermaals horen bestempelen als noodzakelijk in plaats van luxe.
Verder niet het doel eindeloos in deze discussie alhier te verzanden, ik ken het sentiment op Tweakers. Dus voor iedereen die zich persoonlijk aangesproken voelt. Jullie hebben de auto thuis echt nodig.
Vanuit marketing oogpunt is het natuurlijk gewoonweg briljant, dat het je lukt als sector/industrie om uiteindelijk lifestyle inflation verder als het ware van generatie op generatie over te dragen. De auto industrie is het bij uitstek gelukt. Qua tech zie je dat met name de smartphone industrie hier ook erg goed in slaagt op inmiddels toch al wat langere termijn. Als ook verder natuurlijk niet vergeten de gehele horeca experience, wat als sector het voor elkaar gekregen heeft om met hoge regelmaat buiten de deur eten, tot norm te doen veranderen.
Hier ook terug gegaan van 2 naar 1 auto toen mijn vriendin een leasauto kreeg. Hele korte berekening liet zien dat prive rijden van haar leaseauto al gauw richting een euro per km ging lopen in het meest gunstige geval
De redenen om de 2e auto prive 'nodig' te hebben waren legio en soms heel bijzonder: Hoe gaan jullie dat dan doen? Wat nou als je in het weekend beiden ergens anders heen wil? Wat als je plots naar het ziekenhuis moet en de auto weg is? Ga je de kinderen dan met de fiets naar de opvang brengen en halen, ook als het regent?
Fietsen, openbaar vervoer (en taxi) en eventueel plannen aanpassen op je vervoer lijken helemaal niet meer te bestaan
Grappig, de combinatie buitengebied en 1,5 km van een theater zie ik niet zo vaak voorbij komen.Get!em schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:31:
[...]
Lukt hier al 5 jaar prima. En hier ook beide werkend. De keren dat we kinderen met auto naar school of bso brengen/halen in 1 jaar zijn op 1 hand te tellen. Ons beide woonwerk afstand is >1,5 uur enkele reis (OV).
Fietskar erachter en ik kan 3 kinderen tot 6 jaar vervoeren. En mocht ik willen doorcrossen naar werk, ik koppel de kar af en fiets verder. Kan evt mijn vrouw op terugweg de kar weer achter haar fiets koppelen.
En ik woon(buitengebied) ook niet op loopafstand van de basisschool en de bso (en winkelcentrum), maar doe bijna alles op de fiets, incl kinderen mee. Qua gewicht van de kinderen zitten we bijna op de max draagkracht, maar het lukt me nog steeds om een big-shopper tas met leeg glas mee te nemen op heenweg, en voor grofweg 1,5 bigshopper aan boodschappen mee terug. En het 24rollen pak wcpapier mogen de kinderen in de fietskar gewoon zelf vasthouden (vinden ze erg leuk trouwens, want vingers door plastic steken in de rolletjes..... je kent t wel...)
Laatst ook van school het verzoek: welke ouder kan komen rijden om de kinderen naar het theater te brengen. Dus ik meld me aan met fiets en fietskar..... keken ze toch even gek.
Toen ik ook nog zei dat ik in principe 5 kinderen kan managen op 1 fiets (namelijk ook nog 2 zelf fietsend) was het wel een beetje gek genoeg voor de juf van groep 1. Ik hoefde er uiteindelijk maar 3 te vervoeren. Maar puntje bij paaltje: ik was in beide gevallen 5 tot 10 minuten eerder op zowel heen als terugweg. Met de fiets was de afstand namelijk 1,5km rechtdoor, en met de auto 2,3km met eenrichtingsverkeer en rondweg. En als klap op vuurpijl kon ik bij theater onder de voorpui parkeren en de auto's moesten alsnog op 5 minuten loopafstand parkeren
Je gaf aan dat je beperkte km's maakt. Dan zou ik denken dat de factor benzinekosten en onderhoudskosten ook minder zwaar meetellen. En dat de weegschaal al snel naar te tweedehands Octavia doorslaat.Blik1984 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:16:
[...]
Ik neig dus aan de ene kant naar een nieuwe elektrische auto, bijvoorbeeld een model Y, KIA EV6, o.i.d. (hebben 3 kids, dus moet ook ruimte hebben). Bijkomende langetermijn kosten qua onderhoud zijn hoogstwaarschijnlijk vrij laag. Aanschaf en afschrijving aan de andere kant wel hoog.
Correct, dat is de rationele kant van het verhaal. Maar dan komt mijn gadget-hart en wens voor een meer duurzame auto naar boven, en dan zit er toch een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat ik voor de elektrische auto moet gaan.Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:09:
[...]
Je gaf aan dat je beperkte km's maakt. Dan zou ik denken dat de factor benzinekosten en onderhoudskosten ook minder zwaar meetellen. En dat de weegschaal al snel naar te tweedehands Octavia doorslaat.
Afijn, ik denk dat het toch de 2dehands Octavia (of soortgelijke auto) gaat worden, ik wil ook geen 30k extra stukslaan op een volledig nieuwe auto
Dat zeggen veel meer mensen ja..... op 10 minuten fietsen hebben we keuze uit 6 basisscholen, 3 supermarkten (en een winkelcentrum met alle default winkels, incl hema,intertoys), 1 theater, 1 middelbare school. En de andere kant op fietsend zitten we binnen 5 minuten in een eindeloos bos.Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Grappig, de combinatie buitengebied en 1,5 km van een theater zie ik niet zo vaak voorbij komen.
Ik ken genoeg dorpen die men beschouwt als randstad, waar de voorzieningen minder zijn. En ik ken ook genoeg grote dorpen waar de interne afstanden tot zulke voorzieningen groter zijn, omdat nieuwbouwwijken zonder voorzieningen worden gebouwd.
Overigens theater en theater. In de grotere plaatsen zie je dat het meteen commercieel moet en groter en gecentraliseerder. Met als gevolg dat de oude kleinere kernen daaromheen niks meer overhouden. In de regio hier, heeft elk klein dorp zijn eigen theater aka cultuurhuis / kulturhus. Het zijn dan misschien niet de grote namen die wekelijks langskomen, maar er is nagenoeg elke week een volle agenda aan activiteiten. En een winnaar van Cameretten komt ook gewoon in het programma.
En vanuit de basisschool gaan ze dus bijna elk kwartaal wel een keer naar een voorstelling daar (nu bijv met de voorleesweek/kinderboeken voorstelling toneel).
Midden op de dag, en je ziet dat het zelfregelend vermogen groot is. Maximaal 2 weken van te voren gaat er een bericht naar de ouders en er zijn meestal meer dan genoeg ouders met auto's om die kinderen even ernaartoe te brengen. Zegt maar weer eens hoeveel auto's er beschikbaar zijn en ook hoeveel ouders flexibel, partime, of niet werken tbv hun kinderen.
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 30-01-2025 10:32 ]
Ziekenhuis: helaas bekend terrein voor mij. Maar dat doe ik met de fiets of met OV, afhankelijk van welk ziekenhuis. Als mijn vrouw mee gaat (= als die niet werkt) dan wel de auto.superkoex9 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Dit geeft denk ik vooral aan dat je je iets minder aantrekt van wat anderen normaal vinden en dat je je eigen plan trekt. Dat zal voor het gros van de FO aspiranten wel gelden gok ik. En of je dat nu doet zonder auto, zonder TV, zonder spotify, of zonder maaltijdbox doet er in essentie niet echt toe.
Hier ook terug gegaan van 2 naar 1 auto toen mijn vriendin een leasauto kreeg. Hele korte berekening liet zien dat prive rijden van haar leaseauto al gauw richting een euro per km ging lopen in het meest gunstige geval![]()
De redenen om de 2e auto prive 'nodig' te hebben waren legio en soms heel bijzonder: Hoe gaan jullie dat dan doen? Wat nou als je in het weekend beiden ergens anders heen wil? Wat als je plots naar het ziekenhuis moet en de auto weg is? Ga je de kinderen dan met de fiets naar de opvang brengen en halen, ook als het regent?
Fietsen, openbaar vervoer (en taxi) en eventueel plannen aanpassen op je vervoer lijken helemaal niet meer te bestaan
Sociaal leven: fiets of OV. En afstemmen. We hebben een gezamenlijke agenda dus ik zie wel of ze iets heeft waar mogelijk een auto bij nodig is. Uit eten, meestal op de fiets. Of met de bus.
Ik vind wandelen leuk, mijn vrouw ook maar die kan tijdelijk niet zo ver lopen, dus dan pak ik de bus naar 1 of ander dorp en loop 15-20 kilometer naar huis. Dus dan zoek ik mijn wandelroute uit op basis van OV. Dus als de auto niet beschikbaar is, dan red ik me zo ook wel.
5 jaar geleden de tweede auto de deur uit gedaan, eigenlijk heeft die auto dat zelf gedaan. En ik heb het alleen maar gemist toen ik op de fiets mijn dochter naar sport ging brengen en ophalen en het regende. Maar dat kwam niet zo vaak voor .
Kind in de opvang speelde al niet meer, die kon gewoon zelf fietsen, was 9 jaar oud. Dus even een paar keer meegefietst en toen ging ze zelfstandig. En kinderopvang deden we niet aan. (want mijn vrouw werkte 3 dagen en ik was / ben veel aan het thuis werken).
Ik zit nu op / rond de 450 euro per maand voor alle autokosten. Ik vraag me af of ik dat ooit ga halen met een nieuwe auto. Het staat of valt een beetje met de afschrijving.Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Dat is sowieso niet de afweging. Het is eerder de afweging: goh, de auto heeft 3 ton op de teller, er zijn steeds vaker 'kleine dingetjes' bij het onderhoud en er komen wat grote kostenposten aan (distributierriem, banden etc,). (En wellicht is de wegenbelasting ook wat ongunstig vergeleken met een ander auto.) Laat ik eens kijken naar een andere auto van een paar jaar oud met een ton op de teller. Dan kan de oude auto mooi naar te Tehh's van deze wereld.
Overigens is een deel van die 450 gewoon 'mobiliteitskosten': doe ik die auto weg, dan zal ik toch meer aan OV of huurauto's enzo gaan uitgeven.
Je kunt ook naar de effectiviteit van je geld kijken. Als je vanwege duurzaamheid graag electrisch zou rijden, maar je niet zo veel km maakt, dan is de duurzaamheidswinst beperkt, en de kosten dus hoog. Als je dat geld dat je bespaart met de benzine auto op een andere manier duurzaam besteedt is dat wellicht effectiever voor duurzaamheid én je portemonee. Flauwe voorbeelden misschien, maar geef je buren nieuwe led-lampen kado, of het buurthuis, of steun een klimaatclub die er wat goeds mee kan doen, etc. Helpt je niet met de gadgets natuurlijk, alhoewel je misschien nog iets over houdt voor een andere leuke gadget ookBlik1984 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:12:
Correct, dat is de rationele kant van het verhaal. Maar dan komt mijn gadget-hart en wens voor een meer duurzame auto naar boven, en dan zit er toch een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat ik voor de elektrische auto moet gaan.
Shout out voor de Greenwheels (of vergelijkbare aanbieders). De afgelopen 15 jaar heeft mijn vrouw wel eens geklaagd over de maandelijkse kosten van het abonnement en gebruik (ca. €100/mnd, 18k in die 15 jaar).
Een goedkoop gebakje kost all-in al snel €300/mnd. Over 15 jaar 54k, dus 36k extra. Laat ik de besparing tegen 6% renderen groeit het verschil al tot 56k. Het is zo simpel.
Een goedkoop gebakje kost all-in al snel €300/mnd. Over 15 jaar 54k, dus 36k extra. Laat ik de besparing tegen 6% renderen groeit het verschil al tot 56k. Het is zo simpel.
Dat valt wel mee hoor. Maar in een bepaalde levensfase en woonsituatie kan een auto wel heel wat makkelijker zijn dan geen auto. Als 'alles' voor het dagelijks leven op fietsafstand is en je geen hok vol maxi cosi's of kinderwagens moet verplaatsen, dan is de situatie bv. zo dat het heel wat makkelijker zonder auto te doen is.superkoex9 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Ik ga nu bv ook gewoon met het OV naar mijn werk. Maar toen de kinderen klein waren en we ook op een andere plek woonden, was de keus voor een auto veel logischer. Dat scheelde een uur reistijd enkele reis. Zonder vertraging, die eerder regel dan uitzondering waren. En dat betekende vaak simpelweg het verschil tussen nog wat tijd met de kinderen hebben en samen eten of die "quality time" door de week missen. Die keus was makkelijk gemaakt.
Dus het is helemaal niet zo dat er een kamp is dat alleen maar aan auto's denkt en een kamp dat per se zonder auto wil leven. Maar het is gewoon een van de keuzes die je kunt maken. Afhankelijk van levensfase en leefsituatie.
Ja, afschrijving is volgens mij sowieso de grootste kostenpost. En dat hangt weer heel sterk samen met de nieuwprijs van een auto. Als je 15 jaar met een nieuwe auto van 30k doet of 10 jaar met een tweedehandsauto van 20k, dan scheelt dat in de afschrijving niet zo heel veel. Uiteindelijk zal de nieuwe auto "administratief" de eerste jaren sneller afschrijven, maar op de hele looptijd is dat minder van belang. Het maakt veel meer verschil als je voorkeur uitgaat naar een auto van nieuw 50k in plaats van een auto van nieuw 30k. Dán schiet de jaarlijkse afschrijving ook omhoog, of je nou kiest voor nieuw of voor tweedehands.Kalentum schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Ik zit nu op / rond de 450 euro per maand voor alle autokosten. Ik vraag me af of ik dat ooit ga halen met een nieuwe auto. Het staat of valt een beetje met de afschrijving.
Zeker. En wat ook meespeelt is dat als je die auto al hebt, de meerkosten van extra km's rijden relatief laag zijn in vergelijking met bv het OV. Dat is wat je vaak terug ziet komen bij mensen die klagen over dat het OV zo duur is geworden. Dan worden de OV kosten vergeleken met alleen een deel van de variabele autokosten (benzine en parkeren). Dán valt OV vaak duurder uit. maar mensen vergeten dan wel dat die auto ze sowieso een paar honderd euro per maand kost, ook als je er geen km mee rijdt.Overigens is een deel van die 450 gewoon 'mobiliteitskosten': doe ik die auto weg, dan zal ik toch meer aan OV of huurauto's enzo gaan uitgeven.
Nog even aanvullend op mijn vorige en ook qua argumenten voor wel/geen auto voor bepaalde taken: een fietskar is natuurlijk ook ff zo'n ding, en een fietszitje ook. En een bakfiets (koop je ook een kleine auto voor..) ouder..... tjsa...Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:14:
[...]
Maar ik denk niet dat het mij zou lukken om een paar kinderen op een e-bike naar de kinderopvang te brengen, En de opvang was ook niet bepaald op loopafstand.
Wil je het toch hip doen, maar geen bakfiets of fietskar, heb je je wel eens verdiept in zo'n CargoBike?
https://www.decathlon.nl/...-r500e-zwart/_/R-p-349924
Kan 350kg op achteras hebben *(wordt geadverteerd als veilige 170kg cargo capaciteit).
Zowel voor fietskar als voor cargobike zijn er ook mogelijkheden mbt de eerste levensfase met bijv die maxi-cosi pebbles en of babyschalen vanaf 3mnd oud.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 30-01-2025 12:10 ]
Hergebruik is toch juist duurzaamBlik1984 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Correct, dat is de rationele kant van het verhaal. Maar dan komt mijn gadget-hart en wens voor een meer duurzame auto naar boven, en dan zit er toch een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat ik voor de elektrische auto moet gaan.
Maar zeer interessante discussie over auto gebruik. In maart start ik bij een nieuwe werkgever, waardoor ik niet langer met het OV naar mijn werk kan. Bij mijn contract zit een leaseauto, met de optie om dit om te laten zetten in een mobiliteitsbudget. Op basis van een geschat aantal kilometers lijkt dat laatste financieel voordeliger.
De grote vraag: hebben we een kleine tweede autootje nodig? Mijn vrouw heeft sporadisch een auto voor werk nodig, en we hebben twee jonge kinderen die regelmatig naar de opvang moeten. De jongste is nog te klein om op de fiets mee te kunnen, dus de komende zes maanden is dat geen optie. Wel kunnen we eenvoudig de auto van mijn ouders lenen (wonen in de buurt en gebruiken hem weinig).
Ik had het voor mijzelf als volgt samengevat:
/f/image/uCA1dKYNmVd3IcL6YaoyGvdj.png?f=fotoalbum_large)
De + bij investering betekend dat die dimensie postief is: dus dat ik geen investering hoef te doen
Met flexibiliteit bedoel ik hoe makkelijk we kunnen schakelen als mijn werk verandert of onze mobiliteitsbehoefte anders wordt.
Waarschijnlijk starten we met optie 1. Mocht dat te veel stress opleveren, dan kunnen we altijd nog een tweede auto aanschaffen. En bedankt voor de tip over de tweedehands EV-markt! Er zijn inmiddels best wat leuke modellen voor schappelijke prijzen. Twijfel zelfs of ik onze primaire auto (oude Volvo) moet inruilen voor een EV.
[ Voor 15% gewijzigd door El_V op 30-01-2025 12:19 ]
Mij viel het dus juist op dat er wel 2 kampen lijken te zijn. Onze keuze om dus met een auto minder te gaan werken werd als heel bijzonder gezien. Een soort van onmogelijk verklaard terwijl het een keuze is waarmee we (beperkt) gemak inleveren terwijl daar een forse kostenbesparing tegenover staat.Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Dat valt wel mee hoor. Maar in een bepaalde levensfase en woonsituatie kan een auto wel heel wat makkelijker zijn dan geen auto. Als 'alles' voor het dagelijks leven op fietsafstand is en je geen hok vol maxi cosi's of kinderwagens moet verplaatsen, dan is de situatie bv. zo dat het heel wat makkelijker zonder auto te doen is.
Ik ga nu bv ook gewoon met het OV naar mijn werk. Maar toen de kinderen klein waren en we ook op een andere plek woonden, was de keus voor een auto veel logischer. Dat scheelde een uur reistijd enkele reis. Zonder vertraging, die eerder regel dan uitzondering waren. En dat betekende vaak simpelweg het verschil tussen nog wat tijd met de kinderen hebben en samen eten of die "quality time" door de week missen. Die keus was makkelijk gemaakt.
Dus het is helemaal niet zo dat er een kamp is dat alleen maar aan auto's denkt en een kamp dat per se zonder auto wil leven. Maar het is gewoon een van de keuzes die je kunt maken. Afhankelijk van levensfase en leefsituatie.
Het inlevingsvermogen rondom ons vervoer lijkt op het inlevingsvermogen op FO in het algemeen: "dat kan toch niet?"
Moet ook zeggen dat onze auto die overblijft wel een forse stationwagon is. Daarmee ga ik zelf gewoon mee in een stuk lifestyle inflatie omdat het een stuk gemak geeft met 2 kleine kinderen. Geen gedoe met meenemen van bedjes, wandelwagens, buggy etc.
Heb een tijdlang Snappcar geprobeerd als privé-auto mogelijkheid ten tijde van dat ik een lease-auto had (reed die alleen zakelijk). Maar ik vind toch dat je enorm in je vrijheid tekort wordt gedaan door enkel hierop te vertrouwen. Zeker met kinderen is zeker niet ieder tripje met de auto te plannen, en zeker met 3 kinderen is niet iedere auto geschikt. Dus na 2 jaar uiteindelijk toch weer besloten om zelf een auto te nemen.Highland schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:17:
Shout out voor de Greenwheels (of vergelijkbare aanbieders). De afgelopen 15 jaar heeft mijn vrouw wel eens geklaagd over de maandelijkse kosten van het abonnement en gebruik (ca. €100/mnd, 18k in die 15 jaar).
(Nog even los van het feit dat er bij mij in de buurt maar 2 greenwheels auto's beschikbaar zijn, en dat allebei VW Up zijn en dus absoluut niet geschikt is als gezinsauto om even te huren)
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen. Want jouw actie is dus precies een situatie die niet in het kamp "voor auto" of in het kamp "zonder auto" valt, maar juist gewoon daar tussenin.superkoex9 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Mij viel het dus juist op dat er wel 2 kampen lijken te zijn. Onze keuze om dus met een auto minder te gaan werken werd als heel bijzonder gezien. Een soort van onmogelijk verklaard terwijl het een keuze is waarmee we (beperkt) gemak inleveren terwijl daar een forse kostenbesparing tegenover staat.
Het inlevingsvermogen rondom ons vervoer lijkt op het inlevingsvermogen op FO in het algemeen: "dat kan toch niet?"
Moet ook zeggen dat onze auto die overblijft wel een forse stationwagon is. Daarmee ga ik zelf gewoon mee in een stuk lifestyle inflatie omdat het een stuk gemak geeft met 2 kleine kinderen. Geen gedoe met meenemen van bedjes, wandelwagens, buggy etc.
Ik ben dat ook inderdaad aan het overwegen. Het enige nadeel is dat ik bij een groot defect/hoge onkosten ad-hoc om iets anders moet gaan kijken. Maar dat is te overzien, gezien ik waarschijnlijk wel een auto van familie kan lenen voor 1-2 weken.Pannencouque schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Als je tevreden bent, kun je overwegen om gewoon door te rijden. Dat heb ik ook nog een tijd gedaan met m'n diesel terwijl ik de jaarkm's niet meer maakte. Totdat ie echt stuk was en ik de reparatiekosten niet meer kon verantwoorden.
Voor het gemiste rendement op 40k kun je veel extra mrb betalen. En als je verder tevreden bent...
Naast dat ik soms het gevoel heb dat het behoorlijk skeer is, is het eigenlijk best ecologisch, om een auto tot het einde op te rijden! En goed voor de omzet van het lokale garagebedrijf.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Aangezien het de afgelopen pagina's vooral over auto's gaat, misschien leuk om wat cijfers te posten om wat inzicht te creëren.
Ik heb het grote geluk dat ik in het klein kamp "ik geef werkelijk geen zak om auto's" val, dus ik reed de afgelopen 8 jaar in een Yaris uit 2006. Ik weet het, dat geeft totaal geen status en is allesbehalve sexy, maar die auto kost vrijwel niks en is uitermate betrouwbaar. Daarom ook maar weer een nieuwe Yaris aangeschaft, uit 2017. Als het meezit rijd ik die graag weer met veel plezier de komende 8 jaar.
Is het het waard om in een goedkope auto te rijden? Dat verschilt natuurlijk voor iedereen. Voor mij in ieder geval wel. Ik heb alle mogelijke alternatieven naast elkaar gelegd. Letterlijk alles. Van een golfje uit 1999 die nog net een jaartje mee kan, tot aan een Porsche (we hebben ondertussen het geld). Van diesel, tot hybrid of volledig elektrisch. En alle mogelijk vormen van lease en import heb ik bekeken. Ik vond geen betere prijs/kwaliteit verhouding. En ik vond persoonlijk het de status of het extra gemak dat een andere wagen me zou geven niet de extra kosten waard.
Dan als laatste: bedenk goed wat een auto daadwerkelijk kost. Ik hoor vaak mensen om me heen zeggen dat ze voor 10 cent per km rijden, of dat die tweede auto van max. 3 jaar oud toch vrijwel niks kost, of omdat men niks betaald want lease contract. Dat is wat mij betreft zeker niet waar. Vervoerskosten zijn gewoon een grote post op het geheel. En dat beetje extra gemak kost gewoon erg veel. Of het het waard is, dat is aan jou.
Ik heb het grote geluk dat ik in het klein kamp "ik geef werkelijk geen zak om auto's" val, dus ik reed de afgelopen 8 jaar in een Yaris uit 2006. Ik weet het, dat geeft totaal geen status en is allesbehalve sexy, maar die auto kost vrijwel niks en is uitermate betrouwbaar. Daarom ook maar weer een nieuwe Yaris aangeschaft, uit 2017. Als het meezit rijd ik die graag weer met veel plezier de komende 8 jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Is het het waard om in een goedkope auto te rijden? Dat verschilt natuurlijk voor iedereen. Voor mij in ieder geval wel. Ik heb alle mogelijke alternatieven naast elkaar gelegd. Letterlijk alles. Van een golfje uit 1999 die nog net een jaartje mee kan, tot aan een Porsche (we hebben ondertussen het geld). Van diesel, tot hybrid of volledig elektrisch. En alle mogelijk vormen van lease en import heb ik bekeken. Ik vond geen betere prijs/kwaliteit verhouding. En ik vond persoonlijk het de status of het extra gemak dat een andere wagen me zou geven niet de extra kosten waard.
Dan als laatste: bedenk goed wat een auto daadwerkelijk kost. Ik hoor vaak mensen om me heen zeggen dat ze voor 10 cent per km rijden, of dat die tweede auto van max. 3 jaar oud toch vrijwel niks kost, of omdat men niks betaald want lease contract. Dat is wat mij betreft zeker niet waar. Vervoerskosten zijn gewoon een grote post op het geheel. En dat beetje extra gemak kost gewoon erg veel. Of het het waard is, dat is aan jou.
[ Voor 8% gewijzigd door Ardbeg10 op 30-01-2025 14:42 ]
Ik denk dat dat laatste het belangrijkste is. Heb je een plan B voor als de auto onverwacht het begeeft (permanent op tijdelijk)? En zitten daar haken en ogen aan? Afhankelijk daarvan kun je doorrijden of overwegen om toch de auto weg te doen.TheCrius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Ik ben dat ook inderdaad aan het overwegen. Het enige nadeel is dat ik bij een groot defect/hoge onkosten ad-hoc om iets anders moet gaan kijken. Maar dat is te overzien, gezien ik waarschijnlijk wel een auto van familie kan lenen voor 1-2 weken.
Ik/wij zaten in dezelfde situatie en ik ben dus een jaar geleden op zoek gegaan naar een Octavia. Het is uiteindelijk een VW Golf Variant op benzine geworden; ik dacht dat die duurder waren dan de Skoda, maar deze stond bij een particulier en was betaalbaar+goed onderhouden. 9000 euro, en geen gebreken gehad in de afgelopen 12 maanden. Wij rijden 12-15k km/jaarBlik1984 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Afijn, ik denk dat het toch de 2dehands Octavia (of soortgelijke auto) gaat worden, ik wil ook geen 30k extra stukslaan op een volledig nieuwe auto
Ik wil graag weer een elektrische auto voor de deur (we hebben 4 jaar een VW e-Golf gereden via Private Lease) maar niet tegen iedere prijs. We wachten nu waarschijnlijk tot de Tesla Y uit de lease komt. De tweedehandsprijzen van de Tesla 3 zijn spectaculair gedaald toen dié uit de lease kwamen en ik reken erop dat dat met model Y ook gebeurt.
Een nieuwe auto is m.i. geen optie; dat geld zet ik liever opzij voor mijn vervroegd pensioen.
Hier een Toyota Prius uit 2017. Gekocht voorjaar 2024. Iets meer dan 100k op de teller, rijden we zo nog een jaar of zes minimaal mee door. Rijdt zuinig, meer dan 1 op 20. Wel de lelijkste auto ooit volgens mijn kinderen, maar boeien. Betrouwbare merken kun je best nog prima aanschaffen als de auto zeg zes jaar oud is. Dan is de kop er echt af.
@Hkuit Ook hier wachten we op verdere prijsdalingen van EV occasions. Waren nu nog te duur.
@Hkuit Ook hier wachten we op verdere prijsdalingen van EV occasions. Waren nu nog te duur.
[ Voor 12% gewijzigd door Magpie op 30-01-2025 15:17 ]
Gaaf overzicht. Ik was hier ook al op een Yaris uitgekomen. Totdat ik het bericht over de tweedehands EV markt las. Ik ben nu op een Hyundai Ioniq uitgekomen. Heb je daar toevallig ook naar gekeken toen je besloot weer een Yaris te kopen? Die berekeningen met zonnepanelen en salderen worden er niet makkelijker op
Ik gaf puur aan dat de reacties die we hebben gehad eigenlijk wel in de 2 kampen passen (met een grote meerderheid in kamp: 2 auto's is een must).Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen. Want jouw actie is dus precies een situatie die niet in het kamp "voor auto" of in het kamp "zonder auto" valt, maar juist gewoon daar tussenin.
Uiteraard zijn er altijd mensen die een tussenin keuze maken maar in ons geval is dat dus echt een minderheid. Overigens is 1 van mijn vrienden inmiddels naar hetzelfde idee overgestapt terwijl hij eerder aangaf dat het eigenlijk niet kon.
Hier een Toyota Corolla Verso zoals wat posts hiervoor gedeeld. Kijk voor de verschillende auto’s op leeftijd + hoge kmstand is naar klokje rond op YouTube, veelal zijn het Japanse auto’s die goed uit de bus komen.Magpie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:15:
Hier een Toyota Prius uit 2017. Gekocht voorjaar 2024. Iets meer dan 100k op de teller, rijden we zo nog een jaar of zes minimaal mee door. Rijdt zuinig, meer dan 1 op 20. Wel de lelijkste auto ooit volgens mijn kinderen, maar boeien. Betrouwbare merken kun je best nog prima aanschaffen als de auto zeg zes jaar oud is. Dan is de kop er echt af.
Ik heb hetzelfde rekensommetje gemaakt. Toen ik nog een barrelbak uit 2008 reed en toen ik besloot een jaar private lease te regelen in 2023 - 2024. Die elektrische EC4 heeft mij 9 cent de km meer gekost. Dat is de meerprijs tussen een derdehansje die tegen aanschafprijs (3k apk kosten) nog slechts een jaartje respijt krijgt vs gloednieuw rijden.Ardbeg10 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:30:
Aangezien het de afgelopen pagina's vooral over auto's gaat, misschien leuk om wat cijfers te posten om wat inzicht te creëren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Conclusie: auto rijden is gewoon een dure grap. Nu val ik in het kamp 'ik kan toe zonder auto' want gratis betaald ov pas van het werk voor trein, tram, bus, metro. Qua reistijd met de trein naar werk 1x per week vs file tijd in de auto en hoge parkeerkosten bij werk is het om het even. Wil je goedkoop parkeren moet je toch nog een half uur naar het kantoor lopen of 25 euro dagtarief betalen. Boodschappen is 5 min lopen naar de supermarkt 1, 10 min naar supermarkt 2. Doe ik dus op de fiets. 5 min fietsen naar het station, 10 min naar de binnenstad.
En het kan soms dus wel degelijk lonen om te green wheelen, snappcarren boven private leasen of te kopen. Maargoed nu dus besloten om autoloos verder door te gaan. Lease of koop: het ding staat 5 dagen in de week stil. Ik gebruikte de auto met name in het weekend voor familie/vriendenbezoek, uitjes en vakantie.
Onzin om in het kader van fo dan 300 - 375 per maand te besteden aan een ding op vier wielen die vaker stil staat dan echt benut wordt. En dat tikt qua uitgave net wat harder aan dan die 1x per week lunchen buiten de deur op kantoor. Dus streep door de auto en hallo 15 euro kantoorlunch budget. Want ik merk ook dat je juist die lunch met collega's net wat meer te weten komt dan bij het koffie apparaat op de werkvloer.
En dat ik Koos autoloos ben, ik mis er weinig aan. Zus/ouders met bus en trein te bereiken. Werk met trein te bereiken. Binnenstad op fietsafstand en gratis met de trein door NL. Ik ben enkel wel soms 2x zo lang onderweg (bus 1 uur, auto 30 min) Maar het is mij het geld (300-400 euro PM) niet waard om dat half uurtje te besparen aan tijdswinst. Wel snap ik dat het makkelijk praten is met een gratis ov pas die ik ook privé mag gebruiken en dat ik op 5 min van een grote stad woon.
Maargoed het bedrag aan auto lasten zet ik nu liever om in beleggen per maand. Is toch al snel een extra vakantiebudget bijvoorbeeld. En precies die afweging: geef je het uit aan eigen vervoer of een vakantie ervaring maakt mij wat bewuster kiezen. Toch een voordeel van bezig zijn met FO. Is een eigen auto nice? Ja. Wil ik daar 300-400 per maand aan kwijt zijn? Nee. Leg ik het liever weg om mee te beleggen en/of vakantie? Ja. Again, ik heb de luxe van het niet nodig hebben van eigen vervoer. Scheelt een hoop als je dingen met de fiets af kan en je werkgever wel een vrij reizen abo cadeau doet voor 1 kantoordag per week.
Ik heb het juist andersom.
De auto heb je jaren lang elke dag profijt/plezier van.
Een vakantie is eenmalig, hooguit een jaar later de foto's nog eens kijken.
Natuurlijk kun je op beide besparen, of op 1 van de 2 los gaan, of beide
PS waarom de kosten per km berekenen, lijkt me totaal niet relevant, alleen de kosten per maand/jaar.
PS waarom de kosten per km berekenen, lijkt me totaal niet relevant, alleen de kosten per maand/jaar.
[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 30-01-2025 21:01 ]
Voor een televisie of laptop kan ik nog wel inkomen in het elke dag ervan genieten, maar wanneer je 30-40 euro per dag voor een auto betaald is bij mij de lol er snel af.. Of ik heb gewoon een dure smaak qua auto’s.mitsumark schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:00:
30 per dag klinkt wel weer als veel inderdaad, vooral omdat het 365/jaar is, misschien per gebruik bekijken, bv 30 euro per uur. Wat dat betreft kan ik wel weer inzien waarom ct/km relevant is, maar alleen voor het vergelijken voor jezelf.Deveon schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:08:
[...]
Voor een televisie of laptop kan ik nog wel inkomen in het elke dag ervan genieten, maar wanneer je 30-40 euro per dag voor een auto betaald is bij mij de lol er snel af.. Of ik heb gewoon een dure smaak qua auto’s.
Maargoed, als je sowieso een auto nodig hebt ben je al gauw 20 kwijt, dat tientje kan er dan ook nog wel bij..
Een beetje wintersport met het gezin kost al gauw 500 per dag, maar als je elke dag wat opzij zet is het nog "maar" een tientje per dag...
Hoe vergelijk je dingen met elkaar?
Anyway, ik laat de wintersport varen en besteed dat vrijgekomen tientje extra aan de auto.
Televisie, laptop, telefoon kosten hier bij elkaar nog lang geen euro per dag, dus daar win je weinig mee.
[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 30-01-2025 21:43 ]
Wij rijden inderdaad geen auto. Gedaan onder diverse omstandigheden, zowel met werk op fietsafstand als zonder. Het eerste vind ik persoonlijk wel het prettigst. Het combineert vervoer met lichamelijke activiteit. Openbaar vervoer ook niet zozeer op tegen overigens, veelal gecombineerd met bijwerken mail, bijhouden vakliteratuur, etc. Beide vormen van vervoer zijn daarop redelijk efficiënt.Requiem19 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:19:
[...]
Jouw gezin heeft geen auto, of rijdt je vrouw de auto? 😉.
Geen auto is wel interessant, mits je vrij dicht in de buurt van een station woont en je werk op fietsafstand zit. Scheelt een hoop geld.
Maar kost wel echt veel tijd als je familie / vrienden wilt bezoeken die niet op fietsafstand wonen. En de trein is ook wel heul prijzig geworden.
Ten aanzien van veel tijd als je familie / vrienden wilt bezoeken. Tsja, vind dat persoonlijk wel meevallen. Of je moet iedere dag bij je familie langsgaan. Bent dan vaak iets langer onderweg dan met een auto. Maar komt grotendeels ook door het feit dat ze in een gat wonen en je dus meerdere keren moet overstappen. Toen ik tot enkele jaren geleden aan het andere kant van het land woonde, was de reis met OV voor mij richting mijn familie qua reisduur voor 90% van de rit zo bijvoorbeeld korter dan voor hen. Die laatste 10% doe je wat langer over, om in the middle of nowhere te komen
Fietsafstand is voor mij verder een redelijk relatief begrip. Dus als ik alleen naar mijn ouders ga, doe ik dit veelal ook gewoon op de fiets. Is circa 2 uurtjes deur tot deur. Heb daar verder weinig moeite mee.
Voel persoonlijk ook totaal niet de noodzaak om voor dit soort meer incidentele ritjes zoveel gehaast sneller te zijn.
Toen ik zelf kind was, deed mijn moeder dat met een zitje voor en een zitje achter. Was zelfs niet eens een e-bike voor nodigRubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:14:
[...]
De vraag is natuurlijk ook een beetje, wat is oorzaak en gevolg daarin.Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:14:
Wat je natuurlijk veel ziet bij partners die beide werken, is dat er sowieso vrijwel nooit sprake is van voltijd werken. Maar vaak 0.8 FTE beide, of bijvoorbeeld zelfs iets van 0.8 en 0.6 FTE.
Zeker in geval van het laatste, werk je gezamenlijk 1.4 FTE. Waarvan de kans groot is, dat dit salaris overigens niet eens gelijk is. En je naar rato van de meestverdienende, mogelijk bijvoorbeeld 1.2 tot 1.3 FTE werkt.
Daartegenover staat dat het doen van deze arbeid vaak wel weer als argument wordt aangevoerd voor het hebben van die 2e auto, voor het betalen van duur kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, etc.
Wat houdt je onder de streep hiervan dan nog over? Indien het netto resultaat onder de streep minder is dan het equivalent 1.0 FTE van de hoofdverdiener, dan kun je je natuurlijk afvragen hoe zinnig het allemaal is. Strikt genomen, is de keuze om beide partners te laten werken in parttime verband dan niets anders dan het bekostigen van het uitvoeren van werk. Privé win je er financieel in ieder geval niets voor terug.
Daarentegen is het maar de vraag wat je als hoofdverdiener in tijd terugwint. Want indien beide werken, en er is geen sprake van hulp in het huishouden, dan zul je tenslotte ook hieran thuis tijd kwijt zijn. Wordt er daadwerkelijk gekozen voor meer vrije tijd, door huishouden uit te besteden, dan blijft er financieel natuurlijk gewoon nog minder over.
Soms staat de auto hier een week stil, dat wordt helemaal pijnlijk als ik het per keer gebruik ga rekenen.mitsumark schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:39:
[...]
30 per dag klinkt wel weer als veel inderdaad, vooral omdat het 365/jaar is, misschien per gebruik bekijken, bv 30 euro per uur. Wat dat betreft kan ik wel weer inzien waarom ct/km relevant is, maar alleen voor het vergelijken voor jezelf.
Maargoed, als je sowieso een auto nodig hebt ben je al gauw 20 kwijt, dat tientje kan er dan ook nog wel bij..
Een beetje wintersport met het gezin kost al gauw 500 per dag, maar als je elke dag wat opzij zet is het nog "maar" een tientje per dag...
Hoe vergelijk je dingen met elkaar?
Anyway, ik laat de wintersport varen en besteed dat vrijgekomen tientje extra aan de auto.
Televisie, laptop, telefoon kosten hier bij elkaar nog lang geen euro per dag, dus daar win je weinig mee.
Wintersport is ook niet aan mij, maar vind het wel een gevaarlijke uitspraak om het dan maar bij de auto op te tellen. Het uitsparen van de ene uitgave moet natuurlijk geen argument zijn om elders uit te geven. Echter als je dol gelukkig wordt van die duurdere auto dan moet je het doen omdat je er dolgelukkig van wordt!
Tv, laptop en telefoon onder de euro per dag is bewonderenswaardig. Alleen de abonnementen gaan hier al over de €100 p/m, daar zit nog geen hardware bij in. Met kwaliteit, frequent gebruik en langdurige afschrijving kan het grote financiële plaatje wat minder kwaad om daar wat meer luxe te verkiezen
Met €20 per dag voor de auto zit je trouwens op 7300 p/j. Dat is volgens mij meer dan wat een gemiddeld huishouden uitgeeft. Natuurlijk wel sterk afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, maar zeker nier het minimale.
Ja, met zulke secundaire arbeidsvoorwaarden ligt de keus toch wel meteen heel anders. (Helaas heb ik dat niet meer, iets met Corona in combinatie met veranderde fiscale regels...) Maar alleen al zo'n OV jaarkaart kost per jaar al net zo veel als jouw gekozen auto's kostten. En voor gewone ritjes geldt dat als je met z'n tweeën reist, de kosten van het OV per km aardig vergelijkbaar met jouw auto's.Joosie200 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:03:
Conclusie: auto rijden is gewoon een dure grap. Nu val ik in het kamp 'ik kan toe zonder auto' want gratis betaald ov pas van het werk voor trein, tram, bus, metro.
Goed om die overweging te maken. Maar die vakantie wordt dan ook weer een stuk duurder als je een auto 'moet' huren omdat de locaties waar je naartoe wil anders niet te bereiken zijn. (Niet ieder land heeft Zwitsers OV en ieder jaar naar het dure Zwitserland kost ook een flinke zak geld uit je budget...) Daar gaat dan al een behoorlijk stuk van de besparing aan op.Ik gebruikte de auto met name in het weekend voor familie/vriendenbezoek, uitjes en vakantie.
...
Maargoed het bedrag aan auto lasten zet ik nu liever om in beleggen per maand. Is toch al snel een extra vakantiebudget bijvoorbeeld. En precies die afweging: geef je het uit aan eigen vervoer of een vakantie ervaring maakt mij wat bewuster kiezen.
Als je dan ook nog eens gemiddeld zo eens per maand een familiebezoekje hebt dat rond de 100 euro per keer kost (twee personen, OV of Greenwheels maakt niet heel veel uit) telt dat ook wel op. Is toch een iets ander kostenplaatje als het bv alleen 30 euro benzine kost (en een stuk minder reistijd) omdat je eigen auto toch al voor de deur staat. De besparing van het niet-hebben van een auto wordt dan wel heel wat minder groot.
Maar wat voor mij toch het grootste bezwaar zou zijn zit hem in de bijna wekelijkse tripjes richting de natuur in de weide omgeving. Die locaties zijn in het algemeen niet met OV bereikbaar. Als dat met Greenwheels bv 30 of 40 euro kost in plaats van 5-10 euro benzine, dan weet ik voor mezelf dat dat een te grote belemmering is om gewoon even een eind in de natuur te gaan wandelen. Dan zou ik ofwel chagrijnig worden omdat ik er niet op uit ben gegaan, ofwel chagrijnig worden omdat die autorit me zo veel kostte, en 'of het dat wel waard was'. Dat maakt toch dat het zelf hebben van een auto de voorkeur heeft.
(En veel plekken liggen niet op e-bike afstand, bovendien heb ik geen zin om als ik moe ben van een lange wandeling ook nog naar huis te moeten fietsen)
Maar het is zeker goed om zo af en toe de kosten en baten op een rijtje te zetten.
Wel grappig dat bij vervoer zo veel discussie is. Uiteraard omdat het over zulke grote bedragen gaat. Terwijl je weinig mensen hoort over hoeveel (ik noem maar wat) een boormachine kost per gebruikte dag. Of een barbecue die bij wijze van spreken 5 keer per jaar gebruikt wordt en na 5 jaar weggeroest is. Je zou eigenlijk bij best veel producten kunnen kijken wat de kosten 'per keer' zijn, om te zien of het werkelijk 'uit' kan.mitsumark schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:39:
[...]
30 per dag klinkt wel weer als veel inderdaad, vooral omdat het 365/jaar is, misschien per gebruik bekijken, bv 30 euro per uur. Wat dat betreft kan ik wel weer inzien waarom ct/km relevant is, maar alleen voor het vergelijken voor jezelf.
Ik denk dat bij veel producten dan de conclusie zal zijn dat het wellicht goedkoper zou zijn om dingen te lenen/huren, maar dat dat toch wel wat omslachtiger is. Eigenlijk net als bij vervoer.
Dan kan het dus ook een bewuste keus zijn om in Schubbekutteveen te gaan wonen omdat je daar voor de helft van het geld twee keer zo veel huis krijgt. En je door die besparing makkelijk een auto (of een extra auto) kunt hebben. Dat betekent niet dat iedereen in Schubbekutteveen niet nadenkt over alternatieven of het OV per definitie als geen optie ziet. Maar op die locatie kan het zijn dat het niet-hebben van een auto geen reële optie is, of wel erg veel offers eist.Get!em schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:19:
Ik ken genoeg dorpen die men beschouwt als randstad, waar de voorzieningen minder zijn. En ik ken ook genoeg grote dorpen waar de interne afstanden tot zulke voorzieningen groter zijn, omdat nieuwbouwwijken zonder voorzieningen worden gebouwd.
Bij een auto is de 'instapkost' gewoon hoog, en daarna de vaste kost per maand ook behoorlijk, en die kosten veranderen niet of je rijdt of niet. De variabele kost valt nogal mee.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:13:
[...]
Wel grappig dat bij vervoer zo veel discussie is. Uiteraard omdat het over zulke grote bedragen gaat. Terwijl je weinig mensen hoort over hoeveel (ik noem maar wat) een boormachine kost per gebruikte dag. Of een barbecue die bij wijze van spreken 5 keer per jaar gebruikt wordt en na 5 jaar weggeroest is. Je zou eigenlijk bij best veel producten kunnen kijken wat de kosten 'per keer' zijn, om te zien of het werkelijk 'uit' kan.
Ik denk dat bij veel producten dan de conclusie zal zijn dat het wellicht goedkoper zou zijn om dingen te lenen/huren, maar dat dat toch wel wat omslachtiger is. Eigenlijk net als bij vervoer.
Ga je deelauto's gebruiken, dan draait dat helemaal om. Geen vaste of instapkost, maar wel vrij duur iedere keer je dat gebruikt.
Een boormachine kost 100€ en gaat 25 jaar mee. Als je dat iedere keer moet gaan huren, dan raakt er thuis nooit iets gedaan. En die kost ook niks als je ze niet gebruikt.
Zeker, maar tegelijk zijn er ook mensen die zo bijvoorbeeld 2000 euro uitgeven aan een fancy barbecue. Terwijl die met een beetje pech over 5 jaar weer de deur uit gaat. Zijn toch ook best hoge kosten per jaar of per keer dat je dat ding gebruikt.Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:52:
[...]
Bij een auto is de 'instapkost' gewoon hoog, en daarna de vaste kost per maand ook behoorlijk, en die kosten veranderen niet of je rijdt of niet. De variabele kost valt nogal mee.
Ga je deelauto's gebruiken, dan draait dat helemaal om. Geen vaste of instapkost, maar wel vrij duur iedere keer je dat gebruikt.
Een boormachine kost 100€ en gaat 25 jaar mee. Als je dat iedere keer moet gaan huren, dan raakt er thuis nooit iets gedaan. En die kost ook niks als je ze niet gebruikt.
(Uiteraard niet als je hem het hele jaar door wekelijks gebruikt, maar wel voor de vele 'mooi weer stokers' die er na een tijdje weer op uitgekeken zijn.)
Of, op een heel ander niveau, 25 euro voor een boek dat je in een avond (of een paar) uitleest, in plaats van de bibliotheek. En dat dan een paar keer per maand. Of mensen die een bedrag vergelijkbaar aan dat van een nieuwe auto uitgeven aan een thuisbioscoop, wat kost dat per film...?
Eigenlijk dus heel generiek: voor welke dingen vind je het de moeite waard om extra kosten te maken voor meer 'gemak' of plezier en voor welke dingen niet? Dan zie je dat het bij auto's in deze discussie heel snel puur om de financiën gaat. Terwijl er dus veel meer dingen mee samenhangen die maken dat een in euro's duurdere optie, misschien in gemak en/of tijdsbesteding toch een betere keus is.
Bij een auto speelt emotie en status enorm mee, anders kan je een BMW of Mercedes nooit verantwoorden. Er zijn altijd goedkopere opties dan een Mercedes kopen voor je verplaatsing.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Zeker, maar tegelijk zijn er ook mensen die zo bijvoorbeeld 2000 euro uitgeven aan een fancy barbecue. Terwijl die met een beetje pech over 5 jaar weer de deur uit gaat. Zijn toch ook best hoge kosten per jaar of per keer dat je dat ding gebruikt.
(Uiteraard niet als je hem het hele jaar door wekelijks gebruikt, maar wel voor de vele 'mooi weer stokers' die er na een tijdje weer op uitgekeken zijn.)
Of, op een heel ander niveau, 25 euro voor een boek dat je in een avond (of een paar) uitleest, in plaats van de bibliotheek. En dat dan een paar keer per maand. Of mensen die een bedrag vergelijkbaar aan dat van een nieuwe auto uitgeven aan een thuisbioscoop, wat kost dat per film...?
Eigenlijk dus heel generiek: voor welke dingen vind je het de moeite waard om extra kosten te maken voor meer 'gemak' of plezier en voor welke dingen niet? Dan zie je dat het bij auto's in deze discussie heel snel puur om de financiën gaat. Terwijl er dus veel meer dingen mee samenhangen die maken dat een in euro's duurdere optie, misschien in gemak en/of tijdsbesteding toch een betere keus is.
Zijn jullie beleggingen ook zo snel aan het stijgen in Januari?
Ik kijk naar mijn beleggingsrekening, en zie een lijn die vrijwel zonder enige dips mooi omhoog gaat.
Dit jaar over het geheel een rendement van 7,3%.
Dat heb ik nog niet dikwijls gezien...
Ik kijk naar mijn beleggingsrekening, en zie een lijn die vrijwel zonder enige dips mooi omhoog gaat.
Dit ja, lekker in je BMW boenderen is elke dag genot. Vakantie is 3 weken lol, dus maar 5% van het jaar.mitsumark schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:00:
Daarom ga ik zelden tot nooit op vakantie, ik ervaar veel meer vrijheid/lol met het hebben van een auto heel het jaar. Moet er niet aan denken om heel het jaar met het OV te reizen, dat zou me veel ongelukkiger maken dan een vakantie skippen.
[ Voor 16% gewijzigd door Het Fantoom op 31-01-2025 10:23 ]
Weinig andere merken waarmee je nog kunt driften. Heeft niks met status te maken maar met rijplezier. Zou anders ook best een Japanse auto willen rijden als ze nog leuke modellen uitbrachten.Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Bij een auto speelt emotie en status enorm mee, anders kan je een BMW of Mercedes nooit verantwoorden. Er zijn altijd goedkopere opties dan een Mercedes kopen voor je verplaatsing.
[ Voor 9% gewijzigd door Het Fantoom op 31-01-2025 10:36 ]
Proficiat.Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
Laat ons het dan maar klasseren als een dure hobby. Het heeft niks met dagelijkse behoeftes te maken.Het Fantoom schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Weinig andere merken waarmee je nog kunt driften. Heeft niks met status te maken maar met rijplezier. Zou anders ook best een Japanse auto willen rijden als ze nog leuke modellen uitbrachten.
Ik hoop dat je het op een circuit doet.
Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Bij een auto speelt emotie en status enorm mee, anders kan je een BMW of Mercedes nooit verantwoorden. Er zijn altijd goedkopere opties dan een Mercedes kopen voor je verplaatsing.
offtopic:
Geldt volgens mij ook wel voor een groen ei of Kamado
Ik denk dat dit binnen dit topic trouwens wel een beetje zal meevallen. Of dat mensen zich daar in elk geval meer bewust van zijn.
Belangrijkste is m.i. dat je enigszins bewust die keus maakt. Er kunnen een hoop argumenten zijn voor elke keus, vooral goed om voor jezelf die keus te maken in plaats van te doen wat anderen doen alleen maar omdat anderen dat doen.Het Fantoom schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:21:
ik ervaar veel meer vrijheid/lol met het hebben van een auto heel het jaar. Moet er niet aan denken om heel het jaar met het OV te reizen, dat zou me veel ongelukkiger maken dan een vakantie skippen.
Tuurlijk, maar dat zijn bewuste keuzes. Ik heb een 'rode' kamado. En ja, die wordt echt wel regelmatig warm.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:43:
[...]
offtopic:
Ik denk dat dit binnen dit topic trouwens wel een beetje zal meevallen. Of dat mensen zich daar in elk geval meer bewust van zijn.
Nodig... nee, maar je kan er wel heel lekker eten in klaar maken, en het kost geen geld als het er staat.
Geen idee. Ik las wel iets over een Chinese AI en dat dit consequenties zou kunnen hebben op de koersen. Maar ik heb mijn beleggingen sinds 1-1 niet meer bekeken.Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
Ik heb ASM en ASML, die hebben even een deuk gekregen na het nieuws van DeepSeek. ASM staat nu lager dan het begin van de maand, ASML staat al hoger.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:47:
[...]
Geen idee. Ik las wel iets over een Chinese AI en dat dit consequenties zou kunnen hebben op de koersen. Maar ik heb mijn beleggingen sinds 1-1 niet meer bekeken.
Maar er zijn andere aandelen en indexen die het echt goed doen.
Bij mij niet zoveel, +2,7%Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
Maar ik heb weinig/geen individuele aandelen.
Jaarrendement binnen, alles verkopen!Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
Dan heb je een mooi jaarbeginTommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
Ik zit op exact 2% rond - Maar dat is vooral omdat mijn grootste positie ruim 10% gezakt is sinds 1 januari.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Same here, mijn wereldwijde ETF CARIW staat YTD ook op +2,8%Kalentum schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Bij mij niet zoveel, +2,7%
Maar ik heb weinig/geen individuele aandelen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het standaardadvies: "beleggen doe je voor de lange termijn, let niet op koersschommelingen op de korte termijn."
Het gedrag in de praktijk: "OMG guys hebben jullie gezien hoe snel de beurs stijgt/daalt de laatste tijd?"
Het gedrag in de praktijk: "OMG guys hebben jullie gezien hoe snel de beurs stijgt/daalt de laatste tijd?"
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Dat besef ik ook wel hoor, maar om aan een goed gemiddeld rendement te geraken heb je af en toe eens een sterke of heel sterke maand nodig.MneoreJ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:20:
Het standaardadvies: "beleggen doe je voor de lange termijn, let niet op koersschommelingen op de korte termijn."
Kudos om een deelauto te gebruiken ipv een eigen auto.Highland schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:17:
Ik denk dat je in de vergelijking niet helemaal appels en peren vergelijkt omdat je met een (budget / tweedehands auto) met 300 EUR p/m waarschijnlijk meer kms kan maken (en meer uren) dan met Greenwheels. Waarschijnlijk pakken jullie vaker een alternatief (fiets, OV, taxi)
Je zou dan eigenlijk moeten vergelijken:
x km per maand / x uren per maand vervoer:
Scenario A:
Eigen auto + Fiets + OV + Taxi
Scenario B: Deel auto + Fiets + OV + Taxi
En dan kijken wat het verschil is in de totaal kosten.
Ik heb hier een Greenwheels standplaats recht voor mijn neus en een auto op de oprit die in een goed jaar 5K aan KMs rijd maar sommige jaren ook minder. Dus ik heb die vergelijking wel regelmatig gemaakt, maar het verschil was net te klein voor mij om het te doen.
Of weinig heel slechte maanden..?Tommie12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Dat besef ik ook wel hoor, maar om aan een goed gemiddeld rendement te geraken heb je af en toe eens een sterke of heel sterke maand nodig.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.