Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
De angst om over te stappen is veel te groot, of eens iets te proberen. De argumentatie is er vaak een in de richting van nu heb ik "zekerheid" en dan is de financiële zekerheid die boven de lol in het werk, de leuke uitdagingen en goede omgeving gaat.
Men stelt dan de gezondheid op de lange termijn op de proef. Te lang in een situatie zitten en maar gokken op de versnelde eindstreep is een potentieel gevaarlijk spelletje. Er is namelijk geen garantie dat je, de eindstreep haalt. Het geen je dan denkt leuk te vinden ook daadwerkelijk leuk gaat vinden.
Ik mis vaak de balans, je kan als je net begint met het opbouwen van het vermogen wel even doorbijten in die goedbetaalde maar minder leuke of zelfs vervelende baan, maar na een tijdje is juist de keuzevrijheid en de ruimte die het financiële stuk je biedt om eens flink te gaan kijken naar wat je echt leuk vind toch juist waarvoor je het doet?
Leuk dat je in plaats van op 51 op 52 met "pensioen" kan gaan als de decennia ervoor het iedere maandag weer een startmoment van je 40 uur (of langer) jezelf alleen maar voort kunnen slepen door een einddatum op moment x. Waar in de tussentijd van alles fout kan gaan.
Ik snap die fascinatie met vastomlijnde start en stop momenten niet zo die ik her en der proef. Als iets nu niet voor je werkt, werkt het tegen je, tijd om dat zo snel mogelijk om te buigen. Ook beter voor je FO doelen.
Je moet dat bedrag eigenlijk ook nog 20 jaar tegen 8% laten renderen om het echte effect te zien imo.Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:11:
[...]
2x per week 20 jaar lang een kop koffie van 5 euro levert 10k op na 20 jaar. Het is een hoop geld, maar staat niet in verhouding tot een jaar langer werken inc vullen van het pensioengat, ook al voelt het gevoelsmatig wellicht wel zo.
Niet dat ik koffie drink op het station (kom überhaupt niet dagelijks op een station), vind die Starbucks koffie ook veel te zoet.
Ik bespaar 6 euro per dag door op kantoor te laden, eigenlijk het tegenovergestelde van die kop koffie. Maar als ik dat op de grote hoop gooi dan is de financiële impact minimaal.
Zeker. Maar dan moet je ook compenseren met gemiddeld 2-3% inflatie en VRH.Requiem19 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:40:
[...]
Je moet dat bedrag eigenlijk ook nog 20 jaar tegen 8% laten renderen om het echte effect te zien imo.
Die bak koffie of gratis laden gaat het verschil niet maken. Wat wel impact heeft is 'besparen' op kinderen (!), vakantie, auto's etc . Die laatste 2 zijn nu juist voor veel mensen een soort symbool van welvaart. Terwijl welvaart voor mij betekent doen en laten wat ik wil zonder afhankelijk te zijn van een inkomen
[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2025 12:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mee eens. Maar, jij rekende alleen de besparing. Maar je moet eigenlijk ook het bedrag meenemen dat je nodig hebt om het de rest van je leven te blijven kopen (misschien vervalt de startbucks onderweg naar je werk, maar vervang je het door iets soortgelijks).Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Die bak koffie of gratis laden gaat het verschil niet maken.
Dat komt dan ook op 5 euro x 100 keer per jaar x 25 jaar* = 12.500 euro.
*25 jaar, is gelijk aan 4%swr.
Dan zie je dat een 10tje besparen/uitgeven per week aan zoiets als een Starbucks koffie een totale impact heeft van zo'n 25K. Toch aanzienlijk.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Je wilt NIET weten hoeveel mensen er in de ochtend een blik red bull (of een halve liter monster...) en een croissant of ander broodje bij de pomp halen.assje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Precies dit dus
[...]
En ik ken echt werkelijk waar niemand die DAGELIJKS een kop koffie bij Starbucks haalt. Naar mijn mening is dat echt een US ding waar iedereen met een beker uit zijn auto komt stappen.
Voor mij zou het gaan om de discussie of ik een incidentele kop koffie neem. Dan is de impact direct weer verwaarloosbaar.
Mogelijk kan je dat zelfs zien als besparing

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 26-01-2025 12:11 ]
Dat is over 25 jaar een enkel maandinkomen. Is ook niet niks, maar komt niet in de buurt van een jaarinkomen in 2050.rube schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Mee eens. Maar, jij rekende alleen de besparing. Maar je moet eigenlijk ook het bedrag meenemen dat je nodig hebt om het de rest van je leven te blijven kopen (misschien vervalt de startbucks onderweg naar je werk, maar vervang je het door iets soortgelijks).
Dat komt dan ook op 5 euro x 100 keer per jaar x 25 jaar* = 12.500 euro.
*25 jaar, is gelijk aan 4%swr.
Dan zie je dat een 10tje besparen/uitgeven per week aan zoiets als een Starbucks koffie een totale impact heeft van zo'n 25K. Toch aanzienlijk.
Besparen op een auto en/of vakantie levert makkelijk 12000 per jaar op = 150.000 excl rendement. Dat maakt wel verschil m.i. en komt meer in de buurt van een jaarinkomen over 25 jaar.
Om dat kopje koffie in perspectief te plaatsen
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2025 12:15 ]
Maar dat moet je toch niet vergelijken met een maandinkomen in 2050? Dan is de prijs van een Starbucks ook ver(drie)dubbeld, dat nemen we ook niet mee.Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:10:
[...]
Dat is over 25 jaar een enkel maandinkomen. Is ook niet niks, maar komt niet in de buurt van een jaarinkomen in 2050.
Mee eens. Maar het is niet een "of" vergelijking. Het kan ook gewoon allebei.Besparen op een auto en/of vakantie levert makkelijk 12000 per jaar op = 150.000 excl rendement.
Maar persoonlijk vind ik een vakantie veel meer waarde hebben voor mij dan een koffie to go. Het is vaak meer dat mensen iets gewend zijn (koffie to go) zonder dat ze daar goed over nadenken of ze het dat wel waard vinden.
Zou er persoonlijk ook weinig wakker van liggen inderdaad. Zeker indien het niet structureel is, je savings niet in de weg staat, who cares. Indien je op dit soort kleine uitgaven moet gaan beknibbelen om uiteindelijk je FO doel te halen, moet je er dan niet gewoon voor kiezen 1 ~ 3 maanden langer door te werken indien je een gezette datum voor ogen hebt?Krisp schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:07:
Ik ben, nu de reis goed op gang is (a.k.a. the boring middle) iets minder dogmatisch geworden op dit soort zaken. Dat uit zich in lifestyle-inflatie, maar nu we coastFIRE zijn maakt dat eigenlijk ook niet echt uit.En als ik (bijvoorbeeld) een lange treinreis maak, is een kop koffie kopen een stuk makkelijker dan ‘s ochtends 5 minuten eerder uit bed gaan om die koffie in een kan te krijgen. En zoals eerder gezegd, die 1-2 keer per maand dat dat voorkomt maakt echt het verschil niet.
Nota bene, indien dit soort kleine uitgaven al zo'n probleem vormen. Hoe FO ben je uiteindelijk dan echt? Ieder dubbeltje om draaien om te zien of het binnen de begroting past, zou in ieder geval niet mijn idee van FO zijn. Maar to each their own natuurlijk.
Ik realiseer me ineens dat wij redelijk goed de lifestyle inflation buiten de deur weten te houden behalve dan vakantie. Net weer een aantal huisjes / appartementen geboekt voor de meivakantie waar we 10 jaar geleden de tent ook we lprima vonden. Dus dat is denk ik wel 3 of 4 keer zo duur geworden.rube schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:44:
[...]
Maar dat moet je toch niet vergelijken met een maandinkomen in 2050? Dan is de prijs van een Starbucks ook ver(drie)dubbeld, dat nemen we ook niet mee.
[...]
Mee eens. Maar het is niet een "of" vergelijking. Het kan ook gewoon allebei.
Maar persoonlijk vind ik een vakantie veel meer waarde hebben voor mij dan een koffie to go. Het is vaak meer dat mensen iets gewend zijn (koffie to go) zonder dat ze daar goed over nadenken of ze het dat wel waard vinden.
Het gaat er natuurlijk om dat je je bewust bent van hoeveel je uitgeeft op de lange termijn. Een kleine dagelijkse uitgave moet maal 365 om te weten wat je er in een jaar aan uit geeft. Is het dan nog steeds klein bier? Prima, niet over nadenken dan.psychodude schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:15:
Nota bene, indien dit soort kleine uitgaven al zo'n probleem vormen. Hoe FO ben je uiteindelijk dan echt? Ieder dubbeltje om draaien om te zien of het binnen de begroting past, zou in ieder geval niet mijn idee van FO zijn. Maar to each their own natuurlijk.
Ook als je "zorgeloos" FO wil zijn zul je nog altijd moeten weten hoeveel je dan "zorgeloos" uitgeeft voor je daadwerkelijk FO bent. Anders zul je waarschijnlijk onderaan de streep net zoveel uitgeven als je verdient, wat voor veel mensen de standaardsituatie is. Niks mis mee, maar geen FO dus.
Je mag zelf kiezen of je je er vooraf druk over wil maken of nadat je het geld al uitgegeven hebt. Dat laatste gaat prima als je niet aan spilzucht lijdt, dat eerste kan ook gewoon een behaaglijk gevoel geven bij mensen die juist hun innerlijke vrek tevreden moeten houden.
Je kunt niet en jezelf financieel onafhankelijk noemen en je volstrekt niet druk willen maken over je uitgaven. Ook niet als je al multimiljonair bent, want zelfs die moeten opletten hoeveel Bugatti's en Fabergé-eieren ze kopen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Maar we hebben het hier niet over Bugatti's en Fabergé-eieren, het ging over een kop koffie op het stationMneoreJ schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:23:
Je kunt niet en jezelf financieel onafhankelijk noemen en je volstrekt niet druk willen maken over je uitgaven. Ook niet als je al multimiljonair bent, want zelfs die moeten opletten hoeveel Bugatti's en Fabergé-eieren ze kopen.

Ja, ik probeer voortdurend bij de grote lijnen te blijven. Maar het komt dankzij mijn iets te levendige illustraties niet aan, dus ik ga lekker wat anders doen.psychodude schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:36:
Maar we hebben het hier niet over Bugatti's en Fabergé-eieren, het ging over een kop koffie op het station.
Eens, toch zou ik voor geen goud willen besparen op vakantie of kinderen, al probeer ik wonen en vervoer wel te beperken. Helaas hebben kinderen daar wel een flinke impact op.Sport_Life schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Zeker. Maar dan moet je ook compenseren met gemiddeld 2-3% inflatie en VRH.
Die bak koffie of gratis laden gaat het verschil niet maken. Wat wel impact heeft is 'besparen' op kinderen (!), vakantie, auto's etc . Die laatste 2 zijn nu juist voor veel mensen een soort symbool van welvaart. Terwijl welvaart voor mij betekent doen en laten wat ik wil zonder afhankelijk te zijn van een inkomen.
Precies. Het is denk ik een beetje het boring-middle syndroom.psychodude schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Maar we hebben het hier niet over Bugatti's en Fabergé-eieren, het ging over een kop koffie op het station.
Er valt vrij weinig te discussieren dus vervallen we in details over het besparen van 100 tot 1000 eur per jaar. Ik denk dat voor niemand hier dat enige invloed heeft op het wel of niet bereiken van FO.
Het gaat even om dit principe natuurlijk (na de opmerking van @psychodude ).MneoreJ schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:23:
[...]
Uiteindelijk moet je zelf bepalen of iets de moeite waard is voor je. Maar uiteindelijk moet iedereen op een bepaalde manier rekening houden met uitgaven versus inkomsten (vermogen).
Voor 1000 euro uitgaven per jaar, heb je toch al gauw 25K nodig. Voor veel mensen betekent dat toch 1-2 jaar langer werken en sparen.R.van.M schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:22:
[...]
... dus vervallen we in details over het besparen van 100 tot 1000 eur per jaar. Ik denk dat voor niemand hier dat enige invloed heeft op het wel of niet bereiken van FO.
Dus tja, voor jou, voor mij en anderen hier is het wellicht niet zo relevant. Voor mensen die minder verdienen en toch FO willen worden is elke 1000 euro per jaar aan uitgaven toch wel relevant.
Dat is dus eigenlijk de misvatting. Het is geen ramp als je toch op je pensioenleeftijd gaat stoppen en het verder wel redelijk daarmee redt, maar voor FO en al helemaal FIRE betekent het gewoon later pas op het punt komen waar je naartoe wil. The Money Guy show heeft daar een mooie post over gemaakt: https://moneyguy.com/article/wealth-multiplier/ , met daarin een treffend voorbeeld:CornermanNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:03:
Het is allemaal een beetje tientjes werk als je kijkt naar de cash flow, voor de meeste hier. Een kopje koffie per dag is voor iemand met een lager inkomen gewoon een deuk in die cash flow en dan kan een beker koffie van thuis meenemen een groot verschil maken.
Maar uiteindelijk is het als je over een bepaald punt komt niet zo'n ramp meer.
:strip_exif()/f/image/QsASGJQXCkZa6YsVYC9dwzE3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat het "niet zo'n ramp meer is" is juist waar die hele miljardenindustrie van leeft: allerlei mensen die denken 'ach dat ene koffietje/kroketje/smoothietje'.
Dat valt juist wel mee, of, vanuit de industrie bezien, juist tegen. Niet voor niets zijn steeds meer branches op zoek naar abonnementen of andere vormen van recurring revenue. Niet dat ene koffietje is boeiend, maar het abonnement op koffiebonen, de streaming service en andere vormen van verplichtingen die je aangaat.The Third Man schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:19:
[...]
Dat het "niet zo'n ramp meer is" is juist waar die hele miljardenindustrie van leeft: allerlei mensen die denken 'ach dat ene koffietje/kroketje/smoothietje'.
De afbeeldingen die je laat zien, is wat mij betreft treffend als het gaat om een te grote focus op geld. Als je op die manier gaat kijken naar aankopen, word je een vrek in de negatieve zin van het woord. Je mag ook genieten, zolang je de waarde van elke aankoop maar blijft zien.
En bij dat laatste gaat het wat mij betreft vaak mis, ook bij mijzelf. Door de overvloed die we hebben, waarderen we veel zaken maar beperkt tot helemaal niet. Minimalisme en FIRE gaan om die reden vaak goed samen: je hebt weinig (gekocht) en focust je op datgene wat je wel hebt. Dat bereik je alleen door een sterk besef van wat wel of niet geluk brengt. Of dat nu kinderen, vakanties of elke ochtend een kop stationskoffie is maakt an sich niet uit, zolang je er maar voortdurend waardering uit haalt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Zie ik toch anders. Stel je FIRE doel is 1,5miljoen, je rendement in de markt 12% of ~1% per maand, dan is een maand wachten al 15k waard. Die 25k is dan amper twee maanden langer wachten, niet eens sparen. Stel je spaart normaal 50% van je inkomen, dan betekend dat één maandje langer werken, want de tweede maand heb je al gespaard en de rest is domweg vermogensgroei. Daar komt ook een beetje het "one more year" syndroom vandaan, wat ik inmiddels ook zelf merk. Dat extra jaartje bied veel meer ruimte dan je in eerste instantie had bedacht toen je begon met het Fire doel.rube schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Voor 1000 euro uitgaven per jaar, heb je toch al gauw 25K nodig. Voor veel mensen betekent dat toch 1-2 jaar langer werken en sparen.
Dus tja, voor jou, voor mij en anderen hier is het wellicht niet zo relevant. Voor mensen die minder verdienen en toch FO willen worden is elke 1000 euro per jaar aan uitgaven toch wel relevant.
[ Voor 11% gewijzigd door barbarbar op 26-01-2025 16:32 ]
Rekenen met 12% is wel extreem, meer dan 3 keer zo veel dan je structureel gezien kan doen als SWR in het kader van FO, zeker in de Nederlandse setting.barbarbar schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Zie ik toch anders. Stel je FIRE doel is 1,5miljoen, je rendement in de markt 12% of ~1% per maand, dan is een maand wachten al 15k waard. Die 25k is dan amper twee maanden langer wachten, niet eens sparen. Stel je spaart normaal 50% van je inkomen, dan betekend dat één maandje langer werken, want de tweede maand heb je al gespaard en de rest is domweg vermogensgroei. Daar komt ook een beetje het "one more year" syndroom vandaan, wat ik inmiddels ook zelf merk. Dat extra jaartje bied veel meer ruimte dan je in eerste instantie had bedacht toen je begon met het Fire doel.
Wat betreft kleine uitgaven, ik stuur nu meer op de grote lijnen en dat geeft wel rust, maar dat komt wel omdat de invloed ervan verder in de reis afneemt. Als je jong bent, met een groeiende spaarquote en in de beginfase van je FO-plan dan is de invloed groter.
Wat betreft SWR: afgelopen vrijdag is een nieuw wetsvoorstel voor box 3 ingediend door de staatssecretaris:https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/01/24/kamerbrief-toekomstig-stelsel-box-3 - ze gaan toch verder met een vermogensaanwinstbelasting voor aandelen vanaf 2028. Of het allemaal stand houdt in het parlement en voor de rechter moet nog blijken, maar ik vroeg me af welke SWR er overblijft in Nederland onder dit nieuwe systeem. Het was al geen 4% in NL en reken nu met 3%. Is er iemand die hier eerder naar heeft gekeken?
Ik reageer even op een eigen vraag over het niveau vanaf waar Box 2 als alternatief voor Box 3 interessant kan zijn als je nog geen BV hebt. Dus oprichting BV voor beleggingen. Naast de kosten die je hebt voor oprichting en jaarlijkse rapportage, moet er minimaal gebruikelijk jaarlijks DGA loon worden uitgekeerd van 56/k in 2025, wat een issue kan zijn. Zie ik nog dingen over het hoofd?JURIST schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:57:
[...]
Enig idee vanaf welk vermogen is het zinvol hier naar te kijken (zonder eigen onderneming, dus waarbij BV nog moet worden opgericht)?
12% is wel zo'n beetje het jaarlijkse rendement van de AEX en de S&P500 inc dividend. Afgelopen jaren zat ik (flink) hoger. Het gaat ook meer om de manier waarop je naar zulke bedragen gaat kijken, als je net begint is 25k écht bizar veel geld om te sparen. Ben je richting je doel, dan stelt dat niet veel meer voor...JURIST schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:56:
[...]
Rekenen met 12% is wel extreem, meer dan 3 keer zo veel dan je structureel gezien kan doen als SWR in het kader van FO, zeker in de Nederlandse setting.
Wat betreft kleine uitgaven, ik stuur nu meer op de grote lijnen en dat geeft wel rust, maar dat komt wel omdat de invloed ervan verder in de reis afneemt. Als je jong bent, met een groeiende spaarquote en in de beginfase van je FO-plan dan is de invloed groter.
Wat betreft SWR: afgelopen vrijdag is een nieuw wetsvoorstel voor box 3 ingediend door de staatssecretaris:https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/01/24/kamerbrief-toekomstig-stelsel-box-3 - ze gaan toch verder met een vermogensaanwinstbelasting voor aandelen vanaf 2028. Of het allemaal stand houdt in het parlement en voor de rechter moet nog blijken, maar ik vroeg me af welke SWR er overblijft in Nederland onder dit nieuwe systeem. Het was al geen 4% in NL en reken nu met 3%. Is er iemand die hier eerder naar heeft gekeken?
Wat betreft de rendementsheffing: eerst zien, dan geloven. De chaos die er nu heerst is niet zomaar opgelost. Praktisch gezien doe ik nu nog zoveel mogelijk naar pensioenrekening, het voordeel voor Fire is dat je die uitkering kunt starten vér voor je pensioenleeftijd, dus het staat niet per se vast tot een bepaalde datum. Ook moet je je de heffingskortingen goed meerekenen, dan telt die rendementsheffing niet zo heel veel meer voor als je goed plant. In ieder geval niet genoeg voor mij om hele financiële constructies voor te gaan optuigen met losse BV's. M'n grootste probleem in NL vind ik dat je de hypotheekrente niet mag aftrekken van je box3 rendement. Wellicht dat er zo'n loophole wel wordt ingebouwd.
[ Voor 3% gewijzigd door barbarbar op 26-01-2025 17:07 ]
Die ga ik lezen, bedankt. voor mijzelf is dit toch de boekhoudkundige benadering aan de kostenkant waar voor mij de echt grote stappen niet te halen zijn. Je kan maar zoveel bezuinigen en de focus daarop houden gaat na de grote stappen niet zoveel meer doen. Mijn punt was veel meer gericht op dat einddoel, het stoppen met werken niet als heilig zien.The Third Man schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:19:
[...]
Dat is dus eigenlijk de misvatting. Het is geen ramp als je toch op je pensioenleeftijd gaat stoppen en het verder wel redelijk daarmee redt, maar voor FO en al helemaal FIRE betekent het gewoon later pas op het punt komen waar je naartoe wil. The Money Guy show heeft daar een mooie post over gemaakt: https://moneyguy.com/article/wealth-multiplier/ , met daarin een treffend voorbeeld:
[Afbeelding]
En zorgen dat je tussendoor ook leuke dingen doet en doelen nastreeft. Wat @Krisp aangeeft is hierin een goed punt. Niet over consumeren en je richten op wat je wil doen, leuk vindt dan wel wat je wil bereiken.
Gechargeerd neem hobby’s begin gewoon aan iets en kijk of je het wat vind. Met een klein budget. Zat mensen gaan eerst uitzoeken wat voor top of the line spullen ze “nodig” hebben en kopen ze. Leggen ze in de garage en noemen het een hobby. Maar hebben nooit “tijd” om de hobby uit te oefenen. Het idee is vaak genoeg misschien?
Geen idee, maar ik ga liever voor weten wat ik leuk vind om te doen en dan echt tijd er in steken. En tijd kan ik kopen met mijn FO doel. Tijd nu en tijd later.
Je kan de mount everest waarschijnlijk niet beklimmen op je 70e (overdreven voorbeeld) dus als je dat echt wil. Het probleem is echt weten wat je wil en daarvoor durven gaan, met alles, werk, hobby’s, projecten wat het ook is. En beginnen kan vaak met een klein budget en veel tijd. Dus tijd sparen is mijn doel en veel proberen wat je echt leuk vind en weten wat je wanneer kan doen.
Dat is een knap staaltje Recency Bias. Om uitspraken voor de lange termijn te doen gaat het toch echt om langdurig gemiddeldes. En hoe specifieker het instrument, hoe kleiner de kans dat een recente prestatie betrouwbaar is voor de lange termijn, doordat het te afhankelijk is van een specifiek succesvolle periode.barbarbar schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:05:
[...]
12% is wel zo'n beetje het jaarlijkse rendement van de AEX en de S&P500 inc dividend. Afgelopen jaren zat ik (flink) hoger. Het gaat ook meer om de manier waarop je naar zulke bedragen gaat kijken, als je net begint is 25k écht bizar veel geld om te sparen. Ben je richting je doel, dan stelt dat niet veel meer voor...
Ik schreef o.a.barbarbar schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Zie ik toch anders. Stel je FIRE doel is 1,5miljoen,...
En verder wat hierboven al is geschreven over de rendementen.Voor mensen die minder verdienen en toch FO willen worden
M'n argument verdwijnt wat in de details. Ook al is je doel 600k en je rekent met 7% rendement, en een 30% sparen, dan nog is die 25k "maar" 4 maanden langer werken. Punt is: die relatief kleine uitgaven gaat geen groot effect hebben op hoe lang je nog moet werken.rube schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:42:
[...]
Ik schreef o.a.
[...]
En verder wat hierboven al is geschreven over de rendementen.
Is dat niet ook afhankelijk van je inkomen?barbarbar schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:14:
[...]
M'n argument verdwijnt wat in de details. Ook al is je doel 600k en je rekent met 7% rendement, en een 30% sparen, dan nog is die 25k "maar" 4 maanden langer werken. Punt is: die relatief kleine uitgaven gaat geen groot effect hebben op hoe lang je nog moet werken.
Ik ga er wel vanuit dat je toch iets van een minimumloon als Fire doel hebt, zeg 2500 netto, 30k per jaar en 5% swr. Uiteindelijk is natuurlijk alles van Fire afhankelijk van je inkomen.
Gelukkig zijn die mensen er, alleen moeten ze het besef hebben dat ze die dingen moeten verkopen, en zo geraak ik goedkoop aan mijn fotospullen….CornermanNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:35:
[...]
Gechargeerd neem hobby’s begin gewoon aan iets en kijk of je het wat vind. Met een klein budget. Zat mensen gaan eerst uitzoeken wat voor top of the line spullen ze “nodig” hebben en kopen ze. Leggen ze in de garage en noemen het een hobby. Maar hebben nooit “tijd” om de hobby uit te oefenen. Het idee is vaak genoeg misschien?
Sony A7 iv en wat recycled glas
GASCornermanNL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:35:
[...]
Gear Acquisition Syndrome
Vaak genoemd in hobby's als Muziek ( Gitaar en versterkers met name) en fotografie.
https://petapixel.com/201...gear-acquisition-problem/
https://petapixel.com/201...ear-acquisition-syndrome/
https://unipress.hud.ac.uk/plugins/books/27/
Dat is gekend, en als fotograaf vraag je je dan bij elke goede foto af. Hoe veel beter was deze geweest als ik die camera van €€€€€€€ had met die dikke lens van €€€€€€€€€€.Get!em schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:18:
[...]
GAS
Gear Acquisition Syndrome
Vaak genoemd in hobby's als Muziek ( Gitaar en versterkers met name) en fotografie.
https://petapixel.com/201...gear-acquisition-problem/
https://petapixel.com/201...ear-acquisition-syndrome/
https://unipress.hud.ac.uk/plugins/books/27/
Ach... als een (amateur) fotograaf eerst kijkt naar welke camera je gebruikt en pas dan vraagt naar je foto's... dan weet ik het wel.
Maar om terug OT te gaan. Als je dure hobbies hebt (boten, paarden, vrouwen!?), dan kan je daar maar beter rekening mee houden in je doelbedrag voor FO.
Precies dit.tuinïnen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:42:
Die ene uitgave maakt het verschil ook niet, maar je gaat in je hoofd steeds uitgaves ‘goed’ praten waardoor het samen wel veel wordt. Koffie, iets duurdere vakantie dan gepland, afhaalmaaltijd , optie tijdens een vliegreis , abonnementje extra etc etc etc . Het mentale boekhouden kan er ook voor zorgen dat je savingsrate een flinke deuk op loopt. En heel vaak zorgt die extra uitgave niet voor meer levensgeluk maar zijn het hele korte pleasers.
Als je 2x per week die 'dure' koffie neemt, wordt de stap naar andere kleine terugkerende uitgaven steeds makkelijker. Ik ben hier volgens mij een enorm slachtoffer van ;-). 2x per week op kantoor en dan met z'n allen zowel in de ochtend als middag even langs het luxe barista koffietentje. En dan voor de lunch in de middag stukje lopen buiten naar een luxe broodjestentje. En omdat ik dat dan toch al koe, ga ik op m'n papadag met m'n zoontje altijd wat leuks doen en dan verdient papa wel een koffie met wat te eten.
Ik durf alles niet eens bij elkaar op te tellen en het te vermenigvuldigen met X jaar * rendement.
Maar tegelijkertijd: stel ik ga niet mee voor dat koffietje met de collega's; dan zet ik mezelf wel een beetje buiten de groep en mis ik de non-work related verhalen. Wellicht maar eens een weekje wel meegaan, maar niets bestellen
Dan betekent 25k meer of minder die 10 mensen aan uitgaven. Toch best een tijdje voor die 'onbewuste' koffie.barbarbar schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Ik ga er wel vanuit dat je toch iets van een minimumloon als Fire doel hebt, zeg 2500 netto, 30k per jaar en 5% swr. Uiteindelijk is natuurlijk alles van Fire afhankelijk van je inkomen.
En op zich moet iedereen uiteraard voor zichzelf bepalen of zo'n dagelijkse/wekelijkse uitgave het waard is. Als je er echt van kunt genieten, prima. Maar als het een onbewuste uitgave is die je eigenlijk niet zou missen, dan is het misschien wel iets om af en toe even bij stil is staan. Vooral omdat het vaak niet alleen bij dat 'onbewuste' kopje koffie blijft.
Overigens vind ik het ook wel eens goed om het af en toe precies andersom te bekijken. Wat levert het op als je een jaar langer doorwerkt? En welke andere keuzes zou je dan kunnen maken? Het kan best zijn dat je jezelf beperkingen oplegt die met het geld dat een jaar langer werken oplevert helemaal niet nodig zijn. Er zit nog wel een grijs gebied tussen te veel lifestyle inflation en jezelf niets gunnen.
Gewoon doen, gezellig meelopen en als je aan de beurt ben niets bestellen. Als iemand daar een opmerking over maakt gewoon subtiel opmerken dat jij ook geen commentaar hebt op hun consumptiepatroon/ongezond eten en het verder daarbij laten, wennen ze vanzelf aan.Requiem19 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:25:
[...]
Precies dit.
Als je 2x per week die 'dure' koffie neemt, wordt de stap naar andere kleine terugkerende uitgaven steeds makkelijker. Ik ben hier volgens mij een enorm slachtoffer van ;-). 2x per week op kantoor en dan met z'n allen zowel in de ochtend als middag even langs het luxe barista koffietentje. En dan voor de lunch in de middag stukje lopen buiten naar een luxe broodjestentje. En omdat ik dat dan toch al koe, ga ik op m'n papadag met m'n zoontje altijd wat leuks doen en dan verdient papa wel een koffie met wat te eten.
Ik durf alles niet eens bij elkaar op te tellen en het te vermenigvuldigen met X jaar * rendement.
Maar tegelijkertijd: stel ik ga niet mee voor dat koffietje met de collega's; dan zet ik mezelf wel een beetje buiten de groep en mis ik de non-work related verhalen. Wellicht maar eens een weekje wel meegaan, maar niets bestellen.
Niks mis mee met te zeggen dat je die koffie gewoon veel te duur vindt voor wat het is.sebastiaan89 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:19:
[...]
Gewoon doen, gezellig meelopen en als je aan de beurt ben niets bestellen. Als iemand daar een opmerking over maakt gewoon subtiel opmerken dat jij ook geen commentaar hebt op hun consumptiepatroon/ongezond eten en het verder daarbij laten, wennen ze vanzelf aan.
Hier op het werk is er een kantine met enkel gratis koffie en een microgolf. Mensen nemen ofwel zelf hun eten mee, of gaan in een soort van buffet een slaatje, broodje of warme maaltijd halen, en dan ben je meestal wel kort bij 10€ kwijt.
Niemand kijkt iemand verkeerd aan als je gewoon zelf je eigen meegebracht brood of pasta van de dag er voor op eet. Integendeel soms.
Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt, en wat je wil betalen.
Zelf net terug van wintersport in een groot gebied in Frankrijk. Wintersport an zich is al erg kostbaar, zeker als je naar een groot sneeuwzeker gebied gaat. Dat heb ik er graag voor over. Maar vervolgens probeer ik wel te besparen op zaken die ik tijdens zo'n wintersport niet nodig vindt. Dus als we met het groepje op de piste gaan lunchen dan ben ik diegene die alleen een drankje neemt en zelf door de dag heen met uit huisje meegenomen snacks/brood de dag door komt. Een keertje mee-eten op de piste vind ik prima voor het sfeergevoel en gezelligheid, maar elke dag 25-30 euro voor een salade of burger en een biertje betalen gaat mij te ver. Zeker omdat ik nauwelijks echt honger heb, dus het voelt dan ook nog als een luxe snack, niet als een benodigde maaltijd. En toen ik erachter kwam dat zelfs een alcoholvrij biertje van 0,25 liter 9 euro kost ben ik overgestapt op alleen koffie a 4 euro
Inderdaad. Wat was er mis met het broodtrommeltje of het boterhamzakje?Tommie12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:43:
[...]
Niks mis mee met te zeggen dat je die koffie gewoon veel te duur vindt voor wat het is.
Hier op het werk is er een kantine met enkel gratis koffie en een microgolf. Mensen nemen ofwel zelf hun eten mee, of gaan in een soort van buffet een slaatje, broodje of warme maaltijd halen, en dan ben je meestal wel kort bij 10€ kwijt.
Niemand kijkt iemand verkeerd aan als je gewoon zelf je eigen meegebracht brood of pasta van de dag er voor op eet. Integendeel soms.
Ik verbaas me altijd over hoeveel mensen niks van huis meenemen en even snel alles in dat hippe tentje kopen.
Als je alle werkdagen een broodje koopt van €5 heb je in 40 jaar €48.000 uitgegeven.
(Vaak zijn ze nog duurder ook, en dan heb je niet eens koffie gehad).
Dat is de kracht van kleine bedragen.Coffeeroam schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Inderdaad. Wat was er mis met het broodtrommeltje of het boterhamzakje?
Ik verbaas me altijd over hoeveel mensen niks van huis meenemen en even snel alles in dat hippe tentje kopen.
Als je alle werkdagen een broodje koopt van €5 heb je in 40 jaar €48.000 uitgegeven.
Zelfde geld voor lease/huur etc.
Waarom een auto kopen 30k als je private lease kan rijden voor 400 in de maand?
Tv kopen bij mediamarkt in 24 maanden afbetalen? Leuk zo optie.
Coolblue wasmachine abbo , tuurlijk geen probleem 20 in de maand ipv 1x 900 euro neerleggen.
Het is inderdaad opvallend dat vaak die duidelijke Starbucks "luxe" wordt aangehaald, terwijl er op veel meer plekken veel meer verstopte uitgaven zijn. Als iemand het belachelijk vindt als een ander regelmatig Starbucks haalt, maar zelf regelmatig een aangekleed broodje van 5 euro in de kantine koopt, dan moet ik mij inhouden om niet die spiegel voor te houden.Coffeeroam schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Even hierop inhaken, al is het misschien een beetje off topic. Als we een dagje weg zijn en ergens buiten de deur bijvoorbeeld lunch willen eten, dan voel ik mij altijd 'gedwongen' om ook iets van koffie/jus/thee te bestellen. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen behoefte heb aan iets te dringen. Of als ik iets zou willen drinken, het liefste gewoon een glas kraanwater bij mijn eten heb. Vind ik veel lekkerder. Eigenlijk zou ik dan dus het liefste gewoon alleen eten bestellen zonder iets te drinken. Maar dat durf ik dan toch niet omdat ik denk dat dat niet 'hoort'. Dus dan bestel ik toch maar wat te drinken erbij.Tommie12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:43:
[...]
Niks mis mee met te zeggen dat je die koffie gewoon veel te duur vindt voor wat het is.
Hoe staan jullie hier in? Is dit inderdaad iets wat not-done is, of zou het wel kunnen om te zeggen: ik hoef niets te drinken, maar wel graag wat eten?
Omgekeerd ga je wellicht soms ook wel is wat ''drinken'' op een plek/kroeg/barretje/restaurant zonder dat je eten/happie/snack neemt?Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Even hierop inhaken, al is het misschien een beetje off topic. Als we een dagje weg zijn en ergens buiten de deur bijvoorbeeld lunch willen eten, dan voel ik mij altijd 'gedwongen' om ook iets van koffie/jus/thee te bestellen. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen behoefte heb aan iets te dringen. Of als ik iets zou willen drinken, het liefste gewoon een glas kraanwater bij mijn eten heb. Vind ik veel lekkerder. Eigenlijk zou ik dan dus het liefste gewoon alleen eten bestellen zonder iets te drinken. Maar dat durf ik dan toch niet omdat ik denk dat dat niet 'hoort'. Dus dan bestel ik toch maar wat te drinken erbij.
Hoe staan jullie hier in? Is dit inderdaad iets wat not-done is, of zou het wel kunnen om te zeggen: ik hoef niets te drinken, maar wel graag wat eten?
Ik heb altijd dorst en drink best veel, mijn vrouw heeft nooit zo behoefte aan drinken en heeft vaak een eigen drinkfles op zak. Dus regelmatig in een restaurant als iemand komt voor drinken, bestel ik een colaatje en mijn vrouw niks. Zou dat niet gek vinden.
Heb ik niet zo'n moeite mee bij een lunch. Ik zeg gewoon: nee dank u. Ik heb geen dorst.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Bij avondeten gaat het mij ook te ver om helemaal geen drankje te bestellen.
Dan drink ik vaak van tevoren nog even goed (water) zodat ik tijdens het etentje maar 1 drankje hoef te bestellen.
Ik zie drankjes in de horeca al lang niet meer als dorstlesser. Daar zijn de porties veel te klein voor.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-01-2025 11:27 ]
In dit topic wordt vaak met 7%-8% rendement gerekend op je vermogen. Een auto van 30k kost dus qua gemist rendement al bijna €200 per maand. Is leasen dan echt zo duur?dfbt schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Dat is de kracht van kleine bedragen.
Zelfde geld voor lease/huur etc.
Waarom een auto kopen 30k als je private lease kan rijden voor 400 in de maand?
Tv kopen bij mediamarkt in 24 maanden afbetalen? Leuk zo optie.
Coolblue wasmachine abbo , tuurlijk geen probleem 20 in de maand ipv 1x 900 euro neerleggen.
Een nieuwe auto van 30K rijden is gewoon heel kostbaar, met name door de enorme afschrijving in een paar jaar tijd. Dat geldt zowel bij private lease als bij zelf kopen.Sovieto schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:45:
[...]
In dit topic wordt vaak met 7%-8% rendement gerekend op je vermogen. Een auto van 30k kost dus qua gemist rendement al bijna €200 per maand. Is leasen dan echt zo duur?
Overigens ben ik geen voorstander van een extreem spaarzaam leven. Je moet ook nu leven, wie weet wat er morgen allemaal gebeurd. Maar de balans en af en toe e.e.a. in perspectief plaatsen is denk ik wel goed.
De befaamde Nederlands boterhammenCoffeeroam schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:06:
Ik neem met alle plezier iets van huis mee maar kleffe klaargemaakte boterhammen uit een trommeltje weiger ik. Nog nooit gedaan en niet van plan dat ooit te gaan doen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Om deze berekening goed te maken kost wel iets meer aandacht. Over de looptijd betaal je bij lease per maand dus de rentederving tussen twee opties neemt gelijdelijk af. Afhankelijk van de verhoudingen kom je mogelijk maar richting de helft uit.Sovieto schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:45:
In dit topic wordt vaak met 7%-8% rendement gerekend op je vermogen. Een auto van 30k kost dus qua gemist rendement al bijna €200 per maand. Is leasen dan echt zo duur?
Verder is 7% nogal aggresief als je VRH meerekent en bovendien is het risicoprofiel niet gelijk. Ik zet een auto eerder af tegen mijn cashreserve of aflossing op hypotheek dus (voor mij netto) 2-3%. Als je dan verloop over looptijd meerekent kijk je dus naar 1-2%.
Dat geeft al weer een heel ander beeld dan 7%.
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 28-01-2025 12:11 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
We zijn juist aan het kijken om een deel van ons vermogen in een nieuwe auto te stoppen, auto kost zo'n 25.000 euro. Leasen nog niet naar gekeken, want ik ben van de generatie: gewoon betalen als het kan.Valorian schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Een nieuwe auto van 30K rijden is gewoon heel kostbaar, met name door de enorme afschrijving in een paar jaar tijd. Dat geldt zowel bij private lease als bij zelf kopen.
Is het wellicht toch zinvoller om mij daar nog eens in te verdiepen?
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Het maakt uit als je savings rate laag is tov je inkomen. Als je savingsrate 5% of 10% dan is het relevant. Is je savingsrate 50% of 75% dan maakt het weinig uit.ed14n schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:58:
Met betrekking tot kleine uitgaven hebben ze wel degelijk een grote impact. Niet alleen zorgt het ervoor dat je nu minder kan inleggen, maar het zorgt er ook voor dat je meer geld nodig hebt om hetzelfde uitgave patroon te kunnen onderhouden bij pensioen. Wat veel mensen die met FIRE bezig zijn zich niet realiseren is dat kleine uitgaven dus in feite twee kanten op werken. De eerdere berekening van 48.000EUR over 40 jaar voor dat 5EUR koffie'tje wordt dan ineens nog een stuk extremer
.
Overigens ben ik geen voorstander van een extreem spaarzaam leven. Je moet ook nu leven, wie weet wat er morgen allemaal gebeurd. Maar de balans en af en toe e.e.a. in perspectief plaatsen is denk ik wel goed.
Soms moet je wel niet alle bedrijven hebben een kantine met Catering of een koffiehuis om de hoekassje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
[...]
De befaamde Nederlands boterhammen![]()
Ik neem met alle plezier iets van huis mee maar kleffe klaargemaakte boterhammen uit een trommeltje weiger ik. Nog nooit gedaan en niet van plan dat ooit te gaan doen.
Laat ik voorop stellen dat ik vind dat mensen vooral moeten doen waar ze behoefte aan hebben of waar ze zich prettig bij voelen. Een drankje op het terras bestellen 'omdat dat hoort' zou ik niet snel doen, maar dat is dan geen financiële afweging maar meer een: 'ik heb er geen behoefte aan' keuze (is niet op mij van toepassing want ik bestel graag wel een drankje).
Bewust een liter water drinken vóórdat ik op het terras ga zitten om zo een drankje te besparen zou ik ook niet snel doen.
Blijkbaar ben ik een soort part-time FO aanhanger? Ik neem elke dag bammetjes mee naar het werk omdat ik inderdaad € 5+ per dag uitgeven aan een broodje iets te gortig vind, maar zodra ik op het terras zit of in de auto stap naar wintersport is mijn FO mindset wel grotendeels weg. Op dat soort momenten laat ik geld mijn keuzes niet meer zo beïnvloeden. Nee, ik bestel geen flessen champagne in de apres ski, maar ik ga ook niet een koffie bestellen terwijl ik eigenlijk een biertje wil, alleen omdat die 3 euro goedkoper is.
En een tweedehands auto van 30k?Valorian schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Een nieuwe auto van 30K rijden is gewoon heel kostbaar, met name door de enorme afschrijving in een paar jaar tijd. Dat geldt zowel bij private lease als bij zelf kopen.
Ik heb gewoon een brood en pot sandwichspread op mijn werk liggenbie100 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:06:
Soms moet je wel niet alle bedrijven hebben een kantine met Catering of een koffiehuis om de hoek
In de basis mee eens, maar toch is 50% vs 75% wel een groot verschil:Hielko schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Het maakt uit als je savings rate laag is tov je inkomen. Als je savingsrate 5% of 10% dan is het relevant. Is je savingsrate 50% of 75% dan maakt het weinig uit.
Savings rate 50% is 17 years until retirement
Savings rate 75% is 7 years until retirement
Maar ben het wel met je eens dat van 5% naar 10% (scheelt 15 jaar) meer scheelt dan van 50% naar 55% (scheelt 2,5 jaar).
Altijd zinvol om verschillende opties te overwegen. Hoe dan ook blijft een nieuwe auto als particulier relatieve kapitaalvernietiging; of het nou lease of koop is.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:05:
We zijn juist aan het kijken om een deel van ons vermogen in een nieuwe auto te stoppen, auto kost zo'n 25.000 euro. Leasen nog niet naar gekeken, want ik ben van de generatie: gewoon betalen als het kan.
Ik weet niet of je een EV overweegt maar de occasionmarkt daarvan is naar mijn mening op dit moment extreem gunstig. Ik zou op dit moment zelf zeker niet overwegen een nieuwe EV te kopen of leasen.
Beetje off-topic misschien, maar we zoeken een benzine mild-hybrid. Nog geen EV, kapitaalvernietiging snap ik, maar we leven maar één keer en als we niets met ons geld doen dan weten we zeker dat het minder waard wordt.assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Altijd zinvol om verschillende opties te overwegen. Hoe dan ook blijft een nieuwe auto als particulier relatieve kapitaalvernietiging; of het nou lease of koop is.
Ik weet niet of je een EV overweegt maar de occasionmarkt daarvan is naar mijn mening op dit moment extreem gunstig. Ik zou op dit moment zelf zeker niet overwegen een nieuwe EV te kopen of leasen.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]
maar we leven maar één keer en als we niets met ons geld doen dan weten we zeker dat het minder waard wordt.
Prima om je eigen keuzes te maken hoor, ook als ze niet rationeel zijn, mag je lekker zelf bepalen.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:05:
[...]
want ik ben van de generatie: gewoon betalen als het kan.
beargumenteren met dooddoeners is niet nodig
Tweedehands ookassje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Altijd zinvol om verschillende opties te overwegen. Hoe dan ook blijft een nieuwe auto als particulier relatieve kapitaalvernietiging; of het nou lease of koop is.
Op dit moment inderdaad. Maar er kunnen dus momenten en situaties zijn waarin een nieuwe auto een stuk beter bij je wensen past dan een tweedehands auto. Daarom is het geen heilige waarheid dat een nieuwe auto altijd 'slechter' is dan tweedehands. Zeker als nieuw vanwege bepaalde (fiscale) regelingen een stuk gunstiger is in de jaarlasten kan nieuw over de totale looptijd toch voordeliger uitpakken.Ik weet niet of je een EV overweegt maar de occasionmarkt daarvan is naar mijn mening op dit moment extreem gunstig. Ik zou op dit moment zelf zeker niet overwegen een nieuwe EV te kopen of leasen.
Mijn vrouw wil een inbouwzwembad in onze nieuwe tuin, over kapitaalvernietiging en rationeel gesprokende Peer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:14:
Prima om je eigen keuzes te maken hoor, ook als ze niet rationeel zijn, mag je lekker zelf bepalen.

Minst politiek correcte antwoord.assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Mijn vrouw wil een inbouwzwembad in onze nieuwe tuin, over kapitaalvernietiging en rationeel gesproken
Je kan een business case maken:
Toegeven, zwembad betalen en de onderhoudskosten niet vergeten.... En je kan af en toe zwemmen.
of...
Andere vrouw zoeken, advokaat en relatiebureau betalen en dan ineens een rijke vrouw met zuinige levensstijl zoeken...
Zo ver hoeft het nog niet te gaan denk ik. Probleem zit meer in de man-cave die ik zelf voor ogen heb (ik een man-cave zij een zwembad zegmaarTommie12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:43:
Andere vrouw zoeken, advokaat en relatiebureau betalen en dan ineens een rijke vrouw met zuinige levensstijl zoeken...
Met die andere rijke vrouw gaat dat ook lukken hoor...assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:50:
[...]
Zo ver hoeft het nog niet te gaan denk ik. Probleem zit meer in de man-cave die ik zelf voor ogen heb (ik een man-cave zij een zwembad zegmaar)
Die man cave is ook al snel een half jaar langer werken als je het goed doet.
Ik lees al een tijdje mee hier en het passief beleggen-topic en ben eind vorig jaar ingestapt met passief beleggen. Nu heb ik plannen voor zonnepanelen, verwachte kosten ong. €4-5k.
Ik kan deze uit eigen zak betalen, maar ik kan ook een duurzaamheidslening afsluiten à 1,7% rente. Dit lijkt mij zeer aantrekkelijk, omdat ik denk met mijn beleggingen meer rendement te kunnen halen.
Ik heb al even gezocht in dit topic en er zijn een beperkt aantal posts die erover gaan, de tendens lijkt over het algemeen richting de lening te zijn.
Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit een no-brainer om toch te lenen ipv uit eigen zak te betalen?
ik zou ook zeggen: no-brainer en lening afsluiten tegen 1.7%Tommiiee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:19:
Hallo,
Ik lees al een tijdje mee hier en het passief beleggen-topic en ben eind vorig jaar ingestapt met passief beleggen. Nu heb ik plannen voor zonnepanelen, verwachte kosten ong. €4-5k.
Ik kan deze uit eigen zak betalen, maar ik kan ook een duurzaamheidslening afsluiten à 1,7% rente. Dit lijkt mij zeer aantrekkelijk, omdat ik denk met mijn beleggingen meer rendement te kunnen halen.
Ik heb al even gezocht in dit topic en er zijn een beperkt aantal posts die erover gaan, de tendens lijkt over het algemeen richting de lening te zijn.
Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit een no-brainer om toch te lenen ipv uit eigen zak te betalen?
Voor financiële onafhankelijkheid ben je eigenlijk altijd afhankelijk van drie factoren. Belangrijkste is natuurlijk inkomen, gevolgd door kosten maar zeker net zo cruciaal is geld voor je laten werken. Op het moment dat je geld minder waard laat worden laat je een cruciale factor afwezig.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Beetje off-topic misschien, maar we zoeken een benzine mild-hybrid. Nog geen EV, kapitaalvernietiging snap ik, maar we leven maar één keer en als we niets met ons geld doen dan weten we zeker dat het minder waard wordt.
De aanschaf van een auto zou ik niet direct kapitaal vernietiging willen noemen, vaak heb je z’n ding gewoon nodig voor vervoer voor werk, vermaak en sociale contacten. Je moet wel erg stedelijk of lokaal leven om zonder uit de voeten te kunnen.
Echter van de vele argumenten voor een mooie en/of dure auto vind ik “het geld wordt minder waard” wel een hele slechte. Misschien dit topic even doorzoeken hoe je veilig rendement kan behalen, en ook daarmee kan je de berekening veel beter maken of lease geen interessant alternatief is.
Aan 1.7% rente zou ik ook een lening af sluiten, maar dan op voorwaarde dat je ondertussen blijft beleggen...Tommiiee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:19:
Hallo,
Dat is uiteraard het ideeTommie12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:21:
[...]
Aan 1.7% rente zou ik ook een lening af sluiten, maar dan op voorwaarde dat je ondertussen blijft beleggen...
Dank voor de input!
Ik ga er vanuit dat je geen andere hypotheek of lening wil afsluiten, want een lening vermindert uiteraard de leencapaciteit. Verder zijn dingen om op te letten of er (afsluit-)kosten aan vast zitten en of je bepaalde leveranciers niet zou mogen kiezen. En wat je doet als je toch zou willen verhuizen. Of je dan alsnog de lening wil aflossen.Tommiiee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:19:
Hallo,
En verder is het ook een beetje je eigen voorkeur. Het idee dat je een extra lening hebt kan ook een minder fijn gevoel geven. Terwijl het extra rendement op die 4-5k waarschijnlijk niet echt een grote sprong in FO zal betekenen.
We hebben hier thuis een gesprek gevoerd over of we verwachten te verhuizen de komende jaren en het antwoord is dat we nog zeker 5 jaar verwachten hier te zitten. Ik verwacht dus geen problemen met een hypotheek. Wellicht willen we tegen die tijd uitbouwen en zal de hypotheek omhoog moeten, maar ik denk dat dat geen probleem mag zijn.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:37:
[...]
Ik ga er vanuit dat je geen andere hypotheek of lening wil afsluiten, want een lening vermindert uiteraard de leencapaciteit. Verder zijn dingen om op te letten of er (afsluit-)kosten aan vast zitten en of je bepaalde leveranciers niet zou mogen kiezen. En wat je doet als je toch zou willen verhuizen. Of je dan alsnog de lening wil aflossen.
En verder is het ook een beetje je eigen voorkeur. Het idee dat je een extra lening hebt kan ook een minder fijn gevoel geven. Terwijl het extra rendement op die 4-5k waarschijnlijk niet echt een grote sprong in FO zal betekenen.
Mocht het wel een probleem opleveren, dan kan ik boetevrij aflossen en zou ik de lening in één klap kunnen aflossen voordat we iets met een hypotheek gaan doen. Daarom zit er in mijn ogen weinig risico aan.
Ik ben ook maar een leek. Maar ik ben het op zich met je eens dat zelf kopen als dat kan meestal voordeliger zou moeten zijn, onderaan de streep. Mijn punt zat meer in dat als je echt financieel de voordeligste keuze wil maken het dan interessant kan zijn een iets oudere auto te kopen, bijvoorbeeld enkele jaren oud. Dan is 'de kop eraf'. Juist die eerste jaren is de afschrijving absurd hoog. Maar dat geldt dus zowel voor koop als voor lease, want ook bi lease rijdt je (normaliter) een nieuwe auto, alleen zit de afschrijving dan in de maandfee verwerkt waardoor het wat minder opvalt.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:05:
[...]
We zijn juist aan het kijken om een deel van ons vermogen in een nieuwe auto te stoppen, auto kost zo'n 25.000 euro. Leasen nog niet naar gekeken, want ik ben van de generatie: gewoon betalen als het kan.
Ik ben vast in een verkeerd topic belandt en werd getriggerd door lease of koop van een auto. We hebben een auto van 7,5 jaar waarbij we nu verwachten steeds meer kosten te gaan krijgen. Ik wil zelf geen auto uit 2022 met vele km's, maar liever een import waar net de kop vanaf is, een auto uit begin 2024 dus. Die zijn kostbaar, maar ik heb daar veel meer plezier van en vind dat dan meer waard voor mijzelf. Maar goed, nogmaals: off-topic hier denk ik.Valorian schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:05:
[...]
Ik ben ook maar een leek. Maar ik ben het op zich met je eens dat zelf kopen als dat kan meestal voordeliger zou moeten zijn, onderaan de streep. Mijn punt zat meer in dat als je echt financieel de voordeligste keuze wil maken het dan interessant kan zijn een iets oudere auto te kopen, bijvoorbeeld enkele jaren oud. Dan is 'de kop eraf'. Juist die eerste jaren is de afschrijving absurd hoog. Maar dat geldt dus zowel voor koop als voor lease, want ook bi lease rijdt je (normaliter) een nieuwe auto, alleen zit de afschrijving dan in de maandfee verwerkt waardoor het wat minder opvalt.
Om het dan maar een beetje on topic te houden zou je eens kunnen kijken wat je kosten per km zijn over de tijd bezien, volgens een normaal afschrijvingsschema. Ik denk dat je zult zien dat je km-prijs nog steeds dalend is, tenzij je de pech hebt dat je het verkeerde merk of een maandagochtendexemplaar hebt aangeschaft. In dat licht zou je bij 7.5 jaar je auto fincancieel gezien gewoon moeten behouden. Ik zie zelf pas na 20 jaar de km-prijs licht oplopen.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik ben vast in een verkeerd topic belandt en werd getriggerd door lease of koop van een auto. We hebben een auto van 7,5 jaar waarbij we nu verwachten steeds meer kosten te gaan krijgen. Ik wil zelf geen auto uit 2022 met vele km's, maar liever een import waar net de kop vanaf is, een auto uit begin 2024 dus. Die zijn kostbaar, maar ik heb daar veel meer plezier van en vind dat dan meer waard voor mijzelf. Maar goed, nogmaals: off-topic hier denk ik.
Er zijn natuurlijk ook niet-financiele zaken die een rol spelen zoals het ongemak van een plotselinge reparatie of het willen hebben van een leuke import.
Als je dan geen koffie bij starbucks koopt en je eigen bammetjes meeneemt naar kantoor, dan mag het.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik ben vast in een verkeerd topic belandt en werd getriggerd door lease of koop van een auto. We hebben een auto van 7,5 jaar waarbij we nu verwachten steeds meer kosten te gaan krijgen. Ik wil zelf geen auto uit 2022 met vele km's, maar liever een import waar net de kop vanaf is, een auto uit begin 2024 dus. Die zijn kostbaar, maar ik heb daar veel meer plezier van en vind dat dan meer waard voor mijzelf. Maar goed, nogmaals: off-topic hier denk ik.
In het kader van FO kun je veel beter veel langer in je auto doorrijden. Onze Skoda is inmiddels 13.5 jaar oud, en de onderhoudskosten zijn nog steeds onder de 1000 euro per jaar, terwijl de auto nog rijdt als (bijna) nieuw, en past nog steeds prima bij onze gezinssituatie.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
Ik ben vast in een verkeerd topic belandt en werd getriggerd door lease of koop van een auto. We hebben een auto van 7,5 jaar waarbij we nu verwachten steeds meer kosten te gaan krijgen.
Daar gaan we nog lang mee doorrijden, wat ons in de komende jaren veel onnodige afschrijving gaat besparen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je hebt gewoon zelf al de beslissing genomen om een andere auto te kopen.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Dat is je goed recht, er is geen externe bevestiging nodig.
Vind je een nieuwe auto nu bekangrijker dan zsm FO worden?
Stroomschema nee -> ja. Auto kopen dus…
Je kunt natuurlijk eens kijken wat de financiering kost en kijken welk risico dat met zich meebrengt.THE_BASE schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Ik heb anderhalf jaar geleden een behoorlijk dure auto gekocht. Gewoon zelf afgetikt, maar achteraf wel wat spijt van die keuze. Ik had kunnen financieren tegen 5%, en mijn eigen geld had dan het afgelopen jaar tegen bijna 25% gerendeerd op de beurs.
Da's natuurlijk makkelijk praten achteraf, maar ik had het risico prima kunnen dragen dus als ik toen wat verder had gekeken dan 'gewoon betalen want ik kan dat', was dat wel wijs geweest.
Bijkomend gevaar: je raakt gewend/verwend door al die nieuwigheden en daarna wil je niet meer terug. Iets met leefstijlinflatie
Toch een vraag... wat heb je nu per maand betaald aan lease 4 jaar lang?Deveon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:52:
Hier toch blij dat we de afgelopen 4 jaar geleased hebben. Impact op de hypotheek bij verhuizen had het niet en inmiddels is de auto meer afgeschreven dan onze maandelijkse bijdrage opgeteld. Reken daar SEPP en stroom uit eigen panelen bij en we hadden een betaalbare moderne auto die ze volgende maand weer komen ophalen, net zoals ze voor elke beurt deden.
Zou vooral ook vragen voor wat voor auto.Mastergo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Toch een vraag... wat heb je nu per maand betaald aan lease 4 jaar lang?
En vergis je niet: leaseprijzen zijn enorm gestegen de afgelopen jaren. Dus de prijs van vier jaar geleden is niet te vergelijken met de prijs nu.
Die stroom uit eigen panelen had je ook gehad met een eigen auto.Deveon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:52:
Hier toch blij dat we de afgelopen 4 jaar geleased hebben. Impact op de hypotheek bij verhuizen had het niet en inmiddels is de auto meer afgeschreven dan onze maandelijkse bijdrage opgeteld. Reken daar SEPP en stroom uit eigen panelen bij en we hadden een betaalbare moderne auto die ze volgende maand weer komen ophalen, net zoals ze voor elke beurt deden.
De grote variabele is imo hoeveel km je per jaar rijdt. Ik zit op ong 20-40k per jaar en vond daarom private lease wat prijzig worden. Dan liever zelf 1x flink investeren en ad infinitum op rijden.
Het is daarnaast ook prettig dat je de rentekosten voor de zonnepanelen ook nog kan aftrekken van de belasting. Dan kom je netto nog een stuk beter uit.Tommiiee schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:42:
[...]
We hebben hier thuis een gesprek gevoerd over of we verwachten te verhuizen de komende jaren en het antwoord is dat we nog zeker 5 jaar verwachten hier te zitten. Ik verwacht dus geen problemen met een hypotheek. Wellicht willen we tegen die tijd uitbouwen en zal de hypotheek omhoog moeten, maar ik denk dat dat geen probleem mag zijn.
Mocht het wel een probleem opleveren, dan kan ik boetevrij aflossen en zou ik de lening in één klap kunnen aflossen voordat we iets met een hypotheek gaan doen. Daarom zit er in mijn ogen weinig risico aan.
https://www.headliner.nl/...-worden-telegraaf-2154004In Amsterdam is het vermoedelijke rendement waarover beleggingen in 2026 belast gaan worden, vastgesteld op 5,99%. Nederlanders met vermogen in de categorie 'overige bezittingen', zoals aandelen of een tweede huis, zullen in 2025 belasting betalen over een fictief rendement van dit percentage. Dit kan echter oplopen tot 7,77% als de Tweede Kamer besluit het verhogen. Dit is onderdeel van een bredere strategie van het kabinet om budgettaire derving door het uitstel van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren.
Absurd.Requiem19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:26:
Forfaitaur rendement overige bezittingen (= oa aandelen) kan in 2026 richting de 8% gaan. Wordt wel moeilijk gemaakt zo voor mensen met vermogen.
[...]
https://www.headliner.nl/...-worden-telegraaf-2154004
350 euro, het was destijds een uitgaand model waarvan wij een jaar later het contract overgebracht hadden. De rente pas toen laag en kregen er zelfs €1000 overname bonus bij. Je zal met de huidige rente niet zo snel een vergelijkbare deal vinden.Mastergo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Toch een vraag... wat heb je nu per maand betaald aan lease 4 jaar lang?
Nu de auto gewoon gekocht. Was vorig jaar nog in de verleiding voor een Tesla Model Y met 0% rente (drukt box 3 ook lekker) maar toch voor de helft een gebruikte auto zonder elektrificatie (los van de stoelen en klep
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 30-01-2025 20:05 ]
Als ik dit topic zo volgt, dan is dat ook een rendement wat veel mensen verwachten/ontvangen op hun overige bezittingen. Dus wat mij betreft niet heel opmerkelijk.Requiem19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:26:
Forfaitaur rendement overige bezittingen (= oa aandelen) kan in 2026 richting de 8% gaan. Wordt wel moeilijk gemaakt zo voor mensen met vermogen.
[...]
Let wel, dit is niet de officiële vaststelling van het forfaitaire rendement, maar wat dhr. Overduin heeft berekend. Ik neem aan wel met de formule die in de wet staat, dus 5.99% zal wel aardig in de buurt zijn van het uiteindelijke percentage. Over de forfaitaire verhoging van 1.78% daarbovenop (teneinde de derving door uitstel, als gevolg van het krakkemikkige ICT-systeem van de belastingdienst te dekken) is het laatste woord nog niet gezegd, zowel politiek als juridisch niet. Allereerst is er donderdagmiddag 30 jan een commissiedebat waar die ophoging aan de orde zal komen.Requiem19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:26:
[...]
Ik denk dat dat een belangrijk punt is bij de afweging tussen koop en lease. Bij lease ga je er vanuit dat je over 5 jaar een andere auto neemt. Bij koop kun je doorrijden tot de auto 'op' is. Dan wordt over de hele looptijd de prijs per jaar of per km in de regel flink lager dan bij lease.Andrehj schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:16:
[...]
In het kader van FO kun je veel beter veel langer in je auto doorrijden. Onze Skoda is inmiddels 13.5 jaar oud, en de onderhoudskosten zijn nog steeds onder de 1000 euro per jaar, terwijl de auto nog rijdt als (bijna) nieuw, en past nog steeds prima bij onze gezinssituatie.
Daar gaan we nog lang mee doorrijden, wat ons in de komende jaren veel onnodige afschrijving gaat besparen.
Als je al weet dat je binnen 5 jaar een andere auto wil of moet, bijvoorbeeld omdat je vanwege de gezinssituatie dan een ander type wil,, dan kan ik mij voorstellen dat het een heel ander verhaal wordt. En de afweging tussen lease en koop meer richting lease gaat.
Wat betreft nieuw of tweedehands, toen wij jaren geleden een andere auto zochten, was een nieuwe toch net wat zuiniger dan een auto van een paar jaar oud. En bovendien was het soort auto op dat moment in een iets goedkopere klasse verkrijgbaar dag een paar jaar eerder. We hadden daarom de keus tussen voor het zelfde bedrag een tweedehands, die ons niet veel extra zou bieden, of een nieuwe, die ook nog eens iets zuiniger rijdt. Als dat maar een cent per km zou schelen, dan heb je na 300.000 km zo 3k bespaard. Dat telt uiteindelijk ook wel op.
(Dat komt nog bij dat je het gedoe met een andere auto moeten uitzoeken ook weer een paar jaar kunt uitstellen. Dat zie ik wel als een groot niet-financieel voordeel.)
De aanschaf van mijn auto was ong 50k. De kosten zijn voornamelijk verzekering (90€ pm) en aanschaf winterbanden eenmalig (800€) en 2x pj wisselen (iets van 250€ incl opslag). Elektrische auto, dus nog geen beurt gehad eerste 2 jaar.
Dit model met mijn km stand staat nu 2e hands te koop voor ong 40k. Stel ik verkoop hem nu, dan verwacht ik een prijs tussen de 35k en 40k. Conservatief zal ik met 35k werken.
Mijn kosten per jaar tot nu toe
- 7.5k afschrijving
- 400€ aanschaf winterbanden
- 1.1k verzekering
- 250€ winterbanden wisselen
Totaal: EUR 9250 aan kosten. Dus zelfs in jaar 1 en 2 al beter uit dan private lease. En dat wordt ieder jaar beter omdat de afschrijving afneemt, terwijl de onderhoudskosten zullen stijgen, maar naar verwachting beperkt. Grote pijnpunt is dat er geen wegenbelasting was voor mij, maar die wel komt. Dat verandert ws de rekensom significant.
En sure, die 50k op de beurs had goed gerendeert. Maar ik heb nu meer flexibiliteit en een betere lange termijn cashflow en netto voordeel.
In de private lease wordt de wegenbelasting gewoon doorberekend, dus het zal amper verschil maken tussen de 2 keuzes.Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:03:
Ik zat gisteren nog eens even m’n auto keuze te herrekenen. Dezelfde auto als ik nu heb kost netto 938€ pm. Dat komt neer op iets meer dan 11k per jaar. De looptijd is dan 72 maanden, wat dus 6 jaar is. Totale kosten 67.5k en een financiele verplichting van 6 jaar.
De aanschaf van mijn auto was ong 50k. De kosten zijn voornamelijk verzekering (90€ pm) en aanschaf winterbanden eenmalig (800€) en 2x pj wisselen (iets van 250€ incl opslag). Elektrische auto, dus nog geen beurt gehad eerste 2 jaar.
Dit model met mijn km stand staat nu 2e hands te koop voor ong 40k. Stel ik verkoop hem nu, dan verwacht ik een prijs tussen de 35k en 40k. Conservatief zal ik met 35k werken.
- 7.5k afschrijving
- 1.1k verzekering
Totaal: EUR 9250 aan kosten. Dus zelfs in jaar 1 en 2 al beter uit dan private lease. En dat wordt ieder jaar beter omdat de afschrijving afneemt, terwijl de onderhoudskosten zullen stijgen, maar naar verwachting beperkt. Grote pijnpunt is dat er geen wegenbelasting was voor mij, maar die wel komt. Dat verandert ws de rekensom significant.
En sure, die 50k op de beurs had goed gerendeert. Maar ik heb nu meer flexibiliteit en een betere lange termijn cashflow en netto voordeel.
Tenzij je in de private lease naar een brandstof auto keek.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Maar onderhoud gaat wel komen toch?Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:03:
Ik zat gisteren nog eens even m’n auto keuze te herrekenen. Dezelfde auto als ik nu heb kost netto 938€ pm. Dat komt neer op iets meer dan 11k per jaar. De looptijd is dan 72 maanden, wat dus 6 jaar is. Totale kosten 67.5k en een financiele verplichting van 6 jaar.
- 7.5k afschrijving
- 1.1k verzekering
Banden in elektrische auto schijnen ook wel hard te gaan. (normale band)
Ik heb ondertussen best wel wat familieleden/vrienden met een private lease auto. Maar echt niemand komt bijna op een bedrag uit van 1000 per maand..
Meeste zitten tussen 300-500...
[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 29-01-2025 10:14 ]
Ja maar als je in december 2022 een lease contract was aangegaan voor 6 jaar, dan was je prijs 938 euro per maand geweest. Een wijziging in regelgeving was voor het risico geweest van de lease maatschappij. Het zou zomaar kunnen dat die onzekerheid toen al ingeprijsd was (kunnen we niet weten natuurlijk) in de leaseprijs. Maar in ieder geval stond jouw netto prijs vast als consument.Smuggler schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:12:
[...]
In de private lease wordt de wegenbelasting gewoon doorberekend, dus het zal amper verschil maken tussen de 2 keuzes.
Tenzij je in de private lease naar een brandstof auto keek.
Het is ook een beetje dubbel, Heb de afgelopen 20 jaar van alles gereden. het ligt ook aan de situatie.Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat dat een belangrijk punt is bij de afweging tussen koop en lease. Bij lease ga je er vanuit dat je over 5 jaar een andere auto neemt. Bij koop kun je doorrijden tot de auto 'op' is. Dan wordt over de hele looptijd de prijs per jaar of per km in de regel flink lager dan bij lease.
Als je al weet dat je binnen 5 jaar een andere auto wil of moet, bijvoorbeeld omdat je vanwege de gezinssituatie dan een ander type wil,, dan kan ik mij voorstellen dat het een heel ander verhaal wordt. En de afweging tussen lease en koop meer richting lease gaat.
Wat betreft nieuw of tweedehands, toen wij jaren geleden een andere auto zochten, was een nieuwe toch net wat zuiniger dan een auto van een paar jaar oud. En bovendien was het soort auto op dat moment in een iets goedkopere klasse verkrijgbaar dag een paar jaar eerder. We hadden daarom de keus tussen voor het zelfde bedrag een tweedehands, die ons niet veel extra zou bieden, of een nieuwe, die ook nog eens iets zuiniger rijdt. Als dat maar een cent per km zou schelen, dan heb je na 300.000 km zo 3k bespaard. Dat telt uiteindelijk ook wel op.
(Dat komt nog bij dat je het gedoe met een andere auto moeten uitzoeken ook weer een paar jaar kunt uitstellen. Dat zie ik wel als een groot niet-financieel voordeel.)
18 jr, kleine franse auto; vaak klein gedoe en met de jaarlijkse APK was er altijd wel wat. na 2 jaar met lekke koppakking verkocht en autoloos mede vanwege OV kaart.
22 jr, Mercedes Oldtimer gekocht, na 5 jaar a 6 jaar steeds meer onderhoud en niet meer zo bedrijfszeker en hoog brandstof verbruik. Was ook wat verder van huis gaan werken waardoor brandstof serieuze aanslag was.
28 jr, Scooter gekocht voor dagelijks 60km na het werk te rijden, retour. Vriendin had nog wel een auto waardoor we met 1 auto het af konden.
30 jr, Kleine spruit kwam en om nu met de scooter naar de KDV te gaan..... Toen voor 2 jaar een Skoda Citigo geleased voor 170 p/m. Had vanwege oldtimer geen schade vrije jaren opgebouwd en wou ontzorging.
33 jr. Lease auto eruit vanwege verhuizing en vanwege spruit 2 een Toyota Verso gekocht, volgens de ANWB kon je deze blind kopen bij dealers. Tot op heden prima auto zonder poespas.
Nu inmiddels al weer paar jaar zakelijke lease als daily driver en ja dit kost mij +- 300p/m maar het stuk ontzorging qua brandstof,onderhoud e.d. is het mij dit wel waard. Wonen in een dorp waar familie 20km verder op woont. Was hier alles om de hoek dan kon het goed zijn dat we maar 1 auto hadden.
Die rijden denk ik ook geen 20-40k km per jaardfbt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Maar onderhoud gaat wel komen toch?
Banden in elektrische auto schijnen ook wel hard te gaan. (normale band)
Ik heb ondertussen best wel wat familieleden/vrienden met een private lease auto. Maar echt niemand komt bijna op een bedrag uit van 1000 per maand..
Meeste zitten tussen 300-500...
Het ligt zoals ik al zei aan je use case. Onderhoud gaat wel komen (staat ook in mijn post), maar ivm een brandstof auto blijft het laag. Banden gaan ook komen, maar die heb ik ook al meegerekend in de 1e 2 jaar he?
Wegenbelasting wordt gewoon doorberekend bij PL, mijn bedrag ging elk jaar een paar euro omhoog daardoor.Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Ja maar als je in december 2022 een lease contract was aangegaan voor 6 jaar, dan was je prijs 938 euro per maand geweest. Een wijziging in regelgeving was voor het risico geweest van de lease maatschappij. Het zou zomaar kunnen dat die onzekerheid toen al ingeprijsd was (kunnen we niet weten natuurlijk) in de leaseprijs. Maar in ieder geval stond jouw netto prijs vast als consument.
Ik heb afgelopen zomer weer een auto zelf gekocht. Gebruikt, 2017. Prima tevreden mee maar wel wat een saaie auto. Ik ben nu aan het kijken naar een gebruikte Tesla Model 3. Zal wel flink wat afschrijven op de bestaande auto helaas, maar soms moet je jezelf ook wat gunnen (zei mijn vrouw
wij hebben een private lease contract van 5 jaar uit 2020, en daar staat gewoon een clausule in dat wijzigingen vanuit de overheid gewoon doorbelast zouden worden.Requiem19 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Ja maar als je in december 2022 een lease contract was aangegaan voor 6 jaar, dan was je prijs 938 euro per maand geweest. Een wijziging in regelgeving was voor het risico geweest van de lease maatschappij. Het zou zomaar kunnen dat die onzekerheid toen al ingeprijsd was (kunnen we niet weten natuurlijk) in de leaseprijs. Maar in ieder geval stond jouw netto prijs vast als consument.
En per januari is dit bedrag inderdaad verhoogd met de wegenbelasting. en zo is dat volgens mij bij alle gevallen die ik ken.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.