Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Ik neem een moment in tijd om een herberekening te doen met langjarige gemiddelden + stdev. Dat is nog steeds iets van 8% resp 18% oid*. Maar als je een bovengemiddeld jaar hebt gehad met 20% vermogensgroei, dan herbereken je de verwachtte pensioendatum op basis van de meest recente data. Ik ga niet ineens uit van een vermogensgroei van 20% jaar op jaar tot je pensioen. Want dan blijkt ineens dat je pensioendatum van 2030 vervroegd is naar 2019, om maar wat te noemen.

Dit kun je doen eens per maand, jaar, of meerdere jaren. Heck, je kunt het elke seconde doen. Maar eens per jaar is een prima moment om de verwachtte pensioendatum (en de verwachtte range waarin deze kan vallen) eens te reviseren.

Overigens, klein detail: Het volgende geldt: de gemiddelde maandelijkse groei en standaardvariatie zou geëxtrapoleerd op jaarbasis dezelfde cijfers op moeten leveren op jaarbasis als de jaarlijkse groei en standaardvariatie. Mits beiden dezelfde end-of-day data gebruiken. Je voert alleen een tussenstap uit, en kunt daardoor wat afrondingsverschillen krijgen. Maar zoals eerder gezegd; maanddata gebruiken voor prognoses meerdere jaren vooruit voegt alleen niet zoveel toe.

*Dit kan toenmen als je rekenmethode voor rendementsprognose uit gaat van bijvoorbeeld een 10 jarig rolling average, ipv bijvoorbeeld 100y rolling average. Een keuze voor een van deze is niet perse goed of fout, hoogstens een betere fit op basis van wat je verwacht van de toekomst. De beste kans op succes is dat je waarden selecteert die voor jou relevant zijn. Dus bijvoorbeeld niet een of andere Afrikaanse beurs gebruiken voor verwacht rendement een S&P heavy portfolio, en werken met historische rolling averages die overeenkomen of allicht iets langer zijn dan je eigen verwachtte termijn. Met een bepaald minimum om onbedoelde fluctuaties in je berekening te dempen.

Maar onthoud; accurate voorspellingen zijn 50% statistiek, 50% educated guesses, en 50% geluk.

Zoals je ziet; genoeg verschillen te zien. En dat is nota bene aan de berekenende kant van het verhaal. Aan de levensweg kant van het verhaal kan ook nog eens super veel gebeuren. Leven is niet te voorspellen. Het belangrijkste wat je kunt zien hiermee is dat je gewoon goed op weg bent aan het gaan. Maar als je telkens 1/3e van je salaris aan de kant kunt leggen voor later, dan weet je dat eigenlijk toch al?
Ik begrijp je perfect, maar ik ben het met je oneens dat een jaar een goed meetmoment is. Want de voorspellende waarde van 365 dagen is te laag imo gelet op de enorme jaarlijkse volatiliteit. Zoals je zelf al zegt zorgt dit al snel voor veel fluctuatie (15%!):
Als je uitgaat van zeg 8% yoy rendement met een stdev van 18%. Dan kan het zomaar zijn dat een goed/slecht beursjaar de prognose met enkele jaren kan laten verschuiven. Of, beter gezegd; je horizon verschuift met zeg 15% met een bovengemiddeld goed of slecht jaar. Die 15% is (natuurlijk) in absolute zin veel meer als je verwacht nog 20 jaar bezig te moeten zijn, dan wanneer je denkt binnen 5 jaar met pensioen te kunnen.
Pas je formule eens toe op 2022 en 2023 bijv - hoeveel schommelt de prognose dan tussen beide jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:48
mitsumark schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:02:
Of heb je daar een aparte planning / potje voor, los van het FO potje?
Je kan wel virtuele potjes maken voor van alles en nog wat, maar uiteindelijk heeft het linksom of rechtsom invloed op je FO want het gaat om het geheel.
maar heb het rekensommetje nog niet gemaakt hoeveel jaren dat potentieel zou kosten of het in dat licht ook (nog) de moeite waard is.
Dat heb je in een paar minuten gedaan (grove benadering) dus dat zou ik sowieso doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39
Houden jullie rekening mee / of berekenen jullie, de impact op de datum bij grote(re) aankopen, zoals een verbouwing, keuken, auto, etc?

Ik heb best wel last van lifestyle inflation, al ben ik zeker niet impulsief, dat scheelt. Ik koop niet veel, maar geef wel vaak veel geld uit aan de dingen die ik wel koop.

Zit nu bv te denken aan een verbouwing die niet perse nodig is (met bijhorende hypotheek), en een duurdere auto dan absoluut noodzakelijk, maar heb het rekensommetje nog niet gemaakt hoeveel jaren dat potentieel zou kosten of het in dat licht ook (nog) de moeite waard is.
Indien je werkt met 1 pot waaruit je vermogen onttrekt, en je hebt een specifiek doel voor ogen, zul je moet herrekenen om te toetsen wat de impact is. Geld dat je onttrekt voor een verbouwing, zal tenslotte niet direct bijdragend zijn aan verdere vermogensgroei.

Als alternatief kun je werken met 2 potjes, 1 voor het FO-doel, één voor overige grotere uitgaven. Dan blijf je het ooit berekende scenario benaderen. Maar door dit te doen limiteer je natuurlijk hetgeen je investeert in de FO-pot. Plus, onder de streep voegt het mijn inziens weinig toe. Want het is niet alsof je FO-pot een continue lijn volgt zoals deze ooit berekend is. De prognose hiervan zul je periodiek (lees bijvoorbeeld eens per enkele jaren) toch willen herzien om te kijken waar je staat.

Ik zou het dus gewoon lekker op één hoop houden, en bij grote uitgaven, bepalen wat de impact is. Kost je uiteindelijk natuurlijk toch maar een paar minuten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-09 14:29
Requiem19 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:25:
[...]

Ik begrijp je perfect, maar ik ben het met je oneens dat een jaar een goed meetmoment is. Want de voorspellende waarde van 365 dagen is te laag imo gelet op de enorme jaarlijkse volatiliteit. Zoals je zelf al zegt zorgt dit al snel voor veel fluctuatie (15%!):

Pas je formule eens toe op 2022 en 2023 bijv - hoeveel schommelt de prognose dan tussen beide jaren?
Het feit dat je dit zegt betekent precies dat je het niet begrijpt. Ik werk namelijk niet termijnen. Na een goed jaar heb je gewoon een hogere startwaarde in de volgende formule:
Bn+1=Bn*R+S
Bn is je balans op jaar n
Bn+1 is je balans op jaar n+1
R is je verwachtte rendement
S is je jaarlijkse storting

Elk jaar kun je de formule resetten: je voert een hogere Bn in (mag ik hopen) voor Bn0, en tegelijk neemt het aantal verwachtte jaren af met ongeveer 1. De reden waarom ik jaren pak? Omdat returns en standaarddeviatie vaak annualized zijn. Dat maakt rekenen gemakkelijker en compactibeler. Belastingdienst werkt ook op jaarbasis.
Maar daarom dat ik zeg dat je ook de 5% en 95% band wilt weten. (of 10/90, 20/80) Dan weet je wanneer je waarschijnlijk met pensioen mag. Maar dan moet je de annulaized R waarde over meerdere jaren gaan corrigeren met de standaarddeviatie over diezelfde periode. Dat is te technisch voor een forumpost als deze. En dit proces is iteratief, want als blijkt dat je er een jaar langer over zou doen, dan moet je de R berekening opnieuw uitvoeren met een aanpassing van de stdev.

Verder zijn er nog een aantal andere variabelen waar deze formule geen rekening mee houdt.
Je moet óók nog eens kijken of die fictieve 1mln aansluit op je SWR als je eerder met pensioen gaat, dus dat moet je dan wéér iteratief herberekenen. Dit sluit overigens aan op de opmerking dat als de beurs ineens 30% omhoog schiet, je misschien toch niet ineens met pensioen kunt.
Tot slot wil je nog wat variabelen introduceren zoals een verwachtte erfenis, misschien wel parttimen, of hand op de knip als het eventjes wat lastiger gaat.. Ohja, en onze eigen AOW/pensioen vanaf een bepaalde leeftijd. Ook wil je misschien wel kijken naar wat je verwachtte leeftijd gaat worden.
De conclusie is dan ook dat dit niet met de hand te doen is, maar wat ik wel wil meegeven is dat een goed beursjaar zeker helpt. Want waar je vorig jaar probabilistische data had over dit jaar, heb je nu data die 100% zeker is.

Ohja, en ipv alles met het handje in te vullen kun je ook eens hierheen kijken: https://earlyretirementcalc.com/index.php
Van alle calculators is dit mijns inziens diegene die het meest compleet is. Ik check die gewoon af en toe, en de conclusie is altijd hetzelfde; Het is nog te ver vooruit om aan pensioen te denken. Ik heb dan ook een hekel aan perse zo ver vooruit te willen plannen. De statistiek erachter is interessant, maar de conclusie heb je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:13:
[...]

Het feit dat je dit zegt betekent precies dat je het niet begrijpt. Ik werk namelijk niet termijnen. Na een goed jaar heb je gewoon een hogere startwaarde in de volgende formule:
Bn+1=Bn*R+S
Bn is je balans op jaar n
Bn+1 is je balans op jaar n+1
R is je verwachtte rendement
S is je jaarlijkse storting

Elk jaar kun je de formule resetten: je voert een hogere Bn in (mag ik hopen) voor Bn0, en tegelijk neemt het aantal verwachtte jaren af met ongeveer 1. De reden waarom ik jaren pak? Omdat returns en standaarddeviatie vaak annualized zijn. Dat maakt rekenen gemakkelijker en compactibeler. Belastingdienst werkt ook op jaarbasis.
Maar daarom dat ik zeg dat je ook de 5% en 95% band wilt weten. (of 10/90, 20/80) Dan weet je wanneer je waarschijnlijk met pensioen mag. Maar dan moet je de annulaized R waarde over meerdere jaren gaan corrigeren met de standaarddeviatie over diezelfde periode. Dat is te technisch voor een forumpost als deze. En dit proces is iteratief, want als blijkt dat je er een jaar langer over zou doen, dan moet je de R berekening opnieuw uitvoeren met een aanpassing van de stdev.
Om het concreter te maken: pas je formule (met fictieve cijfers wmb) eens toe op 2022 en 2023? Of op andere jaren met veel volatiliteit.

Welk effect hebben beide jaren op de verwachte einddatum.

Want dit gesprek begon met deze opmerking van jouw zijde:
Dan kan het zomaar zijn dat een goed/slecht beursjaar de prognose met enkele jaren kan laten verschuiven. Of, beter gezegd; je horizon verschuift met zeg 15% met een bovengemiddeld goed of slecht jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Requiem19 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:32:
[...]

Om het concreter te maken: pas je formule (met fictieve cijfers wmb) eens toe op 2022 en 2023? Of op andere jaren met veel volatiliteit.

Welk effect hebben beide jaren op de verwachte einddatum.

Want dit gesprek begon met deze opmerking van jouw zijde:
Kan ik gerust voor je doen, maar je hebt er weinig aan.

Volgend scenario: Ik start op jaar 1 met 100.000. Ik leg elk jaar 25k in en ga uit van 7% Yoy rendement. Na 17 jaar ben ik klaar.
scenario 1: beurs deed in een jaar +30%: na 15 jaar ben ik klaar. Jaar eerder dan gepland
scenario 2: beurs deed in een jaar -30%: na 17 jaar ben ik klaar. Jaar later dan gepland.

Nogmaals, deze cijfers zeggen niets als je niet ook de 10e/90e percentiel (of iets in die richting) meeneemt. Maar dat mag jij zelf doen als je wilt.

Ik kan de input ook re-engineeren, waarbij ik kies voor een hoger startbedrag en lagere jaarlijkse inleg. Dan heb je ineens een signficant groter verschil tussen een goed en slecht beursjaar. Laat maar even weten wat de gewenste uitkomst is op je vraag. :+

[ Voor 25% gewijzigd door scoobs op 21-12-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:11:
[...]

Kan ik gerust voor je doen, maar je hebt er weinig aan.

Volgend scenario: Ik start op jaar 1 met 100.000. Ik leg elk jaar 25k in en ga uit van 7% Yoy rendement. Na 17 jaar ben ik klaar.
scenario 1: beurs deed in een jaar +30%: na 15 jaar ben ik klaar. Jaar eerder dan gepland
scenario 2: beurs deed in een jaar -30%: na 17 jaar ben ik klaar. Jaar later dan gepland.

Nogmaals, deze cijfers zeggen niets als je niet ook de 10e/90e percentiel (of iets in die richting) meeneemt. Maar dat mag jij zelf doen als je wilt.

Ik kan de input ook re-engineeren, waarbij ik kies voor een hoger startbedrag en lagere jaarlijkse inleg. Dan heb je ineens een signficant groter verschil tussen een goed en slecht beursjaar. Laat maar even weten wat de gewenste uitkomst is op je vraag. :+
Dan denk ik dat ik je inderdaad niet zo goed begreep, want met een vrij standaard voorbeeld kom je uit op een 6% horizon verschuiving bij een volatiliteit van 30%. Iets bescheidener dan je startpunt:
Dan kan het zomaar zijn dat een goed/slecht beursjaar de prognose met enkele jaren kan laten verschuiven. Of, beter gezegd; je horizon verschuift met zeg 15% met een bovengemiddeld goed of slecht jaar.
En sure, als we de parameters veranderen gaat de delta groter worden ga je dan antwoorden :-).

Maar als je nu na dezelfde exercitie na 2 jaar had gedaan ipv 1 jaar (of nog langer, wat ik zelf doe), hadden de swings op en neer elkaar uitgemiddeld. Is het dan niet veel prettiger om je meetmoment te vergroten? Voor mij wel in ieder wel.

verder zie ik ook vooral dat je een jaar moment kiest vanwege praktische voordelen zoals data-beschikbaarheid. Makes sense, maar dat betekent dus niet dat er een inhoudelijk voordeel aan ten grondslag ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:05:
En mbt eerder stoppen als de beurs ineens omhoog knalt; we zijn toch ook allemaal verstandig genoeg om wat marge aan te houden? Of om te kijken wat de mogelijkheden zijn om minder uren te maken/extra dagen bij te kopen/minder projecten aan te nemen. Of, zoals twee dagen geleden door rube verteld; weer opnieuw werken. Iedereen die de karaktereigenschappen heeft om (al dan niet met een licht zetje in de rug) in een fire positie te komen, kan toch ook wel prima voldoende vooruit kijken om dit soort risico's op een passende manier af te dekken?
Extra marge is snel te regelen als ik mijn RE doel heb bereikt.. De zwaarste periode waar ik geld aan uit moet geven zijn de jaren voor mijn AOW. Vanaf AOW leeftijd en helemaal vanaf de AOW leeftijd van mijn vrouw en mij samen heb ik heel beperkt geld nodig.
Voor elk jaar dat ik extra werk hoef ik dat jaar niet meer af te halen van mijn vermogen en tevens zorgt het netto rendement ook voor 1 jaar extra uitgaven. Dus ik ga dan 2 jaar extra vooruit. Zou voldoende moeten zijn.
Helemaal als ik 2 jaar extra werk, dat worden er dan 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Requiem19 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:32:
[...]

Dan denk ik dat ik je inderdaad niet zo goed begreep, want met een vrij standaard voorbeeld kom je uit op een 6% horizon verschuiving bij een volatiliteit van 30%. Iets bescheidener dan je startpunt:

verder zie ik ook vooral dat je een jaar moment kiest vanwege praktische voordelen zoals data-beschikbaarheid. Makes sense, maar dat betekent dus niet dat er een inhoudelijk voordeel aan ten grondslag ligt
Die 15% was uit mijn blote hoofdje en hield geen rekening met eventuele jaarlijkse inleg. Dan schaalt de procentuele verandering in eindtermijn natuurlijk perfect lineair mee met de stijging/daling. :+

Maar ik snap nog altijd niet waarom je valt over het jaar. Of je nu één jaar of tien jaar vooraf bent gegaan maakt toch niet uit? Het model is forward looking. Het bepaalt hoe lang je vanaf nu bezig bent. Daarnaast; je kunt prima elke maand deze excersitie uitvoeren, en als het goed is zie je na 10 jaar precies* dezelfde daling in de onzekerheid, alleen met een hogere resolutie omdat je meer datapunten hebt, maar de extra data voegt mijns inziens geen informatie toe.

*Op begin 2020 dan na, natuurlijk. :)
phantom09 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:32:
[...]

Extra marge is snel te regelen als ik mijn RE doel heb bereikt.. De zwaarste periode waar ik geld aan uit moet geven zijn de jaren voor mijn AOW. Vanaf AOW leeftijd en helemaal vanaf de AOW leeftijd van mijn vrouw en mij samen heb ik heel beperkt geld nodig.
Voor elk jaar dat ik extra werk hoef ik dat jaar niet meer af te halen van mijn vermogen en tevens zorgt het netto rendement ook voor 1 jaar extra uitgaven. Dus ik ga dan 2 jaar extra vooruit. Zou voldoende moeten zijn.
Helemaal als ik 2 jaar extra werk, dat worden er dan 4.
Kijk vooral eens naar de link die ik heb geplaatst. Daar kun je een hoop extra variabelen in zetten, zoals pensioen vanaf leeftijd x, uitgaven die stijgen/dalen als het mee of tegen zit met de beurs, erfenissen, etc etc. Dat maakt de voorspellende waarde toch al een heel stuk beter.
Al blijf ik erbij, een grove schatting is voldoende, en veel meer dan een theoretische oefening moet het niet zijn. Stel je gaat scheiden, krijgt kinderen, switcht een baan, trouwt een rijke partner... Life... happens.

[ Voor 31% gewijzigd door scoobs op 21-12-2024 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:47
Ik denk dat ik het deels snap, maar volgens mij niet helemaal. Wat je volgens mij doet, is kansberekening met terugleggen. Als je 10 keer dobbelt en 9 keer 6 gooit, is daarna de kans dat je weer 6 gooit nog steeds 1/6. Alleen de vraag is of dat met rendement op beleggingsvermogen ook zo is.

Stel je moet nog 10 jaar 8% halen om met pensioen te kunnen. In de eerste 2 daarvan is je rendement 2 keer 30%. Volgens mij zeg jij dan dat je eerder met pensioen kan, omdat je ervan uitgaat dat je jaren daarna niet eet gemiddeld 8% haalt. Daar zit wat ongemak, want na stijging is de kans groter op daling (toch?). Of houdt je daar rekening mee met je 95/105% of 90/110%? Dan snap ik het wel, maar zegt de uitkomst niet zo veel toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:47
edozat1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:44:
Ik denk dat ik het deels snap, maar volgens mij niet helemaal. Wat je volgens mij doet, is kansberekening met terugleggen. Als je 10 keer dobbelt en 9 keer 6 gooit, is daarna de kans dat je weer 6 gooit nog steeds 1/6. Alleen de vraag is of dat met rendement op beleggingsvermogen ook zo is.

Stel je moet nog 10 jaar 8% halen om met pensioen te kunnen. In de eerste 2 daarvan is je rendement 2 keer 30%. Volgens mij zeg jij dan dat je eerder met pensioen kan, omdat je ervan uitgaat dat je jaren daarna niet eet gemiddeld 8% haalt. Daar zit wat ongemak, want na stijging is de kans groter op daling (toch?). Of houdt je daar rekening mee met je 95/105% of 90/110%? Dan snap ik het wel, maar zegt de uitkomst niet zo veel toch?
Het gaat uiteindelijk om de waardering van de markt. Dit kun je inzichtelijk maken met de CAPE. De daadwerkelijke historische SWR is hier sterk aan gecorreleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbxjSlsV_iYatKMhLZ0AwLANHlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xE8eR1DZSsIP5b8BIxzZOab7.png?f=fotoalbum_large

In een jaar als 2024 stijgt je vermogen flink, maar ook de waardering van de markt. Als je verstandig bent corrigeer je je SWR hiervoor, en kom je tot de conclusie dat je er niet zoveel mee op schiet.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:09:
[...]

Die 15% was uit mijn blote hoofdje en hield geen rekening met eventuele jaarlijkse inleg. Dan schaalt de procentuele verandering in eindtermijn natuurlijk perfect lineair mee met de stijging/daling. :+

Maar ik snap nog altijd niet waarom je valt over het jaar. Of je nu één jaar of tien jaar vooraf bent gegaan maakt toch niet uit? Het model is forward looking. Het bepaalt hoe lang je vanaf nu bezig bent. Daarnaast; je kunt prima elke maand deze excersitie uitvoeren, en als het goed is zie je na 10 jaar precies* dezelfde daling in de onzekerheid, alleen met een hogere resolutie omdat je meer datapunten hebt, maar de extra data voegt mijns inziens geen informatie toe.

*Op begin 2020 dan na, natuurlijk. :)
Het fundamentele denkverschil tussen jouw benadering en de mijne is dat jij op je meetmoment de winst ‘neemt’ (of als gerealiseerde winst ziet), waardoor je een stap dichter bij je doel gekomen bent.

Ik zie een 30% jaar niet als gerealiseerde winst, maar als een onzekere positie. Die 30% zegt mij niets, want als de CAPE hoog is, is het statistisch aannemelijk dat een volgend jaar (of jaar daarna etc) relatief lager is. Sec je balans opmaken op 31 december en dan concluderen ‘ik ben X% dichter bij mijn doel, dus de prognose voor de horizon is verwachtte einddatum -x, doet geen recht aan die onzekerheid. Een relatief grote stijging in jaar 1 als gevolg de toename van de kans dat een volgend jaar (of jaar daarop etc) relatief laag is. Die context neem jij geheel niet mee, omdat je ieder jaar een geisoleerd meetmoment toepast. Dat zorgt ervoor dat de prognose meer fluctueert en minder accuraat is.

Dit komt overigens overeen met hoe dit fiscaal gezien wordt. Ongerealiseerde winsten in een BV zijn onbelast. Waarom? Onzekere opbrengsten worden niet toegerekend aan de winst. Dat je dit jaar 30% meer vermogen hebt is een onzekere positie (tenzij je het casht natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Kijk vooral eens naar de link die ik heb geplaatst. Daar kun je een hoop extra variabelen in zetten, zoals pensioen vanaf leeftijd x, uitgaven die stijgen/dalen als het mee of tegen zit met de beurs, erfenissen, etc etc. Dat maakt de voorspellende waarde toch al een heel stuk beter.
Al blijf ik erbij, een grove schatting is voldoende, en veel meer dan een theoretische oefening moet het niet zijn. Stel je gaat scheiden, krijgt kinderen, switcht een baan, trouwt een rijke partner... Life... happens.
Dank je voor de link. Ik kende deze calculator al via mr fob zijn site. Deze fire calculator geef een goede inschatting. Wat ik wel mis is dat je een leeftijd van bijvoorbeeld 40 kan invullen. De uitslag is echter in jaren + maanden. Dat kan wel een vertekend beeld geven als je bijvoorbeeld net niet 41 bent en toch 40 moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:53:
[...]
Dat kan wel een vertekend beeld geven als je bijvoorbeeld net niet 41 bent en toch 40 moet invullen.
Dan vul je toch 41 in. En dan trek je eventuuel nog een paar maanden aan uitgaven van het startvermogen af.
Die paar maanden gaan het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:13:
[...]
Ohja, en ipv alles met het handje in te vullen kun je ook eens hierheen kijken: https://earlyretirementcalc.com/index.php
Van alle calculators is dit mijns inziens diegene die het meest compleet is. Ik check die gewoon af en toe, en de conclusie is altijd hetzelfde; Het is nog te ver vooruit om aan pensioen te denken. Ik heb dan ook een hekel aan perse zo ver vooruit te willen plannen. De statistiek erachter is interessant, maar de conclusie heb je weinig aan.
Ik heb deze even globaal ingevuld voor ons.
'Intessant' om te zien dat de uitkomst een wereld van verschil is tussen box 3 2024 en box 3 2027.
Zeg maar van bijna 100% succes naar maar een paar %.
Invloed hiervan lijkt veel groter te zijn dan wat aanpassingen aan de portfolio verdeling, withdrawal bedrag etc.

Voorlopig gaat aanpassingen box 3 sowieso 2028 worden en dan nog moeten we maar afwachten hoe de regels gaan worden. Maar tax-planning gaat mogelijk enorm veel belangrijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rube schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:27:
[...]

Dan vul je toch 41 in. En dan trek je eventuuel nog een paar maanden aan uitgaven van het startvermogen af.
Die paar maanden gaan het verschil niet maken.
Klopt, dat doe ik ook.Maar het zou mooi zijn als de calculator bij de opgave van je leeftijd dit ook had ingebouwd. Desondanks ben ik toch blij met deze calculator, overige calculatoren houden geen rekening met de vermogenswinstbelasting 2027(of later). Deze zijn vaak gebaseerd op de US en 4% SWR.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

de Peer

under peer review

psychodude schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:56:
[...]

Veel hiervan speelt inderdaad mee. Het is in belangrijke mate het aanwezig begrip dat bij tegenslagen het voor het dagelijks leven toch niet uitmaakt.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 22-12-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik voeg er nog 10 jaar leeftijdsverschil aan toe om het extra complex te maken. :X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hier zit ook alles op een hoop terwijl er een behoorlijk verschil tussen salarissen zat. Maar als ik alleen was gebleven had ik nu echt veel minder dan de helft van ons gezamenlijke vermogen opgebouwd, met 2 is alles veel goedkoper.

En toen we elkaar leerden kennen hadden we beide geen noemenswaardig vermogen.

Het beste is gewoon een ontzettend leuke partner hebben, dan hoef je niet uit elkaar dat scheelt een boel gedoe. Is FO technisch ook het handigst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Members only:

Scheiden van financiën wordt overigens in de praktijk ook gelijk wel weer een hoop gedoe op het moment dat je een partnerschap/huwelijk aangaat.

Huwelijkse voorwaarden kennen doorgaans namelijk het zogenoemde periodieke verrekenbeding. Waarbij de niet jaarlijkse uitvoering hiervan, resulteert in een situatie overeenkomend met gemeenschap van goederen.

Waarbij je dan nog zo leuk de rekeningen op naam kan hebben staan, heb je je als echtpaar niet aan de verplichtingen voldaan, en het komt tot een scheiding, riskeer je toch nog altijd dat je het als één pot mag beschouwen.

Tot hoe zuur dit kan worden? Lees bijvoorbeeld: https://www.vanlelyveldad...et-te-verrekenen-vermogen

En zelfs indien je denkt het goed te doen, kan het nog tegenvallen in de praktijk:
https://www.bvd-advocaten...itvoeren-langs-de-notaris

Mits er niet gekozen is voor koude uitsluiting, is waar scheiden van vermogen in de praktijk best omslachtig, kil en zakelijk. Waarbij ik mij ook afvraag hoe gezond het uiteindelijk is voor een duurzaam huwelijk om ieder jaar een dusdanig tafereel te doorlopen, voor het geval het tot een echtscheiding zou mogen komen. Kan mij indenken dat voor sommigen dit uiteindelijk meer een katalysator vormt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
HandyLumberjack schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:34:
[...]

Hier zit ook alles op een hoop terwijl er een behoorlijk verschil tussen salarissen zat. Maar als ik alleen was gebleven had ik nu echt veel minder dan de helft van ons gezamenlijke vermogen opgebouwd, met 2 is alles veel goedkoper.

En toen we elkaar leerden kennen hadden we beide geen noemenswaardig vermogen.

Het beste is gewoon een ontzettend leuke partner hebben, dan hoef je niet uit elkaar dat scheelt een boel gedoe. Is FO technisch ook het handigst.
Nog beter overigens om niet in Zuid Limburg te gaan wonen wat dat betreft
Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) benadrukken dat Zuid-Limburg een opmerkelijk hoog percentage echtscheidingen heeft vergeleken met andere regio’s in Nederland.

[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 22-12-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:39:
[...]

Nog beter overigens om niet in Zuid Limburg te gaan wonen wat dat betreft

[...]
Ja dat deel van het land kent nogal wat ups en downs :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:25
scoobs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:11:
[...]
Volgens mij ging de discussie over kijken naar een moment om FO te zijn versus kijken naar een bedrag waarmee je FO bent. De meeste (SWR) calculators gaan uit van een willekeurig moment waarop je FIRE aanvangt. Op het moment dat je niet uitgaat van een bepaald doelmoment, maar van een bepaald doelbedrag, zijn deze calculators dus niet meer betrouwbaar. Omdat je dan niet ieder jaar even zwaar moet meetellen in de weging.

Simpel voorbeeld. Stel je moet nog 25% stijging in vermogen hebben voor je aan je doelbedrag zit. Dan is de basis, bij uitgangspunt 7% per jaar, dat je over 4 jaar voldoende kapitaal zou hebben. Maar als de beurs ineens met die 30% stijgt, dan ben je dus na een jaar al FO. Het zelfde geldt voor mensen die nog 3, 2, of 1 jaar "te gaan" hadden. In het jaar met 30% stijging zullen gemiddeld gezien dus 4 keer meer mensen het FO bedrag bereiken dan gemiddeld. Om de zelfde reden zal na een daling met 30% niemand FO bereiken. En mogelijk het jaar er op ook niet. Als je als uitgangspunt een doelbedrag (met extra marge) hebben, dan is de kans dus groot dat je in een jaar met bovengemiddelde stijging FIRE bereikt. En zul je voor de SWR calculator dus ook die startjaren met hoge stijging veel zwaarder laten meetellen in de berekening van de kans op succes dan jaren met een slecht rendement.

Als de rendementen van jaar tot jaar volkomen onafhankelijk zijn, dan maakt dit niets uit. Maar ik vermoed dat de rendementen niet helemaal onafhankelijk zijn. En dat je dus die berekeningen van SWR etc. dus anders zou moeten bepalen. Anders gezegd, dat de faalkans iets hoger is als je rekent met (kansen en) het kapitaal na een goed beursjaar dan als je rekent met je kapitaal na een slecht jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Houden jullie rekening mee / of berekenen jullie, de impact op de datum bij grote(re) aankopen, zoals een verbouwing, keuken, auto, etc?
Je zult er linksom of rechtsom rekening mee moeten houden. Of in een aparte pot (of een hoger doelkapitaal) of als reservering verrekend in je maandlasten.
Ik heb best wel last van lifestyle inflation, al ben ik zeker niet impulsief, dat scheelt. Ik koop niet veel, maar geef wel vaak veel geld uit aan de dingen die ik wel koop.

Zit nu bv te denken aan een verbouwing die niet perse nodig is maar wel veel luxe meebrengt (met bijhorende hypotheek), en een duurdere auto dan absoluut noodzakelijk, maar heb het rekensommetje nog niet gemaakt hoeveel jaren dat potentieel zou kosten of het in dat licht ook (nog) de moeite waard is.

De hypotheek is maar 20% van ons netto inkomen, dus we hebben financiële ruimte "genoeg", al gaat er dan natuurlijk maandelijks minder naar het FO potje. Zal dat sowieso eens in excel zetten.
Een waardevermeerderende verbouwing geeft zowel woongenot als economisch "rendement". Daar zou ik dus niet zo moeilijk over doen. Als het vooral smaakgevoelige en niet zo waardevermeerderende zaken zijn, dan zou ik het laten afhangen van hoeveel genot je er naar verwachting van hebt.

FO is ook niet het hoofddoel, maar een middel om goed te kunnen leven. Als dat op andere manieren beter kan, is dat toch sowieso geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:14:
[...]

[...]

Volgens mij ging de discussie over kijken naar een moment om FO te zijn versus kijken naar een bedrag waarmee je FO bent. De meeste (SWR) calculators gaan uit van een willekeurig moment waarop je FIRE aanvangt. Op het moment dat je niet uitgaat van een bepaald doelmoment, maar van een bepaald doelbedrag, zijn deze calculators dus niet meer betrouwbaar. Omdat je dan niet ieder jaar even zwaar moet meetellen in de weging.

Simpel voorbeeld. Stel je moet nog 25% stijging in vermogen hebben voor je aan je doelbedrag zit. Dan is de basis, bij uitgangspunt 7% per jaar, dat je over 4 jaar voldoende kapitaal zou hebben. Maar als de beurs ineens met die 30% stijgt, dan ben je dus na een jaar al FO. Het zelfde geldt voor mensen die nog 3, 2, of 1 jaar "te gaan" hadden. In het jaar met 30% stijging zullen gemiddeld gezien dus 4 keer meer mensen het FO bedrag bereiken dan gemiddeld. Om de zelfde reden zal na een daling met 30% niemand FO bereiken. En mogelijk het jaar er op ook niet. Als je als uitgangspunt een doelbedrag (met extra marge) hebben, dan is de kans dus groot dat je in een jaar met bovengemiddelde stijging FIRE bereikt. En zul je voor de SWR calculator dus ook die startjaren met hoge stijging veel zwaarder laten meetellen in de berekening van de kans op succes dan jaren met een slecht rendement.

Als de rendementen van jaar tot jaar volkomen onafhankelijk zijn, dan maakt dit niets uit. Maar ik vermoed dat de rendementen niet helemaal onafhankelijk zijn. En dat je dus die berekeningen van SWR etc. dus anders zou moeten bepalen. Anders gezegd, dat de faalkans iets hoger is als je rekent met (kansen en) het kapitaal na een goed beursjaar dan als je rekent met je kapitaal na een slecht jaar.
Het blijft voor een deel koffiedik kijken omdat de 'hoogte' van de beurs ook afhankelijk is van de verwachting aan economische groei, inflatie en daarmee de rentestand. Met dat in het achterhoofd, is het natuurlijk wel interessant om je FO tools wat slimmer te maken op dit punt. Ik heb eerder een aantal posts hierover gelezen in dit topic maar heb het nog niet helemaal kunnen vinden en/of doorgronden.

Het makkelijkste zou zijn dat je een indicator kunt berekenen van een SWR op basis van het aantal jaren tot pensionering (uitgaande van voldoende pensioen), de stand van beurs (Shiller PE?), VRH en dan nog inflatie- en renteverwachtingen (hoewel daar een verband met de Shiller PE verwacht mag worden). De berekening - voor zover ik die kan vinden - gaan alleen grotendeels uit van een Amerikaanse situatie en dat maakt nogal verschil.

Alternatief kun je bijna alles modelleren (DCF model met VRH, rente en inflatieverwachtingen) maar de vraag blijft dan wat de huidige Shiller PE betekent voor de toekomstige rendementsverwachting. Langjarig gemiddeld rendement werkt niet, immers de premisse is dat de beurs zo hoog staat omdat er een bepaalde verwachting is in geprijsd. Maar hoe kom je dan tot een aangepaste rendementsverwachting en hoe koppel je die aan je inflatie- en renteparameters of aan PE indicator?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:24:
[...]

Een waardevermeerderende verbouwing geeft zowel woongenot als economisch "rendement". Daar zou ik dus niet zo moeilijk over doen. Als het vooral smaakgevoelige en niet zo waardevermeerderende zaken zijn, dan zou ik het laten afhangen van hoeveel genot je er naar verwachting van hebt.
Over het algemeen zijn de kosten van verbouwingen, ook de waardevermeerderende, hoger dan de waarde vermeerdering van de woning. En zo lang je er wil blijven wonen heb je niks aan de hogere waarde qua FO.

Enige uitzondering daarop is energiebesparende maatregelen, ik heb hier ca. €50.000,- aan uitgegeven. Dat bespaart momenteel ca. €500,- p.m. aan energiekosten en dat helpt natuurlijk wel qua FO.

Maar goed, FO is niet het belangrijkste, en ik heb ruim €150.000 aan een verbouwing om enkel het woongenot te verhogen, en daar geniet ik elke dag van en is het geld volledig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:27:
[...]
Alternatief kun je bijna alles modelleren (DCF model met VRH, rente en inflatieverwachtingen) maar de vraag blijft dan wat de huidige Shiller PE betekent voor de toekomstige rendementsverwachting. Langjarig gemiddeld rendement werkt niet, immers de premisse is dat de beurs zo hoog staat omdat er een bepaalde verwachting is in geprijsd. Maar hoe kom je dan tot een aangepaste rendementsverwachting en hoe koppel je die aan je inflatie- en renteparameters of aan PE indicator?
Om die reden zie ik mijn exacte vermogen eerder als ondersteunende factor dan als hoofdfactor. Wij hebben ooit een 'plan' opgesteld om op moment X 'klaar' te zijn. Daarvoor is uiteraard een bepaald vermogen nodig. Maar als door een tijdelijke piek dat vermogen ineens veel meer groeit, verschuift voor ons de FO datum niet ineens.

Daarnaast zijn voor FO ook de uitgaven van belang. Voor ons is daar nog een tijdje wat onzekerheid over (kosten voor (studerende) kinderen en zo). Pas als die kosten gestabiliseerd zijn, kunnen we met een gerust hart zeggen dat we FO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:36:
[...]

Over het algemeen zijn de kosten van verbouwingen, ook de waardevermeerderende, hoger dan de waarde vermeerdering van de woning. En zo lang je er wil blijven wonen heb je niks aan de hogere waarde qua FO.
Daarom geef ik ook aan dat dit óók extra woongenot geeft. En dat juist bij een combinatie van extra woongenot en waardevermeerdering de keus niet zo moeilijk is. Het 'rendement' mag dan dus in euro's veel lager zijn, als dat rendement in 'woongenot' veel hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:44:
[...]

Om die reden zie ik mijn exacte vermogen eerder als ondersteunende factor dan als hoofdfactor. Wij hebben ooit een 'plan' opgesteld om op moment X 'klaar' te zijn. Daarvoor is uiteraard een bepaald vermogen nodig. Maar als door een tijdelijke piek dat vermogen ineens veel meer groeit, verschuift voor ons de FO datum niet ineens.

Daarnaast zijn voor FO ook de uitgaven van belang. Voor ons is daar nog een tijdje wat onzekerheid over (kosten voor (studerende) kinderen en zo). Pas als die kosten gestabiliseerd zijn, kunnen we met een gerust hart zeggen dat we FO zijn.
Maar dat betekend dus dat jouw plan statisch is en geen rekening houdt met veranderende omstandigheden.

Op het moment dat we in een zware recessie terecht komen en je aandelen verliezen 80% van de waarde zal je waarschijnlijk niet gewoon blind aan je datum vasthouden. Als dat zo is, dan werkt het natuurlijk ook andersom.

Het punt is dat een flinke stijging van de koersen weldegelijk meetelt in je FO vermogen en daarmee een impact heeft op de datum dat je FO kan zijn. Zoals aangegeven telt het niet 1op1 door omdat als je met een dynamische SWR rekent dan de hoge P/E in acht neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:54

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Enige uitzondering daarop is energiebesparende maatregelen, ik heb hier ca. €50.000,- aan uitgegeven. Dat bespaart momenteel ca. €500,- p.m. aan energiekosten en dat helpt natuurlijk wel qua FO.

..
Uitbouwen zijn natuurlijk ook de uitzondering op de regel. En die zijn supermakkelijk te berekenen, want de m2/prijs van je wijk kan je zo uit Funda halen... Zelfs als ik de m2 prijs van 2014 neem van mijn woning (2000,- / m2) waren die dakkapellen (+- 12m2 winst a 35k) maar +-10k.. En met de huidige m2 prijs (4000) waren ze meteen winstgevend :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:27:
[...]

Dat kan toch juist bij uitstek ook in Excel? Daar kun je dat ook nog eens helemaal op maat maken.
Kennelijk toch veel mensen dus in Excel, maar zoek toch nog even verder.

Ik ben nu aan het kijken naar Ghostfolio, ook beschikbaar als docker image, geeft toch wel veel inzichten zover ik nu kan zien.
Zie hier voor een live demo:
https://ghostfol.io/en/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
R.van.M schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:09:
[...]

Maar dat betekend dus dat jouw plan statisch is en geen rekening houdt met veranderende omstandigheden.

Op het moment dat we in een zware recessie terecht komen en je aandelen verliezen 80% van de waarde zal je waarschijnlijk niet gewoon blind aan je datum vasthouden. Als dat zo is, dan werkt het natuurlijk ook andersom.

Het punt is dat een flinke stijging van de koersen weldegelijk meetelt in je FO vermogen en daarmee een impact heeft op de datum dat je FO kan zijn. Zoals aangegeven telt het niet 1op1 door omdat als je met een dynamische SWR rekent dan de hoge P/E in acht neemt
Er zijn en blijven toch twee oplossingen?

1. Dynamische SWR
2. Je lange termijn plan niet gelijk ieder jaar aanpassen
2a In de analyse van je langetermijnplan een correctie aanbrengen voor de CAPE ratio (of vergelijkbaar).

Optie 1 is een logische methodiek als je bijna bij je doel bent of er ineens bent dor een bovenverwacht goed beursjaar, optie 2 ziet meer op de situatie dat je horizon nog lang is.

In deze discussie helpt het als we allemaal begrijpen over welke situatie we het precies hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:09:
[...]

Ik kijk wel naar resultaten op de wat langere termijn, maar laat me niet gek maken door een extreem jaar. Daarbij ben ik redelijk prudent; in kijk voor de positieve resultaten op de beurs meer naar het langer termijn gemiddelde, terwijl ik de extreme inflatie van kort geleden wel meteen als extra in mijn benodigde vermogen meeneem. (Die vond ik toch wel zo extreem dat die buiten de normale marges valt).

Bij een extreme stijging van de koersen zie ik in eerste instantie toch vooral ook het risico op een grote correctie. Wat inhoudt dat ik een grotere marge in het benodigde fo vermogen nodig zou hebben. Anders gezegd, het door mij bedachte voor fo benodigde vermogen stijgt in eerste instantie op die manier mee met de beurskoersen. Zodat het moment waarop ik voldoende vermogen voor fo heb de facto niet verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-09 08:52
Exocet schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:01:
Waar houden jullie een overzicht in bij van alle potjes waar vermogen in zit? Doe dat nu nog in Excel, maar zou dat graag wat gestructureerder doen, zodat je ook beter een verloop kan zien.
Portfolio Performance, maar heb er toch ook nog een Excel naast, aangezien ik pas dit jaar met Portfolio Performance begonnen ben. Je beleggingen, bank en spaarrekeningen kan je daar prima in kwijt, maar zaken als je huis enzo (volgens mij) niet, dus daarvoor hou ik ook nog de Excel aan, maar die update ik nu wel minder vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Maar goed, FO is niet het belangrijkste, en ik heb ruim €150.000 aan een verbouwing om enkel het woongenot te verhogen, en daar geniet ik elke dag van en is het geld volledig waard.
Onderschat inflatie (hogere verbouwkosten) ook niet. Een paar huizen verderop staat een woning te koop die door de jaren heen redelijk is bijgehouden , ik schat dat er een grote verbouwing heeft plaatsgevonden in 2017. Toen kon je voor 75k echt nog wel een flinke upgrade aan een woning geven, wat nu makkelijk 150k zou kosten.
De vraagprijs (waarde ) van de woning is ongeveer 100-150k hoger dan een zelfde woning die nog een flinke verbouwing nodig heeft. (Verkoopprijs ~950k vs ~800k voor niet verbouwde woningen).
Dus de bewoners hebben 7 jaar meer wooncomfort gehad en profiteren van een goede winst op de investering.
Een verbouwing is over 8-10 jaar waarschijnlijk ook veel duurder dan nu , en daarmee de meerwaarde van een in 2024 gerenoveerde woning waarschijnlijk ook.

Zelf trouwens ook flink geïnvesteerd in duurzaamheid (warmtepomp, pv panelen, gas eruit) , we betalen al 2,5 jaar geen gas of electra meer en volgende week komt iemand een energielabel opmaken waarmee de rente nog eens 70 euro p maand naar beneden gaat (16.800 besparing in 20 jaar).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2024 07:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:30:
[...]

Onderschat inflatie (hogere verbouwkosten) ook niet. Een paar huizen verderop staat een woning te koop die door de jaren heen redelijk is bijgehouden , ik schat dat er een grote verbouwing heeft plaatsgevonden in 2017. Toen kon je voor 75k echt nog wel een flinke upgrade aan een woning geven, wat nu makkelijk 150k zou kosten.
De vraagprijs (waarde ) van de woning is ongeveer 100-150k hoger dan een zelfde woning die nog een flinke verbouwing nodig heeft.
Dus de bewoners hebben 7 jaar meer wooncomfort gehad en profiteren van een goede winst op de investering.
Een verbouwing is over 8-10 jaar waarschijnlijk ook veel duurder dan nu , en daarmee de meerwaarde van een in 2024 gerenoveerde woning waarschijnlijk ook.
Tegelijk kan een verbouwing ook deels minder waardevol worden. Ook niet-smaakgevoelige zaken. Als je in het verleden bijvoorbeeld het enkelglas hebt vervangen door gewoon dubbelglas, dan zullen veel mensen dat nu liever weer voor HR++ vervangen. En sommige dingen worden in de der jaren ook juist minder duur om aan te schaffen. (Bv zonnepanelen) Tegelijk heb je daar dan ook al jaren plezier van gehad en is dat misschien helemaal niet erg. (Of heb je die aanpassing al lange terugverdiend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-09 09:20
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:47:
[...]

Tegelijk kan een verbouwing ook deels minder waardevol worden. Ook niet-smaakgevoelige zaken. Als je in het verleden bijvoorbeeld het enkelglas hebt vervangen door gewoon dubbelglas, dan zullen veel mensen dat nu liever weer voor HR++ vervangen. En sommige dingen worden in de der jaren ook juist minder duur om aan te schaffen. (Bv zonnepanelen) Tegelijk heb je daar dan ook al jaren plezier van gehad en is dat misschien helemaal niet erg. (Of heb je die aanpassing al lange terugverdiend)
Mijn huis uit ‘89 heeft ook wat updates nodig; nieuwe kozijnen en ramen plus vervanging van een uitbouw. De eerste offertes die we ontvangen hebben zijn gigantisch hoog. Ik vind het echt heel lastig om zoveel geld uit te geven/lenen.
Het zal qua woongenot het helemaal waard zijn maar als ik zie dat mijn hele fo-reis (nu 5 jaar op weg) zo teniet lijkt te gaan word ik daar niet blij van :/
Is dit herkenbaar voor iemand? En tips om hier mee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Fazzo schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:05:
[...]

Mijn huis uit ‘89 heeft ook wat updates nodig; nieuwe kozijnen en ramen plus vervanging van een uitbouw. De eerste offertes die we ontvangen hebben zijn gigantisch hoog. Ik vind het echt heel lastig om zoveel geld uit te geven/lenen.
Het zal qua woongenot het helemaal waard zijn maar als ik zie dat mijn hele fo-reis (nu 5 jaar op weg) zo teniet lijkt te gaan word ik daar niet blij van :/
Ja, af en toe zijn er onverwachte kosten. Ik had nooit verwacht dat alle 4 mijn kinderen slim genoeg waren om naar de universiteit te gaan, en dus heeft me dat 26 jaar kothuur en 27 keer inschrijvingsgeld gekost.

Gewoon door gaan is de boodschap. Misschien. Og een paar extra offertes opvragen en voor de rest zijn de recepten hetzelfde: besparen op uitgaven, inkomen verhogen en enkel heel bewust geld uit geven.

Af en toe zijn er ook meevallers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
En tips om hier mee om te gaan?
Stort het huis in als je het pas over 5 of 10 jaar doet?
M.a.w., waarom "moet" dit nu? Het afgelopen jaar heb je er ook nog (fijn) gewoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Hier komt ook weer schilderwerk aan over 3-4 jaar. Het is een best grote woning dus het kan aardig in de papieren lopen.

Ben nu (dus ruim 3 jaar van tevoren) al aan het anticiperen hierop;
- als de rente komende tijd daalt overweeg ik om de hypotheek te verhogen, een deel tbv het schilderwerk en een deel om te beleggen, dus zeg 10-15k schilderwerk en 35-50k aflossingsvrij tbv beleggen (ondanks dat we voldoende spaargeld hebben, nog los van de beleggingen)
- eventueel in combinatie met bovenstaande bekijk ik of het loont om een deel van de kozijnen en het glas te vervangen door HR+++ (zit nu HR glas in). Voornamelijk voor comfort, qua kosten loont het niet met een warmtepomp. Met subsidie en lage rente kan het wel interessant zijn. En verlaging VRH ;)
- een schildercursus! Kinderen worden bij ons wat ouder dus er komt (vrije) tijd bij en het lijkt me best leuk om zelf in en om huis bezig te zijn . Dit is veruit de goedkoopste en derhalve qua 'FO' de meest voor de hand liggende optie, echter heeft mijn vader me altijd geleerd je eigen uurtarief te nemen en dan wordt het ineens een dure grap.

Vervangen van kozijnen komt nooit uit de lucht vallen, daar kun je vaak ruim van tevoren al op anticiperen. Als het relatief duur is zou je zelfs kunnen overwegen een verhuizing naar voren te halen als dat moment eraan komt (bv kinderen binnen 3-4 jaar huis uit, of juist jong stel met een kinderwens).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Zoveel mogelijk lenen en zo min mogelijk betalen uit eigen vermogen. Bij voorkeur aflossingsvrij om de maandlasten te dempen.

De hypotheekrentes zullen zéér ws dalen komend jaar, dus even wachten kan lonen..

100k aflossingsvrij lenen met bijv 3% kost ong 250€ pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Ben geen voorstander van het aflossingsvrij. In België krijg je dat ook niet tenzij je voor 2-3 keer zo veel waarde hebt in een beleggingsportefeuille.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:18:
[...]

- een schildercursus! Kinderen worden bij ons wat ouder dus er komt (vrije) tijd bij en het lijkt me best leuk om zelf in en om huis bezig te zijn .
Ik doe het buitenschilderwerk ook gewoon zelf. Word je vanzelf handig in. Ik ben niet iemand die naar een cursus gaat maar er zijn nuttige youtube kanalen waar je handige tips kunt krijgen.
Gewoon beginnen met het kozijn die het minst belangrijk en meest uit het zicht is :P .

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-12-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:32:
Ben geen voorstander van het aflossingsvrij. In België krijg je dat ook niet tenzij je voor 2-3 keer zo veel waarde hebt in een beleggingsportefeuille.
In NL kun je de woning als onderpand nemen (in theorie zou de bank het geld kunnen opeisen indien de waarde daalt).
Sinds de LTV hier ruim onder de 50% zit met die gigantische prijsstijgingen kan ik behoorlijk wat geld aflossingsvrij beleggen - als de rente daalt dan is dat een serieuze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tommie12 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:32:
In NL kan dit wel tot op zekere hoogte, met als bijkomend voordeel dat het je vermogensbelasting dempt (in huidige stelsel).

Je wilt natuurlijk niet een enorm groot bedrag afl vrij. Maar met een gemiddelde woningprijs in NL van bijna 500k is 100k afl vrij voor veel mensen geen probleem (afh van omstandigheden etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:34:
[...]

Ik doe het buitenschilderwerk ook gewoon zelf. Word je vanzelf handig in. Ik ben niet iemand die naar een cursus gaat maar er zijn nuttige youtube kanalen waar je handige tips kunt krijgen.
Gewoon beginnen met het kozijn die het minst belangrijk en meest uit het zicht is :P .
Probleem is dat mijn uurtarief in loondienst (inc alle extra's) ongeveer gelijk is aan de kosten van een schilder die ook nog eens goedkoper materialen kan halen en ik doe er 2x zo lang over naar verwachting, dus het is wel meer een hobby :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:40:
[...]

Probleem is dat mijn uurtarief in loondienst (inc alle extra's) ongeveer gelijk is aan de kosten van een schilder die ook nog eens goedkoper materialen kan halen en ik doe er 2x zo lang over naar verwachting, dus het is wel meer een hobby :P.
Dat is alleen een goede vergelijking als je in de schilderuren voor je baas (of jezelf) gewerkt had toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:51:
[...]

Dat is alleen een goede vergelijking als je in de schilderuren voor je baas (of jezelf) gewerkt had toch?
Daar kun je over discussiëren.
Uiteindelijk zijn verlofdagen ook geld waard (vaak wat je niet opneemt kun je uit laten keren).
Of je moet het doen in de avond/weekend , maar met een gezin is dat in mijn geval onmogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:53:
[...]

Daar kun je over discussiëren.
Uiteindelijk zijn verlofdagen ook geld waard (vaak wat je niet opneemt kun je uit laten keren).
Ja dat is eem dag waarop je voor je baas gewerkt zou hebben.

Maar op za/zo dit werk doen (of in de avond) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:55:
[...]

Met een woning van 225m2 met 4 buitenmuren kost dat behoorlijk wat weekends en met kinderen die zaterdag een druk programma hebben is dat niet te doen helaas :).

Als het een manier van ontspannen is en je hebt (krijgt) de tijd dan wel inderdaad.

Dus in mijn geval moet ik verlof opnemen en dan reken ik met mijn eigen uurtarief x2 ivm een schilder die efficiënter werkt en materialen goedkoper inkoopt cq geen steigers ed hoeft te huren.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 10:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21

orf

Grappig, renoveren en verduurzamen van mijn huis is waar ik de afgelopen 4 jaar mee bezig ben geweest sinds ik FO ben. Klussen is een serieuze hobby geworden waar ik ook steeds wat beter en professioneler in ben geworden.

Ik had gedacht om een jaartje te verbouwen en dan te kijken wat ik zou gaan doen. Maar ik verveel me nog steeds niet en er is nog genoeg te doen.

Het lijstje met wat ik zelf gedaan heb:

- kelder omgebouwd tot werkplaats met machines voor houtbewerking

- visgraatparket gelegd
- trappen gerenoveerd
- wc begane grond verbouwd
- badkamer verbouwd
- aanbouw gezet (ruwbouw meegewerkt met aannemer) afwerking zelf gedaan
- heel veel meters houten lijstwerk hersteld en vernieuwd
- zonnepanelen op het dak
- trap en terras over de volle breedte van het huis in de tuin
- dak en muren geïsoleerd met voorzetwanden
- vrijwel al het glas zelf vervangen en flink wat raamkozijnen zelf gemaakt en vernieuwd
- houten serre aan de voorkant grotendeels vernieuwd en hersteld van houtrot.

Als eerste ga ik in 2025 een warmtepomp plaatsen (met m’n broer). Ik wil onze tweede badkamer nog vernieuwen en in de lente het schilderwerk aan de achterkant oppakken. Het huis is uit 1914 en is ruim 1000m3, dus er is altijd wel iets te doen.

Volgend jaar denk toch wel zover klaar te zijn dat ik niet meer fulltime hiermee bezig ben. En dan ga ik opnieuw kijken wat ik wil gaan doen zodat ik me niet ga vervelen. Ik heb wel bedacht dat klussen voor anderen in ieder geval niet m’n hobby of werk wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:00:
[...]

Met een woning van 225m2 met 4 buitenmuren kost dat behoorlijk wat weekends en met kinderen die zaterdag een druk programma hebben is dat niet te doen helaas :).

Als het een manier van ontspannen is en je hebt (krijgt) de tijd dan wel inderdaad.

Dus in mijn geval moet ik verlof opnemen en dan reken ik met mijn eigen uurtarief x2 ivm een schilder die efficiënter werkt en materialen goedkoper inkoopt cq geen steigers ed hoeft te huren.
Ik maak dezelfde keuze hoor, maar ik zie het wel als een luxekeuze.

Mijn woning is 180m2, vrijstaand etc. Als we zuinig zouden willen zijn zou m’n vriendin 2-3 weekenden het hele gezin moeten draaien en zou ik met m’n schoonvader het hele huis kunnen aanpakken.

Het kán wel en het bespaart een bak geld. Maar ik heb a) daar geen zin in en b) is het een flinke belasting voor het gezin.

Dus daarom leggen we nu iedere maand maar wat opzij voor de pot met onderhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 18:35

GG85

.......

Grappig die "wel of niet uitbesteden" discussie.
Ik besteed zelf zaken als buitenschilderwerk uit. Kan het in die tijd niet en vrije dagen opnemen kost me meer dan een schilder inhuren.
In het weekend zou ook kunnen maar ook dan gaat het ten koste van iets anders.
Kan me voorstellen dat als ik eenmaal FO ben ik er anders tegenaan kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:09:
[...]

Mijn woning is 180m2, vrijstaand etc. Als we zuinig zouden willen zijn zou m’n vriendin 2-3 weekenden het hele gezin moeten draaien en zou ik met m’n schoonvader het hele huis kunnen aanpakken.

Het kán wel en het bespaart een bak geld. Maar ik heb a) daar geen zin in en b) is het een flinke belasting voor het gezin.

Precies mijn overwegingen om het (niet) te doen. Ik zie het als een hobby en zal de afweging maken of ik liever een ochtend op de racefiets zit of aan het schilderen ben in de spaarzame vrije tijd die ik heb met jonge kinderen en een vrouw die ook af en toe samen wil winkelen of zo (daar valt overigens nog veel te besparen :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:00:
[...]
ivm een schilder die efficiënter werkt en materialen goedkoper inkoopt cq geen steigers ed hoeft te huren.
Of die goedkoper inkoopt weet ik niet, maar ik weet inmiddels wel dat bijna al dit soort materialen met een beetje zoeken vaak veel goedkoper online te krijgen zijn dan de verkoopprijs van dit soort schilders/aannemers etc.

Ja, ook exact dezelfde merken/producten die zij ook gebruiken.

Ik doe veel zaken zelf en heb jaren geleden een professionele rolsteiger gekocht, dat was een goede investering :).

Maar je moet er wel lol in hebben en een beetje handig zijn, anders kun je het beter uitbesteden.

Mocht je kiezen voor uitbesteden, zorg dan dat je dan minimaal 3 offertes hebt om uit te kiezen, prijsverschillen zijn vaak best groot.

[ Voor 15% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:55:
[...]

Dat impliceert dat je je vrije tijd in het weekend weinig waarde vindt hebben. Terwijl dat ook juist de momenten zijn waarop je tijd hebt om met partner en/of kinderen tijd door te brengen. Wat ik mijn ogen vaak veel waardevoller is dan X euro per uur van de betaalde baan.

Overigens kan ik me voorstellen dat het je ook juist voldoening geeft om het zelf te doen. Of als je het samen met een ander doet (bv schoonouders) dit een band schept. Dus vooral doen waar je je prettig bij voelt. Maar tegelijk ook in de gaten houden wat je daarvoor moet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Belangrijkste tip lijkt mij een open deur, dat niet al je vermogen FO vermogen is.

Het is verstandig om jaarlijks 0,5%-1% van de woningwaarde voor onderhoud te reserveren. In de meeste jaren kom je daar lang niet aan. Maar juist als er groot onderhoud of een renovatie nodig is, dan loopt dat flink in de papieren. Tegelijk weet je ook dat dit niet jaarlijks zal gebeuren. Dus die enkele keer dat je flinke kosten maakt, moet je op de koop toe nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
Een advies mbt groot onderhoud dat ik kan geven: stel het niet te lang uit. Toen wij in 2018 onze woning betrokken was meteen duidelijk dat het dak gerenoveerd moest worden. Doordat er ook genoeg andere dingen gedaan moesten worden hebben we dat 5 jaar uitgesteld. In die tijd was de prijs voor de renovatie verdubbeld. Zou ik het opnieuw kunnen doen dan had ik direct het geld in 2018 uitgegeven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
RichieB schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:06:
Een advies mbt groot onderhoud dat ik kan geven: stel het niet te lang uit. Toen wij in 2018 onze woning betrokken was meteen duidelijk dat het dak gerenoveerd moest worden. Doordat er ook genoeg andere dingen gedaan moesten worden hebben we dat 5 jaar uitgesteld. In die tijd was de prijs voor de renovatie verdubbeld. Zou ik het opnieuw kunnen doen dan had ik direct het geld in 2018 uitgegeven.
Daar kun je ook tegenover zetten dat andere investeringen ongeveer net zoveel gestegen zijn. Dus had je dat geld geïnvesteerd dan was dat in 2018 "1 x renovatie waard" en in 2023 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
Dank voor de reacties!

Uiteraard is dit een post die we al zagen aankomen, er is een potje opgebouwd maar dat dekt vooralsnog niet de hele offerte. Ik wil vooral voorkomen dat we beleggingen moeten verkopen om het te financieren. Het geld lenen kan ook, dat de rente weer gaat dalen is dan wel prettig. Maar bijlenen voelt niet prettig, ik wil juist minder schuld ipv meer O-)

De afweging tussen uitbesteden en zelf doen speelt hier sterk. Mijn partner is heel handig maar heeft ook een drukke baan. Zelf doen gaat dan ten koste van tijd voor elkaar/gezin. We gaan het nog wel goed doornemen want er staan nu ook dingen op de offerte die wellicht anders (goedkoper) kunnen. Zoals bijv een lichtstraat van 18k die zo zwaar is dat er een stalen constructie moet komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fazzo schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:20:
Dank voor de reacties!

Uiteraard is dit een post die we al zagen aankomen, er is een potje opgebouwd maar dat dekt vooralsnog niet de hele offerte. Ik wil vooral voorkomen dat we beleggingen moeten verkopen om het te financieren. Het geld lenen kan ook, dat de rente weer gaat dalen is dan wel prettig. Maar bijlenen voelt niet prettig, ik wil juist minder schuld ipv meer O-)

De afweging tussen uitbesteden en zelf doen speelt hier sterk. Mijn partner is heel handig maar heeft ook een drukke baan. Zelf doen gaat dan ten koste van tijd voor elkaar/gezin. We gaan het nog wel goed doornemen want er staan nu ook dingen op de offerte die wellicht anders (goedkoper) kunnen. Zoals bijv een lichtstraat van 18k die zo zwaar is dat er een stalen constructie moet komen
Een lichtstraat van 18k?! Dat is toch gewoon een lichtkoepel van een paar M2?

Hoeveel offertes heb je opgevraagd? Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt door veel offertes op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:55:
[...]

Dat impliceert dat je je vrije tijd in het weekend weinig waarde vindt hebben. Terwijl dat ook juist de momenten zijn waarop je tijd hebt om met partner en/of kinderen tijd door te brengen. Wat ik mijn ogen vaak veel waardevoller is dan X euro per uur van de betaalde baan.

Overigens kan ik me voorstellen dat het je ook juist voldoening geeft om het zelf te doen. Of als je het samen met een ander doet (bv schoonouders) dit een band schept. Dus vooral doen waar je je prettig bij voelt. Maar tegelijk ook in de gaten houden wat je daarvoor moet opgeven.
Oh nee, ik reageer zuiver op de economische component van deze casus, waarbij de stelling was dat het zelf doen ook een economische kost heeft (je gederfde uurloon).

Hoe ik er persoonlijk in sta reflecteert precies jouw overwegingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:36:
[...]

Precies mijn overwegingen om het (niet) te doen. Ik zie het als een hobby en zal de afweging maken of ik liever een ochtend op de racefiets zit of aan het schilderen ben in de spaarzame vrije tijd die ik heb met jonge kinderen en een vrouw die ook af en toe samen wil winkelen of zo (daar valt overigens nog veel te besparen :+)
Goedkoper inkopen van materialen is te verwaarlozen. Zelfs de duurste verf is goedkoop vergeleken met de kosten van de manuren.

Dat het (veel) tijd kost is zeker waar. Vooral in het begin als je de vaardigheden ook nog moet leren. Hele dagen vrij is niet per se nodig. Een kozijntje kun je vaak ook even snel meepakken tussendoor. Je bent sowieso van het weer afhankelijk en in de volle zon moet je ook niet gaan schilderen.

Het hoeft niet in 1x af. Ik ben nu met alle deuren en kozijnen bezig en ik doe er gewoon 3-4 per jaar. Zo blijft het te behappen. Met goede verf ben je bovendien niet beperkt tot de zomer, maar kan ook prima in de lente en herfst.

Het moet inderdaad een beetje hobby zijn. Je moet er voldoening uit kunnen halen. Persoonlijk vind ik de tijd ook gewoon goed geïnvesteerd omdat ik nieuwe vaardigheden op doe waar ik de rest van mijn leven van kan profiteren.

Voordeel is ook dat 'even iets bijstippen' of een kleine reparatie tussendoor makkelijk door jezelf gedaan kan worden en je dat niet allemaal opspaart voor de schilder die dan na 10 jaar alles in 1 x mag repareren.

En ik doe dit soort dingen liever zelf, ik houd niet van het uitbesteden van klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar bijlenen voelt niet prettig, ik wil juist minder schuld ipv meer O-)
Op zich goe natuurlijk, maar bedenk wel dat daar ook een waarde tegenover komt te staan. Dat zal nooit 100% zijn, maar wellicht wel 50%. Dus als je 50K moet lenen en dat uitgeeft aan de renovatie, dat het huis 25K in waarde stijgt, waardoor je er dus "maar" 25K op achteruit gaat ipv 50K.
Zoals bijv een lichtstraat van 18k die zo zwaar is dat er een stalen constructie moet komen
Ja, zoals in mijn eerste reactie op je post: wat "moet" en "wanneer" moet dat? Wees kritisch.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
GG85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:31:
Grappig die "wel of niet uitbesteden" discussie.
Ik besteed zelf zaken als buitenschilderwerk uit. Kan het in die tijd niet en vrije dagen opnemen kost me meer dan een schilder inhuren.
In het weekend zou ook kunnen maar ook dan gaat het ten koste van iets anders.
Kan me voorstellen dat als ik eenmaal FO ben ik er anders tegenaan kijk.
Behoudens verschil in tijd, ook het verschil in kwaliteit niet te vergeten. Waar de grens ligt, is natuurlijk vrij persoonlijk. Maar eerlijk is eerlijk, vaak spat de doe-het-zelf ervan af waar mensen iets zelf doen in plaats van uitbesteden. Meeste mensen zijn onder de streep toch eenmaal minder handig dan hetgeen ze denken te zijn.

Uitbesteden aan iemand/een bedrijf die aantoonbaar een truc al jaren lang uitvoert, levert kwalitatief toch al snel een mooier eindresultaat.

Daarnaast niet te vergeten, is dat in zekere zin kwalitatief goed uitgevoerd onderhoud in zekere zin natuurlijk ook redelijk waardevast is. Het verhoogt de marktwaarde van je woning. Zolang je blijft zitten, weinig interessant. De stenen kun je niet eten. Maar mocht op de planning staan om op latere leeftijd anders te gaan wonen, dan is het ook binnen de FO kaders ter overweging te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazzo
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:26:
[...]

Een lichtstraat van 18k?! Dat is toch gewoon een lichtkoepel van een paar M2?

Hoeveel offertes heb je opgevraagd? Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt door veel offertes op te vragen.
Zeker, een koepel van 2x3 meter. Het is een grote aanbouw :9 Er staat nu een aluminium serre, dus je snapt dat er qua isolatie en daardoor comfort nogal wat te winnen valt.

Tot nu toe 2 offertes opgevraagd, bij aannemers die we via via kennen (ouders van vriendjes van de kinderen). Omdat we tot nu toe nooit iets hebben uitbesteed en wel veel horror verhalen horen over verbouwingen/aannemers voelt het wel zo prettig om een persoonlijke connectie te hebben.

Dit past wellicht beter onder verbouwingstopics. De impact op weg naar FO is wat me het meeste dwars zit. Ik ben niet zo goed in geld uitgeven :+

[ Voor 8% gewijzigd door Fazzo op 29-12-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:26:
[...]

Goedkoper inkopen van materialen is te verwaarlozen. Zelfs de duurste verf is goedkoop vergeleken met de kosten van de manuren.
...
En ik doe dit soort dingen liever zelf, ik houd niet van het uitbesteden van klussen.
Lastig is wel dat je er meestal niet bent met alleen verf en kwasten. Maar dat je vaak ook zaken als een ladder of steiger moet hebben. Plus ruimte om die op te bergen, of -bij huur- een manier om die bij je thuis te krijgen. Al met al kunnen de totale kosten dan ook flink oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fazzo schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:37:
[...]

Zeker, een koepel van 2x3 meter. Het is een grote aanbouw :9 Er staat nu een aluminium serre, dus je snapt dat er qua isolatie en daardoor comfort nogal wat te winnen valt.

Tot nu toe 2 offertes opgevraagd, bij aannemers die we via via kennen (ouders van vriendjes van de kinderen). Omdat we tot nu toe nooit iets hebben uitbesteed en wel veel horror verhalen horen over verbouwingen/aannemers voelt het wel zo prettig om een persoonlijke connectie te hebben.
Je hebt het deels zelf in de hand, zorg dat je voldoende achteraf betaald (en pas nadat je het zelf goed hebt geïnspecteerd), zorg dat je aanwezig bent tijdens de werkzaamheden (bied koffie aan en maak een praatje) en neem een rechtsbijstandverzekering..

Waar het vaak mis gaat is dat mensen teveel vooraf betalen en tijdens de werkzaamheden weinig kritisch zijn. Je moet er echt bovenop zitten, de aannemer kijkt alleen naar de euro's en ieder uur extra werk kost hem geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij hebben maar één kind, dan zijn klussen aan het huis veel makkelijker uit te voeren. Daarnaast werkt mijn vrouw 3,5 dag dus is er in elk geval nog 1 dagdeel over waarbij ons kind op school zit en kleine dingen opgepakt kunnen worden. Ook vinden we allebei klussen gewoon leuk.

Als wij een klus uitbesteden dan doe ik dat het liefst op basis van uurtarief. Ik wil wel een offerte, maar betaal gewoon 'uurtje - factuurtje'. Ik draag dus zelf het risico en bespaar dan sowieso een paar %. Voor de aannemer is het fijn en zelf heb je ook veel meer regie, geen gezeur van een uur over meerwerk van 2 uur... De laatste grote klus viel 10% lager uit terwijl we 2 mandagen aan extra werk hadden. Per saldo 5k bespaard t.o.v. de offerte.

Die 0,5 - 1% per jaar is een richtlijn, maar wel heel erg afhankelijk van de staat van het huis op het moment dat je het koopt. Bij nieuwbouw kan 0,5% genoeg zijn, maar koop je een huis van een weduwe die de laatste 20 jaar geen onderhoud hebt gedaan dan is 5 - 10% voor de eerste 10 jaar realistischer, daarna kan je wellicht terug naar 0,5 - 1%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf

orf

psychodude schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:33:
[...]

Behoudens verschil in tijd, ook het verschil in kwaliteit niet te vergeten. Waar de grens ligt, is natuurlijk vrij persoonlijk. Maar eerlijk is eerlijk, vaak spat de doe-het-zelf ervan af waar mensen iets zelf doen in plaats van uitbesteden. Meeste mensen zijn onder de streep toch eenmaal minder handig dan hetgeen ze denken te zijn.
Dat hangt ook af van je bubble. In mijn omgeving zie ik dhz-ers beter en mooier werk leveren dan professionals. Belangrijkste oorzaak daarin is tijd. Een schilder neemt helemaal geen tijd meer om details te schuren. Alles moet snel en machinaal, met sneldrogende materialen om geen tijd te verliezen. Ik ben 6 weken (5x8 uur per week) bezig geweest met het herstellen en schilderen van onze serre. En ik durf wel te zeggen dat dit met een mooi/professioneel resultaat is. Een vakman voor zoveel uur is niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Rubbergrover1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:41:
[...]

Lastig is wel dat je er meestal niet bent met alleen verf en kwasten. Maar dat je vaak ook zaken als een ladder of steiger moet hebben. Plus ruimte om die op te bergen, of -bij huur- een manier om die bij je thuis te krijgen. Al met al kunnen de totale kosten dan ook flink oplopen.
Ik heb een aantal ramen waar ik minder goed bij kan, met een ladder zou kunnen maar steiger is prettiger. Die wil ik gaan vervangen voor kunststof en de rest zelf onderhouden. Net als wat @de Peer zegt, het hoeft niet in 1 keer klaar.

Maar ik wil alles sowieso nog eens gaan narekenen want het glas is na 30 jaar wellicht ook wel aan vervanging toe qua comfort.

@Fazzo kun je je wensen niet wat bijstellen? Een 3 laags vlak glas koepel, elektrisch te openen en zonwering van 120*120 was <4k euro inclusief montage en een kraan erbij etc. Zou je er twee van doen ben je een stuk minder geld kwijt, je constructie hoeft dan ook niet extra verstevigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dank voor de reacties!

Dat klinkt ook als wel iets meer dan gewoon (groot) onderhoud. Niet gek dat dit in de papieren loopt.

Maar tegelijk geldt ook: een offerte is juist ook om te bekijken wat alles kost. En te overwegen of je het dat waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
orf schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:44:
[...]

Dat hangt ook af van je bubble. In mijn omgeving zie ik dhz-ers beter en mooier werk leveren dan professionals. Belangrijkste oorzaak daarin is tijd. Een schilder neemt helemaal geen tijd meer om details te schuren. Alles moet snel en machinaal, met sneldrogende materialen om geen tijd te verliezen. Ik ben 6 weken (5x8 uur per week) bezig geweest met het herstellen en schilderen van onze serre. En ik durf wel te zeggen dat dit met een mooi/professioneel resultaat is. Een vakman voor zoveel uur is niet te betalen.
Ongetwijfeld dat dat aan de eigen bubbel ligt, maar behoudens indien je bubbel overwegend bestaat uit handige klussers, zal dit onder de streep natuurlijk gewoon voor de meesten hier gelden.

En qua gegeven voorbeeld. Begrijp ik het goed indien je schetst 6 x 5 x 8 uur gespendeerd te hebben, een totaal van 240 uur? Ja. Dat het dan mooier wordt dan een schilder die je inhuurt en slechts wilt betalen voor 6 uur kan ik begrijpen ja. Maar tegelijkertijd komt dan natuurlijk ook de factor tijd weer om de hoek kijken. Als ik kijk naar mijn eigen uurtarief, kan ik voor 240 uur vast een schilder vinden die op basis van geschreven uren de woning mooi aan wil pakken.

Het is natuurlijk ook niet echt een eerlijk vergelijk op moment dat je de professional enkel voor het materiaal wilt betalen, maar niet voor het geleverd werk.

En ook dit is natuurlijk mogelijk weer jouw bubbel. Indien deze vol zit met doe-het-zelvers die geen manuren willen betalen, en vergelijk dus alleen maken met eigen kwaliteit versus een door een professional binnen zo kort mogelijke tijd afgeronde klus, kan ik erin komen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
psychodude schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:54:
[...]
Als ik kijk naar mijn eigen uurtarief, kan ik voor 240 uur vast een schilder vinden die op basis van geschreven uren de woning mooi aan wil pakken.
Kan jij al je uren in het weekend, avonden en opgenomen vakantie uitbetalen dan?
Voor het gros van de mensen hier die in loondienst zijn is dit niet het geval. Het is om die reden vaak maar een vreemde vergelijking. Daarnaast is gerekende uurtarief heel wat anders dan wat je werkelijk krijgt. Als mijn professional 80 euro per uur rekent, moet ik na de belasting op mijn loon uit loondienst dus veel meer dan dat bruto verdienen om hem te kunnen betalen. Er zit nogal een verschil tussen het uurtarief wat mijn werkgever rekent en wat er uiteindelijk uitbetaald wordt.

Sommige vullen hun vrije tijd in met TV kijken, anderen met klussen. Beide kan ontspannend werken.
Ik heb uitgespreid in twee jaar tijd mijn huis volledig gerenoveerd in de avonduren en weekenden. De profs hadden dit vast in een maand of 3 gekund. Kijk ik naar de offertes die ik heb gekregen dan had ik dat in een jaar nóóit extra kunnen verdienen door die extra uren te werken.

Een goede vakman is tegenwoordig geen pool die voor twee tientjes per uur aan de slag gaat, maar een zzper die een uurtarief rekent die hoger kan zijn dan het gemiddelde loon van een kantoorbaan op HBO niveau.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 29-12-2024 12:15 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:41:
[...]

Een ladder is over het algemeen toch wel handig om te hebben, ook voor andere klussen. Dus in mijn geval 'had ik die al', bijvoorbeeld gebruikt voor het (zelf) leggen van de zonnepanelen en om de dakgoten bladervrij te houden. En ook nodig voor het snoeien van de blauwe regen aan de muur.

Een steiger is een ander verhaal ja. Ik heb 2 kozijnen op hoogte waar ik lastig bij kan. Ik zou die wel vanaf een ladder kunnen schilderen maar dat mag eigenlijk niet, want gevaarlijk. Steiger huren is ook weer zo overdreven voor 2 kozijntjes. Wellicht moet ik juist daar de grens trekken en die wél uitbesteden.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-12-2024 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:27
Met woningen ben je nooit klaar. Ik heb altijd een todo-lijstje en dan heb ik zelf een kleine, relatief eenvoudige woning.

Keuze van de woning (bewust of toevallig zo gelopen) speelt hier een rol.

Mijn woning is laag. Voor onderhoud aan bijvoorbeeld de dakgoot kan ik er zelf gemakkelijk bij met een gewone ladder. Moest de dakgoot een verdieping hoger zitten dan zou ik er zelf niet aan beginnen.

Net zo bij bijvoorbeeld zonnepanelen. Elektrisch kan ik die perfect zelf plaatsen, bijvoorbeeld op een plat dak. Maar op een hellend dak begin ik daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28
HandyLumberjack schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:43:
[...]

Of die goedkoper inkoopt weet ik niet, maar ik weet inmiddels wel dat bijna al dit soort materialen met een beetje zoeken vaak veel goedkoper online te krijgen zijn dan de verkoopprijs van dit soort schilders/aannemers etc.

Ja, ook exact dezelfde merken/producten die zij ook gebruiken.

Ik doe veel zaken zelf en heb jaren geleden een professionele rolsteiger gekocht, dat was een goede investering :).

Maar je moet er wel lol in hebben en een beetje handig zijn, anders kun je het beter uitbesteden.

Mocht je kiezen voor uitbesteden, zorg dan dat je dan minimaal 3 offertes hebt om uit te kiezen, prijsverschillen zijn vaak best groot.
Ik doe binnen en buiten schilderwerk bg zelf, vind het niet erg om te doen en heb slechte ervaringen met schilders die prutswerk leveren. Ben best wel precies en dan doe ik het liever dus zelf dan iemand te betalen voor iets waaraan je ergert. 1e en 2e etage en dakkapel moet moet stijger dus dat laat ik wel aan schilder over heb 1 die ik vertrouw en die al jaren langskomt en goed werk levert. Is ook een prima prijs zeker omdat het maar gaat om een halve woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf

orf

[...]

En qua gegeven voorbeeld. Begrijp ik het goed indien je schetst 6 x 5 x 8 uur gespendeerd te hebben, een totaal van 240 uur? Ja. Dat het dan mooier wordt dan een schilder die je inhuurt en slechts wilt betalen voor 6 uur kan ik begrijpen ja. Maar tegelijkertijd komt dan natuurlijk ook de factor tijd weer om de hoek kijken. Als ik kijk naar mijn eigen uurtarief, kan ik voor 240 uur vast een schilder vinden die op basis van geschreven uren de woning mooi aan wil pakken.

Het is natuurlijk ook niet echt een eerlijk vergelijk op moment dat je de professional enkel voor het materiaal wilt betalen, maar niet voor het geleverd werk.

En ook dit is natuurlijk mogelijk weer jouw bubbel. Indien deze vol zit met doe-het-zelvers die geen manuren willen betalen, en vergelijk dus alleen maken met eigen kwaliteit versus een door een professional binnen zo kort mogelijke tijd afgeronde klus, kan ik erin komen ja.
Even ter beeldvorming: die serre bestaat uit 9 ramen, waarvan alle bovenramen roedes hebben met glas in lood. Daarboven panelen in hout, afgewerkt met houten sierlijsten.

Ik heb twee stijlen er helemaal uitgezaagd en nieuw gemaakt van ruw hout. Drie onderdorpels vervangen en veel houtrot hersteld.

Een schilder doet dat natuurlijk ook niet in een paar uur. Los nog van dat de schilder een timmerman of timmerfabriek zou moeten inhuren voor de kozijnen.

Mijn buren hebben het schilderwerk twee jaar geleden laten uitvoeren en daarbij aangegeven dat prijs ondergeschikt is aan kwaliteit. Maar alsnog is het afgeraffeld door het schildersbedrijf en ziet het er nu superslecht uit. Nu gaan ze komend jaar maar voor een schildersbedrijf die alleen monumentale panden doet. Ik ben heel benieuwd wat de prijs wordt en hoe het opgeleverde werk eruit ziet.

En als laatste: Ik ben FO en ik doe dit grotendeels als hobby en omdat ik er voldoening uit krijg (meestal dan, soms is het echt niet leuk als je dagen aan het schuren bent). Ik hoef het dan ook niet te vergelijken met een ingehuurde schilder of timmerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:26:
[...]

Oh nee, ik reageer zuiver op de economische component van deze casus, waarbij de stelling was dat het zelf doen ook een economische kost heeft (je gederfde uurloon).
Je reageert op de monetaire component :) .
Economisch is juist veel breder dan euro's. En heeft betrekking op alles wat voor jou waarde heeft. Een dag met je gezin naar het bos of het strand kan voor jou misschien wel veel waardevoller zijn dan een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:27
Aan de voorgevel van mijn woning heb ik zelf 2 ramen en de voordeur. Alles in hout.

Een tiental jaar geleden had ik die geschilderd en nu wilde ik al die verf er terug af en dan het hout behandelen met een niet zichtbare houtbescherming.

Verf verwijderen heb ik gewoon gedaan met een schuurpapiertje.

Menig voorbijganger riep naar mij: 'er bestaan daar machientjes voor!'

Ik had gewoon zin om het zo te doen, het maakt geen lawaai, ik moet mijzelf niet factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42
Over machientjes en steigers gesproken, ik heb eens voor een eerdere baan een basiscursus hoogwerker moeten volgen. Toen ik een vriend met een renovatie ging helpen en we eigenlijk een steiger nodig hadden heb ik in plaats daarvan een hoogwerker laten komen en het daarmee zelf geregeld :Y) nadeel is wel dat het financieel snel oninteressant wordt als het je meer tijd dan een dag of twee werk kost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-09 08:36
[...]

Ongetwijfeld dat dat aan de eigen bubbel ligt, maar behoudens indien je bubbel overwegend bestaat uit handige klussers, zal dit onder de streep natuurlijk gewoon voor de meesten hier gelden.

Vergeet ook niet de ervaringen met "professionals".
Zo hebben wij ooit een trap laten renoveren door een bekend traprenovatiebedrijf. Kostte me een klein vermogen als starter op de arbeidsmarkt en het resultaat was om te janken. Nadien nog wel een paar keer mensen langs geweest om dingen te herstellen/verbeteren maar ben er nooit echt tevreden mee geweest.
Zelf een andere trap gedaan die door dat bedrijf als veel lastiger bestempeld werd. Offerte was ook ca. 2 keer zo hoog. 2 weekjes werk in de avonduren en voor ongeveer 10% van het offertebedrag een nettere trap dan degene die we hebben laten doen (vind ik zelf :+ ).
Zo ook ervaring met stratenmakers die verkeerde ondergrond gebruiken voor tegels, elektromonteurs die notabene verkeerde kleuren draad hebben gebruikt.
Sindsdien doe ik eigenlijk zo veel mogelijk zelf. Het kost me zelf zeker meer tijd maar ben precies genoeg om netter te werken dan een groot deel van de profs die zo snel mogelijk naar een volgende klus willen.
Verder heb ik niet de mogelijkheid om zomaar extra uren te gaan werken om het uit te besteden én is mijn ervaring dat het zelf doen van klussen een bizar uurtarief oplevert.

Blijft in mijn ogen ook erg lastig om het kaf van het koren te scheiden. Goedkoop wil niet altijd zeggen dat het slechte kwaliteit is en duur wil zeker niet altijd zeggen dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:08:
[...]

Een ladder is over het algemeen toch wel handig om te hebben, ook voor andere klussen. Dus in mijn geval 'had ik die al', bijvoorbeeld gebruikt voor het (zelf) leggen van de zonnepanelen en om de dakgoten bladervrij te houden. En ook nodig voor het snoeien van de blauwe regen aan de muur.

Een steiger is een ander verhaal ja. Ik heb 2 kozijnen op hoogte waar ik lastig bij kan. Ik zou die wel vanaf een ladder kunnen schilderen maar dat mag eigenlijk niet, want gevaarlijk. Steiger huren is ook weer zo overdreven voor 2 kozijntjes. Wellicht moet ik juist daar de grens trekken en die wél uitbesteden.
In onze vorige woning had ik ook een ladder, maar vanwege de hoogte en de onhandige hoeken kon ik toch lang niet alles zelf doen. Nog los van de ontbrekende vaardigheden en zin. Voor het grotere onderhoud kwam er dus alsnog een professional. Bij de verhuizing naar onze nieuwbouwwoning hebben we daarom bewust de ladder weggedaan. Scheelt ook een hoop opbergruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
superkoex9 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:03:
[...]
Blijft in mijn ogen ook erg lastig om het kaf van het koren te scheiden. Goedkoop wil niet altijd zeggen dat het slechte kwaliteit is en duur wil zeker niet altijd zeggen dat het goed is.
Dat is vooral het grote probleem. En een goede reden om toch maar zel aan te modderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:45:
[...]

Je reageert op de monetaire component :) .
Economisch is juist veel breder dan euro's. En heeft betrekking op alles wat voor jou waarde heeft. Een dag met je gezin naar het bos of het strand kan voor jou misschien wel veel waardevoller zijn dan een paar honderd euro.
Maar je begreep wat ik bedoelde toch? Dan is de conclusie dat een semantische discussie voor jou kennelijk veel waarde heeft ;-).

Ik deel je definitie van ‘economie’ overigens niet. Doorgaans wordt het gedefinieerd als de productie en distributie (tegen vergoeding) van schaarse goederen en diensten. De monetaire component is in dit geval al impliciet onderdeel, evenals bijv de barter trade. Ik neem in jouw voorbeeld overigens aan dat je het spenderen van tijd met je familie niet als een barter trade ziet, maar als een altruistische investering zonder tegenprestatie. M’n gezin economisch benaderen en kwalificeren gaat me wat ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
superkoex9 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:03:
[...]

Vergeet ook niet de ervaringen met "professionals".
Zo hebben wij ooit een trap laten renoveren door een bekend traprenovatiebedrijf. Kostte me een klein vermogen als starter op de arbeidsmarkt en het resultaat was om te janken. Nadien nog wel een paar keer mensen langs geweest om dingen te herstellen/verbeteren maar ben er nooit echt tevreden mee geweest.
Zelf een andere trap gedaan die door dat bedrijf als veel lastiger bestempeld werd. Offerte was ook ca. 2 keer zo hoog. 2 weekjes werk in de avonduren en voor ongeveer 10% van het offertebedrag een nettere trap dan degene die we hebben laten doen (vind ik zelf :+ ).
Zo ook ervaring met stratenmakers die verkeerde ondergrond gebruiken voor tegels, elektromonteurs die notabene verkeerde kleuren draad hebben gebruikt.
Sindsdien doe ik eigenlijk zo veel mogelijk zelf. Het kost me zelf zeker meer tijd maar ben precies genoeg om netter te werken dan een groot deel van de profs die zo snel mogelijk naar een volgende klus willen.
Verder heb ik niet de mogelijkheid om zomaar extra uren te gaan werken om het uit te besteden én is mijn ervaring dat het zelf doen van klussen een bizar uurtarief oplevert.

Heel herkenbaar, zo had ik een timmerman met jarenlange ervaring die mij hielp met het vervangen van het dak. Ik had hem gevraagd wat de afstand tussen de panlatten moest zijn en daarna is mijn vrouw het dak op gegaan om een halve kilometer aan dakpannen erop te spijkeren _/-\o_. Twee dagen later bleek dat hij een fout had gemaakt en moesten ze allemaal weer af, om ze daarna op een andere afstand opnieuw vast te maken 8)7.

Los daarvan, kost het ook gewoon tijd om mensen in te huren en zeker bij de wat kleinere klussen weegt dat nauwelijks op tegen de tijd dat het kost om het daadwerkelijk uit te voern

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Sport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:18:
[...]

Hier komt ook weer schilderwerk aan over 3-4 jaar. Het is een best grote woning dus het kan aardig in de papieren lopen.

Ben nu (dus ruim 3 jaar van tevoren) al aan het anticiperen hierop;
- als de rente komende tijd daalt overweeg ik om de hypotheek te verhogen, een deel tbv het schilderwerk en een deel om te beleggen, dus zeg 10-15k schilderwerk en 35-50k aflossingsvrij tbv beleggen (ondanks dat we voldoende spaargeld hebben, nog los van de beleggingen)
- eventueel in combinatie met bovenstaande bekijk ik of het loont om een deel van de kozijnen en het glas te vervangen door HR+++ (zit nu HR glas in). Voornamelijk voor comfort, qua kosten loont het niet met een warmtepomp. Met subsidie en lage rente kan het wel interessant zijn. En verlaging VRH ;)
- een schildercursus! Kinderen worden bij ons wat ouder dus er komt (vrije) tijd bij en het lijkt me best leuk om zelf in en om huis bezig te zijn . Dit is veruit de goedkoopste en derhalve qua 'FO' de meest voor de hand liggende optie, echter heeft mijn vader me altijd geleerd je eigen uurtarief te nemen en dan wordt het ineens een dure grap.

Vervangen van kozijnen komt nooit uit de lucht vallen, daar kun je vaak ruim van tevoren al op anticiperen. Als het relatief duur is zou je zelfs kunnen overwegen een verhuizing naar voren te halen als dat moment eraan komt (bv kinderen binnen 3-4 jaar huis uit, of juist jong stel met een kinderwens).
In het kader van FO heb ik hier van te voren goed over nagedacht bij nieuwbouw. Aan de buitenzijde van het huis is niks wat geschilderd hoeft te worden. Ook in het kader van ouder worden vond ik dat wel een goed idee. Binnen is het beter te overzien en eens in de zoveel tijd kan ik dan een kamer opnieuw verven/behangen vaak ingegeven door de vrouw in huis die het tijd voor wat nieuws vindt.

En de materialen buiten heb ik zo bestendig (en duurzaam) mogelijk uitgezocht, ook om hier minder werk in de toekomst aan te hebben. De aannemer vond het zonde van het geld (wilde zo goedkoop mogelijk bouwen), maar ik hoop dat mijn langetermijn visie hierop uitkomt. Moet er uiteraard niet tussendoor verhuist worden....

Overigens als je die cursus doet, kun je je kinderen (mits oud genoeg) mee laten doen. Hebben ze dat als vaardigheid in hun basis zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:32:
[...]

Maar je begreep wat ik bedoelde toch? Dan is de conclusie dat een semantische discussie voor jou kennelijk veel waarde heeft ;-).
Gaat met niet zozeer om de semantische discussie. Maar ik vind het wel belangrijk als mensen, juist in dit topic, iets verder denken dan alleen de euro's. Daarbij snap ik ook dat bijvoorbeeld als alleenstaande of stel met alle tijd, je veel liever zelf de dingen doet (en de euro's belangrijker zijn). Terwijl het al jonge ouders juist heel veel waard is als je op een vrije dag met mooi weer wat quality time met je familie kunt hebben. In plaats van dat papa of mama juist dan de ladder op moet, omdat het dan ook mooi schilderweer is.

Vandaar dat ik de nadruk vooral ook wil leggen op de waarde die beide keuzes voor jou hebben.
Ik deel je definitie van ‘economie’ overigens niet. Doorgaans wordt het gedefinieerd als de productie en distributie (tegen vergoeding) van schaarse goederen en diensten. De monetaire component is in dit geval al impliciet onderdeel, evenals bijv de barter trade.
Dat is niet echt 'de' definitie van economie. Op Wikipedia staat het wel mooi kort en bondig: economie houdt zich bezig "met de keuzes die mensen maken bij de productie, distributie en consumptie van goederen en diensten". Die keuzes leveren bepaald nut op, wat niet universeel is, maar afhankelijk is van preferenties. Dat nut kun je soms, zeker op macro niveau, monetair uitdrukken, maar dat is dan niet meer dan een rekenkundig hulpmiddel.
Ik neem in jouw voorbeeld overigens aan dat je het spenderen van tijd met je familie niet als een barter trade ziet, maar als een altruistische investering zonder tegenprestatie. M’n gezin economisch benaderen en kwalificeren gaat me wat ver.
Je gezin economisch benaderen is wat anders dan dat er een tegenprestatie tegenover zou moeten staan. Het is juist een heel logische situatie dat je je gezin in zekere zin onbewust "economisch" benadert. Omdat gezellige tijd met je gezin je waarschijnlijk plezier, of nut, geeft. En dat voor jou waarschijnlijk best waardevol is.
Of meer "monetair" uitgedrukt, wat als je plan was om in het weekend wat met je kinderen te ondernemen, maar je baas vraagt of je dan kunt werken. Ik denk dat veel mensen daar niet meteen happig op zijn. Maar dat als daar iets tegenover staat (extra beloning, betere kans op promotie etc.) er wel over te praten is. De waarde van de tegenprestatie is dan wel van belang. En de waardij waarbij er over overwerk te praten is, komt dan eigenlijk overeen met de "economische waarde" die die dag met je kinderen voor jou heeft. (Wat uiteraard ook geen vaste waarde is, maar sterk afhangt van de aard van de activiteit en hoe veel dagen je met je kinderen hebt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
jerh schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:58:
[...]
In het kader van FO heb ik hier van te voren goed over nagedacht bij nieuwbouw. Aan de buitenzijde van het huis is niks wat geschilderd hoeft te worden. Ook in het kader van ouder worden vond ik dat wel een goed idee.
Eigenlijk moet de boel hier ook buiten geschilderd worden. Maar....het is niet mijn favoriete bezigheid, moet ook e.e.a. met ladder/steiger. Maar laten doen is ook best wel aardig wat geld. We hebben ook zitten kijken naar nieuwe kozijnen (met triple glas en zonder roosters want inmiddels wtw). Dat is uiteraard nog een heel stuk duurder dan laten schilderen, maar dan hoeft dat daarna nooit meer te gebeuren.

Ik sta er nu eigenlijk zo in dat we het schilderwerk laten voor wat het is en dat we over een jaar of 3-4 ofzo verder kijken hoe we er financieel voorstaan. Dan hebben we o.a. meer zicht op de (totale) studiekosten van de kinderen en wat andere zaken.
Mocht dat normaal zijn, geen (extreme) tegenvallers, dan doen we nieuwe kozijnen. Is de beurs wel net met 50% gecrasht en box 3 belastingtarief naar 50% met een forfaitair rendement van 10% (worst case :o :P) dan gaan we nog wel 1 x (laten) schilderen en wat rotte glaslatten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 16:58
de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:26:
[...]

Dat het (veel) tijd kost is zeker waar. Vooral in het begin als je de vaardigheden ook nog moet leren. Hele dagen vrij is niet per se nodig. Een kozijntje kun je vaak ook even snel meepakken tussendoor. Je bent sowieso van het weer afhankelijk en in de volle zon moet je ook niet gaan schilderen.

Het hoeft niet in 1x af. Ik ben nu met alle deuren en kozijnen bezig en ik doe er gewoon 3-4 per jaar. Zo blijft het te behappen. Met goede verf ben je bovendien niet beperkt tot de zomer, maar kan ook prima in de lente en herfst.

Het moet inderdaad een beetje hobby zijn. Je moet er voldoening uit kunnen halen. Persoonlijk vind ik de tijd ook gewoon goed geïnvesteerd omdat ik nieuwe vaardigheden op doe waar ik de rest van mijn leven van kan profiteren.

Voordeel is ook dat 'even iets bijstippen' of een kleine reparatie tussendoor makkelijk door jezelf gedaan kan worden en je dat niet allemaal opspaart voor de schilder die dan na 10 jaar alles in 1 x mag repareren.

Dat is wel een goede ja. Ik ben meestal van 'in één keer doorjakkeren' maar zo'n schilderklus kun je ook uitsmeren natuurlijk. Ik heb nu een barst in het schilderwerk van de voordeur, dus die moet sowieso. Eigenlijk liever nog net voor de échte winter invalt, maar ja. Iets met tijd en zin. Echter kan ik mezelf wel helpen door het meer op te delen ipv te denken dat ik twee weken moet vrij nemen...

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
rube schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:55:
[...]

Eigenlijk moet de boel hier ook buiten geschilderd worden. Maar....het is niet mijn favoriete bezigheid, moet ook e.e.a. met ladder/steiger.
Hier moet de buitenzijde van het huis ook geschilderd worden. Het is een pand met veel houtwerk, kooflijst en andere details, dat gaat me weken tijd en frustratie kosten. Ook niet mijn hobby en ik ben gewoon niet goed genoeg. Plan is dan ook om een schilder op te zoeken. De woningwaarde is het afgelopen jaar met 80-90/k gestegen dus investeren in waardebehoud vind ik wat dat betreft ook niet heel erg.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:44:
[...]

Gaat met niet zozeer om de semantische discussie. Maar ik vind het wel belangrijk als mensen, juist in dit topic, iets verder denken dan alleen de euro's. Daarbij snap ik ook dat bijvoorbeeld als alleenstaande of stel met alle tijd, je veel liever zelf de dingen doet (en de euro's belangrijker zijn). Terwijl het al jonge ouders juist heel veel waard is als je op een vrije dag met mooi weer wat quality time met je familie kunt hebben. In plaats van dat papa of mama juist dan de ladder op moet, omdat het dan ook mooi schilderweer is.

Vandaar dat ik de nadruk vooral ook wil leggen op de waarde die beide keuzes voor jou hebben.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar die discussie hadden we voor jouw eerste post over dit onderwerp al lang gehad toch? Zie:
Requiem19 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:09:
[...]

De semantische discussie ging over 'economisch' vs 'monetair', dat is een discussie over de woordkeuze/inhoud en niet over het onderwerp dat er naast economische (of monetaire) overwegingen ook andere overwegingen zijn.
Dat is niet echt 'de' definitie van economie. Op Wikipedia staat het wel mooi kort en bondig: economie houdt zich bezig "met de keuzes die mensen maken bij de productie, distributie en consumptie van goederen en diensten". Die keuzes leveren bepaald nut op, wat niet universeel is, maar afhankelijk is van preferenties. Dat nut kun je soms, zeker op macro niveau, monetair uitdrukken, maar dat is dan niet meer dan een rekenkundig hulpmiddel.
Het ligt er maar net aan welke bron je gebruikt om economie te definiëren. Cambridge dictionary:
the system of making money and producing and distributing goods and services
.

De overeenkomst van beide definities (en vele anderen), is dat jouw theorie van 'nut' er niet in voorkomt. Dat is iets wat jij er zelf in leest. Doorgaans wordt economie, of economisch gekoppeld aan een monetaire component. Zie wederom Cambridge over de definitie van 'economisch':
The intentional saving of money or, less commonly, the saving of time, energy, words, etc.
.
Je gezin economisch benaderen is wat anders dan dat er een tegenprestatie tegenover zou moeten staan. Het is juist een heel logische situatie dat je je gezin in zekere zin onbewust "economisch" benadert. Omdat gezellige tijd met je gezin je waarschijnlijk plezier, of nut, geeft. En dat voor jou waarschijnlijk best waardevol is.
Of meer "monetair" uitgedrukt, wat als je plan was om in het weekend wat met je kinderen te ondernemen, maar je baas vraagt of je dan kunt werken. Ik denk dat veel mensen daar niet meteen happig op zijn. Maar dat als daar iets tegenover staat (extra beloning, betere kans op promotie etc.) er wel over te praten is. De waarde van de tegenprestatie is dan wel van belang. En de waardij waarbij er over overwerk te praten is, komt dan eigenlijk overeen met de "economische waarde" die die dag met je kinderen voor jou heeft. (Wat uiteraard ook geen vaste waarde is, maar sterk afhangt van de aard van de activiteit en hoe veel dagen je met je kinderen hebt.)
Ik vind dit persoonlijke een zeer onwenselijke benadering, want je maakt je gezin op deze wijze in mijn ogen transactioneel. Waarbij je dus bewust moet gaan nadenken wat de 'waarde' is van een dag met je gezin vs de monetaire waarde van een dag overwerken. Dit komt erg dicht in de buurt van het utilitarisme van Bentham en Mill, waarbij keuzes gewogen worden op basis van hun bijdrage aan het algemeen nut.

In mijn ogen rationaliseer je dan iets emotioneels. Tijd met mijn gezin kan ik (en wil ik niet) uitdrukken in een 'nutswaardé' of 'vergelijkbaar met geld waade'. Ik volg daarin veel liever mijn gevoel én het gevoel van mijn gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:28:
Het ligt er maar net aan welke bron je gebruikt om economie te definiëren. Cambridge dictionary:

[...]
offtopic:
Je verwijst nu naar de definitie van de economie van een land etc. Dat (macro-economische) concept is uiteraard wel sterk monetair ingesteld. Economie als wetenschap is veel breder.
[...]

Ik vind dit persoonlijke een zeer onwenselijke benadering, want je maakt je gezin op deze wijze in mijn ogen transactioneel. Waarbij je dus bewust moet gaan nadenken wat de 'waarde' is van een dag met je gezin vs de monetaire waarde van een dag overwerken. Dit komt erg dicht in de buurt van het utilitarisme van Bentham en Mill, waarbij keuzes gewogen worden op basis van hun bijdrage aan het algemeen nut.

In mijn ogen rationaliseer je dan iets emotioneels. Tijd met mijn gezin kan ik (en wil ik niet) uitdrukken in een 'nutswaardé' of 'vergelijkbaar met geld waade'. Ik volg daarin veel liever mijn gevoel én het gevoel van mijn gezin.
Belangrijk punt is dat je in de praktijk die nutswaarde op persoonlijk niveau dus niet uitdrukt in euro's. Dat is ook mijn hele punt, dat de tijd met je gezin voor jou wel degelijk een bepaalde nutswaarde heeft. En de "vergoeding" voor het overwerken ook (euro's, promotiekansen, whatever). Uiteraard zul je niet bij alles een bewuste rationele weging maken van de verschillende alternatieven, maar onbewust wel. Waarbij een uur wandelen met je familie misschien een veel hoger 'nut' heeft dan een uur met je kind in de woonkamer zitten terwijl die op de playstation speelt. Dat is juist dat "mijn gevoel" waar je het over hebt: wanneer kies je voor A, wanneer kies je voor B. Dat is een afweging die je altijd zult maken, maar die niet zozeer in euro's uitgedrukt wordt.
Pagina: 1 ... 243 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.