Requiem19 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:25:
[...]
Ik begrijp je perfect, maar ik ben het met je oneens dat een jaar een goed meetmoment is. Want de voorspellende waarde van 365 dagen is te laag imo gelet op de enorme jaarlijkse volatiliteit. Zoals je zelf al zegt zorgt dit al snel voor veel fluctuatie (15%!):
Pas je formule eens toe op 2022 en 2023 bijv - hoeveel schommelt de prognose dan tussen beide jaren?
Het feit dat je dit zegt betekent precies dat je het niet begrijpt. Ik werk namelijk niet termijnen. Na een goed jaar heb je gewoon een hogere startwaarde in de volgende formule:
Bn+1=Bn*R+S
Bn is je balans op jaar n
Bn+1 is je balans op jaar n+1
R is je verwachtte rendement
S is je jaarlijkse storting
Elk jaar kun je de formule resetten: je voert een hogere Bn in (mag ik hopen) voor Bn0, en tegelijk neemt het aantal verwachtte jaren af met ongeveer 1. De reden waarom ik jaren pak? Omdat returns en standaarddeviatie vaak annualized zijn. Dat maakt rekenen gemakkelijker en compactibeler. Belastingdienst werkt ook op jaarbasis.
Maar daarom dat ik zeg dat je ook de 5% en 95% band wilt weten. (of 10/90, 20/80) Dan weet je wanneer je
waarschijnlijk met pensioen mag. Maar dan moet je de annulaized R waarde over meerdere jaren gaan corrigeren met de standaarddeviatie over diezelfde periode. Dat is te technisch voor een forumpost als deze. En dit proces is iteratief, want als blijkt dat je er een jaar langer over zou doen, dan moet je de R berekening opnieuw uitvoeren met een aanpassing van de stdev.
Verder zijn er nog een aantal andere variabelen waar deze formule geen rekening mee houdt.
Je moet óók nog eens kijken of die fictieve 1mln aansluit op je SWR als je eerder met pensioen gaat, dus dat moet je dan wéér iteratief herberekenen.
Dit sluit overigens aan op de opmerking dat als de beurs ineens 30% omhoog schiet, je misschien toch niet ineens met pensioen kunt.
Tot slot wil je nog wat variabelen introduceren zoals een verwachtte erfenis, misschien wel parttimen, of hand op de knip als het eventjes wat lastiger gaat.. Ohja, en onze eigen AOW/pensioen vanaf een bepaalde leeftijd. Ook wil je misschien wel kijken naar wat je verwachtte leeftijd gaat worden.
De conclusie is dan ook dat dit niet met de hand te doen is, maar wat ik wel wil meegeven is dat een goed beursjaar zeker helpt. Want waar je vorig jaar probabilistische data had over dit jaar, heb je nu data die 100% zeker is.
Ohja, en ipv alles met het handje in te vullen kun je ook eens hierheen kijken:
https://earlyretirementcalc.com/index.php
Van alle calculators is dit mijns inziens diegene die het meest compleet is. Ik check die gewoon af en toe, en de conclusie is altijd hetzelfde; Het is nog te ver vooruit om aan pensioen te denken. Ik heb dan ook een hekel aan perse zo ver vooruit te willen plannen. De statistiek erachter is interessant, maar de conclusie heb je weinig aan.