Is geen valide argument. Dat zelfde zou dan namelijk ook gelden voor het verschil tussen bv obligaties en aandelen. Daar zou dan ook geen verschil tussen moeten worden gemaakt. Is dus geen argument waarom er wel onderscheid tussen de asset classes zou moeten komen, maar geen onderscheid binnen de asset classes.phantom09 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:13:
[...]
Omdat ze minder bijdragen aan belasting doordat ze minder risico nemen. Mensen die meer bijdragen aan de belasting moeten juist beloont worden.
Zie Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"Hmmbob schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:28:
[...]
Heb die voor 2025 al grotendeels klaar, even een keertje doorheen ter controle en dan zal ik em online zetten.
[ Voor 75% gewijzigd door Hmmbob op 16-12-2024 08:41 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Zonder te technisch te worden, je moet er daarbij wel rekening mee houden dat je bij het kopen van opties plus aanhouden van spaargeld in principe duurder uit bent. O.a. omdat in de prijs van de opties een soort 'verzekeringspremie' zit ingebouwd tegen het dalen van de waarde. Het is dan de vraag of het prijsveschil niet groter is dan de besparing op de VRH.Magpie schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:45:
@Torgo Ik denk dat je in een logische denkrichting zit. Weet wel dat leveraged ETF's niet altijd rendement x2 uitkeren, zeker over een lange tijd in een grillige markt. Time decay heet dat. Ook zijn leveraged ETF's vrij beperkt qua assortiment in Europa.
Je zou ook gedurende 3 maanden 250k bij je broker kunnen lenen en dan ook 250k naar een spaarrekening kunnen brengen. In dezelfde trant las ik ook al iets over drie maanden de exposure via opties realiseren. Daarmee zou ook zeker 50% richting een spaarrekening gedirigeerd kunnen worden. Of zoals @Requiem19 aangaf een deel van de hypotheek naar box 3 verhuizen.
Ik weet wel dat bij een dergelijk tarief op beleggen deze kunstgrepen een vlucht gaan nemen.
Simpel voorbeeld, bij een aandeel van 100 euro kun je bv, er ook voor kiezen om een optie met uitoefenprijs 90 euro te kopen, maar die kost dan 15 euro. Je bent dan dus 5 euro meer kwijt omdat je de zekerheid hebt dat als het aandeel onder de 90 euro komt, je het niet hoeft te kopen (en dus je verlies beperkt is). Die 'verzekeringspremie' zal lager worden als de uitoefenprijs lager ligt (bv. 24 euro bij uitoefenprijs 80 euro), maar dan zijn die opties zelf in box 3 ook meer waard en moet je daar dus ook wel weer meer VRH over betalen.
Het is best lastig om een optiestrategie te bedenken waarbij die ingebouwde 'kosten' zo laag mogelijk zijn. Er is vast een sweet spot te vinden waarbij de kosten en besparing op VRH ideaal liggen. Maar de vraag is of je in dat geval niet alsnog meer kwijt bent dan als je gewoon het onderliggende aandeel had gekozen in plaats van spaargeld + optie. Ik zou dit daarom niet alleen voor de besparing op de VRH doen. Maar het kan wel een aanvullende reden zijn om te kiezen voor een optie-strategie, als je dat al in gedachten had.
Met een mini-slag-om-de-arm omdat het belastingplan 2025 nog niet definitief is (eerste kamer heeft het nog in behandeling)...
Maar, er zijn geen wijzigingen te verwachten voor wat betreft de percentages en schalen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Daarom vermeldde ik ook "nagelopen met de gegevens zoals die nu bekend zijn voor 2025"JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:28:
[...]
Met een mini-slag-om-de-arm omdat het belastingplan 2025 nog niet definitief is (eerste kamer heeft het nog in behandeling)...
Maar, er zijn geen wijzigingen te verwachten voor wat betreft de percentages en schalen.
@Mirabis heeft nog twee fouten gevonden, die zijn nu gefixt. Huidige versie is 2024.12.16-2.
Links in de orginele post: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Die 825 is niet zo moeilijk om te halen met de tandarts, een kroon kost tegenwoordig al 850~1000. Een implantaat 2000. Een paar duizend besteden aan je gebit, is dus niet zo lastig.Rubbergrover1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:52:
[...]
Kanttekening is dat je zorgkosten wel boven de 825 moeten liggen, omdat de drempel voor aftrek bij die ongeveer 50k al op ongeveer 825 ligt. Met alleen de tandarts zul je daar volgens mij niet zo snel aan komen.
Daarnaast heb ik dit jaar ook alle bezoeken aan het ziekenhuis gedaan die ik nodig had en nog wat andere medische zaken, waardoor ik die reiskosten en andere zaken ook kan aftrekken. Normaal gesproken is de drempel daarvoor inderdaad te hoog.
Een synthetic long (i.e., long call en short put op dezelfde strike) zou in theorie niet heel duur moeten zijn bij liquide producten (heb dit niet in de praktijk gechecked).Rubbergrover1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:36:
[...]
Zonder te technisch te worden, je moet er daarbij wel rekening mee houden dat je bij het kopen van opties plus aanhouden van spaargeld in principe duurder uit bent. O.a. omdat in de prijs van de opties een soort 'verzekeringspremie' zit ingebouwd tegen het dalen van de waarde. Het is dan de vraag of het prijsveschil niet groter is dan de besparing op de VRH.
Simpel voorbeeld, bij een aandeel van 100 euro kun je bv, er ook voor kiezen om een optie met uitoefenprijs 90 euro te kopen, maar die kost dan 15 euro. Je bent dan dus 5 euro meer kwijt omdat je de zekerheid hebt dat als het aandeel onder de 90 euro komt, je het niet hoeft te kopen (en dus je verlies beperkt is). Die 'verzekeringspremie' zal lager worden als de uitoefenprijs lager ligt (bv. 24 euro bij uitoefenprijs 80 euro), maar dan zijn die opties zelf in box 3 ook meer waard en moet je daar dus ook wel weer meer VRH over betalen.
Het is best lastig om een optiestrategie te bedenken waarbij die ingebouwde 'kosten' zo laag mogelijk zijn. Er is vast een sweet spot te vinden waarbij de kosten en besparing op VRH ideaal liggen. Maar de vraag is of je in dat geval niet alsnog meer kwijt bent dan als je gewoon het onderliggende aandeel had gekozen in plaats van spaargeld + optie. Ik zou dit daarom niet alleen voor de besparing op de VRH doen. Maar het kan wel een aanvullende reden zijn om te kiezen voor een optie-strategie, als je dat al in gedachten had.
https://www.infinance.nl/...jdens-rentevaste-periode/
Compleet gemist, maar de Rabobank verlaagt mijn al lage rente nog eens met 0,15% naar 2,1%.
Het verschil financieel is best klein (tientjeswerk), maar: wat tof dit.
Waarom is mijn bank sympathiek? Iemand die het antwoord heeft?
Compleet gemist, maar de Rabobank verlaagt mijn al lage rente nog eens met 0,15% naar 2,1%.
Het verschil financieel is best klein (tientjeswerk), maar: wat tof dit.
Waarom is mijn bank sympathiek? Iemand die het antwoord heeft?
[ Voor 11% gewijzigd door thatanas op 16-12-2024 21:23 ]
Heeft iemand ooit een afspraak/gesprek gehad met een fiscaal jurist die meer kan vertellen over vermogensbelasting/emigreren/box3 verminderen/etc ?
Enig idee wat zoiets kost en of het nuttig is?
Ik vond dit kantoor:
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/
Ik vond dit kantoor:
Als je daar interesse in hebt, bel ze eens en vraag een verkenningsgesprek.phantom09 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:52:
Heeft iemand ooit een afspraak/gesprek gehad met een fiscaal jurist die meer kan vertellen over vermogensbelasting/emigreren/box3 verminderen/etc ?
Ik vond dit kantoor:
Vraag uitdrukkelijk wat gratis is, en wanneer de facturen komen, dan vermijd je onaangename verrassingen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Totdat je het serieus overweegt, zou ik er niet aan beginnen.phantom09 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:52:
Ik vond dit kantoor:
Zelf wel eens op een biervilthe wat calculaties gemaakt. Met de nieuwe verhoging ga je grofweg 3% betalen over je vermogen (uitgezonderd sparen en 1e huis tot 1.1 miljoen). Stel je hebt 3 miljoen, dan mag je dus 90k aftikken. Dan kun je inderdaad beter emigreren want daar kun je prima voor rondkomen in een serietje landen waar vermogensbelasting 0.0 is. Jammer, want Nederland is verder een gewelgig land om te leven.
Ik denk dat een hoop algemene informatie al online beschikbaar is. Op het moment dat je 183 dagen in een land verblijft en geen sterke economische banden meer hebt met Nederland (woning, werk, sociaal leven) word je gezien als inwoner van het nieuwe land. Is de situatie gemixt zal je vooraf uitsluitsel moeten vragen aan de belastingdienstphantom09 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:52:
Ik vond dit kantoor:
Uit ervaring kan ik zeggen dat emigreren, zeker binnen Europa, zeer makkelijk is. Kwestie van inschrijven in het nieuwe land en uitschrijven in Nederland. De uitdaging zit natuurlijk in weer een nieuw leven op te bouwen in het nieuwe land.
Deels correct, maar veel landen zonder enige vorm van vermogens- of vermogensaanwasbelasting zijn duur, waardoor je mogelijk niet kunt rondkomen met de 90k. Er zijn echter wel veel landen met lagere belastingen dan Nederland waar het goed vertoeven is.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
[...]
Totdat je het serieus overweegt, zou ik er niet aan beginnen.
Zelf wel eens op een biervilthe wat calculaties gemaakt. Met de nieuwe verhoging ga je grofweg 3% betalen over je vermogen (uitgezonderd sparen en 1e huis tot 1.1 miljoen). Stel je hebt 3 miljoen, dan mag je dus 90k aftikken. Dan kun je inderdaad beter emigreren want daar kun je prima voor rondkomen in een serietje landen waar vermogensbelasting 0.0 is. Jammer, want Nederland is verder een gewelgig land om te leven.
Migreren is fiscaal gezien wellicht de meest eenvoudige oplossing, maar sociaal gezien een hele impactvolle. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat grofweg het omslagpunt wordt om een BV te maken voor mijn investeringen.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
[...]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Wat meer belasting betalen dan de oude 1,2% VRH heffing is prima. Maar van 1,2 naar 3% is een verhoging van 150% ! Dat is te veel.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
[...]
En dan hebben we het nog niet over als je in een jaar 30% rendement behaalt. Dan moet je t.o.v. de oude 1,25% rond de 6 keer zoveel belasting betalen.
Ik vindt dit niet normaal.
Dit remt de groei van het vermogen enorm af.

De overheid verhoogt belasting op box3, maar verlaagt die voor box 2. Iets zegt mij dat degene die deze veranderingen heef bedacht zelf veel in box2 heeft zitten.Krisp schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:15:
[...]
Migreren is fiscaal gezien wellicht de meest eenvoudige oplossing, maar sociaal gezien een hele impactvolle. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat grofweg het omslagpunt wordt om een BV te maken voor mijn investeringen.
https://www.dezaak.nl/fin...-belang-wat-houdt-het-in/
Het nadeel is dat dan alles met vpb belast wordt en vervolgens je dividen moet uitkeren. Dat is dus 19 procent, en 24,5 procent.Krisp schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:15:
[...]
Migreren is fiscaal gezien wellicht de meest eenvoudige oplossing, maar sociaal gezien een hele impactvolle. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat grofweg het omslagpunt wordt om een BV te maken voor mijn investeringen.
Netto houd je dan 61 procent over. Kortom, ovet 10% rendement 6 procent.
Bij 10 procent rendement op je box 3, minus fictief rendement, houd je 7 procent over.
Hier een artikel over het verschil van vermogen in BOX3 en BOX 2:knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:19:
[...]
Het nadeel is dat dan alles met vpb belast wordt en vervolgens je dividen moet uitkeren. Dat is dus 19 procent, en 24,5 procent.
Bij 10 procent rendement op je box 3, minus fictief rendement, houd je 7 procent over.
https://www.dezaak.nl/fin...e-persoon-of-onderneming/
Die 19% belasting over vermogensgroei is alleen voor bedragan tot 2 ton. Voor bedragen hierboven gelt een tarief van 25,8%.
[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 17-12-2024 09:26 ]
Ik ben er niet volledig in thuis dus corrigeer me als ik het fout heb, maar je kan het toch ook allemaal laten staan in box2 en vervolgens een lening geven. Hoe langer het in box2 staat hoe gunstiger het is.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:19:
[...]
Het nadeel is dat dan alles met vpb belast wordt en vervolgens je dividen moet uitkeren. Dat is dus 19 procent, en 24,5 procent.
Dubai, Singapore, Monaco, ja die zijn duur.R.van.M schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:14:
[...]
Deels correct, maar veel landen zonder enige vorm van vermogens- of vermogensaanwasbelasting zijn duur, waardoor je mogelijk niet kunt rondkomen met de 90k. Er zijn echter wel veel landen met lagere belastingen dan Nederland waar het goed vertoeven is.
Portugal, Panama zijn niet duur. Voor Portugal moet je vermogen wel 12 maanden aanhouden.
Maar er gaat echt niets boven Nederland. En ik meen dat serieus. Er is meer dan alleen het weer.
[ Voor 8% gewijzigd door knakworst op 17-12-2024 09:25 ]
Nou als je in het hogere tarief valt kun je atijd nog 2 bv's oprichten. En dan moeten we de topic titel veranderen in financieel heel erg onafhankelijk...phantom09 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:23:
[...]
Hier een artikel over het verschil van vermogen in BOX3 en BOX 2:
https://www.dezaak.nl/fin...e-persoon-of-onderneming/
Die 19% belasting over vermogensgroei is alleen voor bedragan tot 2 ton.
Ik denk toch dat de prijs van de grote huizen in het Noorden van België gaat stijgen.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:25:
[...]
Dubai, Singapore, Monaco, ja die zijn duur.
Portugal, Panama zijn niet duur. Voor Portugal moet je vermogen wel 12 maanden aanhouden.
Maar er gaat echt niets boven Nederland. En ik meen dat serieus. Er is meer dan alleen het weer.
Er is bij ons ook sprake over het invoeren van een belasting op vermogensrendement, maar niet aan die Nederlandse bedragen...
Met die belastingen kan je amper de inflatie bij houden.
Daar laat je buiten beschouwing dat je geeft dividend hoeft uit te keren en dat je verliezen kunt verrekenen. Daarbij komt dat je ook in aanmerking komt voor allerlei andere ondernemingsgerelateerde voordelen, niet in de laatste plaats de BOR. Voor dat laatste moet je dan wel daadwerkelijk gaan ondernemen, maar daarmee is die stap weer een stukje kleiner geworden.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:19:
[...]
Veel hangt af van hoe snel het nieuwe stelsel geïntroduceerd wordt. Dan worden de voordelen van een BV weer kleiner (mits verliezen verrekend mogen worden).
[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 17-12-2024 10:04 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dat laatste is wel een echte 'Wij van WC-eend'-uitspraakknakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:25:
[...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Aan bockwurst of chorizo zou ik best kunnen wennen hoor.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Mij zou vooral het contact met familie (kinderen, kleinkind) me tegen houden om ver weg te lopen.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:25:
[...]
Ik zou dat enorm missen.
Mijn wederhelft is Pools, eens gekeken wat de regels zijn in Polen:
https://taxsummaries.pwc....pply%20to%20this%20income.
De eerste 120K PLN inkomen wordt tegen 12% belast. (120K PLN = 28K EUR)
Capital Gains tax van 19%
Stel dat ik zou verhuizen naar PL:
Zou ik de de lijfrente-uitkering die ik aankoop met het bedrag van mijn pensioen rekening dan kunnen laten uitkeren en in PL inkomsten belasting afdragen? (12% tot 28K)?
Kan ik al mijn beleggingen verkopen in NL, vervolgens cash (op de bank) alles mee nemen naar PL en daar opnieuw Index fondsen aankopen waar ik vervolgens alleen Capital Gains tax (19%) betaal bij dividend uitkering en over de winst bij verkoop?
Als dat zo werkt ben ik al FO denk ik
Kwa erfrecht is het ook voordeliger, erfbelasting kennen ze voor zover ik weet niet.
Zou ik de de lijfrente-uitkering die ik aankoop met het bedrag van mijn pensioen rekening dan kunnen laten uitkeren en in PL inkomsten belasting afdragen? (12% tot 28K)?
Kan ik al mijn beleggingen verkopen in NL, vervolgens cash (op de bank) alles mee nemen naar PL en daar opnieuw Index fondsen aankopen waar ik vervolgens alleen Capital Gains tax (19%) betaal bij dividend uitkering en over de winst bij verkoop?
Als dat zo werkt ben ik al FO denk ik
Kwa erfrecht is het ook voordeliger, erfbelasting kennen ze voor zover ik weet niet.
Je, en het leven is daar toch wat goedkoper, zeker voor voeding.Torgo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:44:
Als dat zo werkt ben ik al FO denk ik![]()
Auto's zijn er gewoon even duur in aankoop, onderhoud (werkuren) zijn veel goedkoper. Maar huizen zijn er op goede plaatsen ook gewoon duur. (tenzij je in een bouwval wil gaan wonen tegen de Ukraiense grens)
Ook objectief scoort Nederland uitstekend.fsfikke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:04:
[...]
Dat laatste is wel een echte 'Wij van WC-eend'-uitspraak
Wikipedia: World Happiness Report
:strip_exif()/f/image/MCucqpFAzqoGXuvvOkIzUWre.jpg?f=fotoalbum_large)
En kijk eens naar basale dingen. Een huis verkopen via de notaris kost twee weken, in Frankrijk was ik er ruim twee jaar (!) mee bezig.
Ook simpele dingen als een paspoortje bij de gemeente. Kijk naar het wegdek. Of een omgewaaide boom na een storm. Binnen een uur opgeruimd door de plantsoenendienst. Ga een ECHT in een ander land wonen. Niet afgaan op je vakantie ervaringen. Dan leer je vanzelf dat het in Nederland allemaal supergoed geregeld is. Dan maar liever wat hogere belastingen.
Dit is per land verschillend en afhankelijk van de belastingverdragen. Met Polen is er een duidelijk verdrag wat helpt. Zo te zien betaal je gewoon in Nederland belasting tenzij je een klein pensioen hebt.Torgo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:44:
In mijn geval is er geen verdrag waardoor ik in beide landen belasting moet afdragen. Dit moet ik dan vervolgens weer terug zien te claimen
https://www.nederlandwere...nd/pensioen-uit-nederland
Correct. Het voordeel daarvan is ook dat je op het dat moment in Polen dus zonder capital gains begint omdat je nog geen winst hebt.Kan ik al mijn beleggingen verkopen in NL, vervolgens cash (op de bank) alles mee nemen naar PL en daar opnieuw Index fondsen aankopen waar ik vervolgens alleen Capital Gains tax (19%) betaal bij dividend uitkering en over de winst bij verkoop?
Dit is ook weer afhankelijk van het belastingverdrag. In basis betaal je gewoon in Nederland erfbelasting;Als dat zo werkt ben ik al FO denk ik![]()
https://www.belastingdien...angifte-erfbelasting-doen
Al met al is het zeker iets om te onderzoeken als het leven in Polen je trekt. Het financiële voordeel kan dan net de weegschaal laten doorslaan
Wat scoort Israël ook objectief lekker hoogknakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:15:
[...]
Ook objectief scoort Nederland uitstekend.
Wikipedia: World Happiness Report
[Afbeelding]
Verder hangt je waardering ook wel erg af van je voorkeuren en gewenning. Dat een omgewaaide boom snel wordt opgeruimd is prettig in stedelijk gebied, in een afgelegen landelijk natuurgebied (bv de Schotse hooglanden) waardeer & accepteer je het dat je zelf de kettingzaag moet pakken.
Neemt allemaal niet weg dat ik mezelf niet snel zie emigreren. Ook al vind ik nogal wat van het een of ander in NL.
Klopt helemaal. Nederland is goed georganiseerd en gedigitaliseerd. Er zijn weinig landen die dat niveau behalen.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:15:
[...]
En kijk eens naar basale dingen. Een huis verkopen via de notaris kost twee weken, in Frankrijk was ik er ruim twee jaar (!) mee bezig.
Ook simpele dingen als een paspoortje bij de gemeente. Kijk naar het wegdek. Of een omgewaaide boom na een storm. Binnen een uur opgeruimd door de plantsoenendienst. Ga een ECHT in een ander land wonen. Niet afgaan op je vakantie ervaringen. Dan leer je vanzelf dat het in Nederland allemaal supergoed geregeld is. Dan maar liever wat hogere belastingen.
Vandaar dat het wonen in het buitenland een flexibele mentaliteit vereist. Je verliest bepaalde aspecten, waarvan ik bovenstaande niet eens echt mis, maar krijgt er ook weer heel andere dingen voor terug.
Het moeilijkste blijft taal. Ik spreek op dit moment als een klein kind wat toch een enorme handicap is om een gesprek op niveau te hebben. De koetjes en kalfjes gaat me prima af maar juist als het interessant word moet ik afhaken.
Dank voor alle nuttige info!
Ik vroeg mij ook af hoe lang/vaak je in NL mag verblijven als je geëmigreerd bent, daar kon ik nog niets over vinden.
En ik heb nog een interessant scenario verzonnen. Wat denken jullie van dit scenario:
Wij verkopen ons huis aan ons kind voor de marktwaarde, laten we zeggen 500K. Daarvoor neemt ons kind een lening van 500K bij ons.
De lening van 500K komt bij ons in Box 3, dus daar moet VRH over betaald worden.
Wij migreren naar PL.
Kind betaald geen rente alleen aflossing.
Aangezien er geen winst is of rente inkomsten hoeven we er in PL geen capital gains tax over te betalen.
Zou dit werken?
Waarom betaald het kind geen rente? Dan zit je in veel gevallen al met een "schenking": https://financialfocus.ab...en-een-ouder-en-een-kind/Torgo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:45:
[...]
Ik vroeg mij ook af hoe lang/vaak je in NL mag verblijven als je geëmigreerd bent, daar kon ik nog niets over vinden.
En ik heb nog een interessant scenario verzonnen. Wat denken jullie van dit scenario:
Wij verkopen ons huis aan ons kind voor de marktwaarde, laten we zeggen 500K. Daarvoor neemt ons kind een lening van 500K bij ons.
De lening van 500K komt bij ons in Box 3, dus daar moet VRH over betaald worden.
Wij migreren naar PL.
Aangezien er geen winst is of rente inkomsten hoeven we er in PL geen capital gains tax over te betalen.
Zou dit werken?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Deze heren gaan je met de glimlach advies verlenen (zonder garantie): https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/
Ik vrees dat je niet zomaar een renteloze lening mag geven aan je kinderen. Trouwens, willen ze wel in jouw woning leven?
Stel dat iemand op dit forum zegt ‘ja dit werkt’.Torgo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:45:
[...]
Wij migreren naar PL.
Zou dit werken?
Ga je het dan ook doen?
Alleen in Schotland heb je vast ook geen snel internet (ok misschien nu met Starlink), als het er een paar dagen regent overstroomt alles, valt de stroom vijf keer peer jaar uit, en rijden ze aan de verkeerde kant van de weg.Highland schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:03:
[...]
Wat scoort Israël ook objectief lekker hoog![]()
Verder hangt je waardering ook wel erg af van je voorkeuren en gewenning. Dat een omgewaaide boom snel wordt opgeruimd is prettig in stedelijk gebied, in een afgelegen landelijk natuurgebied (bv de Schotse hooglanden) waardeer & accepteer je het dat je zelf de kettingzaag moet pakken.
Neemt allemaal niet weg dat ik mezelf niet snel zie emigreren. Ook al vind ik nogal wat van het een of ander in NL.
Ik ben oprecht benieuwd wat je aan te merken hebt op Nederland. Financiële onafhankelijkheid is helaas wat duurder dan laten we zeggen Thailand, dat wel. Ook op het werk heb ik collega's van Colombia tot India, en van Syrië tot Indonesië. Die zijn allemaal maar wat blij dat ze hier mogen wonen.
Ik heb twaalf jaar een tweede huis in Frankrijk gehad, en voor werk ook richting de 20 jaar 40-50% in het buitenland gezeten, dus heb enige ervaring met buitenland. Na een paar weken alitjd weer fijn om in Nederland te zijn, niet alleen omdat ik mijn oude kaas mis
Ik heb hetzelfde met België.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:48:
[...]
Alleen in Schotland heb je vast ook geen snel internet (ok misschien nu met Starlink), als het er een paar dagen regent overstroomt alles, valt de stroom vijf keer peer jaar uit, en rijden ze aan de verkeerde kant van de weg.
Ik ben oprecht benieuwd wat je aan te merken hebt op Nederland. Financiële onafhankelijkheid is helaas wat duurder dan laten we zeggen Thailand, dat wel. Ook op het werk heb ik collega's van Colombia tot India, en van Syrië tot Indonesië. Die zijn allemaal maar wat blij dat ze hier mogen wonen.
Ik heb twaalf jaar een tweede huis in Frankrijk gehad, en voor werk ook richting de 20 jaar 40-50% in het buitenland gezeten, dus heb enige ervaring met buitenland. Na een paar weken alitjd weer fijn om in Nederland te zijn, niet alleen omdat ik mijn oude kaas mis
Ja, het weer is dikwijls kut, maar de rest is nog goed geregeld, zeker gezondheidszorg.
En wij hebben dan geen vermogenswinstbelasting...
En wat het weer betreft. Italië of het zuiden van Frankrijk leken mij een paradijs, maar de zomers zijn er niet te harden (voor mij). Ik ga al jaren op vakantie naar het noorden en stoor me ook niet aan een paar dagen 'sideways rain'.
Wat vooral opvalt is hoe dichtbij alles is in ons land, en hoe toegankelijk alle mogelijke diensten zijn die je nodig hebt.
Waarom verkopen? Je kan mogelijk je rekeningen aanhouden en beheren in Polen.Torgo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:44:
Als dat zo werkt ben ik al FO denk ik![]()
Of je kan je assets laten overzetten van je huidige broker(s) naar je nieuwe broker in Polen.
Ik ben zelf wel benieuwd naar bijv Andorra. Daar werkt de inkomstenbelasting wel lekker:knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:25:
[...]
0-24k = 0%
24-40k = 5%
40k+ = 10%
Verder ligt het lekker in de Pyreneen. In de winter beetje ski'en, in de zomer genoeg vertier in de bergen. Frankrijk om de hoek, Spanje om de hoek. Levensstandaard is ook wel hoog voor zover ik begrijp en daarnaast is het land ook redelijk georganiseerd.
Vind dit wel interessant maar volgens mij zijn er geen vergelijkingsmogelijkheden zonder zelf volledig in excel te duiken.R.van.M schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:14:
[...]
Deels correct, maar veel landen zonder enige vorm van vermogens- of vermogensaanwasbelasting zijn duur, waardoor je mogelijk niet kunt rondkomen met de 90k. Er zijn echter wel veel landen met lagere belastingen dan Nederland waar het goed vertoeven is.
als je bijv kijkt naar VRH in NL en dat probeert af te zetten tegen een land die 30% vermogenswinstbelasting rekent hoe en waar ligt dan een omslag punt..
Wat ik me ook altijd afvraag, stel je gaat naar een land met vermogenswinstbelasting. Wat is dan de 'winst' is dat op basis van de waarde die je aandelen hadden toen je het land inkwam?
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
De vraag is ook moeilijk te beantwoorden want het is afhankelijk van hoeveel rendement je maakt, wat natuurlijk verschilt elk jaar en hoeveel je verkoopt elk jaar.ColdStone schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:50:
[...]
Vind dit wel interessant maar volgens mij zijn er geen vergelijkingsmogelijkheden zonder zelf volledig in excel te duiken.
als je bijv kijkt naar VRH in NL en dat probeert af te zetten tegen een land die 30% vermogenswinstbelasting rekent hoe en waar ligt dan een omslag punt..
Je stelt de goede vragenWat ik me ook altijd afvraag, stel je gaat naar een land met vermogenswinstbelasting. Wat is dan de 'winst' is dat op basis van de waarde die je aandelen hadden toen je het land inkwam?
Er zijn echter ook landen die de waarde op de migratiedatum als kostenbasis nemen.
In principe minder als 183 dagen, maar zoals aangegeven moet je ook voorkomen dat de belastingdienst je verblijf hier aanmerkt als economisch relevant.Torgo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:45:
[...]
[...]
Indien je dus een huis aanhoudt, lid blijft van de sportclub, vrijwilligerswerk doet in de maanden dat je hier bent etc. kun je dus alsnog in de problemen komen.
Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:45:
[...]
Ik ben zelf wel benieuwd naar bijv Andorra. Daar werkt de inkomstenbelasting wel lekker:
0-24k = 0%
24-40k = 5%
40k+ = 10%
Verder ligt het lekker in de Pyreneen. In de winter beetje ski'en, in de zomer genoeg vertier in de bergen. Frankrijk om de hoek, Spanje om de hoek. Levensstandaard is ook wel hoog voor zover ik begrijp en daarnaast is het land ook redelijk georganiseerd.
offtopic:
Let wel op dat Andorra geen lid is van de Europese unie. Dit kan bepaalde zaken ingewikkelder en duurder maken.
Let wel op dat Andorra geen lid is van de Europese unie. Dit kan bepaalde zaken ingewikkelder en duurder maken.
En wat betaal je voor de huur of koop van een woning?Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:45:
[...]
Ik ben zelf wel benieuwd naar bijv Andorra. Daar werkt de inkomstenbelasting wel lekker:
0-24k = 0%
24-40k = 5%
40k+ = 10%
Monaco klinkt ook niet slecht hoor, alleen ligt de huurprijs van een stekje vele malen hoger dan wat je hier aan leefkosten hebt.
Daarom noem ik ook de WC-Eend: wij Nederlanders adviseren: Nederland! Natuurlijk gaat het ons geweldig goed, en zijn mensen die een oorlog ontvluchten ook blij om in Nederland te wonen. Maar iemand uit bijv. Oostenrijk (#14 op jouw lijstje) zal echt niet gelukkiger worden als je hem opeens naar Nederland verhuistknakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:48:
[...]
Alleen in Schotland heb je vast ook geen snel internet (ok misschien nu met Starlink), als het er een paar dagen regent overstroomt alles, valt de stroom vijf keer peer jaar uit, en rijden ze aan de verkeerde kant van de weg.
En nee, dat is geen kritiek op ons landje (dat ligt altijd gevoelig
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 17-12-2024 20:04 ]
Wel redelijk wat inderdaad, denk al snel aan 2k huud voor een 90m appartement. Beetje Amsterdamse prijzen zeg maar.Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:30:
[...]
En wat betaal je voor de huur of koop van een woning?
Monaco klinkt ook niet slecht hoor, alleen ligt de huurprijs van een stekje vele malen hoger dan wat je hier aan leefkosten hebt.
Omdat er naast de inkomstenbelasting voordelen ook geen capital gains tax is zolang je minder dan 25% van de aandelen hebt, is het wel echt een bizar verschil met NL.
Er bestaat volgens mij een Griekse (of Romeinse) mythe over een tuinman die op de vlucht gaat voor zijn eigen dood om dan tot de conclusie te komen dat ie net dichter tot zijn dood gekomen is.
Iets gelijkaardigs zou je kunnen zeggen voor op de vlucht gaan voor belastingen om dan vast te stellen dat je geconfronteerd wordt met nog meer belastingen (of andere kosten) waarvan je niet wist dat ze bestonden.
Iets gelijkaardigs zou je kunnen zeggen voor op de vlucht gaan voor belastingen om dan vast te stellen dat je geconfronteerd wordt met nog meer belastingen (of andere kosten) waarvan je niet wist dat ze bestonden.
Zit een beetje in Youtube bubbel met shorts van Thijs Verlangen, die kwam met een interessant filmpje.
Hij beschrijft dat je een hypotheek neemt op de beschikbare overwaarde van de woning. En dat je dan de schuld ervan kunt gebruiken om vermogen in box3 weg te strepen. Moet je alleen geld van hypotheek zo beleggen dat het meer oplevert als de hypotheekrente (zonder HRA).
Alleen jammer dat ik in 2025 nog maar 4 jaar hypotheek hoef, dan is het afgelost. Of maakt dat niks uit? Heb trouwens nog 10% aflossingsvrije hypotheek staan, dus ik zit nog wel bij die bank en was niet van plan dat af te lossen.
Hij beschrijft dat je een hypotheek neemt op de beschikbare overwaarde van de woning. En dat je dan de schuld ervan kunt gebruiken om vermogen in box3 weg te strepen. Moet je alleen geld van hypotheek zo beleggen dat het meer oplevert als de hypotheekrente (zonder HRA).
Alleen jammer dat ik in 2025 nog maar 4 jaar hypotheek hoef, dan is het afgelost. Of maakt dat niks uit? Heb trouwens nog 10% aflossingsvrije hypotheek staan, dus ik zit nog wel bij die bank en was niet van plan dat af te lossen.
Nee hoor, dan is je overwaarde enkel groter. Meer geld te lenen, meer profitRed devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
Zit een beetje in Youtube bubbel met shorts van Thijs Verlangen, die kwam met een interessant filmpje.
[..]
Alleen jammer dat ik in 2025 nog maar 4 jaar hypotheek hoef, dan is het afgelost. Of maakt dat niks uit?
Maar de nadelen zal die beste man hopelijk ook besproken hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 17-12-2024 20:31 ]
Zou je in theorie een overwaarde hypotheek kunnen krijgen op een afgelost huis? Lijkt me een aardige hefboom als je gehele waarde lang in Meesman zet. En lagere VRH. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, wat is de catch 22?fsfikke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:30:
[...]
Nee hoor, dan is je overwaarde enkel groter. Meer geld te lenen, meer profit
Nee dus, dat is een terugkerend thema ben ik bang. Daarom wend ik me tot GoTfsfikke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:30:
[...]
Maar de nadelen zal die beste man hopelijk ook besproken hebben?
[ Voor 27% gewijzigd door Red devil op 17-12-2024 20:34 ]
Dat is de prijs van een goede parkeerplaats, of van een week. Maar voor een maandhuur in Monaco van 2.000 euro, heb je echt geen fatsoenlijk appartment helaasRequiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:15:
[...]
Wel redelijk wat inderdaad, denk al snel aan 2k huud voor een 90m appartement. Beetje Amsterdamse prijzen zeg maar.
Omdat er naast de inkomstenbelasting voordelen ook geen capital gains tax is zolang je minder dan 25% van de aandelen hebt, is het wel echt een bizar verschil met NL.
Edit: Of is dat Andorra. Dat lijkt me wel ja
[ Voor 4% gewijzigd door knakworst op 17-12-2024 20:41 ]
Nee inderdaad, daarom ging het ook niet over Monaco.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:40:
[...]
Dat is de prijs van een goede parkeerplaats, of van een week. Maar voor een maandhuur in Monaco van 2.000 euro, heb je echt geen fatsoenlijk appartment helaas
Bedenk eens wat er gebeurt als de bomen niet tot de hemel groeien. Dan heb je en je schuld. En je beleggingen zijn weinig waardRed devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:32:
[...]
Zou je in theorie een overwaarde hypotheek kunnen krijgen op een afgelost huis? Lijkt me een aardige hefboom als je gehele waarde lang in Meesman zet. En lagere VRH. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, wat is de catch 22?
[...]
Nee dus, dat is een terugkerend thema ben ik bang. Daarom wend ik me tot GoT. Om me weer met beide benen op de grond te zetten.

Dit was in feite dezelfde constructie (afgezien van de torenhoge fees)
Wikipedia: Aandelenlease-affaire
Het gaat goed tot het niet goed gaat.
Beleggen met geleend geld is een form van leverage. Om collega van Warren Buffett Charlie Munger aan te halen: "There is only three ways a smart person can go broke: liquor, ladies and leverage". Dus denk goed na wat er gebeurt als die aandelen waarin je belegt zoals in 2002 of 2008 zeg 50% van hun waarde verliezen. Wat kost het je dan?Red devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
Wozmro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:25:
Er bestaat volgens mij een Griekse (of Romeinse) mythe over een tuinman die op de vlucht gaat voor zijn eigen dood om dan tot de conclusie te komen dat ie net dichter tot zijn dood gekomen is.
offtopic:
Deze bedoel je: Wikipedia: De tuinman en de dood
Je geeft een niet al te subtiele aftrap voor het volgend rondje 'beleggen met geleend geld ja/nee'Red devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
Je kan je overwaarde opnemen en daar mee gaan beleggen, zolang je woningwaarde genoeg hebt leent de bank het je wel. Lekker aflossingsvrij want dan zit t automatisch in box3. Afhankelijk van je situatie en risicobereidheid kan het prima. Maar goed, het staat of valt bij het halen van meer rendement dan de rente.
[edit]
Ik was langzaam, het was al begonnen
Snap je punt. Maar wat als je thuis praktisch hebt afgelost en je voor een deel van de overwaarde een hypotheek neemt. Lijkt dan net alsof je nog een reguliere hypotheek hebt. Je zou bijv geld weg kunnen zetten op bankrekening met hoge rente of andere constructie, dat zou ook weer risico schelen.knakworst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:43:
Bedenk eens wat er gebeurt als de bomen niet tot de hemel groeien. Dan heb je en je schuld. En je beleggingen zijn weinig waard![]()
Het gaat goed tot het niet goed gaat.
Goed punt, zie hierboven, dus geleende geld wegzetten bij bijv raisin bank. Bijna quite spelen qua hypotheek rente, maar nog wel schuld kunnen gebruiken voor VRH.alson schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:50:
Beleggen met geleend geld is een form van leverage. Om collega van Warren Buffett Charlie Munger aan te halen: "There is only three ways a smart person can go broke: liquor, ladies and leverage". Dus denk goed na wat er gebeurd als die aandelen waarin je belegt zoals in 2002 of 2008 zeg 50% van hun waarde verliezen. Wat kost het je dan?
Hypotheekrente en rente op deposito’s etc zijn communicerende vaten. Rente voor jou zal bijna altijd lager zijn dan je betaalt.Red devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:54:
[...]
Snap je punt. Maar wat als je thuis praktisch hebt afgelost en je voor een deel van de overwaarde een hypotheek neemt. Lijkt dan net alsof je nog een reguliere hypotheek hebt. Je zou bijv geld weg kunnen zetten op bankrekening met hoge rente of andere constructie, dat zou ook weer risico schelen.
[...]
Goed punt, zie hierboven, dus geleende geld wegzetten bij bijv raisin bank. Bijna quite spelen qua hypotheek rente, maar nog wel schuld kunnen gebruiken voor VRH.
Leverage is zo gek nog niet. High reward, higher risks. Zolang je het met onderpand doet is je risico nog enigszins te managen (als je bereid bent te verhuizen).
In dit topic zullen de meeste mensen risico averser zijn en uitgaande van strategieën die zekerder zijn.
Sinds kort biedt de ABN ook pensioenbeleggen aan. De kosten zijn als je het mij vraagt aantrekkelijk.
0.45% servicekosten + 0.15-0.17% fonds kosten. Je belegt in de NT fondsen. BND is met 0.44% servicekosten iets goedkoper, maar hanteert wel 0.5% stortings-kosten. De ABN niet. Het enige wat ik frappant vind is dat de ABN bij automatische risicoafbouw al begint te beleggen in obligaties vanaf 33 jaar. Als je het mij vraagt wat conservatief.
Natuurlijk kun je ook zelf aan de knoppen zitten door de modelportefuille aan te passen gaandeweg.
Als je het mij vraagt iig een interessante optie
0.45% servicekosten + 0.15-0.17% fonds kosten. Je belegt in de NT fondsen. BND is met 0.44% servicekosten iets goedkoper, maar hanteert wel 0.5% stortings-kosten. De ABN niet. Het enige wat ik frappant vind is dat de ABN bij automatische risicoafbouw al begint te beleggen in obligaties vanaf 33 jaar. Als je het mij vraagt wat conservatief.
Natuurlijk kun je ook zelf aan de knoppen zitten door de modelportefuille aan te passen gaandeweg.
Prive zit ik bij ABN in NT world en qua pensioen bij meesman. Zit idd nu te overwegen om dit ook bij ABN te gaan doen. Vertrouw ABN meer dan Meesman.snaggyheadshot schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:10:
Sinds kort biedt de ABN ook pensioenbeleggen aan. De kosten zijn als je het mij vraagt aantrekkelijk.
Voor iedere euro extra hypotheekschuld mag een euro wegstrepen in box 3, beetje jammer dat er gelijktijdig ook een euro bij komt, omdat je geld uit de hypotheek krijgt, tenzij je dat geld uitgeeftRed devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
Ik gebruik dit zelf ook, maar enkel om wat meer leverage te creëren.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-12-2024 21:31 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Die begrijp ik niet, als er 1 partij de gunfactor heeft is het wel Meesman, en zeker niet een grootbank die door middel van belastinggeld omhoog gehouden is zo’n 15 jaar geledenbones schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:23:
[...]
Prive zit ik bij ABN in NT world en qua pensioen bij meesman. Zit idd nu te overwegen om dit ook bij ABN te gaan doen. Vertrouw ABN meer dan Meesman.
De service kosten / fondskosten komen elk jaar terug (compounding), terwijl stortingskosten eenmalig zijn. Ik denk dat als je gaat rekenen het verwachtte rendement van bv ABN pensioenbeleggen vs Meesman pensioenbeleggen (die dezelfde NT fondsen gebruikt) vergelijkt, Meesman een stukje gunstiger uitkomt.snaggyheadshot schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:10:
Ik zie in ieder geval geen reden om over te stappen van Meesman naar ABN voor pensioenbeleggen. Al helemaal aangezien ik geen ABN klant ben en er ongetwijfeld een verplichte betaalrekening aan gekoppeld zal moeten zijn met nog meer jaarlijkse kosten.
Bij mijn bank kan het niet, ik kan alleen overwaarde inzetten voor huisgerelateerde uitgaves en niet voor consumptief kredietwhatyoudoing schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:52:
[...]
offtopic:
[...]
Je geeft een niet al te subtiele aftrap voor het volgend rondje 'beleggen met geleend geld ja/nee'![]()
Je kan je overwaarde opnemen en daar mee gaan beleggen, zolang je woningwaarde genoeg hebt leent de bank het je wel. Lekker aflossingsvrij want dan zit t automatisch in box3. Afhankelijk van je situatie en risicobereidheid kan het prima. Maar goed, het staat of valt bij het halen van meer rendement dan de rente.
[edit]
Ik was langzaam, het was al begonnen
Als je graag iets wil met leverage bedenk dan dat er in beleggingen in aandelen van zichzelf al een deel leverage vervat zit standaard in de bedrijfsvoering.
Je vergeet een 0, en niet bij de oppervlakte.Requiem19 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:15:
[...]
Wel redelijk wat inderdaad, denk al snel aan 2k huud voor een 90m appartement. Beetje Amsterdamse prijzen zeg maar.
Onderaan deze pagina: 2900€ voor 41m2
Als het iets groter mag…. https://www.powersproperties.mc/en/rentals/grid
Mijn post waar jij op reageerde ging over Andorra, niet over Monaco.Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:06:
[...]
Je vergeet een 0, en niet bij de oppervlakte.
Onderaan deze pagina: 2900€ voor 41m2
Als het iets groter mag…. https://www.powersproperties.mc/en/rentals/grid
Voor de FIRE community niet per se gek om risico (SORR) vanaf 33 jaar te gaan afbouwen natuurlijksnaggyheadshot schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:10:
Het enige wat ik frappant vind is dat de ABN bij automatische risicoafbouw al begint te beleggen in obligaties vanaf 33 jaar. Als je het mij vraagt wat conservatief.
Ik zou goed oppassen met Thijs Verlangen. Regelmatig post hij die dingen die gewoon niet kloppen en of heel risicovol zijn. Hij zit daar alleen voor de clicks dus het moet vooral snel zijn. Als je reageert en daar wat van zegt reageert hij niet of met een halve stelling.Red devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
Ik snap niet (en zie het op Linkedinn ook) dat zulk soort lui, vaak zonder enige opleiding (kijk maar eens op zijn profiel in Linkedinn, dan zie je dat hij pas recentelijk wat aan opleiding heeft gedaan en zeker niet diepgaand fiscaal) serieus genomen worden. Kennelijk is een leuk en goed gepresenteerd verhaal aantrekkelijk.
En voor de duidelijkheid hij slaapt geen nacht minder als jij 3 ton extra hypotheek opneemt en in een aandelen crash terecht komt. Zal ongetwijfeld niet benoemd worden. Het blijft een kwestie van risico afwegen tegen rendement en snel rijk worden is maar voor weinigen weggelegd.
Ik zou zeggen tel je zegeningen, hypotheek bijna afgelost, wat dat aan besparingen oplevert kan je mooi beleggen via Meesman, Fitvermogen of NT fondsen. Veel zekerheid voor jezelf gecreerd en extra rendement komt dan zonder veel kosten vanzelf naar je toe.
Ik zie niet in hoe dit gaat werken, je leent 100.000 euro aan extra schuld, maar je hebt (natuurlijk) ook meteen 100.000 euro aan vermogen...Red devil schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
De schuld streep je dan weg tegen hetzelfde vermogen ? Lijkt met niet dat dit je aanslag box 3 verlaagt.
Gewoon de zoveelste youtube/tiktok/insta figuur die vooral clicks nodig heeft. En helaas haal je waarschijnlijk weinig clicks met het standaard FIRE verhaal: leef onder je stand, beleg het overige deel en blijf dat stoïcijns volhouden voor een jaar of 10/20/30.jerh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:56:
[...]
Ik zou goed oppassen met Thijs Verlangen. Regelmatig post hij die dingen die gewoon niet kloppen en of heel risicovol zijn. Hij zit daar alleen voor de clicks dus het moet vooral snel zijn. Als je reageert en daar wat van zegt reageert hij niet of met een halve stelling.
Ik snap niet (en zie het op Linkedinn ook) dat zulk soort lui, vaak zonder enige opleiding (kijk maar eens op zijn profiel in Linkedinn, dan zie je dat hij pas recentelijk wat aan opleiding heeft gedaan en zeker niet diepgaand fiscaal) serieus genomen worden. Kennelijk is een leuk en goed gepresenteerd verhaal aantrekkelijk.
En voor de duidelijkheid hij slaapt geen nacht minder als jij 3 ton extra hypotheek opneemt en in een aandelen crash terecht komt. Zal ongetwijfeld niet benoemd worden. Het blijft een kwestie van risico afwegen tegen rendement en snel rijk worden is maar voor weinigen weggelegd.
Ik zou zeggen tel je zegeningen, hypotheek bijna afgelost, wat dat aan besparingen oplevert kan je mooi beleggen via Meesman, Fitvermogen of NT fondsen. Veel zekerheid voor jezelf gecreerd en extra rendement komt dan zonder veel kosten vanzelf naar je toe.
Beetje moe van dat soort verhalen met geweldige tumbnails: Hoe ik in 3 jaar genoeg verdiende om te stoppen met werken, verdien 4000 euro per maand met 2 uur werk

Ondanks dat ik zelf hier gebruik van maak ben ik het met je eens. Toen ik dit deed kon ik de hypotheek krijgen tegen 1,07% rente en waren aandelen een stuk lager gewaardeerd.jerh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:56:
[...]
Momenteel is de situatie echt anders, op dit moment zou ik er ook niet voor kiezen
Dit bedacht ik me gister ook. Dat geleende geld omzetten in aandelen wordt toch ook gezien als nieuw vermogen? Schiet niet op natuurlijk.namliam_eht schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:20:
[...]
Ik zie niet in hoe dit gaat werken, je leent 100.000 euro aan extra schuld, maar je hebt (natuurlijk) ook meteen 100.000 euro aan vermogen...
De schuld streep je dan weg tegen hetzelfde vermogen ? Lijkt met niet dat dit je aanslag box 3 verlaagt.
Bedankt voor de feedback mensen, sta weer terug op aarde.
Zo’n box 3 truc werkt alleen als je een mismatch kunt creëren. Dat kan vziw alleen met een hypotheek die in box 3 valt. Je kunt dan wel de schuld meenemen in box 3, maar het bezit dat tegenover die lening staat (je huis) blijft in box 1.Red devil schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:42:
[...]
Dit bedacht ik me gister ook. Dat geleende geld omzetten in aandelen wordt toch ook gezien als nieuw vermogen? Schiet niet op natuurlijk.
Bedankt voor de feedback mensen, sta weer terug op aarde.
Zo werken veel grote belastingtrucs ook, zorgen dat je aan de ene kant het voordeel hebt en aan de andere kant niet het nadeel.
Het opgenomen geld storten in een BV kan ook en dan vanuit daar lekker beleggen.
Sowieso is de beleggings-BV inmiddels echt een overweging waard. Niet voor iedereen geschikt. Maar afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden, horizon en visie op beleggen kan het een goede keuze zijn.
Sowieso is de beleggings-BV inmiddels echt een overweging waard. Niet voor iedereen geschikt. Maar afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden, horizon en visie op beleggen kan het een goede keuze zijn.
Het kan wel het forfaitair rendement verlagen, als de verhoudingen tussen sparen, overige bezittingen en schulden verandert. Je streept namelijk niet schuld en bezit 1 op 1 tegen elkaar weg. Maar je krijgt een extra aftrek aan forfaitaire rente op de schuld en een extra positief forfaitair rendement op bijvoorbeeld sparen. Per saldo kan dat een extra 'aftrek' van 1,44% opleveren. Of 0,52% minder belastingen over die ton. Als het verschil tussen leenrente en spaarrente/deposito kleiner is dan 0,5%, dan kan deze constructie dus gunstig uitpakken.namliam_eht schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:20:
[...]
Ik zie niet in hoe dit gaat werken, je leent 100.000 euro aan extra schuld, maar je hebt (natuurlijk) ook meteen 100.000 euro aan vermogen...
En uiteraard kan het sowieso gunstig uitpakken als je een lage leenrente hebt, en een relatief hoog risico-arm rendement, als dat hoger ligt dan de leenrente.
Zijn daar geen handige rekentooltjes voor?JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:54:
Het opgenomen geld storten in een BV kan ook en dan vanuit daar lekker beleggen.
Ik zit niet zo goed in die LB/IB regels, maar kun je dan ook nog beetje spelen met kostenaftrek in je BV voor ‘zakelijke’ uitgaven. Een computer heb je toch nodig om je beleggingen te monitoren ;-).
Zijn verhaal klopt mijns inziens meestal wel in de grote lijn. Ik heb het idee dat hij het af en toe iets simpeler presenteert, maar fiscaal technisch klopt de grote lijn wel.jerh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:56:
[...]
Ik zou goed oppassen met Thijs Verlangen. Regelmatig post hij die dingen die gewoon niet kloppen en of heel risicovol zijn. Hij zit daar alleen voor de clicks dus het moet vooral snel zijn. Als je reageert en daar wat van zegt reageert hij niet of met een halve stelling.
Echter de vraag die iedereen moet beantwoorden is wil ik risico lopen om 25% van bv. 3 ton te verliezen met een verwacht gemiddeld rendement van 8/9/10/11/12%. Die vraag moet iedereen zelf beantwoorden. Zelf draai ik al jarenlang meer dan 15%, dus ergens kan ik zijn enthousiasme wel waarderen. Maar het blijft natuurlijk risico en je moet voldoende vast inkomen hebben om dat op te kunnen vangen. Als je een ton bruto per jaar verdient als gezin gaat dat makkelijker dan met 30k bruto. Maar ik die laatste situatie is er meestal ook beperkter geld om te beleggen/investeren.
De keuze voor de beleggings-BV moet vooral gemaakt worden vanuit een intrinsieke visie en motivatie, want je hebt een glazen bol nodig om te kunnen bekijken wat uiteindelijk fiscaal voordeliger zou zijn... Je kan natuurlijk een hoop aannames doen en dat vatten in een model. Ik heb het (nog) niet gedaan, om eerlijk te zijn. Misschien eens een leuk klusje voor de kerstdagen.Requiem19 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:13:
[...]
Zijn daar geen handige rekentooltjes voor?
Globaal zijn de voordelen (naar mijn mening):
• (Uiteindelijk) altijd een belasting over het werkelijke rendement, de regels zijn duidelijk én stabiel
• Verliesverrekening, op dit moment zelfs voorwaarts onbeperkt.
• Als je niet wisselt van effecten maar een bepaald fonds of ETF (zeer) lang blijft aanhouden, hoef je geen winst te nemen over de aanwas (op basis van goed koopmansgebruik). Dit voordeel kan behoorlijk cumuleren (uitstel van heffing), daarom is je horizon en beleggingsvisie ook een belangrijke factor.
• Je betaalt een groot deel van de heffing (box 2 aanmerkelijk belang) pas bij uitkering / opeten van de pot in de toekomst. Wederom voordeel van uitstel van heffing.
Nadelen zijn er ook:
• Handel je veel, dan heb je niets aan het uitstel van heffing op de waardestijging van je effecten.
• Je moet een aardige administratie bijhouden, zowel van je effecten als van je stortingen
• Een BV moet publicatiestukken opmaken en deponeren, je vermogen is dus in principe openbaar.
• De belastingdruk kan, afhankelijk van je werkelijke rendement, uiteindelijk hoger uitpakken.
• Uitkering van eerder gestort agio (vanuit privé naar BV) kan onbelast, maar moet via de notaris door omzetten naar aandelenkapitaal en afstempeling ervan. Besef goed hoe dit werkt, want het is belangrijk.
Box 3 is rechttoe rechtaan en inmiddels een soort menukaart geworden; ben je akkoord met je (stevige) forfaitaire rendement, dan horen we je niet. Is je rendement lager, dan mag je dat aantonen en krijg je een lagere aanslag. Kan zeker voordeliger zijn. Het rendement aantonen vereist overigens net zo goed een aardige administratie.
Kortom: heb je een lange horizon, beleg je in een beperkt aantal fondsen en hou je deze lang vast, is verwachte rendement gemiddeld, heb je geen probleem met wat administratieve lasten en is tax planning ook geen probleem voor je, dan zou ik het zeker overwegen.
Maar degene die 30k per jaar verdient zal ook niet/moeilijk een groot bedrag kunnen bijlenen. De leennormen voor een hypotheek zijn zo streng dat je die rentelasten sowieso met je inkomen zou moeten kunnen opbrengen. Zelfs als je beleggingen plotseling niets waard zijn, is het enige gevolg dus dat je een lening die je al kan of zou moeten kunnen dragen, blijft houden.winiustyco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:13:
[...]
Zijn verhaal klopt mijns inziens meestal wel in de grote lijn. Ik heb het idee dat hij het af en toe iets simpeler presenteert, maar fiscaal technisch klopt de grote lijn wel.
Echter de vraag die iedereen moet beantwoorden is wil ik risico lopen om 25% van bv. 3 ton te verliezen met een verwacht gemiddeld rendement van 8/9/10/11/12%. Die vraag moet iedereen zelf beantwoorden. Zelf draai ik al jarenlang meer dan 15%, dus ergens kan ik zijn enthousiasme wel waarderen. Maar het blijft natuurlijk risico en je moet voldoende vast inkomen hebben om dat op te kunnen vangen. Als je een ton bruto per jaar verdient als gezin gaat dat makkelijker dan met 30k bruto. Maar ik die laatste situatie is er meestal ook beperkter geld om te beleggen/investeren.
Uiteraard is dat wel iets wat je bij de risico-overweging mee moet nemen. En dat je de slecht-weer scenario's ook moet bekijken, vooral als je inkomen lager zou worden (bv na pensionering).
Een-op-een wegstrepen van vermogen tegen schuld klopt simpelweg helemaal niet. Zo werkt het niet meer.
De belastingdienst heeft een (imo) heldere uitleg met voorbeelden:
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2024
Maar dan nog de vraag vanaf welke orde grootte van portfolio het de moeite waard wordt. Gebaseerd op jouw beschrijving zou ik hier niet over nadenken voordat er sprake is van minimaal één of enkele tonnen boven de grens heffingsvrij vermogen.JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:43:
Kortom: heb je een lange horizon, beleg je in een beperkt aantal fondsen en hou je deze lang vast, is verwachte rendement gemiddeld, heb je geen probleem met wat administratieve lasten en is tax planning ook geen probleem voor je, dan zou ik het zeker overwegen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hij vermeld meestal dat wanneer de grondslag onder de 57k ligt je deze 1-op-1 mag wegstrepen. Dit klopt bij benadering, gezien er een drempel van schulden aftrek is van rond de 3k.ErnstH schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:50:
Een-op-een wegstrepen van vermogen tegen schuld klopt simpelweg helemaal niet. Zo werkt het niet meer.
Als je netto vermogen onder de 54k ligt met schulden betaal je dus eigenlijk niets omdat je dan volledig onder de vrijstelling zit.
Kan ik me helemaal bij aansluiten. Bij een ton boven het heffingsvrije vermogen moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Maar we zitten hier wel in het FO-topic natuurlijk...assje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:32:
[...]
Maar dan nog de vraag vanaf welke orde grootte van portfolio het de moeite waard wordt. Gebaseerd op jouw beschrijving zou ik hier niet over nadenken voordat er sprake is van minimaal één of enkele tonnen boven de grens heffingsvrij vermogen.
Soms kun je wel een toeslagen aanvragen met minder vermogen in box 3, waardoor het ook met lagere vermogens interessant wordt.....JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:36:
[...]
Kan ik me helemaal bij aansluiten. Bij een ton boven het heffingsvrije vermogen moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Maar we zitten hier wel in het FO-topic natuurlijk...
Maakt het moment van overgaan verder verschil? Is er een nadeel om pas bij omslagpunt over te gaan?JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:36:
Kan ik me helemaal bij aansluiten. Bij een ton boven het heffingsvrije vermogen moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Maar we zitten hier wel in het FO-topic natuurlijk...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ook een valide reden.HandyLumberjack schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:48:
[...]
Soms kun je wel een toeslagen aanvragen met minder vermogen in box 3, waardoor het ook met lagere vermogens interessant wordt.....
offtopic:
Recent nog een cliënt geholpen met aardig laag inkomen die in aanmerking kwam voor sociale huur en niet meer kon kopen. Maar door de overwaarde van verkoop oude woning kwam ze niet voor huurtoeslag in aanmerking. Dan is inbreng in de BV ook geen slecht plan..
Als je dat doortrekt naar FO trouwens, zie ik ook kansen, mits je in een sociale huurwoning wil wonen
Recent nog een cliënt geholpen met aardig laag inkomen die in aanmerking kwam voor sociale huur en niet meer kon kopen. Maar door de overwaarde van verkoop oude woning kwam ze niet voor huurtoeslag in aanmerking. Dan is inbreng in de BV ook geen slecht plan..
Als je dat doortrekt naar FO trouwens, zie ik ook kansen, mits je in een sociale huurwoning wil wonen
Ik kan hier absoluut geen persoonlijk fiscaal advies geven natuurlijk. Ik geef alleen denkrichtingen aan, probeer te schetsen wanneer het eventueel passend zou kunnen zijn. Doe ermee wat je zelf wil.
Op zich niet nee. Alleen dat de horizon wellicht wat korter wordt en daardoor een mogelijk voordeel ook wordt verkleind.assje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:52:
[...]
Maakt het moment van overgaan verder verschil? Is er een nadeel om pas bij omslagpunt over te gaan?
Dat zelfde geldt trouwens voor pensioensparen. Dat heeft niet alleen impact op je inkomen nú (en bijvoorbeeld hogere kinderopvangtoeslag), maar kan ook maken dat je vermogen na de AOW leeftijd (of eerder) lager is dan de grens voor de toeslagen. Waardoor je recht kunt krijgen op toeslagen. Dat is voor mensen met een iets kleinere zak geld een alternatief scenario.HandyLumberjack schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:48:
[...]
Soms kun je wel een toeslagen aanvragen met minder vermogen in box 3, waardoor het ook met lagere vermogens interessant wordt.....
Tegelijk is het uiteraard ook zo dat als je sowieso al onder die grens zat, een hoger inkomen vanwege die lijfrente/banksparen pensioenuitkering betekent dat de toeslagen lager uitvallen dan als je een lager inkomen had.
[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 18-12-2024 11:17 ]
Klopt, maar we zitten hier wel in het FO topic. Veel mensen hier zullen ruimschoots boven deze grens zitten, en dan worden de details dus wél belangrijk.winiustyco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:33:
[...]
Hij vermeld meestal dat wanneer de grondslag onder de 57k ligt je deze 1-op-1 mag wegstrepen. Dit klopt bij benadering, gezien er een drempel van schulden aftrek is van rond de 3k.
Als je netto vermogen onder de 54k ligt met schulden betaal je dus eigenlijk niets omdat je dan volledig onder de vrijstelling zit.
Tja, meestal en in grote lijn. Dat is nu precies waar het om draait. Het gaat uiteraard alleen om de clicks dus alles wordt zo rooskleurig mogelijk voorgesteld zonder enig voorbehoud. En toevallig hebben we nu een tijdje met alleen maar goede rendementen, maar 2018 en 2022 zijn mooie voorbeelden dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is.winiustyco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:13:
[...]
Zijn verhaal klopt mijns inziens meestal wel in de grote lijn. Ik heb het idee dat hij het af en toe iets simpeler presenteert, maar fiscaal technisch klopt de grote lijn wel.
Ik vind in ieder geval dat hij er vaak genoeg naast zit om hem niet serieus te nemen.
Voordeel is ook dat je uitkeringen kunt sturen of wel via loon (zeker onder de 5000 euro) of via dividend uitkeringen. Je kunt ook af en toe aandelen verkopen om winst fiscaal te realiseren.JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:43:
[...]
De keuze voor de beleggings-BV moet vooral gemaakt worden vanuit een intrinsieke visie en motivatie, want je hebt een glazen bol nodig om te kunnen bekijken wat uiteindelijk fiscaal voordeliger zou zijn... Je kan natuurlijk een hoop aannames doen en dat vatten in een model. Ik heb het (nog) niet gedaan, om eerlijk te zijn. Misschien eens een leuk klusje voor de kerstdagen.
Globaal zijn de voordelen (naar mijn mening):
• (Uiteindelijk) altijd een belasting over het werkelijke rendement, de regels zijn duidelijk én stabiel
• Verliesverrekening, op dit moment zelfs voorwaarts onbeperkt.
• Als je niet wisselt van effecten maar een bepaald fonds of ETF (zeer) lang blijft aanhouden, hoef je geen winst te nemen over de aanwas (op basis van goed koopmansgebruik). Dit voordeel kan behoorlijk cumuleren (uitstel van heffing), daarom is je horizon en beleggingsvisie ook een belangrijke factor.
• Je betaalt een groot deel van de heffing (box 2 aanmerkelijk belang) pas bij uitkering / opeten van de pot in de toekomst. Wederom voordeel van uitstel van heffing.
Nadelen zijn er ook:
• Handel je veel, dan heb je niets aan het uitstel van heffing op de waardestijging van je effecten.
• Je moet een aardige administratie bijhouden, zowel van je effecten als van je stortingen
• Een BV moet publicatiestukken opmaken en deponeren, je vermogen is dus in principe openbaar.
• De belastingdruk kan, afhankelijk van je werkelijke rendement, uiteindelijk hoger uitpakken.
• Uitkering van eerder gestort agio (vanuit privé naar BV) kan onbelast, maar moet via de notaris door omzetten naar aandelenkapitaal en afstempeling ervan. Besef goed hoe dit werkt, want het is belangrijk.
Box 3 is rechttoe rechtaan en inmiddels een soort menukaart geworden; ben je akkoord met je (stevige) forfaitaire rendement, dan horen we je niet. Is je rendement lager, dan mag je dat aantonen en krijg je een lagere aanslag. Kan zeker voordeliger zijn. Het rendement aantonen vereist overigens net zo goed een aardige administratie.
Nadeel is uiteraard dat het vpb tarief omhoog kan gaan....
Als je bijvoorbeeld bij je eigen bv leent, vind ik het risico in ieder geval beter beheersbaar. En bij een lage rente uiteraard, dat is een goed puntHandyLumberjack schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:32:
[...]
Ondanks dat ik zelf hier gebruik van maak ben ik het met je eens. Toen ik dit deed kon ik de hypotheek krijgen tegen 1,07% rente en waren aandelen een stuk lager gewaardeerd.
Momenteel is de situatie echt anders, op dit moment zou ik er ook niet voor kiezen
Ik ben wel benieuwd, wat voor effect heeft dit beursjaar op jullie FO-datum en plannen?
Het jaar is nog niet voorbij, maar het lijkt er op dat de markt een fantastisch jaar gaat afsluiten. Aangezien beleggen voor een groot deel van de mensen in dit topic een van de belangrijkste manieren is om FO te worden, is dat dus erg fijn.
Is de FO-datum nu flink naar voren gekomen omdat het doelbedrag sneller dichterbij komt? Mensen die zich bijna FO verklaren? Als je nu al een paar ton in de markt had zitten voor dit jaar, dan tikt deze stijging ontzettend aan.
Hier is het jaarrendement voor het eerst hoger dan de inleg en het was toch wel mooi om het zo te zien stijgen.
Het jaar is nog niet voorbij, maar het lijkt er op dat de markt een fantastisch jaar gaat afsluiten. Aangezien beleggen voor een groot deel van de mensen in dit topic een van de belangrijkste manieren is om FO te worden, is dat dus erg fijn.
Is de FO-datum nu flink naar voren gekomen omdat het doelbedrag sneller dichterbij komt? Mensen die zich bijna FO verklaren? Als je nu al een paar ton in de markt had zitten voor dit jaar, dan tikt deze stijging ontzettend aan.
Hier is het jaarrendement voor het eerst hoger dan de inleg en het was toch wel mooi om het zo te zien stijgen.
@SvV_Ying Geen, omdat ik geen vaste datum in gedachten heb om te stoppen met werken. Ik kijk per jaar wat ik dat jaar wil doen en wat ik daar voor geld (als dat het als is) nodig heb. Aan de hand daarvan kijk ik wat ik kan doen. Soort van projecten als het ware. Dus als ik het leuk zou vinden en zou kunnen in een gegeven periode dan kan ik bijvoorbeeld 3 maanden op reis. Of een vriend helpen met iets opzetten. Of gewoon even niets doen als dat nodig is.
Ik zit er waarschijnlijk heel anders in dan veel mensen in dit topic, maar ik blijf werken zo lang ik het kan. Ik heb lange tijd niet kunnen werken en dat was mij te geïsoleerd, veel mensen leven toch met een 9 tot 5 kalender en dat kon ik op dat moment niet.
Het hangt natuurlijk erg van de werkplek af maar ik heb nu een omgeving waar ik veel leuke projecten kan doen, veel kan leren, zelf kan organiseren en zelf kan indelen. De mensen maken de plek, daar heb ik veel geluk mee. Voor mij is werk veel meer dan inkomen, ik blijf uitdagingen krijgen, heb sociaal meer contact en ik ben flexibel. Ik ben niet zo ondernemend dat ik dat van nul af aan allemaal zelf kan opbouwen, door bijvoorbeeld een eigen bedrijf te starten. Zo goed ben ik daar niet in. Ik heb de omgeving die staat gewoon nodig.
Ik kan voor een sabbatical sparen en heb ruimte om eens flink op mijn bek te gaan.
Als ik wel een vaste datum in mijn hoofd zou hebben dan zou deze theoretisch naar voren kunnen, maar in mijn geval zou ik misschien de iets duurdere projecten naar voren halen.
Stoppen met werken doe ik niet zolang het nog goed gaat. En in de juiste omgeving kan dat prima nog heel lang goed gaan.
Ik zit er waarschijnlijk heel anders in dan veel mensen in dit topic, maar ik blijf werken zo lang ik het kan. Ik heb lange tijd niet kunnen werken en dat was mij te geïsoleerd, veel mensen leven toch met een 9 tot 5 kalender en dat kon ik op dat moment niet.
Het hangt natuurlijk erg van de werkplek af maar ik heb nu een omgeving waar ik veel leuke projecten kan doen, veel kan leren, zelf kan organiseren en zelf kan indelen. De mensen maken de plek, daar heb ik veel geluk mee. Voor mij is werk veel meer dan inkomen, ik blijf uitdagingen krijgen, heb sociaal meer contact en ik ben flexibel. Ik ben niet zo ondernemend dat ik dat van nul af aan allemaal zelf kan opbouwen, door bijvoorbeeld een eigen bedrijf te starten. Zo goed ben ik daar niet in. Ik heb de omgeving die staat gewoon nodig.
Ik kan voor een sabbatical sparen en heb ruimte om eens flink op mijn bek te gaan.
Als ik wel een vaste datum in mijn hoofd zou hebben dan zou deze theoretisch naar voren kunnen, maar in mijn geval zou ik misschien de iets duurdere projecten naar voren halen.
Stoppen met werken doe ik niet zolang het nog goed gaat. En in de juiste omgeving kan dat prima nog heel lang goed gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door CornermanNL op 18-12-2024 19:00 ]
Wat nu als het volgend jaar min -15% is, dan moet je opeens weer langer etc. Ik zou gewoon uitgaan van 5-7% long term. Nu een erg goed jaar, maar nul garanties voor de toekomst.SvV_Ying schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:44:
Ik ben wel benieuwd, wat voor effect heeft dit beursjaar op jullie FO-datum en plannen?
Geen groot effect omdat US bij mij wat onderwogen is, en ik nogal wat vastgoedaandelen heb die het niet zo goed deden. Voorlopig slechts 8% rendement dit jaar… en ik ben daar tevreden mee.SvV_Ying schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:44:
Trouwens, om op lange termijn 5-6% gemiddeld te halen (als je daar de inflatie af haalt blijft ze zo’n 4% SWR over ), moet je af en toe een knaljaar hebben om de crisisjaren te compenseren.
Remember, we lopen een marathon, geen 3000m steeple.
Ik ben weer gaan werken, na 3 jaar RE. @CornermanNL beschrijft het wel mooi, ik miste het contact en de verbinding. Heel herkenbaar. Weliswaar maar 3 dagen per week en in een ander vak als ik deed, maar ik wel de papieren voor heb. Kon ook wat anders doen en dat betaalde substantieel meer, maar dat leek me qua uitdaging minder. Die uitdaging heeft me cognitief enorm goed gedaan, ben nu zelf een beetje af van het ingekakte gevoel wat ik had.SvV_Ying schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:44:
En qua rendement, ik schaam soms wel een beetje dat ik qua rendement meer dan 10 jaarsalarissen op mijn aandelen heb geboekt. Wel geluk gehad dat ik een zeer forse positie Rabocertificaten eind vorige jaar had gekocht en de rabo met een bod kwam, maar de herbelegging in sp500 etf gaf er een 2de boost aan.
Ook hier geen impact op de FO/FIRE datum. Want wat anderen al aangeven, het gaat om de lange termijn. En daar zitten altijd (hele) goede jaren tussen en (hele) slechte tussen.SvV_Ying schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:44:
Voornaamste aanpassing van de laatste tijd betreft de (incidenteel) extreem hoge inflatie van laatst. Hoewel we ook daar wel uitgaan van een langjarig 'gemiddelde', vind ik het wel veilig om deze extreme stijging daar bovenop te doen. Dus het doel is met 10% opgehoogd. Dan is een incidenteel goed beursjaar uiteraard wel welkom.
Leuke vraag!
Moment dat ik fo ben is vast dichter naar voren gekomen, maar ik ben een stuk onzekerder wanneer dat moment gehaald gaat worden.
Bedrag dat ik jaar of 3 geleden met een bierviltjes berekening had bedacht heb ik met ongeveer 30% opgehoogd. En toch is dat dit jaar sneller in beeld gekomen dan verwacht.
In het verlengde van @CornermanNL is stoppen niet per se het hoogste doel. Met jonge kinderen ga ik sowieso nog een redelijke tijd door, ook als het niet zou hoeven. Vind ik belangrijk als voorbeeld. Wel de keuze gemaakt om een lucratieve inkomstenbron op te geven en voor een betekenisvollere parttime baan.
In die zin ben ik al mentaal aardig financieel onafhankelijk, het maakt eigenlijk niet meer uit wat ik doe, financieel hoeven we ons vrijwel geen zorgen te maken als er maar een beetje gewerkt wordt in iets wat we leuk vinden.
Moment dat ik fo ben is vast dichter naar voren gekomen, maar ik ben een stuk onzekerder wanneer dat moment gehaald gaat worden.
Bedrag dat ik jaar of 3 geleden met een bierviltjes berekening had bedacht heb ik met ongeveer 30% opgehoogd. En toch is dat dit jaar sneller in beeld gekomen dan verwacht.
In het verlengde van @CornermanNL is stoppen niet per se het hoogste doel. Met jonge kinderen ga ik sowieso nog een redelijke tijd door, ook als het niet zou hoeven. Vind ik belangrijk als voorbeeld. Wel de keuze gemaakt om een lucratieve inkomstenbron op te geven en voor een betekenisvollere parttime baan.
In die zin ben ik al mentaal aardig financieel onafhankelijk, het maakt eigenlijk niet meer uit wat ik doe, financieel hoeven we ons vrijwel geen zorgen te maken als er maar een beetje gewerkt wordt in iets wat we leuk vinden.
Ik heb er een tijdje geleden al over gepost, en naar alle waarschijnlijkheid zal het effect voor mij zijn dat ik mijn plannen over 2 jaar in werking kan zetten, in plaats van over 3 jaar.SvV_Ying schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:44:
Ik ben me er goed van bewust dat dit een extra risico met zich meebrengt, dus ik heb mijn WR nog wat verder verlaagd naar 3,25%. Daarnaast ga ik proberen mijn werkgever te overtuigen dat ik een tijdlang parttime (50%) vanuit Zuid-Amerika kan blijven werken aan een project.
Uiteindelijk is tijd het enige wat je niet kunt kopen, en er zijn veel dingen die gemakkelijker en leuker zijn om te doen als je "jong" bent. Daarom heb ik besloten om hier wat meer risico te nemen, hoewel het nog steeds zeer veilig blijft (3,25% WR, een deel AOW/pensioen, en een erfenis over hopelijk heel veel jaren).
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.