Je hoeft geen rekening te houden met een erfenisLim987 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:58:
[...]
M.b.t. mijn gedachtegang:
Ik heb éérst een doelinkomen bepaald vanaf mijn 67e jaar, dus een netto maand/jaar inkomen waar ik gewoon goed van kan leven. Dat bedrag verhoog ik jaarlijks met 2 % inflatie als doelinkomen.
Diverse opties m.b.t. de inzet van de lijfrentes uitgewerkt en de netto resultaten uitgedrukt in koopkracht (percentage t.o.v. het doelinkomen in elk jaar).
AOW en werknemerspensioen zijn levenslange uitkeringen. Met alleen AOW en werknemerspensioen benut ik op een paar duizend euro na al de top van de eerste IB schijf ná AOW (die 40.000 euro grens), dus daarom werknemerspensioenen maar alvast vanaf a.s. januari (65 jaar) laten uitkeren (ook tegen 36,97 %).
Ik heb opgezocht wat de gemiddelde leeftijd van overlijden is (was in 2022 nog geen 80 jaar, maar daar zitten uiteraard ook alle jongeren in - dat zegt dus alleen iets over het aantal jaren er gemiddeld wordt uitgekeerde aan AOW en pensioen), gekeken wat de levensverwachting was bij geboorte van mijn geboortejaar en wat de levensverwachting is voor een 65 jarige in 2024.
Eén polis, die met de hoogste waarde, gedurende 15 jaar (van 65 t/m 79 jaar) laten uitkeren, betekent dat ik tot plm. 80 jaar in elk geval mijn doelinkomen ruim haal. Die eerste twee jaar betaal ik over die uitkering dus ook 39,97 % maar dat zou ik ook betalen ná AOW vanwege die 40.000 euro grens. Dus dat maakt op zich niets uit en dan geldt wat mij betreft: "binnen is binnen". Zo lang er geld uit andere bronnen binnen komt, blijft mijn reserve aan eigen middelen intact én levert dit nog extra inkomsten (minus VRH) op.
De andere twee polissen had ik ingepland vanaf 67 jaar omdat (toen) nog niet helemaal duidelijk was of je, bij ingangsdatum vóór AOW leeftijd, de uitkeringen door moest laten lopen tot 20 jaar ná AOW leeftijd. Dat staat nu nog steeds zo ingepland want lijkt mij eigenlijk prima: allebei uitkeren van 67 tot en met 76 jaar.
Vanaf 80 jaar (als/dan) zet ik dan eigen middelen (spaargeld) in ter aanvulling op mijn inkomen uit AOW en pensioen. Ik doe ook vrijwilligerswerk en zie daarbij dat 80-plussers over het algemeen niet zoveel geld meer uitgeven.
Bovendien heb ik ook nog een hypotheekvrije woning, dus dat drukt de (woon)lasten. Ergens onderweg zal er nog wel een keer een verhuizing in zitten (naar huur of koopappartement), maar daar heb ik de waarde (> 450.000) van mijn woning + een extra bedrag voor gereserveerd.
Ik heb géén kinderen, dus ik hoef er ook geen rekening mee te houden dat ik een mooie erfenis achter laat. En wanneer ik vóór mijn 80e zou overlijden, dan zit die erfenis sowieso wel goed ; - )
Een alternatief zou nog kunnen zijn om alle 3 de polissen 'levenslang' te laten uitkeren. Voordeel is dan dat het inkomen vanaf 'nu' gelijkmatiger is. Maar als zelfstandige was ik al ruim 20 jaar gewend aan een onregelmatig inkomen. En vanaf nu tot 80 jaar zeker weten dat je een ruim inkomen hebt, is ook wel een prettig idee. Dus tot zover een inkijkje in mijn gedachtegang.
Lage rente stand op dit moment
Lage lasten
Je hebt vast inzicht in je eigen gezondheidsituatie en die van je ouders (genetische aanleg)
De uitkering die je kan krijgen zou ik nooit levenslang doen, de winst is dan gegarandeerd voor de verzekeraar en je krijgt veel minder uitkering in het begin, juist als je nog vitaal bent en het geld nog het meest nodig hebt
Qua duur maakt het met deze rentepercentages weinig uit, je kunt wel even kijken of er geen sprongen inzitten (op moneywise.nl -> uitkeren lijfrente), soms zie je dat een jaar korter of langer een hoger percentage geeft. Je zal zien dat het totaal uitgekeerde bedrag niet heel erg veel scheelt, als je iets korter afsluit, wordt het maandbedrag wat hoger, en als je langer afsluit wat lager. Maar per saldo loopt het totaalbedrag niet heel erg uiteen, tenzij er 10 jaar of zo tussenzit
Fiscaal heb je eigenlijk alleen maar te maken met de twee grenzen van 40k en 75K, je hebt zelf wel inzicht in wat je totaal binnenkrijgt
Wel rekening houden dat met nieuw regime polissen er maximum van uit het hoofd 26K per jaar is, daar mag je niet overheen, anders looptijd verlengen. Of levenslang = 20 jaar. De oud regime polis (heel fijn) telt daarin niet mee.
Dat zijn mi de belangrijkste uitgangspunten en lijkt mij wel te overzien, maar ik heb een financiele achtergrond.