Klopt inderdaad, met eenmalige uitgaven ben ik tegenwoordig ook wat minder moeilijk al ligt het er wel aan waar ik het aan uitgeef. Ik hecht wel waarde aan bv een goede actioncam (gopro ipv een goedkoper alternatief), goede koptelefoons, camera's en laptops etc. Ook vind ik veiligheid op mijn vervoersmiddelen belangrijk dus ik koop bijvoorbeeld altijd A-merk banden en bespaar nooit op het onderhoud.assje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:47:
[...]
Maar voor mij gaat het nog wat verder dan dat, er is voor mij veel meer "lifestyle inflation" wat ik het uiteindelijk gewoon waard vind.
Gewoon wat willekeurige voorbeelden:
- Kleding uitzoeken en kopen/bestellen i.p.v. dag lang struinen en uitsluitend willen kopen wat in de uitverkoop is
- Sony WH-1000XM3 headphone i.p.v. Jabra Move (wat een genot)
- Gereedschap gewoon bestellen wat nodig is in plaats van halve dag kwijt om bij iedereen te lenen
- Kia Niro 64kWh i.p.v. tobben met Nissan Leaf 24kWh
- Uitje met de kinderen gewoon lekker doen waar we zin in hebben in plaats van beslissingen maken op basis van kosten (bijvoorbeeld na wandeling door bos nog even een pannenkoek eten of naar huis)
- Kinderverjaardag met wat plakkers; gewoon lekker pizza bestellen voor de hele hut resulterend in een gezellige avond rondom de vuurkorf met de overblijvers
- Stoppen met het spenderen van een uur (of meerdere) met onderzoeken/vergelijken voor relatief kleine aankopen
- Dingen die ik niet meer gebruik weggeven in plaats van verkopen
Kleding boeit me dan echt totaal niet en daar geef ik ook amper geld aan uit en bijna alles komt van de scapino, bristol of C&A. Ik draag kleding ook tot het te klein is of de gaten erin vallen
Voor kleding ga ik dan overigens weer wel een middag struinen, niet omdat dat goedkoper is maar omdat ik het altijd eerst wil passen.
Waar ik wél moeilijk in ben zijn maandelijks terugkerende kosten zoals abonnementen of zaken die elke maand geld kosten zoals auto's. Ik ben wat dat betreft vooral een vaste lasten fetishist maar dat maakt al het andere gewoon zóveel makkelijker.
Collega's vragen zich soms ook af waar ik toch het geld vandaan om zo nu en dan echt eens een flinke smak geld 'zomaar' uit te geven aan bv een nieuwe laptop, motor of auto, zelfs nadat ik minder ben gaan werken. Tja, omdat ik mijn maandlasten tot een minimum heb beperkt dus.
Wij doen bewust boodschappen (en moeten zelfs nog best wel opletten met wat we kopen omdat ik nierpatient ben) en ik heb dan ook collega's die ruim het dubbele uitgeven elke maand omdat ze alles laten bezorgen, vaste klant zijn bij thuisbezorgd etc. Tja dat is elke maand (!) gewoon een bedrag waar je een gemiddelde laptop van kunt kopen en ik weet zeker dat wij ook nog eens véél gezonder eten omdat we bijna alles vers maken.
Ook heb ik geen overbodige abonnementen en als ik een paar euro kan besparen op mijn telefoon of internet abonnement zonder dat ik daar al te veel op inboet qua snelheid of bundel doe ik dat. Verder doen we zuinig met energie (al doen we daar eigenlijk niet eens echt ons best voor maar dat zit gewoon in ons ofzo), als apparaten kapot gaan kopen we de meest energiezuinige versie die er is en we hebben zonnepanelen.
We fietsen (ik) of lopen (mijn vrouw) eigenlijk altijd naar het werk ipv de auto of motor te pakken. Weer of geen weer, het hele jaar door. Gezonder en goedkoper en je kweekt er nog wat karakter mee ook
Mijn eigen maandlasten (energie, water, hypotheek, zorg, MRB/benzine motorfiets, telefoonabbo, verzekeringen, betaalrekening, gemeentelijke lasten, onderhoud motor, anwb en internet) zitten momenteel op 1100 euro per maand. Mijn vrouw betaalt de boodschappen, haar zorgverzekering, auto en telefoonabbo en is daar elke maand ook nog eens rond de 800 euro aan kwijt. In totaal dus ongeveer 1900 euro per maand, veel lager gaat gewoon niet lukken zonder écht te gaan inleveren op comfort, gemak of vakanties.
Onze savingsrate ligt ruim boven de 50% en ja dan kan je gewoon wel eens met geld smijten zonder daar wakker van te liggen. Zolang het maar geen enorme terugkerende kosten met zich meebrengt vind ik het dus niet erg om zo nu en dan geld uit te geven aan dingen die voor mij echt toegevoegde waarde hebben.
Mijn FO pad bestaat dan ook vooral uit zo min mogelijk nodig hebben.