Sorry voor het zeiken, maar let wel dat de inflatie over die periode (1957 t/m 2023) 3.66% per jaar was. Dat is dus ook wat hoger dan de 2% (of hier verderop 3%) die aangenomen wordt. Ook een rendement pakken van zo ongeveer de maximale historische mogelijkheid schept een scheef beeld, want er zijn vele indexen en distributies te kiezen, en niet per se veel kans dat je per vandaag de optimale er uit weet te pakken.
Maar uiteindelijk blijft het argument dat 5 euro voor een kop koffie heel duur is gewoon staan natuurlijk (en die koffie voor mij, en velen hier, dus ook

)
Vergeet niet dat je de VRH wel ieder jaar betaalt. Die was "vroeger" 1.2% en nu voor beleggingen zo'n 2%. Na 40 jaar is dat echt wel meer dan eenmalig inkomstenbelasting (over het gemiddelde verloop wat minder.
RichieB schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:12:
Euh, je uitgangspunt is een huurappartement waarin je met 4-5 mensen woont op eigen naam. Hoe kom je daaraan in de huidige markt? Je mag tegenwoordig als student al blij zijn als je een bezemkast vindt voor €600 per maand. Voor huurwoningen moet je achter aansluiten bij de mensen die al sinds hun geboorte op de wachtlijst staan hiervoor.
Als de ouders x 4-5 wat bijdragen, en de 4-5 zelf werk hebben zou je een eind kunnen komen hoor. Niet midden in een stedelijk gebied, maar het is altijd kiezen he... Vroeger was ook niet alles zo makkelijk en vanzelfsprekend (opa spreekt

). Waar een huis kopen wellicht veel voordeliger was, was investeren juist weer veel duurder en minder toegankelijk. Denk/zoek nog maar eens naar de woekerpolis affaires bijvoorbeeld. Dat gebeurt door de veel strakkere financiele regelgeving en open gestandardiseerde informatie nu veel minder.
Helemaal mee eens. Ik ben nog lang niet zo
oud "minder jong", maar ik merk al dat ik na veel mooie vakantiebestemmingen gezien te hebben ook langzaamaan het rustigere lokale kan waarderen. En dat is veel minder "gedoe" dan ver weg. Ik wil nog steeds veel, maar kan me voorstellen dat over 10, 20 jaar dat weer een stuk verder verschoven is.
Ik moest nog even denken aan deze techniek: vraag je af hoe je denkt dat je als mens in elkaar zit over 5 jaar. Ben je dan nog dezelfde als vandaag? Veel mensen zullen volmondig "ja" antwoorden. Het is ten slotte maar 5 jaar. Maar denk nu eens terug aan wie je was 5 jaar geleden. Is dat dezelfde persoon die je nu bent, of ben je toch best veel veranderd? Dat zet mensen aan het denken, want het antwoord is toch ook vaak "ja"...
Een blik en plan ver vooruit is zinvol omdat je daarmee (samen met goede uitvoering) veel flexibiliteit kan genereren. Dat doen we hier allemaal met FI (of FMA, of F.U. money). Maar het kan best zijn dat je die flexibiliteit uiteindelijk anders gaat gebruiken dan je dacht. Of dat nu meer, minder of gewoon
anders uitgeven wordt. Maakt ook niks uit, zolang je de balans tussen blijheid en vrijheid maar in de gaten houdt, en bepaalt wat voor
jou de juiste keuze is.
Ik vind het wel weer een leuke discussie hier