R.van.M schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:06:
Bij consumptie goederen is er een groter gevaar. Als je eenmaal luxer gegaan bent (de nieuwe SUV) dat het moeilijk om weer terug te gaan naar basic (naar een 2e-handse golf). Dit is ook met vakantie. Waar het vroeger prima was om op de camping in Texel te staan groei je daar uit en word alles steeds een beetje luxer en duurder.
Ben ik dan écht zo'n uitzondering dat ik hier nou totaal geen moeite mee heb? Nu heb ik sowieso niet enorm veel last van lifestyle inflation en leef best wel minimalistisch maar ik heb bijvoorbeeld echt geen enkel probleem om van een vrij nieuwe luxe auto te downgraden naar een wat oudere goedkope auto of zelfs geen auto als dat zo uitkomt. Vanaf volgende week gaan we hier ook weer terug naar 1 auto (die van mijn vrouw) die gebruikt zal worden voor de gezamelijke ritten naar familie en voor uitjes en als ik alleen op pad ga pak ik de motor of de fiets.
Heb in het verleden ook al eens een paar jaar zonder auto gedaan omdat ik er toen geen nut voor had en ik het geld beter kon gebruiken voor het aflossen van mijn hypotheek restschuld (hallo 2008 crisis). Toen alles met de fiets en bromfiets gedaan. Dit keer staat de 2e auto ook maar stof te vangen sinds mijn vrouw om de hoek werkt en dat vind ik zonde van de maandelijkse lasten. Is de motor of fiets oncomfortabeler dan een auto? Absoluut maar daar heb ik verder weinig van. Het scheelt flink in de kosten dus hij gaat eruit
Kamperen groei ik sowieso nooit uit maar dat is ook een voorkeur, ik kampeer 100 keer liever dan in een of andere luxe hotel te gaan zitten, alsjeblieft niet zeg
Sowieso 'luxe' op vakantie gaan vind ik altijd maar vreemd, alsof je het thuis niet al enorm luxe hebt. Wie 1 keer in een arm land is geweest beseft zich dat maar al te goed.
Voor mij is vakantie juist een tijd van bezinning, wat heb je nu echt nodig, waar kun je zonder en het schept dankbaarheid voor wat je thuis allemaal eigenlijk wel niet hebt.
De zuinige Nederland bestaat niet meer, Millennials en genz geven volgens het filmpje alleen al 2200 euro per jaar (iets meer dan 180 euro per maand!) uit aan eten en drinken buiten de deur vs 500 euro bij de babyboom generatie.
Het leven is op veel vlakken (*kuch huizenmarkt* kuch) echt wel heel veel duurder geworden maar veel dingen zijn ook écht gewoon keuzes. Schoenen van 160 euro? Ik heb nog nooit meer dan 55 euro voor schoenen betaald. 180 euro per maand aan buiten de deur eten en drinken? Dat geef ik in een jaar nog niet uit. Kleding van merk X of Y, de nieuwste telefoons, vliegvakantietje daar etc. Die vrouw met het blauwe pak heeft gewoon even voor bijna 15.000 euro aan schoenen in huis staan

Tja, kán je dan geen huis betalen of heb je het geld aan dat soort dingen uitgegeven.
De 'latte factor' of 'ze geven alles uit aan avocado toast' klinkt babyboomerig of als een meme maar als je de cijfers zo hoort gaat het toch wel echt om serieuze bedragen.
Ik ben zelf ook een millenial (of nog randje Genx, 1981) maar ik leef echt een stuk meer zoals mijn babyboom ouders en voor mij voelt een keer uit eten gaan ook nog steeds als een luxe en als ik mijn telefoon op de grond laat kletteren dan koop ik gewoon een nieuwe zonder dat ik gelijk financieel aan de grond zit.
En zoals in het filmpje ook aangegeven wordt: Als je ál die luxe uitgaven niet doet heb je na 5 jaar ook al een heel flink bedrag gespaard als aanbetaling voor je huis, al moet ik er wel bij zeggen dat met de huidige prijsstijgingen daar eigenlijk niet meer tegenop te sparen valt maar niet sparen is dan nog altijd minder gunstig dan wél sparen natuurlijk.
[
Voor 32% gewijzigd door
Metro2002 op 20-09-2024 15:18
]