Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:03:
Als de aspecten die je noemt hebben niets te maken met inflatie. Maar alleen met het aanpassen van je uitgavenpatroon. Het is prima als je voor jezelf zegt dat je je uitgavenpatroon net zo snel aanpast als de inflatie en dat je uitgaven in euro's daardoor gelijk blijven. Maar dat betekent niet dat je niet met inflatie te maken hebt. Zonder inflatie zouden de zelfde dalende uitgaven je namelijk simpelweg minder euro's hebben gekost.
Mijn punt is dan ook duidelijk niet dat ik niet met inflatie te maken heb.
Mijn punt is dat je met een bepaald inkomen en met een bepaalde levensstijl veel minder tot geen rekening meer moet houden met de inflatie.
Aanpassen van het uitgavenpatroon zou een toekomstige noodmaatregel kunnen zijn maar was de laatste 16 jaar geen noodzaak en ik verwacht ook niet dat het de komende jaren een noodzaak zal zijn.
Mijn levenstijl en uitgavenpatroon is immers niet gewijzigd want geen noodzaak toe.
Kleine correctie: in 2023 heb ik de uitgaven tov het jaar ervoor verdubbeld (dus niet verminderd) omdat het kapitaal anders weer te snel begon op te lopen en het rendement daarop ook.
Dus eerder de omgekeerde beweging dan jij aangeeft. Dat kan dus makkelijk teruggedraaid worden naar het "normale" uitgavenpatroon.
Het ligt uiteraard voor de hand dat je op voorhand je kapitaal en rendement daarop aanpast aan de gewenste levensstijl en uitgavenpatroon. Dat kan je (zo deed ik het toch) deels door je beginkapitaal voor FO zo hoog te leggen dat het rendement erop veel hoger is dan het uitgavenpatroon (en het heel lang zal duren dat door de inflatie op dat uitgavenpatroon het uitgavenpatroon het rendement zal overstijgen) en deels (en dat is mijn belangrijkste troef in het geheel) door eerst in te zetten in zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. De inflatie heeft immers tot veel minder geen vat op de energie die jezelf produceert, het deel van de voeding dat jezelf produceert, de dingen die je NIET koopt,.....
Ook stijgt (toch als je het van nabij opvolgt) het rendement op het kapitaal mee met de inflatie. Bij eenzelfde kapitaal (toch als je het opvolgt en niet als je het maar wat laat aanmodderen) zal het rendement dan ook stijgen en de deels gestegen uitgaven opvangen.
Mijn punt is dan ook helemaal niet dat inflatie totaal geen vat heeft op mijn uitgaven.
Mijn punt is dat wanneer je voor de status van FO genoeg maatregelen neemt en investeringen doet waardoor weerkerende kosten verminderen tot verdwijnen (en in het laatste geval dus niet aan inflatie onderhevig zijn) en je uitgaven door je levenstijl sowieso al veel lager liggen dan het gemiddelde (waardoor de inflatie er minder vat op heeft dan bij hoge uitgaven) en bij je beginkapitaal een hoge buffer inbouwt (mijn beginkapitaal voor FO op het rendement daarop) je vanaf het punt van FO het met een veel lager kapitaal kan uitzingen dan wanneer dat niet het geval is, de inflatie daar veel minder vat op heeft zodat je er zelf ook weinig tot geen rekening mee moet houden.
Je moet bij inflatie en de maatregelen die je daartegen wel of niet wil nemen dus niet uitgaan van de eigen levenstijl en het eigen uitgavenpatroon (waar velen het precies nog altijd moeilijk mee hebben) maar met de levensstijl en vooral het uitgavenpatroon van ieder individu. En zoals meermaals aangetoond zitten daar grote verschillen tussen en daardoor is de invloed van inflatie ook verschillend.
Wie aan FO begint met een kapitaal waarop het rendement maar net zo hoog is als het uitgavenpatroon van bij de start heeft inderdaad op termijn een groter probleem dan wie start met een kapitaal waarop het rendement vele malen hoger is dan het uitgavenpatroon.
Wie een hoger uitgavenpatroon heeft zal uiteraard ook veel meer kapitaal moeten voorzien dan wie een lager uitgavenpatroon heeft en weinig tot geen vaste kosten heeft.
.....
Tenslotte, wie van bij de start een kapitaal heeft waarop het rendement veel hoger is dan het eigen uitgavenpatroon en de vaste kosten gevoelig kan reduceren moet echt niet wakker liggen van de inflatie op zijn kapitaal want de buffer is groot genoeg en het rendement kan aangepast worden naar omhoog toe. Je mag uiteraard dat kapitaal niet gaan opeten in dat scenario want dan kom je op termijn ook in de problemen.
En wie dan ook nog eens bovenop FO op termijn andere inkomsten in het vooruitzicht heeft (zoals een pensioen, bezoldigd vrijwilligerswerk in cash of natura,.....) heeft al helemaal geen probleem meer en kan het kapitaal lager houden want de termijn om uitsluiten dop kapitaal te leven is kleiner en/of wordt deels opgevangen door de extra inkomsten die in het verschiet liggen.
Dat iemand die op bv. zijn veertigste met FIRE wil gaan en daarbuiten niets meer wil doen dan het rendement daarop telkens volledig opkopen en meent dat er voor hun op latere leeftijd geen pensioen of andere inkomsten meer zijn weggelegd wel degelijk rekening moet houden met de inflatie en daardoor een enorm groot beginkapitaal moet hebben en meer gediend is met een heel hoog rendement op kapitaal om de inflatie op zijn uitgavenpatroon te counteren is idd correct maar is iets totaal anders dat iedereen dat dan maar moet doen.
Om het behapbaar voor te stellen:
Iemand met 1000 € kapitaal en een rendement van 100€ op dat kapitaal en met een uitgavenpatroon van 100 € is uiteraard veel gevoeliger voor inflatie op dat kapitaal dan iemand met 2000 € kapitaal en een rendement van 120 € op dat kapitaal en een uitgavenpatroon van 30€.
En alles daar tussen in.
De kunst is individueel daar een evenwicht in te vinden waar je zelf mee kan leven.
Niet een algemene regel te schrijven/verkondigen die altijd en overal op iedereen van toepassing is.
Dat het leven alleen waard is om te leven in de mate dat je kan blijven kopen is niet voor iedereen het uitgangspunt. Voor wie dat het uitgangspunt is mag dat en dan is je leven inderdaad voortdurend onderhevig aan inflatie. Maar voor wie in veel mindere mate afhankelijk is van kopen, kopen, kopen is ook in veel mindere mate afhankelijk van de inflatie op dat koopgedrag.
Daar is niets goed of slecht aan. Het is gewoon een andere keuze met telkens andere gevolgen.
Je moet de gevolgen van je eigen keuzes aanvaarden en al zeker niet de gevolgen van de keuzes van een ander.
En gewoon kunnen aanvaarden dat niet iedereen dezelfde keuzes in het leven wil maken en dus ook andere gevolgen moet ondergaan. Niet meer niet minder.
[
Voor 5% gewijzigd door
IvoB2 op 02-04-2024 11:33
]