Deveon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Je kan het natuurlijk ook lezen dat je FO bent geworden omdat je gewoon ervoor gewerkt hebt en als je plezier of voldoening hebt gehaald uit die eigen arbeid kan ik het alleen maar toejuichen. Dit geldt echter niet voor iedereen dus vind het zelf niet toepasselijk als argument tussen huur of koop van het dak boven je hoofd.
Ik heb heus niet alles zelf gedaan want van techniek ken ik niets.
En met een sloophamer, schop en houweel omgaan kan iedereen die normaal gezond en middelmatig verstandelijk begaafd is ook zonder veel hulp leren.
Je moet het idd wel zelf willen. Dat is inderdaad een argument dat niet voor iedereen opgaat.
Maar er zijn weinig argumenten die voor alle situaties overal en altijd op iedereen toepasbaar zijn.
Het blijft dus in se bijna altijd een individuele overweging waarbij verschillende situaties tot verschillende oplossingen leiden.
iedereen is ook niet geschikt om vanachter een laptop louter geestelijke arbeid te verrichten en gelijktijdig zijn beursbeleggingen op te volgen en te beheren.
Persoonlijk ken ik zelfs mensen die na hun tachtigste nog heel actief zijn en dit deels tegen betaling. Zet ze ergens FIRE met een hapje en een drankje in een luxe resort en ze overleven het geen jaar.
Net zoals er mensen zijn die in een huurwoning vergaan van de zenuwen door het nutteloos zien wegvloeien van huurgeld naar derden, anderen die zenuwachtig worden van een hypotheeklast voor tientallen jaren of het niet zien zitten de verantwoordelijkheid voor een eigen huis te dragen.
Een fysiek en mentaal gezond leven houdt, mijn mening, heel wat meer in dan met veel geld op de bank je kunnen terugtrekken uit het actieve leven en voor de rest alleen nog maar je zin doen.
En ook daar zijn er die daar het ultieme geluk in vinden en weer anderen die daar van gruwen en alles er tussen in.
Het enige valabele argument is dat ieder individu vooral voor zichzelf moet uitmaken wat voor hun de beste weg naar wat dan ook is en dat niet louter en alleen na iedere cent afgewogen te hebben op het hoogste rendement.
Edit: In tegenstelling tot jou harde werken is onze woning in 9 jaar tijd met 150% gestegen zonder een cent aan onderhoud of renovatie. Hooguit 15k denk ik voor de keuken, vloer, gordijnen, behang en verven.
Dat is dan toch prima?
De echte meerwaarde van een woning wordt echter alleen maar afgerekend bij de effectieve verkoop zelf.
De huidige woning kocht ik in 2000 voor, all in, 75.000 € (zonder hypotheek).
Vorig jaar werd alleen de grondwaarde voorzichtig geschat tussen de 650 en 750K.
Maar dat is maar een getal op papier waar ik niets aan heb zolang ik niet verkoop (en momenteel zie ik geen enkele reden waarom ik zou verkopen want de locatie is nog nauwelijks te vinden in Vlaanderen).
Maar ik denk dat je mijn "harde werken" toch wat overschat.
Of het zou moeten zijn dat we beiden een totaal andere visie hebben op "hard werken".
Ik doe nl. al minstens vijf jaar gewoon 24/7 mijn zin (waarbij het harde werken zich voornamelijk beperkt tot het bedenken van plannen die anderen moeten uitvoeren en fysiek me wat bezig houden in eigen tuin en bos en dit niet omdat het moet maar omdat ik graag in de natuur bezig ben) en de jaren daarvoor niet altijd maar toch het grootste deel van de tijd.
[
Voor 11% gewijzigd door
IvoB2 op 26-01-2024 13:56
]