Zoals ik zei, de belastingen (provincie , gemeentelijk en gewestelijk, is hier één heffing vervat in de OV) en de brandverzekering zijn daar inbegrepen (en naar boven afgerond).
Ik kan het je trouwens exact vertellen:
Brandverzekering voor 2024: 335,25 €
Belastingen over 2023:
- Vlaams Gewest: 102,55 €
- Provincie: 149,04 €
- Gemeente: 742,65 €
Totaal 994,24 + 335,25 = 1.329,49 €.
Ik woon in Vlaanderen en niet in Nederland.
En wat betreft dat onderhoud dat valt onder "het is maar hoe je het zelf regelt".
Ik heb geen 4K onderhoudskosten per jaar. Ben trouwens ook benieuwd in welk huurhuis door de verhuurder ieder jaar voor 4K onderhoudskosten uitgevoerd worden. Maar dat moet uiteraard die verhuurder weten.
Als eigenaar beslis je trouwens zelf wanneer je de keuken/badkamer/.... gaat vervangen/opwaarderen maar dat is geen verplichting. Ik denk niet dat je als huurder doorgaans het "recht" hebt om van de eigenaar van de woning te gaan eisen dat hij een keuken/badkamer/... whatever naar jouw persoonlijke smaak komt installeren en daar jaarlijks 4K aan besteedt. Ik denk dat je dan vlug je huuropzeg gaat krijgen en de eigenaar op zoek gaat naar een huurder met minder noten op zijn zang. Wat niet moeilijk is bij een tekort aan kwalitatieve huurwoningen.
Geen idee wat een "eigenwoning" forfait is.
Ik ken alleen de rekening die ik effectief betaal. Geen "virtuele" bedragen om een keuze van eigen voorkeur positiever of negatiever in te kunnen kleuren.
Opstalverzekering? Eveneens nog nooit van gehoord en al zeker nog nooit betaald. Ik betaal alleen een brandverzekering voor de woning zelf en inboedel. Als huurder ben je, in Vlaanderen toch, meestal ook verplicht een (weliswaar goedkopere) brandverzekering af te sluiten om de eigen aansprakelijkheid in te dekken. Dat is dus al geen pure winst tov eigendom.
Afwaarding van de woning heb ik nog nooit in praktijk meegemaakt. Altijd een gerealiseerde meerwaarde.
De locatie van de huidige woning is zelfs dusdanig dat de waarde van de grond die van de woning overstijgt en iets dat met de tijd zeldzamer wordt stijgt meestal in waarde.
Zoals ik eerder al omstandig schreef is voor mij de waarde van de huidige woning sowieso nul (0) en zit de waardestijging uitsluitend in de waarde van de bouwgrond en zijn ligging.
Een "afwaarding" van de woning is dus ook geen kost die je moet betalen maar een virtueel getal dat je plakt op een verondersteld rendementsverlies indien je het anders zou aanpakken.
Ja ik zou theoretisch de huidige woning kunnen verkopen en daarna in een huurwoning trekken en hopen dat wat er dan overblijft me een hoger rendement zou opleveren en dat ik dan net zo rustig en comfortabel woon als nu en er mijn eigen zin kan doen zonder bemoeienis van de huurbaas. Maar wat moet ik daar dan mee? Mijn netto inkomen is nu al hoger dan ik opkrijg en ik ben al jaren FO. Mijn leven staat niet in het teken van steeds meer geld kunnen oppotten om zoveel mogelijk na te kunnen laten aan de erfgenamen.
Wat jij allemaal opsomt is niet allemaal een kost maar gaat van het uitgangspunt uit dat alles een zo hoog mogelijk rendement moet opleveren en dat je daar dan je volledige leven moet op gaan inrichten.
We hebben duidelijk een totaal andere visie over het leven zelf dus en zullen het dan ook niet eens worden.
[
Voor 137% gewijzigd door
IvoB2 op 29-01-2024 23:02
]