Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:59:
[...]

Dat is dus niet waar, anders zou mijn bedrijf wel in een belastingparadijs gevestigd zijn en zou niemand meer een BV starten...
[...]
De meeste bedrijven vestigen zich juist in Nederland vanwege het belastingparadijs.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

[...]

De gemiddelde Nederlander zit niet in de topic en betaalt überhaupt geen belasting in box 3.
Gevaarlijke aanname hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Wispe op 19-09-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
[...]

Dat is dus niet waar, anders zou mijn bedrijf wel in een belastingparadijs gevestigd zijn en zou niemand meer een BV starten...

[...]

De gemiddelde Nederlander zit niet in de topic en betaalt überhaupt geen belasting in box 3. Maar het gaat er natuurlijk om wat de mensen die daadwerkelijk de grootste hap betalen doen.
Beetje rare redenering. Omdat jij je bedrijf niet buiten NL vestigd is mijn statement niet waar 8)7
Je kan bijvoorbeeld met royalties werken om de belasting te ontwijken
https://nos.nl/artikel/20...wijkt-starbucks-belasting

Daarnaast kun je ook zonder complexe constructies je bedrijf in een gunstiger belastingklimaat binnen Europa opzetten, we hebben namelijk vrij verkeer van diensten en goederen. Je kan dan nog steeds al je producten in (en vanuit) Nederland leveren, maar de winst wordt belast in het land waar je BV gevestigd is.

Het punt blijft is dat jij je bedrijf KAN verhuizen op papier zonder dat jij als persoon in een ander land hoeft te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58
R.van.M schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:09:
[...]

Beetje rare redenering. Omdat jij je bedrijf niet buiten NL vestigd is mijn statement niet waar 8)7
Je kan bijvoorbeeld met royalties werken om de belasting te ontwijken
https://nos.nl/artikel/20...wijkt-starbucks-belasting

Daarnaast kun je ook zonder complexe constructies je bedrijf in een gunstiger belastingklimaat binnen Europa opzetten, we hebben namelijk vrij verkeer van diensten en goederen. Je kan dan nog steeds al je producten in (en vanuit) Nederland leveren, maar de winst wordt belast in het land waar je BV gevestigd is.

Het punt blijft is dat jij je bedrijf KAN verhuizen op papier zonder dat jij als persoon in een ander land hoeft te gaan wonen.
Nee, je leest een artikeltje ergens op internet maar omdat een multinational een bepaalde constructie kan opzetten wil helemaal niks zeggen over het feit of iemand zomaar zijn onderneming naar het buitenland kan verhuizen. Dat is gewoon pertinent onwaar. Het maakt niet uit wat voor buitenlandse vennootschap je opricht, als je in Nederland woont moet die vennootschap gewoon volledig de Nedelandse belastingen volgen en voldoen. Als je het niet geloofd, zie bijv. deze pagina van de kvk.
Het Nederlandse recht bepaalt de regels waar de vennootschap zich bij het ondernemen moet aan houden. Bijvoorbeeld:

uw bedrijf inschrijven in het Handelsregister
belastingen
milieu
arbeidsomstandigheden voor personeel
faillissement
ondernemingsraden
strafrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Hielko schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:41:
[...]

Nee, je leest een artikeltje ergens op internet maar omdat een multinational een bepaalde constructie kan opzetten wil helemaal niks zeggen over het feit of iemand zomaar zijn onderneming naar het buitenland kan verhuizen. Dat is gewoon pertinent onwaar. Het maakt niet uit wat voor buitenlandse vennootschap je opricht, als je in Nederland woont moet die vennootschap gewoon volledig de Nedelandse belastingen volgen en voldoen. Als je het niet geloofd, zie bijv. deze pagina van de kvk.

[...]
Er zijn meer belastingen zoals btw, maar het is duidelijk dat jij je al besloten hebt dat het niet kan en daar heb ik verder geen enkel probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58
R.van.M schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:50:
[...]

Er zijn meer belastingen zoals btw, maar het is duidelijk dat jij je al besloten hebt dat het niet kan en daar heb ik verder geen enkel probleem mee.
Ik laat me graag van mijn ongelijk overtuigen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:16:
Het probleem voor box 3 is dat het moeilijk is om echt een zielig geval te vinden. Arme FO-aspirant die nu meer belasting over zijn vermogen van 600k moet betalen klinkt toch minder zielig dan het bovenstaande geval.
Dat heeft dan ook een belangrijke reden: het is helemaal niet zielig. :P
Zodra het nieuwe systeem er is zullen de situaties komen hoe mensen het legaal ontwijken en zal de discussie de jaren erna gaan over hoe de loopholes te sluiten. Dat de echt rijken buiten schot blijven zal nauwelijks aangehaald worden omdat die belangen te groot zijn en hun vermogen lastig te vatten is door allerlei fiscale constructies.
Tja, het zijn natuurlijk wel altijd weer de echt rijken die het gedaan hebben en die aan bod zouden moeten komen, niet wij. En dit gaat altijd op, ongeacht hoeveel belasting je betaalt: vind iemand met 10 miljoen op de bank en die zal je ongetwijfeld kunnen vertellen dat de echt rijken minstens 500 miljoen hebben en veel minder belasting betalen. En als we die toch op de een of andere manier meer belasting laten betalen dan zijn het de miljardairs die pas echt het probleem zijn. En die zullen je weer kunnen vertellen dat de echte boosdoeners de mensen zijn die het geld niet goed besteden (in tegenstelling tot hunzelf, natuurlijk), met de regering voorop, die belastingen zijn juist het probleem!

Als je in Nederland woont, en voldoende vermogen opgebouwd hebt om belasting te betalen in box 3, dan ben je rijk. Ik wil echt niet vervelend doen, maar dat is gewoon zo. Alleen al door Nederlander te zijn behoor je tot de rijkste mensen op deze aardkloot en als je dan ook nog vermogen hebt dan ben je de 1%. Dat er mensen zijn die nog rijker zijn doet daar niks aan af. Dat ze verhoudingsgewijs te weinig belasting betalen ook niet, dat wil an sich nog niks zeggen over de proportionaliteit van jouw belasting.

(Bijna) iedereen vindt vermogensongelijkheid een probleem, en (bijna) niemand is het eens met de hoogte van diens bijdrage aan het oplossen van dat probleem (in de zin dat het altijd te hoog is, om allerlei gegronde redenen). Laten we wel wezen, de afgelopen jaren van goede investeringen was de VRH een lachertje voor iedereen. Pas toen het allemaal wat tegen ging zitten moest het onder de loep genomen worden en daarna was ieder alternatief waarbij meer betaald zou worden van de zotte, oneerlijk, kapot nivellerend, het hele land naar zijn grootje, iedereen emigreren!!!11

Ik vind het allemaal behoorlijk overtrokken en mensen gaan ook graag kermen voor ze geslagen worden. Laten we eerst maar eens kijken waar het op uit moet draaien, want voorlopig lijkt het er niet op dat Belastingdienst er überhaupt in gaat slagen belastingen te heffen die niet gewoon weer teruggedraaid moeten worden. :P

Was getekend, een rijke stinkerd. Maar niet een echt rijke stinkerd, natuurlijk.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:38
De discussies over fiscaliteit blijven de kop op steken - dit is echt veel ingewikkeldere materie dan je hier in 2 alinea’s kunt neerpennen (en al helemaal als je geen fiscale achtergrond hebt).

Als termen als verrekenprijzen, Pillar 2, werkelijke leiding etc etc je niets zeggen is het een discussie die je beter aan je voorbij kan laten gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
psychodude schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:49:
[...]

Maar ook dan krijg je uiteindelijk nog altijd wel hetzelfde effect. Niet rokers zullen stemmen voor accijnsverhoging op tabak, niet alcohol nuttigers op alcohol, niet benzine gebruikers voor accijnsverhoging op benzine.
Ik durf toch denken dat er minder voor benzine kiezen en meer voor tabak om de accijns te verhogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:23:
[...]

Ik durf toch denken dat er minder voor benzine kiezen en meer voor tabak om de accijns te verhogen.
Democracy; two wolves and a sheep voting what's for dinner.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
assje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:02:
[...]

Democracy; two wolves and a sheep voting what's for dinner.
Ik denk dat er meer mensen autorijden dan dat er nu nog roken. Roken is een keuze, autorijden niet echt.

[ Voor 7% gewijzigd door BFmango op 19-09-2023 23:28 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:01
Is ook wel logisch, want de meeste Nederlanders hebben:

-Geen bedrijf
-Geen hoog loon
-Geen vermogen

Maar moeten wel accijnzijn betalen. Ze willen juist dat de anderen hun rekening gaat betalen, dan vinden ze alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
BFmango schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:27:
[...]

Ik denk dat er meer mensen autorijden dan dat er nu nog roken. Roken is een keuze, autorijden niet echt.
Autorijden en/of een verslaving aan fossiele brandstoffen is ook een keuze hoor. :)
Tabak- en alcoholverslaafden vinden van zichzelf immers ook dat ze geen keuze hebben om hun verslaving te laten.

Uiteraard zegt niemand dat het de gemakkelijkste weg is om voor een alternatief voor een verslaving - welke dan ook - te kiezen. Het is immers makkelijker afhankelijk te blijven aan iets dat een (kwalijke) gewoonte geworden is dan te (blijven) vechten om van iets onafhankelijk te worden en te blijven.

On topic, het is ook gemakkelijker financieel onafhankelijk te worden wanneer je tevreden kan zijn met minder geld dan gewend bent geraakt aan steeds veel geld ter beschikking. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:32
Tommie12 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:23:
[...]

Dat snap ik, maar zoals gezegd, het is enkel een reflectie van wat men gebruikt.

Je kunt de vraag net zo goed stellen als:
Rookt u?
Gebruikt u benzine/diesel?

Het percentage dat hier op deze losse vragen ja beantwoord, zal ongeveer overeenkomen met het percentage dat tegen accijnsverhoging stemt.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:32:
[...]

Is ook wel logisch, want de meeste Nederlanders hebben:

-Geen bedrijf
-Geen hoog loon
-Geen vermogen

Maar moeten wel accijnzijn betalen. Ze willen juist dat de anderen hun rekening gaat betalen, dan vinden ze alles goed.
Belastingen, net als verduurzaming vinden we alles prima als we er zelf maar niet slechter van worden (of ons uitzicht minder i.v.m. een windmolen aan de horizon). Wij hebben het thuis financieel erg goed op dit moment, maar zelfs ik betrap mijzelf er op dat ik naar de resultaten van prinsjesdag kijk met in mijn achterhoofd: "ik hoop maar dat ik niet méér belasting moet betalen...".
En ondanks dat het nu goed gaat met onze financiën heb ik nog niet de illusie dat wij ooit echt FO worden op de manier die in dit topic vaak besproken wordt. We zijn weliswaar nu zo'n 5 jaar bezig met inleggen in fondsen, maar in de resterende ±25 jaar kan nog zó veel veranderen! Denken dat we deze trend nog 25 jaar volhouden om vervolgens FO te zijn valt een beetje onder de normality bias. Uiteindelijk is FO ook een beetje als gezondheid, dat heb je niet in de hand. Gezond (financieel) leven wél.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:09
Tehh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:42:
[...]
FO.....heb je niet in de hand. .
Wat doen we dan hier met z'n allen? Kan er beetje een slotje op dit topic :+

• IvoB2
phantom09 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:32:
[...]
Accijnzen worden meestal geheven op een consumptiegoed verstrekt door derden. Je bent dus afhankelijk van je consumtiegedrag en/of het betrekken van goederen via derden.
Met wat moeite kan je dus, indien je wil, accijnzen op tabak, alcohol, benzine vermijden/laag houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BFmango schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:27:
[...]

Het autorijden heeft ook een zeer sterke lobby en ze kunnen vrij eenvoudig wat olie op het vuur gooien bij de autorijdende burgers. Als er straks hogere accijnzen op benzine zouden komen, dan schreeuwt de autolobby moord en brand omdat men dan in Duitsland zou gaan tanken. Maar dat je straks in Duitsland een kwart minder voor sigaretten betaalt en het dus veel meer loont om een paar sloffen sigaretten te kopen, daarover hoor je niemand.

(Overigens vind ik het prima als ze op deze manier "slechte" dingen hoger beprijzen. Maar wel jammer dat ze niet ook de "goede" dingen belonen.)

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-09-2023 09:17 ]

• IvoB2
psychodude schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:37:
Het percentage dat hier op deze losse vragen ja beantwoord, zal ongeveer overeenkomen met het percentage dat tegen accijnsverhoging stemt.
Niet noodzakelijk.
Accijnzen is gewoon een vorm van belastingen.
En in tegenstelling tot de meeste andere belastingen nog een van de eerlijkste ook want voor iedereen gelijk die in dezelfde mate van hetzelfde product gebruik maakt.

En iedereen met een beetje gezond verstand beseft ook wel dat belastingen nodig zijn om te herverdelen en een gemeenschap in relatieve peis en vree in stand te houden.
Dat de herverdeling meestal efficiënter kan dat is iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
rube schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:45:
[...]

Wat doen we dan hier met z'n allen? Kan er beetje een slotje op dit topic :+
Als FO niet meer redelijkerwijs haalbaar is voor deze groep, dan kunnen we het beter gaan hebben over FW (financiële weerbaarheid) of FYM (fuck you money). :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Muse schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:34:
[...]

Als FO niet meer redelijkerwijs haalbaar is voor deze groep, dan kunnen we het beter gaan hebben over FW (financiële weerbaarheid) of FYM (fuck you money). :+
Je kan ook naar België komen.

Er is amper vermogensbelasting, huizen zijn iets groter of net iets beter betaalbaar, zorg is goed, taal is geen probleem, en de afstand is beperkt.

Wel stoppen met patat, het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:36:
[...]

Je kan ook naar België komen.

Er is amper vermogensbelasting, huizen zijn iets groter of net iets beter betaalbaar, zorg is goed, taal is geen probleem, en de afstand is beperkt.

Ik kan in een hoop mee gaan, maar het is toch echt patat! :Y)

On a serious note: Als ik al in een grensgebied zou wonen, zou net over de grens wonen helemaal geen gekke gedachte zijn. Echter woon ik in de randstad en denk ik niet dat ik thuis veel draagvlak zal vinden om naar België te verplaatsen voor langer dan een vakantie.

• Tommie12
Muse schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:41:
[...]

Ik kan in een hoop mee gaan, maar het is toch echt patat! :Y)
Tja, dat is dan wel een probleem, je zou verhongeren hier. :+

Verhuizen is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar het evalueren op moment dat je stopt met werken is nooit een slecht idee.

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:36:
[...]
En appelsiensap en geen joedorange.
En plat- en bruiswater ipv Spa blauw en rood. :+

En of je vermogensbelasting betaalt hangt gewoon af van de hoogte van je vermogen.
Ik herinner me niet ergens een belasting op mijn spaarkapitaal (vermogen) te moeten betalen?
Alleen op het rendement op dat spaarkapitaal/vermogen (en dat is ook niet meer dan fair en het is nog eens een lagere belasting dan de hoogste belastingschijven op arbeid).

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 20-09-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Muse schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:41:
[...]
On a serious note: Als ik al in een grensgebied zou wonen, zou net over de grens wonen helemaal geen gekke gedachte zijn. Echter woon ik in de randstad en denk ik niet dat ik thuis veel draagvlak zal vinden om naar België te verplaatsen voor langer dan een vakantie.
Dat dus. Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom je op een bepaalde plek zou willen wonen. De financiële kant is daar een van, maar niet zaligmakend. Bij mij komt dat toch op een lager niveau dan zaken als waar je werk is en waar je vrienden en familie wonen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:16:
(Overigens vind ik het prima als ze op deze manier "slechte" dingen hoger beprijzen. Maar wel jammer dat ze niet ook de "goede" dingen belonen.)
Indirect is dat effect er natuurlijk alsnog; de perceptie zou alleen wellicht anders zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:13:
[...]

Dat dus. Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom je op een bepaalde plek zou willen wonen. De financiële kant is daar een van, maar niet zaligmakend. Bij mij komt dat toch op een lager niveau dan zaken als waar je werk is en waar je vrienden en familie wonen.
Het hangt ervan af of FO of FIRE je doelstelling is.
Wanneer aleen FO je doelstelling is en je gelijktijdig nog (een periode) blijft werken is de plaats van tewerkstelling (afhankelijk van de jobomschrijving want er komen steeds meer jobs waar het niet meer uitmaakt vanwaar je die job doet, of je nu thuiswerkt vanuit locatie x of y maakt nl. niet uit zolang er op beide locaties een goede internetverbinding is) idd een element om mee rekening te houden.
Maar bij FIRE is dat al een element dat wegvalt.
Waar familie/vrienden wonen is in de 21ste eeuw en afhankelijk van je spaarvolume en rendement daarop ook niet altijd meer zo belangrijk. Vrienden kan je overal maken en, afhankelijk van de gekozen residentie na FIRE, is een verplaatsing met de sneltrein/vliegtuig ook niet meer problematisch/duur voor wie nood heeft aan fysiek contact op regelmatige basis.

Redenen bedenken waarom iets niet kan zijn uiteraard altijd wel te bedenken. :+

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-09-2023 10:24 ]

assje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:16:
[...]

Indirect is dat effect er natuurlijk alsnog; de perceptie zou alleen wellicht anders zijn.
Met het duurder maken van "extreem slecht" wordt "goed" uiteraard wel relatief goedkoper. Maar "goed" wordt nauwelijks gestimuleerd ten opzichte van "neutraal".

Bij veel van zulke maatregelen zou ik het mooi vinden als ze niet simpelweg alleen de "slechte" dingen duurder maken, maar dat ze de opbrengsten daarvan ook gebruiken om alternatieven goedkoper te maken.

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:23:
Bij veel van zulke maatregelen zou ik het mooi vinden als ze niet simpelweg alleen de "slechte" dingen duurder maken, maar dat ze de opbrengsten daarvan ook gebruiken om alternatieven goedkoper te maken.
Dat doet men bv. ook al met de keuze voor een auto op fossiel/stroom.
Hoe duurder rijden op benzine wordt hoe goedkoper rijden op (eigen) stroom blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:22:
[...]
Waar familie/vrienden wonen is in de 21ste eeuw en afhankelijk van je spaarvolume en rendement daarop ook niet altijd meer zo belangrijk. Vrienden kan je overal maken en, afhankelijk van de gekozen residentie na FIRE, is een verplaatsing met de sneltrein/vliegtuig ook niet meer problematisch/duur voor wie nood heeft aan fysiek contact op regelmatige basis.
Ik zie juist dat bij mij de fysieke afstand met familie wel een behoorlijke drempel is voor intensiever contact met mijn familie. Het zou voor mij een belangrijke reden zijn om als ik later stop met werken, te verhuizen naar een ander deel van het land. Omdat ik weet wat de impact van afstand kan zijn, zou ik dus juist niet zo snel verhuizen naar een verder weg gelegen plek. Laat staan een plek in het buitenland. (Als ik dan toch naar een buitenland zou verhuizen, dan ook écht het buitenland, bijvoorbeeld een plek met mooie natuur of een fijn klimaat.)

• IvoB2
Zoals steeds, individuele situaties leiden tot andere keuzes.
En daar is niets mis mee maar geeft nog maar eens aan dat er geen eenduidige definitie bestaat voor FO/FIRE die opgaat voor iedereen.
In jou situatie/gevolgkeuze zou je dus streven naar financiële onafhankelijkheid om vervolgens bijna volledig afhankelijk te worden in je daarop volgende keuzes van de woonlocatie van je familie.
Voor alle duidelijkheid, niets mis mee maar het blijft een individueel uitgangspunt.

Kiezen voor een vaste locatie met nu een mooie natuur/aangenaam klimaat* geeft trouwens ook al enige tijd geen zekerheid meer voor de (nabije) toekomst.
Je huidige vaste locatie na FO/FIRE aanhouden is ook geen reden om niet meer periodiek te reizen naar zo'n locaties. Dan heb je tenminste nog altijd de keuze om te reizen naar de locatie die op dat ogenblik aan die voorwaarden voldoet en zoniet de focus te verleggen naar een andere locatie.

*afhankelijk van wat elk individu wenst moet je daar zelfs niet voor naar de andere kant van het land/een ander land verhuizen. Mijn huidige woonplek in Vlaanderen voldoet bv. al meer dan behoorlijk aan die persoonlijke wens: midden de natuur maar toch kort bij alle (transport)voorzieningen, aangenaam klimaat (voor mij persoonlijk moet het niet alle dagen +35°C zijn met af en toe een zondvloed en/of bosbrand over je heen) en alle kinderen en kleinkinderen nog binnen een straal van 10 km om me heen (maar dat was meer hun keuze dan de mijne).

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 20-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-10 16:21
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:23:
[...]
En dan blijkt naderhand dat er, ipv geld binnenkomen, er alleen nog maar geld uit gaat, omdat iedereen voor "goed" gekozen heeft. Zonnepanelen en electrische auto's zijn hier een mooi voorbeeld van.

Je kunt prima gedrag sturen, maar de som van het gedrag van de mensen wil je voor de begroting wel budgetneutraal houden.

Vergeet ook niet dat veel van deze zaken juist anti-nivellerend werken. Een voorbeeld van benzine duurder maken treft vooral de mensen die niet in deeltijd thuis kunnen werken, en/of geen electrische auto hebben. Voor zonnepanelen geldt dat het de huiseigenaren met buffer zijn die hier de afgelopen 10 jaar van hebben geprofiteerd. Dit soort zaken moet je vervolgens elders weer recht gaan trekken met belastingen en toeslagen.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 20-09-2023 11:45 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:49

oscar82

De ondertitel

IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:37:
In jou situatie/gevolgkeuze zou je dus streven naar financiële onafhankelijkheid om vervolgens bijna volledig afhankelijk te worden in je daarop volgende keuzes van de woonlocatie van je familie.

[...]

en alle kinderen en kleinkinderen nog binnen een straal van 10 km om me heen (maar dat was meer hun keuze dan de mijne).
Jij doet alsof anderen kiezen om bij jou in de buurt te wonen. Maar je kiest er zelf toch ook voor om daar te blijven?

Ik zie eerlijk gezegd niet zo veel verschil tussen deze twee statements. Behalve bij wie je de handeling of keuze om wel of niet te verhuizen legt.

Ik woon zelf in de randstad en al mijn familie ook. Toch wonen zij nog een stuk dichter bij elkaar dan bij mij. Dat zorgt er wel eens voor dat je denkt: zou het niet handig zijn om dichter bij hen te gaan wonen / een auto te kopen o.i.d. Maar tot nu toe geeft het nog geen doorslag. Mede vanwege werk, sociaal opgebouwd netwerk e.d. Dat die redenen kunnen veranderen bij FO is duidelijk. Zou goed kunnen dat nabijheid van vrienden en familie voor mij een stuk belangrijker wordt tegen die tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door oscar82 op 20-09-2023 11:44 ]

• IvoB2
oscar82 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:42:
[...]

Maar je kiest er zelf toch ook voor om daar te blijven?
Inderdaad en onafhankelijk waar de anderen zouden wonen. Dat laatste was eerder een toevalligheid (Vlaanderen is niet zo groot dat je echt ver van elkaar kan komen te wonen).
Daar zit - al was dat misschien niet duidelijk - het verschil in statement: ik zou hier, bij ongewijzigde toestand, idd blijven (ik koos die locatie in het verleden en met het oog op de toekomst al voor ik FO was) ook al woonde de rest van de familie totaal ergens anders. Mijn hoogbejaarde ouders wonen bv. aan de andere kant van het land (ook hun eigen keuze).
Het is nu ook niet zo dat we (kinderen noch ouders) nu bij elkaar de deur plat lopen.
Behalve bij wie je de handeling of keuze om wel of niet te verhuizen legt.
Die ligt, mijn mening, bij ieder individu.
Zou goed kunnen dat nabijheid van vrienden en familie voor mij een stuk belangrijker wordt tegen die tijd.
Zoals eerder al meermaals gesteld: niets mis mee en een individueel element om rekening mee te houden.
Voor mij dan weer niet (en gezien ik al geruime tijd FO ben ook niet iets wat "in de toekomst" zou kunnen veranderen want ik beleef die "toekomst" al dagelijks in het heden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 20-09-2023 12:26 ]

• Tommie12
scoobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:42:
[...]

En dan blijkt naderhand dat er, ipv geld binnenkomen, er alleen nog maar geld uit gaat, omdat iedereen voor "goed" gekozen heeft. Zonnepanelen en electrische auto's zijn hier een mooi voorbeeld van.

Je kunt prima gedrag sturen, maar de som van het gedrag van de mensen wil je voor de begroting wel budgetneutraal houden.

Vergeet ook niet dat veel van deze zaken juist anti-nivellerend werken. Een voorbeeld van benzine duurder maken treft vooral de mensen die niet in deeltijd thuis kunnen werken, en/of geen electrische auto hebben. Voor zonnepanelen geldt dat het de huiseigenaren met buffer zijn die hier de afgelopen 10 jaar van hebben geprofiteerd. Dit soort zaken moet je vervolgens elders weer recht gaan trekken met belastingen en toeslagen.
Je beschrijft het mattheus effect, en het klopt ook.

Roken en overdreven gebruik van alcohol is niet exclusief voor de lagere klasse, maar er zijn meer arbeiders die roken dan CEO’s.

Als je benzine extra gaat belasten kan een directeur met electrische bedrijfswagen en die 2-3 dagen thuis werkt dat veel beter vermijden dan de ziekenhuisverpleegster die 3 jaar geleden een tweedehandse VW Golf van 4 jaar oud kocht en niet met de bus of trein kan omdat ze weekend en nachtdiensten heeft.

De subsidies van zonnepanelen zijn terecht gekomen bij huiseigenaars en niet bij huurders van kleine appartementen.
Enz.

De juiste balans vinden in het steunen van die initiatieven, en vermijden dat je de laagste klasse weer overal laat tussenuit vallen is een moeilijke oefening.

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:34:
[...]
De juiste balans vinden in het steunen van die initiatieven, en vermijden dat je de laagste klasse weer overal laat tussenuit vallen is een moeilijke oefening.
Wat heeft dat allemaal nog te maken met het onderwerp van het topic?
Of bedoel je dat "iedereen die niet behoort tot de laagste klasse" de "laagste klasse" moet helpen in het bereiken van FO/FIRE?
Dat zal in de werkelijkheid dan toch weer de zoveelste utopie blijken te zijn.

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:07:
[...]

Wat heeft dat allemaal nog te maken met het onderwerp van het topic?
Of bedoel je dat "iedereen die niet behoort tot de laagste klasse" de "laagste klasse" moet helpen in het bereiken van FO/FIRE?
Dat zal in de werkelijkheid dan toch weer de zoveelste utopie blijken te zijn.
Theoretische discussie, ik bedoel natuurlijk de overheid.

Voor de overheid is iedereen vanaf pensioengerechtigde leeftijd FO natuurlijk.
Je krijgt maandelijks je pensioentje en je moet niet werken. En heb je geen pensioen, dan is het een leefloon. Voor sommigen is dat genoeg om van te leven, anderen willen het iets ruimer.

IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:37:
Zoals steeds, individuele situaties leiden tot andere keuzes.
En daar is niets mis mee maar geeft nog maar eens aan dat er geen eenduidige definitie bestaat voor FO/FIRE die opgaat voor iedereen.
Voor alle duidelijkheid, niets mis mee maar het blijft een individueel uitgangspunt.
Dat niet. Waar het om ging was dat als je in het grensgebied woont, het verhuizen niet zo ingrijpend is. Maar dat als je ver van de grens woont, een verhuizing naar een ander land wel veel impact heeft. Een zo ingrijpende verhuizing is een keus waarvan ik vind dat die keus van andere factoren af zou 'moeten' hangen. Op het moment dat je besluit om te verhuizen vanwege de financieel gunstiger situatie elders, dan zie ik dat juist als extreem financieel afhankelijk gedrag.

Ik vind een van de voordelen van FO nu juist dat je (binnen bepaalde grenzen) kunt verhuizen naar een locatie die jou bevalt zonder dat je te veel hoeft na te denken over de financiële consequenties (bv. inkomensverlies als je geen of geen goede baan elders meer hebt). Welke keuzes je daarbij maakt zijn uiteraard persoonlijk. Ik heb daarvan slechts enkele voorbeelden gegeven. Maar zulk soort redenen zouden bij mij wel hoger in de ranglijst staan dan financieel gewin.

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:12:
[...]

Dat niet. Waar het om ging was dat als je in het grensgebied woont, het verhuizen niet zo ingrijpend is. Maar dat als je ver van de grens woont, een verhuizing naar een ander land wel veel impact heeft. Een zo ingrijpende verhuizing is een keus waarvan ik vind dat die keus van andere factoren af zou 'moeten' hangen. Op het moment dat je besluit om te verhuizen vanwege de financieel gunstiger situatie elders, dan zie ik dat juist als extreem financieel afhankelijk gedrag.

Ik vind een van de voordelen van FO nu juist dat je (binnen bepaalde grenzen) kunt verhuizen naar een locatie die jou bevalt zonder dat je te veel hoeft na te denken over de financiële consequenties (bv. inkomensverlies als je geen of geen goede baan elders meer hebt). Welke keuzes je daarbij maakt zijn uiteraard persoonlijk. Ik heb daarvan slechts enkele voorbeelden gegeven. Maar zulk soort redenen zouden bij mij wel hoger in de ranglijst staan dan financieel gewin.
Uiteraard, maar ook dit is wel een keuze die je moet overwegen.

In het geval dat je 700k aan beleggingen hebt gaan je in het huidige voorstel €12.000 per jaar betalen. Als je in land X helemaal niet betaald is dat wel iets wat je mee kan nemen in je overweging.

Zoals het er nu naar uitziet gaat dat verschil alleen maar groter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
MneoreJ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:33:
[...]

Tja, het zijn natuurlijk wel altijd weer de echt rijken die het gedaan hebben en die aan bod zouden moeten komen, niet wij. En dit gaat altijd op, ongeacht hoeveel belasting je betaalt: vind iemand met 10 miljoen op de bank en die zal je ongetwijfeld kunnen vertellen dat de echt rijken minstens 500 miljoen hebben en veel minder belasting betalen. En als we die toch op de een of andere manier meer belasting laten betalen dan zijn het de miljardairs die pas echt het probleem zijn. En die zullen je weer kunnen vertellen dat de echte boosdoeners de mensen zijn die het geld niet goed besteden (in tegenstelling tot hunzelf, natuurlijk), met de regering voorop, die belastingen zijn juist het probleem!

Als je in Nederland woont, en voldoende vermogen opgebouwd hebt om belasting te betalen in box 3, dan ben je rijk. Ik wil echt niet vervelend doen, maar dat is gewoon zo. Alleen al door Nederlander te zijn behoor je tot de rijkste mensen op deze aardkloot en als je dan ook nog vermogen hebt dan ben je de 1%. Dat er mensen zijn die nog rijker zijn doet daar niks aan af. Dat ze verhoudingsgewijs te weinig belasting betalen ook niet, dat wil an sich nog niks zeggen over de proportionaliteit van jouw belasting.
Er wordt zoals gebruikelijk alleen maar vermeld over dat men meer belasting moet betalen. Echter niemand heeft het over dat de overheid eens goed moet kijken naar de uitgaven.
Het kan niet zo zijn dat de belastingen steeds maar hoger en hoger worden, op een gegeven moment gaat dt voor problemen zorgen.

Je geeft aan dat als je in box 3 zit je rijk bent. De VRH grens van 2023 is € 57.000,-.
Dat is € 2375,- elk maand voor 2 jaar lang en dan is het op. Vindt jij dat rijk? Rare definitie van rijk heb je dan.
Voor mij is financieel rijk zijn dat je niet meer hoeft te werken voor eeuwig en 2x modaal kan uitgeven.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Wat ik eigenlijk nog steeds niet echt begrijp hoe je FO kunt zijn wanneer je wel nog afhankelijk bent van inkomen door arbeid.

Financieel onafhankelijk is een term die ook inflatie onderhevig is als je het mij vraagt.

In mijn vocabulair ben je FO wanneer je geen arbeid meer hoeft te verrichten.

The best is yet to come

Dean Martin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:56:
Wat ik eigenlijk nog steeds niet echt begrijp hoe je FO kunt zijn wanneer je wel nog afhankelijk bent van inkomen door arbeid.

Financieel onafhankelijk is een term die ook inflatie onderhevig is als je het mij vraagt.

In mijn vocabulair ben je FO wanneer je geen arbeid meer hoeft te verrichten.
Dat is het ook. Maar dat is wat anders dan dat je ook zou moeten zijn gestopt met werken. Je kunt dus FO zijn en toch werken.

• Dean Martin
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:28:
[...]

Dat is het ook. Maar dat is wat anders dan dat je ook zou moeten zijn gestopt met werken. Je kunt dus FO zijn en toch werken.
Het zit in het moeten.
Als je moet werken voor inkomen ben je niet onafhankelijk.

Zoals de OP ook aangeeft:
De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken.

Kort gezegd vind ik dat je alleen FO bent wanneer je per direct FIRE kunt gaan.

Maar goed, ik zal die discussie achterwege laten. Gek vind ik het wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Dean Martin op 20-09-2023 20:57 ]

The best is yet to come

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dean Martin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:50:
[...]

Het zit in het moeten.

De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken.

Je hebt natuurlijk wel gelijk.

Maar een andere visie zou kunnen zijn dat je FIRE bent als je niet meer afhankelijk bent van een specifieke werkgever (gouden kooi) of specifiek beroep.

Ik voel mezelf FIRE als ik 3-4 dagen per week het meest simpele no-stress baantje kan gaan doen en dan de keuze heb uit talloze werkgevers. Zeg maar de Barista Fire route.

• Dean Martin
  • Niet online
BFmango schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:02:
[...]

Maar een andere visie zou kunnen zijn dat je FIRE bent als je niet meer afhankelijk bent van een specifieke werkgever (gouden kooi) of specifiek beroep.

Ik voel mezelf FIRE als ik 3-4 dagen per week het meest simpele no-stress baantje kan gaan doen en dan de keuze heb uit talloze werkgevers. Zeg maar de Barista Fire route.
Ik snap je punt. Dat iemand zich goed voelt bij wat 'ie doet is natuurlijk het belangrijkste. Veel belangrijker dan het voldoen aan een definitie, alleen vind ik soms posts hier niet passen in mijn definitie van FO, terwijl men wel FO zegt te zijn. Vandaar dat ik het me afvraag.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:03
[...]

Dit klinkt toch meer als de lat steeds verlagen tot FIRE in je straatje past :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Het zit in het moeten.

Je hebt je post zojuist aangepast, volgens mij las je in eerste instantie zijn post verkeerd?

Je bent inderdaad zeker niet FO als je nog afhankelijk bent van werk voor je inkomen. Je kunt echter prima doorwerken als je al FO bent. Het verschil tussen het FI en het R(E) gedeelte.

Ik denk dat niemand bijna niemand in dit topic zal beweren dat je FO bent als je nog (deels) rekening houdt met inkomen uit arbeid. Vandaar dat een paar jaar geleden een keer de term FMA genoemd is. Dan heb je een beetje FU Money paraat bijvoorbeeld.

Je kunt het natuurlijk ook nog in extremis doortrekken: volledig financieel onafhankelijk ben je immers nooit, omdat het op een gegeven moment ook overlap gaat hebben met echt onafhankelijk zijn van de grillen van de economie / maatschappij / overheidsbeleid, etc. Er is altijd wel een doemscenario te bedenken dat roet in het eten gooit :+
[...]

Dan ga je de definitie toch aanpassen. Dat in in elk geval zeker geen FIRE zoals 'het bedoeld is' door de officieel vastgelegde FIRE Canon :P (kuch) Daar hebben ze dan weer het Barista-FIRE verhaaltje voor verzonnen, wat weer in de buurt komt van bovengenoemde FMA.

Natuurlijk al een mooie stap, maar aan de andere kant: wat is de kans dat je bij een laagconjunctuur op latere leeftijd aan zo'n baantje komt? In een ideaalscenario bestaan die 'no stress baantjes' wel, maar vaak zijn het dan wel weer banen waarbij je zelf het meest vervangbaar bent.

[ Voor 26% gewijzigd door finsdefis op 20-09-2023 21:15 ]

• Rogerthat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-10 12:56
scoobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:42:
[...]

Ofwel het topic dat we hier 2 dagen gelden bespraken, extra pensioen opbouwen door ruimere lijfrente. Box 1 met 10k naar beneden trekken is vooral interessant voor degene die 56% belasting betalen. Dit heft ruimschoots de verlaging van de box 3 grens op. En niemand heeft het erover want het zat in de nieuwe pensioenwet verstopt. Laatste kadotje van Rutte?

• Dean Martin
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:11:
[...]

Je hebt je post zojuist aangepast, volgens mij las je in eerste instantie zijn post verkeerd?

Je bent inderdaad zeker niet FO als je nog afhankelijk bent van werk voor je inkomen. Je kunt echter prima doorwerken als je al FO bent. Het verschil tussen het FI en het R(E) gedeelte.

Ik denk dat niemand bijna niemand in dit topic zal beweren dat je FO bent als je nog (deels) rekening houdt met inkomen uit arbeid. Vandaar dat een paar jaar geleden een keer de term FMA genoemd is. Dan heb je een beetje FU Money paraat bijvoorbeeld.

Je kunt het natuurlijk ook nog in extremis doortrekken: volledig financieel onafhankelijk ben je immers nooit, omdat het op een gegeven moment ook overlap gaat hebben met echt onafhankelijk zijn van de grillen van de economie / maatschappij / overheidsbeleid, etc. Er is altijd wel een doemscenario te bedenken dat roet in het eten gooit :+
Klopt, ik las over het woord 'kunnen' heen. Daarom dat ik mijn post heb aangepast dat het over het moeten werken gaat in mijn ogen. Wanneer je nog werkt voor je plezier of ritme is het wat anders.

Van dat laatste ben ik me terdege bewust ;)

The best is yet to come

• phantom09
[...]

Het zit in het moeten.

Jij bedoeld FIRE:

Financial Independent Retire Early.

Of te wel, je bent financieel onafhankelijk en je gaat vervroegd met pensioen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:43
Even een mooie mijlpaal delen, de beleggingen in mijn holding zijn nu meer dan een half miljoen euro waard. Heerlijk saai in indexfondsen, maar dat rente op rente effect tikt heel lekker aan vanaf een paar ton. Op sommige dagen is het bedrag weer een paar duizend lager of hoger. Het doel blijft om het in de holding te laten staan en langzaam maar zeker te verkopen en de wettelijk toegestane bedragen aan mijzelf uit te keren als dividend (regels zijn ietwat anders hier in Zweden). Hoef ik niet te werken maar heb ik belastingtechnisch nog wel salaris. Daarnaast heb ik dan nog mijn privé beleggingen.

Op naar de volgende?

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:12:
[...]

Theoretische discussie, ik bedoel natuurlijk de overheid.

Voor de overheid is iedereen vanaf pensioengerechtigde leeftijd FO natuurlijk.
Je krijgt maandelijks je pensioentje en je moet niet werken. En heb je geen pensioen, dan is het een leefloon. Voor sommigen is dat genoeg om van te leven, anderen willen het iets ruimer.
De overheid dat zijn wij allemaal tezamen.
En de middelen van de overheid komen niet van een "virtueel iets" maar van mensen van vlees en bloed die een deel van de inkomsten uit arbeid, sparen, consumeren,.... afstaan zodat deze inkomsten vervolgens herverdeeld kunnen worden.
Wie vanaf zijn pensioenleeftijd volledig afhankelijk is van dat pensioen, zeker in België, is niet FO. Men is dan volledig afhankelijk van de bijdragen van diegenen die nog werken. Zijn er meer gepensioneerden dan er nog werken zal op termijn dat pensioen dalen en/of de werkenden zullen meer moeten gaan bijdragen.
Idem voor een leefloon. Dan ben je totaal afhankelijk van de uitslag van de volgende verkiezingen en de uitslag van de daarop volgende coalitievorming.
Afhankelijker dan dat kan je niet zijn.

• IvoB2
[...]

Het zit in het moeten.

Daar is toch niets gek aan?
Je kan best FO zijn (volgens dezelfde definitie die jij eraan geeft) maar je MOET dan niet voor FIRE kiezen maar kan er wel per direct voor kiezen. FIRE is dus een vrijblijvende keuze NA FO.

• Dean Martin
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:31:
[...]

Jij bedoeld FIRE:

Financial Independent Retire Early.

Of te wel, je bent financieel onafhankelijk en je gaat vervroegd met pensioen.
Nee, dat bedoel ik niet.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:18:
[...]

Daar is toch niets gek aan?
Je kan best FO zijn (volgens dezelfde definitie die jij eraan geeft) maar je MOET dan niet voor FIRE kiezen maar kan er wel per direct voor kiezen. FIRE is dus een vrijblijvende keuze NA FO.
Dat is inderdaad wat ik zeg. Ik vind het alleen gek dat ik wel post zie/zag van mensen die FO zijn waarbij vermeld wordt dat het inkomen door werk er onderdeel van is. Dan ben je niet FO.

The best is yet to come

Dean Martin schreef op donderdag 21 september 2023 @ 03:42:
[...]

Dat is inderdaad wat ik zeg. Ik vind het alleen gek dat ik wel post zie/zag van mensen die FO zijn waarbij vermeld wordt dat het inkomen door werk er onderdeel van is. Dan ben je niet FO.
Als het inkomen uit werk ervoor zorgt dat je rond kunt komen en dat zonder dat inkomen niet zou kunnen, dan ben je uiteraard niet FO. Ik heb ook niet het idee dat er mensen zijn die het anders zien.

Wat wel kan zijn is dat je in feite al FO bent, maar nog steeds werkt en daarom dat inkomen meeneemt in het overzicht van je huidige inkomsten en uitgaven. Zeg maar de overzichtjes met savings rate en zo.

En wat ik zelf een belangrijk punt vind, is dat de weg naar FO ervoor kan zorgen dat je meer vrijheid krijgt in de dingen die je doet. Dat je vanwege je kapitaal en je savings rate bijvoorbeeld makkelijker kunt kiezen voor minder uren werken, een andere baan of als zelfstandige gaan werken. Dat zijn 'stappen' die je niet zozeer maakt omdat je FO zou zijn, maar het zijn stappen die je kunt maken omdat je al een eind op weg bent richting FO.
IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:10:
[...]
Wie vanaf zijn pensioenleeftijd volledig afhankelijk is van dat pensioen, zeker in België, is niet FO. Men is dan volledig afhankelijk van de bijdragen van diegenen die nog werken.
In de Vlaamse situatie, met een volledig omslagstelsel, zal dit waarschijnlijk meer spelen dan in Nederland. In Nederland is alleen de AOW via dat omslagstelsel. De aanvullende pensioenen worden in feite niet heel anders gefinancierd dan hoe je zelf je FO zou financieren. Met het beleggen van de jaarlijkse spaarquote en dat later weer onttrekken. Alleen gebeurt dat bij een pensioen op collectief niveau.

Overigens zou ik zelf dat pensioen niet op nul waarderen. Maar ik zou wel een soort risicobuffer inbouwen, voor alle de pensioenen en aow gekort zouden worden.
[...]

Het zit in het moeten.

Dat is ook hoe FO en Fire in elkaar zitten. Maar volgens mij wordt er in dit topic ook precies op die manier naar gekeken. Ik kan me geen discussie herinneren waarin dat anders wordt gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op donderdag 21 september 2023 @ 03:42:
[...]

Ik vind het alleen gek dat ik wel post zie/zag van mensen die FO zijn waarbij vermeld wordt dat het inkomen door werk er onderdeel van is. Dan ben je niet FO.
Mee eens.
Misschien bedoelen ze wel dat ze in theorie FO zijn doordat ze zonder in te boeten op hun huidige levensstandaard hun inkomen uit arbeid kunnen opzeggen maar het niet doen omdat ze hun werk nu eenmaal leuk vinden? Dan ben je FO (in theorie) maar niet FIRE.
Het inkomen uit arbeid blijft dan uiteraard wel onderdeel van het totale inkomen maar is er geen essentieel onderdeel van. Men kan immers op ieder willekeurig ogenblik voor iedere willekeurige reden beslissen om te stoppen met werken.
Zo zie ik het toch en zo heb ik het in de praktijk ook gedaan.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2023 08:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nu ga je het zelf nog moeilijker maken door er nog een eigen extra betekenis aan te geen. :)
We kunnen het er toch over eens zijn dat men financieel onafhankelijk is vanaf het punt dat men genoeg eigen middelen en rendement daarop heeft zodat men niet meer afhankelijk is van welke arbeid dan ook?

Hoeveel financiën men daarvoor nodig heeft hangt gewoon af van de gewenste levensstandaard van ieder individu. En dat kan ook zonder AOW/pensioen. Het (latere) inkomen uit pensioen is dan alleen een extra (niet gegarandeerd) inkomen dat de levensstandaard en/of de spaarquota vanaf dat punt kan verhogen.

[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2023 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:10:
[...]

De overheid dat zijn wij allemaal tezamen.
En de middelen van de overheid komen niet van een "virtueel iets" maar van mensen van vlees en bloed die een deel van de inkomsten uit arbeid, sparen, consumeren,.... afstaan zodat deze inkomsten vervolgens herverdeeld kunnen worden.
Wie vanaf zijn pensioenleeftijd volledig afhankelijk is van dat pensioen, zeker in België, is niet FO. Men is dan volledig afhankelijk van de bijdragen van diegenen die nog werken. Zijn er meer gepensioneerden dan er nog werken zal op termijn dat pensioen dalen en/of de werkenden zullen meer moeten gaan bijdragen.
Idem voor een leefloon. Dan ben je totaal afhankelijk van de uitslag van de volgende verkiezingen en de uitslag van de daarop volgende coalitievorming.
Afhankelijker dan dat kan je niet zijn.
Stel het niet zo scherp Ivo.
Je weet goed dat de overheid niet zomaar ineens de pensioenen kan af schaffen. De partij en politieker die dat doet pleegt gewoon zelfmoord.

Maar ik begreep ook dat met jouw uitgavenpatroon en je ambtenarenpensioen er heel veel overschot zou zijn. Dan mag het wettelijk pensioen al gehalveerd worden, dat voel jij toch niet. Vermits dat nooit gaat gebeuren ben je helemaal FO alleen al op basis van dat pensioen.

De hele discussie rond afhankelijkheid is ook theoretisch. Je bent altijd van iets afhankelijk, of dat nu beursrendement is, of coupons van obligaties of huurinkomen.
Als dat huis of dat bedrijf getroffen wordt door een russische raket, dan is dat inkomen ook weg. En misschien is dat zelfs waarschijnlijker dan dat een staatspensioen herleid wordt tot 0. Ook in Oekraine krijgen mensen nog pensioenen.

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:32:
[...]

Stel het niet zo scherp Ivo.
Je weet goed dat de overheid niet zomaar ineens de pensioenen kan af schaffen. De partij en politieker die dat doet pleegt gewoon zelfmoord.
Excuseer maar jij verdraait gewoon mijn woorden om zelf iets scherp te kunnen stellen.
Ik schreef nergens dat men de pensioenen ineens helemaal zou afschaffen.
Ik schreef dat er een probleem is in het evenwicht tussen werkenden die de pensioenen moeten betalen en de groeiende omvang van de vergrijzing aan de ontvangende kant.
Je kan uiteraard ook de politieke weg volgen en denken dat door een probleem te negeren en/of er een karikatuur van te maken het op termijn verdwijnt of zichzelf oplost of blijkbaar zelfs niet bestaat.

En de realiteit is nu al dat steeds meer gevestigde politieke partijen het risico lopen te verdwijnen en/of te krimpen tot een symbolisch iets zonder enige beslissngsmacht.

Wie zijn kop niet in het zand wil steken en zich gedegen wil voorbereiden op zijn FO kan dus daar maar beter mee rekening houden (dat de hoogte van zijn later pensioen geen zekerheid biedt voor de toekomst) en niet in karikaturen vervallen als enig argument.

Totale onafhankelijkheid bestaat inderdaad niet. Maar de risico's zoveel mogelijk spreiden verhoogt wel de mate van onafhankelijkheid.
Er van uitgaan dat het heden gegarandeerd blijft voor de toekomst is echter niet doen aan risicospreiding maar gewoon gokken.

En neen, ik neem mijn pensioenbedrag niet mee op in mijn vooropgestelde FO-status. Ik ben al jaren FO omdat mijn kapitaal en het rendement daarop hoog genoeg is - ongeacht alle andere variabele inkomsten - om er mijn uitgaven mee in te dekken die zo "laag" zijn omdat ik eerder in maatregelen geïnvesteerd heb om die blijvend laag te houden. Dat is ook niet vanzelf gebeurd.

Alle andere iinkomsten, dus ook pensioenbedrag doen alleen dat kapitaal en dus de buffer maar toenemen.
En een eventueel lager bedrag doet dan ook niets af aan het gewenste levenscomfort. De buffer groeit dan alleen minder hard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:22:
[...]

In de Vlaamse situatie, met een volledig omslagstelsel, zal dit waarschijnlijk meer spelen dan in Nederland. In Nederland is alleen de AOW via dat omslagstelsel. De aanvullende pensioenen worden in feite niet heel anders gefinancierd dan hoe je zelf je FO zou financieren. Met het beleggen van de jaarlijkse spaarquote en dat later weer onttrekken. Alleen gebeurt dat bij een pensioen op collectief niveau.

Overigens zou ik zelf dat pensioen niet op nul waarderen. Maar ik zou wel een soort risicobuffer inbouwen, voor alle de pensioenen en aow gekort zouden worden.
Inderdaad.
Zowel vermogensbelasting als pensioenopbouw zijn in België en Nederland blijkkbaar nogal verschillend.
Afhankelijk in welk van deze landen dat je woont zal men dus met die specifieke situatie rekening moeten houden om FO te bereiken en een andere weg bewandelen.

Je moet een pensioen uiteraard niet op nul waarderen. Maar wie dat wil mag dat wel.
Het is altijd leuker dat er iets extra aan FO toegevoegd wordt dan dat er later blijkt dat dit ingecalculeerd extra minder was dan verwacht.
Waardeer je voor jezelf een pensioen op nul is er later meer kans op aan aangename dan op een onaangename verrassing.

• Dean Martin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:22:

Financieel Onafhankelijk ben je nooit want om het te worden moet je veel Financiën hebben. En financieel onafhankelijk van anderen ook niet want velen tellen AOW mee en genieten nog steeds sociale voorzieningen.
Dat is dus juist het punt. De definitie is voor iedereen anders blijkbaar (AOW meetellen bijv).

Maar goed, zoals ik al zei, laat de discussie achterwege.

[ Voor 12% gewijzigd door Dean Martin op 21-09-2023 09:30 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Laten we gewoon de definitie uit de TS aanhouden, lijkt me duidelijk genoeg: FO ben je in de situatie waarin je voldoende inkomen hebt om je gekozen levensstandaard te kunnen betalen, waar je niet voor hoeft te werken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Bij dingen als "AOW meetellen" moet je eerder denken aan mensen die niet rekenen met later AOW krijgen (om diverse redenen). Krijgen ze later toch gewoon AOW dan is dat natuurlijk gewoon inkomen en gaat het er niet meer om of je het zelf telt of niet, als de bank dat maar doet. :+ Welk inkomen je verwacht nodig te gaan hebben, en waar je verwacht dat dat uit gaat bestaan, is een discussie die verder niks wijzigt aan wanneer je FO bent. Dit topic gaat alleen vaker over de aanloop omdat er meer mensen niet dan wel FO zijn, en als je echt besluit te stoppen met werk (permanent/langdurig) moet je wel redelijk zeker zijn van je zaak.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:34
Rogerthat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:13:
[...]

Ofwel het topic dat we hier 2 dagen gelden bespraken, extra pensioen opbouwen door ruimere lijfrente. Box 1 met 10k naar beneden trekken is vooral interessant voor degene die 56% belasting betalen. Dit heft ruimschoots de verlaging van de box 3 grens op. En niemand heeft het erover want het zat in de nieuwe pensioenwet verstopt. Laatste kadotje van Rutte?
De ruimere jaar- en inhaalruimte lijkt mooie een escape-route, maar ik word er door de voorwaarden voor mijn gevoel niet onafhankelijker op als ik dat ga volstorten. Ik ben er nog niet uit en dat hoeft ook nog niet, fiscale optimalisatie kan ook het doel voorbij schieten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JURIST
Relevant voor FO-ers, voor wie het nog niet gelezen heeft:
https://www.hogeraad.nl/a...htsherstel-box-3-schendt/
Tussenoplossing box 3 volgens AG in stijd met o.a. eigendomsrecht. Advies wordt meestal gevolgd, uitspraak over 6 maanden. Daarna dus pas duidelijkheid (of niet, want wat dan?) over 2022 e.v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JURIST schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:13:
[...]

De ruimere jaar- en inhaalruimte lijkt mooie een escape-route, maar ik word er door de voorwaarden voor mijn gevoel niet onafhankelijker op als ik dat ga volstorten. Ik ben er nog niet uit en dat hoeft ook nog niet, fiscale optimalisatie kan ook het doel voorbij schieten.
Kun je aangeven waarom je er nog niet uit bent? Als je geld inlegt op een lijfrente dan mag je dat opgeven bij de belastingaangifte en leg je eigenlijk je brutoloon in.
Bij uitbetaling betaal je straks met je AOW leeftijd 19% belasting over.
Daarnaast is telt de lijfrente niet mee met de VRH.

Wat is er nadelig aan volgens jou?

• JURIST
phantom09 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:19:
[...]

Kun je aangeven waarom je er nog niet uit bent? Als je geld inlegt op een lijfrente dan mag je dat opgeven bij de belastingaangifte en leg je eigenlijk je brutoloon in.

Ik werk vooral aan FO om ruim voor mijn AOW-leeftijd te stoppen, dan heb ik ook inkomen nodig, ik probeer niet veel te veel pensioen op te bouwen. De uitkeringsfase kan ook voor die tijd ingaan, maar dan zit je nog wel vast aan AOW + 20 jaar.
Het VRH voordeel gaat oplopen dus ik denk er toch wel voor een gedeelte gebruik van te maken. Geen idee of een hoog-laag constructie in uitkeringen mogelijk is trouwens, ik denk het niet.
Het IB-voordeel verschilt. Ik val nu al niet in het 19%-gedeelte, het gaat voor mij vooral om VRH-besparing.

• phantom09
JURIST schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:42:
[...]

Ik werk vooral aan FO om ruim voor mijn AOW-leeftijd te stoppen, dan heb ik ook inkomen nodig, ik probeer niet veel te veel pensioen op te bouwen. De uitkeringsfase kan ook voor die tijd ingaan, maar dan zit je nog wel vast aan AOW + 20 jaar.
Het VRH voordeel gaat oplopen dus ik denk er toch wel voor een gedeelte gebruik van te maken. Geen idee of een hoog-laag constructie in uitkeringen mogelijk is trouwens, ik denk het niet.
Het IB-voordeel verschilt. Ik val nu al niet in het 19%-gedeelte, het gaat voor mij vooral om VRH-besparing.
?? Het voordeel van het verschil in inkomstenbelasting is voor jou niet zo belangrijk?
Voor de meeste mensen is dat dacht ik nu 37%. Dat krijg je dan terug. En straks als je de AOW leeftijd bereikt betaal je 19%. Dit is een groot voordeel.

Ik weet niet wat je met een hoog-laag constructie bedoeld in uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
phantom09 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:47:
[...]

?? Het voordeel van het verschil in inkomstenbelasting is voor jou niet zo belangrijk?
Voor de meeste mensen is dat dacht ik nu 37%. Dat krijg je dan terug. En straks als je de AOW leeftijd bereikt betaal je 19%. Dit is een groot voordeel.
Wat ik nu opgebouwd heb aan pensioen + AOW is ca. 40/k dan val je niet meer in 19%, bovendien zou dat nog wel eens kunnen veranderen met de oplopende 'grijze druk'. Maar goed, het VRH gaat echt wel optellen, dus dat kan je bijna niet laten liggen.
Met hoog-laag bedoel ik dat je dus bijvoorbeeld op je 55e een hoog bedag laat uitbetalen en vervolgens richting je 85e een steeds kleiner bedrag. Dat kan/mag denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JURIST schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:58:
[...]

Wat ik nu opgebouwd heb aan pensioen + AOW is ca. 40/k dan val je niet meer in 19%, bovendien zou dat nog wel eens kunnen veranderen met de oplopende 'grijze druk'. Maar goed, het VRH gaat echt wel optellen, dus dat kan je bijna niet laten liggen.
Met hoog-laag bedoel ik dat je dus bijvoorbeeld op je 55e een hoog bedag laat uitbetalen en vervolgens richting je 85e een steeds kleiner bedrag. Dat kan/mag denk ik niet.
hoog -laag schijnt nog mogelijk te zijn:

https://pensioenvizier.nl...ende-lijfrente/#hoog-laag

Beste even navragen bij je eigen maatschappij waar je het gaat afsluiten of hebt afgesloten.
[...]

Je raakt bijvoorbeeld de vrije investerings-/bestedingsmogelijkheden kwijt. Stel je wilt onder 5 jaar een huis voor je kinderen kopen als ze gaan studeren, maar je geld zit vast in lijfrentes, dan maak je het jezelf niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:03
[...]

Wat ga je dan doen met de tijd dat je nog niet AOW hebt bereikt? Idee van FO/FIRE was toch juist dat je al voor die tijd kon stoppen met werken? Daarnaast is dat geld niet vrij beschikbaar, dus kan je er niet veel mee mochten de plannen wijzigen.

Kan natuurlijk eerder laten uitbetalen maar dan tik je alsnog het gewone belastingtarief af.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2023 00:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:07
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:08:
[...]

Wat ga je dan doen met de tijd dat je nog niet AOW hebt bereikt? Idee van FO/FIRE was toch juist dat je al voor die tijd kon stoppen met werken? Daarnaast is dat geld niet vrij beschikbaar, dus kan je er niet veel mee mochten de plannen wijzigen.

Kan natuurlijk eerder laten uitbetalen maar dan tik je alsnog het gewone belastingtarief af.
Als de beurs mee zit gebruik je het waarvoor het bedoeld is.

Zit het tegen dan kun je het eerder uit laten betalen. En als je dat een beetje slim doet, en zeker als je nu in het hoogste tarief valt, betaal je (veel) minder belasting.

Om je flexibiliteit te behouden moet je maar een deel van je vermogen erin stoppen.

Het maakt hierbij natuurlijk wel uit hoe lang de periode is tussen FIRE en de officiële pensioendatum. Zelf ga ik nu uit van ca. 25 jaar, dan heb ik meer dan genoeg tijd om het slim uit te laten betalen. Als dit slechts enkele jaren is heb je hiervoor wat minder opties.

[ Voor 14% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-09-2023 07:34 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 08:35
JURIST schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:58:
[...]

Hou er rekening mee dat hoog/laag meestal wel kan, Maar dat dit vaak ook aan regels gebonden is.Bijvoorbeeld dat je pas vanaf je 60e een pensioen kan laten uitkeren. Alles hangt af wat in het pensioen regelement staat.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
JURIST schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:54:
[...]

Tja, het zijn opinies, maar ik denk wel dat het een reflectie is van het electoraal waar partijen naar kijken.
Ik lees vandaag al in het belastingplan 2024 dat het heffingsvrije vermogen van 57.000 niet wordt geindexeerd (met een kleine 10%). En het tarief stijgt van 32% naar 34%.

Brandstofaccijnsverhoging lijkt inderdaad al bij voorbaat gesneuveld.

Wel iets van accijnsverhoging op alcohol en tabak: "Daarom wordt voorgesteld de alcoholaccijns te verhogen met 16,2%".

"Het kabinet stelt voor om de tabaksaccijns op sigaretten en op rooktabak per
1 april 2024 aanvullend te verhogen. De verhoging bedraagt € 0,60 cent per pakje sigaretten van
20 stuks en € 3,60 per pakje shag van 50 gram".
Of het huidige tussensysteem voor VRH stand houdt is zeer de vraag, maar het tarief gaat ondertussen wel 2%-punt extra omhoog in 2024 als ik de tijdens de algemene beschouwingen aangenomen motie-Klaver goed lees:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D38267

"Verzoekt de regering het minimumloon per 2024 met 1,7% extra te
verhogen met behoud van de volledige koppeling"

spreekt uit dat deze voorstellen bij amendement gedekt zullen worden
met:
....
• een verhoging van het (top)tarief in box 2 en box 3 met 2%, met een
opbrengst van circa 450 miljoen euro

Ik zou belastingen graag willen negeren voor FO-planning, maar ze zijn op dit moment een beetje de weg kwijt met alle onzekerheid van dien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogerthat
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:08:
[...]

Wat ga je dan doen met de tijd dat je nog niet AOW hebt bereikt? Idee van FO/FIRE was toch juist dat je al voor die tijd kon stoppen met werken? Daarnaast is dat geld niet vrij beschikbaar, dus kan je er niet veel mee mochten de plannen.
In mijn geval hoop ik een jaar of 15-20 eerder te stoppen. Dat is in mijn geval een groot pensioengat, als ik nu belasting voordelig (56%) lijfrente kan opbouwen, ben ik comfortabel om mijn vermogen op te eten tot aan 67.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
JURIST schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:50:
[...]

Of het huidige tussensysteem voor VRH stand houdt is zeer de vraag, maar het tarief gaat ondertussen wel 2%-punt extra omhoog in 2024 als ik de tijdens de algemene beschouwingen aangenomen motie-Klaver goed lees:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D38267

"Verzoekt de regering het minimumloon per 2024 met 1,7% extra te
verhogen met behoud van de volledige koppeling"

spreekt uit dat deze voorstellen bij amendement gedekt zullen worden
met:
....
• een verhoging van het (top)tarief in box 2 en box 3 met 2%, met een
opbrengst van circa 450 miljoen euro

Ik zou belastingen graag willen negeren voor FO-planning, maar ze zijn op dit moment een beetje de weg kwijt met alle onzekerheid van dien
De overheid moet uitkijken wat het doet. Zoals ik al eerder zei, het is heel makkeljik de burger wat meer te geven en de lasten te verhogen bij bedrijven en vermogende maar dit kan zo niet door blijven gaan.
Gevolg hiervan is dat de bedrijven de prijzen verder omhoog gooien en de inflatie niet wil dalen.

https://fd.nl/economie/14...alt-bedrijfsleven-betaalt`

Daarnaast maakt de overheid het niet lonend om meer te werken:

https://www.rtlnieuws.nl/...oe-kan-dat-marginale-druk

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 23-09-2023 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogerthat

[/quote]
Dit was laatst ook bij Lubach, best schokkend. Misschien zie ik wat over het hoofd maar laat ze beginnen met de toeslagen afhankelijk te maken van FTE graad. Dus iemand met een heel hoog uurloon die maar 15 uur werkt heeft dan bijvoorbeeld geen recht op toeslagen. Ik kende in het verleden best wat stellen die meer konden werken maar dat niet deden omdat ze genoeg verdienden incl. Toeslagen. Terwijl ze makkelijk meer konden werken. Best immoreel maar ik zat laatst ook te berekenen als je 160.000 euro vermogen hebt en je hebt een laag inkomen, krijg je alsnog 280 eur netto zorgtoeslag. Omgekeerde wereld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:25
Moeten we dan niet helemaal terug naar de basis en ons de vraag stellen waarom we werk koppelen aan moraliteit?

Waarom doen we dat? Zeker in het licht van wat er allemaal zit aan te komen op gebied van AI, automatisering?

Ik heb het gevoel dat de 'gewone mens' elkaar naar de keel vliegt voor een paar euro toeslag/uitkering terwijl op de beurs de miljarden je om de oren vliegen.

Het zal niet gemakkelijk worden maar de 'gewone mens' zal moeten nadenken over en uitspreken wat hij wenst. Want het tijdperk van arbeid verrichten in ruil voor geld zit er stilaan op denk ik.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rogerthat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:13:

[/quote]
Dit was laatst ook bij Lubach, best schokkend. Misschien zie ik wat over het hoofd maar laat ze beginnen met de toeslagen afhankelijk te maken van FTE graad. Dus iemand met een heel hoog uurloon die maar 15 uur werkt heeft dan bijvoorbeeld geen recht op toeslagen. Ik kende in het verleden best wat stellen die meer konden werken maar dat niet deden omdat ze genoeg verdienden incl. Toeslagen. Terwijl ze makkelijk meer konden werken. Best immoreel maar ik zat laatst ook te berekenen als je 160.000 euro vermogen hebt en je hebt een laag inkomen, krijg je alsnog 280 eur netto zorgtoeslag. Omgekeerde wereld.
Tenzij de regels veranderd zijn de afgelopen tijd, kom je niet in aanmerking voor toeslagen wanneer je vermogen te hoog is. Dit gold voorheen in ieder geval voor huur- en zorgtoeslag. Volgens mij is niet niet veranderd.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Rogerthat
wcduck schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:09:
[...]

Tenzij de regels veranderd zijn de afgelopen tijd, kom je niet in aanmerking voor toeslagen wanneer je vermogen te hoog is. Dit gold voorheen in ieder geval voor huur- en zorgtoeslag. Volgens mij is niet niet veranderd.
Voor zorgtoeslag ligt de grens op 160k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38
Rogerthat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:13:

[/quote]
Nou die Lubach brengt wel wat teweeg.

Wat ik een beetje mis in het verhaal is dat sowieso een flink deel van de huishoudens geen huurtoeslag ontvangt. Daarnaast is zorgtoeslag natuurlijk ook niet iets waar veel mensen in dit topic mee te maken hebben. Denk ik. Hoop ik: inkomen zal al snel te hoog zijn.

Blijft over kind-gerelateerde toeslagen, namelijk kinderopvang en dat kindgebondenbudget. Persoonlijk zit ik in de pleegzorg dus die toeslagen zijn mij onbekend.

Maar hoe dan ook: je kinderen blijven niet eeuwig hulpbehoevende kleuters. Meeste geld aan KDV is als je kiddo's nog niet naar school gaan. Daarna wordt het BSO en genoeg kinderen die op een gegeven wel verantwoord even een paar uurtjes alleen kunnen zijn. Exit kinderdagverblijftoeslag.

Ik geloof dus best dat op een gegeven moment ergens in je leven het aantrekkelijk kan lijken om je inkomen omlaag te duwen en lekker op toeslagen te teren. Heb je een eigen huis, vooral zo houden, want verhuizen lukt je niet meer. Eigenlijk zet je je leven op die manier op een soort pauze, gevangen in de angst om teveel te verdienen. En altijd de angst dat ze gaan sleutelen aan die toeslagen en dat je alsnog meer moet werken. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Toeslagen zijn goed bedoeld, maar pakken compleet verkeerd uit. Het is niet meer van deze tijd. De huidige toeslagen zijn nog enigszins goed als er genoeg werkzoekende zijn. Echter de vergrijzing gaat toenemen en er is steeds meer behoefte aan werkende mensen of mensen die extra uren willen draaien.

Alleen door de huidige toeslagen stelsel willen mensen juist niet meer gaan werken. Ombouwen dus, zodat meer uren draaien ook meer lonend is. Het zij wel dat mensen het natuurlijk ook niet te gek moeten maken door veel te veel uren erbij te draain.

Daarnaast zou de toeslagen stesel anders moeten. Het is van de zotte dat als je 1 euro over de grens komt je geen recht meer hebt op de toeslag. Zorg ervoor dat deze toeslagen langzaam afgebouwd worden.
Werken moet lonend zijn, niet beperkte aantal uren werken en handje ophouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rogerthat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:36:
[...]

In mijn geval hoop ik een jaar of 15-20 eerder te stoppen. Dat is in mijn geval een groot pensioengat, als ik nu belasting voordelig (56%) lijfrente kan opbouwen, ben ik comfortabel om mijn vermogen op te eten tot aan 67.
Hoeveel van je inkomen geef je uit? En heb je straks werkelijk te weinig pensioen om dat uitgavenpatroon vol te houden? Er is namelijk een groot verschil tussen minder pensioen ontvangen dan wat je had kunnen opbouwen, en te weinig pensioen ontvangen.

Zelf ga ik ook zeker niet de veertig jaar werken vol maken. Maar desondanks zal het pensioen dat ik ga ontvangen (waarschijnlijk) voldoende zijn voor mijn uitgaven. Omdat de pensioenopbouw niet gebaseerd is op mijn bescheiden uitgaven, maar op mijn veel hogere inkomen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:07
Rogerthat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:15:
[...]

Voor zorgtoeslag ligt de grens op 160k.
Sterker nog, de grens is enkel voor box 3 vermogen, dus als je miljonair bent zou je nog steeds recht kunnen hebben op toeslagen.

Gaaf land 7(8)7

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• phantom09
HandyLumberjack schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:12:
[...]

Sterker nog, de grens is enkel voor box 3 vermogen, dus als je miljonair bent zou je nog steeds recht kunnen hebben op toeslagen.

Gaaf land 7(8)7
Geldt ook voor de AOW. Of je nu 0 euro hebt aan vermogen of 100 miljard, je blijft recht houden op de AOW.
Vanaf bijvoorbeeld 10 miljoen aan vermogen zou de AOW gerust kunnen komen te vervallen. Of je dit nou in box 2 of 3 hebt zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 23-09-2023 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:15:
[...]

Geldt ook voor de AOW. Of je nu 0 euro hebt aan vermogen of 100 miljard, je blijft recht houden op de AOW.
Vanaf bijvoorbeeld 10 miljoen aan vermogen zou de AOW gerust kunnen komen te vervallen. Of je dit nou in box 2 of 3 hebt zitten.
Hoeveel zou de staat daar nu echt mee besparen? Daarnaast kan je vermogen uit box 2 niet toetsen. Straks krijg je dat je als ondernemer belast wordt op het vermogen van je onderneming.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:33:
[...]

Hoeveel zou de staat daar nu echt mee besparen? Daarnaast kan je vermogen uit box 2 niet toetsen. Straks krijg je dat je als ondernemer belast wordt op het vermogen van je onderneming.. 8)7
Als je de AOW leeftijd hebt bereikt en nog een zaak hebt die 10 miljoen waard is zou je jezelf moeten kunnen redden. Zelfs al zou je rendement een half procent zijn dan is dit nog € 50.000,-.

Een klein deel van de miljonairs, 3 procent, had een vermogen van 10 miljoen euro of meer. Het gaat daarbij om 8,1 duizend huishoudens.

https://longreads.cbs.nl/...nairs-wonen-in-nederland/

Dit zou dan schelen:

De bruto AOW-uitkering voor een alleenstaande bedraagt € 1.458,15 per maand.
https://bijnametpensioen.nl/aow-bedragen-per-1-juli-2023/

12x 1458x8100= circa 141 miljoen euro.

[ Voor 40% gewijzigd door phantom09 op 23-09-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:50:
[...]

Als je de AOW leeftijd hebt bereikt en nog een zaak hebt die 10 miljoen waard is zou je jezelf moeten kunnen redden. Zelfs al zou je rendement een half procent zijn dan is dit nog € 50.000,-.
Misschien is het bedrijf wel 10 miljoen waard omdat er een paar vrachtwagens, graafmachines en/of koeien op de balans staan. Waarde staat niet gelijk aan winst.

Daarnaast lijkt het met mij onwaarschijnlijk dat alle multimiljonairs met 10+ ze allemaal in de AOW zitten en waarschijnlijk rond die tijd al druk zijn om vermogen door te zetten.

Tot slot gaat het niet om jezelf kunnen redden maar wel om tientallen jaren meebetalen om bij het uit betalen te horen dat de spelregels veranderd zijn. Het gaat dan niet om het bedrag maar het principe. Persoonlijk vind ik het altijd maar flauw om belastinginkomsten bij een ander te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:24
Deveon schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:33:
[...]

Is dat zoveel anders dan betalen over bezittingen (bijvoorbeeld aandelen in een onderneming) in box 3?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-10 15:05
Wozmro schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:55:
Moeten we dan niet helemaal terug naar de basis en ons de vraag stellen waarom we werk koppelen aan moraliteit?

Waarom doen we dat? Zeker in het licht van wat er allemaal zit aan te komen op gebied van AI, automatisering?

Ik heb het gevoel dat de 'gewone mens' elkaar naar de keel vliegt voor een paar euro toeslag/uitkering terwijl op de beurs de miljarden je om de oren vliegen.

Het zal niet gemakkelijk worden maar de 'gewone mens' zal moeten nadenken over en uitspreken wat hij wenst. Want het tijdperk van arbeid verrichten in ruil voor geld zit er stilaan op denk ik.
Mwa dat roepen ze al 100 jaar. Als stoom en elektriciteit het niet voor elkaar krijgen om veel werkuren te besparen gaat AI dat ook niet lukken.

Verder eens met je post. Wij werken hier met zn tweeën bij elkaar 56 uur en ik heb het idee dat ik me constant moet verantwoorden voor de ene dag in de week dat ik er voor de kinderen ben ipv ga werken.

En het klopt, met kinderen zeker, een dag thuis blijven kost je praktisch niks. Maar dat is niet de reden dat wij ons leven zo inrichten.

De samenleving heeft meer aan part timers die in de overige uren wel het verenigingsleven draaiende houden of vrijwilligerswerk doen,
dan aan ondernemers die naast het werk helemaal niks doen. Je ziet ze niet bij het onderhoud van het schoolplein, ze zijn geen leiding bij het voetbal, ze helpen nergens mee. En altijd dezelfde smoes, "ik ben ondernemer dus ik heb daar geen tijd voor."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:49:
[...]
Persoonlijk vind ik het altijd maar flauw om belastinginkomsten bij een ander te halen.
Ben ik het helemaal met je eens, maar de politiek denkt anders. Die denkt: wij komen geld tekort, dus halen we dit weg bij mensen die geld hebben.

Zo is het bedrijfsleven niet blij met alweer de verhoging van de AOW en het minimuloon:

https://www.rtlnieuws.nl/...lag-accijns-bedrijfsleven

Gevolg van deze maateregel is dat bedrijven die op het randje zitten hierdoor nog hogere lasten krijgen en het loodje leggen. Zoals eerder gezegt, je kan niet de belastingen blijven verhogen dit gaat vroeg of laat faliekant fout en lijd tot problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DIJK schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:18:
[...]

Is dat zoveel anders dan betalen over bezittingen (bijvoorbeeld aandelen in een onderneming) in box 3?
Belasting op koeien, tractors en vastgoed, succes he.. Oh en vergeet ook dat gelijk de zonnepanelen en windmolens op het erf ook meegenomen worden.

In Nederland wordt het rendement op vermogen belast, officieel niet het vermogen zelf. Echter komt het met een fictief rendement eigenlijk op hetzelfde neer.

offtopic:
Persoonlijk zie ik die AOW liever verlaagd naar 30 met een vlaktax op inkomen (ongeacht bron). Kunnen we het minimumloon ook afschaffen. Sommige zullen het een universeel basisinkomen noemen. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:43
Remco d schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:49:
[...]

Mwa dat roepen ze al 100 jaar. Als stoom en elektriciteit het niet voor elkaar krijgen om veel werkuren te besparen gaat AI dat ook niet lukken.
Pssst, wij hebben afgelopen jaar afscheid genomen van 9% van ons personeel (320 mensen) plus twee externe klantenservices a 120 fulltime posities dankzij AI (totale kostenbesparing 6 miljoen per maand). En dit zijn niet alleen maar de wat lagere functies.

Juist omdat ik dit zo meemaak in mijn werk, zet ik nu in op twee dingen:

1- Mijzelf verdiepen in AI en het echt begrijpen op wetenschappelijk niveau. Niet wat filmpjes en papers lezen, maar het echt begrijpen en er zelf mee aan de slag.
2- Mijzelf old school dingen leren, handiger worden om dingen te maken en repareren.

Ondanks dat ik financieel gezien niets te klagen heb en over een jaar of 15 met pensioen ga (ben dan rond de 50), verwacht ik in de komende jaren wel grote verschuivingen in de economie door de introductie van AI binnen verschillende organisaties. De grootste winsten worden nu geboekt op productiviteit, wat betekent dat er minder mensen nodig zijn om dezelfde taken uit te voeren. Zeker nu wij zelf aan de slag gegaan zijn met gebruik van LLM’s in onze ontwikkelprocessen, ben ik compleet verbaasd wat in amper een jaar is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:01:
[...]

[offtopic]
Persoonlijk zie ik die AOW liever verlaagd naar 30 met een vlaktax op inkomen (ongeacht bron). Kunnen we het minimumloon ook afschaffen. Sommige zullen het een universeel basisinkomen noemen. :+
[/quote]
Dat lijkt mij ook een prima idee.

Maar het zou al een stuk schelen als je bijvoorbeeld de huidige "toeslagen" niet meer inkomensafhankelijk maakt. Dan heb je in elk geval niet meer de situatie dat mensen nauwelijks wat over houden aan extra inkomsten. Uiteraard zullen de kosten voor die "toeslagen" dan wel een stuk hoger worden, en zal dat wel moeten worden opgebracht. Maar dat is iets wat we dan maar moeten overhebben voor het stimuleren van extra werken. Bijkomend voordeel is dat de uitvoering een stuk simpeler wordt (kan deels via de belastingaanslag) en de uitvoeringskosten daarmee ook een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orangelights23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:05:
[...]
Ondanks dat ik financieel gezien niets te klagen heb en over een jaar of 15 met pensioen ga (ben dan rond de 50), verwacht ik in de komende jaren wel grote verschuivingen in de economie door de introductie van AI binnen verschillende organisaties.
Verschuiving, inderdaad. Dus niet dat er geen werk meer is, of er veel minder werk is. Maar vooral dat er ander werk komt. Net als bij eerdere (r)evoluties. Dus de opmerking dat het tijdperk van arbeid verrichten in ruil voor geld er stilaan op zit is wat voorbarig.
Pagina: 1 ... 170 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.