Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:04:
[...]
Ik kan me voorstellen dat het een beetje een golfbeweging is. Als je bv. niet meer aan het dure hoogseizoen vast zit en minder aan een bepaald aantal vakantiedagen vast zit, dan kun je in een goedkopere tijd reizen én je kunt langere reizen maken. Per saldo kan dit dus zowel duurder als goedkoper uitvallen. En als het fysiek wat minder gaat, dan kan het zijn dat je bepaalde dingen niet meer doet, maar het kan ook betekenen dat je de dingen wil blijven doen, maar dat dat alleen op een andere en duurdere manier kan.
Voor mezelf vind ik het moeilijk inschatten. Maar als ik om me heen kijk, dan zie ik wel dat mensen die écht oud worden, vaak ook niet meer zo veel uitgeven. Even simpel gezegd, als ik kijk naar de minimale uitkeringsduur van lijfrentes van 20 jaar na AOW, dan denk ik dat dat ook wel een moment is waarop veel mensen niet meer zo veel willen uitgeven. Maar tegelijk kunnen er dan vanuit zorg etc. wel dure kostenposten zijn.
Het gezondheid stuk is heel lastig in te schatten, en ook eigenlijk niet in FO te vangen. Het is gewoon te hopen dat de verzekeringen in de toekomst goed te betalen blijven. Overigens is het niet iets waar ik mij druk om maak. Ik heb zelf een flinke aanvaring met mijn eigen gezondheid en blijvend letsel meegemaakt en ik deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik anders ben gaan kijken.
Het gebeurd of het gebeurd niet. De horizon wordt op zo'n moment gewoon korter, dan kan je dankzij FO al keuzes maken die je gezondheid op de eerste plaats zetten. Ik denk dat dat met name op jongere leeftijd belangrijk is. Gelet op de terugkeer naar arbeid of anderzijds je kwaliteit van leven.
Ik heb het geluk gehad dat ik dankzij FO vol kon inzetten op herstel, anderen hadden daar minder ruimte voor financieel gezien. En dan gaat het met name over discussies op verzekeringsgebied, er zijn staffels en percentages die maken dat de verzekering gaat tot een bepaald niveau van herstel. Gelet op leeftijd, letsel, kans op herstel enzovoorts.
Na mijn eerste revalidatie periode had ik het idee dat er meer in zat. De verzekering dacht daar anders over, gelet op de staffels. Nu kon ik dat geld voorschieten en later met de verzekering uitvechten wat te doen met de kosten. Dat is een luxe waar ik nu meer aan heb dan wanneer ik pakweg 80 was geweest. Simpelweg omdat ik dan de ambitie niet meer zou hebben om terug te keren naar werk, bepaalde lichamelijke functies toch al niet meer zodanig kunnen herstellen op die hoge leeftijd dat ik die extra kosten had moeten maken.
De afnemende meeropbrengst als het ware. Kijk het is natuurlijk leuk om als je oud bent in een compleet verzorgd tehuis te kunnen zitten met iedere dag vermaak en topzorg. Maar ik weet nu al dat ik dat geld niet bij elkaar kan krijgen om dat te financieren. Dus ga ik mij er niet op richten. Dat geld kan ik beter in het nu besteden aan projecten die ik nu wil doen.
80 moet ik eerst nog maar eens halen. Dit is overigens iets geheel anders dan het dan nu maar over de balk smijten. Maar gezondheid is voor mij een niet te kwantificeren parameter zeker naar de verre toekomst toe. Dat ik er voor mijn FO maar vanuit moet gaan dat de verzekeringen tegen die tijd afdoende betaalbaar en afdoende dekking bieden voor wat ik dan nodig ga hebben. Iets anders zit er niet op gezien de bedragen.