Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is idd de betekenis van een erfenissprong.
Maar zelfs voor mijn kinderen nog even afwachten gezien hun grootouders langs vaderskant nog in leven zijn.

Gezien ik zelf al jaren FO ben en maandelijks een deel van mijn inkomen wegschenk is een erfenissprong dan een voor de hand liggend gegeven. Zoniet zou je twee keer successierechten betalen. Met een sprong spaar je al één keer die belasting uit.
Ik kijk hier voor het eerst naar, maar als ik het goed begrijp is de belasting bij erven van groot ouders bijna twee keer zo hoog. Dus daarmee zou het niet zoveel uitmaken. (2x20% of 1x38%)

Volgens mij kan je beter het verdelen, zodat je in de laagste schaal blijft.

Dus 138.641 naar kleinkinderen tegen 18% en de rest naar de kinderen tegen 10% en 20%.

Vervolgens elk jaar maximaal schenken van kinderen naar kleinkinderen. En dan aan het eind erven ze alles bij overlijden kinderen en dat is dan weer tegen 10 en 20%

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
R.van.M schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:58:
[...]

Bij het erven van ouders is het reletief gunstig in Nederland. Bij een erfenis van 4ton kun je netto op ongeveer 340k rekenen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat hier net als bij vermogensbelasting wel iets gaat veranderen de komende decenia.
Dat is een rellatief gevoel want je laat door geen erfenissprong dan toch 60.000 € liggen.
Vind ik nog altijd veel geld wanneer je het zelf niet meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:23
Torgo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:38:
[...]

Ik kijk hier voor het eerst naar, maar als ik het goed begrijp is de belasting bij erven van groot ouders bijna twee keer zo hoog. Dus daarmee zou het niet zoveel uitmaken. (2x20% of 1x38%)

Dus 138.641 naar kleinkinderen tegen 18% en de rest naar de kinderen tegen 10% en 20%.

Vervolgens elk jaar maximaal schenken van kinderen naar kleinkinderen. En dan aan het eind erven ze alles bij overlijden kinderen en dat is dan weer tegen 10 en 20%

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting
België 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:45:
[...]

Dat is een rellatief gevoel want je laat door geen erfenissprong dan toch 60.000 € liggen.
Uiteraard.. of het wenselijk is voor de overheid vraag ik mij af.

Kan me voorstellen dat dit in de komende decennia veel vaker gaat voorkomen wat de overheid veel geld zal kosten en dit voornamelijk bij rijke families het geval zal zijn. Het gebeurt in de meeste gevallen zoals jij aangeeft als de eigen kinderen het niet nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:31:
[...]

In Nederland komt het vaak voor dat kinderen de woning van de ouders kopen bij leven (dat hebben mijn ouders gedaan iig). Dan betaal je belasting over de woz waarde welke doorgaans lager is dan de marktwaarde, zeker als het 20 jaar voor overlijden gebeurt.
En waar gaan die ouders dan naar toe?
Twintig jaar huren/in een instelling is best nog lang voor wie nog relatief gezond is.
Hier is de betrachting zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.
Iedere ouderling de laatste 20 jaar van zijn leven in een instelling steken wordt op termijn ook onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
R.van.M schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:11:
[...]

Uiteraard.. of het wenselijk is voor de overheid vraag ik mij af.

Kan me voorstellen dat dit in de komende decennia veel vaker gaat voorkomen wat de overheid veel geld zal kosten en dit voornamelijk bij rijke families het geval zal zijn. Het gebeurt in de meeste gevallen zoals jij aangeeft als de eigen kinderen het niet nodig hebben
Het is niet zozeer een "voorrecht" van rijke families.
Mensen leven nu eenmaal gemiddeld veel langer.
En op latere leeftijd heb je, zeker wie dan al FO is, die extra centen zelf niet meer nodig en kan je ze beter doorschuiven naar de jongere generatie die er meer haar voordeel mee kan doen.
Nu ja, dat is mijn mening.
Mijn mening is ook wat mijn ouders overhebben al eens meerdere keren belast geweest is en ook nog eens belast wordt indien geërfd door hun kleinkinderen. Het is dan heus niet meer nodig om de overheid overeind te houden door er twee keer successierechten op te betalen en er verder zelf niets meer mee te doen.
Je kan het ook als gift doorgeven aan de kinderen/kleinkinderen. Maar hier in België houdt dat het risico in dat wanneer je als gever binnen de drie jaar komt te overlijden (en ze willen die termijn nog verlengen) de ontvanger dan alsnog de volle pot gaat betalen. En bij grootouders (in dit geval negentigers) is dat risico niet onbestaande. Zelf heb ik uiteraard ook al het een en ander tijdig geregeld met de eigen kinderen. Die drie jaar zijn al veilig gesteld. :)

Echt vermogende families hebben dat niet nodig. Die stellen nu ook al allerlei constructies op waardoor de erfenis belastingvrij doorschuift van generatie op generatie.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Torgo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:38:
[...]

Ik val onder de erfenisregeling van de Vlaamse gemeenschap.
Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen erven aan partners (gehuwd, wettelijk samenwonend of minstens één jaar feitelijk samenwonend) en in rechte lijn (dus kinderen en kleinkinderen betalen hetzelfde tarief). Dat blijkbaar ook nog eens veel lager is dan in Nederland.
vanaf 0.01 tot en met 50.000 €: 3%
vanaf 50.000,01 tot en met 250.000 €: 9%
vanaf 250.000,01: 27%

Bovendien gelden deze tarieven afzonderlijk voor het onroerend en roerend vermogen (worden dus niet samengevoegd om het % te berekenen).

Wat je wel kan doen is als ouder (indien de erfenis hoog genoeg is) je max. 50.000 € uit de erfenis te laten uitkeren (dan betalen de kinderen over 50.000 € maar 3% en geen 9%) en het vervolgens, rekening houdende met de termijn, schenken aan de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vlaams Gewest/Gemeenschap :) (België heeft verschillende gewesten/gemeenschappen met een eigen wetgeving en dus andere fiscale regels).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:18:
[...]

Twintig jaar huren/in een instelling is best nog lang voor wie nog relatief gezond is.
Iedere ouderling de laatste 20 jaar van zijn leven in een instelling steken wordt op termijn ook onbetaalbaar.
De ouders blijven er wonen tot het einde :).

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2023 18:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:29
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:03:
[...]

De "kost" is ook afhankelijk van wie het verzorginstehuis beheert en in welk stelsel je zit.
Mijn negentigjarige vader zit bv. in een serviceflat aan de Nederlandse grens van 750 € maand (individuele leefruimte + slaapkamer + badkamer). Mijn achtentachtigjarige moeder heeft dan weer gekozen voor een luxe serviceflat in een provinciehoofdstad en betaalt 2000 €/maand.
Met de eventuele erfenis heeft het weinig te maken want o.a. wegens de successierechten gekozen voor een erfenissprong. Eenmaal zelf FO heb je nog weinig aan een erfenis.
Dat lijkt mij niet iets waarmee een groot vermogen ineens gedecimeerd wordt. Als iemand drie jaar in zo'n huis zou wonen, zou dat 72k kosten. Waarvan in Nederland de helft al die de AOW betaald wordt. Kijk je naar het alternatief, zelfstandig wonen met daarbij alle woonlasten en kosten voor levensonderhoud, dan zitten veel mensen niet veel lager dan 2000 per maand. De "keus" voor een verzorgingshuis is dus niet iets wat ineens een groot vermogen opsoupeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:45:
[...]

In Nederland maakt dat in veel gevallen dus weinig uit. Omdat de erfbelasting voor kleinkinderen bijna het dubbele is van de erfbelasting voor kinderen. Zodat rechtstreeks nalaten aan kleinkinderen ongeveer even veel kost als twee keer nalaten aan kinderen.

Het grootste voordeel zit hem er in dat bij het verdelen over meer personen de erfenis per persoon lager is en er meer personen van een vrijstelling kunnen profiteren. Daardoor kom je minder snel in het duurdere tarief terecht.

Of dit onder de streep voordeliger is, hangt ook af van of je het vermogen bij leven 'handig' kunt doorgeven. Als kind kun je dat vermogen namelijk stukje bij beetje fiscaal vriendelijk jaarlijks weer doorgeven aan de kleinkinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:58:
[...]

De ouders blijven er wonen tot het einde :).
Dat zou in Vlaanderen niet altijd voordeel opleveren gezien het dan niet je enige woning is en je ipv 3% 12% registratierechten betaalt.
Wanneer je de woning onder de normale aankoopprijs zou laten beschrijven wordt je ook nog bovenop de normaal verschuldigde belasting een boete opgelegd.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:19:
[...]

Dat lijkt mij niet iets waarmee een groot vermogen ineens gedecimeerd wordt. Als iemand drie jaar in zo'n huis zou wonen, zou dat 72k kosten. Waarvan in Nederland de helft al die de AOW betaald wordt. Kijk je naar het alternatief, zelfstandig wonen met daarbij alle woonlasten en kosten voor levensonderhoud, dan zitten veel mensen niet veel lager dan 2000 per maand. De "keus" voor een verzorgingshuis is dus niet iets wat ineens een groot vermogen opsoupeert.
Totaal verschillend uitgangspunt.
In Vlaanderen betaal je het bedrag voor een zorginstelling volledig uit eigen zak. Is je pensioen niet hoog genoeg kan je eerst je onroerend goed verkopen om het gat te dichten. Ben je onvermogend worden de kosten grotendeels verhaald op de kinderen (met uitzondering van drie gemeenten).
Wie een eigen afbetaalde woning heeft op die leeftijd (de grote meerderheid in Vlaanderen) heeft heus geen 2000 € kosten. In een serviceflat betaal je ook voor je verwarming, elektriciteit, maaltijden, geneeskundige zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
*knip* zie tw, VRH heeft een eigen topic

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 09-09-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:51
*knip* originele reactie aangepast

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 09-09-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:55:
[...]

Totaal verschillend uitgangspunt.
In Vlaanderen betaal je het bedrag voor een zorginstelling volledig uit eigen zak. Is je pensioen niet hoog genoeg kan je eerst je onroerend goed verkopen om het gat te dichten. Ben je onvermogend worden de kosten grotendeels verhaald op de kinderen (met uitzondering van drie gemeenten).
Wie een eigen afbetaalde woning heeft op die leeftijd (de grote meerderheid in Vlaanderen) heeft heus geen 2000 € kosten. In een serviceflat betaal je ook voor je verwarming, elektriciteit, maaltijden, geneeskundige zorgen.
Het is goed om over die verschillen te lezen. Want er zijn in Nederland ook een hoop mensen die de gedachte hebben dat je in een verpleeghuis helemaal leeg loopt. Terwijl dat best wel meevalt.

Voor de berekening van de eigen bijdrage binnen de WLZ kijken ze naar het inkomen, waarbij ze voor je vermogen rekenen met een inkomen uit vermogen van 4% (boven een vrijstelling van ong 30k). Het idee is dat je van je inkomen genoeg overhoudt voor de zorgkosten, inkomstenbelasting en iets van 4000 euro 'zakgeld' per jaar. Omdat de meeste dagelijkse kosten via het verzorgingshuis gaan (onderdak, energie, eten en drinken, zorg en activiteiten etc) hebben de meeste mensen ook ruim voldoende aan die 4k per jaar.

Dius als je rendement hoger dan 4% is, dan blijft het vermogen dus intact en zelfs als je 0 rendement behaalt, heb je na tweeënhalf jaar nog ongeveer 90% over. Daarbij geldt ook nog eens dat de eigen bijdrage in Nederland begrensd is op maximaal 2652 euro per maand. (Waarvan je een belangrijk deel al via de AOW als inkomen hebt.)

Lang inhoudelijk verhaal misschien, maar voor FO is het denk ik wel belangrijk dat in Nederland het idee veel minder speelt dat je voor later nog een flinke zak geld nodig hebt voor een verzorgingshuis. In de Vlaamse situatie zou ik daar, als ik dit zo lees, waarschijnlijk juist wel rekening mee houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 september 2023 @ 05:59:
[...]

Het is goed om over die verschillen te lezen. Want er zijn in Nederland ook een hoop mensen die de gedachte hebben dat je in een verpleeghuis helemaal leeg loopt. Terwijl dat best wel meevalt.
Ik weet niet wat men in Nederland precies verstaat onder een verpleeghuis maar hier is er een groot verschil tussen het begrip "serviceflat" en "woonzorginstelling". Een serviceflat is een soort individueel appartement met een noodknop en gemeenschappelijke ruimten en waar je soms in een gemeenschappelijke ruimte goedkopere maaltijden (wel extra te betalen) en tevens geneeskundige zorgen aan huis kan krijgen. Een woonzorgcentrum is een all in verblijf (voor meubels en bv. TV moet je zelf zorgen) waar je alleen verblijft wanneer je zelf niets tot weinig meer kan (fysiek heel beperkt, dementerend,....). In dat laatste swingen de kosten de pan uit.
Je hebt dan nog instellingen afhankelijk van de lokale overheden (OCMW) die meestal goedkoper zijn maar waar niet iedereen zich zomaar voor kandidaat kan stellen en privé-instellingen (pokkeduur en gericht op winstmaximalisering voor de aandeelhouders).
Lang inhoudelijk verhaal misschien, maar voor FO is het denk ik wel belangrijk dat in Nederland het idee veel minder speelt dat je voor later nog een flinke zak geld nodig hebt voor een verzorgingshuis. In de Vlaamse situatie zou ik daar, als ik dit zo lees, waarschijnlijk juist wel rekening mee houden
Correcte conclusie.
Ook een van de redenen dat iedere Vlaming die het zich tijdens zijn actieve carrière kan veroorloven er naar streeft om een eigen woning te verwerven en die afbetaald te krijgen tegen zijn pensioengerechtigde leeftijd (nu officieel al 67 jaar maar in de praktijk nu nog iets tussen 60 en 66 jaar).
Dat is een extra spaarpot om desnoods zijn oude dag in een serviceflat/woonzorgcentrum te financieren.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:35:
[...]

Ik weet niet wat men in Nederland precies verstaat onder een verpleeghuis maar hier is er een groot verschil tussen het begrip "serviceflat" en "woonzorginstelling". Een serviceflat is een soort individueel appartement met een noodknop en gemeenschappelijke ruimten en waar je soms in een gemeenschappelijke ruimte goedkopere maaltijden (wel extra te betalen) en tevens geneeskundige zorgen aan huis kan krijgen. Een woonzorgcentrum is een all in verblijf (voor meubels en bv. TV moet je zelf zorgen) waar je alleen verblijft wanneer je zelf niets tot weinig meer kan (fysiek heel beperkt, dementerend,....). In dat laatste swingen de kosten de pan uit.
In Nederland is het vergelijkbaar, behalve dan dat dat woonzorgcentrum dus niet extreem duur is. Dat woonzorgcentrum is de situatie die ik beschreef, waarbij de kosten/eigen bijdrage per maand afhankelijk van je inkomen zijn en maximaal 2650 zijn.

Uiteraard liggen de daadwerkelijke kosten veel hoger, maar die worden voor het grootste deel door de samenleving betaald, via de Wet Langdurige Zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dit geeft trouwens wel een interessant inzicht in het verschil in visie op FO tussen NL en Vlaanderen. In Vlaanderen zou je, als ik dit zo lees, nog op late leeftijd een flinke zak geld moeten/willen hebben. In NL zou je, met de lagere en inkomensafhankelijke kosten, gecombineerd met AOW, juist op latere leeftijd zo min mogelijk geld over willen houden. Ik heb zelf daarom, als Nederlander, meer het idee van het 'opeten' van mijn vermogen. Als ik Vlaming was, dan zou ik waarschijnlijk juist mikken op instandhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:34:
Dit geeft trouwens wel een interessant inzicht in het verschil in visie op FO tussen NL en Vlaanderen. In Vlaanderen zou je, als ik dit zo lees, nog op late leeftijd een flinke zak geld moeten/willen hebben. In NL zou je, met de lagere en inkomensafhankelijke kosten, gecombineerd met AOW, juist op latere leeftijd zo min mogelijk geld over willen houden. Ik heb zelf daarom, als Nederlander, meer het idee van het 'opeten' van mijn vermogen. Als ik Vlaming was, dan zou ik waarschijnlijk juist mikken op instandhouding.
Wat in dit kader van belang is, is in hoeverre ons huidige systeem duurzaam houdbaar is. Als je ziet hoe Nederland er nu financieel voor staat, hoe extreem snel de zorgkosten stijgen en wat aan vergrijzing we nog voor de boeg hebben, denk ik dat het onvermijdelijk is dat er enerzijds versobering de verzorgingsstaat komt en er anderzijds meer gevraagd wordt van de sterkste schouders. Dit maakt het ook zo lastig te plannen. Het tweede deel ondersteunt jouw idee van 'opeten' van het vermogen terwijl het ook zo maar meer richting een Belgisch systeem kan gaan op termijn. Als je zeker wil zijn van je zaak zou behoud van vermogen het meeste comfort bieden alleen kan dat financieel ook heel erg zuur uitpakken en betekent het jaren langer doorwerken.

Dit is daarmee eigenlijk bijna niet te plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:41:
[...]

Wat in dit kader van belang is, is in hoeverre ons huidige systeem duurzaam houdbaar is. Als je ziet hoe Nederland er nu financieel voor staat, hoe extreem snel de zorgkosten stijgen en wat aan vergrijzing we nog voor de boeg hebben, denk ik dat het onvermijdelijk is dat er enerzijds versobering de verzorgingsstaat komt en er anderzijds meer gevraagd wordt van de sterkste schouders. Dit maakt het ook zo lastig te plannen. Het tweede deel ondersteunt jouw idee van 'opeten' van het vermogen terwijl het ook zo maar meer richting een Belgisch systeem kan gaan op termijn. Als je zeker wil zijn van je zaak zou behoud van vermogen het meeste comfort bieden alleen kan dat financieel ook heel erg zuur uitpakken en betekent het jaren langer doorwerken.

Dit is daarmee eigenlijk bijna niet te plannen
Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat de grondhouding in NL toch zal blijven dat deze zorg ook voor iedereen bereikbaar zou moeten zijn. En daar een taak van de overheid ligt. Terwijl het er op lijkt dat het in Vlaanderen meer "ieder voor zich" is (heel gechargeerd). Ik denk dat het wel duurder zal worden, maar dat die basis niet zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:18:
[...]

Je kan ook eigenaar zijn en het vruchtgebruik laten aan de ouders.

Toen mijn vader verhuisde zijn mijn broer en ik naakte eigenaar geworden van het appartement waar hij naar toe verhuisde.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-10 06:26
fsfikke schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:04:
[...]

Kapitalertragsteuer
Kapitalerträge unterliegen in Deutschland einem Steuerabzug in Höhe von 25 Prozent zuzüglich Solidaritätszuschlag in Höhe von 5,5 Prozent der Kapitalertragsteuer, unabhängig davon, ob die inländischen Erträge einem im Inland oder im Ausland ansässigen Empfänger zufließen.
[...]

Met €1000/persoon vrijstelling per jaar.
Hoe moet ik dit zien? Vermogenswinst is belast met 25% belasting. Daarnaast is er nog een solidariteits belasting van 5,5% over deze vermogens winstbelasting?

Dus stel (even uitgaande zonder de drempel van 1000 euro) dat je 100 euro hebt en je 12% winst behaald.
Dan betaal je dus 3 euro belasting. Hierover dan nog eens 3 x (5,5/100)= 0,165 euro.
Totaal heb je dus 10 euro winst en gaat hier 3+0,165= 3,165 euro af.

Kortom het belasting tarief is in dit voorbeeld 3,2%. Een stuk lager dan de 4% die de Nederlandse overheid wil indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:34:
Als ik Vlaming was, dan zou ik waarschijnlijk juist mikken op instandhouding.
Hangt weer van de hoogte van je pensioen af.
In Vlaanderen worden de pensioenen automatisch geïndexeerd bij iedere stijging van de index (dus niet één keer per jaar zoals bij sommige loontrekkenden). Een ambtenarenpensioen is dan weer veel hoger dan sommige lonen in de privé.
Pensioengerechtigde leeftijd verschilt ook enorm.
Mijn partner kan bv. kiezen om op pensioen te gaan tussen 62 en 67 jaar maar ieder jaar dat ze vroeger dan 66 jaar gaat verliest ze een deel pensioen.
Zelf kan ik op pensioen gaan tussen 56 en 67 jaar maar verlies vanaf de leeftijd van 57 jaar geen pensioen noch bouw ik extra pensioenrechten op.
De regelgeving is nu ook wel aan het wijzigen zodat wie langer blijft dan de minimum pensioenleeftijd een extra bonus kan opbouwen. Maar dat was in het verleden ook al maar is nadien door besparingsmaatregelen weer afgeschaft waardoor bijna niemand nog hetzelfde pensioen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:02:
In Nederland is het vergelijkbaar, behalve dan dat dat woonzorgcentrum dus niet extreem duur is. Dat woonzorgcentrum is de situatie die ik beschreef, waarbij de kosten/eigen bijdrage per maand afhankelijk van je inkomen zijn en maximaal 2650 zijn.
Het is natuurlijk maar wat je gewend bent aan inkomen.
Ik vind een kost van 2650 € extreem duur voor wat je er in een Vlaams zorgcentrum voor terugkrijgt.
En ik heb dan ook nog eens een inkomen rond de mediaan.
Voor 50% van de bevolking zou dat dus al onbetaalbaar zijn en deels op kosten van de kinderen (in Vlaanderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:55
https://m.standaard.be/cnt/dmf20180617_03567038

Mensen verblijven eigenlijk niet lang in een rusthuis.
Bij mijn grootvader was dat amper een maand of 3.

En ik vermoed dat met voortschrijdende technologie de leeftijd steeds hoger zal worden en de tijd steeds korter.

De meeste mensen staan er niet voor te springen om naar een rusthuis te gaan.

Ik vermoed dat het meest verstandige wat je financieel kan doen is er voor zorgen dat je woning op tijd aangepast is aan de hogere leeftijd. Dus op tijd dat grote herenhuis met 4 verdiepingen en trappetjes verkopen, idem voor een woning ver van de nodige voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:07:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20180617_03567038
Ik vermoed dat het meest verstandige wat je financieel kan doen is er voor zorgen dat je woning op tijd aangepast is aan de hogere leeftijd. Dus op tijd dat grote herenhuis met 4 verdiepingen en trappetjes verkopen, idem voor een woning ver van de nodige voorzieningen.
Dan zit ik al op rozen :) .
Alles is nu reeds gelijkvloers, geen niveauverschillen binnenshuis en niet te groot.
En op 500 meter van een regionaal ziekenhuis wat met zich meebrengt dat de omgeving is vergeven van medische specialisten allerhande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik dacht dat mensen gemiddeld 2,5 jaar verblijven in een rusthuis.
Stel dan nog dat je 1500€ per maand te kost komt, dan spreken we over minder dan 50.000€.

Je verkoopt of verhuurt je huis, en er blijft nog iets over voor de erfgenamen als je naast dat huis echt niks meer hebt.

En anders… dan kunnen ze bij de kinderen aan kloppen, maar in de praktijk gebeurt het amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:54:
[...]
Het is natuurlijk maar wat je gewend bent aan inkomen.
Ik vind een kost van 2650 € extreem duur voor wat je er in een Vlaams zorgcentrum voor terugkrijgt.
En ik heb dan ook nog eens een inkomen rond de mediaan.
Voor 50% van de bevolking zou dat dus al onbetaalbaar zijn en deels op kosten van de kinderen (in Vlaanderen).
Ik schreef al dat die kosten inkomensafhankelijk zijn. Die 2650 is het maximumbedrag. Met een laag inkomen is het juist ook prima te betalen.

Het komt er, versimpeld, op neer dat ze kijken wat je nodig hebt voor zorgkosten en dat je daarnaast nog ongeveer 400 euro zakgeld per maand overhoudt, en dat de rest van het netto inkomen je eigen bijdrage wordt. Met alleen de AOW als inkomen heb je dus ook een lage eigen bijdrage. Maar bij iemand met een inkomen van een ton wordt dus niet 90k ingehouden, want de maximale bijdrage is 2650 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:19:
[...]

Dan zit ik al op rozen :) .
Alles is nu reeds gelijkvloers, geen niveauverschillen binnenshuis en niet te groot.
En op 500 meter van een regionaal ziekenhuis wat met zich meebrengt dat de omgeving is vergeven van medische specialisten allerhande.
Als je de zorg nog thuis kunt ontvangen, dan kom je (in Nederland) ook niet snel in aanmerking voor zo'n verzorgingshuis. Dat is vooral bedoeld voor mensen die echt 24 uur per dag zorg nodig hebben, of in elk geval 24 uur per dag in de gaten gehouden moeten worden (bv dementerenden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:49:
[...]
Pensioengerechtigde leeftijd verschilt ook enorm.
Mijn partner kan bv. kiezen om op pensioen te gaan tussen 62 en 67 jaar maar ieder jaar dat ze vroeger dan 66 jaar gaat verliest ze een deel pensioen.
Zelf kan ik op pensioen gaan tussen 56 en 67 jaar maar verlies vanaf de leeftijd van 57 jaar geen pensioen noch bouw ik extra pensioenrechten op.
De regelgeving is nu ook wel aan het wijzigen zodat wie langer blijft dan de minimum pensioenleeftijd een extra bonus kan opbouwen. .
In Nederland kun je het (aanvullend) pensioen ook laten ingaan wanneer je wil en betekent eerder stoppen dus een lager pensioen terwijl later stoppen een hoger pensioen geeft. Grote verschil is dat dit voor de AOW niet geldt. De ingangsdatum van de AOW ligt vast (afhankelijk van je geboortedatum). Bij eerder stoppen zul je dus niet alleen je pensioen moeten vervroegen, maar zul je ook dat 'gat' van ontbrekende AOW moeten overbruggen. Andersom betekent langer doorgaan dat je naast je gewone inkomen ook AOW ontvangt.

Daarom is die AOW leeftijd voor veel mensen toch heel sturend in de leeftijd waarop ze stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:53
Edit: VRH heeft eigen topic, nvm...

[ Voor 89% gewijzigd door Basje op 11-09-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:31:
[...]

Als je de zorg nog thuis kunt ontvangen, dan kom je (in Nederland) ook niet snel in aanmerking voor zo'n verzorgingshuis. Dat is vooral bedoeld voor mensen die echt 24 uur per dag zorg nodig hebben, of in elk geval 24 uur per dag in de gaten gehouden moeten worden (bv dementerenden).
De dag dat ik 24 uur per dag zorg zou nodig hebben hoop ik dat familie en bevoegde artsen niet dwars gaan liggen tov mijn eigen wilsbeschikking. Dan mogen ze voor mijn part de stekker eruit trekken.
Persoonlijk zie ik de zin van zo'n "leven" niet meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:33:
[...]

De dag dat ik 24 uur per dag zorg zou nodig hebben hoop ik dat familie en bevoegde artsen niet dwars gaan liggen tov mijn eigen wilsbeschikking. Dan mogen ze voor mijn part de stekker eruit trekken.
Persoonlijk zie ik de zin van zo'n "leven" niet meer in.
Zo lang je nog bij bewustzijn bent en helder kan denken, dan heb je die keuze, en ik zou ze waarschijnlijk ook maken als die afhankelijkheid totaal is.
Maar eens Alzheimer of Parkinson langskomen heb je dat zelf niet meer te beslissen, en kan iemand anders ook geen actieve euthanasie plegen. Het enige wat kan is "niet reanimeren", en ook behandelingen weigeren.

De vraag is natuurlijk of je dat dan zelf nog weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Er komen gelukkig ook steeds meer hulpmiddelen die het in steeds meer situaties mogelijk maakt om langer thuis te blijven wonen. Toch zijn er ook situaties/andoeningen te bedenken waarbij je nog wel een (relatief) waardevol leven hebt, maar waarbij er ook het risico is op een "fysieke storing" waarbij snel ingrijpen belangrijk is. Een woonsituatie waarbij snel kan worden ingegrepen én waarbij ook wordt opgemerkt dát moet worden ingegrepen is dan wel prettig.

Maar in veel situaties is het inderdaad de vraag in hoeverre het leven werkelijk nog zinvol en waardevol is. Al is de stap naar het einde ook wel een grote stap, als je er vanuit gaat dat je maar een leven hebt en het hierna stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:49

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:10:
als je er vanuit gaat dat je maar een leven hebt en het hierna stopt.
Dat lijkt me een veilige aanname ;)

Zelf denk ik gewoon steeds minder geld nodig te hebben naarmate je ouder wordt. Vermogen wegzetten in een rechtspersoon verlaagd ook nog de eigen bijdrage (vermogen box 2 wordt niet getoetst) Maar goed, dat is de regelgeving van nu.

Ik begrijp dat om een BV op te richten voor het vermogen er aardig wat in moet zitten, maar 40 jaar gedisciplineerd investeren kan veel opleveren en die jaarrekening is er zo uit. Ook mooi om over te dragen aan je kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 11:51
tuinïnen schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:50:
[...]
Zelf denk ik gewoon steeds minder geld nodig te hebben naarmate je ouder wordt. Vermogen wegzetten in een rechtspersoon verlaagd ook nog de eigen bijdrage (vermogen box 2 wordt niet getoetst) Maar goed, dat is de regelgeving van nu.
Waarom denk je dat?
Als je een huis bezit en die betaal je netjes af, dan ga je inderdaad minder geld nodig hebben.

Maar voor de rest kun je er van uit gaan dat je te maken krijgt met inflatie en dus eigenlijk altijd meer geld nodig hebt om in je levensbehoefte te voorzien.
En eigenlijk kan ik me ook voorstellen dat als je met pensioen gaat je meer geld wil hebben, omdat je ineens tijd hebt om dingen te gaan doen (welke doorgaans ook geld kosten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Bender schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:50:
[...]

Waarom denk je dat?
Als je een huis bezit en die betaal je netjes af, dan ga je inderdaad minder geld nodig hebben.

Maar voor de rest kun je er van uit gaan dat je te maken krijgt met inflatie en dus eigenlijk altijd meer geld nodig hebt om in je levensbehoefte te voorzien.
En eigenlijk kan ik me ook voorstellen dat als je met pensioen gaat je meer geld wil hebben, omdat je ineens tijd hebt om dingen te gaan doen (welke doorgaans ook geld kosten).
Ik ervaar het omgekeerde, meer doen en minder consumeren als je de tijd hebt. Juist weinig tijd was bij mij de oorzaak van meer geld uitgeven. Omdat ik meer probeerde te doen in de weinig vrije tijd. Als ik kijk naar mensen met pensioen, of dat nu iets ouder is of jonger. De meesten nemen meer de tijd voor dingen. Sociale activiteiten worden niet meer tot op het uur gepland, vakanties uitgesmeerd over langere periodes in minder dure tijden. Over het algemeen kost dat allemaal minder.

Het voornaamste is denk ik dat je geen dingen die je graag wil doen en waar je een bepaalde vitaliteit voor nodig hebt gaat uitstellen tot na het pensioen. Want na een bepaalde leeftijd neemt de zin gewoon af om sommige dingen te ondernemen. Je kan de uitzondering zijn natuurlijk, maar biologisch neemt de vitaliteit gewoon af. Weten wat je wil en het durven doen is dus vele malen belangrijker dan het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:51:
[...]

Ik ervaar het omgekeerde, meer doen en minder consumeren als je de tijd hebt. Juist weinig tijd was bij mij de oorzaak van meer geld uitgeven. Omdat ik meer probeerde te doen in de weinig vrije tijd. Als ik kijk naar mensen met pensioen, of dat nu iets ouder is of jonger. De meesten nemen meer de tijd voor dingen. Sociale activiteiten worden niet meer tot op het uur gepland, vakanties uitgesmeerd over langere periodes in minder dure tijden. Over het algemeen kost dat allemaal minder.

Het voornaamste is denk ik dat je geen dingen die je graag wil doen en waar je een bepaalde vitaliteit voor nodig hebt gaat uitstellen tot na het pensioen. Want na een bepaalde leeftijd neemt de zin gewoon af om sommige dingen te ondernemen. Je kan de uitzondering zijn natuurlijk, maar biologisch neemt de vitaliteit gewoon af. Weten wat je wil en het durven doen is dus vele malen belangrijker dan het geld.
Hehe, goed te zien dat er zo veel diverse meningen zijn.
Ik denk dat ik wat in het middenkamp zit.

Er zijn zeker uitgaven die zakken als je niet meer buitenshuis werkt, maar er zijn ook meer opportuniteiten om geld uit te geven.
Als ik 3 keer per week een fietstocht of wandeling ga doen, dan is die koffie of die lunch buitenshuis toch duurder dan thuis een theetje drinken met een koekje uit de kast.
Voor vakanties vrees ik een beetje dat de lagere prijs door buiten het seizoen te gaan snel gecompenseerd gaat worden door gewoon meer vakanties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:58:
[...]

Hehe, goed te zien dat er zo veel diverse meningen zijn.
Ik denk dat ik wat in het middenkamp zit.

Er zijn zeker uitgaven die zakken als je niet meer buitenshuis werkt, maar er zijn ook meer opportuniteiten om geld uit te geven.
Als ik 3 keer per week een fietstocht of wandeling ga doen, dan is die koffie of die lunch buitenshuis toch duurder dan thuis een theetje drinken met een koekje uit de kast.
Voor vakanties vrees ik een beetje dat de lagere prijs door buiten het seizoen te gaan snel gecompenseerd gaat worden door gewoon meer vakanties.
Ik heb langere vakanties gedaan waarbij ik appartementen huurde in het midden van een streek die ik wilde verkennen. Dat scheelt al enorm, zat opties. En zoveel duurder is een koffie of lunch buitenshuis niet als je je spullen gewoon meeneemt, je gaat niet iedere dag in een restaurant zitten of op een terras. Althans ik niet.

Maar goed er zullen er ook zijn die dan iedere middag de lunch inluiden met een mooie fles champagne omdat ze dat leuk vinden. Dat is iets duurder ;). Je leeft ook naar het budget. Toen ik meer verdiende en minder tijd had ging het gewoon makkelijker omdat dat geld maar korte tijd had om leuke dingen mee te doen. Nu is het meer andersom. Ik doe veel langer met mijn geld ondanks dat ik er minder van heb om direct uit te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:51:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het een beetje een golfbeweging is. Als je bv. niet meer aan het dure hoogseizoen vast zit en minder aan een bepaald aantal vakantiedagen vast zit, dan kun je in een goedkopere tijd reizen én je kunt langere reizen maken. Per saldo kan dit dus zowel duurder als goedkoper uitvallen. En als het fysiek wat minder gaat, dan kan het zijn dat je bepaalde dingen niet meer doet, maar het kan ook betekenen dat je de dingen wil blijven doen, maar dat dat alleen op een andere en duurdere manier kan.

Voor mezelf vind ik het moeilijk inschatten. Maar als ik om me heen kijk, dan zie ik wel dat mensen die écht oud worden, vaak ook niet meer zo veel uitgeven. Even simpel gezegd, als ik kijk naar de minimale uitkeringsduur van lijfrentes van 20 jaar na AOW, dan denk ik dat dat ook wel een moment is waarop veel mensen niet meer zo veel willen uitgeven. Maar tegelijk kunnen er dan vanuit zorg etc. wel dure kostenposten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:04:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het een beetje een golfbeweging is. Als je bv. niet meer aan het dure hoogseizoen vast zit en minder aan een bepaald aantal vakantiedagen vast zit, dan kun je in een goedkopere tijd reizen én je kunt langere reizen maken. Per saldo kan dit dus zowel duurder als goedkoper uitvallen. En als het fysiek wat minder gaat, dan kan het zijn dat je bepaalde dingen niet meer doet, maar het kan ook betekenen dat je de dingen wil blijven doen, maar dat dat alleen op een andere en duurdere manier kan.

Voor mezelf vind ik het moeilijk inschatten. Maar als ik om me heen kijk, dan zie ik wel dat mensen die écht oud worden, vaak ook niet meer zo veel uitgeven. Even simpel gezegd, als ik kijk naar de minimale uitkeringsduur van lijfrentes van 20 jaar na AOW, dan denk ik dat dat ook wel een moment is waarop veel mensen niet meer zo veel willen uitgeven. Maar tegelijk kunnen er dan vanuit zorg etc. wel dure kostenposten zijn.
Het gezondheid stuk is heel lastig in te schatten, en ook eigenlijk niet in FO te vangen. Het is gewoon te hopen dat de verzekeringen in de toekomst goed te betalen blijven. Overigens is het niet iets waar ik mij druk om maak. Ik heb zelf een flinke aanvaring met mijn eigen gezondheid en blijvend letsel meegemaakt en ik deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik anders ben gaan kijken.

Het gebeurd of het gebeurd niet. De horizon wordt op zo'n moment gewoon korter, dan kan je dankzij FO al keuzes maken die je gezondheid op de eerste plaats zetten. Ik denk dat dat met name op jongere leeftijd belangrijk is. Gelet op de terugkeer naar arbeid of anderzijds je kwaliteit van leven.

Ik heb het geluk gehad dat ik dankzij FO vol kon inzetten op herstel, anderen hadden daar minder ruimte voor financieel gezien. En dan gaat het met name over discussies op verzekeringsgebied, er zijn staffels en percentages die maken dat de verzekering gaat tot een bepaald niveau van herstel. Gelet op leeftijd, letsel, kans op herstel enzovoorts.

Na mijn eerste revalidatie periode had ik het idee dat er meer in zat. De verzekering dacht daar anders over, gelet op de staffels. Nu kon ik dat geld voorschieten en later met de verzekering uitvechten wat te doen met de kosten. Dat is een luxe waar ik nu meer aan heb dan wanneer ik pakweg 80 was geweest. Simpelweg omdat ik dan de ambitie niet meer zou hebben om terug te keren naar werk, bepaalde lichamelijke functies toch al niet meer zodanig kunnen herstellen op die hoge leeftijd dat ik die extra kosten had moeten maken.

De afnemende meeropbrengst als het ware. Kijk het is natuurlijk leuk om als je oud bent in een compleet verzorgd tehuis te kunnen zitten met iedere dag vermaak en topzorg. Maar ik weet nu al dat ik dat geld niet bij elkaar kan krijgen om dat te financieren. Dus ga ik mij er niet op richten. Dat geld kan ik beter in het nu besteden aan projecten die ik nu wil doen.

80 moet ik eerst nog maar eens halen. Dit is overigens iets geheel anders dan het dan nu maar over de balk smijten. Maar gezondheid is voor mij een niet te kwantificeren parameter zeker naar de verre toekomst toe. Dat ik er voor mijn FO maar vanuit moet gaan dat de verzekeringen tegen die tijd afdoende betaalbaar en afdoende dekking bieden voor wat ik dan nodig ga hebben. Iets anders zit er niet op gezien de bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:56:
[...]

Kijk het is natuurlijk leuk om als je oud bent in een compleet verzorgd tehuis te kunnen zitten met iedere dag vermaak en topzorg. Maar ik weet nu al dat ik dat geld niet bij elkaar kan krijgen om dat te financieren. Dus ga ik mij er niet op richten. Dat geld kan ik beter in het nu besteden aan projecten die ik nu wil doen.
Het is hier eerder al vermeld.
In een compleet verzorgd tehuis zitten de meeste mensen niet erg lang.
Ten eerste is er behoorlijk goede extra thuiszorg, zodat je lang thuis kan blijven wonen.

En ja, als het nu ook 3000€ per maand kost gedurende een jaar of 3. Dat zijn sommen die bij de meesten hier wel als reserve beschikbaar zijn, of het huis wordt verkocht en je betaalt het daarvan.

Je leeft dan even op kosten van je erfgenamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:01:
[...]

Ten eerste is er behoorlijk goede extra thuiszorg, zodat je lang thuis kan blijven wonen.

En ja, als het nu ook 3000€ per maand kost gedurende een jaar of 3. Dat zijn sommen die bij de meesten hier wel als reserve beschikbaar zijn, of het huis wordt verkocht en je betaalt het daarvan.

Klopt, wat ik wel om mij heen merk is dat zorg niet altijd afdoende en tijdig beschikbaar is. Dat is een ander probleem natuurlijk. Aan de andere kant is er ook zoiets al je teveel zorgen maken over de toekomst en dan maar niets doen of te weinig in het nu. De laatste tijd merk ik dat wel in mijn omgeving. Mensen willen X of Y nog doen maar zijn bang voor de, toch vaak financiele gevolgen voor later, dus stellen zaken uit. Net zo lang totdat het eigenlijk te laat is. Of proberen daarom ook maar niets uit.

Juist FO maakt dat uitproberen, falen en weer iets anders doen nu makkelijker is. Het enige gevolg is dat je FO datum iets verschuift, maar ach dat is toch maar een moment in de toekomst. Wat hoe verder je in de reis zit naar dat punt, toch van ondergeschikt belang is. Althans voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:07:
[...]

Klopt, wat ik wel om mij heen merk is dat zorg niet altijd afdoende en tijdig beschikbaar is. Dat is een ander probleem natuurlijk. Aan de andere kant is er ook zoiets al je teveel zorgen maken over de toekomst en dan maar niets doen of te weinig in het nu. De laatste tijd merk ik dat wel in mijn omgeving. Mensen willen X of Y nog doen maar zijn bang voor de, toch vaak financiele gevolgen voor later, dus stellen zaken uit. Net zo lang totdat het eigenlijk te laat is. Of proberen daarom ook maar niets uit.

Juist FO maakt dat uitproberen, falen en weer iets anders doen nu makkelijker is. Het enige gevolg is dat je FO datum iets verschuift, maar ach dat is toch maar een moment in de toekomst. Wat hoe verder je in de reis zit naar dat punt, toch van ondergeschikt belang is. Althans voor mij.
Klopt, gewoon het gevoel dat je bij jobverlies gewoon door kan zonder dat je in armoede verzeilt geeft je een ander gevoel in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:01:
[...]

Zelf (NL) houd ik wat gezondheidsproblemen betreft, vooral rekening met extra kosten voor zaken als een traplift, aangepaste badkamer en auto, comfortabeler reizen (meer eigen vervoer) etc. En minder met de echt medische zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zo zie je maar dat niet hetzelfde hoeft te zijn en je met totaal andere dingen rekening kan houden.
Alles gelijkvloers en badkamer is een inloopdouche dus traplift en aanpassen badkamer is niet nodig.
Busstation op 1 km, groot treinstation op 9 km en drie locaties voor deelauto's in eigen dorp. Nadat er geen recht meer is op een salarisauto dus ook al geen nood meer voor eigen auto.
Vakantieskost kan ook verschillen. Vorige week een weekje met de motor doorheen de Opaalkust. Heeft me in totaal een 500 € gekost. Nu zitten we een volledige week op de grens van Oost- en West-Duitsland. Volpension, alle transfers, gidsen, musea vluchte H/T voor 1275 €. En buitentemperaturen rond de 30°C mid september. Daar moet je het ook niet voor laten. :)

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:01:.
Busstation op 1 km, groot treinstation op 9 km en drie locaties voor deelauto's in eigen dorp. Nadat er geen recht meer is op een salarisauto dus ook al geen nood meer voor eigen auto.
Dat is handig zolang je goed mobiel bent. Maar precies de situatie waarbij ik er zelf rekening mee zou houden dat ik dat op een gegeven moment niet meer kan (of zou willen). Dat je eerst vaker de duurdere deelauto neemt in plaats van ov. En een stap later alsnog een (eventueel aangepaste) eigen auto wil ipv deelauto.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 04:52:
[...]

Dat is handig zolang je goed mobiel bent. Maar precies de situatie waarbij ik er zelf rekening mee zou houden dat ik dat op een gegeven moment niet meer kan (of zou willen). Dat je eerst vaker de duurdere deelauto neemt in plaats van ov. En een stap later alsnog een (eventueel aangepaste) eigen auto wil ipv deelauto.
Als je op dat moment een deelauto kan krijgen. In bepaalde situaties kan je echt niet zonder eigen auto. Ik werd bijvoorbeeld vorige week gebeld om 22:00 of ik mijn moeder kon ophalen bij de eerste hulp in groningen. Dat is voor mij de andere kant van Nederland ze heeft een (transplantatie) gehad. Dat wordt alleen groningen gedaan. En je hebt dan een hoge auto nodig ivb instappen. Je kan op dat moment echt geen taxi of iets regelen je moet dat dagen van tevoren aangeven. Wat je in een nood situatie natuurlijk niet weet. Dit is natuurlijk een uitzondering maar je bent dan wel blij dat je een eigen auto hebt op dat moment. Anders werd toch echt een uitdaging. En verwacht maar echt niet dat het beter wordt in de zorg je zal meer en meer zelf moeten gaan doen in de toekomst.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@TheDudez geen idee hoe dat precies verliep maar een transplantatie lijkt mij niet geheel ad-hoc maar ook weer niet zo voorspelbaar dat ik tijd heb een auto met hoge instap aan te schaffen...

Er zijn volgens mij voldoende faciliteiten qua bijvoorbeeld taxi's in dat soort situaties.

@Rubbergrover1 wij gaan voor een scenario dat we op tijd onze woning verkopen en voor een appartementje gaan dichtbij benodigde faciliteiten zodat vervoer minder een ding is.

Een deelauto lijkt mij bij incidenteel gebruik nog altijd goedkoper dan eigen bezit. Ik hoop niet dat ik dan nog behoefte heb om veel kilometers te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:29:

@Rubbergrover1 wij gaan voor een scenario dat we op tijd onze woning verkopen en voor een appartementje gaan dichtbij benodigde faciliteiten zodat vervoer minder een ding is.

Een deelauto lijkt mij bij incidenteel gebruik nog altijd goedkoper dan eigen bezit. Ik hoop niet dat ik dan nog behoefte heb om veel kilometers te maken.
Het lijkt mij persoonlijk zeer onprettig om van een ander afhankelijk te zijn als het gaat om vervoer. Zeker wanneer je genoodzaakt wordt om eerst een kilometer of meer te overbruggen alvorens je het vervoer kunt gebruiken. Dat vind ik nu wanneer ik nog jong en mobiel ben, laat staan wanneer de mobiliteit afneemt. Het enige enigszins acceptabele alternatief wanneer ikzelf niet meer in staat zou zijn om een voertuig te besturen zou ik een taxi vinden.

Maar zo zie je dat ieders wensen anders zijn.
Mij bekruipt in dit topic wel steeds meer het gevoel dat meer geld uitgeven dan iemand anders in een zelfde situatie zou doen, als een soort minderwaardig of in ieder geval als een niet FO/FIRE gedachtengoed wordt bestempeld.

Ik ga graag luxe op vakantie en schrik niet van prijzen van €500,- tot €1000,- per nacht. Ik zou daar ook niet persé iets anders in willen. Voor mij betekent dat, dat ik een substantieel hoger bedrag nodig heb om FO te zijn. Is dat dan iets verkeerds? Mijns inziens totaal niet, en net zo goed mogelijk om FO te zijn of te geraken.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
TheDudez schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:09:
[...]

Als je op dat moment een deelauto kan krijgen. In bepaalde situaties kan je echt niet zonder eigen auto. Ik werd bijvoorbeeld vorige week gebeld om 22:00 of ik mijn moeder kon ophalen bij de eerste hulp in groningen. Dat is voor mij de andere kant van Nederland ze heeft een (transplantatie) gehad. Dat wordt alleen groningen gedaan. En je hebt dan een hoge auto nodig ivb instappen. Je kan op dat moment echt geen taxi of iets regelen je moet dat dagen van tevoren aangeven. Wat je in een nood situatie natuurlijk niet weet. Dit is natuurlijk een uitzondering maar je bent dan wel blij dat je een eigen auto hebt op dat moment. Anders werd toch echt een uitdaging. En verwacht maar echt niet dat het beter wordt in de zorg je zal meer en meer zelf moeten gaan doen in de toekomst.
Voor uitzondering kun je wat huren. Ik neem aan dat je niet een auto koopt voor je moeder op te halen en daarnaast een busje voor de keer dat je wat moet verhuizen, een cabrio voor als de zon schijnt etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 04:52:
[...]

Je vergeet de factor FO.
Als die tijd is aangebroken maakt het me ook niet meer uit dat een deel van het spaarkapitaal erdoor gaat voor een "duurdere" deelauto. Ik wil ook dan nl. nog leven en niet overleven.
En ik heb de rekening al gemaakt hoor. Een deelauto is helamaal niet duurder dan een eigen auto er op na houden.

Wanneer het alleen nog maar overleven wordt ipv leven trek ik er desnoods zelf de stekker wel uit.
En wanneer ik zo dement ben dat niemand het nog voor mij wil doen maakt het ook niet meer uit want dan ben ik me niet meer bewust van de situatie en heb ik een eigen auto noch ander vervoer nog nodig.

Ik ga mijn leven nu ook niet vergallen door nu al te liggen piekeren over alle mogelijke voorzorgen te moeten nemen over alle mogelijke latere problemen.

• R.van.M
Dean Martin schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:49:
[...]

Het lijkt mij persoonlijk zeer onprettig om van een ander afhankelijk te zijn als het gaat om vervoer. Zeker wanneer je genoodzaakt wordt om eerst een kilometer of meer te overbruggen alvorens je het vervoer kunt gebruiken. Dat vind ik nu wanneer ik nog jong en mobiel ben, laat staan wanneer de mobiliteit afneemt. Het enige enigszins acceptabele alternatief wanneer ikzelf niet meer in staat zou zijn om een voertuig te besturen zou ik een taxi vinden.

Maar zo zie je dat ieders wensen anders zijn.
Mij bekruipt in dit topic wel steeds meer het gevoel dat meer geld uitgeven dan iemand anders in een zelfde situatie zou doen, als een soort minderwaardig of in ieder geval als een niet FO/FIRE gedachtengoed wordt bestempeld.

Ik ga graag luxe op vakantie en schrik niet van prijzen van €500,- tot €1000,- per nacht. Ik zou daar ook niet persé iets anders in willen. Voor mij betekent dat, dat ik een substantieel hoger bedrag nodig heb om FO te zijn. Is dat dan iets verkeerds? Mijns inziens totaal niet, en net zo goed mogelijk om FO te zijn of te geraken.
Alles is persoonlijk. Als jij 1000eur per nacht wil uitgeven mag dat uiteraard. Het enige wat ik daarbij wil aangeven is dat je je bewust moet zijn van de impact tov FIRE. Dit betekend waarschijnlijk dat je 10-15jaar langer werkt om elk jaar paar weken vakantie te vieren.

Als dit voor jou acceptabel is dan moet je dat gewoon doen. Voor de andere is extra jaren werken voor een dure auto acceptabel en voor weer een ander is het allemaal overbodige luxe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@TheDudez geen idee hoe dat precies verliep maar een transplantatie lijkt mij niet geheel ad-hoc maar ook weer niet zo voorspelbaar dat ik tijd heb een auto met hoge instap aan te schaffen...

Er zijn volgens mij voldoende faciliteiten qua bijvoorbeeld taxi's in dat soort situaties.

Zodra je beduidend meer als 10.000 km per jaar doet, en als je regelmatig de auto nodig hebt voor een dag, dan wordt een deelauto gewoon duurder dan een eigen auto.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen om geen auto meer te hebben zo lang ik nog fit ben. Het is een stuk vrijheid die je toelaat om niet alles op voorhand te plannen.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
R.van.M schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:02:
[...]

Alles is persoonlijk. Als jij 1000eur per nacht wil uitgeven mag dat uiteraard. Het enige wat ik daarbij wil aangeven is dat je je bewust moet zijn van de impact tov FIRE. Dit betekend waarschijnlijk dat je 10-15jaar langer werkt om elk jaar paar weken vakantie te vieren.

Als dit voor jou acceptabel is dan moet je dat gewoon doen. Voor de andere is extra jaren werken voor een dure auto acceptabel en voor weer een ander is het allemaal overbodige luxe
Dat ligt er maar net aan wat binnenkomt en er in totaal uitgaat toch ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

R.van.M schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:59:
[...]

Voor uitzondering kun je wat huren. Ik neem aan dat je niet een auto koopt voor je moeder op te halen en daarnaast een busje voor de keer dat je wat moet verhuizen, een cabrio voor als de zon schijnt etc
Om 22:00 savonds? (de keuze is all niet reuze in de buurt om een auto te huren) Ik ben eerst naar mijn moeder gereden met mijn eigen auto. OV is niet te doe . Vervolgens met haar auto naar het ziekenhuis gereden. Ik was met de auto 3 uur later pas in het ziekenhuis. Dit was wel Adhoc want je wordt gewoon op straat gezet als het in het ziekenhuis niet levensbedreigend is.

[ Voor 4% gewijzigd door TheDudez op 13-09-2023 08:27 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:07:
[...]

Zodra je beduidend meer als 10.000 km per jaar doet, en als je regelmatig de auto nodig hebt voor een dag, dan wordt een deelauto gewoon duurder dan een eigen auto.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen om geen auto meer te hebben zo lang ik nog fit ben. Het is een stuk vrijheid die je toelaat om niet alles op voorhand te plannen.
Ik heb recent de auto van mijn moeder (al lang FO) verkocht, zij vond het teveel gedoe worden (accu elke keer leeg :') ). Dik 10 jaar in bezit gehad, ~55dkm op de teller. En zij zit echt niet de hele dag achter de geraniums, sterker nog ik denk dat zij meer van huis is dan ik als werkende.

Maar goed, ieder zo zijn wensen zoals al gezegd. Het lijkt mij heerlijk om geen eigen auto meer te hebben. Ik ga sinds een dik jaar met OV (bus) naar werk en vind het perfect (want ik kom uitgerust op werk en kom met een leeg hoofd weer thuis, ik kwam er toen pas achter hoeveel concentratie autorijden blijkbaar vergt).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-10 20:17
Geen auto hebben is in mijn ogen gewoon pure armoede, zeker ook in de reis naar FO. Afhankelijk zijn van andere heb ik een hekel aan en het doel was geloof ik om onafhankelijk te zijn. Misschien als je in hartje Amsterdam woont dat je dan genoegen kan nemen zonder auto maar buiten de stad, en zeker in de provincie, zou ik altijd een auto willen. Alleen al om bovenstaande situaties met familieleden - wat kan mij dan die paar rotcenten schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:02:
[...]

Je vergeet de factor FO.
Als die tijd is aangebroken maakt het me ook niet meer uit dat een deel van het spaarkapitaal erdoor gaat voor een "duurdere" deelauto. Ik wil ook dan nl. nog leven en niet overleven.
Maar dat is dus precies wat ik ook aangeef: je moet dan wel nog dat geld hebben om die extra uitgaven te doen. Daarom houd ik er in mijn planning wel rekening mee dat ik in de (verre) toekomst enkele extra uitgaven zou moeten kunnen doen. Dat is nu juist mijn punt.
En ik heb de rekening al gemaakt hoor. Een deelauto is helamaal niet duurder dan een eigen auto er op na houden.
Ging om de vergelijking met het OV. In de beweging OV -> deelauto -> eigen auto.

En ik gebruikte dit slechts als eenvoudige illustratie van één van de aspecten van het leven die duurder kunnen worden. Waarbij de boodschap vooral is dat je later misschien minder flexibel bent dan nu. En dat dit maar zo tot extra uitgaven kan leiden. Los van op welk "luxeniveau" je nu leeft of wilt leven. Dat is iets waar ik graag rekening mee houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Beekforel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:29:
[...]

Ik heb recent de auto van mijn moeder (al lang FO) verkocht, zij vond het teveel gedoe worden (accu elke keer leeg :') ). Dik 10 jaar in bezit gehad, ~55dkm op de teller. En zij zit echt niet de hele dag achter de geraniums, sterker nog ik denk dat zij meer van huis is dan ik als werkende.

Maar goed, ieder zo zijn wensen zoals al gezegd. Het lijkt mij heerlijk om geen eigen auto meer te hebben. Ik ga sinds een dik jaar met OV (bus) naar werk en vind het perfect (want ik kom uitgerust op werk en kom met een leeg hoofd weer thuis, ik kwam er toen pas achter hoeveel concentratie autorijden blijkbaar vergt).
Het hangt er gewoon af waar je woont en hoe je behoefte is aan mobilitieit.
Ik woon kort bij een bus en trein is ook maar 1km. Maar naar het werk is 1.5h met trein etc.
Naar mijn kinderen is met OV ook meer dan een uur, en een kleinzoon van 7 maand verandert wel wat.

Mijn jongste zoon woont midden in Brussel, daar is een auto in bezit echt onnodig als je werkplaats niet te ver is van OV. Als die naar ons komt, neemt hij de trein (maar lage frequentie op zondag) of een deelauto.

Prima toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Dat is uiteraard prima. Het was simpelweg een voorbeeld van iets wat duurder kan worden. Maar er kunnen veel meer dingen spelen die het leven duurder maken. Zo kan het bv ook zijn dat dat gewenste gunstig gelegen en comfortabele en eventueel aangepaste appartementje uiteindelijk duurder uitvalt dan je huidige woning.
Dat zal wellicht ook afhangen van waar je vrienden en familie wonen. Als je familie tegen die tijd door het hele land woont, dan kan het best zijn dat je toch wel een hoop km's zou willen maken.

Als je verhuist naar een appartement waar ook deelauto's zijn, dan kan dat overigens wel een prima oplossing zijn. Maar als je, zoals eerder als voorbeeld gegeven, behoefte hebt aan een auto met hoge instap of andere "aanpassingen" en de deelauto voldoet daar niet aan, dan wordt het misschien toch lastiger.

[ Voor 30% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-09-2023 08:44 ]

• R.van.M
Dean Martin schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:23:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat binnenkomt en er in totaal uitgaat toch ;)
Deels, maar uiteindelijk zullen uitgaves van 20 nachten a 1000eur een impact hebben. Wellicht geen 10 jaar maar bijv 5. Dit kun je uiteraard uitrekenen en deze som wordt inderdaad beïnvloed door inkomsten, uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
TheDudez schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:26:
[...]

Om 22:00 savonds? (de keuze is all niet reuze in de buurt om een auto te huren) Ik ben eerst naar mijn moeder gereden met mijn eigen auto. OV is niet te doe . Vervolgens met haar auto naar het ziekenhuis gereden. Ik was met de auto 3 uur later pas in het ziekenhuis. Dit was wel Adhoc want je wordt gewoon op straat gezet als het in het ziekenhuis niet levensbedreigend is.
Het punt is dat je altijd uitzonderingen hebt op je normale situatie. Op het moment dat je een auto hebt puur voor deze uitzonderingen is het een dure uitgave. Ik neem aan dat je ook geen 2e auto hebt voor het geval dat je 1e kapot gaat op een onverwacht moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:30:
Geen auto hebben is in mijn ogen gewoon pure armoede, zeker ook in de reis naar FO. Afhankelijk zijn van andere heb ik een hekel aan en het doel was geloof ik om onafhankelijk te zijn. Misschien als je in hartje Amsterdam woont dat je dan genoegen kan nemen zonder auto maar buiten de stad, en zeker in de provincie, zou ik altijd een auto willen. Alleen al om bovenstaande situaties met familieleden - wat kan mij dan die paar rotcenten schelen.
Geen auto hebben is voor jou armoede. Voor mij is het vrijheid.

Ik heb al 40 jaar geen auto en mis het vrijwel nooit. Ik neem de trein/bus/fiets voor mijn dagelijkse leven. Als we een uitje doen huur ik een cabrio. Als ik verhuis huur ik een busje.

Daar staat tegenover, nooit boetes, nooit (onverwacht) onderhoud, nooit gedoe met zoeken naar parkeerplek.
Als ik zie hoeveel stress de (oude) auto bij vrienden oplevert is het voor mij vrijheid om deze zorgen niet te hebben.

Nogmaals, het is voor iedereen persoonlijk, maar net zoals ik jouw situatie niet kan inschatten kun jij dat ook niet doen voor alle anderen.

[ Voor 6% gewijzigd door R.van.M op 13-09-2023 10:14 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:02
Feedback van een armoedzaaier hier: ik heb geen auto en ik heb ook nooit autorijden geleerd. Ongetwijfeld is dat niet te doen voor mensen die in het holst van de nacht naar familie moeten karren, maar omgekeerd zijn dat ook weer van die dingen waar je rekening mee houdt als je van tevoren al weet dat dat geen optie is. Ik woon in Rotterdam (niet geboren, overigens), en uiteraard zou ik niet naar hartje Groningen gaan verhuizen als dat betekent dat ik voor ieder boodschapje een half uur op de fiets moet zitten. Tegelijk loopt het allemaal doorgaans zo'n vaart niet.

Bij deze discussies valt vaak op (niet zozeer in dit draadje, wel andere die over mobiliteit gaan) dat de "zonder auto is niet te leven, de grachtengordelelite begrijpt het gewoon niet" en de "maar ik zit zonder enig probleem iedere dag 30 minuten op de bakfiets, ik weet niet waar je over zeurt" extremen doorgaans graag vanuit hun eigen situatie redeneren en het leven van de ander voor onmogelijk/onleefbaar/onredelijk verklaren. Zoveel mensen, zoveel levens. We zijn vaak slecht in ons voorstellen hoe iets anders voor ons zou voelen en gaan er meestal van uit dat hoe wij zelf leven goed of zelfs het beste is, omdat we eraan gewend zijn en ons er prettig bij voelen. Ongetwijfeld bijna nooit waar als je het objectief gaat bekijken, maar het leven is dan ook iets wat je vooral subjectief ervaart.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MneoreJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:20:
Feedback van een armoedzaaier hier: ik heb geen auto en ik heb ook nooit autorijden geleerd. Ongetwijfeld is dat niet te doen voor mensen die in het holst van de nacht naar familie moeten karren, maar omgekeerd zijn dat ook weer van die dingen waar je rekening mee houdt als je van tevoren al weet dat dat geen optie is. Ik woon in Rotterdam (niet geboren, overigens), en uiteraard zou ik niet naar hartje Groningen gaan verhuizen als dat betekent dat ik voor ieder boodschapje een half uur op de fiets moet zitten. Tegelijk loopt het allemaal doorgaans zo'n vaart niet.

Bij deze discussies valt vaak op (niet zozeer in dit draadje, wel andere die over mobiliteit gaat) dat de "zonder auto is niet te leven, de grachtengordelelite begrijpt het gewoon niet" en de "maar ik zit zonder enig probleem iedere dag 30 minuten op de bakfiets, ik weet niet waar je over zeurt" extremen doorgaans graag vanuit hun eigen situatie redeneren en het leven van de ander voor onmogelijk/onleefbaar/onredelijk verklaren. Zoveel mensen, zoveel levens. We zijn vaak slecht in ons voorstellen hoe iets anders voor ons zou voelen en gaan er meestal van uit dat hoe wij zelf leven goed of zelfs het beste is, omdat we eraan gewend zijn en ons er prettig bij voelen. Ongetwijfeld bijna nooit waar als je het objectief gaat bekijken, maar het leven is dan ook iets wat je vooral subjectief ervaart.
Ik volg je hoor.
Als je geen auto hebt, dan krijg je die vragen doorgaans niet, en je organiseert je leven fundamenteel anders.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rondom de kwestie wel/geen auto viel het mij wel op dat er puur over financiële oplossingen gepraat wordt.

Ik heb echt wel een paar buren die ik kan benaderen om een auto te lenen in noodgevallen. Is door een van hen zelfs een keer aangeboden aan ons en dan al puur om met een ruimere auto op vakantie te kunnen (een echt noodgeval :P ).

Zo ruil je vaak de ene afhankelijkheid voor de ander in denk ik. Met eigen bezit ben je afhankelijker van de grillen (no pun intended) van je auto, garage, belasting, etc. Met huren of deelauto's van beschikbaarheid en financiën. Met lenen ben je sociaal weer afhankelijker. Met geen rijbewijs van ov, etc.

Denk dat het in dit topic en bij veel discussies ook meespeelt wat voor type afhankelijkheid elk individu het bezwaarlijkst vindt. Dan is 'meer geld oppotten' (even heel kort door de bocht gesproken) een relatief simpele oplossing om andere vormen van afhankelijkheid te voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
Ik speel het ook niet op de man en het is mijn persoonlijke mening. Als mijn buurman mijn auto wilt lenen (om wat voor reden dan ook) omdat hij zelf geen auto heeft vanwege zijn FO traject...lach ik hem uit en gaat ie maar lopen/fietsen. Als mijn buurman mijn auto wilt lenen (om wat voor reden dan ook) maar heeft zelf geen auto omdat hij het niet kan betalen of in een andere lastige situatie zit...met alle plezier buurman!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:02
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:07:
Ik speel het ook niet op de man en het is mijn persoonlijke mening. Als mijn buurman mijn auto wilt lenen (om wat voor reden dan ook) omdat hij zelf geen auto heeft vanwege zijn FO traject...lach ik hem uit en gaat ie maar lopen/fietsen. Als mijn buurman mijn auto wilt lenen (om wat voor reden dan ook) maar heeft zelf geen auto omdat hij het niet kan betalen of in een andere lastige situatie zit...met alle plezier buurman!
Ja, zo doe ik het eigenlijk ook. Als de buurman bij mij om een kop suiker komt bietsen vraag ik eerst waarom hij zelf geen suiker heeft. Als het was omdat hij het niet kon betalen dan krijgt hij er natuurlijk wel eentje mee, maar als het was omdat hij normaal nooit suiker koopt en nu toevallig wafels wil bakken voor de visite lach ik hem uit en gaat hij maar lekker eerst naar de supermarkt. :+

Het zal toch hoop ik vooral gaan om de relatie die je toch al met de buurman hebt en waarom die auto dan nu nodig is, en niet zozeer of je het hem wel "gunt". Als zo'n schnabbelaar nou iedere week bij jou op de stoep staat om je auto feitelijk in deeltijd over te nemen, dan snap ik dat je daar letterlijk en figuurlijk de rem op wil zetten, maar de meesten die bewust geen auto hebben zullen het toch niet zo brutaal gaan spelen. Omgekeerd, als iemand een of ander noodgeval heeft en dan geen auto omdat hij ooit bedacht dat het zonder auto ook wel moest kunnen, ga jij dan echt "eigen schuld, dikke bult" roepen omdat het z'n eigen keuze was? Dan zal het toch ook wel een buurman zijn die je eigenlijk toch al niet mocht.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:10
Ik ga niet bij iedere uitleenactie vragen of er toevallig een FO-traject achter zit haha. Goede vrienden en buren mogen van mij alle soorten spullen lenen, inclusief auto. Geld is een heel ander verhaal, dan zou ik mijn due diligence beter doen.

Edit: hierboven elke week de auto gaan lenen gaat vragen oproepen, maar in mijn ervaring zijn dat echt de uitzonderingen als je iets uitleent.

[ Voor 23% gewijzigd door Magpie op 13-09-2023 12:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:07:
Dat vind ik wel erg zwart/wit zeg. Misschien is het omdat ik in een dorp woon dat het allemaal wat gemoedelijker gaat.

Uiteraard betekent lenen niet dat er per definitie niets voor tegenover staat. En ook een schappelijke vergoeding zou natuurlijk bespreekbaar zijn, maar dat zouden velen toch weigeren. Ondanks de oorzaak is het feit dat je voor een noodgeval - zoals dat geval van het ziekenhuis - iets wilt lenen. Het is wat anders als bijv. mensen die structureel meeliften.

Ik heb een collega die ook FO nastreeft (en dat bijna is d.m.v. verhuur) en hij heeft ook geen eigen auto. Hij maakt praktisch zijn volledige reiskostenvergoeding over aan degene waarmee hij meerijdt :+ dat is dan wel weer netjes (>21 ct per km).

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 13-09-2023 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:31:
[...]
Ik heb een collega die ook FO nastreeft (en dat bijna is d.m.v. verhuur) en hij heeft ook geen eigen auto. Hij maakt praktisch zijn volledige reiskostenvergoeding over aan degene waarmee hij meerijdt :+ dat is dan wel weer netjes (>21 ct per km).
Kijk zo bespaar je honderden euro’s en kost je maar tientallen en gaat niet ten kosten je mogelijkheden. Zelf zou ik prima periodiek mijn auto uitlenen mits daar iets tegenover staat als een tank of wasbeurt, maar als je z’n profiteur naast je hebt wonen die wil besparen maar die besparing niet wilt delen dan houd het snel op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Het niet hebben van een 2de auto geeft mij naar mijn inziens in ieder geval veel meer vrijheid, want ik heb toch al 1 onding minder om naar uit te kijken. Ik denk aan schades, ongevallen, vandalisme, onderhoud, keuring, verzekering uitzoeken etc... We zijn nu een gezin van 4 met jonge kinderen, als wij ooit ouder zijn, zal met plezier de andere auto ook de deur uit gaan. Laat ons zeggen dat de wagen 500 pm kost. Daar kun je al heel wat taxi, deelauto etc voor voorzien.

• Tommie12
Galactic schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:18:
Het niet hebben van een 2de auto geeft mij naar mijn inziens in ieder geval veel meer vrijheid, want ik heb toch al 1 onding minder om naar uit te kijken. Ik denk aan schades, ongevallen, vandalisme, onderhoud, keuring, verzekering uitzoeken etc... We zijn nu een gezin van 4 met jonge kinderen, als wij ooit ouder zijn, zal met plezier de andere auto ook de deur uit gaan. Laat ons zeggen dat de wagen 500 pm kost. Daar kun je al heel wat taxi, deelauto etc voor voorzien.
Dat laatste kan nogal tegen vallen, zeker als je een auto gaat gebruiken die 6 plaatsen heeft.
Een deelauto betaal je meestal per km en per uur.
Als je een dag weg gaat met een auto, en dan 200km rijdt, dan zit je snel over de 60€.
Doe daar nog wat korte ritten bij (en die heb je nodig met 4 jonge kinderen), en je zit snel aan die 500€.
Een taxirit kost makkelijk 1.5-2€ per km, dus dat gaat echt hard.

Meestal is een eigen auto goedkoper als je 8-10k per jaar doet, maar ook daar is een pak variatie. Je kan dat met een Toyota Aygo gaan rekenen, maar ook met een VW Tiguan Allspace...

• ManzokuSan
  • Laatst online: 03-10 10:12
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:29:
[...]

Dat laatste kan nogal tegen vallen, zeker als je een auto gaat gebruiken die 6 plaatsen heeft.
Een deelauto betaal je meestal per km en per uur.
Als je een dag weg gaat met een auto, en dan 200km rijdt, dan zit je snel over de 60€.
Doe daar nog wat korte ritten bij (en die heb je nodig met 4 jonge kinderen), en je zit snel aan die 500€.
Een taxirit kost makkelijk 1.5-2€ per km, dus dat gaat echt hard.

Meestal is een eigen auto goedkoper als je 8-10k per jaar doet, maar ook daar is een pak variatie. Je kan dat met een Toyota Aygo gaan rekenen, maar ook met een VW Tiguan Allspace...
Zoals ik t lees is hij in totaal met 4 mensen thuis ;)
En hij heeft ook nog steeds 1 auto, je punten zouden zeker valide zijn wanneer je als gezin helemaal geen auto zou hebben. Dat ga je bijna niet goedkoper redden, tenzij je echt volledig in je eigen dorp/stad blijft.

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:07:
[...]

Bwa, ik heb al sinds 2018 geen eigen auto meer en nu doen we ook met de eigen auto maar een 3000 km per jaar zonder ons beperkt te voelen in onze bewegingsvrijheid. Waarom zou dat dan over enkele jaren anders zijn? Ook nooit de behoefte gehad om ergens 1000 € per nacht uit te geven dus dat gaat in de toekomst ook niet plots een onweerstaanbare drang worden.

Zoals meermaals aangehaald, totaal verschillende uitgangspunten leiden tot verschillende conclusies en strategieën wat betreft FO.

• IvoB2
TheDudez schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:26:
[...]

Wanneer er geen deelauto's in de buurt zijn, er geen taxi's willen rijden, huurauto's niet vlot beschikbaar zijn dan is dat uiteraard een totaal andere situatie en ben je idd aangewezen op eigen vervoer.
Maar dat is hier totaal anders: drie stelplaatsen in de gemeente van deelauto's met telkens meerdere elektrische deelauto's/busjes, bushalte op 1 km, station met internationale verbindingen op een negen km, kinderen in de buurt met (dan) eigen auto, enz.

Wij delen nu onze elektrische salarisauto met drie andere gezinnen (onze kinderen) zodat zij nu geen auto moeten aankopen (net als wij doen ze ook alles wat mogelijk is liever met de fiets/te voet/OV).
Wanneer wij geen eigen auto meer hebben (maar dat is nog niet binnenkort) zal een van de kinderen wel een eigen auto aankopen zodat we daar, indien nodig, ook gebruik van kunnen maken.
Het leven kan soms ook eenvoudig in te richten zijn hoor zonder veel te moeten missen.
De meeste autobezitters hun vierwieler staat meer stil dan dat hij in beweging is. Wanneer je dan de totale kost per km moet gaan uitrekenen zijn dat dure km. :)
Daarom dat de meeste mensen ook liever niet stil staan bij de werkelijke kost van hun vierwieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:33:
[...]

Maar dat is dus precies wat ik ook aangeef: je moet dan wel nog dat geld hebben om die extra uitgaven te doen. Daarom houd ik er in mijn planning wel rekening mee dat ik in de (verre) toekomst enkele extra uitgaven zou moeten kunnen doen. Dat is nu juist mijn punt.
Ieder zijn ding dus.
Ik ben me ervan bewust dat je toch niet alles kan vooruit plannen.
Je kan zoveel plannen als je wil, zelden verloopt het dan zoals je het had ingeschat.
Ofwel heb je geld opzij gehouden voor zaken die zich nooit voordoen of er doen zich zaken voor die je niet voorzien had. Zo kan je bezig blijven met te plannen op onvoorziene toestanden.
Onafhankelijkheid is ook een mindset. De boel durven loslaten en durven leven met het idee dat niet alles vooruit te plannen is noch in te calculeren.
Mijn actieve leven was dat niet en de toekomst zal niet veel anders zijn. Een van de leuke dingen in het leven is je juist laten verassen door onvoorziene plotwendingen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:25:
[...]

Ieder zijn ding dus.
Je kan zoveel plannen als je wil, zelden verloopt het dan zoals je het had ingeschat.
Ofwel heb je geld opzij gehouden voor zaken die zich nooit voordoen of er doen zich zaken voor die je niet voorzien had. Zo kan je bezig blijven met te plannen op onvoorziene toestanden.
Onafhankelijkheid is ook een mindset. De boel durven loslaten en durven leven met het idee dat niet alles vooruit te plannen in in te calculeren is.
Mijn actieve leven was dat niet en de toekomst zal niet veel anders zijn. Een van de leuke dingen in het leven is je juist laten verassen door onvoorziene plotwendingen. :)
Zeker, maar het is wel zaak om je leven zo in te richten dat je met onvoorziene plotwendingen om kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:29:
[...]
Mensen die FO kunnen bereiken zijn de uitzondering op de regel.
Mensen die FO nastreven en kunnen bereiken met nog vier jonge kinderen zijn er nog eens een uitzondering op.
Je spreekt dan al over een minderheid van een minderheid.

Het geen auto meer hebben moet je zien in de context van het FO/FIRE zijn.
Het is voor mij persoonlijk geen punt. Ik ben nl. niet FO/FIRE geworden toen er nog jonge kinderen in huis waren. Ik heb zelfs nu nog een auto ter beschikking. Niet omdat ik hem echt nodig heb maar omdat hij bijna gratis is en kan gedeeld worden onder vier gezinnen.
Wanneer deze er niet meer is zal ik weer ouder zijn dan nu. En wat ik nu al niet mis zal ik jaren later zeker ook niet meer missen. En het is al zeker geen kwestie van armoede en het niet kunnen betalen. Ik geef, persoonlijke mening, gewoon mijn geld liever aan iets anders uit dan aan een blik op vier wielen dat meer stilstaat dan doet waarvoor het eigenlijk moet dienen.

En dat wil niet zeggen dat ik vind dat een ander het ook zonder auto moet kunnen doen. Ik zal heus ook wel geld uitgeven aan zaken die een ander overbodig vindt. Ieder zijn ding dus.
Maar ik maak wel mijn eigen rekening. Ik reageer in deze (autobezit) dus eigenlijk alleen op personen die zeggen dat je eenmaal FO met allerlei zaken voor de toekomst rekening moet houden die duurder worden en dan doorgaans hun eigen situatie projecteren op die van een ander.

• IvoB2
Hielko schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:28:
[...]

Zeker, maar het is wel zaak om je leven zo in te richten dat je met onvoorziene plotwendingen om kan gaan.
Dat is dus idd het punt.
Ik doe dat al mijn hele leven. Waarom zou ik dat in de niet actieve periode dan plots niet meer kunnen? :)
Voorlopig verloopt dat nog probleemloos.
Dat een ander gruwt van onvoorziene omstandigheden kan ik ook begrijpen. En die moet dan idd andere maatregelen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:10:
[...]

Bwa, ik heb al sinds 2018 geen eigen auto meer en nu doen we ook met de eigen auto maar een 3000 km per jaar zonder ons beperkt te voelen in onze bewegingsvrijheid.
Heb je nu een auto of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:39:
[...]

Mensen die FO kunnen bereiken zijn de uitzondering op de regel.
Mensen die FO nastreven en kunnen bereiken met nog vier jonge kinderen zijn er nog eens een uitzondering op.
Je spreekt dan al over een minderheid van een minderheid.

Het geen auto meer hebben moet je zien in de context van het FO/FIRE zijn.
Het is voor mij persoonlijk geen punt. Ik ben nl. niet FO/FIRE geworden toen er nog jonge kinderen in huis waren. Ik heb zelfs nu nog een auto ter beschikking. Niet omdat ik hem echt nodig heb maar omdat hij bijna gratis is en kan gedeeld worden onder vier gezinnen.
Wanneer deze er niet meer is zal ik weer ouder zijn dan nu. En wat ik nu al niet mis zal ik jaren later zeker ook niet meer missen. En het is al zeker geen kwestie van armoede en het niet kunnen betalen. Ik geef, persoonlijke mening, gewoon mijn geld liever aan iets anders uit dan aan een blik op vier wielen dat meer stilstaat dan doet waarvoor het eigenlijk moet dienen.

En dat wil niet zeggen dat ik vind dat een ander het ook zonder auto moet kunnen doen. Ik zal heus ook wel geld uitgeven aan zaken die een ander overbodig vindt. Ieder zijn ding dus.
Maar ik maak wel mijn eigen rekening. Ik reageer in deze (autobezit) dus eigenlijk alleen op personen die zeggen dat je eenmaal FO met allerlei zaken voor de toekomst rekening moet houden die duurder worden en dan doorgaans hun eigen situatie projecteren op die van een ander.
Bedankt voor de les!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb geen eigen auto meer sinds 2018.
Ik deel een elektrische salarisauto (van de huidige partner) met drie andere gezinnen (ieders kinderen).

Wij hebben elk een eigen e-bike en eigen (motor) fietsen (die we wel uitwisselen naargelang gebruik).
Zowel mijn huidige partner als ikzelfs zijn, volgens onze eigen normen, FO maar niet FIRE (volgens de standaard norm (?) ).
Wij hebben elk een eigen inkomen en een eigen woning op naam.
Ik werk niet meer voor derden doch mijn huidige partner wel.
Wij delen de gemeenschappelijke kosten en wonen voor het ogenblik in mijn woning.
Ik heb schoenmaat 42-43 en mijn partner 36-37.

Ik dacht dat dit het wel zo'n beetje allemaal samenvat.

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:25:
[...]

Ieder zijn ding dus.
Het gaat ook niet om rekening houden met alle onvoorziene zaken. Het gaat mij er om dat de kans groot is dat je op latere leeftijd in de situatie komt dat je bij de keuzes die je kunt maken minder alternatieven hebt dan op jongere leeftijd. Ouderdom komt met gebreken en dat kan betekenen dat voordeliger opties die op jongere leeftijd acceptabel waren, op latere leeftijd wegvallen. Of dat je extra uitgaven moet doen om je leven te kunnen blijven leven op de manier die je wilt.

Dat betekent niet dat je alle mogelijke extra uitgaven gaat inplannen, maar het kan wel verstandig zijn om er rekening mee te houden dát er extra uitgaven kunnen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:37
We zijn hier nog zeker niet FO, maar gisteren wel een leuk 'roddeltje' gehoord :9
Nu de tweede op komst is, gaan we naar 3 en 2 dagen werken ipv 4 en 3. Collega's van m'n vrouw hadden dus het gesprek gehad hoe we dat dan financieel kunnen bolwerken, want zij zouden dat niet redden...

Ik kan alleen maar blij zijn met ons bewuste uitgavepatroon, waardoor dit mogelijk is. Het voelt toch wel als een belangrijke stap in FO om ervoor te kunnen kiezen 5 dagen iemand thuis te hebben met kleine kinderen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
mathelicious schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:57:
We zijn hier nog zeker niet FO, maar gisteren wel een leuk 'roddeltje' gehoord :9
Nu de tweede op komst is, gaan we naar 3 en 2 dagen werken ipv 4 en 3. Collega's van m'n vrouw hadden dus het gesprek gehad hoe we dat dan financieel kunnen bolwerken, want zij zouden dat niet redden...

Ik kan alleen maar blij zijn met ons bewuste uitgavepatroon, waardoor dit mogelijk is. Het voelt toch wel als een belangrijke stap in FO om ervoor te kunnen kiezen 5 dagen iemand thuis te hebben met kleine kinderen.
Heerlijk is dat, wij werken sinds de komst van de tweede ook beide 3 dagen in de week en heb dezelfde vragen gekregen. De grap is dat we ondanks minder werken en kinderen nog steeds een spaarquote hebben van ca. 70%

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:37
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:01:
[...]

Heerlijk is dat, wij werken sinds de komst van de tweede ook beide 3 dagen in de week en heb dezelfde vragen gekregen. De grap is dat we ondanks minder werken en kinderen nog steeds een spaarquote hebben van ca. 70%
Dat doe je wel heel goed, wij moeten toch wel flink interen op de spaarquote maar ik hoop boven de 25-30% te blijven steken.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:48:
[...]

Het gaat ook niet om rekening houden met alle onvoorziene zaken. Het gaat mij er om dat de kans groot is dat je op latere leeftijd in de situatie komt dat je bij de keuzes die je kunt maken minder alternatieven hebt dan op jongere leeftijd. Ouderdom komt met gebreken en dat kan betekenen dat voordeliger opties die op jongere leeftijd acceptabel waren, op latere leeftijd wegvallen. Of dat je extra uitgaven moet doen om je leven te kunnen blijven leven op de manier die je wilt.

Dat betekent niet dat je alle mogelijke extra uitgaven gaat inplannen, maar het kan wel verstandig zijn om er rekening mee te houden dát er extra uitgaven kunnen komen.
Dat je iets meer luxe wenst/nodig hebt op die leeftijd snap ik. Maar andere dingen worden ook weer goedkoper, wij hebben nu een vrijstaande woning op een gigantisch perceel, als we die ooit omruilen voor iets kleiners (omdat we geen energie meer hebben om het bij te houden) komt er ook veel geld vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:09:
[...]

Dat je iets meer luxe wenst/nodig hebt op die leeftijd snap ik. Maar andere dingen worden ook weer goedkoper, wij hebben nu een vrijstaande woning op een gigantisch perceel, als we die ooit omruilen voor iets kleiners (omdat we geen energie meer hebben om het bij te houden) komt er ook veel geld vrij.
Dat is altijd de vraag. Als ik de prijzen van woningen zie die zeventig- of tachtigjarigen nu verkopen en dit vergelijk met de prijzen van comfortabele appartementen nabij de voorzieningen, dan zou ik er niet meteen vanuit gaan dat je geld over houdt.

• Rubbergrover1
mathelicious schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:07:
[...]

Dat doe je wel heel goed, wij moeten toch wel flink interen op de spaarquote maar ik hoop boven de 25-30% te blijven steken.
Het mooie is dat het netto inkomen in de regel veel minder daalt dan het aantal uren.

• Tommie12
[...]

Mijn vader ruilde een jaar of 8 geleden de gezinsvilla (vrijstaand op 8 Are) in voor een ruim appartement dat wat recenter was. Daar is minder dan 50k bij vrijgekomen en als je alle kosten (notaris, verhuis, opfrissing) mee neemt, dan was het gewoon budgetneutraal.
Het kan elders anders liggen, en mijn vader heeft nu een appartement met 3 slaapkamers, dus dit is zeker niet universeel.

Reken jezelf niet te snel rijk.

• ColeJ
[...]

Dat valt altijd tegen. Ga maar eens kijken wat een beetje appartement kost in vergelijking met een vrijstaande woning. Verhuizen en inrichten kost ook een bak geld.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:31:
[...]

Mijn vader ruilde een jaar of 8 geleden de gezinsvilla (vrijstaand op 8 Are) in voor een ruim appartement dat wat recenter was. Daar is minder dan 50k bij vrijgekomen en als je alle kosten (notaris, verhuis, opfrissing) mee neemt, dan was het gewoon budgetneutraal.
Het kan elders anders liggen, en mijn vader heeft nu een appartement met 3 slaapkamers, dus dit is zeker niet universeel.

Reken jezelf niet te snel rijk.
Mijn woning (vrijstaand, 1932 met A+-label op 30.000m2) is recentelijk getaxeerd, als ik dat vergelijk met kleinere woningen die hier in de buurt te koop staan zit er een verschil in van ca. €500 k. Natuurlijk heb je flink wat kosten, maar er blijft echt wel wat meer van over.

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:44:
[...]

Mijn woning (vrijstaand, 1932 met A+-label op 30.000m2) is recentelijk getaxeerd, als ik dat vergelijk met kleinere woningen die hier in de buurt te koop staan zit er een verschil in van ca. €500 k. Natuurlijk heb je flink wat kosten, maar er blijft echt wel wat meer van over.
Het kan hoor, dat schrijf ik niet.

Een kleinere woning die wat in orde is gaat in NL nu ook al snel naar 500-600k.
Dus je huidige woning moet dan vlot boven 1mio gaan. Dat is een segment waar beduidend minder kopers actief zijn, en waar kopers behoorlijk veeleisend zijn. Soms gaat dat vlot, soms duurt het lang eer het verkocht raakt.
Als we spreken over het 'verre oosten of noorden van Nederland', dan is een kleine woning goedkoper, maar een woning van boven het miljoen is dan ook veel moeilijker te verkopen.

• IvoB2
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:44:
[...]

Inderdaad, de ligging doet al veel.
Ik hou bv. al geen rekening met de waarde van de woning zelf maar alleen van de gronden.
De woning staat op twee bouwgronden welke origineel 30 are innamen (recent nog een deel verkocht aan de overburen zodat er 27 are rest aan mijn zijde van de straat). Recent worden vrijstaande percelen hier verkocht aan gemiddeld 300 €/m² en dat zit de laatste jaren alleen maar in stijgende lijn. Bovendien worden percelen van 12-15 are bouwgrond ook alleen maar zeldzamer en dus gegeerder voor mensen die het geld daar voor willen neertellen. Alle elementen om dat kapitaal nog te doen stijgen in de toekomst zijn dus voorhanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Uiteindelijk hoop ik niet dat ik mijn woning moet vanwege financiële redenen. Maar het is een optie die ik achter de hand heb.

3,5-4% SWR en je bent FIRE klinkt eenvoudig maar de praktijk is denk ik toch wat anders.

Er kunnen dingen gebeuren die niet te voorzien zijn, en wil je die volledig afdekken dan mag je zo maar 5-10 jaar langer werken, met een hele grote kans dat het onnodig is geweest.

Ik ga risico's gewoon niet helemaal afdekken met extra kapitaal. Mochten er problemen optreden dan heb ik gewoon een aantal opties om het op te lossen als dat nodig is, denk aan:

- toch tijdelijk deeltijd werken
- levensstandaard aanpassen
- pensioen deels naar voren halen
- kleiner wonen of opeethypotheek

Geen idee of ik dan officieel wel "FIRE" ben straks, interesseert me ook niet, als ik me er maar goed bij voel. YOLO!

• finsdefis
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:
Uiteindelijk hoop ik niet dat ik mijn woning moet vanwege financiële redenen. Maar het is een optie die ik achter de hand heb.

3,5-4% SWR en je bent FIRE klinkt eenvoudig maar de praktijk is denk ik toch wat anders.

Er kunnen dingen gebeuren die niet te voorzien zijn, en wil je die volledig afdekken dan mag je zo maar 5-10 jaar langer werken, met een hele grote kans dat het onnodig is geweest.

Ik ga risico's gewoon niet helemaal afdekken met extra kapitaal. Mochten er problemen optreden dan heb ik gewoon een aantal opties om het op te lossen als dat nodig is, denk aan:

Geen idee of ik dan officieel wel "FIRE" ben straks, interesseert me ook niet, als ik me er maar goed bij voel. YOLO!
Ergens een heel pragmatische blik denk ik. Je verwachtingen bepalen ook grotendeels je geluksgevoel hierin, dus als je er mentaal rekening mee kunt houden is het prima. Even aangenomen dat alles fysiek mogelijk is.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe het loopt, maar in de sector waarin ik als zzp'er naast mijn baan werk is het best mogelijk om als freelancer bijvoorbeeld elk jaar een paar projecten van een paar dagen per week te doen. Ik denk dat ik zelf die richting op wil gaan met als stap ervóór bijv. deeltijd in loondienst. Of interim/vervangingsbanen (bijv. bij langdurig zieken, sabbaticals of zwangerschap).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HandyLumberjack schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:

Je hebt een robuust plan dat wat tegenslagen kan overbruggen.
Prima toch, zeker als jij jezelf hier goed bij voelt.

Pagina: 1 ... 168 ... 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.