JanHenk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:03:
[...]
Jouw 'strategie' is inclusief verhuizen naar een land met een lage cost-of-living, als ik het goed heb begrepen.
Wel een interessante strategie. Ga je voor de 'barista-FIRE'-strategie waarbij je ook een inkomen nodig hebt uit
project cocktailbar? Of zijn die dollars uit de FO-pot voldoende om in je uitgaven te voorzien en moet de cocktailbar vooral zijn eigen kosten kunnen dekken?
Dat heb je inderdaad goed gezien. Mijn situatie is wellicht ook wat bijzonder doordat mijn vriendin uit het lage-kosten land komt. Dit creëert de mogelijkheid voor ons om naar dit land te verhuizen en daar direct een sociale kring te hebben plus lokale contacten om te helpen met de bureaucratie.
Mijn FO pot dekt alle kosten af voor eten, huis, auto, ziektekosten verzekering, vaste lasten en klein budget voor leuke dingen. Wat hierbij ontbreekt is een budget voor duurdere leuke dingen zoals vakanties, trip naar NL etc. Het idee is dat het geld hiervoor bij elkaar gesprokkeld wordt met de cocktailbar en eventuele projecten als ZZPer.
Het is natuurlijk meer LEAN-FIRE en risico dan de meesten hier nastreven maar geeft wel de mogelijkheid om op "jonge" leeftijd een nieuw avontuur aan te gaan. Als alles goed gaat zullen we dit over 5 jaar bereiken op 45 jarige leeftijd.
Daarnaast is je doelkapitaal ook een stuk eenvoudiger te bereiken als je hier ook een woning hebt om te verkopen. Er zijn plat gezegd een hoop mensen die jouw kapitaal bereiken door simpelweg hun huis in Nederland te verkopen.
Precies. Het verkopen van mijn woning heeft inderdaad goed bijgedragen aan de versnelling van mijn pad.
offtopic:
Eigenlijk wel bizar hoeveel euro's wij in Nederland kwijt zijn aan bouwen van (zelfs kleine) woningen in relatie tot andere (vaak warmere) landen.
Het is redelijk te verklaren. Het gebied waar ik ga wonen heeft het hele jaar door een temperatuur tussen de 25 en 35 graden. Dit betekend dat je niet hoeft te isoleren, geen verwarming nodig hebt, geen dubbel glas etc. Daarbij komt ook nog eens lagere loonkosten en zo kom je al snel op de helft van de bouwkosten van NL uit.
Deze kostenpost is overigens ook wat met de meeste onzekerheid is omgeven. De kostenschatting die ik gemaakt heb is op basis van wat gesprekken en wat google opdrachten en het zou zo maar eens kunnen dat deze prijs er toch nog flink naast zit. Het lastige is dat ik het liefste een jaar voor de FO datum zou willen beginnen met bouwen, maar aan de andere kant zou ik graag daar zijn om er strak bovenop te zitten.
Bouw je ook pensioen op (pijler 2) via je huidige werkgever?
Ik ben vorig jaar naar Spanje geëmigreerd en hier bouwen ze geen pijler 2 op. Ik heb tot dat moment wel in NL opgebouwd en zal daar dus uiteindelijk ook een uitkering van krijgen. In mijn excel kan ik een beetje daarmee spelen maar zoals @
Rubbergrover1 aangeeft is dit met veel onzekerheid omgeven dus ik tel het maar voor 50% mee.