de zinnen van de mensen die op je reageerde waren duidelijk hoor
en die van jou ook "Als je FO bent werk je niet meer"
de zinnen van de mensen die op je reageerde waren duidelijk hoor
En ook dat is weer betrekkelijk. Er zijn heel veel mensen die nog nooit van fo of fire hebben gehoord. Toen ik besloot te stoppen met werken had ik nog nooit van fire gehoord. Ik kijk daarom ook heel anders tegen de discussies aan die hier gevoerd worden. Zeker het planmatig doorgereken, ik heb altijd geleefd zoals het kwam.TheDudez schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Je hebt gelijk. Er zijn 3 soorten fo. Passive inkomen, krenterige mensen, en mensen die werken en leuke dingen doen.
Heb zelf recentelijk door een aanrijding mijn enkel gebroken (komt zoals het er nu naar uitziet weer goed) en dan leer je heel snel hoe relatief alles is. Een paar weken niks kunnen doen zorgt er voor dat je heel anders tegen het leven aankijkt (net zo goed als dat het helemaal fout had kunnen aflopen).Lordy79 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
Mijn vrouw was 30 toen ze geschept werd door een auto en loopt sindsdien (al ruim 10 naar) met een stok en dat zal waarschijnlijk de rest van haar leven zo zijn.
Ze is ontzettend blij dat ze tot haar 30e veel reizen heeft gemaakt en andere ervaringen heeft opgedaan.
Dus ben het eens met: wacht niet te lang met leuke dingen doen!
Zo denk je er nu over, maar als je gestopt bent, kan je daar heel anders tegen aan gaan kijken. Je eigen realiteit verandert sterkt en bij mij in ieder geval ook mijn denkbeelden daarover en ook over mezelf.Orangelights23 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:32:
[...]
Je kunt toch onafhankelijk zijn van inkomsten, én toch inkomsten krijgen?
Ik vind mijn werk leuk, wanneer ik eerder stop met werken, zal ik af en toe nog een klus oppakken, omdat ik het fijn vind om mentaal uitgedaagd te worden door mijn werkgerelateerde activiteiten.
Ik ga het meemakenjerh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:52:
[...]
Zo denk je er nu over, maar als je gestopt bent, kan je daar heel anders tegen aan gaan kijken. Je eigen realiteit verandert sterkt en bij mij in ieder geval ook mijn denkbeelden daarover en ook over mezelf.
Even over dat 'dividend' op ervaringen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar naar kijken, want ik ben daar relatief sceptisch over.JPDeckers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Lees vooral "Die with Zero" maar eens Samenvatting, komt (groten)deels overeen. Doe zoveel mogelijk ervaringen op als je jonger bent, oa door "dividend" op ervaringen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Ik denk dat het zeker voordeel heeft als je gereisd hebt. Dat je wat ruimdenkender wordt en creatiever.Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:25:
[...]
Even over dat 'dividend' op ervaringen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar naar kijken, want ik ben daar relatief sceptisch over.
Ja, sommige ervaringen (of beter gezegd: ervaring) geeft dividend. Een goed voorbeeld is werkervaring in een bepaald vakgebied: mensen met meer ervaring presteren vaak beter, omdat ze weten hoe dingen moeten en veelgemaakte fouten niet meer maken. Ervaringen die je skillset vergroten, zijn daarom reuze waardevol. Ervaringen die je netwerk vergroten, zijn ook interessant.
Maar talloze ervaringen, ook van sommigen die hier als voorbeeld worden aangehaald, zitten voor mij aan het andere uiterste. Uit eten gaan, veel reizen (afhankelijk van hoe je dat doet), het zijn leuke ervaringen, maar ik zie er persoonlijk weinig dividend in. Dat wil overigens niet zeggen dat vakanties zinloos zijn.
Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar dat dividend.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 12:32 ]
1000% akkoord.de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Ik denk dat het zeker voordeel heeft als je gereisd hebt. Dat je wat ruimdenkender wordt en creatiever.
echter hoef je daarvoor niet elk jaar naar dure bestemmingen.
Het effect zal het sterkst zijn van nooit reizen naar soms reizen. Terwijl de toegevoegde waarde van 3x per jaar reizen ten opzichte van 1x per 3 jaar reizen waarschijnlijk beperkt is.
Type vakantie maakt ook uit natuurlijk. all inclusive of pelgrimstocht naar Santiago.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Uiteindelijk ga je op reis omdat je het leuk vindt. Niemand denkt "Goh ik wil helemaal niet reizen maar het schijnt goed te zijn om je blik te verruimen dus Laos, ik kom eraan!". Het is puur persoonlijk. Wat vind je leuk, waar geef je graag je geld aan uit.Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:25:
[...]
Even over dat 'dividend' op ervaringen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar naar kijken, want ik ben daar relatief sceptisch over.
Ja, sommige ervaringen (of beter gezegd: ervaring) geeft dividend. Een goed voorbeeld is werkervaring in een bepaald vakgebied: mensen met meer ervaring presteren vaak beter, omdat ze weten hoe dingen moeten en veelgemaakte fouten niet meer maken. Ervaringen die je skillset vergroten, zijn daarom reuze waardevol. Ervaringen die je netwerk vergroten, zijn ook interessant.
Maar talloze ervaringen, ook van sommigen die hier als voorbeeld worden aangehaald, zitten voor mij aan het andere uiterste. Uit eten gaan, veel reizen (afhankelijk van hoe je dat doet), het zijn leuke ervaringen, maar ik zie er persoonlijk weinig dividend in. Dat wil overigens niet zeggen dat vakanties zinloos zijn.
Helemaal eens, de law of diminishing returns geldt hier ook. En uiteraard hangt veel af van de vraag hoe je e.e.a. inricht.de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Ik denk dat het zeker voordeel heeft als je gereisd hebt. Dat je wat ruimdenkender wordt en creatiever.
Het effect zal het sterkst zijn van nooit reizen naar soms reizen. Terwijl de toegevoegde waarde van 3x per jaar reizen ten opzichte van 1x per 3 jaar reizen waarschijnlijk beperkt is.
Type vakantie maakt ook uit natuurlijk. all inclusive of pelgrimstocht naar Santiago.
Helemaal waar, en daar wil ik op geen enkel moment aan afdoen.Kalentum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Uiteindelijk ga je op reis omdat je het leuk vindt. Niemand denkt "Goh ik wil helemaal niet reizen maar het schijnt goed te zijn om je blik te verruimen dus Laos, ik kom eraan!". Het is puur persoonlijk. Wat vind je leuk, waar geef je graag je geld aan uit.
Voor mij persoonlijk is reizen vooral vakantie. We gaan dan ergens heen met de auto (meestal Frankrijk), kamperen, vandaaruit wat dingen bekijken, beetje lezen, wat simpeler leven met minder prikkels. Tot rust komen.
Heb het artikel niet gelezen, maar puur de term dividend klinkt ook wat functioneel ingestoken. Ik denk dat weinig mensen bewust zeggen 'laat ik eens even investeren in mezelf en op reis/vakantie gaan naar x'. Tenzij het een conferentie of culturele uitwisseling is ofzo.Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:16:
Het gaat me vooral om het dividend-aspect, waar ik van betwijfel dat dat er is. Los van het feit dat de tijd tikt, en je dus minder kunt doen omdat er minder tijd resteert. Maar daarmee zijn ervaringen niets anders dan spullen.
Er zijn een paar uitgaven die ik uitstel of simpelweg niet doe, omdat ik tijdens m'n reizen heb meegemaakt dat het veeleer "luxe" dan noodzakelijke uitgaven zijn.Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:25:
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Exact, ik heb ook een forse aanvaring gehad met mijn gezondheid, gelukkig aardig uitgekomen, maar (verre) reizen zitten er niet echt meer in. Ik ken ook niemand die blij is dat ze bepaalde zaken uitgesteld hebben, velen hebben ze alsnog gedaan en vaak hoor je dan, dat had ik jaren eerder moeten doen.Lordy79 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
Mijn vrouw was 30 toen ze geschept werd door een auto en loopt sindsdien (al ruim 10 naar) met een stok en dat zal waarschijnlijk de rest van haar leven zo zijn.
Ze is ontzettend blij dat ze tot haar 30e veel reizen heeft gemaakt en andere ervaringen heeft opgedaan.
Dus ben het eens met: wacht niet te lang met leuke dingen doen!
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel die vakantie naar Thailand nu echt bijdraagt aan het verruimen van het blikveld. Het overgrote deel gaat toch vooral op de gebaande paden met een standaard tour naar een tempel, cocktails drinken en op het strand liggen*finsdefis schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Heb het artikel niet gelezen, maar puur de term dividend klinkt ook wat functioneel ingestoken. Ik denk dat weinig mensen bewust zeggen 'laat ik eens even investeren in mezelf en op reis/vakantie gaan naar x'. Tenzij het een conferentie of culturele uitwisseling is ofzo.
Ik zie het eigenlijk iets softer: als ik veel van mijn ervaringen uit zou stellen tot later door nu bijv. meer te werken dan kan ik minder lang 'teren' op die herinneringenVanaf nu zou ik als het een beetje meezit nog 40-50 jaar te gaan hebben met die mooie herinneringen en ervaringen.
Ik ga even een hoop mensen tegen de schenen trappen. Waarbij let op, ik zeg niet dat alles op iedereen van toepassing is.Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:25:
[...]
Mee eens maar wanneer je dat voor FO wat planmatig aanpast moet je voor dat gevoel dus ook niet meer noodzakelijk de deur uit om dat te ervaren.Kalentum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Voor mij persoonlijk is reizen vooral vakantie. We gaan dan ergens heen met de auto (meestal Frankrijk), kamperen, vandaaruit wat dingen bekijken, beetje lezen, wat simpeler leven met minder prikkels. Tot rust komen.
Misschien gaat het er vooral om dat je later, als het te laat is, je spijt krijgt omdat je dingen niet hebt gedaan.Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:16:
[...]
Helemaal eens, de law of diminishing returns geldt hier ook. En uiteraard hangt veel af van de vraag hoe je e.e.a. inricht.
[...]
Helemaal waar, en daar wil ik op geen enkel moment aan afdoen.Het punt wat door de schrijver gemaakt wordt, is dat je een zeker dividend krijgt van ervaringen (zoals reizen).
Het gaat me vooral om het dividend-aspect, waar ik van betwijfel dat dat er is. Los van het feit dat de tijd tikt, en je dus minder kunt doen omdat er minder tijd resteert. Maar daarmee zijn ervaringen niets anders dan spullen.
Haha ja. Ik zou het nog prima vinden ook eerlijk gezegd. Maar misschien dat we dan door de ondergrens zakken van wat de rest van mijn gezin nog acceptabel vindt...IvoB2 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Mee eens maar wanneer je dat voor FO wat planmatig aanpast moet je voor dat gevoel dus ook niet meer noodzakelijk de deur uit om dat te ervaren.
Van "thuis" uit wat dingen bekijken, beetje lezen, goed leven, met of zonder prikkels, tot rust komen kan even goed. Tegen de avond kan ik dan nog kiezen tussen in eigen bed kruipen of de tent alsnog in de tuin opstellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 19-05-2023 13:52 ]
Kom in geen van beiden dus wat dat betreft eerder beperkte blik.Kalentum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Een keer een Auchan in plaats van een Albert Heijn is heel erg blikverruimend!
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik probeer er meestal een weekend aan te knopen. Zo had ik recent nog een leuk weekendje vrije tijd in New York. En met diverse Spaanse steden heb ik dit ook gedaan. En dan vermaak ik me prima als er een beetje wat te zien of te doen is. Ook alleen.Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:55:
Ah we hebben het nog steeds over reizen. Ik denk dat je niet direct naar (verre) reizen moet kijken als je het hebt over de mogelijkheden die je kan ondernemen op het moment dat je financiële onafhankelijkheid hebt bereikt. Wel is het belangrijk om een manier te vinden om te ontspannen.
Of dat nou in een ver land backpackend, een luxueus hotel, of een volks/moestuin om de hoek op de fiets is maakt niet veel uit (nou financieel wel maar voor het ontspannen niet). De ene persoon doet liever dit en de ander dat. En reizen voor het werk is toch een stuk anders dan reizen voor jezelf om te ontspannen. Nu heb ik slechts een aantal keer gereisd voor het werk, maar het gros van de tijd zit je in een vergelijkbaar kantoor achter een laptop en 's avonds dan eventueel nog uiteten met collega's om een team bonding event te doen. Echt de omgeving zien zoals op een eigen vakantie is toch vaak niet mogelijk.
Dat was sowieso niet het punt.Tommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:26:
Dividend van reizen..
Tja, in geld is dat nooit uit te drukken.
Tommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:26:
We hadden plannen om met 7 in 2020 naar Syrie te gaan, maar daar heeft Covid een stokje voor gestoken.
Typo…. Ik bedoelde Jordanië. Ik corrigeer het even.rube schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:22:
[...]
offtopic:
Nu ben ik best wel avontuurlijk aangelegd volgens mij en waar ik nu ben zou ik de Syrische grens ook in nog geen 4 uur bereiken als ik nu in de auto zou stappen, maar echt Syrië als vakantieland?![]()
Ook de overheid van België adviseert zeer sterk om niet maar Syrië te reizen....
FO gaat welliswaar over onafhankelijkheid en is regelmatig tegendraads, maar veiligheid blijft voor mij toch wel een belangrijk punt.
Misschien dat dat dan wel vakantie dividend oplevertTommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:26:
[...]
Typo…. Ik bedoelde Jordanië. Ik corrigeer het even.
Ik ben dat met je eens. Je blikveld vergroot je mi door met veel andere mensen in contact te komen en andere zienswijzes/levenstijlen te ervaren.R.van.M schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel die vakantie naar Thailand nu echt bijdraagt aan het verruimen van het blikveld. Het overgrote deel gaat toch vooral op de gebaande paden met een standaard tour naar een tempel, cocktails drinken en op het strand liggen*
Ik denk eerder dat dan een weekje vrijwilligerswerk bij de minder bedeelden in NL meer toevoegt aan je blikveld dan een verre vakantie.
Dus het verhaal van dat je zoveel leert van vakantie vind ik schromelijk overdreven. Als je ervan geniet om verre reizen te maken dan moet je dat vooral doen, maar niet onder het mom van dividend
*uiteraard niet de mensen in dit forum want anders komt er nu weer een golf aan, ja maar ik..
Klopt, dat merk je ook als je in een Amerikaans bedrijf werkt, of bijvoorbeeld een Japans bedrijf. Japanners zijn heel bijzonder, als de baas zegt dat iemand de Europese toko moet runnen, dan gaat ie. Laat huis en haard achter voor meerdere jaren, vrouw en kind blijft in Japan. En ze zien elkaar 1 a 2 keer per jaar, vaak niet eens geregeld/betaald door het bedrijf.Afas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:26:
Wat voor mij het belangrijkste was van verre reizen maken was dat het een heel ander beeld geeft wat in andere culturen normaal gevonden wordt. En daarmee heb je ook veel beter door dat wat wij in Nederland als normaal gedrag ervaren in het grotere geheel ook een grotendeels cultureel fenomeen is.
Uit duurzaamheidsoverwegingen ben ik terughoudend geworden in verre (vlieg)reizen. Ik heb met een paar verre reizen mijn blik wat kunnen verruimen en als het duurzaam zou kunnen zou ik dat graag elk jaar verder doen. Maar in de afweging wat ik te verantwoorden vind, kies ik veel vaker voor locaties die met minder vervuiling te bereiken zijn. Als het mij gegeven is, zal ik zeker nog een paar keer naar een bijzondere, verre locatie gaan maar wel met mate.
Dat is redelijk afhankelijk van het soort reis, het soort werk.Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:55:
En reizen voor het werk is toch een stuk anders dan reizen voor jezelf om te ontspannen. Nu heb ik slechts een aantal keer gereisd voor het werk, maar het gros van de tijd zit je in een vergelijkbaar kantoor achter een laptop en 's avonds dan eventueel nog uiteten met collega's om een team bonding event te doen. Echt de omgeving zien zoals op een eigen vakantie is toch vaak niet mogelijk.
Type vakantie maakt ook uit geef je mijn inziens terecht aan. Persoonlijk vraag ik mij zelfs af of je van enkel all-inclusive vakanties zelfs niet eens meer narrow-minded raakt, i.p.v. ruimdenkender en creatiever. Je krijgt tenslotte een zeer vertekend, niet representatief beeld van een bredere diversiteit aan landen welk werkelijk waar niets te maken heeft met de ware lokale omstandigheden.de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Een elektrische kan nog best een uitdaging zijn op dit moment. Het is vrij exotisch, ervaring met herstel hiervan is er niet altijd en overal indien je tegen problemen aan loopt. Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje ook bij fietsen. Kies je bijvoorbeeld voor een Rohloff naaf of Pinion versnellingsbak met belt drive, is leuk uit maintenance perspectief. Maar dit is een vorm van luxe welk in grote delen van de wereld ongekend is. En je dus bij eventuele problemen tegen een situatie aanloopt waarin er dus geen professionele ondersteuning is.Remco d schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:01:
Als je fo bent kun je juist duurzaam op vakantie/reis. Je hebt immers de tijd om ergens te komen dus de fiets is een optie. Of rustig aan met een electrische auto.
Er bestaan ook binnen dit topic zeker nogal wat verschillende visies over wat FO behelst, ja. Voor mij persoonlijk is dit een staat waarin je niet langer afhankelijk bent van een eigen inkomen om de huidige of gewenste uitgaven te kunnen voorzien. Dit door inkomsten vanuit bijvoorbeeld rendementen, dividenden, beleggingen anderszins. Waarbij de gewenste uitgaven natuurlijk ook een dynamische component kent, en beïnvloedbaar is op meerdere facetten zoals aflossen schulden/hypotheek, verduurzaming van de eigen woning en zo nu en dan te reflecteren op andere uitgaven anderszins om te bepalen of je nog op je gewenste pad zit en mogelijk niet te veel door lifestyle inflation laat sturen.Bimmert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:57:
Inmiddels vraag ik me een beetje af hoe veel zin het heeft te oordelen over of een ander zijn definitie van 'Financieel onafhankelijk' wel correct is en hoe dit in te vullen.
De amerikaanse definitie van 'sipping mai tais on the beach all day' geeft mij te weinig zingeving maar kan voor een ander misschien geweldig zijn...
Exact wat ik ook vorige week bedoelde. Op ieder potje past een deksel en iedereen mag zelf bepalen over hoe die zijn FO-schap gaat invullen.JEightyFive schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:14:
Ik moet zeggen dat ik het topic op sommige momenten behoorlijk toxic vind worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Highland op 22-05-2023 09:57 ]
Gewoon in aanloop naar FO* zoveel mogelijk diversifiëren.Highland schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
hoe stroomt er via je spaarquote geld naar je buffer/spaarpot/beleggingspot en welke omvang hebben ze en moeten ze hebben om je doel te halen?
De kunst is natuurlijk dat dat allesbehalve "gewoon" is. Was het "gewoon" dan stevende iedereen wel ongemerkt op FO af, maar het is juist "gewoon" om, als je meer geld binnen krijgt dan je uitgeeft, te kijken naar hoe je meer kunt gaan uitgeven, in de veronderstelling dat je dan gelukkiger/succesvoller bent -- er is nooit gebrek aan bedrijven die je nieuwe diensten/producten/ervaringen aan willen smeren die je echt absoluut niet mag missen. Het is zelfs "gewoon" om wel meer geld uit te geven dan je binnen krijgt, al dan niet ongemerkt, en dat wordt aan alle kanten gefaciliteerd met kopen op afbetaling en toegankelijke leningen. En hou je toch geld over? Nou, dan is het "gewoon" om dat op een spaarrekening te zetten, ook al haal je nagenoeg geen rendement, want wie wil er nou het risico lopen op verlies met zoiets engs als beleggen?IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:03:
Gewoon nooit meer uitgeven dan er binnenkwam en proberen het overschot dan maximaal te laten renderen. En op een bepaalde dag blijk je dan plots "FO" te zijn en heb je de vrijheid om dag na dag te beslissen of je wel of niet wil blijven zitten in de laatste job, volledig van richting wil veranderen, andere dingen uitproberen,...... kortom gewoon in alle vrijheid en naar eigen inzicht je tijd volledig besteden zoals je zelf wil (en daar geeft iedereen zijn eigen aanvulling aan) zonder dat er nog noodzaak is om een deel van je tijd te besteden aan het een vast inkomen om kunnen rond te blijven komen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik denk over elke grote aankoop goed na en als ik het écht wil ga ik een week wachten voor ik tot aankoop over ga. Soms is dat een week lang wachten en op mijn handen zitten. Maar het komt niet zelden voor dat ik het gewoon vergeet (en dus niet koop) of na een week denk dat ik ook wel zonder kan, of dat de wens om te kopen flink is verkleind en/of dat ik nog een week wacht.MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:01:
[...]
voor veel mensen betekent dat doelbewust ernaartoe werken. Zelfde met FO, waar de financiële discipline/gewijzigde mindset niet iedereen aan komt waaien.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Echt?MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:01:
[...]
De kunst is natuurlijk dat dat allesbehalve "gewoon" is. Was het "gewoon" dan stevende iedereen wel ongemerkt op FO af, maar het is juist "gewoon" om, als je meer geld binnen krijgt dan je uitgeeft, te kijken naar hoe je meer kunt gaan uitgeven, in de veronderstelling dat je dan gelukkiger/succesvoller bent -- er is nooit gebrek aan bedrijven die je nieuwe diensten/producten/ervaringen aan willen smeren die je echt absoluut niet mag missen. Het is zelfs "gewoon" om wel meer geld uit te geven dan je binnen krijgt, al dan niet ongemerkt, en dat wordt aan alle kanten gefaciliteerd met kopen op afbetaling en toegankelijke leningen. En hou je toch geld over? Nou, dan is het "gewoon" om dat op een spaarrekening te zetten, ook al haal je nagenoeg geen rendement, want wie wil er nou het risico lopen op verlies met zoiets engs als beleggen?
Het is een beetje als zeggen "als je gewoon niet meer eet dan je aan calorieën verbrandt val je vanzelf af". Geen speld tussen te krijgen, maar voor veel mensen betekent dat doelbewust ernaartoe werken. Zelfde met FO, waar de financiële discipline/gewijzigde mindset niet iedereen aan komt waaien.
Geen kritiek overigens, het is natuurlijk maar wat fijn als het je wel aan komt waaien.
Gewoon is het geen wat de massa doet. Aangezien de massa idd weinig zelf discipline heeft en hun overtollige middelen het liefst uitgeeft. Kun je er van spreken dat wat jij doet niet gewoon is ook al voelt dat misschien wel zo voor je.IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:28:
[...]
Echt?
Dat hangt dan toch van ieders individuele ingesteldheid af.
Ik vind het dan weer niet meer dan gewoon en normaal om er naar te streven niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt en beschouw het niet als "normaal" om te ernaar te streven steeds meer geld te kunnen uitgeven.
Moet je ook niet al te snugger voor zijn noch lang gestudeerd voor hebben. Gewoon een gezonde dosis zelfdiscipline volstaat.
En uiteraard gaat iedere overtollige calorie eerst door het mondje en zijn alle andere excuses, op een medische uitzondering na, gewoon praatjes voor de vaak om ook weer overwegend een gebrek aan discipline en een overschot aan gemakzucht te verbloemen en de oorzaak voor het falen bij een ander te kunnen leggen ipv bij zichzelf te moeten zoeken .
En zelfdiscipline en je eigen eenvoudige basis doelstellingen bepalen (nooit meer uitgeven dan er binnenkomt) is ook niet iets dat gewoon even komt aanwaaien.![]()
Maar het is wel iets dat iedereen zonder al teveel kosten noch een lading aan diploma's redelijk eenvoudig kan nastreven. Je moet het alleen zelf willen en dat kost wat moeite maar meer ook niet.
Blij dat ik in aandelen zit voor het grootste deel. De waarde van de productiemiddelen zou meegestegen moeten zijn.r.e.s schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:33:
Hoe kijkt de FO community naar de gestegen inflatie en de mogelijkheid dat deze zich nog langer zal voortzetten de komende jaren? Hebben jullie veranderingen aangebracht in je investeringsportfolio, of de maandelijkse inleg verhoogd.
Zelf vraag ik me steeds meer af in hoeverre ik kan blijven leunen op ideeën als historisch 8% rendement en relatief lage inflatie (2%) terwijl het speelveld zo veranderd is de afgelopen jaren (monetaire verruiming, ESG impact, activistische aandeelhouders/maatschappij).
De inflatie is al een tijdje terug in dalende lijn hoor.r.e.s schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:33:
Hoe kijkt de FO community naar de gestegen inflatie en de mogelijkheid dat deze zich nog langer zal voortzetten de komende jaren? Hebben jullie veranderingen aangebracht in je investeringsportfolio, of de maandelijkse inleg verhoogd.
Zelf vraag ik me steeds meer af in hoeverre ik kan blijven leunen op ideeën als historisch 8% rendement en relatief lage inflatie (2%) terwijl het speelveld zo veranderd is de afgelopen jaren (monetaire verruiming, ESG impact, activistische aandeelhouders/maatschappij).
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 12:45 ]
"Gewoon" is dan ook een heel relatief begrip. Vaak gaat het over de massa of het gemiddelde. Zal ook met je omgeving en opvoeding te maken hebben. Zo spaart mijn moeder van loon op bijstandsniveau en vindt ze dat gewoon. Ik heb ook collega's die de aankomende loonsverhoging(november notabene) al in gedachten hebben uitgegeven. Gezien het aantal mensen met schulden en het aantal mensen dat moeilijk rondkomt, ook met fatsoenlijk inkomen, is jouw discipline toch niet zo normaal als je denkt.IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:28:
[...]
Echt?
Ik vind het dan weer niet meer dan gewoon en normaal om er naar te streven niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt en beschouw het niet als "normaal" om te ernaar te streven steeds meer geld te kunnen uitgeven.
Moet je ook niet al te snugger voor zijn noch lang gestudeerd voor hebben. Gewoon een gezonde dosis zelfdiscipline volstaat.
En uiteraard gaat iedere overtollige calorie eerst door het mondje en zijn alle andere excuses, op een medische uitzondering na, gewoon praatjes voor de vaak om ook weer overwegend een gebrek aan discipline en een overschot aan gemakzucht te verbloemen en de oorzaak voor het falen bij een ander te kunnen leggen ipv bij zichzelf te moeten zoeken .
En zelfdiscipline en je eigen eenvoudige basis doelstellingen bepalen (nooit meer uitgeven dan er binnenkomt) is ook niet iets dat gewoon even komt aanwaaien.![]()
Maar het is wel iets dat iedereen zonder al teveel kosten noch een lading aan diploma's redelijk eenvoudig kan nastreven. Je moet het alleen zelf willen en dat kost wat moeite maar meer ook niet.
Ik begon mijn reply dan ook niet voor niets met:superkoex9 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:38:
"Gewoon" is dan ook een heel relatief begrip.
Ik vind.....
Zie je die open deur daar? Ja, loopt u daar maar even door.IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:28:
Echt?
Zelfdiscipline is zoiets als rood haar: als je ermee geboren wordt de gewoonste zaak van de wereld, indien niet dan valt het nog niet mee om het te krijgen zonder dat het heel onnatuurlijk aandoet en om de zoveel tijd onderhouden moet worden.Moet je ook niet al te snugger voor zijn noch lang gestudeerd voor hebben. Gewoon een gezonde dosis zelfdiscipline volstaat.
Ik denk dat je dit gigantisch aan het onderschatten bent omdat je niet weet wat het is om anders te zijn. Iets waar we overigens allemaal wel last van hebben omdat het heel menselijk is. Het enige waar je voor moet hoeden is dat je jouw idee over wat haalbaar is rücksichtslos op anderen gaat projecteren en tot de conclusie komt dat als iemand niet bereikt heeft wat jij hebt bereikt, dat dit komt door een persoonlijk falen, en ze daar dan ook op afrekent. Ik zeg overigens niet dat jij dit dus ook wel zal doen, maar het word je wel makkelijk gemaakt.Maar het is wel iets dat iedereen zonder al teveel kosten noch een lading aan diploma's redelijk eenvoudig kan nastreven. Je moet het alleen zelf willen en dat kost wat moeite maar meer ook niet.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Haha bij mijn vorige werkgever zag ik dat er een workshop was over eerder kunnen stoppen met werken: wat moet je daarvoor regelen?Mirved schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:31:
Kreeg gisteren een mailtje van ABN AMRO met een link naar een tool om te berekenen wat je nodig hebt om eerder te stoppen met werken. Uit interesse eens geopend. Wat al meteen opviel, en ik ook al vaker gezien heb bij dit soort tooltjes, is dat voor je 60ste stoppen blijkbaar zo bijzonder is dat het niet eens een optie is die je kunt kiezen. Max 7 jaar eerder dus. Daarnaast gaat de tool niet uit van langdurig rendement. Enkel geld op de rekening zetten dat niet meer rendeert.
Dus idd "gewoon" is het allemaal nog zeker niet.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-05-2023 13:00 ]
*knip*MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Zelfdiscipline is zoiets als rood haar: als je ermee geboren wordt de gewoonste zaak van de wereld, indien niet dan valt het nog niet mee om het te krijgen zonder dat het heel onnatuurlijk aandoet en om de zoveel tijd onderhouden moet worden.
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2023 15:21 . Reden: Vriendelijker graag ]
Ik heb het idee dat er wel wat meer aandacht aan het ontstaan is voor ongelijke verdeling van kapitaal, bewustzijn over de accumulatie van kapitaal, ongelijke belasting tussen arbeid en kapitaal en dat landen ook wat assertiever worden op het gebied van minimumbelastingen, en het eerlijker belasten van multinationals. Het zou me dus niks verbazen als de rendementen op kapitaal in de toekomst structureel omlaag gaan. Ik zou het ook toejuichen, maar dat is een ander verhaal.r.e.s schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:33:
Dat denk je dan verkeerd.MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
Ik denk dat je dit gigantisch aan het onderschatten bent omdat je niet weet wat het is om anders te zijn. Iets waar we overigens allemaal wel last van hebben omdat het heel menselijk is. Het enige waar je voor moet hoeden is dat je jouw idee over wat haalbaar is rücksichtslos op anderen gaat projecteren en tot de conclusie komt dat als iemand niet bereikt heeft wat jij hebt bereikt, dat dit komt door een persoonlijk falen, en ze daar dan ook op afrekent. Ik zeg overigens niet dat jij dit dus ook wel zal doen, maar het word je wel makkelijk gemaakt.
Ik merk op dat dit zo'n beetje je standaardreactie is als iemand iets stelt waar je het niet mee eens bent: het interpreteren als persoonlijke aanval en dan openen met "jij hoeft voor mij niet uit te maken dat..." alsof er iets als feit opgetekend is, in plaats van iets waar je het ook gewoon mee oneens kan zijn. Dit komt onnodig vinnig en confronterend over en nodigt bepaalt niet uit tot verdere discussie waar iedereen iets aan heeft, eerder tot een steekspel waarbij iemand op z'n strepen moet gaan staan. Of dat ook je bedoeling is weet ik niet, maar zo komt het op mij over.IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:13:
Je moet voor mij niet gaan stellen [...]
Excuseer maar de zaken nu niet gaan omdraaien.MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Ik merk op dat dit zo'n beetje je standaardreactie is als iemand iets stelt waar je het niet mee eens bent
Dat is geen algemene mening die je geeft maar een persoonlijke mening over iemand, in casu mezelf.Ik denk dat je dit gigantisch aan het onderschatten bent omdat je niet weet wat het is om anders te zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2023 15:20 . Reden: Niet zo sneren aub ]
Tegelijk was jouw post als reactie dat het niet "gewoon" is ook wel het misinterpreteren wat hij (imo) schreef. Ja natuurlijk is het niet iets wat de meeste mensen doen, maar ik herken wel mezelf in hoe hij het omschreef: Ik ben buiten hier meelezen totaal niet bezig met FO zijn. Ik koop "gewoon" wat ik wil, als ik het het waard vind. Als in, ik wil wel business class vliegen, maar no way in hell dat ik dat ga betalenMneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Ik merk op dat dit zo'n beetje je standaardreactie is als iemand iets stelt waar je het niet mee eens bent: het interpreteren als persoonlijke aanval en dan openen met "jij hoeft voor mij niet uit te maken dat..." alsof er iets als feit opgetekend is, in plaats van iets waar je het ook gewoon mee oneens kan zijn. Dit komt onnodig vinnig en confronterend over en nodigt bepaalt niet uit tot verdere discussie waar iedereen iets aan heeft, eerder tot een steekspel waarbij iemand op z'n strepen moet gaan staan. Of dat ook je bedoeling is weet ik niet, maar zo komt het op mij over.
Voor de rest is het wel duidelijk waar je staat dus de discussie over het specifieke punt hoeft dan ook niet verder door te gaan, maar poe hee.
En dus? Nu ben ik niet van de all-inclusive vakanties (nou ja, ooit lang geleden één keer gedaan voor een weekje, was toen best leuk, maar was ook redelijk rustig), maar als iemand dat wel leuk vindt, en het liefst gewoon nog 's avonds een frikandel bij het buffer meeneemt, wat is dan het probleem? Zoals ik al eerder schreef, het scheelt waarschijnlijk dat ik een vakantie zie als iets wat je doet omdat het leuk is, en niet andere redenen hoeft te verzinnen hoe goed het wel niet is voor je persoonlijkheid.psychodude schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:48:
[...]
Type vakantie maakt ook uit geef je mijn inziens terecht aan. Persoonlijk vraag ik mij zelfs af of je van enkel all-inclusive vakanties zelfs niet eens meer narrow-minded raakt, i.p.v. ruimdenkender en creatiever. Je krijgt tenslotte een zeer vertekend, niet representatief beeld van een bredere diversiteit aan landen welk werkelijk waar niets te maken heeft met de ware lokale omstandigheden.
Veel van de beschrijvingen door mensen op dit soort all-inclusive vakanties lijkt dan ook meer een aftikken van dezelfde luxe lifestyle bucketlist dan iets anders.
Vind dat wel een interessante take. Ik merk wel dat ik de leidraad bij grotere life events wel nodig heb. Ik heb bij onze verbouwing bijvoorbeeld wel gebudgetteerd. Meer uitgeven had wel gekund (en ik wilde het op bepaalde aspecten ook), maar het budget hielp (en helpt) mij om e.e.a. te rationaliseren.Sissors schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:44:
[...]
Ik herken wel mezelf in hoe hij het omschreef: Ik ben buiten hier meelezen totaal niet bezig met FO zijn. Ik koop "gewoon" wat ik wil, als ik het het waard vind. Als in, ik wil wel business class vliegen, maar no way in hell dat ik dat ga betalen. Maar ik ga echt niet een Excel spreadsheet updaten om te kijken bij verschillende scenarios wat de impact is van een nieuwe TV op mijn FO datum. Ik heb de luxe positie van goed salaris en geen dure smaak, en dan doe ik dus "gewoon" wat ik wil met mijn geld, en wat ik overhoud beleg ik / zet ik op de spaarrekening, en dan zie ik over 20 jaar wel waar ik ben.
Je onderschat de factor geluk.IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:13:
[...]
Dat denk je dan verkeerd.
Je moet voor mij niet gaan stellen of ik wel of niet weet wat het is om anders te zijn.
Ik heb mijn gehele actieve leven doorgebracht in een scala gaande van mensen aan (tot over) de rand van de maatschappij tot aan de top (en ook daar over) van de maatschappij. Ik kan dus wel stellen dat ik wel weet wat er mogelijk is en niet mogelijk en dat wat mogelijk is meestal uitgaat van de persoon zelf en niet afhankelijk is van externe factoren.
En voor de één is dat inderdaad vanaf de geboorte makkelijker dan voor de andere, maar ook - bij gebrek aan enige discipline - even makkelijk om van de top terug naar beneden te donderen.
Het woord falen heb ik niet eens in de mond genomen. Het gaat over het maken van keuzes en daar naar handelen. Het is niet ieders keuze om de top, FO,.... of wat dan ook te bereiken. De kunst is om zelf de keuzes te maken om je eigen doelen te kunnen bereiken en niet hopen dat een of ander wonder of een ander het voor je zal doen. Niet meer en niet minder.
Het is bij aandelen belangrijk om naar de lange termijn te kijken. Als we kijken naar de cijfers dan zien we dat het rendement van 10,4% moeten corrigeren met 4,2% gemiddelde inflatie om op het reële rendement (dus na inflatie) van 6,2% te zien. Er is weinig reden om daar aan te twijfelen nu.r.e.s schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:33:
Annualized Return (including dividends) | 10.432% |
Annualized Return (including dividends) Inflation Adjusted | 6.207% |
Annualized Return (no dividends) | 7.414% |
Annualized Return (no dividends) Inflation Adjusted | 3.304% |
Tegenwoordig heet dat 'being priviledged'... wat ik erg misleidend vind omdat het impliceert dat hard werken en gedisciplineerd leven niet loont en een dubbeltje nooit een kwartje kan worden.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Nou, de mix drank, drugs en foute sex lijken me meer van toepassing te zijn op eigen keuzes en discipline dan op de factor "geluk". Bij mijn weten komt dat trio niet onaangekondigd en tegen de eigen wil aanwaaien.Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:49:
[...]
Je onderschat de factor geluk.
Je kan zeker van helemaal boven naar beneden donderen (de juist mix drank, drugs en foute sex kunnen daar een rol in spelen).
Ja en?Maar het is een heel pak moeilijker om de omgekeerde weg te gaan.
Hangt ervan af wat je wil duiden als "redelijke leeftijd".Als je opvoeding en het nest waarin je geboren bent een hoop miserie was waardoor je amper iets hebt kunnen doen op school, dan is het daarna vrijwel onmogelijk om een status van FO te bereiken op een redelijke leeftijd.
Inderdaad en zorgen dat, zoals ik eerder schreef, er niet meer buiten gaat dan er binnen komt lijkt me nu net zeer bewust met je uitgaven omgaan.Je zal dan nog steeds op je uitgaven moeten letten, en zeer bewust uitgaven doen.
Allemaal durf ik sterk te betwijfelen. Bovendien durf ik, uit eigen ervaring, zelfs stellen dat wie rijk geboren is, toch in bepaalde families, totaal niet onafhankelijk kan leven.De American dream, dat je start met niks en stinkend rijk bent op je 40e is behoorlijk exotisch. Kijk naar de rijkste mensen ter wereld, en allemaal hebben die behoorlijk wat kapitaal mee gekregen.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 15:33 ]
Je maakt het weer wat te simpel.IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:26:
[...]
Nou, de mix drank, drugs en foute sex lijken me meer van toepassing te zijn op eigen keuzes en discipline dan op de factor "geluk". Bij mijn weten komt dat trio niet onaangekondigd en tegen de eigen wil aanwaaien.![]()
[...]
Ja en?
Ik beweer ook nergens dat je de makkelijke weg moet volgen en dat iets onmogelijk is omdat het moeilijker is. Het is vaak een eigen keuze om de gemakkelijkste weg te volgen maar ook dat blijft een keuze.
Uiteraard kruist ongeluk je pad en soms in die mate dat wat je ook doet je er niet meer uitgeraakt en heeft bij de geboorte de een wat meer voordeel dan de andere. Maar dat slaat niet op het grootste deel van de bevolking. Die uitzonderlijke polen zijn de uitzondering. Wanneer we ons moeten baseren op de uitzonderingen (zowel positief als negatief) kunnen we er beter nu al mee stoppen want voor zowat alles is er wel een uitzondering te bedenken dat de algemene regel/deler onderuit haalt.
[...]
Hangt ervan af wat je wil duiden als "redelijke leeftijd".
En nogmaals de status van FO is, voor mij toch, iets totaal anders dan de status FIRE. Dat laatste is meer een extreme vorm van FO.
[...]
Inderdaad en zorgen dat, zoals ik eerder schreef, er niet meer buiten gaat dan er binnen komt lijkt me nu net zeer bewust met je uitgaven omgaan.
[...]
Allemaal durf ik sterk te betwijfelen. Bovendien durf ik, uit eigen ervaring, zelfs stellen dat wie rijk geboren is, toch in bepaalde families, totaal niet onafhankelijk kan leven.
Maar daar gaat het in dit topic zelfs niet om. Om FO te zijn moet je niet stinkend rijk zijn. Gewoon zien dat de inkomsten de uitgaven niet overstijgen en dat voor de rest van je leven. En hoe groot die inkomsten dan moeten zijn is gewoon afhankelijk van ieders individuele uitgaven om aan de eigen behoeften te kunnen voldoen.
Uiteraard maar je blijft FO verwarren met FIRE.Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Er zijn wel wat meer voorwaarden om echt voortijdig FO te worden.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 16:53 ]
Laten we weer verder gaan met praktische, maar eventueel ook filosofische discussies over FOOmdat (het streven naar) financiële onafhankelijkheid veel aspecten van het dagelijks leven raakt, komen in deze topic-reeks veel uiteenlopende onderwerpen ter sprake, van filosofische discussies over wat FO is, tot de beste manieren om bijvoorbeeld energie te besparen, tot welke aandelen het best zijn om in te beleggen. In principe is er hier dus best veel "on-topic", maar voor een aantal onderwerpen zijn er andere topics op GoT die beter geschikt zijn om de diepte in te gaan.
Ben het grotendeels met je eens, maar zou het aan de andere kant ook wel weer tof vinden als we elkaar kritisch kunnen bevragen over bepaalde levensstijlen. Maar gaat toch al snel naar 'elkaar de maat nemen'.JEightyFive schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:14:
Ik moet zeggen dat ik het topic op sommige momenten behoorlijk toxic vind worden.
Dat iemand andere wensen/behoeftes heeft maakt nog niet dat het fout is. FO is maatwerk en ieder daarin zijn ding.
Voor de een is FO onbezorgd een luxe leven leiden, de ander doet het misschien wat minimalistischer. Wellicht dat daar dan ook de crux zit want er zit een verschil in hoe je het zelf voor ogen hebt.
Maar om elkaar nou af te maken over waar (en waarom) iemand zijn geld aan uitgeeftSorry hoor.
Houd je van extravagante vakanties? Lekker doen.
Ga je liever fietsen en camperen? Lekker doen.
Het belangrijkste lijkt mij dat je het weloverwogen doet en daarbij scherp heeft wat de impact al dan niet is, maar dat geldt denk ik voor iedereen hier wel als het om geld uitgeven gaat
Mijn 2 cent.
En dus niets? Hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoorSissors schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:44:
[...]
En dus? Nu ben ik niet van de all-inclusive vakanties (nou ja, ooit lang geleden één keer gedaan voor een weekje, was toen best leuk, maar was ook redelijk rustig), maar als iemand dat wel leuk vindt, en het liefst gewoon nog 's avonds een frikandel bij het buffer meeneemt, wat is dan het probleem? Zoals ik al eerder schreef, het scheelt waarschijnlijk dat ik een vakantie zie als iets wat je doet omdat het leuk is, en niet andere redenen hoeft te verzinnen hoe goed het wel niet is voor je persoonlijkheid.
Sowieso denk ik goed om in het achterhoofd te houden dat de safe withdrawal rate natuurlijk gewoonlijk genomen vrij laag ligt binnen de gemiddelde FO strategieën. Dit juist om dit soort slechtere jaren dan ook te ondervangen.R.van.M schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Het is bij aandelen belangrijk om naar de lange termijn te kijken. Als we kijken naar de cijfers dan zien we dat het rendement van 10,4% moeten corrigeren met 4,2% gemiddelde inflatie om op het reële rendement (dus na inflatie) van 6,2% te zien. Er is weinig reden om daar aan te twijfelen nu.
Daar staat tegenover dat we uit een periode komen met hoge rendementen en lage inflatie 12,4%-2.9% (o.a. door het geld wat het afgelopen decenia in het system is gepompt vanwege de bankencrisis en covid). De komende jaren zouden inderdaad slechtere jaren kunnen zijn voor het reëel rendement, maar er is eigenlijk geen goed alternatief. Spaargeld, aandelen en goud zullen waarschijnlijk nog slechter reageren op de situatie. Bedrijven kunnen in ieder geval hun prijzen verhogen om de inflatie deels bij te houden.
US Stock Market 50-Year Average Return
Annualized Return (including dividends) 10.432% Annualized Return (including dividends) Inflation Adjusted 6.207% Annualized Return (no dividends) 7.414% Annualized Return (no dividends) Inflation Adjusted 3.304%
https://tradethatswing.co...ividends)%20is%207.054%25.
Maar waarom, als ik ieder jaar op wintersport wil, op zomervakantie (evt ook buiten Europa), een mooie auto wil rijden en vrijstaand wil wonen in de Randstad is dat toch volledig aan mij? Dat ik daar wellicht 2 miljoen aan vermogen voor nodig heb om dan FO te bewerkstelligen is daar een logisch gevolg van. En dat is helemaal ok als dat pas gebeurt als ik 60-65 ben ipv 45-50. Ieder zijn eigen wensen en bijbehorende levensstijl.finsdefis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:26:
[...]
Ben het grotendeels met je eens, maar zou het aan de andere kant ook wel weer tof vinden als we elkaar kritisch kunnen bevragen over bepaalde levensstijlen. Maar gaat toch al snel naar 'elkaar de maat nemen'.
Jullie zijn het met elkaar eens.Blik1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:02:
[...]
Maar waarom, als ik ieder jaar op wintersport wil, op zomervakantie (evt ook buiten Europa), een mooie auto wil rijden en vrijstaand wil wonen in de Randstad is dat toch volledig aan mij? Dat ik daar wellicht 2 miljoen aan vermogen voor nodig heb om dan FO te bewerkstelligen is daar een logisch gevolg van. En dat is helemaal ok als dat pas gebeurt als ik 60-65 ben ipv 45-50. Ieder zijn eigen wensen en bijbehorende levensstijl.
En 9 vd 10 keer gaan dat soort gesprekken uiteindelijk toch verzanden in een “ik ga altijd een weekendje op de hei wildkamperen en ben daar 25 euro kwijt”Krisp schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:07:
[...]
We zitten hier niet op elkaar de maat te nemen of verantwoording af te leggen voor elke euro die je uit geeft, maar om elkaar te begrijpen en van elkaar te leren. Wellicht word ik ooit ook een type die 3x per jaar op vakantie wil, wie weet.
Helemaal eens, maar ik had zelf wel een externe spiegel nodig om te reflecteren op welke uitgaven nuttig voor mij waren. In elk geval in de beginfase.Blik1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:02:
[...]
Maar waarom, als ik ieder jaar op wintersport wil, op zomervakantie (evt ook buiten Europa), een mooie auto wil rijden en vrijstaand wil wonen in de Randstad is dat toch volledig aan mij? Dat ik daar wellicht 2 miljoen aan vermogen voor nodig heb om dan FO te bewerkstelligen is daar een logisch gevolg van. En dat is helemaal ok als dat pas gebeurt als ik 60-65 ben ipv 45-50. Ieder zijn eigen wensen en bijbehorende levensstijl.
[ Voor 12% gewijzigd door finsdefis op 22-05-2023 20:28 ]
Fijn voor hen.Blik1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:39:
[...]
En 9 vd 10 keer gaan dat soort gesprekken uiteindelijk toch verzanden in een “ik ga altijd een weekendje op de hei wildkamperen en ben daar 25 euro kwijt”
Grappig dat je dat noemt, zoiets bedoel ik dus ook precies. Ik was altijd op zoek naar de goedkoopste verblijven (excl. slaapzalen) maar inmiddels wel erachter dat meer uitgeven aan beter slaapcomfort ons dat geld wel waard is. Dus het kan ook leiden tot meer uitgevenKrisp schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:08:
[...]
Fijn voor hen.Ik ben een keer op vakantie geweest waarbij ik door een combinatie van een tekort aan eten (als puber zat ik veel meer op de centen) en slaap echt verschrikkelijk chagrijnig werd, en sindsdien zorg ik dat slapen en eten fatsoenlijk op orde zijn.
Ehm, ja. Maar het is maar voor enkelen weggelegd, ook hier in dit topic, om 2 miljoen vermogen op te bouwen voor hun 65ste jaar terwijl ze ook op wintersport en zomervakantie gaan en een mooie auto op de oprit van hun vrijstaande huis in de randstad hebben staan.Blik1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:02:
[...]
Die fase ben ik inmiddels wel voorbij. Ik maak met liefde mijn eigen (houten) kasten, schuw marktplaats niet voor een stoel, bank of een lamp, maar ik heb inmiddels wel door dat mooie spullen gewoon geld kosten. Ja, Ikea kan ook, of zelfs de kringloop, maar in mijn zoektocht naar fatsoenlijke stoelen voor de eettafel kon ik alleen stoelen vinden van 450 euro/stuk. En na een aantal dagdelen verder te hebben gezocht, heb ik toch echt mijn pinpas getrokken. Ben er nog steeds heel blij mee.finsdefis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:36:
[...]
Anderzijds wel steeds kritisch geweest over kosten voor onze inrichting van het nieuwbouwhuis. Je kunt het daarbij - net zoals bij kinderen overigens - zo gek maken als je zelf wilt qua uitgaven. We hebben nog steeds meubels van ons studentenhuis van 13 jaar geleden omdat we daar allebei echt niets om geven(tenzij dingen echt beschadigd of vies zijn).
Even voor de duidelijkheid, ik ben die persoon niet die ik heb geschetst. Mijn laatste vakantie buiten europa was 6 jaar geleden, alleen, en ik sliep in een hostel met mijn 30 jaar oud. En ik rijd een 13 jaar oude station.rube schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:37:
[...]
Ehm, ja. Maar het is maar voor enkelen weggelegd, ook hier in dit topic, om 2 miljoen vermogen op te bouwen voor hun 65ste jaar terwijl ze ook op wintersport en zomervakantie gaan en een mooie auto op de oprit van hun vrijstaande huis in de randstad hebben staan.
Menkan nu eenmaal niet alles hebben en doen. Maar als FO wel een serieus streven is, dat is tenslotte het onderwerp van dit topic, dan is het soms wel handig om kritisch naar je eigen eisen en wensen te kijken en hoe die zich verhouden tot FO worden. Uiteraard bepaal je daarbij zelf de balans, maar wat kritische geluiden en voorbeelden van situaties waarbij er soms andere mogelijkheden zijn om een bepaald doel te bereiken dan simpelweg geld uitgeven, kunnen daar voor sommige mensen wel bij helpen.
Ja ik zie dat in ons geval dus niet echt als fase. Tenminste, ik denk niet dat we daar in gaan veranderen en reserveer er ook niks voor. Maar ja, voor de vakanties moeten we dan wel weer meer reserveren.Krisp schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:57:
[...]
Die fase ben ik inmiddels wel voorbij. Ik maak met liefde mijn eigen (houten) kasten, schuw marktplaats niet voor een stoel, bank of een lamp, maar ik heb inmiddels wel door dat mooie spullen gewoon geld kosten. Ja, Ikea kan ook, of zelfs de kringloop, maar in mijn zoektocht naar fatsoenlijke stoelen voor de eettafel kon ik alleen stoelen vinden van 450 euro/stuk. En na een aantal dagdelen verder te hebben gezocht, heb ik toch echt mijn pinpas getrokken. Ben er nog steeds heel blij mee.![]()
Ik geef daar dus wel om, en ik kan ook elke keer weer genieten van onze inrichting. Maar goed, ik ga dan ook niet zo vaak op vakantie...
Helemaal eens. De grens blijft altijd arbitrair en zal ieder voor zich moeten bepalen. Het blijft, zoals aangehaald, voor een groep mensen lastig om te lezen over de grenzen van anderen zonder daar een waardeoordeel over te geven. Dan krijg je dus dingen als:Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:58:
Ach, bij gelijk wat zijn er grenzen naar onder.
Je kan geen degelijke maaltijd hebben voor minder dan 2 euro of zo.
Een beetje degelijke en betrouwbare fiets zal je niet vinden voor 50€.
Een woning huren heeft ene minimumprijs, tenzij je een kraakpand of garagebox gaat bewonen.
Naar boven zijn er geen grenzen, het kan altijd duurder.
In beide richtingen moet je je grenzen stellen.
Ja hier hetzelfde. In 2013 een appartement in Utrecht op de kop getikt. Ik had in dat complex zelfs nog de keuze tussen een stuk of 4 leegstaande appartementen. Dat kan je je vandaag niet meer voorstellen.finsdefis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:26:
[...]
En ook de factor geluk / locus of control / nature vs nurture speelt een rol en is filosofisch van aard. Wel interessant om dat alsnog ter sprake te kunnen brengen als we het aan FO kunnen linken.
Zo heb ik het geluk gehad precies op tijd een huis te (kunnen) kopen wat in waarde verdubbeld is. Was niet noodzakelijk, maar heeft wel bij verkoop en verhuizing naar goedkopere regio een bonus opgeleverd.
En zoals al meermaals aangehaald verschillen die grenzen van persoon tot persoon.Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:58:
Ach, bij gelijk wat zijn er grenzen naar onder.
Je kan geen degelijke maaltijd hebben voor minder dan 2 euro of zo.
Een beetje degelijke en betrouwbare fiets zal je niet vinden voor 50€.
Een woning huren heeft ene minimumprijs, tenzij je een kraakpand of garagebox gaat bewonen.
Naar boven zijn er geen grenzen, het kan altijd duurder.
In beide richtingen moet je je grenzen stellen.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 08:47 ]
Tenzij je 100k per maand verdient. Het gaat altijd om je savingsrate.superkoex9 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:32:
[...]
De andere uitersten tref je minder in dit topic omdat FO/Fire wel heel lastig wordt als je alleen Caviar lust en alleen met de helicopter naar je werk wil..
[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 23-05-2023 10:22 ]
Een verwant begrip is ook wel relatieve deprivatie (wiki).Krisp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:08:
En daarom is het (ook) interessant om te lezen hoe je de ondergrens kunt verlagen. Niet dat ik het dan meteen ook wil doen, maar het kan wel inspirerend werken. Onze boodschappen zijn de laatste maanden ontzettend duur geworden, en ik zoek naar manieren om dat goedkoper te doen. Dan is het leuk om daarover mee te lezen, niet alleen hier, maar ook elders.
Ik kwam ook nog deze tegen: https://decorrespondent.n...e0-0582-2f67-7fcf47ff6f2e. Voor mij herkenbaar: als je jezelf omgeeft andere sociale kringen met luxere standaarden, dan voel je jezelf al snel wat goedkoop. Terwijl dat natuurlijk niet hoeft.
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 24-05-2023 09:19 . Reden: link aangepast op verzoek ]
Ik weet niet of zo iets in NL ook bestaat maar wij gebruiken regelmatig de TGTGKrisp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:08:
En daarom is het (ook) interessant om te lezen hoe je de ondergrens kunt verlagen. Niet dat ik het dan meteen ook wil doen, maar het kan wel inspirerend werken. Onze boodschappen zijn de laatste maanden ontzettend duur geworden, en ik zoek naar manieren om dat goedkoper te doen. Dan is het leuk om daarover mee te lezen, niet alleen hier, maar ook elders.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 10:27 ]
ja bestaat in Nederland ook,IvoB2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Ik weet niet of zo iets in NL ook bestaat maar wij gebruiken regelmatig de TGTG
app. De betere kwaliteit tegen de laagste prijs.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Wij wonen niet in de stad, zelfs niet in het centrum van een dorp, en nog nooit voeding thuis laten bezorgen.Smuggler schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:34:
[...]
geweldige manier om geld te besparen inderdaad. en afhankelijk van waar je zit: Stad is een heel stuk beter dan een verlaten dorp, kan je aardig je boodschappen compleet maken op die manier.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 10:45 ]
De term geluk zie je interessant genoeg vaak voorbij komen in relatie tot geslaagde life events, succesvolle carrières, etc. Maar tegelijkertijd onderstreep je binnen diezelfde vele factoren waarom dit helemaal niet zozeer een kwestie van geluk is.Playa del C. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:22:
...
Ik heb in 38 jaar nog nooit één verzekering aan hoeven spreken (geluk). Voorzichtig met materiaal zijn, eventuele schade zelf fixen of betalen. Het is meestal goedkoper dan oververzekerd zijn.
...
-Sporten. Dat kan goedkoop. Zelfdiscipline en thuis of vanuit huis. Mag zeker bij een club, maar persoonlijk vind ik dat duur voor wat beweging. Fietsen naar werk, rondje hardlopen, het kost niks en je blijft fit. Heb zelf een set dumbbells liggen. Fysiek prima in vorm, is ook belangrijk om gelukkig FO te worden. Wat heb je aan FO op 50 jaar als je er als een varken uitziet en in het ziekenhuis raakt met hartfalen. Vriendin heeft wel een sport-abo bij een club.
- Eten. Uit eten kan soms prima, maar is erg duur in verhouding. Indien het leuk is voor je, ga zoveel mogelijk thuis koken. Leuk, leerzaam, gezond en een heel stuk goedkoper. Airfryer is een luxe, maar t.o.v. de frituutpan gezonder en goedkoper in gebruik en het heeft meer opties. Heb er laast twee karbonades in een paar minuten perfect mee gebakken. Volgende dag vier kroketten voor de zondag. Maandag een paar afbakbroodjes bij een soepje. Gezond, lekker en als de stroom gratis is, kost het niks.
- Onderhoud. Verven, maaien, klusjes, schoonmaken. Hou het simpel. Laat alles niet verrotten, maar het hoeft ook niet altijd in nieuwstaat te blijven. We zitten heerlijk aan een keukentafel van 120 euro die vol zit met beschadigingen na 12 jaar. Geeft karakter en is functioneel prima. Verspil geen tijd, geld en moeite om het huis constant mooi en schoon te maken voor de visite of langslopende mensen.
...
spoiler:Eet nooit snoep, drink niet met veel suiker! Dat is het ergste wat je kan doen als je gezond en snel FO wil worden. Niet vergeten dat FO worden betekent dat je deels het leven van nu verschuift naar later. Dan moet je later wel in staat zijn om te kunnen leven.
had het over TGTG dat dit aanbod in een afgelegen dorp erg schaars is ten opzichte van een stad.IvoB2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Wij wonen niet in de stad, zelfs niet in het centrum van een dorp, en nog nooit voeding thuis laten bezorgen.
De stad lijkt me ook niet zo handig om voldoende ruimte te hebben om in eigen energie- en voedselproductie te voorzien.
Maken er geen punt van om ook de boodschappen met de e-bike te doen. spaart ook gebruik van de auto (niet dat dit moet want deze rijdt doorgaans op zonne-energie maar wij lenen hem liever uit aan wie hem kan gebruiken dan hem stil te laten staan), niet zoeken naar (betalende) parkeerplaats, nooit file (in de dichtsbijgelegen stad mogen in de binnenstad de auto's de fietsers niet voorbij steken) en meestal zelfs tijd want je rijdt met je fiets tot praktisch voor de winkeldeur.
Niet dat onze tijd zo kostbaar is want we zijn meester van eigen tijd en dit - voor mij - 24/7.
Met verleidingen in welke winkel dan ook geen probleem => gewoon kopen wat je zelf nodig hebt. Meer is er niet aan (zelfdiscipline weet je wel?).
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ja klopt, maar alsnog is het natuurlijk wel deels geluk om bijvoorbeeld niet een ziekte te krijgen via genen of dat die storm net jouw schutting wel laat staan en die van de buren niet. Dus, deels geluk. Wou het zelf in ieder geval niet omschrijven alsof iedereen altijd alles kan afdwingen. Zodra je genoeg buffer hebt, raad ik in ieder geval aan om flink in de verzekeringen te snijden. Zo heb ik het overlijdensrisico voor de hypotheek ook beëindigd. Zijn niet de grootste bedragen, maar opgeteld tikt het aan. De hypotheek is al voor een groot deel opgebouwd in een spaardeel, dus de verzekering daarvoor is gewoon niet meer nodig. Overwegingen.psychodude schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:29:
[...]
De term geluk zie je interessant genoeg vaak voorbij komen in relatie tot geslaagde life events, succesvolle carrières, etc. Maar tegelijkertijd onderstreep je binnen diezelfde vele factoren waarom dit helemaal niet zozeer een kwestie van geluk is.
Investeren in jezelf, eigen gezondheid en je persoonlijke leefomgeving is geen kwestie van geluk. Dit is een overwogen keuze welk simpelweg rendeert in optimalisatie van de eigen gezondheid en de staat van je persoonlijke leefomgeving.
Wel even goed kijken naar die voorwaarden - een spaarhypotheek kan 0% uitkeren als één van de polishouders overlijdt. Daar is juist die al-dan-niet gekoppelde ORV voor.Playa del C. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:53:
[...]
De hypotheek is al voor een groot deel opgebouwd in een spaardeel, dus de verzekering daarvoor is gewoon niet meer nodig.
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Correct, hier ook.Smuggler schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:42:
[...]
had het over TGTG dat dit aanbod in een afgelegen dorp erg schaars is ten opzichte van een stad.
In elk geval in nederland.
Hangt van de omstandigheden af.Wij halen 1x per week boodschappen, die 2 euro van bezorgen ga ik niet terug verdienen door het zelf op te halen.
Cargobike.Daarnaast passen de weekboodschappen amper op de fiets.
Dat is nu net het hele punt. Eenmaal FO moet je helemaal niet meer werken om die 2 euro terug te verdienen. Volledige vrije beschikking over al de tijd is dan het hoogste goed.Tijd is mij meer waard dan een uur per week te besteden aan boodschappen halen. ik werk wel 4 minuten langer om die 2 euro terug te verdienen
Het aanwenden van een slachtofferrol is eenvoudig. Dit is tenslotte het pad van de minste effort. Helaas zien we anno 2023 maar al te vaak dat er men afgunst gekeken wordt naar mensen die het beter hebben. Laat je hier niet te veel in meeslepen. Wees trots op hetgeen je bereikt hebt hierin.Playa del C. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Ja klopt, maar alsnog is het natuurlijk wel deels geluk om bijvoorbeeld niet een ziekte te krijgen via genen of dat die storm net jouw schutting wel laat staan en die van de buren niet. Dus, deels geluk. Wou het zelf in ieder geval niet omschrijven alsof iedereen altijd alles kan afdwingen. Zodra je genoeg buffer hebt, raad ik in ieder geval aan om flink in de verzekeringen te snijden. Zo heb ik het overlijdensrisico voor de hypotheek ook beëindigd. Zijn niet de grootste bedragen, maar opgeteld tikt het aan. De hypotheek is al voor een groot deel opgebouwd in een spaardeel, dus de verzekering daarvoor is gewoon niet meer nodig. Overwegingen.
Maar eens met jou inderdaad. Ik denk dat mensen die niet slagen in het leven ook veel sneller in de slachtofferrol gaan zitten en het hebben over pech in hun leven en dat een ander zoveel geluk heeft gehad. Als je een pakje per dag rookt, dan is de pech om longkanker te krijgen niet ver te zoeken. Ook genoeg mensen die zo'n ziekte en levenseinde dan wel accepteren trouwens, waar ik ook respect voor heb. Ik doe zelf ook genoeg dingen verkeerd, denk ik zo. Probeer wel altijd vanaf het huidige moment weer op te bouwen, dat helpt.
Wozmro schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:22:
Misschien is het een leuk ideetje om hier eens een rondje fo-bedrag te noemen dat je zelf in gedachten hebt? Ja, dat is heel persoonlijk maar het is gewoon om eens een idee te hebben. Mag afgerond op 100k
Ik zal beginnen: 500k flexibele en op ieder moment liquideerbare beleggingsportefeuille (grotendeels wereld etf) + afbetaalde woning.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 13:38 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq