Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:31

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Ok we maken beide onduidelijke zinnen.
de zinnen van de mensen die op je reageerde waren duidelijk hoor ;)
en die van jou ook "Als je FO bent werk je niet meer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
TheDudez schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Je hebt gelijk. Er zijn 3 soorten fo. Passive inkomen, krenterige mensen, en mensen die werken en leuke dingen doen.
En ook dat is weer betrekkelijk. Er zijn heel veel mensen die nog nooit van fo of fire hebben gehoord. Toen ik besloot te stoppen met werken had ik nog nooit van fire gehoord. Ik kijk daarom ook heel anders tegen de discussies aan die hier gevoerd worden. Zeker het planmatig doorgereken, ik heb altijd geleefd zoals het kwam.
Lordy79 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
Mijn vrouw was 30 toen ze geschept werd door een auto en loopt sindsdien (al ruim 10 naar) met een stok en dat zal waarschijnlijk de rest van haar leven zo zijn.
Ze is ontzettend blij dat ze tot haar 30e veel reizen heeft gemaakt en andere ervaringen heeft opgedaan.
Dus ben het eens met: wacht niet te lang met leuke dingen doen!
Heb zelf recentelijk door een aanrijding mijn enkel gebroken (komt zoals het er nu naar uitziet weer goed) en dan leer je heel snel hoe relatief alles is. Een paar weken niks kunnen doen zorgt er voor dat je heel anders tegen het leven aankijkt (net zo goed als dat het helemaal fout had kunnen aflopen).

En voor je vrouw erg naar, neem aan dat ze inmiddels een modus heeft gevonden om er mee om te gaan. Maar als je iets oploopt, heb ik nu zelf ervaren lever je toch altijd wat in. En de meeste onder ons (incl. mijzelf) kunnen daar weinig zinnigs over zeggen, omdat je niet weet wat het betekent als je het niet hebt meegemaakt. Empathie kan je uiteraard wel tonen.
Orangelights23 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Je kunt toch onafhankelijk zijn van inkomsten, én toch inkomsten krijgen?

Ik vind mijn werk leuk, wanneer ik eerder stop met werken, zal ik af en toe nog een klus oppakken, omdat ik het fijn vind om mentaal uitgedaagd te worden door mijn werkgerelateerde activiteiten.
Zo denk je er nu over, maar als je gestopt bent, kan je daar heel anders tegen aan gaan kijken. Je eigen realiteit verandert sterkt en bij mij in ieder geval ook mijn denkbeelden daarover en ook over mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
jerh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Zo denk je er nu over, maar als je gestopt bent, kan je daar heel anders tegen aan gaan kijken. Je eigen realiteit verandert sterkt en bij mij in ieder geval ook mijn denkbeelden daarover en ook over mezelf.
Ik ga het meemaken :) Ik heb geen standaard carrière en heb overal wat lijntjes lopen waardoor ik betrokken ben bij veel bedrijven. Vind ik heel leuk om te doen en ik krijg daar energie van, dus mijn beeld voor nu is dat als ik dit nog steeds doe wanneer ik met pensioen ga, ik daar ook mee verder ga. Maar ik kan mij inderdaad heel goed voorstellen dat je perceptie anders wordt van werk en verplichtingen aangaan als je van de vrijheid kunt genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JPDeckers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Lees vooral "Die with Zero" maar eens Samenvatting, komt (groten)deels overeen. Doe zoveel mogelijk ervaringen op als je jonger bent, oa door "dividend" op ervaringen.
Even over dat 'dividend' op ervaringen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar naar kijken, want ik ben daar relatief sceptisch over.

Ja, sommige ervaringen (of beter gezegd: ervaring) geeft dividend. Een goed voorbeeld is werkervaring in een bepaald vakgebied: mensen met meer ervaring presteren vaak beter, omdat ze weten hoe dingen moeten en veelgemaakte fouten niet meer maken. Ervaringen die je skillset vergroten, zijn daarom reuze waardevol. Ervaringen die je netwerk vergroten, zijn ook interessant.

Maar talloze ervaringen, ook van sommigen die hier als voorbeeld worden aangehaald, zitten voor mij aan het andere uiterste. Uit eten gaan, veel reizen (afhankelijk van hoe je dat doet), het zijn leuke ervaringen, maar ik zie er persoonlijk weinig dividend in. Dat wil overigens niet zeggen dat vakanties zinloos zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar dat dividend.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Even over dat 'dividend' op ervaringen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar naar kijken, want ik ben daar relatief sceptisch over.

Ja, sommige ervaringen (of beter gezegd: ervaring) geeft dividend. Een goed voorbeeld is werkervaring in een bepaald vakgebied: mensen met meer ervaring presteren vaak beter, omdat ze weten hoe dingen moeten en veelgemaakte fouten niet meer maken. Ervaringen die je skillset vergroten, zijn daarom reuze waardevol. Ervaringen die je netwerk vergroten, zijn ook interessant.

Maar talloze ervaringen, ook van sommigen die hier als voorbeeld worden aangehaald, zitten voor mij aan het andere uiterste. Uit eten gaan, veel reizen (afhankelijk van hoe je dat doet), het zijn leuke ervaringen, maar ik zie er persoonlijk weinig dividend in. Dat wil overigens niet zeggen dat vakanties zinloos zijn.

Ik denk dat het zeker voordeel heeft als je gereisd hebt. Dat je wat ruimdenkender wordt en creatiever.
echter hoef je daarvoor niet elk jaar naar dure bestemmingen.

Het effect zal het sterkst zijn van nooit reizen naar soms reizen. Terwijl de toegevoegde waarde van 3x per jaar reizen ten opzichte van 1x per 3 jaar reizen waarschijnlijk beperkt is.

Type vakantie maakt ook uit natuurlijk. all inclusive of pelgrimstocht naar Santiago.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09 14:15
Inmiddels vraag ik me een beetje af hoe veel zin het heeft te oordelen over of een ander zijn definitie van 'Financieel onafhankelijk' wel correct is en hoe dit in te vullen.

De amerikaanse definitie van 'sipping mai tais on the beach all day' geeft mij te weinig zingeving maar kan voor een ander misschien geweldig zijn...

Reacties uit ervaringen die een ander kan helpen zijn of haar doel te bereiken lijkt me constructiever.

Mijn doel is om inkomen uit dermate veel verschillende bronnen te halen dat ik niet meer afhankelijk ben van een van deze bronnen.
Op dit moment is dat:
+loondienst van mij en mijn betere helft
+verhuur van vastgoed
+dividenden
+opbrengsten van zonnepanelen
+eigen bedrijf

Daarnaast probeer ik mijn kosten te verminderen.
-hypotheken zijn minimaal
-energieverbruik woning en transport is grotendeels electrisch en wek ik zelf op
-praktische dingen als onderhoud en klussen in/ om het huis doe ik zelf
-vakantiewoning in het buitenland. Op termijn ook te verhuren voor extra opbrengsten

Inmiddels voel ik mij hierdoor aardig financieel onafhankelijk en loop minimaal risico op een slechte financiele situatie.
Als iemand tips heeft voor met name de eerste kolom hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat het zeker voordeel heeft als je gereisd hebt. Dat je wat ruimdenkender wordt en creatiever.

Het effect zal het sterkst zijn van nooit reizen naar soms reizen. Terwijl de toegevoegde waarde van 3x per jaar reizen ten opzichte van 1x per 3 jaar reizen waarschijnlijk beperkt is.

Type vakantie maakt ook uit natuurlijk. all inclusive of pelgrimstocht naar Santiago.
1000% akkoord.
Vooral wat diversiteit in bestemmingen is interessant om je blik te verruimen.

Het is een beetje het verschil tussen een vakantie (all-in resort waar je alleen buiten komt om te gaan shoppen) en een reis (diverse plekken, nieuwe dingen ontdekken…)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:23
[...]

Uiteindelijk ga je op reis omdat je het leuk vindt. Niemand denkt "Goh ik wil helemaal niet reizen maar het schijnt goed te zijn om je blik te verruimen dus Laos, ik kom eraan!". Het is puur persoonlijk. Wat vind je leuk, waar geef je graag je geld aan uit.

Voor mij persoonlijk is reizen vooral vakantie. We gaan dan ergens heen met de auto (meestal Frankrijk), kamperen, vandaaruit wat dingen bekijken, beetje lezen, wat simpeler leven met minder prikkels. Tot rust komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Helemaal eens, de law of diminishing returns geldt hier ook. En uiteraard hangt veel af van de vraag hoe je e.e.a. inricht.
Kalentum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Uiteindelijk ga je op reis omdat je het leuk vindt. Niemand denkt "Goh ik wil helemaal niet reizen maar het schijnt goed te zijn om je blik te verruimen dus Laos, ik kom eraan!". Het is puur persoonlijk. Wat vind je leuk, waar geef je graag je geld aan uit.

Voor mij persoonlijk is reizen vooral vakantie. We gaan dan ergens heen met de auto (meestal Frankrijk), kamperen, vandaaruit wat dingen bekijken, beetje lezen, wat simpeler leven met minder prikkels. Tot rust komen.
Helemaal waar, en daar wil ik op geen enkel moment aan afdoen. :) Het punt wat door de schrijver gemaakt wordt, is dat je een zeker dividend krijgt van ervaringen (zoals reizen).

Het gaat me vooral om het dividend-aspect, waar ik van betwijfel dat dat er is. Los van het feit dat de tijd tikt, en je dus minder kunt doen omdat er minder tijd resteert. Maar daarmee zijn ervaringen niets anders dan spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:16:
Het gaat me vooral om het dividend-aspect, waar ik van betwijfel dat dat er is. Los van het feit dat de tijd tikt, en je dus minder kunt doen omdat er minder tijd resteert. Maar daarmee zijn ervaringen niets anders dan spullen.
Heb het artikel niet gelezen, maar puur de term dividend klinkt ook wat functioneel ingestoken. Ik denk dat weinig mensen bewust zeggen 'laat ik eens even investeren in mezelf en op reis/vakantie gaan naar x'. Tenzij het een conferentie of culturele uitwisseling is ofzo.

Ik zie het eigenlijk iets softer: als ik veel van mijn ervaringen uit zou stellen tot later door nu bijv. meer te werken dan kan ik minder lang 'teren' op die herinneringen :P Vanaf nu zou ik als het een beetje meezit nog 40-50 jaar te gaan hebben met die mooie herinneringen en ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Er zijn een paar uitgaven die ik uitstel of simpelweg niet doe, omdat ik tijdens m'n reizen heb meegemaakt dat het veeleer "luxe" dan noodzakelijke uitgaven zijn.

Soms hoor ik mensen praten en dan zeggen ze "ik heb geïnvesteerd in een goed bed". Kennelijk ligt een betaalbaar bed niet goed genoeg. Terwijl ik gebackpackt heb, en dus van mezelf weet dat als ik fit ben, en mentaal gezond ben, ik eigenlijk prima slaap op een luchtbedje. Een duur bed is dus overbodig.

Overigens, dat is dan ook het enige wat ik kan bedenken. Voor de rest zou ik geen dividenden van reizen kunnen noemen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:10
Lordy79 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
Mijn vrouw was 30 toen ze geschept werd door een auto en loopt sindsdien (al ruim 10 naar) met een stok en dat zal waarschijnlijk de rest van haar leven zo zijn.
Ze is ontzettend blij dat ze tot haar 30e veel reizen heeft gemaakt en andere ervaringen heeft opgedaan.
Dus ben het eens met: wacht niet te lang met leuke dingen doen!
Exact, ik heb ook een forse aanvaring gehad met mijn gezondheid, gelukkig aardig uitgekomen, maar (verre) reizen zitten er niet echt meer in. Ik ken ook niemand die blij is dat ze bepaalde zaken uitgesteld hebben, velen hebben ze alsnog gedaan en vaak hoor je dan, dat had ik jaren eerder moeten doen.

Het mooie en moeilijke aan de weg naar FO is dat je zelf geconfronteerd wordt met vragen die eigenlijk neer komen op wat ga ik doen met mijn tijd. Het geld is namelijk bedoeld om tijd te kopen.

De vraag is dus wat wil je met je tijd gaan doen. Eerder met pensioen, tussendoor een verre reis, toch dat eigen bedrijf opzetten. En dat soort wensen en doelen veranderen ook weer.

Als je de weg naar FO hebt ingeslagen is er qua basisbehoefte en noodzaak het een en ander al in kannen en kruiken. Je hebt namelijk een stuk salaris over per maand en dat is al niet veel mensen gegeven. Of ze verdienen ongeveer genoeg om het vol te houden tot het moment dat ze met pensioen mogen, of men geeft het uit.

De bewustwording dat er tijd met dat geld gekocht kan worden door er op een iets slimmere manier mee om te gaan is eigenlijk voor mij de doorbraak in denken geweest. En na mijn gezondheidscrisis heeft dat nog meer de voorgrond gekregen.

Ik kijk dus naar wat ik nu leuk vind en nu kan doen en pas daar mijn financiële plaatje op aan. Het voordeel is wel dat ik al een aantal jaren bezig was om FO na te streven en ik mijzelf al een paar keer de vraag had gesteld wat wil ik nu echt.

Veel mensen worden toch geleefd door het verwachtingspatroon van de omgeving, hetzij de eigen kring en in breder perspectief wat de maatschappij verwacht. Daar tegenin zwemmen is lastig. De omgeving is zich vaak niet bewust van het fenomeen tijd, en/of heeft zichzelf de vraag nooit gesteld en gaat gewoon mee in de stroom.

Er mee breken en dat ook uitspreken valt ook niet altijd goed. Bovendien is de maatschappij er niet op ingericht, in zekere zin is het luxe natuurlijk maar je moet vanaf het moment dat je uit je ritme stapt , toch alles zelf invullen. En dat lijkt leuker dan het is. De eindstreep is voor mij in het geheel niet belangrijk meer.

Een mooie tijd hebben wel, en of dat nu is met een leuk project in de vorm van werk, een meer hobby achtig project of wat dan ook ik maak telkens weer de bewuste keuze om iets te doen. En dat is voor mij het mooie van FO geweest. Mij bewust worden en de confrontatie aangaan met mijzelf om te weten wat ik echt wil en wat bij mij past. Toegegeven, eerder dan verwacht afscheid moeten nemen van bepaalde dingen en deels afgedwongen maar toch ook nu nog een waardevolle mentaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
finsdefis schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Heb het artikel niet gelezen, maar puur de term dividend klinkt ook wat functioneel ingestoken. Ik denk dat weinig mensen bewust zeggen 'laat ik eens even investeren in mezelf en op reis/vakantie gaan naar x'. Tenzij het een conferentie of culturele uitwisseling is ofzo.

Ik zie het eigenlijk iets softer: als ik veel van mijn ervaringen uit zou stellen tot later door nu bijv. meer te werken dan kan ik minder lang 'teren' op die herinneringen :P Vanaf nu zou ik als het een beetje meezit nog 40-50 jaar te gaan hebben met die mooie herinneringen en ervaringen.
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel die vakantie naar Thailand nu echt bijdraagt aan het verruimen van het blikveld. Het overgrote deel gaat toch vooral op de gebaande paden met een standaard tour naar een tempel, cocktails drinken en op het strand liggen*

Ik denk eerder dat dan een weekje vrijwilligerswerk bij de minder bedeelden in NL meer toevoegt aan je blikveld dan een verre vakantie.

Dus het verhaal van dat je zoveel leert van vakantie vind ik schromelijk overdreven. Als je ervan geniet om verre reizen te maken dan moet je dat vooral doen, maar niet onder het mom van dividend

*uiteraard niet de mensen in dit forum want anders komt er nu weer een golf aan, ja maar ik..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik ga even een hoop mensen tegen de schenen trappen. Waarbij let op, ik zeg niet dat alles op iedereen van toepassing is.

Maar 'dividend' uit ervaringen, waarbij ik voor ervaringen kijk naar dingen als vakantie, weekendje weg, avondje uit, etc? Ik deel de mensen die hierin geloven in als:
1. Wishful thinking dat het geld wat ze eraan uitgeven echt niet "weggegooid" is, maar echt wat oplevert! (Waarbij weggegooid tussen aanhalingstekens, want een leuke tijd is natuurlijk een prima resultaat voor je geld).
2. N = 1 verhalen. Ja leuk dat jij in Portugal op vakantie die persoon tegen het lijf bent gelopen die daarna een klant van je eigen bedrijfje is geworden, maar de kans is niet zo groot daarop. Of hoe die van "Rich dad, poor dad" komt met dat de "rich dad" in het leger ging, omdat die ervaringen hem zoveel hebben opgeleverd in de rest van zijn leven. (Van wat ik weleens erover heb gelezen, heb nooit de behoefte gehad zelf zijn boeken te lezen). Natuurlijk zijn er mensen die daardoor heel ver zijn gekomen. Maar veruit de meeste mensen worden later niet rijker omdat ze eerst het leger in zijn geweest.
3. Toch jezelf beter vinden omdat je meer van de wereld gezien hebt.

En ter referentie, ik reis genoeg. Nu heb ik wel een voorkeur voor natuur, dus misschien is dat al de foute insteek, maar de reden dat ik het doe heeft absoluut niks te maken met het idee dat ik 'dividend' op die ervaringen krijg. Ik doe het omdat ik het leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kalentum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Mee eens maar wanneer je dat voor FO wat planmatig aanpast moet je voor dat gevoel dus ook niet meer noodzakelijk de deur uit om dat te ervaren.
Van "thuis" uit wat dingen bekijken, beetje lezen, goed leven, met of zonder prikkels, tot rust komen kan even goed. Tegen de avond kan ik dan nog kiezen tussen in eigen bed kruipen of de tent alsnog in de tuin opstellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Krisp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:16:
[...]

Helemaal eens, de law of diminishing returns geldt hier ook. En uiteraard hangt veel af van de vraag hoe je e.e.a. inricht.

[...]

Helemaal waar, en daar wil ik op geen enkel moment aan afdoen. :) Het punt wat door de schrijver gemaakt wordt, is dat je een zeker dividend krijgt van ervaringen (zoals reizen).

Misschien gaat het er vooral om dat je later, als het te laat is, je spijt krijgt omdat je dingen niet hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
IvoB2 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Mee eens maar wanneer je dat voor FO wat planmatig aanpast moet je voor dat gevoel dus ook niet meer noodzakelijk de deur uit om dat te ervaren.
Van "thuis" uit wat dingen bekijken, beetje lezen, goed leven, met of zonder prikkels, tot rust komen kan even goed. Tegen de avond kan ik dan nog kiezen tussen in eigen bed kruipen of de tent alsnog in de tuin opstellen. :+
Haha ja. Ik zou het nog prima vinden ook eerlijk gezegd. Maar misschien dat we dan door de ondergrens zakken van wat de rest van mijn gezin nog acceptabel vindt...

En ik vind het ook wel leuk hoor, een tijdje in een andere omgeving. Een keer een Auchan in plaats van een Albert Heijn is heel erg blikverruimend!

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 19-05-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kalentum schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Een keer een Auchan in plaats van een Albert Heijn is heel erg blikverruimend!
Kom in geen van beiden dus wat dat betreft eerder beperkte blik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:58
Ik heb zelf de meeval gehad dat ik mocht reizen voor het werk in mijn eerste job na afstuderen (21j). Niet de meest evidente landen: Nigeria, Algerije, Kazachstan,... Dat was in 2001. Ik had al een gsm maar die werkte nooit in het buitenland. Het was een heel kleine firma waar ik voor werkte. Ik had geen eigen kredietkaart, ik kreeg zelfs geen cash geld mee. Ook geen laptop, e-mailen heb ik nooit gedaan. Enige contact met België was met een vaste telefoon om dan bij problemen te horen: ’van hieruit kunnen we niets doen’.

Dat was een mooie periode maar ik ben er nu 43 en ik heb eigenlijk echt geen behoefte om nog ’te reizen’. Wandel- en fietstochten wil ik wil nog doen maar wat mij betreft is dat gewoon thuis vertrekken en gaan, België, Nederland, Europa, verder hoeft niet.

Verre reizen of zogenaamde avontuurlijke reizen zeggen mij niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35

Qwerty-273

Meukposter

Ah we hebben het nog steeds over reizen. Ik denk dat je niet direct naar (verre) reizen moet kijken als je het hebt over de mogelijkheden die je kan ondernemen op het moment dat je financiële onafhankelijkheid hebt bereikt. Wel is het belangrijk om een manier te vinden om te ontspannen.

Of dat nou in een ver land backpackend, een luxueus hotel, of een volks/moestuin om de hoek op de fiets is maakt niet veel uit (nou financieel wel maar voor het ontspannen niet). De ene persoon doet liever dit en de ander dat. En reizen voor het werk is toch een stuk anders dan reizen voor jezelf om te ontspannen. Nu heb ik slechts een aantal keer gereisd voor het werk, maar het gros van de tijd zit je in een vergelijkbaar kantoor achter een laptop en 's avonds dan eventueel nog uiteten met collega's om een team bonding event te doen. Echt de omgeving zien zoals op een eigen vakantie is toch vaak niet mogelijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Nou ja, ik niet. Ik zat gewoon te sleutelen tussen de lokale monteurs. En iedere avond mee met hen op stap naar de lokale kroeg en mee op famielliebezoek omdat ze de ’buitenlander’ eens wilden voorstellen.

Toegegeven, in latere jobs waarbij ik ook op reis ging heb ik dit niet meer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:55:
Ah we hebben het nog steeds over reizen. Ik denk dat je niet direct naar (verre) reizen moet kijken als je het hebt over de mogelijkheden die je kan ondernemen op het moment dat je financiële onafhankelijkheid hebt bereikt. Wel is het belangrijk om een manier te vinden om te ontspannen.

Of dat nou in een ver land backpackend, een luxueus hotel, of een volks/moestuin om de hoek op de fiets is maakt niet veel uit (nou financieel wel maar voor het ontspannen niet). De ene persoon doet liever dit en de ander dat. En reizen voor het werk is toch een stuk anders dan reizen voor jezelf om te ontspannen. Nu heb ik slechts een aantal keer gereisd voor het werk, maar het gros van de tijd zit je in een vergelijkbaar kantoor achter een laptop en 's avonds dan eventueel nog uiteten met collega's om een team bonding event te doen. Echt de omgeving zien zoals op een eigen vakantie is toch vaak niet mogelijk.
Ik probeer er meestal een weekend aan te knopen. Zo had ik recent nog een leuk weekendje vrije tijd in New York. En met diverse Spaanse steden heb ik dit ook gedaan. En dan vermaak ik me prima als er een beetje wat te zien of te doen is. Ook alleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Krisp "dividend" van reizen vind ik een beetje aparte term, maar, zoals al aangegeven door anderen, het ligt er erg aan hoe en wat je doet en welke ervaring je al je hebt, of je er afgezien van een leuke herinnering verder nog wat aan hebt.

Als ik naar mezelf kijk heeft het half jaar dat ik op jonge leeftijd in een ontwikkelingsland heb gewoond en gewerkt, onder behoorlijk primitieve omstandigheden, mij wel veel geleerd en ook daarna best veel invloed gehad op mijn leven.

De huidige reis die we doen met ons gezin heeft wellicht wat minder "leermomenten" voor mij en mijn partner in vergelijking met onze eerdere reizen.
Voor onze kinderen is heel veel echter compleet nieuw en ben ik van mening dat het een enorme waardevolle verrijking van hun leven is, waar ze ook later in hun leven wel wat aan hebben, zowel prive als in werk.
We reizen niet heel erg "off the beaten path", maar doen ook zeker niet alleen maar de standaard zaken. Zeker de niet standaard zaken zijn hierbij denk ik het meest waardevol voor onze persoonlijke ontwikkeling.

Mijn mening is dan ook dat ik reizen niet zou aanraden voor financiële "dividenden", wel voor persoonlijke ontwikkeling, mits je er interesse in hebt en niet alleen maar de standaard tripjes doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dividend van reizen..
Tja, in geld is dat nooit uit te drukken.

De reizen die me behoorlijk wat geld gekost hebben, maar waar we nog altijd over spreken waren New York in Februari (goedkoopste periode) en Egypte in Februari met onze 4 kinderen die toen tussen 18 en24 waren.

Naar NY was de kost 800€ pp voor de vlucht en een week hotel. Daar komen nog wat maaltijden, NY pass, musical, musea bij.
Naar Egypte was een gelijkaardige prijs, maar daar hadden we elke dag een gids en chauffeur voor, en we zijn in Cairo. Luxor en Abu Simbel geweest met nog wat stadia tussenin.
Op dat ogenblik was dat voor ons het meest betekenisvolle wat we onze kinderen konden meegeven.
Een dikke bonus werd dan een kleine bonus, maar voor ons elke cent waard.
Je geeft je kinderen en jezelf een unieke blik op de geschiedenis, op kunst, op totaal andere manieren van leven, op een totaal andere omgeving.
Noodzakelijk…. Nee, maar voor MIJ elke euro waard. Het gaf ons ook een andere verbondenheid
Ik zou het zo opnieuw doen. We hadden plannen om met 7 in 2020 naar Jordanië te gaan, maar daar heeft Covid een stokje voor gestoken. Nu lukt dat niet meer door andere (niet financiele) prioriteiten en keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dank voor alle reacties. Het bevestigt het beeld dat het zeker kan, maar reizen zeker niet altijd dividend geeft.
Tommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:26:
Dividend van reizen..
Tja, in geld is dat nooit uit te drukken.
Dat was sowieso niet het punt. :P En nogmaals: reizen kan zeker waardevol zijn. Er is niemand die hier heeft gezegd dat men niet moet/mag reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:26:
We hadden plannen om met 7 in 2020 naar Syrie te gaan, maar daar heeft Covid een stokje voor gestoken.
offtopic:
Nu ben ik best wel avontuurlijk aangelegd volgens mij en waar ik nu ben zou ik de Syrische grens ook in nog geen 4 uur bereiken als ik nu in de auto zou stappen, maar echt Syrië als vakantieland? :X
Ook de overheid van België adviseert zeer sterk om niet maar Syrië te reizen....
FO gaat welliswaar over onafhankelijkheid en is regelmatig tegendraads, maar veiligheid blijft voor mij toch wel een belangrijk punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:22:
[...]

offtopic:
Nu ben ik best wel avontuurlijk aangelegd volgens mij en waar ik nu ben zou ik de Syrische grens ook in nog geen 4 uur bereiken als ik nu in de auto zou stappen, maar echt Syrië als vakantieland? :X
Ook de overheid van België adviseert zeer sterk om niet maar Syrië te reizen....
FO gaat welliswaar over onafhankelijkheid en is regelmatig tegendraads, maar veiligheid blijft voor mij toch wel een belangrijk punt.
Typo…. Ik bedoelde Jordanië. Ik corrigeer het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Typo…. Ik bedoelde Jordanië. Ik corrigeer het even.
Misschien dat dat dan wel vakantie dividend oplevert :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
R.van.M schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Daarnaast vraag ik mij af hoeveel die vakantie naar Thailand nu echt bijdraagt aan het verruimen van het blikveld. Het overgrote deel gaat toch vooral op de gebaande paden met een standaard tour naar een tempel, cocktails drinken en op het strand liggen*

Ik denk eerder dat dan een weekje vrijwilligerswerk bij de minder bedeelden in NL meer toevoegt aan je blikveld dan een verre vakantie.

Dus het verhaal van dat je zoveel leert van vakantie vind ik schromelijk overdreven. Als je ervan geniet om verre reizen te maken dan moet je dat vooral doen, maar niet onder het mom van dividend

*uiteraard niet de mensen in dit forum want anders komt er nu weer een golf aan, ja maar ik..
Ik ben dat met je eens. Je blikveld vergroot je mi door met veel andere mensen in contact te komen en andere zienswijzes/levenstijlen te ervaren.

De enige keer dat ik echt "dividend" heb ervaren van reizen is toen ik ruim 3 maanden in USA was en ongeveer het hele land heb gezien. Ik sliep ook gewoon bij Amerikanen thuis. Het dividend kwam vooral doordat ik daarna vooral met importzaken uit USA te maken had en ze gewoon beter begreep dan daarvoor. Als je een of twee weken op een geeigende vakantie gaat, denk ik wel dat je veel ervaringen kan opdoen, maar of je er nu zoveel voordeel van hebt, vraag ik me idd af

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wat voor mij het belangrijkste was van verre reizen maken was dat het een heel ander beeld geeft wat in andere culturen normaal gevonden wordt. En daarmee heb je ook veel beter door dat wat wij in Nederland als normaal gedrag ervaren in het grotere geheel ook een grotendeels cultureel fenomeen is.

Uit duurzaamheidsoverwegingen ben ik terughoudend geworden in verre (vlieg)reizen. Ik heb met een paar verre reizen mijn blik wat kunnen verruimen en als het duurzaam zou kunnen zou ik dat graag elk jaar verder doen. Maar in de afweging wat ik te verantwoorden vind, kies ik veel vaker voor locaties die met minder vervuiling te bereiken zijn. Als het mij gegeven is, zal ik zeker nog een paar keer naar een bijzondere, verre locatie gaan maar wel met mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:11
Afas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:26:
Wat voor mij het belangrijkste was van verre reizen maken was dat het een heel ander beeld geeft wat in andere culturen normaal gevonden wordt. En daarmee heb je ook veel beter door dat wat wij in Nederland als normaal gedrag ervaren in het grotere geheel ook een grotendeels cultureel fenomeen is.

Uit duurzaamheidsoverwegingen ben ik terughoudend geworden in verre (vlieg)reizen. Ik heb met een paar verre reizen mijn blik wat kunnen verruimen en als het duurzaam zou kunnen zou ik dat graag elk jaar verder doen. Maar in de afweging wat ik te verantwoorden vind, kies ik veel vaker voor locaties die met minder vervuiling te bereiken zijn. Als het mij gegeven is, zal ik zeker nog een paar keer naar een bijzondere, verre locatie gaan maar wel met mate.
Klopt, dat merk je ook als je in een Amerikaans bedrijf werkt, of bijvoorbeeld een Japans bedrijf. Japanners zijn heel bijzonder, als de baas zegt dat iemand de Europese toko moet runnen, dan gaat ie. Laat huis en haard achter voor meerdere jaren, vrouw en kind blijft in Japan. En ze zien elkaar 1 a 2 keer per jaar, vaak niet eens geregeld/betaald door het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 09:28
Als je fo bent kun je juist duurzaam op vakantie/reis. Je hebt immers de tijd om ergens te komen dus de fiets is een optie. Of rustig aan met een electrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:02
Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:55:
En reizen voor het werk is toch een stuk anders dan reizen voor jezelf om te ontspannen. Nu heb ik slechts een aantal keer gereisd voor het werk, maar het gros van de tijd zit je in een vergelijkbaar kantoor achter een laptop en 's avonds dan eventueel nog uiteten met collega's om een team bonding event te doen. Echt de omgeving zien zoals op een eigen vakantie is toch vaak niet mogelijk.
Dat is redelijk afhankelijk van het soort reis, het soort werk.

Mijn zakelijke reizen zijn congresreizen. Dus ik ben dan niet echt gebonden aan een kantoor, ben ook niet echt gebonden aan dat soort sociale verplichtingen in die vorm. Dus dat geeft meer ruimte om naast het zakelijke, ook nog een beetje van de stad te kunnen genieten. Helemaal hetzelfde als een vakantie is het uiteraard niet. Maar er zijn toch best wat uren beschikbaar om zelf invulling te geven.

Nadeel is tegelijkertijd wel weer dat dit soort congressen zich vaak herhalen op soortgelijke locaties. Binnen Europa zijn populaire bestemmingen bijvoorbeeld Stockholm, Copenhagen, Leipzig, Barcelona, Valencia, Berlijn. Op een gegeven moment heb je het ook wel weer gezien. En zit er een belangrijk verschil tussen de ervaring in zomer en winter.
[...]

Type vakantie maakt ook uit geef je mijn inziens terecht aan. Persoonlijk vraag ik mij zelfs af of je van enkel all-inclusive vakanties zelfs niet eens meer narrow-minded raakt, i.p.v. ruimdenkender en creatiever. Je krijgt tenslotte een zeer vertekend, niet representatief beeld van een bredere diversiteit aan landen welk werkelijk waar niets te maken heeft met de ware lokale omstandigheden.

Veel van de beschrijvingen door mensen op dit soort all-inclusive vakanties lijkt dan ook meer een aftikken van dezelfde luxe lifestyle bucketlist dan iets anders.
Remco d schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:01:
Als je fo bent kun je juist duurzaam op vakantie/reis. Je hebt immers de tijd om ergens te komen dus de fiets is een optie. Of rustig aan met een electrische auto.
Een elektrische kan nog best een uitdaging zijn op dit moment. Het is vrij exotisch, ervaring met herstel hiervan is er niet altijd en overal indien je tegen problemen aan loopt. Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje ook bij fietsen. Kies je bijvoorbeeld voor een Rohloff naaf of Pinion versnellingsbak met belt drive, is leuk uit maintenance perspectief. Maar dit is een vorm van luxe welk in grote delen van de wereld ongekend is. En je dus bij eventuele problemen tegen een situatie aanloopt waarin er dus geen professionele ondersteuning is.

Maar verder volkomen eens. Indien je werk achter je kan laten, zijn er natuurlijk voldoende duurzame opties om vrij milieubewust veel van de wereld te kunnen zien op een eigen tempo. De fiets is een optie. Te voet in combinatie met de trein en lokale busverbindingen is een optie. Er zijn vele alternatieven op een vliegtuig zodra je echt gaat reizen en je niet beperkt tot een vakantie van een klein aantal weken.
Bimmert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:57:
Inmiddels vraag ik me een beetje af hoe veel zin het heeft te oordelen over of een ander zijn definitie van 'Financieel onafhankelijk' wel correct is en hoe dit in te vullen.

De amerikaanse definitie van 'sipping mai tais on the beach all day' geeft mij te weinig zingeving maar kan voor een ander misschien geweldig zijn...
Er bestaan ook binnen dit topic zeker nogal wat verschillende visies over wat FO behelst, ja. Voor mij persoonlijk is dit een staat waarin je niet langer afhankelijk bent van een eigen inkomen om de huidige of gewenste uitgaven te kunnen voorzien. Dit door inkomsten vanuit bijvoorbeeld rendementen, dividenden, beleggingen anderszins. Waarbij de gewenste uitgaven natuurlijk ook een dynamische component kent, en beïnvloedbaar is op meerdere facetten zoals aflossen schulden/hypotheek, verduurzaming van de eigen woning en zo nu en dan te reflecteren op andere uitgaven anderszins om te bepalen of je nog op je gewenste pad zit en mogelijk niet te veel door lifestyle inflation laat sturen.

En zie ik het ook helemaal niet zozeer als huidige intentie om bij het bereiken van deze status direct te stoppen met werken. Maar meer als een moment van vrijheid waarop werken optioneel geworden is. En dus afhankelijk van verloop, mocht zich hier een aanleiding toe voortdoen om te stoppen met werken, ik dan ook gewoon kan zeggen "het is wel prima zo". Geen stress, geen zorgen hoe je verder financieel rond zal komen. Maar gewoonweg prima. Je hebt de extra inkomsten tenslotte niet nodig.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
Ik moet zeggen dat ik het topic op sommige momenten behoorlijk toxic vind worden.

Dat iemand andere wensen/behoeftes heeft maakt nog niet dat het fout is. FO is maatwerk en ieder daarin zijn ding.
Voor de een is FO onbezorgd een luxe leven leiden, de ander doet het misschien wat minimalistischer. Wellicht dat daar dan ook de crux zit want er zit een verschil in hoe je het zelf voor ogen hebt.
Maar om elkaar nou af te maken over waar (en waarom) iemand zijn geld aan uitgeeft 8)7 Sorry hoor.

Houd je van extravagante vakanties? Lekker doen.
Ga je liever fietsen en camperen? Lekker doen.

Het belangrijkste lijkt mij dat je het weloverwogen doet en daarbij scherp heeft wat de impact al dan niet is, maar dat geldt denk ik voor iedereen hier wel als het om geld uitgeven gaat :)

Mijn 2 cent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:39
Reizen kan toch ook gewoon leuk zijn? Ontspanning, avonturen beleven, je kinderen en jezelf mooie herinneringen geven?

Veel reacties zijn zo zwart wit hier. Laten we het elkaar gunnen en het hebben over de combinatie vakanties en FIRE, in plaats van ‘dividend aan je vakantie overhouden’…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
JEightyFive schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:14:
Ik moet zeggen dat ik het topic op sommige momenten behoorlijk toxic vind worden.
Exact wat ik ook vorige week bedoelde. Op ieder potje past een deksel en iedereen mag zelf bepalen over hoe die zijn FO-schap gaat invullen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als ik naar de laatste paar pagina's kijk, is dat precies wat er gebeurt? Tegelijkertijd worden er argumenten/ervaringen uitgewisseld waarom je wel/niet zou willen reizen. Ik heb de laatste twee pagina's erop nageslagen, maar ik zie hier niemand zeggen dat je niet mag reizen als je FO wilt worden/bent. Ik vind het tegelijkertijd prettig om verschillende inzichten te lezen, ook als deze niet de mijne zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:12
Oordelen over elkaars financieel gedrag is o zo verleidelijk, maar niet prettig of productief. Er zijn hier een hoop project-gedreven mensen, misschien krijgen we de goede sfeer weer terug met een project?

Dus hoe in dit topic weer op het juiste spoor te komen?
- scherpere definities van soorten FO
- Financiële ratio's per soort FO
- een testje welke soort jij bent.
- visualisatie van je financiële huishouden: hoe stroomt er via je spaarquote geld naar je buffer/spaarpot/beleggingspot en welke omvang hebben ze en moeten ze hebben om je doel te halen?

Dit zijn leuke vragen om op een goede/toegankelijke manier in de openingspost te verwerken. Vul vooral aan waar je zelf behoefte aan hebt!

[ Voor 19% gewijzigd door Highland op 22-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Highland schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:53:
hoe stroomt er via je spaarquote geld naar je buffer/spaarpot/beleggingspot en welke omvang hebben ze en moeten ze hebben om je doel te halen?
Gewoon in aanloop naar FO* zoveel mogelijk diversifiëren.
Vanaf een bepaalde leeftijd en nog resterende levensverwachting de risico's zoveel mogelijk uitsluiten en het kapitaal consolideren zodat er een minimale instroom blijft. Minimaal = uiteraard in verhouding tot het eigen verwachte/gewenste uitgavenpatroon.

* eigenlijk is FO iets dat hier nooit echt gepland werd dus nooit een doel an sich.
Gewoon nooit meer uitgeven dan er binnenkwam en proberen het overschot dan maximaal te laten renderen. En op een bepaalde dag blijk je dan plots "FO" te zijn en heb je de vrijheid om dag na dag te beslissen of je wel of niet wil blijven zitten in de laatste job, volledig van richting wil veranderen, andere dingen uitproberen,...... kortom gewoon in alle vrijheid en naar eigen inzicht je tijd volledig besteden zoals je zelf wil (en daar geeft iedereen zijn eigen aanvulling aan) zonder dat er nog noodzaak is om een deel van je tijd te besteden aan het een vast inkomen om kunnen rond te blijven komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:27
IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:03:
Gewoon nooit meer uitgeven dan er binnenkwam en proberen het overschot dan maximaal te laten renderen. En op een bepaalde dag blijk je dan plots "FO" te zijn en heb je de vrijheid om dag na dag te beslissen of je wel of niet wil blijven zitten in de laatste job, volledig van richting wil veranderen, andere dingen uitproberen,...... kortom gewoon in alle vrijheid en naar eigen inzicht je tijd volledig besteden zoals je zelf wil (en daar geeft iedereen zijn eigen aanvulling aan) zonder dat er nog noodzaak is om een deel van je tijd te besteden aan het een vast inkomen om kunnen rond te blijven komen.
De kunst is natuurlijk dat dat allesbehalve "gewoon" is. Was het "gewoon" dan stevende iedereen wel ongemerkt op FO af, maar het is juist "gewoon" om, als je meer geld binnen krijgt dan je uitgeeft, te kijken naar hoe je meer kunt gaan uitgeven, in de veronderstelling dat je dan gelukkiger/succesvoller bent -- er is nooit gebrek aan bedrijven die je nieuwe diensten/producten/ervaringen aan willen smeren die je echt absoluut niet mag missen. Het is zelfs "gewoon" om wel meer geld uit te geven dan je binnen krijgt, al dan niet ongemerkt, en dat wordt aan alle kanten gefaciliteerd met kopen op afbetaling en toegankelijke leningen. En hou je toch geld over? Nou, dan is het "gewoon" om dat op een spaarrekening te zetten, ook al haal je nagenoeg geen rendement, want wie wil er nou het risico lopen op verlies met zoiets engs als beleggen?

Het is een beetje als zeggen "als je gewoon niet meer eet dan je aan calorieën verbrandt val je vanzelf af". Geen speld tussen te krijgen, maar voor veel mensen betekent dat doelbewust ernaartoe werken. Zelfde met FO, waar de financiële discipline/gewijzigde mindset niet iedereen aan komt waaien.

Geen kritiek overigens, het is natuurlijk maar wat fijn als het je wel aan komt waaien. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 17:08

Lordy79

Vastberaden

MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:01:
[...]

voor veel mensen betekent dat doelbewust ernaartoe werken. Zelfde met FO, waar de financiële discipline/gewijzigde mindset niet iedereen aan komt waaien.
Ik denk over elke grote aankoop goed na en als ik het écht wil ga ik een week wachten voor ik tot aankoop over ga. Soms is dat een week lang wachten en op mijn handen zitten. Maar het komt niet zelden voor dat ik het gewoon vergeet (en dus niet koop) of na een week denk dat ik ook wel zonder kan, of dat de wens om te kopen flink is verkleind en/of dat ik nog een week wacht.

Wat een 'grote' aankoop is, is natuurlijk voor iedereen anders. Voor de een is dat 50 euro en voor een ander misschien wel 500.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:01:
[...]
De kunst is natuurlijk dat dat allesbehalve "gewoon" is. Was het "gewoon" dan stevende iedereen wel ongemerkt op FO af, maar het is juist "gewoon" om, als je meer geld binnen krijgt dan je uitgeeft, te kijken naar hoe je meer kunt gaan uitgeven, in de veronderstelling dat je dan gelukkiger/succesvoller bent -- er is nooit gebrek aan bedrijven die je nieuwe diensten/producten/ervaringen aan willen smeren die je echt absoluut niet mag missen. Het is zelfs "gewoon" om wel meer geld uit te geven dan je binnen krijgt, al dan niet ongemerkt, en dat wordt aan alle kanten gefaciliteerd met kopen op afbetaling en toegankelijke leningen. En hou je toch geld over? Nou, dan is het "gewoon" om dat op een spaarrekening te zetten, ook al haal je nagenoeg geen rendement, want wie wil er nou het risico lopen op verlies met zoiets engs als beleggen?

Het is een beetje als zeggen "als je gewoon niet meer eet dan je aan calorieën verbrandt val je vanzelf af". Geen speld tussen te krijgen, maar voor veel mensen betekent dat doelbewust ernaartoe werken. Zelfde met FO, waar de financiële discipline/gewijzigde mindset niet iedereen aan komt waaien.

Geen kritiek overigens, het is natuurlijk maar wat fijn als het je wel aan komt waaien. :P
Echt?
Dat hangt dan toch van ieders individuele ingesteldheid af.
Ik vind het dan weer niet meer dan gewoon en normaal om er naar te streven niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt en beschouw het niet als "normaal" om te ernaar te streven steeds meer geld te kunnen uitgeven.
Moet je ook niet al te snugger voor zijn noch lang gestudeerd voor hebben. Gewoon een gezonde dosis zelfdiscipline volstaat.
En uiteraard gaat iedere overtollige calorie eerst door het mondje en zijn alle andere excuses, op een medische uitzondering na, gewoon praatjes voor de vaak om ook weer overwegend een gebrek aan discipline en een overschot aan gemakzucht te verbloemen en de oorzaak voor het falen bij een ander te kunnen leggen ipv bij zichzelf te moeten zoeken .
En zelfdiscipline en je eigen eenvoudige basis doelstellingen bepalen (nooit meer uitgeven dan er binnenkomt) is ook niet iets dat gewoon even komt aanwaaien. :+
Maar het is wel iets dat iedereen zonder al teveel kosten noch een lading aan diploma's redelijk eenvoudig kan nastreven. Je moet het alleen zelf willen en dat kost wat moeite maar meer ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:04
Kreeg gisteren een mailtje van ABN AMRO met een link naar een tool om te berekenen wat je nodig hebt om eerder te stoppen met werken. Uit interesse eens geopend. Wat al meteen opviel, en ik ook al vaker gezien heb bij dit soort tooltjes, is dat voor je 60ste stoppen blijkbaar zo bijzonder is dat het niet eens een optie is die je kunt kiezen. Max 7 jaar eerder dus. Daarnaast gaat de tool niet uit van langdurig rendement. Enkel geld op de rekening zetten dat niet meer rendeert.

Dus idd "gewoon" is het allemaal nog zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Echt?
Ik vind het dan weer niet meer dan gewoon en normaal om er naar te streven niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt en beschouw het niet als "normaal" om te ernaar te streven steeds meer geld te kunnen uitgeven.
Moet je ook niet al te snugger voor zijn noch lang gestudeerd voor hebben. Gewoon een gezonde dosis zelfdiscipline volstaat.
En uiteraard gaat iedere overtollige calorie eerst door het mondje en zijn alle andere excuses, op een medische uitzondering na, gewoon praatjes voor de vaak om ook weer overwegend een gebrek aan discipline en een overschot aan gemakzucht te verbloemen en de oorzaak voor het falen bij een ander te kunnen leggen ipv bij zichzelf te moeten zoeken .
En zelfdiscipline en je eigen eenvoudige basis doelstellingen bepalen (nooit meer uitgeven dan er binnenkomt) is ook niet iets dat gewoon even komt aanwaaien. :+
Maar het is wel iets dat iedereen zonder al teveel kosten noch een lading aan diploma's redelijk eenvoudig kan nastreven. Je moet het alleen zelf willen en dat kost wat moeite maar meer ook niet.
Gewoon is het geen wat de massa doet. Aangezien de massa idd weinig zelf discipline heeft en hun overtollige middelen het liefst uitgeeft. Kun je er van spreken dat wat jij doet niet gewoon is ook al voelt dat misschien wel zo voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 09:37
Hoe kijkt de FO community naar de gestegen inflatie en de mogelijkheid dat deze zich nog langer zal voortzetten de komende jaren? Hebben jullie veranderingen aangebracht in je investeringsportfolio, of de maandelijkse inleg verhoogd.

Zelf vraag ik me steeds meer af in hoeverre ik kan blijven leunen op ideeën als historisch 8% rendement en relatief lage inflatie (2%) terwijl het speelveld zo veranderd is de afgelopen jaren (monetaire verruiming, ESG impact, activistische aandeelhouders/maatschappij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
r.e.s schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:33:
Hoe kijkt de FO community naar de gestegen inflatie en de mogelijkheid dat deze zich nog langer zal voortzetten de komende jaren? Hebben jullie veranderingen aangebracht in je investeringsportfolio, of de maandelijkse inleg verhoogd.

Zelf vraag ik me steeds meer af in hoeverre ik kan blijven leunen op ideeën als historisch 8% rendement en relatief lage inflatie (2%) terwijl het speelveld zo veranderd is de afgelopen jaren (monetaire verruiming, ESG impact, activistische aandeelhouders/maatschappij).
Blij dat ik in aandelen zit voor het grootste deel. De waarde van de productiemiddelen zou meegestegen moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

De inflatie is al een tijdje terug in dalende lijn hoor.
Hier bovendien geen verandering van strategie.
Ik ga al enkele jaren mee en de extreem lage inflatie van de voorbije jaren was eerder de uitzondering op de regel (waarbij je zelfs voor tientallen jaren geld kon lenen aan een kost veel lager dan de inflatie, dus voor wie wakker was een echte boost in de eventuele aanloop naar FO) dan de regel.
Op langere termijn dus niet echt iets om van wakker te liggen (afhankelijk van je kapitaalsbuffer).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:36
[...]

Echt?
"Gewoon" is dan ook een heel relatief begrip. Vaak gaat het over de massa of het gemiddelde. Zal ook met je omgeving en opvoeding te maken hebben. Zo spaart mijn moeder van loon op bijstandsniveau en vindt ze dat gewoon. Ik heb ook collega's die de aankomende loonsverhoging(november notabene) al in gedachten hebben uitgegeven. Gezien het aantal mensen met schulden en het aantal mensen dat moeilijk rondkomt, ook met fatsoenlijk inkomen, is jouw discipline toch niet zo normaal als je denkt.
Zelfde met gewicht. Het principe is simpel: calorieën erin - gebruik =rond de 0 dan blijf je op gewicht. Toch is meer dan de helft van de Nederlanders te dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
superkoex9 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:38:
"Gewoon" is dan ook een heel relatief begrip.
Ik begon mijn reply dan ook niet voor niets met:
Ik vind.....
:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Echt?
Zie je die open deur daar? Ja, loopt u daar maar even door. :)
Zelfdiscipline is zoiets als rood haar: als je ermee geboren wordt de gewoonste zaak van de wereld, indien niet dan valt het nog niet mee om het te krijgen zonder dat het heel onnatuurlijk aandoet en om de zoveel tijd onderhouden moet worden.
Ik denk dat je dit gigantisch aan het onderschatten bent omdat je niet weet wat het is om anders te zijn. Iets waar we overigens allemaal wel last van hebben omdat het heel menselijk is. Het enige waar je voor moet hoeden is dat je jouw idee over wat haalbaar is rücksichtslos op anderen gaat projecteren en tot de conclusie komt dat als iemand niet bereikt heeft wat jij hebt bereikt, dat dit komt door een persoonlijk falen, en ze daar dan ook op afrekent. Ik zeg overigens niet dat jij dit dus ook wel zal doen, maar het word je wel makkelijk gemaakt.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mirved schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:31:
Kreeg gisteren een mailtje van ABN AMRO met een link naar een tool om te berekenen wat je nodig hebt om eerder te stoppen met werken. Uit interesse eens geopend. Wat al meteen opviel, en ik ook al vaker gezien heb bij dit soort tooltjes, is dat voor je 60ste stoppen blijkbaar zo bijzonder is dat het niet eens een optie is die je kunt kiezen. Max 7 jaar eerder dus. Daarnaast gaat de tool niet uit van langdurig rendement. Enkel geld op de rekening zetten dat niet meer rendeert.

Dus idd "gewoon" is het allemaal nog zeker niet.
Haha bij mijn vorige werkgever zag ik dat er een workshop was over eerder kunnen stoppen met werken: wat moet je daarvoor regelen?
ik dacht toen ook: goh interessant, zal ik eens vragen hoe dat in zijn werk gaat als ik 15-20 jaar voor de pensioendatum wil stoppen.
bleek dat de scope van de workshop 1-3 jaar eerder stoppen met werken was. :D :D

ik zou die vraag nu niet eens meer durven te stellen in zo'n gezelschap. dat levert ongemakkelijke situaties op denk ik. Zit je daar als dertiger tussen lui van 65 die eventueel 1 of 2 jaar eerder gaan stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-05-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Zelfdiscipline is zoiets als rood haar: als je ermee geboren wordt de gewoonste zaak van de wereld, indien niet dan valt het nog niet mee om het te krijgen zonder dat het heel onnatuurlijk aandoet en om de zoveel tijd onderhouden moet worden.
*knip*
Zoals bijna alles kan ook dit aangeleerd worden.
En ook zoals met bijna alles kan je daar zelf ook het initiatief voor nemen.
Zoals iedereen ben ook ik naakt, naar westers maatstaven niet bevoorrecht noch overladen met talenten geboren.
Dus ook zelfdiscipline werd hier, op eigen initiatief, aangeleerd en niet gewoon "gekregen".
En wanneer je daar dan de resultaten van kan vaststellen wordt het gewoon een plezier om dat nadien te onderhouden. :+

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2023 15:21 . Reden: Vriendelijker graag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb het idee dat er wel wat meer aandacht aan het ontstaan is voor ongelijke verdeling van kapitaal, bewustzijn over de accumulatie van kapitaal, ongelijke belasting tussen arbeid en kapitaal en dat landen ook wat assertiever worden op het gebied van minimumbelastingen, en het eerlijker belasten van multinationals. Het zou me dus niks verbazen als de rendementen op kapitaal in de toekomst structureel omlaag gaan. Ik zou het ook toejuichen, maar dat is een ander verhaal.

Maar er zijn net zoveel bewegingen de andere kant op, dus ik zou er niks om durven verwedden en ik denk niet dat je er al echt een strategie op kan baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
Ik denk dat je dit gigantisch aan het onderschatten bent omdat je niet weet wat het is om anders te zijn. Iets waar we overigens allemaal wel last van hebben omdat het heel menselijk is. Het enige waar je voor moet hoeden is dat je jouw idee over wat haalbaar is rücksichtslos op anderen gaat projecteren en tot de conclusie komt dat als iemand niet bereikt heeft wat jij hebt bereikt, dat dit komt door een persoonlijk falen, en ze daar dan ook op afrekent. Ik zeg overigens niet dat jij dit dus ook wel zal doen, maar het word je wel makkelijk gemaakt.
Dat denk je dan verkeerd.
Je moet voor mij niet gaan stellen of ik wel of niet weet wat het is om anders te zijn.
Ik heb mijn gehele actieve leven doorgebracht in een scala gaande van mensen aan (tot over) de rand van de maatschappij tot aan de top (en ook daar over) van de maatschappij. Ik kan dus wel stellen dat ik wel weet wat er mogelijk is en niet mogelijk en dat wat mogelijk is meestal uitgaat van de persoon zelf en niet afhankelijk is van externe factoren.
En voor de één is dat inderdaad vanaf de geboorte makkelijker dan voor de andere, maar ook - bij gebrek aan enige discipline - even makkelijk om van de top terug naar beneden te donderen.
Het woord falen heb ik niet eens in de mond genomen. Het gaat over het maken van keuzes en daar naar handelen. Het is niet ieders keuze om de top, FO,.... of wat dan ook te bereiken. De kunst is om zelf de keuzes te maken om je eigen doelen te kunnen bereiken en niet hopen dat een of ander wonder of een ander het voor je zal doen. Niet meer en niet minder.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MneoreJ
IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:13:
Je moet voor mij niet gaan stellen [...]
Ik merk op dat dit zo'n beetje je standaardreactie is als iemand iets stelt waar je het niet mee eens bent: het interpreteren als persoonlijke aanval en dan openen met "jij hoeft voor mij niet uit te maken dat..." alsof er iets als feit opgetekend is, in plaats van iets waar je het ook gewoon mee oneens kan zijn. Dit komt onnodig vinnig en confronterend over en nodigt bepaalt niet uit tot verdere discussie waar iedereen iets aan heeft, eerder tot een steekspel waarbij iemand op z'n strepen moet gaan staan. Of dat ook je bedoeling is weet ik niet, maar zo komt het op mij over.

Voor de rest is het wel duidelijk waar je staat dus de discussie over het specifieke punt hoeft dan ook niet verder door te gaan, maar poe hee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ik merk op dat dit zo'n beetje je standaardreactie is als iemand iets stelt waar je het niet mee eens bent
Excuseer maar de zaken nu niet gaan omdraaien.
Jij schreef wel degelijk:
Ik denk dat je dit gigantisch aan het onderschatten bent omdat je niet weet wat het is om anders te zijn.
Dat is geen algemene mening die je geeft maar een persoonlijke mening over iemand, in casu mezelf.
Ik meen dan ook de juist geplaatste persoon te zijn om jouw mening over wat ik wel of niet weet te weerleggen. En ook dat laatste is geen mening maar een ter zake doend antwoord uit eigen ervaring.
Wanneer je echter zelf van mening bent dat jij beter geplaatst bent om aan te geven wat een ander wel of niet weet en men daar dan beter niet op reageert zegt dat uiteraard ook veel.

[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2023 15:20 . Reden: Niet zo sneren aub ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ik merk op dat dit zo'n beetje je standaardreactie is als iemand iets stelt waar je het niet mee eens bent: het interpreteren als persoonlijke aanval en dan openen met "jij hoeft voor mij niet uit te maken dat..." alsof er iets als feit opgetekend is, in plaats van iets waar je het ook gewoon mee oneens kan zijn. Dit komt onnodig vinnig en confronterend over en nodigt bepaalt niet uit tot verdere discussie waar iedereen iets aan heeft, eerder tot een steekspel waarbij iemand op z'n strepen moet gaan staan. Of dat ook je bedoeling is weet ik niet, maar zo komt het op mij over.

Voor de rest is het wel duidelijk waar je staat dus de discussie over het specifieke punt hoeft dan ook niet verder door te gaan, maar poe hee.
Tegelijk was jouw post als reactie dat het niet "gewoon" is ook wel het misinterpreteren wat hij (imo) schreef. Ja natuurlijk is het niet iets wat de meeste mensen doen, maar ik herken wel mezelf in hoe hij het omschreef: Ik ben buiten hier meelezen totaal niet bezig met FO zijn. Ik koop "gewoon" wat ik wil, als ik het het waard vind. Als in, ik wil wel business class vliegen, maar no way in hell dat ik dat ga betalen :P . Maar ik ga echt niet een Excel spreadsheet updaten om te kijken bij verschillende scenarios wat de impact is van een nieuwe TV op mijn FO datum. Ik heb de luxe positie van goed salaris en geen dure smaak, en dan doe ik dus "gewoon" wat ik wil met mijn geld, en wat ik overhoud beleg ik / zet ik op de spaarrekening, en dan zie ik over 20 jaar wel waar ik ben.
psychodude schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Type vakantie maakt ook uit geef je mijn inziens terecht aan. Persoonlijk vraag ik mij zelfs af of je van enkel all-inclusive vakanties zelfs niet eens meer narrow-minded raakt, i.p.v. ruimdenkender en creatiever. Je krijgt tenslotte een zeer vertekend, niet representatief beeld van een bredere diversiteit aan landen welk werkelijk waar niets te maken heeft met de ware lokale omstandigheden.

Veel van de beschrijvingen door mensen op dit soort all-inclusive vakanties lijkt dan ook meer een aftikken van dezelfde luxe lifestyle bucketlist dan iets anders.
En dus? Nu ben ik niet van de all-inclusive vakanties (nou ja, ooit lang geleden één keer gedaan voor een weekje, was toen best leuk, maar was ook redelijk rustig), maar als iemand dat wel leuk vindt, en het liefst gewoon nog 's avonds een frikandel bij het buffer meeneemt, wat is dan het probleem? Zoals ik al eerder schreef, het scheelt waarschijnlijk dat ik een vakantie zie als iets wat je doet omdat het leuk is, en niet andere redenen hoeft te verzinnen hoe goed het wel niet is voor je persoonlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Sissors schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Ik herken wel mezelf in hoe hij het omschreef: Ik ben buiten hier meelezen totaal niet bezig met FO zijn. Ik koop "gewoon" wat ik wil, als ik het het waard vind. Als in, ik wil wel business class vliegen, maar no way in hell dat ik dat ga betalen :P . Maar ik ga echt niet een Excel spreadsheet updaten om te kijken bij verschillende scenarios wat de impact is van een nieuwe TV op mijn FO datum. Ik heb de luxe positie van goed salaris en geen dure smaak, en dan doe ik dus "gewoon" wat ik wil met mijn geld, en wat ik overhoud beleg ik / zet ik op de spaarrekening, en dan zie ik over 20 jaar wel waar ik ben.
Vind dat wel een interessante take. Ik merk wel dat ik de leidraad bij grotere life events wel nodig heb. Ik heb bij onze verbouwing bijvoorbeeld wel gebudgetteerd. Meer uitgeven had wel gekund (en ik wilde het op bepaalde aspecten ook), maar het budget hielp (en helpt) mij om e.e.a. te rationaliseren.

Dit jaar heb ik ook budgetten voor andere zaken. Het helpt om met mijn vrouw het gesprek aan te gaan over uitgaven. Zonder budget hadden we dat niet zo snel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Dat denk je dan verkeerd.
Je moet voor mij niet gaan stellen of ik wel of niet weet wat het is om anders te zijn.
Ik heb mijn gehele actieve leven doorgebracht in een scala gaande van mensen aan (tot over) de rand van de maatschappij tot aan de top (en ook daar over) van de maatschappij. Ik kan dus wel stellen dat ik wel weet wat er mogelijk is en niet mogelijk en dat wat mogelijk is meestal uitgaat van de persoon zelf en niet afhankelijk is van externe factoren.
En voor de één is dat inderdaad vanaf de geboorte makkelijker dan voor de andere, maar ook - bij gebrek aan enige discipline - even makkelijk om van de top terug naar beneden te donderen.
Het woord falen heb ik niet eens in de mond genomen. Het gaat over het maken van keuzes en daar naar handelen. Het is niet ieders keuze om de top, FO,.... of wat dan ook te bereiken. De kunst is om zelf de keuzes te maken om je eigen doelen te kunnen bereiken en niet hopen dat een of ander wonder of een ander het voor je zal doen. Niet meer en niet minder.
Je onderschat de factor geluk.
Je kan zeker van helemaal boven naar beneden donderen (de juist mix drank, drugs en foute sex kunnen daar een rol in spelen).

Maar het is een heel pak moeilijker om de omgekeerde weg te gaan.
Als je opvoeding en het nest waarin je geboren bent een hoop miserie was waardoor je amper iets hebt kunnen doen op school, dan is het daarna vrijwel onmogelijk om een status van FO te bereiken op een redelijke leeftijd.
Laat ons maar beseffen dan een stel goede ouders, 'wat meekrijgen van thuis', een redelijk IQ en een goede gezondheid een behoorlijk grote rol kunnen spelen, maar geen garantie geven.

Je zal dan nog steeds op je uitgaven moeten letten, en zeer bewust uitgaven doen.

De American dream, dat je start met niks en stinkend rijk bent op je 40e is behoorlijk exotisch. Kijk naar de rijkste mensen ter wereld, en allemaal hebben die behoorlijk wat kapitaal mee gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M

Het is bij aandelen belangrijk om naar de lange termijn te kijken. Als we kijken naar de cijfers dan zien we dat het rendement van 10,4% moeten corrigeren met 4,2% gemiddelde inflatie om op het reële rendement (dus na inflatie) van 6,2% te zien. Er is weinig reden om daar aan te twijfelen nu.

Daar staat tegenover dat we uit een periode komen met hoge rendementen en lage inflatie 12,4%-2.9% (o.a. door het geld wat het afgelopen decenia in het system is gepompt vanwege de bankencrisis en covid). De komende jaren zouden inderdaad slechtere jaren kunnen zijn voor het reëel rendement, maar er is eigenlijk geen goed alternatief. Spaargeld, aandelen en goud zullen waarschijnlijk nog slechter reageren op de situatie. Bedrijven kunnen in ieder geval hun prijzen verhogen om de inflatie deels bij te houden.

US Stock Market 50-Year Average Return

Annualized Return (including dividends) 10.432%
Annualized Return (including dividends) Inflation Adjusted 6.207%
Annualized Return (no dividends) 7.414%
Annualized Return (no dividends) Inflation Adjusted 3.304%

https://tradethatswing.co...ividends)%20is%207.054%25.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 17:08

Lordy79

Vastberaden

Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Tegenwoordig heet dat 'being priviledged'... wat ik erg misleidend vind omdat het impliceert dat hard werken en gedisciplineerd leven niet loont en een dubbeltje nooit een kwartje kan worden.

In andere topics is daar uitgebreid over gediscussieerd dus dat hoeven we niet over te doen, maar financieel niet (zeer) afhankelijk zijn of zelfs FO zijn zonder hard werken en gedisciplineerd leven is vrijwel onmogelijk.

En ja, er zal vast een 0.5% zijn die FO aangewaaid krijgt...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:49:
[...]
Je kan zeker van helemaal boven naar beneden donderen (de juist mix drank, drugs en foute sex kunnen daar een rol in spelen).
Nou, de mix drank, drugs en foute sex lijken me meer van toepassing te zijn op eigen keuzes en discipline dan op de factor "geluk". Bij mijn weten komt dat trio niet onaangekondigd en tegen de eigen wil aanwaaien. :)
Maar het is een heel pak moeilijker om de omgekeerde weg te gaan.
Ja en?
Ik beweer ook nergens dat je de makkelijke weg moet volgen en dat iets onmogelijk is omdat het moeilijker is. Het is vaak een eigen keuze om de gemakkelijkste weg te volgen maar ook dat blijft een keuze.
Uiteraard kruist ongeluk je pad en soms in die mate dat wat je ook doet je er niet meer uitgeraakt en heeft bij de geboorte de een wat meer voordeel dan de andere. Maar dat slaat niet op het grootste deel van de bevolking. Die uitzonderlijke polen zijn de uitzondering. Wanneer we ons moeten baseren op de uitzonderingen (zowel positief als negatief) kunnen we er beter nu al mee stoppen want voor zowat alles is er wel een uitzondering te bedenken dat de algemene regel/deler onderuit haalt.
Als je opvoeding en het nest waarin je geboren bent een hoop miserie was waardoor je amper iets hebt kunnen doen op school, dan is het daarna vrijwel onmogelijk om een status van FO te bereiken op een redelijke leeftijd.
Hangt ervan af wat je wil duiden als "redelijke leeftijd".
En nogmaals de status van FO is, voor mij toch, iets totaal anders dan de status FIRE. Dat laatste is meer een extreme vorm van FO.
Je zal dan nog steeds op je uitgaven moeten letten, en zeer bewust uitgaven doen.
Inderdaad en zorgen dat, zoals ik eerder schreef, er niet meer buiten gaat dan er binnen komt lijkt me nu net zeer bewust met je uitgaven omgaan.
De American dream, dat je start met niks en stinkend rijk bent op je 40e is behoorlijk exotisch. Kijk naar de rijkste mensen ter wereld, en allemaal hebben die behoorlijk wat kapitaal mee gekregen.
Allemaal durf ik sterk te betwijfelen. Bovendien durf ik, uit eigen ervaring, zelfs stellen dat wie rijk geboren is, toch in bepaalde families, totaal niet onafhankelijk kan leven.
Maar daar gaat het in dit topic zelfs niet om. Om FO te zijn moet je niet stinkend rijk zijn. Gewoon zien dat de inkomsten de uitgaven niet overstijgen en dat voor de rest van je leven. En hoe groot die inkomsten dan moeten zijn is gewoon afhankelijk van ieders individuele uitgaven om aan de eigen behoeften te kunnen voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Nou, de mix drank, drugs en foute sex lijken me meer van toepassing te zijn op eigen keuzes en discipline dan op de factor "geluk". Bij mijn weten komt dat trio niet onaangekondigd en tegen de eigen wil aanwaaien. :)

[...]

Ja en?
Ik beweer ook nergens dat je de makkelijke weg moet volgen en dat iets onmogelijk is omdat het moeilijker is. Het is vaak een eigen keuze om de gemakkelijkste weg te volgen maar ook dat blijft een keuze.
Uiteraard kruist ongeluk je pad en soms in die mate dat wat je ook doet je er niet meer uitgeraakt en heeft bij de geboorte de een wat meer voordeel dan de andere. Maar dat slaat niet op het grootste deel van de bevolking. Die uitzonderlijke polen zijn de uitzondering. Wanneer we ons moeten baseren op de uitzonderingen (zowel positief als negatief) kunnen we er beter nu al mee stoppen want voor zowat alles is er wel een uitzondering te bedenken dat de algemene regel/deler onderuit haalt.

[...]

Hangt ervan af wat je wil duiden als "redelijke leeftijd".
En nogmaals de status van FO is, voor mij toch, iets totaal anders dan de status FIRE. Dat laatste is meer een extreme vorm van FO.

[...]

Inderdaad en zorgen dat, zoals ik eerder schreef, er niet meer buiten gaat dan er binnen komt lijkt me nu net zeer bewust met je uitgaven omgaan.

[...]

Allemaal durf ik sterk te betwijfelen. Bovendien durf ik, uit eigen ervaring, zelfs stellen dat wie rijk geboren is, toch in bepaalde families, totaal niet onafhankelijk kan leven.
Maar daar gaat het in dit topic zelfs niet om. Om FO te zijn moet je niet stinkend rijk zijn. Gewoon zien dat de inkomsten de uitgaven niet overstijgen en dat voor de rest van je leven. En hoe groot die inkomsten dan moeten zijn is gewoon afhankelijk van ieders individuele uitgaven om aan de eigen behoeften te kunnen voldoen.
Je maakt het weer wat te simpel.

Ik ken wel mensen die elke maand "juist" toekomen, en dus niet meer uitgeven dan ze ontvangen, maar daarom niet er in slagen om te stoppen met werken voor hun wettelijke pensioenleeftijd.
Er zijn wel wat meer voorwaarden om echt voortijdig FO te worden.

En sla er maar wat studies op na over 'erfelijke armoede'. Als je in het verkeerde huis geboren wordt, dan start je de race met héél veel achterstand, en heel dikwijls is die onoverbrugbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Er zijn wel wat meer voorwaarden om echt voortijdig FO te worden.
Uiteraard maar je blijft FO verwarren met FIRE.
Je kan zelfs FO zijn en blijven werken en nooit toekomen aan R(E).
En het is uiteraard ook zo, en dat om uiteenlopende redenen, dat maar een klein deel van de (werkende) bevolking ooit de status van FO bereikt. Het is zelfs niet het bewust streven van de meerderheid.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 17:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Blijven we ontopic? Dus de meer praktische aspecten van financiële onafhankelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En om dan duidelijk te maken wat wel on-topic is, uit de openingspost:
Omdat (het streven naar) financiële onafhankelijkheid veel aspecten van het dagelijks leven raakt, komen in deze topic-reeks veel uiteenlopende onderwerpen ter sprake, van filosofische discussies over wat FO is, tot de beste manieren om bijvoorbeeld energie te besparen, tot welke aandelen het best zijn om in te beleggen. In principe is er hier dus best veel "on-topic", maar voor een aantal onderwerpen zijn er andere topics op GoT die beter geschikt zijn om de diepte in te gaan.
Laten we weer verder gaan met praktische, maar eventueel ook filosofische discussies over FO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
JEightyFive schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:14:

Dat iemand andere wensen/behoeftes heeft maakt nog niet dat het fout is. FO is maatwerk en ieder daarin zijn ding.
Voor de een is FO onbezorgd een luxe leven leiden, de ander doet het misschien wat minimalistischer. Wellicht dat daar dan ook de crux zit want er zit een verschil in hoe je het zelf voor ogen hebt.
Maar om elkaar nou af te maken over waar (en waarom) iemand zijn geld aan uitgeeft 8)7 Sorry hoor.

Houd je van extravagante vakanties? Lekker doen.
Ga je liever fietsen en camperen? Lekker doen.

Het belangrijkste lijkt mij dat je het weloverwogen doet en daarbij scherp heeft wat de impact al dan niet is, maar dat geldt denk ik voor iedereen hier wel als het om geld uitgeven gaat :)

Mijn 2 cent.
Ben het grotendeels met je eens, maar zou het aan de andere kant ook wel weer tof vinden als we elkaar kritisch kunnen bevragen over bepaalde levensstijlen. Maar gaat toch al snel naar 'elkaar de maat nemen'.

De discussie over noodzaak ging uiteindelijk te ver naar semantiek en ook voorgaande posts werden zo nu en dan wat venijnig, maar ik vind het wel interessant om kritisch te bevragen hoe je nou bepaalt wat de grondslag is voor jouw levensbehoeften.

En ook de factor geluk / locus of control / nature vs nurture speelt een rol en is filosofisch van aard. Wel interessant om dat alsnog ter sprake te kunnen brengen als we het aan FO kunnen linken.

Zo heb ik het geluk gehad precies op tijd een huis te (kunnen) kopen wat in waarde verdubbeld is. Was niet noodzakelijk, maar heeft wel bij verkoop en verhuizing naar goedkopere regio een bonus opgeleverd.

Ik ben helaas niet gezegend met veel zelfdiscipline en ben vaak liever lui dan moe, maar compenseer dat weer met intelligentie en vaak wat efficiënter werken incl hyperfocus. Dat is op zich wel een gunstige combinatie in mijn werk als freelancer. Dus mijn plan voor FO is daarop in te spelen en dat freelance werk langzaamaan uit te breiden ten koste van mijn baan in loondienst (verdiensten zijn ook hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Sissors schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:44:
[...]

En dus? Nu ben ik niet van de all-inclusive vakanties (nou ja, ooit lang geleden één keer gedaan voor een weekje, was toen best leuk, maar was ook redelijk rustig), maar als iemand dat wel leuk vindt, en het liefst gewoon nog 's avonds een frikandel bij het buffer meeneemt, wat is dan het probleem? Zoals ik al eerder schreef, het scheelt waarschijnlijk dat ik een vakantie zie als iets wat je doet omdat het leuk is, en niet andere redenen hoeft te verzinnen hoe goed het wel niet is voor je persoonlijkheid.
En dus niets? Hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
R.van.M schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Het is bij aandelen belangrijk om naar de lange termijn te kijken. Als we kijken naar de cijfers dan zien we dat het rendement van 10,4% moeten corrigeren met 4,2% gemiddelde inflatie om op het reële rendement (dus na inflatie) van 6,2% te zien. Er is weinig reden om daar aan te twijfelen nu.

Daar staat tegenover dat we uit een periode komen met hoge rendementen en lage inflatie 12,4%-2.9% (o.a. door het geld wat het afgelopen decenia in het system is gepompt vanwege de bankencrisis en covid). De komende jaren zouden inderdaad slechtere jaren kunnen zijn voor het reëel rendement, maar er is eigenlijk geen goed alternatief. Spaargeld, aandelen en goud zullen waarschijnlijk nog slechter reageren op de situatie. Bedrijven kunnen in ieder geval hun prijzen verhogen om de inflatie deels bij te houden.

US Stock Market 50-Year Average Return

Annualized Return (including dividends) 10.432%
Annualized Return (including dividends) Inflation Adjusted 6.207%
Annualized Return (no dividends) 7.414%
Annualized Return (no dividends) Inflation Adjusted 3.304%

https://tradethatswing.co...ividends)%20is%207.054%25.
Sowieso denk ik goed om in het achterhoofd te houden dat de safe withdrawal rate natuurlijk gewoonlijk genomen vrij laag ligt binnen de gemiddelde FO strategieën. Dit juist om dit soort slechtere jaren dan ook te ondervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
finsdefis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:26:
[...]

Ben het grotendeels met je eens, maar zou het aan de andere kant ook wel weer tof vinden als we elkaar kritisch kunnen bevragen over bepaalde levensstijlen. Maar gaat toch al snel naar 'elkaar de maat nemen'.
Maar waarom, als ik ieder jaar op wintersport wil, op zomervakantie (evt ook buiten Europa), een mooie auto wil rijden en vrijstaand wil wonen in de Randstad is dat toch volledig aan mij? Dat ik daar wellicht 2 miljoen aan vermogen voor nodig heb om dan FO te bewerkstelligen is daar een logisch gevolg van. En dat is helemaal ok als dat pas gebeurt als ik 60-65 ben ipv 45-50. Ieder zijn eigen wensen en bijbehorende levensstijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Blik1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Maar waarom, als ik ieder jaar op wintersport wil, op zomervakantie (evt ook buiten Europa), een mooie auto wil rijden en vrijstaand wil wonen in de Randstad is dat toch volledig aan mij? Dat ik daar wellicht 2 miljoen aan vermogen voor nodig heb om dan FO te bewerkstelligen is daar een logisch gevolg van. En dat is helemaal ok als dat pas gebeurt als ik 60-65 ben ipv 45-50. Ieder zijn eigen wensen en bijbehorende levensstijl.
Jullie zijn het met elkaar eens. ;) Maar dan is het toch best interessant om te weten hoe je dat aanpakt? Niemand zegt hier -ik herhaal het nog maar eens- dat je niet op vakantie mag. Er wordt wel gevraagd wat je eruit haalt. Elk antwoord daarop is goed, maar soms zullen mensen zeggen dat ze dat niet herkennen. Dat is toch prima?

We zitten hier niet op elkaar de maat te nemen of verantwoording af te leggen voor elke euro die je uit geeft, maar om elkaar te begrijpen en van elkaar te leren. Wellicht word ik ooit ook een type die 3x per jaar op vakantie wil, wie weet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Krisp schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:07:
[...]

We zitten hier niet op elkaar de maat te nemen of verantwoording af te leggen voor elke euro die je uit geeft, maar om elkaar te begrijpen en van elkaar te leren. Wellicht word ik ooit ook een type die 3x per jaar op vakantie wil, wie weet. ;)
En 9 vd 10 keer gaan dat soort gesprekken uiteindelijk toch verzanden in een “ik ga altijd een weekendje op de hei wildkamperen en ben daar 25 euro kwijt”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Helemaal eens, maar ik had zelf wel een externe spiegel nodig om te reflecteren op welke uitgaven nuttig voor mij waren. In elk geval in de beginfase.

Je kunt jezelf namelijk ook al gauw wijs maken dat je die wensen en levensstijl nodig hebt om gelukkig te zijn en in een tunnelvisie belanden, terwijl een discussie erover kan leiden tot het uitproberen van een andere levensstijl waardoor je met minder / iets anders / of juist meer genoegen wilt nemen.

Nog even los van hoe wensen al op natuurlijke wijze door de jaren heen veranderen.

En niemand zal dat dikgedrukte ontkennen, dat staat toch ook helemaal niet ter discussie.

Maar bedenk me ook dat we hier met best een aantal veteranen in het topic zitten. Dit soort zaken speelden in mijn geval met name in de eerste 3 jaren. Maar imho alsnog altijd goed om open te staan voor andere inzichten n.a.v. een evaluatie van waar je geld naartoe stroomt - dat kan natuurlijk ook op individuele basis of met je partner.

[ Voor 12% gewijzigd door finsdefis op 22-05-2023 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Blik1984 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:39:
[...]

En 9 vd 10 keer gaan dat soort gesprekken uiteindelijk toch verzanden in een “ik ga altijd een weekendje op de hei wildkamperen en ben daar 25 euro kwijt”
Fijn voor hen. :P Ik ben een keer op vakantie geweest waarbij ik door een combinatie van een tekort aan eten (als puber zat ik veel meer op de centen) en slaap echt verschrikkelijk chagrijnig werd, en sindsdien zorg ik dat slapen en eten fatsoenlijk op orde zijn.

Met andere woorden: iedereen heeft daarbij toch zijn eigen ideeën? Zolang posters hier hun eigen waarheid niet als de waarheid zien, en lezers andermans waarheid niet als aanval op hun waarheid, is er niets aan de hand. Het gaat mis als je het als aanval op elkaar gaat zien. Sowieso is er geen sluitend recept voor FO/FI/FIRE, dus laten we afstappen van het idee dat dat er moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:08:
[...]

Fijn voor hen. :P Ik ben een keer op vakantie geweest waarbij ik door een combinatie van een tekort aan eten (als puber zat ik veel meer op de centen) en slaap echt verschrikkelijk chagrijnig werd, en sindsdien zorg ik dat slapen en eten fatsoenlijk op orde zijn.
Grappig dat je dat noemt, zoiets bedoel ik dus ook precies. Ik was altijd op zoek naar de goedkoopste verblijven (excl. slaapzalen) maar inmiddels wel erachter dat meer uitgeven aan beter slaapcomfort ons dat geld wel waard is. Dus het kan ook leiden tot meer uitgeven :P

Anderzijds wel steeds kritisch geweest over kosten voor onze inrichting van het nieuwbouwhuis. Je kunt het daarbij - net zoals bij kinderen overigens - zo gek maken als je zelf wilt qua uitgaven. We hebben nog steeds meubels van ons studentenhuis van 13 jaar geleden omdat we daar allebei echt niets om geven :+ (tenzij dingen echt beschadigd of vies zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ehm, ja. Maar het is maar voor enkelen weggelegd, ook hier in dit topic, om 2 miljoen vermogen op te bouwen voor hun 65ste jaar terwijl ze ook op wintersport en zomervakantie gaan en een mooie auto op de oprit van hun vrijstaande huis in de randstad hebben staan.
Menkan nu eenmaal niet alles hebben en doen. Maar als FO wel een serieus streven is, dat is tenslotte het onderwerp van dit topic, dan is het soms wel handig om kritisch naar je eigen eisen en wensen te kijken en hoe die zich verhouden tot FO worden. Uiteraard bepaal je daarbij zelf de balans, maar wat kritische geluiden en voorbeelden van situaties waarbij er soms andere mogelijkheden zijn om een bepaald doel te bereiken dan simpelweg geld uitgeven, kunnen daar voor sommige mensen wel bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

finsdefis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Anderzijds wel steeds kritisch geweest over kosten voor onze inrichting van het nieuwbouwhuis. Je kunt het daarbij - net zoals bij kinderen overigens - zo gek maken als je zelf wilt qua uitgaven. We hebben nog steeds meubels van ons studentenhuis van 13 jaar geleden omdat we daar allebei echt niets om geven :+ (tenzij dingen echt beschadigd of vies zijn).
Die fase ben ik inmiddels wel voorbij. Ik maak met liefde mijn eigen (houten) kasten, schuw marktplaats niet voor een stoel, bank of een lamp, maar ik heb inmiddels wel door dat mooie spullen gewoon geld kosten. Ja, Ikea kan ook, of zelfs de kringloop, maar in mijn zoektocht naar fatsoenlijke stoelen voor de eettafel kon ik alleen stoelen vinden van 450 euro/stuk. En na een aantal dagdelen verder te hebben gezocht, heb ik toch echt mijn pinpas getrokken. Ben er nog steeds heel blij mee. :9

Ik geef daar dus wel om, en ik kan ook elke keer weer genieten van onze inrichting. Maar goed, ik ga dan ook niet zo vaak op vakantie... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
rube schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Ehm, ja. Maar het is maar voor enkelen weggelegd, ook hier in dit topic, om 2 miljoen vermogen op te bouwen voor hun 65ste jaar terwijl ze ook op wintersport en zomervakantie gaan en een mooie auto op de oprit van hun vrijstaande huis in de randstad hebben staan.
Menkan nu eenmaal niet alles hebben en doen. Maar als FO wel een serieus streven is, dat is tenslotte het onderwerp van dit topic, dan is het soms wel handig om kritisch naar je eigen eisen en wensen te kijken en hoe die zich verhouden tot FO worden. Uiteraard bepaal je daarbij zelf de balans, maar wat kritische geluiden en voorbeelden van situaties waarbij er soms andere mogelijkheden zijn om een bepaald doel te bereiken dan simpelweg geld uitgeven, kunnen daar voor sommige mensen wel bij helpen.
Even voor de duidelijkheid, ik ben die persoon niet die ik heb geschetst. Mijn laatste vakantie buiten europa was 6 jaar geleden, alleen, en ik sliep in een hostel met mijn 30 jaar oud. En ik rijd een 13 jaar oude station.

Waar voor mij het probleem in zit is dat altijd alles minder kan, de auto kan altijd nog wat kleiner of heb je wel een auto nodig. De vakantie kan altijd goedkoper, het huis kan altijd kleiner of op een andere locatie. Etc etc etc. En het zullen vast en zeker goedbedoelde adviezen zijn, maar 9 vd 10 keer wordt er helemaal niet om advies gevraagd. Maar toch komt dat belerende vingertje met de opmerking dat de uitgave niet FO-minded zou zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ach, bij gelijk wat zijn er grenzen naar onder.
Je kan geen degelijke maaltijd hebben voor minder dan 2 euro of zo.
Een beetje degelijke en betrouwbare fiets zal je niet vinden voor 50€.
Een woning huren heeft ene minimumprijs, tenzij je een kraakpand of garagebox gaat bewonen.

Naar boven zijn er geen grenzen, het kan altijd duurder.
In beide richtingen moet je je grenzen stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Idd, ik maak mij wel even de bedenking dat we met ons FO-streven wel nog steeds binnen het gekende conformistische kader blijven: werken, huisje kopen, sparen, beleggen, belastingen betalen, consumeren,...

Met de gekende voor- en nadelen.

Er zijn andere manieren om FO na te streven of te zijn. Met de daarbij horende voor- en nadelen.

Ik heb af en toe wel eens een contact met ’het alternatieve circuit’ en dan kom je wel eens iemand tegen die geen eigen woning heeft, die sporadisch eens betaalt werkt, meer bezig zijn met activisme en vrijwilligerswerk, ... op een of andere manier lukt het hen ook om zich staande te houden en hun ding te doen. Er vertrouwen in hebben als je geeft dat je ook terugkrijgt maar niet in de vorm van geld.

Niet dat ik wil ruilen of zo maar er ik heb daar toch een zekere bewondering voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Die fase ben ik inmiddels wel voorbij. Ik maak met liefde mijn eigen (houten) kasten, schuw marktplaats niet voor een stoel, bank of een lamp, maar ik heb inmiddels wel door dat mooie spullen gewoon geld kosten. Ja, Ikea kan ook, of zelfs de kringloop, maar in mijn zoektocht naar fatsoenlijke stoelen voor de eettafel kon ik alleen stoelen vinden van 450 euro/stuk. En na een aantal dagdelen verder te hebben gezocht, heb ik toch echt mijn pinpas getrokken. Ben er nog steeds heel blij mee. :9

Ik geef daar dus wel om, en ik kan ook elke keer weer genieten van onze inrichting. Maar goed, ik ga dan ook niet zo vaak op vakantie... >:)
Ja ik zie dat in ons geval dus niet echt als fase. Tenminste, ik denk niet dat we daar in gaan veranderen en reserveer er ook niks voor. Maar ja, voor de vakanties moeten we dan wel weer meer reserveren.

Denk dat we wat dat betreft niet zoveel waarde aan 'mooi' hechten, in elk geval financieel niet :P

Aan de andere kant is onze valkuil dus wel goedkoop = duurkoop. Soms loont het wel om iets aan te schaffen dat minder frustratie oplevert en langer meegaat, maar die knop omzetten vind ik nogal eens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:36
Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:58:
Een woning huren heeft ene minimumprijs, tenzij je een kraakpand of garagebox gaat bewonen.

Helemaal eens. De grens blijft altijd arbitrair en zal ieder voor zich moeten bepalen. Het blijft, zoals aangehaald, voor een groep mensen lastig om te lezen over de grenzen van anderen zonder daar een waardeoordeel over te geven. Dan krijg je dus dingen als:
"Ik eet altijd droge pasta met smac en ben voor 0,64 cent per maaltijd klaar. Mijn fiets geef ik niets om dus bij de junk op de hoek gehaald voor 10 euro. " De andere uitersten tref je minder in dit topic omdat FO/Fire wel heel lastig wordt als je alleen Caviar lust en alleen met de helicopter naar je werk wil..

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:26
De trucs of gewoontes om geld te besparen zijn wel interessant, maar aan de andere kant hebben ze niks met FO te maken. Het gaat om de bereking met savingsrate en/of passief inkomen. Daarmee kun je berekenen wanneer je met enige zekerheid FO wordt en hoeveel je dan te besteden hebt.

Nu na redelijk wat jaren actief FO nastreven, merk ik dat het inderdaad steeds sneller gaat. Bij mij is over vier jaar de hypotheek afbetaald na 18 jaar. Ik betaal dus flink per maand om dat te kunnen halen en heb daarnaast een savingsrate van >40%. Zodra de hypotheek weg is wordt dat ongeveer 70%. FO op mijn 50e is het doel, heb nog 12 jaar. Maar... door een gewenste verhuizing over 5 jaar (zonder nieuwe hypotheek) kan het zijn dat de FO datum een paar jaar opschuift, wat voor mij prima is.

Tips voor de zuinigheid:
- Geen droger, de was hangt op een vierkant uitklaprek. Scheelt aanschaf, onderhoud en stroom en dat telt redelijk op voor iets wat in theorie onnodig is.
- Zo weinig mogelijk abonnementen. Internet is gratis via wifi. Dus op het werk en thuis. Bellen doe ik zelden, dus heb een degelijke (maar oude) Samsung A8 en een abonnement van 4 euro per maand.
Geen televisie-abo. Heb wel F1TV (hobby mag). Vriendin heeft wisselend een Netflix of ander streaming account actief.
Heb wel een energieservice account. In mijn geval wel handig met zonneboiler en zonnepanelen, anders kun je nooit een professional vinden. Als je ze vindt, zijn ze erg duur.
- Geen verzekeringen, behalve de verplichte. Ziektekosten altijd vooruitbetalen en zo laag mogelijk, maar dat is per persoon anders. Ik heb in 38 jaar nog nooit één verzekering aan hoeven spreken (geluk). Voorzichtig met materiaal zijn, eventuele schade zelf fixen of betalen. Het is meestal goedkoper dan oververzekerd zijn.
- Zo weinig mogelijk auto's en kilometers. Ik fiets altijd (4 km) en vriendin met elektrische fiets (10 km). Eén auto staan, die daardoor per maand weinig geld kost én minder onderhoud nodig heeft. Kilometervergoeding krijg je nog wel.
- Maandelijks inleggen met een strak bedrag in aandelen. Maar, als er iets over is, ook genieten van dat geld (uitjes, eten, games, kleding).
-Energie. Indien mogelijk, zorg zo snel mogelijk dat je zoveel mogelijk zelf opwekt. Ik zit netto op 0 euro per maand met salderen.
- Kinderen. Kinderopvang kost geld. We werken hier samen 2x4 dagen met een strakke planning. Heb op het werk geregeld dat ik een uur later begin. Scheelt opvangkosten voor school begint. Verder drie keer per week opvang nodig, het is niet anders.
-Sporten. Dat kan goedkoop. Zelfdiscipline en thuis of vanuit huis. Mag zeker bij een club, maar persoonlijk vind ik dat duur voor wat beweging. Fietsen naar werk, rondje hardlopen, het kost niks en je blijft fit. Heb zelf een set dumbbells liggen. Fysiek prima in vorm, is ook belangrijk om gelukkig FO te worden. Wat heb je aan FO op 50 jaar als je er als een varken uitziet en in het ziekenhuis raakt met hartfalen. Vriendin heeft wel een sport-abo bij een club.
- Eten. Uit eten kan soms prima, maar is erg duur in verhouding. Indien het leuk is voor je, ga zoveel mogelijk thuis koken. Leuk, leerzaam, gezond en een heel stuk goedkoper. Airfryer is een luxe, maar t.o.v. de frituutpan gezonder en goedkoper in gebruik en het heeft meer opties. Heb er laast twee karbonades in een paar minuten perfect mee gebakken. Volgende dag vier kroketten voor de zondag. Maandag een paar afbakbroodjes bij een soepje. Gezond, lekker en als de stroom gratis is, kost het niks.
- Onderhoud. Verven, maaien, klusjes, schoonmaken. Hou het simpel. Laat alles niet verrotten, maar het hoeft ook niet altijd in nieuwstaat te blijven. We zitten heerlijk aan een keukentafel van 120 euro die vol zit met beschadigingen na 12 jaar. Geeft karakter en is functioneel prima. Verspil geen tijd, geld en moeite om het huis constant mooi en schoon te maken voor de visite of langslopende mensen.

Over geld uitgeven: als je een strak FO-plan hebt en je leeft flink zuinig qua structurele kosten, dan komen er vanzelf momenten waarbij je extra geld overhoudt. Die geef ik met alle liefde uit aan leuke dingen. Ook dan let ik op prijs/kwaliteit, maar ook op wat ik graag wil. Voor het gamen spendeer ik zo'n 1000 euro per jaar aan hardware en gadgets. Kleding heb ik nodig voor op het werk en voor vakantie. Ik heb niet veel, maar wel nette en soms dure kleding.

Ik mis vast nog wat en ik snap ook dat niet alle tips voor iedereen goed werken. De laatste: trek je niks aan van anderen. Denk na over wat jij wil en hoe het anders kan.

spoiler:
Eet nooit snoep, drink niet met veel suiker! Dat is het ergste wat je kan doen als je gezond en snel FO wil worden. Niet vergeten dat FO worden betekent dat je deels het leven van nu verschuift naar later. Dan moet je later wel in staat zijn om te kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
finsdefis schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:26:
[...]
En ook de factor geluk / locus of control / nature vs nurture speelt een rol en is filosofisch van aard. Wel interessant om dat alsnog ter sprake te kunnen brengen als we het aan FO kunnen linken.

Zo heb ik het geluk gehad precies op tijd een huis te (kunnen) kopen wat in waarde verdubbeld is. Was niet noodzakelijk, maar heeft wel bij verkoop en verhuizing naar goedkopere regio een bonus opgeleverd.
Ja hier hetzelfde. In 2013 een appartement in Utrecht op de kop getikt. Ik had in dat complex zelfs nog de keuze tussen een stuk of 4 leegstaande appartementen. Dat kan je je vandaag niet meer voorstellen.
Gekocht voor 110. Verkocht voor bijna 2 ton in 2018 en inmiddels gaan ze voor boven de 2 ton weg.

Die overwaarde is weer een flinke kickstart geweest voor de volgende woning. Aanbouw laten plaatsen, vloerverwarming laten leggen + meteen 30k afgelost op de hypotheek.

Dat is echt geluk hebben. Het was voor mij nooit zo bedoeld. Ik wilde simpelweg dichter bij mijn toenmalige werk wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:58:

En zoals al meermaals aangehaald verschillen die grenzen van persoon tot persoon.
De ondergrens van de ene is dus niet noodzakelijk de ondergrens van de andere. Integendeel.
De ene persoon is ook al creatiever dan de andere.

Uiteraard kan je, mits wat creativiteit, een heel gezonde maaltijd hebben voor minder dan twee euro (TGTG, groenten en fruit uit eigen tuin,....). Er zijn weken dat we bv. - als aanvulling op eigen gekweekt voedsel - voor 10€ in de supermarkt aan voeding inkochten en daar met twee personen een week mee doen.
Niet omdat het moet (zoals eerder geschreven komt er momenteel 7 keer meer binnen dan er gemiddeld buitengaat, wat bedraagt de savingraat dan? :) ) maar gewoon omdat het kan. Waarom meer betalen voor hetzelfde als jj het ook voor minder kan aankopen?
Een woning huren moet je hopelijk niet meer doen wanneer je FO nastreeft en al zeker niet meer wanneer je denkt dat je het bent.
Eén van de voorwaarden om redelijk comfortabel FO te zijn, voor mij toch, is juist om de vaste kosten zo laag mogelijk te houden (wonen zonder huur en hypotheekvrij, energie, onderhoud,.....). Daaronder versta ik ook eigenaar zijn van de woning waarin je woont en deze niet meer te moeten huren en uiteraard je energieproductie bijna volledig in eigen handen nemen. Iedere euro die je niet moet spenderen aan terugkerende vaste kosten kan je tenslotte aan iets anders spenderen en/of sparen.
En voor wie een beetje nuchter in het leven staat zijn er uiteraard ook bovengrenzen. Mijn woning mag bv. dan geen protserige villa in de duurste wijk van de stad zijn maar heeft alle comfort die nodig is. Duurder en extravaganter zou voor mij dus geen enkele meerwaarde genereren. Enkel meer onderhoudskosten.

Het "probleem" met vaste kosten is dat je over die uitgaven niet zelf kan beslissen. Huur, hypotheek, afbetalingen, energienota, ...... zijn kosten die anderen voor je betalen en waarvan je dus afhankelijk bent.
Heb je die kosten grotendeels zelf in de hand dan heb je ook de volledige vrije keuze om met je geld te doen wat je zelf wil => sparen voor meer inkomen en/of grotere uitgave op termijn, uitgeven aan wat luxe individueel voor je betekent, een combinatie van voorgaande,...

Voor alle duidelijkheid, gewoon mijn mening en standpunt dat ik in de praktijk breng.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 08:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
superkoex9 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:32:
[...]

De andere uitersten tref je minder in dit topic omdat FO/Fire wel heel lastig wordt als je alleen Caviar lust en alleen met de helicopter naar je werk wil..
Tenzij je 100k per maand verdient. Het gaat altijd om je savingsrate.

Daarom dat de discussies ook zo enorm verzanden in details. Voor iemand die 5k netto per maand op zn rekening krijgt is het elke week uit eten van 100eur een kleine impact (8% v salaris). Voor iemand die moet rondkomen van 2k netto wel (20% v salaris).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

En daarom is het (ook) interessant om te lezen hoe je de ondergrens kunt verlagen. Niet dat ik het dan meteen ook wil doen, maar het kan wel inspirerend werken. Onze boodschappen zijn de laatste maanden ontzettend duur geworden, en ik zoek naar manieren om dat goedkoper te doen. Dan is het leuk om daarover mee te lezen, niet alleen hier, maar ook elders.

Ik kwam ook nog deze tegen: https://decorrespondent.n...e0-0582-2f67-7fcf47ff6f2e. Voor mij herkenbaar: als je jezelf omgeeft andere sociale kringen met luxere standaarden, dan voel je jezelf al snel wat goedkoop. Terwijl dat natuurlijk niet hoeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 23-05-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:08:
En daarom is het (ook) interessant om te lezen hoe je de ondergrens kunt verlagen. Niet dat ik het dan meteen ook wil doen, maar het kan wel inspirerend werken. Onze boodschappen zijn de laatste maanden ontzettend duur geworden, en ik zoek naar manieren om dat goedkoper te doen. Dan is het leuk om daarover mee te lezen, niet alleen hier, maar ook elders.

Ik kwam ook nog deze tegen: https://decorrespondent.n...e0-0582-2f67-7fcf47ff6f2e. Voor mij herkenbaar: als je jezelf omgeeft andere sociale kringen met luxere standaarden, dan voel je jezelf al snel wat goedkoop. Terwijl dat natuurlijk niet hoeft.
Een verwant begrip is ook wel relatieve deprivatie (wiki).

Eigenlijk proberen we in de weg naar FO de hele menselijke psyche overhoop te gooien. Als je je dan toch met anderen vergelijkt, doe dat dan met een groep 'onder' je (oneerbiedig gezegd).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 24-05-2023 09:19 . Reden: link aangepast op verzoek ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Krisp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:08:
Ik weet niet of zo iets in NL ook bestaat maar wij gebruiken regelmatig de TGTG
app. De betere kwaliteit tegen de laagste prijs.

ps. In dat verhaal van decorrespondent kan ik me overigens totaal niet vinden.
Je gewoon niets aantrekken van wat anderen van je denken doet geen pijn er er is bij mijn weten nog niemand van gestorven. Wat anderen van mij menen te moeten denken is eerder hun probleem dan het mijne. :-)
Leef gewoon je eigen leven naar eigen goedbevinden en niet naar de normen die de anderen denken voor je te moeten stellen en waar je meent je dan te moeten aanpassen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 13:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

IvoB2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Ik weet niet of zo iets in NL ook bestaat maar wij gebruiken regelmatig de TGTG
app. De betere kwaliteit tegen de laagste prijs.
ja bestaat in Nederland ook,
Paar keer gebruik van gemaakt om te proberen, maar thuis liepen we door dieeten toch tegen problemen aan.
Ik probeer koolhydraat arm te eten voor mijn diabetes en "EPI pen" allergisch voor Tomaat, pistache en meloen.
En mijn vrouw is gluten en lactose intolerant.

geweldige manier om geld te besparen inderdaad. en afhankelijk van waar je zit: Stad is een heel stuk beter dan een verlaten dorp, kan je aardig je boodschappen compleet maken op die manier.

Wij laten de boodschappen elke week door de Jumbo thuis bezorgen.
Scheelt een ritje met de auto: 13km (2,75 euro) bezorgen is 2 euro per week.
en een hoop kostbare tijd.
We hebben een standaard week menu voor de boodschappen, dus met 1 klik zit alles erin.
Daarna aanvullen met de aanbiedingen en klaar.
Scheelt ook de vele verleidingen die je in de winkel tegen komt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Smuggler schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:34:
[...]

geweldige manier om geld te besparen inderdaad. en afhankelijk van waar je zit: Stad is een heel stuk beter dan een verlaten dorp, kan je aardig je boodschappen compleet maken op die manier.
Wij wonen niet in de stad, zelfs niet in het centrum van een dorp, en nog nooit voeding thuis laten bezorgen.
De stad lijkt me ook niet zo handig om voldoende ruimte te hebben om in eigen energie- en voedselproductie te voorzien.
Maken er geen punt van om ook de boodschappen met de e-bike te doen. spaart ook gebruik van de auto (niet dat dit moet want deze rijdt doorgaans op zonne-energie maar wij lenen hem liever uit aan wie hem kan gebruiken dan hem stil te laten staan), niet zoeken naar (betalende) parkeerplaats, nooit file (in de dichtsbijgelegen stad mogen in de binnenstad de auto's de fietsers niet voorbij steken) en meestal zelfs tijd want je rijdt met je fiets tot praktisch voor de winkeldeur.
Niet dat onze tijd zo kostbaar is want we zijn meester van eigen tijd en dit - voor mij - 24/7.

Met verleidingen in welke winkel dan ook geen probleem => gewoon kopen wat je zelf nodig hebt. Meer is er niet aan (zelfdiscipline weet je wel?).

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Playa del C. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:22:
...

Ik heb in 38 jaar nog nooit één verzekering aan hoeven spreken (geluk). Voorzichtig met materiaal zijn, eventuele schade zelf fixen of betalen. Het is meestal goedkoper dan oververzekerd zijn.

...

-Sporten. Dat kan goedkoop. Zelfdiscipline en thuis of vanuit huis. Mag zeker bij een club, maar persoonlijk vind ik dat duur voor wat beweging. Fietsen naar werk, rondje hardlopen, het kost niks en je blijft fit. Heb zelf een set dumbbells liggen. Fysiek prima in vorm, is ook belangrijk om gelukkig FO te worden. Wat heb je aan FO op 50 jaar als je er als een varken uitziet en in het ziekenhuis raakt met hartfalen. Vriendin heeft wel een sport-abo bij een club.
- Eten. Uit eten kan soms prima, maar is erg duur in verhouding. Indien het leuk is voor je, ga zoveel mogelijk thuis koken. Leuk, leerzaam, gezond en een heel stuk goedkoper. Airfryer is een luxe, maar t.o.v. de frituutpan gezonder en goedkoper in gebruik en het heeft meer opties. Heb er laast twee karbonades in een paar minuten perfect mee gebakken. Volgende dag vier kroketten voor de zondag. Maandag een paar afbakbroodjes bij een soepje. Gezond, lekker en als de stroom gratis is, kost het niks.
- Onderhoud. Verven, maaien, klusjes, schoonmaken. Hou het simpel. Laat alles niet verrotten, maar het hoeft ook niet altijd in nieuwstaat te blijven. We zitten heerlijk aan een keukentafel van 120 euro die vol zit met beschadigingen na 12 jaar. Geeft karakter en is functioneel prima. Verspil geen tijd, geld en moeite om het huis constant mooi en schoon te maken voor de visite of langslopende mensen.

...

spoiler:
Eet nooit snoep, drink niet met veel suiker! Dat is het ergste wat je kan doen als je gezond en snel FO wil worden. Niet vergeten dat FO worden betekent dat je deels het leven van nu verschuift naar later. Dan moet je later wel in staat zijn om te kunnen leven.
De term geluk zie je interessant genoeg vaak voorbij komen in relatie tot geslaagde life events, succesvolle carrières, etc. Maar tegelijkertijd onderstreep je binnen diezelfde vele factoren waarom dit helemaal niet zozeer een kwestie van geluk is.

Investeren in jezelf, eigen gezondheid en je persoonlijke leefomgeving is geen kwestie van geluk. Dit is een overwogen keuze welk simpelweg rendeert in optimalisatie van de eigen gezondheid en de staat van je persoonlijke leefomgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

IvoB2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Wij wonen niet in de stad, zelfs niet in het centrum van een dorp, en nog nooit voeding thuis laten bezorgen.
De stad lijkt me ook niet zo handig om voldoende ruimte te hebben om in eigen energie- en voedselproductie te voorzien.
Maken er geen punt van om ook de boodschappen met de e-bike te doen. spaart ook gebruik van de auto (niet dat dit moet want deze rijdt doorgaans op zonne-energie maar wij lenen hem liever uit aan wie hem kan gebruiken dan hem stil te laten staan), niet zoeken naar (betalende) parkeerplaats, nooit file (in de dichtsbijgelegen stad mogen in de binnenstad de auto's de fietsers niet voorbij steken) en meestal zelfs tijd want je rijdt met je fiets tot praktisch voor de winkeldeur.
Niet dat onze tijd zo kostbaar is want we zijn meester van eigen tijd en dit - voor mij - 24/7.

Met verleidingen in welke winkel dan ook geen probleem => gewoon kopen wat je zelf nodig hebt. Meer is er niet aan (zelfdiscipline weet je wel?).
had het over TGTG dat dit aanbod in een afgelegen dorp erg schaars is ten opzichte van een stad.
In elk geval in nederland.

Wij halen 1x per week boodschappen, die 2 euro van bezorgen ga ik niet terug verdienen door het zelf op te halen.
Niet in geld, en al helemaal niet in tijd :). en eenmaal gewend aan het thuisbezorgen wil ik niet meer anders.
Heb de supermarkt hier al een jaar of 4 niet meer van binnen gezien.
e-bike heb ik niet, lekker bewegen als ik toch met de fiets ga.
En het dorp hier kent geen files of betaald parkeren dus dat is ook geen reden om met de fiets te gaan.
Daarnaast passen de weekboodschappen amper op de fiets.
Tijd is mij meer waard dan een uur per week te besteden aan boodschappen halen. ik werk wel 4 minuten langer om die 2 euro terug te verdienen ;)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:26
psychodude schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:29:
[...]

De term geluk zie je interessant genoeg vaak voorbij komen in relatie tot geslaagde life events, succesvolle carrières, etc. Maar tegelijkertijd onderstreep je binnen diezelfde vele factoren waarom dit helemaal niet zozeer een kwestie van geluk is.

Investeren in jezelf, eigen gezondheid en je persoonlijke leefomgeving is geen kwestie van geluk. Dit is een overwogen keuze welk simpelweg rendeert in optimalisatie van de eigen gezondheid en de staat van je persoonlijke leefomgeving.
Ja klopt, maar alsnog is het natuurlijk wel deels geluk om bijvoorbeeld niet een ziekte te krijgen via genen of dat die storm net jouw schutting wel laat staan en die van de buren niet. Dus, deels geluk. Wou het zelf in ieder geval niet omschrijven alsof iedereen altijd alles kan afdwingen. Zodra je genoeg buffer hebt, raad ik in ieder geval aan om flink in de verzekeringen te snijden. Zo heb ik het overlijdensrisico voor de hypotheek ook beëindigd. Zijn niet de grootste bedragen, maar opgeteld tikt het aan. De hypotheek is al voor een groot deel opgebouwd in een spaardeel, dus de verzekering daarvoor is gewoon niet meer nodig. Overwegingen.

Maar eens met jou inderdaad. Ik denk dat mensen die niet slagen in het leven ook veel sneller in de slachtofferrol gaan zitten en het hebben over pech in hun leven en dat een ander zoveel geluk heeft gehad. Als je een pakje per dag rookt, dan is de pech om longkanker te krijgen niet ver te zoeken. Ook genoeg mensen die zo'n ziekte en levenseinde dan wel accepteren trouwens, waar ik ook respect voor heb. Ik doe zelf ook genoeg dingen verkeerd, denk ik zo. Probeer wel altijd vanaf het huidige moment weer op te bouwen, dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Laatst online: 15:59

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Playa del C. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:53:
[...]
De hypotheek is al voor een groot deel opgebouwd in een spaardeel, dus de verzekering daarvoor is gewoon niet meer nodig.
Wel even goed kijken naar die voorwaarden - een spaarhypotheek kan 0% uitkeren als één van de polishouders overlijdt. Daar is juist die al-dan-niet gekoppelde ORV voor.

Het scheelt wel om de ORV uit de spaarhypotheek te trekken en los bij een verzekeraar onder te brengen. Scheelde mij zo`n €80 netto per maand met dezelfde dekking. Jammer dat ik dat niet 10 jaar eerder door had gerekend...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Smuggler schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:42:
[...]

had het over TGTG dat dit aanbod in een afgelegen dorp erg schaars is ten opzichte van een stad.
In elk geval in nederland.
Correct, hier ook.
Alleen vind je in Vlaanderen geen afgelegen dorpen meer waar je binnen een straal van 10 km al niet terug in de "bewoonde wereld" kan terugkeren.
De kunst (afhankelijk van individuele smaak) is ook om enerzijds zo "afgelegen" te wonen dat er ruimte is om ongestoord je eigen ding te doen maar dat je (bij FO kies je immers je tijdsgebruik volledig zelf) wel nog met de (e-)fiets ergens komt om "beschaafde" inkopen te doen en van alle moderne faciliteiten te kunnen genieten. :)
Wij halen 1x per week boodschappen, die 2 euro van bezorgen ga ik niet terug verdienen door het zelf op te halen.
Hangt van de omstandigheden af.
Ik werk niet meer voor derden. De tijd die ik "verdoe" door met de fiets te gaan winkelen (een keer om de tien dagen) kan ik door thuisbezorging niet op een andere manier terugverdienen. Daarenboven moet je als FO ook helemaal niets meer terugverdienen. Je zou dan immers inkomsten en kapitaal genoeg moeten hebben om comfortabel rond te komen.
Als extraatje met de fiets is dat je dan ook nog eens kosteloos beweging hebt en echt onder de mensen komt ipv afgesloten in het vierwielig blik van op afstand naar de wereld te turen (om nog maar te zwijgen om je dozen door derden voor je deur te laten afzetten).
Daarnaast passen de weekboodschappen amper op de fiets.
Cargobike.
Tijd is mij meer waard dan een uur per week te besteden aan boodschappen halen. ik werk wel 4 minuten langer om die 2 euro terug te verdienen ;)
Dat is nu net het hele punt. Eenmaal FO moet je helemaal niet meer werken om die 2 euro terug te verdienen. Volledige vrije beschikking over al de tijd is dan het hoogste goed.
Wanneer jouw keuze dan is om boodschappen voor de deur af te leveren en dan vier minuten langer aan iets anders te besteden, daar is uiteraard ook niets mis mee.
Gewoon een andere keuze van tijdsbesteding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Playa del C. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ja klopt, maar alsnog is het natuurlijk wel deels geluk om bijvoorbeeld niet een ziekte te krijgen via genen of dat die storm net jouw schutting wel laat staan en die van de buren niet. Dus, deels geluk. Wou het zelf in ieder geval niet omschrijven alsof iedereen altijd alles kan afdwingen. Zodra je genoeg buffer hebt, raad ik in ieder geval aan om flink in de verzekeringen te snijden. Zo heb ik het overlijdensrisico voor de hypotheek ook beëindigd. Zijn niet de grootste bedragen, maar opgeteld tikt het aan. De hypotheek is al voor een groot deel opgebouwd in een spaardeel, dus de verzekering daarvoor is gewoon niet meer nodig. Overwegingen.

Maar eens met jou inderdaad. Ik denk dat mensen die niet slagen in het leven ook veel sneller in de slachtofferrol gaan zitten en het hebben over pech in hun leven en dat een ander zoveel geluk heeft gehad. Als je een pakje per dag rookt, dan is de pech om longkanker te krijgen niet ver te zoeken. Ook genoeg mensen die zo'n ziekte en levenseinde dan wel accepteren trouwens, waar ik ook respect voor heb. Ik doe zelf ook genoeg dingen verkeerd, denk ik zo. Probeer wel altijd vanaf het huidige moment weer op te bouwen, dat helpt.
Het aanwenden van een slachtofferrol is eenvoudig. Dit is tenslotte het pad van de minste effort. Helaas zien we anno 2023 maar al te vaak dat er men afgunst gekeken wordt naar mensen die het beter hebben. Laat je hier niet te veel in meeslepen. Wees trots op hetgeen je bereikt hebt hierin.

Nee, men kan niet alles afdwingen. Maar veel wel.

Neem het voorbeeld van de schutting. Enkel en alleen al door het feit dat je rekening houdt met de mogelijkheid dat bij een fikse storm deze kan doen omwaaien, sta je al 2-0 voor. Je kunt vervolgens namelijk de afweging maken, in de keuze van een schutting. Eén welk qua constructie mogelijk wat duurder is, maar meer stormbestendig is. Of één welk mogelijk minder stormbestendig is, maar met een buffer achter de hand om mocht het lot toeslaan, deze te kunnen doen vervangen. Is het dan ongeluk indien je schutting omwaait bij ingecalculeerd risico?

Idem dito voor iemand zijn of haar financiële status. Ook zo eentje welk je frequent toegeschreven ziet worden aan geluk. Maar is het uiteindelijk een kwestie van geluk dat mensen hier binnen dit topic na een x-aantal jaren een status van FO bereiken, een zeer ruime financiële buffer hebben? Natuurlijk niet. Dit is een kwestie van jarenlange discipline, veelal gepaard met een hoge mate van investering in jezelf qua ontwikkeling binnen de carrière als ook de gemaakte offers tijdens het pad door jezelf zekere beperkingen op te leggen. Geluk speelt hierin een ondergeschikte rol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
Misschien is het een leuk ideetje om hier eens een rondje fo-bedrag te noemen dat je zelf in gedachten hebt? Ja, dat is heel persoonlijk maar het is gewoon om eens een idee te hebben. Mag afgerond op 100k :)

Ik zal beginnen: 500k flexibele en op ieder moment liquideerbare beleggingsportefeuille (grotendeels wereld etf) + afbetaalde woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Wozmro schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:22:
Misschien is het een leuk ideetje om hier eens een rondje fo-bedrag te noemen dat je zelf in gedachten hebt? Ja, dat is heel persoonlijk maar het is gewoon om eens een idee te hebben. Mag afgerond op 100k :)

Ik zal beginnen: 500k flexibele en op ieder moment liquideerbare beleggingsportefeuille (grotendeels wereld etf) + afbetaalde woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJLV9iWY3yJyVzk3L1g8Z9qvTQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J0Im3yHWHDpB6Ofhnc8QlWJe.png?f=fotoalbum_large
Ik volg nogsteeds dit schema.
De gele lijn is wat ik nodig heb op datum x. en de blauwe lijn is hoe het sparen verloopt volgens de planning.
De rode stip is de plek waar ik vorige keer ongeveer was toen ik het bekeek.
eind 2025 / begin 2026 moet de hypotheek dus zijn afgelost, nouja in elk geval moet er genoeg cash zijn om dit te kunnen doen.

nog 2,5 jaar om dit te bereiken, en dat lijkt wel te gaan lukken :).

De grijze lijn is als we verhuizen naar iets goedkopers :).
daar zouden we ongeveer 100K aan "verdienen"

Dus wat ik nodig denk te hebben dat verschilt van hoe het leven zal lopen.
maar ongeveer 350.000K. bovenop een afgelost huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
- Eigen woning open bebouwing (is ook nooit een hypotheek op geweest).
- Geen energiekosten.
- Geen vaste autokosten.
- Zo weinig mogelijk lopende vaste kosten.
- 20K buffer op zichtrekeningen voor onverwachte uitgaven.
- Kapitaalsbuffer van 300K die binnen de 10 dagen beschikbaar is (bedrijfsobligaties op 6-7 jaar met gegarandeerde kapitaaluitkering = deel consolidatie met betrekkelijk laag risico en relatief vlug beschikbaar te maken) om van beleggingsopportuniteiten gebruik te kunnen maken
- Virtuele kapitaalsbuffer van 300K (fluctuerende waarde van de belegging = deel fluctuerende waardevermeerdering met hoger risico).
- Wat onroerend goed als belegging (om te spreiden).
- Jaarlijkse aangroei van kapitaal volgens de huidige omstandigheden van een 85.000 €. Waarvan zekere jaaruitgaven rond de 13.000 €.

Dit voor 2 personen. Ongeveer te halveren wanneer je het per persoon wil zien.

Ik volg maar één schema: zien dat er jaarlijks niet meer buiten gaat dan er binnenkomt en onder normale omstandigheden niet aan de 600K buffer komen (maar binnen die buffer mag er wel gewisseld worden tussen onroerend en roerend inkomen).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2023 13:38 ]

Pagina: 1 ... 136 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.