Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 17:08

Lordy79

Vastberaden

rube schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Jij kan het makkelijk betalen en je doet het regelmatig. Daarom voelt het denk ik niet enorm luxe.
Hij praat over 100 euro.
Als ik een keer uit eten ga ben ik dat ook kwijt. En dan zonder de kinderen.... En dan is het niet buitengewoon luxe ofzo.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 19:41
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:30:
Ik baseer mijn maandelijkse uitgaven nu gewoon door alle lopende kosten van de voorbije jaren op het einde van het jaar te delen door 12 en dat is dan het geschatte maandbedrag (het echte gemiddelde maandbedrag voor het lopende jaar ken je pas op het 31/12 van het voorbije jaar. Wanneer die uitgaven dan telkens op dezelfde orde uitkomen denk ik wel, voor mezelf, een mooie inschatting te kunnen gaan maken op wat nog komen moet.
Dat lijkt me een prima benadering, en vormt een basis voor vergelijking als je de kosten uitgesplitst zou hebben per post -- wat naar ik begrijp voor jouw administratie niet zo nuttig (meer) is. Dan staat er als het goed is dus wel dat iets dat groot onderhoud of vervangen nodig heeft ergens eens in de 10 jaar dus een bedrag per maand "kost" op die manier. Indien niet (omdat je het nog nooit hebt hoeven vervangen) dan zit daar inderdaad wel een verschil met wat je "echte" uitgaven zijn.
Voor mij doet de aanloop naar FO en de opbouw van de buffer tijdens de weg er naar toe er ook niet zo toe.
Ik heb nl. nooit met voorbedachte rade naar FO toegeleefd. Op een dag heb ik gewoon beslist, uiteraard na alle inkomsten, tegoeden, behoeften en uitgaven eens tegen elkaar afgewogen te hebben dat het wel welletjes geweest was. Heb ik er ook nooit wakker van moeten liggen of de planning al dan niet op schema zat.
Wel, daarop kan ik natuurlijk alleen maar zeggen "good for you". :) Je bevind je daarmee natuurlijk wel in een redelijk uitzonderlijke positie in dit topic, dat zelf al uit mensen bestaat met redelijk uitzonderlijke posities. De meeste mensen zitten ook niet zozeer op een strakke planning naar FO waar ze wakker van zouden liggen als het eens naar achteren schuift, maar leven op zo'n manier dat het toch wel lijkt dat ze eerder dan de normale pensioendatum FO zijn, en proberen dat wellicht met verstandige beslissingen nog wat te versnellen. Dan sta je er uiteraard iets anders in dan wanneer je alle schaapjes allang op het droge hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 16-05-2023 16:51 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:14
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Dat kan allemaal wel zijn maar ik hou om de eigen FO te berekenen uiteraard alleen rekening met de eigen uitgangspositie. Iedereen moet volgens de eigen parameters zijn eigen rekening maken.
Uiteraard. Ik wou alleen aangeven dat, los van persoonlijke voorkeuren, die parameters voor iemand in Nederland totaal anders kunnen uitpakken dan voor iemand in Vlaanderen. En dat het ook daarom weinig zinvol is om te discussiëren over wat een 'realistisch' uitgavenpatroon is als je een Nederlandse situatie met een Vlaamse situatie vergelijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 16-05-2023 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Hij praat over 100 euro.
Als ik een keer uit eten ga ben ik dat ook kwijt. En dan zonder de kinderen.... En dan is het niet buitengewoon luxe ofzo.
Maar het feit dat je dat zonder er bij na te denken kunt, geeft wel aan dat je in een luxepositie zit. Daar is niets mis mee, maar je moet dat niet zien als 'de standaard voor iedereen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
[...]

Hij praat over 100 euro.
Idd, 100€ is de laagste schatting, met alles erop en eraan zal het wel meer zijn, maar dan hebben we ook met ca 10 mensen gezellig gegeten.

En een fles wijn van 15€ vind ik heel redelijk, zeker omdat we met 10 meestal toe komen met 1-2 flessen.

Als ik een bbq doe, dan ben je dat budget ook snel kwijt zonder dat er heel speciaal vlees op de grill gaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
MneoreJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Dat lijkt me een prima benadering, en vormt een basis voor vergelijking als je de kosten uitgesplitst zou hebben per post -- wat naar ik begrijp voor jouw administratie niet zo nuttig (meer) is. Dan staat er als het goed is dus wel dat iets dat groot onderhoud of vervangen nodig heeft ergens eens in de 10 jaar dus een bedrag per maand "kost" op die manier. Indien niet (omdat je het nog nooit hebt hoeven vervangen) dan zit daar inderdaad wel een verschil met wat je "echte" uitgaven zijn.
Gezien alles al jaren wordt bijgehouden in een rekenblad is het uiteraard ook geen kunst dat uit te splitsen per uitgavepost. Maar gezien het om de basisuitgaven gaat om mijn comfortgevoel te verzekeren (inclusief niet noodzakelijke basisuitgaven zoals een bezoek aan een restaurant/culturele voorstelling/bezoek aan de drankenhandel,.......) heeft dat voor mezelf idd weinig nut. Het geeft me een idee wat ik op een jaar in totaal uitgegeven heb zonder het gevoel te hebben me iets tekort gedaan te hebben en dit af te zetten tegen de jaarlijkse uitgaven.
Ik zou uiteraard de maanduitgaven ook nog eens kunnen opsplitsen wat echt heel noodzakelijk is om te overleven en afzonderlijke postjes maken voor luxe die in het geval van de hoogste nood nog geschrapt kunnen worden. Maar momenteel zie ik daar (gelukkig) niet de noodzaak toe.

Zoals geschreven, de "echte" uitgaven van het lopende jaar ken ik telkens pas op 31/12 en zijn een indicatie voor het volgende jaar. Niet meer niet minder. Ik ga heus niet wakker liggen wanneer het eens een jaar 14000 € is ipv 12000 euro. Toch niet zolang de verhouding tussen wat er binnenkomt en wat er buiten gaat niet plots veel kleiner gaat worden dan wat de vorige jaren normaal was. In het laatste geval zit je immers aan je buffer. Zolang er echter meer binnen komt dan buiten gaat groeit de buffer (wat niet echt nodig is maar het alleen maar makkelijker maakt wanneer echt grote onverwachte uitgaven zich zouden aandienen).
Het is niet dat ik moet krabben om rond te komen om FO te zijn. Integendeel.
Maar het is ook niet omdat ik eigenlijk op veel grotere voet zou kunnen leven dat ik daar meer voldoening zou uithalen. Dus voorlopig is het best zo.
Wel, daarop kan ik natuurlijk alleen maar zeggen "good for you". :) Je bevind je daarmee natuurlijk wel in een redelijk uitzonderlijke positie in dit topic, dat zelf al uit mensen bestaat met redelijk uitzonderlijke posities. De meeste mensen zitten ook niet zozeer op een strakke planning naar FO waar ze wakker van zouden liggen als het eens naar achteren schuift, maar leven op zo'n manier dat het toch wel lijkt dat ze eerder dan de normale pensioendatum FO zijn, en proberen dat wellicht met verstandige beslissingen nog wat te versnellen. Dan sta je er uiteraard iets anders in dan wanneer je alle schaapjes allang op het droge hebt.
Daar ben ik me volledig van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Uiteraard. Ik wou alleen aangeven dat, los van persoonlijke voorkeuren, die parameters voor iemand in Nederland totaal anders kunnen uitpakken dan voor iemand in Vlaanderen. En dat het ook daarom weinig zinvol is om te discussiëren over wat een 'realistisch' uitgavenpatroon is als je een Nederlandse situatie met een Vlaamse situatie vergelijkt.
Precies of de parameters voor alle Nederlanders en alle Vlamingen hetzelfde zouden zijn.
Volgens jouw interpretatie houdt hier elke discussie op want geen twee casussen zijn gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Maar het feit dat je dat zonder er bij na te denken kunt, geeft wel aan dat je in een luxepositie zit. Daar is niets mis mee, maar je moet dat niet zien als 'de standaard voor iedereen'.
Nee maar de mensen die FO zijn, zijn ook niet de standaard... Tenzij je dus bijstandsniveau als FO ziet ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:10:
Zoals geschreven, de "echte" uitgaven van het lopende jaar ken ik telkens pas op 31/12 en zijn een indicatie voor het volgende jaar. Niet meer niet minder. Ik ga heus niet wakker liggen wanneer het eens een jaar 14000 € is ipv 12000 euro.
Ik hanteer een dergelijke benadering maar op zich alleen voor uitgaven aan vermaak. Ik merk dat dat nogal eens varieert namelijk en dat van tevoren begroten is voor mij niet nuttig omdat ik er dan als vanzelf ook naar ga leven, en dat is niet nodig/niet fijn. Ik maak dus aan het eind van het jaar daar de staat op hoeveel ik nou echt heb uitgegeven en voer dat op als "het" bedrag dat ik elke maand uitgeef. Niet omdat het op de cent moet kloppen of om het angstig in de gaten te houden, maar wel zodat ik een idee heb wat de verhoudingen zijn.

Over eenmalige uitgaven maak ik me ook niet druk, maar als zo'n uitgave van 2000 euro elke 5 jaar terug zou komen (om maar eens wat te noemen) dan heb je het over ~35 euro p/m. Dat is allesbehalve een kapitaal, maar ik vind het wel handig om nu al op de uitgavenpost te hebben staan. Zeker als je normaal toch al niet veel uitgeeft zijn al die dingen bij elkaar toch best meetbaar. :P En als die 2000 euro voor "vervangen van de computer" zijn (ik noem maar wat) dan kun je dat mooi vergelijken met een console aanschaffen (plus spellen) omdat je alleen maar spelletjes doet, of een cloud-abonnement zodat je zelfs die console niet meer nodig hebt, of een andere vernuftige oplossing die iemand anders bedacht heeft, wat niet gaat als het ergens op een grote hoop ligt.

Op het moment dat je buffer zo groot is dat je het toch de rest van je leven niet meer op krijgt wordt dit misschien wat minder interessant. Maar zover ben ik nog niet -- bovendien denk ik dat ik het stiekem dan nog steeds gewoon leuk vind om te optimaliseren, of het nou zo nodig moet of niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daar kan ik me volledig in vinden.
Het is niet omdat ik door jaren alles bij te houden tot de slotsom kom dat ik een uitgavepatroon heb van omgerekend een 1000/1100 €/maand (en dat hier dan meegeef) dat ik daar ook naar toe leef.
We geven uit wat we denken nodig te hebben en dit is gewoon vooralsnog het resultaat. En idd niet het omgekeerde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:40
Lordy79 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Nee maar de mensen die FO zijn, zijn ook niet de standaard... Tenzij je dus bijstandsniveau als FO ziet ofzo.
Er zit natuurlijk nog wel een vrij breed segment tussen bijstandsniveau en 1.5 kg zalm voor een avondje eten thuis :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:00
[...]
Hij praat over 100 euro.
Perceptie? Er zijn honderduizenden mensen in Nederland voor wie 50 euro om uit eten te gaan wel pure luxe is. Voor jou niet. Voor mij ook niet...ik heb het er alleen zeer zelden voorover.

Dit ging echter niet over uit eten gaan, maar (mijn interpretatie) gewoon op een zaterdagavond even bij elkaar zijn met het gezin. Dan vind *ik* (ruim) 100 euro aan boodschappen voor wat eten veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Perceptie? Er zijn honderduizenden mensen in Nederland voor wie 50 euro om uit eten te gaan wel pure luxe is. Voor jou niet. Voor mij ook niet...ik heb het er alleen zeer zelden voorover.

Dit ging echter niet over uit eten gaan, maar (mijn interpretatie) gewoon op een zaterdagavond even bij elkaar zijn met het gezin. Dan vind *ik* (ruim) 100 euro aan boodschappen voor wat eten veel.
Ja, 100 euro aan boodschappen voor een avondje thuis is echt wel enorm veel voor de meeste mensen. Zelf doe ik het ook wel eens hoor, maar ik vind het ook niet gek als (FO-georienteerde) mensen genoegen nemen met wat goedkopere drank en een zelfgemaakte pizza ofzo.

Dat het voor sommigen karig voelt als je een wijn van 4 euro hebt kan natuurlijk, maar niet iedereen heeft dezelfde wensen.

(frikandel speciaal ftw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rube schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Natuurlijk is uit eten gaan luxe. per definitie want je kunt ook prima thuis koken.
Maar de opmerking waarop ik reageerde is dat het wel heel bijzonder zou zijn als je een impulsieve aankoop van 100 euro doet...
Dat kan ik niet rijmen met het hoofdonderwerp in dit topic.
Dat was alles. Dat jij 100 euro veel vindt voor 4 of meer personen (incl drank) heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Er zit natuurlijk nog wel een vrij breed segment tussen bijstandsniveau en 1.5 kg zalm voor een avondje eten thuis :+.
Met 10 personen….

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Precies. Dat geeft al ineens een hele andere context aan " een avondje eten met de kinderen". Blijft een hoop geld natuurlijk, maar €10,- pp thuis culinair verwend worden is natuurlijk een schijntje ten opzichte van op restaurant gaan :) Zo is het toch weer een FO-vriendelijke keuze geworden 😉

Maargoed, we zijn weer bij de periodieke discussie beland waarbij we aannames over elkaar doen, een boekhouding volgens eigen regels erop nahouden, niet alles tot in detail vermelden en elkaar erop wijzen wat de ander allemaal vergeet in zijn/haar overzicht. En natuurlijk niet te vergeten het eigen referentiekader en de verschillende levensstaarden waarop men zich FO kan noemen. 🍿 Verwarring en onbegrip alom :+

PS: Het meer filosofische gesprek daarvoor over hoe je je leven inricht bij FO vind ik een hele leuke en meer interessante. En natuurlijk ook de weg er naartoe. Die cijfertjes zijn leuk, maar dat heb ik na de eerste 2 of 3 jaar wel losgelaten en niet meer echt bijgehouden. De koers is goed en dat geeft voldoende vertrouwen.

[ Voor 47% gewijzigd door Phony op 16-05-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:17
Ik lees deze discussie ook lachend mee.
Iedereen heeft een bepaald budget om per maand te kunnen spenderen. Afhankelijk van de persoon en de situatie en het FO-plan. Wat maakt het verder uit waar iemand dat geld aan uitgeeft?

Voor de mensen hier die werken. Veel van ons krijgen deze maand het vakantiegeld en belasting terug! Het is ingecalculeerd en een sigaar uit eigen doos, maar blijft leuk om het met tweeverdieners ergens de komende dagen te ontvangen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:29
Playa del C. schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:39:
Iedereen heeft een bepaald budget om per maand te kunnen spenderen. Afhankelijk van de persoon en de situatie en het FO-plan. Wat maakt het verder uit waar iemand dat geld aan uitgeeft?
Ik vind dat juist interessant om te lezen. Kijken hoe anderen hun FO-budgetten zien en waar dat geld dan naar toe gaat. Zet sommige dingen voor mij ook in perfectief en zet aan tot nadenken: ‘wat vind ik daarvan’ en ‘zou ik dat ook kunnen/willen’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
SvV_Ying schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:51:
Ik vind dat juist interessant om te lezen. Kijken hoe anderen hun FO-budgetten zien en waar dat geld dan naar toe gaat. Zet sommige dingen voor mij ook in perfectief en zet aan tot nadenken: ‘wat vind ik daarvan’ en ‘zou ik dat ook kunnen/willen’.
Precies. Als we door gaan zaniken over of 100 piek aan een bepaalde maaltijd spenderen nu wel of niet luxe is en hoe en waarom dan wordt het allemaal wat minder boeiend (:P), maar de "zo kan het ook" situatieschetsen waarbij iemand er een heel andere levensstijl op nahoudt dan jou zouden we zo in een boek kunnen publiceren. De vele gezichten van FO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]

Over het algemeen klopt dat, maar niet als het gaat over hoe iemand zijn vrij te besteden geld uitgeeft. Daar stelt ieder voor zichzelf een budget voor op, wat past in het FO-plan. Het heeft dan geen nut om met elkaar te discussiëren over of de inhoudelijke uitgaven FO-technisch gezien wel verantwoord zijn. Dat zijn ze gewoon niet, het gaat om geld wat buiten het FO-plan valt.
Wel met je eens dat de losse tips om structureel geld te besparen altijd interessant zijn.

Een beter voorbeeld: ik heb thuis en op het werk onbeperkt draadloos internet (wifi). Dus heb ik geen internetabonnement voor mijn telefoon. Scheelt minstens 10 euro per maand. Kan niet iedereen doen, maar is een mooie tip in het algemeen.

Als ik begin met: ja, ik heb een prachtig FO-plan en ik koop daarnaast graag de nieuwste gaming-hardware. Dan hoeven we niet te discussiëren over of dat wel bijdraagt aan een betere FO situatie.

Zoals zo vaak: de balans tussen nu leven en later FO leven. De race-pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Playa del C. schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:39:

Voor de mensen hier die werken. Veel van ons krijgen deze maand het vakantiegeld en belasting terug! Het is ingecalculeerd en een sigaar uit eigen doos, maar blijft leuk om het met tweeverdieners ergens de komende dagen te ontvangen.
Je krijgt uiteraard geen belasting terug.
Je hebt doorheen het jaar gewoon meer belasting betaald dan je zou moeten en je krijgt dus gewoon een deel van je eigen geld teruggestort.
Belasting bijbetalen = gratis lening gekregen van de overheid.
Belasting terugtrekken = gratis lening gegeven aan de overheid.

En het is uiteraard ook niet zo dat nog gaan werken/een vervanginkomen krijgen en FO zijn niet gelijktijdig kunnen bestaan.
Dan verwar je FO met FIRE.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2023 09:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Je krijgt uiteraard geen belasting terug.
Je hebt doorheen het jaar gewoon meer belasting betaald dan je zou moeten en je krijgt dus gewoon een deel van je eigen geld teruggestort.
Belasting bijbetalen = gratis lening gekregen van de overheid.
Belasting terugtrekken = gratis lening gegeven aan de overheid.
Dat zei ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 26-09 20:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zat dit jaar met mijn belastingaangifte op precies 3 euro en dus afgerond 0 euro.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan begrijp ik niet wat daar dan zo leuk aan is.
Je krijgt gewoon ingecalculeerd terug waar je sowieso recht op had en bij een betere regeling al niet op voorhand had moeten afdragen (en eerder had kunnen besteden/beleggen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Vind ik ook leuk om te lezen hoe iedereen daarin verschilt. En soms leerzaam. Maar dan dus zonder oordeel of iets goed of fout is of de norm zou moeten zijn, of dat anderen een vergelijkbaar leefpatroon zouden moeten hebben of zouden kunnen nastreven.

Ik vind het bv juist wel leuk, en inspirerend, om te lezen over mensen die een heel laag uitgavenpatroon hebben of nastreven. En welke keuzes daarin worden gemaakt. Dan zullen er een hoop keuzes zijn die ik niet zou maken, maar vaak genoeg zitten er ook keuzes bij die mij triggeren om te kijken of ik daar ook iets aan zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Je krijgt gewoon ingecalculeerd terug waar je sowieso recht op had en bij een betere regeling al niet op voorhand had moeten afdragen (en eerder had kunnen besteden/beleggen).
Vergelijk het met het aflopen van een spaardeposito. Het is gewoon je eigen geld, maar wel geld dat je eerst niet beschikbaar had. Je krijgt ineens een extra 'zakje geld' op je rekening. Waarbij je kunt gaan nadenken wat je daar mee wilt/gaat doen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Playa del C.
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Haha, ja prima. Mensen kunnen weinig tot niks doen aan die achterhaalde regelingen. Ik had ook liever het geld gewoon per maand en waar het hoort. Nu het dan toch zo is, dan is de periode waarin je die bedragen dan toch op je eigen rekening krijgt toch leuker dan alle andere periodes waarin je ze onterecht niet krijgt.

In mijn geval, ik krijg bijna elke maand meer inkomen dan het standaardsalaris. 13e maand, overuren, royalties, enz.
Gezien de financiële partner alleen in mei veel extra ontvangt, is dit voor ons de maand met het meeste inkomen. En dat geldt voor veel mensen in Nederland. Doet mij verder ook niks, ik bekijk het per jaar uiteindelijk. Het moment dat je het op de eigen rekening ziet staan, is voor velen toch een positief/leuk moment.

spoiler:
Thumbs up als je het eens bent, mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04
Playa del C. schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Haha, ja prima. Mensen kunnen weinig tot niks doen aan die achterhaalde regelingen. Ik had ook liever het geld gewoon per maand en waar het hoort. Nu het dan toch zo is, dan is de periode waarin je die bedragen dan toch op je eigen rekening krijgt toch leuker dan alle andere periodes waarin je ze onterecht niet krijgt.

In mijn geval, ik krijg bijna elke maand meer inkomen dan het standaardsalaris. 13e maand, overuren, royalties, enz.
Gezien de financiële partner alleen in mei veel extra ontvangt, is dit voor ons de maand met het meeste inkomen. En dat geldt voor veel mensen in Nederland. Doet mij verder ook niks, ik bekijk het per jaar uiteindelijk. Het moment dat je het op de eigen rekening ziet staan, is voor velen toch een positief/leuk moment.

spoiler:
Ik vind het vooral leuk omdat je dan de markt een beetje 'mag' timen want je hebt extra inkomsten en die gaan naar de ETFs. Dus dan is het even leuk of de koers net weer hoger of lager is en waarvoor je inkoopt. :) Overigens is voor mij Februari de leukste maand. Dan wordt de jaarlijkse bonus uitgekeerd (voor mijn functie minstens 25% en dit jaar ~40%) en komen de aandelen vrij (Vesting) :). Vakantiegeld wordt bij ons maandelijks uitgekeerd. Dus alleen de belasting teruggave binnenkort.

Overigens, als ze de regels mbt pensioensparen aanpassen en je mag dan ~30K per jaar inleggen, dan wordt de belasting teruggave een stuk leuker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Vergelijk het met het aflopen van een spaardeposito. Het is gewoon je eigen geld, maar wel geld dat je eerst niet beschikbaar had. Je krijgt ineens een extra 'zakje geld' op je rekening. Waarbij je kunt gaan nadenken wat je daar mee wilt/gaat doen.
Euh neen.
Op kapitaal dat uitstaat om te sparen krijg je extra rente.
Op kapitaal dat uitstaat bij de overheid krijg je (in België toch niet) geen rente.

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik moet niet gaan nadenken wat ik met uitstaand kapitaal moet doen eenmaal beschikbaar. Dat staat daar net om (extra) inkomen te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Vakantiegeld mochten ze van mij afschaffen, is alleen maar lastiger voor mij op de administratie. Ook zo'n typisch Nederlands gebruik weer, vadertje Staat die voor de kleyne luyden zorgt door het geld apart te houden. Maar goed, we hakken het in 12 gelijke delen en tellen het bij het inkomen en dan klopt het ook weer. :P

Ik gebruik deze maand dan wel als ijkpunt om te kijken of de hoogte van de buffer voor onmiddellijke uitgaven nog wel klopt (te hoog/te laag) zodat ik weet waar het extra geld naartoe moet, maar dat is meer van de nood een deugd maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:36
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Vind ik ook leuk om te lezen hoe iedereen daarin verschilt. En soms leerzaam. Maar dan dus zonder oordeel of iets goed of fout is of de norm zou moeten zijn, of dat anderen een vergelijkbaar leefpatroon zouden moeten hebben of zouden kunnen nastreven.

Ik vind het bv juist wel leuk, en inspirerend, om te lezen over mensen die een heel laag uitgavenpatroon hebben of nastreven. En welke keuzes daarin worden gemaakt. Dan zullen er een hoop keuzes zijn die ik niet zou maken, maar vaak genoeg zitten er ook keuzes bij die mij triggeren om te kijken of ik daar ook iets aan zou hebben.
+1
Volgens mij is dat precies het doel van dit topic. Informatie geven/discussiëren over FO.
Iedereen hier zal een ander plan hebben en andere keuzes maken in wat noodzakelijk of wenselijk is. Moet je dat 1 op 1 overnemen? Wat mij betreft niet. Is het goed voer om je eens aan het denken te zetten, dat wel.
Ik heb bijvoorbeeld al enkele jaren geleden het TV abonnement opgezegd nav een discussie in dit topic(of een van de voorgangers). Daar had ik zonder die discussie nooit op gekomen want "een TV abo heb je gewoon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Euh neen.
Op kapitaal dat uitstaat om te sparen krijg je extra rente.
Op kapitaal dat uitstaat bij de overheid krijg je (in België toch niet) geen rente.
Maar daar hoef je dan (in Nederland) weer geen vermogensrendementsheffing over te betalen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik moet niet gaan nadenken wat ik met uitstaand kapitaal moet doen eenmaal beschikbaar. Dat staat daar net om (extra) inkomen te genereren.
Ja, maar bij het aflopen van een deposito kun je dan toch weer gaan denken over waar je dan in stopt. Weer een deposito? Aandelen/ETF? Of een andere investering? Dat zijn afwegingen die je ook bij die belastingteruggave of vakantiegeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:49:
Vakantiegeld mochten ze van mij afschaffen, is alleen maar lastiger voor mij op de administratie. Ook zo'n typisch Nederlands gebruik weer, vadertje Staat die voor de kleyne luyden zorgt door het geld apart te houden. Maar goed, we hakken het in 12 gelijke delen en tellen het bij het inkomen en dan klopt het ook weer. :P
Dat vakantiegeld is bij een heleboel bedrijven ook al afgeschaft. Het zit bij steeds meer bedrijven met allerlei andere sigaren uit eigen doos (zoals 13de maand en bovenwettelijke vakantiedagen) in een groot budget dat je kunt gebruiken en laten uitkeren wanneer je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:01:
Dat vakantiegeld is bij een heleboel bedrijven ook al afgeschaft. Het zit bij steeds meer bedrijven met allerlei andere sigaren uit eigen doos (zoals 13de maand en bovenwettelijke vakantiedagen) in een groot budget dat je kunt gebruiken en laten uitkeren wanneer je wilt.
Goed om te horen. Bij ons was het in ieder geval nog geen optie om zoiets te doen, of het geld gewoon maandelijks uit te keren (expres naar gevraagd in het kader nee heb je, ja kun je krijgen). We hebben inmiddels een OR maar het is ook weer niet zo belangrijk dat ik een heel traject in wil puur om personeelszaken meer werk te bezorgen, dan werk ik er zelf wel omheen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

spoiler:
Ik begrijp uiteraard dat voor veel mensen het een positief moment is dat ze geld terugkrijgen van de belastingen. Dat dit komt omdat veel mensen niet echt stilstaan bij de reden daarvan is een ander gegeven.
Dat wanneer je afhankelijk bent van een werkgever (die de voorafbetyalingen doet) men dit niet in helemaal in de hand heeft is ook een feit. Gelukkig kan je dit als zelfstandige of als FO/FIRE niet (meer) afhankelijk van een werkgever beter regelen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid (en om te kunnen vergelijken) wat is een standaardsalaris?
Wat bedoel je precies met een financiële partner?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
spoiler:
Bah..

Verder on topic denk ik dat het vanzelfsprekend is dat de lezers hier het daarmee eens zijn, echter voor wie wat minder geintresseerd is financiën is het zeker een beter systeem. Hetzelfde zie je ook met voorschot van energierekening in plaats van maandelijks afrekenen waarbij je in de zomer geld terug krijgt en in de winter 300-400 euro mag aftikken. De gemiddelde mens is gewoon slecht in financiën omdat het ze niet interesseert.

Overigens kan je bij een werkgever niet gewoon aangeven om het vakantiegeld maandelijks uit te betalen? Ik heb wel eens bedrijven gezien die dat standaard doen. Ze zullen natuurlijk voor die enkeling niet graag een uitzondering willen maken maar betwijfel of ze daarmee in hun recht staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 17-05-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[quote]Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Maar daar hoef je dan (in Nederland) weer geen vermogensrendementsheffing over te betalen.

[/quoquo
Deze begrijp ik niet.
Op kapitaal dat je terugkrijgt van de belasting is er geen rendement (eerder een verlies door inflatie).
Nogal logisch dat je op nul rendement geen heffing moet betalen.
Ja, maar bij het aflopen van een deposito kun je dan toch weer gaan denken over waar je dan in stopt. Weer een deposito? Aandelen/ETF? Of een andere investering? Dat zijn afwegingen die je ook bij die belastingteruggave of vakantiegeld hebt.
Inderdaad.
Maar bij geen terugtrekking had je diezelfde afweging al maanden eerder kunnen maken (want dan hield je meer netto inkomen over dat onmiddellijk geïnvesteerd kon worden) met maanden meer positief rendement. Dat is mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Deveon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Hetzelfde zie je ook met voorschot van energierekening in plaats van maandelijks afrekenen waarbij je in de zomer geld terug krijgt en in de winter 300-400 euro mag aftikken.
De beste optimalisatie lijkt me dan eerder nul voorschotten te betalen + een jaarrekening op het einde.
(In het geval de RLP0N regeling over een jaar in het voordeel van de consument is, zoniet kan je idd beter kiezen voor effectieve maandafrekening, wat het voordeligste is is een individuele beslissing gezien andere verbruikersprofielen van toepassing zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:49:
Ook zo'n typisch Nederlands gebruik weer, vadertje Staat die voor de kleyne luyden zorgt door het geld apart te houden.
Er is momenteel geen enkele wettelijke verplichting om het vakantiegeld per jaar uit te keren (de verplichting is "minstens 1x per jaar"), dus wijzen naar "vadertje Staat" is onterecht. Als jij het anders wil, kun je dat prima met je werkgever afspreken.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-05-2023 10:52 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:49:
[...]

De beste optimalisatie lijkt me dan eerder nul voorschotten te betalen + een jaarrekening op het einde.
(In het geval de RLP0N regeling over een jaar in het voordeel van de consument is, zoniet kan je idd beter kiezen voor effectieve maandafrekening, wat het voordeligste is is een individuele beslissing gezien andere verbruikersprofielen van toepassing zijn).
Je vergeet het wanbetalersrisico in te calculeren van de minima tot modaal die de jaarrekening niet kan opbrengen wanneer die komt, misschien tegelijk afrekenen met het vakantiegeld :+. Dat risico dient gedekt te worden uit de marge door de consumenten die wel betalen. Volgens mij is er de markt van energieleveranciers zoveel concurrentie dat er een prima marktwerking is om de prijzen te drukken (dit is niet hetzelfde als de markt voor energieproducenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Deveon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Je vergeet het wanbetalersrisico in te calculeren van de minima tot modaal die de jaarrekening niet kan opbrengen wanneer die komt, misschien tegelijk afrekenen met het vakantiegeld :+. Dat risico dient gedekt te worden uit de marge door de consumenten die wel betalen. Volgens mij is er de markt van energieleveranciers zoveel concurrentie dat er een prima marktwerking is om de prijzen te drukken (dit is niet hetzelfde als de markt voor energieproducenten).
Ik ben geen wanbetaler dus ook niet bereid aan dat risico bij te dragen voor een ander noch een bijdrage te leveren voor consumenten die niet in staat zijn/willen de eigen rekening op te volgen.
Van mij mag dus iedereen zoveel voorschot betalen als ie zelf wil en blij zijn na de jaarnota een deel van zijn eigen teveel betaalde geld terug te krijgen maar ik doe daar niet aan mee. Ik ben best in staat om zelf correct in te schatten hoeveel de jaarlijkse eindrekening zal bedagen en eventueel - moest ik de leverancier nog moeten betalen - dat zolang op eigen rekening in voorraad te houden.
Lijkt voor mij als consument in elk geval een veel veiligere regeling dan dat de leverancier de boeken neerlegt en ik (gegarandeerd zonder resultaat) als particulier achter mijn voorschotten aan moet.
Gezien ik mijn energieleverancier de toestemming gegeven heb mijn afname en teruglevering dagelijks op te volgen loopt deze van zijn kant ook geen enkel risico (moest hem dat nog niet duidelijk zijn na er tientallen jaren klant te zijn zonder enige achterstallige factuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:52:
Er is momenteel geen enkele wettelijke verplichting om het vakantiegeld per jaar uit te keren (de verplichting is "minstens 1x per jaar"), dus wijzen naar "vadertje Staat" is onterecht. Als jij het anders wil, kun je dat prima met je werkgever afspreken.
Het feit dat er vakantiegeld is, en dat het speciaal behandeld wordt naast het gewone loon, is wel het idee van de wetgever. Dat het doorgaans precies 1x per jaar uitgekeerd wordt is natuurlijk ook geen toeval.

Ja, je kunt het inderdaad anders afspreken, mits je werkgever daarvoor open staat. De mijne niet, en volgens mij is het niet heel ongebruikelijk dat personeelszaken standaard in de "nee nee, dat is werk voor ons" modus schiet als je zoiets vraagt. Hangt uiteraard van je werkgever af, dat wel.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:49
MIsschien sta ik alleen hierin, maar ik vind het een beetje een vermoeiend topic de laatste 5 pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blik1984 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:08:
MIsschien sta ik alleen hierin, maar ik vind het een beetje een vermoeiend topic de laatste 5 pagina's.
Je leest toch wat je wil.

Ik vind net de verschillende visies zo interessant.
Meestal zit ik nogal vast met "daar heb ik minimum zo veel geld voor nodig", en dan komt iemand die het met een pak minder doet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Ik ben geen wanbetaler dus ook niet bereid aan dat risico bij te dragen voor een ander noch een bijdrage te leveren voor consumenten die niet in staat zijn/willen de eigen rekening op te volgen.
Elke euro die niet betaald wordt door een wanbetaler dient niet alleen opgebracht worden door andere klanten maar ook de kosten om de achtergestelde betaling te innen. Gelukkig kan de energieleverancier dit spreiden over duizenden klanten waardoor je er weinig van merkt, het is echter wel een grotere impact bij de "budget" leveranciers. Rechtsom of linksom zal elk verlies van een bedrijf bij de klanten vandaan komen tenzij er specifieke vergoedingen tegenover staan (de staat die schulden op neemt), maar zelfs bij een verzekering (of andere hedge) zal de premie hiervoor uit de marge van de betalende klanten komen.
Gezien ik mijn energieleverancier de toestemming gegeven heb mijn afname en teruglevering dagelijks op te volgen loopt deze van zijn kant ook geen enkel risico (moest hem dat nog niet duidelijk zijn na er tientallen jaren klant te zijn zonder enige achterstallige factuur).
Op basis van de standen van je slimme meter is moeilijk je financiële situatie te achterhalen. Wie weet heb je al tientallen jaren een baan en raak je die volgend jaar kwijt. Ze moeten wel enorm slimme algoritmes los laten om dat soort zaken uit je meterstanden te halen.

Voor de meeste hier zal bij betalen bij de afrekening inderdaad de beste optie zijn (gezien geringe belasting op spaargeld), echter voor de gemiddelde Nederlander en uiteindelijk samenleving niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 17-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Deveon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:15:
Elke euro die niet betaald wordt door een wanbetaler dient niet alleen opgebracht worden door andere klanten maar ook de kosten om de achtergestelde betaling te innen. Gelukkig kan de energieleverancier dit spreiden over duizenden klanten waardoor je er weinig van merkt, het is echter wel een grotere impact bij de "budget" leveranciers. Rechtsom of linksom zal elk verlies van een bedrijf bij de klanten vandaan komen tenzij er specifieke vergoedingen tegenover staan (de staat die schulden op neemt), maar zelfs bij een verzekering (of andere hedge) zal de premie hiervoor uit de marge van de betalende klanten komen.
Dat is uiteraard ook een visie.
En zoals ik schreef, het staat iedereen vrij daar op zijn manier mee om te gaan.
Ik betaal gewoon geen voorschot, de leverancier vindt dat best. Dat anderen meer voorschot willen betalen en daarmee ruim het risico dat de leverancier loopt indekken vind ik ook best.
Wanneer ik als particulier niet automatisch als achtergestelde schuldeiser zou behandeld worden indien het langs de kant van de leverancier fout loopt zou ik daar waarschijnlijk ook nonchalanter mee omspingen.
Maar zo werkt het vooralsnog niet. Wanneer de voordelen dus eenzijdig zijn hou ik deze liever zoveel mogelijk langs mijn zijde.

Weinig van merken?
Ik weet niet hoe het in Nederland in 2022 verlopen is maar hier in België beschouwden vele energieleveranciers in die periode hun klanten als gratis bank en verzekering waardoor de voorschotten veel hoger opliepen dan de eindafrekening en sommige klanten in de problemen kwamen om die voorschottenmaandelijks te blijven betalen terwijl ze in de feiten nadien veel te hoog bleken.
Het risico dat een leverancier loopt zit in een gezonde situatie al verwerkt in zijn winstmarge. Niet in (te hoge) voorschotten. Dat is eenzijdig dubbel op.

Gezien ik aandeelhouder ben van mijn energieleverancier draai ik voor eventuele verliezen ook al op door een lagere tot geen uitkering van dividend. Daar ga ik op voorhand dus ook al geen voorschot op betalen (wanneer de historische eindafrekening dat niet rechtvaardigd).
Op basis van de standen van je slimme meter is moeilijk je financiële situatie te achterhalen. Wie weet heb je al tientallen jaren een baan en raak je die volgend jaar kwijt. Ze moeten wel enorm slimme algoritmes los laten om dat soort zaken uit je meterstanden te halen.
Dat bedoel ik dan ook niet.
De leverancier heeft niets te maken met de staat van mijn inkomen.
Maar wel hoeveel ik hem wel of niet verschuldigd ben door energie af te nemen en te verkopen.
En dat is via een digitale meter bijna in real time op te volgen (in de praktijk binnen de 48 uur).
Wanneer daaruit blijkt dat ik hem geld moet mag het voorschot gerust aangepast worden aan die (nieuwe) situatie. Wanneer hij mij geld moet is er geen situatie waarbij voorschotten gerechtvaardigd zijn.
Daar heb je geen enorm slimme algoritmes voor nodig die nog niet bestaan.
De netbeheerder past dit al toe voor iedere consument met een digitale meter. Als klant moet je dus alleen je leverancier toestemming geven om inzage te krijgen in je kwartierwaarden (en daar betaal je als klant de netbeheerder dan ook nog eens extra voor, in Vlaanderen ongeveer 1€/per jaar).

Dit is bv. de stand tot en met 15/5/23. Wat ik zie ziet mijn leverancier ook (uiteraard want hij plakt zijn prijzen op mijn verbruikersprofiel dat hij van de netbeheerder krijgt).
Zo onoverkomelijk lijkt me dat algoritme dus niet te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxkiKLQSHIeJO8MqnPrf4WUbKuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PJYKSFL3pNiZTJSORbqcktb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2023 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
Maak je borst maar nat. Hoe meer mensen hier FO worden, des te meer hebben er tijd om uitgebreid met elkaar in discussie te gaan over elk aspect van het leven, financieel of anderszins. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Maak je borst maar nat. Hoe meer mensen hier FO worden, des te meer hebben er tijd om uitgebreid met elkaar in discussie te gaan over elk aspect van het leven, financieel of anderszins. :+
Ik begrijp wat je wil zeggen maar als ik de "discussies" zie op allerlei fora tussen 08:00 en 18:00 uur zijn er ofwel al veel mensen FO, werken er veel mensen in ploegen en hebben ze de tijd om voor en/of na de shift nog vermoeiende discussies te volgen/voeren op diezelfde fora of...... ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:34:
[...]
Weinig van merken?
Ik weet niet hoe het in Nederland in 2022 verlopen is maar hier in België beschouwden vele energieleveranciers in die periode hun klanten als gratis bank en verzekering waardoor de voorschotten veel hoger opliepen dan de eindafrekening en sommige klanten in de problemen kwamen om die voorschottenmaandelijks te blijven betalen terwijl ze in de feiten nadien veel te hoog bleken.
Het risico dat een leverancier loopt zit in een gezonde situatie al verwerkt in zijn winstmarge. Niet in (te hoge) voorschotten. Dat is eenzijdig dubbel op.

Gezien ik aandeelhouder ben van mijn energieleverancier draai ik voor eventuele verliezen ook al op door een lagere tot geen uitkering van dividend. Daar ga ik op voorhand dus ook al geen voorschot op betalen (wanneer de historische eindafrekening dat niet rechtvaardigd).
[...]
Een bedrijf moet winst maken voor zijn bestaansrecht, een groeiende organisatie kan hier uitstel op krijgen maar uiteindelijk moet er geld verdiend worden. Het feit dat ze hun consumenten als "gratis bank" gebruiken betekent dat ze minder kosten maken en uiteindelijk de consumenten minder in rekening kunnen brengen zonder de aandeelhouders af te schrikken. Uiteraard enorm versimpeld en erg pro-kapitalisme, maar uiteindelijk wel hoe het werkt in een competitieve markt.

Er zijn in Nederland de afgelopen jaren ook een aantal voorbeelden geweest van nieuwe spelers die failliet zijn gegaan en de consumenten konden fluiten naar hun voorschot. Dit is inderdaad een risico, maar bij een partij die al tientallen jaren mee gaat en blijkbaar goed klanten vast kan houden zal dat risico een stuk kleiner zijn dan de prijsvechters die de koopjesjagers proberen aan te trekken. De koopjesjagers zullen namelijk eerder overstappen en/of geldzorgen hebben, zeker wanneer je ze moet verleiden met een gratis iPad (en hogere tarieven). Het verhoogde risico lopen kan echter ook jaren goed gaan, totdat de markt verstoort wordt zoals in 2022.

Zelf krijg ik trouwens geld toe van de energieleverancier en gezien onze jaarafrekening in maart komt heb ik deze onder de toegestaande grens verlaagd aangezien we van de zomer gaan verhuizen. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:59:
Ik begrijp wat je wil zeggen maar als ik de "discussies" zie op allerlei fora tussen 08:00 en 18:00 uur zijn er ofwel al veel mensen FO, werken er veel mensen in ploegen en hebben ze de tijd om voor en/of na de shift nog vermoeiende discussies te volgen/voeren op diezelfde fora of...... ? :+
Het blijft Tweakers. Het zou ook gewoon kunnen dat dit topic gevuld is met een zooitje intellectueel overijverige nerds die graag tijd opzij zetten om hun bril verder omhoog te duwen op de neus zodat ze "well ACTUALLY" kunnen zeggen tegen mensen die het bij het verkeerde eind hebben, terwijl ze eigenlijk andere dingen zouden moeten doen.

Let wel, ik zeg ab-so-luut niet dat het zo is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Deveon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Een bedrijf moet winst maken voor zijn bestaansrecht, een groeiende organisatie kan hier uitstel op krijgen maar uiteindelijk moet er geld verdiend worden. Het feit dat ze hun consumenten als "gratis bank" gebruiken betekent dat ze minder kosten maken en uiteindelijk de consumenten minder in rekening kunnen brengen zonder de aandeelhouders af te schrikken. Uiteraard enorm versimpeld en erg pro-kapitalisme, maar uiteindelijk wel hoe het werkt in een competitieve markt.
Dat is inderdaad de simplistische theorie.
Uit de praktijk blijkt dat het ook anders kan.
De winstmarge van mijn producent op eigen geproduceerde stroom (die 50% van de factuur uitmaakt) bedraagt 3 cent/kWh. De rest van de factuur (van de energiecomponent) wordt bepaald door de prijzen op de DA e-spotmarkt (waarbij ook de producent geen enkel risico loop).
Het bestaansrecht van de leverancier is dan ook zo goedkoop mogelijke energie produceren voor de klanten en niet zoveel mogelijk winst voor externe aandeelhouders produceren.
Deze formule heeft is de laatste dertig jaar ook geen gevaar gebleken voor hun bestaandsrecht.
Ze kunnen zelfs relatief hun energiecomponent (op de andere kosten heeft een producent/leverancier geen vat want deze moeten 1:1 worden doorgestort aan de netbeheerders en overheden) goedkoper aanbieden dan andere leveranciers (die rekening moeten houden met extra winsten, uiteraard doorgerekend aan de consumenten, voor de hongerige aandeelhouders).
Het staat dus iedereen vrij om te kiezen voor een energieproducent met als doel zo goedkoop mogelijk groene stroom te produceren en alleen daarop een winstmarge te nemen om te kunnen blijven investeren en een buffer tegen risico's te dragen waarbij (te hoge) voorschotten dus niet nodig zijn of voor een leverancier die al de risico's bij de klant legt en een hogere winstmarge nodig heeft om naast de verkoop van energie ook nog extra winsten te genereren voor risicoschuwe aandeelhouders.
Zelf krijg ik trouwens geld toe van de energieleverancier en gezien onze jaarafrekening in maart komt heb ik deze onder de toegestaande grens verlaagd aangezien we van de zomer gaan verhuizen.
Ik verkeer al jaren in dezelfde situatie dus voor mij is de grens dan nul.
Ik zie geen enkele reden om maandelijks voorschotten te vragen op een prosument die jaarlijks keer op keer geld moet terugkrijgen. Zoals hiervoor aangegeven, keert die situatie hebben ze inzicht genoeg in het klantenprofiel om het voorschot van nul euro stande pede terug op te trekken naar de nieuwe situatie.
Dat men wel een voorschot vraagt aan klanten die dat inzicht niet willen geven begrijp ik dan weer wel en daar heb ik dan ook geen probleem mee. Het is geven en nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Het blijft Tweakers. Het zou ook gewoon kunnen dat dit topic gevuld is met een zooitje intellectueel overijverige nerds die graag tijd opzij zetten om hun bril verder omhoog te duwen op de neus zodat ze "well ACTUALLY" kunnen zeggen tegen mensen die het bij het verkeerde eind hebben, terwijl ze eigenlijk andere dingen zouden moeten doen.

Let wel, ik zeg ab-so-luut niet dat het zo is. :+
Dat behoort tot de mogelijkheden.
Maar als dat dan te vermoeiend wordt is er geen enkele verplichting om daar zelf nog tijd in te steken.
Toch?

ps. Gezien ik maar tot mijn 18de naar een erkende school ben geweest en dus geen enkel diploma van betekenis kan voorleggen beschouw ik me zeker niet als een intellectueel.
Vanaf je 18de betaald worden is, on topic, dan weer wel een voorsprong nemen in het bereiken van FO. :+

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:44:
[...]
Deze begrijp ik niet.
Op kapitaal dat je terugkrijgt van de belasting is er geen rendement (eerder een verlies door inflatie).
Nogal logisch dat je op nul rendement geen heffing moet betalen.
Dan ken je de Nederlandse Belastingdienst nog niet. Als je op 31-12 bijvoorbeeld 1000 euro meer op de rekening hebt staan, omdat je dat geld al van de belasting hebt teruggekregen/niet hebt betaald, dan betekent de Belastingdienst gewoon belasting over het rendement dat je zou kunnen hebben behalen. Als je pas na afloop van het jaar dat geld terugkrijgt van de Belastingdienst, dan had je dat geld op 31-12 niet en dan scheelt dat dus in hoeveel belasting je moet betalen. Daarom heeft het uitstellen van die terugbetaling niet alleen nadelen.
[...]

Inderdaad.
Maar bij geen terugtrekking had je diezelfde afweging al maanden eerder kunnen maken (want dan hield je meer netto inkomen over dat onmiddellijk geïnvesteerd kon worden) met maanden meer positief rendement. Dat is mijn punt.
Daar heb je gelijk in. Dat zou inderdaad, net als de rest van je maandelijkse besparing, automatisch naar bv een etf hebben kunnen gaan.

Toch vinden een hoop mensen die terugbetaling een mooi moment om even stil te staan bij wat ze eigenlijk met hun geld willen doen. Net als dat het moment van de belastingaangifte en mooi moment is om (letterlijk en figuurlijk) de balans op te maken voor waar je staat met je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik ben het met je eens. Laat ik nou 5 pagina's geleden zijn begonnen met posten dus ik trek me terug. Ik val sowieso niet in de doelgroep. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:34:
Dan ken je de Nederlandse Belastingdienst nog niet. Als je op 31-12 bijvoorbeeld 1000 euro meer op de rekening hebt staan, omdat je dat geld al van de belasting hebt teruggekregen/niet hebt betaald, dan betekent de Belastingdienst gewoon belasting over het rendement dat je zou kunnen hebben behalen. Als je pas na afloop van het jaar dat geld terugkrijgt van de Belastingdienst, dan had je dat geld op 31-12 niet en dan scheelt dat dus in hoeveel belasting je moet betalen. Daarom heeft het uitstellen van die terugbetaling niet alleen nadelen.
Ingewikkeld land :) En ik dacht in een ingewikkeld land te wonen en onze politici verkopen jullie hier als een "gidsland". :?
Ik begrijp niet precies welke rekening je bedoelt maar hier wordt gewoon iedere maand x euro van je bruto loon afgehouden als voorafbetaling op de bedrjfsvoorheffing en sociale lasten. Wanneer je dan tussen mei en juli je belastingsaangifte invult krijg je maanden later (doorgaans tegen het einde van het jaar) de werkelijke afrekening. Afhankelijk of er te veel of te weinig vooraf werd afgehouden van je bruto loon loet je dat verschil dan terug betalen (en heb je twee maanden tijd om dat te storten op rekening fiscus) of wanneer er teveel werd afgehouden betaalt de fiscus je dat verschil terug de laatste werkdag van de tweede maand volgend op afsluiting van je dossier (datum dat de eindafrekening je wordt bekendgemaakt).
De fiscus betaalt je uiteraard geen rente op wat je teveel betaalde.
Je betaalt wel rente wanneer je na die twee maanden de fiscus pas kan terug betalen.
Je kan ook vrijwillig (meer) voorafbetalingen doen en afhankelijk van dat tijdstip en het bedrag krijg je dan een korting op de eindafrekening.
Toch vinden een hoop mensen die terugbetaling een mooi moment om even stil te staan bij wat ze eigenlijk met hun geld willen doen. Net als dat het moment van de belastingaangifte en mooi moment is om (letterlijk en figuurlijk) de balans op te maken voor waar je staat met je vermogen.
Nou, mijn mening, wanneer je pas gaat stilstaan bij de evolutie van je vermogen de dag van de belastingsaangifte ga je er toch behoorlijk lang over doen om FO/FIRE te worden. Dat dien je bijna dagelijks op te volgen om het kapitaal maximaal te laten renderen. Toch in aanloop naar FO. Eenmaal het doel bereikt kan je gaan consolideren in lager rendement met minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Nou, mijn mening, wanneer je pas gaat stilstaan bij de evolutie van je vermogen de dag van de belastingsaangifte ga je er toch behoorlijk lang over doen om FO/FIRE te worden. Dat dien je bijna dagelijks op te volgen om het kapitaal maximaal te laten renderen. Toch in aanloop naar FO. Eenmaal het doel bereikt kan je gaan consolideren in lager rendement met minder risico.
Ik ben ook Belg, en dat klopt.
Maar in NL is er los van je inkomen een belasting op je vermogen via "fictief rendement".
Met FO bedragen op je rekening loopt dat op, daarom moet je rendement halen, of je kapitaal smelt nogal snel weg via die vermogensbelasting (ik dacht ca 1.5% vanaf een vermogen van een paar 100k)

In België betaal je enkel vermogensbelasting als je meer dan 1mio op een effectenrekening hebt staan.
En dan nog is het bedrag klein met 0,15%.
Ook is bij ons de belasting op een verhuurd pand behoorlijk beperkt tot een % van het kadastraal inkomen.

(aan de nederlanders om de nederlandse cijfers te corrigeren, ik ken ze niet van buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mij moet je niet vertellen dat België een redelijk fiscaal paradijs is om FO/FIRE te zijn en je de geregistreerde inkomsten uit eventuele arbeid* laag kan houden en voor de rest van roerend en onroerend kapitaal kan rondkomen.
Anderzijds is het er weer niet al te best als je moet werken voor je geld.

* om de relatief hoge eigen bijdragen aan de sociale zekerheid zo laag mogelijk te houden en zelfs tot nul te herleiden kan je beter ietswat (tot de som die valt onder het vrijgesteld zijn van inkomstenbelasting) inkomen hebben tijdens een fiscaal jaar.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MneoreJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Het feit dat er vakantiegeld is, en dat het speciaal behandeld wordt naast het gewone loon, is wel het idee van de wetgever. Dat het doorgaans precies 1x per jaar uitgekeerd wordt is natuurlijk ook geen toeval.

Ja, je kunt het inderdaad anders afspreken, mits je werkgever daarvoor open staat. De mijne niet, en volgens mij is het niet heel ongebruikelijk dat personeelszaken standaard in de "nee nee, dat is werk voor ons" modus schiet als je zoiets vraagt. Hangt uiteraard van je werkgever af, dat wel.
Veel NL overheden als werkgever hebben dit overigens al lang in het zogenoemde 'cafetaria model' gegoten, en steeds meer commerciële werkgevers doen dat ook. Bij veel overheden is het dan onderdeel van/heet het dan IKB (individueel keuze budget)( er zijn meer namen/afkortingen voor), waar bijv ook bovenwettelijke vakantiedagen in zitten (in geld uitgedrukt). De default is tegenwoordig steeds vaker ook dat deze uitgekeerd worden per maand met de salarisbetaling.
Dat is voor alle werkgevers ook voordelig: opsparing/reservering vakantiegeld en dagen komt niet meer op de balans, de cashflow is meer gespreid. Werknemers met FO in mind kunnen dit ook prettiger vinden, omdat je dan gelijkmatiger inkomen hebt en je financiële huishouding daarop kunt inrichten.

Ik heb ooit een werkgever gehad, die in de maand Mei bijna de salarissen + vakantiegeld niet meer kon betalen vanwege (tijdelijk) te weinig beschikbaar geld. Niet lang daarna is ook het cafetaria model daar geintroduceerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Nee hoor, ervaar hetzelfde. Mijn ogen rollen bijna uit mijn kassen als ik mensen hoor beweren dat reizen en op vakantie gaan echt absoluut noodzakelijk is en bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling bla bla bla. Wat mij betreft is dat klinkklare onzin (en is ook pas van de laatste decennia dat reizen een breed gebezigde activiteit is geworden en men dergelijke excuses gebruikt om dat te rationaliseren). Ik mag denk ik blij zijn dat ik die "behoefte" niet voel en zo duizenden euro's per jaar "bespaar" aan dergelijke hobbies. Zelfde voor uit eten gaan e.d. Verder moet iedereen vooral lekker zelf doen wat men wil natuurlijk. De discussie over wat doe je nu en wat doe je later en wat "offer" je op voor FO en wat niet zal altijd blijven en dat is prima.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Get!em schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:03:
Dat is voor alle werkgevers ook voordelig: opsparing/reservering vakantiegeld en dagen komt niet meer op de balans, de cashflow is meer gespreid. Werknemers met FO in mind kunnen dit ook prettiger vinden, omdat je dan gelijkmatiger inkomen hebt en je financiële huishouding daarop kunt inrichten.
Dat is een goed punt, het komt niet alleen mijn cashflow beter uit maar ook die van de werkgever. Ik heb alleen niet zoveel collega's die met FO bezig zijn (dat ik weet :P) dus of de handjes bij de rest op elkaar kunnen komen hiervoor weet ik niet, het is voor de rest een behoorlijk "traditioneel" (commercieel) bedrijf. Het probleem als het niet al de default is is dat de meeste collega's waarschijnlijk gewoon gaan zeggen "neuh, laat maar gewoon 1x per jaar, is fijn" en dan wegen de kosten van dit implementeren mogelijk niet op tegen de baten. Maar ik kan het allicht eens in het oor fluisteren van mijn collega's bij finance, misschien dat er dan een balletje gaat rollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Shapeshifter schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Nee hoor, ervaar hetzelfde. Mijn ogen rollen bijna uit mijn kassen als ik mensen hoor beweren dat reizen en op vakantie gaan echt absoluut noodzakelijk is en bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling bla bla bla. Wat mij betreft is dat klinkklare onzin (en is ook pas van de laatste decennia dat reizen een breed gebezigde activiteit is geworden en men dergelijke excuses gebruikt om dat te rationaliseren). Ik mag denk ik blij zijn dat ik die "behoefte" niet voel en zo duizenden euro's per jaar "bespaar" aan dergelijke hobbies. Zelfde voor uit eten gaan e.d. Verder moet iedereen vooral lekker zelf doen wat men wil natuurlijk. De discussie over wat doe je nu en wat doe je later en wat "offer" je op voor FO en wat niet zal altijd blijven en dat is prima.
Voor mij is dat noodzakelijk ja, en ik heb ook gezegd dat reizen een persoon vormt en je ervaringen en perspectieven biedt. Daar sta ik 100% achter.

We kunnen dit topic ook omvormen tot een totaal absoluut spaartopic waarbij over elke cent aan uitgaven gezocht wordt om die toch maar te vermijden. Geen probleem, dan hou ik me wel in.

FO is een gevoel van vrijheid toch, dat heb ik niet als ik niet eens een licht onverantwoorde uitgave kan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 05:27:
[...]

Dat is een instelling die lang niet voor iedereen geldt. Er zijn een hoop mensen die, hoe mooi ze ook wonen, toch de behoefte hebben om meer van de wereld te zien.

Ik heb een waslijst aan plekken op de wereld waar ik 'ooit' nog eens naartoe zou willen. Niet omdat ik vervelend woon (in tegendeel) maar omdat ik ook andere plekken wil zien dan de plekken op rijafstand van mijn woning. Ook al heb ik ook regelmatig in mijn woonomgeving een vakantiegevoel op mijn vrije dagen, ik zou er niet aan moeten denken om hier permanent te zitten, zonder regelmatig een nieuwe omgeving te ontdekken.

Voor mij leidt een mooie woonomgeving dus zeker niet tot minder behoefte aan vakantie.
Je weet natuurlijk niet of dat zo is als je aan het RE gedeelte begint. Ik heb zelf ervaren dat ik minder behoefte heb om op reis te gaan. Voorheen leefde ik toe naar vakantie en op reis gaan, een soort vlucht uit het drukke bestaan en even de druk van de ketel halen. Nieuwe ervaringen opdaan, bijkomen etc. Sinds ik RE ben, is dat enorm verminderd, mijn leven is een stuk simpeler en veel minder stressvol. Dus ook in een keer veel minder behoefte aan vakantie en reizen. En dan woon ik best heel aardig, dat helpt dan wel weer.
MneoreJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Of juist niet, je hoeft niet meer te discussieren over wat je uitgeeft en wat je met je salaris doet :) en hoe je FO moet worden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Voor mij is dat noodzakelijk ja
Het is niet noodzakelijk, je hebt jezelf dat wijs gemaakt of bent er aan gewend geraakt. Noem het dan gewoon een guilty pleasure ofzo.

Als je geen vermogen zou hebben en een laag inkomen zou je deze uitspraak vermoedelijk niet gedaan hebben. het is gewoon pure lifestyle inflation.
En dat geeft niet, maar de stelligheid dat het noodzakelijk is, is wel wat overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-05-2023 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33
de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Het is niet noodzakelijk, je hebt jezelf dat wijs gemaakt of bent er aan gewend geraakt.

Als je geen vermogen zou hebben en een laag inkomen zou je deze uitspraak vermoedelijk niet gedaan hebben. het is gewoon pure lifestyle inflation.
En dat geeft niet, maar de stelligheid dat het noodzakelijk is, is wel wat overdreven.
Zo wordt het een beetje een semantische discussie over het woord “noodzaak”. Daar gaan we hier geen algehele consensus in vinden denk ik. Tenzij je het écht hebt over “noodzaak om te overleven” , dat is makkelijker te defineren. Dan kan je vrijwel alle vormen van luxe weglaten in het leven en hoef je alleen nog maar te zorgen dat je gezond blijft. Helaas is mentale gezondheid ook weer afhankelijk van hoe je je leven inricht, en zullen er weinig mensen zijn die extreem spartaans kunnen “overleven” (denk aan minimale m2’s priveruimte, alleen eten drinken wat nodig is qua voedingsstoffen en geen enkele vorm van luxe zoals uitjes, transport buiten de woon/werk omgeving, etc) ook gelukkig bij zijn. 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
FO is een gevoel van vrijheid toch, dat heb ik niet als ik niet eens een licht onverantwoorde uitgave kan doen.
Bestaat dat ook al "onverantwoorde" uitgaven die je kan doen? :)
Zolang je een uitgaven voor jezelf kan verantwoorden, je er niemand anders mee benadeeld en je de uitgave financieel kan veroorloven is iedere uitgave verantwoord. Aan een ander moet je geen verantwoording afleggen wat je met je eigen geld doet.
Een uitgave die je voor jezelf niet kan verantwoorden vermijd je sowieso beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

IvoB2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:01:
[...]
.
Een uitgave die je voor jezelf niet kan verantwoorden vermijd je sowieso beter.
Ik denk dat we bedoeld wordt dat als iemand werkt aan FO, een flinke uitgave buiten de geplande uitgaven 'onverantwoord' is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 09:28
Zeggen dat reizen noodzakelijk is, is hetzelfde als zeggen dat een sportauto noodzakelijk is. Of maandelijks naar de schoonheidsspecialiste of een abonnement op viaplay om f1 te kijken.

Dat je het niet wilt missen is een heel ander verhaal maar noodzaak is onzin en wat mij betreft een klap in het gezicht van mensen die niet kunnen reizen wegens geen geld of slechte gezondheid.

Maar misschien is het inderdaad semantiek en bedoel je met noodzaak iets anders dan "onmisbaar".

Ik ken veel mensen die omdat ze wat van de wereld gezien hebben pretenderen alles wat beter te weten en betere personen zijn dan het deel van de mensen dat dicht bij huis blijft. Vind ik geen mooie eigenschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Het is niet noodzakelijk, je hebt jezelf dat wijs gemaakt of bent er aan gewend geraakt. Noem het dan gewoon een guilty pleasure ofzo.

Heb je mijn zin gelezen?

VOOR MIJ is dat noodzakelijk. En ja, als dat lifestyle inflation is, dan is dat zo.
Als er geen reisje in zit af en toe, voel IK me niet FO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Heb je mijn zin gelezen?

VOOR MIJ is dat noodzakelijk. En ja, als dat lifestyle inflation is, dan is dat zo.
Dat laatste is natuurlijk de crux, aangezien 'noodzakelijk' wel erg strikt geïnterpreteerd werd in sommige posts.

Niets van wat wij hier doen is strikt noodzakelijk als primaire levensbehoefte.
Het kunnen blijven doen van die uitgaven die je de moeite waard vindt is echter wel noodzakelijk om daadwerkelijk redelijkerwijs FO te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-09 15:57
Wat heb je aan FIRE zijn en vervolgens 12 maanden per jaar thuis zitten en een beetje de buurt verkennen? Ik wil juist gebruik maken van de situatie om meer van de wereld te zien. Volgens de huidige savingsrate kunnen mijn vrouw en ik allebei rond 48 met pensioen, al rekening houdend met een leuk bedrag om per jaar aan reizen te besteden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. We zouden ook met 45 jaar kunnen stoppen, maar ik zou niet weten wat ik een jaar thuis zou moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 08:04
Oh, we gaan weer verder met discussiëren wat noodzakelijk is en wat de norm moet zijn. 😅.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Orangelights23 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:18:
Wat heb je aan FIRE zijn en vervolgens 12 maanden per jaar thuis zitten en een beetje de buurt verkennen?
Dit gedeelte is dus puur projectie vind ik. Er zijn talloze mensen gelukkig met een 'lokaal' bestaan en die niets met materiële bezittingen enerzijds en/of wereldse ervaringen anderzijds hebben. Plus er is altijd een groot grijs gebied.
Ik wil juist gebruik maken van de situatie om meer van de wereld te zien. Volgens de huidige savingsrate kunnen mijn vrouw en ik allebei rond 48 met pensioen, al rekening houdend met een leuk bedrag om per jaar aan reizen te besteden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. We zouden ook met 45 jaar kunnen stoppen, maar ik zou niet weten wat ik een jaar thuis zou moeten doen.
Dit gedeelte is dus iets waar je het beter over kunt hebben. Deze instelling heb ik zelf ook. Liever voor mijn individuele situatie, wensen en uitgavenpatroon een paar jaar langer werken idd.

En dan kun je het hebben over (het risico van) one more year syndrome.

En er zijn anderzijds ook mensen die een tijdje minimalistisch leven (soms i.h.k.v. stoïcisme) om te kijken of ze daadwerkelijk wel die bezittingen/ervaringen nodig hebben om een gelukkig leven te leiden. Corona dwong ons daar allemaal toe :9 sindsdien gaan we veel minder uit eten bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
@finsdefis Materialistisch ben ik niet, een van de redenen waarom wij zoveel kunnen sparen. Ik ga beter op ervaringen, vandaar de reizen die op de planning staan.

Wat de reis naar FIRE we wat lastiger maakt, is dat ik in verschillende landen in Europa heb gewoond en overal nog wat potjes geld heb staan. Stuk risicospreiding (ik hou veel euro’s aan nu de Zweedse kroon niet zo sterk is, woon dus in Zweden en werk in Denemarken). Deze factor is een lastige in onze financiële planning. Zijn er toevallig mensen hier die ook in een ander Europees land wonen en FIRE nastreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

[...]

Heb je mijn zin gelezen?

Dat zegt een verstokte roker ook over zijn sigaret. Het zit tussen de oren. Zonder de sigaret kan hij ook gelukkig(er) zijn.
Het zijn keuzes.
Aanmaak dopamine heb je niet alleen bij reizen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-05-2023 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Dat zegt een verstokte roker ook over zijn sigaret. Het zit tussen de oren. Zonder de sigaret kan hij ook gelukkig(er) zijn.
Het zijn keuzes.
Tuurlijk is het een keuze, en die keuze heb ik alvast gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Torgo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:24:
Oh, we gaan weer verder met discussiëren wat noodzakelijk is en wat de norm moet zijn. 😅.
Alles beter dan de race naar the bottom, of een thread waar je de goedkoopste havermout kan vinden om 3 dagen eerder FO te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 09:28
Dan houden we erover op want de discussie gaat dus vooral over het woord "noodzakelijk".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Remco d schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:22:
Dan houden we erover op want de discussie gaat dus vooral over het woord "noodzakelijk".
Ja, en wat hier als noodzakelijk wordt beschouwd, vinden ze in de slums in India totale luxe.
Die discussie leidt nergens naar toe.

FO gaat er toch vanuit dat je zelf bepaalt wat je nodig hebt, en dat je dan zorgt voor een kapitaal wat je dat maandelijks bedrag kan bezorgen tot het einde van je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Orangelights23 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:18:
Wat heb je aan FIRE zijn en vervolgens 12 maanden per jaar thuis zitten en een beetje de buurt verkennen? Ik wil juist gebruik maken van de situatie om meer van de wereld te zien. Volgens de huidige savingsrate kunnen mijn vrouw en ik allebei rond 48 met pensioen, al rekening houdend met een leuk bedrag om per jaar aan reizen te besteden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. We zouden ook met 45 jaar kunnen stoppen, maar ik zou niet weten wat ik een jaar thuis zou moeten doen.
Wat je als FO nog wel of niet wil doen staat uiteraard in directe relatie wat je daarvoor deed.
Wanneer je voor FO al de wereld hebt afgereisd (mijn mening is dat je beter zo jong mogelijk zoveel mogelijk uiteenlopende ervaringen kan opdoen want dan heb je no meer jaren iets aan die opgedane ervaringen) heb je (uiteraard ook weer verschillend van persoon tot persoon) misschien niet meer zo de behoefte om op latere leeftijd nog steeds het gevoel te moeten hebben doorlopend iets "te moeten doen"?

Je kan, mijn mening en ervaring, ervaringen en activiteiten beter verdelen over je volledige leven ipv één deel van je leven te werken tot "je kop er van af valt" om dan genoeg geld bijeen geraapt te hebben om in de laatste helft van je leven nog vlug alles te gaan inhalen wat je daardoor in de eerste helft van je leven blijkbaar moest laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:05:
[...]
Tuurlijk is het een keuze, en die keuze heb ik alvast gemaakt.
Op jouw leeftijd nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 26-09 01:54
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:25:
[...]
Je kan, mijn mening en ervaring, ervaringen en activiteiten beter verdelen over je volledige leven ipv één deel van je leven te werken tot "je kop er van af valt" om dan genoeg geld bijeen geraapt te hebben om in de laatste helft van je leven nog vlug alles te gaan inhalen wat je daardoor in de eerste helft van je leven blijkbaar moest laten.
Lees vooral "Die with Zero" maar eens Samenvatting, komt (groten)deels overeen. Doe zoveel mogelijk ervaringen op als je jonger bent, oa door "dividend" op ervaringen.

Maar, en dat is wel belangrijk! blijf wel de dingen doen, ook later! En ontzeg niet te veel voor "wat als", streef ernaar om te sterven met 0 euro over.

Blijf inderdaad vooral niet wachten tot je bent gestopt met werken, want helicopter-ski-droppings worden minder aantrekkelijk naarmate je ouder wordt.

Dus geniet vooral ook nu van alles. Inclusief etentjes van 400€ pp. als dat je ding is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
IvoB2 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Wat je als FO nog wel of niet wil doen staat uiteraard in directe relatie wat je daarvoor deed.
Wanneer je voor FO al de wereld hebt afgereisd (mijn mening is dat je beter zo jong mogelijk zoveel mogelijk uiteenlopende ervaringen kan opdoen want dan heb je no meer jaren iets aan die opgedane ervaringen) heb je (uiteraard ook weer verschillend van persoon tot persoon) misschien niet meer zo de behoefte om op latere leeftijd nog steeds het gevoel te moeten hebben doorlopend iets "te moeten doen"?

Helemaal eens, dat is precies de reden dat ik in drie landen in Europa gewoond heb, veel mooie reizen gemaakt heb met mijn vrouw en af en toe een paar maanden vrij neem om met mijn gezin leuke dingen te doen. Uiteraard vanuit een bevoorrechte positie, ik ben begin 30 en heb voldoende inkomsten om dat soort keuzes te kunnen maken. Veel mensen die FIRE nastreven willen in de opbouwende fase zo weinig mogelijke ervaringen opdoen, terwijl je nooit weet hoe je leven verloopt. En juist door mijn buitenlandse avonturen heb ik wat mooie zakelijke successen kunnen boeken waardoor er meer geld mijn kant op kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
JPDeckers schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Lees vooral "Die with Zero" maar eens Samenvatting, komt (groten)deels overeen. Doe zoveel mogelijk ervaringen op als je jonger bent, oa door "dividend" op ervaringen.

Maar, en dat is wel belangrijk! blijf wel de dingen doen, ook later! En ontzeg niet te veel voor "wat als", streef ernaar om te sterven met 0 euro over.

Blijf inderdaad vooral niet wachten tot je bent gestopt met werken, want helicopter-ski-droppings worden minder aantrekkelijk naarmate je ouder wordt.

Dus geniet vooral ook nu van alles. Inclusief etentjes van 400€ pp. als dat je ding is :9
Sterven met nul euro klinkt goed maar is in de praktijk toch iets ingewikkelder.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik kan vooralsnog mijn sterfdag niet voorspellen.
Stel dat ik morgen verongeluk, was ik dan verkeerd bezig omdat er nog geld op de rekening stond?
Stel dat ik morgen alles opdoe om zeker te zijn dat alles is opgeleefd en ik moet dan nog twintig jaar verder?

Soit, voor vandaag voor mij genoeg getheoriseer over FO. :)
De rest van de dag buiten bijlezen gewoon niets doen in de wellness en zonder internet. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Voor mij is dat noodzakelijk ja, en ik heb ook gezegd dat reizen een persoon vormt en je ervaringen en perspectieven biedt. Daar sta ik 100% achter.

We kunnen dit topic ook omvormen tot een totaal absoluut spaartopic waarbij over elke cent aan uitgaven gezocht wordt om die toch maar te vermijden. Geen probleem, dan hou ik me wel in.

Je hebt gelijk. Er zijn 3 soorten fo. Passive inkomen, krenterige mensen, en mensen die werken en leuke dingen doen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
TheDudez schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Je hebt gelijk. Er zijn 3 soorten fo. Passive inkomen, krenterige mensen, en mensen die werken en leuke dingen doen.
Ik werk (4 dagen), doe leuke dingen (altijd), ben krenterig en heb een (klein) passief inkomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Orangelights23 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:14:
[...]
Veel mensen die FIRE nastreven willen in de opbouwende fase zo weinig mogelijke ervaringen opdoen, terwijl je nooit weet hoe je leven verloopt.
Ik denk dat dit de grootste valkuil is voor krenterige / zuinige / gierige mensen (ik spreek over mezelf hier overigens). Door mijn opvoeding zit het er een beetje in dat ik me altijd op een spectrum van zuinig - gierig zal bevinden :P gelukkig de gierigheid al een paar jaar afgeleerd.

Wat ik wel geleerd heb is dat FO geen dwingend doel moet zijn. Dan vervang je de rat race van je carrière en Keeping up with the Joneses gewoon met een andere rat race naar FIRE. Rigide alles afmeten aan de meetlat van je spaarquote en beoogde FO-datum.

Naar mijn mening is het dus ook tegenstrijdig om 'te veel' te laten liggen om maar die spaarquote van xx% te bereiken om op je 40e FO te zijn. Maar aan de andere kant zou 60-80 uur per week werken 'zodat je eerder klaar bent' ook riskant kunnen zijn omdat je ook niet geproefd hebt aan het hebben van meer vrije tijd cq. tijd waar je de regie over hebt. Dan spreek ik even over reguliere loonslaven zoals ik.

Anyway, vooralsnog is ons plan in elk geval om tot ons 40e gewoon door te werken zoals nu, afgezien van onvoorziene omstandigheden (we zijn nu beiden 33). Daarna zijn we eigenlijk al zo ver dat we lean-/barista-fire zijn. Maar ook op dit moment verkoop ik al veel vaker 'nee' aan mijn werkgever dan menig collega en ironisch genoeg levert dat vaak alleen maar meer waardering op (undersell, overdeliver).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
finsdefis schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Ik denk dat dit de grootste valkuil is voor krenterige / zuinige / gierige mensen (ik spreek over mezelf hier overigens). Door mijn opvoeding zit het er een beetje in dat ik me altijd op een spectrum van zuinig - gierig zal bevinden :P gelukkig de gierigheid al een paar jaar afgeleerd.

Wat ik wel geleerd heb is dat FO geen dwingend doel moet zijn. Dan vervang je de rat race van je carrière en Keeping up with the Joneses gewoon met een andere rat race naar FIRE. Rigide alles afmeten aan de meetlat van je spaarquote en beoogde FO-datum.

Naar mijn mening is het dus ook tegenstrijdig om 'te veel' te laten liggen om maar die spaarquote van xx% te bereiken om op je 40e FO te zijn. Maar aan de andere kant zou 60-80 uur per week werken 'zodat je eerder klaar bent' ook riskant kunnen zijn omdat je ook niet geproefd hebt aan het hebben van meer vrije tijd cq. tijd waar je de regie over hebt. Dan spreek ik even over reguliere loonslaven zoals ik.

Anyway, vooralsnog is ons plan in elk geval om tot ons 40e gewoon door te werken zoals nu, afgezien van onvoorziene omstandigheden (we zijn nu beiden 33). Daarna zijn we eigenlijk al zo ver dat we lean-/barista-fire zijn. Maar ook op dit moment verkoop ik al veel vaker 'nee' aan mijn werkgever dan menig collega en ironisch genoeg levert dat vaak alleen maar meer waardering op (undersell, overdeliver).
Hangt ook wat af van definities. Jij en ik zijn zuinig/krenterig volgens onze eigen woorden. Ik zie dat alleen maar als positief. Ik let goed op wat echt nodig is en wat de waarde van iets is voor mij. Ik heb zo weinig mogelijk abonnementen en investeer geld om rendement mee te maken.
Er zijn ook mensen verkeerd zuinig: die verven het huis niet meer, die eten goedkoop maar altijd troep, die investeren niet in de toekomst (geld, kennis, fysiek), enz.

Geld is geen doel, het is een middel. Belangrijk voor de mentale toestand rond uitgaven en planning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mijn vrouw was 30 toen ze geschept werd door een auto en loopt sindsdien (al ruim 10 naar) met een stok en dat zal waarschijnlijk de rest van haar leven zo zijn.
Ze is ontzettend blij dat ze tot haar 30e veel reizen heeft gemaakt en andere ervaringen heeft opgedaan.
Dus ben het eens met: wacht niet te lang met leuke dingen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:14
[...]

Heb je mijn zin gelezen?

Alsnog is het geen noodzaak, maar wenselijk. Een noodzaak is iets waar je niet zonder kan. En als je zonder dat gene er gaat onder lijden. Kunnen eten is bijvoorbeeld een noodzaak.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 18-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
TheDudez schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Als je FO bent werk je niet meer. Het heet niet voor niets FO: Financieel Onafhankelijk.
Als je werkt ontvang je geld. En bij FO ontvang je geld zonder werk,

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orangelights23
phantom09 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:29:
[...]

Als je FO bent werk je niet meer. Het heet niet voor niets FO: Financieel Onafhankelijk.
Je kunt toch onafhankelijk zijn van inkomsten, én toch inkomsten krijgen?

Ik vind mijn werk leuk, wanneer ik eerder stop met werken, zal ik af en toe nog een klus oppakken, omdat ik het fijn vind om mentaal uitgedaagd te worden door mijn werkgerelateerde activiteiten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:59
Het is denk ik al heel vaak gezegd in de afgelopen 5 delen van dit topic, maar je moet doen waar jij gelukkig van wordt.

Voor de ene persoon betekend dit minimaal 1x per jaar een verre reis, voor een ander de nieuweste (apple) gadgets en voor weer een ander is dat uit eten.

Wat belangrijk is, is dat je bewust deze uitgaven maakt. Je spaarquote is daarbij je KPI want dat bepaald hoe lang je door moet werken tot FO. Hierbij is het handvat van MMM een goede

Savings Rate Working Years Until Retirement
5%65
10% 51
15% 42
20% 36
25% 32
30% 28
35% 24
40% 21
45% 19
50% 17
55% 14
60% 12
65% 11
70% 9
75% 7
80% 6
85% 4
90% 3
95% 2

https://moneythesimpleway.com/shockingly-simple-math/

Als je houdt van verre reizen en dit verlaagt je spaarquote van 65% naar 50% dan is het aan jou om te bepalen of dit de 6 extra jaren langer doorwerken waard is of niet. Die afweging is voor iedereen persoonlijk en anders.

Naar mijn mening vat dit de hele discussie van de afgelopen 15 paginas samen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Eerlijk gezegd, de laatste tijd merk ik dat mijn goesting om nog veel te werken de laatste tijd nogal snel aan het minderen is.

Waarschijnlijk speelt de actualiteit hier in wel een rol:
- klimaatverandering
- werkgevers/politiek waarvoor het nooit genoeg is ’we moeten langer werken’....
- AI die de werkgelegenheid zal beïnvloeden.
- tegelijk volk te kort in het onderwijs, kinderopvang,... mensen die er dan toch in werken worden uitgeperst, worden ziek,...
- Op huishoudelijk werk wordt neergekeken, je wordt weggezet als profiteur,...

Waarom is het zo moeilijk om te kunnen werken in functie van de eigen behoeftes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 11:09

BTU_Natas

Superior dutchie

phantom09 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Alsnog is het geen noodzaak, maar wenselijk. Een noodzaak is iets waar je niet zonder kan. En als je zonder dat gene er gaat onder lijden. Kunnen eten is bijvoorbeeld een noodzaak.
[...]

Ik ga happen! :+

Als ik mijn horloge niet om heb mis ik hem, en voel me pas volledig als het ding weer om mijn pols zit. Dus een horloge is een noodzaak volgens jouw eigen definitie, want ik lijd(door het missen van) als ik hem niet om heb.

En dan het FO gedeelte , wat heeft wel of niet werken met FO te maken? Ik ben FO en werk 60 uur per week en draai on top of that ook nog eens 24/7 diensten. Why? omdat ik het leuk vind.

Overigens krijg ik een vergoeding voor mijn werk conform mijn arbeidscontract, en gelukkig zijn niet alle voorwaarden in geld uitgedrukt.

Allicht is het handig dat je je eens verplaatst in een ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:49:
Waarom is het zo moeilijk om te kunnen werken in functie van de eigen behoeftes?
Ligt ook aan je sector denk ik. Tenminste, ik neem aan dat je bedoelt dat je gewoon kijkt naar hoeveel werk je wil verzetten ten gunste van je uitgavenpatroon.

Ik werk (grotendeels) in het voortgezet onderwijs en daar is het heel gebruikelijk om part-time te werken. Ik ga ook gewoon 'afbouwen' vermoed ik met hier en daar een sabbatical tussendoor om niet alleen tijdens de schoolvakanties weg te kunnen. En dan kijk ik gewoon hoeveel ik (a) nog wil werken t.o.v. werkdruk en (b) hoeveel dit mij oplevert t.o.v. hoe ver ik al ben op de reis naar FO (of dat ik al voorbij dat punt ben).

Lijkt me ergens heerlijk om als vervanger zorgeloos de redder in nood te komen spelen op scholen :+ maar dan wel afdwingen dat je niet bij alle vergaderingen hoeft te zijn natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Wozmro schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:49:
Eerlijk gezegd, de laatste tijd merk ik dat mijn goesting om nog veel te werken de laatste tijd nogal snel aan het minderen is.

Waarschijnlijk speelt de actualiteit hier in wel een rol:
- klimaatverandering
- werkgevers/politiek waarvoor het nooit genoeg is ’we moeten langer werken’....
- AI die de werkgelegenheid zal beïnvloeden.
- tegelijk volk te kort in het onderwijs, kinderopvang,... mensen die er dan toch in werken worden uitgeperst, worden ziek,...
- Op huishoudelijk werk wordt neergekeken, je wordt weggezet als profiteur,...

misschien lullig, maar dit is een kwestie van perceptie en niet van hoe de wereld is. Ik herken die dingen die je noemt wel maar heb er geen 'last' van. De actualiteit was altijd al verrot, dat je daar meer van merkt komt door andere dingen die vooral van persoon tot persoon verschillen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Dat is niet waar je bent fo als je niet meer hoeft te werken. Je kan nog steeds werken als je dat fijn vind. Sommige zien dat dan geen eens meer als werk.

[ Voor 5% gewijzigd door TheDudez op 18-05-2023 15:50 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:36
[...]

Dit vind ik een vreemde redenatie. Ik zou zelfs durven stellen dat de meeste mensen die FO zijn juist nog wel werken en, -omdat ze die instelling hebben- ook nog eens eerder FO zijn. Omgedraaid, ik denk dat mensen van wie het werkende bestaan er enkel op gericht is om een FO status te bereiken waarna niet meer gewerkt wordt zelfs minder snel zo'n status zullen bereiken omdat dit op mij niet echt ondernemend overkomt. Het gaat toch meer om niets meer hoeven, doen wat je leuk vindt zonder je zorgen te hoeven maken over inkomsten. Of je dan (nog) werkt of niet staat daar m.i. volledig los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
TheDudez schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Dat is niet waar je bent fo als je niet meer hoeft te werken. Je kan nog steeds werken als je dat fijn vind. Sommige zien dat dan geen eens meer als werk.
Ok we maken beide onduidelijke zinnen. Ik bedoel dus dat je niet meer voor je geld hoeft te werken om rond te kunnen komen en je dus dan FO bent.
Als je het toch leuk vindt kan je natuurlijk ook FO zijn er werken (betaald of vrijwilligerswerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Gentry schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Dit vind ik een vreemde redenatie. Ik zou zelfs durven stellen dat de meeste mensen die FO zijn juist nog wel werken en, -omdat ze die instelling hebben- ook nog eens eerder FO zijn. Omgedraaid, ik denk dat mensen van wie het werkende bestaan er enkel op gericht is om een FO status te bereiken waarna niet meer gewerkt wordt zelfs minder snel zo'n status zullen bereiken omdat dit op mij niet echt ondernemend overkomt. Het gaat toch meer om niets meer hoeven, doen wat je leuk vindt zonder je zorgen te hoeven maken over inkomsten. Of je dan (nog) werkt of niet staat daar m.i. volledig los van.
Dat klopt. Zie filmpjes van Dan penya op youtube die gaat daar wat dieper op in. Show me your friends i show you your feature.

Ik zie tot nu toe ook weinig goede vragen in dit topic. Zoals welk boek zou ik moeten lezen? Alleen hoe gerig mensen zijn. (Niet allemaal)

[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 19-05-2023 07:16 ]

Usenet handleidingen

Pagina: 1 ... 135 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.