Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Dat je naar jezelf moet kijken klopt inderdaad.
Dat je je inkomen moet behouden om FIRE/FO (wat overigens twee verschillende uitgangspunten zijn) te kunnen worden daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Je moet niet naar je inkomen kijken en dat moet niet behouden blijven om FO te zijn. FO ben je, mijn mening, wanneer er niet meer financiële behoeften zijn dan wat er minimaal binnenkomt.

Je kan dus best werkend een inkomen hebben van (als voorbeeld) netto 3000 €/maand en een maandelijks bestedingspatroon van 1000 €. Om dan FO te zijn moet je niet streven naar behoud van een inkomen van 3000 € maar naar een maandelijks inkomen van slechts 1000 €.
Hoe hoger de som die er binnenkomt tov de som die er buitengaat hoe comfortabeler uiteraard (want de financiële buffer neemt nog toe ipv af te nemen).
precies mijn (sarcastische) punt van hierboven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:14
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Nou nee, niet off topic.
Want ik neem aan dat wanneer je FO/FIRE wil zijn en niet aan het comfort waaraan je gewend bent geraakt wil inboeten je er ook naar wil streven om dat inkomen dan te behouden.
Daarom moet je dus kijken naar jouw comfort en jouw maandelijkse uitgavenbehoefte. Je hebt dan dus niets aan cijfers over gemiddelden.

De een kan ruim leven van 2000 netto per maand, voor de ander is 5000 per maand nog te weinig om normaal te kunnen leven. Beiden hebben niets aan informatie over wat een gemiddeld uitgavenpatroon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Dat je je inkomen moet behouden om FIRE/FO (wat overigens twee verschillende uitgangspunten zijn) te kunnen worden daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Je schreef zelf over als "je er ook naar wil streven om dat inkomen dan te behouden". Vandaar de zinssnede van Smuggler over de wens om je inkomen te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
Je kan dus best werkend een inkomen hebben van (als voorbeeld) netto 3000 €/maand en een maandelijks bestedingspatroon van 1000 €. Om dan FO te zijn moet je niet streven naar behoud van een inkomen van 3000 € maar naar een maandelijks inkomen van slechts 1000 €.
Dan is er nog de volgende stap om te kijken naar verwachte uitgaven in FO stadium i.t.t. huidige uitgaven. Onze huidige uitgaven zijn op dit moment per maand €3k hoger dan wat ik inschat als benodigd in FO stadium (kinderopvang, 2e auto, hypotheek).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Inderdaad en ook dat is weer een persoonlijk gegeven.
Hier is het normale* uitgavenpatroon de laatste tien jaar ongeveer gelijk gebleven.
Geen hypotheek**, geen tweede auto, geen kinderopvang.

Momenteel is wat er hier binnenkomt (som van 2 personen) ongeveer zeven keer hoger dan wat er buitengaat.
Daardoor wordt de buffer ook steeds groter al is dat niet echt meer nodig (buffer bedraagt nu ongeveer 600 keer het maandelijks uitgavenpatroon, wat in normale omstandigheden de levensverwachting overstijgt).

* kosten buiten het normale uitgavenpatroon doe je uiteraard alleen maar wanneer er daarvoor ook extra budget beschikbaar is, daar hangt voor ons de FO niet van af.
** slechts een hypotheek van tien jaar gehad en uitsluitend voor fiscale optimalisatie en niet uit noodzaak => tien jaar omdat in België dat de minimale vereiste is om een hypotheek fiscaal in te brengen, optimalisatie omdat het geld er wel was maar over dezelfde periode (10 jaar) meer intresten opbracht dan de totale kost van de hypotheek (excl. meeropbrengsten fiscale optimalisatie).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
assje schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Dan is er nog de volgende stap om te kijken naar verwachte uitgaven in FO stadium i.t.t. huidige uitgaven. Onze huidige uitgaven zijn op dit moment per maand €3k hoger dan wat ik inschat als benodigd in FO stadium (kinderopvang, 2e auto, hypotheek).
Ach, ik sta wat verder in het leven, en iedere keer dat je denkt... huis is afbetaald, of kinderen zijn afgestudeerd, etc, dan komt er iets anders in de plaats.
Tegenover de afbetaling van de hypotheek gedurende de eerste 20 jaar staat nu een hogere onderhoudskost. Ieder jaar is er wel iets wat moet vervangen of grondig herzien worden, en die dingen kosten echt goed geld.

Ik zou zeggen... reken je niet te snel te rijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

IvoB2 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:04:

Wanneer je langer dan 24 uur aan een stuk werkt slaap je uiteraard niet
@IvoB2 Leg dan eens uit wat voor werk het betreft :?
en ook, wettelijk mag dit ook niet, op 1 dag heb je recht op een aantal vrije uren, pauze en zo..
praktisch hou je dit wel vol 1 dag, maar de volgende dag val je in slaap > je zal maar chirurg zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard is dit wettelijk geen probleem. Je maakt de denkfout om blijkbaar de regeling van jouw werkomgeving te gaan toepassen op die van een ander.
Ik ben/was geen chirurg noch Nederlander. Blijkbaar andere wetten dan in Nederland dus (wat ik wel betwijfel want ik heb ook regelmatig met Nederlandse collega's gewerkt die daar toch ook geen last van hadden ).
En wat mijn voormalige hoofdactiviteit was heb ik ook reeds aangegeven. Moest je dat gemist hebben, het waren verschillende overheidsdiensten ( met hun eigen uitzonderlijke wetten en reglementen. :) ).
En wie of wat er praktisch in slaapt valt na x uur aan de slag te zijn geweest doet hier ook niet terzake.
Om dat in extreme omstandigheden te voorkomen bestaan er zelfs efficiënte pillen voor wie daar gevoelig voor is. :+
Soit, nog iets on topic toe te voegen? Want het gaat hier net om FO, dus niet meer afhankelijk van een jobinvulling. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:20:
Hier is het normale* uitgavenpatroon de laatste tien jaar ongeveer gelijk gebleven.
...
* kosten buiten het normale uitgavenpatroon doe je uiteraard alleen maar wanneer er daarvoor ook extra budget beschikbaar is, daar hangt voor ons de FO niet van af.
Als je die uitgaven hebt gedaan, dan had je daar blijkbaar behoefte aan op het moment dat de ruimte er was. Denk je dat die behoeftes spontaan verdwijnen als je van je FO budget zou moeten leven? Of zou het niet juist verstandig zijn om er rekening mee te houden dat je ook na een evt. FIRE moment op zijn tijd die niet-normale uitgaven zult willen/moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Ach, ik sta wat verder in het leven, en iedere keer dat je denkt... huis is afbetaald, of kinderen zijn afgestudeerd, etc, dan komt er iets anders in de plaats.
Tegenover de afbetaling van de hypotheek gedurende de eerste 20 jaar staat nu een hogere onderhoudskost. Ieder jaar is er wel iets wat moet vervangen of grondig herzien worden, en die dingen kosten echt goed geld.

Ik zou zeggen... reken je niet te snel te rijk.
Uiteraard zul je zaken als stijgende onderhoudskosten ook moeten incalculeren. Net als andere stijgende uitgavenposten (bv vaker een dagje uit of misschien meer vakanties of hobbykosten).

Maar vaak zijn (zeker in Nederland) de hypotheeklasten van een veel hogere orde van grootte dan eventuele onderhoudskosten. Het is niet uitzonderlijk als die hypotheeklasten zo hoog zijn als een modaal inkomen. Terwijl ook na verdubbeling of verdrievoudiging van de onderhoudskosten die nog lang niet in de buurt komen van die lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Als je die uitgaven hebt gedaan, dan had je daar blijkbaar behoefte aan op het moment dat de ruimte er was. Denk je dat die behoeftes spontaan verdwijnen als je van je FO budget zou moeten leven? Of zou het niet juist verstandig zijn om er rekening mee te houden dat je ook na een evt. FIRE moment op zijn tijd die niet-normale uitgaven zult willen/moeten doen?
Ik kan niet voor jou spreken maar ga in deze alleen uit van het eigen standpunt.
En dat is nog altijd dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt.
Extra uitgaven worden dus niet gedaan omdat aan een behoefte moet voldaan worden die de basisvoorzieningen te boven gaan. Het is - in mijn geval - net omgekeerd, wanneer er meer inkomsten zijn dan om aan de basisbehoeften te voldoen en/of de reserves te hoog oplopen kan er al eens iets extra gedaan worden bovenop de basisbehoeften. Aan de basisbehoeften moet altijd voldaan worden. Al de rest is facultatief => je kan dan de reserves laten oplopen en/of iets extra uitgeven.
Voor mij maakt het tijdstip niet (meer) uit.

En nogmaals, voor mij zijn FIRE en FO twee verschillende begrippen. Wel verwant maar niet gelijklopend. Om financieel onafhankelijk te zijn moet je niet noodzakelijk je vervroegd gaan terugtrekken uit het beroepsleven.
Ik gaf al aan dat ik daar persoonlijk te laat ben achtergekomen (en een paar jaar te laat me teruggetrokken heb uit het beroepsleven ook al was ik al enkele jaren feitelijk FO).
Anderzijds heb ik wel de ervaring van FIRE uit de eerste hand via een van de kinderen => echt RE (dertiger) en echt onafhankelijk (geen enkel officieel belastbaar inkomen meer uit werk, geen recht op pensioen of welke tegemoetkoming dan ook, auto verkocht, alle verplaatsingen met OV en trapfiets,.....). De "behoeften" werden daar op jonge leeftijd volledig aangepast (lees verlaagd) aan de nieuwe levensstijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:50:
[...]
Uiteraard zul je zaken als stijgende onderhoudskosten ook moeten incalculeren. Net als andere stijgende uitgavenposten (bv vaker een dagje uit of misschien meer vakanties of hobbykosten).

Maar vaak zijn (zeker in Nederland) de hypotheeklasten van een veel hogere orde van grootte dan eventuele onderhoudskosten. Het is niet uitzonderlijk als die hypotheeklasten zo hoog zijn als een modaal inkomen. Terwijl ook na verdubbeling of verdrievoudiging van de onderhoudskosten die nog lang niet in de buurt komen van die lasten.
Vaker een dagje uit en meer vakanties en hobbykosten zijn geen verplichting en heb je bovendien volledig zelf in de hand. Zijn ook volledig aan te passen (meer of minder) aan het inkomen.
En moeten ook niet duurder zijn. Een leuke vakantie (evenwel persoonsgebonden) met de fiets en tent of motorfiets en tent kost bijna niets en combineert (persoonsgebonden) al enkele hobby's.
Je moet ook niet noodzakelijk de wereld rondtrekken om je op vakantie te voelen. Als niet werkende is bv. iedere dag en ieder uur voor mij een vakantiegevoel. En dat kan net zo goed in eigen tuin en in eigen omgeving.
Ik heb bv. ervoor gezorgd om tijdens het actief leven voor mezelf o.a. te investeren in een ruime eigen woonomgeving met voldoende privacy, aan de rand van uitgebreide natuur maar toch op wandel- en fietsafstand van alle voorzieningen en een woning met zo weinig mogelijk onderhoud en energiekosten waar ik het meeste onderhoud (toch tijd genoeg :) ) ook nog eens zelf kan uitvoeren (vandaar een hoofdzakelijk houten huis bestaande uit onderhoudsvrij hout met een levensduur die de mijne ruimschoots zou moeten overstijgen).
Onafhankelijkheid plannen houdt, voor mij toch, wel wat meer in dan alleen een financiële planning louter met betrekking tot het inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Ik kan niet voor jou spreken maar ga in deze alleen uit van het eigen standpunt.
En dat is nog altijd dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt.
Extra uitgaven worden dus niet gedaan omdat aan een behoefte moet voldaan worden die de basisvoorzieningen te boven gaan. Het is - in mijn geval - net omgekeerd, wanneer er meer inkomsten zijn dan om aan de basisbehoeften te voldoen en/of de reserves te hoog oplopen kan er al eens iets extra gedaan worden bovenop de basisbehoeften. Aan de basisbehoeften moet altijd voldaan worden. Al de rest is facultatief => je kan dan de reserves laten oplopen en/of iets extra uitgeven.
Maar die behoeftes bovenop je basisbehoeftes heb je dus blijkbaar wel? Ik krijg uit je verhaal het idee dat je je FO budget baseert op een lean FO budget van basisbehoeften, terwijl je werkelijke gewenste uitgaven vermoedelijk hoger liggen. Uiteraard kun je daar makkelijk in snijden, maar ik zou het wat al te rooskleurig voor me zien als je het budget zou baseren op alleen de strikt noodzakelijke basisbehoeften.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Nog geen 2 maanden na dit bericht dient de volgende stap (achteruit?) in onze FO-reis zich alweer aan. Op de allereerste "vrije" dag sinds mijn 4-daagse werkweek stond er gelijk een bezichtiging gepland bij ons (potentiële) droomhuis/plek. Na een snelle en soepele onderhandeling en een hoop gereken wat betreft de mogelijkheden tot directe verbouwing gaan we morgenavond tekenen.

Dit huis was echt een perfecte compromis tussen onze beide wensen en we hebben daarom ook snel gehandeld. We zullen waarschijnlijk wel een traject van 1 à 2 jaar ingaan wat betreft verbouwing omdat we het meeste/zoveel mogelijk zelf willen doen. Dan zullen we wel in een huis wonen waar we nooit meer weg hoeven/willen. De verbouwplannen moeten allemaal nog concreet worden, maar we hebben er veel zin in. Het enige waar ik wel even goed over na moest denken was de klap die onze FO-reis hierdoor zou krijgen. Mijn vriendin is hier wat minder mee bezig dus keek er ook niet als zodanig tegenaan.

We zullen voorlopig dus weer een heel stuk AFhankelijker zijn helaas. Daar staat wel een heerlijke plek tegenover die we helemaal naar onze eigen zin kunnen maken. Wat betreft spaarquote zullen we ongeveer van +- 55% terugzakken naar 35%, hierbij houd ik rekening met het hypotheekbedrag na maximale verbouwing en 10% stijging van andere kosten. Dus zeg gerust; worst-case scenario.

De vraag of het slim is om deze grote stap nu al te zetten en wat hoger in onze uitgaves te zitten kunnen we natuurlijk nooit met zekerheid beantwoorden, maar voor ons voelt het goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ManzokuSan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:57:
Het enige waar ik wel even goed over na moest denken was de klap die onze FO-reis hierdoor zou krijgen.
Het gaat niet alleen om de bestemming, het gaat ook om de reis. Als de reis veel mooier is, dan mag die reis best wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Het gaat niet alleen om de bestemming, het gaat ook om de reis. Als de reis veel mooier is, dan mag die reis best wat langer duren.
Mooi verwoord.

Eigenlijk ook wel de kern van wat mijn negatieve motivatie is en wat ik in de familie veel zag m.b.t. pensioen: die reis was helemaal niet leuk, leerzaam, (positief) spannend of motiverend meer, maar een gezonde en fitte tijd op de eindbestemming raakte ook steeds verder uit zicht.

In zowel mijn eigen familie als de schoonfamilie meer dan een tiental overledenen door kanker nog voor de AOW-leeftijd.

Op dit moment is de grootste 'uitdaging' (maar dat zie ik als iets positiefs) om de balans tussen het opleuken van de reis en het binnen bereik krijgen van de eindbetemming te bewaren. Verplicht op reis is ook maar niks natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Maar die behoeftes bovenop je basisbehoeftes heb je dus blijkbaar wel?
Het is maar hoe je die "behoeften" wil omschrijven.
Iets waar je niet buiten kan en dus inderdaad je inkomen daar ommoet (blijven) voorzien.
Geld is maar geld en je kan het, mijn persoonlijke mening, niet meenemen naar over de Styx dus wanneer er meer overschiet dan voor basisbehoeften nodig is en je buffer blijft ruim genoeg kan je het maar beter opdoen. En dat opdoen kan je ruim bekijken: behoefte om er zelf iets mee te doen, behoefte om er een (goed) doel van een ander mee te sponsoren, behoefte om het in eigen kring uit te delen,.....
Ik krijg uit je verhaal het idee dat je je FO budget baseert op een lean FO budget van basisbehoeften, terwijl je werkelijke gewenste uitgaven vermoedelijk hoger liggen.
Dat heb je dan volledig verkeerd begrepen zodat je er een verkeerd idee over gevormd hebt.
Het is niet omdat mijn inkomen, bij een voldoende grote buffer, hoger is dan wat er buiten gaat aan basisbehoeften dat ik persoonlijk de drang heb om die meerinkomsten stande pede op te doen.
Uiteraard kun je daar makkelijk in snijden, maar ik zou het wat al te rooskleurig voor me zien als je het budget zou baseren op alleen de strikt noodzakelijke basisbehoeften.
Zoals al meermaals gesteld is dat dus een persoonlijke overweging.
Hoe jij het persoonlijk ziet komt dus niet noodzakelijk overeen met hoe ik het zie.
Mijn rijkdom is niet dat ik ongelimiteerd geld kan uitgeven om te voldoen aan iedere behoefte die ik voel opkoen noch aan behoeften die me aangepraat worden door wie of wat dan ook maar over het 24/7 kunnen beschikken over alle tijd zonder me, in normale omstandigheden, nu en in de toekomst zorgen te moeten maken over een beperkt budget (binnen de eigen basisnoodwendigheden).

En ik schrijf wel degelijk bewust onder normale omstandigheden. Externe niet te controleren omstandigheden (instorten van het kapitalistisch systeem, instorten van de westerse sociale zorgstaat, extreme klimaatchaos met wereldwijde hongersnood,.....) zijn nl. niet in te calculeren en wanneer deze zich voordoen hebben we het allemaal vlaggen (en heeft iedereen die vroeger gestopt was met werken tenminste die vrije beschikking over zijn tijd al net op tijd gehad :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManzokuSan
Rubbergrover1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:01:
[...]

In dit geval gaat het dus juist wel over de bestemming. De bestemming waar ik na het werk heen moet fietsen :9
Maar wat je zegt is precies waarom we het huidige besluit genomen hebben. We gaan hier zo genieten van de ruimte om het huis. En daarbij ook de gedachte dat alles wat we hier doen aan tuin/huis/modernisering/inrichting ook echt voor "altijd" is. In ons vorige huis konden we in principe kinderen krijgen en oud worden zonder ook maar iets te kort te komen, maar we wilden allebei graag wat meer ruimte om het huis dus de planning is altijd geweest om ergens in de komende 10/15 jaar weer te verhuizen. En omdat je nooit weet hoe snel iets op je pad komt hebben we de afgelopen 2 jaar de tuin helemaal aangepakt en er makkelijk 10k ingestopt. Dat voelt nu wel als zonde, maar om 15 jaar tegen een parkeerplaats aan te kijken "omdat je droomhuis toevallig voorbij zou kunnen komen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ManzokuSan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:16:
[...]
In dit geval gaat het dus juist wel over de bestemming. De bestemming waar ik na het werk heen moet fietsen :9
Maar wat je zegt is precies waarom we het huidige besluit genomen hebben. We gaan hier zo genieten van de ruimte om het huis. En daarbij ook de gedachte dat alles wat we hier doen aan
_/-\o_
Waarschijnlijk ga je, eenmaal alles in orde op je droomlocatie, ook veel minder geld moeten uitgeven aan "buitenhuis" vakanties. De investering betaalt zich dus als het ware zelf terug. :)
En nu maar hopen dat er lange tijd niets wijzigt aan deze locatie en omgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:48
@ManzokuSan Ik heb deze stap ook genomen en kwam erachter dat ik dat veel eerder had moeten doen. Ik heb de impact van een vrijere locatie en grotere woning echt onderschat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:22:
[...]

_/-\o_
Waarschijnlijk ga je, eenmaal alles in orde op je droomlocatie, ook veel minder geld moeten uitgeven aan "buitenhuis" vakanties. De investering betaalt zich dus als het ware zelf terug. :)
Ja "het leven" kan natuurlijk gebeuren. Maar liever spijt achteraf dan spijt dat we het niet gedaan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:51
ManzokuSan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:57:
Nog geen 2 maanden na dit bericht dient de volgende stap (achteruit?) in onze FO-reis zich alweer aan. Op de allereerste "vrije" dag sinds mijn 4-daagse werkweek stond er gelijk een bezichtiging gepland bij ons (potentiële) droomhuis/plek. Na een snelle en soepele onderhandeling en een hoop gereken wat betreft de mogelijkheden tot directe verbouwing gaan we morgenavond tekenen.

Dit huis was echt een perfecte compromis tussen onze beide wensen en we hebben daarom ook snel gehandeld. We zullen waarschijnlijk wel een traject van 1 à 2 jaar ingaan wat betreft verbouwing omdat we het meeste/zoveel mogelijk zelf willen doen. Dan zullen we wel in een huis wonen waar we nooit meer weg hoeven/willen. De verbouwplannen moeten allemaal nog concreet worden, maar we hebben er veel zin in. Het enige waar ik wel even goed over na moest denken was de klap die onze FO-reis hierdoor zou krijgen. Mijn vriendin is hier wat minder mee bezig dus keek er ook niet als zodanig tegenaan.

We zullen voorlopig dus weer een heel stuk AFhankelijker zijn helaas. Daar staat wel een heerlijke plek tegenover die we helemaal naar onze eigen zin kunnen maken. Wat betreft spaarquote zullen we ongeveer van +- 55% terugzakken naar 35%, hierbij houd ik rekening met het hypotheekbedrag na maximale verbouwing en 10% stijging van andere kosten. Dus zeg gerust; worst-case scenario.

De vraag of het slim is om deze grote stap nu al te zetten en wat hoger in onze uitgaves te zitten kunnen we natuurlijk nooit met zekerheid beantwoorden, maar voor ons voelt het goed.
Eenzelfde soort stap genomen 2 jaar geleden, qua spaargeld een flinke stap achteruit (Qua spaarquote nog niet eens zoveel wegens de enorme lage rente die we hebben kunnen krijgen voor 20 jaar vast). Maar een enorme upgrade qua woongenot. Het is nieuwbouw, dus we wonen er nog steeds niet maar we hopen over 2 maanden de sleutel te hebben en eind zomer te kunnen verhuizen.

Ik heb de achteruitgang in de FO-reis gewoon voor lief genomen, de stap om te verhuizen moest sowieso een keer genomen aangezien de huidige woning niet toekomstbestendig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De aankoop van een degelijke woning moet je toch niet zien als een stap terug in FO?
Een degelijke eigen woning kan juist een van de basispijlers tot FO zijn.
Niet meer afhankelijk van (stijgende) huurprijzen en je doet er, afhankelijk van de ligging, overwegend wat je zelf wil.
Kies je een gunstige locatie vermindert dat ook niet je kapitaal. Ik heb nog nooit verlies gemaakt bij de verkoop van een (geronveerde) woning. Integendeel, het was steeds een grote stap vooruit richting FO.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:34:
De aankoop van een degelijke woning moet je toch niet zien als een stap terug in FO?
Een degelijke eigen woning kan juist een van de basispijlers tot FO zijn.
Niet meer afhankelijk van (stijgende) huurprijzen en je doet er, afhankelijk van de ligging, overwegend wat je zelf wil.
Kies je een gunstige locatie vermindert dat ook niet je kapitaal. Ik heb nog nooit verlies gemaakt bij de verkoop van een (geronveerde) woning. Integendeel, het was steeds een grote stap vooruit richting FO.
Toch zie ik het voor nu als een stap naar achteren omdat:
- ik niet afhankelijk was van huurprijzen
- er significant veel eigen geld in het huis is gaan zitten
- er op termijn ook nog extra geld richting aflossing moet gaan
- ik nog maar moet zien of ik ooit weer kleiner ga wonen

Maar ja, je hebt gelijk, ik heb een hoop overwaarde in stenen zitten in een vrijstaand huis op een goede locatie in een grote stad. Dat kan uiteindelijk helpen, mits ik ooit een stap zou willen maken naar een "minder courante locatie".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:22:
[...]

_/-\o_
Dan ben je echt jezelf voor de gek aan het houden. Als je het geld hebt, en je denkt dat je er gewoon gelukkiger van wordt: doen! Maar laten we niet net doen alsof het een besparing op vakanties is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Dan ben je echt jezelf voor de gek aan het houden. Als je het geld hebt, en je denkt dat je er gewoon gelukkiger van wordt: doen! Maar laten we niet net doen alsof het een besparing op vakanties is.
Is idd wel een beetje goedpraterij en naar je toe rekenen vaak, aangezien voor velen het idee van vakantie is om cultuur op te zoeken / weg uit de thuissituatie, etc.
Datzelfde idee heb ik in grotere mate bij sommige mensen die een vakantiehuis of caravan/camper kopen.

Maar aan de andere kant: een ruimere/comfortabelere woonsituatie kan wel tot een kleinere behoefte leiden om weg te gaan. Als je in een tochtige galerijflat woont wil je allicht sneller 'ontsnappen' dan wanneer je zelf in eigen tuin een heerlijke zomer kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sissors schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Ik moet mezelf dan ook niet voor de gek houden. Dat is een idee dat blijkbaar ontstaat vanuit je eigen instelling.
We hebben waarschijnlijk gewoon een totaal ander uitgangspunt.
Ik heb totaal geen nood om aan de "thuissituatie" te ontsnappen.
Bovendien heb ik het "geluk" te wonen in een omgeving (natuur, water, bos, historische steden, horecagelegenheden om de hoek,....) waar wonen gelijk staat aan alle dagen vakantie. :+
Ik voel dus niet onmiddellijk de behoefte al het extra geld aan (dure) buitenhuizige vakanties op te doen om me gelukkiger te voelen.
Wanneer ik (met mijn instelling) zou wonen op een flatje tien hoog in een drukke stad zou ik wel meermaals de behoefte voelen om regelmatig mijn "geluk" ergens anders te gaan zoeken. En dat zou dan extra geld kosten.
Zoals eerder geschreven is, voor mij, geld niet het probleem (inkomen is momenteel 7 keer hoger dan de uitgaven). Maar persoonlijk zie ik niet in wat een vakantie buitenhuis me veel meer zou kunnen bieden dan alle dagen vakantie in eigen omgeving. De tijd (en eventueel het geld) van de verplaatsing spaar ik me er in elk geval al mee uit.

Ik heb trouwens jarenlang een redelijk uniek gelegen tweede woning (in een bij aankoop zo goed als verlaten 15de eeuwse dorpje in het zuiden van Frankrijk, op een rots te midden van de wijngaarden) gehad waarvan ik dacht dat dit mijn eerste verblijf zou worden na me terug te trekken uit de ratrace. Gelukkig in 2018 nog net op tijd verkocht. :)
Moest ik voor dit pand gekozen hebben zouden velen dit als "altijd vakantie" omschrijven (op het laatst leek het voor mij persoonlijk meer als de letterlijke hel op aarde) maar omdat ik nu in Vlaanderen woon zou dit voor sommigen niet gelijk kunnen staan als alle dagen vakantie?

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redikhet
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-08 13:06
*knip* Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 15-05-2023 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:57:
[...]
Maar persoonlijk zie ik niet in wat een vakantie buitenhuis me veel meer zou kunnen bieden dan alle dagen vakantie in eigen omgeving. De tijd (en eventueel het geld) van de verplaatsing spaar ik me er in elk geval al mee uit.
Dat is een instelling die lang niet voor iedereen geldt. Er zijn een hoop mensen die, hoe mooi ze ook wonen, toch de behoefte hebben om meer van de wereld te zien.

Ik heb een waslijst aan plekken op de wereld waar ik 'ooit' nog eens naartoe zou willen. Niet omdat ik vervelend woon (in tegendeel) maar omdat ik ook andere plekken wil zien dan de plekken op rijafstand van mijn woning. Ook al heb ik ook regelmatig in mijn woonomgeving een vakantiegevoel op mijn vrije dagen, ik zou er niet aan moeten denken om hier permanent te zitten, zonder regelmatig een nieuwe omgeving te ontdekken.

Voor mij leidt een mooie woonomgeving dus zeker niet tot minder behoefte aan vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 05:27:
[...]

Dat is een instelling die lang niet voor iedereen geldt. Er zijn een hoop mensen die, hoe mooi ze ook wonen, toch de behoefte hebben om meer van de wereld te zien.

Ik heb een waslijst aan plekken op de wereld waar ik 'ooit' nog eens naartoe zou willen. Niet omdat ik vervelend woon (in tegendeel) maar omdat ik ook andere plekken wil zien dan de plekken op rijafstand van mijn woning. Ook al heb ik ook regelmatig in mijn woonomgeving een vakantiegevoel op mijn vrije dagen, ik zou er niet aan moeten denken om hier permanent te zitten, zonder regelmatig een nieuwe omgeving te ontdekken.

Voor mij leidt een mooie woonomgeving dus zeker niet tot minder behoefte aan vakantie.
Zoals je nu zelf aangeeft is het telkens een individuele beslissing.
Wat voor mij geldt is niet van toepassing op iedereen. Net zoals wat voor jou een must is niet opgaat voor iedereen. Je kan er dus geen discussie over voeren want puur persoonlijk.

Puur persoonlijk dus: op de zuidpool en Australië na heb ik tijdens mijn actieve loopbaan al de wereld afgereisd dus voor mij moet dat nu allemaal zonodig niet meer. Mijn mening is dat de wereld rondreizen beter iets is waarmee je op jongere leeftijd begint dan uitstelt tot "later". Jonger kan je wat meer comfort ontberen en de opgedane ervaringen draag je de rest van je - dan nog lange - leven mee. De buitenwereld van vandaag is trouwens niet meer hetzelfde dan deze uit het relatief recente verleden. De "verloedering en commercialisering" van de beschaving is zowat in elke uithoek doorgedrongen. Een stad als bv. Kathmandu van enkele decennia geleden vergeleken met de huidige toestand is bijna een vergelijking of er eeuwen overheen gegaan zijn ipv enkele deccenia.
Win-win dus.
Nu ja, wie nu nog heel jong is en nog aan alles moet beginnen heeft daar uiteraard ook niets aan.
Ik had het ook over vakantiegevoel in eigen omgeving. Dat is iets anders dan permanent in je eigen woning te zitten. Gezien tijd genoeg kan ik de wijde omgeving nu ook met de fiets en de motor ontdekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Zoals je nu zelf aangeeft is het telkens een individuele beslissing.
Wat voor mij geldt is niet van toepassing op iedereen. Net zoals wat voor jou een must is niet opgaat voor iedereen. Je kan er dus geen discussie over voeren want puur persoonlijk.
Dat is dus precies de reden waarom je niet zomaar kunt stellen dat je als alles in orde is op je droomlocatie, je ook veel minder geld moeten uitgeven aan "buitenhuis" vakanties. Of dat die investering zich als het ware zelf terugbetaalt.

Vandaar dus juist de kritiek op jouw gegeneraliseerde standpunt ;)
De buitenwereld van vandaag is trouwens niet meer hetzelfde dan deze uit het relatief recente verleden. De "verloedering en commercialisering" van de beschaving is zowat in elke uithoek doorgedrongen. Een stad als bv. Kathmandu van enkele decennia geleden vergeleken met de huidige toestand is bijna een vergelijking of er eeuwen overheen gegaan zijn ipv enkele deccenia.
Dat zou voor mij juist een reden zijn om zo'n plek opnieuw te willen bezoeken. Ik vind het bijvoorbeeld juist fascinerend hoe een stad als Berlijn sinds 1989 veranderd is. (Net als veel andere plekken in het Oostblok.) De dynamiek en constante verandering, zowel positief als negatief, maakt dat een hoop plekken het waard zijn om vaker te bezoeken. En de verschillen te bemerken.

Daarom wil ik ook meer zien dan wat voor mij dichtbij genoeg is voor een dagtocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mooie discussie hierboven.

Wat je niet mag vergeten is dat je eigen wensen en verwachtingen ook stevig kunnen veranderen.

Als je FO wordt op je 45-50e, en je bent in goede gezondheid, dan zijn er geen grote fysische beperkingen om een hoop activiteiten te doen (buiten misschien wat extreme duursporten of waaghalzerij) tot je 70-80 jaar bent.

Hoe kan je nu op je 50e weten wat je op je 70e echt leuk gaat vinden.

Ik heb de laatste jaren een stevige interesse ontwikkeld in de scandinavische landen (... dure vakantieplaatsen), en waar ik vroeger met geen half ook zou gekeken hebben naar een mobilhome, ga ik dat zeker eens proberen, en wie weet misschien zelfs kopen...
In de zomer vind ik landen als Spanje en Italie al snel véél te warm, en dan denk ik... een boekje lezen in de schaduw kan ik thuis ook, veel goedkoper en waarschijnlijker ook nog comfortabeler.

Fietstoertjes met de ebike, daar kan ik ook van genieten, dus combinatie van vakantie en fietsen... dikke winnaar.
Maar ga ik dat binnen 10 of 20 jaar nog leuk vinden?
Wie weet val ik eens goed, en heb ik een eeuwige schrik om nog een bospad te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:40:
[...]
Vandaar dus juist de kritiek op jouw gegeneraliseerde standpunt ;)
Nou, als ik me het nog goed herinner gaf ik een antwoord op een specifieke persoon.
Dat jij dat dan beschouwd als generaliserend is iets dat jij ervan maakt of een onduidelijkheid van mij.
Laten we het, om deze discussie af te sluiten, dan maar op het laatste houden.
Mijn opmerking gaat dus alleen op voor wie er zich in kan vinden. De rest mag het gewoon negeren en hun eigen ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
finsdefis schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Is idd wel een beetje goedpraterij en naar je toe rekenen vaak, aangezien voor velen het idee van vakantie is om cultuur op te zoeken / weg uit de thuissituatie, etc.
Datzelfde idee heb ik in grotere mate bij sommige mensen die een vakantiehuis of caravan/camper kopen.

Maar aan de andere kant: een ruimere/comfortabelere woonsituatie kan wel tot een kleinere behoefte leiden om weg te gaan. Als je in een tochtige galerijflat woont wil je allicht sneller 'ontsnappen' dan wanneer je zelf in eigen tuin een heerlijke zomer kunt hebben.
Een vakantiehuis snap ik.

Maar een caravan/camper is in dat opzicht toch anders? Behoudens indien het een bevlieging is, haal je het er op een gegeven moment tenslotte ergens uit lijkt mij. Nu moet ik zeggen, kampeer ik aan een ander kant van het spectrum. In een tent. Maar dat heb je er relatief snel uit doordat je gigantisch op overnachtingskosten bespaard?

Een enkele nacht in een hotel in de noord west Europese landen waar ik veelal op vakantie ga, kost al snel zo'n 200 - 300 euro per nacht. Voor datzelfde geld kan ik gemiddeld genomen 20 - 30 nachten betaald kamperen. In ruil voor een mindering in het aantal hotel nachten is veel materieel snel gedekt. Sure, je kunt als gezin vaak ergens wel iets goedkoper dan een hotel, bijvoorbeeld een huisje of wat dan ook. Maar qua overnachtingskosten wordt niets zo gunstig, prijstechnisch gezien, als een tent op een trekkersveld. En persoonlijk vind ik het dikke prima :9.

Een camper heeft natuurlijk een hogere aanschafprijs. Maar het lijkt mij dat je daarin met een x-aantal jaren toch ook een kantelpunt voorbij gaat waarna het in je voordeel is. En omdat het een vakantiehuis op wielen is, het je dus nog altijd die vrijheid geeft om op te zoeken wat jij wilt. Andere culturen voor de één, natuur voor de ander.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:40:
Dat zou voor mij juist een reden zijn om zo'n plek opnieuw te willen bezoeken. Ik vind het bijvoorbeeld juist fascinerend hoe een stad als Berlijn sinds 1989 veranderd is. (Net als veel andere plekken in het Oostblok.) De dynamiek en constante verandering, zowel positief als negatief, maakt dat een hoop plekken het waard zijn om vaker te bezoeken. En de verschillen te bemerken.

Daarom wil ik ook meer zien dan wat voor mij dichtbij genoeg is voor een dagtocht.
Voor diverse grotere steden zeker. Berlijn is een mooi voorbeeld. Maar bijvoorbeeld Frankfurt vind ik voor Europese begrippen persoonlijk ook een erg mooie ontwikkelende stad in Europa. Je moet wel van hoogbouw houden. Maar is voor mij ook één van de charmes in Rotterdam.

Ook zijn er natuurlijk veel bestemmingen waar verandering veel minder aan de orde is, vele ontzettend mooie bestemmingen binnen Europa welk grotendeels een soort "frozen in time" zijn. Bijvoorbeeld Ribe in Denemarken, Quedlinburg in Duitsland. Ontzettend leuke, oude dorpen om een keer te bezoeken. Maar wat weinig aan verandering onderhevig is. Daarmee dus wat minder geschikt om meermaals te bezoeken.

Maar met het reizen binnen Europa vind ik het persoonlijk wel mooi hoeveel er hier te zien en te doen is.
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:47:
Wat je niet mag vergeten is dat je eigen wensen en verwachtingen ook stevig kunnen veranderen.

Als je FO wordt op je 45-50e, en je bent in goede gezondheid, dan zijn er geen grote fysische beperkingen om een hoop activiteiten te doen (buiten misschien wat extreme duursporten of waaghalzerij) tot je 70-80 jaar bent.

Ik denk dat dit enigszins afhankelijk is van de persoon tot persoon. Sommige mensen veranderen in loop der jaren aanzienlijk meer in interesses, hobbies en activiteiten dan anderen. Die inschatting voor wat betreft je op 70-jarige leeftijd is dan denk ik ook betrouwbaarder te maken voor iemand die tussen 20 en 50 bijvoorbeeld relatief weinig verandering herkend, dan voor iemand die tussen 20 en 50 een uitgebreide variatie in interesses heeft gekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Een camper heeft natuurlijk een hogere aanschafprijs. Maar het lijkt mij dat je daarin met een x-aantal jaren toch ook een kantelpunt voorbij gaat waarna het in je voordeel is. En omdat het een vakantiehuis op wielen is, het je dus nog altijd die vrijheid geeft om op te zoeken wat jij wilt. Andere culturen voor de één, natuur voor de ander.
Oh ja het kan best zijn als je het gebruikt om in NW-Europa op vakantie te gaan. Mijn punt is meer dat mensen de rekensom vaak überhaupt niet maken en aannemen dat het gunstig is, of juist naar zich toe rekenen. Een hotelkamer buiten de grote stad hoeft echt geen 200-300 euro te kosten als je vergelijkbaar comfort wilt, ook niet in dit werelddeel.

Ik had even het voorbeeld van mijn schoonfamilie in het achterhoofd, die 30k voor een camper neertelden. Ik heb ook geen zin om een uitgebreid rekensommetje te maken, maar met kosten voor onderhoud, stalling, plaats op de camping, verzekering, brandstof etc. erbij zal het echt wel een flinke tijd duren voordat je goedkoper uit bent dan het 'huren van een slaapplaats' + vervoer daar naartoe.

Natuurlijk is dat niet de enige rekensom. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je zulke road trips toffer vindt en de vrijheid ervan waardeert. Mij viel alleen op dat sommige mensen de noodzaak voelen het voor zichzelf goed te praten door maar aan te nemen dat het ook 'geld bespaart' (t.o.v. vliegvakanties/hotels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Maar een caravan/camper is in dat opzicht toch anders? Behoudens indien het een bevlieging is, haal je het er op een gegeven moment tenslotte ergens uit lijkt mij. Nu moet ik zeggen, kampeer ik aan een ander kant van het spectrum. In een tent. Maar dat heb je er relatief snel uit doordat je gigantisch op overnachtingskosten bespaard?

Een enkele nacht in een hotel in de noord west Europese landen waar ik veelal op vakantie ga, kost al snel zo'n 200 - 300 euro per nacht. Voor datzelfde geld kan ik gemiddeld genomen 20 - 30 nachten betaald kamperen. In ruil voor een mindering in het aantal hotel nachten is veel materieel snel gedekt. Sure, je kunt als gezin vaak ergens wel iets goedkoper dan een hotel, bijvoorbeeld een huisje of wat dan ook. Maar qua overnachtingskosten wordt niets zo gunstig, prijstechnisch gezien, als een tent op een trekkersveld. En persoonlijk vind ik het dikke prima :9.

Ik wil op vakantie een minimum aan comfort, een tent zit ruim onder dat minimum.
In elk geval, ik ben nog geen camper aan het kopen, sowieso zou ik eerst eens zoiets huren om te ervaren hoe dat gaat. Ik wil
Wat me vooral aantrekt is dat je vrijwel zonder echt veel te organiseren kan beslissen om ergens wat langer te blijven, of net niet. Met hotels zit je altijd vast aan reservaties, zeker in hoogseizoen. In Noorwegen is alles tussen midden Juni en eind Augustus altijd hoogseizoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Ik wil op vakantie een minimum aan comfort, een tent zit ruim onder dat minimum.
In elk geval, ik ben nog geen camper aan het kopen, sowieso zou ik eerst eens zoiets huren om te ervaren hoe dat gaat. Ik wil
Wat me vooral aantrekt is dat je vrijwel zonder echt veel te organiseren kan beslissen om ergens wat langer te blijven, of net niet. Met hotels zit je altijd vast aan reservaties, zeker in hoogseizoen. In Noorwegen is alles tussen midden Juni en eind Augustus altijd hoogseizoen...
Wij merken het dit jaar met Schotland. Dachten even op de bonnefooi te gaan met eigen auto en het daar allemaal wel te zien waar we overnachten. Zo ben ik wel vaker op vakantie geweest.
Onlangs toch even gekeken qua accommodaties voor de eerste paar dagen en verschrikkelijk veel bleek al vol te zitten. Nu toch maar vooruit geboekt en (helaas) wat meer vast aan een schema.
Nu was een camper echt perfect geweest en ik sluit niet uit om ooit met een camper terug te keren.
De overnachtingen zijn ook alles behalve goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JEightyFive schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Wij merken het dit jaar met Schotland. Dachten even op de bonnefooi te gaan met eigen auto en het daar allemaal wel te zien waar we overnachten. Zo ben ik wel vaker op vakantie geweest.
Onlangs toch even gekeken qua accommodaties voor de eerste paar dagen en verschrikkelijk veel bleek al vol te zitten. Nu toch maar vooruit geboekt en (helaas) wat meer vast aan een schema.
Nu was een camper echt perfect geweest en ik sluit niet uit om ooit met een camper terug te keren.
De overnachtingen zijn ook alles behalve goedkoop.
Schotland is gewoon duur, net als Noorwegen, Ijsland, Finland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
[...]

Let wel op, voor wat betreft het tweede, dat dit met een camper in Europa lang niet altijd anders is. Scandinavië is een beetje een uitzondering, want je mag daar in het wild kamperen. Of dit nu in je camper, tent of wat dan ook is. Maar buiten Scandinavië is dit duidelijk anders. Zeker in het hoogseizoen is het niet ongewoon dat veel campings vol zijn, en je voor een standplaats moet reserveren met een camper.

Maar het geeft daarbuiten natuurlijk veel vrijheid ja. Qua verschil in comfort tussen tent en caravan of camper is het uiteindelijk een beetje wat je zelf zoekt en wat je als comfort beschouwd. Een tent heeft natuurlijk zelf 0 faciliteiten behoudens dat het je droog houdt, jezelf en je spullen beschermd tegen de verdere weersomstandigheden en dat je er kunt slapen. Mate van comfort daarin is echt sterk variabel tussen de beschikbare materialen.

Een eigen toilet, eigen keukentje, etc. ga je natuurlijk niet vinden in een tent. En indien je kijkt naar high-end campers, ga je de extreme faciliteiten welk daar soms in geboden worden natuurlijk al helemaal niet vinden :9.

Wat daarin belangrijk is, heeft iedereen natuurlijk een eigen kijk op. Belangrijkste is dat je het tijdens de vakantie in ieder geval gewoon lekker naar je zin kunt hebben.
finsdefis schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:51:

Oh ja het kan best zijn als je het gebruikt om in NW-Europa op vakantie te gaan. Mijn punt is meer dat mensen de rekensom vaak überhaupt niet maken en aannemen dat het gunstig is, of juist naar zich toe rekenen. Een hotelkamer buiten de grote stad hoeft echt geen 200-300 euro te kosten als je vergelijkbaar comfort wilt, ook niet in dit werelddeel.
Als gezin kom je op een gegeven moment toch al zeer snel in de buurt van deze prijzen in hotels. Al helemaal niet in de grote steden. Zoek ik bijvoorbeeld nu via booking.com op een beschikbaar hotel voor 1 nacht aanstaande zomer, dan heb ik 111 hits. Waarvan slechts 3 150 - 200 euro, de rest is 200 euro of meer.

Zoek ik bijvoorbeeld voor een stad als Groningen, ligt het zwaartepunt nog altijd boven de 200 euro. Met 36 hotels meer dan 200 euro, 7 tussen de 150 en 200 en slechts 1 hotel voor 100 - 150 per nacht. En van laatstgenoemde ben ik op basis van de foto's nu niet bepaald overtuigd dat dit een vergelijkbaar niveau van slaapcomfort zal geven.

Dit verandert allemaal weinig indien ik de plaatsnamen wijzig voor bestemmingen waar ik afgelopen jaren stops heb gemaakt met de tent. Die prijzen liggen vrijwel allemaal gelijk in Nederland en Duitsland. In Zweden en Noorwegen veelal zelfs nog hoger.

Hotels zijn gewoon duur. En zoals gezegd, sure, je kunt vaak wel iets goedkoper door te kiezen voor iets als een huisje als gezin. Maar ook dat blijft natuurlijk niet bepaald goedkoop. Zeker niet indien je op jaarbasis vaker op vakantie gaat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MTLPB
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
hier mijn bijdrage. Ik ben 47, vader, en in loondienst. Ik heb de afgelopen jaren een hoop geluk gehad met mijn beleggingen en ben inmiddels onafhankelijk genoeg om niet meer te hoeven werken. Ik blijf echter voorlopig bij mijn werkgever , vooral om wat te doen te hebben (het is leuk en betaalt goed), en om niet al vroeg in te teren op mijn spaargeld. Ondertussen kan ik nadenken over wat ik nog wil bereiken in mijn leven. Op mijn werk ga ik op professioneel vlak weinig bereiken, natuurlijk kan ik promoveren naar een meer leidinggevende rol maar dat brengt ook stress met zich mee, en kost me meer tijd. Die race hoeft gewoon niet meer.
Wat ga ik met de beleggingen doen? die laat ik staan, ik kan er wel meer variatie in aanbrengen.
Wat ga ik verder doen? kijken waar ik op vaste lasten kan besparen. Ik wil een muziekinstrument leren bespelen. Ik wil veel tijd met mijn familie en vrienden doorbrengen. Dat is een stuk belangrijker dan verticale carrieregroei :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Als ik het op onszelf betrek dan denk ik dat het inderdaad weinig uit waar je woont. Je vindt op vakantie gaan gewoon leuk/de moeite waard of niet. Zo zijn mijn vriendin en ik sinds we samenwonen (3,5j) welgeteld 3x op "vakantie" geweest. 1x weekend naar Texel, 1x weekend naar Brugge en 1x één nachtje naar Hasselt. We zijn dus sowieso gewoon erg graag thuis ook al in onze huidige woning. Vermoedelijk zal de verhuizing er wel voor zorgen dat we nog minder graag weg willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Let wel op, voor wat betreft het tweede, dat dit met een camper in Europa lang niet altijd anders is. Scandinavië is een beetje een uitzondering, want je mag daar in het wild kamperen. Of dit nu in je camper, tent of wat dan ook is. Maar buiten Scandinavië is dit duidelijk anders. Zeker in het hoogseizoen is het niet ongewoon dat veel campings vol zijn, en je voor een standplaats moet reserveren met een camper.

Maar het geeft daarbuiten natuurlijk veel vrijheid ja. Qua verschil in comfort tussen tent en caravan of camper is het uiteindelijk een beetje wat je zelf zoekt en wat je als comfort beschouwd. Een tent heeft natuurlijk zelf 0 faciliteiten behoudens dat het je droog houdt, jezelf en je spullen beschermd tegen de verdere weersomstandigheden en dat je er kunt slapen. Mate van comfort daarin is echt sterk variabel tussen de beschikbare materialen.

Een eigen toilet, eigen keukentje, etc. ga je natuurlijk niet vinden in een tent. En indien je kijkt naar high-end campers, ga je de extreme faciliteiten welk daar soms in geboden worden natuurlijk al helemaal niet vinden :9.

Wat daarin belangrijk is, heeft iedereen natuurlijk een eigen kijk op. Belangrijkste is dat je het tijdens de vakantie in ieder geval gewoon lekker naar je zin kunt hebben.

[...]

Als gezin kom je op een gegeven moment toch al zeer snel in de buurt van deze prijzen in hotels. Al helemaal niet in de grote steden. Zoek ik bijvoorbeeld nu via booking.com op een beschikbaar hotel voor 1 nacht aanstaande zomer, dan heb ik 111 hits. Waarvan slechts 3 150 - 200 euro, de rest is 200 euro of meer.

Zoek ik bijvoorbeeld voor een stad als Groningen, ligt het zwaartepunt nog altijd boven de 200 euro. Met 36 hotels meer dan 200 euro, 7 tussen de 150 en 200 en slechts 1 hotel voor 100 - 150 per nacht. En van laatstgenoemde ben ik op basis van de foto's nu niet bepaald overtuigd dat dit een vergelijkbaar niveau van slaapcomfort zal geven.

Dit verandert allemaal weinig indien ik de plaatsnamen wijzig voor bestemmingen waar ik afgelopen jaren stops heb gemaakt met de tent. Die prijzen liggen vrijwel allemaal gelijk in Nederland en Duitsland. In Zweden en Noorwegen veelal zelfs nog hoger.

Hotels zijn gewoon duur. En zoals gezegd, sure, je kunt vaak wel iets goedkoper door te kiezen voor iets als een huisje als gezin. Maar ook dat blijft natuurlijk niet bepaald goedkoop. Zeker niet indien je op jaarbasis vaker op vakantie gaat.
Als je met die prijzen bedoelt dat die moeten gelden voor 4 personen... Ja, dan zit je idd snel boven de 200€.
Ontbijt is al snel 15€/pp, en dat x4...

Ik reken voor 2p dat een normale prijs begint bij 150€ pn, en een mooier hotel in een grote stad gaat naar 300€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
finsdefis schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:51:
[...]
Inderdaad.
Het is maar wat je zelf wil of gewend bent.
Wanneer we geen zin hebben om in de tent te slapen dan is ons gemiddeld bestedingspatroon in Europa (2P/pn) 40 € in een rudimentair doorgangshotel zonder ontbijt en/of tot 120 € in een redelijk luxe B&B met uitgebreid ontbijtbuffet. Als niet werkende moet je je immers niet meer aan de duurdere vakantieslots houden en heb je keuze te over. Eveneens voor citytrips. Je kan de goedkoopste vluchturen kiezen en doorgaans gebruik maken van last minute aanbiedingen.

Onlangs bv. een trip gedaan naar Praag voor 600 € pp. Zes overnachtingen, halfpension, vliegtuigreis H/T, vervoer luchthaven-hotel N/T en een vervoerkaart openbaar vervoer voor 5 dagen inbegrepen.
In september een trip gepland naar Berlijn met alles inbegrepen (zelfde als Praag maar 7 overnachtingen + gids + vervoer naar omgevingen + luxehotel in parkomgeving) voor 1000 € pp.
Anderzijds vorig jaar drie weken met de motor rondgetrokken met 2 personen van België oostelijk doorheen Frankrijk naar San Sebastian en doorheen de Picos de Europa en terug westelijk doorheen Frankrijk op een budget van 2000 € voor 2 pers. (in Frankrijk overnachtingen in B&B en ter plaatse kleine restaurantjes uitgepikt, in de Picos in de tent en eten op of in de omgeving van de camping en in San Sebastian 1 + 2 dagen standaard tot luxe hotel aan het strand).
Een gevarieerde vakantie moet dus echt niet veel geld kosten.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:47:
Mooie discussie hierboven.

Daar kan zeker verandering in komen. Maar het ging er niet zozeer om wat je zou willen doen of zien en hoe je dat zou willen aanpakken, maar of je dingen zou willen doen of zien. De interesse in zaken verder weg dan een dagtocht van je woning is iets universelers dan een voorkeur voor bepaalde activiteiten of (vakantie-)landen.

Zo veel mensen, zo veel wensen. Heb je weinig behoefte aan reizen, dan zal die behoefte later vermoedelijk ook niet zo sterk zijn. Maar als je wel een sterke behoefte hebt om meer van de wereld te zien dan x km van je huis, dan denk ik dat die wens niet zo snel zal veranderen. Maar de invulling van die wens zal of kan waarschijnlijk wel veranderen. Dat backpacken in land X zal dan misschien veranderen in een huurauto of een camper of een georganiseerde reis. Maar ik denk dat die wens om de wereld te zien wel zal blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
offtopic:
Als ik FO zou zijn en daarmee de keus zou hebben, zou ik ook vooral buiten het hoogseizoen op vakantie willen gaan. Zowel vanwege de kosten als vanwege de drukte (en in mindere mate ook vanwege het soms aangenamere weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ManzokuSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:37:
Als ik het op onszelf betrek dan denk ik dat het inderdaad weinig uit waar je woont. Je vindt op vakantie gaan gewoon leuk/de moeite waard of niet. Zo zijn mijn vriendin en ik sinds we samenwonen (3,5j) welgeteld 3x op "vakantie" geweest. 1x weekend naar Texel, 1x weekend naar Brugge en 1x één nachtje naar Hasselt. We zijn dus sowieso gewoon erg graag thuis ook al in onze huidige woning. Vermoedelijk zal de verhuizing er wel voor zorgen dat we nog minder graag weg willen.
Voor mij zou de reisbehoefte er ook altijd zijn, de laatste jaren wegens kleine kinderen het reizen ook op een relatief laag pitje gehouden los van de standaard zomervakanties. Maar de behoefte om ook weer eens buiten Europa op vakantie te gaan gaat er altijd zijn, los van waar ik woon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Als je met die prijzen bedoelt dat die moeten gelden voor 4 personen... Ja, dan zit je idd snel boven de 200€.
Ontbijt is al snel 15€/pp, en dat x4...

Ik reken voor 2p dat een normale prijs begint bij 150€ pn, en een mooier hotel in een grote stad gaat naar 300€.
offtopic:
Ik zit liever in een huisje met eigen verzorging. En dan kom ik meestal in het hoogseizoen onder de 150 euro per nacht uit, met meerdere slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTLPB
als je je moet afvragen of je een ontbijt kunt betalen of niet ben je niet financieel onafhankelijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
MTLPB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:52:
als je je moet afvragen of je een ontbijt kunt betalen of niet ben je niet financieel onafhankelijk
Is volgens mij niet perse een kwestie van kunnen maar ook een kwestie van willen. Ik heb een gezin van 5 en hoef echt niet iedere dag een verzorgd ontbijt te hebben a 75 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
Dat is zo. Mijn voorbeeld van kunnen maar niet willen : Ik wilde gisteren onze wekelijkse patat bestellen en merkte dat de snackbarprijzen alweer omhoog waren gegaan (portie kipfingers 5,-, patat zonder 4,-, portie sate 9,-) dus heb in plaats daarvan een airfryer gekocht. Het was de eerste patat die ik ooit maakte en de kinderen vonden het extra lekker omdat papa het had gemaakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Schotland is gewoon duur, net als Noorwegen, Ijsland, Finland...
Wat noem je duur?
Wij zijn bv. op langlaufski's tien dagen doorheen het Rondane park in Noorwegen getrokken en waren, inclusief vliegtuig en treinreis, overnachtingen en drie maaltijden per dag een 1500 € pp kwijt.
Uiteraard altijd buiten het hoogseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Wat noem je duur?
Wij zijn bv. op langlaufski's tien dagen doorheen het Rondane park in Noorwegen getrokken en waren, inclusief vliegtuig en treinreis, overnachtingen en drie maaltijden per dag een 1500 € pp kwijt.
Uiteraard altijd buiten het hoogseizoen.
Tja, een rondreis door de Lofoten in hoogseizoen met vlucht en huurauto: 3000€ pp voor 2 weken.
Dat zijn toch geen goedkope reisjes hé. Ijsland was nog net iets duurder. En dan waren er grotendeels enkel ontbijtjes inbegrepen, geen enkel avondmaal, geen brandstof, maar wel een paar uitstappen.

Dit jaar 15 dagen Zweden inclusief 1 ferry, maar ook met verblijf van een paar dagen in Stockholm en Copenhagen met eigen auto: ca 1700€ pp voor 2 weken, en ook grotendeels zonder maaltijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Het gaat niet om kunnen, maar als je met 4p een Hotel neemt, dan is de eerste 60-70€ gewoon ontbijt.
Tel er dan 2 kamers bij, en ja, dan zie je dat een Hotel geld kost.

Trouwens, als je in je FO periode wil leven van 1500€ pm, dan weet je op voorhand dat je geen ontbijtjes van 15€ moet gaan doen, laat staan hotelkamers boeken van 200€ pn.

Dat is oa een van de redenen waarom ik mijn FO doel zo hoog zet in geld, zeker nu de inflatie keihard toegeslagen heeft en de beurzen dat nog niet gecompenseerd hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Tommie12 op 16-05-2023 11:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MTLPB
Ik moet dan mijn beeld van FO bijstellen, rondkomen van 1500 per maand is voor mij geen onafhankelijkheid, dit is bijstandsniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Trouwens, als je in je FO periode wil leven van 1500€ pm, dan weet je op voorhand dat je geen ontbijtjes van 15€ moet gaan doen, laat staan hotelkamers boeken van 200€ pn.

Dat is oa een van de redenen waarom ik mijn FO doel zo hoog zet in geld, zeker nu de inflatie keihard toegeslagen heeft en de beurzen dat nog niet gecompenseerd hebben.
Het is maar hoe je rekent.
Wij leven (niet van moeten maar voor dat bedrag hebben we alles wat we maar willen) ongeveer van 1000 € per maand (voor 2 personen).
Maar dat is dan het budget voor de "gewone" uitgaven: huishoudbudget, een kleine reis zoals eerder omschreven, een keertje om de 10 dagen naar de sauna, één of twee keer per maand op restaurant,.....
Dat wil dan niet zeggen dat je daarbuiten niets meer mag doen wat meer kost (het is ook een maandgemiddelde gebaseerd op jaaruitgaven, wat wil zeggen de ene maand 500 €, een andere maand 2000 € dus niet exact iedere maand 1000 € maar de jaaruitgaven gedeeld door 12).
Het wil alleen zeggen dat je bij tegenslag of onverwachte gebeurtenissen het budget toereikend blijft om gewone levenstijl kan verder zetten zonder de extra's. Zonder tegenslag noch onverwachte gebeurtenissen is er dan ruimte genoeg voor de niet noodzakelijke* extra's.

* zoals ik de maanduitgaven beschrijf is dat ook al redelijk comfortabel en zullen sommigen dat waarschijnlijk ook al incl. extra luxe omschrijven.

In al die jaren heb ik één ding geleerd: bij een tekort aan budget geraak je daar zeer moeilijk uit en blijven de tekorten zich opstapelen. Eenmaal voldoende geld houdt dat geld zich blijkbaar, zelfs met inflatie, in stand en, bij een relatief normale levensstijl, vermeerderd dat zich alleen maar zonder er zelf nog iets voor te moeten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MTLPB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:27:
Ik moet dan mijn beeld van FO bijstellen, rondkomen van 1500 per maand is voor mij geen onafhankelijkheid, dit is bijstandsniveau.
Dat hangt uiteraard van andere factoren af.
Wanneer je geen huuronkosten meer hebt, geen hypotheek, geen energiekosten, geen kosten voor kinderen, kortom bijna geen lopende vaste kosten meer is 1500 € daar bovenop een relatief ruim inkomen.
Wanneer je daarentegen voor 1500 € nog uit moet gaan werken, WW verkeer zelf moet bekostigen, maandelijks huur en energie moet betalen, afbetalingen hebt lopen, studerende kinderen of kinderen in de opvang hebt dan is het een totaal ander plaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:29
Je hoeft niks bij te stellen, want voor iedereen is dit anders. Ik zou met €1500 per maand ook kunnen rondkomen, ik ben tegen die tijd hypotheekvrij, weinig vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Die kun je ook omdraaien. Als je in een hotel zit, ontneem je jezelf in veel gevallen de keus om voor jezelf te koken en word je vaak min of meer verplicht om uit eten te gaan. Waarmee je je een stuk afhankelijker opstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Het is maar hoe je rekent.
Wij leven (niet van moeten maar voor dat bedrag hebben we alles wat we maar willen) ongeveer van 1000 € per maand (voor 2 personen).
Maar dat is dan het budget voor de "gewone" uitgaven: huishoudbudget, een kleine reis zoals eerder omschreven, een keertje om de 10 dagen naar de sauna, één of twee keer per maand op restaurant,.....
Dat wil dan niet zeggen dat je daarbuiten niets meer mag doen wat meer kost (het is ook een maandgemiddelde gebaseerd op jaaruitgaven, wat wil zeggen de ene maand 500 €, een andere maand 2000 € dus niet exact iedere maand 1000 € maar de jaaruitgaven gedeeld door 12).
Het wil alleen zeggen dat je bij tegenslag of onverwachte gebeurtenissen het budget toereikend blijft om gewone levenstijl kan verder zetten zonder de extra's. Zonder tegenslag noch onverwachte gebeurtenissen is er dan ruimte genoeg voor de niet noodzakelijke* extra's.

* zoals ik de maanduitgaven beschrijf is dat ook al redelijk comfortabel en zullen sommigen dat waarschijnlijk ook al incl. extra luxe omschrijven.

In al die jaren heb ik één ding geleerd: bij een tekort aan budget geraak je daar zeer moeilijk uit en blijven de tekorten zich opstapelen. Eenmaal voldoende geld houdt dat geld zich blijkbaar, zelfs met inflatie, in stand en, bij een relatief normale levensstijl, vermeerderd dat zich alleen maar zonder er zelf nog iets voor te moeten doen.
Ik denk niet dat je goed rekent.
Die 1000€ per maand voor 2, en dan sommige maanden maar 500€... sorry, dat geloof ik niet.
En al helemaal niet met wat reisjes en restaurants. Je moet dat niet verantwoorden of gaan aantonen, je rekent te selectief.

Aan gewone boodschappen gaat hier minstens 100€ per week buiten (als mijn kinderen niet langskomen in het we), dus 400€pm
Auto tanken, electriciteit, gas, internet, telefoon, water: onmogelijk om dat onder de 200€ pm te krijgen, dat zal eerder iets van 300-400€ zijn.
Verzekeringen (auto, brandverzekering, rechtsbijstand/familiale, reisverzekering): 150€ pm
Gaan eten met 2 personen... 100€ is zo weg
Vakantiebudget: met 200€ pm geraak je niet veel verder dan Blankenberge op de camping.

En dan is er nog zo veel wat hier niet tussen staat...
Er is dan nog geen onderhoud gepleegd, geen enkel toestel vervangen, de auto mag geen onderhoud krijgen etc etc etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Dat is dan echt persoonlijk, vandaar dat het zo leuk/fijn/inzichtgevend is om andere verhalen te lezen.

Wij mikken op 2200 euro voor 2 personen.
Dat is inderdaad net bijstandsniveau. het grote verschil zit hem in de volgende dingen.
Heb heel veel uitgavens geminimaliseerd:
- Geen hypotheek kosten.
- Geen energie kosten.
- Stukje moestuin.

Tegelijk ben je verlost van:
- iemand die beslist of je wel of geen bijstand mag krijgen.
- Of je toch een uurtje of 2 wilt werken zonder gekort te worden op die 2200.
- Elk jaar andere regelingen in de bijstand enzo.
- Mag je nog een mooie auto voor de deur hebben. die meer dan 7000 euro marktwaarde heeft.

Dus ondanks dat het bedrag hetzelfde is, zou ik toch 100x prettiger leven dat dit van mijn eigen spaarrekening komt dan dat ik afhankelijk ben van anderen en de politiek.
Daarnaast zit je er natuurlijk meteen anders in. die 2200 is puur een budget, als je erover heen gaat heeft dan geen directe gevolgen. immers er is een enorme spaarpot waar het vandaan komt.

En mocht het toch niet passen, dan verhuis ik naar een andere plek en kan ik zo nog 300.000 euro vrij spelen door naar iets kleiners te verhuizen. (van 650K woning naar 250K woning + verhuis en verbouw kosten).
van die 300.000 euro kan ik ter zijne tijd nog heel lekker leven. dat is toch 1000 euro extra per maand voor de rest van je leven volgens de 4% regel. ;), waarschijnlijk iets meer omdat ik het voorlopig niet nodig heb en de resterende tijd dus korter wordt.

Anders gezegd dat bijstandsinkomen is veel meer waard aangezien veel van je lasten zijn verdwenen, en je echte vrijheid hebt. :).

Het is eigenlijk 1500 + 600 euro besparing huur + 150 euro besparing elektra + 100 euro besparing vervoer en lunch van het werk zelf. 2350 euro. en je hoeft er op dat moment niets meer voor te doen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Die 1000€ per maand voor 2, en dan sommige maanden maar 500€... sorry, dat geloof ik niet.
En al helemaal niet met wat reisjes en restaurants. Je moet dat niet verantwoorden of gaan aantonen, je rekent te selectief.
Alle uitgaven gaan hier tot in het kleinste detail in een excel.
Ik ben er dus zeker van dat ik heel goed reken.
Dat jij dat niet wil geloven is iets anders en exclusief jouw zaak. Wat jij wel of niet wil geloven heeft geen impact op mijn budget. :)
Jouw uitgavenpatroon is niet noodzakelijk het mijne.

Bijna al onze groenten en fruit kweken we zelf (bloemenweides, moestuinen, boomgaard, vijvers, bos voor een totaal van 130 are) . Mijn huidige partner is pescotariër en ik flexitariër. Dat betekent dat we thuis twee keer per week vis eten en nooit vlees en alleen ik op restaurant vlees eet.

Ik moet geen auto tanken want heb geen auto met verbrandingsmotor.

Energie: geen gas en alles hoofdzakelijk op elektriciteit (in de maanden december en januari bij aanhoudende dunkelflaute gaat de A2A en A2W WP op nonactief en wordt de speksteenkachel (met hout uit eigen bosbeheer) voor CV en SWW ingezet).
PV-installatie en thuisaccu die op jaarbasis meer opwekt dan het verbruik => energie bracht in 2022 ruim 2200 € op ipv een lopende rekening te zijn. In 2023 zit ik momenteel ook al ruim in de min (om precies te zijn 695 € en de teruglevering- en productievergoeding loopt nog tot 1 sept voor er afgerekend wordt) wat betreft de energierekening.

Water kost hier 160 euro op jaarbasis (toevallig net de afrekening gekregen).

We hebben één elektrische auto die we delen met drie andere gezinnen en waar we zelf maar een 3000 km per jaar mee afleggen en voor ons gebruik grotendeels op de zon geladen wordt. Bijna alle verplaatsingen binnen een straal van 100 km doen we met de twee e-bikes met een capaciteit van elk 820 Wh.

Internet een 31 € per maand, telefoon (mobiel, geen vast toestel) 0,61 cent per maand.

Brandverzekering woning 220 € per jaar. Reisbijstand, rechtsbijstand, burgerlijke aansprakelijkheid (familiale) 70 € per jaar.

Geen huur, geen hypotheek, geen afbetalingsplannen. Enz.

Alleen een gezamenlijk netto inkomen dat ruimschoots het normale uitgavenbudget van 1000 € maand overstijgt.
Ik geef toe dat was voor de inflatie. Het zal nu een 13000 €/jaar zijn wat eerder neerkomt op een 1085 €/maand.

Jouw lopende kosten, waar ik dan weer geen reden heb om aan te twijfelen, zijn duidelijk niet de mijne.

FO is net hetzelfde uitgangspunt als energiebeheer.
Hoe lager je energieverbruik hoe goedkoper en gemakkelijker je zelfvoorzienend kan zijn.
Hoe lager de lopende vaste kosten hoe vlugger en gemakkelijker je financieel onafhankelijk kan zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

[...]

Aan gewone boodschappen gaat hier minstens 100€ per week buiten (als mijn kinderen niet langskomen in het we), dus 400€pm
Auto tanken, electriciteit, gas, internet, telefoon, water: onmogelijk om dat onder de 200€ pm te krijgen, dat zal eerder iets van 300-400€ zijn.
Verzekeringen (auto, brandverzekering, rechtsbijstand/familiale, reisverzekering): 150€ pm
Gaan eten met 2 personen... 100€ is zo weg
Vakantiebudget: met 200€ pm geraak je niet veel verder dan Blankenberge op de camping.

En dan is er nog zo veel wat hier niet tussen staat...
Er is dan nog geen onderhoud gepleegd, geen enkel toestel vervangen, de auto mag geen onderhoud krijgen etc etc etc.
Ik zie geen onmogelijke dingen.
Auto eruit = 0.
Elektra (zonnepanelen) = -100 (in mijn geval).
gas = afwezig.
Internet 40 euro.
Telefoon 2x 30 euro incl toestel.
Water 20 euro.
kom zelf op een bedrag van 20 euro per maand uit.
OV + 100 dan :).
120 euro per maand.

Er zit bij dit soort situatie te veel geld in verborgen delen.
net zoals op de juiste plek wonen dichtbij familie en vrienden en clubs, en dus vrijwel nooit OV nodig hebt.
Dat maakt dingen lastig te vergelijken.
Het zal voor mij voorlopig moeilijk te halen zijn zolang we beiden aan het werk zijn.
Ons mobiliteitsbudget hier in huis is 1400 euro per maand (voor 2 auto's), incl brandstof/verzekering/onderhoud/afschrijving. die beiden voor het werk worden ingezet.
De dag dat werk niet meer nodig is, is de betrouwbaarheid niet meer belangrijk. is 1 auto voldoende enz. budget kan dan al snel naar 500 euro voor 1 auto als we die willen houden. of we zeggen van die 6000 euro per jaar nemen we wel 3x een taxi als het nodig is en de rest met het OV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Of jij rekent te veel vanuit je eigen uitgavenpatroon ;) .

Wat ik eerder ook schreef, voor de een is 2.000 per maand een riant bedrag waar ze flink van overhouden. Voor de ander is 5.000 per maand veel te weinig. Als je voor jezelf maar goed én realistisch bepaalt wat je uitgaven zijn, kunnen beide situaties zich voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Wij zitten met 2 personen gemiddeld op ongeveer 3000,- over de afgelopen 2 jaar. Haal daar 800,- hypotheek vanaf en ben je ook nog energieneutraal dan schuif je een mooi stuk op richting de 2000,- per maand. Slechts 1k zou ik wel heel knap vinden voor 2 personen. Alleen al met je jaarlijkse gemeentelijke belastingen en zorgverzekering zit je zo op 400 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
...

[ Voor 99% gewijzigd door Tommie12 op 16-05-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Auto eruit = 0.
gas = afwezig.
Internet 40 euro.
Water 20 euro.
120 euro per maand.
Dat lukt niet in België, wij kunnen niet meer salderen. In zomermaanden kan je negatief uit komen, maar in de winter zal je altijd electriciteit moeten kopen, zeker als je met een WP werkt.
En afnameprijs is nu zowat injectievergoeding + 20ct.
En ja, auto er uit...... IVOB heeft er wel eentje, en die rijdt bijna gratis, heeft nooit banden nodig, schrijft niet af, en heeft zelfs geen verzekering nodig...

Water kost hier 5€ per m³

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ManzokuSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:23:
Wij zitten met 2 personen gemiddeld op ongeveer 3000,- over de afgelopen 2 jaar. Haal daar 800,- hypotheek vanaf en ben je ook nog energieneutraal dan schuif je een mooi stuk op richting de 2000,- per maand. Slechts 1k zou ik wel heel knap vinden voor 2 personen. Alleen al met je jaarlijkse gemeentelijke belastingen en zorgverzekering zit je zo op 400 per maand.
Ik leef in België, gewest Vlaanderen.
De jaarlijkse zorgpremie kost hier 58€/jaar pp => 9,7 €/maand voor het gezin van 2 pers.
Het ophalen van PMD kost ons zo'n 15 cent per maand.
Ophalen huisvuil is volgens het Diftar systeem per kg en per ophaling.
Met een afvalcontainer van 140 liter doen we 1,5 jaar (het overgrote deel gaat op de eigen composthoop). De ophaling van de container kost 1,61 € (te verdelen over een 18-tal maanden) + 30 cent/kg.
Papierophaling in gratis container van 140 liter is gratis.
Toegang tot het containerpark is gratis tot 52 toegangen per jaar en daar zitten we ruim onder.
De provinciebelasting bedraagt in 2023 43 € per gezin per jaar.
De gemeentebelasting is niet afzonderlijk te betalen maar gaat van het inkomen af en is inkomstengerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:49:
[...]

De gemeentebelasting is niet afzonderlijk te betalen maar gaat van het inkomen af en is inkomstengerelateerd.
Wat zijn zorgverzekeringen goedkoop over de grens.
Mijn eigen zorgverzekering zit op 210 euro per maand (incl eigen risico).

Maar ik ben niet bekend met de gemeentebelastingen over de grens.
Zeg je hier nu, dat als je FO bent en dus geen inkomen meer hebt, dat je ook geen gemeentelijke belastingen meer hoeft te betalen? Dat scheelt nogal.

Gemeentelijke belastingen liggen waar ik woon op zo'n 800 euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTLPB
Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Dat is dan echt persoonlijk, vandaar dat het zo leuk/fijn/inzichtgevend is om andere verhalen te lezen.
..
bedankt voor het verhelderende inzicht :)

Ik ga er anders mee om. Ik zie FO als in "bevrijdend". Het niet hoeven nadenken over geld is bevrijdend. Maar nadenken over besparen op vaste lasten vind ik dan weer leuk, zoals zelf zonnepanelen en een thuisaccu aanleggen om meer zelfvoorzienend te zijn. Het niet dichtbij de werkgever hoeven wonen zie ik als bevrijdend, ik kan zo een grotere tuin nemen zodat ik minder hoef te reizen om te ontspannen (ik hou van natuur) . Ik moet dan wel oppassen dat ik niet een fulltime tuinier word, wat weer niet bevrijdend is.
Het blijven werken bij de werkgever is bevrijdend, omdat het niet hoeft. Mijn inbreng is welkom, daar haal ik dan weer voldoening uit. Wellicht dat ik ooit kan voorstellen om minder te gaan werken. Maar terwijl de kinderen nog op school zitten kunnen we toch die wereldreis niet maken en vind ik het een uitstekende dagbesteding. (ik heb al een wereldreis gemaakt dus die drang is er ook niet).
Mijn vrouw werkt fulltime maar wil minder werken. Daar kan ik nu bij helpen zodat we meer samen dingen kunnen doen. en dat is ook weer bevrijdend.

edit : het hebben van veel materieel bezit zie ik overigens ook als niet bevrijdend. Ik heb nu van alles veel en dat komt doordat ik een gezin heb. Geinspireerd door de 4 asramas is mijn doel om met niks te eindigen.

[ Voor 7% gewijzigd door MTLPB op 16-05-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Zeg je hier nu, dat als je FO bent en dus geen inkomen meer hebt, dat je ook geen gemeentelijke belastingen meer hoeft te betalen? Dat scheelt nogal.

Ik moest afgelopen weekend naar de dokter wegens verrokken pees. Naar huisartsenpost zonder afspraak, volle wachtzaal, in 45min binnen en weer buiten (meerdere dokters). Prijs: 6€.

Dan aansluitend naar de apotheker voor ontstekingsremmer, prijs: 2€.

Het is dat ik heel weinig naar de dokter ga (zo om de 2 á 3j een keertje, hout vasthouden). Maar als ik dan eens moet gaan dan heb ik toch telkens een wauw-gevoel van hoe goed is dit zorgsysteem. Persoonlijke ervaring natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:33
Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Auto eruit = 0.
gas = afwezig.
Internet 40 euro.
Water 20 euro.
120 euro per maand.

Er zit bij dit soort situatie te veel geld in verborgen delen.
net zoals op de juiste plek wonen dichtbij familie en vrienden en clubs, en dus vrijwel nooit OV nodig hebt.
Dat maakt dingen lastig te vergelijken.
Het zal voor mij voorlopig moeilijk te halen zijn zolang we beiden aan het werk zijn.
Ons mobiliteitsbudget hier in huis is 1400 euro per maand (voor 2 auto's), incl brandstof/verzekering/onderhoud/afschrijving. die beiden voor het werk worden ingezet.
De dag dat werk niet meer nodig is, is de betrouwbaarheid niet meer belangrijk. is 1 auto voldoende enz. budget kan dan al snel naar 500 euro voor 1 auto als we die willen houden. of we zeggen van die 6000 euro per jaar nemen we wel 3x een taxi als het nodig is en de rest met het OV.
Huisonderhoud voor verhuur is ongeveer 1% van de waarde. Dus hier zul je toch ook iets voor moeten reserveren, mss niet de 1% maar toch minstens een groot deel daarvan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Dat lukt niet in België, wij kunnen niet meer salderen. In zomermaanden kan je negatief uit komen, maar in de winter zal je altijd electriciteit moeten kopen, zeker als je met een WP werkt.
En afnameprijs is nu zowat injectievergoeding + 20ct.
En ja, auto er uit...... IVOB heeft er wel eentje, en die rijdt bijna gratis, heeft nooit banden nodig, schrijft niet af, en heeft zelfs geen verzekering nodig...

Water kost hier 5€ per m³
Wie zonnepanelen heeft van voor 2021 en een analoge meter kan nog tot minstens 2025 salderen.
Ik heb echter bewust gekozen om NIET meer te salderen en een digitale meter te laten plaatsen (want dan kreeg ik er nog een premie bovenop). Ik ben (uiteraard op voorhand goed berekend naar de eigen situatie) nu goedkoper af dan met salderen want betaal GEEN forfaitair prosumententarief meer berekend op de omvormer, ben mijn overproductie niet kwijt, integendeel ik krijg een vergoeding om te injecteren.
Bovendien krijg ik nog tot juli 2031 33 cent netto voor iedere kWh die ik produceer, ongeacht wat ik er mee doe.
Bovendien neem ik op jaarbasis veel minder af dan 530 kWh zodat ik met een digitale meter "slechts" het minimale capaciteitstarief moet betalen (110 €/jaar => door de DM is min. tarief gelijk aan max. tarief, op het gebruik van een analoge meter is geen max. tarief van toepassing) en geen rekening moet houden met het afgenomen vermogen boven de 2,5 kW.
De kost van het forfaitaire capaciteitstarief (min. tarief) wordt bovendien ruimschoots betaald door de opbrengst van de injectie.
De injectievergoeding tussen november en mei bedroeg hier 20 cent/kWh. De afnamekost, excl. belastingen, tussen de 16 en 19 cent/kWh. Daar moet je nog een 7,5 euro kosten + 6% BTW voor afname bijtellen.
Ik neem overigens alleen tussen half november en begin februari extra van het net af.
Voor de maand december was dat 113,43 kWh voor een all in kost van 49,05 € en voor de maand januari een netafname van 79,73 kWh voor een kost van 21,30 €
De overige maanden zijn allemaal netto terugleveringsmaanden.

Ik heb sinds 2018, toen ik mijn diesel verkocht, ook geen eigen auto meer.
Ik gebruik wel een elektrische auto die we delen en waar ik inderdaad zelf geen kosten aan heb. Integendeel ik zet deze net in om een deel van de PV overproductie te vermarkten wanneer de terugleverergoeding te laag is (zoals bv. eergisteren en vandaag wanneer er na vullen van thuisaccu nog genoeg overschot richting BEV kan tegen 58,3 cent/kWh ipv 11 cent richting net.

Je moet me echt niet mijn eigen rekeningen leren maken hoor. Noch je eigen situatie extrapoleren op de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Gemeentebelastingen schelen van gemeente tot gemeente.
Het grootste deel wordt idd geheven op een percentage van het inkomen.
Je hebt ook nog de onroerende voorheffing op het kadastraal inkomen van de woning.
Die had ik idd nog niet vermeld. Komt hier op 800 €/jaar (sinds 2019, daarvoor was het een 500 €).
Komt dus, omgerekend per maand, neer op een kost (voor 2 personen) van 66,7 €.
De gemeentebelastingen verrekend op het inkomen reken ik uiteraard niet mee gezien deze al van het bruto inkomen afgaan en ik voor de maandkost van 1100 € de netto kost reken.
Het grootste deel van de sociale zekerheid wordt ook eerst van het bruto inkomen afgehouden en berekend op inkomen.
Het is zelfs zo dat wanneer je FO bent en je hebt een laag aangegeven inkomen (onder een bepaalde grens) idd geen belastingen meer betaalt en je sociale bijdrage in principe ook afhankelijk is van dat aangegeven inkomen. Maar daar zijn dan weer andere manieren voor om die bijdrage op nul te krijgen (maar off topic).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

Grappig om te zien dat Tommie12 na al die jaren in dit topic nog steeds zijn uitgave als "standaard/minimum" ziet en telkens van leer trekt als iemand beweert het met minder te doen. #datmoetwelbijstandniveauzijn :P

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 16-05-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:49:
[...]

Ik leef in België, gewest Vlaanderen.
De jaarlijkse zorgpremie kost hier 58€/jaar pp => 9,7 €/maand voor het gezin van 2 pers.
Het ophalen van PMD kost ons zo'n 15 cent per maand.
Ophalen huisvuil is volgens het Diftar systeem per kg en per ophaling.
Met een afvalcontainer van 140 liter doen we 1,5 jaar (het overgrote deel gaat op de eigen composthoop). De ophaling van de container kost 1,61 € (te verdelen over een 18-tal maanden) + 30 cent/kg.
Papierophaling in gratis container van 140 liter is gratis.
Toegang tot het containerpark is gratis tot 52 toegangen per jaar en daar zitten we ruim onder.
De provinciebelasting bedraagt in 2023 43 € per gezin per jaar.
Wow, dat scheelt nogal veel ja! Lijkt wat dat betreft wel wat schever in België dan. Bij ons heb je het al snel over een bedrag van +-1100 p/j. En in ons volgende huis zal daar nog wel een goeie 200 bij op komen. Misschien toch de koop maar afblazen en nog een aantal kilometer verder naar het zuiden afzakken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MTLPB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Ik ga er anders mee om. Ik zie FO als in "bevrijdend". Het niet hoeven nadenken over geld is bevrijdend. Maar nadenken over besparen op vaste lasten vind ik dan weer leuk, zoals zelf zonnepanelen en een thuisaccu aanleggen om meer zelfvoorzienend te zijn.
Volledig mijn idee.
Ook de reden om al in 2013 - gelijktijdig met A2W WP - een speksteenkachel (met eigen bos voor eigen houtvoorraad uit bosbeheer) te plaatsen en in 2019 nog een A2A WP met O/Z/W gericht driedubbel glas in de leefruimte. Brengt nog minder afhankelijkheid van energieleveringen door derden en falende techniek met zich mee.
Thuisaccu werd volledig betaald door opbrengst van PV (en subsidies).
Om mijn onafhankelijkheid en zelfvoorzienigheidsgraad te verhogen maak ik dus gebruik van de combinatie van PV op het dak, verwarming door zuidgericht glas op heldere dagen, speksteenkachel met WW voor CV en SWW op bewolkte vriesdagen, A2W WP voor CV/SWW in tussenseizoen en A2A WP om sporadisch leefruimte te verwarmen op die dagen dat je in beweging genoeg warmte hebt van de zon maar wat extra kan gebruiken 's morgens en voor TV en een accu om de schommelingen tussen dagproductie en dagverbruik en sluipverbruik tijdens de nachten op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tazzios schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:30:
Grappig om te zien dat Tommie12 na al die jaren in dit topic nog steeds zijn uitgave als "standaard/minimum" ziet en telkens van leer trekt als iemand beweert het met minder te doen. #datmoetwelbijstandniveauzijn :P
Jep, tunnelvisie waarschijnlijk.
Ik heb gewoon wat uitgavenposten die ik bijzonder moeilijk verder kan verlagen zonder echt in mijn comforteisen en verwachtingen te snijden.
Als ik mijn kinderen over de vloer krijg, en ik ga 1.5kg zalm halen met een kg of 2 asperges, zet daar 2 flesjes goede wijn bij, en dan gaat er makkelijk 100€ door aan boodschappen. Dat gebeurt niet iedere week, maar zo enorm luxueus vind ik dat niet.
Energie is hier nu 70€ per maand (WP, PV, etc), maar ik vergeet er dan bij dat ik nog 7 jaar GSC's krijg voor 1200€ per jaar, al staat daar nog een lening tegenover die bijna afbetaald is.

Ik heb nu een bedrijfswagen, en er is nog een tweede auto. Dat dat geld kost is me wel duidelijk.

Alhoewel ik de energierekening van IVOB nu begin te snappen, dat zijn eigenlijk geen minderuitgaven, wel extra inkomsten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Volledig mijn idee.
Ook de reden om al in 2013 - gelijktijdig met A2W WP - een speksteenkachel (met eigen bos voor eigen houtvoorraad uit bosbeheer) te plaatsen en in 2019 nog een A2A WP met O/Z/W gericht driedubbel glas in de leefruimte. Brengt nog minder afhankelijkheid van energieleveringen door derden en falende techniek met zich mee.
Thuisaccu werd volledig betaald door opbrengst van PV (en subsidies).
Om mijn onafhankelijkheid en zelfvoorzienigheidsgraad te verhogen maak ik dus gebruik van de combinatie van PV op het dak, verwarming door zuidgericht glas op heldere dagen, speksteenkachel met WW voor CV en SWW op bewolkte vriesdagen, A2W WP voor CV/SWW in tussenseizoen en A2A WP om sporadisch leefruimte te verwarmen op die dagen dat je in beweging genoeg warmte hebt van de zon maar wat extra kan gebruiken 's morgens en voor TV en een accu om de schommelingen tussen dagproductie en dagverbruik en sluipverbruik tijdens de nachten op te vangen.
De beredenering is natuurlijk niet helemaal zuiver, aan de voorkant heb je (prima) investeringen gedaan van vermoedelijk 50k(?) om energie neutraal te zijn, en met wat je nu uitspaart worden die betaald. Maar je kunt niet zeggen dat je in beide periodes lage uitgaven had. Je hebt nu lage uitgaven omdat je in het verleden flink geïnvesteerd hebt die je nu vermoedelijk een aantal keren terugverdient. Verder zou je dan eigenlijk met afschrijvingen moeten tellen, al die zaken zul je toch ergens een keer moeten vernieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:43:
[...]
Alhoewel ik de energierekening van IVOB nu begin te snappen, dat zijn eigenlijk geen minderuitgaven, wel extra inkomsten..
Nee, dat zijn geen energieuitgaven + extra inkomsten.
Mijn energierekening (uitsluitend electra, gas heb ik niet) wordt één keer per jaar opgemaakt. Mijn voorschotfactuur bedraagt nul euro. Bij het opmaken van de jaarlijkse energienota is mijn injectievergoeding hoger dan de afnamekost + capaciteitstarief. Ik moet dus maandelijks nul euro opzij houden voor energie.
Wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen?
Het inkomen van GSC, hier zo'n 1700 € per jaar, de energiepremies, de inkomsten uit laden van een BEV staan daar buiten en zijn inderdaad inkomsten. Maar dat maakt de energierekening niet hoger.

De energieuitgaven van nul euro zitten in mijn uitgavenpost van 1100 €/maand (of 13000 €/jaar wanneer je dat liever leest).
De inkomsten zitten daar niet in verrekend. Dat valt onder de inkomsten (die zoals gezegd voorlopig nog altijd 7 keer hoger zijn dan de uitgven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
coldasice schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:50:
[...]
De beredenering is natuurlijk niet helemaal zuiver, aan de voorkant heb je (prima) investeringen gedaan van vermoedelijk 50k(?) om energie neutraal te zijn, en met wat je nu uitspaart worden die betaald. Maar je kunt niet zeggen dat je in beide periodes lage uitgaven had. Je hebt nu lage uitgaven omdat je in het verleden flink geïnvesteerd hebt die je nu vermoedelijk een aantal keren terugverdient. Verder zou je dan eigenlijk met afschrijvingen moeten tellen, al die zaken zul je toch ergens een keer moeten vernieuwen...
Nee dat deed ik niet.
PV heb ik gelegd in 2011 met een eigen inbreng van 500 € (de factuur werd betaald met een praktisch gratis groene lening gevolgd door een fiscale terugbetaling van 40% gespreid over twee jaar).
Vanaf 2011 loopt ook de 20-jarige GSC regeling wat een 1700 € netto per jaar opbrengt.
Na een aantal jaar was de lening terugbetaald (met de GSC opbrengsten, energiekosten waren er dus al niet meer gezien meer opbrengst dan verbruik en tot mid 2015 nog 100% salderen van toepassing was.
Sinds 2015 een aantal jaar prosumententarief betaald om te blijven salderen (jaarkost tussen 400 en 500 €).
Afgestapt van salderen waardoor ik ook geen prosumentenkost meer betaal, geen energiekost meer heb, voor een tweede keer een premie kreeg voor de A2W WP (van inmiddels 10 jaar oud) en relatief goedkoop een thuisaccu heb kunnen kopen (door de lagere prijs wegens nog geen vraag, hogere overheidspremie) en de investering die ik zelf dan nog moest doen ruimschoots betaald kon worden uit het potje van de GSC opbrengsten.

Ja. Op een keer moet alles een keer vernieuwd worden.
Maar gezien de buffer (nog steeds stijgend) van 600 maanden zie ik daarin geen probleem.
Deze kosten zijn uiteraard niet opgenomen in de maandkost want behoren niet tot de basisvoorzieningen.
Je legt een buffer ook niet voor niets aan.
Mijn probleem is niet zozeer dat ik onverwachte kosten niet zou kunnen opvangen.
Het luxeprobleem (en dat besef ik zelf heel goed) is dat met mijn uitgavenpatroon + buffer ik eerder een probleem zal hebben om alles nog op te doen tegen dat ik zelf het loodje leg of me niet meer bewust ben nog min of meer in leven te zijn.
Zoals gezegd, zulk een luxe uitgangspunt werkt redelijk bevrijdend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ManzokuSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Wow, dat scheelt nogal veel ja! Lijkt wat dat betreft wel wat schever in België dan. Bij ons heb je het al snel over een bedrag van +-1100 p/j. En in ons volgende huis zal daar nog wel een goeie 200 bij op komen. Misschien toch de koop maar afblazen en nog een aantal kilometer verder naar het zuiden afzakken. :9
Een nieuwbouwwoning volgens "de standaarden" van de wijk komt hier ook al snel aan een 2000 € per jaar hoor.
Ik heb het "geluk" dat ik de huidige woning in 2000 in naakte eigendom kocht van wat toen een uitgeleefde vakantiewoning was (ik kocht het voor de nabijgelegen natuur en de gronden) voor de prijs van 75.000 € (all in + 35.000 € rente gespreid over tien/elf jaar) en toen redelijk afgelegen.
De woning voldoet inzake afwerking/uitzicht/omvang ook niet aan de wijkstandaarden. :)
Je moet niet alleen op voorhand wat durf en doorzicht hebben en goed kunnen inschatten en rekenen, soms moet het ook wat extra meezitten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:41
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:03:
Maar gezien de buffer (nog steeds stijgend) van 600 maanden zie ik daarin geen probleem.
Deze kosten zijn uiteraard niet opgenomen in de maandkost want behoren niet tot de basisvoorzieningen.
Je legt een buffer ook niet voor niets aan.
Om uitgaven met anderen te kunnen vergelijken is het handiger om de kosten voor afschrijving en onderhoud wel op te voeren als maandelijkse uitgave, als in, stel nu eens dat je geen buffer had maar deze aan zou moeten leggen om X te kunnen vervangen, hoeveel moest je dan maandelijks opzij leggen om tegen het verwachte moment van afschrijven/onderhoud de boel budgetneutraal te vernieuwen?

Dat je zelf stiekem al een buffer hebt die dat tig keer zou kunnen doen (ook als X eerder vervangen moet worden) is een tweede natuurlijk, maar dat verschilt per situatie.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Nee dat deed ik niet.
PV heb ik gelegd in 2011 met een eigen inbreng van 500 € (de factuur werd betaald met een praktisch gratis groene lening en een fiscale terugbetaling van 40% gespreid over twee jaar.

Blijven allemaal kosten, die groene lening is een prima financiering maar die zul je toch betaald hebben.

Je kunt onderhoud wel uit je buffer betalen, maar dan blijven het kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Om uitgaven met anderen te kunnen vergelijken is het handiger om de kosten voor afschrijving en onderhoud wel op te voeren als maandelijkse uitgave, als in, stel nu eens dat je geen buffer had maar deze aan zou moeten leggen om X te kunnen vervangen, hoeveel moest je dan maandelijks opzij leggen om tegen het verwachte moment van afschrijven/onderhoud de boel budgetneutraal te vernieuwen?

Dat je zelf stiekem al een buffer hebt die dat tig keer zou kunnen doen (ook als X eerder vervangen moet worden) is een tweede natuurlijk, maar dat verschilt per situatie.
Iedereen moet zijn eigen rekeningen beheren op de manier dat ie het beste vindt.
Ik moet uiteraard niet van een stelling (stel dat....) uitgaan die voor mij niet opgaat.
De buffer is er. Ik ga het voor mezelf dus financieel ingewikkelder maken dan nodig om een ander op het www een beter gevoel te bezorgen. :)
Dat mijn maandelijkse kosten alleen de normale basisbehoeften dekken schreef ik trouwens al.
Zo'n buffer meerekenen in de maandelijkse virtuele kost blijft ook maar een gok want je weet nooit wanneer iets vervangen moet worden en tegen welke kost. Voor mij voldoet het dus best dat zo'n kostenpost uit de buffer komt en niet al "virtueel" werd meegerekend in een maandpostje. Maar ieder zijn ding hoor.
Zelf moet ik er gelukkig niet meer van wakker liggen.
Ik zou me ook nooit als FO beschouwen alleen maar op basis van een maandelijkse uitgavenpost.
FO ben ik voornamelijk door de omvang van de buffer en doordat de inkomsten om die buffer op peil te houden gespreid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

coldasice schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Blijven allemaal kosten, die groene lening is een prima financiering maar die zul je toch betaald hebben.

Je kunt onderhoud wel uit je buffer betalen, maar dan blijven het kosten...
De betaling kan prima in het verleden liggen. en daar kan je nu de vruchten van plukken, vooral met zonnepanelen waarbij je geen kosten meer hebt en tot het oneindige profiteert ;).

We zijn er niet om elkaar huishoudboekjes te controleren.
Maar idd om een buffer aan te houden en deze volledig buiten de begroting te plaatsen is wel een beetje valsheid in geschriften voor dit topic ;).

Zonder buffer red je het dus niet.

Maar veel dingen kan je gewoon op 6 manieren opnemen in de administratie.

Ik heb zonnepanelen.
Kan ik op de volgende manieren opnemen in de administratie:

Optie 1: Alleen kijken naar verbruik, inkomsten en uitgaven gescheiden.
Uitgaven energie per jaar: 4000 euro.
Inkomsten: 4000 euro

Optie 2: (in en uitgaven al met elkaar verrekend).
Energie kosten 0.

Optie 3: (afschrijving meenemen)
Uitgaven energie per jaar: 4000 euro.
Afschrijving zonnepanelen per jaar: 500 euro.
Inkomsten: 4000 euro

Optie 4: (afschrijving meenemen)
energiekosten 0:
Afschrijving zonnepanelen per jaar: 500 euro.

Optie 5 t/m 8:
+ Schoonmaken panelen jaarlijks: 100 euro.

Zelf gebruik ik optie 2.

Terwijl optie 1 veel meer inzicht geeft in de geldstromen en de risico's. Wat gebeurd er als de zonnepanelen morgen niet meer werken, kan ik nog bezuinigen op mijn stroom verbruik: Onzichtbare uitgave kant meer naar beneden.

Optie 3 en 4 (afschrijving panelen), ik doe alsof het bij aanschaf al volledig is afgeschreven, houdt mijn boekhouding simpel. en verwacht niet dat ik de panelen ooit nog moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
coldasice schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:19:
[...]
Zoals ik reeds schreef werd de financiering betaald door een teruggave van de belastingen (we spreken over 2011 toen ik nog ging werken voor een inkomen, niet over de situatie in 2023 ) en door de opbrengsten van GSC. Dus op de eerste 12 maanden na niet uit eigen vermogen noch eigen inkomen.
We spreken dus over de tijd van de voorbereiding tot FO, niet de tijd dat je al effectief FO bent.
De groene lening heeft al lang geen weerslag meer op de huidige energierekening.

Schoonmaken van de panelen doe ik overigens slechts twee keer per jaar en volledig zelf met uitsluitend regenwater. En geen zorgen, de kosten van de ladder werden opgenomen in de maandkosten. In één keer zelfs. Dat was dus een relatief duurdere maand. :)
Dat je met die ladder ook nog eens makkelijker fruit kan plukken heb ik dan weer niet meegerekend in de extra voordelen. :+

Mijn PV installatie wordt trouwens, zoals voorzien, vervangen mid 2031. Dan hebben ze er 20 jaar opzitten.
Gaan ze eerder stuk zal dat een extra uitgave zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 14:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:33:
Iedereen moet zijn eigen rekeningen beheren op de manier dat ie het beste vindt.
Ik moet uiteraard niet van een stelling (stel dat....) uitgaan die voor mij niet opgaat.
Je moet niks. Ik geef alleen aan dat als we dingen willen vergelijken op zo'n manier dat beide partijen er iets aan hebben, de kosten maandelijks opdelen handiger is. Anders krijg je inderdaad discussies van de vorm "maar dat kan niet"/"jawel hoor want ik heb stiekem al X miljoen op de plank liggen die ik op ieder moment aan kan spreken".

Discussies die overigens, sorry dat ik het zeg, behoorlijk vinnig en confronterend erin gegooid worden -- niet specifiek persoonlijk aan jou gericht. Laten we vooral in het achterhoofd houden dat het nuttig is om te zien hoe anderen erin staan en hoe ze daar gekomen zijn zonder aan hoeven te nemen dat anderen het wel fout zullen doen omdat het niet volgens jouw stramien gaat, maar ook zonder je onmiddellijk aangevallen te moeten voelen dat iemand anders wel een negatief oordeel klaar zal hebben staan als ze niet gelijk snappen "waar je het van doet".

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Kort samengevat: lage tot geen woonkosten en geen eigen auto nodig hebben. Dat zijn eigenlijk de 2 belangrijkste factoren om niet meer te moeten werken.

Klopt dat @IvoB2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Gemeentebelastingen schelen van gemeente tot gemeente.
Het grootste deel wordt idd geheven op een percentage van het inkomen.
Je hebt ook nog de onroerende voorheffing op het kadastraal inkomen van de woning.
Die had ik idd nog niet vermeld. Komt hier op 800 €/jaar (sinds 2019, daarvoor was het een 500 €).
Komt dus, omgerekend per maand, neer op een kost (voor 2 personen) van 66,7 €.
De gemeentebelastingen verrekend op het inkomen reken ik uiteraard niet mee gezien deze al van het bruto inkomen afgaan en ik voor de maandkost van 1100 € de netto kost reken.
Het grootste deel van de sociale zekerheid wordt ook eerst van het bruto inkomen afgehouden en berekend op inkomen.
Het is zelfs zo dat wanneer je FO bent en je hebt een laag aangegeven inkomen (onder een bepaalde grens) idd geen belastingen meer betaalt en je sociale bijdrage in principe ook afhankelijk is van dat aangegeven inkomen. Maar daar zijn dan weer andere manieren voor om die bijdrage op nul te krijgen (maar off topic).
Wat kosten en baten van de overheid (belastingen, zorg etc.) betreft is het toch appels met peren vergelijken. Sommige lasten verschillen sterk tussen de landen, sommige lasten zijn in het ene land inkomensafhankelijk en in het andere niet en sommige baten verschillen ook. Neem bijvoorbeeld de pensioenopbouw, waarbij je in Nederland ook AOW opbouwt als je niet werkt (en bv FIRE bent) terwijl het basispensioen in Vlaanderen (deels) afhangt van de gewerkte tijd. Wat je nodig hebt, zowel nu als na de pensioenleeftijd, kan dus ook sterk verschillen tussen of je in Vlaanderen woont of in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Mijn PV installatie wordt trouwens, zoals voorzien, vervangen mid 2031. Dan hebben ze er 20 jaar opzitten.
Gaan ze eerder stuk zal dat een extra uitgave zijn.
Waarom zou je die panelen vervangen?
Die kunnen makkelijk 30 jaar en meer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Wat kosten en baten van de overheid (belastingen, zorg etc.) betreft is het toch appels met peren vergelijken. Sommige lasten verschillen sterk tussen de landen, sommige lasten zijn in het ene land inkomensafhankelijk en in het andere niet en sommige baten verschillen ook. Neem bijvoorbeeld de pensioenopbouw, waarbij je in Nederland ook AOW opbouwt als je niet werkt (en bv FIRE bent) terwijl het basispensioen in Vlaanderen (deels) afhangt van de gewerkte tijd. Wat je nodig hebt, zowel nu als na de pensioenleeftijd, kan dus ook sterk verschillen tussen of je in Vlaanderen woont of in Nederland.
Gelukkig kunnen we met creatief boekhouden ook nog 265 euro zorgtoeslag krijgen per maand terwijl we FO zijn in nederland.
Zorgen dat je inkomen niet boven de 24.000 euro komt, en je vermogen niet boven de 165.000 euro.
(dus stal je geld in een BV, en stort het terug)

niet echt in de FO geest, maar sommige fiscale regelingen.... ik snap er niets van.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 16-05-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTLPB
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Volledig mijn idee.
...(met eigen bos voor eigen houtvoorraad uit bosbeheer) te plaatsen ...
Ik grapte met mijn vader over het hebben van een eigen bos om zo altijd brandhout te hebben, erg cool dat jij dat al hebt :D ik moet het idee nog verder uitdenken

wonen aan een bos voor brandhout en interactie met wilde dieren
wonen met zonnepanelen en een thuisaccu / EV met V2G
een grote kelder voor het langdurig bewaren van etenswaren en het oefenen op een instrument
een paar vakantiehuisjes op het terrein om te exploiteren en het jaarlijks familiefeest
ondergrondse opslag hemelwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:42:
Kort samengevat: lage tot geen woonkosten en geen eigen auto nodig hebben. Dat zijn eigenlijk de 2 belangrijkste factoren om niet meer te moeten werken.

Klopt dat @IvoB2 ?
Heel kort door de bocht genomen is dat een belangrijk deel.
Verder moet je natuurlijk zien dat de inkomsten de behoeften dekken en dat je een voldoende grote buffer hebt om onverwachte/niet periodiek terugkerende uitgaven op te vangen.
Zoals we al meermaals hebben kunnen lezen zijn die behoeften nogal uiteenlopend.
Na het verkoop van de eigen motor heb ik nog een tijd bv. drie motoren gehad (belasting op een motor is in België te verwaarlozen). Afgebouwd naar 2 (wegens rijden op circuit me wat te tricky werd) en één (de classic) geschonken aan de zoon die FIRE is (en de kosten daarvan op zich neemt).
De kosten (een 500/600 € per jaar) van de overblijvende motor zitten niet in de maandelijkse uitgaven gezien ik dat als een persoonlijke hobby zie maar financieel is dat ook geen probleem. Overweeg deze te vervangen door een elektrische maar de beschikbare range voor off road is me nog wat te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Waarom zou je die panelen vervangen?
Die kunnen makkelijk 30 jaar en meer mee gaan.
Dat kan maar ik heb daar een goede reden voor (nog meer onafhankelijkheid in de winter) en daar bestaan dan weer andere topics voor. :)
Het kan zijn dat ik de huidige panelen dan zelfs naar elders verplaats (bv op de noordwest zijde). Maar dat zie ik dan wel weer. Het budget voor 2031 is voorzien en dat is het voornaamste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:47:
[...]
Dat kan allemaal wel zijn maar ik hou om de eigen FO te berekenen uiteraard alleen rekening met de eigen uitgangspositie. Iedereen moet volgens de eigen parameters zijn eigen rekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MTLPB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:16:
[...]

wonen aan een bos voor brandhout en interactie met wilde dieren
wonen met zonnepanelen en een thuisaccu / EV met V2G
een grote kelder voor het langdurig bewaren van etenswaren en het oefenen op een instrument
een paar vakantiehuisjes op het terrein om te exploiteren en het jaarlijks familiefeest
ondergrondse opslag hemelwater
Interactie met wilde dieren? Ik woon in Vlaanderen en niet in Zuid-Afrika. :)
Die CCS V2G (ik denk liever aan V2H) laat nu toch wel erg lang op zich wachten. In Vlaanderen, als je al een EV hebt die het kan of er op voorbereid is, praktisch ook iets moeilijker dan de theorie laat uitschijnen.
Om V2X te zijn heb je een bidirectionele omvormer nodig (kostprijs tegen de 6000 €) die voorkomt op de Synnergrid lijst (tot op heden slechts ééntje en dan is dan nog CHAdeMO) en maar 5 kW mag terugleveren.
En indien je niet echt een eigen auto nodig hebt lijkt me dat (bidrectionele omvormer + EV V2X ready) wel een hele dure batterij.
Komt daar nog bij dat je productie dan ook nog moet kunnen volgen. Je hebt niet veel aan een opslagcapaciteit van bv. 60-100 kWh (in een BEV) wanneer tijdens de periode dat het er echt toe doet (van half november tot half februari) je PV - bovenop de dagelijkse energiebehoefte van het huishouden - die capaciteit niet kan aangevuld krijgen. En "handelen" met dynamische tarieven is in Vlaanderen (door de relatief hoge kost op afname en de lage injectiekost bij dynamisch in de zomer) nog niet echt een winstgevend iets.
Een kelder hebben we niet (te hoge grondwaterstanden) maar uiteraard wel een extra energiezuinige koelkast/diepvries die ruim voldoende is voor onze behoeften.
Zelf zoek ik rust en zeker geen extra werk. Aan het idyllische plaatje van het uitbaten van vakantiehuisjes en/of B&B ga ik mijn vingers dus niet branden.
Ondergrondse en bovengrondse opslag van hemelwater spreekt uiteraard dan weer voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MneoreJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:38:
[...]
Je moet niks. Ik geef alleen aan dat als we dingen willen vergelijken op zo'n manier dat beide partijen er iets aan hebben, de kosten maandelijks opdelen handiger is. Anders krijg je inderdaad discussies van de vorm "maar dat kan niet"/"jawel hoor want ik heb stiekem al X miljoen op de plank liggen die ik op ieder moment aan kan spreken".
Tja dat kan maar dan zal je een formule moeten afspreken waar iedereen rekening mee moet houden en men niet meer van de eigen situatie uitgaat.
Want voor welke items ga je er als te voorziene kost dan maandelijks insteken en voor welk bedrag?
Doet iedereen dat op zijn manier krijg je weer dezelfde discussies.
De behoeften van de ene zijn anders dan die van de andere, de ene is handig en kan zelf veel onderhoud doen terwijl de ander voor alles een dure vakman wil want het moet perfect zijn, de ene is gerust met een buffer van x maanden terwijl de ander pas gerust slaapt met een buffer van y maanden enz.

FO vraag zoveel uiteenlopende parameters dat je het nooit met elkaar kan gaan vergelijken.
Je kan hoogstens aangeven hoe het voor jezelf werkt en dan moeten anderen daaruit maar besluiten wat voor hen werkt en wat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
IvoB2 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:48:
Tja dat kan maar dan zal je een formule moeten afspreken waar iedereen rekening mee moet houden en men niet meer van de eigen situatie uitgaat.
Want voor welke items ga je er als te voorziene kost dan maandelijks insteken en voor welk bedrag?
Doet iedereen dat op zijn manier krijg je weer dezelfde discussies.
Niet helemaal mee eens. Discussies over de hoogte van de bedragen worden namelijk wel relevant en interessant om situaties te vergelijken als we het wel over dezelfde posten hebben, want dan blijkt inderdaad ineens dat als ik leer timmeren (of zo) ik mijn onderhoud naar 0 terug kan brengen. Of ik dan alsnog besluit dat me dat teveel gedoe is is dan mijn eigen keuze, maar dan weet ik maar waar ik voor gekozen heb.

Als je echter al bij voorbaat alle onderhoud op 0 stelt want je hebt toch al een buffer, dan vertekent dat de uitgaven natuurlijk wel heel makkelijk, want die buffer is alleen maar tot stand gekomen omdat je eerder gespaard hebt -- van het geld dat je overhield uiteraard. Dat is dus rechtstreeks terug te voeren op je eerdere uitgaven en daarmee hoe snel je FO geworden bent/kon worden. Je kiest er immers niet voor ineens een buffer van 600 maanden te hebben, dat kun je hooguit tot nobel doel maken als je dat nog niet hebt. :P
FO vraag zoveel uiteenlopende parameters dat je het nooit met elkaar kan gaan vergelijken.
Je kan hoogstens aangeven hoe het voor jezelf werkt en dan moeten anderen daaruit maar besluiten wat voor hen werkt en wat niet.
Je kunt nooit gewoon situatie 1 pakken en die op persoon 2 plakken, dat klopt natuurlijk. Dat geldt voor FO net zo goed als je leven als geheel. Maar je kunt wel uitrekenen hoe ver je nog hebt te gaan tot FO (als je er nog niet bent) door je uitkomsten te vergelijken met het percentage van wat je spaart aan je inkomsten, en dit is onafhankelijk van je absolute levensstandaard -- die simpele wiskunde is een van de dingen die FO aantrekkelijk maakt. Dat maakt het weer aantrekkelijk om uitgaven zo "eerlijk" mogelijk op te voeren (lees: over tijd). Dat is niet zo heel moeilijk en vereist ook geen lastige formules. Als je al FO bent is dat allemaal weer niet zo gek interessant, maar dan hebben mensen die nog niet FO zijn ook een stuk minder aan je staatje, dan wel moet je telkens opnieuw een verhaal ophangen (zoals we in dit topic merken :))

Hoewel we nooit ieders boekhouding naast een of ander gouden standaard kunnen houden waardoor we dingen direct kunnen vergelijken (alleen al over hoe je een huis op de rekening zet kunnen mensen het blijkbaar maar niet eens worden :P) kunnen we wel een eind in de goede richting werken door in ieder geval niet te doen alsof onderhoud niks kost wegens buffer die je al hebt. Dan houden we nog genoeg dingen over waar je versteld van kunt staan, zoals iemand die z'n eigen bos heeft of zo. Dat is wat moeilijker gelijk te trekken, da's zeker waar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou zeg het dan maar hoor, hoeveel "onderhoud" moet ik dan voorzien in de maandelijks uitgaven om in jouw ogen een gesprekspartner te zijn en/of te kunnen gaan vergelijken met wie dan ook?
Mij maakt het niet echt uit.

Ik baseer mijn maandelijkse uitgaven nu gewoon door alle lopende kosten van de voorbije jaren op het einde van het jaar te delen door 12 en dat is dan het geschatte maandbedrag (het echte gemiddelde maandbedrag voor het lopende jaar ken je pas op het 31/12 van het voorbije jaar. Wanneer die uitgaven dan telkens op dezelfde orde uitkomen denk ik wel, voor mezelf, een mooie inschatting te kunnen gaan maken op wat nog komen moet.
Ik beschouw me ook niet als FO wanneer voor mij de buffer nog niet groot genoeg is. Pas vanaf het ogenblik dat dit bereikt is spreek ik voor mezelf - in normale omstandigheden - als FO.
Voor mij doet de aanloop naar FO en de opbouw van de buffer tijdens de weg er naar toe er ook niet zo toe.
Ik heb nl. nooit met voorbedachte rade naar FO toegeleefd. Op een dag heb ik gewoon beslist, uiteraard na alle inkomsten, tegoeden, behoeften en uitgaven eens tegen elkaar afgewogen te hebben dat het wel welletjes geweest was. Heb ik er ook nooit wakker van moeten liggen of de planning al dan niet op schema zat.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2023 16:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:43:
[...]
1.5kg zalm halen met een kg of 2 asperges, zet daar 2 flesjes goede wijn bij, en dan gaat er makkelijk 100€ door aan boodschappen. Dat gebeurt niet iedere week, maar zo enorm luxueus vind ik dat niet.
Jij kan het makkelijk betalen en je doet het regelmatig. Daarom voelt het denk ik niet enorm luxe. Maar er zijn genoeg mensen die dat nooit kunnen betalen, voor hen is het een extreme luxe..

Ik zou het misschien wel kunnen (financieel gezien) maar zou er erg veel moeite mee hebben, voor mij persoonlijk voelt het als "onnodig", te veel geld voor wat je er voor krijgt, in ieder geval om dat met een bepaalde regelmaat te doen. De ingrediënten die je noemt zijn gewoon behoorlijk duur (naast het feit dat bij ons asperges en zalm niet door iedereen gewaardeerd worden).

Ik zou b.v. eerder naar goedkopere, maar ook zeker lekkere, alternatieven kijken:
Zelf hummus maken, eventueel diverse soorten/andere smeersels, lekker vers brood, al dan niet zelf gebakken. Een of twee verschillende salades erbij maken (en daar mag een of twee ingrediënten best wat duurder van zijn). En daarbij dan een of twee verschillende vruchtendrankjes of smoothies van (goedkoop) seizoensfruit of eventueel diepvriesfruit maken.
En eventueel een goedkoop huiswijntje als alcohol gewenst is. Tja, die is dan niet zo lekker als die fles van 15+ euro maar ach.

Ik moet wel zeggen dat door onze reis, wij de afgelopen tijd op culinair gebied aardig verwend zijn, zowel met aanbod als prijzen en dat mijn referentiekader daardoor behoorlijk anders is.
Een ontbijt van 15 euro doen wij dus nooit, dan halen we wel havermout/muesli en een pak melk voor een paar euro ipv 60 euro voor 4 personen (dat was onze situatie een paar dagen geleden in een dure stad in het midden oosten).
Gisteravond aangekomen in een andere stad in het midden oosten en heerlijke aubergine, falafel, hummus, nog iets (naam vergeten) met broodjes voor 9 euro voor 4 personen. Tja, dat gaat zelfs met thuis koken in Nederland straks moeilijk worden.
Pagina: 1 ... 134 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.