Tommie12 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Ik denk niet dat je goed rekent.
Die 1000€ per maand voor 2, en dan sommige maanden maar 500€... sorry, dat geloof ik niet.
En al helemaal niet met wat reisjes en restaurants. Je moet dat niet verantwoorden of gaan aantonen, je rekent te selectief.
Alle uitgaven gaan hier tot in het kleinste detail in een excel.
Ik ben er dus zeker van dat ik heel goed reken.
Dat jij dat niet wil geloven is iets anders en exclusief jouw zaak. Wat jij wel of niet wil geloven heeft geen impact op mijn budget.

Jouw uitgavenpatroon is niet noodzakelijk het mijne.
Bijna al onze groenten en fruit kweken we zelf (bloemenweides, moestuinen, boomgaard, vijvers, bos voor een totaal van 130 are) . Mijn huidige partner is pescotariër en ik flexitariër. Dat betekent dat we thuis twee keer per week vis eten en nooit vlees en alleen ik op restaurant vlees eet.
Ik moet geen auto tanken want heb geen auto met verbrandingsmotor.
Energie: geen gas en alles hoofdzakelijk op elektriciteit (in de maanden december en januari bij aanhoudende dunkelflaute gaat de A2A en A2W WP op nonactief en wordt de speksteenkachel (met hout uit eigen bosbeheer) voor CV en SWW ingezet).
PV-installatie en thuisaccu die op jaarbasis meer opwekt dan het verbruik => energie bracht in 2022 ruim 2200 € op ipv een lopende rekening te zijn. In 2023 zit ik momenteel ook al ruim in de min (om precies te zijn 695 € en de teruglevering- en productievergoeding loopt nog tot 1 sept voor er afgerekend wordt) wat betreft de energierekening.
Water kost hier 160 euro op jaarbasis (toevallig net de afrekening gekregen).
We hebben één elektrische auto die we delen met drie andere gezinnen en waar we zelf maar een 3000 km per jaar mee afleggen en voor ons gebruik grotendeels op de zon geladen wordt. Bijna alle verplaatsingen binnen een straal van 100 km doen we met de twee e-bikes met een capaciteit van elk 820 Wh.
Internet een 31 € per maand, telefoon (mobiel, geen vast toestel) 0,61 cent per maand.
Brandverzekering woning 220 € per jaar. Reisbijstand, rechtsbijstand, burgerlijke aansprakelijkheid (familiale) 70 € per jaar.
Geen huur, geen hypotheek, geen afbetalingsplannen. Enz.
Alleen een gezamenlijk netto inkomen dat ruimschoots het normale uitgavenbudget van 1000 € maand overstijgt.
Ik geef toe dat was voor de inflatie. Het zal nu een 13000 €/jaar zijn wat eerder neerkomt op een 1085 €/maand.
Jouw lopende kosten, waar ik dan weer geen reden heb om aan te twijfelen, zijn duidelijk niet de mijne.
FO is net hetzelfde uitgangspunt als energiebeheer.
Hoe lager je energieverbruik hoe goedkoper en gemakkelijker je zelfvoorzienend kan zijn.
Hoe lager de lopende vaste kosten hoe vlugger en gemakkelijker je financieel onafhankelijk kan zijn.
[
Voor 70% gewijzigd door
IvoB2 op 16-05-2023 12:37
]